ArchiTech
عضو جدید
سلام. شما کلاسای صدیق میرید؟
خوبه؟ راضین؟
سلام. شما کلاسای صدیق میرید؟
نه نمیرم....سلام. شما کلاسای صدیق میرید؟
خوبه؟ راضین؟
اقا بذار یکم فکرکنیم...من یکی که امشب کلا هنگم!قرار است در محله اي از شهر كاشان خانه اي با نام خانه ي مردم و معماري يبا هدف اشنايي مردم با معماري كهن و نوين ايران و ارزش هاي معماري بومي ايران و ارتباط معماران و مردم در جهت بهبود فضاي زندگي طراحي و اجرا شود
كلاس اموزشي جهت اموزش مردم در جهت نوسازي و مقاوم سازي
همش جاي سواله
كسي هست بتونه چيزي بگه؟؟؟
سايتشم خيلي ريزه اصلا معلوم ني چن در چنده
اقا بذار یکم فکرکنیم...من یکی که امشب کلا هنگم!
من تازه فهمیدم که اسکیس ازاد همون روزه ازمونهیکی به داد من برسه!!!!!اخر هفته هم ازمونه من هیچکار نکردم
قرار است در محله اي از شهر كاشان خانه اي با نام خانه ي مردم و معماري يبا هدف اشنايي مردم با معماري كهن و نوين ايران و ارزش هاي معماري بومي ايران و ارتباط معماران و مردم در جهت بهبود فضاي زندگي طراحي و اجرا شود
زير فضاها:
آمفي تئاتر
گالري
كلاس اموزشي جهت اموزش مردم در جهت نوسازي و مقاوم سازي
فضاي انتظار
اداري
فضاي جمعي
فضايي براي تبادل اطلاعات
با اینکه میدونم طراحی سنتی نمره نداره ولی همش یه چیز سنتی تصور میکنم.قرار است در محله اي از شهر كاشان خانه اي با نام خانه ي مردم و معماري يبا هدف اشنايي مردم با معماري كهن و نوين ايران و ارزش هاي معماري بومي ايران و ارتباط معماران و مردم در جهت بهبود فضاي زندگي طراحي و اجرا شود
زير فضاها:
آمفي تئاتر
گالري
كلاس اموزشي جهت اموزش مردم در جهت نوسازي و مقاوم سازي
فضاي انتظار
اداري
فضاي جمعي
فضايي براي تبادل اطلاعات
حرفات خوبه اما من ميگم منظور ا خانه (انحراف نيس)منظورش يه مكان گرد هم آيي هست(در حكم نشينمن خانه) كه مردم و معماران تعامل كنن (چون معماري در خدمت مردم است)کلمه خانه که انحرافی هست به نظرم .......... چون از روی فضا هاش می شه گفت یه محیط فرهنگی و آموزشی هست وقتی گفته کهن و جدید احتمالا باید هم از عناصر قدیم استفاده کرد و هم از عناصر جدید شاید باید یه کاری شبیه مرکز وکسنر کار پیتر آیزنمن انجام بدیم از لحاظ فرمی
ارزش های معماری بومی ایران بیشتر در اقلیم نمودار می شه حالا باید فکری کنیم ببینیم ارزش معماری بومی در چی هست البته مصالح هم خیلی مهم هست
و از ارتباط بین معماران و مردم من بیشتر یاد حسن فتحی می افتم یه کتابی داره با نام ساختمان سازی با مردم شاید نیاز به یه کارگاه هم داشته باشیم که معماری سنتی رو به شیوه هایی درست و اصولی و مستحکم به معماران سنتی آموزش داد
اینا نظر من بود
سلام بر همه
نظر همه درست است قرار است نظر شما رو بپرسند وبدونن تو ذهن شما چی میگذره معماری سنتی ما فقط اقلیم یا فرم نیست بلکه فر اتر از اینهاست شما باید در علم ذهن خود کنکاش کنید وبتونید مفهوم سنتو درک کنید مثل اینکه ما محرمیت داشتیم ما مردم واری داشتیم ،ینی برای خود شخص طراحی می شده نه مدولار در زمان خودش هر طرحی چقدر ابتکار داشته اینو میخواد مصحح بدونه میخواد بدونه که به عنوان یه شخص نوعی که به بنای شما ،چه خانه چه سرا چه مرکز فرهنگی چی از اون منطقه میدوونی با فرهنگش با تاریخش با بنا هاش آشنایی بعد ایا اینقده ابتکار داری که بنایی جدید در غالب قدیم درست کنی یا نه
این موضوع توی کلاس خانم عباسیان مطرح شد اما متاسفانه وقت واسه ترسیمش نبود..... چیزی که اونجا گفته شد و فک میکنم روی معماری سنتی تاکید بیشتری داشت جانمایی سایت کنار باغ فین کاشانه ... من خونه مردمش رو نمیتونم توایدئوگرامم کار کنم
اره اما به ما نگفتن بازارچه موقت هست
احتمالا بازارچه دائم باشه و ما نميتونيم با مصالح موقت بسازيم هر چند عمر پارچه هاي جديد بين 20تا 50 سال هست كه اگه اصولي ساخته بشه علاوه بر تحت الشعاع ندادن موزه هنر معاصر به نوعي داره عشايري بودن رو تداعي ميكنه
حرفات خوبه اما من ميگم منظور ا خانه (انحراف نيس)منظورش يه مكان گرد هم آيي هست(در حكم نشينمن خانه) كه مردم و معماران تعامل كنن (چون معماري در خدمت مردم است)
بوم رو اره موافقم منظورش مصالح هست و اقليم
قديم و جديد من ميگم نه اينكه بيايم هم بادگير بزاريم هم يه هذلولي به عنوان گنبد من ميگم مثلا رو سر لابي فرم هذلولي بزاريم طوري كه كاربري بهش بديم مثلا اتوريوم يا خاصيت گلخانه اي ايجاد كنه
بعد يه چيز مهم اينكه كاشان-بيرجند-بم
بافت هاي خاصي دارن كاش اينا رم بررسي كنيم خيلي مهمن
بعد اگه بگيم خانه همون معني سرا رو ميده تو فرهنگ لغت اما تو معماري سرا يني انبار خانه يعني خانه بيايم مغهومشو قاطي كنيم؟يني فرم سرا بهش بديم(خط)+ يه مكان گردهمايي مثلا وسطش(تيمچه)
ميبينين تحليل چه خوبه؟هم به انحراف ميريم هم راه درست رو و در نهايت جمع بندي ميكنيم
يه ضرب المثل نميدونم كجايي هست كه ميگه يكي خوبه اما دوتا خيلي بهترههه
اره اما وقتي اسم شيشه و فلز مياد ديگه بويي زا بازارچه عشاير اونم قشلاقي ميتونيم در قالب اين مصالح جديد پيدا كنيم؟؟؟میتونیم این بنا رو کنار موزه هنر معاصر به صورت یک حجم از فلز وشیشه کار کنیم که بیشترین بعدش از شیشه باشه و خیلی توده ای به نظر نرسه بعدشم توی این مدول های شیشه ای که امکان داره تا 2طبق هم بره بالا توی تقسیمات داخلی و طراحی فضاهای میانی از پارچه سیاه یا سفید استفاده کرد...... فرم بنا میتونه یک مکعب ساده باشه که بدون پارتیشن داخلیه و فقط فضاها و مسیر های دسترسی به وسیله پارچه های رنگی جدا شده است. اگه کار طراحی فروشگاه آپل رو دیده باشید منظور منو میفهمید... فقط فرقش اینه که داخل مکعب یک نوع حرکت هایی با پارچه های کشیده شده انجام شده ... معمولا استفاده از مصالح شفاف در مقابل بناهای مهمتر یک عرف به حساب میاد.... میتونیم توی موزه لوور هم اینو ببینیم....
جالبهبه نظر من این پروژه بیشتر مسیر یک الگو بودن برای طراحی خانه های دیگرو داره...مثل ویلا ساوا که نماینده خانه مدرنه.... تو ایرانم خیلی وقته میخوان یک الگو برای خانه ایرانی به وجود بیارن....راه حل این موضوع از نظر من بدون فکر کردن به ظاهر معماری سنتی و با نگاه به ساختار معماری سنتی میتونه تعقیب بشه مصالح میتونن تغییر کنن و اون بنا توی بافت خودش به عنوان یک آیکون عمل کنه چندتا از راه حلاش تفکیک عرصه ها به وسیله ی دو تا گلخونه کوچیک مسقفه نه حیاط... چون متراژ زمینا اومده پایین...بهترین مشخصه معماری ایران استفاده ماهرانه از فضای باز مرکزیه که جاش تو خونه های مسکونی خالیه..... ما واسه همه ی ایده های فضای نیمه بازو اینا به راحتی میتونیم جواب بدیم خوب حالا تکمیل کننده این ایده ی 2تا گلخونه اینه که آشپزخونه به عنوان فضای تفکیکی بین دو گلخونه قرار بگیره و یکیشون حوض کوچیک داشته باشه و نشیمنو پذیرایی با یه حیاط کارکنندو اتاق خوابا با اونیکی حیاط... توی اون جا میشه یه فضا واسه تامین سبزی خونه هم در نظر گرفت. و یه جورایی برای ورود به فضا ها از این دو گلخونه رد شد...و راهرو ها توی اون گلخونه ها قرار بگیره و به وسیله ایده بادگیر میتونیم فرم های معکوس مکشی ایجاد کرد که به صورت گلویی تهویه رو از گلخونه به بقیه فضا ها بدن
جالبه
ميتوني فكرتو اتود كني؟؟؟
گلخونه ها مسقف هستن ديگه نه؟؟؟مشاهده پیوست 152613قسمت کرم رنگم جزو فضای سبزه ولی به صورت مشترک ازون به عنوان دسترسی استفاده میشه... الان کار کردم اگه توجه کنید با اپن آشپزخونه و ورودی 2تا گلخونه ارتباط پیدا کردن و این حرکات توی یه واحد آپارتمانی محصوره یا زمین محدود اگه زمین آزادتر باشه میشه مانورای بهتریم داد واسه طرح و به کل پلان اختلاف ارتفاعو و........ القا کرد
گلخونه ها مسقف هستن ديگه نه؟؟؟
مشاهده پیوست 152755توی این تصویر کارکرد مکش گنبد های روبازو مشاهده میکنید... اگرم نتونستند مثل فیروزآباد گنبدارو روباز کنند زیر گنبد روزن های مشبک شده ای رو درست میکنند که به وسیله اختلاف فشار هوااز توده سرد و گرم تخلیه ایجاد میشه که جریان هوا رو ایجاد میکنه..... توی مکش معکوسی که تو این خونه ایجاد شده جریان هوای تازه از بالا مکیده میشه و با فشار سنگین خودش هوای نسبتا گرم داخل رو از پنجره ها خارج میکنه که یک نوع کولاک رو به وجود میاره.
ممنون بابت وقتي كه ميزاري
خوب اين مكش در طبقات چطوري حل ميشه؟
يه مكش مادر براي كل مجموعه؟
منتظر این سوال بودم که بشه!!!! اگه ما بخواییم ایده واسه خونه معماری مردم بدیم... واسه موضوع مسابقه اجرایی کاشان به نظرم یک طبقه کافیه ولی اگه بخواییم توی آپارتمانی کارکنیم....... میتونیم با آتریوم وسلاریم اینو انجام بدیم و همین کولاکو توی دو بدنه ی روبروی هم ایجاد کنیم.... گلخونه ها باید بیان توی بدنه ها و از مرکز خارج بشن و نمونه بارز این کارو میتونید توی مرکز بانک تجارت ملی فرانک فورت مشاهده کنیم.... که تشکیل شده از 90 طبقه و 9 باغ مرکزیه که توی بدنه خالی شدگی هایی وجود داره.... که ترکیبی از کولاک و هوای مطلوب و مکش رو ایجاد میکند..... اگه موضوع کاشان اشاره به اینا کرد اونوقت میتونیم در مورد آپارتمانی شدنش ایده داد....... همونطور که الگوی ساخت خانه ویلا ساوا و الگوی ساخت مجتمع مسکونی مارسی لوکوربوزیه باهم فرق دارند و دو مسیر متفاوت رو تعقیبمیکنند
زحمت نتيجه گيري رو شما ميكشي كه بريم سر موضوع بعدي؟
خانه نانو؟عكسشو ميزاري لطفا؟یه بار دیگه در یک جمع بندی کلی نتیجه گیری میکنیم... اول طرح سوال به چه شکل بوده و چی خواسته؟؟ ((( طراحی خانه مردم و معماری با هدف آشنایی با ارزش های معماری بومی ایران در جهت بهبود فضاهای زندگی )) میبینیم که کلللللللللللللللللللل این سوال نکته هستش اینجا میگه که خانه مردم و معماری .... یعنی طراحی توسط مفاهیم کاربردی که عامه پسند بودن را در حین تخصصی بودن القا کند و یک نوع کاربرد فضایی را بازافرینی کند...... بعدش نوشته که هدف این خانه آشنایی با ارزش های معماری بومی ایران است..... منظورش از اینجا این بوده که بتونیم از ارزش های معماری بومی که بیشتر با اقلیم و سازه و موارد کاربردی در ارتباط میباشند توی کارا بیاریم...... توجه کنید که معماری بومی و سنتی کمی با هم فرق دارند که معماری بومی همان ساختار تشکیل دهنده معماری سنتی که توی اقلیم ها و کاربری ها متفاوت میشود......بعدش به این اشاره کرده که هدف از این همه کار بهبود فضا های زندگی میباشد یعنی توی همون چهارچوب فضاهای عرف امروزی بتونیم شرایطو بهبود بدیم...... بعدش به زیر فضاهای معمای اشاره کرده که به نظر من این مباحث تئوری برای مردم میتونه در قالب یک نماینده برای خانه های بهبود یافته تبدیل به یک مدل شود.... مانند خانه ی نانو در ایران که طراحی شده است.........
یه بار دیگه در یک جمع بندی کلی نتیجه گیری میکنیم... اول طرح سوال به چه شکل بوده و چی خواسته؟؟ ((( طراحی خانه مردم و معماری با هدف آشنایی با ارزش های معماری بومی ایران در جهت بهبود فضاهای زندگی )) میبینیم که کلللللللللللللللللللل این سوال نکته هستش اینجا میگه که خانه مردم و معماری .... یعنی طراحی توسط مفاهیم کاربردی که عامه پسند بودن را در حین تخصصی بودن القا کند و یک نوع کاربرد فضایی را بازافرینی کند...... بعدش نوشته که هدف این خانه آشنایی با ارزش های معماری بومی ایران است..... منظورش از اینجا این بوده که بتونیم از ارزش های معماری بومی که بیشتر با اقلیم و سازه و موارد کاربردی در ارتباط میباشند توی کارا بیاریم...... توجه کنید که معماری بومی و سنتی کمی با هم فرق دارند که معماری بومی همان ساختار تشکیل دهنده معماری سنتی که توی اقلیم ها و کاربری ها متفاوت میشود......بعدش به این اشاره کرده که هدف از این همه کار بهبود فضا های زندگی میباشد یعنی توی همون چهارچوب فضاهای عرف امروزی بتونیم شرایطو بهبود بدیم...... بعدش به زیر فضاهای معمای اشاره کرده که به نظر من این مباحث تئوری برای مردم میتونه در قالب یک نماینده برای خانه های بهبود یافته تبدیل به یک مدل شود.... مانند خانه ی نانو در ایران که طراحی شده است.........
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
[مرحله دوم عملی] نمونه اسكيس هاي موضوعی دانشجویان | آزمون اسکیس کارشناسی ارشد معماری | 127 | ||
اسكيس - مشاوره | آزمون اسکیس کارشناسی ارشد معماری | 1506 |