تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
علی جان،خیلی خیلی خیلییییی ممنون ک توی این روز ها هم باز مارو شرمنده میکنی و وقت میذاری..(چاکریم دربست!);):gol:

اون سوال پست قبلی رو هم خوندم ، راستش نمیدونم ، فکر کنم تالیفیه منم ندیدمش تا حالا !

تالیفی؟؟ من؟؟ الان؟؟:surprised::eek:

نه بابا... سوال دکتری هست!


آهان ! :) رابطه Tst اینه که 3ولتاز به توان 20 ضرب در Rروتور تقسیم بر (Ws * X ). در ضمن هرچی مقاومت روتو افزایش پیدا میکنه چون Sm بیشتر میشه ، گشتاور ماکس در سرعتهای کمتر ( لغزشهای بزرگتر ) اتفاق میافته و راه اندازی بهتر میشه .;)

فرمایش شما در رابطه با Sm کاملا درست و منطقی هست! اما این چی میگه پس: ؟؟

IMAG1207.jpg
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
علی جان،خیلی خیلی خیلییییی ممنون ک توی این روز ها هم باز مارو شرمنده میکنی و وقت میذاری..(چاکریم دربست!);):gol:



تالیفی؟؟ من؟؟ الان؟؟:surprised::eek:

نه بابا... سوال دکتری هست!




فرمایش شما در رابطه با Sm کاملا درست و منطقی هست! اما این چی میگه پس: ؟؟

مشاهده پیوست 192450

من از کتاب پوران دیدم اون تقریبی که توی پست قبلی نوشتم ! جوابگو هست .
 

melodi88

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام بچه ها کسی سوال 125 و 126 ازمون 7 بینشو حل کرده؟؟متاسفانه من نمیتونم عکسشو بذارم اگه کسی توضیحی داره واسه این سوالاخیلی ممنون میشم
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام بچه ها کسی سوال 125 و 126 ازمون 7 بینشو حل کرده؟؟متاسفانه من نمیتونم عکسشو بذارم اگه کسی توضیحی داره واسه این سوالاخیلی ممنون میشم

سوال 125 : خیلی ساده هست ، احتمالا دقت نکردید
توضیح اینکه گشتاور متناسب با سرعت یعنی سرعت مکانیکی که همان Nm هست که متناسب با (1-s)Ws هست.
گشتاور: شما بار دیگه هم این مشکل رو داشتی ، از تقریبها درست استفاده نمیکنی !
رابطه گشتاور نامی (تقریبی ) :

[3 V(phase)^2*Sn]/Ws*Rr

با متاسب قرار دادن دو حالت جواب ساده بدست میاد .
فقط نکته اینکا در این رابطه ولتاژ فاز به فاز هست . پس در حالت اول ولتاژ 400 و در حالت دوم 400 بر رادیکال 3 هست.

سوال 126 : این سوال کمی گیج کننده بود ، مهمترین نکته ای که داره این هست که دقت کنیم جریانی که داده 1.2 یعنی جریان ورودی به موتور نه جریانی که از شبکه میکشه ( مثل سوال های کنترل این سالهای اخیر ، سلیقه ای شده ) . حالا این جریان من طبق کتاب حلم زاده میگم که میشه آلفا برابر جریان اتصال کوتاه . که آلفا همان نبت ولتاز به ولتاژ نامی هست.
حال با تقسیم 1.2 بر آلفا مقادار جریان اتصال کوتاه ( راه اندازی ) محاسبه شده ، بعد در حالت جدید مفدار آلفا 0.5 هست که در این حالت جریانی که از شبکه ( اونطرف اولیه اتوترانس ) کشیده میشه آلفا به توان 2 جریان اتصال کوتاه هستش .

دقیق بخون ، شک نکن ، درسته .
;)
 

ارتمیس فخری

عضو جدید
سلام ....دوستان ...
چند تا اشکال دارم ممنون میشم پاسخ بدین .مربوط به سوالای کنکور 89 .
یه سوال که امده وخواسته تعداد دورهای ترانس و خارج کنیم تا ولتاژ خروجی ثابت بمونه .خوب تو راه حلش که میایم و افت ولتاژ و حساب میکنیم میاریم سمت اولیه .الان ما به اندازه افت ولتاژ به ولتاژ اولیه اضافه کنیم تا این مقدار افت جبران شه از طرفیم چون ولتاژ با تعداد دور متناسبه باید به تعداد دور های اولیه اضافه کنیم؟؟؟؟نمیدونم چرا تحلیلم کلا با خواسته سوال متفاوت !!!!ممنون میشم کسی توضیح بده.
سوال دوم بازم سال 89مربوط به دو ترانس a وb که میاد موازی میشن بعد خواسته اضافه باریشونو توضیح بدیم؟میشه کسی این سوال و توضیح بده کلا اشکال دارم!!!!!
 
آخرین ویرایش:

redhat7

عضو جدید
یه سوال ساده

وقتی در بحث ترانس های موازی، دو تا امپدانس رو بردیم به یک مبنا:

1. فرقی میکنه کدوم رو مبنا قرار بدیم؟
2. حالا فرضا اینو انجام دادیم، حالا کدوم ترانس زودتر به حداکثر لود خودش میرسه و زودتر دچار اضافه بار میشه؟

یه جا نوشته امپدانس کوچکتر، یه جا نوشته امپدانس بزرگتر! گیج شده این دم آخری :دی
 

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یه سوال ساده

وقتی در بحث ترانس های موازی، دو تا امپدانس رو بردیم به یک مبنا:

1. فرقی میکنه کدوم رو مبنا قرار بدیم؟
2. حالا فرضا اینو انجام دادیم، حالا کدوم ترانس زودتر به حداکثر لود خودش میرسه و زودتر دچار اضافه بار میشه؟

یه جا نوشته امپدانس کوچکتر، یه جا نوشته امپدانس بزرگتر! گیج شده این دم آخری :دی

اینکه با چه مبنایی پریونیتشون کنی فرق میکنه اما بعد اینکه پریونیت شدن دیگه فرقی نمیکنن ،
در مورد سوال دومتم ترانسی که امپدانس درصد کوچکتری داره بار بیشتری و متحمل میشه .
 

melodi88

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یه سوال ساده

وقتی در بحث ترانس های موازی، دو تا امپدانس رو بردیم به یک مبنا:

1. فرقی میکنه کدوم رو مبنا قرار بدیم؟
2. حالا فرضا اینو انجام دادیم، حالا کدوم ترانس زودتر به حداکثر لود خودش میرسه و زودتر دچار اضافه بار میشه؟

یه جا نوشته امپدانس کوچکتر، یه جا نوشته امپدانس بزرگتر! گیج شده این دم آخری :دی

باید هردو بر مبنای ترانس بزرگتر باشه. هر کدوم که امپدانس کوچکتری(بر اساس اهم نه پریونیت) داشت اون ترانس دچار اضافه بار میشه
 

shadegan

عضو جدید
یه سوال ساده

وقتی در بحث ترانس های موازی، دو تا امپدانس رو بردیم به یک مبنا:

1. فرقی میکنه کدوم رو مبنا قرار بدیم؟
2. حالا فرضا اینو انجام دادیم، حالا کدوم ترانس زودتر به حداکثر لود خودش میرسه و زودتر دچار اضافه بار میشه؟

یه جا نوشته امپدانس کوچکتر، یه جا نوشته امپدانس بزرگتر! گیج شده این دم آخری :دی

اگر میخوای میزان لود ترانس a رو حساب کنی باید Za و Zb رو به مبنای b ببری تا اور لود شدن مشخص بشه
هر کدوم که z*s کوچکتری داشته باشه زودتر اورلود میشه
 

shadegan

عضو جدید
سلام ....دوستان ...
چند تا اشکال دارم ممنون میشم پاسخ بدین .مربوط به سوالای کنکور 89 .
یه سوال که امده وخواسته تعداد دورهای ترانس و خارج کنیم تا ولتاژ خروجی ثابت بمونه .خوب تو راه حلش که میایم و افت ولتاژ و حساب میکنیم میاریم سمت اولیه .الان ما به اندازه افت ولتاژ به ولتاژ اولیه اضافه کنیم تا این مقدار افت جبران شه از طرفیم چون ولتاژ با تعداد دور متناسبه باید به تعداد دور های اولیه اضافه کنیم؟؟؟؟نمیدونم چرا تحلیلم کلا با خواسته سوال متفاوت !!!!ممنون میشم کسی توضیح بده.
سوال دوم بازم سال 89مربوط به دو ترانس a وb که میاد موازی میشن بعد خواسته اضافه باریشونو توضیح بدیم؟میشه کسی این سوال و توضیح بده کلا اشکال دارم!!!!!
سوال تعداد دور رو میشه با روش تنظیم ولتاژ هم حل کرد که ساده تره ولی با روشی که گفتی باید سمت ثانویه فازور برداری ولتاژ رو بدست بیاری چون بار ترانس موهومی هم داره بعد انتقالش بدی سمت اولیه یعنی R2 ترانس در کسینوس فی بار باید ضرب بشه و راکتانس ثانویه ترانس در سینوس فی بار ترانس بعد تازه حل شروع میشه
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
یه سوال ساده

وقتی در بحث ترانس های موازی، دو تا امپدانس رو بردیم به یک مبنا:
م
1. فرقی میکنه کدوم رو مبنا قرار بدیم؟
2. حالا فرضا اینو انجام دادیم، حالا کدوم ترانس زودتر به حداکثر لود خودش میرسه و زودتر دچار اضافه بار میشه؟

یه جا نوشته امپدانس کوچکتر، یه جا نوشته امپدانس بزرگتر! گیج شده این دم آخری :دی


در تکمیل فرمایشات دوستان و البته کاهش بعد حفظی قیضه

خدمتت عرض کنم،بعد از انتخاب S مبنا،توان بار رو هم پریونیت کن،و یه تقسیم جریان بنویس

اونی ک جریانش از 1pu بیشتر شد،دچار اضافه بار شده

چون ممکنه بار خروجیت مقداری باشه ک با هر مقدار راکتاس،یا حتی هردو دچار اضافه بار بشن یا هیچکدوم دچار اضافه بار نشن

بهرحال مسئله ممکنه فقط عددی طرح بشه و کاربرد عملی نداشته باشه!برای همین هر حالتی ممکنه
 

redhat7

عضو جدید
سپاس از همه.

پس اینطور شد که بعد از اینکه امپدانس هر دو رو بردیم به یک مبنا (که فرقی نمیکنه کدوم ترانس مبنا باشه)، اونی که امپدانس کوچکتری داشت دچار اضافه بار میشه.

درسته؟
 

NEW MOHAMMAD

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
سرفصل های ماشین 2 دقیقا شامل کدوم مباحث میشد؟ البته از رو کتاب چاپمن.
سرفصل ها:
1_ مقدمه ای بر اصول ماشین ها
2_ ترانسفورماتورها
3_ مقدمه ای راجع به الکترونیک قدرت
4_ مبانی ماشین های AC
5_ ژنراتورهای سنکرون
6_ موتورهای سنکرون
7_ موتورهای القایی
8_ اصول ماشین های DC
9_ موتورها و ژنراتورهای DC
10_ موتورهای تک فاز و موتورهای خاص ( الف_ مرورمدارهای سه فاز ب_ گام پیچک و سیم پیچی های توزیع شده ج_ فرضیه قطب برجسته ماشین های سنکرون )
 
آخرین ویرایش:

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
در تکمیل فرمایشات دوستان و البته کاهش بعد حفظی قیضه

خدمتت عرض کنم،بعد از انتخاب S مبنا،توان بار رو هم پریونیت کن،و یه تقسیم جریان بنویس

اونی ک جریانش از 1pu بیشتر شد،دچار اضافه بار شده

چون ممکنه بار خروجیت مقداری باشه ک با هر مقدار راکتاس،یا حتی هردو دچار اضافه بار بشن یا هیچکدوم دچار اضافه بار نشن

بهرحال مسئله ممکنه فقط عددی طرح بشه و کاربرد عملی نداشته باشه!برای همین هر حالتی ممکنه

:warn:نه !! نه نه !!!
کتاب آقای حلم زاده به صراحت این جمله رو نوشته : که برای این مقایسه ها باید هر Uk در مبانی خودش باشد . نباید مشترک گرفت.
دوستان ، توجه کنید Uk مشترک گیری فقط برای بحث بارگیری هست که بررسی اوضاع رو داشته باشیم .
من n تا تست اینجوری حل کردم ، اونهایی که پاسخ های قبلی منو خوندن میدونید تا مطمئن نباشم حرفی نمیزنم .:)
ولی شب کنکور دیگه وقت این رفع ابهام ها نیست.
بچه ها توی ماشین هم تا میتونید از فکر های مداری فاصله بگیرید . درس رو با فکر و ادبیات خودش یاد بگیرید .
این متن رو روز قبل کنکور میخواستم بنویسم اما نخواستم بهتون استرس بدم . چون اگر میومد نهایتا یک تست غلط میزدید اما اگر ذهنتون رو بهم میریختم شاید همه چیزو خراب کرده بودم و فرصت رفع اشکال هم نبود .
البته خوشبختانه از این مبحث تست نیامد اما برای آیندگان که بدانند !!
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
کسی اینجا سر نمیزنه ؟ سوالی ، نکته ای چیزی ؟ بچه های قدرت چرا فعالیت نمیکنید ؟:)
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز

انواع ماشین های الکتریکی را نام برده،با رسم شکل توضیح دهید :D;)

:biggrin:
راستی ثمین ، خوندی اون نکته ای که براتون بالا نوشتم ؟ یه نگاه به کتاب بیم بهارا بندازی اونم نوشته . :)
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
:biggrin:
راستی ثمین ، خوندی اون نکته ای که براتون بالا نوشتم ؟ یه نگاه به کتاب بیم بهارا بندازی اونم نوشته . :)

آره داداش! دستت درد نکنه!!;)

شما مارو خیلی شرمنده کردی و میکنی... من شرمندم ک با این نتیجه دیگه روم نمیشه بیام تو تاپیکا...

فک کنم مسیر علمی زندگیم(ک بجز این چند ماه اصنم علمی نبود!!هه هه) ب پایان خودش نزدیک میشه...!:D

امیدوارم اینهمه وقت گذاشتم لااقل توی آزمون استخدامی یه جایی ب کارم بیاد:biggrin:
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام ....دوستان ...
چند تا اشکال دارم ممنون میشم پاسخ بدین .مربوط به سوالای کنکور 89 .
یه سوال که امده وخواسته تعداد دورهای ترانس و خارج کنیم تا ولتاژ خروجی ثابت بمونه .خوب تو راه حلش که میایم و افت ولتاژ و حساب میکنیم میاریم سمت اولیه .الان ما به اندازه افت ولتاژ به ولتاژ اولیه اضافه کنیم تا این مقدار افت جبران شه از طرفیم چون ولتاژ با تعداد دور متناسبه باید به تعداد دور های اولیه اضافه کنیم؟؟؟؟نمیدونم چرا تحلیلم کلا با خواسته سوال متفاوت !!!!ممنون میشم کسی توضیح بده.
سوال دوم بازم سال 89مربوط به دو ترانس a وb که میاد موازی میشن بعد خواسته اضافه باریشونو توضیح بدیم؟میشه کسی این سوال و توضیح بده کلا اشکال دارم!!!!!
اگه تعداد دور اوليه اضافه بشه ولتاژ ثانويه کم ميشه و اگه دور اوليه کم بشه ولتاژ ثانويه زياد ميشه.
اگه دور ثانويه زياد بشه ولتاژ ثانويه زياد ميشه و اگه دور ثانويه کم بشه ولتاژش هم کم ميشه.
کسی اینجا سر نمیزنه ؟ سوالی ، نکته ای چیزی ؟ بچه های قدرت چرا فعالیت نمیکنید ؟:)

حالا يه سوال ميپرسم از دوستان ببينم نظرشون چيه-شما یا هر کس دیگه ای خاست ج بده
فرض کنيد دو تا ترانس داريم که مشابه هم هستن-ثانويه اين دو ترانس به هم متصل شده و يه تعداد بار رو تغذيه ميکنن ولي اوليه ها متصل نيستن.(اين تو خيلي از پستها ديده ميشه)
با بالا بردن تپ ولتاژ ثانويه زياد ميشه و با کم کردن تپ ولتاژ کم ميشه.
حالا اوليه دو ترانس رو هم با هم کوپل ميکنيم.حالا اگه تپ رو بالا ببريم ولتاژ مياد پايين.
يعني عملکرد معکوس ميشه-علت چيه؟
اصلا بنظرتون اين اتفاق ممکن هست يا دارم شوخي ميکنم؟
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
فرض کنيد دو تا ترانس داريم که مشابه هم هستن-ثانويه اين دو ترانس به هم متصل شده و يه تعداد بار رو تغذيه ميکنن ولي اوليه ها متصل نيستن.(اين تو خيلي از پستها ديده ميشه)
با بالا بردن تپ ولتاژ ثانويه زياد ميشه و با کم کردن تپ ولتاژ کم ميشه.
حالا اوليه دو ترانس رو هم با هم کوپل ميکنيم.حالا اگه تپ رو بالا ببريم ولتاژ مياد پايين.
يعني عملکرد معکوس ميشه-علت چيه؟
اصلا بنظرتون اين اتفاق ممکن هست يا دارم شوخي ميکنم؟
راستش فکر نمیکنم شوخی باشه . من این ترم درس طراحی پست دارم . فکر میکنم بخاطر امپدانس داخلی و بوجود آمدن جریان گردشی باشه !:surprised: درسته ؟
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
راستش فکر نمیکنم شوخی باشه . من این ترم درس طراحی پست دارم . فکر میکنم بخاطر امپدانس داخلی و بوجود آمدن جریان گردشی باشه !:surprised: درسته ؟
بیشتر بهش فکر کنید.
یکبار با فرض مشابه بودن ترانسها بهش نگاه کنید و یکبار با فرض مشابه نبودنشون
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
بیشتر بهش فکر کنید.
یکبار با فرض مشابه بودن ترانسها بهش نگاه کنید و یکبار با فرض مشابه نبودنشون

از استاد درس طراحی پست همین سوال رو پرسیدم : یکم بد فهمیدم چون سریع توضیح داد . اما تایید کرد همین مسئله رو که در دو ترانس موازی ، با کم کردن تپ اگر انتظار افزایش ولتاژ داریم در عمل کاهش ولتاژ رو شاهدیم . ( یعنی برعکس حالت عادی ، چون در ترانس تکی با کاهش تپ ولتاژ افزایش پیدا میکنه )
علت اصلی هم کاهش راکتانس یکی از ترانسها بر اثر تغییر تپ هستش که باعث تغییر ولتاژ و تولید جریان گردشی هست . دو شکل کشید که در یکی دوتا Xt باهم موازی و در اون یکی Xt با 0.9Xt موازی شده .:surprised:

:warn: یک موضوع دیگه هم اشاره کرد که باید در مدل سازی بار توجه داشته باشیم ( دروس ارشد ) که بار نوع جریان ثابت هست یا توان ثابت ؟! که موارد بالا با فرض جریان ثابت بیان شده .
اگر علت دیگه هم داره ممنون میشم برام بیشتر توضیح بدی .:smile::gol:
 

NEW MOHAMMAD

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
بالاخره کتاب ها رو آوردیم جلوی دست
:d
یه سوال؟
برای فازور (تو درس ماشین 2) باید ولتاژ موثر ( V rms) رو در نظر بگیریم یا ولتاژ ماکزیمم ( V m) ؟
اینم توضیحات کتاب حلم زاده
http://cld.persiangig.com/preview/vPB2JGX3xw/130120131330.jpg​
 
آخرین ویرایش:

علی121

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
بالاخره کتاب ها رو آوردیم جلوی دست
:d
یه سوال؟
برای فازور (تو درس ماشین 2) باید ولتاژ موثر ( V rms) رو در نظر بگیریم یا ولتاژ ماکزیمم ( V m) ؟
اینم توضیحات کتاب حلم زاده
http://cld.persiangig.com/preview/vPB2JGX3xw/130120131330.jpg​

دوست خوبم :معمولا در درس ماشین2 مقدار موثر رو به عنوان فازور در نظر میگیرن اما در حالت کلی در یک مدار حالت دائمی سینوسی شما در صورتی که مقادیر فازور منابع رو مقدار موثر اونها در نظر بگیری، مقادیر ولتاژ و جریان سایر المانها هم به صورت مقدار موثرشون محاسبه میشه و بالعکس اگه از مقدار ماکزیمم استفاده کنی برای سایر مقادیر هم مقدار ماکزیممشون بدست میاد.
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام
بالاخره کتاب ها رو آوردیم جلوی دست
:d
یه سوال؟
برای فازور (تو درس ماشین 2) باید ولتاژ موثر ( V rms) رو در نظر بگیریم یا ولتاژ ماکزیمم ( V m) ؟
اینم توضیحات کتاب حلم زاده
http://cld.persiangig.com/preview/vPB2JGX3xw/130120131330.jpg​

بله وقتی چیزی نگه سوال همین rms رو در نظر میگیریم . معمولا بعضی سوالات از همین طریق گمراه میکنند .

یک روش مناسب هم این استفاده از فازر در فصل انرژی کتاب دکتر حلم زاده آورده شده که خیلی مفید بود و سرعت حل سوالات محاسبه نیرو رو خیلی بالا میبرد . ;)
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اگه تعداد دور اوليه اضافه بشه ولتاژ ثانويه کم ميشه و اگه دور اوليه کم بشه ولتاژ ثانويه زياد ميشه.
اگه دور ثانويه زياد بشه ولتاژ ثانويه زياد ميشه و اگه دور ثانويه کم بشه ولتاژش هم کم ميشه.


حالا يه سوال ميپرسم از دوستان ببينم نظرشون چيه-شما یا هر کس دیگه ای خاست ج بده
فرض کنيد دو تا ترانس داريم که مشابه هم هستن-ثانويه اين دو ترانس به هم متصل شده و يه تعداد بار رو تغذيه ميکنن ولي اوليه ها متصل نيستن.(اين تو خيلي از پستها ديده ميشه)
با بالا بردن تپ ولتاژ ثانويه زياد ميشه و با کم کردن تپ ولتاژ کم ميشه.
حالا اوليه دو ترانس رو هم با هم کوپل ميکنيم.حالا اگه تپ رو بالا ببريم ولتاژ مياد پايين.
يعني عملکرد معکوس ميشه-علت چيه؟
اصلا بنظرتون اين اتفاق ممکن هست يا دارم شوخي ميکنم؟
میشه توضیح بدین که چطور ثانویه دو ترانس رو به هم وصل میکنن ؟
یعنی میان r s t ترانس اول رو به r s t ترانس دوم اتصال میدن؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز



..

دوستان لظفا این سوالا رو توضیح بدن.
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
میشه توضیح بدین که چطور ثانویه دو ترانس رو به هم وصل میکنن ؟
یعنی میان r s t ترانس اول رو به r s t ترانس دوم اتصال میدن؟

ترانس اول از طریق فیدر ترانس میاد روی باسبار خودش
ترانس دوم هم با فیدر تانس میاد روی باسبار خودش
یه باس کوپلر میزارن بین این دو باسبار-وقتی اینو میبندن دو ترانس از طرف 20 بهم وصل میشن
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
ترانس اول از طریق فیدر ترانس میاد روی باسبار خودش
ترانس دوم هم با فیدر تانس میاد روی باسبار خودش
یه باس کوپلر میزارن بین این دو باسبار-وقتی اینو میبندن دو ترانس از طرف 20 بهم وصل میشن
از طرف 20 منظورت اولیست !درسته
خب وقتی باس کوپلر(باس تای) بسته بشه باید یکی از ترانس ها از مدار خارج بشه. یعنی یکی از ترانس هم به باس خودش و هم به باس ترانس بعدی برق رسانی میکنه. پس همزمان دو ترانس هم به باسبارشون هم به همدیگه به وسیله باس کوپلر. نمیتونن متصل باشن.
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
از طرف 20 منظورت اولیست !درسته
خب وقتی باس کوپلر(باس تای) بسته بشه باید یکی از ترانس ها از مدار خارج بشه. یعنی یکی از ترانس هم به باس خودش و هم به باس ترانس بعدی برق رسانی میکنه. پس همزمان دو ترانس هم به باسبارشون هم به همدیگه به وسیله باس کوپلر. نمیتونن متصل باشن.

نه منظورم ثانویه هست.
یه ترانس 63/20 رو میگم.
چرا نمیتونن-تو خیلی از پستها هر دو ترانس در حال کار هستند و ارتباط یا باس کوپلر هم بسته هست.اینطوری بارشون هم برابر میشه.
وقتی نمیتونیم ارتباط رو ببندیم که دو ترانس از دو خط 63 تغذیه بشن که این دو خط از دو پست متفاوت باشن.
علتش رو دوستان فکر کنن ببینن چرا؟
 
بالا