تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

hosseinassar

مدیر ارشد
ان شاءالله در این تاپیک به کمک آقای دکتر هاشم نیا دانشجوی دکتری مهندسی برق -قدرت دانشگاه صنعتی شریف
به سوالات و ایراداتی که دوستان در درس ماشین های الکتریکی 1و2 دارند
و همین طور بررسی ایرادات کتاب دکتر مشکین (پردازش) بپردازیم.....
 
آخرین ویرایش:

MohandesSaem

کاربر بیش فعال
**بیان سوال و اشکال از شما دوستان و پاسخ از آقای دکتر هاشم نیا:

**بیان سوال و اشکال از شما دوستان و پاسخ از آقای دکتر هاشم نیا:

** یک کلاس مجازی **رفع اشکال *درس ماشین های الکتریکی1و2 در سایت برگزار نمایند و دوستان عزیز می توانند که سوالات و ایرادات خود از این درس ماشین های الکتریکی را در همین تاپیک و بخش بیان و مطرح کنند و منتظر جواب باشند از طرف آقای دکتر هاشم نیا عزیز.......:gol::);)

***با تشکر فراوان از آقای دکتر هاشم نیا عزیز بابت وقتی که اختصاص میدهند به تمام جوانان داوطلبان کنکور ارشد در سراسر کشور عزیزمان.........و همین طور آرزوی موفقیت برای همه دوستان داوطلب آزمون ارشد مهندسی برق....:gol:
 

EECi

مدیر بازنشسته
با وجود اینکه در رشته قدرت شرکت نخواهم کرد ولی از تلاش دوستان بخصوص استاد گرامی که پاسخگوی تاپیک هستند و مهندس یوسف تبار تشکر می کنم.
 

MohandesSaem

کاربر بیش فعال
***دوستان روزه شما رو گرفته !!!!!

***دوستان روزه شما رو گرفته !!!!!


سلام به همه دوستان عزیز......:gol::) ***سلامتید.....:gol:

*** ببخشید دوستان یعنی واقعا از بچه های **گرایش کنترل و**گرایش قدرت..... هیچ کس سوالی و مشکلی و ایرادی و نیاز به مشاوره در ***درس ماشین های الکتریکی نداره....!!!!؟؟؟
:surprised::eek::gol::warn:

*** به خدا اگر من در موقعیت شما بودم و عزیزی از ***مقطع دکتری شریف این فرصت را بی منت به بنده میداد که سوالاتی که در این درس در ذهنم است را بپرسم .....باور کنید به راحتی این فرصت را مطمعنا از دست نمی دادم......!!!!
:warn::):que::gol::heart:

*** یعنی شما هیچ سوال و مشکلی و ایرادی در ***درس ماشین های الکتریکی1و2 برای کنکور کارشناسی ارشد ندارید واقعا....!!!! که بخواید بپرسید و دنبال جوابش باشید...؟؟؟!!!:warn::)

***آدرس لینک برای مشاوره و پرسیدن سوالات و ایرادات دوستان::gol::)

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?p=2337741#post2337741
 

mehdisepehri

عضو جدید
مشاوره براي خوندن ماشين

مشاوره براي خوندن ماشين

سلام خدمت اساتيد گل خودم!
ممنون که زحمت کشيديد و اين تاپيک عالي رو زديد..
اما سوال من!
من در دوران تحصيلم متاسفانه "فقط" ماشين هاي 1 و 2 رو "پاس" کردم!
الان هم اوضاعم واقعا خرابه!
از اول تابستون کتاب هاي زير رو خوندم اما هيچکدوم نتونستن بهم يه ديد عالي و اشراف به موضوع بدهند!
کتابهايي نظير :
پردازش ، پارسه ، راهيان ارشد ، مدرسان شريف

بايد چه کار کنم تا بتونم ماشينم رو اونقدر قوي کنم که حداقل 40 بزنم سر کنکور؟
چه کتاب مرجعي بخونم؟
چه کتاب تستي بخونم؟

فقط ازتون خواهش مي کنم با توجه به اينکه من دو ماه تابستون رو از دست دادم ، منابعي رو معرفي کنيد که بتونم يا پايان مهرماه حداقل 70-80 % مطالب رو عالي مسلط بشم.
يک دنيا ازتون ممنون!

و يه سوال (خواهش)
ميشه يه بخش مشابه براي کنترل هم ايجاد کنيد؟
ممنونم...
 

naserhashemnia

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوست عزیز
با پوزش از تاخیر
در مورد کتاب هایی که میفرمایین خوندین....کتاب هایی مثل پردازش و پارسه و ... برای روان شدن در تست زدن مناسبند ولی به هیچ وجه انتظار نداشته باشید که بتوانید مفاهیمی مثل عکس العمل آرمیچر، تحلیل میدان دوار، مشخصه های مختلف خروجی موتور القایی و .. را با اسن کتاب ها فرا بگیرید. به خصوص که چند سالی است که سوالات ماشین به هیچ وجه فقط با محفوظات، قابل حل نیستند.
برای هر مبحثی باید به یکی از کتاب های اصلی مرجع رجوع کنید.
برای ماشین دی سی شخصا کتاب چاپمن را بهترین کتاب برای شروع کار میدانم. متنش بسیار جذاب است (البته ترجمه استاد دیانی). مولف در بعضی جاها از تجربیات خودش در دوران دانشجویی در آزمایشگاه ماشین گفته... مثلا این که ماشین را بی بار کردیم...و ماشین پرواز کرد!
در ادامه باید تعداد زیادی مساله در مورد کنترل سرعت، راه اندازی، جبران سازی کمپوند کوتاه و بلند و .. در مورد ماشین دی سی حل کنید. بهترین مسایل در کتاب بیم بهارا است. اما یک نویسنده ی هندی دیگر به نام Rajput هم کتابی با عنوان ماشین های دی سی دارند که مملو از مسایل مختلف بعضا مشکل است. در این کتاب تست های کنکور دانشگاه های هند هم آمده است!!
به خصوص باید روی مسایل ماشین های خود تحریک (مود ژنراتوری) و نیز جبران سازی ها مسلط باشید.
ضمنا چیز جالب و عجیب برای بنده این است که بسیاری از تست های مفهومی و بعضا مشکل کنکور ارشد در کتاب های پردازش و پارسه و ... نیامده است! پس بهترین کار این است که کتاب ارشد دانشگاه تهران (جلد آبی) را تهیه کنید و در هر مبحثی ببینید چه سوالاتی مطرح شده است. به کتاب های تست که در بازار ماشا الله فراوان هم هست اعتماد نکنید
اگر موفق به تهیه این کتاب نشدید به ینده اطلاع دهید تا فایل pdf آن را خدمتتان ایمیل بزنم.
در مورد مباحث دیگر ماشین انشا الله در شب های دیگر مینوسیم. فقط اگر مطلب را خواندید لطفا نظر یادتان نرود.
 

jujushow

عضو جدید
سلام اقای هاشم نیا . ممنون از پاسختون ...
من خودم کتاب ال هاواری دارم به نظرم متنش خیلی سنگین هست ، هر کسی راحت مطالبش رو نمیفهمه ، جالب اینه که این کتاب رو دوره کاردانی به ما معرفی کردند . شما این کتاب رو مطالعه کردید ؟

جایی خوندم که واسه کنکور همین کتاب بیم بهارا بهترین هست ، حتی گفته بود خیلی از سوالهای ماشین دانشگاه ازاد از متن کتاب بیم بهارا داده میشه .
شما در مورد سوالات دانشگاه ازاد بررسی داشتید ؟ به نظرتون بهترین منابع برای ازاد هم همون بیم بهارا و کتب تست رایج هست ؟
 

naserhashemnia

عضو جدید
سلام

سلام

سلام
به نظر منظورتان از ال هاواری، بیم بهارا بوده. کتاب ال هاواری متن بسیار ساده و روانی دارد ولی بسیاری از نکات را طرح نکرده است.
البته در مورد روابط تقریبی موتور القایی (ارتباط گشتاور راه اندازی و گشتاور حداکثر و گشتاور نامی ماشین) بسیار جالب و ساده بحث را مطرح کرده است.
کتاب بیم بهارا بسیار کتاب کاملی است اما خواندن کاملش بسیار وقت گیر است.
به نظرم بیشتر روی مثال های این کتاب کار کنید تا خواند متن آن به طور کامل
 

mehdisepehri

عضو جدید
سلام دوست عزیز
با پوزش از تاخیر
در مورد کتاب هایی که میفرمایین خوندین....کتاب هایی مثل پردازش و پارسه و ... برای روان شدن در تست زدن مناسبند ولی به هیچ وجه انتظار نداشته باشید که بتوانید مفاهیمی مثل عکس العمل آرمیچر، تحلیل میدان دوار، مشخصه های مختلف خروجی موتور القایی و .. را با اسن کتاب ها فرا بگیرید. به خصوص که چند سالی است که سوالات ماشین به هیچ وجه فقط با محفوظات، قابل حل نیستند.
برای هر مبحثی باید به یکی از کتاب های اصلی مرجع رجوع کنید.
برای ماشین دی سی شخصا کتاب چاپمن را بهترین کتاب برای شروع کار میدانم. متنش بسیار جذاب است (البته ترجمه استاد دیانی). مولف در بعضی جاها از تجربیات خودش در دوران دانشجویی در آزمایشگاه ماشین گفته... مثلا این که ماشین را بی بار کردیم...و ماشین پرواز کرد!
در ادامه باید تعداد زیادی مساله در مورد کنترل سرعت، راه اندازی، جبران سازی کمپوند کوتاه و بلند و .. در مورد ماشین دی سی حل کنید. بهترین مسایل در کتاب بیم بهارا است. اما یک نویسنده ی هندی دیگر به نام Rajput هم کتابی با عنوان ماشین های دی سی دارند که مملو از مسایل مختلف بعضا مشکل است. در این کتاب تست های کنکور دانشگاه های هند هم آمده است!!
به خصوص باید روی مسایل ماشین های خود تحریک (مود ژنراتوری) و نیز جبران سازی ها مسلط باشید.
ضمنا چیز جالب و عجیب برای بنده این است که بسیاری از تست های مفهومی و بعضا مشکل کنکور ارشد در کتاب های پردازش و پارسه و ... نیامده است! پس بهترین کار این است که کتاب ارشد دانشگاه تهران (جلد آبی) را تهیه کنید و در هر مبحثی ببینید چه سوالاتی مطرح شده است. به کتاب های تست که در بازار ماشا الله فراوان هم هست اعتماد نکنید
اگر موفق به تهیه این کتاب نشدید به ینده اطلاع دهید تا فایل pdf آن را خدمتتان ایمیل بزنم.
در مورد مباحث دیگر ماشین انشا الله در شب های دیگر مینوسیم. فقط اگر مطلب را خواندید لطفا نظر یادتان نرود.

ممنون استاد عزيز از پاسختون!
پس با توجه به نکاتي که گفتيد ، ماشين dc رو از روي چاپمن ميخونم و بعد از هر مطلب به سراغ مسائل و مثال هاي بيم بهارا ميرم.
فعلن سراغ تست نميرم و سعي ميکنم مطالب رو مفهومي بفهمم و بعد به سراغ تست برم!
اما از آنجا که اين کار (مفهومي خوندن و حل بيم بهارا) خيلي زمان بر هستش ، به نظرتون بايد همه مسائل بيم بهارا رو حل کنم؟
ضمنا ممنون ميشم که با توجه به تعداد سوال ها و همچنين سختي و گشتردگي مطالب برايم يه اولويت بندي ايجاد کنيد تا در صورت کمبود وقت ، بتونم بهترين نتيجه رو بگيرم!
اينم بگم که هدفم آوردن رتبه زير 50 قدرت هستش و فکر کنم بايد ماشين حدود 40-50 بزنم!
راستي PDF حل ماشين بيم بهارا را نداريد؟
در مورد اون کتاب ، اون رو دارم ، اما متاسفانه تا سال 85 سوالها رو داره!
PDF شما سوالها و حل هاي بعد از اون هم داره؟
منتظر راهنمايي هاتون هستم..
ممنون که وقت ميزاريد!
انشالله هميشه شاد و سلامت و در آرامش باشيد..
 

naserhashemnia

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوست عزیزم
باید کتاب جدید را بخرید. از میدان انقلاب. هر سال کنکور جدید هم به آن اضافه میشود.
بنده جواب های تشریحی دروس را ندارم. به نظرم فقط همان کتاب دانشگاه تهران قابل استناد است.
اگر باز هم سوالی بود در خدمتم
 

mehdisepehri

عضو جدید
سلام دوست عزیزم
باید کتاب جدید را بخرید. از میدان انقلاب. هر سال کنکور جدید هم به آن اضافه میشود.
بنده جواب های تشریحی دروس را ندارم. به نظرم فقط همان کتاب دانشگاه تهران قابل استناد است.
اگر باز هم سوالی بود در خدمتم

آقای دکتر ممنون که وقت میزارید و پاسخ میدید.
یه سوال هم پرسیده بودم که یادتون رفت ، می خواستم بدونم بودجه بندی سوال های ماشین رو میدونید؟
اینکه از هر مبحث چند تا سوال میاد؟
و خب با توجه به تعداد سوالها و سختی و گستردگی مطالب ، میتونید یه اولویت بندی مشخص کنید؟
ممنون...
 

mehdisepehri

عضو جدید
آقای دکتر راستی ممنون میشم مرجع های مطالعه برای مباحث ترانسفورماتور و ماشین های القایی و مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی رو هم بذاری!
مخصوصا ترانسفورماتور...
یک دنیا ممنون...
 

efa_67

عضو جدید
دوستان قدرتی خوش به حالتون که همچین تاپیکی براتون گذاشتن و آقای دکتر چه خوب جوابه سوال هاتون را میدن کاش برای مخابراتی ها هم همچین تاپیکی بود
 

setare soheyl

عضو جدید
سلام میشه بگین واسه ی ماشین 1 چه ابزار ریاضی از معادلات و ریاضی مهندسی و آمار و...لازمه و چه مباحثی از الکترومغناطیس میخواد که بدونیم؟
 

naserhashemnia

عضو جدید
سلام

سلام

سلام
معادلات دیفرانیسل که فقط در مبحث حالت گذرای ماشین دی سی ازش استفاده میکنید. البته در مقطع کارشناسی، و گر نه در فوق لیسانس که معادلات جامع ماشین را مینویسید همگی معادله دیفرانسیل است. از آمار هم در مقطع کارشناسی استفاده نمیشود.
از در الکترومغناطیس، مغناطیس را باید مسلط باشید. البته باز در لیسانس که با مقادیر متوسط (میانگین) کمیات شار، میدان و ... سر و کار داریم، کار به معادلات پیچیده ماکسول نخواهد کشید
 

naserhashemnia

عضو جدید
سلام

سلام

آقای دکتر راستی ممنون میشم مرجع های مطالعه برای مباحث ترانسفورماتور و ماشین های القایی و مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی رو هم بذاری!
مخصوصا ترانسفورماتور...
یک دنیا ممنون...
مرجع ترانسفورمر به نظرم کتاب خوب کتاب دکتر میرسلیم است که پر از نکات فنی و عملی هم هست. البته برای ارشد که چاپمن و سن... هم خوب است ولی باید مباحث تکمیلی مثل موازی کردن، ترانس سه فاز، شناخت هارمونیک ها... را از کتاب استاد میر سلیم یا همان بیم بهارا پیگیری نمایید.
برای ماشین القایی کتاب چاپمن خیلی شیوا است. البته بحث کنترل سرعت را که گفته به روش مدولاسیون pam اشاره کرده که در کنکور مورد نظر نیست
 

setare soheyl

عضو جدید
سلام
معادلات دیفرانیسل که فقط در مبحث حالت گذرای ماشین دی سی ازش استفاده میکنید. البته در مقطع کارشناسی، و گر نه در فوق لیسانس که معادلات جامع ماشین را مینویسید همگی معادله دیفرانسیل است. از آمار هم در مقطع کارشناسی استفاده نمیشود.
از در الکترومغناطیس، مغناطیس را باید مسلط باشید. البته باز در لیسانس که با مقادیر متوسط (میانگین) کمیات شار، میدان و ... سر و کار داریم، کار به معادلات پیچیده ماکسول نخواهد کشید
سلام خیلی ممنون به نظر شما کدوم بخش های الکترومغناطیس چنگ رو برای پیش نیاز ماشین 1 و فهم بهتر نیرومحرکه القایی و جریان القایی و شار مغناطیسی بخونم بهتره؟
 

naserhashemnia

عضو جدید
سلام خیلی ممنون به نظر شما کدوم بخش های الکترومغناطیس چنگ رو برای پیش نیاز ماشین 1 و فهم بهتر نیرومحرکه القایی و جریان القایی و شار مغناطیسی بخونم بهتره؟
سلام
مباحث کتاب پردازش الکترومغناطیس دکتر محمد طاهری
که در مورد محاثبه اندوکتانس های نشتی، مدارهای مغناطیسی، شدت میدان الکتریکی، چگالی شار، قانون اقای فاراده و ... است
البته میتوانید ببینید چه فصلهای چنگ میشود
 

vortex2007

عضو جدید
سلام من کاردانی برق صنعتی از دانشگاه علمی کاربردی دارم.الان دانشجوی ترم 2 کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی برق-قدرت آزاد هستم.با برنامه ریزی خودم دو ترم دیگه تمام میکنم و به امید خدا میتونم ارشد 90 رو شرکت کنم.تا الان درسهای معادلات و آمار و مدار1،2 ماشین 1،2را پاس کردم.در ترم جاری دروس ریاضیات مهندسی و زبان تخصصی و ماشین 3 و کنترل خطی و بررسی 1 را دارم.با توجه به اینکه کیفیت مطالب درسی در دانشگاه علمی کاربردی کمی پایین است در نتیجه من پایه ام کمی ضعیف هست.از تمام دوستان میخواستم که من رو برای ارشد 90 راهنمایی کنن.چه جوری برنامه ریزی کنم؟
و اینکه آیا فقط مباحث ماشین 1،2 میاد یا مباحث ماشین 3 و مخصوص هم میاد؟با تشکر از همه
 

vortex2007

عضو جدید
لطفا در مورد گرایشهای قدرت در ارشد توضیح بدید؟کدوم بهتره؟
 

navidkhob

عضو جدید
لطفا در مورد گرایشهای قدرت در ارشد توضیح بدید؟کدوم بهتره؟
سلام و تشکر از حضورتون در تالار.
واسه اینکه از پراکندگی مطالب جلوگیری بشه اگه لطف کنید به قسمت مشخص شده زیر برید سریع تر به پاسخ خواهید رسید.
در صورتی که از دیدگاه کنکوری منظورتون هست که بخش مخصوص به اون در تالار هست.
اگر تنها مربوط به دوستان قدرتی هست که به تایپک سوالات قدرتی بروید.
تنها هدفم این بود که شما سریع تر به پاسخ هاتون برسید.
ممنون از شما
 

hosseinassar

مدیر ارشد
سلام من کاردانی برق صنعتی از دانشگاه علمی کاربردی دارم.الان دانشجوی ترم 2 کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی برق-قدرت آزاد هستم.با برنامه ریزی خودم دو ترم دیگه تمام میکنم و به امید خدا میتونم ارشد 90 رو شرکت کنم.تا الان درسهای معادلات و آمار و مدار1،2 ماشین 1،2را پاس کردم.در ترم جاری دروس ریاضیات مهندسی و زبان تخصصی و ماشین 3 و کنترل خطی و بررسی 1 را دارم.با توجه به اینکه کیفیت مطالب درسی در دانشگاه علمی کاربردی کمی پایین است در نتیجه من پایه ام کمی ضعیف هست.از تمام دوستان میخواستم که من رو برای ارشد 90 راهنمایی کنن.چه جوری برنامه ریزی کنم؟
و اینکه آیا فقط مباحث ماشین 1،2 میاد یا مباحث ماشین 3 و مخصوص هم میاد؟با تشکر از همه
اگه این تاپیک خوب مطالعه کنید
درباره درس ماشین کامل توضیح داده شده که چه منابعی داره و چه کتابهایی برای کنکور مناسب هستند
 

muhammad10

عضو جدید
اشکال

اشکال

با سلام
من یه سوال راجع به درس ماشین 1 داشتم میخواستم بدونم برای مدارهای مغناطیسی غیر خطی
مقاومت مغناطیسی چه معنایی داره و به چه صورت حساب میشه ؟
آیا نمی توان از روی جدول BوH مقدار میو را به دست آورد و با استفاده از آن مقاومت را حساب کرد؟
این میو به دست آمده به چه درد می خوره؟
ضریب خود القایی در این نوع سیستم های غیر خطی چطور به دست میاد؟

با تشکر
 

mehdisepehri

عضو جدید
با سلام
من یه سوال راجع به درس ماشین 1 داشتم میخواستم بدونم برای مدارهای مغناطیسی غیر خطی
مقاومت مغناطیسی چه معنایی داره و به چه صورت حساب میشه ؟
آیا نمی توان از روی جدول BوH مقدار میو را به دست آورد و با استفاده از آن مقاومت را حساب کرد؟
این میو به دست آمده به چه درد می خوره؟
ضریب خود القایی در این نوع سیستم های غیر خطی چطور به دست میاد؟

با تشکر

عزیز به تالار خوش اومدید!
قبل از اومدن اساتید ، ما تا اونجا که بلدیم میگیم ، حالا دوست عزیزمون دکتر میاد و تصحیح میکنه!
ببین ، وقتی خودت داری میگی مدار غیر خطی!
یعنی چی؟
یعنی رفتار مدار در شرایط کار متفاوت (یعنی B یا H متفاوت) ، مختلفه!
پس دیگه مثل حالت خطی نمیتونی بیای وبگی رشد یا افزایش B (یا H) میتونه سبب رشد خطی اون یکی بشه!
و در این جور موارد باید با استفاده از یکی از اون دوتا (معمولا با استفاده از B و با توجه به این امر که معمولا شار رو ثابت میگیرن) و همچنین با استفاده از نمودار مغناطیس شوندگی بیای و H را حساب کنی!
حالا با استفاده از قانون آمپر ، میای و افت پتانسیل مغناطیسی رو حساب می کنی و میشه H*L که L طول مسیر هسته غیر خطیه!
اما اینکه در اینگونه مدارها مقاومت مغناطیسی چه معنایی میده ، میتونم این طوری واست توجیه کنم که خب ببین طبق قانون آمپر این شار باید در بخش های تلف بشه ، و این مقاومت معادلی است که میتونه همون افت پتانسیل مغناطیسی رو که در قسمت قبل گفتم چه طور حساب میشه رو نشون بده...
در مورد میو بدست اومده ، از اون نمیتونیم برای محاسبه H و یا B استفاده کنیم ، اما اگه "فرض" کنیم شرایط ثابت باشه ، فکر کنم بتونیم ازش برای محاسبه چگالی انرژی کمک بگیریم.
باز هم دوستان اگه نقصی دیدن کامل کنن...
 
بالا