تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

dashhadi

عضو جدید
ممنونم.
یعنی کل تلفات رتور همون تلفات هادی رتور حساب میشه؟
تقریبا بله!
تلفات کل موتور القایی به 5 دسته تقسیم میشه : 1- مسی استاتور 2- آهنی استاتور 3- آهنی روتور 4- مسی روتور 5- مکانیکی
تلفات آهنی روتور به دلیل فرکانس پایین جریان روتور در مقابل تلفات مسی روتور و آهنی استاتور قابل صرف نظر کردن هست و در ماشین 2 کاملا از اون صرف نظر میشه و کل تلفات روتور تلفات مسی اون هست.

(دیاگرام پخش توان موتور القایی رو ببین )
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
یک مولد جریان مستقیم 4 قطب با سیم بندی حلقوی مرکب دوگانه بار 12kw را تحت ولتاژ 200 ولت تغذیه میکند اگر مقاومت ارمیچر 0.25 اهم باشد . افت ولتاژ در هر مسیر جریان چند ولت است ؟
...
سوال کنکور 87
جواب:
12 رو تقسیم بر 200 کرده و بعد ضرب در 0.25.
...
به نظر شما درسته؟
...
من میگم افت ولتاژ کل و افت ولتاژ هر مسیر جریان ارمیچر با هم برابره
اما 12 تقسیم بر 200 که میشه جریان بار. و ما برای محاسبه نیاز به جریان ارمیچر داریم.
 

enstien

عضو جدید
یک مولد جریان مستقیم 4 قطب با سیم بندی حلقوی مرکب دوگانه بار 12kw را تحت ولتاژ 200 ولت تغذیه میکند اگر مقاومت ارمیچر 0.25 اهم باشد . افت ولتاژ در هر مسیر جریان چند ولت است ؟
...
و افت ولتاژ هر مسیر جریان ارمیچر با هم برابره
اما 12 تقسیم بر 200 که میشه جریان بار. و ما برای محاسبه نیاز به جریان ارمیچر داریم.

سلام درست حل شده در حالت کلی 4 مسیر واسه عبور جریان وجود داره که هر کدوم 1/4 جریان رو میکشه
حالا 2 روش واسه حل داریم اول اینکه مقاومت هر شاخه رو از روی مقاومت کل ارمیچر محاسبه کنیم که چون شاخه ها موازی هستن میشه 0.25*4
بعدش باید جریان عبوری از هر شاخه رو حساب کنیم که 1/4*I اگه جریان رو در مقاومت ضرب کنیم 1/4 با4 ساده میشه
روش دومم روش کتابه که جریان کل رو در مقاومت کل ضرب کنیم
درست میگید تلفات کل با تلفات هر شاخه برابره :gol::gol:
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان
این سوال یا شبیه این سوال ممکنه توی کنکور کارشناسی ناپیوسته بیاد . منم 3 روز وقت دارم اینو یاد بگیرم.
میخوام بدونم طول متوسط رو چطور حساب کنم.؟
شعاع خارجی نیم دایره 10 سانتی متر و شعاع داخلی 8 سانتی متر.
البته قسمت نیم دایره رو بلدم. ولی قسمت یو شکل رو نمیتونم بدست بیارم.
 

enstien

عضو جدید
سلام قسمت یو شکل 3 قسمته که طول هرکدوم از قسمتای افقی بالا و پایین میشه 3 و طول قسمت عمودی که 20 تاس دوتا از بالا و پایینش بزنید میشه 18
یه خط فرضی از وسط یو بگذرونید معلومه !
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام قسمت یو شکل 3 قسمته که طول هرکدوم از قسمتای افقی بالا و پایین میشه 3 و طول قسمت عمودی که 20 تاس دوتا از بالا و پایینش بزنید میشه 18
یه خط فرضی از وسط یو بگذرونید معلومه !
ممنونم بزرگواری میکنید.
منم تازه به جواب رسیدم نفسم گرفت تا فهمیدم.:)
میشه 24 . در کل.
تشکر.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سوال کنکور کارشناسی ناپیوسته؟
تعداد دوراولیه ثانویه و سری اتو ترانس را محاسبه کنید.
معلومات فقط ولتاژ اولیه و ثانویه بود؟!!!!
اخه مگه میشه؟
باید توان باشه که سطح مقطع حساب بشه و بعد ضریب n و بعد تعداد دور.
...
...
سوال داده مولد شنت
توان 20 کیلو
ولتاژ ترمینال 440
مقاومت تحریک 440
مقاومت ارمیچر 0.5
تلفات ثابت 3666
راندمان 75%
جریان ارمیچر را حساب کنید؟
:
تحلیل من:
جریان تحریک رو میشه حساب کرد که میشه 1
جریان بار رو میشه حساب کرد که میشه 45.5
و جریان ارمیچر از جمع این دو..
که جواب جز گزینه ها نبود
...
روش دوم.
توان خروجی تقسیم بر راندمان میشه توان ورودی
توان الکترومغناطیس میشه توان ورودی منهای توان ثابت
توان الکترو مغناطیس میشه جریان ارمیچر در ولتاژ القایی
ولتاژ القایی میشه 440+0.5*جریان ارمیچر.
با جا گذاری جریان ارمیچر بدست میاد..
که باز هم توی گزینه ها نبود
 

mohammad0861

عضو جدید
برای کسی که ماشینش ضعیفه ، ماشین حلم زاده بهتر مطلب رو امموزش داده یا مدرسان پژمانفر؟؟؟؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
این امکان هست که در موتور سنکرون Eجلوتر از v باشه؟
 

ehsan0641

کاربر بیش فعال
این امکان هست که در موتور سنکرون Eجلوتر از v باشه؟
سلام دوست عزیز، اگه به دیاگرامهایی که تو عکس گذاشتم توجه کنی بردار E برایند مجموع بردارهای ولتاژ ترمینالV و افت ولتاژها هست. توی شکل بالا جریان از ولتاژ عقبتر هست و قاعدتا ماشین در مد سلفی کار میکنه، بنابرین افت ولتاژ در مقاومت اهمی همفاز با جریان و افت ولتاژ در مقاومت سلفی 90 درجه از جریان جلوتر هست و میبینیم که بردار E از V جلوتر افتاده، باهمین استدلال مد خازنی رو هم میشه تحلیل کرد اما باید حواست باشه که در مد خازنی E کوچکتر از V میشه. بطور کلی معمولا بردار E جلوتر از V میفته مگر در مد سلفی و جریانهای آرمیچر بزرگ. موفق باشی
Capture.jpg
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز، اگه به دیاگرامهایی که تو عکس گذاشتم توجه کنی بردار E برایند مجموع بردارهای ولتاژ ترمینالV و افت ولتاژها هست. توی شکل بالا جریان از ولتاژ عقبتر هست و قاعدتا ماشین در مد سلفی کار میکنه، بنابرین افت ولتاژ در مقاومت اهمی همفاز با جریان و افت ولتاژ در مقاومت سلفی 90 درجه از جریان جلوتر هست و میبینیم که بردار E از V جلوتر افتاده، باهمین استدلال مد خازنی رو هم میشه تحلیل کرد اما باید حواست باشه که در مد خازنی E کوچکتر از V میشه. بطور کلی معمولا بردار E جلوتر از V میفته مگر در مد سلفی و جریانهای آرمیچر بزرگ. موفق باشی
مشاهده پیوست 218165
عجب...ممنون.
جایی خوندم که اگر E جلوتر از V باشه ماشین مولد حساب میشه نه موتور...
اون شکل دوم که ia جلوتر از V هست حالت فوق تحریک موتور حساب میشه یا زیر تحریک موتور ؟
 

ehsan0641

کاربر بیش فعال
عجب...ممنون.
جایی خوندم که اگر E جلوتر از V باشه ماشین مولد حساب میشه نه موتور...
اون شکل دوم که ia جلوتر از V هست حالت فوق تحریک موتور حساب میشه یا زیر تحریک موتور ؟
شکل دوم حالت فوق تحریکه
به نظر من فوق تحریک یا زیر تحریک بودن ملاک موتور و یا مولد بودن نیست، چون هم موتور و هم مولد میتونن تو هر دو حالت کار کنن، شما دیاگرام برداری رو که تحلیل کنی خودت همه چی دستت میاد.
ضمنا دوستان دواطلب کنکور کارشناسی ارشد، سوالات جالبی اگر تو مبحث ماشین 1و2 دارن بذارن باهم دیگه تحلیل کنیم، تایپیک ماشین و بررسی سوت و کوره منم امسال برنامه ریختم واسه این دوتا درس حسابی اما ظاهرا کسی نمیخاد همکاری کنه! همگی موفق باشید
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
شکل دوم حالت فوق تحریکه
به نظر من فوق تحریک یا زیر تحریک بودن ملاک موتور و یا مولد بودن نیست، چون هم موتور و هم مولد میتونن تو هر دو حالت کار کنن، شما دیاگرام برداری رو که تحلیل کنی خودت همه چی دستت میاد.
ضمنا دوستان دواطلب کنکور کارشناسی ارشد، سوالات جالبی اگر تو مبحث ماشین 1و2 دارن بذارن باهم دیگه تحلیل کنیم، تایپیک ماشین و بررسی سوت و کوره منم امسال برنامه ریختم واسه این دوتا درس حسابی اما ظاهرا کسی نمیخاد همکاری کنه! همگی موفق باشید
فوق تحریک یعنی شکل دوم هم برای موتور و هم برای ژنراتور صدق میکنه یا اینکه فقط برای موتور میشه فوق تحریک و برای ژنراتور میشه زیر تحریک ؟
ببین درست میگم
شکل دوم:چون ia جلوتر از V است و موتور است پس در حالت فوق تحریک است ؟!درسته؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
جواب منو بدید خواهشا...میخوام کتاب براش بگیرم...اگه یه مقایسه هم بزارید از این دو تا ممنون تر میشم

به نظر من هر کتاب خوبی که تهیه کنی برای 50 % یا نهایتا 60% خوبه.. و برای بیشتر از این اگر میخوای برنامه بریزی باید از چند منبع و سوالات تستی کمک بگیرید .
اینجا هم منابع رو معرفی کردند دوستان
 

mohammad0861

عضو جدید
به نظر من هر کتاب خوبی که تهیه کنی برای 50 % یا نهایتا 60% خوبه.. و برای بیشتر از این اگر میخوای برنامه بریزی باید از چند منبع و سوالات تستی کمک بگیرید .
اینجا هم منابع رو معرفی کردند دوستان

مصطفی جان ممنونم...من بیشتر میخواستم از نظر اموزشی اینارو بررسی کنم...میخواستم ببینم کدومشون بیشتر به درد من با پایه ضعیف میخوره؟؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
مصطفی جان ممنونم...من بیشتر میخواستم از نظر اموزشی اینارو بررسی کنم...میخواستم ببینم کدومشون بیشتر به درد من با پایه ضعیف میخوره؟؟

اینجا میتونی از رفقای ارشدی کمک بگیری.
اینجا رتبه های برتر و کسایی که رتبه خوبی کسب کردند نظراتشونو گفتن.
 

haajparviz

عضو جدید
با سلام در درست ماشین در قسمت اندوکتانس برای بدست اوردن در فرمول نوشته شده اگه دو سیم پیچ باعث تضعیف شار شدن منفی میشه چه موقع شار همو تضعیف میکنن؟l kj=nj/nk*lkk*q
 
آخرین ویرایش:

ehsan0641

کاربر بیش فعال
با سلام در درست ماشین در قسمت اندوکتانس برای بدست اوردن در فرمول نوشته شده اگه دو سیم پیچ باعث تضعیف شار شدن منفی میشه چه موقع شار همو تضعیف میکنن؟l kj=nj/nk*lkk*q

سلام
ببین دوست عزیز شما ابتدا به ساکن با استفاده از قانون دست راست باید جهت شار هر سیم پیچ رو پیدا کنید، بعد از اون برای پیدا کردن اندوکتانس متقابل اگر جهت شار دو سیم پیچ مخالف هم باشن علامت منفی در اندوکتانس متقابل ظاهر میشه. اگر تو عکسی که گذاشتم دقت کنی ( مدل یک ترانس هست) جهت شار سیم پیچ ثانویه( سمت راستی) هم جهت با شار سیم پیچ اولیه( سمت چپی ) هست بنابراین انتظار داریم اندوکتانس متقابل اونها مثبت باشه.
اگر جای سوال بود عکس اون قسمت که مشکل داری رو بذار. موفق باشیwikipower.irترانسفورماتور.gif
 

toghrolmota

عضو جدید
سلام دوستان خسته نباشید یه سوالی داشتم من این ترم درس ماشین2 برداشتم وتصمیم دارم که از روی کتابای آمادگی واسه ارشد بخونمش
حالا سولاتم:
1-اصلا صلاح میدونید این کارو بکنم یا همون از کتاب مرجع معرفی شده توسط استاد بخونمش
2- در صورت صلاحدید چه کتابی رو معرفی میکنید (لطفا دلایلتون رو هم بنویسید)
مرسی
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
136 گزینه 4
و 132 اشتباه هست
جواب 142 رو لطف کنید؟!
132 میشه گزینه 2
کی میگه اشتباهه؟
سول 142 هم میشه 4
سلام دوستان خسته نباشید یه سوالی داشتم من این ترم درس ماشین2 برداشتم وتصمیم دارم که از روی کتابای آمادگی واسه ارشد بخونمش
حالا سولاتم:
1-اصلا صلاح میدونید این کارو بکنم یا همون از کتاب مرجع معرفی شده توسط استاد بخونمش
2- در صورت صلاحدید چه کتابی رو معرفی میکنید (لطفا دلایلتون رو هم بنویسید)
مرسی

اگه میتونی جایی مشغول کار بشی-کار درست و حسابی-بیخیال درس شو
همه این فوق لیسانسها و دکترا بیکار هستن.
کتاب مدرسان ریف انصافا خوبه-چه برا کنکور چه برا دانشگاه
البته وارد مفاهیم نشده و برا یاد گیری مفاهیم حتما یه کتاب مرجع بخون
چاپمن خوبه
تو کتابهای مرجع برا دیدن سوالهای تاپ هم میتونی کتاب بیم بهارا و کتاب سلمون رو بخونی
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
132 میشه گزینه 2
کی میگه اشتباهه؟
سول 142 هم میشه 4


اگه میتونی جایی مشغول کار بشی-کار درست و حسابی-بیخیال درس شو
همه این فوق لیسانسها و دکترا بیکار هستن.
کتاب مدرسان ریف انصافا خوبه-چه برا کنکور چه برا دانشگاه
البته وارد مفاهیم نشده و برا یاد گیری مفاهیم حتما یه کتاب مرجع بخون
چاپمن خوبه
تو کتابهای مرجع برا دیدن سوالهای تاپ هم میتونی کتاب بیم بهارا و کتاب سلمون رو بخونی


132:




.
تو گزینه ها نیست !
اشتباه میکنم؟

یعنی هم ژنراتور و هم موتور در حالت فوق تحریک خازن سنکرون میشن؟
 
بالا