تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
نه منظورم ثانویه هست.
یه ترانس 63/20 رو میگم.
چرا نمیتونن-تو خیلی از پستها هر دو ترانس در حال کار هستند و ارتباط یا باس کوپلر هم بسته هست.اینطوری بارشون هم برابر میشه.
وقتی نمیتونیم ارتباط رو ببندیم که دو ترانس از دو خط 63 تغذیه بشن که این دو خط از دو پست متفاوت باشن.
علتش رو دوستان فکر کنن ببینن چرا؟

منظورتو گرفتم فکر کنم.
میگی این دو ترانس با هم پارالل شدن.درسته؟
خب پرالل شدن به این معنی نیست که ثانویه هاشون به هم وصله...فرض کن یه ترانس از ارژانتین میاد یه ترانس از ایران که میخوان پارالل بشن و برزیلو تغذیه کنن. دو ترانس موازی هستن اما همونطور که گفتی نمیتونیم ارتباطو ببندیم چون اتصال کوتاه پیش میاد ...
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
منظورتو گرفتم فکر کنم.
میگی این دو ترانس با هم پارالل شدن.درسته؟
خب پرالل شدن به این معنی نیست که ثانویه هاشون به هم وصله...فرض کن یه ترانس از ارژانتین میاد یه ترانس از ایران که میخوان پارالل بشن و برزیلو تغذیه کنن. دو ترانس موازی هستن اما همونطور که گفتی نمیتونیم ارتباطو ببندیم چون اتصال کوتاه پیش میاد ...

اگه موازی باشن که یعنی ارتباط رو بستیم-مگه میشه ارتباط رو نبسته باشیم و دو ترانس موازی باشن؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اگه موازی باشن که یعنی ارتباط رو بستیم-مگه میشه ارتباط رو نبسته باشیم و دو ترانس موازی باشن؟
منظورم از ارتباط همون باس تای هست که در ثانویه ترانس و بعد از فیدر ترانس بر روی باس قرار میگیره. بله نمیشه ارتباطو وصل کرد. یعنی فاز r ترانس اول بیاد به فاز r تراس دوم وصل بشه ؟!امکان نداره.
منظورم از موازی هم اینه که . سنکرون چکشون کرده و اماده برای اینکه در یک سیستم مثلا 2 از 3 کار کنن.
پس موازی هستن اما یک سیستم 2 از 3 میگه اینکامینگ 1 وصل اینکامینگ 2 وصل.چنانچه یکی از اینکامینگ ها به هر دلیلی به جز فالت از مدار خارج شود باس تای بسته میشود. و اینکامینگ دیگری به مصرف کننده های اینکامینگی که قطع شده برق رسانی میکند.
حالا اگه من منظور شما رو درست فهمیده باشم میفرمایید که اینکامینگ 1 وصل اینکامینگ 2 وصل و حتی باس تای وصل ؟!نمیشه. شک نکن.
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
منظورم از ارتباط همون باس تای هست که در ثانویه ترانس و بعد از فیدر ترانس بر روی باس قرار میگیره. بله نمیشه ارتباطو وصل کرد. یعنی فاز r ترانس اول بیاد به فاز r تراس دوم وصل بشه ؟!امکان نداره.
منظورم از موازی هم اینه که . سنکرون چکشون کرده و اماده برای اینکه در یک سیستم مثلا 2 از 3 کار کنن.
پس موازی هستن اما یک سیستم 2 از 3 میگه اینکامینگ 1 وصل اینکامینگ 2 وصل.چنانچه یکی از اینکامینگ ها به هر دلیلی به جز فالت از مدار خارج شود باس تای بسته میشود. و اینکامینگ دیگری به مصرف کننده های اینکامینگی که قطع شده برق رسانی میکند.
حالا اگه من منظور شما رو درست فهمیده باشم میفرمایید که اینکامینگ 1 وصل اینکامینگ 2 وصل و حتی باس تای وصل ؟!نمیشه. شک نکن.

والا من باس تای نمیدونم چی هست.ما میگیم فیدر ترانس و فیدر ارتباط-یا باس کوپلر-
از سنکرون چک برای موازی کردن دو ترانس استفاده نمیشه.یکبار وقتی پست رو میسازن دو ترانس رو چک میکنن و میزارن میره.
برای بستن خطوط استفاده میشه-
در مورد جمله اخرتون چرا میشه
میشه هم هر دو فیدر ترانس و هم فیدر ارتباط وصل باشه.خواستین بهتون ادرس بدم برید ببینید.
این چیزی که شما میگی در مورد ترانس مصرف داخلی هست.بله ترانس داخلی نباید هر سه بسته باشه-یعنی روش لاک میزارن که اصلا بسته هم نشه.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
والا من باس تای نمیدونم چی هست.ما میگیم فیدر ترانس و فیدر ارتباط-یا باس کوپلر-
از سنکرون چک برای موازی کردن دو ترانس استفاده نمیشه.یکبار وقتی پست رو میسازن دو ترانس رو چک میکنن و میزارن میره.
برای بستن خطوط استفاده میشه-
در مورد جمله اخرتون چرا میشه
میشه هم هر دو فیدر ترانس و هم فیدر ارتباط وصل باشه.خواستین بهتون ادرس بدم برید ببینید.
این چیزی که شما میگی در مورد ترانس مصرف داخلی هست.بله ترانس داخلی نباید هر سه بسته باشه-یعنی روش لاک میزارن که اصلا بسته هم نشه.
کلید ارتباط دهنده دو باس اگر no باشه باس تایی و اگر nc باشه باس کوپلر .
من نمیدونم ترانس داخلی چیه؟(همون مصرف داخل یک پست؟)
پس چی باعث میشه اتصال کو تاه پیش نیاد؟برام عجیب شد.
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
کلید ارتباط دهنده دو باس اگر no باشه باس تایی و اگر nc باشه باس کوپلر .
من نمیدونم ترانس داخلی چیه؟(همون مصرف داخل یک پست؟)
پس چی باعث میشه اتصال کو تاه پیش نیاد؟برام عجیب شد.

این قضیه باس تای و باس کوپلر رو تا حالا نشنیده بودم.ممنون میشم اگه مرجعی معرفی کنید که اینو گفته باشه.
بعد این حرفتون برام کمی ایجاد سوال کرد.
شما از یه طرف میگی نمیشه تو یه پست هم هر دو فیدر ترانس وصل باشه و هم فیدر ارتباط-خب اگه نمیشه پس این باس کوپلر کارش چیه؟مگه شما نمیگی باس کوپلر nc هست؟
خب اگه nc باشه پس میشه تو پست هر سه بسته باشه دیگه.
بله ترانسهای داخلی هون ترانسهایی هستند که برا مصرف خود پست استفاده میشه.
مساله اتصال کوتاه رو متوجه نشدم ربطش به بحث چی هست؟
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
بله دمت گرم.
سوالی پرسیدی که همه چی رو روشن میکنه.
فقط یه لحظه مطالبی رو که تو فکرت هست بذار کنار به این فکر کن لطفا:d
تا ببینیم نتیجه به کجا میرسه.
یک مصرف کننده بزرگ رو تصور کن که با ترانس تغذیه میشه. t1 حالا به هر دلیلی (که نمیخوام ایجاد بحث جدید بشه فعلا) میگن اینجا باید t1 با یک منبع دیگه ای موازی بشه . تا بهتر بشه مصرف کننده رو تغذیه کرد.
یا خاموشی کمتر بشه.حالا هر چی.
برای موازی کردن میان دو سیستم متداول تعریف میکنن 1 از 2 و 2 از 3 . که اینجا بحث ما 2 از 3 هست . یعنی از سه کلید دو تا وصل بشن. همزمان. سه کلید :
1- کلیدی که ترانس t1 رو به باسبار مرجع وصل میکنه
2- کلیدی که منبع جدید رو به باسبار مرجع وصل میکنه
3- باس کوپلر
.
(قبل از توضیح مدار یه چیزی بگم که اگر توی کتابا و جزوه های درسی دید که دو تا منبع رو موازی میکنن و یه خط میکشن و به هم ارتباط میدن منظور این نیست که دقیقا فاز به فاز به هم وصل میشن...متاسفانه سیستم تدریسی دانشگاهی کمکی که نمیکنه هیچ دید ادم رو خراب تر میکنه)
خب حالا مصرف کننده میخواد تعذیه بشه کدوم کلیدا وصل باشن.؟!
شما میگی سه تاش که من میگم نمیشه. مطمئنم که نمیشه. کار کردم و انجام دادم کاری به کتابای تقریبا بی محتوا درسی ندارم.
و متاسفانه همین کتابا دید شما رو خراب کرده.
اگر سه کلید به هم وصل باشن فاز t1 به فاز منبع جدید از طریق باسکوپلر اتصال پیدا میکنه و اتصال کوتاه پیش میاد.
بنابر این اگر دو ورودی که یکی t1 هست و یکی منبع جدید بخوان در حال کار باشن. باید باسکوپلر قطع باشه .
حالا میخوان ترانس t1 رو (به هر دلیلی ) از مدار خارج کنن برای مثلا یک روز
اینجاست که به طور اتو کلید مربوط به t1 قطع میشه و باسکوپلر وصل میشه. تا مصرف کننده ای که از طریق t1 تغذیه میشده بتونه از منبع جدید تو این یک روز تغذیه کنه.
.و با اومدن تو مدار t1 دوباره باسکوپلر قطع میشه.
تفاوتشون هم توی نوع مدار فرمان و طراحی لاجیک هست. یکم مطالبم پراکنده شده. از یک هند بوک لاتین بود که مطالعه کردم. پیداش کردم حتما قرار میدم.
در ضمن من اشتباه گفتم . قاطی کردم . اگر no باشه باس کوپلر , و اگر nc باشه باس تایی

دوست عزیز بنده بهره بردار پست هستم.
کتاب چیه-من این چیزها که شما میگی رو میبینم بعد شما به من میگی که این چیه اون چیه.
فکر نمیکنم این بحث بهره ای نه برای هیچ کدوم از ما و نه برای بچه هایی که احیانا این پستهارو میخونن داشته باشه برای این فکر میکنم قطع بشه خیلی بهتر هست.
شما خواستی من پست بهت معرفی میکنم بری ببینی که میشه بست یا نه-تو خیلی از پستها ارتباط بسته هست و ترانسها هم هر دو وصل هستن.
یا علی
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سوال داشتم از بخش طراحی و انتخاب کلید و ...

اطلاعات موجود : x/r ، SCC ، Un

1- مقدار جریان Ip ( حداکثر میزان جریان ) در حالت خطا که دارای مولفه dcو ac هست رو چطور میشه پیدا کرد ؟ ( من توی ماشین حساب هم نتونستم پیدا کنم )

2- قدرت قطع متقارن و قدرت قطع نا متقارن : در شبکه ای میگن این دو را حساب کنیم . چه روندی باید انجام بدیم ؟

3-جریان Ibreaking با Idynamic با Imaking چه فرقی دارند ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سوال داشتم از بخش طراحی و انتخاب کلید و ...

اطلاعات موجود : x/r ، SCC ، Un

1- مقدار جریان Ip ( حداکثر میزان جریان ) در حالت خطا که دارای مولفه dcو ac هست رو چطور میشه پیدا کرد ؟ ( من توی ماشین حساب هم نتونستم پیدا کنم )

2- قدرت قطع متقارن و قدرت قطع نا متقارن : در شبکه ای میگن این دو را حساب کنیم . چه روندی باید انجام بدیم ؟

3-جریان Ibreaking با Idynamic با Imaking چه فرقی دارند ؟
اگر اشتباهی در مطالبم هست مهندسان عزیز اصلاح کنن لطفا
.
اول اینکه باید مقادیر کلید رو با مقادیر شبکه جدا کرد.
icw : قدرت تحمل اتصال کوتاه در کلید (جریانی که شبکه تولید میکند در لحظه اتصال کوتاه)

در باسبار در لحظه اتصال کوتاه یک جریان حرارتی ایجاد میشه ith.t
این جریان حرارتی در کلید ها باید بزرگتر از Icw باشه.
اتصال کوتاه متقارن اولیه با محاسبات (که من بلد نیستم ) و یا با نرم افزار بدست میاد.ik(محاسبات دستی شنیدم سخته باید حرارت ایجاد شده رو در ناحیه اتصال کوتاهikو ikَ داشته باشیم و بعد انتگرال بگیریم تا به جریان و زمان برسیم(انتگرال هم بلد نیستم واسه همین یاد نگرفتم این مطلبو )

تقریبا جریان پیک را 2.5 برابر جریان اتصال کوتاه متقارن اولیه در نظر میگیرن
و اگر فرمولش رو بخوای جریان پیک مساوی با 2 در رادیکال 2 در جریان اتصال کوتاه متقارن اولیه
...
نمیدونم چطور بگم باید نمودار اتصال کوتاه باشه. پیداش کردم یه نمونشو میذارم.
روی نمودار پاسخ گذرا و پاسخ دایم رو مشخص میکنید با محاسبات ریاضی به نقطه ib میرسیدکه با ik برابر است . ibreaking نقطه قطع اتصال کوتاه.
که باید از جریان قطع کننده کلید کوچیکتر باشه تا کلید اسیب نبینه
i making جریانی است که کلید فقط یک بار میتواند قطع کند. و بزرگتر از جریان پیک است.به عنوان مثال جریان نامی کلیدی 1000 امپر قطع جریان اتصال کوتاه 5 کیلو امپر جریان قطع کننده کلید 40 کبلو امپر و imaking به صورت میانگین در کلید ها 80 کیلو امپر میشه.که از همه بزرگتره و به کلید اسیب میزنه
نمیشه گفت جریان دینامیکی برابر با i making هست اما اونم از جریان پیک بزرگتره
روش تحلیلی زیادی نمیخواد بیشتر بحث ریاضی هست فقط کافیه نقاط مورد نظر رو روی نمودار سینوسی در لحظه اتصال کوتاه بررسی و پیدا کنید.
من چون ریاضی بلد نیستم از نرم افزار استفاده میکنم
 

پیوست ها

  • Circuit Breaker Ratings.pdf
    20.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام .
دوستان یک سری سوال ساده دارم ازتون . لطفا جوابو تا فردا بدید .

من یک سری مدار دارم که داخل این مدارها این نماد هایی که داخل عکس میذارم هست . لطفا بگید که اینهایی که جلشون نوشتم درست است ؟؟ و بقیه رو هم پاسخ بدید که مربوط به چه قطعه ای هست

درضمن آزماشین الکتریکی 1 شما میشه . و آز مبانی برق رشته خودم
2145.jpg
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام .
دوستان یک سری سوال ساده دارم ازتون . لطفا جوابو تا فردا بدید .

من یک سری مدار دارم که داخل این مدارها این نماد هایی که داخل عکس میذارم هست . لطفا بگید که اینهایی که جلشون نوشتم درست است ؟؟ و بقیه رو هم پاسخ بدید که مربوط به چه قطعه ای هست

درضمن آزماشین الکتریکی 1 شما میشه . و آز مبانی برق رشته خودم
مشاهده پیوست 210222
دوستان توضیحات رو کامل میکنن
.
ارمیچر :ماشین های الکتریکی از دو قسمت گردنده و ثابت ساخته میشن که قسمت گردنده رو ارمیچر میگن. بوسیله القای الکترومغناطیس ارمیچر به حرکت در میاد و در ژنراتور ها باعث القای ولتاژ در استاتور میشه و در موتور ها بوسیله استاتور به حرکت در میاد که محور و یک بار مکانیکی رو به حرکت در بیاره.
اگر از نزدیک موتور برق دیدی همون محور موتور به ارمیچر ووصله.
http://www.uploadax.com/images/33925761424876757222.png

کتاب ماشین های الکتریکی هنرستان بهترین منبعه. تونستی تهیه کنی عالیه
 

Armin-Z

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام .
دوستان یک سری سوال ساده دارم ازتون . لطفا جوابو تا فردا بدید .

من یک سری مدار دارم که داخل این مدارها این نماد هایی که داخل عکس میذارم هست . لطفا بگید که اینهایی که جلشون نوشتم درست است ؟؟ و بقیه رو هم پاسخ بدید که مربوط به چه قطعه ای هست

درضمن آزماشین الکتریکی 1 شما میشه . و آز مبانی برق رشته خودم
مشاهده پیوست 210222

وسط بالا، رئوستا (مقاومت متغیر)
پایین راست، مقاومت
LV: ولتاژ پایین (Low Voltage)
HV: ولتاژ بالا (High Voltaghe)
این هم جدول ولتاژ بالا و پایین از ویکیپدیا:
v.jpg
 

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
وسط بالا، رئوستا (مقاومت متغیر)
پایین راست، مقاومت
LV: ولتاژ پایین (Low Voltage)
HV: ولتاژ بالا (High Voltaghe)
این هم جدول ولتاژ بالا و پایین از ویکیپدیا:
مشاهده پیوست 210256

دوستان توضیحات رو کامل میکنن
.
ارمیچر :ماشین های الکتریکی از دو قسمت گردنده و ثابت ساخته میشن که قسمت گردنده رو ارمیچر میگن. بوسیله القای الکترومغناطیس ارمیچر به حرکت در میاد و در ژنراتور ها باعث القای ولتاژ در استاتور میشه و در موتور ها بوسیله استاتور به حرکت در میاد که محور و یک بار مکانیکی رو به حرکت در بیاره.
اگر از نزدیک موتور برق دیدی همون محور موتور به ارمیچر ووصله.
http://www.uploadax.com/images/33925761424876757222.png

کتاب ماشین های الکتریکی هنرستان بهترین منبعه. تونستی تهیه کنی عالیه

تشکر

خیلی خوب توضیح دادید . ولی ازمایشگاهی که ما داشتیم شامل این دو موتور بود http://s1.picofile.com/file/8124552742/شکل_3.png
بر روی این دو موتور عکس بالا به ترتیب از چپ به راست . اون دو جعبه روی هر کدوم به این صورته
http://s1.picofile.com/file/8124552826/شکل1.png
http://s1.picofile.com/file/8124552876/شکل_2.png

( سیم هایی که وصلن رو نادیده بگیرید )
ببنید لطفا این چیزهایی که توضیح میدم درسته یا نه .

سلفی که ما در ازمایشگاه به کار میبریم کسی از دوستان میشه نشونم بده شکلشو ؟؟ ( البته فکر نکنم که وسیله به اسم سلف وجود داشت در ازمایشگاه )
اکر وجود ندارد پس مقاومت متغییر و سلف با هم یک وسیله رو تشکیل میدن ( که روی یکی از منابع بالا قرار داره ) این منبع کدوم میشه ؟؟ ( اگر جواب این سوالو به دست بیارم کلی مشکلم حل میشه )

امپدانس همون مدار شنت میشه که روی جعبه های عکس بالا هست ؟؟

اگر ما بخوایم مدار تحریک شنت ( که روی جعبه های بالا هست ) رو به روی مداری علمی بکشیم از چه علامت هایی استفاده می کنیم ؟؟


در کل اگر سوالام عجیب غریب بود لطف کنید بفرمایید که من شکل مدارها رو بهتون بدم که برام از روی همونا توضیحی بدید . ( اگر به این صورت باشه عالیه )

تشکر
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
دوستان توضیحات رو کامل میکنن
.
ارمیچر :ماشین های الکتریکی از دو قسمت گردنده و ثابت ساخته میشن که قسمت گردنده رو ارمیچر میگن. بوسیله القای الکترومغناطیس ارمیچر به حرکت در میاد و در ژنراتور ها باعث القای ولتاژ در استاتور میشه و در موتور ها بوسیله استاتور به حرکت در میاد که محور و یک بار مکانیکی رو به حرکت در بیاره.
اگر از نزدیک موتور برق دیدی همون محور موتور به ارمیچر ووصله.
http://www.uploadax.com/images/33925761424876757222.png

کتاب ماشین های الکتریکی هنرستان بهترین منبعه. تونستی تهیه کنی عالیه

سلام
دوست من ارمیچر با روتور تفاوت داره.
آرمیچر آن بخش از موتور الکتریکی است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می‌شود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می‌شود. با توجه به طراحی ماشین، هر کدام از بخشهای چرخان یا ایستان می‌توانند به عنوان آرمیچر باشند.ویکی‌پدیا
تو کتاب کارگاه برق صنعتی هنرستان هم نوشته.

تشکر

خیلی خوب توضیح دادید . ولی ازمایشگاهی که ما داشتیم شامل این دو موتور بود http://s1.picofile.com/file/8124552742/شکل_3.png
بر روی این دو موتور عکس بالا به ترتیب از چپ به راست . اون دو جعبه روی هر کدوم به این صورته
http://s1.picofile.com/file/8124552826/شکل1.png
http://s1.picofile.com/file/8124552876/شکل_2.png

( سیم هایی که وصلن رو نادیده بگیرید )
ببنید لطفا این چیزهایی که توضیح میدم درسته یا نه .

سلفی که ما در ازمایشگاه به کار میبریم کسی از دوستان میشه نشونم بده شکلشو ؟؟ ( البته فکر نکنم که وسیله به اسم سلف وجود داشت در ازمایشگاه )
اکر وجود ندارد پس مقاومت متغییر و سلف با هم یک وسیله رو تشکیل میدن ( که روی یکی از منابع بالا قرار داره ) این منبع کدوم میشه ؟؟ ( اگر جواب این سوالو به دست بیارم کلی مشکلم حل میشه )

امپدانس همون مدار شنت میشه که روی جعبه های عکس بالا هست ؟؟

اگر ما بخوایم مدار تحریک شنت ( که روی جعبه های بالا هست ) رو به روی مداری علمی بکشیم از چه علامت هایی استفاده می کنیم ؟؟


در کل اگر سوالام عجیب غریب بود لطف کنید بفرمایید که من شکل مدارها رو بهتون بدم که برام از روی همونا توضیحی بدید . ( اگر به این صورت باشه عالیه )

تشکر
تو عکسهایی که شما گذاشتی عکس شماره یک(شکل یک) یه موتور القایی سه فاز رو نشون میده که اتصالش ستاره هست.
عکس دوم یه ماشین dc هست که بعوان مولد استفاده شده.
سلف چیز خاصی نست-تو مهتابی یه چیزی هست که به اشتباه بهش میگن ترانس-اون یه سلف هست
شما یه لوله خودکار رو وردار دورش سیم بپیچ میشه سلف.
مقاومت متغییر روی ماشین dc هست.اون دو تا سیم یالایی که وصل شدن.
برا نشون داده مدار تحریک میتونید یه سلف بکشید و یه مقاومت متغییر رو باهاش سری کنید
این عکس رو ببینید سمت چپ میشه مدار تحریک

سوالهاتون خیلی هم خوب بود
 

I amir

عضو جدید
دوستان این سوال خارج مباحث کنکور هست و صرفا چون سوال مربوط به ماشین هست اینجا می‌پرسم:
در ژنراتور سنکرون بازده ژنراتور در کدام یک از حالات تحریک(تحریک نرمال و فوق تحریک و زیر تحریک) بیشتر است؟
خودم فکر می‌کنم زیر تحریک باشه!
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
دوستان این سوال خارج مباحث کنکور هست و صرفا چون سوال مربوط به ماشین هست اینجا می‌پرسم:
در ژنراتور سنکرون بازده ژنراتور در کدام یک از حالات تحریک(تحریک نرمال و فوق تحریک و زیر تحریک) بیشتر است؟
خودم فکر می‌کنم زیر تحریک باشه!

اگه بازده رو به صورت توان حقیقی خروجی به توان ورودی در نظر بگیریم ؛ به نظر من : وقتی تحریک نرمال داریم .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سوال داشتم از بخش طراحی و انتخاب کلید و ...

اطلاعات موجود : x/r ، SCC ، Un

1- مقدار جریان Ip ( حداکثر میزان جریان ) در حالت خطا که دارای مولفه dcو ac هست رو چطور میشه پیدا کرد ؟ ( من توی ماشین حساب هم نتونستم پیدا کنم )

2- قدرت قطع متقارن و قدرت قطع نا متقارن : در شبکه ای میگن این دو را حساب کنیم . چه روندی باید انجام بدیم ؟

3-جریان Ibreaking با Idynamic با Imaking چه فرقی دارند ؟

اینا رو هم ی نیگا بنداز
http://8pic.ir/images/o51ovx3apwqomq6f3hwo.png

http://8pic.ir/images/1ywsep0jtjifouyx3b8s.png
 

I amir

عضو جدید
اگه بازده رو به صورت توان حقیقی خروجی به توان ورودی در نظر بگیریم ؛ به نظر من : وقتی تحریک نرمال داریم .
ببیند این استدلال درست هست یا نه؟:
خط اول فرمول توان اکتیو جاری هست. برای بیشترین توان خروجی زاویه درون سینوس باید خط سوم باشه.به ازای این زاویه توان راکتیو منفی درمی‌آد.در نتیجه ماشین در حالت زیر تحریک قرار دارد.
فقط یه سوال این که در حالات مختلف تحریک،توان توربین(توان ورودی) برابر است؟
p-q.gif
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
ببیند این استدلال درست هست یا نه؟:
فقط یه سوال این که در حالات مختلف تحریک،توان توربین(توان ورودی) برابر است؟
مشاهده پیوست 211566

بله ، توان ورودی فقط تعیین کننده P خروجی ژنراتور هست و مقدرا Q خروجی که نوع تحریک رو مشخص میکنه هم تابع میزان تحریک DC سیم پیچ هست .
 

I amir

عضو جدید
Re: تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

بله ، توان ورودی فقط تعیین کننده P خروجی ژنراتور هست و مقدرا Q خروجی که نوع تحریک رو مشخص میکنه هم تابع میزان تحریک DC سیم پیچ هست .

پس درسته که بازده زیر تحریک بیشتر هست؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در کدام حالت موتور , لغزش میتواند تا حدود 200 % لغزش برسد ؟
 

dashhadi

عضو جدید
در کدام حالت موتور , لغزش میتواند تا حدود 200 % لغزش برسد ؟

ناحیه ی ترمزی : در این ناحیه با توجه به عوض شدن جهت میدان دوار استاتور طبق رابطه ی:
S=(Ns-Nr)/Ns
Ns در صورت و مخرج قرینه می شود و با توجه به نزدیکی سرعت روتور به سرعت سنکرون ( خصوصا در بی باری ) لغزش حدود 200% میشه
 

se777en

عضو جدید
سلام دکتر هاشم نیا،اگر براتون مقدوره،کتاب جلد آبی دانشگاه تهران رو به ایمیلم بفرستید.تشکر
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان
سوال میگه خطوط میدان مغناطیسی بر صفحه عمود هستند
اون شکل وسط صفحه هم که میدونید یک هادیه
پلاریته مثبت کدام طرف است ؟
بالا
پایین
چپ
راست
اصلا متوجه نمیشم چطور باید پلاریته رو تشخیص داد
B=2t
L=1.5m

 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
تلفات بی باری یک ترانسفورماتور نصف تلفات بار کامل است
ضریب بهره در کدام حالت بیشتر است ؟
1- بار نامی با ضریب قدرت واحد
2- نصف بار نامی با ضریب قدرت واحد
3- بار نامی با ضریب قدرت 0.8 پیش فاز
4نصف بار نامی با ضریب قدرت 0.8 پس فاز
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در یک موتور القایی سه فاز تلفات هادی رتور در بار نامی 10% قدرت الکترومغناطیس آن است . اگر این موتور به شبکه سه فاز برق شهر وصل شود و در بی باری 1480 دور سرعت داشته باشد سرعت محور ان در بار نامی چند دور در دقیقه است ؟
1350

1380

1410

1440
 

dashhadi

عضو جدید
در یک موتور القایی سه فاز تلفات هادی رتور در بار نامی 10% قدرت الکترومغناطیس آن است . اگر این موتور به شبکه سه فاز برق شهر وصل شود و در بی باری 1480 دور سرعت داشته باشد سرعت محور ان در بار نامی چند دور در دقیقه است ؟
1380 1410 1440 1350
تلفات روتور برابر توان الکترومغناطیسی ( یا توان فاصله هوایی ) ضرب در لغزش هست:
Pr= S*Pag
با توجه به سرعت بی باری، موتور 4 قطب و سرعت سنکرون 1500 است، لغزش بار نامی هم که داده شده ( تلفات روتور 10% توان الکترومغناطیسی است یعنی لغزش 10% است )
پس : Nr=Ns*(1-S
=1350
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
تلفات روتور برابر توان الکترومغناطیسی ( یا توان فاصله هوایی ) ضرب در لغزش هست:
Pr= S*Pag
با توجه به سرعت بی باری، موتور 4 قطب و سرعت سنکرون 1500 است، لغزش بار نامی هم که داده شده ( تلفات روتور 10% توان الکترومغناطیسی است یعنی لغزش 10% است )
پس : Nr=Ns*(1-S
=1350
ممنونم.
یعنی کل تلفات رتور همون تلفات هادی رتور حساب میشه؟
 
بالا