بانک اطلاعات [ انواع بتن] ►

rasool.civil

مدیر بازنشسته
افزودن فیبر به بتن

افزودن فیبر به بتن

سالهاست که تحقيقات گسترده ای برای ارزيابی و بررسی مزيت های کيفی استفاده از فيبر در بتن در کارهای عمومی مهندسی عمران در جريان است.فيبرهای افزودنی مختلفی در ترکيب با بتن برای کاربردهای خاص طراحی و برای بهبود خواص مکانيکی آن آزمايشهای زيادی صورت گرفته است.محققان در مواد جديد به دنبال افزايش شکل پذيری ، دستيابی به مقاومت فشاری بيشتر و يا افزايش مقادير سختی ناهمسانگرد (anisotropic) هستند.مواردی که بيشتر در طراحی سازه ها در مناطق لرزه خيز کاربرد دارد. تحقيقات صورت گرفته بطورکلی به ارزيابی اثرات فيبرهای ساخته شده از فولاد،شيشه، کربن و يا کنف روی رفتار بتن می پردازد.انتخاب مواد مختلف برای اين صورت گرفته است تا خواص بتن الزامات ويژه طراحی را تامين کند. تعدادی از اين الزامات شامل مقاومت قليايی،مقاومت در برابر خوردگی،عدم حساسيت مغناطيسی و افزايش شکل پذيری اتصال تير به ستون برای اتلاف انرژی در هنگام فعاليت گسلها و وقوع زلزله می باشد.
الياف ريز تهيه شده از فولاد ،شيشه ،کربن و يا کنف چنان با بتن مخلوط می شوند که تشکيل ماتريسی از بتن ميگردند که در آن الياف سنگ دانه ها را در بتن در برگرفته اند.افزودن فيبرها به بتن آنرا همگن تر و ايزوترپيک تر می گرداند و سبب بهبود مقاومت کششی و به ويژه شکل پذيری آن می شود.اگرچه خواص فيبرهای ساخته شده از شيشه ،کربن و ... در برخی موارد متفاوت از خواصی است که ما از فولاد سراغ داريم اما آنچه کاملا مشهود است اينست که تنها فولاد است که می تواند ناحيه ای از رفتار پلاستيک را فراهم کند. بيشترين كاربرد الياف فولادي در احداث تونلها و كفهايي است كه تحت بارهاي سنگين صنعتي قرار دارند.افزودن فيبرهاي فولادي سبب افزايش مقاومت كششي در بتنهاي معمولي و يا بتنهاي با مقاومت بالا مي گردد.همچنين اثرات مثبتي بر روي كنترل تشكيل تركها و تغيير شكلهاي درازمدت عضو دارد.در مورد فيبرهاي شيشه مي توان گفت كه ظرفيت بسيار خوبي در برابر حملات شيميايي در محيطهاي قليايي را دارد بنابراين الياف شيشه بويژه در مواردي كه مقاومت بالا در برابر خاصيت قلياي مورد نياز است قابل استفاده مي باشد.از ديگر مزيت هاي آن مقاومت در برابر خراش است.فيبرهاي كنف كه از قديمي ترين الياف محسوب مي شوند و در صنايع ديگري مانند نساجي نيز كاربرد دارند به دلايل زيادي استفاده از آنها در سازه هاي بتني با شكست همراه بوده است. زيرا از جهت خواص مكانيكي نسبت به ساير مواد فاصله زيادي دارد.مقاومت كششي و مدول يانگ در آن بستگي به فصل برداشت محصول و فرايند برداشت محصول دارد.
همچنين بدليل وجود اسيد سيليسيك در آن مقاومت خوبي در برابر مواد قليايي ندارد و سبب انبساط قليايي و ايجاد ترك در بتن مي گردد.فيبرهاي كربن معمولا از مواد زائد حاصل از توليدات كربني مختلف بدست مي آيد و همچنين بصورت فتيله توليد و فروخته مي شود.بايد گفت كه كربن مقاومت در برابر خوردگي و جريان مغاطيسي بهتري نسبت به فولاد از خود نشان مي دهد. بطوريكه علاوه بر فيبرهاي فولادي فيبرهاي كربني آينده بهتري نسبت به ساير فيبرها در كاربردهاي مهندسي عمران دارند. اما بايد دقت داشت كه توليد بتن مسلح با فيبر با ارزش تر از اينست كه ما فقط فيبر به بتن معمولي اضافه كنيم.زيرا در اين صورت شاهد بهبود ساختار دانه اي براي تامين كارايي و خواص مكانيكي مخلوط خواهيم بود.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
استفاده از خورده شیشه در بتن1

استفاده از خورده شیشه در بتن1

خلاصه مقدار زیادی از شیشه های مصرف شده دوباره بازیافت می شوند و قسمتی نیز برای مصارف گوناگون از جمله سنگدانه های بتن به کار می روند .مقدار زیادی از این مواد شرط لازم برای بازیافت را فراهم نمی کنند و این مواد برای دفن فرستاده می شوند. فضای مورد استفاده برای دفن قابل توجه است و این فضا می تواند برای مصارف دیگری به کار برده شود. شیشه یک قلیایی غیر پایدار است که در محیط بتن میتواند باعث بوجود آمدن مشکلات ناشی از واکنش قلیایی – سیلیسی (ASR) شود. این ویژگی به عنوان یک مزیت در خرد کردن پودر شیشه و استفاده از آن به عنوان یک ماده پوزولانی در بتن استفاده شده است.
رفتار دانه های بزرگ شیشه را در واکنش قلیایی در آزمایشگاه نمی توان با رفتار واقعی پودر شیشه در طبیعت برابر دانست. تجربه مزایای واکنش پوزولانی شیشه را در بتن مشخص کرده است. می توان در بعضی از مخلوطهای بتن تا %30 وزن سیمان پودر شیشه اضافه کرد و به مقاومت مناسبی دست یافت. همچنین خزش خشک شدن بتن با پودر شیشه نیز در حد قابل قبول و مجاز است. 1 مقدمه شیشه در انواع مختلفی تولید می شود( بسته بندی ، شیشه صاف ، حباب لامپها ، لامپ تلویزیونها و ...). اما همه این وسایل عمر مشخصی دارند و نیاز به استفاده دوباره و بازیافت آنها به منظور جلوگیری از مشکلات زیست محیطی که ناشی از ذوب آنها و یا دفن ایجاد می شود احساس می شود. 1-1 بازیافت شیشه شیشه های مصرف شده بصورت تجاری به محلهای مخصوص طراخی شده برای بازیافت یا دفن و یا جمع آوری کربنات و سپس حمل آنها به محلهای دپو می روند. بزرگترین هدف قوانین زیست محیطی تا خد امکان کم کردن ضایعات شیشه و بردن آنها به محلهای دفن و تجزیه شیمیایی آنها به طور اقتصادی است. شیشه یک ماده منحصر به فرد است که می تواند بارها وبارها بدون تغییر در خواصش بازیافت شود. به عبارت دیگر یک بطری می تواند ذوب شده و دوباره به بطری تبدیل شود بدون اینکه تغییر زیادی در خواصش ایجاد شود.
بیشتر شیشه های تولیدی بصورت بطری هستند و مقدرا زیادی از شیشه های جمع آوری شده دوباره برای تولید بطری به کار می روند. اثر این پروسه به شیوه جمع آوری و مرتب کردن شیشه ها با رنگهای مختلف وابسته است. اگر رنگهای مختلف شیشه قابل جدا کردن باشند می توان از آنها جهت تولید شیشه با رنگهای مشابه استفاده کرد. ولی وقتی که شیشه با رنگهای متفاوت با هم مخلوط شدند، برای تولید بطری نامناسب می شوند و باید آنها را در مصارف دیگری به کار برد و یا دفن کرد. آقای ریندل (Rindl) به چند مورد از استفاده های غیر بطری شیشه اشاره می کند که شامل : سنگدانه روسازی راه ،پوشش آسفالت ، سنگدانه بتن ، مصارف ساختمانی ( کاشی شیشه ای ، پانلهای دیوار و ...) ، فایبر گلاس ،شیشه های هنری ،کودهای شیمیایی ،محوطه سازی ،سیمان هیدرولیکی و بسیاری دیگر. استفاده از بتن در سنگدانه های بتن در این مقاله مورد بررسیقرار می گیرد. نگرانی بزرگی که در استفاده از شیشه در بتن وجود دارد واکنش شیمیایی مابین ذرات سیلیس اشباع شیشه و قلیاییهای مخلوط بتن است که به واکنش سیلیسیقلیایی(Alkali Silica Reaction ASR) معروف است. این واکنش می تواند برای پایداری بتن بسیار خطرناک باشد. به همین منظور باید پیشگیری مناسبی در جهت کمتر کردن اثر این واکنش انجام شود. پیشگیری مناسب می تواند با استفاده از یک ماده پوزولانی مناسب مانند :خاکستر هوایی ،سرباره کوره آهن گدازی و یا میکرو سیلیس (Silica Fume SF) با نسبت مناسب در مخلوط بتن انجام گیرد. حساسیت شیشه به مواد قلیایی این حدس را بوجود می آورد که شیشه درشت و فیبر شیشه می تواند اثر واکنش ASR را کم و یا محو کند. اگرچه این تصور نیز وجود دارد که پودر شیشه می تواند خواص پوزولانی (مانند مواد ذکر شده در بالا) از خود نشان دهد و از اثرات و انجام واکنش ASR توسط دانه های شیشه جلوگیری کند. ریندل نتایج کارهای انجام شده توسط افراد و ارگانهای مختلف را بیان کرد.
برای مثال او به نقل از شرکت Boral می گوید که: پودر شیشه آهکی سیلیکاتی رد شده از الک 100# در جهت کاهش ASR است. همچنین مرکز زمین پاک واشنگتن بیان می کند که دانه های ریز (پودر) می توانند بتن را بوسیله آزمایش ASR تضعیف کنند. همچنین کارهای انجام شده توسط آقای Samtur بر روی این موضوع بیان می کند که پودر شیشه رد شده از الک 200# می تواند مانند یک ماده پوزولانی و در جهت کاهش اثر واکنش سنگدانه ها (ASR) عمل کند. همچنین آقای Pattengil نیز به همین نتایج دست یافت. اخیرا مرکز تحقیقات انرژی ایالت نیویورک حمایتهای مالی تحقیق بر روی کاربرد شیشه بازیافتی برای بلوکهای بنایی بتنی را انجام داده و نشان داده که شیشه ضایعاتی می تواند هم به جای سنگدانه و هم به عنوان ماده افزودنی (با ایجاد شرایط مشخص) در بتن استفاده شود. آقای Bazant بیان می کند که ذرات شیشه خدود mm1.5 باعث انبساط زیادی می شوند. اگرچه ذرات کوچکتر از mm 0.25 در آزمایشگاه باعث هیچ گونه انبساطی در بتن نگردیدند. آقایان Baxterو Meyer فهمیدند که ذرات شیشه حدود mm 1.2 باعث بیشترین انبساط ملات در بین دانه های با اندازه mm 4.75 تا mm 0.15 می شوند. آنها فهمیدند که بیشترین انبساط وقتی حاصل می شود که 100% ذرات شیشه بصورت سنگدانه باشند و اگر شیشه های سبز بیش از 1% اکسید کرم داشته باشند اثر مثبتی بر واکنش ASR دارند.
آقایان Carpeneter و Cramer گزارش می دهند که پودر شیشه بر کم کردن اثر واکنش ASR در آزمایش تسریع شده ملات مانند اثر خاکستر بادی و میکروسیلیس و سرباره موثر است. این نشان می دهد که پودر شیشه می تواند انبساط ناشی از ASR را در سنگدانه های حساس و شیشه های دانه ای متوقف کند. از مطالب بالا نتیجه گیری می شود که شیشه می تواند به سه صورت در بتن استفاده شود: درشت دانه ریز دانه پودر شیشه درشت دانه و ریز دانه می توانند باعث واکنش ASR در بتن شوند. اما پودر شیشه می تواند اثر ASR آنها را کاهش دهد. در بعد تجاری بسیار به صرفه است که پودر شیشه به جای سیمان مصرف شود تا اینکه شیشه به عنوان سنگدانه در بتن مصرف شود. پودر پودر شیشه یک ماده با ارزش است که از شیشه هایی که برای بازیافت مناسب نیستند به دست می آید. در قسمتهای بعدی اطلاعاتی در مورد استفاده از شیشه در بتن در سه خالت ذکر شده ارائه می گردد. کارهای آزمایشگاهی سه مورد از کاربردهای شیشه در بتن در برنامه تحقیق ARRB مشخص شده است. اینها شامل : شیشه های درشت دانه شیشه های ریزدانه و پودر شیشه است. حدود ذرات برای هر شاخه در زیر ذکر شده است. شیشه درشت دانه mm 12-4.75 CGA شیشه ریز دانه mm4.7-0.15 FGA پودر شیشه کوچکتر از mm0.01 GLP ترکیب شیمیایی تولیدات یک تیپ شیشه مشابه هستند. همچنین در جدول زیر ترکیب شیمیایی شیشه ها با رنگهای مختلف ارائه شده است.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
استفاده از خورده شیشه در بتن2

استفاده از خورده شیشه در بتن2

شیشه های درشت دانه و ریز دانه جهت جایگزینی حدود اندازه های مشابه سنگدانه های طبیعی به کار می روند. پودر شیشه به عنوان یک ماده پوزولانی مورد مطالعه قرار می گیرد(مانند کاربرد خاکستر هوایی و میکروسیلیس). مقایسه ای بین مواد مخلوط در شیشه شکسته و پودر شیشه و میکروسیلیس در جدول زیر نشان داده شده است. مواد طبیعی استفاده شده در این کار شامل ماسه طبیعی بتن ویکتوریا و سنگ شکسته طبیعی بازالتی بود. یکسری سنگدانه فعال خاکستری از NSW برای تشخیص اثر پودر شیشه بر توقف انبساط AAR (Alkali Aggregate Reaction) مصرف شد. 3- سنگدانه های درشت و ریز شیشه در بتن تاثیر خصوصیات فیزیکی سنگدانه های شیشه ای مانند اندازه آنها در مخلوط بتن مشخص است.
شیشه بنابر طبیعت اشباع از سیلیس و شکل بی ریخت ملکولی آن به حمله شیمیایی مخیط قلیایی که در بتن هیدراته شده ایجاد می شود حساس است. این حمله شیمیایی می تواند تولید تغییر شکلهای وسیعی بر ژل AAR بتن داشته باشد که توسعه پیدا می کند و اگر پیشگیریهای مناسب در فرمولاسیون طرح اختلاط لحاظ نشود باعث ترک خوردن زودرس بتن می شود. طبیعت واکنش شیشه در کاربرد آن در بتن بسیار اهمیت دارد. برای مثال بعضی از سنگدانه های طبیعی می توانند وقتی که به مقدار کمی در بتن استفاده می شوند باعث انبساط بیش از اندازه بتن شوند و بعضی دیگر به صورت 100% در بتن استفاده می شوند. واکنش سنگدانه ها بوسیله آزمایش تسریع شده استوانه ملات (AMBT) مشخص می شود (ASTM C1260). نتایج آزمایش AMBT نشان می دهد که مخلوط با شیشه بیشتر در ملات انبساط بیشتری نیز داشته است. شکل 2 این اثر را نشان می دهد. شرط برای این آزمایش این است که انبساط کمتر از 0.1% در عمر 21 روزه نشان دهنده سنگدانه غیر فعال و بیش از 0.1% در عمر 10 روزه نشان دهنده سنگدانه فعال است. انبساط کمتر از 0.1% در 10 روز ولی بیش از 0.1% در 21 روز نشان دهنده سنگدانه با واکنش آهسته است. بر اساس این شرط شکل 2 نشان می دهد که استفاده از بیش از 30% شیشه در بتن ممکن نیست اثرات زیانباری داشته باشد. (مخصوصا اگر قلیاییهای بتن کمتر از kg3 Na2O در یک متر مکعب باشد). بتنهای با قلیایی بیشتر ممکن است انبساطهای بیشتری را بوجود بیاورند. این موضوع در شکل 3 برای چهار اندازه از ذرات شامل پودر (کمتر از mm0.01) ماسه خیلی ریز (mm0.3-0.5) و دو قسمت سنگدانه بزرگتر نشان داده شده است. نتیجه نشان داده شده در شکل 3 نشان می دهد که اندازه های شیشه زیر mm0.3 اختمال کمی برای انبساط خطرناک دارند ولی اندازه های بزرگتر از mm0.6 ممکن است باعث انبساطهای قابل ملاخظه ای شوند. بنابراین اندازه انبساط وابسته به میزان شیشه موجود، اندازه ذرات و میزان قلیاییهای مخلوط است.این نتایج نشان می دهد که شیشه می تواند ژلAAR تولید کند و اگر اندازه ذرات به اندازه کافی کوچک شود می تواند به عنوان یک ماده پوزولانی عمل کند.
مشخص شده است که فعالیت سنگدانه ها و انبساط حاصله می تواند با بکار بردن میزان مناسب از مواد با خاصیت سیمانی شدن مانند میکرو سیلیس و خاکستر هوایی کنترل شود. همچنین پودر شیشه ریز می تواند بصورت مشابه عمل کند. با توجه به کاربرد سنگدانه های ریز و درشت که مورد بررسی قرار گرفتند مخلوطهای آزمایشی با توجه به میزان سنگدانه های ریز و درشت مناسب در مخلوط بتن گسترش یافته اند. آزمایشات به سمت تولید بتن با حدود Mpa32 تحمل پیش رفتند. مخلوط محتوی Kg/m3255 سیمان و Kg/m3 85 خاکستر هوایی بود. میزان شن و ماسه به ترتیب Kg/m3 1080 و Kg/m3780 مناسب به نظر می رسید.
بعد از تعدادی سعی و خطا فرمولی رضایتبخش به سمت ویژگیهای مناسب بتن تازه جهت این مخلوط پیدا شد که به صورت زیر است: این موضوع از مقاومت بتنها آشکار است که این مخلوطها به راحتی به مقاومت Mpa32 رسیده و ختی از آن عبور می کنند( در حالی که از مقدار زیادی شیشه بازیافتی استفاده شده است). برای مصارف غیر سازه ای که مقاومت کمتری مورد نیاز است از همین مخلوط بدون کاهش دهنده (روان کننده) آب می توان استفاده کرد. دو مخلوط بتن با 50% شیشه درشت دانه و با یا بدون 50% شیشه ریز دانه در جدول 4 تشریح شده است. با توجه به وجود 25% خاکستر هوایی در مخلوط ،بتن از واکنش ASR نیز محفوظ است. جمع شدگی ناشی از خشک شدن این مخلوطها خوب و زیر مرز 0.075% که توسط استاندارد استرالیا معین شده ، بود. شکل 4 منحنی جمع شدگی خشک شدن متوسط را برای نمونه های با میزان شیشه متفاوت نشان می دهد. با توجه به مطالب بالا به این نتیجه می رسیم که مقدرا حتی بیش از 50% از هر کدام از درشت دانه یا ریز دانه می توانند در مخلوط بتن سازه ای یا غیرر سازه ای مصرف شوند. اگرچه دیگر پارامترهای مهندسی این مخلوطها نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارند. 4- اثرات پودر شیشه بر مقاومت ملات تقسیم اندازه ذرات پودر شیشه (GLP) بصورت زیر است: اندازه ذرات کوچکتر از 5 میکرون 5-10 میکرون 10-15 میکرون بزرگتر از 15 میکرون درصد 39 49 4.4 7.6 سطح مخصوص پودر شیشه m2/Kg 800بود که تقریبا دو برابر بیشتر سیمانهای موجود است. اثرات جایگزینی پودر شیشه با سیمین یا ماسه بر مقاومت مکعبهای ملات ( نسبت سنگدانه به سیمان 2.25 و نسبت آب به سیمان 0.47) در شکلهای 5 و 6 نشان داده شده است. در مورد جایگزینی سیمان ممکن است کاهش مقاومت 28 روزه پیش بیاید که یک اثر کوتاه مدت است و خواص پوزولانی را آشکار می کند. همچنین خاکستر هوایی نیز وقتی که با میزان مشابه سیمان جایگزین می شود اثری مشابه تولید می کند. مقاومتهای طولانی تر با میکرو سیلیس مورد مطالعه قرار گرفتند. این سری از نمونه ها تشکیل شده بود از : نمونه کنترلی که ریزدانه فعال خاکستری داشت ، نمونه با 10% میکروسیلیس ، با 20% پودر شیشه ، با 30% پودر شیشه که با سیمان مساوی جایگزین شده بودندو در یک نمونه نیز 30% پودر شیشه جایگزین سنگدانه ها شده بود. شکل 7 مقاومت این نمونه ها را در عمر 270 روزه نشان می دهد. سه نتیجه نشان می دهد که جایگزینی 10% بخار سیلیس مقاومت بیشتری از جایگزینی GLP دارد. ولی همچنین نشان می دهد نمونه ملاتی که حاوی GLP باشد برای مدت طولانی تری رشد مقاومت خواهد داشت (به خاطر واکنش پوزولانی). باید توجه شود که وقتی 30% ماسه با پودر شیشه جایگزین می شود مقاومت 90 روزه برابر مقاومت مخلوط حاوی میکروسیلیس است. برای بررسی اثر مثبت جایگزینی پودر شیشه به جای سنگدانه ها دو آزمایش اضافی بر روی مکعبهای ملات انجام شد (270 روز عمل آوری شده).
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
استفاده از خورده شیشه در بتن3

استفاده از خورده شیشه در بتن3

در یک سری از نمونه ها 20% از سیمان با پودر شیشه جایگزین شد و در سری بعدی به علاوه 20% سیمان 10% از سنگدانه ها نیز جایگزین شدند. شکل 8 نشان می دهد که این جایگزینی به صرفه است (احتمالا به خاطر بهبود دانه بندی و واکنش پوزولانی). همچنین باید توجه شود که مقاومت مخلوط با 20% شیشه به جای سیمان و 10% به جای سنگدانه ها به مقاومت مخلوط محتوی میکرو سیلیس رسیده و از آن تجاوز می کند. ظاهرا اثرات سود آور مقایسه شده میکرو سیلیس بر مقاومت نسبت به پودر شیشه بصورتی زیاد در این آزمایش افزایش یافته اند. زیرا مخلوط با میکروسیلیس حاوی 90% سیمان است ولی مخلوطهای با پودر شیشه حاوی 80 و 70% سیمان هستند. برای مقایسه مبتنی بر میزان سیمان مساوی ، آزمایش مقاومت ملات بر روی دو سری از نمونه ها که حاوی شیشه دانه بندی شده به جای ریزدانه (80% شیشه و 20% ماسه طبیعی) که 30% از سیمان نیز با مواد دیگر جایگزین شده بود انجام شد. در یک نمونه 30% از سیمان با پودر شیشه جایگزین شد و در دیگری با مخلوطی از 10% میکروسیلیس و 20% سنگ بازالتی غیر پوزولانی نرم و ساییده شده. در این روش میزان سیمان هردو نمونه مساوی است. شکل 9 نشان می دهد که نتایج مقاومت برای هر دونمونه تقریبا یکسان است. باید به این نکته توجه شود که مقاومتهای نشان داده شده در شکلهای 7 و 9 به علت تفاوت کلی در سنگدانه های ملات اساسا قابل مقایسه نیستند. 5- اثر پودر شیشه بر انبساط ملات همانطور که در شکلهای 2 و 3 نشان داده شده دانه های در حد ماسه شیشه می توانند باعث واکنش قلیایی سنگدانه ها بصورت خطرناکی باشند ( مخصوصا در میزان بالای شیشه در آزمایش تسریع شده ملات). بنابر این 6 سری نمونه های ملات محتوی 80% دانه های شیشه فعال ساخته شد. نمونه کنترلی که حاوی سنگدانه و سیمان معمولی بود، و در 5 نمونه دیگر سیمان با 5% و 10% میکروسیلیس و 10 و20 و 30% پودر شیشه جایگزین شده بودند.
شکلهای 10 و 11 نشان می دهند که این ترکیبات (هردو حالت GLPو میکروسیلیس) در کاهش انبساط واکنش AAR موثر هستند به شرط اینکه به اندازه مناسب مصرف شوند (10%میکروسیلیس و <20%GLP). این نتایج نشان می دهد که نقش 20 و 30% GLP در توقف واکنش AAR بیشتر از 10% میکروسیلیس است. با وجود مقدار زیاد کربنات سدیم در شیشه (حدود13%) این نکته مهم است که خود دانه های پودر شیشه باعث انبساط طولانی مدت ملات نشوند و یا باعث تحریک سنگدانه های فعال مخلوط نباشند. آزمایش طولانی مدت استوانه ملات در 38 درجه سانتیگراد و 100% اشباع با سنگدانه های فعال و غیر فعال و با میزان جایگزینی مساوی سیمان (مانند آنچه در بالا گفته شد) انجام شد. انبساط کمتر از 0.1% در یک سال نشان دهنده ترکیب بی ضرر است. شکل 12 نشان می دهد که وقتی سنگدانه ها غیر فعالند خود GLP باعث انبساط مخلوط نمی شود. اما شکل 13 نشان می دهد که وقتی سنگدانه ها فعال هستند وجود 30%GLP باعث تحریک واکنش سنگدانه های خیلی حساس هم نمی شود. همچنین وقتی که سیمان جایگزین نشود و 30% GLP به جای سنگدانه استفاده شود باعث انبساط خطرناک استوانه ملات نمی شود. اطلاعات نشان می دهد که GLP می تواند بدون ترس از اثرات زیانبار آن استفاده شود. 6 -پودر شیشه در بتن اثر پودر سیسه بر انبساط بتن مشخص شد.
یکسری سنگدانه خیلی فعال در منشور بتن (بر اساس ASTM C1293) استفاده شد.انبساط خطرناک در این آزمایش 0.03% تا 0.04% در یک سال است. شکل 14 نشان می دهد که 40% GLP که پتانسیل رها سازی قلیایی بیشتری از 30%GLP دارد می تواند تا 80% از انبساط ناشی از سنگدانه های فعال جلوگیری کند. برای سنگدانه های کمتر فعال نیز انبساط متوقف می شود. این امر نشان دهنده اثر مثبت GLP در بهبود دوام بتن است. وقتی که نسبتهای متفاوتی از GLP با سنگدانه های غیر فعال در بتن با قلیایی بالاتر (Na2O/m3 5.8) استفاده می شوند خود شیشه نیز باعث انبساط خطرناکی در مخلوط نمی شود. نتیجه آخر اینکه GLP اثر زیان آوری بر مخلوط بتن ندارد. 1-6- اثر پودر شیشه بر خزش و مقاومت بتن به تعداد نمونه های شکل 15 ولی با قلیایی کمتر برای تعیین خزش خشک شدن بتن با مقادیر مختلف GLP و میکروسیلیس استفاده شد. اطلاعات طولانی مدت نشان داده شده در شکل 16 نشان می دهد که خزش خشک شدگی مخلوطهای متفاوت زیاد نیست و به راختی استانداردهای AS3600 را برآورده می کند.(کمتر از 0.075% در 56 روز) مقاومت نمونه های ساخته شده در شکل 17 نمایش داده شده است.
به نظر می رسد که اگرچه مخلوطهای محتوی GLP مقاومت اولیه کمتری دارند (با توجه به سیمان کمتر) ولی به رشد مقاومت خود در محیط نمناک ادامه می دهند و به مقاومت نمونه کنترلی نزدیک می شوند. همچنین وقتی که GLP با ماسه جایگزین می شود مقاومت بصورت چشمگیری از نمونه کنترلی بیشتر است. رشد ممتد مقاومت به وضوح اثر مثبت واکنش پوزولانی GLP را در بتن نشان می دهد. 7-بافت میکروسکوپی ملات محتوی پودر شیشه نمونه های ملات محتوی GLP که 270 روز در محیط نمناک بودند بوسیله میکروسکوپ الکترونی اسکن شدند. این نمونه های ملات نشان دهنده خصوصیات بتنهای با عمر مشابه نیز بودند. شکل 18 نشان دهنده بافت میکروسکوپی متراکم در ملات با 30% GLP است و اثر واکنش پوزولانی شیشه را در بتن نشان می دهد. در هر دو مورد شکست سطح نمونه ملات حاکی از بافت میکروسکوپی متراکم بود. 8- نتیجه اطلاعات موجود در این مقاله نشان می دهد که پتانسیل زیادی در بازیافت شیشه و مصرف آن در حالتهای پودر ،ریزدانه و درشت دانه وجود دارد. این نتیجه نهایی می تواند حاصل شود که می توان با جایگزینی شیشه با مواد گرانقیمت تری مانند میکروسیلیس یا خاکستر هوایی و یا حتی سیمان در هزینه ها صرفه جویی کرد.
مصرف پودر شیشه در بتن می تواند از انبساط ASR در حضور سنگدانه های فعال جلوگیری کند. همچنین بهبود مقاومت پودر شیشه در ملات و بتن چشمگیر است. آزمایشات بافت میکروسکوپی نشان دهنده این است که پودر شیشه می تواند یک مخلوط متراکم تر تولید کند و خصوصیات دوام بتن را بهبود ببخشد. این نتیجه که 30% پودر شیشه می تواند به جای سیمان یا سنگدانه در بتن (بدون نگرانی از اثرات زیانبار طولانی مدت) جایگزین شود حاصل شد. بیشتر از 50% از هر دو (پودر شیشه یا سنگدانه شیشه ای) می تواند در بتن با رده مقاومت Mpa 32 باعث بهبود قابل قبول مقاومت بتن شود.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
تاثیر دیرکرد بتن ریزی بر مقاومت فشاری بتن

تاثیر دیرکرد بتن ریزی بر مقاومت فشاری بتن

چكيده :
هدف مقاله حاضر , بيان تاثير تاخير بتن ريزى بر مقاومت فشارى بتن است . مسافتهاى طولانى حمل بتن موجب می شود كه بتن مدتى پس از ساخت و اختلاط , در قالب ريخته شود . (اين مساله در مورد بتنى كه قبلا در كارگاه ساخته شده و بدليل صرف جويي از آن استفاده می شود , نيز صادق است .) در اين مطالعه آزمايشى تعيين مقاومت فشارى براى نمونه هايىكه با 5/0 , 1 , 2 و 3 ساعت تاخير زمانى بتن ريزى مى شوند انجام میگردد .
در پايان نتايج آزمايش با مقاومت طراحى و نيز مقاومت نمونه مبنا كه با تاخير زمانى صفر در قالب ريخته میشود مقايسه میگردد و چينن نتيجه گيرى میشود كه ميزان تاثير ديركرد زمانى , به مقاومت بتن وميزان ديركرد بستگى دارد و بيشترين ديركرد مجاز , متناسب با مقاومت بتن , بين يك تا دو ساعت است .
مقدمه :
يكى از مشكلات حمل و نقل بتن فاصله زياد كارخانه هاى بتن سازى ازكارگاههاى ساختمانى است . اين مساله در شهرهايی كه به دليل فقدان يا كمبود كارخانه هاى بتن سازى مجبورند بتن را از كارخانه هاى واقع در شهرهاى مجاور وارد نمايند باعث میشود كه بتن ساخته شده در هنگام حمل و نقل , زمان زيادى را در راه باشد.
در مسافتهاى طولانى حمل بتن , هيدراسيون سيمان و در نتيجه گيرش بتن , ممكن است در داخل بتونير آغاز شود و در هنگام ريختن بتن در محل استفاده , كيفيت و در نتيجه مقاومت و روانى آن در حد مطلوب نباشد.
مشكل ديگر , استفاده از بتنى میباشد كه از روز قبل به جاى مانده است . بتنی كه هر روز ساخته میشود ممكن است تماماً در همان روز مصرف نگردد و مقدارى از ان به عنوان مازاد باقى بماند كه اگر تمهيداتى براى تاخيرگيرش بتن انديشيده شود میتوان از آن در روز بعد نيز استفاده نمود.
استانداردهاي ASTM C-94 در مورد بتن اماده و ASTM C-685 براى بتن سازى با اختلاط دائمى , در مورد اثر ديركرد بتن ريزى بر مقاومت آن بحثى نمیكنند. اخيراً در امريكا مطالعات عملى بر روى موادى اغاز شده كه نوعى از ان باعث توقف كيرش بتن میشود وگيرش مجدد بتن پس از افزودن نوع ديگرى از ان مواد اغاز میگردد.
در ايران مواردى از افزودن بى رويه مقادير آب و سيمان به عنوان راه حلهاى براى مقابله با كاهش روانى و مقاومت بتن مثاهده میشود.
در مقاله حاضر , اثر ديركرد بتن ريزى بر مقاومت فشارى بتن , با تاخيرات زمانى نيم تا سه ساعت پس از ساخت بتن , طى آزمايشهاى مورد بررسى قرار میگيرد.
مشخصات مصالح
مصالح سنكى ريز دانه شامل ماسه رودخانه اى و درشت دانه شامل سنگ شكسته با حداكثر اندازه دانه 25 ميلى متر مورد استفاده قرار مىگيرند. دانه بندى ريز دانه مطابق جدول 1 استاندارد ASTM C-33 و درشت دانه مطابق جدول 2 استاندارد فوق انتخاب مىشود.
سيمان مصرفى از نوع 1 سيمان پرتلند و آب مصرفى , آب آشاميدنى شهر تهران میباشد . مخلوط هاى بتنى به روش وزنى طراحى مي شوند . جدول 1 نتايج طراحى مخلوط هاى بتن را براى مقاومتهاى 200 , 250 و 300 كيلوگرم نيرو بر سانتيمتر مربع نشان میدهد .
مشخصات و تعداد نمونه ها
هريك از نمونه ها استوانه اى به قطر 15 سانتيمتر و ارتفاع 30 سانتيمتر میباشد . نمونه گيرى در 5 نوبت انجام مىگيرد. و در هر نوبت 3 نمونه گرفته میشود. نخستين 3 نمونه در نوبت اول يعنى 15 دقيقه پس از مخلوط كردن بتن گرفته میشود. اين 3 نمونه مقاومت فشارى مبنا را به دست مىدهد و كاهش مقاومتهاى فشارى نمونه هاى ديگر نسبت به آن سنجيده میشود. در پروژه حاضر , اين زمان , زمان صفر تعريف میشود.
نمونه هاى ديگر در نوبتهاى بعدى به ترتيب در ساعتهاى 5/0 , 1 , 2 ,3 ساعت پس از ساعت صفر گرفته مىشوند. پس براى هر مقاومت فشاری كلاً 15 نمونه در 5 نوبت زمانى تحت آزمايش قرار میگيرد.
نحوه ساخت بتن و انجام آزمايش
استاندارد ASTM C-39 براى ساخت نمونه ها مورد استفاده قرار مىگيرد. 15 دقيقه پس از افزودن اب به مخلوط مصالح سنكى و سيمان , نخستين نمونه گيرى انجام می شود . مخلوط كن از آغاز اختلاط مصالح تا پايان نمونه گيرى بدون توقف می چرخد . نمونه گيرى در هر نوبت با برگردانيدن مخلوط كن در حال چرخش انجام می شود.
تراكم نمونه ها با كوبيدن ميله انجام می گيرد. 24 ساعت پس از نمونه گيرى قالبها را باز كرده نمونه ها را بيرون می آوريم و در تشت هاى پر از آب می گذاريم . آب تشت نيمى از ارتفاع نمونه ها را در برمی گيرد. روى نمونه ها را باگونى خيس می پوشانيم . براى جلو گيرى از تبخير اب گونی ها در اثر جريان هوا , روى تمام تشت ها را با پوشش نايلونى می پوشانيم . هر 3 تا 4 روز يكبار پوششها را بر می داريم و با غلتانيدن نمونه ها در جاى خود نيمه ديگر نمونه ها را به درون آب می بريم و روى نمونه ها را مجددأ می پوشانيم .
نمونه ما را 28 روز به همين شيوه نگه می داريم و پس از 28 روز آزمايش تعيين مقاومت فشارى نمونه ها انجام مىگيرد. مقاومت فشارى بتن برابر ميانگين مقاومت هاى فشارى سه نمونه مربوط به هرنوبت آزمايش در نظرگرفته می شود.
نتايج آزمايش و تحليل آنها
مقاومت فشارى نمونه ها در جدول 2 نشان داده شده است . جدول 3 تغييرات مقاومت فشارى نمونه ها را نسبت به مقاومت طراحى مفروض و جدول 4 تغييرات مقاومت فشارى نمونه ها را نسبت به مقاومت فشارى نمونه مبنا كه از آزمايش نمونه ها با ديركرد زمانى صفر به دست امده است نشان می دهد.
چنانچه از اين جداول پيدا است ميزان اثر ديركرد زمانى بر مقاومت فشارى بتن به مقاومت بتن و ميزان ديركرد زمانى بستگى دارد.
اگر مقاومت طراحي ملاك قرار گيرد. بتن با ديركردهاى زمانى بيش از 2 ساعت براى مقاومتهاى تا 250 كيلوگرم نيرو بر سانتيمتر مربع و بيش از 1 ساعت براى مقاومت 300 كيلوگرم نيرو بر سانتيمتر مربع داراى كاهش مقاومت فشارى مىباشد. براى همه نمونه ها ديركرد زمانى 3 ساعت منجر به كاهش بسيار شديد مقاومت می شود.
چنانچه مقاومت فشارى مبنا در زمان صفر ملاك قرار گيرد , ديركرد زمانى در بتن ريزى مجاز نيست , مگر اينكه روشها و موادى كه از طريق آزمايش مشخص شده باشند , براى مقابله باكاهش مقاومت در اثر ديركرد زمانى به كار روند.
قابل توجه است كه در اين صورت روانى بتن نيز كاهش می يابد. البته نمونه سازى در اين آزمايشها بدون افزودن روان سازها انجام شد. نمونه هاى با 3 ساعت تأخير بسيار خشك و زبر بودند و به نظر می رسد كه در ديركردهاى زمانى بيشتر كاهش روانى به حدى خواهد بود كه استفاده از روان سازها الزامى باشد.
نتيجه گيري
1- چنانچه طراحى مخلوط بتن بر پايه روش وزنى انجام گيرد , مقاومت فشارى مبناى بتن بيش از 20 درصد از مقاومت طراحى نمونه بيشتر می باشد.
2- ميزان تأثير ديركرد زمانى , به مقاومت بتن و ميزان ديركرد بستگي دارد.
3- چنانچه طراحى مخلوط بتن بر پايه روش وزنى انجام گيرد و مقاومت طراحى , مبناى مقايسه قرار گيرد بيشترين ديركرد مجاز برابر يك ساعت خواهد بود .
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
کاربرد بتن الیافی

کاربرد بتن الیافی

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دالها[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
بيشترين كاربردهاي بتن مسلح به الياف بويژه الياف فولادي تاكنون در دالها , عرشه پلها , كف سازي فرودگاهها , پاركينگها و محيطهاي در معرفي كاويتاسيون و فرسايش بوده است . در پل سازي مهمترين كاربرد ان در سطوحي بوده كه در معرض خوردگي و فرسايش قرار دارند .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دالهاي روي بستر[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در مورد دالهاى روى بستر , نمونه هايي كه خوب بررسي شده باشند اندك هستند. اما در جاهايي كه دال بتني مسلح به الياف فولادي تحت تاشير عبور و مرور اتوبوسهاي سنگين قرار دارد , مشخص شده است كه اين نوع دال , با ضخامتي در محدود 60 تا 75 درصد دالهاى غيرمسلح , عملكردي مشابه آنها دارند با استفاده از اين نوع بتن , پوشش باند فرودگاهها را ميتوان به نحو قابل ملامحظه اى ( 20 تا 60 درصد) نازكتر از پوششهاي بتني غير مسلح مشابه اجرا كرد. خستگي خمشي عامل مهمي است كه بر عملكرد كفسازى اثر مي گذارد , اطلاعات موجود نشان ميدهد كه الياف , مقاومت بتن را در برابر خستگي به نحو قابل ملاحظه اي افزايش مي دهند .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دالهاي سازه اي سقفها[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]براى دالهاي كوچك , براساس نظريه خط سيلان , يك روش طراحي ارايه شده است كه بر نتايج حامل از ازمايش دالهاى دو طرفه بتنى متكى است . ولي برون يابي نتايج كار و اعمال انها بر دالهاي بزرگتر , به شدت نهى شده است .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]عرشه پلها [/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]استفاده از نمكهاي يخ زدا موجب انهدام عرشه پلها مي شود. بتن اليافي گرچه نمي تواند مانع از نفوذ اين نمكها شود ولي با محدود نگاه داشتن تعداد و عرض تركها ميتوان از گسترش دامنه اين انهدام جلوگيري كرد.[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تيرها[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خمش در تيرها[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در اين زمينه , هم براى تيرهايي كه تنها به الياف مسلح شده اند و هم در مورد تيرهايي كه از تركيب الياف و آرماتور در آنها استفاده شده , فرمولها و معادلاتي ارائه گرديده است . در مورد تيرهاي كه فقط به الياف مسلح باشند , معادلات مذكور ارزش عملي چنداني ندارند و تنها در مورد تيرهاي كوچك (10×10×35 سانتيمتري) و اعضاي فرعي سازه ها كاربرد دارند . اما در زمينه تيرهاي مسلح به تركيب الياف و آرماتور معادلات , طرح شده با توجه به استفاده از مقاومت كششي افزايش يافته بتن كه به كمك آرماتور كششي مي آيد , قادرند مدل مناسبي از تير به دست دهند. از جمله اين معادلات , روابط پشنهادي است كه مشابه معادلات روش طراحي بر اساس مقاومت نهايي ACI است .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اتصالات تير- ستون[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مطالعات اخير روي اتصالات تير- ستون مقاوم در برابر زلزله با استفاده از الياف فولادي به جاي بخشي از ميلگردهاي حلقوي , حاكي از بهبود قابل ملاحظه مقاومت , نرمي و جذب انرژي اتصال است . [/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ملاحظات مربوط به خستگي خمشي[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تحقيقات اخير نشان مي دهد كه افزودن الياف به تيرهاي بتني مسلح به ميلگرد عمر خستگي را و تغيير مكانها و عرض تركها را كاهش مي دهد. بر اساس اين تحقيقات نتيجه گرفته مي شود كه اثر مفيد الياف با افزايش ميزان ميلگردها كاهش مي يابد.[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]برش در تيرها[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]داده هاي آزمايشگاهي زيادي كه در دست هستند نشان ميدهند كه الياف اساساً ظرفيت برشي (مقاومت كششي قطري) تيرهاي بتني را افزايش مي دهند. به كار بردن الياف به جاي خاموتهاي قائم يا ميل گردهاي خم شده يا براي كمك به آنها مزاياي چندي را ايجاد مي كند كه عبارتند از :[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]الف - الياف در حجم بتن به طور يكنواخت توزيع شده و خيلي بيشتر از ميلگرد هاي تقويتي برشي به يكديگر نزديك هستند . [/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ب - مقاومت كششي در نخستين ترك و مقاومت كششي نهايي هر دو توسط الياف افزايش مي يابند .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ج - مقاومت برشي اصطكاكي افزايش مي يابد.[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]با استفاده از الياف داراي انتهاي آجدار مي توان از انهدام فاجعه آميز تيرهاي بتني در اثر كشش قطري جلوگيري كرد. برخي از پژوهشگران تحليل هايي ارائه داده اند كه نشان مي دهد الياف مي توانند از لحاظ اقتصادي جايگزين خاموتها شوند الياف داراي انتهاي چين خورده مي توانند به افزايشي چشمگير در مقاومت برشي منجر شود . در برخي آزمايشها اين افزايش حتي به 100 درصد بالغ گرديده است .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اخيرا بر اساس نتايج آزمايشگاهي روي 7 تير داراي الياف كه چهار تير آن خاموت هم داشته اند معادله زير جهت برآورد V[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]cf پيشنهاد شده است .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]Vcf=2/3Ft(d/a)[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]0.25[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]Ft مقاومت كششي بتن است كه از نتايج كشش مستقيم استوانه هاى 6×12 اينچي (15×30 سانتيمتري) به دست مي ايد. [/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]( d/a ) نسبت عمق مؤثر به دهانه برشي است . اثرات انواع مختلف الياف از طريق پارامتر Ft در معادله بررسي مي شود. روش طراحي پيشنهاد شده همان طريق ACI 318 را در مورد محاسبه سهم خاموت در ظرفيت برشي دنبال مي كند كه به آن نيروي مقاوم بتن نيز كه بر اساس تنش برش معادله بالا محاسبه مي شود اضافه ميگردد.[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]برش در دالها[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مطالعات اخير نشان داده اند كه با افزودن الياف فولادي قلابدار به ارماتور در دالهاي بتني مسلح , مقاومت برشي انها بسته به درصد الياف تا 42 درصد افزايش يابد.[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شات كريت[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شات كريت (بتن پاشى) داراي الياف فولادي در ساختن سازه هاي گنبدي شكل , پوشش دادن , پايداري سنگريزه ها , تعمير بتن فرسوده و غيره به كار مي رود. طرح سازه ها به همان طريق سازه هاي مرسوم مورت مي گيرد , فقط مشخصات بهبود يافته فشاري , برشي و كششي بتن اليافي در محاسبات وارد ميشوند.[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]فرسايش در اثر كاويتاسيون[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بتن مسلح به الياف فولادي براى تعمير آبروهاي خروجي , حوضچه هاي ارامش سرريزها و قسمتهاي ديگر بعضي از سدها به كار رفته است . در هر مورد از زمان تعمير تاكنون , با وجود ارتفاع زياد اين سدها و شگرف بودن قدرت آب خروجي بتن اليافي به بهترين نحو پايداري كرده است .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]كاربردهاي ديگر[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بتن مسلح به الياف و بويژه فولادي در بسياري از جاهاي ديگر نيز به كار رفته كه روشهاي طراحي خاص و روشني نداشته اند. به طور مثال اين موارد شامل : پياده روها , حفاظت خاكريزها , پي ماشين الات , پوشش آدم روها , سدها , پوشش نهرها , تانكهاي ذخيره مواد و اعضاي پيش ساخته نازك مي شود. مسلما با گذشت زمان و انجام تحقيقات بيشتر و كاملتر , موارد استفاده از اين نوع بتن متنوع تر و كاربرد آن نيز رايج تر خواهد شد.[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]استفاده و كاربرد بتن اليافي در ايران[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بر اساس مطالب ياد شده بتن اليافي با مزاياي ويژه خود مي تواند كاربردهاي وسيعي داشته باشد , ليكن جهت به كار گيري آن در ايران لازم است كه دو نكته اساسي در نظر باشد.[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مورد اول :[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]لازم است كه حداقل مقاومتي براى بتن در كليه سازه هاي بتني اعمال شود , كه اين خود در كيفيت بتن , بدون واردكردن هيچ گونه اليافي نقش موثر دارد. بدين معني كه بايد اول كيفيت بتن بدون الياف را ارتقا دهيم .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مورد دوم :[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نظر به اينكه بايد از پديده «گلوله شدن» در بتن اليافي جلوگيري به عمل ايد , لذا لازم است نحوه صحيح مخلوط كردن الياف با بتن و همچنين استفاده از روان سازها جهت افزايش كارايى فراهم ايد . لازم است به اين صنعت نو پا با كاربردهاي فراوان , توجه بيشتري معطوف شود و الياف مختلف اعم از مصنوعي (مانند الياف پلي پروپيلن) و فولادي , به شكل مطلوب و با كيفيت مناسب ساخته شوند. سرمايه گذاري جهت ساخت الياف و اينكه صنعت پتروشيمي به ساخت الياف پلي پروپيلن و صنعت فولاد به ساخت الياف فولادي مبادرت ورزند, ميتواند راه گشا باشد .[/FONT]​
 

engcivil

عضو جدید
پایائی بتن ،APRT ؟

پایائی بتن ،APRT ؟

دوستان من 2 تا سوال دارم که امیدوارم بتونم جواب کامل ودقیقی دریافت کنم:
1. منظور از اصطلاح پایائی بتن چیست؟
2. در مورد الکهای مورد استفاده در دانه بندی گفته میشه که دارای دو مشخصه هستند.یکی از این دو APRT است.
APRT مخفف چه کلماتی است؟


متشکر
 

esmaeili60

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان من 2 تا سوال دارم که امیدوارم بتونم جواب کامل ودقیقی دریافت کنم:
1. منظور از اصطلاح پایائی بتن چیست؟
2. در مورد الکهای مورد استفاده در دانه بندی گفته میشه که دارای دو مشخصه هستند.یکی از این دو APRT است.
APRT مخفف چه کلماتی است؟


متشکر

منظور از پايايي = دوام بتن در برابر عوامل خارجي يا به طور عاميانه قدرت ومقاومت بتن است


دومي مطمئن نيستم به همين خاطر نميگم تا مطمئن بشم:w10:
 

aryoua

عضو
درخواست اطلاعات درباره بتن

درخواست اطلاعات درباره بتن

من نیاز دارم اطلاعاتی در باره کاربرد پلیمرها (افزودنیهای پلیمری) در بتنها و بهبود خواصی که اونها به بتن می دهند تهیه کنم.

کسی می تونه مقالاتی در این مورد معرفی کنه یا کلاً منو راهنمایی کنه؟
 

sarmashigh

عضو جدید
منظورتون ماستیک های درزگیره که در مناطق آنتی باکتریال بکار میره یا در مواردی که مقابله با مواد نفتی مد نظرمون باشه مثل پمپ بنزین ها و پارکینگ ها و سپتیک های فاضلاب و .......... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

aryoua

عضو
منظورتون ماستیک های درزگیره که در مناطق آنتی باکتریال بکار میره یا در مواردی که مقابله با مواد نفتی مد نظرمون باشه مثل پمپ بنزین ها و پارکینگ ها و سپتیک های فاضلاب و .......... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منظورم کاهش نفوذپذیری در برابر مواد مختلف، تغییر در مدول الاستیسته بتن، تغییر در چسبندگی ملاتها (ملاتهای ریزدانه)و مانند آن است.
در واقع لازم است که مواد پلیمری تجاری موجود (یا گروههای پلیمرهای ) که در بتن استفاده می شوند اولاً شناسایی شود و بعد تغییر خواصی که اونها به بتن و ملات می دهند را به ترتیب عنوان شود.
 

sarmashigh

عضو جدید
از شرکت هایی که افزودنی های بتن تولید می کنن میشه تحقیق کرد مثل سراپوش یا صنایع شیمی ساختمان آبادگران 88514324-021
اگه چیزی پیدا کردم بهتون معرفی می کنم
 

VAHID33

کاربر فعال
روشهای پيشرفته ساخت بتن تقویت شده فیبری

روشهای پيشرفته ساخت بتن تقویت شده فیبری

[FONT=&quot]کاربرد فيبر در بتن در دهه اخیر محبوبیت بسيار زیادی یافته است. این رويکرد بنا بر تلاش در جهت بازاریابی وسیع به وسیله سازندگان و توزیع کنندگان فيبر و آخرین قابلیت های دسترسی به اين تکنولوژی، مستقل از داده های آزمایشگاهی رخ داده است. نه تنها مهندسی مواد و علم مواد کاربرد فيبر در بتن را پیشنهاد می کنند بلکه تولیدکنندگان و متخصصان موفقیت بتن مسلح فیبردار را گواهی می دهند. شهرت این بتن در این است که فيبر ها ترک های ناشی از جمع شدگی را کاهش می دهند گرچه کاربرد بتن مسلح با تار می تواند در تاریخ تا ساختار رومی کلسئوم ردیابی شود گرچه به نظر می رسد چندین سال برای گسترش این شیوه لازم است. [/FONT]​
[FONT=&quot]فیبرها به طور کلی می توانند در دو دسته طبقه بندی گردند: فولادی و ترکیبی . [/FONT]​
[FONT=&quot]تارهای فولادی در کاربردهای ویژه استفاده می شوند ومعمولا در دالهای بتنی معمولی و پیاده رو ها یا سطوح تخت کاربرد ندارند. تارهای فولادی هنگامی به بتن اضافه می شوند که یک مقاومت فشردۀ بالا مورد نیاز است. کاربرد تارهای فولادی در محیط های صنعتی به آسانی قابل توجیح است. تارهای فولادی همانند یک تار ترکیبی به کاهش ترکهای ناشی از انقباض نيزکمک می کنند گرچه کاربرد تارهای فولادی برای محافظت در مقابل ترکهای ناشی از انقباض به تنهایی مرسوم نمی باشد. تارهای فولادی در انواع شکلها و اندازه های مختلف یافت می شوند. متداول ترین شکل آنها 5/1 تا 2 اینچ تنوع با یک شکل دندانه دار و قطر تقریبی تا 2 میلیمتر است. میزان کاربرد برای هر یارد مکعب از 50 تا 200 پوند متغییر است. [/FONT]​
[FONT=&quot]تارهای ترکیبی از پلی پروپیلین، نایلون و یا فایبرگلاس تشکیل می شوند. تارهای پلی پروپیلین یا پلاستیک سبک وزن هستند و تمایل به شناور شدن دارند یعنی آنها می توانند در سطح یک دال جمع شوند. تارهای نایلونی نیز سبک وزن هستند اما نسبت به پلی پروپیلین سنگین ترند و ممکن است بعضی اوقات به عنوان پرداخت مطلوب تر باشند. با گسترش کاربرد تارهای نایلونی و پروپیلینی تولیدات فایبرگلاس کمتر شده و کاربرد آن روبه کاهش است. [/FONT]​
[FONT=&quot]در نگاه اول تشخیص نوع تارهای ترکیبی از یکدیگر دشوار می باشد. تارهای ترکیبی همانند تارهای فولادی در اشکال و اندازه های متنوع تولید می شوند. آنها به وسیلۀ خصیصه هایی همانند عیار، تعداد تار(کمیت فردی تارها در واحد مساحت) و قدرت کششی( تحمل تنش) از یکدیگر متمایز می شوند. [/FONT]​
[FONT=&quot]بیشتر تولیدکنندگان بتن و مشتریان آنها اولویت هایی بر طبق کاربرد نوع محصول فیبری دارند. متداولترین تارها در دال ها، جاده ها و پیاده رو ها، طولی به اندازۀ 1 اینچ ± 5اینچ دارند و به میزان نیم پوند تا سه پوند به ازای هریارد مکعب بتن به کاربرده می شوند. [/FONT]​
[FONT=&quot]بتن تازه مخلوط شده در طی فرایندهای شیمیایی متنوع ایجاد می شود. در طی دگرگونی از یک ماده خمیری (پلاستیکی) به یک ماده سخت، دگرگونی های شیمیایی در خلال گرمای تولید شده از بتن اتفاق می افتد. گرچه این گرما برای کسب مقاومت اولیه در بتن ضروری است می تواند همانند دشمن برای بتن عمل کند یعنی باعث انبساط شود. همچنان که بتن در حال سخت شدن است به یک حرارت اوج می رسد. از نقطه حرارت اوج، بتن به آرامی شروع به سردشدن می کند و بدین ترتیب منقبض یا جمع می شود. این تغییر حجم می تواند در بتن ایجاد تنش کند که ممکن است منجر به ترکهای ناشی از گرما شود. [/FONT]​
[FONT=&quot]تارها در پل ها در عرض منطقه های تحت فشار در یک شبکه به هم پیوسته قرار می گیرند. ترکهای ناشی از جمع شدگی پلاستیک متفاوت از ترکهای ناشی از گرما هستندکه بیشتر به میزان رطوبت بستگی دارند تا گرمای درونی. قبل از اینکه بتن به حالت سختی درونی برسد شرایط آب و هوا ممکن است سطح بتن را خشک کنند. گرچه داخل بتن به صورت پلاستیک باقی می ماند سطح ممکن است به طور کامل آب خود را از دست بدهد. از دست دادن رطوبت بیش از حد در سطح باعث ایجاد لایه زود رس و انقباض می شود. شباهت بین ترکهای ناشی از حرارت و ترکها ناشی از انقباض پلاستیکی این است که هردو به وسیله یک تغییر حجم در توده بتن ایجاد می شوند و تفاوت ها در علت تغییر حجم است. [/FONT]​
[FONT=&quot]تقویت با فيبر ، دربسیاری از نمونه ها نباید به عنوان یک تقویت فولادی متناوب مد نظر قرار گیرد. اين نوع تقویت به عنوان جز تحسین آمیزی که می تواند به طور شاخص پدیدۀ ترکهای ناشی از جمع شدگی پلاستیک را کاهش دهد و ممکن است کمک به کاهش اثرات ترکهای ناشی از گرما کند ، شناخته شده است. [/FONT]​
[FONT=&quot]ترکهای سطحی در بتن فرصتی برای نفوذآب و تهاجم شیمیایی ایجاد می کنند. بیشتر اشکال حمله های فیزیکی و شیمیایی می تواند توسط هجوم از طریق ترکهای سطح و تأثیرات کلی پایدار در عمر بتن روی دهد. به علاوه ترکهای سطحی از نظر زیبایی شناسی خوشایند نیستند. کاربرد تارهای تقویت شده در بتن یک رویکرد اقتصادی با کاهش ترکهای ناشی از جمع شدگی و کاهش شدت ترکهای ناشی از حرارت وافزایش پایداری کلی در بتن است. [/FONT]​
[FONT=&quot]بتن عبور دهنده نور [/FONT]​
[FONT=&quot]بتن عبور دهنده نور امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبر های نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند. به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید.[/FONT]​
[FONT=&quot]فیبر های شیشه باعث نفوذ نور به داخل بلوک ها می شوند. جالب تریت حالت این پدیده نمایش سایه ها در وجه مقابل ضلع نور خورده است. همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود ثابت است به عنوان مثال اگر نور سبز به پشت بلوک بتابد در جلوی آن سایه ها سبز دیده می شوند. هزاران فیبر شیشهای نوری به صورت موازی کنار هم بین دو وجه اصلی بلوک بتنی قرار می گیرند. نسبت فیبر ها بسیار کم و حدود 4 درصد کل میزان بلوک ها است. علاوه بر این فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و تبدیل به یک جزء ساختاری می شوند بنابر این سطح بیرونی بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند. در تئوری، ساختار یک دیوار ساخته شده با بتن عبور دهنده نور، می تواند تا چند متر ضخامت داشته باشد زیرا فیبر ها تا 20متر بدون از دست دادن نور عمل می کنند و در دیواری با این ضخامت باز هم عبور نور وجود دارد.[/FONT]​
[FONT=&quot]ساختار های باربر هم می توانند از این بلوکها ساخته شوند. زیرا فیبر های شیشه ای هیچ تاثیر منفی روی مقاومت بتن دارند. [/FONT]​
[FONT=&quot]بتن پس کشیده [/FONT]​
[FONT=&quot]طراحان بتن پس کشیده ،پس کشیدگی را به عنوان روشی برای مسلح کردن بوسیله پیش تنیدگی می دانند.دراعضای پیش تنیده ،تنشهای فشاری در بتن به منظور کاهش تنش های کششی منتج از بارهای اعمال شده از وزن خود واعضا (بار مرده)ایجاد می شود.فولاد پیش تنیده همانند رشته ها ،میلگردها یا سیم ها برای جدا سازی تنش های فشاری بتن به کار برده می شود. پیش کشیده کردن یک روش ازپیش تنیدگی است.که درآن تاندون ها قبل از قرارگیری بتن در جایگاهش کشیده می شوندو نیروی پیش تنیده در ابتدا به بتن از طریق چسباندن انتقال داده می شود. [/FONT]​
[FONT=&quot]پس کشیدگی روشی از پیش تنیدگی است که در آن تاندون ها بعد از سخت شدن بتن کشیده می شوند ونیروی پیش تنیده در ابتدا از طریق انکورهای پایانی به بتن منتقل می شود. [/FONT]​
[FONT=&quot]تشریح پس کشیدگی برخلاف پیش کشیدگی که تنها می تواند در امکانات تولیدی پیش ساخته ایجاد شود پس کشیدگی در محل کار و در جا اعمال می شود.اجزای پوشانده شده با رشته های تقویت شده فولادی که در یک غلاف نصب شده اند به شیوه هایی که آن ها را از چسبیدن به بتن محافظت می کنند.این عمل به طراحان انعطاف بیشتری دربهینه سازی متریال های به کاربرده شده بوسیله خلق اعضای بتنی نازک تر می دهد. [/FONT]​
[FONT=&quot]مصالحی که در اعضای بتنی پس کشیده به کار می روند رشته های فوق العاده قوی فولادی ومیلگردها هستند .در کاربردهای افقی (مانند تیرها ، دال ها ، پلها و فونداسیون ها ) به طور معمول از رشته های فولادی استفاده می شود . [/FONT]​
[FONT=&quot]در دیوار ها ، ستون ها ودیگر کاربرد های عمودی معمولا میلگرد ها را به کار می برند.رشته های فولادی برای پس کشیدگی به طور معمول قدرت کششی 270000 [/FONT][FONT=&quot]psi[/FONT][FONT=&quot] در حدود نیم اینچ قطر دارند و تحت تنش تا نیروی 33000 پوند هستند. [/FONT]​
[FONT=&quot]مزایا: [/FONT]​
[FONT=&quot]در حالیکه بتن در مقابل فشار مقاومت می کند در مقابل کشش ضعیف می باشد . فولاد در مقابل نیرو های کششی مقاومت می کند .بنابر این ترکیب دو عنصر منتج به خلق یک جزء بتن خیلی قوی می شود . پس کشیدگی می تواند به خلق مولفه های بتنی ابتکاری کمک کند که نازکتر و قوی تر از قبل هستند . بسیاری از سازه های بتنی پیشرفته امروزی شامل بسیاری از پل های شاخص و ساختمان ها وهمچنین پارکینگ ها بعضی از انواع پیش تنیدگی را به کار می برند. برج های بلندمرتبه مسکونی وبسیاری از انواع سازه ها تکنیک های پس کشیدگی را به کار می برند.[/FONT]​
 

VAHID33

کاربر فعال
مصالح نوین در ساخت ونگهداری بتن

مصالح نوین در ساخت ونگهداری بتن

خلاصه مقاله:
مقاوم سازي سازه هاي بتن مسلح با استفاده از مصالح FRP در مقايسه با ساير روش هاي مقاوم سازي به دليل حصول مقاومت بالاتر در ازاي زحمت كمتر و همچنين بدون تغيير باقي ماندن ابعاد و شكل سازه پس ازمقاوم سازي به عنوان روشي متداول در سرتاسر جهان پذيرفته شده است . تحقيقات انجام شده نشان مي دهند كه استفاده از اين مصالح به شيوه تسليح با اتصال خارجي (EBR) يعني چسباندن ورقه هاي FRP بر سطوح خارجي سازه ها، به علت جدا شدگي پيش از موعد، امكان استفاده از تمامي مقاومت كششي FRP را فراهم نمي كند. براي غلبه بر اين ضعف تلاش هاي گوناگوني صورت گرفته كه يكي از كارآمدترين انها استفاده از مصالح FRP به روش نصب در نزديك سطح (NSM) مي باشد كه بر اساس ايده ي كار گذاشتن مصالح مقاوم كننده در شيارهاي تعبيه شده در سطح سازه ها شكل گرفته است.
در اين تحقيق سعي مي شود تا با معرفي كامل روش NSM به عنوان روشي كارامد در مقاوم سازي سازه هاي بتني بامصالح FRP مزيت هاي اين روش در مقايسه با روش EBR نشان داده شده و تحقيقات انجام شده بر كاربرد اين روش در زمينه هاي مختلف مقاوم سازي مورد اشاره قرار گيرند.​
بسياري از سازه‌هاي بتن آرمة موجود در دنيا در اثر تماس با سولفاتها، كلريدها و ساير عوامل خورنده، دچار آسيب‌هاي اساسي شده‌اند. اين مساله هزينه‌هاي زيادي را براي تعمير، بازسازي و يا تعويض سازه‌هاي آسيب ‌ديده در سراسر دنيا موجب شده است. اين مساله و عواقب آن گاهي نه تنها به عنوان يك مسالة مهندسي، بلكه به عنوان يك مسالة اجتماعي جدي تلقي شده است . تعمير و جايگزيني سازه‌هاي بتني آسيب‌ديده ميليون‌ها دلار خسارت در دنيا به دنبال داشته است. در امريكا، بيش از 40 درصد پلها در شاهراهها نياز به تعويض و يا بازسازي دارند . هزينة بازسازي و يا تعمير سازه‌هاي پاركينگ در كانادا، 4 تا 6 ميليارد دلار كانادا تخمين زده شده است . هزينة تعمير پلهاي شاهراهها در امريكا در حدود 50 ميليارد دلار برآورد شده است؛ در حاليكه براي بازسازي كلية سازه‌هاي بتن آرمة آسيب‌ديده در امريكا در اثر مسالة خوردگي ميلگردها، پيش‌بيني شده كه به بودجة نجومي 1 تا 3 تريليون دلار نياز است! در مناطق مختلف ایران نیز اثرات مخرب كلريدها و سولفاتهاي مهاجم در محیط های دریایی و ساحلی بر پايه‌هاي پل، آبگيرها، سدها و كانال‌هاي بتن آرمه که باعث ایجاد خوردگی فولاد بتن میشود سبب اعمال هزینه های سنگین جهت مرمت ویا بازسازی ابنیه ها خواهد بود.​
حال اگر بخواهیم تمامی این ابنیه ها را از نو بسازیم متحمل هزینه های گزافی خواهیم گشت فلذا با اعمال تمهیداتی جهت مرمت و ترمیم سازه ها می توان هزینه ها را پایین آورد.​
تكنيك‌هايي چند، جهت جلوگيري از خوردگي قطعات فولادي الحاقي به سازه و​
نيز فولاد در بتن مسلح توسعه داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است كه از بين آنها مي‌توان به:​
پوشش اپوكسي بر قطعات فولادي وميلگردها، تزريق پليمر به سطوح بتني و حفاظت​
كاتديك ميلگردها اشاره نمود. با اين وجود هر يك از اين تكنيك‌ها فقط تا حدودي​
موفق بوده است محققان امروزه به جانشين كردن قطعات فولادي و ميلگردهاي​
فولاي با مصالح جديد مقاوم در مقابل خوردگي، معطوف گرديده اند.​
مواد كامپوزيتي (Fiber Reinforced Polymers/Plastics) FRP موادي بسيار مقاوم در مقابل محيط‌هاي خورنده همچون محيط‌هاي نمكي و قليايي هستند به همين دليل امروزه كامپوزيتهاي FRP، موضوع تحقيقات توسعه‌اي وسيعي به عنوان جانشين قطعات و ميلگردهاي فولادي و كابلهاي پيش‌تنيدگي شده‌اند. چنين تحقيقاتي به خصوص براي سازه‌هاي در مجاورت آب و بالاخص در محيط‌هاي دريايي و ساحلي، به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند.​
آشنائی با FRP:
FRP (Fiber Reinforcement polymer ) نوعی ماده کامپوزیت​
متشکل از دو بخش فیبریا الیاف تقویتی است که به وسیله یک ماتریس رزین​
از جنس پلیمر احاطه شده است. که به دو شکل ورق های FRP و میلگردهای​
FRP وجود دارد.​
نقش اصلی ماتریس عبارت است از :​
1-انتقال برش از فیبر تقویتی به ماده مجاور​
2- محافظت از فیبر در شرایط محیطی​
3- جلوگیری از خسارات مکانیکی وارد بر الیاف​
4- کنترل کمانش موضعی الیاف تحت فشار​
به طور کلیFRP ها بر اساس فیبر تشکیل دهنده ی آنها به چند دسته زیر​
تقسیم می شوند:​
1- CFRP با الیافی از جنس کربن​
2-GFRP با الیافی از جنس شیشه​
3- AFRP با الیافی از جنس آرامید​
مزایای استفاده از FRP :
1 - وزن کم (چگالی آن در حدود 20% فولاد است .)​
2 -مقاومت در برابر خورندگی​
3 -نفوذناپذیری مغناطیسی​
4 -امکان تقویت به صورت خارجی​
5-حمل و نقل آسان وسرعت اجرای بالا بدلیل وزن کم​
 

engcivil

عضو جدید
خب،كسي به سوال APRT جواب نداد،حالا يه سوال ديگه:
تخته نراد چيه؟
 

VAHID33

کاربر فعال
استفاده از لاستيکهای فرسوده در بتن ...

استفاده از لاستيکهای فرسوده در بتن ...

در هر سال فقط در ايالات متحده ۲۵۰ ميليون تاير فرسوده به وزن بيش از ۳ ميليون تن جمع آوری می شود. همچنين يکی از بزرگترين چالشهای محيط زيستی موجود در اطراف کلان شهرها در جهان نحوه بازيافت و حذف مواد لاستيکی زائد از چرخه زيست محيطی می باشد. يکی از راه حلهای که برای حل اين مشکل پيشنهاد شده است استفاده از ذرات لاستيک تاير بعنوان يک ماده افزودنی در مصالح بر پايه سيمان است.
اگرچه بتن يک ماده محبوب و پراستفاده در مصالح ساختمانی است اما دارای تقطه ضعفهايی نيز می باشد . همانند مقاومت کششی پايين ، شکل پذيری پايين ، جذب انرژی کم، انقباض و جمع شدگی بتن (shrinkage) و در پی آن ترک خوردگی ناشی از آن و در نهايت ترکهای ناشی از عمل آوری نامناسب و سخت شدگی بتن (hardening and curing cracking). يافته های جديد نشان می دهد که استفاده از ذرات تايرهای فرسوده به ميزان زيادی می تواند اين نقاط ضعف بتن را برطرف کند. هر چند استفاده از لاستيک در آسفالت بيشتر از يک دهه است که صورت می گيرد اما کاربرد آن در بتن بتازگی صورت گرفته است و تحقيقات زيادی بر امکان سنجی آن انجام شده. هرچند اين تحقيقات هنوز کامل نشده است اما روشهای آزمايشی مختلفی برای کاربرد اين لاستيک ها حاصل گرديده است .
معمولا جايگزينی کامل سنگدانه های درشت دانه(شن) و سنگدانه های ريزدانه(ماسه ) با لاستيک بدليل کاهش مقاومت شديد مناسب بنظر نمی رسد. ولی با جايگزينی نسبت کمی از آن با سنگدانه ها کاهش مقاومت ناچيزی صورت می گيرد که قابل صرفنظر کردن است.
مطالعات نشان می دهد که ميزان لاستيک نبايد از ۲۰-۱۷ درصد کل حجم سنگدانه ها بيشتر شود . همچنين آزمايشها نشان می دهد که استفاده از لاستيک در مخلوط بتن سيمانی ميزان انقباض و ترکيدگی بتن در اثر از دست دادن آب (drying shrinkage) ،شکنندگی و مدول الاستيسته بتن را کاهش می دهد و بطور کلی پايايی و دوام ( durability) و سرويس دهی بتن سيمانی را افزايش ميدهد. بتازگی دکتر زاوو (Dr. Zhu) استاد دانشگاه آريزونا در آمريکا تلاشهايی را برای کاربرد بتن لاستيکی در پروژه های مسکونی و تجاری آغاز کرده است. او در نمونه خود در حدود ۸ درصد وزن سيمان از لاستيکهای فرسوده ريزشده استفاده کرده است
 

مهدیbmw

عضو جدید
کاربرد نانو در بتن...

کاربرد نانو در بتن...

سلام به تمام دوستان مهندس...
میخوایم در مورد کاربرد نانو در بتن مطالبی جمع آوری کنیم...هر کی هر چی میدونه بگه...!؟
 
بررسی خواص مکانیکی بتن بازیافتی..

بررسی خواص مکانیکی بتن بازیافتی..


محدود بودن منابع و حفظ كيفيت محيط زيست لزوم بازيافت مواد و مصالح را اجتناب ناپذير ساخته است. يكي از مصالح ساختماني كه پتانسيل خوبي براي بازيافت دارد بتن مي‌باشد. بتن ضايعاتي را مي‌توان دوباره خرد نموده، به عنوان سنگدانه در ساخت بتن استفاده کرد. ضايعات بتني معمولاً در زمين دفن مي‌شوند لذا بازيافت آنها ضمن حل مشكلات زيست محيطي باعث حفظ منابع طبيعي محدود مي‌شود.
در اين تحقيق اثر استفاده از خرده بتن به عنوان سنگدانه در بتن بازيافتي مورد بررسي قرار گرفت. بتن‌هايي با مقاومت معلوم براي بازيافت در نظر گرفته شد. بتن ضايعاتي پس از خرد شدن تحت آزمايش هاي تعيين درصد جذب آب، چگالي و وزن مخصوص انبوه قرار گرفت و نتايج با نتايج حاصله بر روي سنگدانه طبيعي مقايسه گرديد. آنگاه مقاومت‌هاي فشاري، كششي، مدول الاستيسيته و جمع شدگي بتن‌هاي بازيافتي و نرمال با هم مقايسه شد. 80 عدد نمونه با 4 طرح اختلاط مختلف كه مواد سيماني در همگي ثابت است و فاكتور تعيين كننده اختلاف آنها شامل نوع سنگدانه مصرفي (طبيعي، بازيافتي، تركيبي از اين دو) بود.
نتايج نشان مي‌دهدکه در اغلب طرح‌ها استفاده از سنگدانه بازيافتي باعث دستيابي به بتن بازيافتي با مقاومت فشاري و كششي كمتر نسبت به بتن نرمال مي‌گردد. در بتن بازيافتي با جايگزيني ماسه طبيعي بجاي ريزدانه بازيافتي، تغيير زيادي در مقاومت كششي و فشاري بتن بازيافتي مشاهده نگرديد. همچنين بتن بازيافتي در مقايسه با بتن معمولي جمع شدگي بيشتري از خود نشان مي دهد

ایران صدا: عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: پژوهشگران موسسه تحقیقات برنج کشور موفق به تولید نوعی بتن و همچنین خوراک برای دام از ضایعات برنج شدند که اجرای این پروژه موجب استفاده بهینه از ضایعات برنج خواهد شد.
سالانه حدود میلیونها تن ضایعات کشاورزی در کشور تولید می شوند که به صورت محصول زائد در دست کشاورزان باقی می ماند. یکی از این ضایعات پوسته برنج می باشد. با استفاده از این محصول زائد می توان ماده چسبنده ای شبیه سیمان ساخت با توجه به اینکه ذخایر و معادن اولیه تولید مصالح روزی به اتمام خواهند رسید ایجاب می کند که تحقیقات جامعی بر روی مصارف ضایعات به عمل آید. از یک تن برنج حدود 200 کیلوگرم پوسته تولید می شود که بعد از سوزاندن 40 کیلوگرم خاکستر بدست می آید. اگر پوسته برنج را بسوزانیم مقدار زیادی سیلیس در آن باقی می ماند که با آهک تشکیل سیلیکات کلسیم هیدراته با خاصیت چسبندگی می کند. در درجه حرارتهای مختلف مقدار فعالیت پوزلانی خاکستر پوسته برنج متفاوت است. برای همین باید در حرارت مناسب سوزانده شود تا مقدار فعالیت پوزلانی حداکثر باشد. خاکستر پوسته برنج به عنوان پوزلان عمل می کند و باعث پایداری مصالح می شود چون خاکستر پوسته برنج حدود 85-88 درصد سیلیس دارد. در تهیه ماده چسباننده (جایگزین سیمان ) پوسته برنج و آهک را به نسبت وزنی مساوی در دمای 110 درجه سانتیگراد 24 ساعت خشک می کنیم آنها را در آسیاب خرد می کنیم بعد از آسیاب کردن پوسته برنج و آهک آنها را با هم مخلوط می کنیم و به میزان کافی آب اضافه می کنیم. مخلوط بدست آمده را به صورت گلوله در می آوریم و در هوای آزاد قرار می دهیم تا خشک شود بعد از خشک شدن گلوله ها را در کوره قرار می دهیم تا پخته شوند که بهینه دمای پخت 600درجه سانتی گراد و مدت زمان نگهداری در کوره به مدت 4 ساعت می باشد
با استفاده از ضايعات سيم‌هاي مسي بتن جديد با مقاومت بيش‌تر‌ در دانشگاه اميركبير ساخته شد‌ .استاد دانشگاه اميركبير با استفاده از ضايعات سيم‌هاي مسي موفق به ساخت نوع جديد بتن با مقاومت بالا شد.

علي اكبر رمضاني مجري اين طرح گفت: در اين پروژه اليافت زائد مس به صورت كاملا پيوسته در داخل قالب بتن قرار گرفته و با تعيين ميزان سيمان، ميزان و نوع سنگدانه و روان كننده مصرفي و اختلاط بهينه بتن جديد به دست امد.
رئيس مركز تحقيقات بتن دانشگاه اميركبير اظهار داشت: با تهيه نمونه‌هاي بتن در اندازه‌هاي مختلف در نمونه‌هاي مكعبي، منشوري و استوانه‌اي پارامترهاي مختلف بتن از قبيل مقاومت فشاري، مقاومت كششي، مقاومت در مقابل ضربه، نرمي و طاقت بتن مورد بررسي قرار گرفت.
رمضانپور در مورد نتايج به دست آمده از اين پروژه اظهار داشت: بتن‌هاي ساخته شده با استفاده از زائده‌هاي مس مي‌توانند بدون ايجاد گسيختگي خيز بسيار زيادي را تحمل نمايند.
وي ادامه داد: استفاده از زائدات مس، پيوستگي ميان اجزاي بتن را افزايش مي‌دهد و اين امر باعث مي‌شود كه تيرهاي بتني خيز بسيار بالايي به هنگام زلزله را تحمل نموده و سازه نرمي بالايي از خود نشان دهد.
در شرايطي كه بتن‌هاي معمولي با چند ضربه گوي فولادي شكسته و متلاشي مي‌شود بتن‌هاي ساخته شده با استفاده از زائدات مس مي توانند، ضربات بسيار زيادي را بدون ايجاد گسيختگي تحمل كنند.
رمضانپور ادامه داد: اين بتنها ضربه پذيري بسيار بالايي دارند و توصيه مي‌گردد اين بتن‌ها در سازه‌هاي خاص كه با خطراتي از قبيل انفجار، تصادف ، ضربه‌هاي سخت و خشن مواجه هستند مورد استفاده قرار گيرند.
وي در مورد ديگر كاربردهاي بتن توليد شده اظهار داشت: با توجه به اينكه زائدات مس انعطاف پذيري بتن را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌دهد استفاده از اين بتن‌ها در لال‌هاي روي زمين در سازه از نشست‌هاي نامتقارن سازه جلوگيري مي‌كند.
استاد تمام دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست به ديگر كاربردهاي بتن توليدي اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه انبوهي آرماتورها در اتصالات بتن، مشكلات فراواني در بتن ريزي ايجاد مي‌نمايد مي‌توان حجم ميل‌گردهاي مصرفي در اتصالات بتني را با استفاده توام ميل‌گردها همراه با زائدات مس را كاهش داد و اين امر علاوه بر ايجاد سهولت در بتن ريزي، موجب انعطاف پذيري اتصالات بتني در مقابل زلزله مي‌شود كه مي‌توان با استفاده از زائدات مس سازه‌هاي مقاوم با نرمي زياد در برابر زلزله ايجاد نمود.
 

safa_joon

عضو جدید
از دوستان عاجزانه تقاضامندم در مورد بتن سبک و روشهای ترمیم بتن بهم منبع معرفی کنید نیاز به تحقیق گسترده دارم
 

ebrahim110

عضو جدید
[ بتن الیافی] ► مقدمه

[ بتن الیافی] ► مقدمه

تاكنون مشخص شده است كه انواع الیافها می توانند ظرفیت كرنش مقاومت دربرابر ضربه میزان جذب انرژی مقاومت سایشی و مقاومت كششی بتن را افزایش دهند. بطور كلی برای كاربرد در سازه الیاف فولادی میتواند نقش مكملی برای میلگرد داشته باشد. الیاف فولادی با پخش تركها مقابله میكنند ومقاومت بتن را در برابر خستگی ضربه جمع شدگی وتنشهای حرارتی افزایش داده و بتن در همه مدهای شكست روی خواص مكانیكی بتن تاثیر مثبت میگذارد.از اهم متغیرهایی كه بر خواص بتن با الیاف فولادی اثر میگذراند میتوان به خواص ماتریس بتن بازدهی الیاف و مقدار الیاف اشاره كرد.تكنولوژی بتن پرمقاومت توسعه ای جدید در صنعت ساخت سازه های بتنی محسوب میشود.

در بتن سخت شده مقاومت و دوام دو عامل اصلی بوده وهر چه مقاومت فشاری بتن بیشتر می شود بتن تردتر شده ودر نتیجه مقاومت كششی آن به نسبت افزایش مقاومت فشاری افزایش نمی یابد و نیز از تحمل كرنش پایینتر برخوردار است. بدین دلیل نیاز به استفاده از الیاف در بتن پرمقاومت كاملا مشهود است .جهت افزایش مقاومت كششی و جلوگیری از گسترش ترك و بویژه افزایش نرمی از الیاف در بتن استفاده میشود. مقدار افزایش با تغییر این مقاومت ها بستگی به مقاومت بتن بدون الیاف شكل الیاف ودرصد الیاف دارد.
بتن پرمقاومت شامل الیاف فولادی، تركیبی است از سیمان، مصالح سنگی، آب، فوق روان كننده، دوده سیلیس وهمچنین درصدی از الیاف فولادی كه بطور درهم و كاملا اتفاقی ودر جهات مختلف در مخلوط پراكنده شده است. وجود الیاف فولادی مشخصات مکانیکی بتن را نسبت به حالت بهبود می‌بخشد. بتن پرمقاومت یك ماده ترد وشكننده است در حالیكه افزودن الیاف فولادی به بتن پرمقاومت سبب بهبود رفتار ترد بتن وتغییرمد شكست آن می‌گردد. مزایای بتن الیافی در مقایسه با بتن بدون الیاف را می توان بطور خلاصه بشرح ذیل بیان داشت:
1. مقاومت د‍ر مقابل تورق وسایش
2. مقاومت در مقابل تنش های خستگی
3. مقاومت عالی در مقابل ضربه
4. قابلیت كششی وظرفیت زیاد تغییر شكل نسبی
5. قابلیت باربری بعد از ترك خوردگی
6. افزایش در میزان جذب انرژی
قابلیت انعطافی كه بتن الیافی دارد همانند خواص مواد پلاستیكی باعث می شود كه بتن الیافی گسیختگی ناگهانی نداشته باشد. از آنجا كه الیاف فولادی در جسم بتن در همه جهات پراكنده می شود در صورت تشكیل یك ترك در جهات مختلف الیاف اتصالاتی را بوجود آورده و از گسترش ترك جلوگیری می نماید. بنابراین رشته های الیاف بطور فعال در محدود كردن عرض ترك وارد عمل شده و با تشكیل ریز تركهای زیاد قابلیت بهره برداری بتن را افزایش می دهند.
انواع الیاف و الیاف فولادی
انواع الیافی كه در بتن استفاده می شود و در اشكال و اندازه های مختلفی تولید می شود عبارتند از الیاف شیشه ای ، الیاف پلاستیكی و الیاف فولادی . پارامتر مناسب كه یك رشته از الیاف را تعریف می كند نسبت ظاهری می باشد كه نسبت طول الیاف به قطر معادل الیاف است. مقدار نسبت های ظاهری (l/d) معمولاٌ بین 30 تا 100 است . در این تحقیق الیاف فولادی با نسبت(l/d) برابر 80 و 100 استفاده گردید.
مكانیزم عملكرد الیاف در بتن
بطور كلی برای كاربرد در سازه الیاف فولادی می توانند نقش مكملی برای میلگرد داشته باشند.الیاف فولادی با پخش تركها مقابله می كنند و مقاومت بتن را در برابر خستگی ضربه جمع شدگی وتنشهای حرارتی افزایش می دهند.
الیاف فولادی می توانند در همه مدهای شكست روی خواص مكانیكی بتن تاثیر بگذارند‌‌(1،2،3)
مكانیزم تقویت را می توان بصورت زیر توجیه كرد:
تنشها بوسیله برش محیطی ودر صورتیكه رویه الیاف آجدار باشد بوسیله مقاومت چسبندگی (درون سطحی) از ماتریس به الیاف منتقل می شود. بنابراین مادامی كه ماتریس بتن ترك نخورده است،تنش كششی بین الیاف و ماتریس تقسیم می شود. پس از ایجاد ترك، همه تنش به الیاف انتقال می یابد.
مهمترین متغیرهایی كه بر خواص بتن با الیاف فولادی اثر می گذارند عبارتند از:خواص ماتریس بتن ، بازدهی الیاف ومقدار الیاف .بازدهی الیاف بوسیله مقاومت الیاف در برابر بیرون كشیده شدن از مخلوط كنترل می شود این مقاومت به چسبندگی بین الیاف و ماتریس بستگی دارد .برای الیاف با مقطع ثابت این مقاومت با افزایش طول ،افزایش می یابد .بنابراین هر قدر طول بیشتر باشد اثر آنها در بهبود خواص ماتریس بیشتر خواهد بود چون مقاومت در برابر بیرون كشیده شدن متناسب با سطح مقطع دو جسم می باشد .
معمولا الیاف با سطح مقطع گرد و قطر كوچك بیشتر از الیاف با سطح مقطع گرد و قطر بزرگتر بازدهی دارند. این امر به این خاطر است كه الیاف دسته اول سطح بیشتری در واحد حجم دارا می باشند بنابراین هر چه سطح تماس الیاف بیشتر باشد (و یا به عبارت دیگر قطر آنها كوچكتر باشد) بازده چسبندگی آنها بیشتر خواهد بود بنابراین روشن می شود كه نسبت طول به قطر الیاف باید به اندازه ای بزرگ باشد كه در هنگام شكست ماتریس ، الیاف به حداكثر مقاومت كشش خود نزدیك باشند، با این وجود در عمل این كار معمولا ممكن نیست .
بسیاری از محققین نشان داده اند (7) در صورتیكه از روشهای عادی اختلاط استفاده شود الیاف با نسبت طول به قطر بیشتر از100 باعث كم شدن كارآیی بتن به مقدار قابل ملاحظه ای می شوند و یا بطور نا همگون در بتن توزیع می گردند.
 

ebrahim110

عضو جدید
[ بتن غلطکی]

[ بتن غلطکی]

مقدمه ای بر بتن غلطکی
بتن غلتکی بتنی است که در اجرای سازه های حجیم ( سدها ، شالوده های بزرگ و... ) کاربرد دارد و برای اجرای آن از ماشین آلات راهسازی و عملیات خاکی استفاده می شود .
چنین روش اجرایی نتایج و تبعات اولیه زیر را به دنبال خواهد داشت :
انرژی لازم برای اجرا و جا دادن این گونه مصالح بیش از مقداری است که با لرزاننده های ( ویبراتور ) معمولی تامین می گردد . به همین دلیل در صورت استفاده از مصالح و مواد سیمانی مشابه آنچه در بتن لرزاننده سنتی (CVC) یا بتن متعارف به کار برده می شوند و با اجرای لایه های متوالی بتن ، می توان به کیفیتی بهتر از کیفیت بتن متعارف (CVC) دست یافت .
از سوی دیگر ، مانند سدهای خاکی ، ناحیه بین دو لایه متوالی و ناحیه واقع در درون لایه ها با یکدیگر متفاوتند .
روش اجرای بتن غلتکی در مقایسه با بتن متعارف ، امکان دستیابی به سرعت زیادتری را فراهم می سازد که مزایای اقتصادی چون صرفه جویی در قیمت واحد حجم بتن و کاهشی قابل ملاحظه در زمان ساخت و همچنین در قالب بندی و ... را در پی خواهد داشت .
بتن غلتکی همچون تمامی انواع موجود بتن ، مخلوطی از مصالح سنگی خنثی ، مواد سیمانی و آب است .
بتن غلتکی مصالح و روشی نوین برای ساخت اقتصادی سازه های حجیم از جمله سدهای وزنی می باشد . در این نوع بتن ترکیبی از ویژگی های تکنولوژی بتن و خاک به کار گرفته شده و با استفاده از ماشین الات ساخت سدهای خاکی حمل ، پخش و متراکم می شود . بنابراین بتن ریزی سریعتر و هزینه اجرا به شدت کاهش می یابد .
امروزه سدهای بتن غلتکی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ساخته می شوند . زیرا این سدها مزایای اقتصادی و سرعت زیاد اجرای سدهای خاکی و ایمنی سدهای بتنی را تواماً در بردارند . فهرست سدهایی که در ایران به این روش مطالعه شده اند در جدول شماره 1 آمده است . پیشرفت حاصل در تکنولوژی بتن حجیم به منظور کاهش درصد سیمان منجر به پیدایش روش بتن غلتکی گردیده است . در این روش با منظور نمودن عوامل زیر درصد سیمان مصرفی کاهش یافته و بتن ریزی سریعتر و با هزینه ای کمتر انجام می شود:
استفاده از سنگدانه های با حداکثر ابعاد بیشتر و دانه بندی خاص
استفاده از پوزولان
استفاده از مواد افزودنی حباب ساز و روان کننده
استفاده از ماشین آلات حمل ، پخش و تراکم در عملیات خاکی و استفاده از ویبره سنگین در بتن ریزی
این نوع بتن به دلیل شرایط خاص اجرایی باید دارای روانی مناسب باشد . هنگامی که بتن غلتکی خیلی سفت باشد دانه بندی و چسبندگی مناسب جهت تراکم یکنواخت را نداشته باشد ، قسمت های تحتانی لایه تراکم مناسب را نمی بیند و هرگاه روانی این بتن خیلی زیاد باشد تحمل وزن غلتک را نداشته و غلتک لرزاننده نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد . بنابراین در این نوع بتن انتخاب مصالح و نسبت های اختلاط از اهمیت خاصی برخوردار می باشد .
ملاحظات اساسی در انتخاب نسبت اختلاط مناسب بتن غلطکی عبارتند از :
1. روانی مناسب ( توجه به دانه بندی و درصد آب مناسب برای تراکم )
2. مقاومت کافی ( تامین خواص مکانیکی و چسبندگی درزها )
3. آب بندی ( کنترل تراوش )
4. حرارت هیدراتاسیون کم ( محدود نمودن پتانسیل ترک های حرارتی )

سه روش طراحی سد بتن غلتکی :
روش طراحی سد بتن غلتکی در سال های 1970 به سه طریق متفاوت در حال شکل گیری و تبیین بود . در ایالات متحده نوع کم سیمان آن مبتنی بر روش های مربوط به مصالح و اجرای سدهای خاکی توسط گروه مهندسین ارتش (Army Corps of Engineers ) توسعه یافت. مهندسین انگلیسی گزینه دیگری با خمیر سیمان زیاد به صورت تلفیقی از طرح اختلاط بتن متدوال و روش های ساخت سدهای خاکی را در نظر داشتند . گروه مهندسین ژاپنی روش دیگری را تعقیب نمودند که سد بتنی متراکم شده با غلتک ( RCD ) نامیده می شد . از سه حالت فوق RCD محافظه کارانه ترین حالت نسبت به سد بتنی مرسوم و تجارب اجرایی آن می باشد.
روش طرح مخلوط با خمیر زیاد (روش انگلیسی):
روش طراحی مخلوط با خمیر زیاد اولین بار توسط مهندسی به نام دانستان (Dunstan ) ابداع گردید و اداره عمران ایالات متحده بعداً تغییراتی در آن اعمال نمود که در سد آپراستیل واتر (Upper Still Water ) به کار برد . این روش با مفاهیم طراحی سد بتن غلتکی با خمیر زیاد منطبق بوده و در آن کل سازه غیرقابل نفوذ منظور می شود و چسبندگی بین لایه ها با توجه به ویژگی مخلوط فراهم می گردد . به منظور دستیابی به چنین معیارهایی مواد شیمیایی بیشتر در مخلوط مصرف می شود تا بتن غلتکی با خمیر زیاد حاصل شود .
روش سد بتنی متراکم شده با غلطک RCD ( روش ژاپنی) :
معیارهای طراحی مخلوط در روش RCD به شرح زیر است :
1. مقدار سیمان بایستی حتی الامکان کم در نظر گرفته شود در حالی که با مشخصه های مقاومت در نظر گرفته شده سازگار باشد . مقداری خاکستر بادی به عنوان ماده افزودنی مصرف شده تا بدین وسیله گرمای هیدراتاسیون و نیازهای آب مخلوط کاهش یابد .
2. لازم است نسبتی از ماسه به مصالح سنگدانه ای درشت دانه بیش از نسبت در نظر گرفته شده برای بتن حجیم معمولی منظور شود تا جدا شدن دانه ها کاهش یافته و تسهیلاتی در عمل تراکم با غلتک های ارتعاشی فراهم آورد .
روش کم سیمان (گروه مهندسین ارتش آمریکا) :
این روش مبتنی بر تجارب حاصله در هفت پروژه بتن غلتکی می باشد . روش مذکور از دستورالعمل ACI شماره 3/211 تحت عنوان روش استاندارد برای انتخاب نسبت های اختلاط در بتن بدون اسلامپ پیروی می کند . دستورالعمل فوق شامل چند جدول است که از روی تجربیات مذکور در ارتباط با بتن غلتکی تهیه شده است . این روش تعیین نسبت های اختلاط می تواند برای دامنه وسیعی از مصالح و مشخصات پروژه مورد استفاده قرار گیرد .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ebrahim110

عضو جدید
[مدیریت حفاظت بتن] ► ارائه مطالب

[مدیریت حفاظت بتن] ► ارائه مطالب

علیرغم اینکه مدت نسبتا زیادی از پیرایش بتن نمی گذرد ( حدود 125 سال ) شناخت علل فساد در پروسه ی تحقیقات میدانی و جلوگیری از بروز آن، مقاومت زیاد، استحکام و شکل پذیری بتن استفاده از این ماتریال را با استقبال روز افزونی مواجه ساخته است.
با توجه به گستردگی استفاده از بتن نتایج بهره وری از آن همواره رضایت بخش نبوده و در پاره ای از موارد مسائل و مشکلاتی بوجود آورده است . در سازه های بتونی ا«ن پرسش مطرح است که آیا بتن با ترکیبات اولیه ی خویش به تنهایی توانسته است در شرایط زمانی و مکانی مختلف عملکرد بهینه ای داشته باشد ؟ متأسفانه بررسی ها و تحقیقات انجام شده در این زمینه ، پاسخ منفی را بدست می دهد .
مقاله ی حاضر بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده در زمینه ی شناخت علل فساد بتن در استان هرمزگان تهیه گردیده است.

فساد پذیری سازه های بتونی که کاهش دوام سازه یی رع به همراه دارد ، اسباب نگرانی سازه های مهمی چون مجتمع بندری شهید رجائی ، سد میناب ، خط انتقال آب میناب – بندر عباس و دهها پروژه ی دیگر را فراهم ساخته است .

شناخت علل فساد بتن در پروسه ی تحقیقات میدانی و جلوگیری از بروز آن در قالب طرح مدیریت حفاظت بتن ، جمع بندی و ارائه گردیده است . لذا لازم است که قبل از ورود به بحث اصلی به تبیین اصطلاحات ویژه ای بپردازیم که کرارا؛ از آن استفاده خواهد شد .

امروزه با عاریه گرفتن اصطلاح خوردگی از بخش متالوژی عنوان "خوردگی بتن" ابداع شده است . در حالی که واژه خوردگی تعریف روشنی از چگونگی بروز فعل و انفعالاتی که تخریب زودرس بتن را بهمراه داردئ به دست نمی دهد .
ازدیاد حجم فولاد درون سازه بتونی بر اثر واکنش های شیمیایی / الکتروشیمیایی ، سبب افزایش فشار درون بتن گردیده که نهایتا“ فرایند تخریب بتن را بهمراه دارد . در این مقطع ترمیم بتن مطلقا“ امکان پذیر نبوده و یا انجحام آن با هزینه های گزافی همراه است .

شباهت این فرایند در بتن با بیماری مهلک سرطان عنوان سرطان بتن ( Concrete Cancer ) را مطرح نموده است . اما از آنجا که فرایند تخریب بتونهای غیر مسلح به ژگونه دیگری است ، واژه فساد بتن را برای تبیین امری که تخریب بتونهای مسلح و غیر مسلح را بهمراه دارد مناسب تر یافته ایم .


مدیریت حفاظت بتن
مدیریت حفاظت بتن در بر گیرنده تمامی موارد فنی و اجرائی در حد جزئیات است که طرح ، اجرا و بهره برداری از سازه های بتنی را در بر می گیرد .
کشاورزان با استفاده از واژگان کاشت ، داشت و برداشت تعریف جامعی رال در امر کشاورزی ارائه نموده اند . چنانچه ما نیز چنین تعریفی را برای امور عمرانی کشور داشته باشیم از به هدر رفتن میلیاردها ریال سرمایه های ملای جلوگیری کرده ایم .

اجزای تشکیل دهنده مدیریت حفاظت بتنمی توان اجزای تشکیل دهنده مدیریت حفاظت بتن را به طریق زیر فهرست بندی کرد :
الف – تأمین سرمایه
ب- تأمنین دانش فنی و نیروی انسانی متخصص
پ- شناخت مصالح و مواد اولیه
ج- شناخت عوامل فساد بتن
چ – شناخت اقلیم و عوامل محیطی
ح- تهیه مصالح و مواد مناسب و نگهداری آنها در شرایط خوب و استاندارد
د- تحقیقات:
( تحقیقات خود شامل دو جزء است که بهینه سازی و جایگزینی مواد جدید مقاوم در برابر عوامل فساد بتن و پیدا کردن روشهای جدید مبارزه با فساد بتن را شامل می شود .
ر- طرح اختلاط بتن
ل- تولید، اجرا و عمل آوری
ن- نگهداری
مدیریت حفاظت بتن با هدف تقلیل ضایعات و جلوگیری از بروز واکنشهای منفی درون سازه های بتونی دستورالعمل هایی را در بر دارد که می توان نوعا“ آن را به سازه های دیگر اعم از فلزی ، خاکی و .... تعمیم داد .

الف – تأمین سرمایه :
تأمین سرمایه کافی به منظور انجام دقیق امر طراحی و اجرا و بهره برداری از سازه در اولویت قرار دارد . عدم امکان تأمین بخشی از سرمایه یعنی عدمن تحقق بخشی از اهداف پروژه .

ب- تأمین دانش فنی و نیروی انسانی متخصص
تأمین دانش فنی و نیروی انسانی متخصص به عنوان دو بخشی که بطور متقابل یکدیگر را پوشش منی دهند مطرح است و عدم تأمین و یا حذف بخشی از آن سلامت سازه ای را زیر سؤال خواهد برد .

پ- شناخت مصالح و مواد اولیه
شناخت مصالح و مواد اولیه مصرفی در بتن تعاریف و استانداردهای خاص خود را دارند و با در نظر گرفتن این استانداردها بایستی نسبت به تهیه و بکارگیری آن در امر احداث سازه های بتونی اقدام نمود . نادیده گرفتن و قصور در اجرای استانداردها و دستورالعمل های فنی یعنی به خطر انداختن استحکام ، دوام و بقای سازه ای .

ج- شناخت عوامل فساد بتن
شناخت عوامل فساد بتن که تا کنون شناسائی و طبقه بندی گردیده اند عبارتند از :1- نمکها ؛ 2- اسیدها ؛ 3- گازهایی نظیر گاز کربنیک ؛ 4- پوشش نا کافی بتن بر روی فولاد ؛ 5- کیفیت پایین عمل آوری بتن ؛ 6- بار اضافی ؛ 7- آب و رطوبت ؛ 8- فرآیند یخبندان ؛ 9- خوردگی میکروبی ( SRB ) ؛ 10- باکتری های اکسید کننده گوگرد .

چ – شناخت اقلیم و عوامل محیطی
بحث کلرورها و سولفاتها در سطح کشور همراه سایر عوامل فساد بتن را تحت الشعاع قرار داده و عوامل دیگری که به فساد منجر می شود مورد غفلت قرار گرفته است ( نمونه حاضر آن سازه های بتونی گوناگون در سطح تهران بزرگ ) و اگر به بند “ ج “ که گاز کربنیک را به عنوان یکی از عوامل فساد بتن مطرح ساخته است نظری بیندازیم دیگر هیچگاه سازه بتونی اکسپوز را در سطح شهری که مالامال از گازهای مونو و دی اکسید کربن است احداث نخواهیم کرد .بررسی های علمی نشان می دهد که گاز کربنیک موجود در هوا سبب کربناتیزه شدن بتن و کاهش مقاومت آن می گردد . به طوری که یک عامل نفوذی بعمق20 میلی متر می تواند تا میزان 35 نیوتن بر میلی متر مربع مقاومت بتن را طی 30 سال کاهش دهد .

نمک آب دریاهای آزاد آب خلیج فارس که البته میزان این املاح در نواحلی ساحلی به علت تبخیر بیشتر دو چندان می گردد و این ارقام بیانگر آن است که حاشیه خلیج فارس سازه بتونی ما به طور همزمان مورد هجوم دو عامل مخرب سولفات و کلر قرار می گیرد .

ح- تهیه مصالح و مواد مناسب و نگهداری آنها در شرایط خوب و استاندارد
آئین نامه های مجاز بتن در کشورهای مخحتلف و از جمله آئین نامه بتن ایران تهیه مصالح مرغوب و انبار نمودنآن در شرایط مطلوب را توصیه نموده است . تحقیق در امر فساد بتن در مجتمع بندری شهید رجایی بندر عباس نشان داد که هیچ یک از مصالح مصرفی در بتن برابر توصیه های آئین نامه ای تهیه و مصرف نگردیده است .

( تهیه و دپوی شن و ماسه در محیط باز و در مجاورت ماسه های روان آغشته به یون کلر و سولفات ، نشستن شبنم حاوی کلروسولفات و انبار نمودن پاکتهای سیمان تا 17 کیسه بر روی هم ، ( استاندارد 7 کیسه ) استفاده از آب حاصله از دستگاههای آب شیرین کن با خاصیت قلیلیی بسیار بالا ، استفاده از بتن خشک ، عدم اجرای بتن با چگالی مناسب از بارزترین علل فساد بتن در مچتمع بندری شهید رجائی بندر عباس بوده اند . تهیه مصالح مرغوب از مسافتهای دور را نباید به دلیل افزایش هزینه به تهیه مصالح نا مرغوب از مسافت نزدیک ترجیح داد .

د- تحقیقات :
چون عمدتا“ تحقیقات میدانی انجام شده در حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است و مضافا“ این که این خلیج به علت عمق کم و گستردگی زیاد و عدم سیرکولاسیون کافی آب به علت عرض کم دهانه آن و همچنین تجربه زیاد ، بصورت اکوسیستم خاصی عمل می کند علاوه بر میزان بسیار زیاد املاح در میلی لیتر دمای 34-33 درجه شرایطی استثنایی را پدید آورده که طرح اختلاط بتن ویژه ای را طلب می نماید و تا کنون متأسفانه هیچ یک از آئین نامه های داخلی و خارجی بتن به آن نپرداخته اند .

تحقیقات در شرایط آزمایشگاهی در بر گیرنده پاسخ های صحیح و دقیق نبوده است و ضرورت دارد کهخ این تحقیقات را به سمت و سوی تحقیقات محیطی بسط داد . بدیهی است که امر تحقیقات باید در دو زمینه بهسازی و جایگزینی مواد جدید و مقاوم در برابر عوامل فساد بتن و ت=از سویی پیدا کردن روشهای جدید مبارزه با فساد بتن از سوی دیگر انجام گیرد .

ر – طرح اختلاط بتن طرح صحیح صورت مسأله بر اساس شناخت دقیق اقلیم ، مکان ، مکصالح و نوع سازه ، امکان تهیه طرح مطلوب بتن را بدست می دهد . طرح اختلاط بتن به مانند هر گونه طراحی دیگر بایستی به صورت موردی و منفرد انجام گیرد و از استفاده عمومی طرح اختلاط واحد بتن اکیدا“ اجتناب شود . اختلاط بتن بایستی با درصد و طیف مناسبی از عناصر ریزدانه و درشت دانه انجام گیرد و حذف بخشی از این موارد به مخاطره انداختن سازه بتونی ، محسوب می شود .

ل – تولید، اجرا و عمل آوری
اجرا و عمل آوری بتن از مهمترین مباحث مربوط به بتن می باشد که مکمل طرح اختلاط بتن بوده و اجرای صحیح و دقیق آن امکان اتصال بتن با چگالی زیاد را بدست می دهد که به علت فشردگی زیاد اجزای بتن راه نفوذ عوامل را به درون بتن سد نموده و استحکام و دوام سازه ای را تضمین می نماید .

ن- نگهداری
نگهداری سازه های بتونی از مهمترین بحثهای مدیریت حفاظت بتن می باشد که بکارگیری آن در تمامی دوران بهره برداری توصیه گشته و امروزه در تمامی کشورهای پیشرفته به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است .

نتیجه گیری :
با توجه به پهناوری کشور و شرایط مختلف اقلیمی و محیطی ، تهیه و تنظیم آئین نامه های منطقه ای بتن و فولاد امری ضروری است و بهره برداری بی دردسر از سازه ها ایجاب می کند که به امر طراحی ، اجرا و بهره برداری سازه ای توجه ویژه ای مبذول شود ، از این رو در جهت تکمیل طرح مدیریت حفاظت بتن طرحی را تحت عنوان شناسنامه سازه ای تهیه و ارائه نموده ایم که امیدواریم پس از کسب نظر اساتید ، دانشمندان و صاحبنظران به عنوان امری واجب و ضروری در راه حفظ و نگهداری سرمایه های ملی و کلیه سازه ها ( اعم تاز بتونی ، خاکی ، فلزی و ... ) مورد استفاده قرار گیرد .
 

newarrived

عضو جدید
[سوالاتی در مورد بتن] ► پرسش و پاسخ

[سوالاتی در مورد بتن] ► پرسش و پاسخ

سلام 4تا سوال دارم اگه تاساعت 2 جواب بدين ممنونتون ميشم
1-محدوديت هاي كار با خلاطه را به طور خلاصه توضيح دهيد.
2-بتن ضد سايش چيست وچگونه توليد ميشود؟
3-چند نمونه از مواد مضاف روان كننده را نام ببريد؟
4-اگر بتن ريزي يك ستون بدون كيفيت انجام شود با ارائه شكل وجزييات چند روش براي مقاوم سازي اين ستون ضعيف معرفي كنيد.
 

mitra sh

عضو جدید
از اینترنت برات سرچ کردم امیدوارم مفید باشه.
بتن ضد سایش
می توان با بهبود خصوصیات مکانیکی ، بتن را درلایه های با ضخامت کمتر وبا کیفیت مطلوب اجرا نمود. با استفاده ازچهار ماده مناسب به شرح ذیل می توان بتنی با مقاومتهای فشاری،خمشی،کششی وسایشی بالاتراز بتن معمولی بدست آورد:
1-ساخت بتن پرمقاومت با آب به سیمان پائین:
برای کاهش آب به سیمان ودرضمن افزایش کارائی بتن توصیه می شود یکی از مواد فوق روان کننده
(بسته به فصل کاری)بمیزان 1درصد وزن سیمان بکار رود.با این کار مقاومت فشاری بتن افزایش می یابد.
2-استفاده از الیاف افزودنی:
برای افزایش مقاومت وخمشی بتن ،این الیاف به میزان 1کیلوگرم برمترمکعب به بتن ساخته شده ردیف قبلی اضافه می گردد.استفاده از این الیاف باعث جلوگیری ازترک خوردگی تحت بارگذاریهای متعدد می گردد.
3-استفاده از پودر سخت کننده پاششی برروی بتن تازه:
این کار همزمان با بتن ریزی انجام می شود و در هر مترمربع حدود 7 کیلو پودر مطابق روش مندرج در برگه های اطلاعات فنی اجرا می گردد.این روش مقاومت سایشی بتن را بیش از2برابر می کند،ضمن اینکه این موادسخت کننده در رنگ طوسی،قرمز آجری وسبز موجود می باشد.
4-استفاده از ماده عمل آوری:
درنهایت برای عمل آوری بتن می توان ازماده عمل آورنده روی بتن اعمال کرد.با این کار ضمن عدم نیاز به استفاده از روشهای قدیمی عمل آوری، ترک های ناشی از plastic shrinkage و drying shrinkage به حداقل می رسد.هر لیتر حدود 3.5تا 5 مترمربع را پوشش می دهد.
توصیه می شود با توجه به لزوم داشتن مهارت خاص، این بتن ریزی توسط یکی از تیمهای اجرائی که قبلاً با این مواد کار کرده اند اجرا گردد.درصورت نیاز پیمانکار مربوطه معرفی خواهد شد.
حدود سه تا چهار هفته بعد از بتن ریزی در صورت نیاز می توان پوشش اپوکسی مناسب را بر
روی این بتن اجرا نمود ویا تنها برای از بین بردن غبارزائی بتن ،ماده ای به نام
nitoflor lithurin را بر روی آن اعمال کرد تا بدون تغییر در ظاهر آن مسئله غبار زائی کاهش
داده شود.


 

mitra sh

عضو جدید
ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB
شرح ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB:
ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) کلاس P1RB برای ساخت بتن ضد سایش، بتن ناتراوا، مخازن بتنی، سپتیک تانک، مخزن ذخیره آب(استخر بتنی)، بتن با مقاومت بالا، بتن آب بند، بتن نفوذ ناپذیر و بتن پردوام و ملات های با کیفیت ویژه طراحی شده است. ژل میکروسیلیس آب بندکننده (بتن ضد سایش) P1RB پایه ای ترین و اصلی ترین نوع از انواع ژل میکروسیلیس می باشد که از خالص سازی پودر میکروسیلیکا و کلاسیفیکیشن سیلیکافیوم پودری در روش ویژه ثبت اختراع شده تولید می گردد.ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) کلاس P1RB با بالا بردن مقاومت بتن در برابر عوامل مخرب فیزیکی و شیمیایی محیطی و حتی عوامل مخرب داخلی بتن، عمر سرویس دهی سازه بتنی را به حداکثر می رساند.
موارد کاربرد ژل میکروسیلیس آب بند کنندهء بتن (بتن ضد سایش) P1RB:
ژل میکروسیلیس آب بند کنندهء بتن (بتن ضد سایش) درانواع سازه های بتن مسلح و غیرمسلح کاربرد دارد.
ژل میکروسیلیس آب بند کنندهء بتن (بتن ضد سایش) در ساخت منابع و مخازن آب بند بتنی کاربرد دارد.
ژل میکروسیلیس آب بند کنندهء بتن (بتن ضد سایش) درسازه های دریایی، تونلها و کانالهای انتقال آب کاربرد دارد.
ژل میکروسیلیس آب بند کنندهء بتن (بتن ضد سایش) درسازه های وزین ضد تشعشع و ضد انفجار کاربرد دارد.
سازه های در معرض سایش، عرشه پلها و سازه پارکینگها و هر نوع بتن ضد سایش
پروژه هایی که نیاز به کاهش نفوذپذیری بتن برای حصول دوام بالاتر دارند.
پروژه هایی که به بتن پرمقاومت جهت کاهش ابعاد اعضاء سازه و یا افزایش طول دهانه نیاز دارند.
سازه های نیازمند به مدول الاستیسیته بالا
ژل میکروسیلیس آب بند کنندهء بتن (بتن ضد سایش) در قطعات پیش ساخته بتنی کاربرد دارد.
بتن های نیازمند به حداقل هدایت الکتریکی
ساخت مخازن آب بتنی
ساخت مخزن ذخیره آب (استخر بتنی)
ژل میکروسیلیس آب بند کنندهء بتن (بتن ضد سایش) در ساخت سپتیک تانک کاربرد عمده دارد.
سیلوهای بتنی کارخانه های سیمان و غلات
شبکه فاضلاب شهری
منهول ها

مزایای ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB :

ــ افزایش مقاومت بتن ضد سایش در تمام سنین
نمودار 1: مقایسه مقاومت بتن ضد سایش برحسب میزان مساوی از مواد موثر پوزلانی برابر با 5% وزن سیمان با بتن ِبدون مواد پوزلانی در شرایط و کارایی ثابت
ــ افزایش مقاومت خمشی بتن ضد سایش در تمام سنین
نمودار 2: مقایسه مقاومت خمشی بتن ضد سایش برحسب میزان مساوی از مواد موثر پوزلانی برابر با 5% وزن سیمان مصرفی با بتن ِبدون مواد پوزلانی و مواد افزودنی در شرایط و کارایی ثابت
ــ افزایش مقاومت کششی بتن ضد سایش در تمام سنین
نمودار3: مقایسه مقاومت کششی بتن ضد سایش برحسب میزان مساوی از مواد موثر پوزلانی برابر با 5% وزن سیمان مصرفی در بتن بدون مواد پوزلانی و مواد افزودنـی در شرایط وکارایی ثابت
ــ کاهش شدید نفوذ پذیری آب در بتن ضد سایش و نتیجتاًعلاوه بر آب بند نمودن بتن،
افزایش دوام بتن ضد سایش
نمودار4: مقایسه نفوذ پذیری آب در بتن ضد سایش در کارایی و شرایط مساوی
ــ کاهش نفوذپذیری عوامل مهاجم بیرونی و یون کلر در خمیر سیمان و نتیجتاً
افزایش دوام بتن ضد سایش
نمودار5: مقایسه نفوذپذیری کلر در خمیر سیمان برای عمق نفوذ
ــ کاهش چشمگیر در ضریب وارفتگی بتن ضد سایش
نمودار6: مقایسه ضریب وارفتگی 28 روز پس از بارگذاری و با 28 روز عمل آوری
ــ افزایش چشمگیر در مقاومت سایشی بتن ضد سایش نمودار7: مقایسه مقاومت سایشی (بتن ضد سایش) بر حسب میزان مساوی از مواد پوزلانی برابربا 5% وزن سیمان مصرفی با بتن بدون مواد پوزلانی در شرایط و کارایی ثابت
ــ تعدیل مثبت در حرارت زایی بتن برای رفع مشکل حرارتی بتن های حجیم
نمودار8: حرارت زایی بتن ضد سایش براساس حرارت زایی واحد جرم سیمان در ظرف 7 روز اول در یک کارایی و شرایط مساوی و میزان مساوی از مـــــواد پوزلانی برابربا 5% وزن سیمان مصرفی با بتن بدون مواد پوزلانی
ــ واکنش تکمیلی و ویژه با بازده بسیار مطلوب در جذب آهک آزاد بعلت
دیسپرس بودن و اولترامیکرونیزه بودن و سوپر اکتیو بودن اجزاء ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB.
بطور نمونه :
ــ جابجایی، نگهداری و مصرف بسیار آسان در مقایسه با پودر ژل میکروسیلیس
نمودار9: مقایسه حجم هر تن ژل میکروسیلیس و ژل در قیاس با آب
ــ حفظ سلامتی و بهداشت کارکنان و محیط کار و حذف کامل مشکل آلودگی غیرمجاز طبق TLVهای توصیه شده جهانی وقانون بهداشت کارایران
نمودار10: مقایسه درصد کارگاههای موفق در رعایت TLV مجاز برای آلودگی محیط کار از ژل میکروسیلیس
ــ افزایش چشمگیر در مقاومت الکتریکی
نمودار11: مقایسه مقاومت الکتریکی بتن ضد سایش برحسب میزان مساوی از مواد پوزلانی برابر با 5% وزن سیمان مصرفی با بتن بدون مواد پوزلانی و افزودنی در شرایط و کارایی ثابت
بسته بندی ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB :
ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) كلاس P1RB در بسته بندی هاي 4،12و 25 كيلوگرم آماده تحويل مي باشد.
بر اساس سفارش مشتري بسته بنديء مورد سفارش این ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) قابل تحويل مي باشد.
مشخصات ظاهری ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB :
حالت ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) : در حالت سكون ژله ای و پس از تكان دادن مايع
رنگ ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش): خاكستري
وزن مخصوص ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش): ~ 1/4
ميزان كلرايد ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش): ندارد « بسيار كمتر از حد مجاز استاندارد »
نيترات ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش): ندارد
نقطه انجماد ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش): صفر درجه سانتيگراد
نقطه اشتعال ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش): ندارد
دستور العمل مصرف ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB :
ژل میکروسیلیس آب بند کننده (بتن ضد سایش) P1RB برای ساخت بتن ضد سایش را به ميزان 5% الي 8% وزن سيمان مصرفی به بتن اضافه فرماييد. ژل میکروسیلیس كلاس P1RB را ميتوان در هنگام ساخت بتن ضد سایش و نفوذناپذیر در بچينگ و يا پس از ساخت بتن ضد سایش و نفوذناپذیر در تراك ميكسر اضافه نمود.
در صورت اضافه نمودن ژل میکروسیلیس آب بند كلاس P1RB در تراك ميكسر بايد از اختلاط كامل ژل میکروسیلیس آب بند کننده (بتن ضد سایش) در بتن اطمينان حاصل كرد. مطابق تجربيات كارگاهي اختلاط ژل میکروسیلیس آب بند بتن كلاس (بتن ضد سایش) P1RB در تراك ميكسر با دور اختلاط، 2 الي 5 دقيقه زمان نياز دارد. براي حصول بهترين نتيجه گاهي ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB در كارگاهها به صورت دو جزئي مصرف شده كه نتيجه بسيار بهتري مشاهده گرديده بدين ترتيب كه قسمتي از ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB در بچينگ و قسمتي هم به عنوان دُز يادآوري حدود 5 دقيقه قبل از مصرف به تراك ميكسر اضافه گرديده است.

عوارض مصرف كمتر يا بيشتر ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB:

مصرف كمتر از 5% ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB باعث عدم ظهور قدرت واقعي فوق روان كنندگي، افت سريعتر خاصيت رواني، كاهش قدرت ميزان جذب آهك آزاد و پایین آمدن مقاومت بتن، میزان آب بند کنندگی بتن، نفوذناپذیری بتن، ناتراوایی بتن و پايين آمدن نسبي كليه خواص ذكر شده براي بتن ضد سایش حاوي ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB خواهد شد. ولي با بعضي سيمانها و بعضي شرايط خاص تجربيات موفق و اقتصادي از مصرف كمتر براي ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB به ثبت رسيده است.
مصرف بيشتر از 8% وزن سيمان مصرفي از ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB در بتن مي بايست با آزمايشات قبلي و حتي المقدور با هماهنگي بخش فني شركت فابير صورت گيرد.

نکات ایمنی ء ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB:

ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن (بتن ضد سایش) P1RB قابل اشتعال نبوده و سلامتي كاربران را به مخاطره نمي اندازد. ولي ترشحات احتمالي این ژل میکروسیلیس آب بند کننده بتن را بايد سريعاً با آب سرد شست. بر اساس پروتكل هاي بين المللي ايمني برگه SMDS قابل ارائه ميباشد و مطالعه آن توصيه ميگردد.
بازگشت




مرورگر شما تکنولوژی Frame را پشتیبانی نمی کند/




 

mitra sh

عضو جدید
بطور کلی تکنولوژی بتن با ترمهای کارپذیری (Workability) و مقاومت (Strength) تعریف میشود. بتن تازه باید دارای قوامی صحیح (Correct Consistency) باشد تا بتوان در حداقل زمان ممکن آنرا در حد لازم متراکم کرد.یعنی بتن باید دارای حداکثر کارپذیری باشد.
نکات مهم :
1- ماده افزودنی به نحوی باید با بتن عجین شود که سریع ترین و یکنواخت ترین توزیع را در مخلوط داشته باشد.
2- حداکثر راندمان، وقتی حاصل می شود که ماده افزودنی در مراحل انتهایی اختلاط مصالح، سیمان و آب به آن اضافه شود.
3- برای بچ های حجیم باید دقت بیشتری در توزیع ماده افزودنی جهت رسیدن به کارپذیری مطلوب بعمل آید.
4- نحوه و مراحل افزودن ممکن است روی زمان گیرش و مقاومت فشاری موثر باشد.
5- تاثیر روش اضافه کردن مواد افزودنی را می توان با مقادیر مصرف (Dosage) مختلف برای بدست آوردن بتن با عملکرد واحد نیز ارزیابی کرد.
6- مصرف اتفاقی مقدار بیشتر ماده افزودنی به اندازه 2 الی 3 برابر مقدار توصیه شده از طرف فروشنده (تولیدکننده)، سبب تاخیر قابل ملاحظه ای در زمان گیرش، کاهش در مقاومت فشاری اولیه (در 24 تا 48 ساعت اولیه)، افزایش هوای تولید شده در بتن و تغییر سایر خواص می شوند. البته تجربه نشان داده است که در این حالات با کیورینگ (عمل آوری) طولانی مقاومت فشاری در سنین بالاتر آسیب نمی بیند (کاهش نمی یابد).


بعلاوه بتن باید بتواند در حداقل زمان تا آنجایی‌که لازم است کسب مقاومت نماید یعنی بتن باید دارای مقاومت فشاری (Compressive Strength) و دوام (Durability) کافی نیز باشد.
قانون اساسی تکنولوژی بتن این است که خواص بتن در وهله اول به تمامی به نسبت آب به سیمان بستگی دارد. هر چه نسبت آب به سیمان کم باشد، کیفیت بتن (استاندارد و خوب متراکم شده) بهتر است.
از جمله افزودنی‌های که در جهت تامین موارد فوق الذکر کاربرد دارد روان کننده ها و فوق روان کننده ها را می‌توان نام برد.

روان کننده ها (کاهش دهنده های آب)
(Plasticizers Water Reducers)
مواد آلی یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی هستند که برای تامین اهداف زیر بکار می روند:
1- رسیدن به مقاومت بالا از طریق کاهش نسبت آب به سیمان با حفظ کارپذیری در حد مخلوط بدون مواد افزودنی.
2- حفظ کارپذیری با کاهش مقدار سیمان برای کم کردن گرمای ناشی از هیدراسیون در بتن حجیم.
3- افزایش کارپذیری جهت تسهیل بتن ریزی درمحل های غیر قابل دسترسی.
مطابق طبقه بندی کاربردی ASTM C 494 مواد روان کننده به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:
نوع A : فقط به عنوان کاهش دهنده آب (Water Reducing Agent )
نوع D : در صورتی که خاصیت کاهش دهندگی آب با خاصیت به تاخیر انداختن گیرش (Set-Retardation) توام باشد.
نوع E : در صورتی که خاصیت کاهش دهندگی آب با خاصیت زودگیر کنندگی همراه باشد.

اهداف استفاده از مواد افزودنی کاهش دهنده آب:
1- برای افزایش کارپذیری بدون افزایش مقدار آب یا کاهش مقدار آب با ثابت نگهداشتن کارپذیری.
2- برای کاهش یا ممانعت از نشست (Settlement).
3- برای اصلاح نرخ یا ظرفیت آب آوری یا هر دو.
4- برای کاهش جداشدگی دانه ها.
5- برای بهبود بخشیدن به قابلیت پمپ شدن.
6- برای تسریع نرخ کسب مقاومت.
7- برای افزایش دوام.
8- برای کاهش نفوذ پذیری.
9- برای افزایش چسبندگی بتن به آرماتورهای فولادی.

مکانیزم عمل
ترکیبات اصلی و فعال روان کننده ها، موادی با سطح فعال (Surface Active) هستند که در فصل مشترک دو فاز غیر قابل اختلاط (Immiscible) جمع می شوند و نیروهای فیزیکی – شیمیایی را در این سطح تماس داخلی تغییر می دهند.
این مواد (Surface Active Agent) روی دانه های سیمان جذب شده و به آنها بار منفی می دهد که سبب دفع شدن (دور شدن) این ذرات از هم و تثبیت حالت پخش شدگی آن ها می شود ، حبابهای هوا نیز دفع شده و نمی توانند به ذرات سیمان بچسبند.
علاوه بر این، بار منفی سبب بوجود آمدن پوسته ای منظم از مولکولهای آب دور هر ذره شده و در نتیجه موجب جداشدگی ذرات از هم می شود. چون آزادی بیشتری برای حرکت ذرات وجود دارد و آبی که در اثر سیستم فولکوله شدن تحت قید است آزاد می شود و برای روانسازی مخلوط در دسترس قرار می گیرد و در نتیجه کارپذیری افزایش می یابد.

انواع روان کننده ها
دسته اصلی مواد و ترکیبات روان کننده ها به شرح زیر است:
1-اسیدهای لیگنو سولفونیک (Lignosulphonic Acids) و نمک های آنها
2- فرمول های اصلاح شده و مشتقات اسیدهای لیگنوسولفونیک و نمک های آنها
3- اسیدهای کربوکسیلیک و هیدروکسیلات (Hydroxylated ، Carboxylic Acids) و نمک های آنها
4- فرمولهای اصلاح شده و مشتقات اسید کربوکسیلیک ، هیدرواکسیلات و نمک های آنها
5- مواد دیگر شامل: نمکهای روی، فسفاتها، کلریدها، کربوهیدراتها، پلی ساکاریدها، اسیدهای قند ، بعضی از مواد پلیمری مانند مشتقات ملامین ، مشتقات نفتالین و غیره.
مواد اصلی که در تهیه روان کننده ها مصرف می‌شوند اغلب دارای دیگر خواص غیر مطلوب هستند مانند کندگیری، هوازایی، و... بنابراین به طور معمول با سایر ترکیبات جهت کاهش و حذف اثرات منفی و بهبود اثرات مثبت مخلوط می‌شوند.

توجه:
1- روان کننده ها با بیشتر انواع سیمان ها قابل استفاده هستند.
2- اثرات ناشی از هر افزودنی بستگی به مقدار مصرف (Dosage) و طبیعت آن دارد.
3- روان کننده ها به مقدار 1/0 تا 4/0 درصد وزن سیمان مصرف می شوند. با توجه به کمیت آنها باید نحوه مصرف و توزیع یکنواخت آنها در بتن به دقت کنترل شود. به همین دلیل محصولات محلول در آب بر نوع خشک و پودری آنها ارجحیت دارد.

اثر روان کننده ها روی بتن سخت شده
الف) مقاومت الکتریکی
کاهش مقدار آب ناشی از بکار بردن روان کننده ها سبب افزایش مقاومت 28 روزه ملات و بتن می شود. با ثابت نگهداشتن کارپذیری مقاومت بین 2 تا 20 درصد و گاه تا 40 درصد افزایش می‌یابد.
ممکن است مقاومت 24 ساعته در اثر خاصیت به تاخیر انداختن گیرش بعضی از روان کننده ها کاهش یابد ، اما در موارد دیگر افزایش در سرعت گیرش و کسب مقاومت مشاهده شده است.
کسب مقاومت با لیگنو سولفونات کلسیم برای ملات ساخته شده از سیمان پرتلند بسیار چشمگیر ولی برای سیمانهای پوزولانی و سرباره ای کم است.
عموماً مصرف بیش از اندازه لازم (Over Dosage) روان کننده های زود گیر کننده نه تنها گیرش را به تـاخیر می اندازد بلکه بخصوص در روزهای نخست مقاومت را کاهش می دهد.

ب) افت ناشی از خشک شدن (Drying Shrinkage)
روان کننده ها افت ناشی از خشک شدن را بر حسب نوع و مقدار مصرف افزایش می دهند.

تاثیر روان کننده ها روی خواص ملات و بتن:
الف) کاهش آب اختلاط (Mixing Water)
کم کردن آب همراه با ثابت نگهداشتن کار پذیری بطور محسوسی مقاومت مکانیکی بتن را افزایش داده ، خطر جداشدگی دانه ها را کم و یکنواختی و تراکم مخلوط را بهبود می بخشد.
میزان کاهش آب در اثر مصرف این نوع مواد افزودنی مشروط بر اینکه اثرات نامطلوبی مشاهده نشود از 5 تا 15 درصد است. در بسیاری از موارد بخشی از این کاهش ناشی از خاصیت هوازایی (Air-Entraining) ماده افزودنی است.
مقدار واقعی کاهش آب بستگی به مقدار سیمان، نوع مصالح سنگی، پوزولانها و مواد هوازا (در صورتی که در بتن بکار رفته باشد) و شرایط محیطی دارد. بنابراین ساختن مخلوط های آزمایشی برای بررسی و رسیدن به خواص بهینه و مطلوب و در ضمن اطمینان از عدم وجود عوارض جانبی نامطلوب مانند جداشدگی دانه ها، آب آوری (Bleeding) و کاهش کارپذیری با زمان (یا کم شدن اسلامپ) و... ضروری است.

ب) افزایش کارپذیری (Workability)
کارپذیری مخلوط با به کاربردن روان کننده در حالتی که نسبت آب به سیمان ثابت نگاه داشته شود، بهبود می یابد. میزان تاثیر روان کننده و مقدار مصرف بهینه آن بستگی به عوامل مختلفی که عموما به طور همزمان عمل می کنند دارد. از جمله ترکیب کانی کلینکر نقش عمده ای دارد بر همین اساس مقدار مصرف بهینه این نوع ماده افزودنی با افزایش مقدار آلومینات ها زیاد می شود.

روش افزودن مواد افزودنی کاهش دهنده آب به بتن
1- شن، ماسه و سیمان را با 50 درصد آب اختلاط به مدت 15 تا 30 ثانیه هم بزنید.
2- ماده افزودنی را در مقداری آب (تا 30 درصد آب اختلاط) حل کرده و آن را به تدریج به مخلوط فوق اضافه کنید.
3- باقیمانده آب اختلاط را تا بدست آمدن کارپذیری (اسلامپ) مطلوب و مورد نظر به مخلوط بیافزاید.

 

newarrived

عضو جدید
مرسي ميترا خانم كه زحمت كشيدي. اينارو خودمم پيدا كردم ولي كاش جواب اون دوتا سوال ديگمم بود:(
ايناهم به صورت تئوريكه ومن جواباي اجرايي تر ميخاستم.ديگه كم كم بايد برم سر كلاس.بهتره بيخيال يه نمرش بشم:cry::crying2:

اين استاده هر هفته 4تا سوال ميگه ايندفه زودتر ميام تو انجمن.بازم مرسيييييي:)
 

reza2011

عضو جدید
سلام 4تا سوال دارم اگه تاساعت 2 جواب بدين ممنونتون ميشم
1-محدوديت هاي كار با خلاطه را به طور خلاصه توضيح دهيد.
2-بتن ضد سايش چيست وچگونه توليد ميشود؟
3-چند نمونه از مواد مضاف روان كننده را نام ببريد؟
4-اگر بتن ريزي يك ستون بدون كيفيت انجام شود با ارائه شكل وجزييات چند روش براي مقاوم سازي اين ستون ضعيف معرفي كنيد.

با سلام . در مورد سئوال دوم و سوم شما كه دوستمون مفصل جواب دادن . در مورد سوال اول ميشه بفرماييد خلاطه چي چي بيد ؟؟؟؟

در مورد سئوال آخر شما يك مقاله با فرمت پي دي اف در مورد مقاوم سازي در ادامه مطلب مياد . مقاوم سازي ستونها و تيرهاي بتني . با مطالعه اين متن حتما جواب سئوال خودت رو ميگيري .

دانلود مقاله مقاومت سازي با فرمت PDF
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
با سلام . در مورد سئوال دوم و سوم شما كه دوستمون مفصل جواب دادن . در مورد سوال اول ميشه بفرماييد خلاطه چي چي بيد ؟؟؟؟

در مورد سئوال آخر شما يك مقاله با فرمت پي دي اف در مورد مقاوم سازي در ادامه مطلب مياد . مقاوم سازي ستونها و تيرهاي بتني . با مطالعه اين متن حتما جواب سئوال خودت رو ميگيري .

دانلود مقاله مقاومت سازي با فرمت PDF
سلام
خلاطه همون بتونیر هست که کار میکس مصالح رو انجام میده
 

Similar threads

بالا