[ آزمایشات بتن ] ►

ENGINERRING GEO

عضو جدید
سلام دوستان
امیدوارم مباحث سازنده و جدیدی مطرح گردد و تجربیات مفیدی در اختیار همه دوستان قرار گیرد .

با احترام

فوق روان کننده ها مواد افزودنی هستند که میزان آب لازم جهت ساخت بتن را بطور قابل ملاحظه ای کاهش میدهند.
این مواد توسط استاندارد ASTM C494-92 طبقه یندی میشوند.
چهار گروه اصلی فوق روان کننده وجود دارد:
افشرده ملامین فرم الدئید سولفوناته، افشرده های نفتالین فرم الدئید سولفوناته، لیگنوسولفوناته های اصلاح شده و سایرین مانند استرهای اسید سولفونیک و استرهای هیدرات کربن.
دو گروه اول متداول ترند و به اختصار به ترتیب فوق روان کننده بر پایه ملامین و فوق روان کننده بر پایه نفتالین نامیده میشوند.
فوق روان کننده ها، پلیمرهای آلی محلول در آب بوده که باید با بکار بردن فرایند پیچیده پلیمریزاسیون به صورت مصنوعی تولید شوند تا آن که رشته های دراز مولکولی با جرم مولکولی زیاد تولید نمایند و از طرف دیگر از آن جا که برای هدف ویژه ای تولید میشوند، ماهیت آنها را میتوان بر حسب طول مولکولها و افزایش و کاهش تعداد شاخه های مولکولی با کمترین ارتباط بین مولکولی بهینه نمود.
جرم مولکولی زیادتر (در محدوده مجاز) راندمان فوق روان کننده ها را بهبود میبخشد. اکثر فوق روان کننده ها به شکل نمک های سدیم میباشد، اما نمک های کلسیم آنها نیز تولید میشوند که قابلیت انحلال کمتری در آب دارند. یکی از عواقب مصرف نمک های سدیم وارد نمودن قلیایی های اضافی به داخل بتن میباشد که میتواند با واکنش های هیدراتاسیون سیمان و با استعداد واکنش قلیایی- سیلیسی رابطه داشته باشد و به این دلیل مقدار کربنات سدیم مواد افزودنی میبایست مشخص گردد.
این مواد سبب حفظ الکتریسیته ساکن بر روی ذرات سیمان میشوند و از لخته شدن بر اثر جذب سطحی بر روی ذرات سیمان جلوگیری نموده و این تاثیر در دماهای زیادتر فعالتر بوده و این اثر بویژه در بتن ریزی در هوای گرم وقتی که باید کارایی بتن را تا یک ساعت پس از مخلوط نمودن حفظ نمود مفید است.

سایر تاپیکها مرتبط :

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon5.gif علت اختلاف آزمايش استوانه اي و مكعبي بتن چيست ؟
[h=3]http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon5.gif اظهار نظر در مورد این [ نمونه بتنی مکعبی ][/h]
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ENGINERRING GEO

عضو جدید
آیا حبابهای هوای میکرونیزه درون بتن (ایجاد شده توسط هوازا) در صورتی که مقطع بتن تازه(در حین بتن ریزی و بعد ازآن) در معرض دمای زیر 0 در جه قرار گیرد در حفظ دوام بتن موثرند؟
 

مجتبی1361

کاربر فعال مهندسی عمران ,
هودار بودن بتن تاثیری روی یخ زدن بتن تازه ندارد ............ ( تکنولوژی بتن ............مستوفی)
آیا حبابهای هوای میکرونیزه درون بتن (ایجاد شده توسط هوازا) در صورتی که مقطع بتن تازه(در حین بتن ریزی و بعد ازآن) در معرض دمای زیر 0 در جه قرار گیرد در حفظ دوام بتن موثرند؟
 

ENGINERRING GEO

عضو جدید
در مورد babble های هوا بنظر میرسد که انقباض و انبساطشون در قبل از گیرش نهایی در ایجاد تشکیل و شکل ژل هیدراتاسیون تاثیر گزار است و باعث کاهش میشود؟
 

ENGINERRING GEO

عضو جدید
یک نمونه بتن HSC دارم که 56 روزه است و در سیلندر 15*30 نمونه گیری شده است ولی متاسفانه جک بتن شکن در اختیارم 200 تن است و توانایی شکست این بتن را ندارد و خیلی خطرناک است لذا به ذهنم رسید که با کرگیر 4 اینچ از درون این نمونه مغزه گیری نموده و بشکنم حالا سوال این است که با چه ماده ای کلاهک گذاری کنم که مقاومتش کم نباشه و در ضمن کرگیری تا چی میزان استرس به این نمونه وارد کرده و از مقاومت می کاهد؟
اگر دوستان نظر و تجربه ای دارند ممنونم.
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
کارایی بتن

کارایی بتن

تعریف کارایی بتن : کارایی عبارت است از درجه سهولت ریختن و کارکردن با بتن

هرچه ریختن بتن تازه و کارکردن با آن ساده تر باشد بتن از کارایی بالاتری برخوردار است و هرچه کارکردن با بتن سخت تر باشد کارایی آن پایین تر یا کمتر است .

آزمایش استانداردی که برای مشخص کردن درجه کارایی به کار گرفته می شود ، آزمایش معروف اسلامپ است .

در این آزمایش از یک مخروط ناقص به ارتفاع 30 سانتیمتر استفاده میشود . شکل زیر :





برای آزمایش اسلامپ ، بتن تازه در سه لایه در مخروط ریخته میشود و با یک میله فولادی به نام تخماق هر لایه را متراکم میکنند . سپس سطح نهایی را با کمچه صاف میکنند و مخروط را به سمت بالا حرکت میدهند . بتن پس از بیرون آمدن از قالب مخروطی ، مقداری افت می کند . میزان این افت برحسب سانتیمتر را کارایی بتن میگویند .
این افت میتواند از صفر ( بتن بسیار سفت و کم آب ) تا 30 سانتیمتر ( بتن بسیار روان و با درصد آب زیاد ) تغییر کند . شکل بالا همچنین نحوه اندازه گیری این میزان افت را نشان میدهد .

معمولا برای کارهای بتن آرمه اسلامپ باید در محدوده 5 الی 10 سانتیمتر باشد .
عدد اسلامپ برای کارهای عادی بتنی ( بتن بدون آرماتور یا با آرماتور کم ) در محدوده 2 تا 5 سانتیمتر انتخاب میشود .

بدیهی است که هرچه اسلامپ کمتری انتخاب شود ، خواص بتن سخت شده مطلوب تر خواهد شد .








 

Similar threads

بالا