اطلاعات عمومی در مورد صنایع غذایی

الهام پاییزی

عضو جدید

ارزش تغذیه‌ای جگر سیاه

كبد یا جگر سیاه، پایگاه اصلی متابولیسم (سوخت وساز) مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و سموم بدن دام و محل ذخیره انواع ریزمغذی‌هاست. این عضو سرشار از ویتامین‌های گروه B بخصوص A،B12،B6، B2،B1 و منبع اسیدفولیك، آهن و روی است.

پروتئین جگر سیاه در رده پروتئین گوشت قرمزاست ولی آهن آن 2 تا 3 برابر آهن گوشت گاو بوده و سرشار از چربی است. مقدار كلسترول آن تقریبا 2 برابر گوشت قرمز كم چرب است و اگر در یك روز 100 گرم آن مصرف شود، تقریبا 5‌/‌1 برابر بیشتر از حد مجاز، كلسترول وارد بدن شده است. یك سیخ جگر حدود 80 كالری انرژی داشته و در هر 100 گرم آن 185 كالری و در همین میزان جگر سرخ شده 330 كالری انرژی به همراه مقدار بیشتر كلسترول نهفته است.

ارزش تغذیه‌ای جگر سفید

ریه یا جگر سفید دام مسوول تنفس و تبادل اكسیژن و دی‌اكسیدكربن است. پروتئین و چربی آن كمتر از جگر سیاه و گوشت قرمز است، ولی كلسترول آن تقریبا برابر جگر سیاه و بیشتر از گوشت گاو كم چرب است. این فرآورده در مقایسه با جگر سیاه از نظر ویتامین A فقیر است و آهن كمتری دارد. خوب است بدانید در 100 گرم جگر سفید 160 كالری انرژی نهفته است و معمولا از آن به دلیل پروتئین مطلوب در فرآورده‌های گوشتی صنعتی استفاده می‌شود.

ارزش تغذیه‌ای دل و قلوه

دل همان قلب و قلوه نیز كلیه دام است. این احشا از نظر ویتامین B2، B3 و B6 غنی و از نظر میزان آهن مشابه جگر سیاه هستند. دل در مقایسه با سایر اندام‌ها پروتئین با كیفیت‌تری داشته و چربی و كلسترول آن كمتر است. قلوه نیز پروتئینی مشابه گوشت قرمز دارد و از نظر ویتامین B6 و فولات غنی‌تر است. میزان كلسترول قلوه مانند جگر سیاه و بالاتر از دل و گوشت قرمزاست. در 100 گرم این احشا 200 كالری انرژی نهفته است. خوش‌گوشت هم سرشار از چربی و كالری بوده و حاوی مقادیر مناسبی پتاسیم است.

جگر آبدار نخورید

جگر خام یا نیمه‌پخته (به اصطلاح آبدار) می‌تواند بسیاری از میكروب‌های بیماریزا را به بدن مصرف‌كننده انتقال دهد. انگل یا كرم زبانی شكل یكی از میكروب‌های مشترك بین دام و انسان است كه بیشتر از طریق جگرهایی كه حرارت لازم را نگرفته‌اند، وارد بدن و در ناحیه حلق انسان مستقر می‌شود. زنان باردار، دختران جوان و بیماران مبتلا به كم‌خونی مزمن كه برای افزایش آهن خون اغلب از جگرهای آبدار استفاده می‌كنند، بیشتر در خطر ابتلا به این انگل قرار دارند. در موارد نادر این انگل می‌تواند به چشم مهاجرت و موجب اختلالات بینایی شود.

مراقب آلودگی‌های ثانویه باشید

هر گونه تغییر در رنگ، بو، مزه و لزج شدن و تغییر قوام در بافت احشای خام دام، نشان‌دهنده فساد آنهاست. حرارت كافی می‌تواند تا حدودی آلودگی‌های میكروبی این قبیل فرآورده‌ها را كاهش دهد. اما سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و پسماند آفت‌كش‌ها، كودهای شمیایی و فلزات سنگین احتمالی در علوفه كه به احشای دام منتقل شده از طریق حرارت نابود نخواهد شد. پس از طبخ یا كبابی شدن این فرآورده آلودگی‌های ثانویه‌ای چون ظروف و سیخ‌های آلوده، عدم بهداشت فرد ارائه دهنده، دست‌های آلوده فرد مصرف‌كننده، حشرات موذی و... از جمله مواردی هستند كه می‌توانند موجب انتقال میكروب‌های بیماریزا به مصرف‌كننده شوند.

توصیه‌ها

1‌‌ـ‌ جگر سیاه محل تجمع و دفع مواد زاید، سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و... است. به همین دلیل احتمال دارد پسماند برخی از این تركیبات در بافت چرب جگر دام اندوخته و برای سلامت مصرف‌كننده مضر باشد. قلوه نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین بهتر است از احشای دام‌های جوان‌تر كه احتمال تجمع سموم در آن كمتر است، استفاده شود.

2‌‌ـ‌‌ به دلیل آن‌كه ویتامین A جگر بیش از حد نیازبدن است، مصرف مكرر آن می‌تواند با انباشت ویتامین A در كبد مصرف‌كننده موجب آسیب‌دیدگی وكاهش عملكرد این عضو شود. خوب است بدانید تجمع ویتامین A جگر در بدن زنان بارداری كه مرتبا برای رشد جنین خود از این محصول استفاده می‌كنند، می‌تواند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد و مصرف‌كننده را دچار نوعی مسمومیت سازد.

3‌‌ـ‌‌ افزایش آهن جگر در مردان می‌تواند زمینه افزایش هموسیستئین را در بدن فراهم كرده و منجر به بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی شود. از سوی دیگر، آهن می‌تواند با تجمع در بافت كبد و كلیه موجب ناكارایی این 2 عضو شود.

4‌‌ـ احشای دام سرشار از اسیداوریك و باز آلی پورین هستند كه می‌توانند زمینه ابتلا به نقرس و اسید اوریك بالا را فراهم كنند.

5‌‌ـ‌ دل، جگر و قلوه به دلیل چربی‌های اشباع و كلسترول بسیار بالا می‌توانند منجر به پرفشاری خون، افزایش كلسترول و نارسایی كلیوی شوند و با ایجاد پاسخ‌های التهابی در بدن عوارض بیماری‌های مفصلی و آرتریت روماتویید را ناگوارتر سازند.

منبع:جام جم آنلاین
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خاصیت مواد غذایی تند برای بدن

خاصیت مواد غذایی تند برای بدن

خاصیت مواد غذایی تند برای بدن را بشناسیدمواد غذایی تند فواید بسیاری برای بدن دارند و کاهش وزن، تنها نمونه‌ای از این خواص است.در این بخش به بررسی برخی از خواص مواد غذایی تند برای بدن می‌پردازیم که شاید تابه حال از آن‌ها اطلاعی نداشته‌اید.1- برای کاهش وزن مفیدند.فلفل‌های چیلی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام "کپسایسین" هستند که عملکرد متابولیسم را سرعت بخشیده، از این رو به بدن کمک می‌کنند تا کالری‌ها را سریع‌تر بسوزانند.این ترکیب شیمیایی با افزایش حرارت بدن نقش مهمی را در افزایش ضربان قلب ایفا می‌کند.علاوه برآن، تحقیقات نشان داده افرادی که غذاهای تند می‌خورند معمولا مقدار کمتری غذا می‌خورند از این رو مقدار وزنشان را بیش‌تر تحت کنترل دارند.2- برای قلب مفیدند.فلفل‌های چیلی به خاطر این که می‌توانند از لخته شدن خون در رگ‌ها پیشگیری کنند برای قلب مفیدند. علاوه بر آن ترکیب کپسایسین در برابر التهاب (یکی از عوامل خطرساز برای حملات قلبی شناخته شده) موثر است.3- سرعت گردش خون را افزایش می‌دهند.غذاهای تند سرعت گردش خون را افزایش داده و فشارخون را کاهش می‌دهند. فلفل‌های چیلی از آن جا که حاوی ویتامین A و C هستند باعث تقویت دیواره رگ‌های خونی نیز می‌شوند.4- ضدسرطان هستند.تحقیقات نشان داده مصرف منظم غذاهای تند، احتمال خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.ترکیب کپسایسین رشد سلول‌های سرطانی را کند کرده و در بسیاری موارد، بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم اطراف، باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود.5- عملکرد گوارش را تقویت می‌کنند.فلفل‌های چیلی با افزایش جریان خون در معده و نیز افزایش لایه موکوس باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شوند.همچنین کپسایسین در نابودی باکتری اچ پیلوری ( نوعی باکتری که باعث زخم معده می‌شود) موثر است.6- از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری می‌کنند.کپسایسین با افزایش تعریق بدن، نشانه‌های آزاردهنده آنفلوآنزا را از بین می‌برد.غذاهای تند، گرفتگی بینی را رفع کرده و سینوزیت و دیگر علائم آنفلوآنزا را کاهش می‌دهند.7- به خواب بهتر کمک می‌کنند.محققان استرالیایی طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند، افرادی که به طور منظم غذاهای تند مصرف می‌کنند، راحت‌تر به خواب رفته و زودتر و سرحال‌تر، از خواب بیدار می‌شوند.8- استرس و افسردگی را از بین می‌برند.فلفل‌های قرمز، سطح هورمون اندورفین و سرتونین را افزایش داده و باعث حذف درد می‌شوند و به این ترتیب فرد احساس راحتی می‌کند. این هورمون‌ها ضد استرس و افسردگی هستند.9- باعث راحتی تنفس می‌شوند.غذاهای تند، مانند یک اکسپکتورانت عمل کرده و مصرف آن برای افرادی که مبتلا به آسم، برونشیت‌های مزمن، سینوزیت و دیگر بیماری‌های تنفسی هستند توصیه می‌شود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
از نظر شیمیایی پرتقال را منبع غنی ویتامینC می دانند و جالب آنکه پوست آن در بسیاری موارد حتی مغذی تر از پرتقال است. کارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریکا معتقدند موارد سرطان معده در آمریکا تقریباً کم است، زیرا در تمام ماه های سال پرتقال و مرکبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آنها را مصرف می کنند.ویتامینC یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان زا یعنی نیتروزامین ها(Nitrosamies) می شناسند.مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده ، در پیشگیری از انواع دیگر سرطانها نیز مؤثر است.از جمله سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال می خورند، ۵۰ درصد کمتر از اشخاصی است که آن را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً نمی خورند.همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پایین ترین حد قرار دارد.محققان دریافته اند که پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین(Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه های نازک مابین پره های پرتقال است. در مواردی که هدف کاهش کلسترول و تأمین سلامت شریان ها باشد، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می شود که پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف کنید.پیشگیری از عفونت های ویروسی از خواص دیگر پرتقال است که در عصاره آن وجود دارد. دانشمندان این خاصیت را فقط به دلیل ویتامینC موجود در آن نمی دانند، بلکه معتقدند که ممکن است یک ترکیب ناشناخته ضد ویروسی نیز در عصاره پرتقال موجود باشد.لازم است بدانید که یک لیوان آب پرتقال دارای ۱۲۰ میلی گرم ویتامین Cیعنی دوبرابر مقدار توصیه شده در روز است و علاوه بر آن دارای مقادیری کلسیم، پتاسیم، نیاسین و اسید فولیک است. آب پرتقال سرشار از الیاف (فیبر) است، به ویژه اگر با (Pulpe) یا گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین Cآن بیشتر حفظ خواهد شد.ترکیب شیمیایی پرتقال:از تجزیه قسمت خوراکی ۱۰۰ گرم پرتقال علاوه بر آب، مواد زیر به دست می آید:
۷۵ واحد بین المللیویتامینA
25 میلی گرمیتامینB
50 میلی گرمیتامینB
05/ تا ۵/۱ گرمپروتئین
۵/۵ تا ۷/۹ گرمموادقندی
۲/۰ گرمسلولز
اینوریتول، پکتین، لیگنین، هورمون های نمو، اسانس ها، آنزیم های پروکسیداز، موادمعدنی شامل: سدیم ۳ میلی گرم، منیزیوم ۱۲ میلی گرم، فسفر۲۲ میلی گرم، گوگرد۱۰ میلی گرم، کلر۳ میلی گرم، پتاسیم ۱۸۷ میلی گرم، کلسیم ۴۳ میلی گرم، منگنز۰۵/۰ میلی گرم، مس ۰۴/۰ میلی گرم و روی ۱۷/۰ میلی گرم.آب پرتقال صحیح چگونه به دست می آید؟پرتقال را پوست کنده، البته مانند پوست کندن یک سیب، یعنی پوست دوم سفید رنگ روی آن بماند و بعد به قطعات کوچک ببرید و در ماشین آب میوه گیری بیندازید، درست مثل زمانی که می خواهید آب هویج بگیرید. آب پرتقال شما باید شیری رنگ باشد و نه کاملاً نارنجی ( از دیدگاه طب نتروپت و درمان های طبیعی).
فشار خون بالا و نوشیدن آب پرتقال
افرادی که فشار خونشان بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف می کنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از داروهای ضد فشار خون و یا به دلیل بالابودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آنها از حد طبیعی(۵-۵/۳) پائین تر آمده و مشکلاتی در وضع سلامت آن به وجود می آورد. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرارداده و کاملاً زیر نظر باشند.
البته درمان کمبود پتاسیم به طور مصنوعی امکان پذیر است و با تجویز پزشک صورت می گیرد، ولی این بیماران باید همیشه در تغذیه روزانه خود از موادغذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یک لیوان بزرگ آب پرتقال حدود ۳۵۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
میوه های زرد مانند موز- انواع مرکبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال کالری کمتری دارد مناسب تر است، زیرا مواد خوراکی که کالری زیاد تولید می کنند برای مبتلایان به فشار خون مناسب نیستند.
توصیه هایی درباره مصرف پرتقال۱- آب پرتقال با مزه شیرین متمایل به ترش، سرشار از انواع ویتامین ها می باشد، مخصوصاً از نظر مقدار ویتامینC بسیار غنی است؛ بنابراین توصیه می شود به منظور تأمین ویتامینC و ایجاد نیرو و مقاومت در مقابل انواع بیماری ها، در طول ۲۴ ساعت به میزان یک تا دو لیوان از آب پرتقال بنوشید.
هر ۲۸ گرم پرتقال حاوی ۱۱ کیلوکالری ارزش انرژی زایی است.
۲- آب پرتقال به علت دارابودن پروتئین و کلسیم قابل جذب و نیز قند کافی، یک ماده مغذی و مقوی محسوب می شود که می توان به منظور تقویت عمومی بدن از آن استفاده نمود.
۳- وجود هورمون های نمو، کلسیم، فسفر، آهن، ویتامینA و ویتامین C در پرتقال، شرایط لازم را برای رشد ونمو استخوان ها و عاج سازی به منظور استحکام دندان ها فراهم می کند؛ برای تقویت و رشد اطفال و نیز تأمین موادلازم بدن، مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می شود.
۴- مصرف پرتقال به دلیل این که حاوی موادمعدنی کافی به ویژه پتاسیم است، منجر به افزایش حجم ادرار در طول شبانه روز می شود و از این طریق سموم بدن دفع می گردد؛ در نتیجه انسان را با نشاط می سازد.
لازم به ذکر است آن عده از بیماران آسمی، رماتیسمی و پوستی که روزانه مقداری ترکیبات کورتون مصرف می کنند برای جلوگیری از خیز و عوارض دیگر، پیوسته باید مقداری پتاسیم مصرف کنند که البته طبیعی ترین راه، مصرف پرتقال است.
۵- در فصولی که پرتقال فراوان است، بهترین و طبیعی ترین راه مبارزه با یبوست خوردن روزانه یک تا دو لیوان آب پرتقال است.
۶- قبل از این که پرتقال کاملاً رسیده شود، با فشردن قسمت خارجی پوست پرتقال تازه، اسانس پرتقال به رنگ زرد و بوی معطر و طعم ملایم جدا می شود که از آن در تهیه ادکلن، محلول های زیبایی و معطر کردن شربت های طبی استفاده می نمایند.
۷- اسانس پرتقال خاصیت ضدعفوی کنندگی دارد؛ بنابراین در تهیه پمادهای ضدعفونی کننده به کار می رود.
۸- پرتقال بهترین محرک برای افزایش اشتها است؛ به همین دلیل سعی کنید آن را قبل از غذا میل کنید نه بعد از آن.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
نعناع فقط یك ماده طعم دهنده به آدامس نیست بلكه دارای خواص آرایشی و پزشكی مفید و قابل ملاحظه‌ای است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، روغن نعناع یكی از روغن‌های مهم و حیاتی است كه به طور گسترده در عطرها، اسانس‌ها و ادكلن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و احساس تازگی، نشاط و سرزندگی ایجاد می‌كند. این روغن نه تنها در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است بلكه خستگی روانی و ذهنی را تسكین می‌دهد.

به گزارش روزنامه تایمز، روغن این گیاه همچنین موجب سلامت پوست سر و موها می‌شود. بعلاوه می‌توانید تنها چند قطره از این روغن را با شامپوی معمولی خود تركیب كنید تا از شوره سرتان كاسته شود. یكی دیگر از مزایای این روغن برای موها، شفاف و درخشان كردن تارهای مو است. روغن نعناع بعلاوه می‌تواند به رشد موها كمك كند و در عین حال برای پوست و لب‌ها نیز مفید است.

روغن نعناع ترشحات پوستی را كنترل كرده و باعث شفاف و درخشان شدن پوست خسته می‌شود. این روغن از آكنه پیشگیری و به پاك شدن منفذهای باز پوست كمك می‌كند. روغن نعناع همچنین خشكی و ترك‌های پوست لب را درمان می‌كند.

با وجود تمام این مزایا توصیه می‌شود كه هرگز در مصرف این روغن زیاده روی نكنید چون می‌تواند عوارض جانبی برجای بگذارد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
آيا تا به حال به اين فكر افتاده‌ايد كه از همين لحظه فقط از روغن‌هاي سالم و مرغوب براي مصارف آشپزي استفاده كنيد كه نه تنها مملو از چربي نباشند بلكه بتواند مواد مغذي همانند آنتي اكسيدان‌ها، املاح معدني و ويتامين‌ها را نيز به بدن شما برسانند.

به گزارش ايسنا متخصصان تغذيه در مقاله‌اي فهرست هشت مورد از سالم‌ترين روغن‌هاي خوراكي جهان را منتشر كردند كه علاوه بر مزاياي فوق كمك مي‌كند قلب شما سال‌هاي طولاني سالم و قوي بتپد.

بنابر گزارش سايت اينترنتي ارگانيك، اين گزينه‌هاي سالم عبارتند از:

1) روغن زيتون

مزاياي اين روغن براي سلامتي انسان از سالها پيش شناسايي شده و بيشتر در رژيم غذايي مديترانه‌اي موجود است. به طور مختصر، اين چربي اشباع نشده تك زنجيره‌اي مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مثل امراض قلبي و سرطان را كاهش داده و به افزايش طول عمر و بهبود كيفيت زندگي افراد كمك كند.

2) روغن دانه انگور

اين روغن هر چند كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما خواص فوق‌العاده‌اي براي مقابله با بيماري‌ها دارد. روغن دانه انگور كلسترول بد (LDL) و فشارخون را پايين آورده و خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهد. اين روغن همچنين در بهبود ديابت و مشكلات بينايي تاثير مفيد دارد و با مقابله با مولكول‌هاي راديكال آزاد پيري را به تعويق مي‌اندازد.

3) روغن آووكادو

اين ميوه كه احتمالا چرب‌ترين ميوه جهان است در عين حال به عنوان يكي از سالم‌ترين ميوه‌هاي جهان شناخته شده است. روغن آووكادو سبز و خوشمزه و سرشار از ويتامين E و كلروفيل است. همچنين از آنجا كه اين روغن نقطه تبخير بالاتري نسبت به ساير روغن‌هاي گياهي دارد گزينه مناسبي براي طبخ غذا است.

4) روغن گردو

گردو همراه با بسياري ديگر از مغز خشكبار سلاحي قدرتمند براي مقابله با بيماري‌هاي قلبي و عروقي است به اين دليل كه منبع غني از اسيدهاي چرب امگا – 3 و اسيد آلفا- لينولئيك است. اما روغن گردو به خصوص غني از آنتي اكسيدان‌ها بوده و حاوي مقادير زيادي از اسيدهاي چرب مفيد براي قلب است.

5) روغن كنجد

روغن كنجد نيز سرشار از آنتي اكسيدان‌ها و املاح معدني مثل منيزيم، مس، آهن و كلسيم است. از آنجا كه رنگ اين روغن تيره‌تر است خاصيت آنتي اكسيداني بيشتري دارد.

6) روغن دانه كتان

اين روغن كه معمولا توسط اشخاص گياهخوار استفاده مي‌شود يك گزينه گياهي براي جذب اسيدهاي چرب امگا -3 است. اين روغن براي درمان بيماري قلبي، كاهش كلسترول و كمك به بهبود اختلالات خاص دستگاه ايمني خودكار بدن مفيد است.

7) روغن ماهي

روغن ماهي غني از DHA، EPA و دو نوع اسيد چرب امگا – 3 است كه براي مقابله با بيماري‌هاي قلبي، سكته مغزي، مشكلات رواني و اختلالات ناشي از افزايش سن مفيد است.

8) روغن بادام زميني

اين روغن هر چند كمتر در آشپزخانه‌ها مصرف مي‌شود اما يكي ديگر از روغن‌هاي سالم است كه براي كاهش كلسترول، پيشگيري از بيماري قلبي و حتي درمان سرطان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
 

fire hot

عضو جدید
کره بادام زمینی چربیی مفید حتی برای بیماران قلبی

کره بادام زمینی چربیی مفید حتی برای بیماران قلبی

فوايد کره بادام‌ زميني




اول لیست کنم براتون:ضد کلسترول-ضد سرطان-ضد دیابت-دشمن سنگ کیسه صفرا-دارای مقدار زیادی فیتوسترول.
حالا بخونید و لذت ببرید مثل خودم
کره بادام‌زميني جزو لذيذترين محصولات تهيه شده از بادام‌زميني است و حدود يک سوم بادام‌زميني کشت شده در سراسر دنيا، صرف تهيه کره ي آن مي‌شود.کره بادام زميني براي كساني كه مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند، مفيد مي باشد، زيرا چربي‌هاي موجود در بادام‌زميني از نوع چربي‌هاي خوب هستن(ldl)و کاهش HDL o,k lda,kn.تحقيقات نشان داده اند که مصرف حداقل 4 بار بادام‌زميني در هفته، تا 37 درصد از خطر بيماري‌هاي قلبي مي‌کاهد. پس اگر مي‌خواهيد از بيماري‌هاي قلبي در امان باشيد، از يک مشت بادام‌زميني (حاوي ده عدد) يا يک قاشق غذاخوري کره بادام‌زميني، آن هم 4 بار در هفته شروع كنيد.مصرف يک واحد بادام‌زميني (10 عدد بادام زميني) در هفته مي‌تواند از بروز سرطان روده در زنان پيشگيري کند.جالب است بدانيد ثابت شده که مصرف منظم کره بادام‌زميني (حداقل 5 قاشق غذاخوري در هفته) مي‌تواند از بروز ديابت نوع 2 در زنان پيشگيري کند. فيبر و منيزيم موجود در کره بادام‌زميني از جمله دلايل خاصيت ضدديابتي اين ماده غذايي هستن.تحقيقات بي‌شماري نشان داده اند مصرف مرتب کره بادام‌زميني مي‌تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کيسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دليل اين خاصيت بادام زميني نيز وجود فيبرهاي غذايي، فيتوسترول و منيزيم است. شايد باور نکنيد، اما اين راه ساده و آساني براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است.اما در مورد مصرف منظم اين نوع كره توسط خانم‌هاي باردار بايد بگوييم، امروزه بحث فيتواستراديو� � بسيار داغ بوده و محققان اثرات گوناگوني را به آن نسبت مي‌دهند؛ مثلا مشکلات قاعدگي را به کمک آن مي‌توان برطرف کرد، و يا اينکه اين مواد قادرند احتمال بروز پوکي استخوان را كم كنند.
از آنجايي که فيتواستراديو� �‌ در بادام‌زميني وجود دارد (يعني در هر 100 گرم کره بادام‌زميني، 100 ميلي‌گرم از اين ماده يافت مي‌شود)، مي‌تواند براي بيماري‌هاي زنانه موثر باشد. وجود تمامي فوايد ياد شده، بادام‌زميني جزء مواد غذايي آلرژي‌زا (حساسيت زا) است. حساسيت به بادام‌زميني مي‌تواند شديد باشد، طوري که مصرف مقدار کمي از‌ آن مي‌تواند به شوک آنافيلاکسي منجر شود. در نتيجه افراد مبتلا به آلرژي بايد از مصرف هر گونه غذاي حاوي بادام‌زميني خودداري کنند، حتي خوردن كره بادام‌زميني هم به دليل داشتن ذرات پروتئين درست نيست.
 

fire hot

عضو جدید
طرفداران کاکائو بفرمایید

طرفداران کاکائو بفرمایید




4
:biggrin::D
کاکائو بومی آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است و حداقل به مدت سه هزار سال در این منطقه کشت می‌شده‌است. شکلات در قسمت آمریکای مرکزی، نوعی کالای لوکس محسوب می‌شد و از دانه‌های کاکائو هم به عنوان پول استفاده می‌کردند. درگذشته شکلات بیشتر در نوشیدنی‌های شکلاتی کاربرد داشته‌است.اولین بار، فاتحان اسپانیایی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانیا از آمریکا به اروپا آوردند؛ و خیلی زود، این ماده جزو مواد غذایی قاره اروپا گردید. تا قرن ۱۷، شکلات در اروپا، ماده غذایی گران قیمتی محسوب می‌شد که تنها ثروتمندان از آن استفاده می‌کردند.در سال ۱۸۲۸م، هلندی‌ها روشی اختراع کردند که طی آن، چربی دانه‌های کاکائو را می‌گرفتند و از آن، کره کاکائو تهیه می‌کردند. از باقی مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهیه نمودند. همچنین طی روشی دیگر، شکلات را قلیایی نموده و به این ترتیب، مزه تلخ آن را از بین می‌بردند. از آن زمان بود که شکلات‌ها به شکل امروزی تهیه شد.
اغلب واژه کاکائو و شکلات را به جای هم به کار می برند. اما باید بدانیم که کاکائو ماده ای تلخ مزه ای است که اصلا به تنهایی استفاده نمی شود. در صنعت تهیه شکلات، این ماده را این گونه تعریف می کنند: دانه کاکائو از یک بخش جامد تشکیل شده است.
نوع شکلات پایه از قرار زیر است:
شکلات تیره ساده: کاکائو، چربی کاکائو، شکر و وانیل.
شکلات شیری: شکر، شیر یا شیر خشک، کاکائو، چربی کاکائو و وانیل.

شکلات سفید: شکر، شیر یا شیر خشک، چربی کاکائو و وانیل.

خواص شکلات:
گر چه بسیاری از مردم بدون توجه به خواص کاکائو و فقط به علت طعم مطبوعش آن را مصرف می کنند، اما اعتقاد به خواص دارویی کاکائو از دیر باز رایج بوده است. براساس تحقیقات جدید، مشخص شده که کاکائو

حاوی فلاونوئیدها است. این ترکیبات که منشائ گیاهی دارند حاوی آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها تاثیر عمده ای در کاهش فشار خون و تسهیل گردش خون دارند؛ بنابراین همان طور که دیدن جعبه شکلات ، شادی را به قلب شما می آورد، مصرف آن هم در صورتی که به طور صحیح و مناسب باشد در افراد سالم می تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند.همچنین حاوی مقادیر فراوان فلاونوئیدهاست که می تواند به افزایش و تسهیل گردش خون در مغز و دیگر اندامها کمک کند. فلاونوئیدهابه باز شدن رگهای خونی کمک می کنند و مانع تجمع پلاکت ها در دیواره عروق می شوند. تاثیر این مواد بر بدن ، شبیه آن چیزی است که در آسپرین بچه ها دیده می شود، اما مدت اثر آنها طولانی تر است.
حالا انواع شکلات:
1- شکلات تلخ: این همان شکلات خالص بدون شکر و شیر است که حاوی حداقل 75 درصد عصاره شکلات می باشد. این نوع شکلات در شیرینی پزی و آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد.
2- شکلات تلخ و شیرین یا سیاه: مانند شکلات تلخ بوده اما به آن لسیتین، کره کاکائو، وانیل و مقدار بسیار اندکی شکر افزوده گشته است.
3- شکلات نیمه شیرین: این شکلات مانند شکلات تلخ و شیرین بوده اما میزان شکر آن اندکی بیشتر می باشد.
4- شکلات شیرین و یا شیری: این شکلات حاوی حداقل 20 درصد عصاره شکلات، لسیتین، کره کاکائو، شکر و شیر می باشد.
5- شکلات سفید: در واقع شکلات نبوده و از ترکیب کره کاکائو، شکر و شیر تهیه می گردد.
6- شکلات کم چرب: کره کاکائو در این شکلات کمتر از 10 درصد می باشد.
7- COUVERTURE : شکلاتی است که درصد کره کاکائو در آن بالا می باشد (حداقل 40 درصد). از این شکلات در شیرینی پزی برای پوشاندن سطح شیرینی ها استفاده می گردد.
8-GANACH:شکلات نرمی است که از ترکیب تکه های ریز شکلات نیمه شیرین و کره کاکائو درون خامه در حال جوش تهیه می گردد.
9-GIANDUJA: شکلاتی است که از ترکیب فندق، عصاره شکلات، کره کاکائو و شکر تهیه می گردد.


 

الهام پاییزی

عضو جدید
برگ بو به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. معمولاً در تمام فصول سال سبز است و طول درخت‌های آن به ده متر هم می‌رسد. در بسیاری از مکان‌ها برای تزیین باغ‌ها استفاده می‌شود، اما استفاده‌ی اصلی آن در آشپزی و به عنوان داروی گیاهی است.
اصل این رستنی از منطقه‌ی مدیترانه است و در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌شود.
[h=2]مشخصات برگ بو (Laurus nobilis)[/h] درخت آن همیشه سبز است و پوست آن خاکستری تیره و چوب آن خیلی سخت می‌باشد و دارای شاخه های انعطاف پذیر است در فارسی آن را درخت غار و باهشتان نامیده‌اند و دارای خواص گیاه درمانی زیادی می‌باشد.
در ایران برگ بو را بیشتر به عنوان یک ادویه می‌شناسند و استفاده از آن هم کمتر در غذاها مرسوم هست. در صورتی که برگ بو به جز استفاده خوراکی، استفاده های دارویی و باغبانی هم دارد و یک گیاه بسیار مفید و زیبا برای منازل به شمار می‌آید. برگ بو به نام‌های Laurel tree – Bay tree – Lauraceae – Bay leaf شناخته می‌شود.

[h=2]ترکیبات شیمیایی[/h] میوه این درخت دارای اسانس روغنی فراری است که دارای مقدار زیادی اسید لوریک است. اسید لوریک از اسیدهای چرب است که به شکل متبلور سفید در می‌آید. در برگ‌های خشک برگ بو نیز از ۳-۱ درصد اسانس روغنی فرار بسیار معطر وجود دارد که از طریق تقطیر می‌توان استخراج نمود. در برگ‌های سبز گیاه نیز اسانس روغنی فرار وجود دارد.

[h=2]برگ بو؛ ادویه‌ای سرشار از ویتامین و املاح[/h] برگ سبز این گیاه بسیار خوشبو است و در زمانی هم که خشک می‌شود با رایحه‌ای دل‌پذیر همراه است. این گیاه ادویه‌ای حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست که در سلامت انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.
* ویتامین C که در دفع رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد از مهم‌ترین ترکیب‌های موجود در این ادویه است.
باید توجه داشت که برگ‌های خشکانده این درخت در آشپزی استفاده می‌شود و
نه برگ‌های سبز آن، زیرا برگ‌های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند



* همچنین ویتامین A موجود در این ادویه به قدرت بینایی فرد کمک می‌کند و در پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه و دهاننقش دارد.
* وجود تعدادی از ویتامین‌های ب کمپلکس نظیر نیاسین، پیریدوکسین، پنتوتنیک و ریبوفلاوین در این ادویه در سنتز آنزیمی و عملکرد سیستم عصبی و تنظیم متابولیسم بدن نقش دارد.
* از سوی دیگر این ادویه منحصر به فرد حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی نظیر مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی و منیزیم است که در سلامت فرد نقش حیاتی بر عهده دارند.

[h=2]برگ بو دشمن سرطان[/h] برگ بو فواید زیادی در مقابله با انواع سرطان‌ها دارد.
* منبع غنی ویتامین C، A، آهن، منگنز، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. مصرف منظم آن در غذاها به سلامت جسم کمک می‌کند.
* دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. خاصیت ضد آنتی اکسیدان آن با کمک کردن به بدن در تولید انسولین کافی، می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نیز موثر باشد.
* آنزیم‌های موجود در آن با شکستن پروتئین‌ها و کمک به هضم غذا، علایم اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد و ناراحتی معده را درمان می‌کند.
* ترکیبات موجود در آن، سردرد و حتی میگرن را درمان می‌کند.
* اسیدفولیک موجود در آن مانع نقص جنین می‌شود.
* آهن موجود در آن برای تولید گلبول‌های قرمز لازم است.


[h=2]خواص دارویی[/h] این گیاه استفاده‌ی گیاهی و دارویی زیادی دارد.
- در پزشکی برای تقویت معده و به عنوان اشتها آور و نیز برای هضم غذا و به عنوان ادرار آور استفاده می‌شود. همچنین از جوشانده و روغنی که از آن تهیه می‌شود در تورم‌های موضعی استفاده می‌کنند.
- برگ بو در مورد گریپ و یا عفونت روده ای ضد عفونی کننده خوبی است. برای درمان برونشیت مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- دم کرده آن که با جوشاندن ۳ برگ در یک لیوان تهیه می‌شود، تعریق ایجاد می‌کند و تب را کاهش می‌دهد.
- دستمال خیس شده در دم کرده آن را روی قفسه سینه قرار دهید تا از عفونت‌های تنفسی، سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا رهایی پیدا کنید.
- برای جلوگیری از تخمیر غذا در معده مفید است؛ دم کرده آن هضم غذا را آسان می‌سازد و گاز و نفخ معده را خارج می‌کند همچنین نوشیدن دو تا سه فنجان از شربت برگ بو قبل از غذا برای درمان بی اشتهایی مفید است. این گیاه را به غذاهای سنگین اضافه کنید یا دم کرده آن را بنوشید تا به هضم غذا کمک کند.
- ماساژ دادن روغن طبیعی آن ورم و درد ایجاد شده از پیچ خوردگی، آرتروز، دردهای عمومی، سردرد و میگرن را تسکین می‌دهد.
- چند قطره روغن آن را به شامپو بیفزایید تا از شوره سر رهایی پیدا کنید.
آنزیم‌های موجود در آن با شکستن پروتئین‌ها و کمک به هضم غذا، علایم اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد و ناراحتی معده را درمان می‌کند


[h=2]استفاده از برگ بو در آشپزی[/h] باید توجه داشت که برگ‌های خشکانده این درخت در آشپزی استفاده می‌شود و نه برگ‌های سبز آن، زیرا برگ‌های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند.
چنانچه برای طعم و عطر بخشیدن به غذا به ویژه غذاهای گوشتی و ماهی از این گیاه استفاده می‌کنید، لازم است برگ خشکیده آن را به صورت درسته و کامل در غذا بیندازید و پیش از سرو غذا آن را از ظرف خارج کنید؛ زیرا خوردن این برگ معمول نیست و دارای طعمی قوی است.
استفاده‌ی زیاد از این گیاه (بیش از چند برگ در غذا) ایجاد مسمومیت می‌کند.
برچسب ها : برگ مو, خواص برگ, خواص برگ بو, خواص خوراکی ها, خواص گیاه ها, خواص گیاهان, درخت بو, فواید گیاه های مختلف, مطالب پزشکی, پزشکی سلامت, گیاه های خوراکی
 

الهام پاییزی

عضو جدید

سرماخوردگی، آنژین، لارنژیت و …. از بیماری‌های شایع فصل سرما محسوب می‌شود. اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند و وقت دکتر رفتن ندارید یا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نیستید نگاهی به این مقاله بیندازید. ما ۸ روش کاملاً طبیعی برای حل مشکلتان ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

[h=2]۱- لیموترش، گلودرد را درمان و بدن را تقویت می‌کند[/h] لیموترش، درمان طبیعی و موثری است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.
روش استفاده: لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

[h=2]2- درخت چای: ضدعفونت و ضدویروس[/h] درخت چای گلودرد را درمان می‌کند. معمولاً از روغن ضروری این گیاه بیشتر استفاده می‌کنند چون ضد قارچ، ضد ویروس و ضدباکتری خوبی است.
روش استفاده: دو قطره روغن ضروری درخت چای را با کمی عسل مخلوط کنید و قبل از این که قورتش دهید چند لحظه در دهان خود نگه دارید. هر روز سه مرتبه این کار را انجام دهید تا علائم بیماری کاملاً از بین برود.
توجه داشته باشید که روغن ضروری این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر ۳ سال مورد منع مصرف دارد.

[h=2]3- عسل، تسکین دهنده و تقویت کننده است[/h] وقتی دچار گلودرد و التهاب در این ناحیه می‌شوید بدون معطلی سراغ عسل بروید. علاوه بر این، عسل «تقویت کننده‌ی» طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌تان زودتر بهبود می‌یابد.
روش استفاده: لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.

علاوه بر این می‌توانید ۲۵۰ میلی لیتر آب گرم را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هم بزنید. در ظرف بپوشانید و اجازه دهید خنک شود. در روز چند بار با محلولی که آماده کرده‌اید قرقره کنید.
لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد
و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند



[h=2]4- گیاه مریم گلی؛ تسکین گلودرد[/h] گیاه مریم گلی برای درمان گلودرد موثر عمل می‌کند. در سال ۲۰۰۹ پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم گلی تهیه شده است برای تسکین گلودرد به اندازه‌ی داروهای موجود موثر عمل می‌کند. برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.
روش استفاده: ۱ تا ۳ گرم برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. روزانه ۵ مرتبه با این محلول قرقره کنید.
گیاه مریم گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر ۱۸ ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.
[h=2]۵- آویشن: التیام بخش و ضد سرفه[/h] آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ، برونشیت و .. موثر است. این گیاه معطر، تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی بدن و ضدسرفه بوده و برای درمان گلودرد بسیار موثر است.
روش استفاده: ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش را روی یک قاشق چای‌خوری پُر آویشن بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس محلول را از صاف کنید و روزانه بعد از غذا ۳ فنجان از این دم کرده را میل کنید.
توجه داشته باشید نباید بیش از ۳ هفته‌ی مدام از دم کرده‌ی آویشن استفاده کرد.
توجه داشته باشید روغن ضروری آویشن برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای کودکان زیر ۳ سال بدون تجویز پزشک مورد عدم مصرف دارد.
در مصرف این گیاهان نیز افراط نکنید و اگر به گیاهان حساسیت دارید قبل از مصرف این گیاهان با پزشک یا عطار مشورت کنید.

[h=2]6- پوست درخت بلوط با آنژین مقابله می‌کند[/h] پوست درخت بلوط برای درمان گلودرد موثر است. درخت بلوط برای درمان زکام، آنژین، لارنژیت مفید است.
روش استفاده: ۸۰ تا ۱۰۰ گرم پوست درخت بلوط خرد شده را با یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس محلول را از صاف کنید. هر روز ۳ تا ۴ مرتبه با این محلول قرقره کنید. این کار را حداکثر ۵ تا ۶ روز ادامه دهید.
اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند


[h=2]7- سرکه‌ی سیب: ضدباکتری و سرشار از ویتامین[/h] سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود.
روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه ۲ تا ۳ مرتبه قرقره کنید. اگر گلودردتان شدید است هر ساعت این کار را تکرار کنید.
[h=2]۸- اسطوخودوس: ضدالتهاب[/h] اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند.
روش استفاده: ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه ۳ فنجان بنوشید. این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید.
توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.


[h=2]چند توصیه‌ی کلی[/h] * اگر تا دو روز بیماری‌تان بهبود نیافت و یا تب داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
* برخی معتقدند که درمان‌های گیاهی کاملاً بی‌خطر هستند و از هر گیاهی و به هر میزانی می‌شود استفاده کرد. توجه داشته باشید گیاهان، داروهای بی‌خطری نیستند و نباید در مصرف آن‌ها دچار افراط شد. بعضی مواقع مورد منع مصرف وجود دارد.

* اگر در مصرف یک گیاه دچار شک شده‌اید حتماً با پزشک یا عطار مشورت کنید.

 

الهام پاییزی

عضو جدید
پیاز بوی رنگ تازه را از بین می‌برد
برای این که خیلی زود به بوی اتاقی که تازه رنگ شده عادت کنید، چند عدد پیاز را نصف کرده و داخل یک بشقاب قرار دهید. مقداری آب هم داخل بشقاب بریزید و در اتاق بگذارید. خواهید دید که بعد از چند ساعت همین پیازها بوی رنگ را از بین خواهند برد.
پیاز چاقوهای آشپزخانه‌تان را جلا می‌دهد
اگر چاقوهایتان کدر، زنگ زده و کند شده است آن‌ها را سه تا چهار بار و یا بیشتر در یک عدد پیاز بزرگ بکشید.

پیاز از خرابکاری حیوانات خانگی پیشگیری می‌کند
اگر حیوان خانگی دارید و نگرانید که در گوشه و کنار خانه خرابکاری بکند توصیه می‌کنیم چند عدد پیاز را بُریده و داخل یک بشقاب در مکان‌های پنهان قرار دهید. حیوانات خانگی مثل گربه‌ها از بوی پیاز بدشان می‌آید و هیچ وقت به محلی که پیاز باشد برنمی‌گردند.

پیاز جای نیش زنبور را تسکین می‌دهد
اگر زنبوری پیدا شد و خدای نکرده نیشتان زد یک تکه پیاز را روی جای نیش قرار دهید تا درد را تسکین دهد. البته توجه داشته باشید اگر به نیش زنبور و یا حشرات دیگر حساسیت دارید، خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.
یک ساعت قبل از پوست کندن، پیازها را در جایخی یخچالتان قرار دهید. سرما،
جلوی آنزیم‌هایی که باعث سرازیر شدن اشک می‌شود را می‌گیرد

پیاز یک آفت کش طبیعی است


چهار عدد پیاز، دو حبه سیر، دو قاشق غذاخوری فلفل و یک لیتر آب را در مخلوط کن بریزید تا کاملاً زده شود. مقداری صابون رنده کنید. دو قاشق غذاخوری از این صابون را در یک سطل حاوی ۸ لیتر آب حل کنید. ترکیب پیازی که تهیه کرده‌اید را داخل سطل آب و صابون بریزید و کاملاً هم بزنید. محلولی که تهیه کرده‌اید را با خیال راحت روی گیاهان خود بریزید. این آفت کش طبیعی بسیار موثر است و در عین حال به محیط زیست هم آسیبی نمی‌رساند.

چند توصیه برای این‌که پیاز اشکتان را در نیاورد
* اول سر پیاز را ببرید و از بالا به پایین پوست آن‌را بکنید.
* به تیغه‌ی چاقویتان آب لیموترش بزنید.
* چند لیمو ترش را در آب بچکانید. پوست پیاز را بکنید و قبل از خرد کردن، آن‌را ۱۵ دقیقه در این آب حاوی لیموترش بیندازید.
* یک ساعت قبل از پوست کندن، پیازها را در جایخی یخچالتان قرار دهید. سرما، جلوی آنزیم‌هایی که باعث سرازیر شدن اشک می‌شود را می‌گیرد.
* عینک شنا بزنید

* یک عدد چوب کبریت بین دندان‌هایتان بگذارید. نوک قرمز کبریت بیرون باشد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
اکسیر جوانی
پوست خودتان را هیچ وقت از یاد نبرید، حتی اگر جوان هستید هم از همین حالا به فکر آینده پوست تان باشید!
پوست خودتان را هیچ وقت از یاد نبرید، حتی اگر جوان هستید هم از همین حالا به فکر آینده پوست تان باشید!رمز جوانی پایدارتر در محصولات گرانقیمت موجود در داروخانه ها و سالن های زیبایی نیست در سفره پهن شده پیش روی شماست، باور داشته باشید که آنچه می خورید رمز جوانی طولانی تر شماست. این مواد غذایی شما را کمتر از سن شناسنامه ای تان نشان می دهند.


● نشاط بخشی مرطوب کننده
شاهدانه
این ماده غذایی را در طول تاریخ به عنوان نشاط بخش به کار می بردند اما حالا مشخص شده که اسیدهای چرب امگا ۳ در این دانه خوراکی مانع خشکی بیش از حد پوست شده و به تازگی پوست کمک زیادی می کنند. می توانید شاهدانه را با مقداری آبلیموی تازه ، کمی روغن شاهدانه، مقداری نمک و کمی ریحان تازه در مخلوط کن به خوبی مخلوط کنید و از خوردن آن لذت ببرید. با این ماده خوراکی، دیگر نگران خشک شدن پوست تان نباشید.


● خوشمزه ضد آفتاب
هندوانـــه
میوه های قرمز رنگ و نارنجی مایل به قرمز مانند گوجه فرنگی یا هندوانه که سرشار از بتاکاروتن هستند، باعث افزایش مقاومت بدن در برابر اشعه های خطرناک مانند اشعه ماورای بنفش خورشید می شوند. ویتامین های موجود در این مواد غذایی، در لایه های خارجی پوست مستقر شده و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود باعث ترمیم قسمت های آسیب دیده توسط نور خورشید می شوند و در نتیجه روند پیر شدن پوست را به تاخیر می اندازند.


● شاداب کننده دریایی
ماهی قزل آلا
ماهی ها به خصوص ماهی قزل آلا سرشار از پروتئین یکی از مواد اصلی ساختمانی برای پوست هستند. همچنین ماهی ها منبعی ضروری و سرشار از اسید چرب امگا ۳ نیز هستند که این اسید چرب باعث کاهش توقف ترشح هورمون های استرس زا و پروردن پوست و جوانی و شادابی آن می شود و چروک های پوست را کاهش می دهد.


● شفافیت با بمب ویتامین E
تخم کدو حلوایی یا آفتابگردان
ویتامین E در بهبود پوست نقشی اساسی دارد. اگر بدن شما با کمبود ویتامین E مواجه است پوست شما آن طور که لازم است خوب و شفاف به نظر نمی آید.تخم آفتابگردان و کدو حلوایی منابع بسیار خوب ویتامینE هستند. بدون ویتامینE پوست در معرض مستقیم رادیکال های آزاد قرار می گیرد و آسیب پذیری بافت های پوستی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.


● سالاد ضدسرطان
کلم بروکلی
محققان معتقدند، مواد موجود در کلم بروکلی بدون ایجاد اختلال در سازوکار سلول های طبیعی، سلول های سرطانی را (در ۲ نوع سرطان تخمدان و لوزالمعده) از بین می برد.
دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز که نتایج تحقیقات خود را در مجله شرح مباحثات آکادمی ملی علوم(Pnas)منتشر کرده اند، کشف کردند که جوانه ها و برگ های تازه کلم بروکلی می تواند تا حد قابل توجهی از پوست در برابر صدمات تابش اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. اشعه فرابنفش خورشید یکی از دلایل محیطی ابتلا به سرطان پوست است.به گفته این دانشمندان یک لایه نازک از برگ های این کلم، از پوست در مقابل تابش های خورشیدی محافظت می کند. در حقیقت در برگ های جوان کلم بروکلی یک ترکیب شیمیایی با عنوان سولفورافان وجود دارد که قرمزی و التهاب پوست که نشان دهنده آسیب های ناشی از تابش اشعه فرابنفش به سلول های بافت پوست است را کاهش می دهد.


● معجزه میوه ای
خیـار
اگر پوستی شاداب می خواهید، خیار راه حل شماست. چون با خوردن خیار پوست سطح یکسانی از هیدروژن را تقسیم می کند در نتیجه نواحی مختلف پوست به طور یکسان شفافیت و لطافت خوشایندی را تجربه می کند در نتیجه پوست خیار حاوی سیلیس است که این ماده به خودی خود باعث شفافیت و لطیف شدن سطح پوست می شود. از آب خیار نیز می توانید برای بهبود پوست تان استفاده کنید. به خاطر اثرات خنک کننده خیار، می توان از آن به عنوان عصاره جادویی برای درمان تمام مشکلات پوستی استفاده کرد و به دلیل خاصیت پاک کنندگی اش پوست را بسیار نرم و لطیف می کند.


● نوشیدنی های ضدچروک
آبمیوه های طبیعی
بدن خود را به مصرف آبمیوه هـــای طبیعی عادت دهید. مصرف این آبمیوه ها باعث جذب میزان زیادی ویتامین C می شود. ویتامین C یکی از ویتامین های بسیار مهمی است که کمبود آن باعث آسیب دیدن پوست شده و چین و چروک ها زودتر در پوست ظاهر می شوند.
مجله سیب سبز
 

malo00os

عضو جدید
سردرد ناگهانی با خوردن بستنی

سردرد ناگهانی با خوردن بستنی

تصورش را كنيد سر ظهر كه عرق مي‌ ريزيد و با يك پياده‌ روي طولاني زير آفتاب خسته ‌شده‌ايد، ناگهان سر راه تان يك مغازه بستني‌ فروشي پيدا شود. شما چه مي ‌كنيد؟ يك عدد بستني قيفي خنك را می خرید و يك گاز بزرگ به آن مي‌ زنيد و در همين لحظه ناگهان سرتان تير مي‌ كشد و سردرد تيزي را در قسمت پيشاني احساس مي ‌كنيد، به اين مي‌ گويند "سردرد بستني‌اي".

اين فقط شما نيستيد كه اين سردرد حدود 30 تا 60 ثانيه‌اي را پس از خوردن بستني در يك روز داغ تابستان تجربه كرده‌ايد. ميليون‌ها نفر در سراسر دنيا نيز چنين سردردهايي را تجربه كرده‌اند و از همين جا بوده است كه محققان دانشگاه جان‌هاپكينز به فكر افتادند كه درباره اين سردرد و دلايل به وجود آوردن آن توضيح دهند. خلاصه نتايج مطالعات اين دانشمندان بسيار جالب است.

محققان مي ‌گويند، هنگامي كه يك خوراكي سرد(مثل بستني، آب يخ، يخ و...) در هوای گرم با سقف دهان و ته گلوي شما تماس پيدا مي‌ كند، موجب بروز سردرد ناگهانی مي‌ شود. دليل آن هم گشاد‌ شدن ناگهاني عروق خوني مغز است.
گشاد شدن عروق به وسيله يك مركز عصبي در بالاي سقف دهان كنترل مي ‌شود و موجب مي‌ شود، هنگامي كه اين مركز عصبي ناگهان سرما را حس مي‌ كند، براي گرم‌ كردن مغز اقدام كند. به نظر مي ‌رسد اين مركز در اثر احساس يك سرماي ناگهاني، بيش از اندازه فعال می شود و با فرستادن پيام‌هايي به اين عروق، آنها را گشاد می کند تا خون بيشتري به مغز برسد و به همان نسبت گرماي بيشتري در اين بخش از بدن به وجود آيد. بنابراين بهترين راه براي اينكه دچار سردرد بستني نشويد و مغزتان يخ نزند، آن است كه چيزهاي سرد را با سقف دهان‌ تان تماس ندهيد. در اين صورت شايد مجبور باشيد كه بستني را با دهان باز قورت دهيد كه ديگر آن لذت مزمزه كردن بستني را در دهان‌تان حس نخواهيد كرد. بنابراين تصميم با شما ست كه سردرد را بكشيد يا طعم شيرين بستني را بچشيد.

برخي از محققان هم نظر ديگري دارند. اين محققان مي ‌گويند اين درد از طريق دندان‌ها و سقف دهان شما (كام) در مسير عصب تري ‌ژمينال (عصب سه قلو) منتقل مي ‌شود. عصب تري‌ ژمينال يكي از اعصاب اصلي مغز است كه حس دندان‌ها، صورت و زبان را به مغز منتقل مي‌ كند. هنگامي كه با خوردن يك بستني سرد و يا نوشيدني خنك اعصاب حسي موجود در اين بخش‌هاي دهان (دندان‌ها و زبان) ناگهان به شدت تحريك شوند، ممكن است اين تحريك به صورت دردي شديد و گذرا در مغز احساس شود. به هر حال براي پيشگيري از اين سردرد هم راه ‌حل‌هايي وجود دارد.

راه ‌حل اول اين است كه بستني يا نوشيدني‌هاي سرد را به آرامي بخوريد و فرو دهيد. شما مي ‌توانيد اين خوراكي‌هاي سرد را در بخش‌ جلويي دهان‌تان پيش از قورت دادن كمي گرم كنيد، ولي متخصصان مي ‌گويند لازم نيست خوردن بستني را كنار بگذاريد. سردرد بستني، نياز به درمان ندارد و خود به خود خوب مي‌شود. نازك نارنجي نباشيد.

بستنی ارزان یا گران؟

حتماً شما هم ديده‌ايد كه برخي از بستني‌ها، گران‌تر از بقيه هستند، البته خوشمزه‌ تر نيز هستند. شايد دل تان بخواهد بدانيد، بستني‌هاي ارزان ‌قيمت با بستني‌هاي گران‌ تر چه تفاوتي دارند؟

بستني‌هايي كه قيمت گران ‌تري دارند از مواد اوليه بهتري در آنها استفاده شده است. براي مثال به جاي استفاده از وانيل مصنوعي در آنها از وانيل طبيعي استفاده شده است.

تفاوت ديگر كه شايد اصلاً فكرش را هم نكنيد "هوا" است. در همه بستني‌ها مقداري هوا وجود دارد و اين هوا هنگام مخلوط كردن مواد اوليه ی بستني، وارد آن مي ‌شود. هرچه فرآيند مخلوط كردن مواد اوليه دقيق ‌تر انجام شود، هواي نهايي كمتري درون بستني به‌ جاي مي ‌ماند. بستني‌هاي ارزان‌ قيمت‌ تر، محتواي هواي بيشتري هستند كه گاه به 50 درصد نيز مي رسد. ولي خيال‌تان راحت باشد بستني‌هاي صنعتي كه در كارخانه‌ها تهيه مي ‌شوند، به‌ طور معمول هواي كمتري درون خود دارند. فراموش نكنيد وجود مقداري هوا درون بستني براي قوام خامه آن لازم است. مي‌ گويند يك بستني خوب بين 3 تا 15 درصد هوا دارد.

با افزودن هوا به بستني مي ‌توان چگالي آن را كاهش داد و به اين ترتيب قيمت آن نيز کم می شود. اين كاري است كه برخي از كارخانه‌هاي توليد كننده بستني انجام مي ‌دهند. افزودن هواي بيشتر فايده ديگري هم دارد و آن اين است كه ميزان انرژي و چربي موجود در بستني را كاهش داده و به اين ترتيب آن را به يك "بستني رژيمي" تبديل مي‌ كند.


دکتر گلرخ ثریا-تبيان
 

fire hot

عضو جدید
آرایشی بهداشتی و تغزیه ایی

آرایشی بهداشتی و تغزیه ایی

روغن بادام
:D

اين روغن شفاف، عمدتاً در شيريني پزي و تهيه ي دسرها مورد استفاده قرار مي گيرد. اين روغن، طعم لطيف و شيريني از بادام دارد، اما طعم بادامي آن براي خوراکي هائي مانند کيک و بيسکويت کافي نيست. روغن بادام، سرشار از اسيدهاي چرب غيراشباع است. همچنين، ويتامين هائي همچون A و E - که مشهور به مفيد بودن براي پوست اند - در آن به وفور يافت مي شود. به همين دليل است که از آن براي ماساژ استفاده مي شود.

روغن بادام را از انواع دانه ی بادام تهیه می کنند. این روغن همان اولئات گلیسرول است که بوی ملایمی داشته و مزه آجیل می دهد. این روغن در الکل نامحلول است، اما در کلروفرم یا اتر کاملا حل می شود.روغن بادام جانشین خوبی برای روغن زیتون می باشد. از روغن بادام در تهیه ی مارزیپان، نوقا، ماکارونی و همچنین انواع دسر استفاده می کنند.بادام، 35 درصد ویتامین E دارد و میزان چربی های اشباع نشده ی آن بسیار بالا است. این نوع چربی قادر است که میزان کلسترول LDL را کاهش دهد.کرم های مو پایه ی روغنی دارند و از روغن ساخته شده اند و استفاده از آن ها موجب بروز درخشندگی و نرم شدن موها می شود.افرادی که دارای موهای خشک هستند، می توانند از روغن هایی مثل روغن بادام برای موهای خود استفاده کنند، زیرا روغن بادام می تواند از خشکی و موخوره پیشگیری کند.
بادام تلخ، سنگ کلیه و قولنج را برطرف می کند. ریختن یک قطره روغن بادام تلخ در گوش برای رفع زنگ زدن گوش مؤثر است.
روغن بادام خاصیت مسهلی دارد.
روغن بادام، خشکی و چین و چروک پوست را برطرف می کند.

مراقب باشید:
از آن جا که بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است باید در مصرف آن احتیاط کرد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
ايسنا، علوم پزشكي ايران- مطالعات حاكي از آن است خاصيت ضد سرطاني و رفع انواع سردردها از جمله فوايد منحصر به فرد پياز است.

دكتر « يوسف اسكندري» متخصص تغذيه ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، واحد علوم پزشكي ايران گفت: در پياز نوعي آنتي‌اكسيدان (ماده ضد سرطان) به نام كوئرستين وجود دارد و اين ماده همچون ويتامين C و E مي‌تواند از بروز سرطانهايي مانند سرطان مثانه به ويژه در افراد سيگاري پيشگيري كند.
وي افزود: همچنين، مطالعات نشان داده است پياز به دليل داشتن نوع خاصي از فلاونوئيدها موجب كاهش چربي بد خون (LDL) و كاهش اثرات مخرب راديكالهاي آزاد و در نتيجه جلوگيري از ايجاد اختلال در رگهاي خوني مي‌شود.
دكتر اسكندري ادامه داد: به اين ترتيب پياز احتمال بروز بيماريهاي قلبي-عروقي را كاهش مي‌دهد.
وي خاطر نشان كرد: همچنين، كاهش اختلال در رگهاي خوني در نتيجه مصرف پياز، باعث رفع سردرد در افراد مي‌شود.
دكتر اسكندري در پايان به خاصيت اشك آوري پياز اشاره كرد و افزود: تركيبات گوگردي پياز طي واكنشي برغدد اشك اثر گذاشته و موجب اشك‌ريزي مي‌شود
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مصرف موز و كيوي در پيشگيري و درمان بيماري سنگ كليه موثر است.

دكترافزود:مصرف ميوه جات تازه، سيب زميني، تربچه، حبوبات، برنج قهوه اي،جو،ذرت،كنجد،زيره،گشنيز،رازيانه،آب هويج،هندوانه،خيار و گيلاس براي پيشگيري و درمان اين بيماري نقش موثري دارد.

''سنگ كليه به ته نشين شدن مواد معدني در لوله هاي ادراري و سفت شدن و كريستاليزه شدن آن گفته مي شود كه باعلائمي همچون درد شديد نواحي پهلو، كمر و نواحي پاييني لگن و گاه خونريزي در ادرار همراه است''
مشاور تغذيه و رژيم درماني همچنين با اشاره به عوامل موثر در بروز بيماري سنگ كليه افزود:عفونت ها،داروها و ژنتيك ازعواملي است كه در بروز بيماري سنگ كليه در فرد موثر است.

به گفته آزمايشات انجام شده بر روي سنگ كليه مشخص مي كند سنگ از چه نوعي بوده و چه مواد غذايي در تركيبات آن وجود دارد و عمده ترين سنگ هاي كليه از جنس كلسيم و اگزالات است و اختلالات غده پاراتيروئيد يا مصرف بيش از حد پروتئين سبب افزايش ترشح كلسيم در ادرار شده و احتمال ابتلا به سنگ كليه را افزايش مي دهد.

اين مشاور افزود: بر اين اساس توصيه مي شود كه از مصرف بيش از ? ????تا ? ????گرم پروتئين همچون گوشت قرمز، ماهي و مرغ در روز خودداري شود.

'' اگزالات ، ماده اي است كه مقدار آن در پروتئين ها و مواد غذايي همچون اسفناج ، ريواس، چغندر، شكلات، چاي، سبوس، آجيل، بادام و توت فرهنگي بيشتر است.''
گفت:نمك طعام،مواد شور و قهوه سبب ترشح كلسيم در ادرار شده و ميزان ابتلا به سنگ كليه را افزايش مي دهد و به همين دليل در رژيم هاي غذايي مصرف كلسيم را نبايد محدود كرد چرا كه باعث افزايش توليد سنگ هاي كليه مي شود.

وي همچنين درباره تاثير كليسم در شكل گيري سنگ كليه اينگونه توضيح داد:
كلسيم در روده با اگزالات تركيب شده و سبب جلوگيري از جذب اگزالات در خون شده و در نتيجه ميزان آن را در ادرار كاهش داده و امكان ابتلا به سنگ كليه را نيز كاهش مي دهد.

اين كارشناس تغذيه توصيه كرد : مصرف يك ليوان آب جوشيده در هر ساعت سبب رقيق شدن املاح در ادرار و دفع سريع تر و راحت تر سنگ در مبتلايان به اين بيماري مي شود.

اظهار داشت:مصرف منيزيم ويتامين ?،B??داروهاي گياهي همچون گزنه خاردار،چاي جاوا(نوعي نعنا كه در كشور هندوستان روييده و به صورت دم كرده مصرف مي شود) و گياه خلا (شل كننده مجاري ادراري)در درمان اين بيماري موثر است.


 

الهام پاییزی

عضو جدید
نجبيل، پياز، سير، فلفل سياه و قرمز در پيشگيري از بروز حساسيت موثر است.
اين موادغذايي سبب ترشح آنتي بادي ''ايمونوگلوبولين ? ''A?در دستگاه گوارش شده و اين آنتي بادي با احاطه مواد غذايي حساسيت زا سبب جلوگيري از بروز واكنش هاي حساسيت در فرد مي شود.

وي اظهار داشت: ميوه هاي تازه، مركبات، سبزيجات تازه، آجيل خام، گوشت كم چرب، ماست كم چرب، حبوبات، برنج سبوس دار، ذرت، گندم، آب هويج، چغندر، كروس و خيار نيز، در پيشگيري از بروز حساسيت موثر است.

وي افزود: آنتي بادي هايي به نام '' ايمونوگلوبولين ? '' E?براي مقابله با عوامل خارجي كه سيستم ايمني به اشتباه آن را مضر تشخيص داده، ماده اي به نام ''هيستامين'' را در اطراف سلول هاي بدن آزاد مي كند، به اين حالت حساسيت گفته مي شود.

خارش بيني، گلو، التهابات پوستي، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، كهير، تنگي نفس، فشار خون، ضعف غير طبيعي، بيش فعالي و يبوست از مهم ترين واكنش هاي حساسيتي يا آلرژيك مي باشد.

اين مشاور تغذيه افزود: اگر واكنش حساسيتي به شكل شديد بروز كند به آن شوك '' آنافيلاكتيك '' مي گويند كه اين حالت ممكن است سبب التهاب بافت اطراف حنجره و انسداد راه تنفس در فرد شود، البته در صورت عدم درمان به موقع امكان مرگ نيز وجود دارد.

وي اظهار داشت: مواد ايجادكننده حساسيت يا آلرژن به اشكال مختلف و از راه هاي متفاوت همچون گرد و خاك از راه دستگاه تنفس، غذاها از راه دستگاه گوارش، داروهاي مختلف از راه تزريق و مواد آرايشي از راه پوست مي تواند وارد بدن شود.

به عوامل موثر در بروز حساسيت اشاره كرد و افزود: ژنتيك، استرس هاي شديد و ناگهاني و يكسري مواد غذايي حساسيت زا همچون شير گاو، تخم مرغ، گندم و صدف هاي خوراكي در بروز حساسيت در فرد موثر است.

وي خاطر نشان كرد: همچنين، مبتلايان به حساسيت بايد از مصرف بيش از حد پروتيئن در رژيم غذايي خود پرهيز كنند چرا كه با تحريك بيشتر سيستم ايمني علائم حساسيت را افزايش مي دهد.

وي، با اشاره به راه هاي درمان و پيشگيري از بروز حساسيت در فرد، گفت:
تغيير مواد غذايي در عادات غذايي به صورت دوره اي، استفاده از داروهاي ''آنتي هيستامين'' و مصرف ويتامين ? C?به دليل جلوگيري از ترشح هيستامين توسط گلبول هاي سفيد،در درمان و پيشگيري از بروز حساسيت در فرد نقش موثري دارد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
ماست تولید شده به روش انجمادی را می تواند تا ۲-۱ سال در دمای درجه سانتی گراد ۴ نگهداری کرد . کشت های فعال را تحت شرایط خشک و در محیط خشک در ماستی که بصورت اسپری خشک شده تا یک سال می توان در صنعت نانوایی و شیرینی پزی بکار برد .
تولید پودر ماست :
قبل از خشک کردن ماست باید برای افزایش درصد ماده جامد کل غلیظ شود که این امر کارایی فرایند خشک کردن را بهبود می بخشد . تغلیظ ممکن است به چند طریق انجام شود یا با دفع آب ماست یا بوسیله تبخیر آب از ماست . زدودن آب ماست بوسیله فشار یا سانتریفیوژ یا اولترا*****اسیون انجام می شود .

Cloth bag Method:
12 ساعت برای رفع ۶۵ درصد آب ماست در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد لازم است بسته ها روی یکدیگر در یک فشار عمودی در یک اتاق سرد شده واقع می شوند . فشار گفته شده ۱۸-۱۲ ساعت مورد نیاز است که این مدت زمان زیر آب زدن آب ماست را تسهیل می کند . اگر فشار زیاد باشد می توان مدت زمان فشار را کاهش داد . تولید ماست بوسیله روش های سنتی آهسته ، غیر بهداشتی استو نیاز به کارگر زیادی دارد بازده آن نیز پایین است .روش های سانتریفیوژ و اولترا*****اسیون محصول بهتری می دهند .
جداسازی مکانیکی :
تجهیزاتی شامل یک صفحه فشار قابل تنظیم عمودی ، یک شبکه (توری) فشار دهنده ، یک صفحه مانند برای دفع آب پنیر مورد نیاز است. بازده و بازیافت مواد جامد ماست تغییر شکل یافته تحت تاثیر PH و نوع شیر مورد استفاده برای اماده سازی ماست است . در PH های زیر رنج ۳/۴ – ۱/۴ =PH بازده و بازیافت مواد جامد بیشتر است . ماست تغییر شکل یافته از شیر بزغاله بازده و بازیافت مواد جامد بیشتری نسبت به شیر گاو دارد .
اولترا*****اسیون :
ماست خشک شده حاصل بوسیله اولترا*****اسیون ماست در ۴۰-۳۵ درجه سانتی گراد کاراکترهای شبیه به نوعی که با روش سنتی تولید شده اند را دارد.
تبخیر خلائی :
بعد از تبخیر خلائی غلظت استالدهید ، دی استیل به ترتیب حدود ۹۰درصد – ۵۰درصد کاهش می یابد .
خشک کردن ماست :
عموماً ، ماست بوسیله فریز درایر یا اسپری درایر خشک می شود . فریز درایر گرانتر از اسپردرایر است اما ماست فریز درایر شده مقدار استارتر بهتر ،طعم و بوی بهتری در مقایسه با قبلی دارد . تکنیک اخیر روش میکروویو تحت خلا است که در ان محصول در معرض اشعه های الکترومغناطیس متناوب قرار می گیرد با این روش درمصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی می شود . شاخص مناسب برای ارزیابی درجه آسیب حرارتی در طی خشک کردن ماست ، تعداد سلول های قابل دوام در پودر ماست می باشد .

دوباره ساخت (آب زدن ماست خشک شده ) و گرمخانه گذاری :
پودر:

پودر ماست می تواند بوسیله استفاده از آب ولرم (۵۰ درجه سانتی گراد ) یا یک نسبت آب = در یک کارگاه تجدید ساخت کوچک ساخته شود . بعد از هم زدن و min5 و در ۵۰ درجه سانتی گراد نگهداشتن ، مخلوط تا ۱۰درجه سانتی گراد سرد شده و داخل یک فنجان مانند ریخته می شود و برای بستن ، ماست آب زده سرد می شود . پس از تست کردن ماست آب زده شد این نتیجه حاصل شد که از لحاظ مواد مغذی و مزه شبیه ماست تازه بود سپس باید ماست آب زده را در دمای خاص و زمان معین برای فعالیت باکتریایی نگهداری کرد. Gavin پیشنهاد داد ۴۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳ ساعت به عنوان بهترین شرایط برای رشد باکتریهاست .
موارد استفاده از پودر ماست :
پودر ماست به عنوان جزء ترکیبی در دسر های خشک و دسر های منجمد شده استفاده می شود هم چنین می توان از پودر ماست در مخلو ط های نوشیدنی ماست مزه دار شده با موز طبیعی ، توت فرنگی و میوه های محلی ، محصولات امولسیون روغنی و نوشیدنی های فوری استفاده کرد از پودر ماست می توان در نانوایی ها استفاده کرد .
در محصولات قنادی هم می توان از پودر ماست برای پوشش دادن استفاده کرد . در امریکا و اروپا شکلات ها و ویفر هایی تولید می کنند که بوسیله پودر ماست مزه دار می شوند که طرفداران زیادی دارد . پودر ماست را می توان در محصولاتی مثل سس ها ، پنیر ها ، غذا های فوری و راحت و آبنبات های طعم دار شده با پودر ماست استفاده کرد .

نتیجه گیری :

ماست جنبه های سودمند فراوانی دارد ، که مرتبط با تغییرات بیوشیمیایی رخ داده شده در طول فرایند تخمیر است مثل اثرات ضد سرطانی ،کاهش کلسترول سرم . ماست یک محصول با سرعت فساد بسیار بالاست و مدت زمان نگهداری محدودی دارد خشک کردن آن و تبدیل آن به پودر پایداری و ثبات آن را فراهم می کند .
منابع:
anonymous.1892 .yogurt drinks mix launched in west. dairy field . 165 (10): 22
anonymous . 1983 a. friendlys pie in the sky sales . dairy race .(4): 50
anonymous .1983a. yoght culure dose live performance . prepared foods . 160 (7): 53
anonymous 1983c. natural yoghurt powder. confect manuf mark . 20 (5) : 12.
avelesen . k . Abrahamsen k . abrahamsen . r.k.and steinsholt .k .1979 . production of yoghurt powder for acidification of frozen yoghurt . meieeriposten .68 (6): 167-170.190

baisya r . k. and bose . a.n.1974.studies on the dehlydration of dahi ( milk curd ) . food sci technol .11( 3) : 128-131



[ چهارشنبه هفدهم اسفند 1390 ] [ 20:32 ] [ f.elhamipour ]

نظر بدهید
 

الهام پاییزی

عضو جدید
جالب است بدانید که روغن چای کوهی، مدت سه قرن در انگلستان تنها داروی زخم ها بوده است. چای کوهی در ایران در دامنه کوه های البرز، کرج، چالوس و مازندران و نقاط غرب ایران به وفور یافت می شود. گل های چای کوهی به رنگ سفید یا زرد هستند که در بالای ساقه بصورت مجتمع به چشم می خورند. این گل ها کمی معطر و دارای بوی مخصوصی هستند . میوه چای کوهی کپسولی شکل است. ترکیبات شیمیایی: مهمترین ماده شیمیایی چای کوهی هاپیرین hyperin و ماده قرمز رنگی بنام هایپریسین hypericin است. چای کوهی دارای تانن و اسید نیکوتینیک نیز هست.
خواص داروئی: از نظر طب قدیم ایران این گیاه گرم و خشک است. ماده قرمز رنگی که در برگ های چای کوهی وجود دارد و با فشار دادن برگ ها از آن استخراج می شود برای التیام زخم ها و درمان سوختگی ها به کار می رود. برای تهیه جوشانده و یا دم کرده این گیاه باید حدود یک قاشق چای خوری برگ و گل خشک گیاه را در دو فنجان آب جوش ریخته و آن را آنقدر بجوشانید تا یک فنجان باقی بماند، سپس آن را مصرف کنید. برخی از خواص این گیاه به این شرح هستند: 1) ضد کرم معده و روده است. 2) ادرار آور وقاعده آور است. 3) گرفتگی صدا را باز می کند و خلط آور است. 4) برای درمان کزاز به کار می رود. 5) اگر برگ آن را بصورت پودر درآورده و روی زخم های عمیق بپاشید آن ها را درمان می کند. 6) درمان کننده اسهال و اسهال خونی است. 7) برای درد دنبالچه بهترین دارو است. 8) اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید و یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید . 9) درمان کننده بیماری مننژیت است. 10) برای درمان فلج به کار می رود. 11) سیاه سرفه را از بین می برد. 12)درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند. 13) برای کم خونی مفید است. 14) چای کوهی اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند توصیه کرد. 16) برای رفع افسردگی مفید است. 17) درمان کننده بی خوابی است. 18) در درمان سرماخوردگی معجزه می کند. 19) برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات به کار می رود. و بالاخره با تحقیقات جدیدی که دانشمندان روی این گیاه معجزه آسا انجام داده اند، دریافته اند که چای کوهی می تواند ویروس ها را از بین برده و حتی برای از بین بردن ویروس بیماری aids نیز کاربرد دارد . مدتی است دانشمندان درباره اثر این گیاه در درمان سرطان خون تحقیقات گسترده ای انجام داده و به نتایج درخشانی نیز دست یافته اند. همانطوری که قبل گفته شد این دارو اثر بسیار خوبی برای رفع افسردگی دارد. اگر سه متوالی از این دارو استفاده شود حالات افسردگی را از بین برده بیخوابی را مداوا می کند و بیماران اعتماد به نفس خود را باز می یابند. مضرات : استفاده از این گیاه دارویی برای کسانی که قرص ضد بارداری، داروهای ضد آسم و ضد سرماخوردگی و حساسیت مصرف می کنند توصیه نمی شود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خرافه دوم: فست فود خوب است
مهم ترين مشكل اين است كه شما هيچ نظارتي بر روش آماده سازي آن نداريد. فست فود پر از چيزهايي است كه آدم را معتاد مي‌كند! و خوشمزه است؛ چربي، شكر و نمك كه منجر به بروز ناراحتي‌هاي گوارشي هم مي‌شود.
- خرافه سوم: مواد غذايی فرآوری شده سالم و خوشمزه هستند با خوردن غذاهاي آماده نه تنها ماده غذايي اصلي را مي‌خوريد بلكه مواد ديگري را هم كه براي مزه بهتر و ماندگاري طولاني تر به آن زده اند را نوش جان مي‌كنيد. اين مواد غذايي در كوتاه مدت بي دردسر و مناسب به نظر مي‌آيند اما آيا به نظر شما جوان مرگ شدن يا ابتلا به بيماري‌هاي حاد در سال‌هاي آينده هم همين قدر خوب است؟ هشدار كبري!
- خرافه چهارم: پختن غذا به هضم آن كمك می‌كند واقعيت اين است كه پختن در بيشتر غذاها باعث شكسته شدن مواد مغذي آنها مي‌شود بنابراين بيشتر مواد مغذي آن در طول پخت از بين مي‌رود.
بعضي مواد غذايي هم هستند كه بايد حتماً پخته شوند چون پيش از پختن آنقدر سفت هستند كه نمي شود آنها را خورد. البته اين دسته بخش بسيار كوچكي از آنچه مي‌خوريم را تشكيل مي‌دهند. گوشت هم حتماً بايد خوب پخته شود.
- خرافه پنجم: خوردن سه وعده غذا در روز بهترين روش است
حتماً اين يكي را از مادرتان زياد شنيده‌ايد. باور كنيد بدن شما در غياب غذا بهتر از هر كس ديگري مي‌داند بايد غذا بخوريد يا نه. با اين حال از گرسنگي اعتيادگونه به ماده غذايي خاص بترسيد. اگر گرسنه هستيد اما فقط شيريني مي‌خواهيد، مواظب باشيد شما واقعاً گرسنه نيستيد بلكه در وضعيت اشتياق اعتيادگونه قرار گرفته‌ايد.
- خرافه ششم: شير و فرآورده‌های آن مواد غذايی خيلی خوبی هستند رژيم غذايي بايد متعادل باشد. مصرف زياد لبنيات منجر به مسموميت و بسياري از بيماري‌ها مي‌شود.
- خرافه هفتم: اگر غذايی طبيعی است، پس هر چه می‌خواهيد از آن بخوريدتقريباً هر ماده غذايي كه بي رويه خورده شود براي سلامتي مضر است. مواد غذايي طبيعي و فرآوري نشده را با تنوع گسترده و نه در مقدار زياد بخوريد.
- خرافه هشتم: بهترين روش كم كردن وزن رژيم گرفتن است هر سال در سراسر جهان مردمي كه با اين شعار هيپنوتيزم شده اند ميلياردها دلار پول خرج مي‌كنند، اما كساني كه قبلاً با اين رژيم‌ها وزن كم كرده اند چند ميليون تن چربي بيشتر جذب مي‌كنند. رژيم گرفتن مشكل اصلي را حل نمي كند. مشكل اصلي كيفيت پايين مواد غذايي، اعتياد به ماده غذايي خاص و عادات غذايي ناكارآمد است. تحقيقات نشان داده است كساني كه رژيم‌هاي غذايي سخت مي‌گيرند بيش از ?? درصد بيش از قبل اضافه وزن پيدا مي‌كنند.هيچ وقت رژيم نگيريد.
- خرافه نهم: بايد هميشه تمام غذايی كه در بشقابتان هست را بخوريد اين خرافه را هم پدر و مادرهايي درست كرده اند كه دلشان نمي خواستند بعد از اينكه فرزندشان سير شد و دست از غذا خوردن كشيد بشقاب او را تميز كنند.البته اين به معني اسراف كردن نيست، هر بار مقدار كمي غذا در بشقاب خود بكشيد و پس از تمام شدن آن از خود بپرسيد آيا هنوز گرسنه هستم، اگر جواب منفي بود ديگر غذا نخوريد. تنها رازي كه آدم‌هاي هميشه لاغر دارند همين است.
- خرافه دهم: ته بندی بين وعده‌های غذايی خوب است به شرط آنكه آنچه می‌خوريد سالم باشد خيلي از مردم در طول روز مدام دهانشان مي‌جنبد. وقتي هم كه كمي درباره تغذيه اطلاعات به دست مي‌آورند سعي مي‌كنند بين وعده‌ها فقط مواد غذايي سالم بخورند. اما؛ غذا تقريباً دو ساعت در معده تحت شكست اسيدي قرار مي‌گيرد و پس از آن به روده كوچك مي‌رود. معده حداقل دو ساعت پس از آخرين غذا آمادگي ورود غذاي بعد را دارد. اگر قبل از دو ساعت لازم باز هم غذا بخوريد غذاي جديد با قبلي مخلوط مي‌شود و يا غذاي قبلي بيش از دو ساعت در معده مي‌ماند يا غذاي بعدي زودتر وارد روده كوچك مي‌شود. به هر حال به ضرر شما است؛ در حالت اول غذا بيش از حد اسيدي مي‌شود و ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهد و در حالت دوم غذا كامل هضم نمي شود چون بخشي از مرحله اسيدي شدن را رد مي‌كند.
مؤلف: ران كندی دكتر تغذيه
ترجمه: نوشين ديانتی
 

malo00os

عضو جدید
استفاده از رب گوجه‌فرنگی برای محافظت پوست در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش!

استفاده از رب گوجه‌فرنگی برای محافظت پوست در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش!

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه نیوکاسل و منچستر دریافتند که استفاده از رب گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی روزانه، راهکار مناسبی برای محافظت پوست در برابر اشعه‌های مضر ماوراء بنفش است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، طی این تحقیق که بر روی دو گروه ۱۰ نفره انجام شد به ۱۰ نفر اول، روزانه ۱۰ گرم روغن زیتون و ۵۵ گرم رب گوجه‌فرنگی داده شد و به ۱۰ نفر دیگر تنها روغن زیتون داده شد.
پس از سه ماه نمونه‌های پوستی گروهی که علاوه بر روغن زیتون گوجه‌فرنگی مصرف کرده بودند، نشان داد که پوستشان ۳۳ درصد بیشتر نسبت به آفتاب‌سوختگی مقاومت کرده است. محققان طی این بررسی همچنین دریافتند مقدار پروکلاژن پوست – مولکول ساختاردهنده پوست – در این گروه بیشتر شده بود. آن‌ها دریافتند، زمانی که گوجه‌‌فرنگی پخته می‌شود نسبت به زمانی که خام است مقدار بیشتر و غلیظ‌تری از آنتی‌اکسیدان لیکوپن را داراست.
این گروه از محققان معتقدند که لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی، رادیکال‌های آزاد را که توسط تابش اشعه UV بر روی پوست تشکیل می‌شوند، خنثی می‌کند. رادیکال‌های آزاد موجب ایجاد سرطان و پیری زودرس می‌شوند. با این حال پژوهشگران هشدار می‌دهند که بهتر است به گوجه‌فرنگی به عنوان یک افزودنی مفید و نه یک جایگزین برای کرم ضد‌آفتاب نگریسته شود. البته پیش از این محققین دریافته بودند که لیکوپن گوجه فرنگی، آنتی‌اکسیدانی است که مانع ایجاد کلسترول بد خون می ‌شود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌ کند. باید دقت شود که مصرف گوجه‌فرنگی خام سبب دفع بخش زیادی از لیکوپن موجود در آن می‌ شود. بنابراین بهتر است که گوجه‌فرنگی را بیشتر به صورت پخته مصرف کنید زیرا در این صورت، لیکوپن بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار می‌ گیرد. همچنین مصرف گوجه‌فرنگی سبب کاهش ابتلا به سرطان لوزالعمده و پروستات می‌ شود. اثر گوجه فرنگی در این بیماری‌ها به لیکوپن آن نسبت داده می ‌شود. اگر چه مصرف آن را همراه با سایر سبزی‌ها از جمله کلم بروکلی توصیه می‌ کنند و احتمال مکمل‌ بودن این سبزی‌ها و تأثیر همزمان آنها در درمان بیماری وجود دارد. علاوه بر سرطان لوزالمعده و پروستات، تأثیر گوجه فرنگی در درمان سرطان‌های ریه ، معده و سایر انواع آن نیز مورد بحث و تحقیق است. لیکوپن در بسیاری از میوه‌ها موجود می‌باشد، اما غلظت و تراکم آن در گوجه‌فرنگی بسیار زیاد می‌باشد.
سطوح گوناگونی از مواد مغذی در گوجه‌فرنگی‌ها یافت می شود که دانشمندان به دنبال بررسی این مطلب می‌باشند که کدام نوع از گوجه‌فرنگی و در چه صورتی، تاثیرش بیشتر می‌باشد. محققان معتقدند این تاثیر ماده لیکوپن جهت جلوگیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن، در محصولات مختلف گوجه‌ فرنگی تفاوت پیدا می‌کند. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داد که رب گوجه فرنگی و دیگر محصولات بدست آمده از گوجه فرنگی، در مقایسه با گوجه فرنگی خام، تاثیر بیشتری دارد، چرا که گوجه فرنگی پخته شده، دیواره سلول‌ها را از بین می‌برد و باعث رهائی بیشتر ماده لیکوپن می‌شود. محققان هنگام تست‌های آزمایشگاهی دریافتند که لیکوپن رشد و سرعت سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.
سرطان پروستات، یکی از سرطان‌های شایع در بین مردان می‌باشد و سالانه حدود ۳۶٫۰۰۰ مرد در انگلیس به این بیماری دچار می‌شوند.
 

malo00os

عضو جدید
۱۵ دقیقه‌ پیاده‌روی ، میل زیاد به خوردن شکلات را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد!

۱۵ دقیقه‌ پیاده‌روی ، میل زیاد به خوردن شکلات را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد!

گروهی از متخصصان سلامت و تغذیه در انگلیس اعلام کردند اگر سر کار دچار ولع و اشتیاق شدید به خوردن شکلات می‌شوید، می‌توانید با یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای این میل زیاد را تا ۵۰ درصد کاهش دهید. انان تاکید می کنند که پیاده‌روی، ولع خوردن شکلات را کاهش می‌دهد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، مصرف زیاد شکلات موجب بروز مشکلاتی در هضم غذا می شوند . بعضی افراد که مبتلا به رفلکس معده- روده هستند، حتی با خوردن مقدار کمی از آن دچار مشکل می شوند زیرا شکلات باعث کاهش وضعیت رلکس مری شده و در نتیجه اسید معده بر می گردد.
دکتر آدریان تیلور در دانشگاه انگلیسی اگزستر پس از مطالعه روی ۷۸ داوطلب که مصرف کننده مداوم شکلات هستند به این نتایج دست یافت.
این آزمایشات معلوم کرد کارمندانی که قبل از رفتن به محل کار و آغاز فعالیت‌های شغلی روزانه ورزش می‌کنند تمایلشان به خوردن شکلات به عنوان تنقلات تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و به مصرف قطعه کوچکی از این خوردنی در طول روز قناعت می‌کنند.
دکتر تیلور در این مقاله که در مجله «اشتها» منتشر شده تصریح کرد: ما اغلب احساس می‌کنیم که این تنقلات به ما انرژی می‌دهند، کمک می‌کنند تا با استرس خود در محل کار و با کسالت و بی حوصلگی خود مقابله کنیم اما این روش اغلب تاثیر مفیدی ندارد در حالی که مطالعه جدید تایید می‌کند که یک پیاده‌روی کوتاه می‌تواند نیاز شما را به خوردن این تنقلات که عامل چاقی و بیماری در بلندمدت هستند، تعدیل کند و درعین حال از استرس شما هم می‌کاهد.
 

malo00os

عضو جدید
اینم از فواید شکلات تلخ

اینم از فواید شکلات تلخ


1-شکلات تلخ برخلاف سایر انواع شکلات هم کالری پایین و هم چربی اندکی دارد لذا مصرف آن در طولانی مدت می تواند به کاهش وزن کمک کند
بعلاوه شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی از انواع آنتی اکسیدان هاست که برای بدن مفید هستند
2-شکلات تلخ حاوی مقادیر بیشتری از آنتی اکسیدانها و پلی فنول ها است و بنابراین می تواند ما را در برابر سرطان و بیماری های قلبی – عروقی محافظت کند
3-مصرف شکلات تلخ نه تنها احساس گرسنگی را از بین می برد، بلکه از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند
4-خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز می تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد
 

*نيروانا*

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
برنج‌هايي ‌كه به ‌صورت ‌مصنوعي قد مي‌كشند

برنج‌هايي ‌كه به ‌صورت ‌مصنوعي قد مي‌كشند

برنج‌هايي ‌كه به ‌صورت ‌مصنوعي قد مي‌كشند


تا به حال از خود پرسيده‌ايد كه چرا دانه‌هاي برنج خارجي تا اين حد با برنج‌هاي ايراني فرق مي‌كند؟ چرا اين برنج‌ها رنگ زردي دارند؟ چرا به نظر مي‌رسد بهتر و بيشتر ري مي‌كنند؟ چرا كدبانوهاي خانه براي تهيه چلو اينقدر به اين برنج رو آورده‌اند؟ و اين كه چه اتفاقي مي‌افتد كه يك برنج مي‌شود برنج ايراني و يكي ديگر مي‌شود خارجي و برنج‌ايراني شفته مي‌شود و خارجي قد مي‌كشد؟


تا به حال فكر كرده‌ايد كه برنج شفته براي سلامتي بهتر است يا قد كشيده و جدا جدا؟ اصلا مي‌دانيد پشت پرده كشت برنج در خارج از كشور، درست مثل چاي؛ اتفاقاتي در حال انجام است كه با فرهنگ غذايي ما جور در نمي‌آيد؟ اين گزارش نگاهي دارد به عوامل علمي اقبال عموم به برنج‌هاي خارجي.

سالانه در ايران بيش از 4 ميليون تن شلتوك توليد مي‌شود كه فقط 230000 تن آن به برنج سفيد قد بلند و خوش‌تراش تبديل مي‌شوند بقيه شكسته و در واقع جزو ضايعات محسوب مي‌شوند و اين درصد بالاي شكستگي بستگي به عوامل زيادي از مزرعه تا كارخانه شاليكوبي دارد. بارش باران در فصل درو و خوب خشك نشدن كلَش و محصول درو شده از آن جمله است.

اتفاقي كه در ايران و براي برداشت برنج مي‌افتد اين است: خوشه‌هاي برنج با كاه يا همان كلَش درو مي‌شوند، يك روز زير آفتاب مي‌مانند و سپس جمع‌آوري مي‌شوند. شالي‌ها خرمن مي‌شوند و كلَش از دانه‌ها يا همان شَلتوك (برنج با پوسته دانه) جدا مي‌شوند شلتوك‌ها به گرمخانه برده مي‌شوند و در دما و زمان مشخص و معين خشك مي‌شوند و پس از آن به دستگاه پوست‌كني برده شده و در آن دستگاه پوسته شَلتوك از دانه جدا و برنج سفيد، خوشبو و خوش‌تراش به دست مي‌آيد.

چرا اين‌همه تلفات؟

نحوه عمل دستگاه‌هاي خرمن‌كوب، چگونگي خشك كردن شلتوك‌ها در گرمخانه‌هاي سنتي و مدرن مثل مدت زمان خشك كردن، ميزان حرارت، درصد رطوبت و كارهايي كه در كارخانه شاليكوبي انجام مي‌شود كه خود مفصل‌تر از همه است، همه و همه بر روي اين ميزان تلفات موثر است. با اين روش‌هاي سنتي درصد بالايي از محصول حين بخش‌هاي مختلف برداشت، از بين مي‌رود يا به شكل برنج نيم دانه كه ارزش بسيار پاييني دارد، هدر مي‌رود. به خاطر همين است كه بسياري از كشورهاي توليدكننده برنج از سال‌ها پيش فكري براي اين مساله كرده‌اند. اين راه حل را امروزه تحت عنوان پاربويلينگ مي‌شناسيم و در اين مجال قصد داريم ببينيم اين فرآيند دقيقا چه بلايي سر برنج‌ها مي‌آورد.

پاربويلينگ، روشي براي فرآوري برنج

هدف اصلي پاربويلينگ كاهش درصد شكستكي برنج است. پاربويلينگ از قرن‌ها پيش در هندوستان، پاكستان، بنگلادش، سريلانكا، تايلند و مالزي صورت مي‌پذيرفته و امروزه در بسياري ازكشورهاي اروپايي و آمريكايي نيز اين راهكار صورت مي‌پذيرد. پاربويلينگ را در واقع مي‌توان خيساندن برنج در آب گرم، قبل از فرآوري اصلي تعريف كرد.

برنج خارجي مساوي است با نيم پز

برايتان بسيار جالب خواهد بود اگر بدانيد كه وقتي برنج خارجي مي‌خريد در واقع برنج نيم پز خريده‌ايد. در اين روش فرآوري برنج، شلتوك‌ها را پس از خرمن و قبل از بردن به گرمخانه در دماي مشخص و در زمان معين با آب به اندازه رطوبتي معين خيس مي‌كنند. سپس در ديگ‌هاي مخصوص تحت فشار و دماي مشخص نيم پخت مي‌كنند سپس در مدت زمان مشخص و با دماي معين رطوبت شلتوك‌هاي نيم پخت را به تقريبا 7 درصد مي‌رسانند.

چه اتفاقي براي برنج مي‌افتد؟

در پاربويلينگ با ژلاتينه كردن نشاسته و حذف و پركردن ترك‌هاي دانه برنج، مقاومت دانه برنج را نسبت به تنش‌هاي اعمال شده در حين عمليات شاليكوبي افزايش مي‌دهند و درصد شكستگي را به نحو چشمگيري كاهش مي‌دهند. با اين روش درصد عملكرد نيز افزايش يافته و به دليل نفوذ موادي از بخش سبوس به داخل دانه درصد سبوس به طور چشمگيري كاهش مي‌يابد و البته اين تكنيك در كنار موارد ديگر (مكانيزاسيون كشت، كاشت ارقام اصلاح شده و پرمحصول و همه...) يعني افزايش درصد محصول.

كمي علمي‌تر

اگر بخواهيم كمي علمي‌تر به اين قضيه نگاهي بيندازيم، بايد بدانيم مهم‌ترين تحولات شيميايي در دانه در حين پاربويلينگ، ژلاتينه شدن نشاسته دانه‌هاي برنج و تجزيه مولكول‌هاي باز شده نشاسته و ساختمان مولكول‌هاي پروتئيني است. بعد از اين فرآيند، پروتئين فضاي خالي بين بخش‌هاي نشاسته‌اي دانه را پر مي‌كند. بدين ترتيب رنگ دانه برنج كدرتر شده و حالت سفت‌تري پيدا مي‌كند كه همين امر سبب كاهش توليد نيم دانه به دليل جلوگيري از خردشدگي دانه‌هاي برنج در حين فرآوري مي‌شود.

برنجي كه از خجالت زرد شده است

با توجه به نوع واريته شلتوك، دماي خيساندن و مدت زمان آب، دما و مدت زمان بخاردهي و فشار بخار، مدت زمان خشك كردن و دماي آن و ساير فاكتورهاي پس از برداشت، رنگ دانه‌هاي برنج به زرد يا زرد مايل به قهوه‌اي تغيير مي‌يابد. برنج خام پاربويل شده نسبت به برنجي از همان واريته كه عمليات پاربويلينگ روي آن صورت نپذيرفته است در دماي مشابه، مدت زمان طولاني‌تري طول مي‌كشد تا بپزد.

نكته: مهم‌ترين تحولات شيميايي در دانه در حين پاربويلينگ ژلاتينه شدن نشاسته دانه‌هاي برنج و تجزيه مولكول‌هاي باز شده نشاسته و ساختمان مولكول‌هاي پروتئيني است
همچنين گفته مي‌شود ميزان از دست رفتن ويتامين b، پروتئين و نشاسته در برنج پاربويل شده در حين پختن كمتر است. ضمنا مواد معدني و ويتامين‌هاي گروه b در دانه‌هاي برنج پاربويل شده، كاملا قابل انحلال در آب هستند و به ميزان كمتري هدر مي‌روند و باقي ماندن ويتامين e مشهود است.

آنتي‌اكسيدان‌ها تخريب مي‌شوند

مي‌دانيم كه آنتي‌اكسيدان‌ها در بدن عاملي براي جلوگيري از ايجاد سلول‌هاي سرطاني هستند؛ ضمن اين فرآيند حرارتي، برخي از آنتي‌اكسيدان‌ها از بين مي‌روند كه همين امر باعث مي‌شود تندي برنج پاربويل شده در حين انبارداري افزايش يابد. زمان پخت به قابليت حجم دانه‌ها، رنگ و مواد جامد و چسبناكي آن بستگي دارد.

برنج خام پس از حدود 20 تا 15 دقيقه پختن در آب جوش به طور كامل نرم و پخته مي‌شود در حالي‌كه مدت زمان لازم براي رسيدن به همين مقدار نرم شدگي و پختگي در برنج پاربويل شده در حدود 40 تا 30 دقيقه است.

ميزان جذب آب توسط دانه‌هاي برنج پاربويل شده كمتر از مقدار آب جذب شده توسط دانه‌هاي برنج خام در مدت زمان خيساندن مساوي جهت پخت است.

اين فرآوري مزيتي هم دارد؟

پاربويلينگ باعث مي‌شود كه بافت دانه سخت‌تر و سطح آن نرم‌تر شود. ضمنا ميزان نيم دانه‌ها كاهش پيدا مي‌كند. به طوري كه تا 90 درصد دانه‌ها بدون شكستگي باقي مي‌مانند در حالي كه در برنج خام معمولي ممكن است تا 50 درصد خردشدگي داشته باشيم. ميزان آسيب‌پذيري دانه‌هاي برنج پاربويل شده در برابر امراض و آفات انباري بسيار كمتر است. ميزان از دست رفتن مواد جامد در حين پختن كاهش مي‌يابد. برنج پاربويل شده سفيد ميزان ويتامين b بيشتري نسبت به برنج خام سفيد دارد. مقدار بيشتري از ويتامين‌هاي‌b در حين شستشو و پخت برنج پاربويل شده باقي مي‌ماند. كيفيت برنج پخته شده نيز متفاوت خواهد بود. برنج پاربويل شده حالت چسبنده و خميري پيدا نمي‌كند. روغن سبوس شلتوك برنج پاربويل شده درصد بيشتري را نسبت به روغن سبوس برنج خام دارد. سبوس برنج پاربويل شده تثبيت‌شدگي بيشتري دارد.

‌معايب‌ روش پاربويل

بعد از فرآوري برنج به روش پاربويلينگ رنگ دانه‌ها تيره‌تر مي‌شود. بوي نامطبوعي در دانه‌هاي برنج پديد مي‌آيد. مدت زمان پخت دانه‌هاي برنج پاربويل شده بيشتر است. به دليل مدت زمان طولاني خيساندن، احتمال رشد و تكثير مايكوتوكسين‌ها افزايش يافته و بدين ترتيب احتمال به خطر افتادن سلامت مصرف‌كننده بيشتر خواهد شد. به دليل از بين رفتن برخي از تركيبات آنتي‌اكسيداني در برنج پاربويل شده احتمال بروز تند و تيز شدن چربي‌ها در حين مدت انبارداري افزايش پيدا مي‌كند. دانه‌هاي پوست كنده پاربويل نيروي بيشتري را جهت سفيد كردن نياز دارند. شلتوك پاربويل شده به دليل داشتن روغن بيشتر در سبوسش، ممكن است سبب مسدود شدن مجراي دستگاه سفيدكن گردد. پاربويلينگ مستلزم صرف هزينه‌هاي اضافه‌تري نسبت به برنج خام است.

اما با توجه به تمامي موارد ذكر شده در بالا به دليل كاهش ميزان ضايعات و افزايش روغن سبوس، محصول نهايي توليد شده خواسته‌هاي مصرف‌كننده و انتظارات كارخانجات شاليكوبي را تامين مي‌كند.

جاي برنج ايراني خالي است

مهم‌ترين نگراني‌ها در ارتباط با مصرف برنج‌هاي خارجي اين است كه رفته رفته اقبال عمومي نسبت به اين نوع برنج بيشتر مي‌شود و بتدريج و با كمتر شدن تقاضا براي برنج‌هاي بومي كشورمان، كشاورزان ديگر تمايلي براي كاشت برنج نخواهند داشت.

همچنان كه در سال‌هاي اخير شاهد آن هستيم كه شاليزارها كم‌كم جاي خود را به ساختمان‌ها مي‌دهند و كشاورزان هم به ساختمان‌سازهاي قدر تبديل مي‌شوند. متاسفانه اين پيشامدي نيست كه مورد قبول باشد و تا وقتي كه دولت حمايت‌هاي همه جانبه خود را از كشاورزان توسعه ندهد و هموطنانمان برنج ايراني را به خارجي ترجيح ندهند، كس ديگري نمي‌تواند جلوي اين روند تخريبي را بگيرد.

عاصفه اله‌وردي / جام جم





منبع :
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100835384275
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مصرف قهوه سبب هوشياري و افزايش قدرت يادگيري مي‌شود
ئوفلين موجود در قهوه، سبب کاهش علائم ابتلا به آسم و سرطان کولون (روده بزرگ) مي‌شود.
مصرف قهوه توسط دانش‌آموزان در زمان امتحانات سبب هوشياري و بالا بردن قدرت يادگيري و استدلال آنان مي‌شود و اثر داروهاي ضد درد را به ويژه در افرادي که دچار دردهاي
ميگرن هستند را افزايش مي‌دهد.
اين نوشيدني اثرات متفاوتي بر روي زنان و مردان دارد؛ به طوري كه ريسک ابتلا به سنگ کيسه صفرا، مثانه و ناراحتي‌هاي قلبي را در مردان کاهش مي‌دهد.
قهوه منبع غني از آنتي اکسيدان (ماده ضد سرطان) است و انرژي زاي بسيار خوبي براي شروع يك روز با نشاط است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
[h=1]فلفل تند مغذی تر است یا شیرین؟
[/h]
در هند بیش از ۵۲ نوع فلفل و ادویه های تند دیگر تولید می شود و این کشور حدود ۲۰ درصد از ادویه کل دنیا را تامین می کند. اندونزی و برزیل هم با تولید ۴۸ و ۲۰ میلیون تن فلفل در سال، رتبه های دوم و سوم تولید جهانی این گیاه تند را به خود اختصاص داده اند. به تازگی ما ایرانی ها هم خواسته یا ناخواسته، ذائقه مان را به مصرف غذاهای تند و پر از فلفل عادت داده ایم. به همین دلیل گفت وگویی را با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده ایم که خواندن آن می تواند برای افراد فلفل دوست جالب توجه باشد.
▪ به عنوان اولین سوال تفاوت فلفل قرمز و سیاه در چیست؟
رنگ پودر فلفل سیاه و قرمز بیشتر به فرآیندی که در کارخانه ها روی تولید این محصولات انجام می شود، برمی گردد. در واقع طی فرآیند خشک کردن و تهیه صنعتی پودر فلفل، امکان تغییر رنگ آن هم وجود دارد. از طرف دیگر، رنگ فلفل سیاه و قرمز به نوع گیاه های پایه آنها هم بستگی دارد. فلفل سیاه، دانه ای سیاه رنگ و کوچک، فلفل قرمز هم گیاهی بوته ای با پوسته ای قرمز است. در ضمن، رنگدانه ها و فلاونوییدهای طبیعی موجود در گونه های مختلف فلفل باعث تغییر رنگ انواع آن می شود.
▪ آیا خاصیت این دو نوع فلفل هم با یکدیگر تفاوتی دارد؟
معمولا خاصیت انواع فلفل ها از فلفل سیاه و قرمز گرفته تا فلفل دلمه ای هایی با رنگ های متفاوت (قرمز، سبز، زرد، نارنجی و حتی سیاه) و فلفل سبزهای تند و شیرین، تفاوت چندانی با هم نمی کند. یعنی رنگ های مختلف فلفل به کاروتنوییدهای موجود در این گیاهان برمی گردد. به طور کلی اگرچه خاصیت فلفل های مختلف از نظر وجود کاروتنوییدهای موجود در آنها کمی با هم متفاوت است اما فرق کلی، قابل?توجه و اساسی در خاصیت فلفل های رنگی، تند یا شیرین وجود ندارد. در یک کلام اینکه ارزش تغذیه ای فلفل های مختلف با یکدیگر تفاوت بارزی ندارد.
▪ آیا میزان مصرف خاصی برای فلفل ها در نظر گرفته می شود؟
فلفل خشک یا پودر فلفل جزو ادویه ها محسوب می شوند و ادویه ها هم از نظر تغذیه ای باید به صورت متعادل مصرف شوند تا مشکلی را برای فرد مصرف کننده به وجود نیاورند. برخی از افراد در مصرف فلفل هم مانند نمک و شکر به شدت افراط می کنند و آنقدر حجم فلفل را در وعده های غذایی خود بالا می برند که بدن آنها نسبت به طعم تندی مقاوم می شود.
▪ این مقاومت چه اشکالی دارد؟
کسی که به طور مداوم فلفل مصرف می کند، حساسیت گیرنده های چشایی اش به تدریج کم می شود و برای اینکه بتواند لذت تندی غذای گذشته را درک کند، باید مدام فلفل غذای خود را بیشتر و بیشتر کند. با این حساب می توان گفت که حساسیت گیرنده های چشایی و گیرنده هایی که طعم و مزه را روی زبان و دهان درک می کنند، با مصرف روزانه و بی رویه فلفل کاهش می یابد.
▪ آیا مصرف فلفل زیاد و غذاهای تند ضرری هم برای ما دارد؟
ادویه هایی مانند فلفل، محرک اسید معده هستند و افراط در مصرف آنها می تواند باعث ابتلا به التهاب معده یا حتی گاستریت شود. ابتلا به زخم معده یا زخم دوازدهه هم از دیگر عوارض مصرف طولانی مدت، مداوم و زیاد انواع فلفل (به خصوص فلفل های تند) است.
▪ ممکن است کمی هم در مورد فواید مصرف متعادل فلفل ها توضیح دهید؟

ترکیب های فلاونوییدی، فواید آنتی اکسیدانی دارند و در تمام گونه های فلفل هم یافت می شوند. ترکیب های آنتی اکسیدانی موجود در فلفل ها مانند ویتامین های E و C هم برای بدن بسیار مفید هستند. در ضمن، آنتی اکسیدان ها جزو مواد ضدسرطان و دوستدار قلب محسوب می شوند.
▪ برخی از افراد بر این باورند که خاصیت فلفل سبزهای کوچک و تند، بسیار بیشتر از فلفل سبزهای شیرین است. آیا این باور درستی است؟
نه، ترکیب های فلاونوییدی مفید موجود در فلفل ها ارتباط چندانی با ترکیب های تشکیل دهنده طعم تند یا شیرین آنها ندارند. یعنی تندی یا شیرینی یک فلفل به گروهی از فلاونوییدهای موجود در فلفل ها برمی گردد و ترکیب های فلاونوییدی و مفید دیگری که در فلفل ها وجود دارد هم در تمام انواع این گیاه تقریبا پیدا می شود. به طور حتم می توان گفت که تندی بیشتر فلفل ربطی به خاصیت بیشتر یا کمتر آن ندارد.
▪ آیا ادویه فلفل دلمه ای که به نام لاتین آن، یعنی پاپریکا در بازار موجود است، همان خاصیت و ترکیب?های آنتی اکسیدانی فلفل دلمه ای تازه را دارد؟
برخی از ادویه ها یا موادغذایی جدید برای تنوع بخشیدن به بازار فروش و جذب مشتری هایی با ذائقه های متفاوت، روانه فروشگاه ها می شوند. در دانش تغذیه اصل بر مصرف خوراکی ها و مواد غذایی تازه است. یعنی هرچقدر فرآیند بیشتری برای صنعتی کردن یک ماده غذایی روی آن صورت گیرد، به طور حتم ارزش غذایی آن هم کاهش پیدا خواهد کرد. به طور کلی از نظر تغدیه ای مصرف فلفل دلمه ای تازه به پودر آن ارجحیت دارد. بهتر است پودر فلفل یا هر ادویه دیگری در صورت در دسترس نبودن ماده غذایی تازه در برنامه غذایی افراد گنجانده شوند. خیلی از ویتامین های گروه B یا ترکیب های آنتی اکسیدانی، بیشتر در فلفل های تازه پیدا می شوند. بسیاری از این مواد مغذی نسبت به نور و حرارت حساسیت بالایی دارند و طی فرآیند صنعتی?کردن یک ماده غذایی تازه از بین می رود.
▪ آیا این ادعا که مصرف فلفل باعث افزایش سوخت وساز بدن و کاهش وزن افراد مختلف می شود، صحت دارد؟
فلفل جزو آن گروه از موادی است که مصرف آن کمی متابولیسم بدن را افزایش می دهد اما متاسفانه برخی این خاصیت فلفل را خیلی اغراق آمیز مطرح می کنند. بهتر است بدانید که مصرف فلفل یا چای سبز به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود. یعنی بالا رفتن سوخت وساز بدن در اثر مصرف فلفل یا چای سبز به اندازه ای نیست که منجر به لاغر شدن افراد چاق شود.


▪ چرا برخی از افراد به راحتی غذاهای تند می خورند اما بدن برخی دیگر به شدت به مصرف فلفل و سایر ادویه های تند، واکنش نشان می دهد؟
صرف نظر از تفاوت های فردی، این موضوع به سازش پذیری افراد هم بستگی دارد. یعنی شخصی که مدت ها و به طور مداوم فلفل را در برنامه غذایی خود داشته و به مرور زمان غذاهای خود را تند و تندتر کرده است، به طور حتم می تواند طعم خوراکی های بسیار تند را به راحتی تحمل کند. قطعا چنین فردی از روز اول قادر به خوردن غذاهای خیلی تند نبوده است. بد نیست چنین افرادی بدانند که مصرف غذاهای خیلی تند می تواند به مرور زمان باعث آسیب بافت معده و حنجره شود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
[h=1] دلیل خوب برای مصرف بیشتر دارچین
[/h]

اگر با خستگی، کلسترول بالا، سرماخوردگی، اختلالات خواب و غیره مواجه هستید دارچین را دریابید. این ادویه را که می‌توان در بیشتر غذا‌ها و شیرینی‌جات استفاده کرد، برای سلامتی بی‌نظیر است. در این مطلب ۷ دلیل خوب ارائه می‌دهیم که هر کدامش برای تشویق به مصرف بیشتر این ادویه کافی است. [h=3]۱- دارچین برای مقابله با سرماخوردگی و گریپ خوب است[/h] دارچین سرشار از «آلدئید سینامیک» است که یک آنتی باکتری، ضدویروس و ضدانگل بسیار قوی محسوب می‌شود. این ادویهٔ معطر سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می‌کند. روش مصرف: یک قاشق چای‌خوری دارچین و دو عدد چوب می‌خک را در یک فنجان آب گرم بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید بجوشد. سپس از روی شعله برداشته و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. به این محلول آب نصف لیموترش و ۱ قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. هر روز یک تا دو بار از این محلول میل کنید تا سرماخوردگیتان درمان شود. [h=3]۲- دارچین نفخ را از بین می‌برد[/h] ه‌مان طور که گفتیم دارچین خواص ضدعفونی کنندگی دارد و برای همین از فلور روده محافظت می‌کند. دارچین گرفتگی عضلات معده و روده را برطرف می‌سازند و با نفخ مقابله کرده و اسهال را رفع می‌کند. روش مصرف: ۱۵۰ میلی لیتر آب را روی ۱ قاشق چای‌خوری چوب دارچین خرد شده یا پودر دارچین ریخته و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و هر روز ۳ مرتبه (بعد از غذا) از آن بنوشید. این کار را به مدت ۷ تا ۱۰ روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که زیاده‌روی نکنید. مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد [h=3]۳- دارچین انرژی‌زا است[/h] دارچین روی جسم و روح ما تأثیر گذاشته و انرژیمان را بالا می‌برد. برای همین اگر احساس خستگی و کسالت می‌کنید به سراغ دارچین بروید. روش مصرف: روی ۱۵۰ میلی گرم آب یک قاشق چای‌خوری پُر پودر دارچین بریزید. در ظرف را گذاشته و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. زمانی که احساس خستگی فیزیکی می‌کنید از این محلول بنوشید. می‌توانید به مدت ۱۰ روز از این نوشیدنی دارچینی برای رفع احساس خستگیتان استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که میزان دارچین را بیشتر نکنید. [h=3]۴- دارچین میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین می‌آورد[/h] دارچین میزان گلیسمی خون را پایین می‌آورد و به همین دلیل میزان کلسترول خون و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش پاکستانی نشان می‌دهد مصرف روزانهٔ ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان تری گلیسیرید را ۲۳ تا ۳۰ درصد و میزان LDL را به میزان ۷ تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد. روش مصرف: روزانه یک قاشق چای‌خوری دارچین را به انواع غذاهای خود اضافه و میل کنید. [h=3]۵- دارچین با پیری مقابله می‌کند[/h] دارچین حاوی میزان قابل توجهی تانین است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به همین دلیل با رادیکال‌های آزادی که باعث پیری سلول‌ها می‌شود مقابله می‌کند.
روش مصرف: روزانه ۱ قاشق چای‌خوری به غذاهای خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که در مصرف دارچین نیز دچار افراط نشده و بیش از ۱ قاشق در روز از این ادویه استفاده نکنید. نتایج یک پژوهش پاکستانی نشان می‌دهد مصرف روزانهٔ ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان تری گلیسیرید را ۲۳ تا ۳۰ درصد و میزان LDL را به میزان ۷ تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد [h=3]۶- دارچین میزان گلیسمی را پایین می‌آورد[/h] دارچین با افزایش گلیسمی بعد از صرف غذا مقابله می‌کند و به همین دلیل باعث می‌شود افراد دیابتی برای صرف غذا کمتر دچار مشکل شوند. نتایج یک پژوهش پاکستانی که در سال ۲۰۰۳ انجام گرفته است نشان می‌دهد مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد. روش مصرف: روزانه ۱ قاشق چای‌خوری دارچین به غذاهای خود اضافه کنید. [h=3]۷- دارچین اشتها را افزایش می‌دهد[/h] دارچین تحریک کنندهٔ غدد بزاق و غشای مخاطی معده محسوب می‌شود. این ادویهٔ معطر تشکیل شده از یک ترکیب قوی به نام آلدئید سینامیک است که به طور طبیعی اشت‌ها را افزایش می‌دهد.
روش مصرف: ۱ قاشق چای‌خوری دارچین را در ۱۵۰ میلی لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و هر روز دو مرتبه نیم ساعت قبل از غذا میل کنید. این نوشیدنی برای زمانی که احساس بی‌اشتهایی می‌کنید موثر است. توجه داشته باشید که مصرفتان بیش از میزانی که توصیه شده است نباشد . به نقل از باشگاه خبرنگاران
 

الهام پاییزی

عضو جدید
[h=1]کاهش زانو درد به وسیله تغذیه
[/h]

شایع‌ترین علت‌ درد زانو استئوآرتریت است. درمان‌های مختلفی از جمله فیزیوتراپی و انجام ورزش‌هایی نظیر پیاده‌روی و شنا، کاهش وزن، درمان‌های دارویی، تزریق استروئید یا حتی جراحی تعویض مفصل زانو برای این بیماران انجام می‌گیرد، ولی تحقیقات جدید نشان داده است تغییر رژیم غذایی، تأثیر به سزایی در درمان این بیماری دارد. بعضی از غذاها دارای اثر ضدالتهابی و ضددرد برای آرتریت و دیگر انواع زانودرد محسوب می‌شوند. [h=3]ماهی بخورید[/h] اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، ضدالتهاب طبیعی است. از آنجا که کاهش التهاب مفصل باعث کاهش درد زانو می‌شود، می‌توان گفت اثرات ضدالتهابی امگا ۳ منجر به کاهش درد زانو می‌شود. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین باعث کاهش سفتی صبحگاهی مفصل زانو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌شود. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی نه‌تنها عوامل ایجادکننده التهاب را مسدود می‌کند، بلکه از فعالیت پروتئین‌هایی که به خوردگی غضروف مفصل زانو منجر می‌شود نیز جلوگیری می‌کند.ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، ساردین، شاه‌ماهی و… بهترین منابع حاوی امگا ۳ محسوب می‌شود. همچنین مصرف کپسول‌های روغن ماهی نیز مفید است. در آخر باید به این نکته توجه کنید که خوردن ماهی به دلیل نداشتن عوارض جانبی بسیار مفیدتر از مصرف داروهای ضدالتهابی شیمیایی است. [h=3]آب پرتقال بنوشید[/h] آب پرتقال منبعی بسیار غنی از ویتامین ‏C‏ است. استئوآرتریت باعث خوردگی استخوان می‌شود. تحقیقات نشان داده است در افرادی که از مقادیر قابل ملاحظه ویتامین ‏C‏ استفاده کرده‌اند این عارضه کمتر دیده می‌شود.منابع غنی ویتامین ‏C‏ شامل پرتقال، فلفل سبز، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، انبه و کیوی است. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در مقایسه با خوردن آن، ۲۵ درصد بیشتر ویتامین ‏C‌‎‏ مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. سویا را در سبد غذایی خود بگنجانید سویا سرشار از ماده‌ای به نام ایزوفلاون (نوعی هورمون گیاهی) است که اثرات ضدالتهابی دارد. [h=3]اسفناج و پیاز بیشتری مصرف کنید[/h] اسفناج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است که درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش می‌دهد. همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها از ایجاد عوارض بینایی این بیماری جلوگیری می‌کنند.
[h=3]از ادویه‌های مناسب استفاده کنید[/h] ماده رنگی موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است. این ماده رنگی شبیه داروهای بازدارنده ‏COX-2‎‏ عمل می‌کند و باعث کاهش تورم مفاصل می‌شود. [h=3]از زنجبیل بیشتر استفاده کنید[/h] از زنجبیل به طور سنتی در درمان دل‌درد استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است این ماده گیاهی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت باعث کاهش التهاب و درد مفاصل به خصوص هنگام راه رفتن و ایستادن می‌شود. [h=3]چند مورد را در رژیم غذایی خود رعایت کنید :[/h] وزن خود را با تغییر عادت غذایی و ورزش کاهش دهید. از مصرف مواد قندی و چرب به خصوص چربی اشباع‌شده خودداری کنید. در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
از مواد غذایی حاوی کلسیم و آهن بیشتر استفاده کنید. حداقل دو بار در هفته از ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید. از آنجا که رژیم غذایی پرکربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی و… موجب اضافه وزن و همچنین التهاب می‌شود، توصیه می‌شود تا حد مقدور از مصرف این نوع غذاها در رژیم غذایی روزانه خودداری کنید.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
[h=1]چای سفید چیست ؟
[/h]
چای سفید در اصل، جوانه‌های گیاه چای است؛ یعنی قبل از اینکه برگ چای باز شود، جوانه آن را که یک غلاف کرک‌دار نقره‌ای دارد، می‌چینند.

چای سفید درست مانند چای سبز، از برگ‌های گیاه "کاملیا سینسیس "تولید می‌شود.در فرآیند تخمیر (از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد و تخمیر می‌شود) تغییراتی در ترکیبات چای رخ می‌دهد؛ به ‌نحوی‌که در چای سبز و سفید مقدار کافئین به حداقل ممکن می‌رسد.پلی‌فنول‌هایی که در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارند در چای سیاه بسیار کم هستند که با نام ‌کاتچین شناخته می‌شوند.مقدار کاتچین‌ها در واقع در چای سبز بالا، در چای سفید بسیار بالا و در چای سیاه بسیار کم هستند.

بر خلاف انواع چای که با آب جوش درست می‌شود، پیشنهاد می‌شود چای سفید با آبی با دمای حدود 75 تا 85 درجه سانتی‌گراد تهیه شود برای این کار باید آب را جوش آورد و بعد یک دقیقه اجازه داد تا از جوش بیفتد و دمای آن کاهش یابد سپس با این آب، چای سفید را دم کرد.


[h=3]برخی از خواص درمانی چای سفید عبارتند از:[/h] - فشارخون را کاهش می‌دهد

-آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش فشارخون و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و نیز سکته مغزی می‌شوند.

- از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

-آنتی‌اکسیدان‌ها از ایجاد آسیب‌های درونی سلول‌‌ها ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد پیشگیری کرده و باعث به حداقل رساندن تغییرات ناگهانی و مضر بدن شده که ممکن است منجر به بروز انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده، شکم یا پروستات گردد.

-خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد

-چای سفید تنها چایی نیست که دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد بلکه تمام انواع چای که از گیاه کاملیا سینسیس تولید می‌شوند، دارای چنین خواصی هستند.

-برای پایین آوردن کلسترول موثر است

-وجود گروه خاصی از آنتی‌اکسیدان‌ها در این نوع چای به نام "کاتچین‌ها" کمک بسیار موثری در کاهش کلسترول خون می‌کنند. این ترکیبات شیمیایی از سخت شدن جداره رگ‌ها و در نتیجه محدود شدن جریان خون پیشگیری می‌کنند.

- برای سلامت پوست مفید است

چای سفید از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. عملکرد سلول‌های پوست را بالا برده و از تخریب پوست در مقابل نور ماورای بنفش محاظت می‌کند. همچنین، پوست را جوان می‌سازد. چای سفید دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است.

-آنتی اکسیدان‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، از بدن محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موجب پیر شدن و تخریب سلول‌های وستی می‌شوند.

-به سلامت استخوان کمک می‌کند

-کسانی که چای سفید می‌نوشند، تراکم استخوانی بالاتری دارند. یکی دیگر از فواید چای سفید، جلوگیری از شکستگی‌های استخوانی و درمان آرتریت (ورم مفاصل) است.

-برای سلامت دهان و دندان مفید است
چای سفید دارای فلوراید زیادی است و از خرابی‌های دندان و از همه مهم‌تر، رشد پلاک‌های دندانی پیشگیری کرده و دهان را خوشبو می‌کند.
 
بالا