اخبار و تازه های رباتيک - قديم

وضعیت
موضوع بسته شده است.

harriet-66

عضو جدید
ساخت روبات چهار ملخه در ايران

ساخت روبات چهار ملخه در ايران

توسط محققان كشورمان صورت گرفت
ساخت روبات چهار ملخه در ايران
جام جم آنلاين: رييس کميته ملي روبوکاپ ايران گفت: محققان مرکز تحقيقات مکاترونيک دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين به دانش فني طراحي و ساخت روبات هاي پرنده چهار ملخه دست يافتند.

به گزارش ايرنا ، دکتر مرتضي موسي خاني روز شنبه در نشست خبري ششمين دوره مسابقات بين المللي روبوکاپ آزاد ايران (ايران اوپن 2011 ) با بيان اين مطلب ، افزود: پژوهشگران ايراني دانش اين فناوري را که از طريق مهندسي معکوس به دست نيامده است، بومي کرده اند.
وي به خريداري اخير يک دوربين عنکبوتي توسط سازمان تربيت بدني و نصب آن در ورزشگاه آزادي اشاره کرد و گفت: روبات چهار ملخه ساخته شده توسط دانشگاه آزاد قزوين، داراي همين توانايي است و مي تواند در زمينه هاي مختلف از جمله ميادين ورزشي به کار گرفته شود.
موسي خاني اظهار داشت: در مسابقات ايران اوپن 2011 براي اولين بار ليگ روبات هاي پرنده چهار ملخه نيز برگزار مي شود.
رييس کميته ملي روبوکاپ ايران از حضور پررنگ 58 تيم از 18 کشور در ششمين دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ايران خبر داد و گفت: تيم هاي قدرتمند اول تا سوم مسابقات جهاني سنگاپور براي حضور در رقابت هاي ايران اعلام آمادگي کرده اند.
وي از برگزاري 19 ليگ مختلف دانش آموزي و دانشجويي در اين رقابت ها خبر داد و افزود : امسال براي نخستين بار شاهد حضور تيم هاي خارجي در ليگ هاي دانش آموزي هستيم.
به گفته رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين، در مسابقات ايران اوپن 2011 ، 400 تيم (58 تيم خارجي و 342 تيم داخلي)‌ در سه روز 18،19 و 20 فروردين ماه در نمايشگاه بين المللي تهران به رقابت مي پردازند.
آمريکا، کانادا، اتريش، هلند، هند،پاکستان، مکزيک، چين، ژاپن، مالزي، آلمان، تايلند، برزيل، چک، يونان، ترکيه و انگليس از جمله تيم هاي خارجي حاضر دراين رقابت ها هستند.
وي ليگ هاي فوتباليست يک به يک، فوتباليست دو به دو، روبات نمايشي، روبات امدادگر، روبات انسان نما، فوتباليست سايز کوچک، فوتباليست سايز متوسط، روبات هاي فوتباليست استاندارد(نائو)، شبيه ساز فوتبال سه بعدي، شبيه ساز فوتبال دوبعدي، روبات واقعيت ترکيبي، روبات خانگي، شبيه ساز امداد و زير دريايي را از جمله ليگ هايي عنوان کرد که تيم هاي ايراني و خارجي در آنها به رقابت خواهند پرداخت.
به گفته وي ، روبات هاي زير دريايي در محل استخر نمايشگاه بين المللي به رقابت خواهند پرداخت.
رييس دانشگاه آزاد قزوين به کاربرد وسيع اين روبات ها در صنعت اشاره کرد و گفت: چند مورد از روبات هاي ساخت دانشجويان دانشگاه خواجه نصير و دانشگاه آزاد اسلامي قزوين کار خود را در صنايع دشوار «مذاب» و «آلوده» آغاز کرده اند.
موسي خاني همچنين از برگزاري نخستين کنفرانس مشترک روباتيک و هوش مصنوعي با سومين سمپوزيوم بين المللي روبوکاپ آزاد ايران خبر داد و گفت: اين کنفرانس که همزمان با ششمين دوره مسابقات بين المللي روبوکاپ آزاد ايران برگزار مي شود فضايي براي بحث و تبادل نظر در مورد موضوعاتي از جمله روباتيک، هوش مصنوعي، روبات هاي فوتباليست، روبات هاي امداد گر، روبات هاي خانگي و روبات هاي دانش آموزي در روبوکاپ فراهم مي کند. منبع:سايت روزنامه جام جم www.jamejamonline.ir
 

Haaji

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانش آموزی که روباتش را به جای خودش به مدرسه می فرستد

دانش آموزی که روباتش را به جای خودش به مدرسه می فرستد




سیستم ایمنی «لیندون بتی»، بسیار ضعیف شده بود. او که یک بیمار مبتلا به «کلیه پلی سیستیک» است، به ناچار تحت درمان‌هایی قرار گرفته بود که سیستم ایمنی‌اش را آسیب‌پذیر می‌کرد.
این نوجوان تگزاسی که همه عمرش بیمار بود، باید چه کار می‌کرد؟ در شرایطی که حضور در جمع برای او خطرناک بود، چگونه می‌توانست به دبیرستان برود؟ آیا باید تحصیل را رها می‌کرد و تسلیم بیماری می‌شد؟
خیر! به یاری یک سیستم حضور از راه دور، او می‌تواند به صورت مجازی در کلاس‌ها شرکت کند. این سیستم VGO نام دارد.
VGO یک روبات ۱٫۲ متری است که دارای چرخ، یک صفحه نمایش کوچک، دوربین، اسپیکر و میکروفن است.



لیندون در خانه با وب‌کم و پی‌سی خود این روبات را هدایت می‌کند و به کلاس‌های مختلف می‌فرستد و این روبات با استفاده از ارتباط وای فای، تصویر و صدایی با کیفیت اسکایپ برای او می‌فرستد. به علاوه او می‌تواند با معلم‌ها و سایر دانش‌آموزان هم از راه دور ارتباط برقرار کند.
قیمت این روبات شش هزار دلار است و سالی ۱۲۰۰ دلار هم هزینه خدمات دارد، اما برای لیندون این روبات یک فرصت و همچنین روزنه‌ای به سوی آزادی محسوب می‌شود.
البته پیش از لیندون یک دانش‌آموز روسی هم که مبتلا به لوسمی بود با استفاده از روبات مشابهی، حضور مجازی در کلاس‌های درس را تجربه کرده بود.
اگر مثل من از دوست‌داران سریال «بیگ بنگ تئوری» باشید، حتما «شلدون کوپر» را در یکی از قسمت‌های فصل چهارم، به یاد می‌آورید که از بیم مریض شدن، روباتی برای حضور مجازی ساخته بود و نیز ممکن است فیلم Surrogates با حضور «بروس ویلیس» را به خاطر بیاورید که در آن اکثر مردم، روباتی برای حضور مجازی در جامعه داشتند، روبات‌هایی خوش‌چهره‌تر و فرزتر از خود واقعی‌شان که همه کارهای آنها را انجام می‌داد.



این داستان‌ها الان برای ما عجیب و غریب است، اما شاید روزی مثل این خبر یا این فیلم‌ها، به حضور مجازی عادت کنیم. مقدمات این کار در حال فراهم شدن است، در دبستان‌ و کودکستان‌های کره جنوبی استفاده از روبات‌ها دارد رواج پیدا می‌کند.
شاید هزینه خرید این نوع روبات‌ها هم پایین بیاید، شرکتی به نام iRobot یک سیستم روباتی ساخته است که هر تبلتی با قابلیت تله کنفرانس را به یک روبات حضور مجازی تبدیل می‌کند و نوید روبات‌های ارزان‌قیمت‌تر را به ما می‌دهد.

منبع
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
دکتر مرتضی موسی خانی : هدف نهایی صنعت رباتیک ، ساخت انسان هوشمند است

دکتر مرتضی موسی خانی : هدف نهایی صنعت رباتیک ، ساخت انسان هوشمند است

دکتر مرتضی موسی خانی : هدف نهایی صنعت رباتیک ، ساخت انسان هوشمند است

مرتضی موسی خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک اجتماعی»، علاقه و توانمندی ایرانی ها را دو برتری کشور در دانش ربوکاپ می داند و می گوید: مهمترین نیاز کنونی دانش ربوکاپ در کشور، جهت دهی در این بخش است که بتوانیم از این دانش خروجی را که می‌خواهیم به دست آوریم.

وی ژاپن را پیشتاز دانش و صنعت رباتیک در جهان معرفی کرد و اظهار داشت: هدف اصلی در این بخش، ساخت ربات های پایه متحرک است که در همه جا کاربرد دارد؛ از ربات هایی که می‌توانند از ساختمان ها بالا روند، تا ربات هایی که در صنایع و حتی بنادر از آنها بهره برده می شود.

او تأکید کرد: هدف نهایی صنعت رباتیک، ساخت انسان هوشمند است که قدرت یادگیری، تصمیم گیری و همکاری داشته باشد؛ بنابراین، با توجه به این که ایران، رتبه چهارم دانش رباتیک جهان را در اختیار دارد، با اندکی توجه از سوی مسئولان به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنایع، صنایع مختلف کشور، وزارت دفاع و معاونت های پژوهشی نهادهای گوناگون در کشور، می توانیم، سهم چشمگیری از این دانش و صنعت جهانی را داشته باشیم و به جرأت می گویم که صادرات شصت میلیارد دلاری در صنعت رباتیک برای ایران ناممکن نیست و این در حالی است که ربات هایی چند ده میلیون دلاری از خارج به کشور وارد می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: در سال 1385، تعداد تیم های شرکت کننده در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران، هشتاد تیم بود که برای مسابقات سال جاری، این میزان، به 1280 تیم رسیده است.

موسی خانی با بیان این که تنها 150 مدرسه دارای هسته های رباتیک هستند، تأکید کرد: ایران پس از ژاپن، آلمان، و چین، مقام چهارم را در دانش ربوکاپ دارد؛ بنابراین، توجه مسئولان به این دانش، می تواند صنعت رباتیک کشور را فعال و باعث صادرات چند میلیارد دلاری ایران شود.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران، عدم اعتماد و ارتباط متقابل صنایع و صاحبان دانش رباتیک در کشور را نامطلوب دانست و اظهار داشت: البته به تازگی برخی نهادها، همچون وزارت دفاع، پی به دانش خوب کشور در رباتیک برده اند که این مهم می تواند برای صنعت و دانش رباتیک و در مجموع برای کشور، نقطه عطفی باشد.

موسی خانی گفت: قابلیت دانش رباتیک در کشور به گونه ای است که فدراسیون جهانی رباتیک، پیشنهاد برگزاری مسابقات غرب آسیا با محوریت ایران را داده است؛ بنابراین، در شرایطی که جهان به ایران اعتماد دارد، از صنایع کشور انتظار می رود، در کنار توجه به مقوله های ارزشمندی همچون ورزش به مسائل پژوهشی و کاربردی هم توجه داشته باشند.

منبع : سایت خبری تابناک

پی نوشت : دکتر مرتضی موسی خانی ، فحش بزرگی به جامعه رباتیک ایران و جهان داد . اگر کسی در مورد رباتیک چیزی نمی داند بهتر است نظرش را رسانه ای نکند .
 

farzan001

عضو جدید
چهار روبات امدادگر در راه ژاپن/ مأموریتهای خطرناک برای روباتهای امدادگر

چهار روبات امدادگر در راه ژاپن/ مأموریتهای خطرناک برای روباتهای امدادگر

چهار روبات با توانایی های حضور در مأمویتهای امداد و نجات و تعیین مناطق آلوده نزدیک به نیروگاه فوکوشیمای ژاپن در راه رسیدن به ژاپن هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت "آی-روبات" اعلام کرد نیروهای ویژه پدافند زمینی ژاپن درخواست دو دستگاه از روباتها مدل 510 packbot و 710 Warrior را داشته اند. این روباتها ماشینهایی زمینی هستند که در فاجعه برجهای دوقلو نیز در عملیات امداد و نجات طبقه زیر همکف برجها مورد استفاده قرار گرفتند.
این روباتها از قابلیت ردیابی و اکتشاف ویدیویی برخوردارند، می توانند بارهای سنگین را جا به جا و بر روی سطوح ناهموار به راحتی حرکت کنند، حتی می توانند از پله ها بالا بروند. برای مثال این روباتها می توانند در نقش یک آتشفشان ظاهر شده و لوله های آب را به سوی راکتورهای نیروگاه فوکوشیما نشانه بروند.
هنوز مشخص نیست ژاپنی ها قصد دارند از این روباتها چه استفاده ای کنند، مأموریت نهایی این روباتها توسط نیروهای ویژه پدافند زمینی ژاپن تعیین خواهد شد. اما با توجه به روند کنونی امدادرسانی در ژاپن، به نظر می رسد از این روباتها برای انجام وظایفی مانند حمل بار، پمپ کردن آب و پاکسازی زباله های سمی استفاده شود.
بر اساس گزارش ان بی سی، مدلهای ساده تر روباتهای شرکت آی-روبات به انجام کارهای ساده تر گماشته خواهند شد اما این چهار روبات به انجام کارهای ویژه و خطرناک می پردازند. به گفته شرکت آی-روبات به زودی می توان شاهد کاربردهای جهانی و مصارف متعدد این روباتها در هر مکان و زمانی بود.
 

FREE DOOM

عضو جدید
پی نوشت : دکتر مرتضی موسی خانی ، فحش بزرگی به جامعه رباتیک ایران و جهان داد . اگر کسی در مورد رباتیک چیزی نمی داند بهتر است نظرش را رسانه ای نکند .[/QUOTE]

ممنون ميشم اگه بيشتر توضيح بدي.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ممنون ميشم اگه بيشتر توضيح بدي.

ابتدا بگویید با عبارت های زیر موافقید یا مخالف ؟ (عبارت ها عین جملات متن است)

1- هدف نهایی صنعت رباتیک، ساخت انسان هوشمند است
2- صادرات شصت میلیارد دلاری در صنعت رباتیک برای ایران ناممکن نیست
3- ربات هایی چند ده میلیون دلاری از خارج به کشور وارد می شود.
4- ایران پس از ژاپن، آلمان، و چین، مقام چهارم را در دانش ربوکاپ دارد
5- فدراسیون جهانی رباتیک، پیشنهاد برگزاری مسابقات غرب آسیا با محوریت ایران را داده است
6- در شرایطی که جهان به ایران اعتماد دارد

سپس به پرسش های زیر پاسخ دهید

1- آیا دانش رباتیک با دانش ربوکاپ یکی است ؟
2- اگر روزی به دانش ساخت انسان نمای هوشمند برسیم رباتیک به پایان خود رسیده است ؟
3- آیا برای انجام کار های مختلف شکل انسان بهترین پاسخ به حل مسئله است ؟
4- فدراسیون جهانی رباتیک تاکنون چند مسابقه در چند کشور برگزار کرده است ؟ عدد تخمینی
5- چهار کشور اول صادر کننده ربات را نام ببرید ؟
6- دکتر مرتضی موسی خانی ، غیر از برگزاری ربوکاپ و مسابقات چه فعالیتی در عرصه ی رباتیک داشته اند
7- می دانیم تاکنون چهارده واحد دانشگاه ازاد ، رشته مهندسی رباتیک را آورده اند ، چرا دانشگاه آزاد قزوین نیاورده است ؟
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
طرح ویژه هفته ملی رباتیک در کانون رباتیک نخبگان جوان

طرح ویژه هفته ملی رباتیک در کانون رباتیک نخبگان جوان

طرح ویژه هفته ملی رباتیک در کانون رباتیک نخبگان جوان

طی تصویب شورای مرکزی کانون رباتیک نخبگان جوان ، در هفته ملی رباتیک از تاریخ 24/2/90 تا مورخه 29/2/90 طرح ویژه ارتقاء سطح علمی نخبگان اجرا می شود:

طی این تصویب در هفته ملی رباتیک

1-ارائه تخفیف 40% برای کلیه کلاسهای آموزشی کانون
2-ارائه مشاوره رایگان برای طرح های پژوهشی و رباتیکی مختص غیر اعضاء
3-امکان استفاده از امکانات کانون برای غیر اعضاء
4-تهیه و فروش قطعات رباتیک با 20% تخفیف
5-برگزاری رایگان کلاس آموزش مقدماتی ربات در 7 جلسه
6-برگزاری کارگاه عملی رایگان یکروزه شناخت علم رباتیک

منبع :

کد:
http://yerc.ir/nnews.aspx?f1=21
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
گزارش ویژه خبری از اولین جشنواره هفته ملی رباتیک

گزارش ویژه خبری از اولین جشنواره هفته ملی رباتیک

گزارش ویژه خبری از اولین جشنواره هفته ملی رباتیک



News Special reports from The First annual National Robotics Week



دانشکده برق و رباتیک دانشگاه صنعتی شاهرود با همکاری انجمن علمی رباتیک این دانشگاه به مناسبت گرامی داشت هفته ملی رباتیک، جشنواره رباتیک را پنجشنبه 29 اردیبهشت ماه برگزار کرد.

این جشنواره با برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با اصول پردازش تصویر، ارتباط Matlab و Solid و تحلیل ریاضی روی قطعه، شبیه سازی در Matlab و Labview آغاز شد و نمایشگاه رباتیک که در آن ربات های فوتبالیست، شناور RTS و آتش نشان دانشگاه صنعتی شاهرود، ربات زیردریایی RTS لیگ ROV، ربات های پرنده، بازوی رباتیکی آموزشی و ربات های بخش خلاقیت و ابتکار به نمایش گذاشته شده بودند با استقبال گسترده دانشجویان مواجه شد.

همچنین دکتر علی سلیمانی دبیر جشنواره، دکتر داود فیض رئیس بنیاد ملی نخبگان استان سمنان با موضوع فعالیت های بنیاد نخبگان در عرصه ی صنعت رباتیک، دکتر محمد مهدي فاتح عضو هیأت علمی دانشکده برق و رباتیک این دانشگاه با عنوان اهمیت رباتیک، مهندس آريا صبوری داور مسابقات رباتیک جشنواره خوارزمی و مدرس باشگاه رباتیک تهران پیرامون مسابقات رباتیک در ایران و تأثیر آن در صنعت و دانشگاه سخنرانی کردند و در پایان به سؤالات دانشجویان پاسخ داده شد.

گفتنی است از سه غرفه برتر نمایشگاه ، تیم زیردریایی دانشگاه صنعتی شاهرود ، برگزیدگان مسابقه مقاله نویسی با عنوان تعریف رشته رباتیک و مسابقه : "تعریف ربات صنعتی چیست" با اهدای جوایز تقدیر شد.



گلچین تصاویری از عکس های این جشنواره را می توانید دانلود نمایید



دانلود تصاویر اولین جشنواره هفته ملی رباتیک سری اول

دانلود تصاویر اولین جشنواره هفته ملی رباتیک سری دوم

دانلود تصاویر اولین جشنواره هفته ملی رباتیک سری سوم

دانلود تصاویر اولین جشنواره هفته ملی رباتیک سری چهارم

دانلود تصاویر اولین جشنواره هفته ملی رباتیک سری پنجم

دانلود تصاویر اولین جشنواره هفته ملی رباتیک سری ششم



سه غرفه برتر به شرح زیر است

1- ربات پرنده

2- ربات فوتبالیست سایز کوچک

3- غرفه مجموعه اختراعات آقای عرب اسماعیلی



این گزارش به زودی تکمیل می گردد.

منبع : سایت مهندسی رباتیک
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
نمایشگاه رباتیک و هوشمندسازی دفاعی

نمایشگاه رباتیک و هوشمندسازی دفاعی

نمایشگاه رباتیک و هوشمندسازی دفاعی

شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران در نظر دارد در راستای تقویت و بومی سازی مبحث رباتیک و هوشمند سازی در وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح نمایشگاهی با عنوان "رباتیک و هوشمندسازی دفاعی" برگزار نماید

مکان : شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران
زمان : 1 تا 5 مرداد ماه 1390

اهداف و کارکردهای نمایشگاه :
- معرفی حوزه های مختلف رباتیک و کارکردهای مختلف آنها
- بومی نمودن مبحث هوشمند سازی و رباتیک در راستای نیازمندی های حوزه دفاعی
- همکاری با شرکت ها و تیم های تحقیقاتی فعال در حوزه هوشمند سازی و رباتیک
- تبیین نیازمندی های نیروهای مسلح در حوزه هوشمند سازی و رباتیک برای ارائه به شرکت ها و تیم های دانش بنیان
- حمایت مالی و فنی از تیم های دانش بنیان برای طراحی و ساخت سیستم های مورد نیاز بخش های دفاعی
از اعضای هیات علمی دعوت به عمل می آید در صورت تمایل به شرکت در نمایشگاه نسبت به معرفی تیم های فعال و دستاوردها به دفتر همکاری های علمی و صنعتی اقدام نمایند تا جهت تخصیص غرفه، سرویس ایاب ذهاب، اسکان و همچنین آماده سازی محوطه تست میدانی اقدام گردد.

موارد مورد نیاز :
- تصویر کارت ملی تمامی اعضای تیم شرکت کننده
- مشخصات کامل فنی تجهیزات مورد استفاده در نمایشگاه شامل لپ تاپ، ربات و تجهیزات مرتبط، دوربین فیلمبرداری و ...
- برنامه اقامت اعضای تیم در تهران(ویژه شهرستانها)
- معرفی عملکرد ربات، تشریح کاربرد و مشخصات فنی به صورت تصویری و نوشتاری
- مدارج و سوابق تحصیلی اعضای تیم
- سوابق و رزومه کاری تیم شرکت کننده
- تصویر یک قطعه عکس 4*3 جهت صدور کارت تردد

مهلت ارسال مدارک تا 13/4/90 و به آدرس marketing-sle@eci-company.com
 

Jacobe

عضو جدید
کنترل ربات پخش موسیقی با حرکات دست

کنترل ربات پخش موسیقی با حرکات دست



محققین کمپانی Corpora يک ربات هوشمند ساخته اند که در خانه حرکت می کند و کارش پخش موسیقی است! جالب تر اینکه این ربات حرکات دست و انگشتان را برای کنترل موسیقی متوجه می شود.​
سنسور دوربین های این ربات از نوع استریواسکوپ می باشد. این سنسور ها قادر به تشخيص حرکات دست هستند. تنها کافی است که موسیقی های مورد علاقه خود را در اختيار این ربات قرار دهيد و با حرکات دست و انگشتان خود عملکرد این استريو هوشمند را به دست بگیرید.​
برای مثال می توانيد با حرکت دست از ربات بخواهيد که موزيک قبلی را دوباره پخش کند یا موسیقی بعد را از پلی لیست انتخاب کند. اگر با انگشتان خود حرف V را نشان دهید موسيقی را با صدای بلند تر پخش کند و اگر علامت را برعکس کرده و همانند هشت فارسی را به آن نشان دهيد صدا را کم می کند.​
اگر هم خسته شديد کافی است کف دست خود را به ربات نشان دهید تا پخش موسيقی را متوقف کند. با حرکت انگشت اشاره به چپ و راست می توانيد در لیست آهنگ ها حرکت کرده و فایل مورد نظر خود را برای پخش انتخاب کنید.​
طراحی و پیکر بندی این ربات نیز زیبا است و در زمان پخش هر موزيک یک سری لامپ ال ای دی هم کار نورپردازی را به عهده دارند.

فعلا این ربات به صورت آزمایشی تولید شده اما امیدواریم هر چه زودتر آن را به صورت یک محصول در بازار ملاقات کنیم.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا