اخبار و تازه های رباتيک - قديم

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
الجزری پدر علم رباتیک جهان و دانشمند مسلمان قرن ششم هجری شمسی

الجزری پدر علم رباتیک جهان و دانشمند مسلمان قرن ششم هجری شمسی

الجزری پدر علم رباتیک جهان و دانشمند مسلمان قرن ششم هجری شمسی

دانشمند مسلمان کردتبار ، ابو العز بن اسماعیل بن الرزاز الجزری در سال 515هجری شمسی در شهر الجزری واقع در شمال عراق امروزی پا به این جهان گذاشت . او در شهر دیاربکر واقع در ترکیه امروزی مشغول به تحصیل و فرا گیری علم شد و تا آخر عمر در دیاربکر زندگی کرد و در سال 585 هجری شمسی درگذشت . لازم به ذکر است در آن دوره الجزری و دیاربکر جزئی از سرزمین ایران بود .

الجزری نخستین ربات قابل برنامه‌ریزی انسان نما را در اواخر عمرش ساخت . به این علت او به عنوان پدر علم مهندسی رباتیک جهان شناخته می شود . اختراع او ، یک قایق آبی بود که در آن چهار نوازنده‌ ی مصنوعی موسیقی برای مراسم و برنامه‌های جشن سلطنتی، آهنگ می‌نواختند و حاضران را سرگرم می‌کردند ، سازها به صورت هیدرولیک و با کمک آب برنامه ریزی می شود . او در سال 585 هجری شمسی کتابی با نام " دانستنی هایی در رابطه با مکانیزم های هوشمند " نوشت . این ربات انسان نما و چند مکانیزم موتوری انتقال آب و چند ساعت از زیبا ترین طرحهای او در این کتاب می باشد.
 
آخرین ویرایش:

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
کسب رکورد بین المللی فلافل لبنانی با آشپزی یک ربات

کسب رکورد بین المللی فلافل لبنانی با آشپزی یک ربات

کسب رکورد بین المللی فلافل لبنانی با آشپزی یک ربات

چندی پیش لبنانی ها یک فلافل 5173 کیلوگرمی ساختند تا رکورد جهانی خوراک ملی خود را از دست صهیونیستها خارج کنند . نکته جالبی که در این رکورد زنی مشاهده شد استفاده از یک ربات صنعتی برای هم زدن ظرف فلافل بود . ایده استفاده از ربات برای این رکورد زنی هم از نظر آشپزی کار درستی بود و هم به اندازه هزاران مقاله ترویجی به گسترش فرهنگ ربات در سطح عامه مردم لبنان کمک خواهد کرد .



 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
خبر بد - رونمایی مجدد از سورنا

خبر بد - رونمایی مجدد از سورنا

سلام

متاسفانه باز خبر بد منتشر شد

http://www.asriran.com/fa/news/123455

http://www.asriran.com/fa/news/123448

http://www.yjc.ir/News/NewsDesc.aspx?newsid=326773

این سه لینک را باز کنید و به خبر و عکس های بد پی می برید
البته لینک سوم عکسش واقعیه ی

برای مشاهده عکس های رونمایی قبلی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

http://www.robotics-engineering.ir/gallery/321-sourena-humanoid-robot-tehran-university

من نمی دونم تا کی می خواهند به رباتیکی ها توهین نمایند.


ختصاصی //مدیر پروژه ربات انسان نمای سورنا:
سورنا نمادی از موفقیت جوانان ایرانی برای دستیابی به فناوری پیشرفته است
ربات انسان نمای سورنا با تلاش محققان دانشگاه تهران، 13 تیرماه در سالن اجلاس سران رونمایی می شود.

عقیل یوسفی کما در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص طراحی و ساخت ربات انسان نما گفت: طراحی و ساخت ربات انسان نما یکی از فناوری های در حال رشد در سطح جهانی است که تاکنون دانشگاه ها و صنایع مطرح دنیا پیشرفت های زیادی در این حوزه داشته اند.

وی افزود: هدف از طراحی، ساخت و هوشمند سازی این نوع ربات ها استفاده از آنها در موقعیت های کاری حساس و دشوار به جای انسان یا به عنوان همکار در کنار انسان است و کاربرد بخش های مختلف بدن این ربات، در قسمت های مختلف صنعت،‌ آنرا به موضوعی کاربردی و جذاب برای صنعت و دانشگاه تبدیل نموده است.

یوسفی کما اظهار داشت: فناوری ربات انسان نما سابقه چندین ساله در کشورهای پیشرفته دنیا دارد و در ایران نیز تاکنون تیم های تحقیقاتی متعددی در حوزه طراحی و ساخت ربات های انسان نما فعالیت کرده اند.

وی یادآور شد: تیم مرکز وسایل نقلیه پیشرفته (CAV) دانشکده مهندسی مکانیک پردیس، دانشگاه های فنی دانشگاه تهران با همکاری انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن اقدام به طراحی و ساخت سورنا نموده است.

یوسفی کما تصریح کرد: در اجرای پروژه سورنا در دانشگاه تهران که یک پروژه فرارشته ای محسوب می شود از همکاری چند گروه تخصصی رباتیک در داخل کشور نیز بهره برده شده است.

وی خاطرنشان کرد: طراحی مکانیکی بدنه سورنا 2 به گونه ای صورت گرفته است که بیشترین درجات آزادی قسمت های مختلف بدن تأمین می گردد و جهت تأمین حرکت روان، با دقت بالا و بدون لغزش مفاصل، از هارمونیک درایو استفاده شده است و علاوه بر تأمین پایداری به صورت دینامیکی از سنسورهای فشار در کف پا نیز بدین منظور استفاده شده است.

مدیر این پروژه گفت: تیم سورنا با بیش از 20 نفر از زبنده ترین کارشناسان و مهندسین رباتیک در بخش طراحی، ساخت، نرم افزار، کنترل و بهینه سازی در طی یک سال به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت بوده است و سورنا 2 محصول بیش از ده هزار نفر ساعت کار فشرده است./غ


معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت صنایع و معادن از ساخت نخستین ربات انسان نما در کشور خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، حسن شیخ نیا امروز در مشهد گفت:این ربات دوازدهم تیر همزمان با گرامیداشت هفته صنعت و معدن با حضور رییس جمهور رونمایی می شود.

او افزود: این ربات انسان نما با نام "سرنا" به همت محققان بخش صنعت و دانشگاه تهران ساخته شده است.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت صنایع و معادن گفت : اندازه و وزن متوسط این ربات به اندازه یک انسان کامل است و برای انجام حرکات فیزیکی همانند انسان حرکت می کند.

او افزود: طراحی و ساخت این ربات صد درصد داخلی است و برای ساخت آن از فن آوری و افکار محققان ایرانی بطور کامل بهره گرفته شده است و به همین علت از افتخارات ملی کشورمان به شمار می آید.

حسن شیخ نیا گفت : طراحی و ساخت این ربات هوشمند بیش از 2 سال زمان برده است.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت صنایع و معادن گفت : ارتباط خوب صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاهها ، از جمله اقدامات دیگری است که در وزارت صنایع صورت می گیرد.

جالب تر از همه عکس ایرنا از این ربات ؛ با ربات های ژاپنی اشتباه گرفته

 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات انسان‌ نمای ایرانی به نام سورنا 2 رونمایی شد

سورنا 2 را مرکز وسایل نقلیه پیشرفته دانشگاه تهران «cav » با همکاری انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن ساخته است.
سورنا 2 محصول بیش از 10 هزار نفر ساعت کار فشرده می‌باشد و 20 نفر از زبده‌ ترین کارشناسان و مهندسین رباتیک در بخش‌های طراحی، ساخت، نرم‌افزار، کنترل و بهینه‌سازی در طول یک سال گذشته مشغول فعالیت در ارتباط با این پروژه بوده‌اند.
سورنا دارای 12 درجه آزادی در پاها ، 8 درجه آزادی در دست ها و دو درجه آزادی در سر است .
سورنا 2 قادر است همانند یک انسان ولی با سرعت آهسته‌تر و با ترکیبی از حرکات دست، سر و پا گام بردارد. سورنا 2 دارای قدی 145 سانتیمتری، وزنی 45 کیلوگرمی است و می‌تواند با حفظ تعادل گام بردارد.

منابع:
1- خبرگزاری ایسنا
2- خبرگزاری ایرنا
3- خبرگزاری مهر
4- خبرگزاری ایسکانیوز
5- خبرگزاری فارس
خبرگزاری ها غلط املایی های وحشتناکی دارند موتور دی سی را به صورت D30 نوشته اند. رباتیک را به صورت روباتیک نوشتند و ....
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
درگذشت پدر علم رباتیک ایران

درگذشت پدر علم رباتیک ایران

درگذشت پدر علم رباتیک ایران

پروفسور کارولوکس استاد نام آور دانشکده فنی دانشگاه تهران در سن 59 سالگی درگذشت.

کارو لوکس یک دانشمند از ارمنیان ایرانی و از پژوهشگران به نام سیستم‌های هوشمند در ایران بود.


او مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق را از دانشگاه تهران (۱۹۷۳ میلادی)دریافت کرد و در سال ۱۹۷۶ میلادی مدرک دکترای خود را از گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی با گرایش مهندسی کنترل دریافت کرد.


زمینهٔ پژوهش‌های او پیش‌بینی سری‌های زمانی، مدل‌های عاطفی و منطق فازی است.


او در سال ۱۳۸۵ خورشیدی به عنوان چهره ماندگار شناخته شد.


کارو لوکس متولد سال 1328 در «اصفهان» و بزرگ شده در تهران است.


کارو لوکس (Caro Lucas) بنیانگذار و مدیر «قطب کنترل و پردازش هوشمند» بود.


در طی سال‌های 1362 تا 1366 مدیر «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» (IPM) و در سال‌های 1345 تا 1367 رئیس دپارتمان ECE دانشگاه تهران بود.


از فعالیت‌های دانشگاهی وی در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توان به عضویت در هیات علمی دانشگاه تورنتو کانادا، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه گاریونیس و دانشگاه کالفرنیا (لس‌آنجلس) به عنوان دانشیار مدعو اشاره کرد.


وی پدر علم رباتیک ایران شناخته می‌شود. پرفسور کارو لوکس در 18 تیرماه 1389 دار فانی را وداع گفت.

منبع : خبرآنلاین
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات‌های بومی برای صنایع خودروسازی کشور تولید شد

ربات‌های بومی برای صنایع خودروسازی کشور تولید شد

ربات‌های بومی برای صنایع خودروسازی کشور تولید شد

محققان جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند با استفاده از دانش بومی ۱۰ ربات برای صنایع خودروسازی کشور طراحی کرده و بسازند.
سید محمد طباطبایی رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف روز یکشنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این پروژه برای نخستین بار در کشور و با یک سوم قیمت مشابه خارجی آن انجام شده است.
به گفته وی، این ربات که به منظور استفاده در خط مونتاژ موتور ملی EE7 طراحی و ساخته شده، نمونه داخلی ندارد و تمامی قطعات آن در مرکز خدمات تخصصی ساخت این پژوهشکده طراحی و ساخته شده است.
طباطبایی با بیان اینکه هم اکنون این ربات‌ها در خط تولید شرکت ایران خودرو فعال است، افزود: تاکنون بیش از ۱۰ ربات را با دانش بومی طراحی کرده و پنج ربات را ساخته‌ایم و آنها را به شرکت خودروسازی ایران خودرو تحویل داده ایم.
به گفته رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، یکی از این ربات ها، ربات موتوربرگردان موتور ملی است که در خط مونتاژ موتور ملی در شرکت ایران خودرو به کار گرفته شده و می‌تواند سیلندر را حول محور میل لنگ ۱۸۰ درجه و پالت مربوطه را ۹۰ درجه بگرداند تا سایر مراحل مونتاژ در زیر سیلندر انجام شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم همکاری جهاد دنشگاهی و صنعت خودرو و با استفاده از دانش فنی کسب شده از ساخت این ربات در سایر پروژه‌های مشابه، سطح کمی و کیفی این نوع پروژه‌ها تامین شود.
پیش از این نیز پژوهشگران این واحد، ربات جابجایی و چرخش دو جهته سیلندر خودرو را برای اولین بار در کشور طراحی کرده و در خط تولید شرکت ایران خودرو به بهره برداری رسانده بودند.
به گفته طباطبایی ربات چرخش دو جهته سیلندر، نمونه داخلی و خارجی ندارد و برای اولین بار در کشور در گروه پژوهشی مکانیک پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی طراحی و ساخته شده است. این ربات که به صورت هم زمان چهار نوع جابجایی و دوران را در جهات مختلف انجام می‌دهد در صنایع مختلف کشور کاربرد دارد.
رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف گفت: ربات چرخش دو جهته سیلندر خودرو با قرار گرفتن در خط تولید ایران خودرو می‌تواند سیلندر خودرو را در دو جهت در اندازه‌های ۹۰ و ۱۸۰ درجه، در کمترین فضای ممکن و با سرعتی بسیار بالا به صورت همزمان بچرخاند تا وارد مرحله بعدی خط تولید موتور خودرو شود.
به گفته وی این ربات ضریب ایمنی بسیار بالایی دارد و قابلیت کنترل در دو حالت اتوماتیک و دستی را داشته و طوری طراحی شده که احتمال آسیب رسیدن به ربات در اثر خطاهای متصدی کار با آن صفر است.
طباطبایی تاکید کرد: این ربات بر اساس یکی از نیازهای اساسی موجود در خط تولید شرکت ایران خودرو و بر اساس شرایط خاص این شرکت در مدت شش ماه ساخته شده است.
وی یادآور شد: با توجه به دانش و تجربه‌ای که در این زمینه در پژوهشکده توسعه تکنولوژی وجود دارد، در صورت نیاز صنایع دیگر، نمونه‌های مشابه آن در مدت زمان کوتاهتری طراحی و ساخته خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف اضافه کرد: این ربات‌ها کاربردهای متفاوت از جمله سیلندر و سرسیلندر و جابه جایی قطعات را دارد و از آنجا که با سفارش ساخته شده متناسب با نیاز شرکت ایران خودرو است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات تیر انداز ساخت ایران

ربات تیر انداز ساخت ایران

ربات تیر انداز ساخت ایران

ربات تیر اندازی که مشاهده می نمایید مجهز به هدف گیری لیزری می باشد و با استفاده از پردازش تصویر ، انسان ها را شناسایی کرده و به طور خودمختار به آن ها تیراندازی می کند.



لینک دانلود فیلم


اول همانطور که در فیلم مشاهده می کنید پروزه دانشگاهی تعدادی دانشجو هست
برای کاهش هزینه لیزر آن را با چسب متصل کرده اند و پایه آن را به ارزان ترین شکل ممکن ساخته اند .
اما از نظر نرم افزاری برنامه ای خوبی نوشته اند که می تواند rt باشد

اگر به اسلحه نگاه کنید تفنگ بادی است که علتش این است که به دانشجویان اجازه حمل سلاح دیگری نمی دهند. بنابراین فعلا فقط می توان با آن گنجشک شکار کرد .

اما با توجه به محل سلاح می توان پی برد که اسلحه های دیگری را می توان جایگزین آن کرد . اما چون این سلاح ها دارای لگد هستند احتیاج به تقویت بدنه و مصالح از نظر پی ریزی و متالوژی می باشد که اگر به صورت صنعتی در بیاید 6 ماه کار کارشناسی نیازمند است.

با اصلاح موارد گفته شده می توان این ربات را در مناطق مرزی یا حرکت ممنوع قرار داد و با توجه به این که این ربات خود مختار است به هیچ موجود زنده ای رحم نخواهد کرد و به راحتی می نوان مرز های کشور را امن کرد.

چون این عکس مربوط به چهار سال پیش است فکر کنم تا الان این طرح باید تکمیل شده باشد اما این که چرا در مرز ها هنوز بکار نرفته است جای سوال است .

به علت این که من این ربات را از نزدیک ندیدم تمام گفته های بالا از روی مشاهداتم از این عکس و فیلم بدست آوردم . اگر اشتباهی کردم شما به بزرگی خودتان ببخشید .

در عکس زیر نمونه ی آمریکایی این ربات که سال 2007 در عراق و افغانستان بکار گرفته شد را مشاهده می نمایید . البته نمونه ی 2010 این ربات بروی شنی قرار گرفته و می تواند حرکت کند و ثابت نیست.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ارتش آمریکا ربات‌ دروغگو ساخت

ارتش آمریکا ربات‌ دروغگو ساخت

ارتش آمریکا ربات‌ دروغگو ساخت.
ایا شما می توانید به ربات ها اعتماد کنید ؟
Why you can't trust robots
A robot capable of deceit has been developed by American military researchers.

محققان موسسه تکنولوژی جورجیا نرم افزاری را برای ربات ها ابداع کرده اند که می تواند به منظور حفظ اطلاعات و جلوگیری از دست گیر شدن در میدانهای جنگ به آنها فریب دادن و دروغ گفتن بیاموزد.

به گزارش مهر، دروغگویی و فریب دادن جزء رفتارهای ناپسندی به شمار می روند که به تازگی به رباتها آموزش داده می شوند. محققان ارتش آمریکا رباتی خلق کرده اند که از توانایی فریب دادن و دروغ گفتن برخوردار است.

برنامه جدید به ربات ها این توانایی را می دهد که دروغ های دیگر ربات ها را کشف کرده و از ساده لوحی طرف مقابل برای فریب دادن وی و دروغ گفتن استفاده کند.

به گفته محققان موسسه تکنولوژی جورجیا، این ربات حتی از توانایی فریب دادن انسان به شیوه ای مشابه برخوردار است. این ابداع جدید می تواند منجر به پیشرفتهای نظامی در زمینه تولید ربات هایی شود که می توانند بمبها را خنثی کرده و مجروحان جنگی را به پناهگاه ها حمل کنند.

درک ربات ها از دروغگویی و فریب دادن ، از دستگیر شدن آن ها و یا از سوخت شدن اطلاعاتی که در ربات ها ذخیره شده است، جلوگیری خواهد کرد.

با این حال برخی از متخصصان رباتیک از اینکه چنین تکنولوژی بتواند وجهه ربات ها را برای عموم مردم خدشه دار کند و یا به ساخت ربات های ناهنجار دیگری که می توانند شکار کنند منجر شود ابراز نگرانی کرده اند.

بر اساس گزارش تلگراف، در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت رباتیک جلب اطمینان مردم است و در صورتی که ربات ها فریب دادن را بیاموزند ، این مشکل بسیار جدی تر خواهد شد.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
چرا فکر می کنید کلمه روباتیک اشتباهه؟
برام مهمه که میپرسم

شما می توانید به پادکست ها و یا کلیپ هایی که درباره ی ربات ها حرف می زند گوش دهید

چه لهجه ی آمریکایی و چه لهجه ی انگلیسی

به عنوان مثال می توانید از پادکست های http://www.robotspodcast.com استفاده نمایید

تلفظ صحیح robotic به صورت ر _ُ / با / تیک است .

سازمان سنجش می نویسد رباتیک .
وزارت علوم می نویسد رباتیک .
دانشگاه ها می نویسد رباتیک .

80 % مردم 65 % کتاب ها و 20 % خبرگزاری ها این را می دانند

اما 20 % مردم 35 % کتاب ها و 80 % خبرگزاری ها این را نمی دانند

اکثر آن هایی که غلط می نویسند ، از روباتیک استفاده می کنند . کلمه های روبوتیک و ربوتیک و .... هم دیده شده . بعضی ها رباطیک می نویسند !!!

چون رباتیک به شیوه های دیگر نیز نوشته می شود . یک مطلب را وقتی جست و جوی می کنید چه در اینترنت و چه در کتابخانه ها باید چند بار آن ها را بنویسید تا به تمامی آن ها دسترسی داشته باشید

بیایید همه درست بنویسیم که درست آن ، رباتیک است.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
یوبات ربات پایه پویا با بازوی 5 درجه آزادی محصول کوک

یوبات ربات پایه پویا با بازوی 5 درجه آزادی محصول کوک

یوبات ربات پایه پویا با بازوی 5 درجه آزادی محصول کوکا

Youbot یوبات نام محصول جدید شرکت کوکا می باشد که یک ربات پایه پویا با بازوی 5 درجه آزادی می باشد. قسمت متحرک از یک بستر دارای 4 چرخ همه جهته Omni تشکیل شده است . این چرخ ها پیش از این در محصول دیگر کوکا با نام omniMove امتحان خود را پس داده است. این محصول تا حد زیادی کدباز است و نرم افزار آن تحت حمایت طرح BRICS Best Practices in Robotics اتحادیه اروپا است.

مشخصات سخت افزاری:

Youbot Arm: یک بازوی 5 محوره با ارتفاع 655 میلیمتر، 6 کیلوگرم وزن و بارگذاری نیم کیلوگرم ، تکرارپذیری برابر 0.1 میلی متر و فضای کاری حدود نیم متر مکعب که یک محدودیت مصرف توان 80 واتی نیز بر روی آن جهت ایمنی اعمال شده است.
Youbot Gripper: یک گیره 2 انگشتی که امکان گرفتن اشیا تا قطر 70 میلی متر را دارد.
Youbot Platform: یک بستر پویا که از 4 چرخ همه جهته تشکیل شده است. ابعاد این بستر 530 * 360 * 106 میلی متر، 15 میلی متر ، وزن کل 20 کیلوگرم، بارگذاری 20 کیلوگرم ، حداکثرسرعت 0.8 متر بر ثانیه ، ساپورت باس ارتباطی Ethercat ، و 24 ولت می باشد.
EnergySupply: دو عدد باطری 12 ولتی 5 آمپرساعت، قابل شارژ که در داخل پلتفرم قرار داده شده و می تواند حدود 90 دقیقه انرژی مورد نیاز دستگاه را تأمین نماید.
On-board PC: یک مادر برد مارک mini ITX دارای پردازنده ی مستقل ، 512 مگابایت حافظه ی رم ، 4 گیگابایت حافظه ی کامپکت فلش ، WLAN و USB که در داخل بستر پویا قرار داده شده است.

مشخصات نرم افزاری:

Open source: یک کنترلر ربات با ارتباط های باز (موقعیت، سرعت و کنترل جریان)
BRIDE: نرم افزار محیط اجرایی BRICS که بر اساس نرم افزار IDE با کد باز Eclipse نوشته شده است.
BROCRE: توابع کتابخانه ای با کد باز (BRICS Open Code Repository) که شامل آلگوریتمهای آماده در سه دسته بندی زیر می باشد.
BRICS_MM الگوریتمهای کتابخانه ای آماده که مربوط به حرکات ربات پویا می باشد (BRICS Mobile Manipulation)
BRICS_3D الگوریتمهای کتابخانه ای آماده که مربوط به درک موقعیت و مدلسازی سه بعدی می باشد.
BRICS_RN الگوریتمهای کتابخانه ای آماده که مربوط به یک هدایت مطمئن می باشد (Robust Navigation)
BLENDER: یک مدل شبیه سازی
Sample Application: مثالهای آماده برای آموزش شروع به کار ربات

برای خرید این ربات می توانید به لینک youbot-store.com مراجعه نمایید ولی از قیمت بالای آن تعجب نکنید.







منبع : سایت مهندسی رباتیک
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
وزیر صنایع گفت جهان به سوی استفاده از ربات ها رفته است

وزیر صنایع گفت جهان به سوی استفاده از ربات ها رفته است

وزير صنايع گفت جهان به سوي استفاده از ربات ها رفته است

وزير صنايع شامگاه شنبه در مراسم اختتاميه مسابقات رباتيک جام اميرکبير و خوارزمي بر لزوم کاهش فاصله بين توليد تحقيقاتي ربات در کشور و توليد صنعتي آن تاکيد کرد.
به گزارش موج، مهندس علي اکبر محرابيان در اين مسابقات که در دانشگاه اميرکبير برگزار شد:خطاب به دانشجويان ايراني شرکت کننده در اين مسابقات افزود: ما براي پرکردن اين فاصله ها فقط بر روي انديشه و توان شما حساب کرده ايم .
وي اظهار داشت : امروز در حوزه صنعت کشور به عنوان بازاري براي به ظهور رسيدن انديشه ناب و پاک جوانان، طرح ها و اعتباراتي براي حمايت از آنها در زمينه هاي يافته هاي علمي در فناوري هاي نوين نانو فناوري ، مهندسي رباتيک ، زيست فناوري و علوم زيستي ، پزشکي ، هوش مصنوعي ، مواد پيشرفته و ديگر زمينه هاي علمي و پژوهشي داريم .
محرابيان اظهار داشت: جهان در سال گذشته 77 هزار قطعه ربات وارد بازار کرد و اين درحالي است که در همان سال 13 ميليارد دلار توليد ربات داشته و پيش بيني مي شود تا سال 2013 اين رقم به 17 ميليارد دلار ربات برسد.
به گفته وي کاهش هزينه، افزايش کيفيت، کاهش ضايعات توليد، تکرار پذيري، افزايش شتاب و سرعت، افزايش دقت، اطمينان و سازگاري از جمله مزايايي است که جهان را به سوي استفاده از ربات هدايت کرده است.
وزير صنايع با اشاره به توليد 11 برابري علم در ايران نسبت به جهان، تجاري سازي ايده هاي علمي را مساله مهمي براي کشور ذکر کرد و گفت : علمي که نتواند در صنعت و زندگي روز مره مردم وارد شود و خدمت رساني کند، علم پرحاصل نيست.
وي گفت :در وزارت صنايع و معادن و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري راهکارهايي براي تجاري سازي ايده هاي علمي اجرايي شده و اعتباراتي براي اين امر نيز اختصاص يافته است.
محرابيان با اشاره به آمادگي وزارت صنايع براي حمايت از برندگان مسابقات رباتيک جام امير کبير و خوارزمي افزود: در سراسر صنعت کشور ربات هاي بسياري از همين ايده هاي علمي به تجاري سازي رسيده و اکنون در سطح وسيع مورد استفاده قرار مي گيرند.
وي ربات دستيار جراح، ربات الکتروکاتر و ظريف برهاي پرقدرت 160 تن را از جمله ربات هايي عنوان کرد که در کشور به تجاري سازي رسيده است و مورد استفاده قرار مي گيرند.
وي از دانشجويان فعال در عرصه توليد ربات دعوت کرد از سالن هاي توليد ربات هاي صنعتي در کشور بازديد کنند تا با مشاهده ربات هاي تکميل، ترکيبي و تجاري سازي شده در محيط هاي کاملا صنعتي، با دقت و تدبير بيشتري در اجزاي اين ربات ها تحقيقات خود را به توليد ربات هاي مورد نياز جامعه آينده کشور سوق دهند.
وي تاکيد کرد: تمامي دستاوردهاي کشور حاصل تکيه و اعتماد بر توان ايراني بوده و هر جا که به خارجي ها تکيه کرده ايم نتيجه اي نگرفته ايم .
محرابيان گفت: اگرچه از همکاري با ساير کشورها استقبال مي کنيم اما انديشه، توان و ابتکار ايراني را با هيچ چيز ديگري عوض نمي کنيم.
وي در پايان از حمايت و همکاري همه جانبه وزارت صنايع با سازندگان ربات در کشور خبر داد.

پايان خبر از خبرگزاري موج

تحليلي کوتاه :

در اخباري که امسال از وزير علوم و معاونانش و همچنين وزير صنايع درج گرديده بود رشته مهندسي رباتيک را به حساب نياورده بودند طوري که همين وزير صنايع گفته بود براي هوشمند کردن ماشين هاي مکانيکي صنايع و معادن به رشته ي فناوري اطلاعات نيازمنديم !!! و وزارت علوم گفته بود براي توسعه علم رباتيک بايد تعداد مسابقات رباتيک را افزايش دهيم و همچنين تا کنون خبري از زبان مسئولان کشور در مورد بازار فروش و توليد رباتيک نقل نگرديده بود .
اما در اين خبر رباتيک را جز فناوري هاي نوين مورد حمايت وزارت صنايع به شمار آورده است همچنين آمار فروش و توليد ربات که قبلا در اين سايت درج گرديده است نيز آورده شده ، همچنين مزاياي ربات که يکي ديگر از مقالات سايت و نيز جمله کليدي اي که بار ها بدان اشاره کرديم "علمي که نتواند در صنعت و زندگي روز مره مردم وارد شود و خدمت رساني کند، علم پرحاصل نيست." را مشاهده مي نماييم .
اين نشان مي دهد که بلاخره بخشي از اين سايت يا توسط مسئولان کشور خوانده شده و يا براي آنها نقل گرديده است . هر چند که تا همين حد نيز تحول بسيار بزرگي در گفتار مسئولان کشور شاهد هستيم اميدواريم اين نوشتار فقط در حرف نباشد و شاهد آن در عمل نيز باشيم .
سايت مهندسي رباتيک ، رسانه ي مهندسان رباتيک ايران

منبع : مهندسي رباتيک
کد:
http://www.robotics-engineering.ir/robotics-news/53-other-robotics-news/358-industry-minister-said-the-world-has-been-using-robots
 

imannasa2000

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشگاه سمنان در مسابقات بین المللی رباتیک بالاتر از دانشگاههای شریف و تهران ایستاد

دانشگاه سمنان در مسابقات بین المللی رباتیک بالاتر از دانشگاههای شریف و تهران ایستاد

تیم دانشگاه سمنان که برای شرکت در یکی از زیرگروههای 12 گانه مسابقات اخیر بین المللی رباتیک به این مسابقات اعزام شد بود با اتمام مسابقات و مشخص شدن نتایج به مقام اول این زیر گروه دست یافت. به گزارش روابط عمومی دانشگاه سمنان ، سرپرست این تیم اعزامی گفت: دومین دوره مسابقات بین المللی رباتیک جام دانشگاه امیر کبیر که با برگزاری سومین دوره مسابقات ملی رباتیک خوارزمی همزمان شد نتیجه درخشانی برای دانشگاه سمنان به همراه داشت . دکتر علی عموزاده افزود: در این سری از مسابقات 620 تیم از داخل و خارج کشور تقاضای حضور در این مسابقات را داشتند که نهایتا 210 تیم راهی این مسابقات چهار روزه شدند.وی گفت: دانشگاه صنعتی امیر کبیر میزبان برگزاری همزمان این دو دوره مسابقه بود که در روزهای بیست وهفتم الی سی ام مهر ماه در این دانشگاه برگزار شد .وی در توضیح بیشتر افزود: این مسابقات در 12 زیر گروه برگزار شد و تیمهای شرکت کننده هر یک در یکی از زیر گروهها حضور داشتند و تیم دانشگاه سمنان در زیر گروه خودروهای شیمیایی این مسابقات شرکت کرده بود. سرپرست تیم اعزامی دانشگاه سمنان در معرفی این زیرگروه گفت: در این زیرگروه ماشینهایی که به رقابت می پرداختندرباتهایی بودند که با نیروی محرکه شیمیایی کار می کردند ، استعداد حمل مقداری بار را داشتند ، تا مسافتی پیش رفته و سپس بنا بر واکنشی شیمیایی متوقف می شدند.وی اعضای تیم اعزامی دانشگاه سمنان را آقایان سجاد تشرفی، امید طاهری، و خانمها عصمت عامری و سمانه حمیدی معرفی کرد و افزود: پس از چهار روز رقابت تیم دانشگاه سمنان به مقام اول این زیر گروه دست یافت و پس از آن دانشگاههای تهران و شریف به مقامهای دوم و سوم این زیر گروه رسیدند.

http://semnan.ac.ir/modules.php?name...rticle&sid=915

تـــــــــــــــــــــــب ـــــــــــریــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــک​
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
سورنا در ردیف 5 ربات برتر دنیا قرار گرفت

سورنا در ردیف 5 ربات برتر دنیا قرار گرفت

دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن اعلام کرد: ربات انسان نمای سورنا که از آن به عنوان یک توسعه غافلگیر کننده نام برده شد، در ردیف 5 ربات صاحب نام دنیا قرار گرفت.

به گزارش مهر، حمید طاهباز توکلی با اعلام اینکه ربات ایرانی سورنا در ردیف 5 ربات برتر دنیا قرار گرفت، گفت: بزرگترین انجمن حرفه‌ای دنیا به نام IEEE با تحلیل رباتهای پیشرفته دنیا نام سورنا را در ردیف 5 ربات صاحب نام دنیا قرار داد.

دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن اظهار داشت: این انجمن طی گزارشی رباتهای Asimo (ژاپن)، Reem-B (اسپانیا)، Justin (آلمان)، Charli (آمریکا) و Surena (ایران) را مورد تحلیل، بررسی و مقایسه قرار داده است.

وی اضافه کرد: انجمن IEEE از سورنا به عنوان یک توسعه غافلگیرکننده یاد کرده است. در گزارش این مرکز بین‌المللی آمده است بعد از انتشاراولین گزارشها، بعضی از اشخاص شک کردند که این روبات چیزی بیشتر از یک بدنه یا پوشش پلاستیکی شبیه Asimo نیست، اما فیلم ویدئویی ثابت کرد که این ربات انسان‌ نما واقعا یک ربات انسان نما است که با سیستم کنترل بازخوردی می‌تواند مثل انسان راه برود، به آهستگی گام بردارد، خم شود، بر روی یک پا بایستد و حرکات منحصربه خودش را داشته باشد.

توکلی این موفقیت را حاصل تلاش نخبگان جوان ایرانی دانست و خاطر نشان کرد: ستاد توسعه سورنا با هدف توسعه و پیشرفت توانمندیهای سورنا در سطح بین المللی با گروهی از نخبگان جوان کشور تشکیل شد و در مقایسه با سایر گروههای تحقیقی و پژوهشی دنیا طی مدت زمانی کوتاه توانست به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کند.

IEEE بزرگترین انجمن حرفه ای دنیا است که در زمینه فعالیتهای نوآورانه و تکنولوژیک با گرایش الکترونیک فعالیت می‌کند. این نهاد علمی در آمریکا مستقر است و دارای 400 هزار عضو در بیش از 160کشور و 90هزار دانشجو در 80 کشور جهان است


http://alef.ir/1388/content/view/86135/
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
SURENA 2
University of Tehran's Advanced Vehicles Center, Tehran
Finally, we're including here the Iranian robot Surena 2, unveiled a few months ago, just because it was such a surprising development. After the first reports surfaced, some people were skeptical the robot was more than an Asimo-looking plastic shell. But finally, video proved the humanoid was indeed a humanoid.
The 1.45-meter-high robot was developed to help researchers explore aspects of bipedal locomotion, Tehran University professor Aghil Yousefi-Koma told IEEE Spectrum. His team is working on a feedback control system that yields a much more humanlike motion.
Surena might be a slow walker, but it has its tricks: It can bow, stand on one leg, and according to some news reports, dance. Dance-off, Asimo?


http://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/humanoids/humanoid-robots-rise
 

virjile

عضو جدید
ما این ربات رو از نزدیک دیدیم و با چند نفر از مهندسا صحبت کردیم.... واقعا مزخرفه و یک کپی اشغال بیشتر نیست........
 

virjile

عضو جدید
واقعاً متخصصان IEEE چقدر نمی فهمیدند، نه؟
*******
ای بابا کی گفته متخصصان ieeeاینو تایید کردن خوبه اونا سایت دارن و مجله و مقاله و حتی برنامه تلویزیونی دارن پس کی این دروغ بزرگ رو گفته که اونا همچین کاری کردن************** نه بابا جون این عادت ادمای دروغگو مثل اکثر مسعولین ماست که برای بزرگ جلوه دادن خودشون این حرفا رو میزنن*** باور نمیکنید خودتون امتحان کنید**
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
*******
ای بابا کی گفته متخصصان ieeeاینو تایید کردن خوبه اونا سایت دارن و مجله و مقاله و حتی برنامه تلویزیونی دارن پس کی این دروغ بزرگ رو گفته که اونا همچین کاری کردن************** نه بابا جون این عادت ادمای دروغگو مثل اکثر مسعولین ماست که برای بزرگ جلوه دادن خودشون این حرفا رو میزنن*** باور نمیکنید خودتون امتحان کنید**

متن انگلیسی که گذاشته شده از سایت ieee هستش، چه خوبه اول بخونید و دقت کنید بعد نظر بدید....
 
آخرین ویرایش:

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جناب مدیر شما دیگه چرا؟
خوده asimo هم جزو برگزیدگان هستش:

این انجمن طی گزارشی رباتهای Asimo (ژاپن)، Reem-B (اسپانیا)، Justin (آلمان)، Charli (آمریکا) و Surena (ایران) را مورد تحلیل، بررسی و مقایسه قرار داده است.
اون لینک منبع اصلی هم هستش که توش راجب شباهت این دو اشاره کرده و بعد توضیح داده....
 

virjile

عضو جدید
متن انگلیسی که گذاشته شده از سایت ieee هستش، چه خوبه اول بخونید و دقت کنید بعد نظر بدید....
ممنون ولی.. فکر نمیکنید اون یک گزارش اولیه که از روی لینکهای خبر گزاری پخش شده باشه//.... میتونیید به خود سایت برید و مستقیم با خود متخصصان سایت صحبت کنید و بهشون پیام بدید تا جوابتون رو بگیرید...
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
کلاهبرداری از شرکت کنندگان مسابقات رباتیک رعدکاپ اصفهان

کلاهبرداری از شرکت کنندگان مسابقات رباتیک رعدکاپ اصفهان

کلاهبرداری از شرکت کنندگان مسابقات رباتیک رعدکاپ اصفهان

خبرگزاری فارس: به دنبال برگزاری ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک کشور در اردوگاه کشوری شهید بهشتی اصفهان، از یک‌هزار و 500 شرکت کننده این مسابقات کلاهبرداری شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با اعتراض یک‌هزار و 500 دانش‌آموز و دانشجوی شرکت کننده در ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک کشور به نحوه برگزاری این مسابقات در اصفهان، مشخص شد که این مسابقات با جعل لوگوی یکی از دانشگاه‌های اصفهان و به نام این دانشگاه توسط شرکت خصوصی رعد ایران " رعد کاپ " برگزار شده و رسمیت ندارد.
محسن حبیب‌زاده دانشجوی برق و الکترونیک دانشگاه مشهد در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص نحوه کلاهبرداری شرکت رعد ایران گفت: شش ماه پیش در حالی فراخوان برگزاری این دوره از مسابقات در 26 و 27 آبان ‌ماه سال جاری بر روی سایت raadcup.ir قرار گرفت و دانش‌آموزان و دانشجویان از سراسر کشور اقدام به ثبت ‌نام کردند که در ابتدا یکی دیگر از دانشگاه‌های اصفهان میزبان این دوره از مسابقات اعلام شد.
وی تصریح کرد: یک ماه قبل از برگزاری مشخص شد که این دانشگاه میزبان این دوره از مسابقات است و این در حالی بود که پس از این موضوع، شرکت کنندگان به هنگام حضور در اصفهان متوجه شدند که تنها شرکت خصوصی رعد ایران یا رعدکاپ مجری برگزاری این مسابقات است.
این دانشجوی دانشگاه مشهد بیان داشت: دوره مقدماتی مسابقات رباتیک رعد کاپ 26 آبان ماه در حالی برگزار شد که عدم حضور هیچ مسئولی در اردوگاه شهید بهشتی به منظور پاسخگویی به مشکلات شرکت‌کنندگان و ناظر بر نحوه برگزاری مسابقات، عدم وجود برنامه دقیق و مشخص در نحوه پذیرش و سرویس‌دهی به آنها سبب اعتراض جمع کثیری از شرکت کنندگان شد که به دنبال این اعتراضات و تماس با نیروی انتظامی استان اصفهان، شب گذشته مجری مسابقات دستگیر و راهی زندان شد.
یکی از دانشجویان رشته نرم‌افزار کامپیوتر از دانشگاه یزد نیز گفت: تمام شرکت کنندگان معترض به علت اینکه مرجع پاسخگویی در دوران برگزاری مسابقات وجود نداشت، از حضور در دوره فینال خودداری کردند که با مشخص شدن کلاهبرداری صورت گرفته، با پیگیری نیروی انتظامی اصفهان و دادگستری قرار شد تمام هزینه شرکت کنندگان عودت داده شود.
یکی از دانشجویان دانشگاه قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان ادامه داد: حداقل هزینه برای ساخت یک ربات ساده نزدیک به 300 هزار تومان است و بسیاری از شرکت کنندگان در این مسابقات یک میلیون تومان برای ساخت ربات هزینه کردند.
به گزارش فارس، مسابقات ملی رباتیک کشور هر ساله به میزبانی دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود که این مسابقات اردیبهشت‌ ماه امسال به میزبانی این دانشگاه برگزار شد و این در حالیست که با سوء‌استفاده شرکت خصوصی رعد ایران از آرم و نام دانشگاه، برگزاری این مسابقات بسیار قابل تامل به نظر می‌رسد.
در سایت رعد کاپ که با وجود کلاهبرداری صورت گرفته، هنوز ***** نشده و به راحتی قابل دسترسی است، هزینه ثبت نام هر تیم در هر رشته 50 هزار تومان، هزینه ثبت نام هر نفر در هر رشته 20 هزار تومان، هزینه اسکان برای هر نفر در دو شب 20 هزار تومان، هزینه پذیرایی برای هر نفر 20 هزار تومان و هزینه هر نفر مهمان یا تماشاگر در دو روز نیز 10 هزار تومان اعلام شده است.
به گزارش فارس، این دوره از مسابقات قرار بود در رشته‌های ربات‌های مسیریاب، مسیریاب ویژه، امدادگر، مین‌یاب، شبیه‌ساز فوتبال دو بعدی، نمایش آزاد و بینایی ماشین و با حضور یک‌هزار و 500 نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر کشور برگزار شود.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
رستوران روبات ها در جیانگ چین افتتاح شد + عکس

رستوران روبات ها در جیانگ چین افتتاح شد + عکس

رستوران روبات ها در جیانگ چین افتتاح شد + عکس



روبات ها یا آدم های آهنی ساحته می شوند تا در خدمت انسان باشند این موضوع چندان دور از دسترس نیست و حتی در بسیاری از فیلم های علمی – تخیلی به این مورد هم گریزی زده شده است . اما بشنوید خبری جالب از چین که در شهر جیانگ این کشور رستورانی افتتاح شده است که در آن آدم آهنی ها خدمت می کنند .
رستوران Dalu Rebot در جیانگ چین که از روبات ها در پذیرایی از مشتریان بهره می برند و گنجایش پذیرایی ۱۰۰ نفر را دارد در ۵ دسامبر افتتاح شده است و پیش بینی می شود که به خاطر کارکنان آهنی اش هم که شده باشد استقبال خوبی از آن شود . این رستوران از دو روبات بعنوان مسئول پذیرش و سفارشات و شش خدمه یا گارسون بهره می برد و نحوه خدمت رسانی بدین ترتیب است که میز ها به گونه ای چیده شده اند که توسط خطوط مدور ریلی به هم متصل هستند و روباتها در این خط سیر و برنامه ای که به آن ها داده می شود سفارشات مشتریان را به میز آنها می رساند . این تازه ابتدای راه است و مسئولان آن در نظر دارند تا این رستوران را وسعت بخشیند تا استخدام ۴۰ روبت جهت کار و مطمئنا می تواند به یک جاذبه توریسمی در این شهر تبدیل شود .
منبع
+

+

+

 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
داروینوپ؛ روبوتی که می تواند مال خودتان باشد

داروینوپ؛ روبوتی که می تواند مال خودتان باشد

داروینوپ؛ روبوتی که می تواند مال خودتان باشد



داروینوپ نام روبوتی است که می تواند یک پلتفرم خاص برای توسعه دهندگان روباتیک محسوب شود. اینک نسل جدید این نوع روبات ها که امکان برنامه ریزی شدن دارند؛ در شرف عرضه به بازار هستند و اطلاعات جدیدی از آن ها منتشر شده است. یک کمپانی کره ای که در زمینه روبوتیک فعالیت می کند، نرم افزار لازم برای برنامه نویسی اپن سورس، بعلاوه راهنما و نقشه ساخت و ... را در دسترس قرار داده است. همچنین ربات های کاملا مونتاژ شده از این نوع را هم به فروش می رساند.



اما در مورد داروینوپ (DARwin-OP) باید بدانید که در کنفرانس جهانی ربات های انسان نما رونمایی شده بود. اگر از مشخصات سخت افزاری آن می پرسید؛ این ربات کوچک از یک پردازنده 1.6 گیگاهرتزی اتم اینتل استفاده می کند و یک حافظه4 گیگابایتی اس اس دی. استفاده از 2 گیگابایت رم و وای فای هم مزید بر علت شده اند تا سخت افزار این ربات در حد خوب و مناسبی باشد.



گفتیم کوچک، اما خیلی هم آن را کوچک حساب نکنید چون اگر آن را در بین ربات های انسان نما بررسی کنیم؛ می بینیم که با قد 17.9 اینچی، جزء ربات های بلند قد محسوب می گردد! داروینوپ با قیمت 9600 دلار برای دانشگاه ها ارسال می شود و البته قیمت خرده فروشی آن گران تر بوده و به 12000 دلار می رسد. با تمام این ها به نظر می رسد که این ربات می تواند با سخت افزار خوب و اپن سورس بودن، قیمت خود را توجیه کند.



اگر این ربات قابل برنامه ریزی، دست شما بود، چه کار هایی با آن می کردید؟ می توانید در بخش نظرات در مورد این موضوع صحبت کنید.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
کشور امارات متحده عربي در expo21

کشور امارات متحده عربي در expo21

هر ساله نمایشگاه فناوری های expo برگزار می شود که کشور ها ، دانشگاه ها ، کمپانی ها و ... محصولات خود را به نمایش می گذارند

کشور امارات متحده عربی دو محصول خود را در سالن رباتیک اراوه نموده است که به شرح زیر است

فیسبات





ابن سینا





جهت اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید

http://www.expo21xx.com/automation21xx/18229_st3_university/default.htm
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
جهش بزرگی در علم ربوتیک

جهش بزرگی در علم ربوتیک

به نظر می رسد که دوران طولانی داستان ها و فیلم های تخیلی با ربات هایی انسان نما رو به پایان است ، و برای کسانی که روزگاری چنین چیزهایی را خنده دار و غیرممکن می خواندند کم کم شرایط دگرگون می شود. با نگاهی به گذشته های دور تا به امروز، می توان گفت که انسان همیشه مسائل بسیاری را غیرممکن دانسته که پیشرفت علم آنرا ممکن نموده است.
به نظر می رسد که دوران طولانی داستان ها و فیلم های تخیلی با ربات هایی انسان نما رو به پایان است ، و برای کسانی که روزگاری چنین چیزهایی را خنده دار و غیرممکن می خواندند کم کم شرایط دگرگون می شود. با نگاهی به گذشته های دور تا به امروز، می توان گفت که انسان همیشه مسائل بسیاری را غیرممکن دانسته که پیشرفت علم آنرا ممکن نموده است.
R2 نام نسل جدیدی از ربات های انسان نما می باشد که با همکاری مهندسین ومتخصصین دو سازمان بزرگ جهان در حال ساخت می باشد.ربات هایی با هوش بسیار بالا که قادر به کار و فعالیت در کنار سایر مردم هستند. NASA و General Motors در یک پروژه تیمی در جهت تسریع پیشرفت ربات های نسل آینده و سایر تکنولوژی های مورد استفاده در صنعت هوافضا و حمل و نقل به هم پیوسته و مشغول به کار شدند.

مهندسان ناسا و جنرال موتور بر طبق قراردادی که هردو در مرکز فضایی جانسون به امضا رسانده اند در تلاش برای ساخت یک ربات شبیه انسان جدید می باشند که قادر خواهد بود دوش به دوش انسان ها کار کند. با استفاده از سیستم های کنترلی بسیار پیشرفته، سنسورها و تکنولوژی های بصری، ربات های آینده قادر به یاری رساندن فضانوردان در ماموریت های پرخطر فضایی خواهند بود و همچنین به ( GM ( General Motors کمک خواهند نمود تا بتواند سیستم های ایمنی ماشین آلات و اتومبیل های خود را بالا ببرد.

این دو سازمان ونیز با کمک مهندسین سیستم های های فضایی هاستون، دست به توسعه و ساخت نسل جدیدی ازرباتی که پیش از این Robonaut خوانده می شد زده اند. با اینحال این ربات نسل جدید که (R2 (Robonaut 2 نام دارد سریعتر، ماهرتر و از نظر فنی و تکنولوژی بسیار پیشرفته تر می باشد. این ربات قادر به استفاده از دست هایش برای انجام کارهایست که پیش از این توسط انسان صورت می گرفت. R2 قادر است تا با امنیت کافی در کنار مردم کار کند و به این سبب هم در زمین و هم در ماموریت های فضایی بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


به گفته داگ کوک مدیر سیستم های اکتشافی از مرکز فرماندهی ناسا در واشینگتون : " این جهش عظیم درعلم ربوتیک آینده روشنی را با خود همراه خواهند داشت، نه تنها برای ناسا، بلکه برای تمام ملل".
همچنین اضافه می کند: "من در رابطه با این فرصت های جدید برای انسان ها بسیار هیجان زده ام و اکتشافات ربوتیک با اینگونه ربات های دارای هوش، توانایی ها و کاربردهای بسیاری را به همراه خواهد داشت. "

ناسا و جنرال موتور برای ساخت نسل جدیدی از ربات ها به یکدیگر پیوسته اند . این ربات که R2 نام دارد به گونه ای طراحی شده تا قادر قادر به استفاده از انواع ابزارها دوش به دوش انسان ها می باشد

ایده استفاده از ربات های شبه انسان که قادر به استفاده از دست هایشان در انجام کارهای پیچیده باشند، یک ایده کاملاً جدید در صنعت هوافضا نمی باشد.
درحقیقت Robonaut اصلی که به صورت یک ربات شبه انسان برای مسافرت های فضایی طراحی شده بود، 10 سال پیش به شکل شبیه سازی های نرم افزاری با همکاری دو تیم "روبوتیک و شبیه سازی مرکز جانسون" و "آژانس پژوهشی پروژه های دفاعی" ساخته شده بود. در طی این دوره ده ساله، ناسا تجربیات و نظریات فنی بسیار مهمی در ساخت تکنولوژی های ربوتیک برای کاربردهای فضایی بدست آورده، که این توانایی ها به آغاز دوره جدیدی از اکتشافات فضایی کمک خواهند نمود.

به گفته مایک کوتس ، مدیر مرکز جانسون " در حال حاضر تمام تلاش ما برای ساخت ماشین هایی می باشد که می توانند به کارانسان ها و همچنین اکتشافات فضایی کمک نمایند...ربات هایی که قادربه کار در کنار انسان ها، و یا رفتن به مکان هایی هستند که

برای انسان ها بسیار خطرناک و با ریسک بالا می باشد. ماشین هایی مانند Robonaut توانایی ما را در ساخت و اکتشافات بالا خواهند برد. "



ناسا و جنرال موتور تاریخچه بلند و گرانبهایی از همکاری ها در زمینه تکنولوژی های کلیدی دارند. این همکاری ها در 1960 با توسعه سیستم های کنترلی ماموریت های آپولو آغاز شد. جنرال موتور همچنین نقش حیاتی را در پیشرفت Lunar Rover Vehicle ، اولین وسیله نقلیه ای که در ماه از آن استفاده شد دارد.

منبع : سایت نجوم ایران

 

Haaji

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفس نکشید! تا این ربات شما را پیدا نکند...

نفس نکشید! تا این ربات شما را پیدا نکند...




این ربات ظاهر چندان جالبی ندارد اما در عوض قابلیت مفیدی دارد. نامش Cougar20-H است و تخصصش پیدا کردن آدمیزاد است. در واقع ساخته شده که حضور موجودات زنده و به خصوص انسان را در یک مکان تشخیص دهد. دقتش در این کار آنقدر زیاد است که می تواند حضور انسان را از پشت دیوارهای بتونی هم تشخیص دهد. یک لپ تاپ هم از راه دور کار کنترل حرکات ربات را انجام میدهد.
احتمالا فیلم RoboCop را به یاد دارید که پلیس آهنین می توانست مکان تروریست ها و گروگان ها را از پشت دیوار تشخیص دهد. حالا این ربات هم قرار است همین امکان را در اختیار برخی تیم های ویژه پلیس و البته آتش نشان ها قرار دهد تا در حوادث بتوانند به سرعت مصدومان را پیدا کنند. بنابراین هم یک وسیله امنیتی و هم یک ربات ناجی محسوب میشود.
این ربات کارش را با استفاده از امواج رادیویی در فرکانس های خاصی انجام میدهد که بر روی فاکتورهای بیومتریک تمرکز دارند. برای مثال در صورتی که موجود زنده ای نفس بکشد این دستگاه حضورش را تشخیص میدهد حتی اگر هیچ حرکتی هم نکند. هدف این است که نیروهای نظامی با داشتن این دستگاه های سبک بدون وارد شدن به یک ساختمان و ریسک جانی بتوانند از حضور افراد در یک مکان مطلع شوند.
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
سومین نمونه از ربات geminiod : شبیه ترین ربات به انسان

سومین نمونه از ربات geminiod : شبیه ترین ربات به انسان

محققان ژاپنی با رونمایی آخرین دستاورد روباتیک خود، روباتی انسان نما که به شکل یک استادیار دانمارکی ساخته شده و حالات صورتش به اندازه ای عجیب، طبیعی است مرز میان انسان و روبات را از بین بردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات خارق العاده Geminoid DK نام داشته و سومین نمونه از سری روباتهای Geminoid به شمار می رود.

محققان دانشگاه اوساکا این روبات را به شکلی طراحی کرده اند که دقیقا به استادیاری در دانشگاه آلبورگ دانمارک شباهت داشته باشد. این اولین روبات از این سری است که به فردی ژاپنی شباهت ندارد.

اولین روبات Geminoid مشابه مهندس ارشد پروژه و دومین آن بر اساس چهره یک مدل ژاپنی ساخته شده بود. هر سه مدل کنترل از راه دور بوده و هدایت آن به عهده یک رایانه مجهز به فناوری موشن کپچراست که این فناوری به روبات قدرت شبیه سازی بسیار واقعی از حالتهای صورت و حرکات سر انسان را خواهد داد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، قرار است از این روبات برای مطالعه بیشتر بر روی تعاملات انسانها و روباتها استفاده شود. میزان طبیعی بودن حالات چهره این روبات به اندازه ای قوی و واقعی است که گاه Geominoid DK ترسناک به نظر می آید.


 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر سه ربات بر اساس نمونه واقعی ساخته شده اند. مقایسه کنید:





 
  • Like
واکنش ها: henn
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا