اخبار و تازه های رباتيک - قديم

وضعیت
موضوع بسته شده است.
آسيمو روبات انسان نما!

اين مطالب بسيار جالب و خوندني از وبلاگ روباتيك دانشگاه تفرش نقل شده:
http://newrobot.blogfa.com/post-11.aspx
در ضمن يك سري فيلم ديدني از اين روبات جالب توسط شركت HONDA برای علاقه مندان در لینک زیر قرار داده شده که حتما بهش یه سری بزنید:
دانلود فیلم های آسیموhttp://asimo.honda.com/inside_asimo_movies.asp
اندازه ربات طوری انتخاب شد تا بتواند آزادانه در محیط زندگی انسانی فعالیت داشته باشد و مردم بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. این اندازه (120سانتیمتر) به ربات امکان می­دهد بتواند کلید برق را روشن و خاموش کند، درب را بازو بسته کند و کنار میزکار معمولی قادر به کار باشد. چشمان آسیمو در سطحی قرار دارد که روبروی چشمان یک فرد بزرگسال هنگام نشستن روی صندلی قرار گیرد




قابلیتها
1- چرخش دست
نمودار میزان چرخش دستهای آسیمو در شکل روبرو نشان داده شده است که شباهت زیادی یه دست انسان دارد.
آسیمو می­تواند به خوبی راه برود و با استفاده از فناوری جدید بکار رفته در این ربات، آسیمو قادر است در هر لحظه حرکت بعدی خود را پیش بینی نماید و مرکز جرم خود را جهت حفظ تعادل پایدار جابجا کند



3- آزادی حرکت
عدد آزادی حرکت بیانگر شیوه­های مختلفی است که بخشی از یک سازه می­تواند حرکت کند. آسیمو کلاً 34 درجه آزادی حرکت دارد. سر آسیمو دو درجه آزادی حرکت دارد. آسیمو می­تواند سر خود را به بالا و پایین حرکت دهد یا آنرا بچرخاند. هر بازوی آن پنج درجه آزادی حرکت دارد. شانه آسیمو سه درجه، مچ و آرنج یک درجه و دست آن یک درجه آزادی حرکت دارد. پاهای این ربات شش درجه آزادی حرکت دارند که کمک زیادی به راه رفتن آن می­کند.

آسیمو ویژگیهای زیادی دارد و گروه تحقیق و توسعه این ربات همچنان در حال افزودن کارکردها و ویژگیهای تازه به این ربات می­باشند.
آسیمو با استفاده از حسگرهای مختلف خود می­تواند شناخت مناسبی از محیط کسب نماید. حسگرهای بینایی در سر (دوربین)، سطح زمین(کف پا)، تشخیص فشار( دست و انگشتان) ماوراء صوت و یک سامانه تعامل از راه دور (IC Tele-interaction Communication Card ) ابزاری پیشرفته برای کسب این شناخت فراهم می­کند. سامانه تعامل از راه دور یک کارت ارتباطی است که به آسیمو کمک می­کند مکان شخص دارنده کارت را در هر نقطه­ای پیرامون ربات راحت­تر پیدا کند. آسیمو می­تواند اشیا را با دست بردارد. این ربات می­تواند در نقش یک خدمتکار از میهمانان پذیرایی کند. در یک ساختمان ارباب رجوع را تا اتاق موردنظر همراهی کند. به افراد خوش­آمد بگوید. چراغها را خاموش و روشن کند. دوشاخه دستگاهها را از پریز جداکند . از پله­ها بالا برود و... یکی از بدیع­ترین ویژگیهای این ربات هوشمندی آن در تعامل با افراد است. بطوریکه با بهره­گیری ازفناوری بیومتریک قادر به تشخیص افراد و صحبت کردن با آنهاست. بیومتریک فناوری شناسایی هویت افراد از روی مشخصه­های فیزیولوژیکی یا رفتاری آنها مانند چهره، صدا، اثرانگشت و...)بطوریکه پس از هربار آشنایی با یک انسان و عکس برداری از چهره و نمونه­برداری از صدای وی می­تواد در دیدار بعدی وی را شناسایی کرده اسمش را خطاب کند و با وی گفتگو نماید. آسیمو قادر است 50 جمله از قبیل صدا کردن آسیمو، سلام و احوال پرسی و چندین سوال مختلف به زبان ژاپنی را پاسخ دهد. همچنین می­تواند 30 فرمان حرکتی به زبان ژاپنی را اجرا نماید


این ربات میتواند فرمانهایی را که به آن داده میشود از طریق تجزییه حرکات انسان اجرا کند


در نهایت قابلیتهای این ربات زیبا وفوق العاده باور نکردنیست

ادامه مطلب


بیشتر...
 
لگو ربات های پنیوماتيک

لگو ربات های پنیوماتيک

لگو ربات های پنیوماتيک

این قسمت خیلی جالب رو باز هم از وبلاگ http://www.robomechanic.persianblog.com/ با عنوان "اصول مکانیک در ربات ومدل " برای شما انتخاب کردم.
لگو ربات های پنیوماتيک
با سلام به همهء روبوتر های عزيز.اولين مطلب وبلاگ رو ميخوام کمی در مورد لگو ربات های پنوماتيک بنويسم و چند عکس ازشون ميگذارم چون اصولا هيچ چيز به پای عکس خود ربات نميرسه و من خودم شخصا ايده هام رو بيشتر با ديدن عکس وسيله گرفتم.
در اين نوع ربات که توليد انبوهه و بيشتر برای آموزش استفاده ميشه روی هر بازو سه جک پنوماتيک وجود داره که با نيروی بادی که به وسيلهء‌ يک شلنگ که به کمپرسور وصله تاءمين ميشه و جمعا هجده جک مسئوليت به حرکت در آوردن شش بازوی ربات رو دارند.مديريت جک ها و قطع و وصل نيروی باد به وسيلهء شير های الکترونيک که با يک ميکرو کنترلر برنامه ريزی شدن.
در پائين هم سه تا از عکس های ربات رو می گذارم تا خودتون بيشتر با طرز کارش آشنا بشين.





با تشکر از آقای محمد امین عباس زاده



بیشتر...
 
روباتهايي که فقط به ميزان کافي مي دانند نه بيشتر !

روباتهايي که فقط به ميزان کافي مي دانند نه بيشتر !

روباتهايي که فقط به ميزان کافي مي دانند نه بيشتر !

این مطلب جالب رو هم از وبلاگ باشگاه رباتیک نوآوران براتون گرفتم .</P>روباتهايي که فقط به ميزان کافي مي دانند نه بيشتر !
روبات چهار پايي که در آزمايشگاه مهندسي دانشگاه کرنلِ ساخته شده است اندکي شبيه يک موجود وحشتناک است که در کابوس ها وجود دارد. شبيه يک عنکبوت مکانيکي يا يک دست خزنده! اما اين روبات مي تواند کارهايي انجام دهند که مهندسين مکانيک روياي آن را دهها سال در سر مي پروراندند. اين روبات مي داند که چگونه در محيطي که در آن قرار دارد حرکت کند و يا نسبت به تغييرات فيزيکي که در آن محيط اتفاق مي افتد واکنش نشان بدهند. حتي اگر آسيب ببيند طرز راه رفتن رادر شرايط جديد دوباره ياد مي گيرند. اما مهمترين نکته ي قابل توجه در مورد اين روبات اين است که روبات داراي نقشه ي از پيش طراحي شده از محيطي که در آن قرار دارد نيست، تعدادي حسگر دارد که اطلاعات ورودي را بدست مي آورند. اين روبات يک الگوريتم کامپيوتري نيز دارد و به وسيله ي اين دو مي تواند تشخيص بدهد در چه محيطي قرار دارد و چگونه بايد خود را با اين محيط وفق دهد. اين قابليت انعطاف پذيري داخلي که در اين روبات وجود دارد مي تواند روزي، بسيار به بشر کمک کند.کمکهايي از قبيل کاوش ماه تا تعمير يک ماشين پيچيده. اين روبات طوري برنامه ريزي شده است که تنها قابليت تشخيص اعضاي خود را دارد اما نمي داند اعضايش در چه وضعيتي قرار دارند و چگونه بايد از آن ها استفاده کند تا به جلو بخزد. اين روبات با روش آزمون و خطا مي فهمد که در هر وضعيت چه کاري بايد انجام دهد.درست مثل يک نوزاد. روبات دستوراتي را به عملگرهاي خود مي دهد و نتيجه ي آن را مورد توجه قرار دهند. اين نتايج را ثبت مي کند تا بوسيله ي آنها يک مدل ارائه کند تا بهتر بتواند شرايط محيط را درک کند. براي مثال دستورات مختلفي که به دو موتور جدا از هم که روي يک پا قرار دارند مي رسد مي تواند باعث کشيده شدن (دراز شدن) پاي روبات شود. پس از مدلسازي هاي پياپي روبات تلاش مي کند تا به جلو برود. در طي آزما يش، روبات معمولا خودش را به اين طرف و آن طرف ميز آزمايش مي کشيد. سپس محققان مقداري از يک پاي روبات را ناگهان بريدند. در اين شرايط روبات مي بايست مسير طي شده را دوباره به صورت کامل طي کند. روباتي که از الگوريتم و مدلسازي استفاده مي کرد، توانست راهي جديد براي حرکت کردن پيدا کند. در آينده اي نزديک سيستمهاي الگوريتمي که بر اساس مدلسازي کار مي کنند مي توانند فعاليت هاي روبات ها را که در شرايط دشوار کار مي کنند از يک استقلال برخوردار کنند. به عنوان مثال، ممکن است روزي روبات هاي زير دريايي ساخته شود که مي تواند در زير آب خود را با جريانهاي دريايي وفق دهد در حاليکه به کار بر روي لوله هاي انتقال مشغولند.

مترجم: محمد علي حسيني تاش
منبع: مجله Mechanical Engneers

http://www.namehmech.ir/nl/vol8/more/Technology/robot.html



بیشتر...
 
سمندر روباتی برای درک ضایعات نخاعی در انسان

سمندر روباتی برای درک ضایعات نخاعی در انسان

سمندر روباتی برای درک ضایعات نخاعی در انسان

این مطلب رو هم از وبلاگ 4robot.blogfa براتون آوردم . با تشکر از آقای محمد جواد فتوحی .</P>سمندر روباتی برای درک ضایعات نخاعی در انسان :


دانشمندان سوئیسی و فرانسوی پنج‌شنبه ۸ مارس (۱۷ اسفند) نتایج کارشان با یک روبات سمندرمانند را اعلام کردند که می‌تواند باعث درک بهتر ضایعات طناب نخاعی شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس مقاله‌ای که این دانشمندان در شماره اخیر نشریه Science منتشر کرده‌اند، این روبات می‌تواند سرعت و طرز راه رفتنش را در پاسخ به پیام‌های الکترونیکی تغییر دهد، امری که نشان می دهد کارکرد عصبی توزیعی طناب نخاعی، کلید درک حرکات پیچیده ستون فقرات است.
دانشمندان دانشگاه بوردوی فرانسه و مدرسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس این سمندر روباتی ‍(Salmandra Robotica) خلق کرده‌اند که موجود زردرنگ چهارپایی است که پیام‌های یک مرکز محرک کامپیوتری را دنبال می‌کند. حرکات این روبات شبیه حرکات یک سمندر واقعی است.
این دانشمندان می‌گویند ساختن این روبات به این قصد انجام شد که نشان دهد مدل‌سازی آنها در مورد حرکات ستون فقرات در واقعیت نیز عمل می‌کند.
از آنجایی که این پژوهش ممکن است به درک بهتر شیوه مداربندی عصبی در نخاع انسان بینجامد، ممکن است به درمان ضایعات نخاع در انسان کمک کند.
دکتر لجسپیرت از مدرسه پلی‌تکنیک لوزان می‌گوید:‌" طبیعت شیوه‌ای مناسب برای ساختن مداربندی پیچیده‌ در نخاع و سپس کنترل‌کردن عضلات از آنجا یافته است: راه حلی فوق‌العاده برای هماهنگ‌کردن درجات متعدد آزادی حرکات با یک شیوه ساده توزیعی."

همشهری آنلاین
در این وبلاگ هم می تونید مطالبی راجع به پروژه های روباتیک و بخشهای کنترلی مشاهده کنید.



بیشتر...
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
رباتی كه راه‌ رفتن را می‌آموزد

رباتی كه راه‌ رفتن را می‌آموزد

رباتی كه راه‌ رفتن را می‌آموزد



محققان آمریكایی موفق به ساخت یك ربات انسان‌نمای جدید شده‌اند كه می‌تواند از طریق آزمون و خطا به مرور راه ‏رفتن و در نهایت دویدن را فرا بگیرد.
این ربات به نام «دكستر» توسط یك گروه از محققان مستقل آمریكایی ساخته ‌شده ‏‏‌است و در هر ثانیه 100 ‎بار اطلاعات مربوط به 200 ‎نكته در ارتباط با وضعیت بدن خود از جمله موقعیت مفاصل، نیروی ‏وارد شده به پاها و وضعیت تعادل خود را ثبت می‌كند و پس از بررسی این اطلاعات برای اصلاح راه‌رفتن و حركت خود از ‏آنها استفاده می‌كند.
این ربات كه طراحی آن شش سال طول كشیده ‌است با تمام ربات‌های انسان‌نمای كنونی تفاوت دارد زیرا می‌تواند از ‏اشتباهات خود درس بگیرد و از آنها برای اصلاح رفتار خود استفاده كند.
دكتر ترور بلك ‌ول از طراحان اصلی «دكستر» اعلام كرد: "این ربات در ابتدا حتی نمی‌توانست روی پاهای خود به شكل ‏ایستاده قرار بگیرد اما پس از یاد گرفتن ایستادن روی دو پا، پس از چند روز با روش كوشش و خطا قدم برداشتن را نیز ‏یاد گرفت."
به گفته دكتر بلك‌ول ، ربات‌های انسان‌نمای موجود در بازار كه قادر به راه رفتن روی دو پا هستند، از جمله ربات ‏‏«آسیمو» ساخت شركت ژاپنی هوندا با «دكستر» تفاوت زیادی دارند زیر این ربات‌ها با استفاده از نرم‌افزاری كه ‏سازندگان آنها در این ربات‌ها تعبیه می‌كنند، روی دو پا راه می‌روند، اما «دكستر» خود راه رفتن را فرا می‌گیرد. ‏
هدف این محققان از ساخت «دكستر» تولید ربات‌هایی است كه قادر باشند خود را مانند انسان‌ها با شرایط و وظایف ‏مختلف سازگار كنند و برای سازگار شدن با این شرایط نیازی به برنامه از پیش تعیین شده نداشته باشند.
دكتر بلك‌ ول تاكید كرد او و همكارانش مانند یك مربی رفتار «دكستر» را زیرنظر دارند و میزان پیشرفت او را بررسی ‏می‌كنند.
آنها امیدوارند «دكستر» ظرف چند ماه آینده دویدن را نیز یاد بگیرد كه دراین صورت به دومین ربات انسان‌نما با قابلیت ‏دویدن پس از پسر عموی ژاپنی اش «آسیمو» تبدیل می شود كه از بیش از دو سال پیش قادر است با سرعت 3 ‏‏كیلومتر در ساعت حركت كند. ‏
با مراجعه به سایت شرکت سازنده این ربات، می توانید فیلم مربوط به راه رفتن ربات را ملاحظه نمایید.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
رباتی که تولید مثل می کند ساخته شد

رباتی که تولید مثل می کند ساخته شد

رباتی که تولید مثل می کند ساخته شد

محققان در آمریکا ربات ساده ای طراحی کرده اند که می تواند با استفاده از قطعات یدکی، نمونه های عینی خود را تولید کند.
این محققان طی گزارشی در مجله "نیچر" نوشتند که این تجربه نشان می دهد که توانایی تولید مثل تنها منحصر به موجودات زنده نیست.
هدف بلند مدت این دانشمندان طراحی ربات هایی متشکل از صدها هزار واحد ابتدایی همانند است که در صورت از کار افتادن بعضی از قطعات، می توانند خود را تعمیر کنند یا حتی برای انجام وظیفه ای که برایش تعیین شده خود را بازآرایی کند یا اینکه اگر لازم باشد برای خود دستیارانی بسازد.
این ربات ها- البته اگر بتوان نام ربات برآنها گذاشت- از سه یا چهار مکعب ساخته می شوند.
هر واحد مجهز به یک کد کوچک کامپیوتری حاوی دستورالعمل ساخت ربات، اتصال های الکتریکی برای برقراری تماس با واحدهای کناری و آهن رباهایی برای چسبیدن به سایر واحدهاست.
این مکعب ها می توانند ضمن چرخش و حرکت، واحدهای تازه را از زمین بردارند، جای قرار گرفتن آنها را تعیین کنند و آنها را برای ساختن ربات های تازه سوار یکدیگر کنند.
در مدت زمانی کمتر از دو دقیقه، این ربات ساده می تواند نمونه عینی خود را تولید کند. نمونه تولید شده قادر است نمونه های تازه ای بسازد.
این تنها یک مدل نمایشی از اندیشه ای جسورانه است.
هاد لیپسون از دانشگاه کورنل طرح های بلندپروازانه ای برای این ماشین های هوشمند دارد.
وی می گوید: "مثلا کاربردهای فضایی آن را در نظر بگیرید. اگر رباتی را به یکی از اقمار مشتری بفرستیم، و ربات بشکند، ماموریت منتفی تلقی می شود. پس خوب است سیستمی داشته باشیم که بتواند خود را با شرایط تازه منطبق یا خود را تعمیر کند. این یکی از کاربردهای آشکار این اختراع است."
چنین وسیله ای همچنین می تواند در اعماق معادن یا در تاسیسات اتمی کاربرد داشته باشد.
پژوهشگران در گذشته از جنبه های مختلف فرآیند تکامل در موجودات زنده برای کمک به طراحی ربات ها استفاده کرده اند.
اکنون درهم آمیختن این اختراع با برخی خواص بیولوژیکی می تواند به تحولات عظیمی در زمینه ساخت ربات منجر شود
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
دو نوع ربات ماهی ايراني ساخته شد

دو نوع ربات ماهی ايراني ساخته شد

دو نوع ربات ماهی ايراني ساخته شد

تاریخ درج: 19 اردیبهشت 1386 ساعت 00:35 تاریخ تایید: 19 اردیبهشت 1386 ساعت 00:47 تاریخ به روز رسانی: 19 اردیبهشت 1386 ساعت 00:48



روبات - همشهري آنلاين:
دو نوع ربات ماهی در دانشکده فنی دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.

دکتر عقیل یوسفی کما، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به پیشرفت فناوری‌های نوین و گرایش مراکز تحقیقاتی به ساخت مدل های نزدیک به موجودات طبیعی گفت: "در این طرح دو نوع روبات ماهی به شکل های کوسه و سفره‌ماهی طراحی و ساخته شده است."

وی افزود : "روبات کوسه ماهی با وزن 1400 گرم و سرعت 70 سانتی متر برثانیه سه موتور محرکه دارد و می تواند با حرکت سر خود به بالا وپایین و با حرکت بدنه , به سمت چپ و راست برود."

یوسفی تصریح کرد: "ویژگی روبات کوسه‌اهی شباهت زیاد آن به کوسه‌ماهی و دارا بودن حسگر های فروسرخ است که به آن اجازه تشخیص خودکار موانع را می‌دهد."

مسئول طرح درباره ربات سفره‌ماهی گفت: "این ربات 6 موتور محرکه دارد و 6 بالک متصل به آنهاست که با عملی شبیه به پارو زدن و حرکت آب در جهات آن می‌تواند به سمت جلو حرکت کند."

وی افزود : "وزن این مدل 1100 گرم و سرعت آن 40 متر بر ثانیه است."

دکتر یوسفی با برشمردن فواید دست یابی به فناوری ساخت این گونه روبات‌ها اضافه کرد: "با استفاده از این دانش امکان ساخت مدل‌های کوچک مقیاس یا در اندازه‌های‌ بزرگ بنابر نیاز صنعت به وجود آمده است."

وی افزود: "این دو روبات در اندازه‌های کنونی نیز با تکمیل آزمایش‌های محیطی می‌توانند برای بررسی و مراقبت دائم از تاسیسات زیرآبی و همچنین ‌تحقیقات دریایی به کمک دوربین ارسال تصویر نصب‌شده در آنها , به کار رود."

در روبات کوسه ماهی وسیله ای قرار داده شده است که با کم‌شدن باتری می‌تواند به سطح آب امده و با اتصال به رشته سیم های شناورپیش بینی شده , باتری خود را شارژ کند .

روبات کوسه ماهی قدرت جابجایی بیشتری دارد و روبات سفره ماهی پایداری افزون‌تری در مقایسه با هم دارند
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
روباتهای سمندری در سیر تکامل

روباتهای سمندری در سیر تکامل

محققين اروپايي به تازگي مدل نخاعي سمندر را شبيه سازي کرده و آن را به شکل روبات دو زيست به مرحله ي اجرا در آورده اند.
اين روبات سرعت و گام هاي خود را به واسطه ي سيگنال هاي الکتريکي ساده اي تغيير مي دهد که سيستم کنترلي آن الهام گرفته از ساختار نخاع است.
اين سمندر زرد چهار پا نسل جديدي از حرکت مهره اي را عرضه داشته است . از اين محصول همچنين مي توان براي آزمايش ها و تحقيقات بيولوژيکي استفاده کرد. در حقيقت در بسياري مواقع طبيعت، خود الهام بخش ايده ها وراه حل هاي مطلوب براي ساخت روبات هاي واقع گرايانه است.
محققين با بهره گيري ازمدلسازي عددي ساختارنخاع براي تحقيق و پاسخ به سه مجهول اصلي در حرکت ستون فقرات بهره برده اند:
چگونگي تغييرات نخاع که تغيير حرکت در آب به خشکي را امکان پذير ساخته است؟
چگونگي هماهنگي حرکت محوري و اندام ها .
و چگونگي تبديل سيگنال هاي ساده ي الکتريکي از مغز از طريق نخاع به تغيير حرکت اندام ها
با تحقيق در اين پرسش ها محققين مجموعه اي از نوسانگر هاي کوپله شده ي معادل شبکه ي عصبي نخاع را بر روي روبات اوليه ي سمندر به مرحله ي اجرا در آورده اند.
سيگنال هاي ساده اي همانند سيگنال هايي که از مغز به نخاع ارسال مي شوند به صورت بيسيم از لپتاپ به روبات فرستاده مي شود. اين سيگنال ها براي تغيير سرعت و مسير حرکت و تغيير حرکت از آب به خشکي و بالعکس مورد استفاده قرار مي گيرند. اين مدل تقريبا براي همه ي ارگانيزمها ي چهار پا، توضيحي منطقي براي چگونگي کنترل حرکات سريع موجودات زنده از طريق مکانيزم عصبي پيچيده ي نخاع ارائه مي دهد.
از طرفي اين سيستم براي تعديل و همساز کردن سرعت و جهت حرکت و گام ها ، به عنوان معيارهاي ارزيابي مکانيزم هاي حرکتي، بسيار مفيد است.
اين تحقيق در نهايت بر روي کشف و درک بهتر حلقه هاي پيچيده بيشتري از نخاع انسان متمرکز شده است.اگر سيگنال هاي کنترلي که توسط نخاع دريافت مي شوند به طور کامل شناسايي شوند، درمان بيماري هاي نخاعي به واسطه ي تحريك الکتريکي نيز امکان پذير خواهد بود.


منبع: www.sciencedaily.com


باتشکر با امتیاز دلگرم میشم:gol:
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
پليس آهني

پليس آهني

نسل آینده پلیس های آهنی در تلاش برای نجات دنیا از تروریسم!



روبات جدیدی از سری روبات های پلیس ساخت شده است که مهجز به اسلحه باشوک الکتریکی ، حسگرهای پیچیده و دوربین فرماندهی از راه دور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نسل آینده پلیس های آهنی قرار است دنیا را از دست تروریست ها نجات دهند. حداقل آنطور که مختصصان نظامی شرکت تسلیحاتی " iRobotCorp" آمریکا تصور می کنند!

این شرکت به تازگی نسخه جدیدی از روبات های سری " Packbot" را ساخته که مجهز به اسلحه شوک الکتریکی است. این اسلحه مرگ آور نیست و تنها توانایی متوقف کردن افراد دشمن یا مظنون را دارد.

این محققان اطمینان دارند که ساخت این روبات اولین گام بسوی ساخت یک روبات سرباز واقعی یا پلیس آهنی است که پیش از این تنها در فیلمهای سینمایی حضور داشتند.

به اعتقاد این محققان در 10 سال آینده پلیس های آهنی مجهز به سلاح های کشنده ای ساخته می شوند که حتی قادر به نابودی دشمن هم هستند و این کلیدی برای پیروزی درمقابل تروریسم است.

براساس گزارش لس آنجلس تایمز، تاکنون روبات Packbot که بنظر می رسد یک وسیله چرخنده کوچک باشد، تنها برای خنثی کردن بمبهای مخفی شده مورد استفاده قرار می گرفت. اما اکنون این روبات توانایی کنترل امنیت محیط های مشکوک به خطر را از راه دور دارد.

به گفته مقامات " iRobotCorp" این روبات می تواند با کسانی که قصد انجام عملیات های انتحاری را دارند، مبارزه کند.

این روبات که مثل تانک روی زنجیر حرکت می کند، مجهز به یک دوربین فرماندهی از راه دور، حسگرها و یک قبضه اسلحه Taser X26 است. این نوع اسلحه ها به عنوان سلاحهای شوک الکتریکی شناخته می شوند.

سخنگوی iRobotCorp تاکید کرد که این شرکت فعلا برنامه ای برای ساخت روبات های سرباز مجهز به سلاح مرگ بار ندارد
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
رباتهاي ايراني در خدمت صنايع

رباتهاي ايراني در خدمت صنايع

رباتهاي ايراني در خدمت صنايع



ربات يا روبوت وسيله اي مکانيکي به منظور انجام وظايف مختلف است. يک ماشين که مي تواند براي عمل به دستورات مختلف برنامه ريزي شود يا يک سري اعمال ويژه انجام دهد.
مخصوصا آن دسته از کارها که فراتر از حد توانايي هاي طبيعي بشر باشند. اين ماشين هاي مکانيکي براي بهتر به انجام رساندن اعمالي از قبيل احساس و درک کردن ، جابه جايي اشيا يا اعمال تکراري شبيه جوشکاري توليد مي شوند. محققان پژوهشکده توسعه تکنولوژي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف هم براي اولين بار در کشور موفق به طراحي و ساخت ربات جابه جايي و چرخش دوجهته سيلندر خودرو شدند. اين ربات در واقع براساس يکي از نيازهاي اساسي موجود در خط توليد داخلي طراحي و ساخته شده است و با توجه به دانش و تجربه اي که در اين زمينه در پژوهشکده توسعه تکنولوژي وجود دارد، در صورت نياز صنايع ديگر، نمونه هاي مشابه آن در مدت زمان کوتاه تري نيز ممکن است طراحي و ساخته شود.

به طور کلي علم رباتيک از سه شاخه اصلي تشکيل شده است: الکترونيک (شامل مغز ربات)، مکانيک (شامل بدنه فيزيکي ربات) و نرم افزار (شامل قوه تفکر و تصميم گيري ربات). در واقع اگر يک ربات را به يک انسان تشبيه کنيم ، بخشهايي مربوط به ظاهر فيزيکي انسان را متخصصان مکانيک مي سازند، مغز ربات را متخصصان الکترونيک توسط مدارهاي پيچيده الکترونيک طراحي مي کنند و کارشناسان نرم افزار قوه تفکر را به وسيله برنامه هاي رايانه اي براي ربات شبيه سازي مي کنند تا در موقعيت هاي خاص ، فعاليت مناسب را انجام دهد.
در واقع ربات يک ماشين هوشمند است که قادر است در شرايط خاصي که در آن قرار مي گيرد، کار تعريف شده اي را انجام دهد و همچنين قابليت تصميم گيري در شرايط مختلف را نيز ممکن است داشته باشد. با اين تعريف مي توان گفت رباتها براي کارهاي مختلفي مي توانند تعريف و ساخته شوند؛ مانند کارهايي که انجام آن براي انسان غيرممکن يا دشوار باشد. براي مثال در قسمت مونتاژ يک کارخانه اتومبيل سازي ، قسمتي هست که چرخ زاپاس ماشين را در صندوق عقب قرار مي دهند، اگر يک انسان اين کار را انجام دهد، خيلي زود دچار ناراحتي هايي مثل کمردرد و... مي شود، اما مي توان از يک ربات الکترومکانيکي براي اين کار استفاده کرد يا براي جوشکاري و ساير کارهاي دشوار کارخانجات هم همين طور يا رباتهايي که براي اکتشاف در ساير سيارات به کار مي روند هم از انواع رباتهايي هستند که در جاهايي که حضور انسان غيرممکن است استفاده مي شوند.
محققان پژوهشکده توسعه تکنولوژي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف هم رباتي ويژه را طراحي کرده اند. در واقع براي اولين بار در کشور موفق به طراحي و ساخت ربات جابه جايي و چرخش دوجهته سيلندر خودرو شده اند.
اين ربات براساس يکي از نيازهاي اساسي موجود در خط توليد شرکت ايران خودرو و براساس شرايط خاص اين شرکت در مدت 6 ماه ساخته شده است و با توجه به دانش و تجربه اي که در اين زمينه در پژوهشکده توسعه تکنولوژي وجود دارد، در صورت نياز صنايع ديگر، نمونه هاي مشابه آن در مدت زمان کوتاه تري طراحي و ساخته خواهد شد.
به گفته مهندس محسن مرادي دالوند، مدير پروژه طراحي و ساخت اين ربات ، باتوجه به نوع حرکت ربات و جستجوهاي انجام شده ربات مشابهي در داخل و خارج از کشور وجود ندارد و با توجه به اين که خط توليد پژو کاملا از شرکت پژو خريداري شده است و اين که اين ربات تا قبل از ساخت آن در ايران خودرو وجود نداشته است ، نشان دهنده منحصر به فرد بودن آن است.
مرادي درباره ويژگي هاي منحصر به فرد اين ربات مي گويد: اين ربات يک ربات کره اي (Spherical) است که براي جابه جايي و چرخش استفاده شده است و با توجه به اين که داراي سطح جاروبي به صورت يک نيمکره کامل است ، هيچ گونه مشابهي براي اين ربات نه در داخل و نه در خارج از کشور پيدا نشده است.
طراحي اين ربات از 15 آذر 85 شروع و تاريخ اتمام و راه اندازي آن 15 اردیبهشت 86 است و از آن تاريخ تاکنون به صورت 3شيفت در حال بهره برداري است.

تحول در صنعت خودروسازي
مرادي درباره مراحل مختلف طراحي اين ربات مي گويد: با توجه به نياز ايران خودرو به اين ربات که يک ربات بسيار خاص به لحاظ ابعادي و عملکردي است و در يک مکان بسيار خاص بايستي انجام وظيفه کند، قبل از شروع طراحي ربات ، ابتدا فضاي اطراف ربات و دستگاه هاي قبل و بعد از آن به صورت سه بعدي در رايانه مدل شد و سپس با توجه به نوع حرکات لازم براي سيلندر خودرو، مکانيسم کلي ربات به صورت سه بعدي و در مجاورت دستگاه هاي قبل و بعد از آن ، مدل شد. پس از طراحي مکانيسم ربات ، با به حرکت درآوردن مدل سه بعدي ربات در رايانه ، محيط واقعي ربات در کنار آن مدل و تمامي ايرادهاي احتمالي مکانيسم ربات برطرف شد. با مشخص شدن مکانيسم کلي ربات و نوع محرکهاي آن از قبيل موتور، جکهاي پنوماتيک و هيدروليک ، با توجه به پروفيل هاي حرکتي ربات مشخصات کامل محرکها محاسبه شدند. سپس طراحي ابعادي تمامي قطعات ربات به صورت دقيق (Detail Design) انجام و براي ساخت آماده شدند.
پس از ساخت قطعات ربات ، مجموعه قطعات ساخته و قطعات آماده ، مونتاژ و براساس الگوريتم حرکتي و کنترلي ربات ، تست اوليه از ربات انجام و با توجه به نتيجه تست برنامه بهينه شد. در اين مرحله ربات آماده نصب روي خط توليد و بهره برداري است.
مرادي مي افزايد: در ساخت اين ربات از هيچ گونه فناوري خارجي استفاده نشده است و از مرحله طراحي تا ساخت و مونتاژ آن ، همه در داخل کشور انجام شده است.

صرفه جويي ارزي



درباره اهميت اجراي اين طرح از لحاظ علمي اقتصادي هم بايد گفت: صرفه جويي ارزي 200 هزار دلاري اين ربات ، عدم وابستگي به دستگاه ها و متخصصان خارجي ، بالا بردن سطح اطمينان شرکتها و کارخانجات داخلي به دستگاه هاي محصول ايران و بالا بردن سطح علمي و توانايي براي انجام کارهاي بعدي ازجمله عوامل قابل تامل در اين طرح است.
تمام اين طرح توسط ايران خودرو پشتيباني شده و به صورت انحصاري مخصوص اين شرکت است ، ولي فناوري به کار رفته در اين ربات در بسياري از رباتهاي ديگر قابل استفاده است. در واقع مکانيسم حرکتي اين ربات در تمام کارخانجات و در مواردي که احتياج به انواع جابه جايي و چرخش وجود دارد، کاربرد دارد.
مدير اين پروژه اميدوار است با توجه به کيفيت بالاي اين ربات و انجام کارهاي محوله به بهترين نحو و با توجه به قيمت بسيار پايين آن ، قطعا مورد استقبال بسياري از کارخانجات بين المللي واقع شود و صادرات آن بسيار توجيه پذير باشد.
از نتايج اين ربات مقاله علمي آماده شده و به مجله بين المللي The International Journal of Robotics Research ارسال شده است. همچنين مقاله اي به منظور ارائه در کنفرانس بين المللي ICRA 2008 که در کشور امريکا برگزار مي شود آماده و در حال ارسال است. در ضمن براي ثبت اين ربات به عنوان اختراع و شرکت در جشنواره خوارزمي اقدام شده است


رباتي از نوع وطني


ربات چرخش دوجهته سيلندر نمونه داخلي و خارجي ندارد و براي اولين بار در کشور در گروه پژوهشي مکانيک پژوهشکده توسعه فناوري جهاد دانشگاهي طراحي و ساخته شده است. اين ربات که به صورت همزمان 4 نوع جابه جايي و دوران را در جهات مختلف انجام مي دهد در صنايع مختلف کشور کاربرد دارد.
مرادي با اشاره به قابليت هاي منحصر به فرد اين ربات ، مي افزايد: ربات چرخش 2 جهته سيلندر خودرو با قرار گرفتن در خط توليد ايران خودرو مي تواند سيلندر خودرو را در دو جهت در اندازه هاي 90 و 180 درجه ، در کمترين فضاي ممکن و با سرعتي بسيار بالا به صورت همزمان بچرخاند تا وارد مرحله بعدي خط توليد موتور خودرو شود.
عضو هيات علمي جهاددانشگاهي خاطرنشان مي کند: اين ربات داراي ضريب ايمني بسيار بالايي است و قابليت کنترل در دو حالت اتوماتيک و دستي را دارد و طوري طراحي شده که احتمال آسيب رسيدن به ربات در اثر خطاهاي اپراتور صفر است.
مرادي افزود: اين ربات درواقع براساس يکي از نيازهاي اساسي موجود در خط توليد شرکت ايران خودرو و براساس شرايط خاص اين شرکت در مدت 6 ماه ساخته شده است. البته با توجه به دانش و تجربه اي که در اين زمينه در پژوهشکده توسعه تکنولوژي وجود دارد، در صورت نياز صنايع ديگر، نمونه هاي مشابه آن در مدت زمان کوتاه تري طراحي و ساخته خواهد شد.
به طور کلي قابليت هاي ويژه و منحصر به فرد اين ربات را مي توان در موارد ذيل خلاصه کرد: چرخش سيلندر خودرو در دو جهت به اندازه هاي 90 و 180 درجه به صورت همزمان ، جابه جايي سيلندر خودرو در دو راستاي x و y به اندازه مشخص ، انجام چرخشها و جابه جايي هاي مذکور در کمترين فضاي ممکن و با سرعت بسيار بالا به صورت همزمان ، ضريب ايمني بسيار بالاي ربات حتي در زماني که برق کمپرسور ربات به صورت همزمان قطع باشند، قابليت کنترل ربات در دو حالت اتوماتيک و دستي ، غيرممکن بودن آسيب رسيدن به ربات در اثر خطاهاي اپراتوري.
 
آخرین ویرایش:

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات اسباب بازي بزرگسالان به بازار مي‌آید

ربات اسباب بازي بزرگسالان به بازار مي‌آید

ربات اسباب بازي بزرگسالان به بازار مي‌آید


يك شركت سازنده اسباب بازي ژاپني با توجه پيري جمعيت در كشورهاي توسعه يافته ، به اميد ايجاد يك بازار جديد ، روبات كوچك انسان‌نما را براي بازي بزرگسالان عرضه كند. به گزارش پايگاه اينترنتي ساينس ديلي، اين روبات كه "‪ "i-Sobot‬نام گرفته است با ‪ ۱۶/۵‬سانتي متر قد، مي‌تواند ‪ ۲۰۰‬حركت فيزيكي از جمله پشتك زدن و ساير حركات آكروباتيك پيچيده را انجام دهد، ‪ ۱۸۰‬كلمه را به زبان بياورد و دستورات شفاهي را انجام دهد.
شركت اسباب بازي‌سازي "تامي" اعلام كرد مخاطب اصلي اين روبات كوچك افراد ‪ ۴۰‬سال به بالا هستند.
"كيمي واتانابه" يك مسئول اين شركت گفت: با توجه به كاهش شمار كودكان، اگر توليدكنندگان اسباب بازي بخواهند بازار خود را حفظ كنند بايد به بزرگسالان توجه كنند و موانع بين اسباب‌بازي و محصولات فناوري پيشرفته را بردارند.
به گفته وي، بزرگسالان بسياري هستند كه آرزوي داشتن يك روبات واقعي را در سر مي‌پرورانند، اما از داشتن آن محرومند، چرا كه مي‌دانند داشتن چنين چيزي هزاران دلار براي آنها هزينه دربردارد.
روبات آي سوبوت ‪ ۲۵‬اكتبر و با قيمت ‪ ۲۵۰‬دلار وارد بازار ژاپن مي‌شود.
يك نمونه انگليسي زبان اين روبات ، نيز به فاصله اندك در بازارهاي آمريكا عرضه خواهد شد.
اين شركت رنگ سفيد را براي روبات ژاپني و رنگ سياه را براي روبات آمريكايي انتخاب كرده است.
قرار است اين روبات سال آينده وارد بازارهاي اروپايي شود. اين شركت اميدوار است ‪ ۵۰‬هزار روبات را در ژاپن و ‪ ۳۰۰‬هزار روبات را در ديگر نقاط جهان به فروش برساند.
ژاپن يكي از پيرترين جمعيت‌هاي جهان را دارد و طول عمر ژاپني‌ها افزايش قابل توجهي يافته اس
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
ازدواج با روبات!!!!!

ازدواج با روبات!!!!!

عشق و ازدواج انسان با روبات



عشق و ازدواج انسان با روبات در سال 2050
يك محقق هوش مصنوعي چنين پيش بيني كرده است كه علم روباتيك در سالهاي آتي چنان پيشرفت خواهد كرد كه از سال 2050، املنها با روباتها ازدواج خواهند كرد.

به گفته ديويد لوي David Levy يك محقق بريتانيايي هوش مصنوعي، روباتها با امكان برقرار كردن گفتگوي هوشمندانه، ابراز احساسات و پاسخدهي به احساسات و عواطف انسانها- تا جايي شبيه به انسان خواهند شد كه بيشتر به يك نژاد جديد انسان ميمانند.




سطح آگاهي هر روبات، به صاحب وي بستگي خواهد داشت و افراد خواهند توانست يك رفيق يا همسر مطابق با خواسته هاي خود تهيه كنند.


او ميگويد كه در اين زمان خبري از حركات مقطع و صداي مصنوعي معروفي كه معمولا از روباتها انتظار داريم، نخواهد بود. روباتها ماشينهايي انسان مانند خواهند بود كه انسانها عاشق آنها شده، دوست و ياور و حتي همسر آنان ميشوند.

ممكن است اين گفته مانند داستانهاي علمي تخيلي به نظر برسد، اما لوي ميگويد كه اين امري است كه نوع بشر در طي چند دهه اخير مدام به سوي آن حركت كرده است.

لوي، كه استاد بين المللي شطرنج نيز هست و سالهاست كه به ساخت بازيهاي شطرنج كامپيوتري اشتغال دارد، ميگويد: "روباتها كار خود را در كارخانجات خودروسازي آغاز كردند. جايي كه در آن هيچ برخورد شخصي وجود نداشت. سپس افرادي دست به ساختن روباتهاي نامه پخش كن و سپس سگهاي روباتيك زدند و امروزه روباتهايي براي مراقبت از سالمندان ساخته ميشوند. در طي 20 سال گذشته، ما به سمت روباتهايي رفته ايم كه ارتباط بيشتري با انسان داشته باشند و اين مسير به سوي رابطه اي احساسي تر حركت خواهد كرد، رابطه اي محبت آميز و داراي انگيزه هاي جنسي."

به عقيده لوي، برقراري رابطه جنسي ميان انسان و روبات ممكن است بسيار سريعتر از آنچه تصور ميشود، يعني حدود 5 سال آينده، به وقوع بپيوندد.

ساختن چنين روباتي بسيار ساده تر از روباتي خواهد بود كه بتواند رفيق خوبي باشد. به گفته لوي بزرگترين پيشرفت در علم روباتيك اين خواهد بود كه يك روبات بتواند يك گفتگوي جذاب را پيگيري كرده و ادامه دهد، خودآگاه بوده و تواناييهاي احساسي داشته باشد.

" از همين حالا افرادي هستند كه موفق شده اند روباتهايي داراي هويت و مدلهايي از احساسات انساني، اما در حد بسيار خام، بسازند. اين بخش از جمله قسمتهاي مشكلتر اين روند است...گفتگوي ميان انسان/روبات از دهه 1950، توجه بسياري از محققين را به خود جلب كرده است اما پيشرفت آن در طي اين 50 سال، آنقدر كه انتظار ميرود نبوده است. اما امروزه كامپيوترها بسيار قدرتمندتر از گذشته هستند و حافظه آنها بسيار بهتر است…بنابراين ما بالاخره شاهد نرم افزاري خواهيم بود كه بتواند گفتگويي جذاب و هوشمندانه را دنبال كند. اينكه هر دو طرف گفتگو از صحبت با يكديگر خوشنود باشند، امر بسيار مهمي است."

بنابر ارزيابي لويف روباتها در طي 15 سال آينده خواهند توانست گفتگويي را- نه در حد افرادي با تحصيلات عالي، اما جذاب- دنبال كنند. البته او انتظار دارد كه در 20 تا 30 سال آينده آنها قادر به گفتگوي پيچيده و سطح بالا نيز باشند.

او عقيده دارد كه سطح آگاهي هر روبات، به صاحب وي بستگي خواهد داشت و افراد خواهند توانست يك رفيق يا همراه سفارشي و مطابق با خواسته هاي خود تهيه كنند، كه ميتواند دوستي علاقمند به هنر يا سفر و يا يك همسر باشد.

او افزود: " در آن زمان شخصيتهاي مختلف و موارد مختلف علاقه و عدم علاقه در ميان روباتها وجود خواهد داشت. هنگامي كه ميواهيد روبات خود را خريداري كنيد، ميتوانيد شخصيتي كه ميل داريد را برايش انتخاب كنيد. درست مانند اينكه كالايي را سفارش دهيد. احساساتش چگونه برنامه ريزي شده باشد؟ ظاهرش چطور باشد؟ اندازه و رنگ مويش چه باشد، صدايش چه حالتي داشته باشد؟ احساساتي، شوخ طبع يا جدي باشد؟

"شما ميتوانيد روباتي را انتخاب كنيد كه در 40% موارد شوخ طبع و در 60% موارد جدي باشد. اگر از اينكه روبتتان تمام مدت شوخي ميكند خسته شويد، كافي است يك نرم افزار جديد روي آن دانلود كرده يا تنظيماتش را تغيير دهيد. شما قادر به تغيير شخصيت، علايق و سطح دانش و آگاهي روبات خود خواهيد بود. اگر خوره فيلم باشيد ميتوانيد روباتي با دانشي فراوان در زمينه سينما سفارش دهيد."

لوي عقيده دارد كه داشتن رفقاي روبات از مزاياي اجتماعي بسياري برخوردار است. مردم ميتوانند از اين طريق گروه دوستان خود را گسترش دهند، افراد خجالتي يا تنها نيز ميتوانند از مصاحبتي كه فاقد آن بوده اند، برخوردار شوند.

اما آيا اين روباتها، در بين گپ دوستانه و تماشاي فيلم با رفقاي انسان خود، وقت آزادي دارند تا براي خود هم زندگي كنند؟

لوي ميگويد كه وقوع اين امر در سال 2050 ممكن نيست، اما امكان آن در آغاز صده بعدي ميتواند وجود داشته باشد." احتمالا در ابتدا روباتها به جاي اينكه زندگي خود را داشته باشند، در گوشه خانه شما مينشينند و منتظر ميمانند تا براي حركت بعدي تصميم بگيريد. به هرحال در اين بازه زماني، روباتها وقتي به آنها نياز داريم و به شكلي كه ميخواهيم آماده خواهند بود.

البته اين به آن معنا نيست كه روباتها نميتوانند به يكي از اعضاي خانواده تبديل شوند. از نظر لوي "تصور نميكنم كه تا اواسط قرن حاضر، تفاوت ميان روباتها و انسان يش از تفاوت مردم شهري با شهر ديگر باشد. مردم از اينكه متوجه شوند روباتها نيز داراي احساساتي چون ما بوده و ميتوانند نسبت به احساسات و نيازهاي ما حساس باشند، متعجب خواهند شد."

پس محققين براي رساندن علم روباتيك به اين درجه، به چه چيزي نياز دارند؟ بنابه گفته لوي، آنها در ابتدا به سخت افزارهاي كامپيوتري بسيار قدرتمندتري نياز خواهند داشت كه بتواند برنامه هاي كاربردي پيچيده و پر محاسبه را اداره كرده و تواناييهاي محاوره اي ، هوش مصنوعي پيشرفته و احساسات را اجرا نمايد.

به محض فراهم شدن نيازهاي سخت افزاري و نرم افزاري، دانش روباتيك براي جهش سريع به زمان بسيار اندكي نياز خواهد داشت.
منبع :cph-theory.persiangig.com



===========================================================
pesar.sabz. shad
اين تاپيك به علت پست ها بي ربط به علم رباتيك قفل شد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نسل جديدي از روباتهاي امدادگر توسط محقق ايراني مقيم كانادا

ساخت نسل جديدي از روباتهاي امدادگر توسط محقق ايراني مقيم كانادا

روبات ساخته شده بوسيله استاد ايراني دانشگاه ساسكاچيوان كانادا افق تازه اي در كمك به بيماران گشوده است. اين روبات تا دو سال ديگر پاي به بيمارستانها گذاشته و همچون يك پرستار حرفه اي، دقيقترين كمكهاي امدادي و پزشكي را به بيماران از جمله بيماران داخل قرنطينه ارايه مي كند.
رضا فتوحي استاديار دانشگاه ساسكاچيوان كانادا و مخترع اين روبات منحصربفرد گفت : اين روبات با توجه به قابليتهاي ويژه اي كه از آنها برخوردار است مي تواند عملكرد موثر و كارگشايي در زمانهاي اضطراري امدادرساني به بيماران داشته باشد.
اين استاد ايراني افزود: اين روبات پرستار حتي مي تواند در معادن و مزارع كشاورزي به كار گرفته شود.
اين روبات به جز برخورداري از توانايي عيني در امدادرساني پزشكي و درماني مي تواند به درون معادن نفوذ كرده و به بررسي نقاط آلوده به پرتوهاي راديواكتيو بپردازد
فتوحي كه هم اينك در دپارتمان مهندسي دانشگاه ساسكاچيوان كانادا فعاليت دارد افزود : اين روبات مي تواند در روز يا شب و بدون هيچ محدوديتي به امدادرساني بپردازد. تمام آنچه كه اين روبات نياز دارد باتري و شارژ آن است. با استفاده از اين روبات مي توان كمكهاي امدادي و پزشكي مطمئني به بيماران و آسيب ديدگان ارايه كرد.
اين استاد ايراني بيش از دو سال است كه بر روي طراحي و ساخت اين روبات كار مي كند.
اين روبات كه براي نخستين بار در روز پنجشنبه رونمايي شد به اندازه يك ميز قهوه ابعاد داشته و وزن آن نيز بالغ بر ۴۵ كيلوگرم عنوان شده است. از قابلتيهاي بارز اين روبات مي توان به نقشه برداري و ثبت مشخصات جغرافياي محيط اطراف اشاره كرد.
به گفته فتوحي، اين روبات درعين حال كه مي تواند به صورت خودكار بهترين و سريعترين مسيرهاي امداد و كمك رساني پزشكي را پيدا كند، قادر است به صورت دستي نيز كنترل شود. بر روي اين روبات بازوي روباتيكي قرار گرفته كه انعطاف پذيري بالايي داشته و مي تواند تا ۲ كيلوگرم بار را نيز نگاه دارد.
اين محقق ايراني مي تواند از آزمايشگاه خود و با استفاده از يك لپ تاپ، موقعيت روبات را شناسايي كرده و در صورت نياز آن را كنترل كند. همچنين به لطف قرار داشتن دوربيني در اين روبات، كنترل كننده مي تواند پي به وجود موانع مختلف در مسير روبات ببرد.
اين روبات كه فعلا PowerBot نام دارد هنوز هم مورد بررسي فتوحي و تيم تحقيقاتي اش قرار دارد تا با افزايش كارايي بازوي روباتيك آن، راندمان مصرف انرژي آن نيز بهبود يابد.
به گفته فتوحي اين روبات با هزينه اي بالغ بر ۲۱۵ هزار دلار طراحي و ساخته شده و بنياد ابتكارات كانادا و همچنين دولت محلي ساسكاچيوان آن را مورد حمايت خود قرار داده اند. اين روبات به جز برخورداري از توانايي عيني در امدادرساني پزشكي و درماني مي تواند به درون معادن نفوذ كرده و به بررسي نقاط آلوده به پرتوهاي راديواكتيو بپردازد.
اين محقق ايراني خاطرنشان كرد: من تصور نمي كنم كه با استفاده از اين روبات انسانها از فرآيندهاي كاري خود كنار گذاشته شوند.


خبرگزاري مهر
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
روبات جديد با استفاده از انرژي گرمايي اقيانوس در دريا حركت مي‌كند

روبات جديد با استفاده از انرژي گرمايي اقيانوس در دريا حركت مي‌كند

محققان آمريكايي گفتند، يك گلايدر درياپيما كه از انرژي گرماي اقيانوس براي جلو راندن خود استفاده مي‌كند نخستين روبات "سبزي" است كه محيط زير دريا را جستجو مي‌كند و هيچ آلودگي براي محيط زيست ايجاد نمي‌كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، محققان مي‌گويند اين اقيانوس پيماي بدون موتور از ماه دسامبر كه به راه افتاده است، عمق ‪ ۱۳‬هزار پايي (چهار هزار متري) "حوزه جزاير ويرجين" بين "سنت توماس" و "سن كروآ" را بيش از ‪ ۲۰‬بار طي كرده است.
گروه محققان در "موسسه اقيانوس شناسي وودز هول" و "شركت تحقيقاتي وب" در "فالموت" در ماساچوست اعلام كرد، اين روبات مي‌تواند شش ماه ديگر به خودي خود در اعماق اقيانوس به كاوش بپردازد.
"ديو فراتانتوني" از "وودز هول" گفت، اين گلايدرهاي دريايي را مي‌توان براي انجام وظايفي به كار برد كه انسانها به دليل مسائل زماني و مالي نمي‌خواهند انجام دهند و يا قادر به انجام آنها نيستند.
اين روبات‌ها حامل حسگرهايي براي اندازه‌گيري دما، شوري آب و زايندگي زيستي هستند.
اين روبات‌ها معمولا هر از گاهي براي تعيين موقعيت‌هايشان با استفاده از سيستم ردياب جهاني (‪ (GPS‬و ارتباط با يك آزمايشگاه از طريق ماهواره‌اي "ايريديوم" (‪ (Iridium‬به سطح آب مي‌آيند.
محققان گفتند، بيشتر گلايدرهاي دريايي متكي به پمپ‌هاي مكانيكي و موتورهايي هستند كه انرژي آنها از باتري تامين مي‌شود.
اما اين گلايدر درياپيما انرژي خود را از اختلاف دماي ميان آب‌هاي سطحي گرم اقيانوس و لايه‌هاي عميق‌تر و سردتر اقيانوس بدست مي‌آورد.
محققان گفتند اطلاعاتي كه اين گلايدر دريا پيما جمع‌آوري مي‌كند به محققان در درك اينكه چگونه گردآب‌ها در اين منطقه بر چرخش اقيانوس تاثير مي‌گذارند و لارو ماهي و آلاينده‌ها را به اطراف مي‌برند، كمك مي‌كند.

منبع : ايرنا
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بهبود بینایی ربات ها با الگوبرداری از چشم مگس

بهبود بینایی ربات ها با الگوبرداری از چشم مگس

بهبود بینایی ربات ها با الگوبرداری از چشم مگس
ربات هایی که سیستم بینایی آن ها از چشم مگس الگوبرداری شده، می توانند از مزایای سیستم بینایی این حشره، برای تشخیص لبه ها و مرزهای اجسام بهره ببرند. این قابلیت می تواند به ربات ها کمک کند تا انواع و اقسام کارها را سریع تر و دقیق تر از زمانی که در بینایی آن ها از سنسورهای سنتی استفاده می شد، انجام دهند. به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از فیزورگ، پژوهشگران مرکز جنگ هوایی دریایی در چاینا لیک کالیفرنیا، به همراه دانشگاه وایومینگ، سنسور فیبر نوری را با الگوبرداری از چشم مرکب مگس توسعه داده اند. یکی از بزرگ ترین مزایای این طرح، تشخیص سریع و دقیق لبه ها و مرزهای تصاویر می باشد.
دستگاه هایی مانند وسایل نقلیه ی بدون سرنشین، موشک های هدایت شونده و ربات های صنعتی سریع مخصوص جستجو و کاوش، می توانند از مزایای این طرح برای تشخیص دقیق اجسام ریز و متحرک استفاده کنند. دکتر رایلی و سایر پژوهشگران در مقاله ی اخیری در مجله ی «بیواینسپریشن و بیومیمتیکس»، توضیح دادند که چگونه سیستم بینایی مگس ها به طور منحصر به فردی می تواند اجسام ریز را با دقت بالایی تشخیص دهد. در واقع، مگس ها بر خلاف محدودیت وضوح بیناییشان، از دقت زیادی برخوردارند. این ویژگی که فرا تیزبینی نامیده می شود، در خیلی از موجودات و انسان ها امری عادی به شمار می رود. پژوهشگران اظهار داشتند:
"مگس مزایای مهمی در رابطه با ردیابی دارد. زمان واکنش مگس خیلی سریع است. آن ها می توانند خیلی بهتر از انسان های آموزش ندیده، واکنش نشان دهند و ردیابی کنند. هر چند، ما در مورد کیفیت بقیه ی بخش های بینایی مگس ها مردد هستیم. احتمالاً کیفیت بقیه ی بینایی آن ها شبیه ویژگی های ردیابی و واکنش آن هاست. روی هم رفته، کیفیت بینایی مگس ها (و فن آوری سنسور بینایی ربات که الهام گرفته از آن هاست) هنوز پایین تر از بینایی انسان هاست و احتمالاً همیشه هم این گونه خواهد بود."
پژوهشگران توضیح دادند که جالب ترین جزء سازنده ی سیستم بینایی مگس این است که میدان دید هر «گیرنده ی نور» واقع در چشم مگس، با گیرنده های نور کناریش، بالای 90 درصد هم پوشانی دارد. هر چشم مگس حدود 3000 اوماتیدیوم (واحد اصلی سازنده ی چشم) دارد و هر اوماتیدیوم، 8 گیرنده ی نور را شامل می شود. عملکرد اصلی گیرنده های نور، تبدیل نور به جریان یونی است. این جریان بعداً به سیستم پردازش سیستم وارد می شود.
بر خلاف سیستم های پردازش تصویر معمولی که اغلب دیجیتال هستند، سیستم پردازش تصویر مگس آنالوگ است. سیستم های دیجیتال، داده ها را پیکسل به پیکسل دریافت می کنند و عموماً به زمان پردازش طولانی و همچنین پردازش محاسباتی سنگین احتیاج دارند. سیستم آنالوگ به مگس کمک می کند تا اطلاعات لبه ها را خیلی سریع تر استخراج کند و همچنین توانایی پردازش موازی را می دهد. این دو ویژگی مگس ها، منجر به سیستم بینایی دقیق و پرسرعت آن ها می شود. پژوهشگران سنسورشان را برای تقلید از گیرنده های نور مگس ها (که با یکدیگر هم پوشانی دارند) و سیستم پردازش آنالوگ و موازی آن ها طراحی کردند. این سنسور شامل یک لنز کروی با قطر یک میلی متر می باشد که نور را بر روی تعدادی گیرنده ی نور متمرکز می کند. میدان دید گیرنده های نور این سنسور، حدود 70 درصد با یکدیگر هم پوشانی دارند. در آزمایش های انجام شده مشاهده شد که سنسور توانست با کم ترین خطا، یک رشته نخ با پهنای یک میلی متر را که در میدان دید سنسور یعنی در فاصله های تا حداکثر 200 میلی متر از لنز، حرکت می کرد، تشخیص دهد. سیستم بینایی مذکور با چنان وضوح و کیفیت بالایی، می تواند در زمینه های مختلفی از جمله پزشکی، تجاری، صنعتی و دفاعی کاربرد داشته باشد. پژوهشگران در حال حاضر، سنسوری را که متشکل از 7 اوماتیدیوم که هر کدام از آن ها از 7 گیرنده ی نور تشکیل شده، تولید می کنند و امیدوارند که دقت و مقیاس این طرح را گسترش دهند. پژوهشگران خاطر نشان کردند: "ما تصور می کنیم که این سنسور به عنوان یک مکمل برای سنسورهای تصویر قدیمی تر و برای کاربردهای گوناگون، مورد استفاده قرر گیرد. ما این سنسور را به عنوان یک جایگزین تلقی نمی کنیم. همچنان که مگس ها، دو چشم مرکب و یک چشم دوربین مانند خیلی ساده دارند، خیلی از کارهای بینایی کامپیوترها و ربات ها می تواند از مزایای این دو نوع سنسور بهره مند گردد."
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

زهرا1365

عضو جدید
میکرو رباتی که تا ارتفاع 14 متر می پرد

میکرو رباتی که تا ارتفاع 14 متر می پرد

محققین آزمایشگاه سیستم های هوشمند (LIS) در EPFL از ربات جهنده ی شبه ملخ در کنفرانس بین المللی رباتیک و اتوماسیون IEEE، 21 می در پاسادنای کالیفرنیا پرده برداری کردند. وزن این ربات کوچک 7 گرم است و می تواند به ارتفاع 1.4 متر بپرد یعنی بیش از 27 برابر بلندتر از ارتفاع خود و به لحاظ وزن و اندازه 10 برابر بیشتر از ربات های جهنده ی فعلی.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، این ربات های جهنده می توانند به سنسورهای کوچک برای کاوش در نواحی ناهموار و صعب العبور یا کمک در عملیات امداد و نجات، مجهز شوند. پروفسور داریو فلورینو از EPFL توضیح داد: "این نوع پرش منحصر بفرد است چرا که به میکروربات ها اجازه می دهد در بسیاری از مناطق ناهموار حرکت کنند، جایی که سایر ربات های چرخ دار یا پیاده نمی توانند بروند. این ربات های جهنده ی کوچک می توانند با سلول های خورشیدی جهت تغذیه در بین پرش ها مجهز شوند و در گروه های بزرگ برای کاوش گسترده در مناطق دور دست زمین یا سیارات دیگر به خدمت گرفته شوند."
حیوانات کوچک جهنده مانند کک ها، جیرجیرک ها، ملخ ها و قورباغه ها از مکانیزم ذخیره سازی کشسانی استفاده می کنند تا به آرامی شارژ شده و به سرعت انرژی جهشی خود را آزاد کنند. در این روش، حیوانات می توانند به پرش های قدرتمند با شتاب بسیار بالا دست یابند.
ربات های جهنده دقیقاً از همین اصل استفاده می کنند. دو فنر موجود در آنها توسط یک موتور کوچک 0.6 گرمی و یک کَم (وسیله ای برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی) شارژ می شوند. به منظور بهینه کردن عمل پرش، پاها می توانند موجب افزایش نیروی پرش، زاویه ی برخاستن از زمین و نیروی افقی در مرحله ی شتاب شوند. باتری کوچک روی ربات امکان انجام 320 پرش در 3 ثانیه را به ربات می دهد.
این ربات توسط میرکو کواچ، 5 ژوئن در "باغ وحش ربات ها" در چهارمین نشست بین المللی حرکت تطبیقی حیوانات و ماشین ها در کلیولند اوهایو نیز نمایش داده شد.
LIS که توسط پروفسور داریو فلورینو رهبری می شود در زمینه ی پیشرفت سیستم های رباتیک و روش های هوش مصنوعی تمرکز دارد که از اصول بیولوژیکی خود سازمانده الهام گرفته شده اند.

 

arghavan.z

عضو جدید
کاربر ممتاز
ربات SoHO می تواند در لباس پوشیدن شما نظر بدهد

ربات SoHO می تواند در لباس پوشیدن شما نظر بدهد


خب شاید گاهی اوقات شما هم دلتان بخواهد با یک ربات صحبت کنید و احوال پیچ و مهره های درون شکم و دست و پاهایش را بپرسید! شاید هم دلتان بخواهد از او در مورد رنگ لباس و نوع لباستان نظر خواهی کنید.​
آقای Wakamaru(یکی از مهندسین طراح میتسو بیشی ) اخیرا موفق به طراحی رباتی با عنوانUNIQ SoHO شدند. این ربات همانطور که در تصویر مشاهده می کنید می تواند با افراد تماس چشمی بر قرار کرده , دست بدهد و با جملات ساده ارتباط محاوره ای بر قرار کند.​
در واقع این ربات برای کسانیکه در خرید لباس وسواس زیادی به خرج می دهند و نهایتا قادر به تصمیم گیری نیستند یک نعمت محسوب می شود! البته اگر نظر این ربات را قبول داشته باشند.شما می توانید به آسانی در مورد رنگ لباس و نوع آن که برای این ربات نیز مشهود است نظر خواهی کنید .مراحل آزمایش این ربات در حال اتمام است و قرار است از هفته دوم سپتامبر با قیمتی مجهول عرضه شود.​
منبع

narenji.ir
 

arghavan.z

عضو جدید
کاربر ممتاز
رباتی که قادر است چهره انسان را طراحی کند

رباتی که قادر است چهره انسان را طراحی کند




همیشه که قرار نیست ربات ها کاری را ازانسان بیاموزند. شاید روزی هم قرار باشد که انسان کاری را از ربات بیاموزد. تصور کنید که استاد کلاس نقاشی شما یک ربات باشد. چه حسی به شما دست می دهد؟​
رباتی را که در تصویر مشاهده میکنید Salvador Dabot نام دارد که قرار است یک کلاس طراحی بر گزار کند. این ربات به کمک دوربین هایی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند قادر است تصاویری سه بعدی از چهره انسان را تهیه کند. این تصاویر با نظم خاصی در کتابخانه حافظه این ربات ذخیره شده و پس از آن به بررسی هر یک می پردازد.​
به کمک نرم افزار تحلیل گر از هر تصویر الگو برداری شده و نتایج الگو برداری به عنوان ورودی به پردازشگر قلمی که در دست ربات جای گرفته اعمال می شود. دیری نمی گذرد که پس از طی این مراحل تصویری از چهره یک انسان توسط این ربات بر روی کاغذ نقش می بندد.​
پروسه طراحی و پردازش اطلاعات آنقدر ظریف است که تجسم فیزیکی آن در قابل یک ربات کمی سخت است. اما اگر باور نمیکنید می توانید به اینجا بروید و شاهکار های این ربات را نظاره کنید.​
منبع


Narenj.ir
 

comudf

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ساخت ربات با قابلیت نجات مصدومین زلزله در ایران

ساخت ربات با قابلیت نجات مصدومین زلزله در ایران

ساخت ربات با قابلیت نجات مصدومین زلزله در ایران

ربات کاوشگر با قابلیت تعیین مسیر برای ماموریتهای تعریف شده در دانشگاه گیلان طراحی و ساخته شد.

مهندس امیرپور یگانه مجری طرح گفت: این ربات می تواند با تعیین هدف، مسیر مناسب را انتخاب و ماموریت مورد نظر را با کمترین خطا انجام دهد.
پوریگانه به ویژگیهای این ربات اشاره کرد و افزود: در این طرح موفق به ساخت رباتی شدیم که با حرکت خرچنگی قادر به گام برداشتن در تمام سطوح ناهموار، چمن، زمینهای گل الود و غیره بدون واژگون شدن است.
وی به امداد رسانی این ربات اشاره کرد و اظهار داشت: ربات کاوشگر می تواند در حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله اقدام به امداد و نجات مصدومان کند به طوری که با حرکت در نقاط حساس، مصدومین را از زیرآوارها بیرون آورده و آنها را نجات می دهد.:warn::warn:
 

comudf

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آیا میتوانیم ماشین فوق هوشمندبسازیم یامحدود به ساخت ماشینهای هوشمند به صورت جسد متحرک هستیم

آیا میتوانیم ماشین فوق هوشمندبسازیم یامحدود به ساخت ماشینهای هوشمند به صورت جسد متحرک هستیم



آیا میتوانیم ماشین فوق هوشمندبسازیم یامحدود به ساخت ماشینهای هوشمند به صورت جسد متحرک هستیم


بحث 30 نوامبر،که در رابطه با خروج حد ماشینهای هوشمند از علم تخیل بود، به صورت مساوی بین Ray Kurzweil و DavidGelernter دو متفکر هوش مصنوعی خاتمه یافت .
در هفتادمین سالگرد انتشار مقاله تورینگ در سال 1936 ، موضوع بحث در مرکز Sata در MIT عبارت بود از: احتمال وجود هوش شبه انسان ، درک مستقیم حسی و هوشیاری در کامپیوترها . به عبارت دیگر :آیا میتوانیم ماشین فوق هوشمندبسازیم یامحدود به ساخت ماشینهای هوشمند به صورت جسد متحرک هستیم.
موضوع Kurzweil این بود که ماشینهامی توانند به سطح هوش بشری برسند.ایشان مخترع شگفت آوری بوده و برنده مدال ملی تکنولوژی در سال1999 و مولف "عصر ماشینهای هوشمند" و "عصر ماشینهای روحانی" می باشد.
Gelernter موضع مخالفی را با عنوان «ضد شناختنی» انتخاب کرد. ایشان استاد علم کامپیوتر، دانشمند پیشرو در Mirror Worlds Technologies (فناوری های دنیای آینه ها) و ویراستار شرکت کننده در Weekly Standard هستند.

نکتة مهم بحث، تعریف هوشیاری بود. Kurzweil می گوید هیچ تشخیص دهندة هوشیاری وجود ندارد مگر اینکه یک سری فرضیات فلسفی درون آن بکار گرفته شده باشد، ولی نظر Gelernter این است که «شما احتمالاً نمیتوامید مغز انسان را بفهمید اگر معنای هوشیاری را ندانید».

در حالی که Gelernter با Kurzweil موافق بود که هوشیاری حسی یک مؤلفه اصلی برای هوش انسان است، وی میگوید که ساختن یک ماشین هوشیار بدون نرم افزار به صورت مجازی غیر ممکن است.

Gelernter میگوید نرم افزار را میتوان از روی یک پلتفورم بر روی پلتفورم دیگری نیز اجرا کرد ولی مغز را نمیتوان حتی بر روی نمونه ای از همان پلتفورم جابجا نمود. نوآوری ممکن است که بتواند یک هوش ناهوشیار قوی بسازد، ولی قادر نیست یک گره (Node) هوشیار ایجاد کند.

Gelernter میگوید حالتهای روحی انسان به صورت خصوصی مشخص میشود و از تجزیه و تحلیل مخفی است، بر خلاف کدهای نرم افزاری. ما نمیتوانیم برای حالتهای روحانی(چیزی که وی به «نیاز به معبود» تعبیر میکند)یک روبات با نیازهای فیزیکی بسازیم در حالیکه از او مسائل غیر فیزیکی را انتظار داریم.

Kurzweil مخالفت میکند و میگوید «این بخاطر آن است که ما به نرم افزار به شکلی که اکنون دارد نگاه میکنیم»، نه تنها فناوری اطلاعات در حال رشد است، بلکه تحقیقات بر روی مغز نیز اطلاعات جدیدی را راجع به شیمی مغز و عملکردهای عصبی به دست خواهد داد.

Kurzweil میگوید براستی مغزی که مواد شیمیایی را مخلوط میکند چندان با کامپیوتری که نمادها را به هم می آمیزد تفاوت ندارد.

وی میگوید هوشیاری یک «خاصیت معلول یک سیستم پیچیده است. و به لایه های زیرین وابسته نیست». هرچند که «راهی نیست که بتوان تجربه ذهنی یک موجودیت دیگر را اندازه گیری کرد. ما فرض میکنیم که هر دو هوشیار هستند».

Gelernter بر این باور بود که مطمئناً هوشیاری یک خاصیت معلول است، ولی یکی میتواند برنامه های بزرگ پیچیده را به همراه میلیاردها پردازه اجرا نماید، و «من دلیلی نمیبینم که باور کنم که هوشیاری پدیدار میشود و بیرون می آید».

وی گفت اگر هوشیاری واقعی مستلزم احساس است، به خاطر داشته باشید که «شما فقط با مغزتان فکر نمیکنید، شما با بدنتان فکر میکنید». «ما اجازه نداریم از نقشی که شکل گیری شیمیایی مغز در ساختن خاصیت معلول بودن هوشیاری ایفا میکند، صرف نظر کنیم»

یکی از تماشاگران پرسید آیا میشود که «همه چیز» هوشیاری داشته باشد و آیا انسانها میتوانند بیاموزند که با ماشینها ارتباط برقرار کنند. Kurzweil پاسخ داد که تاریخ مملو از نمونه هایی از انسانهاست که هوشیاری دیگر نژادهای آدمی را قبول نکردند و همچنین بحث های جاری راجع به هوشیاری حیوانات و در نتیجه حقوق آنها را متذکر شد.

Gelernter بیان نمود که ماشینها ماهیت دیگری هستند. «اگر ما فکر کنیم که داریم با یک ربات قدرت یافته به کمک نرم افزار، ارتباط برقرار میکنیم، ما در واقع داریم خودمان را مسخره میکنیم زیرا ما از لغات به شکل اساساً متفاوت دیگری استفاده مینماییم».

بعد از مباحثه، Brook گفت که هیچ کدام از طرفین پیروز نشدند، و با یک اعتماد بنفس دیپلماتیک اضافه کرد که : «من با هر دو آنها مخالفم».




منبع: http://web.mit.edu
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
در پي گسترش بحران مالي در جهان اعلام شد : محبوبيت حيوانات خانگي رباتيك در ژاپن

در پي گسترش بحران مالي در جهان اعلام شد : محبوبيت حيوانات خانگي رباتيك در ژاپن

در پي گسترش بحران مالي در جهان اعلام شد : محبوبيت حيوانات خانگي رباتيك در ژاپن




خبرگزاري فارس: حيوانات خانگي رباتيك كه ظاهرا باعث كاهش استرس مي‌شوند به تازگي در ژاپن محبوبيت زيادي پيدا كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري فارس، اين ربات‌ها براي شبيه‌سازي ظاهر و رفتار گربه‌ها و سگ‌هاي خانگي كه محبوبيت بيش‌تري دارند طراحي شده‌اند و از زمان آغاز بحران اقتصادي جهاني در سال گذشته با فروش چشمگيري مواجه بوده‌اند.
تنها بين اكتبر و دسامبر گذشته ميزان فروش اينگونه ربات‌هاي توليد شده توسط كارخانه سگا 30 درصد با افزايش روبه‌رو شده است. اين در حالي است كه شركت تامي نيز افزايش فروشي 80 درصدي را داشته است.
"پارو" گربه‌اي كه با ناز كردن وي پلك مي‌زند يكي از محبوب‌ترين اين محصولات است كه در اصل براي استفاده از بيمارستان‌ها و آسايشگاه‌هاي سالمندان طراحي شده است اما فروش زيادي را به عنوان يك حيوان خانگي داشته است.
به گزارش ديلي تلگراف اين در حالي است كه كارشناسان اغلب خريد اين حيوانات را براي كاهش استرس‌هاست بحران مالي و اقتصادي مي‌دانند. اين در حالي است كه بر اساس اعلام شركت سگا اين شركت از سپتامبر گذشته تا‌كنون موفق به فروش 50 هزار گل رباتيك هم شده است.
اين گل رباتيك با شنيدن صداي صاحبش و يا صداهاي اطراف برگ‌هايش را به سمت آن‌ها تغيير مسير مي‌دهد.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات انسان نمای ساخت امارات متحده عربی

ربات انسان نمای ساخت امارات متحده عربی

REEM-B ربات انسان نمای ساخت امارات متحده عربی

REEM-B ربات انسان نمای شیخ محمدبن زاید النهایان

















ربات دوپاي 1.47 متري 60 کيلويي

اين ربات پيشرفته مي تواند 6 برابر توانايي ربات ASIMO بار حمل کند. با سرعت 1.5Km/h حرکت کند، روي صندلي بنشيند و از روي آن بلند شود. مسير خود را در اتاق پيدا کند، پردازش نصوير و صوت دارد و باطريهاي آن تا 2 ساعت کار مي کند.سازندگان معتفدند اين ربات بين 10 ربات برتر انسان نماي دنيا جاي دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

comudf

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
رومبا ، جاروبرقی هوشمند برای انسانهای پر مشغله

رومبا ، جاروبرقی هوشمند برای انسانهای پر مشغله

رومبا(Roomba) در اصل نام رباتی است که به صورت جاروبرقی هوشمند توسط کمپانی iRobot طراحی و ساخته شده است. در ابتدا نام تجاری "فلور بک " برای این محصول در نظر گرفته شده بود و پس از گذشت چند سال با اعمال ارتقاء ها و بهبود های کیفیتی به رومبا تغییر نام داده شد. رومبا برای اولین بار در سال 2002 ساخته شد و پس از آن با استقبال شدید آمریکایی ها و بعضی کشورهای اروپایی مواجه شد و ورژن های دیگر این روبات پر کاربرد در سالهای 2003 تا 2006 توسط iRobot توزیع گردید. اوج فروش شرکت در اواسط ماه مه سال 2006 بود که بیش از 2 میلیون دستگاه از این ربات خانگی به فروش رسید . از نظر هندسی این ربات به صورت دایره ای شکل و به قطر 13 اینچ و یا به عبارتی 34 سانتی متر و ارتفاعی در حدود 4 اینچ یا 9 سانتی متر را دارا میباشد. در پیشانی ربات یک سنسور ضربه گیر که تقریبا نیمی از قسمت جلوی دستگاه را پوشانیده است تعبیه گردیده و در بالای ضربه گیر یک سنسور مادون قرمز تعبیه شده است.
نسل اول و دوم رومبا با باطری های هیدریدی به جنس نیکل که در داخلش قرار میگرفت کار میکرد که برای شارژ نیاز به پریزهای موجود بر دیوار داشت که در همه ی خانه ها یافت میشد و باید به صورت مرتب شارژ می شد. نسل سوم جاروبرقی های رومبا به صورت شارژ هوشمند طراحی شده است. در این مدل ربات دارای باطری اتمی میباشد و طی ارزیابی اولیه کلیه نقاط منزل را شناسایی میکند. یک فرستنده بدون سیم الکتریسیته در یکی از پریزهای منزل تعبه میشود که معمولا فرستنده ها بردی نزدیک به 50 متر را دارا میباشند. موقعیت فرستنده در ارزیابی اولیه که توسط ربات انجام میشود شناسای شده و هنگامی که برق موجود در باطری ربات به کمترین مقدار خود بسد ، ربات خود را به نزدیکی فرستنده رسانیده و به صورت اتوماتیک شروع به شارژ میکند و پس از شارژ کامل ربات اتصال را قطع کرده و به ادامه کار خود میپردازد . شارژ حدود سه ساعت به طول می انجامد. در طول این مدت جارو به حالت آماده به کار قرار دارد و هیچ حرکتی نمیکند. با شارژ کامل جارو حدود 48 ساعت کار مفید انجام میدهد. نسلهای 1 و 2 جارو شارژی حدود 12 ساعت لازم داشتند و تنها 24 ساعت قابلیت کار مفید را دارا بودند.
کلیه نقاط ارزیابی شده توسط ربات در روز تمیز میگردند و پس از پر شدن مخزن زباله ربات با اعمال هشدار به صاحب تقاضای تخلیه انجام میگردد و در صورت عدم تخلیه ربات به حالت آماده باش قرار میگیرد . نسل چهارم این ربات قابلیت جدا سازی و تفکیک زباله های جامد و مایع را از هم دارد و قابلیت فشرده سازی زباله ها را دارا میباشد که این مدل در اواخر سال 2008 به بازار عرضه گردیده است. از دیگر محصولات مشابه میتوان به بخار شوی و سرامیک شوی این شرکت اشاره کرد که برای سازمانها و فرودگاه ها طراحی شده است که این محصول تا آخر سال 2009 میلادی به بازار عرضه خواهد شد.
مترجم : مرتضی سرکوبی
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
پرفسور کارولوکس : نحوه کنونی حمایت از صنعت منجر به حفظ عقب ماندگی شده است

پرفسور کارولوکس : نحوه کنونی حمایت از صنعت منجر به حفظ عقب ماندگی شده است

پدر رباتیک ایران:

نحوه کنونی حمایت از صنعت منجر به حفظ عقب ماندگی شده است

تبریز - خبرگزاری مهر: پدر رباتیک ایران نحوه کنونی حمایت از صنعت را منجر به حفظ عقب ماندگی علمی و صنعتی در کشور ارزیابی کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، پرفسور کارولوکس صبح پنجشنبه در جمع دانشجویان شرکت کننده در نخستین دوره مسابقات ربات‌های مسیریاب در تبریز افزود: برخی حمایت هایی که از صنعت می شود منجر به حفظ تکنولوژی عقب مانده فعلی شده و دانایی ایجاد نکرده است.
وی تاکید کرد: همچنان که برای تولید خودرو خط تولید آنرا ایجاد می‌کنیم برای تولید دانایی نیز باید خط تولید دانایی راه اندازی کنیم.
این استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید همه امکانات جامعه در جهت تولید دانش و دانایی بسیج شود، افزود: باید دوران گذار از صنعتی به نیمه صنعتی را با تجربه‌ای که از گذشته داریم با موفقیت پشت سر بگذاریم.
پرفسور کارولوکس با اعلام اینکه در دانشگاه ها باید به دانشجویان تولید دانایی را آموزش دهیم، اظهار داشت: هدف از آموزش در جامعه باید تحقیق و تولید دانایی باشد.
پدر رباتیک ایران با بیان اینکه بودجه پژوهشی کشور در مقایسه با کشورهای عقب مانده هم کمتر است، گفت: به رغم انگیزه زیاد در بین مردم جامعه برای بدست آوردن علم و دانش این میزان بودجه نه تنها در مقایسه با کشورهای پیشرفته بلکه در مقایسه با کشورهای غیر پیشرفته هم کم است.
پدر رباتیک ایران با اشاره به از دست دادن فرصت های طلایی در دوران گذشته در کشور افزود: پدران ما در زمان گذار از دوره نیمه صنعتی به دوران صنعتی تنها غفلت را برای ما به ارث گذاشته‌اند.
وی هشدار داد: نباید این تجربه تلخ را ما در دوران گذار از صنعتی به فرا صنعتی تکرار کنیم چرا که جبران آن در آینده سخت و جبران ناپذیر خواهد بود.
پرفسور کارولوکس تاکید کرد: ما باید در دانشگاهها به دانشجویان خود بیاموزیم که دانسته‌های خود را عملی کنند و خودشان به جای اینکه استخدام شوند شرایط استخدام شدن را ایجاد کنند و بنگاه جدیدی تاسیس کنند.

امانت داري و اخلاق مداري
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز است.
 

linux_0011

عضو جدید
ربات هاي خزنده

ربات هاي خزنده

ربات هاي خزنده




سوپربات ها آماده حركت مثل انسان


قطعه هاي رباتيك طوري خودشان روي هم سوار مي شوند كه بتوانند روي چهار پا حركت كنند


سوپربات ها به حالت چرخ
مثل مارها مي خزند، مثل آدم ها راه مي روند، مثل چهارپاها روي چهارپا حركت مي كنند، عين عنكبوت ها ديوار را مي گيرند و بالا مي روند، مثل چرخ قل مي خورند و...
اينها ويژگي هاي ربات هايي است كه پژوهشگران دانشگاه كاليفرنياي جنوبي ساخته اند. نامشان «سوپربات» است. آنها از قطعه هاي جدا جدا درست شده اند و به هم وصل مي شوند تا ربات هايي به وجود بيايند كه راه مي روند، مي خزند و...
«وي- مين شن»، يكي از پژوهشگران سازنده اين ربات ها، مي گويد: «سوپربات هاي ما شبيه لگواند، اما مدل هاي رباتيك مستقل كه مي توانند براي انجام كارهاي متفاوت، به شكل هاي مختلف دربيايند. طراحي آنها به اين ربات ها قابليت چرخشي مداوم، خم شدن و... را مي دهد. يك قطعه از اين ربات ها مي تواند به سمت جلو، عقب، چپ، راست و بالا حركت كند و مثل چرخ بچرخد.»
هر كدام از اين مدل ها منبع تغذيه انرژي، حسگر و ميكروكنترلر دارد. آنها مي توانند با همديگر ارتباط برقرار كنند.
 

linux_0011

عضو جدید
امکان عاشق شدن و ازدواج با روبات ها تا سال 2050 میلادی

امکان عاشق شدن و ازدواج با روبات ها تا سال 2050 میلادی

یک محقق هوش مصنوعی پیش بینی می کند که روبات ها در سال های آتی از چنان پیشرفتی برخوردار خواهند بود که انسان ها تا سال 2050 میلادی خواهند توانست با روبات ها ازدواج کنند.
به گزارش خبرنگار الکترونیوز و به نقل از دیوید لوی، محقق بریتانیائی هوش مصنوعی و نویسنده ی کتاب "عشق و س-ک-س با روبات ها" که ششم نوامبر منتشر شده است، روبات ها بسیار شبیه به انسان ها خواهند بود؛ آنها دارای محاورات هوشمندانه، احساسات و توانائی پاسخ به احساسات انسانی خواهند بود، به گونه ای که همچون نسل جدیدی پا به عرصه ی وجود خواهند گذاشت. اینها ماشین های انسان نمائی خواهند بود که مردم عاشق، دوست و یاور و حتی همسر آنها خواهند شد.
این موضوع شاید شبیه به یک داستان علمی- تخیلی باشد اما باید توجه کرد که دیوید لوی، در پائیز سال جاری، کتاب خود را به عنوان یک رساله ی Ph.D آکادمیک در دانشگاه ماستریچت هلند ارائه کرده است و به گفته ی وی تنها چند دهه با آن فاصله وجود دارد.
آری، لوی بطور مصمم معتقد بود که انسان ها با روبات ها روابط جنسی خواهند داشت، شاید تا پنج سال دیگر، زودتر از آنچه ممکن است تصور شود. ساخت چنین روباتی بسیار آسانتر از روباتی خواهد بود که بتواند همراه و همدم انسان باشد. به گفته ی او بزرگترین پیشرفت در علم روباتیک به شکل توانا ساختن روبات ها در انجام گفتگوهای جذاب، داشتن خود آگاهی و توانائی های احساسی خواهد بود.

"افراد زیادی سعی کده اند تا نمونه هائی از روبات های دارای شخصیت و احساسات بسازند و تلاش های بسیاری از دهه ی 1950 در این زمینه آغاز گشته است اما چنان که باید و شاید موفق نبوده است، اما هم اکنون رایانه ها بسیار قوی تر بوده و حافظه ی بسیار بالاتری در اختیاردارند. بنابراین به زودی شاهد نرم افزارهائی خواهیم بود که دارای توانائی گفتگوی هوشمندانه می باشند، چیزی که هر دو طرف، هم انسان و هم روبات ها، را خوشحال خواهد ساخت."
او تخمین می زند که روبات ها تا 15 سال بعد بتوانند گفتگوهای جذابی انجام دهند و در 20 تا 30 سال آینده از پس محاورات پیچیده برآیند. سطح دانش روبات بستگی به درخواست صاحب او خواهد داشت. بر اساس گفته های وی، مردم می توانند یک دوست دلخواه سفارش دهند، دوستی که از هنر یا مسافرت لذت برد و یا حتی یک همسر.
"وقتی شما یک روبات می خرید، قادر خواهید بود تا شخصیت او را مشخص کنید. چیزی شبیه به سفارش در اینترنت خواهد بود. چه نوع احساساتی داشته باشد؟ سیمای او چگونه باشد؟ اندازه و رنگ مو. نوع صدا. اینکه جالب، احساسی، یا اجتماعی باشد. شما می توانید انتخاب کنید که روبات 40 درصد اوقات شوخ و 60 درصد اوقات جدی باشد. برای اینکه روبات شما کار دیگری انجام دهد کافی است که برنامه ی مورد نیاز را دانلود کرده و یا تنظیمات آن را تغییر دهید.شما می توانید شخصیت، علایق و دانش روبات را تغییر دهید."
به عقیده ی لوی، محققین برای رسیدن به چنین پیشرفت هائی نیاز به سخت افزارهای کامپیوتری قوی تری دارند که بتوانند برنامه های پیچیده و با محاسبات سنگین تر را انجام دهند. این برنامه ها برای طراحی و اجرای توانائی های محاوره ای، و در راستای آن ایجاد احساسات و پیشرفت هائی فراتر در هوش مصنوعی، مورد نیاز می باشند. همین که نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری رفع شود، پیشرفت های موجود در روباتیک با سرعت زیادی چند برابر خواهد گشت.
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از مغر میمون برای کنترل بازوی روبات

استفاده از مغر میمون برای کنترل بازوی روبات

محققان در دانشگاه پترزبورگ اعلام کردند که به 2 میمون طرز کار با بازوهای مکانیکی را آموزش داده اند تا برای حرکت بازوها بتوانند از مغز آن ها استفاده کنند. روباتهایی که از ترکیپ مغز جاندار و ماشینهای مکانیکی ساخته خواهند شد دارای حرکات انسان گونه خواهند بود.

این آزمایش توسط دانشمندان علم اعصاب دانشگاه پترزبوگ و Carnegie mellow هدایت شد ،و در آن

یک جفت میمون macaque که الکترودهایی در مغز آنها فرو رفته بود توانستند به سرعت یاد بگیرند که چگونه با بازوهای مکانیکی کار کنند به طوری که انگار جزء اندامهای خودشان است.

این ایده سوالی در مغز تداعی می کند که آیا می توان از مغز برای کنترل اعضای بدن مصنوعی استفاده کرد؟

تاریخچه ی استفاده از مغز برای روباتها به کمی قبلتر بر می گردد.

در یک آزمایش مغز با کامپیوتر مغز میمون با اتصالات عصبی مستقیم که می توانست سیگنال هایی را برای کنترل بفرستد بسیار با اندامهای مصنوعی هماهنگ بود.





این آزمایش در سال 2005 توسط Pitt انجام گرفت و بوسیله ی آن گرفتن و باز کردن غدا توسط بازوی مکانیکی آزمایش شد .

همچنین اگر به عقب تر برگردیم در سال 2000 در دانشگاه Duke تداخل بازو با مغز موجب حرکت بازوی مکانیکی شد.

و در ژانویه امسال در ژاپن مغز میمون Owl توانست حرکت یک روبات انسان نمای 200 پوندی را کنترل کند .

در سالهای بعد استفاده از میمون برای هدایت فضا پیما ها و شاتل ها را مشاهده خواهیم کرد. همچنین این تکنولوزی می تواند در علم دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

به این دلیل که فرستادن پیام مغز به اندامهای طبیعی مثل دست و سپس کنترل ابزارها با استفاده از دست ها خیلی بیشتر از این طول می کشد که ابزارها مستقیما با مغز کنترل شوند.

که در حالت دوم این ابزارها می توانند در جاهایی حرکت کنند و کارهایی کنند که اندامهای طبیعی قادر به انجام آن نخواهند بود.

به گفته ی Nicholies پروفسور علم اعصاب در دانشگاه پزشکی Duke : ابزارهایی که به مغز باید وصل شوند باید بتوانند فعالیت های رشته های عصبی را آنالیز کنند. این سیستم که درماهmay در پترزبرگ به نمایش گذاشته شد ، توانست در یک لحظه از 100 رشته ی نرون به یک باره اطلاعات بگیرد . اما در آزمایشگاه Nicholies این مقدار 5 برابر هم اعلام شده بود . که از 10 مغز متفاوت وارد سیستم می شد.

چون اطلاعات باید به حرکت تبدیل شود پس این سیستم هر چه رشته های عصبی بیشتری را بتواند پوشش دهد پارامترهای بیشتری از مغز دریافت خواهد شد و حرکت دقیق تری خواهیم داشت.

اما تحقیقات جدید تیم Nicholies در مورد استفاده از مغز نه تنها برای فرستادن اطلاعات بلکه برای دریافت اطلاعات از اندام مصنوعی می باشد . در این پروژه که به آن مغز- ماشین - مغز می گویند، فیدبک ها و یا خروجی اندام های مصنوعی به مغز وارد می شود و مغز به آنها پاسخ می دهد. بنابراین مغز یادخواهد گرفت که حرکات جدیدتری از خود نشان دهد و انعطاف پذیرتر شود.

در دندانپزشکی اگر اپراتور بخواهد پنسی را حرکت دهد باید شانۀ خود را بالا پایین ببرد و مغز با حرکت بالا پایین بردن شانه و حرکت رفت و برگشت این کار را کنترل می کند.

ولیproto2 ساخته ی Nicholies می تواند feedbackهایی را از رشته های عصبی سینه و بازوی کاربرد دریافت کند و به نوعی مهارت تردستی خود را انجام دهد.

به گفته Nicholies در آینده شما میتوانید در اداره روی یک صندلی بشینید و وسایل را در اتاق با مغزتان تکان دهید این کار توسط ابزارهایی در مقیاس نانو انجام خواهد پذیرفت.

و شما می توانید آن را در جای دیگر کنترل کنید و تصویر جلوی آن ابزار را هم ببینید.

تصور اینکه شما با انگشتان نامرئی بتوانید اجسام را تکان دهید غیر معمولی است ولی اگر در این نانو ابزارها سنسور و دوربین و فرستنده در مقیاس نانو قرار دهیم می توانیم آن ها را تکان دهیم از اشیاء فیلم بگیریم و در همان لحظه به مغز بفرستیم .




اما بزرگترین مشکل بر سر راه این پروژه این است که همیشه باید الکترودهایی وارد شده مغزمان وجود داشته باشند . بنابراین بهترین گزینه برای استفاده ازاین سیستم، ناتوان ترین و معلولان می باشند.

همچنین این نانو ابزارها برای جراحی کردن بدون شکافتن بدن می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

گرچه با وجود مشکلات زیادی از این سیستم جاری نمی توان به خوبی استفاده کرد.

ولی این قدم اول برای توسعۀ این سیستم است .
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
qBot یک حشره پلاستیکی

qBot یک حشره پلاستیکی

qBot یک حشره پلاستیکی کوچک پر سر و صدا اما تند و تیز است .
حتی اگر حشرات با هوش تر باشند اما qBot می تواند راهش را براحتی پیدا کند .
توضیح کوتاه :
بسیار تند و تیز
چرخش درجا بر روی یک نقطه
قدم برداشتن هماهنگ و متقارن
گذر از موانع
دارای سنسورهایی با دقت که تا فاصله های دور و کم ارزش را نیز پاسخگو است.
کم کردن سرعت یا ایستادن ، از روی اراده
مقاومت در مقابل نور مستقیم خورشید.
دارای یک پردازندۀ ارزان قیمت .
بدنه وقسمت های مکانیکی ساده .








این مدل از qBot یک مدل ساده است که چون فاقد سنسور مسافت است ، از محیط اطرافش خبر ندارد. این روبات از 2 موتور جداگانه برای حرکت به جلو و عقب ساخته شده و هنگام چرخش با یک شعاع بسیار کم می چرخد.

برای نگاه داشتن تعادل هنگام حرکت و تقارن قدم ها ، سنسورهایی در سمت چپ و راست سیگنال هایی رو به میکرو کنترلر یا پردازشگر می فرستند که این باعث تثبیت حرکت و قدم ها می شود و بدون آن روبات هنگام حرکت ، زمین می خورد.


مشکل عمده این مدل آنست که اساساً با تابش نور خورشید دچار مشکل می شود . زیرا دارای انشعاب های موانع نوری سرباز هستند و با محیط بیرون در تماسند ، که این انشعاب های موانع نوری بر پایۀ اشعه ماورای قرمز برای تقارن قدم ها کار می کنند . این روبات حتی می تواند روی محیط دایره هایی به طور ناگهانی حرکت کند و بایستد.

در این مدل حرکت بهتری داریم. با وجود اینکه فاقد سنسور مسافت است اما کاملاً هم از محیط اطراف بی خبر نیست چون در این حالت خود پردازشگر حدس می زند و عمل می کند . مثلاً ازبرهم زدن تقارن قدم های چپ و راست برای انحراف استفاده می کند .

اگر هم هر یک از پاهای سه گانه به طور ناگهانی سرعتشان کم شد یا گیر کردند ، روبات می تواند خودش را آزاد کند .


تکامل متوقف نمی شود این مدل علاوه بر داشتن همۀ تجهیزات مدل های قبلی 2 دیود فروسرخ و یک سنسور فروسرخ در زیرش دارد ، که قبل از برخورد با موانع راه در زیرش آن را پیدا و رد می کند .

این مدل بر بالای مدار الکتریکی اش یک نوار از LED نصب شد که نشان می دهد در کدام طرف و در چه فاصله ای موانع قرار دارند. و این فاصله ها توسط همان میکرو کنترلر که قدم برداشتن را تجزیه تحلیل می کرد حس می شوند . این LED ها و سنسورها ارزان قیمت هستند و از هیچ سنسور مسافت یاب مخصوصی استفاده نشده .


این مدل هم حرکت می کند و هم کار انجام می دهد . طوری که می بینیم موانع را در اطرافش حرکت می دهد و آنها را از میان برمی دارد.

در ضمن مشکل تأثیر نور خورشید هم با سنسورهای مغناطیسی حل شده است .


در نمای بالای این روبات نوار LED برای تخمین مسافت ، میکروکنترلر در یک سوکت آزمایشی باتری های قابل شارژ و بازوهای مکانیکی ، مشاهده می شود .

میکروکنترلر یک Atmel ATTiny 2313 یا Atmel 89C2051 با2 K FLASH است.

در زیر مدل ، کنترل 2 پل موتورها را تغذیه می کنند .

ترانزیستور Mosfet برای این استفاده می شود تا تلفات مقاومتی را تا آنجا که امکان دارد نگه دارد تا از دست نرود.

MOSFET: metal oxide semiconductor field-effect transistor)

و در نمای پایین این روبات ، در سمت چپ تصویر که جلوی روبات می شود مسافت یاب نصب شده است این سنسور 2 LED جلوی روبات را کنترل می کند . در یک چرخه میلی ثانیه ای از 2 طرف راست و چپ پالس های فروسرخ بطور تناوبی فرستاده می شود که توسط ناحیه ای بازتابش می شود . که در آخر توسط سنسورهای در وسط دریافت می شوند.

شدت پالس ها و قابلیت دریافت و حس کردن آن حتی در زیرتابش خورشید قابل تنظیم خواهد بود .

همانطور که گفته شد . از هیچ سنسور مسافت یاب مخصوصی استفاده نشده است . این سنسورها در هر 1cm 10cm و در هر 1 متر cm 10 خطا در یافتن مسافت دارند .

 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
روبات جنگی crusher

روبات جنگی crusher


کراشر کارخود را با فرم کامیون غول آسا آغاز کرد . 2 مدل اولیۀ آن در CMU (Carnegie Mellon University ) برای مصارف غیرنظامی ساخته شدند و که می توانست توده ای از اتوبیل سواری را له کنند . کراشر یک خودروی معمولی نیست چونکه می تواند با بار 8000 پوندی از یک دیوار 4 فوتی (m 2/1 )عمودی بالا رود . این خودرو که (UGV) (unmanned ground vehicle) گفته می شود که به معنای وسیلۀ نقلیه زمینی بدون سرنشین است، توسط DaPA سرمایه گذاری و توسط Carnegie Mellon's (National Robotics Engineering Center) NREC طراحی شد .
پروژه کراشر تک آزمایشی بود برای ساخت محصول دیگری به نام Spinner که در حال حاضر به عنوان یکی از اهداف منحصر به فرد تحقیق و پژوهش در زمینۀ سرمایه گذاری در UGV می باشد . از جمله این اهداف این پروژه افزایش قابلیت درک و فهم ، قابلیت اتوماتیک بودن و سختی و استحکام بیشتر است .

اما سازندگان این خودرو، غیر از سرنشین بودن آن انتظارات بیشتری دارند. از جمله تانکی که بصورت بی صدا بتواند بار زیادی را حمل و نقل کند . دفاع از خود در برابر دشمنان ، به سرعت رها کردن خود از گیر کردن در دره ها و تپه ها از دیگر اهداف است .


این خودرو احتمالاً به تولید انبوه نمی رسد حتی طراح آن رقمی را پیشنهاد نکرده است .
زیرا Crusher به عنوان نمونۀ اولیه و برای آزمایش UPI ساخته شده است . UPI کوتاه شدۀ
(Unmanned Ground Combat Vehicle PerceptOR (off-road) Integration) به معنای مجموعه ای از قطعات که وسیلۀ نقلیه جنگی بودن سرنشین را در زمین های خاکی حرکت می دهند .

این وسیله بدون سرنشین شامل قابلیت تشخیص در مقیاس بزرگ است حدود 5/6 تن وزن دارد که حدود 30 درصد کمتر از مدل Spinner وزن دارد . بار بیشتری را هم می تواند حمل کند .
تنها یک قابلیت در طی ساخت Crusher از مدل قدیمی Spinner صرف نظر شده است و آن ایستادگی در مقابل چپ کردن است .

تاکنون هیچ حرفی در مورد اینکه چرا این قابلیت جالب Spinner در مدل Crusher گذاشته نشده است ، زده نشده اما منطق این را می گوید که حذف این قابلیت شاید ایجاد قابلیت جدید تری را ممکن ساخته است و شاید هم برای کاهش قیمت این کار را کرده اند .


و اما کار اصلی Crusher چیست؟
کاراصلی این خودرو در بحث نظامی شناسایی اولیۀ یک محل و جمع آوری اطلاعات است و معمولا دارای وظایف پشتیبانی است . همچنین کمبود نیروی انسانی برای این کار راه ساختن وسیله ای انعطاف پذیر و محکم را هموار نموده است . برای مثال می تواند به عنوان خودرو زرهی پیشرو حرکت در محیط های نامعلوم شود .
و در نهایت می تواند بصورت خودکار در تپه ها و دره ها تخت سنگ ها ، موانع مصنوعی و طبیعی هدایت شود . کراشر می تواند تنها با باتریهاش حرکت کند که در عملیات های همراه با سکوت بسیار مفید است . طبق خبرهای رسیده از NREC این خودرو در 6 تا 10 سال دیگر به مرحلۀ تولید و پیاده سازی می رسد در حالی که اکنون روباتهای کوچکتر با کنترل انسان در میدان های جنگ به کار گرفته می شود .
روباتهای سنگین و بدون کنترل انسان مثل Crusher در حال حاضر در آزمایشگاهها وجود دارند .
پیچیدگی تکنولوژی ادراک در مقیاس بزرگ برای مشرف شدن بر زمین های با شرایط معلوم هنوز در درست بررسی و مطالعه است .
کراشر با مدل کنونی باز هم برای مأموریت هایی خاص به کنترل انسانی احتیاج دارد . چون این خودرو یک پروژۀ نظامی است جزئیات کامل در دسترس عموم قرار ندارد . با این وجود این سایت تلاش می کند اطلاعات جالبی را دراین خصوص برای عموم قرار دهد .


تکنولوژی Crusher
در این جا 3 مسئله ای که در این خودرو بر آن تمرکز شده است را بیان می کنیم .
استحکام که باعث می شود با وجود حمل 8000 پوند بار در پستی بلندی ها سرعتش تغییر نکند .
حرکت آرام و بی صدا - که خودرو در مأموریت های شناسایی به سادگی تشخیص داده نشود .
عملکرد اتوماتیک - شامل گشت زنی ، شناسایی حتی در میدان جنگ بدون در خطر انداختن جان یک انسان .
اسکلت کراشر از آلمینیوم و تیتانیوم ساخته شده است . بدنۀ آن از قاب های سه بعدی آلومینیومی ( ساختاری از میله های متصل به هم شبیه خرپا) با اتصالات مفصلی از تیتانیوم فوق محکم ساخته شده است که در مقابل برخوردهای احتمالی با موانع سست نشود .
درست پشت این بدنه آلومینومی صفحه های لغزان و معلق وجود دارند . که کار سپر ضربه گیر در مقابل موانع را برعهده دارند .

برای حرکت روی موانع Crusher از 6 چرخ که همگی متصل به گیربکس هستند استفاده می کند. نیروی محرکۀ آن را موتور هیبریدی دیزلی – الکتریکی تأمین می کند ( همانطور که می دانید موتورهای هیبریدی در کل ، از 2 نوع نیروی الکتریکی و شیمیایی برای حرکت استفاده می کنند . معمولا سرعت های پایین را با نیروی الکتریکی و در سرعت های زیاد از سوزاندن سوخت نیرو می گیرند ) اما در این خودرو چون حرکت با موتور الکتریکی بی صدا تر است از آن در عملیات شناسایی استفاده می شود . همچنین موتور ، Turbo diesel آن 78 اسب بخار توان تولید می کند تا با خروجی معادل kw 58 یکنواخت ، جعبه باتری های V 300،kw 7/18 ، لینیوم – یونی را شارژ کند .


هر کدام از باتری ها به 6 موتور الکتریکی در 6 چرخ نصب شده است متصل هستند که مثل بقیه خودروهای هیبریدی از فناوری regererative braking استفاده می کند .
به این معنی که انرژی مصرف شده برای کاهش سرعت دوباره برای شارژ باتری استفاده می شود .
این خودرو می تواند تنها بابکارگیری باتری هایش km 3- 16 حرکت کند ( بستگی به سرعت و بار حمل شده دارد)
چون هر چرخ مستقلا می چرخد حتی با از کار افتادن یک یا 2 چرخ می تواند به حرکتش ادامه دهد .
یک قابلیت بسیار جالب آن اینست که اگر از 3 طرف با موانع غیر قابل عبور مواجه شود و مجبور شود که به سرعت در جهت مخالف حرکت کند ( به عقب برگردد) با یک چرخش در جا با شعاع صفر درجه مسیر خود را برعکس می کند . بدون آنکه حرکت اضافه ای انجام دهد . (Skid- steer)
برای مقابله با موانع low-hanging ، تخته سنگ ها و دور ماندن از چشم دشمن Crusher دارای میلۀ تنظیم ارتفاع از 0 تا 30 inch ( cm 76) است . همچنین سیستم تعلیق این خودرو تا 30 inch می تواند حرکت کند که به این صورت از ضربه های شدید جلوگیری می کند . همچنین سختی و استحکام آن در زمین هایی با شرایط مختلف تغییر می کند .

این یک دیاگرام از Spinner است به خاطر دارید که Spinner ورژن پایینتر Crusher می باشد.

ساختار مستحکم این خودرو به آن اجازه می دهد که تا 42 h / km سرعت بگیرد و موانعی مثل حفره ها و تخته سنگ ها سراشیبی ها و سربالایی ها حتی موانع تا feet 4 ذره ای از سرعت آن را کم نمی کند.
سیستم اتوماتیک سازی UGV اعلام کرده DARPA سرمایه گذار این پروژه تا حالا 35 میلیون دلار خرج کرده است . این شرکت اعلام کرده که این تکنولوژی ، قابلیت حس و ادراک را گسترش می دهد و حتی می تواند به عنوان راهنما یا پشتیبان خودروهایی باشد که قابلیت حسی بالایی ندارد . همچنین Crusher این قابلیت را دارد که از محیط های پشت سر گذاشته بصورت خودکار برای مواجه شدن با موانع بعدی آموزش ببیند.
سیستم ادراک و حسی این خودرو مجهز به سخت افزاری به نام LADAR (laser detection and ranging) دوربین های ردیفی و دوربین های رنگی می باشد .

LADAR اشعۀ لیزر را به بیرون می فرستد و فاصلۀ بازتابش آن از اجسام اندازه گیری می کند Crusher ، 8 واحد LADAR برای شناسایی افقی و 4 تا برای شناسایی عمودی بکار می برد. همچنین 6 جفت دوربین فیلم برداری برای جزئیات بیشتر بصورت ردیفی و 4 دوربین رنگی برای تخصیص دادن هر پیکسل رنگ برای فواصل مشخص شده توسط LADAR.

خبرهای اخیر رسیده در مورد کراشر بیان گر آن است که این خودرو دارای دکل تلسکوپی 18 فوتی می باشد که اطلاعاتی را از منظر بالاتر از زمین جمع آوری می کند .

بالای این دکل هم می تواند دوربین و LADAR گذاشته شود و هم می توان از سنسورهای حسی استفاده شود . با همۀ اطلاعاتی که LADAR و دوربین ها جمع آوری می کنند CPU ی Unboard 700 MHz پنتیوم 3 ، تصاویری 3 بعدی از محیطی که کراشر در آن در حال حرکت است تهیه می کند . و علاوه بر کنترل حرکات مکانیکی کراشر نرم افزارهایی که داده های سنسورها را تحلیل می کنند را هم ، اجرا می کند . ( واحد اندازه گیری ساکن ) IMU(inertial measurement unit) ارتفاع و موقعیت و جهت حرکت کراشر را از طریق ترکیبی از شتاب نسج ها ( سنسورهای شتاب ) و ژیرسکوب ها (گردش یاب ) می یابد .


UGV دارای رسیور GPS وپایگاه کامپیوتری داده های GPS در داخل Crasher می باشد . که موجب می شود کراشر از قبل متوجه وضعیت و شرایط زمین باشد .
آزمایشات انجام شده نشان می دهند کراشر بدون نیاز به کنترل خارجی و تنها با دانستن نقطه ابتدا و انتها از طریق GPS بقیۀ راه را تا بیش از 1 KM خودش طی می کند .

یکی از قابلیت های منحصر به فرد آن بالا رفتن از سربالایی با شیب بیشتر از 40 درجه و عبور از دره ها است . هنگام عبور از دره ها مطابق شکل یکی از چرخها داخل دره می افتد و به راحتی در شیار حرکت می کند .


مشخصات فیزیکی Crusher
وزن خالص وسیله :13,200 lbs (5,990 kg)
حداکثر بار قابل تحمل :8,000 lbs (3,600 kg)
طول :201 inches (510 cm)
عرض :102 inches (260 cm)
ارتفاع 60 inches (152 cm)
: (16-inch/41-cm) با در نظر گرفتن جاروب خاک
جاروب خاک0 to 30 inches (76 cm)
قطر چرخ 49.5 inches (125.7 cm)
بیشترین سرعت 26 mph (42 kph) in less than 7 seconds
حجم بار(in two internal bays): 57.7 cubic feet (1.6 cubic meters)
نوع کنترل
- کنترل از راه دور توسط انسان
- گرفتن 2 نقطۀ ابتدایی و انتهایی
- تمام اتوماتیک

سایز ووزن Crusher به گونه ای است که یک هواپیمایی C130H می تواند 2 تا Crusher را به میدان جنگ منتقل کند .
در 2006 August یک Rafael Mini Typhoon با caliber rifle به Crusher متصل شد تا عملیات نظامی انجام دهد . مطمئناً یکی از اهداف برجستۀ مدل های پیشرفتۀ Crusher این چنین خواهد بود .


هدف نهایی این گونه به نظر می رسد باشد که وسایل جنگی آینده در یک آن هم با سرنشین و هم بدون سرنشین هم زمین پیما و هم هواپیما و توسط یک شبکه واحد کنترل می شوند . احتمال دارد از این خودروی استثنایی در صنایع غیر نظامی مثل کشاورزی - معدن- راه و ساختمان و نهایتاً انتقال چیزهایی که حمل آن برای انسان و ماشین های با کنترل انسانی غیر ممکن ویا خطرناک می باشد ، استفاده شود.
Crusher های آینده
 

linux_0011

عضو جدید
روبات خانه دار با توانایی ظرف شویی و گردگیری

روبات خانه دار با توانایی ظرف شویی و گردگیری

محققان دانشگاه توکیو با همکاری شرکت پاناسونیک اولین روبات خانه دار را که توانایی انجام بسیاری از امور منزل از قبیل روشن کردن ماشین ظرف شویی و آب کشی ظرف ها را دارد، تولید کردند.روبات kar که دارای بازویی چند مفصلی بوده و به 1٨حسگر متفاوت مجهز است، با استفاده از بازوی خود توانایی حمل و جابه جایی ظروف شکننده و دیگر موارد را بدون وارد آوردن خسارت دارد.در عین حال قرار دادن دوربین داخلی در کنار حسگرها باعث شده است که kar بتواند شکل و ابعاد ظروف و وسایل کثیف آشپزخانه را از بقیه ظروف تشخیص دهد. در نهایت محققان قصد دارند با تولید روباتی کوچک تر و سبک تر متناسب با نیازهای یک خانواده 4نفره، انجام چنین وظایفی را در عرض 5 دقیقه ممکن کنند.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا