اخبار علوم و فناوری

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرکز نانو ایران و چین در پارک فناوری نانو سوژو افتتاح شد

مرکز نانو ایران و چین در پارک فناوری نانو سوژو افتتاح شد

[h=3]تهران-ایرنا-مرکز نانو ایران و چین با حضور معاون بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری٬معاون علم و فناوری پارک صنعتی سوژو ،سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگ های، دبیر ستاد فناوری نانو و مدیر مرکز نانو پلیس در شهر سوژو استان جیانگ سو چین افتتاح شد.[/h]
به گزارش روز دوشنبه (چهارم خرداد ماه ) ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مرکز نانو ایران و چین در روز سه شنبه 22 اردیبشهت ماه 1394 افتتاح شد.

در این مراسم تفاهم نامه همکاری میان ستاد فناوری نانو و مرکز نانو پلیس با هدف توسعه همکاری های مشترک در حوزه فناوری نانو بین دو کشور ایران و چین امضا شد.

مهندس مرتضی بیرنگ معاون بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم طی سخنانی افتتاح این مرکز را سرآغاز توسعه همکاری ها در فناوری نانو بین دو کشور دانست.

دکتر ژانگ دونگ چی معاون علم و فناوری پارک صنعتی سوژو نیز در این مراسم گفت:شهر سوژو در گذشته ابتدای جاده ابریشم به عنوان راه ارتباطی بین ایران و چین بوده و افتتاح این مرکز در شهر سوژو را سرآغاز ایجاد راه فناوری نانو بین دو کشور دانست.

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد فناوری نانو نیز با اشاره به حدیث پیامبر (ص) در خصوص اینکه علم بیاموزید حتی اگر در چین باشد، فرصت های همکاری موجود بین ستاد فناوری نانو و مرکز نانوپلیس را بسیار مناسب ارزیابی کرد.

همچنین جلسه مشترکی بین هیات ایرانی و مدیران نانو پلیس برگزار شد که در این نشست علاوه بر معرفی فعالیت های ستاد فناوری نانو و مرکز نانو پلیس فعالیت های دو شرکت فناوران نانومقیاس در زمینه تولید نانوالیاف و اکسیر نانوسینا در حوزه نانوداروها ارائه شد.

بر اساس اعلام شرکت نانو پلیس سه مرکزی که بر اساس همکاری های بین المللی در پارک نانو سوژو مستقر شده اند عبارتند از، مرکز فنلاند- چین، مرکز همکاری های هلند- چین و مرکز همکاری های چک و چین و ایران چهارمین کشوری است که همکاری خود را با آن آغاز کرده است.

مرکز نانو ایران - چین در شهر سوژو از ابتدای سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت لایه هوشمند برای کنترل عبور گرما از شیشه

ساخت لایه هوشمند برای کنترل عبور گرما از شیشه

[h=3]تهران-ایرنا-یک شرکت آمریکایی با استفاده از نانو ذرات، لایه نازک هوشمندی به بازارعرضه کرده که می تواند مقدار گرمای عبوری از شیشه را کنترل کند.[/h]


به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این شرکت یکی از تولیدکنندگان لایه های نازک خورشیدی است که به تازگی محصولی سه لایه به بازارعرضه کرده که می تواند عبور گرما از پنجره را کنترل کند در حالی که ظاهر طبیعی شیشه تغییری نمی کند.

این محصول به صورت انتخابی، نور را عبور داده و انعکاس اندکی دارد، در حالی که عبور گرما به صورت کنترل شده انجام می شود، این لایه نازک را هم می توان در داخل و هم بخش خارجی شیشه نصب کرد.

محصول جدید این شرکت یک راهکار مناسب برای افزایش کارایی شیشه ها بوده که می توان مقدار انعکاس، ماتی و عبور گرما را در آن کنترل کرد، با این لایه نازک هوشمند مقدار مصرف انرژی کاهش می یابد،با توجه به عدم تغییر ظاهر شیشه، می توان از این لایه نازک برای نمای شیشه ای ساختمان ها استفاده کرد.

در ساخت این لایه نازک هوشمند از فیلترهای نوری و نانوذرات استفاده شده است، مقدار این ترکیبات در محصول نهایی قابل کنترل بوده و روی عملکرد و قیمت محصول تأثیرگذار است.

این شرکت در سال 1983 تاسیس شده و روی ساخت لایه های نازک پلی استری برای مصارف فناوری بالا کار می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستگاه تصفیه پسآب های صنعتی با قدرت حذف 99 درصد آلاینده ها ساخته شد

دستگاه تصفیه پسآب های صنعتی با قدرت حذف 99 درصد آلاینده ها ساخته شد

[h=3]تهران - ایرنا - محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت یک دستگاه منحصر به فرد برای تصفیه پسآب های صنعتی شدند که قابلیت حذف 99 درصد آلاینده را داراست.[/h]دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی نفت واحد علوم و تحقیقات و مخترع این طرح صنعتی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: پروژه طراحی و ساخت دستگاه تصفیه پسآب های صنعتی از سالها پیش به همت دکتر سعید بازگیر استاد گروه مهندسی پلیمر واحد علوم و تحقیقات آغاز شد و من از حدود سال 90 وارد پروژه شدم.

مسعود بارانی درباره عملکرد دستگاه تصفیه پسآب های صنعتی توضیح داد: این دستگاه از دوقسمت شیمیایی و فیزیکی ساخته شده است که قسمت شیمیایی آن بر پایه نانو مواد است و قسمت فیزیکی نیز از دو بخش نانو الیاف و نانو جاذب تشکیل شده و به صورت جذبی عمل می کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه، سریع ترین روش تصفیه پسآب در دنیا محسوب می شود و پرسرعت ترین مواد انعقادساز در آن به کار رفته است، افزود: دستگاه می تواند هر مرحله تصفیه پسآب را در مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه تصفیه کند که در نوع خود، سریعترین روش تصفیه است و پس از تصفیه، با یک هم زدن آنی، یک ته نشین 30 ثانیه ای دارد.

به گفته بارانی، این دستگاه بدون توجه به نوع پسآب، آب را با 99 درصد حذف آلاینده تحویل می دهد و هرچقدر پسآب، آلودگی بیشتری داشته باشد درصد حذف آلاینده ها بیشتر است و همین ویژگی، استفاده از دستگاه را برای مصارف صنعتی در اولویت قرار می دهد.

این پژوهشگر جوان استقرار دستگاه در کمترین فضای ممکن را یکی از مزیت های این دستگاه برشمرد و گفت: دستگاه های تصفیه پسآب، اغلب جای زیادی اشغال می کنند و باید در کنار آنها استخر ساخته شود که این محدودیت ها برای دستگاه اختراعی ما وجود ندارد و می توان آن را در یک فضای دو متر در سه متر قرار داد و برای تصفیه پنج مترمکعب پسآب در هر ساعت مورد استفاده قرار داد.

وی با بیان اینکه این دستگاه هیچ نمونه داخلی یا خارجی ندارد، ادامه داد: دستگاه حتی این قابلیت را دارد که در ارتفاع به کار گرفته شود و این ویژگی به کاهش سطح اشغال و بکارگیری آن در محیط های کوچک کمک می کند.

بارانی صرفه جویی در زمان و هزینه، بازدهی بالا، تصفیه انواع پسآب های صنعتی، صرفه جویی در آب و بازگرداندن پسآب ها به چرخه مصرف و کاهش آلودگی های زیست محیطی را از دیگر مزیت های این دستگاه ذکر کرد.

این مخترع جوان خاطرنشان کرد: این دستگاه برای تصفیه پسآب در تمام مراکز صنعتی قابل استفاده است و در کارخانجات و مراکز زیادی همچون شرکت نفت، کارخانه چرم سازی، نساجی، کاغذسازی، تولید خودرو، کشتارگاه ها و کارخانجات پلیمری به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه مطلوب داده است.

این پروژه به همت دکتر سعید بازگیر و همکاری مسعود بارانی به اجرا درآمده است.

نمایشگاه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه بیش از 200 اختراع فناورانه از سه شنبه، 29 اردیبهشت ماه با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری در واحد علوم و تحقیقات آغاز به کار کرد و امروز ششم خردادماه به کار خود پایان می دهد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانوحسگر ارزان قیمت برای اندازه گیری کمی و کیفی گازها

ساخت نانوحسگر ارزان قیمت برای اندازه گیری کمی و کیفی گازها

[h=3]تهران- ایرنا- محققان دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا با استفاده از لایه نازک کامپوزیتی موفق به ساخت حسگر گازی شدند که با دقت و حساسیت بالا، گازها را به صورت کمی و کیفی اندازه گیری می کند.[/h]


به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، آلن وانگ از متخصصان حوزه اپتیک این دانشگاه در این مورد توضیح داد: این حسگر برای سنجش دی اکسید کربن مناسب است و می تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان از آن برای پیمایش محیط زیست، فرودگاه ها و سطح الکل خون استفاده کرد.

وی بیان کرد: از این حسگر می توان برای ذخیره سازی دی اکسید کربن نیز استفاده کرد و میزان این گاز را در اتمسفر کاهش داد.

وانگ گفت: حسگرهای نوری بسیار موثر است و می توان با استفاده از آنها مقادیر بسیار کم گاز را شناسایی کرد، اما این نوع حسگرها بسیار گران قیمت است و نمی توان آنها را برای استفاده در حوزه های مختلف به کار برد. این درحالی است که این حسگر جدید ابعاد بسیار کوچکی دارد و قابل حمل است و هزینه تولید آن نیز بسیار اندک است.

وی بیان کرد: در این سیستم از نانوبلورهای پلاسمونیک استفاده شده است که همانند یک لنز نور را با حساسیت بالا روی یک نقطه متمرکز می کنند.

وانگ گفت: سرعت بالا، دقت، هزینه پایین و قابل حمل بودن این نانوحسگر می تواند به کاربر کمک زیادی کند.

نتایج یافته های محققان دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا در مورد ساخت این نانوحسگر، در نشریه Materials Chemistry C منتشر شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
30 دانشگاه ایران در فهرست موثرترین دانشگاه های جهان

30 دانشگاه ایران در فهرست موثرترین دانشگاه های جهان

تهران- ایرنا- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از قرار گرفتن 30 دانشگاه ایران در ردیف موثرترین دانشگاه های جهان بر اساس آخرین آمار منتشر شده در پایگاه استنادی آی.اس.آی (ISI) خبر داد.




دکتر محمدجواد دهقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: پایگاه طلایه داران علم تامسون رویترز (آی.اس.آی) به طور مرتب، دانشگاه های سراسر جهان را بر اساس تعداد استنادهایی که در 10 سال گذشته دریافت کرده اند، بررسی و موثرترین آنها را در فهرستی معرفی می کند.

وی با یادآوری اینکه فهرست آی.اس.آی در رابطه با معرفی موثرترین دانشگاه های دنیا هر دو ماه یک بار روزآمد می شود، گفت: دانشگاه ها در این فرآیند، مرتب ارزیابی می شوند و در صورت کسب نکردن حد نصاب امتیاز حذف می شوند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: برای انتخاب موثرترین دانشگاه ها، تمام مراکز دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی دنیا بر حسب میزان اثرگذاری آنها مشخص و مرتب سازی می شوند و در گام بعدی یک درصد برتر آنها که دارای بیشترین میزان اثرگذاری بوده اند، انتخاب و معرفی می شوند.

وی به آخرین گزارش آی.اس.آی در رابطه با معرفی موثرترین دانشگاه های دنیا در 30 اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش که کمتر از یک هفته قبل منتشر شده است، اسامی 30 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان یک درصد دانشگاه های برتر که دارای بیشترین میزان اثرگذاری بوده اند، مشاهده می شود که این موضوع مایه افتخار جامعه علمی کشور است.

دهقانی افزود: در بین دانشگاه های جامع نام 12 دانشگاه از جمله دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، فردوسی مشهد، رازی، بوعلی سینا، کاشان، یاسوج، شهید باهنر کرمان، ارومیه و سمنان به ترتیب اثرگذاری در این فهرست آورده شده و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در فهرست یک درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمام دانشگاه های علوم پزشکی، یک سوم دانشگاه های برتر کشور در این حوزه را تشکیل می دهند، افزود: در این گروه به ترتیب دانشگاه های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تبریز، موسسه پاستور ایران، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی کرمان و بقیة الله (عج) در رده دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار دارند.

سرپرست آی.اس.سی ادامه داد: همچنین هفت دانشگاه صنعتی کشور در زمره یک درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته که دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم صنعت ایران، خواجه نصیر طوسی، صنعتی بابل و صنعتی شیراز به ترتیب میزان اثرگذاری در این فهرست آورده شده اند.

وی با اعلام تبریک پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به خاطر حضور 30 دانشگاه کشور در میان دانشگاه های تاثیرگذار برتر جهان، ابراز امیدواری کرد: دانشگاهیان با پیگیری برنامه راهبردی خود در راستای مرجعیت علم و فناوری در جهان و در تحقق سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب گام بردارند.

دهقانی از مرجعیت علم و فناوری به عنوان بهترین هدف برای تبدیل علم به ثروت و قدرت یاد کرد و گفت: هر چند نهضت جنبش علمی در چند سال گذشته در کشور شکل گرفته است، اما مسیر دشواری تا دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جهان وجود دارد.

وی، دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جهان را بدون ژرف نگری و برنامه ریزی ناممکن خواند و ورود جدی دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی کشور به حوزه دیپلماسی علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی را یک ضرورت دانست.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: دانشگاه های کشور در چندین سال گذشته نشان دادند که از توان علمی بسیار بالایی برخوردار هستند اما نقش تمام این دانشگاه ها در پیشبرد علم کشور یکسان نیست و البته آنها از ظرفیت ها و بودجه های یکسانی نیز برخوردار نیستند.

دهقانی افزود: میزان استنادها به انتشارات علمی یک کشور از جمله شاخص های مهمی است که میزان تکیه نظام جهانی علم را بر علم آن کشور نشان می دهد و دنیای علم امروز استنادها را به عنوان یکی از شاخص های اصلی مرجعیت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نخبگان علمی دنیا پراستنادترین ها هستند که نقش بسزایی در مرجعیت علمی و فناوری دانشگاه ها دارند.

دهقانی افزود: در 25 سال گذشته بیش از 360 میلیون استناد در دنیای علم صورت گرفته که 80 درصد این استنادها تنها به هفت درصد از کشورهای دنیا بوده است بنابراین کسب مرجعیت علمی دشوار، نیازمند برنامه ریزی و جهاد علمی است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در عین حال توضیح داد: 100 دانشگاه برتر دنیا در پنج سال گذشته 34 درصد از کل استنادهای دنیا را دریافت کرده اند در حالی که 21 درصد از علم دنیا را در اختیار دارند و این نشان می دهد که این دانشگاه ها به هر ترتیب بیش از تولید علم، استناد دریافت می کنند.

پایگاه استنادی ISI مرکزی برای تجزیه و تحلیل علوم پایه است و اطلاعاتی در مورد بررسی میزان پیشرفت علوم ملل، انجمن ها، نهادها، سازمان ها، نویسندگان، مقالات و مجلات ارایه می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثبت 500 تقاضا برای خرید لیزینگ محصولات دانش بنیان

ثبت 500 تقاضا برای خرید لیزینگ محصولات دانش بنیان

[h=3]تهران- ایرنا- رییس کارگروه ارزیابی، تشخیص وصلاحیت شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پنج دسته حمایت برای شرکت های دانش بنیان گفت: معافیت گمرکی یکی از حمایت های در نظر گرفته شده است ودر این زمینه واردات نمونه اولیه ماشین آلات برای انجام مهندسی معکوس وتجهیزات آزمایشگاهی که تولید داخل نداشته باشد مشمول این حمایت می شود.تخصصی آشنایی با قانون، آیین نامه و فرآیند حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان صنعتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: معافیت های مالیاتی ، لیزینگ کالاهای دانش بنیان ، معافیت گمرکی و ارایه تسهیلات برای فعالیت صادراتی وآموزشی شرکت های دانش بنیان ونیز تسهیلات سربازی برای افراد مشغول در شرکتهای دانش بنیان از جمله حنایت های در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان است.[/h]
وی بیان کرد: معافیت مالیاتی مشمول آن دسته از کالاهای دانش بنیان شرکت ها می شود که در فهرست کالاهای دانش بنیان قرار داشته باشد ، تمام کالاهای شرکت های دانش بنیان مشمول معافیت مالیاتی نمی شود .

صاحبکار اظهارکرد: در زمینه لیزینگ کالاهای دانش بنیان نیزتا کنون 500 تقاضا در این بخش ثبت شده است، لیزینگ کالاهای شرکتهای دانش بنیان با همکاری صندوق نو آوری و شکوفایی انجام می شود .

وی در خصوص معافیت گمرکی گفت: واردات نمونه اولیه ماشین آلات برای انجام مهندسی معکوس و نیز برای انجام کارهای تحقیق و توسعه شرکت و همچنین وردات تجهیزات ازمایشگاهی که تولید داخل نداشته ایم مشول معافیت گمرکی می شوند.

صاحبکاربا شاره به اینکه 9 دسته آیین نامه صادراتی برای شرکت های دانش بنیان برای افزایش صادرات وورود به بازارهای بین المللی در نظر گرفته شده است ادامه داد: معاونت علمی تا سقف 70 میلیون ریال برای بازاریابی و تبلیغات برای صادرات و ورود به بازار بین المللی از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند.

وی گفت: همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان برای شرکت افراد در دوره های آموزشی تا سقف 70 درصد کل مبلغ دوره ها حمایت می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: 40 درصد GDP کشور مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تا زمانی که وزارت صنعت و معدن را متحول نکنیم نمی توانیم اقتصاد کشور را متحول کنیم .

وی بیان کرد: این وزارتخانه برنامه های متعددی برای توسعه فناوری در بنگاه های اقتصادی دارد و در تلاش است تا با ایجاد و حفظ وضعیت رقابتی ›،بنگاه ها را به لحاظ نوآوری، به روز کند.

رییس کارگروه ارزیابی، تشخیص وصلاحیت شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: برای حمایت از شرکت ها و صنایع نیاز به یک سری قانون ها و آیین نامه ها بود که خوشبختانه قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان در سال 87 به تصویب دولت و در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی با اشاره به اینکه آیین نامه های مربوط به شرکتهای دانش بنیان در سالهای 91 و 92 نهایی شد افزود: در این راستا نیز برای حمایت از شرکت های دانش بنیان صندوق نواوری و شکوفایی نیز با منابع مالب غنی تصویب و اکنون با تحقق هزار میلیارد تومان منابع در خدمت شرکت های دانش بنیان است.

وی با اشاره به راه اندازی سایت ثبت نام شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اکنون در این سایت 8 هزار شرکت ثبت نام کرده و اطلاعات خود را وارد کرده اند و کد راهبری دریافت کرده اند، از این تعداد 3 هزارو 400 شرکت تکنیل اطلاعات کرده و وارد فرآیند ارزیابی شده اند.

صاحبکارد با اشاره به اینکه منطق توسعه فناوری منطق پویایی است افزود: برای ارزیابی شرکت ها ارزیاب های خصوصی در نظر گرفته شده است و روند فعالیت شرکت ها ارزیابی می شود.

این نشست یک روزه با حضور جمعی از صاحبان شرکت های دانش بنیان صنعتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
جایزه جامعه اطلاعاتی 2015 به دانشگاه علم و صنعت ایران رسید

جایزه جامعه اطلاعاتی 2015 به دانشگاه علم و صنعت ایران رسید

[h=3]تهران - ایرنا - جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS) سال 2015 در حوزه علم الکترونیکی به مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل فاوا دانشگاه علم و صنعت ایران تعلق گرفت و در افتتاحیه این مراسم که در ژنو برگزار شد این جایزه به دکتر هادی شهریار شاه حسینی اهدا شد.[/h]


به گزارش ایرنا از دانشگاه علم و صنعت ایران، تندیس و لوح سپاس جایزه جهانی جامعه اطلاعاتی به دلیل طراحی و اجرای پروژه E-Science-Net در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل فاوا به مدیر این مرکز علمی اختصاص یافت.

مراسم افتتاحیه اجلاس جایزه جامعه اطلاعاتی که با حضور مدیران ارشد فناوری اطلاعات ارتباطات از سراسر جهان شامل وزیران و معاونان وزیران ارتباطات کشورهای مختلف در سالن سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) در ژنو برگزار شد و این جایزه توسط هولیون زائو دبیرکل اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) به دکتر هادی شهریار شاه حسینی، مدیر مطالعات راهبردی و بین الملل فاوا و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اهدا شد.

مراسم با پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد و با سخنرانی دبیر کل آی تی یو، دبیرکل وایپو و دبیرکل آنکتاد و معاون دبیرکل یونسکو ادامه یافت و پس از سخنرانی وزیران، جوایز جامعه اطلاعاتی 2015 به 18 برنده در میان بیش از 300 پروژه نامزده شده از سراسر جهان اهدا شد.

در این اجلاس که هیات رسمی جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت کردند ، چهار نشست تخصصی نیز توسط ایران برگزار شد که یکی از آنها کارگاه موضوعی دانشگاهی پژوهش و علم الکترونیکی بود و به همت مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در سال های 2003 و 2005 میلادی در ژنو و تونس که جمهوری اسلامی ایران نیز در حضور چشمگیری داشت منجر به دو سند برنامه عمل و اعلامیه اصول شد که طی 11 خط عمل مبنای توسعه فناوری اطلاعات در جهان است.

در سال گذشته در اجلاس عالی WSIS+10، در ژنو در سال 2014 میلادی، دو سند دیگر (بیانیه WSIS+10 در پیاده سازی نتایج سوئیس و چشم انداز WSIS+10 برای جامعه اطلاعاتی پس از (2015) نیز به تصویب رسید.

تمام اسناد مذکور ناظر به فعالیت های 10 ساله کشورها در حوزه جامعه اطلاعاتی است که برای سالهای 2005 تا 2015 برنامه ریزی شده است.

جایزه جامعه اطلاعاتی از سال 2012 میلادی به مهم ترین پروژه های اجرا شده در این حوزه به تفکیک 11 خط عمل جامعه اطلاعاتی در جهان اهدا می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ورود فناوری نانو به 9 حوزه صنعتی کشور

ورود فناوری نانو به 9 حوزه صنعتی کشور

[h=3] تهران- ایرنا-رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ورود فناوری نانو به 9 حوزه صنعتی کشور خبرداد.
[/h]
به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکتر سعید سرکار روز دوشنبه در نشست امضاء تفاهم نامه همکاری بین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت آموزش، پژوهش و وفناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:اکنون توانستیم فناوری نانو را در 9 حوزه صنعتی کشور از قبیل صنعت ساختمان،نفت و پتروشیمی،داروسازی و غذایی وارد کنیم اما ظرفیت کشور بیش از آن است که انجام شده است.

وی با بیان اینکه همکاری با وزارت صنعت می تواند به استفاده ازنانو در صنایع مختلف کشور شتاب دهد، گفت:امضای این تفاهم نامه می تواند حرکتی برای توسعه صادرات محصولات مبتنی بر فناوری های پیشرفته به ویژه نانو و ارتقاء صنعت کشور شود.

سرکار اظهارکرد:فناوری نانو سه مرحله دارد، مرحله نخست تولید مواد نانویی است که در این زمینه بخش وسیعی از مواد نانویی در کشور تولید می شود، مرحله دوم، رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود است که با به کارگیری آن ارتقای کیفیت محصولات و رقابت پذیری در بازار جهانی افزایش می یابد.

وی ادامه داد:در مرحله سوم نیز به کمک فناوری نانو و تکنولوژی،کیفیت محصولات افزایش خواهد یافت که در این زمینه در حال حاضر تولید داروها و مواد هوشمند، پارچه های هوشمند در کشور در حال انجام است و کشور هم پای دنیا در حال پیشرفت و استفاده از این فناوری است.

سرکار افزود:کارها در فاز تحقیقات و توسعه در کشور خوب پیش می رود و ما از لحاظ بنیه علمی جزو کشورهای تزار اول جهان هستیم اما بدون وارد شدن این فناوری در صنعت به هدف نهایی نخواهیم رسید.

رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت:اگر بخواهیم کیفیت را وارد زندگی مردم، تولید و صنعت کنیم بدون استفاده از فناوری نانو امکان ندارد.

وی ادامه داد:همچنین ستاد توسعه فناوری نانو بدون کمک دستگاه های دیگر نمی تواند رسالت توسعه نانو در کشور را به نتیجه برساند.

در این نشست همچنین دکتر علی اصغر توفیق معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران جزو پیشگامان در بخش فناوری نانو است،گفت:صنعت نانو درجهان و در کشور ما جوان است و خوشبختانه به همت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو کارها و پروژه های تحقیقاتی زیادی انجام و به مرحله تجاری سازی رسیده است.

وی تصریح کرد:وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز باید زمینه های تجاری سازی در این بخش را فراهم کند.

توفیق گفت:در بخش تجاری سازی فعالیت های نانویی شناخت کم است و باید زمینه را برای شناخت جامعه صنعتی با این تکنولوژی مهیا کنیم و این تفاهم نامه در همین راستا پیش بینی شده است.

توفیق افزود:بعد از امضای این تفاهم نامه، کمیته های مشترک را معرفی خواهیم کرد تا زمان بندی برنامه ها تعیین شود.

وی تاکید کرد:با تفاهم نامه هایی که با ستاد نانو امضاء شده در آینده نمایشگاهی از دستاوردهای آماده تجاری سازی شده فناوری نانو برای معرفی به صنعتگران و سرمایه گذاران در وزارتخانه برپا می شود.

وی یادآورشد:در این نمایشگاه از افراد علاقه مند در حوزه سرمایه گذاری در فناوری نانو دعوت می شود و راه های همکاری این دو بخش معرفی خواهد شد.

تفاهم نامه همکاری میان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ،معدن و تجارت امروز دوشنبه (11 خردادماه )با موضوع همکاری مشترک در حمایت، توسعه و رسوخ فناوری نانو در صنایع کشور امضاء شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دومین نمایشگاه بین المللی فناوری ونوآوری INOTEX2015 برگزار می شود

دومین نمایشگاه بین المللی فناوری ونوآوری INOTEX2015 برگزار می شود

[h=3] تهران- ایرنا- مشاورمعاون علمی وفناوری رییس جمهوری گفت: دومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوریINOTEX2015 فرصت مناسبی برای تمامی فعالان حوزه فناوری و نوآوری برای تبادل تجارب با کشورهای خارجی است.
[/h]


به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، پرویزکرمی در زمینه برگزاری این نمایشگاه افزود: این نمایشگاه توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی با رویکرد بسترسازی، برای تعریف همکاری های فناورانه بین المللی، همچنین در جهت استفاده از توانمندی های کشورهای مختلف دنیا (انتقال فناوری های به روز دنیا) برگزار می شود.

وی بیان کرد: در دومین نمایشگاه بین المللی فناوری ونوآوری که به همت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری از 19 الی 22خردادماه سال جاری درنمایشگاه بین المللی تهران برگزارمی شود بیش از 150 شرکت توانمند از کشورهای ایران، روسیه، هند، انگلستان، آلمان، فرانسه، رومانی، یونان، کره جنوبی، چین، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و لبنان شرکت می کنند.

کرمی گفت: ارتباطات وفناوری اطلاعات، الکترونیک ومیکروالکترونیک، تجهیزات پزشکی، هوافضا، نانو، فناوری زیستی، مواد جدید و فناوری های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، با رویکرد توسعه همکاری های بین المللی بخش های علمی و فناوری از فناوری های ارایه شده دراین نمایشگاه است.

وی یادآور شد : در حاشیه این نمایشگاه نشستی بین المللی با موضوع شبکه سازی نوآوری با حضور اساتید، صاحب نظران داخلی و خارجی (از کشورهای اتریش، فرانسه و کره جنوبی) در طی دو روز و در شش پنل تخصصی برنامه ریزی شده است.

براساس این گزارش، در نمایشگاه سال گذشته 18 تفاهم نامه تبادل فناوری بین شرکت های ایرانی و کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه به ارزش تقریبی 6میلیون دلار منعقد شد و بر اساس قراردادهای انتقال فناوری نهایی شده 6 شرکت نیز از تسهیلات قرض الحسنه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به این موضوع اختصاص یافته بود بهره مند شدند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آزمایشگاه های خصوصی ازتسهیلات شرکت های دانش بنیان بهره مند می شوند

آزمایشگاه های خصوصی ازتسهیلات شرکت های دانش بنیان بهره مند می شوند

[h=3] تهران- ایرنا- مدیرشبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، از فراهم شدن مقدمات پیوستن آزمایشگاه های عضو این شبکه به جمع شرکت های دانش بنیان برای بهره مندی از تسهیلات قانون حمایت ازشرکت های دانش بنیان خبر داد.
[/h]
به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر رضا اسدی فرد گفت: آزمایشگاه های خصوصی عضو این شبکه، با پیوستن به جمع شرکت های دانش بنیان، ضمن بهر مندی از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، می توانند به پیشبرد، گسترش تحقیق و پژوهش کشور بر مبنای توان داخلی نیز کمک کنند.

وی با بیان اینکه، آزمایشگاه های خصوصی می توانند با عضویت در این شبکه از مزایای در نظر گرفته شده بهره مند شوند، اظهارکرد: حمایت های جدید در قالب تخفیف های مالیاتی، تسهیلات لیزینگی خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و همچنین سایر حمایت های یادشده در قانون شرکت های دانش بنیان ارائه می شود.

اسدی فرد با اشاره به اینکه حمایت ها صرفا برای آزمایشگاه های بخش خصوصی درنظرگرفته شده و آزمایشگاه های دولتی مشمول این حمایت ها نخواهند شد، بیان کرد: حمایت از بخش خصوصی می تواند به حرکت چرخه اقتصاد دانش بنیان کمک کند و این امر موجب می شود تا بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه ایجاد آزمایشگاه های مجهز و فعال و ارائه خدمت به تحقیق و پژوهش، رغبت بیشتری پیدا کند.

مدیرشبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی، پیوستن آزمایشگاه های خصوصی عضو شبکه، به جمع شرکت های دانش بنیان را برای بدنه آزمایشگاهی کشور ارزشمند دانست و بیان کرد: آزمایشگاه خصوصی بهره وری بالاتری نسبت به آزمایشگاه های دولتی دارد، زیرا آزمایشگاه های دولتی در عین دسترسی به منابع عمومی و دولتی، غالبا کارایی کافی ندارند، به همین خاطر این تسهیلات در اختیار آزمایشگاه های بخش خصوصی قرار داده می شود تا با ایجاد رغبت در این بخش، نیاز سرمایه گذاری و هزینه های کلان توسط دولت برای ایجاد آزمایشگاه های مجهز نیز رفع شود.

اسدی فرد، رشد اخیر کشور در سه حوزه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و زیرساخت های آزمایشگاهی را با بهره گیری از توانمندی های شبکه آزمایشگاهی، مطلوب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه در حوزه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی داخلی، شاهد رشد 40 تا 30 درصدی بوده ایم که در مجموع نسبت به سال گذشته، رشد بالای 300 درصد را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 170آزمایشگاه عضو این شبکه است گقت: درخواست عضویت 50 آزمایشگاه دیگر در دست بررسی است، این شبکه آزمایشگاهی در بیش از 20 استان کشورعضوگیری کرده است.

وییادآورشد: تنها 10 درصد این آزمایشگاه ها متعلق به بخش خصوصی است و باید سهم بخش خصوصی از آزمایشگاه های عضو شبکه یادشده افزایش یابد، چرا که ارائه تسهیلات دانش بنیان به آزمایشگاه در همین راستا پیش بینی شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنج پارک علم وفناوری تا پایان سال جاری در کشور راه اندازی می شود

پنج پارک علم وفناوری تا پایان سال جاری در کشور راه اندازی می شود

[h=3]تهران-ایرنا-وزیر علوم،تحقیقات و فناوری از راه اندازی پنج پارک علم و فناوری تا پایان سال جاری در تهران و دیگر استان های کشور خبر داد.[/h]
دکتر محمد فرهادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار علمی ایرنا افزود: اکنون 36 پارک علم و فناوری در کشور راه اندازی شده و راه اندازی پنج پارک علم و فناوری دیگر شامل پارک علم و فناوری سلامت، پارک علم و فناوری شهرداری در تهران و سه پارک علم و فناوری در مناطق آزاد اروند، انزلی و قشم در حال انجام است.

وی یادآور شد:سال گذشته نیز به منظور توسعه فناوری در کشور سه پارک علم و فناوری راه اندازی شده است.

وی با اشاره به بازدید از دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX 2015) افزود:امروز برخی از محصولات از قبیل سیمیلاتور (شبیه سازی برای جراحی لاپاراسکوپی)، ربات جراح سینا و سیستم نویگیشن (هدایت و کنترل اعمال جراحی) به لحاظ فناوری در خور توجه و قابل رقابت با نمونه های خارجی است و محصولات تولید داخل اکنون تاییدیه های رسمی خود را جهت تولید اخذ کرده و آماده تجاری سازی هستند.

فرهادی یادآور شد:در این نمایشگاه مذاکره با شرکت های های خارجی برای تبادل امکانات و تولید محصولات مشترک انجام شده است.

وی گفت: باید تشویق هایمان برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به سمت توسعه فناوری کشور باشد و در این زمینه باید رشته های مناسب با توسعه فناوری را افزایش دهیم زیرا این اقدام موجب توسعه محصول در کشور نیز خواهد شد.

وی بیان کرد:در جهت توسعه فناوری در کشور باید مراکز رشد را هم توسعه دهیم و از شرکت های غیردولتی مستقل نیز حمایت کنیم.

وی یادآور شد:اکنون حمایت های خوبی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داده شده و شرکت های دانش بنیان می توانند مشکلات کمبود اعتبار خود را برای تجاری سازی محصولات و ورود آنها به بازارهای داخلی و جهانی استفاده کنند.

وی افزود:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به طور مساوی نیز اعتبارات خوبی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری کشور اختصاص داده اند.

دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX 2015) از امروز 19 خرداد به مدت چهار روز با حضور بیش از 110 شرکت فناور داخلی و خارجی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیابی به رتبه پنجم نانو دنیا در دستور کاراست

دستیابی به رتبه پنجم نانو دنیا در دستور کاراست

[h=3]کاشان- ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران در حوزه نانو رتبه هفتم دنیا را دارد و ما دستیابی به رتبه پنجم را در برنامه هایمان هدفگذاری کرده ایم.[/h]
به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز دوشنبه در حاشیه نشست با مسوولان و اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان اظهار داشت: ستاد نانو یکی از ستادهای اول کشور است و در بخش های بین المللی نیز با توجه به معروفیت ایران در این حوزه و همکاری های بین المللی، بسیاری از شرکت ها برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به تبیین اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از بحث اصلی در کشور تاکید کرد: اخیرا با چین تفاهم نامه همکاری در این حوزه امضا شده و ما در پارک علم و فناوری این کشور مستقر شده ایم.

معاون رییس جمهوری همچنین از پرواز اولین هواپیمای آتش نشان کشور در آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: این هواپیما برای اولین بار در کشور با ظرفیت حمل 20 تن مواد اطفای حریق با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد ناوگاه هوایی می شود.

ستاری با اشاره به اینکه چهار فروند پهباد با قابلیت مداومت پروازی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته، تاکید کرد: این پهبادها قادرند با گشت زنی در مناطق جنگلی کشور در صورت بروز آتش سوزی، اطلاعات را جمع آوری کرده و به ایستگاه زمینی منتقل کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با هشدار سریع بتوان کنترل آتش و جلوگیری از گسترش حریق را با همکاری ستاد مدیریت بحران کشور داشته باشیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش مقاومت به خوردگی خطوط انتقال نفت با فناوری نانو

افزایش مقاومت به خوردگی خطوط انتقال نفت با فناوری نانو

[h=3]تهران- ایرنا- محققان مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش با همکاری یک شرکت تولیدی ایرانی برای افزایش مقاومت خطوط انتقال نفت و گاز در برابر خوردگی موفق به تولید چسب های حساس به فشار ضد خوردگی با خواص فیزیکی و مکانیکی بهبود یافته شدند.[/h]


به گزارش گروه علمی ایرنا، خوردگی در صنایع نفت و گاز، از اهمیت زیادی برخوردار است، با توجه به حجم زیاد لوله های مورد استفاده در این صنایع و نیز انتقال مواد به کمک این لوله ها، تعویض آن ها بسیار مشکل و انرژی بر است، به همین دلیل افزایش مقاومت لوله ها در مقابل خوردگی امری ضروری است که صنایع زیادی خواهان رفع این مشکل هستند.

جهت رفع این مشکل، طرحی در قالب یک پایان نامه مبتنی بر نیاز صنعت انجام شده که به طور اختصاصی به افزایش مقاومت به خوردگی لوله های مدفون انتقال نفت وگاز به کمک عایق کاری آن ها با چسب های حساس به فشار پرداخته است، در طراحی این چسب ها از فناوری نانو استفاده شده است.

سید ادریس حسینی، مجری طرح، نوار چسب های حساس به فشار ضد خوردگی به دلیل برخورداری از ویژگی هایی همچون قابلیت اعمال آسان ( در سایت و کارگاه ) و نداشتن محدودیت های مکانی جهت استفاده از این نوع پوشش، باعث شده بازارجهانی همواره تمایل بیشتری به استفاده از آن ها در صنایع مختلف داشته باشد.

حسینی ادامه داد: این چسب ها به عنوان پوشش اصلی و یا تعمیری در خطوط اصلی و علمک ها(در معرض دمای بالا) مورد استفاده قرار می گیرند، پوشش های نواری ضد خوردگی موجود در کشور دارای محدودیت دمای سرویس هستند و ممکن است از سطح جدا شوند، لذا با توجه به پایین بودن طول عمر مفید پوشش های موجود، نیاز به افزایش کیفیت آن ها و پایین آوردن هزینه های هنگفت تعمیر و تعویض لوله ها، به صورت جدی وجود دارد.

به گفته این محقق، تا کنون محصولات تولیدی شرکت های بزرگ آلمانی و آمریکایی در اختیار صنعت نفت، گاز و آب قرار گرفته است، از این رو در این طرح تلاش شده با تکیه بر دانش فنی متخصصین داخلی و علم رنگ و پلیمر، گامی به سوی ایجاد دانش فنی تولید این محصول با کارایی بالاتر و قابل رقابت با نمونه های خارجی برداشته شود.

حسینی بیان کرد: در واقع تلاش ما برای دستیابی به محصولی با گستره دمایی منفی 10 درجه سانتی گراد تا 80 درجه سانتی گراد بوده است، این محصول، باید تا دمای سرویس 50 درجه سانتیگراد رفتاری مبتنی بر ساختار ترموپلاست و در بازه ی دمای سرویس 50 تا 80 درجه سانتیگراد رفتاری مبتنی بر ساختار ترموست را دارا باشد و بیشترین چسبندگی و پیوستگی(ارتقای خواص مکانیکی) ممکن را از خود نشان دهد.

وی افزود: این امر با تغییر در فرمولاسیون این چسب ها و استفاده از نانوذرات خاصی دنبال شده است، طبق نتایج آزمایش های صورت گرفته، این نانوذرات انسجام چسب و به طبع آن دمای سرویس محصول نهایی را بالا می برند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضور 110 شرکت داخلی و خارجی از 15 کشور در دومین نمایشگاه بین المللی INOTEX 2015

حضور 110 شرکت داخلی و خارجی از 15 کشور در دومین نمایشگاه بین المللی INOTEX 2015

[h=3]تهران - ایرنا -دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران در حالی امروز ( سه شنبه ) در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد که بیش از 110 شرکت فناور داخلی و خارجی از 15 کشور مختلف دنیا در آن حضور دارند.[/h]


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مجید نجفیان دبیر اجرایی این نمایشگاه در آیین آغاز به کار نمایشگاه افزود: دومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است.

وی بیان کرد: این نمایشگاه امسال با رشد بیش از صد درصد با توجه به حضور شرکت های خارجی از 15 کشور دنیا برگزار شده است.

وی اظهارکرد: 48 شرکت خارجی از کشورهای روسیه، هند، کره جنوبی، بلژیک، فرانسه آلمان، انگلستان، ایتالیا، سوییس، یونان، رومانی، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و چین و 71 شرکت فناور از پارک های علم و فناوری، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و شرکت های فناور دانش بنیان در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

نجفیان ادامه داد: اولویت اول شرکت ها برای حضور در این نمایشگاه همکاری بلندمدت، تبادل تکنولوژی و تحقیقات فناوری و نوآوری است و بحث تجارت اولویت دوم شرکت ها برای حضور در این نمایشگاه می باشد.

وی افزود: دستاوردهای ارایه شده در این نمایشگاه در 6 حوزه مرتبط با انرژی، نفت و گاز، ICT و الکترونیک، تجهیزات پزشکی، هوا فضا، زیرساخت و فناوری و نانو زیست فناوری است.

وی گفت: راه اندازی نشست بین المللی در حوزه شبکه سازی نوآوری تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه های گذشته است و در این نشست بین المللی 20 صاحب نظر و متخصص ایرانی و 5 استاد از کره جنوبی، اتریش و فرانسه آخرین دستاوردهای خود را در دو روز در 6 پنل تخصصی ارایه خواهند کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثبت نام هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو

ثبت نام هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو

[h=3]تهران - ایرنا - ثبت نام اولیه برای حضور در هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از 16 خردادماه آغاز شده و تا 31 تیرماه ادامه دارد.[/h]


به گزارش ایرنا و براساس اطلاعیه دبیرخانه جشنواره، هشتمین جشنواره نانو در روزهای 13 تا 16 مهرماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

جشنواره فناوری نانو که به صورت سالیانه توسط ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می شود، بزرگترین و معتبرترین ‏نمایشگاه داخلی در حوزه ی فناوری نانو و دومین نمایشگاه فناوری نانوی آسیا به شمار می رود.

از جمله اهداف برگزاری این جشنواره می توان به شناخت پتانسیل های تحقیقاتی و صنعتی، تقویت همکاری بین صنعت و دانشگاه، نفوذ فناوری های توسعه یافته نانو در صنایع موجود، زمینه سازی برای حضور شرکت های نانو در بازارهای بین المللی، ارتقای دانش عمومی در حوزه فناوری نانو و تقدیر از برترین های فناوری نانو اشاره داشت.

در هشتمین جشنواره فناوری نانو نیز، نهادهای فعال در قالب، نهادهای ترویجی شامل باشگاه دانش آموزی، فروشگاه کتاب تخصصی، انجمن های دانشگاهی و شرکت های آموزشی، مراکزعلمی شامل آزمایشگاه ها، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، پارک ها و مرکز رشد و شرکت های صنعتی در 12 بخش (Pavilion) سازندگان تجهیزات، خودرو، آب و محیط زیست، بهداشت و سلامت، ساختمان، کشاورزی و بسته بندی، نانومواد، نساجی، نفت و صنایع وابسته، بازرگانی؛ شرکت های مشاوره ای – خدماتی و کارگزاران خدمات فناوری و بخش بین الملل حضور خواهند داشت.

غرفه طرح های نوآورانه نیز برای سومین سال در این نمایشگاه برگزار و طرح های برگزیده نمونه اولیه محصولات و تجهیزات خود را با هدف جذب سرمایه گذار ارائه می کند.

شرکت ها، نهادها و مؤسسات علاقمند به حضور در ‏هشتمین جشنواره نانو ‎می توانند با مراجعه به ‏پایگاه اینترنتی جشنواره ‏ نسبت به ثبت نام اولیه و تکمیل اطلاعات در کارتابل خود اقدام کنند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از نانوساختارها،گامی در راستای افزایش برداشت نفت از مخازن کشور

استفاده از نانوساختارها،گامی در راستای افزایش برداشت نفت از مخازن کشور

[h=3]تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه اصفهان با همکاری محققان پژوهشگاه صنعت نفت به بررسی اثرات استفاده از نوعی نانوساختار به منظور افزایش میزان برداشت نفت از مخازن نفتی کشور پرداختند.[/h]


به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تلاش این پژوهشگران ارایه راهکاری نوین است که علاوه بر افزایش برداشت، گامی در راستای کاهش هزینه های این فرایند نیز بردارد.

رهاسازی چاه ها و میدان های نفتی، که شامل مقادیر قابل توجهی از نفت هستند، یک مشکل در حال رشد در حوزه انرژی است. از این رو لازم است با اعمال روش های کارآمد، در راستای ازدیاد برداشت نفت از مخازن تلاش شود.

با پیشرفت های روزافزون فناوری نانو در صنایع بالادستی نفت، به کاربرد نانوذرات با اندازه، شکل و خواص سطحی مطلوب، به عنوان یک افزودنی مؤثر و کارآمد در روش های مختلف ازدیاد برداشت نفت توجه ویژه ای شده است.

در این راستا، محققان دانشگاه اصفهان در تلاش هستند تا با انجام طرحی در قالب پایان نامه دانشجویی مبتنی بر نیاز صنعت، برای رفع این مشکل اقدام کنند.

حمیده رادنیا مجری این طرح پژوهشی، در مورد لزوم این پژوهش گفت: افزایش برداشت نفت از مخازن نفتی موجود، یکی از اولویت ها ی اصلی صنعت نفت کشور است از همین رو، علاوه بر فعالیت های میدانی رایج، توسعه مطالعات و انجام فعالیت های تحقیقاتی، به منظور بهبود یا ایجاد روش های جدید ازدیاد برداشت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: یکی از راه های افزایش برداشت، تولید مواد جدید با خواص ویژه و منحصر به فرد است که بتواند کشش سطحی آب و نفت را کاهش دهد و همزمان سبب افزایش ویسکوزیته آب تزریقی به مخازن شود.

رادنیا با بیان اینکه هدف اصلی در این طرح بررسی عملکرد نوعی نانوساختار، پایدارسازی امولسیون ها و کاربرد آن در فرایندهای ازدیاد برداشت نفت است، خاطرنشان کرد: منبع تولید این نانوماده بسیار ارزان قیمت است.

به گفته این محقق، با وجودی که از ذرات جامد به عنوان پایدارکننده امولسیون، به طور گسترده در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی استفاده می شود، اما به ندرت برای اهداف برداشت نفت مورد استفاده قرار گرفته اند.

رادنیا افزود: پایدارکننده های جامد، ذرات جامد کلوئیدی دارای اندازه میکرونی هستند و به سادگی در حفره های سنگ ها به دام می افتند. بنابراین پخش امولسیون های پایدار شده با آنها برای فواصل زیاد امکان پذیر نیست و استفاده از نانوذرات جامد می تواند راه حلی مناسب برای رفع این مشکل باشد.

این طرح پژوهشی در قالب پایان نامه دکترای حمیده رادنیا با همکاری دکتر علیرضا سلیمانی نظر و دکتر علیمراد رشیدی و به سفارش بخش بالادستی صنعت نفت در حال انجام است.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به پایان نامه های تحصیلات تکمیلی که برای رفع نیاز، توسعه یا ارتقای محصولات صنایع یا شرکت های فناوری نانو، تعریف و انجام می شوند، حمایت های تشویقی ویژه پرداخت می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فعالیت 272 شرکت دانش بنیان درپارک فناوری پردیس/دو هزارو 204میلیون دلار صادرات

فعالیت 272 شرکت دانش بنیان درپارک فناوری پردیس/دو هزارو 204میلیون دلار صادرات

[h=3]تهران-ایرنا-رییس پارک علم وفناوری پردیس گفت:اکنون 272 شرکت فناور دانش بنیان در این پارک در زمینه های آی سی تی،تجهیزات پزشکی ، نانو و غیره فعال هستند و سرمایه این شرکت ها 600 میلیارد تومان است.[/h]
به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، مهدی صفاری نیا روز سه شنبه در بازدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی از پارک پردیس افزود:عمده فعالیت این پارک فناوری پر کردن دره مرگ شرکت های دانش بنیان است، در این راستا در تلاش هستیم که از طریق توسعه مراکز رشد که پس از دانشگاه ها قرار دارند و اجرای طرح های کاربردی، دره مرگ را از طریق پارک های علم و فناوری به عنوان حلقه واسط برای محصولات دانش بنیان پر کنیم.

وی با اشاره به نحوه استقرار شرکت های دانش بنیان در پارک پردیس گفت: در صورتی که شرکتهای دانش بنیان بتوانند ساختار خود را شکل دهند قادرند در پارک مستقر شوند،رویکرد ما در این پارک این است که از ظرفیت داخلی به پیشرفت فناوری داخلی کشور کمک کنیم.

صفاری نیا با اشاره به گسترش این پارک درچند فاز، اظهارکرد: راه اندازی پارک درحوزه سلامت و راه اندازی دانشگاه آزاد در پارک از برنامه های پیش بینی شده در فازهای بعدی گسترش این پارک است.

وی گفت:در حال حاضر تعداد 272 واحد فناور در پارک علم و فناوری پردیس مستقر شدند که تاکنون دو هزار و 204 میلیون دلار صادرات داشته اند، درآمد سال 92 این پارک 17 هزار و 550 میلیارد ریال بوده است که نشان می دهد در سال 92 رشد درآمد این پارک 71 درصد بوده است.

صفاری نیا بیان کرد: تولید داروهای مهم برای درمان سرطان و بیماری های صعب العلاج از دستاوردهای این پارک فناوری است، همچنین این پارک با ایجاد فن بازار ملی فعالیت هایی در زمینه ملی به منظور توسعه ارتباط میان نیازهای فناورانه کشور با دارندگان فناوری انجام داده است، اکنون12شعبه فن بازار دراستان های کشور فعال است.

وی با اشاره به همکاری پارک با صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه ارایه تسهیلات به شرکت ها افزود: اکنون 40 شرکت خصوصی به عنوان کارگزار توسعه بازار شرکت های دانش بنیان با پارک فناوری پردیس کارمی کنند و تا کنون 30 قرارداد در زمینه خرید محصولات شرکت های دانش بنیان منعقد شده و 120 پرونده در این زمینه نیز تشکیل شده است.

رییس پارک فناوری پردیس بازار دارایی فکری را از دیگر فعالیتهای این پارک نام برد وافزود:این بازار با هدف امکان اصلی سهام شرکتهای دانش بنیان در فرابورس، امکان فروش اوراق مالکیت معنوی از جمله اختراعات و علائم تجاری راه اندازی شده است، تاکنون درخواست بیش از 50 اختراع در تابلوی فرابورس ارائه شده است.

صفاری نیا با اشاره به ایجاد شبکه تبادل و انتقال فناوری با کشورهای اسلامی گفت: این شبکه به منظور تبادل انتقال فناوری با حضور هشت کشور اسلامی ایجاد شده است که بانک توسعه اسلامی نیز برای انتقال فناوری همکاری هایی را با کشورهای عضو این شبکه دارد.

وی همچنین به راه اندازی جایزه پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و ادامه داد: در راستای شناسایی دانشمندان جهان اسلام اقدام به اعطای جایزه پیامبر اعظم شد تا از این طریق شبکه ای از دانشمندان جهان اسلام با محوریت ایران ایجاد شود.

صفاری نیا افزود:میزان این جایزه را دو میلیون دلار ذکر کرد که اعتبارات آن از طریق صندوق موقوفات جایزه تامین می شود.

صفاری نیا افزود: ایجاد مرکز مجازی را از دیگر فعالیت های این پارک است ، شرکت هایی که نمی توانند در فضای پارک مستقر شوند به شرط آن که عضو پارک و یا مراکز رشد دیگری نباشند، می توانند به عضویت مرکز مجازی پارک پردیس درآیند و از این طریق از تسهیلات تجاری سازی معاونت علمی استفاده کنند، تا کنون حدود 80 شرکت عضو این مرکز شده اند.

پارک علم و فناوری پردیس در سال 1380 به عنوان اولین پارک کشور در حوزه علم و فناوری در استان تهران تاسیس شد و اکنون 3 هزار نفر در 272 شرکت دانش بنیان این پارک در زمینه های مختلف نانو ، تجهیزات پزشکی ، آی سی تی و غیره فعال هستند
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] جایزه «شیمی سبز» یونسکو به پژوهشگر ایرانی رسید

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94033017190
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵



جایزه تحقیقاتی «شیمی سبز» سازمان یونسکو در سال 2015 به دکتر مهدی محمدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تعلق گرفت.
به گزارش ایسنا، این جایزه به پروژه تحقیقاتی وی در ارائه روشی نوین برای تثبیت آنزیمهای لیپاز بر روی بسترهای نانو و استفاده آنها در تولید سوخت زیستی تعلق گرفته است. قرار است این محقق جوان ضمن سخنرانی در چهل و پنجمین کنگره جهانی شیمی که در مردادماه سال جاری در بوسان کره جنوبی برگزار می‌شود، جایزه خود را از مقامات یونسکو دریافت کند.
جایزه تحقیقاتی شیمی سبز به مبلغ 30 هزار دلار با همکاری سازمان یونسکو و اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) هر ساله به شش نفر از محققان جوان سرتاسر دنیا که در زمینه شیمی سبز فعالیت دارند اهدا می شود.
شیمی سبز، یک علم فرابخشی است که محدوده وسیعی از شیمی، بیوشیمی، ژئوشیمی تا بیوتکنولوژی را در بر می گیرد و به کاهش یا حذف آلاینده های شیمیایی، محیط زیست پاک‌تر، سلامت بیشتر و همچنین صرفه‌جویی انرژی منجر می شود.

این پژوهشگر جوان چندی پیش نیز موفق به کسب بودجه تحقیقاتی به مبلغ 10 هزار دلار از برنامه پژوهشی مشترک آکادمی جهانی علوم سوم (TWAS) و کمیته دائم همکاری های علمی فناوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH) شده بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
10 پژوهشگاه برتر کشور معرفی شد؛ پژوهشگاه دانش های بنیادی در جایگاه نخست

10 پژوهشگاه برتر کشور معرفی شد؛ پژوهشگاه دانش های بنیادی در جایگاه نخست

[h=3]تهران-ایرنا- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در رتبه بندی سال 1392 پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی 10 پژوهشگاه برتر کشور را معرفی کرد که پژوهشگاه دانشگاه بنیادی درصدر این فهرست قرار دارد.[/h]


به گزارش ایرنا در رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در مورد پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران سه پژوهشگاه دانش های بنیادی، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و پژوهشگاه مواد و انرژی به ترتیب جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین بر اساس این رتبه بندی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به ترتیب رتبه های چهارم تا ششم را به خود اختصاص دادند.

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران ، پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ترتیب در رتبه های هفتم تا دهم این رتبه بندی قرار گرفتند.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای چهارمین سال متوالی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور را به صورت رسمی بر اساس 23 شاخص در قالب پنج معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و فعالیت های اجتماعی - اقتصادی رتبه بندی کرد.

در این رتبه بندی علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاه ها و موسسات در معیار پژوهش (حجم، کیفیت و کارایی پژوهش، نرخ رشد کیفیت و کارایی پژوهش)، معیار آموزش (تعداد استادان، دانشجویان و فارغ التحصیلان پراستناد و برنده جوایز بین المللی، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان و ...)، معیار وجهه بین المللی (وجود استادان بین المللی، قرارداد همکاری های بین المللی و برگزاری کنفرانس های بین المللی، وجود دانشجویان بین المللی)، معیار تسهیلات (سرانه عناوین کتاب و نیز وجود مراکز تحقیقاتی) و نهایتا در معیار فعالیت های اجتماعی - اقتصادی (تعداد مراکز رشد و شرکت های Spin-off بر روی وبگاه رتبه بندی ISC نمایش داده شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصفیه آب های آلوده به کمک نانو فوتوکاتالیست های حساس به نور مرئی

تصفیه آب های آلوده به کمک نانو فوتوکاتالیست های حساس به نور مرئی

[h=3]تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان، موفق به ساخت فوتوکاتالیست هایی شده اند که نیازبه استفاده از اشعه ماورای بنفش را درفرآیند تصفیه آب مرتفع نموده، این فوتوکاتالیست علاوه بر تصفیه آب های آلوده، در تولید سوخت پاک نیز قابل استفاده است.[/h]


به گزارش گروه علمی ایرنا دکتر محمد محسن مومنی از پژوهشگران این طرح گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و نیاز روز افزون به استفاده بهینه و تصفیه آب های آلوده، اهمیت معرفی و تهیه موادی که ما را به این هدف نزدیک کند، برکسی پوشیده نیست، در این راستا فوتوکاتالیست ها می توانند با حذف آلاینده های سمی در پساب ها و خالص سازی آب شرب، گام مؤثری در دستیابی به این هدف باشند.

به گفته وی، فوتوکاتالیست ها، برای تسریع واکنشی که منجر به حذف آلاینده ها شود، از نور استفاده می کنند و عموما برای کارکردن نیاز به نور ماورای بنفش دارند، این نیاز، کاربرد عملی اغلب فوتوکاتالیست ها را محدود کرده است، زیرا 46 درصد از کل انرژی نور خورشید در زمین، در محدوده نور مرئی است و فقط چهار درصد از آن در محدوده ماورای بنفش قرار دارد.

مؤمنی ادامه داد: هدف از تحقیق حاضر تهیه فتوکاتالیست هایی بود که به نور مرئی حساس بوده و برای حذف برخی آلاینده های رنگی از پساب ها قابل استفاده باشند، همچنین عملکرد آن ها به عنوان فتوآند های مؤثر برای شکستن مولکول های آب به کمک نورخورشید و به منظور رسیدن به یک سیستم فتوسنتز مصنوعی با کارایی بالا مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: نتایج این پژوهش علاوه بر صنعت تصفیه آب و حذف آلاینده های آلی مضر، در حذف آلاینده های گازی از هوا و ساخت حسگرهای گازی کاربردی در صنعت نفت و گاز نیز قابل استفاده خواهد بود، همچنین از فوتوکاتالیست سنتز شده می توان برای تبدیل انرژی خورشیدی به هیدروژن و تولید سوخت پاک نیز استفاده کرد.

به گفته این محقق، محدودیت منابع فسیلی، تأثیرات منفی زیست محیطی این سوخت های فسیلی و افزایش قیمت آن ها بیانگر افزایش روزافزون اهمیت استفاده از انرژی های پاک وتجدیدپذیر در تامین انرژی مورد نیاز بشر است، بر این اساس، هیدروژن یکی از بهترین گزینه ها جهت ایفای نقش حامل انرژی است.

مومنی اظهارکرد: یکی از روش های مناسب، تولید هیدروژن به روش شکافت فوتوکاتالیستی آب در زیر نور خورشید است، این روش، سودمند، ارزان و سازگار با محیط زیست برای تولید سوخت پاک است.

وی گفت: جهت ساخت این فوتوکاتالیست، نانولوله های دی اکسید تیتانیوم آغشته شده به اکسیدمس، در حلال های مختلف حاوی نمک مس، تهیه شدند، برای این منظورعوامل مختلفی همچون دما، زمان، غلظت گونه ها، سرعت همزدن و ولتاژ اعمالی بهینه شده است، پس از تهیه نانولوله ها، با استفاده از روش هایی همچون مورفولوژی، ترکیب، ساختار و شکاف باند ساختارها مورد بررسی واقع شده است.

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Ceramics International منتشر شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانو جاذب اندازه گیری میزان فلزات سنگین در غذای کودک

ساخت نانو جاذب اندازه گیری میزان فلزات سنگین در غذای کودک

[h=3]تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز موفق به ساخت نانوجاذبی شند که قادربه جذب و اندازه گیری مقادیرناچیز فلزات سنگین درنمونه های غذایی کودک است.[/h]


به گزارش خبرنگارایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر ابراهیم قربانی کلهراز پژوهشگران این طرح گفت: این نانوجاذب سرعت و دقت بالایی داشته و ساخت آن کم هزینه است.

وی بیان کرد: فلزات سنگین آلوده کننده های سمی هستند که بطور وسیع در فاضلاب های صنایع و حتی نمونه های محیطی و بیولوژیکی وجود دارند، بسیاری از این فلزات شدیدا سمی و خطرناک بوده و برای سلامتی انسان مضر هستند، در نتیجه اندازه گیری آن ها در مقادیر بسیار کم، برای شیمیدانان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

قربانی کلهراظهارکرد: در میان فلزات مختلف، آشکارسازی و اندازه گیری کادمیم (بواسطه بیماری های مرتبط با آن، از جمله سرطان پانکراس و پروستات) و سرب (به دلیل سمی و سرطان زا بودن) بسیار حائز اهمیت است، از طرفی فلز روی نیز گرچه در مقادیر بسیار کم برای بدن ضروری است، ولی مقادیر زیاد آن بدلیل ایجاد اختلالات گوارشی و سایر بیماری های مربوطه دارای اثرات سمی است، بنابراین تعیین این فلزات بخصوص در مواد غذائی که محیط هایی بسیار پیچیده برای اندازه گیری هستند، مد نظرقرار گرفته شد.

وی ادامه داد: به منظور جداسازی انتخابی این فلزات از مواد غذائی و پیش تغلیظ آن ها، از نانوکامپوزیت چهارچوب آلی فلزی مغناطیسی (MOF) استفاده شده است، چهارچوب آلی فلزی مغناطیسی، فازهای جامد متخلخلی هستند که حاوی حفره بوده و می توانند برخی گونه ها، از جمله یون های فلزات را در خود جای دهند، البته شکل و اندازه این حفره ها در جذب گزینش پذیر یون ها بسیار مؤثر است.

این پژوهشگر افزود: بر اساس نتایج مثبت حاصل شده، این نانوجاذب جهت ردیابی و اندازه گیری فلزات سنگین در صنایع مختلف نظیر صنایع غذایی، صنعت نفت و ... قابل کاربرد خواهد بود.

قربانی کلهر گفت: کاهش قیمت بررسی نمونه های غذایی و کاهش آلودگی ناشی از عدم مصرف حجم بالای حلال های سمی، بدلیل مساحت سطح زیاد و ظرفیت جذب بالای نانوکامپوزیت سنتز شده، از مهم ترین نتایج استفاده از این نانوجاذب خواهد بود.

وی یادآور شد: سادگی ساخت، سرعت بالا و میزان مصرف کم نانوجاذب های به کاررفته از دیگر مزیت های نتایج این طرح است، همچنین بدلیل وجود خاصیت مغناطیسی جاذب سنتز شده، جداسازی آسان و سریع یون های فلزی براحتی امکان پذیر است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید گرانول های سفید کمک شوینده در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

تولید گرانول های سفید کمک شوینده در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

[h=3]اصفهان- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید گرانولهای سفید کمک شوینده شد که مشابه آن در داخل و خارج کشور وجود ندارد.[/h]روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز یکشنبه اعلام کرد: شرکت شیمیایی فدک مستقر در این شهرک موفق به تولید محصول گرانولهای کمک شوینده بر اساس دانش فنی بومی موجود در مجموعه و ارتباط دائم با شرکت های تولیدکننده پودر شوینده شده است.

مدیر عامل شرکت فدک روز یکشنبه در باره تولید این محصول به ایرنا گفت: این گرانول های سفید کمک شوینده (white star) هیچ مشابه داخلی و خارجی ندارد و قیمت محصول نهایی پودر شوینده را تا پنج درصد کاهش می دهد.

حسین فخاری با تاکید بر اهمیت قیمت تمام شده محصول نهایی در بازار افزود: تاکنون حدود 200 تن از این محصول به یک شرکت تولیدکننده ایرانی فروخته شده و چند شرکت دیگر نیز متقاضی خرید آن هستند.

وی با اشاره به ظرفیت خوب بازار جهانی برای صادرات این محصول گفت: گرانول سفید کمک شوینده با آگاهی کامل از نیازهای اقتصادی و فنی بازار تولید شده است.

این کارشناس محصول مذکور را یک پرکننده ویژه حجمی و اقتصادی برای تولید پودر شوینده خواند و تصریح کرد: این محصول از نمک های محلول در آب تشکیل شده که بصورت کامل با افزودنی های ویژه پوشش داده شده است.

وی از جمله مزیتهای این گرانول، به کنترل کف پودر شوینده به دلیل برخورداری از آنتی فوم، رفع مشکل چسبندگی پودرهای شوینده و قابلیت اضافه شدن در مرحله نهایی تولید اشاره و اضافه کرد: این محصول به دلیل اینکه کاملا در آب حل می شود هیچ رسوبی بر روی لباس باقی نمی گذارد.

فخاری محصول گرانول وایت استار (white star) را دارای رنگ سفید و مطابق با پودر شوینده خواند و گفت: برای تولید این محصول از مواد معدنی داخل کشور استفاده شده و از لحاظ فرمولاسیون، اندازه و شکل ظاهری با پودر شوینده مطابق است.

حدود 400 شرکت دانش بنیان در زمینه های مختلف در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال 1379 با هدف بسترسازی و ایجاد زیرساخت های لازم برای رشد و گسترش شرکت های دانش بنیان تاسیس شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصفیه پساب های صنعتی با نانو ذرات در دانشگاه سهند تبریز

تصفیه پساب های صنعتی با نانو ذرات در دانشگاه سهند تبریز

[h=3]تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند تبریز درپی دستیابی به بازده بالا در تصفیه پساب های صنعتی، اقدام به سنتز آزمایشگاهی غشا هایی متشکل از نانوذرات کردند که در صورت تکمیل نتایج و دستیابی به تولید انبوه، این غشا در فرایند تصفیه پساب به کمک بیوراکتورها قابل استفاده است.[/h]به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ماهرخ امینی مجری این طرح گفت: به دلیل اصلاح سطح غشا به کمک نانوذرات، تعداد دفعات تعویض و شستشوی آن ها کاهش خواهد یافت.

وی بیان کرد: تصفیه پساب های شهری و صنعتی عموما به روش بیولوژیکی و با کمک لجن فعال انجام می شود، بدین ترتیب آلاینده های محلول موجود در فاضلاب تصفیه شده و جمعیت لجن سوسپانسیونی در داخل سیستم افزایش پیدا می کند، در نهایت، جداسازی لجن از جریان تصفیه شده به کمک نیروی گرانشی در تانک ته نشینی اتفاق می افتد.

امینی، با اشاره به مشکلات عمده این روش تصفیه افزود: نیاز به فضای بسیار زیاد دراین سیستم ها به دلیل وجود تانک ته نشینی، تبخیرحجم زیادی از آب تصفیه شده در تانک های رو باز و همچنین کیفیت پایین جریان تصفیه شده از معایب جدی سیستم های تصفیه با لجن فعال است.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن بیوراکتورغشایی وجایگزینی تانک ته نشینی با فیلتراسیون غشایی، این مشکلات تا حد زیادی حل شده است، در واقع سیستم بیوراکتورغشایی به عنوان یک فناوری نوین و تولید جریان تصفیه شده با کیفیت بسیار بالا، تا به امروز توجه افراد و گروه های مختلفی را به خود جلب کرده است، با این حال مشکل عمده این سیستم ها، هزینه بالای عملیاتی مربوط به نگهداری و تعویض غشاهای موجود در آن است.

وی یادآور شد : عمده هزینه ها در سیستم های بیوراکتورغشایی، مربوط به نگهداری و شستشو غشای آن است، لذا به نظر می رسد اصلاح سطح غشا می تواند مشکل گرفتگی آن را رفع کرده و با کم کردن تعداد دفعات شستشو، به منظور جلوگیری از کاهش فلاکس عبوردهی، باعث کاهش در هزینه ها شود.

به گفته امینی، هدف اصلی این پروژه کاهش میزان گرفتگی غشاهای پلیمری آبگریز، با استفاده از نانوذرات سیلیکا بوده است.

این محقق گفت: نانوذرات سیلیکا، آبدوست، زیست سازگار وغیرسمی هستند، به عبارتی با کاربرد آن ها و افزایش آبدوستی به علت حضورگروه های عاملی آبدوست روی سطح غشا و تشکیل لایه آب، برهمکنش غشا با مواد آبگریز موجود در بیوراکتور کاهش پیدا کرده و عملکرد سیستم به طور قابل توجهی بهبود پیدا می کند.

این محقق بیان کرد: کاهش درمیزان گرفتگی غشاها به دلیل حضورنانوذرات آبدوست و به دنبال آن کاهش قابل توجه در هزینه های مربوط به شستشو و تعویض غشاها، هزینه مربوط به افزودن نانوذرات به ساختارغشا را جبران می کند.

وی یادآورشد: دراین طرح مقایسه عملکردی غشاها درتصفیه پساب پالایشگاهی با بار آلی بالا در بیوراکتورغشایی انجام شده وکیفیت جریان تصفیه شده با استانداردهای موجود برای استفاده مجدد پساب تایید شده است.

امینی افزود: البته این قبیل غشاهای پلیمری در زمینه های متفاوتی همچون بیوتکنولوژی (جداسازی و تغلیظ پروتئین ها)، پزشکی(تصفیه خون)، صنایع غذائی (صاف کردن آب میوه) و به طور گسترده در صنایع مختلف برای تصفیه فیزیکی آب نیز کاربرد دارند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
امکان کنترل رفتاردینامیکی نانوورق های کربنی در سازه ها

امکان کنترل رفتاردینامیکی نانوورق های کربنی در سازه ها

[h=3]تهران- ایرنا-محققان دانشگاه کاشان درتحقیقاتی تئوری، امکان کنترل رفتار دینامیکی نانو ورق های کربنی درسازه های متفاوت را بررسی کردند.[/h]به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانومعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر علی قربان پوردر خصوص اجرای این طرح گفت: نانو ورق های کربنی درسیستم های هوشمند میکروالکترومکانیک و نانوالکترومکانیک کاربردهای فراوانی دارند، در این تحقیق تلاش شده تا با استفاده از لایه های حسگر ومحرک در سطوح زیر و بالای نانوورق های کربنی، رفتار دینامیکی این نانو ورق ها تحت کنترل نیروی های دینامیکی اعمال شده قرار گیرد.

وی بیان کرد:به نظر می رسد وجود یک حسگرو محرک، در سطح آن ها سبب شود گستره کارایی این نانوورق ها افزایش یابد.

قربان پور اظهارکرد: دراین تحقیقات تئوری، یک نانو ورق کربنی درنظرگرفته شده که با لایه هایی نانومتری از اکسید روی پوشش داده شده و یک نانو سازه ساندویچی را تشکیل داده است، این لایه ها نقش حسگر ومحرک را دارند، به این ترتیب، کنترل رفتار کمانش دینامیکی نانوسازه مذکور مورد بررسی و مدلسازی قرارگرفته است، این نتایج تئوری باعث افزایش دقت جواب ها جهت ساخت نمونه عملی آن خواهد شد.

وی ادامه داد: به کمک این نتایج می توان حسگرهاو محرک هایی را برای نانو ورق های کربنی طراحی کرد و بدین ترتیب عملکرد آن ها را بهبود بخشید، همچنین با استفاده ازپوشش اکسید روی، ازخوردگی در نانو سازه مذکور جلوگیری کرد، از طرفی توانایی کنترل رفتار دینامیکی نانو سازه با استفاده از کنترلر فراهم می شود.

وی یادآور شد: از نتایج این طرح می توان در طراحی و ساخت نانو زلزله سنج ها، صنایع نفت و گاز، هوافضا، دریانوردی، ماشین ها استفاده کرد.

قربان پورافزود: در این تحقیق کمانش دینامیکی غیرخطی یک نانو ورق ساندویچی پیزوالکتریک تحلیل شده است، در واقع هسته این نانو ورق از یک نانو ورق کربنی ارتوتروپیک ویسکوالاستیک تحت میدان مغناطیسی تشکیل شده که با لایه های پیزوالکتریک ویسکوالاستیک اکسید روی (ZnO) تحت میدان الکتریکی پوشانده شده است.

وی گفت: به منظور دست یابی به محدوده پایداری دینامیکی، از روش های عددی تفاضلات مربعی، تفاضلات مربعی هارمونیک و تفاضلات مکعبی استفاده شده است.

این محقق درخصوص نتایج حاصل شده نیز گفت: طبق نتایج، با استفاده از کنترلر تناسبی-مشتقی، رفتار دینامیکی نانو سازه قابل کنترل است، این نوع کنترلر یکی از انواع کنترلر ها است که سیگنال ورودی سیستم را با جابجایی وسرعت سیگنال خروجی متناسب نموده و این فرایند را تا جایی ادامه می هد که پاسخ دینامیکی سازه متناسب و بهینه شود.

وی بیان کرد: در واقع اعمال ولتاژ خارجی به محرک، یک پارامتر مؤثردر کنترل سیستم است، همچنین با اعمال میدان مغناطیسی به نانو ورق کربنی، می توان محدوده پایداری دینامیکی سیستم را کنترل کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت جدیدترین نانوساختارها برای سلول‌های خورشیدی

ساخت جدیدترین نانوساختارها برای سلول‌های خورشیدی



محققان دانشگاه خوارزمی در طرحی تحقیقاتی موفق به ساخت نانوساختارهایی شده‌اند که از قابلیت نوری بسیار مطلوبی برخوردار است و می توان از این نانو ساختار ها در سلول های خورشیدی استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مدیریت و استفاده‌ بهینه از نور در تجهیزات الکترواپتیکی از مسائل مهم در حوزه‌ فوتونیک است. لذا طراحی
نانوساختارهایی با عملکرد بالای نوری از علاقه مندی‌های فعالان این حوزه است.

دکتر محمدحسین مجلس آرا یکی از مجریان این طرح گفت: از جمله اهداف این تحقیق، دستیابی به ساختار جدیدی است که قابلیت پراکندگی نوری منحصر به فردی داشته باشد. علاوه بر این، روش سنتز به کار رفته در ساخت آن آسان و تکرارپذیر باشد و قابلیت کنترل آسان‌تر ضخامت مورد نیاز را در اختیار قرار دهد.

وی با بیان اینکه نانوساختار تهیه شده در این طرح به صورت هسته- پوسته و از جنس سیلیکا-تیتانیا است، افزود: کره‌های سیلیکا-تیتانا در ابعاد طول موج مرئی با قطر سیلیکای ۳۵۰ نانومتر و ضخامت پوسته‌های مختلف ۲۰، ۴۰، ۵۵ و۷۰ نانومتر ساخت و مورد بررسی قرار گرفتند. ضریب شکست بالا و پایداری تیتانا در کنار اندازه‌ یکنواخت ذرات و همینطور پراکندگی همزمان و مؤثرتر ساختار هسته-پوسته، این ذرات را گزینه‌ مناسبی جهت کاربرد در ادوات الکترواپتیکی و آزمایش‌های مربوط به لیزر می‌کند.

به گفته وی، طبق نتایج حاصل از بررسی‌های انجام شده استفاده از این ساختار در یک نمونه از سلول خورشیدی حساس شده با رنگدانه، افزایش ۲۶ درصدی فوتوجریان و ۱۸ درصدی بازده آن را فراهم آورده است. این ساختار علاوه بر افزایش بازده و کارایی ادوات الکترواپتیکی و تجهیزات نوری، منجر به کاهش هزینه‌ی این تجهیزات نیز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این ساختار جدید هسته-پوسته به دلیل قابلیت بالای نوری قادر است در جاهایی که نیاز به بازتاب بالای ناحیه‌ نور مرئی است به خوبی عمل کند. به عنوان مثال انواع مختلف سلول‌های خورشیدی، رندوم لیزر، صنعت خودرو و رنگ بخشی از کاربردهای متفاوت آن است.

مجلس آرا عنوان کرد: در این طرح قابلیت پراکندگی نوری در ساختار هسته-پوسته از جنس سیلیکا-تیتانا به صورت سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور نانوساختاری از جنس تیتانیا به روش سنتز استابر (Stober) که بسیار ساده و آسان است، تهیه شده‌اند.

وی با بیان اینکه نتایج آزمون‌های اپتیکی، ضخامت بهینه‌ تیتانا را برای این ساختار معین کرد، افزود: همچنین ساختار تهیه شده به کمک روش‌های EDX، FESEM، FTIR و XRD مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه به عنوان نمونه‌ای از کاربرد این ساختار، کره‌ها به عنوان لایه‌ پراکنده‌گر در سلول خوررشیدی نانوساختار حساس شده با رنگدانه مورد استفاده قرار گرفتند. این لایه با جلوگیری از عبور نور از سلول و در نتیجه به دام انداختن آن و افزایش مؤثر مسیر نوری در داخل سلول، موجب افزایش فوتوجریان و در نتیجه بازده سلول خورشیدی شد.

بر اساس اعلام ستاد نانو، کاربرد این نانوساختار در یک نمونه‌ سلول خورشیدی مورد آزمایش، افزایش قابل توجه بازده آن را در پی داشته است. نانوساختار معرفی شده در مقیاس آزمایشگاهی و به روشی ساده و قابل کنترل تهیه شده است.

نتایج این تحقیقات در مجله‌ Optical Materials (جلد ۴۷، شماره ۹، سال ۲۰۱۵، صفحات ۵۱ تا ۵۵) منتشر شده و دکتر محمد حسین مجلس آرا- عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، سمیرا فلاحت دوست، زینب شعبان و ناهید غضیانی از دانشجویان این دانشگاه در انجام آن همکاری داشته‌اند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فاز صفر طرح توسعه نرم افزارهای حوزه بالادستی صنعت نفت پایان یافت

فاز صفر طرح توسعه نرم افزارهای حوزه بالادستی صنعت نفت پایان یافت

[h=3]تهران- ایرنا- مدیر طرح توسعه نرم افزارهای حوزه بالادستی صنعت نفت، از اتمام فاز صفر این طرح پژوهشی شامل تعیین اولویت تدوین شاخص های نرم افزاری مراکز خبر داد.[/h]
به گزارش گروه علمی ایرنا از جهاد دانشگاهی، سعید میرزایی گفت: این طرح پژوهشی به سفارش مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و با همکاری کارشناسان پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی و کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است.

وی، شناسایی نرم افزارهای تخصصی مورد نیاز صنعت نفت در بخش بالادستی و مراکز توسعه دهنده نرم افزارهای مذکور، تعیین شاخص های ارزیابی و اولویت بندی نرم افزارها و مراکز توسعه، تعیین اولویت های توسعه نرم افزار و مراکز توسعه دهنده، تعیین متدولوژی های توسعه، تدوین مباحث حقوقی و مالکیتی و تهیه نقشه راه برای توسعه نرم افزارهای تخصصی مورد نیاز در مطالعات جامع مخازن نفت و گاز ایران را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.

میرزایی افزود: نتیجه این طرح پژوهشی، ارایه گزارشی جامع در راستای تعیین شاخص ها و استانداردهای لازم نرم افزارهای مورد استفاده در حوزه بالادستی و شاخص های ارزیابی مراکز توسعه دهنده نرم افزارها است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در این طرح پژوهشی اولویت های صنعت نفت در تدوین و توسعه بسته جامع نرم افزاری ملی مهندسی مخازن نفت و گاز با نشان ایرانی در راستای خودکفایی کشور مشخص شده و در آن تمام ظرفیت های موجود در کشور ازجمله نیروی انسانی و اقدامات انجام شده در این راستا، شناسایی شده و برای انجام تصمیمات مهم بعدی در راستای تدوین نرم افزارهای مورد نیاز و اولویت دار در اختیار مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابداع آب شیرین کن بدون مصرف برق به همت محقق ایرانی

ابداع آب شیرین کن بدون مصرف برق به همت محقق ایرانی

[h=3]تهران-ایرنا-پژوهشگر ایرانی موفق به ابداع سامانه آب شیرین کن در مقیاس صنعتی شد که بدون نیاز به مصرف برق، قادر به انجام فرآیند نمک زدایی از آب دریا است.[/h]سید امیر علائی فرد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه چشمه ها و سفره های زیرزمینی آب کشور در حال خشک هستند و خطر شوری، آبهای زیرزمینی را تهدید می کند و نزولات آسمانی نیز وضعیت خوبی ندارند دریاها پایدارترین منابع آب محسوب می شوند.

وی ادامه داد: طی سالهای گذشته، استفاده از دستگاه های آب شیرین کن در سواحل شمالی و جنوبی ایران رواج یافته است اما شرکت توانیر استفاده از این آب شیرین کن ها در ساعات اوج باری را موجب خسارت سنگین به شبکه برق کشور می داند زیرا تمام این دستگاه ها برقی هستند و به دلیل مصرف بالا، اغلب موجب خسارت به شبکه و قطعی برق می شوند.

علائی فرد خاطرنشان کرد: استفاده از آب شیرین کن ها به روش فعلی برای تامین آب شرب، تا حدودی منطقی به نظر می رسد اما با توجه به هزینه های بالای تولید، استفاده از آن برای مصارف صنعتی و کشاورزی مقرون به صرفه نیست زیرا این دستگاه ها برای شیرین کردن هر متر مکعب آب، حدود چهار کیلو وات برق مصرف می کنند که نزدیک به 400 تومان هزینه دارد و علاوه بر این، مخارج دیگری نیز از جمله تعویض ممبران ها (غشاهای اسمزی)، تعمیر و نگهداری و سایر تجهیزات به کاربران تحمیل می کند.

وی در توضیح ویژگی ها و مزایای طرح اختراعی خود که اخیرا در فرابورس نیز عرضه شده است، گفت: از آنجا که روش اختراعی آب شیرین کن به انرژی برق نیاز ندارد قیمت تمام شده برای فرآیند شیرین کردن هر مترمکعب آب تا 70 درصد کاهش پیدا می کند.

این مخترع ایرانی یادآور شد: در آب شیرین کن هایی که در شمال و جنوب کشور و سایر نقاط جهان وجود دارد از پمپ های فشار قوی برقی استفاده می شود که باید بتوانند فشار بالای 40 بار (Bar) را تولید کنند و به ازای نمک زدایی هر سه هزار مترمکعب آب محصول در شبانه روز، حدود 500 هزار دلار یعنی معادل یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای خرید این پمپ های وارداتی هزینه می شود ولی ما در سامانه خود با حذف اینگونه پمپها و استفاده از تجهیزات ساخت داخل، هزینه های سرمایه گذاری اولیه را تا 50 درصد کاهش داده ایم.
وی ادامه داد: در روش های پیشین، آب دریا با چگالی بالا با استفاده از پمپ های برقی از عمق حدود 10 متری و یا چاه های ساحلی به سایت آب شیرین کن منتقل می شود که در روش جدید این عمل به وسیله فشار هیدرواستاتیک دریا و بدون مصرف برق صورت می گیرد.

به گفته علائی فرد در این اختراع، عملیات تخلیه پساب به اعماق دریاها و در مناطق بسیار دور از ساحل، کاملا بدون مصرف برق انجام می گیرد و کمترین آسیب به محیط زیست دریا و آبزیان وارد می شود.

سامانه آب شیرین کن بدون مصرف برق که حاصل دو سال تلاش علائی فرد است هیچ گونه نمونه داخلی و خارجی ندارد و گواهی نامه ثبت اختراع دریافت کرده و علمی بودن آن از طرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد تایید قرار گرفته است.

وی درباره اقدامات و پیگیری های خود به منظور تولید تجاری سامانه آب شیرین کن بدون مصرف برق نیز گفت: این سامانه در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته و طی نامه ای دستور ساخت و اجرای پایلوت این سامانه اختراعی به شرکت آبفای روستایی استان گلستان داده شده است.

علائی فرد تصریح کرد: مسوولان آبفای گلستان نیز رضایت و نیاز خود به استفاده از این سامانه آب شیرین کن را ابراز کردند ولی کتبا اعلام کردند که اعتبارات لازم برای اجرای این طرح را در اختیار ندارند.

وی برای اجرایی کردن این طرح اختراعی با همکاری بخش های دولتی و غیردولتی و یا سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعلام آمادگی کرد و گفت: ساخت این سامانه در مقیاس صنعتی، علاوه بر توجیه زیست محیطی و مقابله با بحران کم آبی در کشور، دارای توجیه اقتصادی است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تجهیز آزمایشگاه های بیش از 300 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور

تجهیز آزمایشگاه های بیش از 300 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور

[h=3]تهران-ایرنا-مدیرمرکزتخصصی سیستم ها، تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی جهاد دانشگاهی واحد شهیدبهشتی گفت: آزمایشگاههای بیش از 300مرکزتحقیقاتی و دانشگاهی کشور در دو دهه گذشته توسط این مرکز تجهیز شدند.[/h]


به گزارش ایرنا ازجهاددانشگاهی، نسرین سقازاده افزود:دانشگاههای صنعتی شریف، تهران و شهید بهشتی، پژوهشگاه مواد و انرژی و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی مانند دارویی، علوم پایه، توسعه صنایع شمیایی ازجمله مراکز تحقیقاتی هستند که تجهیز شدند.

وی ادامه داد: تجهیز آزمایشگاه های عتی شریف، پژوهشکده لیزر پژوهشکده گیاهان دارویی و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی همزمان در حال انجام است.

سقازاده به هدف تاسیس این مرکز اشاره کرد و افزود: این مرکز در سال1370 با هدف تجهیز آزمایشگاه های مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزشی و رفع نیاز کشور به خرید از شرکت های خارجی تاسیس شده است.

وی افزود: طراحی و تولید لوازم آزمایشگاهی فیزیک، طراحی و اجرای تأسیسات آزمایشگاهی و سکوبندی، مشاوره، طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی از مهمترین فعالیتهای این مرکز است.

سقازاده گفت: این مرکز توانایی تجهیز، سکوبندی و تامین سیستم های آزمایشگاهی تمامی آزمایشگاه های مراکز تحقیقاتی را در سطوح مختلف دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نانوفیبر کربنی از دی اکسید کربن هوا

تولید نانوفیبر کربنی از دی اکسید کربن هوا

[h=3]تهران - ایرنا - محققان دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکا با استفاده از دی اکسید کربن هوا، موفق به تولید نانوفیبرکربن شدند.[/h]


به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، این روش بر مبنای دو الکترود و نمک ذوب شده قرار دارد و توان مورد نیاز آن با استفاده از انرژی خورشیدی تامین می شود.
روش های رایج تولید نانو الیاف کربنی، بسیار پیچیده و پر هزینه است؛ در حالیکه این روش جدید ارزان قیمت است و از طرفی به کاهش دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای کمک می کند.

نانوالیاف کربنی کاربرد گسترده ای در صنعت نانو؛ به ویژه تجهیزات الکترونیکی و باتری دارد. همچنین اگر این ماده با قیمت مقرون به صرفه ای تولید شود، می تواند صنعت حمل نقل را با تولید بدنه سبک انواع ماشین، قطار و هواپیما، متحول کند.

نانوالیاف کربنی بسیار سبک هستند و در عین حال استحکام بالایی دارند.

محققان علاوه بر این طرح، تولید نانوالیاف کربنی از دی اکسید کربن هوا و با استفاده از سلول های الکتروشیمیایی را مطرح کرده اند.

نتایج این تحقیقات در جلسه انجمن شیمی آمریکا در بوستون ارایه شده است.

 
بالا