اخبار علوم و فناوری

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز


یاد و نام خدا آرام بخش قلب هاست

سلام خدمت مهندسان گرامی


در این تایپیک قصد داریم تازه های اخبار علوم و فناوری در حوزه ی رشته مهندسی شیمی و علوم مرتبط با آن را به اطلاع بزرگواران برسانیم.

پيشاپيش از تمامی دوستانی كه با اين تایپیک همكاری می‌كنند كمال تشكر را دارم.:gol:





 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهلت ثبت نام پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو تمدید شد

مهلت ثبت نام پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو تمدید شد

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به دلیل درخواست های مکرر نهادهای ترویجی و علاقمندان به شرکت در پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو، مهلت ثبت نام در این رقابتها که پیشتر تا 29 اسفند ماه امسال تعیین شده بود تا 31 فروردین 94 تمدید شده است.‏

براساس ضوابط موجود، هر منطقه ای که حداقل 150 داوطلب داشته باشد و یکی از نهادهای ترویجی مسئولیت برگزاری آزمون در آن منطقه را بر عهده بگیرد به عنوان حوزه آزمون معرفی خواهد شد.

‎پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو همچون سال گذشته در یک مرحله‏ و به صورت آزمون چندگزینه ای، روز جمعه 25 اردیبهشت ماه ‏1394برگزار خواهد شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرداخت بیش از 20 میلیارد ریال حمایت تشویقی به محققان نانو در اسفندماه 93

پرداخت بیش از 20 میلیارد ریال حمایت تشویقی به محققان نانو در اسفندماه 93

تهران - ایرنا - ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در اسفندماه امسال مبلغ 20 میلیارد و 371 میلیون ریال در قالب حمایت های تشویقی به سه هزار و 363 محقق پرداخت کرد.



به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این حمایت ها مربوط به پایان نامه های دانشجویی است که تا آخر بهمن ماه 1393 در ستاد نانو داوری و تایید شده است و مشکلی برای پرداخت (مانند اشکال در شماره حساب، شرکت نکردن در کنگره های مورد تأیید ستاد و ارائه مقاله) نداشته اند.

این پرداخت ها شامل حمایت تشویقی مرحله دوم پایان نامه دانشجویانی که در همایش های تخصصی همچون بیست و دومین سمینار شیمی آلی ایران، شانزدهمین سمینار شیمی معدنی ایران، کنفرانس فیزیک ایران، یازدهمین سمینار الکتروشیمی ایران، هفدهمین کنفرانس شیمی فیزیک ایران، پنجمین همایش بین المللی علوم و فناوری نانو (ICNN2014)، دهمین سمینار سالانه الکترو شیمی ایران، همایش ملی شیمی و فناوری نانو شرکت کرده اند و پایان نامه دفاع شده آنها در ستاد نانو داوری و تایید شده نیز است.

مرحله دوم حمایت تشویقی پایان نامه دانشجویانی که در سومین کنفرانس بین المللی مواد و متالورژی ایران، دوازدهمین کنفرانس ماده چگال انجمن فیزیک ایران، دومین کنفرانس ملی زئولیت ایران، هشتمین سمینار پیل سوختی ایران و اولین کنفرانس آسیایی نانو شرکت کرده اند و پایان نامه دفاع شده آنها در ستاد نانو داوری و تایید شده است نیز در حال پیگیری است.

براساس ضوابط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تمامی فارغ التحصیلان برای دریافت بخش دوم حمایت تشویقی ملزم به شرکت در یکی از همایش های مورد تأیید ستاد خواهند بود.

این همایش ها توسط انجمن های علمی و با حمایت ستاد برگزار می شود که دانشجویان علاوه بر ارائه مقاله در همایش ضروری است در کارگاه های برگزار شده توسط ستاد نیز شرکت کنند.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت فوتوکاتالیست قابل بازیافت برای تصفیه آب های آلوده

ساخت فوتوکاتالیست قابل بازیافت برای تصفیه آب های آلوده

تهران - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی با حمایت تشویقی ستاد توسعه فناوری نانو موفق به ساخت فوتوکاتالیستی با استفاده از فناوری نانو شدند که می توان از آن در صنعت تصفیه آب و پساب استفاده کرد.



به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این فوتوکاتالیست از مواد غیرسمی و دوستدار محیط زیست ساخته شده و تا حدود پنج بار قابلیت استفاده مجدد در فرآیند را داراست.

وجود آلاینده های سمی و خطرناک در محیط زیست و آب های آشامیدنی که منشأ آن ها پساب صنایع مختلف است یکی از مشکلات عمده زندگی امروزی به شمار می آید و در میان روش های مختلف، فوتوکاتالیست های مبتنی بر مواد نیمه رسانا به عنوان یک فرایند منطبق بر اصول شیمی سبز، توجه گسترده ای را به خود جذب کرده است.

به گفته دکتر عزیز حبیبی ینگجه، محقق این طرح و استاد دانشگاه محقق اردبیلی، فرایندهای فوتوکاتالیستی دو مشکل اساسی دارند که کاربرد آن ها را در مقیاس بزرگ و صنعتی محدود کرده است و شکاف انرژی زیاد فوتوکاتالیست های معمول، مانع از جذب نور مرئی خورشیدی در آن ها می شود.

وی توضیح داد: از آنجا که نور مرئی نسبت به فرابنفش، درصد بیشتری از نور خورشید را داراست تخریب آلاینده ها توسط نور مرئی نسبت به تابش فرابنفش ارجحیت بیشتری دارد و از طرفی جدایی فوتوکاتالیست از چرخه فرایند توسط دستگاه های فیلتراسیون و سانتریفیوژ اشکال دوم این روش است.

این محقق افزود: استفاده از فوتوکاتالیست تهیه شده در این کار پژوهشی به دلیل روش تهیه آسان و فعالیت بالای آن تحت تابش نور مرئی، گزینه مناسبی برای از بین بردن آلاینده های موجود در محیط زیست و تخریب مواد رنگی آلی موجود در آب است.

وی سادگی روش تولید، هزینه پایین مواد اولیه، ویژگی غیرسمی و دوستدار محیط زیست بودن مواد استفاده شده در ساخت را از جمله مزایای استفاده از این فوتوکاتالیست ذکر کرد و گفت: این نوآوری علاوه بر این، به دلیل ویژگی مغناطیسی، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را امکان پذیر خواهد کرد.

حبیبی ینگجه خاطرنشان کرد: روش استفاده شده برای ساخت، در مقیاس بالا و در دمای پایین به کار رفته و نیاز به هیچگونه مواد افزودنی و یا مراحل آماده سازی ندارد بنابراین نتایج این طرح در تصفیه پساب حاصل از صنایع رنگرزی و تصفیه آب آشامیدنی قابل کاربرد خواهد بود.

وی بیان کرد: برای این منظور، نانوکامپوزیت های مغناطیسی بر پایه کربن نیترید گرافیت مانند

g-C3N4/AgBr/Fe3O4 به عنوان فتوکاتالیست حساس به نور مرئی ساخته شده و این نانوکامپوزیت با استفاده از دستگاه های XRD، EDX، FTIR، DRS، TEM، TGA و VSM ارزیابی شده است.

دکتر عزیز حبیبی ینگجه عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و انیسه آخوندی دانشجوی دکترای شیمی فیزیک این دانشگاه در انجام این مطالعات همکاری داشته اند که نتایج آن در مجله Ceramics International (جلد 41، شماره 4، سال 2015، صفحات 5634 تا 5643) به چاپ رسیده است.
 
آخرین ویرایش:

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاظت ازسیم های مسی با نانو پوشش گرافنی

حفاظت ازسیم های مسی با نانو پوشش گرافنی

تهران-ایرنا-شرکت انگلیسی 2-D.Tech با استفاده از چندلایه های گرافنی تقویت شده با سیلیکون، موفق به تولید نانوپوششی شده است که امکان محافظت از سیم های مسی را در برابر خوردگی دارد.



به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نایجل سالتر از مدیران این شرکت افزود: این شرکت اقدام به تولید محصولی کرده است که به شکل مؤثری روی تجهیزات الکترونیکی تاثیرگذارخواهد بود.

وی بیان کرد: مس به دلیل هدایت بالای الکتریکی خود، کاربردهای زیادی در بخش تولید کابل وسیم ها دارد، از سوی دیگر،هدایت گرمایی بالای مس موجب شده تا از این ماده برای انتقال حرارت استفاده شود، با این ویژگی ها، مس در حوزه های مختلف قابل استفاده است و حتی در برخی موارد، از این فلز در محیط های بسیار خورنده و مرطوب استفاده می شود.

وی گفت: خوردگی مس می تواند اثر نامطلوبی روی عملکرد دستگاه ها داشته باشد که در نهایت، گرم شدن بیش از حد و خرابی، از پیامدهای این فرآیند خواهد بود.

سالتر افزود: گرافن ماده ای غیرقابل نفوذ و از نظر شیمیایی کاملا خنثی است، این ماده بسیار نازک، می تواند به عنوان پوشش روی سطح مواد مختلف قرار گرفته و از آن ها محافظت کند، شرکت موفق به تولید پوشش گرافنی تقویت شده با گرافن شده که امکان تولید انبوه و تجاری آن وجود دارد.

وی ادامه داد:این محصول ماحصل همکاری مشترک شرکت تو دی تک با دانشگاه اولستر است، دانشگاهی که مطالعات اولیه فرآیند ساخت این نانوپوشش در آنجا انجام شده است.

این مسوول بیان کرد: وجود سیلیکون در چندلایه های گرافنی موجب می شود تا مرزهای دامنه ها تقویت شوند، این کار در نهایت موجب بروز خواص ضدخوردگی در پوشش می شود، فیلم های گرافنی تقویت شده با سیلیکون برای محافظت از مس بسیار مناسب هستند به طوری که امکان لایه نشانی آن ها با استفاده از روش CVD وجود دارد.

سالتر یادآور شد: وجود پوشش گرافنی می تواند مانع از خوردگی و از هم گسیختگی سیم های مسی شود و در نهایت، هدایت گرمایی و الکتریکی این سیم ها را در محیط های بسیار خورنده حفظ کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
جداول رتبه بندی دانشگاه ها در سال 92

جداول رتبه بندی دانشگاه ها در سال 92

تهران-ایرنا- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) جداول رتبه بندی دانشگاه های کشور در سال 92 را منتشر کرد.



به گزارش ایرنا ، بر اساس این جداول رتبه بندی دانشگاه های تربیت مدرس، شریف، علم و صنعت، شیراز، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد و شهید بهشتی در بین 10 دانشگاه برتر کشور قرار دارند.

همچنین در میان دانشگاه های جامع، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، گیلان، باهنر کرمان و پیام نور به ترتیب در رتبه های اول تا دهم قرار دارند.

جدول رتبه بندی دانشگاه های صنعتی کشور نشان می دهد که دانشگاه های امیرکبیر، شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر، نوشیروانی بابل، صنعتی سهند، صنعتی شیراز و صنعتی ارومیه به ترتیب در لیست 10 دانشگاه برتر قرار دارند.

همچنین بر اساس جدول رتبه بندی دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران حائز رتبه نخست و دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی شیراز به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

جدول رتبه بندی دانشگاه های هنر نشان می دهد که دانشگاه هنر اصفهان، هنر تهران و هنر تبریز به ترتیب حایز رتبه های اول تا سوم شدند.

همچنین بر اساس جدول رتبه بندی پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی مانند سال های گذشته رتبه نخست و نیز پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و پژوهشگاه مواد و انرژی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.





 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت حسگرهای گازی با قابلیت کاربرد درصنعت و منازل

ساخت حسگرهای گازی با قابلیت کاربرد درصنعت و منازل

[h=4]موفقیت محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛[/h] [h=1]ساخت حسگرهای گازی با قابلیت کاربرد درصنعت و منازل[/h] [h=3]تهران-ایرنا-محققان دانشگاه امیرکبیر با استفاده از فناوری نانو، موفق به ساخت حسگری با حساسیت و قابلیت تشخیص بالا شدند که امکان تشخیص به موقع انتشار گاز را میسر می کند.[/h]
به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، فریبرز شریفیان جزی از محققان این طرح گفت: امروزه، دی اکسید قلع به عنوان یک پیش ماده صنایع سرامیکی، کاتالیستی و مخصوصا صنایع الکترونیک شناخته شده است، از جمله این کاربردها می توان به ساخت حسگرهای گازی اشاره کرد.

وی بیان کرد: دی اکسید قلع به تنهایی استفاده نمی شود ومعمولا همراه با یک ماده افزودنی که بیشتر متشکل از فلزات نجیب است، به کار می رود، پژوهشگران این طرح نیز به بررسی اثر حضور فلز نقره بر عملکرد حسگری از جنس دی اکسید قلع پرداخته اند.

شریفیان جزی بیان کرد: درمطالعات مشابهی که جهت ساخت حسگر گازی صورت گرفته، از مواد دیگری مثل پالادیوم و پلاتین به عنوان ماده حساس استفاده شده است، این درحالی است که با کاربرد نقره در این کار، حسگر گازی نهایی،خواص بسیار بهتری از پالادیوم و پلاتین در شناسایی گاز نشان می دهد.

وی ادامه داد:کشور ما یک کشور نفت خیز و دارای پالایشگاه ها و محیط فراورش و پالایش نفت و مواد جانبی زیادی است، از این رو، حسگرهای گازی یکی از پرکاربردترین و حیاتی ترین دستگاه ها برای کنترل و جلوگیری از انتشار گاز و در نتیجه آلودگی محیط زیست است، لذا با کاربرد این حسگر می توان مانع از انتشار آلودگی و در پی آن گسترش بیماری های ناشی از آن شد.

شریفیان جزی افزود: به نظر می رسد بتوان با تولید این حسگر برای پالایشگاه ها وحتی منازل (حسگر مونوکسید کربن) باعث نجات افراد زیادی از مرگ ناشی از گازگرفتگی شد.

وی گفت: علاوه بر کاربرد بررسی شده، نانوکامپوزیت دی اکسید قلع- نقره، در سلول های خورشیدی، فوتوکاتالیست ها، کاتالیست ها و به طور کلی در حسگر های الکتریکی و جاهایی که حساسیت ماده برای رسانایی مهم می شود، قابل استفاده خواهد بود.

این محقق یادآورشد: درساخت این حسگر از روش سل-ژل برای ساخت نانوکامپوزیت دی اکسید قلع- نقره استفاده شده است، محدوده توزیع این نانوکامپوزیت در گستره 80 تا 400 نانومتر قرارگرفته است، همچنین ژل های بدست آمده در دماهای مختلفی تحت عملیات حرارتی قرار گرفته اند که بهترین دما برای دستیابی به مطلوب ترین خواص این نانوکامپوزیت 400 درجه سانتی گراد بوده است.

شریفیان جزی بیان کرد: از برتری های روش سل-ژل نسبت به سایر روش ها نظیر آسیاکاری مکانیکی و سنتز خود احتراقی، سادگی کار با آن و همچنین عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته و کنترل مناسب فرایند است، ارزان بودن مواد اولیه مورد استفاده و در نتیجه هزینه تولید کم از دیگر مزایای این روش محسوب می شود.

از نتایج این طرح، اختراعی با عنوان تولید نانوکامپوزیت دی اکسید قلع- نقره برای حسگر گازی با شماره 71646 نیز به ثبت رسیده است.

ساخت این حسگر نتیجه همکاری فریبرز شریفیان جزی دانشجوی دکتری مواد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر نادر پروین عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر وهمکارانشان است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازارسازی در حوزه نفت اولویت معاونت علمی ریاست جمهوری است

بازارسازی در حوزه نفت اولویت معاونت علمی ریاست جمهوری است

به گزارش گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری در دومین نشست کارگروه اجرایی سازی تفاهم نامه تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی میان معاونت علمی و شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اولویت این معاونت حمایت از ایجاد بازار برای شرکت ها است، افزود: در این راستا معافیت ها و تسهیلات بسیار مناسبی درنظرگرفته شده است که در تحقق بازارسازی شرکت های نفتی اثرگذار است.

وی با یادآوری ظرفیت های بالای صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت های دانش بنیان برای توسعه بازارسازی حوزه نفت گفت: با توجه به حمایت های مجلس و دولت در تامین بودجه مناسب، صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند با ارایه تسهیلات ارزشمند و مناسب به بازارسازی صنعت نفت کمک کند.

ستاری با بیان اینکه بزرگ ترین مساله شرکت ها، ایجاد بازار است، حوزه نفت را دارای ظرفیت بسیار مناسبی برای بازارسازی شرکت ها عنوان کرد و افزود: شکل گیری بازار دانش بنیان در حوزه نفت از اولویت های معاونت علمی و فناوری است و گام هایی مانند این توافق نامه در راستای تسهیل بازار برای شرکت ها در حوزه نفتی برداشته شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: ایجاد بازار، راهی جدید در حوزه تجاری سازی پژوهش ها است و ایجاد ثروت از دانش را به دنبال دارد.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ ثروت زایی از تحقیقات و پژوهش ها اظهار کرد: باید بدانیم با پول بلاعوض، از پژوهش درآمدی حاصل نمی شود و تنها از طریق بازارسازی و ایجاد کشش بازار می توان از پژوهش درآمد ایجاد کرد.

دومین نشست کارگروه اجرایی سازی تفاهم نامه تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران با حضور ستاری، دکتر رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت نفت ایران و جمعی از فعالان شرکت های دانش بنیان حوزه نفت به منظور تصویب طرح های تجاری شرکت های دانش بنیان در راستای رفع نیازهای شرکت ملی نفت در یازده حوزه فناوری برگزار شد.

در این نشست صاحبان طرح های تصویب شده به ارایه و تشریح طرح های خود پرداختند.

تفاهم نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران، اردیبهشت ماه سال جاری با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت منعقد شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانوکاتالیستی برای استفاده در پیل های سوختی

ساخت نانوکاتالیستی برای استفاده در پیل های سوختی

[h=3]تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه قم، موفق به ساخت نانوکاتالیستی شده اند که برای استفاده درپیل های سوختی مناسب است، این نانوکاتالیست از مواد ارزان و در دسترس تهیه شده و جایگزین مناسبی برای کاتالیست های گران قیمت پلاتینی خواهد بود.[/h]

به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکترعلی احسانی یکی از پژوهشگران این طرح گفت: در طول چند سال گذشته، مطالعات زیادی درخصوص بررسی خواص الکتروکاتالیستی فلزات گروه پلاتین و آلیاژهای آن ، که در بسترهای پلیمری قرارگرفته اند، انجام شده است.

وی بیان کرد: اگرچه فلزاتی مانند پلاتین دراکسیداسیون متانول بسیارفعال هستند، اما بیش ازحد گران بوده و برای تجاری سازی مناسب نیستند، با توجه به قیمت بالای پلاتین، درسال های اخیر استفاده از نیکل ارزان، به عنوان کاتالیست، مطالعات بسیاری را به خود اختصاص داده است.

احسانی اظهارکرد: هدف اصلی این پژوهش استفاده ازکاتالیست های ارزان برای اکسایش متانول است ، متانول سوخت مناسبی در سیستم های پیل سوختی به شمار می رود، در این تحقیق جهت ساخت کاتالیستی با قیمت مناسب، از کامپوزیت نیکل استفاده شده است.

وی ادامه داد: مواد در ساختار کامپوزیتی، می توانند خواص بهبود یافته مناسبی داشته باشند، لذا در ساخت این کاتالیست از یک پلیمر هادی مناسب که حاوی نانولوله های کربنی بود، به عنوان بستری برای فلز نیکل استفاده شده است ، بسیاری از الکترودها که یکی از اجزای ساخت آن ها نیکل است، می توانند به عنوان کاتالیست در پیل های سوختی استفاده شوند.

وی گفت: لذا نتایج این طرح می تواند در صنایع مرتبط با انرژی های نو، در سیستم های پیل سوختی به کار گرفته شود. احسانی افزود: البته این کاتالیست در فرایندهای الکتروکاتالیستی جهت شناسایی گونه های زیستی و دارویی نیز قابلیت کاربرد را دارد.

وی یادآور شد : موادی که در سنتز این نانوکامپوزیت بکار رفته در مقایسه با کاتالیست های مشابه، قابل دسترس و تقریبا ارزان بوده و به راحتی با روش الکتروشیمیایی قابل سنتز هستند، لذا الکتروکاتالیست ساخته شده از این مواد می تواند جایگزین مناسبی برای کاتالیست های حاوی پلاتین، که بسیار گران قیمت هستند، باشند.

احسانی بیان کرد: همچنین مواد به کار رفته در ساخت این کاتالیست هیچ گونه سمیتی نداشته و الکترود نهایی تکرار پذیری بسیار مناسبی در سیستم های پیل سوختی از خود نشان داده است، روش سنتز الکتروشیمیایی به کار رفته نیز، بر خلاف سنتز شیمیایی، به علت استفاده نکردن از واکنشگرهای شیمیایی در فرایند اکسایش، بر طبق استانداردهای جهانی شیمی سبز است.

وی گفت: کاربرد این نانوکامپوزیت در راستای گسترش استفاده از سیستم های انرژی غیر فسیلی و پاک ( پیل سوختی) حائز اهمیت بسیاری خواهد بود.

احسانی در خصوص دلیل انتخاب پلیمر به کار رفته در ساخت این کاتالیست افزود: در این طرح از پلی تیرامین استفاده شده که یک پلیمر هادی محسوب می شود، این پلیمر، به عنوان یک نیمه رسانا و داشتن خواص اپتیکی مناسب می تواند فرایند انتقال الکترون را در واکنش های الکتروکاتالیستی تسریع نموده و شرایط مناسبی را جهت دستیابی به کارایی بالا، تنها با استفاده از حداقل مقدار کاتالیست فراهم کند.

وی بیان کرد: افزون بر این، پلی تیرامین به علت داشتن گروه آمینی به راحتی می تواند با گونه های فلزی تشکیل کمپلکس دهد، از طرفی پخش نانولوله های کربنی به مقدار کم در بستر پلیمر، رسانایی فیلم را افزایش داده و استحکام مکانیکی قابل ملاحظه ای در پلیمر ایجاد کند.

این تحقیق حاصل تلاش دکترعلی احسانی، دکتر فریدون بابایی اعضای هیأت علمی دانشگاه قم و دکتر حمید محمدشیری عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور کرمان و آمنه وزیری راد دانش آموخته دانشگاه پیام نور قم است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از نانولوله های طلا برای درمان سرطان

استفاده از نانولوله های طلا برای درمان سرطان

[h=3]تهران- ایرنا-محققان انگلیسی موفق شدند، از نانولوله های طلا برای شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی در موش استفاده کنند.[/h]به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، سانجی یی یکی از محققان این طرح از دانشگاه لیدز گفت: بسیاری از تومورهای سرطانی بعد از انجام عمل جراحی دوباره رشد می کنند، معمولا از شیمی درمانی یا رادیودرمانی بعد از عمل جراحی برای ممانعت از رشد سلول های سرطانی استفاده می شود، اما این روش ها عموما عوارض جانبی جدی برای بیماربه همراه دارند.

وی بیان کرد: نانولوله های طلا، ساختارهای لوله ای شکلی هستند که دارای پتانسیل بالایی در تشخیص و درمان بیماری ها دارند.

محققان این پروژه می گویند:استفاده از یک روش جدید که در آن طول نانولوله های کربنی کنترل می شود، کلید اصلی این پروژه است، با کنترل طول نانولوله، محققان می توانند نانولوله های طلا با ابعاد مناسب تولید کنند که قادر به جذب پرتوهای مادون قرمز نزدیک باشد.

استیو ایوانز یکی دیگر از محققان این طرح افزود: بافت های انسان در برابر برخی فرکانس ها شفاف است، به همین دلیل است که با تابش نور شعله آتش به بدن، بخشی از دست شما قرمز دیده می شود، زمانی که نانولوله های طلا درون بدن به حرکت در می آیند، اگر پرتوی با فرکانس مناسب به بدن تابیده شود، نانولوله ها می توانند این پرتوها را جذب کنند،این انرژی به گرما تبدیل می شود.

وی بیان کرد: اگر از لیزر پالسی برای این کار استفاده شود می توان دمای بافت های اطراف نانولوله ها را به قدری افزایش داد که موجب از بین رفتن سلول های سرطانی شود.

این گروه تحقیقاتی موفق شدند این روش را به گونه ای کنترل کنند که بتوان از آن برای تصویربرداری و از بین بردن سلول سرطانی استفاده کرد، برای مشاهده نانولوله های طلا، محققان از توموگرافی نوری صوتی چندطیفی (MSOT) استفاده کردند، آن ها این نانولوله ها را از طریق دهان وارد بدن موش کرده ودر نهایت با این روش از آن ها تصویربرداری کردند.

نانولوله ها در نهایت از طریق مدفوع از بدن موش خارج شدند، در نتیجه مشکل سمی بودن برای بدن نیز برطرف خواهد شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
امکان تولید مستحکم ترین آلیاژ آلومینیوم با فناوری نانو

امکان تولید مستحکم ترین آلیاژ آلومینیوم با فناوری نانو

[h=3]تهران-ایرنا-پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر با همکاری محققان اسپانیایی، فرایند جدیدی را برای رسیدن به مواد نانوساختار، فوق ریزدانه و با استحکام بالا ارائه داده اند که نتایج آن مورد توجه صنایع هوافضا، خودروسازی و تمامی صنایع مرتبط با آلومینیوم و فلزات سبک قرار خواهد گرفت.[/h]به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این روش به گونه ای طراحی شده که قابلیت تولید نانوکامپوزیت و فلز نانو ساختار را به طور هم زمان دارد.

فناوری نوین به سمت تولید آلیاژهای مستحکم تر و سبک تر پیش می رود تا از این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

اغلب فرایندهای تغییر شکل پلاستیکی شدید (SPD)، جهت تولید فلزات با استحکام بالا، دارای سه محدودیت اصلی است.

در این فرایندها، دستگاه های شکل دهی با ظرفیت بار بالا و قالب های گران قیمت ضروری است. پایین بودن میزان تولید و محدود بودن ابعاد محصول نهایی یکی دیگر از مشکلات است.

همچنین عدم امکان تولید کامپوزیت در روش های تغییر شکل پلاستیک موجود، از دیگر محدودیت های موجود در این فرایندها به شمار می رود.

با توجه به این محدودیت ها و همچنین نیاز به ابداع فرایندهای جدید، محققان فرایند تغییرشکل پلاستیک شدید جدیدی به نام پرس تجمعی پیوندی (APB) را پیشنهاد کرده اند.

در این پژوهش از آلومینیوم خالص تجاری 1050 به عنوان آلیاژ زمینه و نانوذرات کاربید سیلیسیم به عنوان تقویت کننده استفاده شده است.

سجاد امیرخانلو، درباره نتایج استفاده از این فرایند گفت:به کمک این فرایند، تولید آلیاژهایی با استحکام چندین برابر نمونه های متداول، کاهش هزینه های تولیدی و مصرف انرژی و همچنین افزایش راندمان محصول نهایی امکان پذیر شده است.

نتایج این پژوهش نشان داده که آلومینیوم و کامپوزیت های آن، توسط فرایند APB، بدون ترک و لایه ای شدن تولید شده است. نمونه های نهایی، محصولی یکپارچه و با کیفیت مناسب است.

نتایج این کار در مجله Scripta Materialia انتشار یافته و حاصل همکاری سجاد امیرخانلو، دکترای مهندسی متالورژی و مواد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مصطفی کتابچی، دکتر نادر پروین، اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، و همکاران اسپانیایی آن ها از مؤسسه CENIM-CSIC اسپانیا است
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت سیم داغ گذرا برای آزمایشگاه های انتقال حرارت در دانشگاه علم و صنعت

ساخت سیم داغ گذرا برای آزمایشگاه های انتقال حرارت در دانشگاه علم و صنعت

[h=3]تهران - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به ساخت یک وسیله آزمایشگاهی فوق حساس موسوم به «سیم داغ گذرا» شدند که می تواند با سه تا چهار درصد خطا میزان هدایت حرارتی سیالات را اندازه گیری کند.[/h]

به گزارش ایرنا از دانشگاه علم و صنعت ایران، اندازه گیری هدایت حرارتی سیالاتی از قبیل مایعات یا گازهای خنک کننده، از موضوعات مورد توجه در بسیاری از آزمایشگاه های تحقیقاتی و صنعتی است.

ساخت پردازشگرهای پرقدرت و حساس که گرمای زیادی تولید می کنند و نیز تحقیقات انجام شده برای کوچکتر و کارآمدتر کردن وسایل برودتی یا حرارتی نیاز مبرمی به وسایل آزمایشگاهی بسیار دقیق را ایجاد کرده است و در راستای رفع همین نیاز پژوهشگران دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران پس از یکسال تلاش موفق به ساخت یکی از حساسترین وسایل آزمایشگاهی در زمینه انتقال حرارت شدند.

سرپرست این پروژه با تاکید بر اهمیت این وسیله برای آزمایشگاه های تحقیقاتی در صنایعی از قبیل نفت و خودروسازی اظهار داشت: سیم داغ گذرا از گذشته یک وسیله تحقیقاتی مهم به شمار می رود و با این وجود تنها چند نمونه خارجی از آن در مراکز تحقیقاتی کشور یافت می شود.

دکتر سلمان موحدی راد افزود: علاوه بر این با توسعه تحقیقات بر روی نانوسیالات و خواص حیرت آور حرارتی آنها نیاز به این وسیله نیز رو به افزایش است.



***سیم داغ گذرا چگونه کار می کند؟

اندازه گیری میزان هدایت حرارتی سیالات با استفاده از روش های مختلف و دستگاه های گاها پیچیده انجام می پذیرد اما مشهورترین این روش ها تنها نیاز به یک سیم بسیار نازک دارد؛ سیم بسیار نازکی که با به کارگیری دانشی گرانبها می تواند با دقتی شگرف میزان هدایت حرارتی سیالات را به عنوان یکی از مهمترین خواص این مواد مشخص کند.

موحدی راد درباره نحوه عملکرد این وسیله آزمایشگاهی گفت: جریان الکتریکی از یک سیم بسیار نازک با مقامت التریکی مشخص عبور کرده و آن را گرم می کند، دمای این سیم در اثر تبادل حرارت با جریان سیال تغییر می کند و این تغییر دما روی مقاومت سیم تاثیر می گذارد که این تاثیر با کمک مدارهای الکترونیکی تحلیل شده و بدین ترتیب میزان هدایت حرارتی سیال اندازه گیری می شود.

وی تاکید کرد: ر چند طرز کار این وسیله به نظر ساده می رسد اما برای حل چالش های عملی موجود در این فناوری نیاز به دانش گسترده ای هست.



***یک سیم کوچک با مشکلاتی بزرگ

انتقال حرارت از چند راه مختلف صورت می گیرد که هدایت حرارتی تنها یکی از این راه هاست و بنا به گفته متخصصان اساسی ترین چالش های پیش روی پژوهشگران ممزوج شدن این راه ها با یکدیگر در سیالات است به گونه ای که تفکیک میزان انتقال حرارت از روش هدایت به سختی امکانپذیر است.

استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران در این باره توضیح داد: مشکل اینجاست که به محض گرم شدن سیال، مولکولها به صورت توده ای شروع به حرکت کرده و گرما را با خود منتقل می کنند در حالیکه این نوع از انتقال حرارت که به آن انتقال حرارت جابجایی گفته می شود مد نظر نیست بلکه ما می خواهیم میزان گرمای منتقل شده ناشی از ارتعاش ذرات را اندازه بگیریم به همین دلیل سیم داغ باید قادر باشد به سرعت و قبل از آنکه جریان توده ای شکل بگیرد پاسخ حرارتی سیال را ثبت کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که چنین شرایطی در سیال یک حالت گذرا است و وضعیت مولکولها به سرعت در مرحله ابتدایی انتقال حرارت تغییر کرده و جریان های توده ای در سیال شکل می گیرند به این شیوه اندازه گیری روش «سیم داغ گذرا» گفته می شود.

سرعت در عملکرد هر چند می تواند به حل یکی از چالش های محققان بیانجامد اما این تنها چالش در طراحی، ساخت و استفاده از سیم داغ گذرا نیست بلکه دقت علاوه بر سرعت مولفه دیگری است که در این فناوری تا حد بسیار زیادی اهمیت دارد.

موحدی راد در این باره بیان داشت: غیر دقیق بودن قطعات و وجود اختلالات بسیار کوچک محیطی از قبیل لرزش و حتی امواج الکترومغناطیس دستگاههای مانند تلفن همراه می توانند به شدت بر عملکرد دستگاه تاثیر بگذارند که باید مقابله با این عوامل در طراحی نیز تا حدودی مورد توجه قرار گیرند.

سرپرست پروژه ساخت «سیم داغ گذرا» با مناسب ارزیابی کردن عملکرد دستگاه ساخته شده در دانشگاه علم و صنعت ایران به آزمایش های انجام شده برای کیفیت سنجی عملکرد این دستگاه اشاره کرده و گفت: برای تست عملکرد این دستگاه از آب به عنوان ماده ای که اطلاعات دقیق آن در دسترس بود استفاده شد و سیم داغ گذرای ساخته شده توانست تنها با خطایی معادل 3 تا 4 درصد میزان هدایت حرارتی آب را اندازه بگیرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با شرکت ملی حفاری ایران

همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با شرکت ملی حفاری ایران

[h=3]تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی حفاری گفت: این شرکت با دانشگاه های مختلف کشور از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر چندین قرارداد و تفاهم نامه همکاری دارد که براین اساس بسیاری از مشکلات کشور در حوزه حفاری با توان دانشمندان داخلی رفع شده است.[/h]

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حیدر بهمنی روز یکشنبه در سمینار بررسی افق های صنعت حفاری به مناسبت هفته حفاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: شرکت ملی حفاری راه خود را که ارتباط با دانشگاه های مختلف کشور است پیدا کرده و درحال حاضر با دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرارداد و تفاهم نامه های مختلفی داریم.

وی به وجود سه هزار حلقه چاه نفت و گاز در کشور اشاره کرد و بیان داشت: ایران قبل از انقلاب در حوزه مهندسی و کنترل فوران چاه نفت و گاز هیچ نوع علمی نداشت و 100 درصد انجام این مراحل در اختیار خارجی ها بود اما بعد از انقلاب اسلامی با استفاده از توان دانشمندان داخلی توانسته ایم صنعت حفاری را در ایران بومی کنیم.

بهمنی از برنامه شرکت ملی حفاری ایران به منظور استفاده بیشتر از نیروی انسانی دانشگاه ها خبر داد و گفت: مولد ما دانش است و دانش از دانشگاه های کشور تولید خواهد شد از همین رو در مجموعه خود از توان و ظرفیت علمی و پژوهشی هزار نخبه دانشگاهی استفاده کرده ایم.

وی پیشنهاد کرد در وزارت نفت، معاونت حفاری ایجاد شود تا عملیات حفاری در کشور و با استفاده از توان و ظرفیت مهندسین داخلی صورت گیرد.

دومین هفته تخصصی مهندسی حفاری از 16 اسفندماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هدف آشنایی دانشجویان با حوزه حفاری آغاز شده و برنامه های آن تا 20 اسفندماه ادامه داشت.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانوپوششی برای محافظت از فلزات

ساخت نانوپوششی برای محافظت از فلزات

[h=3]تهران- ایرنا- محققان موسسه لایبنیتز نانوپوششی ساخته اند که می تواند در شرایط سخت محیطی، سطوح فلزی و آلیاژی را در برابر خوردگی محافظت کند.[/h]به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد توسعه فناوری نانو، این نانوپوشش زیست سازگار، برای محافظت از فلزات مختلفی که در معرض گازهای خورنده، محیط های نمکی و فشارهای بالا قرار دارند، مناسب است.

چارستن بیکر از مدیران این گروه تحقیقاتی گفت: این نانوپوشش پتنت شده را می توان با اسپری روی سطح قرار داد. این پوشش حاوی ذراتی است که از سطح محافظت می کند.

ضخامت لایه نهایی این پوشش در حد چند میکرون است که مانع از نفوذ گاز و سیالات به داخل پوشش می شود. در صورت وجود محلول نمکی یا سیالات خورنده، این لایه می تواند سطح را حفظ کند. بنابراین در محیط هایی که آب دریا، باران های اسیدی و پساب های خورنده شیمیایی وجود دارد، این پوشش می تواند به کار گرفته شود.

یکی از مزایای این پوشش آن است که حتی در شرایط فشار بالا نیز می تواند از سطح حفاظت کند؛ پس از پخت گرمایی، این پوشش به زیرلایه فلزی می چسبد و در برابر خراش و برخورد تصادفی مقاومت می کند. بنابراین این پوشش در برابر فشارهای مکانیکی نیز مقاوم است.

این نانوپوشش را می توان با اسپری کردن روی سطح قرار داد و در دمای 150 تا 200 درجه سانتیگراد پخت. این پوشش برای فولاد، آلیاژهای فلزی و فلزاتی مانند آلومینیوم، مس و منیزیم مناسب است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانو ابزاری برای تشخیص گاز سولفیدهیدروژن در صنایع نفت و گاز

ساخت نانو ابزاری برای تشخیص گاز سولفیدهیدروژن در صنایع نفت و گاز

[h=4]دستاوری از محققان ایران؛[/h][h=3]تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه شیراز حسگری طراحی کردند که امکان شناسایی گاز سولفیدهیدروژن را در حفاری های نفتی، پالایشگاه ها، معادن زغال سنگ و چاه های دارای مواد آلی فراهم می کند.[/h]به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این حسگر ساخته شده به دست محققان ایرانی، انعطاف پذیر، سبک و قابل حمل است و هزینه ساخت کمی دارد.

سولفیدهیدروژن، یک گاز خطرناک است که با توجه به غلظت و مدت زمان انتشار، در صورت استنشاق ممکن است منجر به مرگ شود. این گاز آثار فرسایشی بسیاری دارد و به عنوان منبع اصلی باران های اسیدی شناخته می شود. سولفیدهیدروژن در بسیاری از فرایندهای صنعتی، به ویژه فرایند تولید گاز طبیعی یا بازیافت و تصفیه نفت تولید می شود.

محسن اسد، دانشجوی دکترای الکترونیک دانشگاه شیراز، در مورد این طرح پژوهشی گفت: در این تحقیق، حسگر بسیار حساس و انعطاف پذیری برای شناسایی گاز سولفیدهیدروژن در دمای اتاق ساخته شده است. همچنین مکانیزم های فیزیکی و شیمیایی شناسایی گاز سولفیدهیدروژن با این حسگر، به صورت تئوری و با استفاده از نظریه تراکم تابعی مورد ارزیابی قرار گرفته تا در مورد نحوه عملکرد آن دید کاملی به دست آید.

وی افزود: همچنین یکی از اهداف این طرح، ساخت حسگرهای قابل پوشیدن است به گونه ای که بتوان با کمترین هزینه، حسگرهای گازی را با وزن کم، بر روی لباس های کارشناسان در هنگام بازدید از سایت های خطرناک قرار داد.

اسد ادامه داد: این حسگر را با تغییر ماده حساس، برای کاربردهای زیستی و شناسایی عوامل بیماری و کنترل عوامل حیاتی بیمار نیز می توان به کار برد.

با توجه به اهمیت گاز سولفید هیدروژن و صدمات جبران ناپذیر آن، این حسگر را می توان به طور مستقیم در صنایع نفت و گاز به کار برد. همچنین استفاده از آن در صنایع هواپیمایی و آتش نشانی نیز مرسوم است. بنابراین با استفاده از آن می توان در تشخیص به هنگام نشتی گاز سولفیدهیدروژن، اقدام موثر و سریعی داشت.

این حسگر مبتنی بر نانولوله های کربنی پوشانده شده با نانوذرات مس است و قادر است غلظت گاز سولفیدهیدروژن را در حدود 5 ppm شخیص دهد. همچنین زمان پاسخ دهی آن در این غلظت 10 ثانیه و زمان بازگشت آن 15 ثانیه گزارش شده است.

این تحقیقات از همکاری محسن اسد، دکتر محمدحسین شیخی و دکتر محمود مرادی از اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز و دکتر مهدی پورفتح عضو هیات علمی دانشگاه تهران به دست آمده و نتایج آن در نشریه Sensors and Actuators B: Chemical به چاپ رسیده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانو غشایی با کارایی بالا برای تصفیه پساب های صنعتی

ساخت نانو غشایی با کارایی بالا برای تصفیه پساب های صنعتی

[h=4]دستاورد محققان ایرانی؛[/h][h=3]تهران-ایرنا-محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نانوغشایی ساخته اند که قادر به تصفیه پساب های صنعتی و آب های آلوده با کارایی بالای 90 درصد است.[/h]به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ساخت این نانوغشا به راحتی و با هزینه کم امکان پذیر بوده و به دلیل کارایی و طول عمر بالا، سبب کاهش هزینه فرایند تصفیه پساب خواهد شد.

با توجه به سمیت و اثرات مخرب زیست محیطی فلزات سنگین، به ویژه جیوه و سرب، حذف و تصفیه آنها از پساب های صنعتی یکی از نگرانی های مهم در بحث های زیست محیطی است. از طرفی با توجه به اهمیت تأمین آب سالم و کمبود فعلی کشور در این بخش، یکی از راهکارهای مفید در کنترل و بهینه سازی مصرف، بازگرداندن آبهای خروجی آلوده واحدهای صنعتی به چرخه تولید است. یک راهکار ساده جهت دستیابی به این مهم استفاده از فرایند تصفیه غشایی است.

به گفته دکتر مهران جوانبخت، در حال حاضر تمامی غشاها و مدول های غشایی مورد مصرف در صنایع، وارداتی است که با وجود موانع و تحریم های ایجاد شده در سال های اخیر، نیاز به بومی سازی این صنعت احساس می شود.

در این مطالعه نیز محققان به دنبال تهیه غشایی با قابلیت جذب و جداسازی مستقیم فلزات سنگین از پساب بودند.

وی گفت:استفاده از غشا به ویژه غشاهای پلیمری- به علت سهولت و انعطاف پذیری در ساخت و فرایند غشایی- به دلیل مزایایی همچون مقرون به صرفه بودن، طول عمر مناسب و کارایی خوب، در جداسازی و تصفیه پساب ها رو به گسترش است.

لذا مطالعاتی جهت رفع مشکلات غشاها نظیر خواص آبگریزی و قابلیت انتخاب گزینی آنها امری ضروری است.

نتایج نشان داده که غشای سنتز شده تراوایی مناسبی داشته و به طور قابل توجهی بیش از 95درصد قادر به جداسازی فلزات سنگین از پساب است.

از طرفی نتایج نمونه های صنعتی به خوبی کارایی غشا در تصفیه پساب های صنعتی را تأیید کرده است.

از این رو، با توجه به گستره کاربرد فرایندهای غشایی، این دستاورد می تواند در تصفیه پساب های خروجی صنایع و آب های آلوده استفاده شود .

این محقق در خصوص سایر مزیت های این غشا گفت :روش های معمول حذف، مانند رسوب دهی شیمیایی یا افزودن جاذب ها به پساب، چند مرحله ای بوده و با افزودن یک ماده دیگر به محیط همراه است. این در حالی است که در این روش غشا با داشتن قابلیت جذب، به طور مستقیم و طی فرایندی تک مرحله ای، عملیات جداسازی را انجام می دهد.

در این پروژه پس زنی غشاء برای فلزات سنگین با حفظ تراوایی آن، با ترکیب مکانیزم جذب توسط جاذب و پس زنی غشاء افزایش یافته است. همچنین درصورت بازگشت آب به چرخه تولید، با کنترل مصرف، هزینه های آب مصرفی نیز کاهش خواهد یافت.

این تحقیقات حاصل همکاری دکتر مهران جوانبخت، دکتر محمد کریمی، اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، احمد رضوانی بروجنی، دانشجوی دکترای شیمی این دانشگاه، دکتر بهروز اکبری و سیروس شهرجردی است. نتایج این کار در مجله ی Industrial & Engineering Chemistry Research منتشر شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران در فناوری نانو عنوان هفتم جهان را در اختیار دارد

ایران در فناوری نانو عنوان هفتم جهان را در اختیار دارد

[h=3]قزوین - ایرنا - دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: ایران در بخش فناوری نانو عنوان هفتم جهان را در اختیار خود دارد و الگوهای بکار گرفته شده در این راه متناسب با کشورهای در حال توسعه است.[/h]به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری قزوین، سعید سرکار روز یکشنبه در دیدار با استاندار قزوین افزود: در بخش توسعه علمی کشور باید از تمام ظرفیت های ایجاد شده نهایت استفاده را به عمل آورد.

وی ادامه داد: باید ضمن بهره گیری از فعالیت های ترویجی و تحقیقاتی، بتوانیم با بکارگیری توانمندی های فناوری های نانو، بخش های مختلف از جمله صنعت کشور را به بالاترین نقطه اوج خود برسانیم.

سرکار به سرمایه گذاری کشورهای توسعه یافته در حوزه نانو اشاره و اظهار کرد: اکنون آمریکا سالانه 1.06 میلیارد دلار، روسیه 1.2 میلیارد یورو و ژاپن نیز یک میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: روش های بکار گرفته شده ایران در بخش فناوری نانو توانسته این کشور را در شرایطی قرار دهد که تمامی کشورهای توسعه یافته در این بخش آن را به رسمیت بشناسند.

وی، ثبات مدیریت و دوری جستن از مباحث سیاسی را رمز موفقیت این ستاد در عرصه های مختلف مدیریتی کشور برشمرد و یادآور شد: از آغاز تاسیس این مرکز به هیچ وجه در مسایل حاشیه ای ورود پیدا نکرده و با قرار دادن منافع ملی به عنوان اولویت نخست، با عمل به منویات رهبر معظم انقلاب همواره از حمایت های ایشان برخوردار بوده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، قزوین را یکی از استان های شاخص در بخش های مختلف دانست و گفت: با ارایه برنامه های راهبردی در حوزه های کلیدی و شاخص می توان ضمن نظارت بر اهداف از پیش تعیین شده، شاهد تحقق ماموریت های محوله باشیم.

مرتضی روزبه استاندار قزوین نیز در این دیدار گفت: یکی از اشکالات موجود در بخش علمی و فناوری این است که ظرفیت های استان های کشور دیده نمی شود و بسیاری از امور تنها در مرکز پایتخت و چند شهر مهم تمرکز یافته است.

وی افزود: این در حالی است که در حوزه های مختلف از جمله فناوری نانو بایستی با رویکرد و توجه به تمامی مناطق کشور، گام های بلندی برداشته شود.

وی به تمرکز گرایی موجود در کشور انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در گذشته اصرار بر این بوده که ایران با تهران و یا چند استان شناخته شود، لذا سایر نقاط کشور با این دیدگاه کمتر مورد توجه قرار گرفته و از این جهت نیازمند گام های اساسی در بخش تمرکز زدایی بخش های مختلف در کشور هستیم.

به گفته استاندار قزوین، یکی از مباحث و مولفه های اصلی در اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت ها و توانمندی های موجود در مناطق مختلف کشور است که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

روزبه در ادامه به ظرفیت های استان قزوین اشاره کرد و گفت: قزوین با سه هزار واحد تولیدی در نیم قرن گذشته یکی از استان های مهم صنعتی کشور محسوب می شد در حالی که وجود شهرک ها، نواحی صنعتی و نیز پارک علم و فناوری آن در نوع خود منحصر به فرد است.

وی یادآور شد: استان قزوین با شاخصه دشت کشاورزی یکی از معدود دشت های حاصلخیز کشور به شمار می رود که به تعبیر رهبر انقلاب دشت قزوین یک برداشت نو، استثنایی و منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: وجود دانشگاه های متعدد با بیش از 130 هزار دانشجو که 10 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده در نوع خود بی نظیر است اما متاسفانه با گذشت سال ها، مراکز آموزش عالی استان نتوانسته اند رابطه مستحکمی بین بخش های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی برقرار سازند.

استاندار قزوین خواستار گسترش و پیوند طرح های مختلف نانو و شرکت های دانش بنیان در این استان شد و افزود: در این راه بایستی گام های بلندی برداریم و با کاهش فاصله بین مراکز دانشگاهی و علمی بتوانیم خواسته های فکری دانشجویان و دانشمندان خود را عملی تر سازیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارائه نانوپوششی با خاصیت آنتی باکتریال و ضد خوردگی

ارائه نانوپوششی با خاصیت آنتی باکتریال و ضد خوردگی

[h=3]تهران-ایرنا- مؤسسه لایبنیتز موفق به ارائه پوشش کامپوزیتی حاوی نانو ذرات مس و نقره شده است که علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، خواص آنتی باکتریال نیز دارد.[/h]به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، استریل بودن و ایجاد شرایط بهداشتی، موضوع بسیار مهم در بیمارستان ها، آشپزخانه ها، سیستم های تهویه و کولرها است.

بسیاری از شرکت های تولیدکننده و بسته بندی کننده مواد غذایی به دنبال پاکیزه نگهداشتن محیط کاری خود هستند. باکتری ها و قارچ ها از جمله عوامل تهدید کننده سلامت انسان هستند.

محققان مؤسسه لایبنیتز موفق به ارائه پوششی شدند که در مقابل خوردگی مقاوم بوده و خاصیت آنتی باکتریال دارد.

در این پوشش از نانو ذرات نقره و مس استفاده شده است که خاصیت میکروب کشی دارند. این پوشش کامپوزیتی قابلیت استفاده در منسوجات و سطوح مختلف را داراست.

کارستن بیکر ویلینگر از محققان این پروژه گفت:این فناوری جدید به گونه ای طراحی شده که می تواند مانع از تجمع میکروب ها و قارچ ها روی سطوح مختلف شود.

از آنجایی که مصرف یون های موجود در این پوشش بسیار کم است، اثر ضدمیکروبی آن تا چندین سال ادامه خواهد داشت.

سطح این پوشش دارای خاصیت ضدچسبندگی است؛ بنابراین میکروب ها، نمی توانند به این سطح بچسبند با این ویژگی، امکان تشکیل فیلم های زیستی روی این سطح به حداقل می رسد.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از استاندارد ASTM E2 180 موفق به اثبات خاصیت ضد میکروبی و عدم امکان تشکیل فیلم زیستی روی این سطح شدند.

این پوشش را می توان روی سطوح مختلف نظیر پلاستیک، سرامیک یا فلزات قرار داد.برای اعمال این پوشش می توان از روش هایی نظیر اسپری، غوطه وری و پخت گرمایی استفاده کرد.

مؤسسه لایبنیتز به دنبال ارائه مواد جدید برای استفاده در حوزه های مختلف است. این مجموعه با 195 کارمند در سه حوزه نانوکامپوزیت، مواد زیستی و مواد بین سطحی فعالیت دارد. این مؤسسه نتایج دستاوردهای خود را در نمایشگاه نانوتک ژاپن 2015 عرضه کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نسل جدید گرم کن های صنعتی و خانگی در دانشگاه علم و صنعت ساخته شد

نسل جدید گرم کن های صنعتی و خانگی در دانشگاه علم و صنعت ساخته شد

[h=3]تهران - ایرنا -پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران پس از 6 سال تلاش موفق به ساخت گرم کن هایی شدند که احتراق در آن ها بدون شعله بوده و ضمن برخورداری از ایمنی بالا، می تواند مصرف انرژی را تا 50 درصد کاهش دهد.[/h]

به گزارش ایرنا از دانشگاه علم و صنعت ایران، نتایج آزمایش های انجام شده نشان داد، گرم کن ساخته شده در این دانشگاه می تواند تا 70 درصد زمان پخت رنگ را کاهش داده و سرعت تولید را بالا ببرد.

انرژی مصرف شده برای گرمایش به دلیل راندمان پایین کوره های معمول در بسیاری از صنایع کشور از جمله صنایع خودروسازی، کاشی سازی و صنایع غذایی، سهم عمده ای از هزینه های تولید را شامل می شود، همچنین وجود شعله و تولید گازهای سمی در بخاری ها تاکنون حوادث تلخی را در کشورمان رقم زده است.

اما پژوهشگران ایرانی با استفاده از مواد سرعت دهنده به واکنش های شیمیایی یا کاتالیست ها گرم کن هایی را ساخته و مورد آزمایش قرار داده اند که دمای احتراق آنها پایین بوده و از راندمان بسیار بالایی در گرمایش برخوردارند.

رییس آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت ایران در این باره گفت: در حالیکه حدود 70 درصد انرژی در گرم کن های معمول از طریق دودکش تلف می شود، گرم کن تشعشعی کاتالیستی موسوم به گرم کن سبز در حدود 80 درصد انرژی تولید شده را وارد محیط می کند.

دکتر سید مصطفی حسینعلی پور افزود: کاهش دمای احتراق موجب شده تا تولید آلاینده ای چون اکسید نیتروژن به صفر رسیده و گاز سمی منواکسید کربن به زیر پنج قسمت در میلیون کاهش یابد که این عدد در بخاری های استاندارد کنونی تقریبا 30 قسمت در میلیون است.

سرپرست پروژه ساخت گرم کن سبز یادآور شد: هر چند این فناوری پیشرفته هم اکنون توسط دو شرکت در جهان عرضه می شود اما به دلیل هزینه بالای محصولات خارجی و وجود تحریم ها استفاده از آن در کشور تاکنون با محدودیت های بسیاری مواجه بوده است و محصول تولید شده در دانشگاه علم و صنعت ایران با وجود قابلیت های بالا، با هزینه ای معادل 60 درصد نمونه خارجی تولید شده است.



**احتراق بدون شعله

اغلب بخاری های گازی یا کوره های صنعتی با سوزاندن مستقیم گاز در دمای حدودا 500 درجه و گرم کردن هوای اطراف خود عمل گرمایش را انجام می دهند این در حالیست که بر اساس گفته های مسوولان پروژه در گرم کن سبز فرآیند ترکیب گاز و اکسیژن هوا روی نقاط پوشیده شده از کاتالیست صورت می گیرد.

حضور کاتالیست موجب می شود واکنش شیمیایی در دمای تقریبی 400 درجه صورت پذیرد و گرمای حاصله به صورت امواج مادون قرمز در محیط منتشر شود و راندمان بالای این نوع گرمایش موجب می شود بتوان در هر متر مربع از این گرم کن 17 کیلو وات حرارت دریافت کرد.



**هزینه های صنایع کاهش می یابد

گرم کن سبز ساخته شده در دانشگاه علم و صنعت با هزینه پایین تولید و ایمنی بسیار بالا نه تنها در مصارف خانگی کاربرد بسیاری دارد بلکه به دلیل راندمان بالا و کاهش مصرف انرژی صنایع مختلفی را به خود جلب کرده است.

حسینعلی پور ضمن اشاره به مذاکرات صورت گرفته با صنایع مختلف در این زمینه گفت: هم اکنون با یک شرکت بزرگ بخاری سازی برای تولید انبوه گرم کن های خانگی سبز در حال مذاکره هستیم و طبق محاسبات اقتصادی انجام شده، هزینه تولید این نوع بخاری تفاوت چندانی با بخاری های معمول نمی کند در حالیکه برتری گرم کن سبز در ایمنی و مصرف انرژی نسبت به انواع معمول چشمگیر است.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین با تاکید بر حیاتی بودن کاهش مصرف انرژی در صنایعی مثل کاشی سازی و خودروسازی از فعالیت های انجام شده برای استفاده از فناوری گرم کن سبز در این صنایع خبر داد و گفت: کوره های پخت رنگ در صنایع خودرو سازی یکی از گلوگاه های تولید محسوب می شوند و سرعت حرکت قطعات در این بخش تا حد زیادی بر روی نرخ تولید کارخانه اثر می گذارد به همین دلیل ارتقاء فناوری این کوره ها برای صنایع خودروسازی از اهمیت شایانی برخوردار است.

محققان دانشگاه علم و صنعت ایران اکنون همزمان با فعالیت های دانشگاه برای تجاری سازی محصول به دنبال آنند تا ایده های جدیدی را برای ارتقاء فناوری کسب شده توسعه دهند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران به جمع 10 بازیگر اصلی دنیا در تولید صنعتی آنزیم پیوست

ایران به جمع 10 بازیگر اصلی دنیا در تولید صنعتی آنزیم پیوست

[h=3]تهران - ایرنا - جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از خط تولید صنعتی آنزیم در دانشگاه صنعتی شریف رسما در جمع 10 بازیگر اصلی در تولید این فرآورده استراتژیک قرار گرفت.[/h]

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مراسم راه اندازی مرکز تولید صنعتی آنزیم روز سه شنبه همزمان با روز ملی مهندسی با حضور جمعی از محققان و استادان دانشگاه در پژوهشکده زیست فناوری و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مدیر طرح تحقیقاتی تولید صنعتی آنزیم در جمع خبرنگاران ضمن تشریح جزییات این طرح گفت: به طور کلی آنزیم در دنیا به سه روش تولید می شود که شامل تولید آنزیم طبیعی به صورت سنتی و از طریق فرآورده های دامی، تولید آزمایشگاهی و همچنین تولید صنعتی است.

وی با بیان این که تولید سنتی و آزمایشگاهی جوابگوی نیازهای امروز بشر نیست گفت: با توجه به کاربردهای گوناگون آنزیم ها در صنایع غذایی، بهداشتی، کشاورزی، دام و طیور و حوزه های سوخت، انرژی و آب دیگر نمی توان با روش های سنتی و آزمایشگاهی به نیازهای موجود پاسخ داد.

دکتر رضا روستا آزاد به انواع مصرف آنزیم ها در دنیا اشاره کرد و گفت: 34 درصد از مصرف آنزیم دنیا در حوزه شوینده ها، 28 درصد در صنایع غذایی، 16 درصد در حوزه تولید سوخت زیستی و 13 درصد برای خوراک دام و طیور و بقیه در سایر حوزه ها مصرف می شود.

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که فرایند تولید و بازار فروش آنزیم صنعتی در انحصار چند شرکت بزرگ بین المللی است گفت: 47 درصد از سهم بازار تولید صنعتی آنزیم متعلق به یک شرکت دانمارکی است، 21 درصد در اختیار شرکت آمریکایی، 6 درصد در اختیار یک شرکت آلمانی است.

روستا آزاد افزود: در سال 2000 بازار بین المللی آنزیم صنعتی در دنیا حدود 12 میلیارد کرون دانمارک بود که در سال 2012 این رقم با افزایش تقریبا دو برابری به 21 میلیارد دلار افزایش یافت اما پتانسیل این بازار حداقل 10 برابر رقم فعلی است.

وی آمار رسمی ارزش واردات آنزیم به کشور طی سالهای 88 تا 92 را حدود 100 میلیارد تومان (40 میلیارد دلار) اعلام کرد و گفت: حدود 40 میلیارد تومان از این آمار مربوط به واردات از کشور دانمارک است و کشور امارات که بیشتر نقش واسطه دارد در رتبه دوم قرار می گیرد و بعد از آن هم کشور آلمان است.

مدیر طرح تولید صنعتی آنزیم در کشور افزود: بیشترین آنزیم وارد شده به کشور ما به ترتیب در صنایع بهداشتی و شوینده ها، صنایع غذایی و خوراک دام و موارد درمانی به مصرف می رسد.

روستا آزاد توضیح داد: بازیگران اصلی تولید صنعتی آنزیم و فروش آن در عرصه بین المللی، شرکت نووزایم دانمارک و یک شرکت از آمریکا هستند که با هماهنگی یکدیگر قیمت فروش آنزیم در دنیا را تعیین می کنند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه این دو شرکت با توجه به انحصاری بودن تولید، قیمت فروش یک نوع آنزیم را چهار هزار دلار برای هر کیلوگرم تعیین کرده بودند که وقتی ما با قیمت 200 دلار موفق به تولید آن شدیم ناچار قیمت هر کیلوگرم از آن آنزیم را به 400 دلار کاهش دادند.

روستا آزاد خاطرنشان کرد:حدود 10 سال قبل از کشورهای زیادی همچون دانمارک، آلمان، فرانسه و حتی هندوستان تعامل کردیم و خواستیم که واحد صنعتی تولید آنزیم را به ما بدهند اما آنها حاضر به همکاری نشدند و الان خوشبختانه به همت جوانان ایرانی به دانش فنی این محصول استراتژیک دست یافته ایم.

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: تولید صنعتی آنزیم با برآورده های صورت گرفته، کاملا توجیه اقتصادی دارد و با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومان می توان علاوه بر تامین نیازهای داخلی، به صادرات انواع آنزیم به دیگر کشورها پرداخت.

وی با قدردانی از حمایت های ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راه اندازی مرکز تولید صنعتی آنزیم دانشگاه صنعتی شریف گفت: همکاران این مرکز را فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه صنعتی شریف تشکیل می دهند و امیدواریم با سرمایه گذاری بخش های صنعتی همچون کارخانجات تولید محصولات شوینده و مواد غذایی بتوانیم مراکزی با ابعاد 10 تا 15 برابر مرکز موجود در دانشگاه شریف راه اندازی کنیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید سوخت بیودیزل از روغن کتان با نانوکاتالیست غیرهمگن

تولید سوخت بیودیزل از روغن کتان با نانوکاتالیست غیرهمگن

[h=4]دستاوردی دیگر از محققان ایرانی؛[/h]
[h=3]تهران- ایرنا-محققان دانشگاه اراک موفق شدند با سنتز نانوکاتالیستی غیرهمگن که علی رغم فعالیت بالا، هزینه ساخت کمی دارد؛ محصول بیودیزلی با راندمان بالا و با ایجاد کمترین فاضلاب و بیشترین سازگاری زیست محیطی در مقایسه با فرایندهای صنعتی متعارف تهیه کنند.[/h]

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،دکتر وحید مهدوی، عضو هیأت علمی دانشگاه اراک و محقق طرح گفت:در حال حاضر در صنعت، برای تهیه و تولید سوخت بیودیزل از کاتالیست های همگن بازی نظیر سود یا پتاس استفاده می شود.

سود و پتاس در محیط واکنش، حل شده و به همراه بیودیزل یک فاز تشکیل می دهد.لذا برای جداسازی کاتالیست از محصول باید بیودیزل را با حجم فراوانی از آب شستشو داد.این عملیات حجم زیادی فاضلاب تولید و به محیط زیست وارد می کند.

مهدوی با بیان این که استفاده از کاتالیست های جامد غیر همگن در این فرایند، مشکل تولید فاضلاب را بر طرف خواهد کرد،افزود:در این کار به تولید نانوکاتالیستی غیر همگن و بررسی عملکرد آن در واکنش تهیه بیودیزل از روغن کتان پرداختیم که هدف دستیابی به دانش ساخت کاتالیست غیر همگن با کارایی بالا و فعالیت مناسب، تعیین ترکیب درصد بهینه عناصر سازنده کاتالیست و تعیین شرایط بهینه عملکرد آن در فرایند تولید سوخت بیودیزل در فاز مایع و در فشار اتمسفری بود.

محقق طرح خاطرنشان کرد:نانوکاتالیست غیر همگن سنتز شده، به راحتی با استفاده از صافی از محصول واکنش جدا شده و پس از خشک کردن قابلیت آن را دارد که در چرخه های بعدی تولید مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته مهدوی، روغن کتان که یک الکیل استر است، در حضور این نانوکاتالیست با اتانول وارد واکنش شده و به اتیل استر یا همان بیودیزل و محصول جانبی گلیسیرین تبدیل می شود.

نکته جالب این است که در حضور نانوکاتالیست بهینه، درصد تبدیل واکنش بالای 90 درصد است.

محصول اصلی این واکنش بیودیزل است که می تواند به عنوان سوخت در موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار گیرد.

این دسته از سوخت ها به دلیل تجدید پذیری منابع تولید، جایگزینی سریع مواد اولیه و سازگاری زیست محیطی اهمیت زیادی دارند.

محقق طرح خاطرنشان کرد:عمده ترین مزیت این سوخت ها در مقایسه با سوخت های مرسوم، قابلیت آن ها در کاهش آلودگی ها به واسطه عدم وجود سولفور و مقدار کمتر هیدروکربن های نسوخته است.

وجود منابع متعدد جهت تولید بیودیزل، نظیر روغن های گیاهی و چربی های حیوانی و عدم نیاز به تغییر زیاد در ساختار موتورهایی که از این سوخت ها استفاده می کنند، از دیگر مزایای آن ها به شمار می رود.

همچنین گلیسرین که به عنوان محصول جانبی تولید می شود، در صنایع صابون سازی، تولید مواد غذایی و آرایشی و به عنوان ماده ضد یخ استفاده فراوانی دارد.

این نانوکاتالیست حاوی نانوذرات اکسید کلسیم - اکسید منیزیم بر بستر اکسید آلومینیوم است که به روش هم رسوبی تهیه شده است.

اکسید کلسیم در مقایسه با اکسید منیزیم باز قوی تری است. اما از طرفی حلالیت اکسید کلسیم در اتانول یا متانول نسبت به اکسید منیزیم بیشتر است. بنابراین بخشی از اکسید کلسیم در الکل حل شده و به صورت کاتالیست همگن عمل می کند.

مهدوی تصریح کرد: جهت غلبه بر این مشکل، در این سیستم ترکیبی از باز قوی اکسید کلسیم و باز متوسط اکسید منیزیم بر روی پایه ی آلومینا تهیه شده است.

آزمایش ها نشان داده که نسبت مولی معین از این دو اکسید بازی، منجر به تولید کاتالیستی مناسب با فعالیت بالا می شود.

این در حالی است که به دلیل اثر متقابل قوی بین اکسید های بازی مورد نظر و سطح پایه، حلالیت این اکسیدها در محیط واکنش به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری دکتر وحید مهدوی، عضو هیأت علمی دانشگاه اراک و سید علی منجمی، دانشجوی دکترای شیمی فیزیک است، در مجله The Taiwan Institute of Chemical Engineers چاپ شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حذف نیترات از آب با نانوکاتالیست پالادیم

حذف نیترات از آب با نانوکاتالیست پالادیم

[h=3]تهران- ایرنا-محققان هلندی با استفاده از نانوذرات پالادیم موفق به ساخت و بهینه سازی کاتالیستی شدند که می تواند نیترات موجود در آب را به نیتروژن تبدیل کند.[/h]به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نیترات یکی از آلاینده های موجود در آب است، برای زدودن آن می توان از کاتالیست ها استفاده و به نیتروژن تبدیل کرد، این فرآیند با مشکل تشکیل آمونیاک به جای تشکیل نیتروژن روبرو است. محققان دانشگاه تونتی با استفاده از نانوذرات پالادیم موفق شدند این مشکل را رفع کنند، این گروه با کنترل ابعاد نانوذرات پالادیم، موفق به ساخت کاتالیستی مناسب برای زدودن نیترات از آب شدند.

استفاده بیش ازحد کودهای شیمیایی موجب آلوده شدن آب های زیرزمینی با نیترات می شود، اما استفاده از پالادیم نیز به دلیل تولید آمونیاک با چالش هایی روبرو است.

به نظرمی رسد مقدار آمونیاک تولید شده بستگی به چگونگی آماده سازی کاتالیست پالادیم داشته باشد، به همین دلیل محققان هلندی تصمیم گرفتند از نانوذرات کلوئیدی پالادیم برای این کار استفاده کنند.

این نانوذرات که ابعادشان به سادگی قابل کنترل است، روی یک سطح تثبیت می شوند تا وارد جریان آب نشوند، از سوی دیگر باید از تجمع این ذرات جلوگیری کرد، این گروه تحقیقاتی با توزیع این نانوذرات در سطح زیرلایه موفق شدند کاتالیستی تولید کنند که نیترات آب را به نیتروژن تبدیل کند در حالی مقدار آمونیاک بوجود آمده بسیار کم باشد.

این فناوری جدید می تواند برای تولید دستگاه های تصفیه آب برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

این پروژه، پایان نامه تحصیلی یینگ نان ژاو است که در ژانویه از آن دفاع کرده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
موفقیت محققان دانشگاهی درنمک زدایی و شیرین سازی آب با نانو

موفقیت محققان دانشگاهی درنمک زدایی و شیرین سازی آب با نانو

[h=3]تهران- ایرنا-محققان دانشگاه اراک در مطالعات تحقیقاتی خود، موفق به ساخت غشاهای نانو کامپوزیتی شدند که عملکرد بسیارمناسبی در فرآیند نمک زدایی و شیرین سازی آب دارد.[/h]
به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نمونه های ساخته شده توانایی حذف انتخابی فلزات سنگین از پساب ها را دارد، تصفیه پساب های صنعتی به ویژه صنعت پتروشیمی از دیگر قابلیت های این غشاها است.

در ساخت این غشاها، از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده شده است.

غشاهای تبادل یونی، ابزارهای بسیار کارآمدی در فرآیندهایی چون نمک زدایی، شیرین سازی، تغلیظ آب های شور و بازیافت فلزات با ارزش، از پساب های صنایعی چون صنایع دارویی، غذایی و تولید مواد شیمیایی محسوب می شوند، علاوه براین، این غشاها نقش گسترده ای در فرآیندهای زیست محیطی و صنایع بیولوژیکی برعهده دارند.

دراین پژوهش، محققان به دنبال ساخت و اصلاح غشاهای مورد استفاده در فرآیند الکترو دیالیز، به منظور نمک زدایی وشیرین سازی آب و تصفیه پساب های صنعتی بوده اند.

به گفته دکتر سید محسن حسینی، امروزه استفاده از مواد پرکننده به خصوص نانوذرات در ساختار غشاها، جهت بهبود خواص مکانیکی، حرارتی و شیمیایی آن ها در محیط های سخت و نیز بهبود خاصیت جداسازی آن ها، مورد توجه قرار گرفته است.

در این میان، نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم، به علت خاصیت آبدوستی بالا، ظرفیت جذب انتخابی زیاد، پایداری شیمیایی، هزینه مناسب و رفتار ضد باکتریایی، گزینه بسیار مناسبی برای این کار است.

وی ادامه داد:بدین منظور، نوعی غشای نانوکامپوزیتی تبادل یونی، بر پایه پلی وینیل کلراید و با استفاده از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم تهیه شد و تاثیر این نانوذرات در ساختار غشا، بر عملکرد آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

براساس نتایج بدست آمده از این پژوهش، استفاده از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم در ساختار غشای تبادل یونی، به میزان قابل ملاحظه ای سبب بهبود رفتار مکانیکی، عملکرد جداسازی و الکتروشیمیایی آن ها و نیز کاهش میزان مصرف انرژی سیستم، شده است.

این در حالی است که نمونه های تهیه شده، علاوه بر قابلیت رقابت با نمونه های صنعتی- تجاری، هزینه تولید بسیار مناسبی دارند،همچنین با توجه به اینکه سیستم الکترو دیالیز هم اکنون در صنایع پتروشیمی کشور، در واحد تصفیه آب و پساب به کار می رود و از آنجا که غشاها قلب اصلی این فرآیند را تشکیل می دهند، اهمیت این نتایج دوچندان می شود، این غشاها قابلیت استفاده در فرآیندهای نمک زدایی و شیرین سازی آب را نیز دارند.

این محقق گفت:انتخاب و عبوردهی بالا، جداسازی انتخابی، مقاومت الکتریکی پایین، مقاومت مکانیکی و پایداری شیمیایی مناسب از خواص مطلوب غشاهای ساخته شده در این پژوهش است.

این پژوهش تلاس دکتر سید محسن حسینی عضو هیات علمی دانشگاه اراک، مهسا نعمتی دانشجوی دوره دکترای مهندسی شیمی دانشگاه اراک است که نتایج آن در مجله Desalination منتشر شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران با تولید بیش از 43 درصد از علوم نانو ،جایگاه نخست جهان اسلام دارد

ایران با تولید بیش از 43 درصد از علوم نانو ،جایگاه نخست جهان اسلام دارد

[h=3]تهران- ایرنا- دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ایران به همت محققان خود توانسته است با تولید بیش از 43 درصد از علوم متنوع مرتبط با نانو جایگاه نخست این علم در میان بیش از 57 کشور مسلمان جهان را کسب کند[/h]
به گزارش ایرنا، بیش از یک دهه، بسیاری از دولت ها برای بهره گیری از فرصت هایی که فناوری نانو برای پیشرفت و توسعه صنعتی و اقتصادی فراهم می کند، وارد عرصه رقابت شده اند، در ایران نیز، نخستین جرقه های ظهور این فناوری در سال 1380 در نهاد ریاست جمهوری زده شد و مدتی بعد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سال 1382 تشکیل شد.

توسعه فناوری نانو با رویکردی نظام مند در این ستاد پیگیری شد و در سال 1384 سند راهبردی توسعه فناوری نانو به تصویب هیات وزیران دولت وقت رسید.

براساس این سند، توسعه فناوری نانو باید موجب تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم شود و جمهوری اسلامی ایران باید تا سال 1393، به رتبه پانزدهم دنیا در شاخص های علم، فناوری و اقتصاد نانو دست یابد.

دکتر ˈ سعید سرکارˈ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درخصوص دستاوردهای ایران درفناوری نانو و جایگاه ایران درجهان افزود: خوشبختانه پیشرفت ودستاوردهای خوبی دراین حوزه با حمایت های مقام معظم رهبری وتلاش خستگی ناپذیر تمامی دست اندرکاران فناوری نانو درکشورانجام شده است.

وی بیان کرد: روند گسترش این موفقیت به گونه ای است که تا پایان سال 2014محققان کشورمان توانسته اند با انتشارچهارهزار و555 مقاله ISI و اختصاص حدود 4/4 درصد از تولیدات علمی دنیا در زمینه فناوری نانو به خود، جایگاه هفتم دنیا را در این زمینه برای ایران کسب کنند.

وی بیان کرد: در میان کشورهای اسلامی نیز از سال 1385 رتبه نخست دراختیار محققان کشورمان قرار دارد و ایران به تنهایی بیش از43 درصد از تولید علوم نانویی کشورهای اسلامی را در اختیار دارد.

سرکاراظهارکرد: فعالیت حدود دو هزار و220 عضو هیات علمی و 22هزار و300محقق تحصیلات تکمیلی ،همچنین تولید محصولات فناورانه نانویی در 148شرکت تولیدی و وجود برنامه های مشخص برای نقش آفرینی تمامی نهادهای فعال درنظام توسعه فناوری نانو، درآینده شاهد شتابی بیش ازگذشته در این حوزه خواهیم بود.



*** بکارگیری فناوری نانو درهشت صنعت مهم کشور

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانویادآور شد: فناوری نانو همچنین می تواند درکنار ایجاد صنایع جدید، باعث توانمندسازی و رقابت پذیرشدن صنایع دیگر کشور شود.

سرکاربیان کرد: تاکنون درهشت صنعت مهم کشورشامل صنایع ساختمان، برق و نیروگاهی، خودرو، نفت و پتروشیمی، نساجی، دارو، آب و فاضلاب، کشاورزی وبسته بندی فناوری های بومی نانو بکار گرفته شده است.

وی یادآورشد: به منظورتوسعه صنعت نانو، بخش مشترکی برای بکارگیری این فناوری در وزارت نفت و همچنین وزارت نیرو در نظرگرفته شده است.

وی گفت: برگزاری نشست های تخصصی ویژه صنایع مختلف در دستور کار این ستاد قرارگرفته و تاکنون 11نشست تخصصی برای صنعتگران حوزه های کامپوزیت و پلیمر، داروسازی، برق و انرژی، پوشش دهی، غذایی، چرم و نساجی و نفت و گاز برگزار شده است.



*** تولید 265محصول برپایه فناوری نانو

دبیرستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: ازسال 78 تا کنون در148 شرکت کشور،حدود 265 محصول مرتبط با فناوری نانو تولید شده که از این تعداد محصول، 117 محصول آن شامل تجهیزات آزمایشگاهی و 148 محصولات نانویی بوده است.

سرکار بیان کرد: ستاد فناوری نانو با هدف افزایش نرخ موفقیت در تجاری سازی دستاوردهای فناورانه، مجموعه ای باعنوان ˈ کریدورخدمات فناوری تا بازارˈ تشکیل داده است تا با ارائه خدمات به فناوران، فرآیند ورورد به بازار را تسهیل و سرعت بخشد.

وی یادآورشد: شرکت های خدمات فناوری در این کریدور، خدماتی از قبیل حمایت از ثبت اختراع، رصد فناوری و بازار، تهیه طرح کسب وکار، مشاوره تولید، بازاریابی وتامین مالی فناوران و شرکت ها دریافت خواهند کرد.

سرکار تصریح کرد: رشد ایران در فناوری نانو و فعالیت دانشمندان و محققان ایرانی در زمینه علوم نوین نشان از آن دارد که علم و فناوری برای ایرانی ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصفیه فلزات سنگین آب آشامیدنی با فناوری نانو

تصفیه فلزات سنگین آب آشامیدنی با فناوری نانو

[h=3]تهران-ایرنا-یک شرکت ایرانی فعال در زمینه فناوری نانو در طرحی فلزات سنگین موجود در آب آشامیدنی را با هزینه های کمتر از روش های معمول تصفیه کرد.[/h]

به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانومعاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت فعال در زمینه فناوری نانو، با اجرای طرحی با عنوان ˈ تصفیه آب آشامیدنی از ارسنیک با استفاده از فناوری نانو کاویتاسیون و آلومینای اکتیوˈ در استان اردبیل، فلزات سنگین موجود در آب آشامیدنی را با هزینه های کمتر از روش های معمول تصفیه کردند.

علی رخشا عضو هیات مدیره این شرکت گفت:بر اثر استفاده نامتعارف از سفره های آب زیرزمینی و کاهش سطح آب چاه ها، حجم عناصر به ویژه فلزات سنگین (ارسنیک ،آهن، کرم، منگنز، نیکل، کادمیم و سرب) در آن ها به شدت افزایش یافته که این امر سبب شده تا بسیاری از آب های مورد استفاده در کشور دچار آلودگی ناشی از فلزات سنگین شود.

وی بیان کرد:وجود ارسنیک با غلظت بالای 10 میکروگرم بر لیتر می تواند آثار مخربی برای مصرف کننده داشه باشد، این ماده امکان بروز انواع سرطان در مصرف کننده ها را افزایش می دهد، به ویژه اینکه از طریق تماس با پوست نیز جذب بدن می شود، در حال حاضر، آب برخی از مناطق کشور بین 10 تا 20 برابر حد مجاز حاوی ارسنیک است.

رخشا اظهارکرد:در دنیا روش های مختلفی برای حذف فلزات سنگین از آب وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ضمن آنکه ماهیت مواد دیگر موجود در آب برای انتخاب بهترین روش مهم است، روش اسمز معکوس، رزین های تبادل یونی، جاذب آلومینای روش تعلیقی به صورت صنعتی مورد استفاده صنایع مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: برخی ازاین روش های مورد استفاده پرهزینه و برخی دیگر نسبت به غلظت آب کاربرد نامناسب دارند،با توجه به عناصر و فلزات موجود در آب، استفاده از مواد جاذب آلومینایی برای بسیاری از مناطق کشور مناسب است، در این روش می توان ماده جاذب را بازیابی نموده و مجددا مورد استفاده قرار داد.

رخشا یادآورشد: این کار توسط مواد اسیدی و بازی انجام می شود، افزایش تعداد بازیابی جاذب ها، حجم زیادی از پساب آلوده به ارسنیک و مواد معلق را ایجاد می نماید که خود می تواند باعث افزایش هزینه عملیاتی در پروژه شود،استفاده از فناوری نانوکاویتاسیون موجب اکسید شدن ارسنیک سه ظرفیتی(AS III) و تبدیل آن به ارسنیک پنج ظرفیتی (AS V) می شود.

وی یادآور شد: این ماده قابلیت جذب بسیار بالایی توسط جاذب های آلومینایی دارد، عدم کاربرد مواد اکسید کننده شیمیایی موجب افزایش دو تا سه برابری طول عمرجاذب ها و در نتیجه کاهش هزینه عملیاتی در این فرایند می شود، مواد اکسید کننده شیمیایی موجب کاهش کارایی جاذب ها می شوند.

رخشا گفت: این شرکت با استفاده از این فناوری باعث بهبود عملکرد جاذب های آلومینایی شده است، این روش برای اولین بار در این حجم به کارگرفته شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی با کاربرد در صنایع داروسازی و پتروشیمی

ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی با کاربرد در صنایع داروسازی و پتروشیمی

[h=4]دستاوردی دیگر از محققان ایرانی؛[/h]تهران- ایرنا- محققان دانشگاه بیرجند با استفاده از فناوری نانو، موفق به ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی با کاربرد در صنایع داروسازی، نفت و پتروشیمی شدند که بدون کاهش کیفیت، قابلیت استفاده مکرر دارد.
به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر محمدعلی ناصری عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و محقق این طرح پژوهشی اظهار کرد: لیگاندهای فلز سالن نوعی ترکیب شیمیایی است که برخی از پرکاربردترین کاتالیست های مورد استفاده در صنایع مختلف به ویژه داروسازی از آنها تهیه می شود.

وی افزود: در این پژوهش نوعی از این کاتالیست ها سنتز، بر بستر ذرات نانومغناطیس نصب و کارایی آنها بررسی شده است.

ناصری با تاکید بر اهمیت و کاربرد فراوان اپوکسیدهای فعال نوری و قیمت بالای این محصولات که بیشتر وارداتی است، ادامه داد: دستیابی به دانش فنی تولید اپوکسیدها با درجه بالای خلوص نوری و قیمت پایین در کشور از اهداف اصلی این طرح پژوهشی است.

وی افزود: تولید محصول فعال نوری با قیمت تمام شده پایین، افزایش راندمان تولید و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، نبود واکنش های جانبی، زمان واکنش کوتاه، شرایط واکنش معتدل، کارکردن آسان و ساده بخشی از مزایای استفاده از این کاتالیست است.

ناصری خاطر نشان کرد: همچنین این کاتالیست به راحتی سنتز می شود و با بازیافت از طریق میدان مغناطیسی خارجی، بدون از دست دادن میزان قابل توجهی از فعالیت خود می تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

این محقق یادآور شد: نصب این کاتالیست بر روی نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن سبب ایجاد سطح وسیع کاتالیستی می شود، این ویژگی عامل اصلی کارایی بالای کاتالیست، گزینش پذیری و خلوص نوری زیاد این محصول است و به دلیل جداسازی راحت از محیط واکنش کمترین اثرات مخرب محیط زیستی را به همراه دارد.

نتایج این طرح پژوهشی در مجله RSC Advances انتشار یافته است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوازده دستاوردی که به پایان جهان می‌انجامد

دوازده دستاوردی که به پایان جهان می‌انجامد

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان





دانشمندان مدعی هستند که سناریوهایی مانند غلبه رایانه‌های هوشمند بر دنیا یا ظهور ویروس غیرقابل درمانی که کل گونه انسانی را از بین می‌برد، می‌تواند به پایان جهان بینجامد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این‌ها تنها دو مورد از 12 سناریویی است که می‌تواند به پایان جهان منجر شود.

تیمی از محققان موسسه آینده بشریت دانشگاه آکسفورد و بنیاد چالش‌های جهانی به ارائه اولین ارزیابی علمی جدی از خطرات پایان‌بخش جهان پرداخته‌اند که انسان با آن‌ها مواجه است.

در این میان، چند سناریو مانند احتمال برخورد سیارک با زمین یا انفجار یک آتشفشان، غیر قابل کنترل هستند، اما سایر گزینه‌ها بیشتر توسط پیشرفت‌های بشری ظاهر خواهند شد.

برخی از این پیشرفت‌ها بویژه از نوع فناوری، از پتانسیل سوددهی زیادی برای انسان‌ها برخوردارند، اما همچنین می‌توانند به نابودی نوع بشر منجر شوند.


بیماری همه‌گیر جهانی

یک بیماری آخرالزمانی ممکن است مانند ابولا غیرقابل درمان، مانند هاری تقریبا همیشه مرگبار و مانند سرماخوردگی بسیار واگیردار بوده یا مانند اچ‌آی‌وی از دوره نهفتگی طولانی برخوردار باشد.

اگر این ویژگی‌های ویرانگر همه در یک پاتوژن رخ بدهند – مانند آنفلوانزا که می‌تواند ویژگی‌های چند ویروس را با هم ترکیب کند – آمار تلفات بی‌نهایت خواهد بود.

در حالیکه منابع چشمگیری به تحقیقات پزشکی و مبارزه با بیماری‌ها اختصاص یافته، حمل‌ونقل مدرن و جمعیت متراکم منجر به انتشار سریعتر عفونت‌ها می‌شود.

ابرآتشفشان

خطر ابرآتشفشانی که بتواند فورانی 1000 برابر بزرگتر از حد عادی را تولید کند، میزان ذرات معلق و غباری است که به جو ارسال می‌شود.

این غبار می‌تواند پرتوهای خورشید را جذب کرده و باعث فوران یک آتشفشان زمستانی با آثار مشابه برخورد یک سیارک یا جنگ اتمی شود. با فناوری‌های کنونی، کار بسیار کمی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی می‌توان انجام داد.

هوش مصنوعی

شاید مورد بحث‌ترین تهدید آخرالزمانی در حال حاضر، تولید دستگاهها و نرم‌افزارهای با هوش انسانی است؛ چنین هوشی به سختی قابل کنترل خواهد بود و شاید بتواند خود را ارتقا دهد.

همچنین این دستگاهها اگر به این نقطه برسند که بشر فواید خود را از دست داده است، می‌توانند جهانی بدون انسان بنا کنند.

اما هوش مصنوعی با این قابلیت می‌تواند با سایر خطرها مبارزه کرده و پتانسیل خوبی برای کمک به بشریت داشته باشد.

در حال حاضر، هیچ کس نمی‌داند که آیا هوش مصنوعی می‌تواند خطرساز باشد یا خیر، با اینحال دانشمندان احتمالات زیادی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

تغییرات شدید آب‌وهوایی

دانشمندان در حال حاضر پیش‌بینی کرده‌اند که تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت انسان که باعث افزایش دی‌اکسیدکربن در جو شده، می‌تواند به معنی افزایش دمای جهانی با میانگین چهار درجه سانتیگراد باشد.

اما این خطر وجود دارد که گرم‌شدن جهانی می‌تواند بسیار شدیدتر از برآوردهای پیشنهادی و حتی تا شش درجه باشد.

بر اساس این ارزیابی، این اثر حتی در کشورهای فقیرتر می‌تواند قویتر بوده و منجر به غیرقابل سکونت شدن آنها و در نتیجه مرگ‌های دسته‌جمعی، قحطی و مهاجرت جمعی شود.

زیست‌شناسی مصنوعی

مهندسی ژنتیک ابرموجودات می‌تواند برای بشریت سودمند باشد اما آزادسازی ابرموجوداتی که انسان‌ها یا بخشهای حیاتی اکوسیستم را هدف قرار می‌دهند، می‌تواند منجر به فاجعه شود.

این امر می‌تواند بطور تصادفی و ناخواسته از آزمایشگاه و یا حتی عامدانه برای آغاز یک جنگ زیستی یا بیوتروریسم باشد. تاثیر این امر می‌تواند بسیار بدتر از هرگونه بیماری همه‌گیر طبیعی باشد.

برخورد سیارک

این خطر ممکن است بنظر تخیلی بیاید، اما برخورد یک سیارک بزرگ می‌تواند به پایان جهان منجر شود.

برخوردهای سیارک‌های بزرگ با مقیاس‌های پنج کیلومتر یا بزرگتر،‌ هر 20 میلیون سال یکبار رخ داده و می‌تواند دارای انرژی 100 هزار برابر بزرگتر بمب‌های منفجر شده تاکنون باشد.

یک ضربه زمینی می‌تواند منطقه‌ای به وسعت کشور هلند را از بین ببرد. با برخورد سیارک، یکی دیگر از آثار مخرب می‌تواند ابرهای گرد و غباری باشد که به جو فرستاده شده و بر آب‌وهوا و تامین مواد غذایی تاثیر گذاشته و در نتیجه به ایجاد بی ثباتی سیاسی منجر شود.

فروپاشی زیست‌محیطی

تجزیه کامل اکوسیستم جهانی می‌تواند به انقراض جمعی منجر شود.

احتمال این سناریو بر میزان وابستگی انسان‌ها به اکوسیستم تکیه دارد؛ برای مثال برخی سبک‌های زندگی در صورتی که به این شبکه وابسته نباشند، ممکن است پایدار بمانند.

احتمال دستیابی عملی به این امر در مقیاس وسیع بویژه در زمان یک فروپاشی، خود چالشی بزرگ بوده و مطلوب بودن آن نیز یک سوال اخلاقی است.

نانوفناوری

ساخت‌و‌ساز بسیار دقیق بر پایه اتم می‌تواند منجر به تولید موادی با ویژگیهای جدید مانند انعطاف‌پذیری بالا یا هوشمند بودن شود که بسیار سودمند هستند. این فناوری‌های تولید می‌توانند همچنین مشکلات بسیار بزرگی از جمله کاهش منابع طبیعی، آلودگی، تغییرات آب‌وهوایی، آب تمیز و حتی فقر ایجاد کنند.

از دیگر آثار احتمالی آن می‌توان به ایجاد زرادخانه‌های بزرگ از سلاح‌های متعارف یا جدید اشاره کرد که با تولید در مقیاس اتمی ممکن خواهند شد.

جنگ هسته‌ای

تر س از آغاز یک جنگ هسته‌ای بین روسیه و آمریکا برای دهه‌های متوالی جامعه جهانی را به خود مشغول کرده است.

این تهدید ممکن است کاهش یافته باشد، اما احتمال یک نزاع هسته‌ای تصادفی یا عامدانه هنوز کم نشده و برخی برآوردها نشان می‌دهد که احتمال این خطر در قرن آینده حدود 10 درصد است.

اینکه این جنگ از تاثیرات زیادی برخوردار باشد، بستگی به این امر دارد که آیا به یک زمستان هسته‌ای – ایجاد ابری از دود در بالای جو که خورشید را مسدود کرده، دما را تا حد انجماد کاهش داده و احتمالا لایه ازن را از بین می‌برد – منجر خواهد شد یا خیر.

برای عملی شدن این اثر، بمب‌ها باید طوری منفجر شوند که بتوانند خاک را تا جو بالا ببرند. این اثر می‌تواند به فروپاشی عرضه مواد غذایی در جهان، ایجاد گرسنگی جهانی و فروپاشی ایالات منجر شود.

حکومت بد محلی

این تهدید به دو دسته اصلی از بلایای دولت - عدم حل مشکلات عمده قابل حل و بطور فعالانه عامل نتایج بدتر شدن - اشاره دارد؛ یک مثال از مورد اول، عدم کاهش فقر مطلق بوده و مثال دومی، ساخت یک حکومت تمامیت‌خواه جهانی است.

تغییرات در فناوری، سیاست و جامعه می‌تواند به ایجاد دولت بهتر منجر شود، اما همچنین می‌تواند نتایج بدتری برای بشریت به ارمغان بیاورد.

فروپاشی سیستم جهانی

این اصطلاح گسترده به فروپاشی اقتصادی و یا اجتماعی در مقیاس جهانی اشاره دارد که شامل ناآرامی‌های مدنی و فروپاشی قانون و نظم است که ادامه زندگی انسان بر روی زمین را غیرممکن می‌سازد.

عوامل ناشناخته بسیاری برای پیش‌بینی محتمل بودن این نتایج وجود دارد اما چنین اثراتی در سیستم‌های متصل پیچیده مانند محیط زیست و امور مالی مشاهده شده است.

امکان فروپاشی زمانی که چندین شبکه به یکدیگر وابسته‌اند، بسیار حادتر خواهد بود.

عواقب ناشناخته

یک مقوله غالب یا چتر، به نمایش همه مجهولات ناشناخته – خطراتی که به آن‌ها فکر نشده یا بسیار بعید به نظر می‌رسند – می‌پردازد.

این موارد همگی با هم مجموعه‌ای از تهدیدات پایان‌بخش جهان هستند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی بهترین دانشگاه های ایران درسال ۹۳

معرفی بهترین دانشگاه های ایران درسال ۹۳

بهترین دانشگاه های ایران

دانشگاه های ایران در سال ۹۳ توانستند رتبه خود را در رتبه بندی های جهانی بهبود بخشند و سه دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف نام خود را در میان برترین های جهان طنین انداز کنند. هر سال دانشگاه ها از نظر کیفیت آموزشی و پژوهشی توسط نظام های بین المللی رتبه بندی می شوند. با اینکه معیارهای سنجش متفاوت است اما در برخی از شاخص ها مانند حجم تولیدات علمی، استنادها و نسبت استاد به دانشجو همپوشانی وجود دارد. رتبه بندی های بین المللی از سال ۲۰۰۳ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده اند. رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی است. این نظام بر اساس پنج معیار کاملا مشخص و کمی ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان را رتبه بندی می کند. دانشگاه تهران از سال ۲۰۰۹ به بعد در جمع ۵۰۰ دانشگاه تراز اول جهان قرار دارد.

رتبه دانشگاه تهران از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴
سال میلادیرتبه در دامنه ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا
سال ۲۰۰۹قرار گرفتن در دامنه برابر با ۴۰۲- ۵۰۱
سال ۲۰۱۰قرار گرفتن در دامنه برابر ۴۰۱ – ۵۰۰
سال ۲۰۱۱قرار گرفتن در دامنه برابر با ۳۰۱ – ۴۰۰
سال ۲۰۱۲قرار گرفتن در دامنه برابر ۳۰۱ – ۴۰۰
سال ۲۰۱۳قرار گرفتن در دامنه برابر با ۴۰۱ – ۵۰۰
سال ۲۰۱۴قرار گرفتن در دامنه برابر با ۳۰۱ – ۴۰۰

نظام شانگهای، دانشگاه های جهان را بر اساس رشته های موضوعی نیز رتبه بندی می کند. دانشگاه تهران در رشته مهندسی در سال ۲۰۱۴ در دامنه ۵۱- ۷۵ و صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر هر دو در دامنه ۱۵۱ – ۲۰۰ قرار دارند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته کامپیوتر جزء دانشگاه های برتر جهان است. رتبه این دانشگاه در نظام شانگهای در سال ۲۰۱۴ در دامنه ۱۵۱ – ۲۰۰ قرار دارد.


دانشگاه های صنعتی شریف و اصفهان در جمع ۱۰۰ دانشگاه ممتاز جهان با قدمت کمتراز ۵۰ سال

دانشگاه صنعتی شریف تنها دانشگاه ایران در نظام رتبه بندی تایمز جزء برترین دانشگاه های جهان است. این رتبه بندی از ۱۳ شاخص عملکردی از جمله آموزش، پژوهش، استناد، درآمد صنعتی و چشم انداز بین المللی استفاده می کند. رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی در فاصله ۳۵۱ – ۴۰۰ قرار دارد. تایمز دانشگاه های جهان را از نظر قدمت هم رتبه بندی می کند. در این رتبه بندی که دانشگاه های زیر ۵۰ سال قدمت (عمر) مورد ارزیابی قرار می گیرد که دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۲۷ و دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۹۲ در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز جهان مشاهده می شوند. همچنین، این رتبه بندی دانشگاه ها را بر اساس موضوع رتبه بندی می کند. بر اساس رشته های موضوعی در سال ۲۰۱۴ میلادی دانشگاه صنعتی شریف در مهندسی و فناوری در دامنه ۳۰۱ – ۳۵۰ و دانشگاه صنعتی اصفهان در دامنه ۳۵۱ – ۴۰۰ قرار دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشگاه تهران در سالی که گذشت/ درخشش در تمام رتبه بندیها

دانشگاه تهران در سالی که گذشت/ درخشش در تمام رتبه بندیها

عملکرد دانشگاه تهران در سالی که گذشت نشان می دهد که این دانشگاه در تمامی رتبه بندی های خارجی و داخلی بالاترین رتبه ها را کسب کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دانشگاه تهران عملکرد خود را در سالی که گذشت منتشر کرد. بر این اساس مهمترین اقدامات این دانشگاه در سال 93 به شرح زیر است:
فرودین : پنج کرسی یونسکو در دانشگاه تهران راه اندازی شد.
اردیبهشت: دوازدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.
تیم دانشجویان ریاضی دانشگاه تهران در سی و هشتمین دوره مسابقات ریاضی کشور سوم شد.
نکوداشت استادان پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.
خرداد: چهارمین جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران برگزار شد.
مراسم معارفه دکتر محمود نیلی احمدآبادی؛ سرپرست دانشگاه تهران برگزار شد.
معرفی چهار عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در فهرست محققان پر استناد
سرپرست دانشگاه تهران نایب رئیس دوم اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه شد.
تیر: پروفسوراحمد شیمی چهره ماندگار دانشگاه تهران چشم از جهان فروبست.
مرداد: دیدار هیأت رئیسه دانشگاه تهران با وزیر اقتصادی و دارایی
برای سومین سال متوالی دانشگاه تهران در صدر دانشگاه‌های کشور در وبومتریکس قرار گرفت.
چهار دانشمند پر استناد جهانی در دانشگاه تهران معرفی شدند.
دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه تهران جزو ۷۵ مؤسسه برتر دنیا شناخته شد.
تیم روبوکات پردیس بین‌المللی کیش نائب قهرمان مسابقات روبوکاپ ۲۰۱۴ برزیل شد.
دانشگاه تهران برترین دانشگاه کشور در تولید علم جهان اسلام شد.
اعطای بورس یونسکو – دیواربزرگ چین به دانشجوی دانشگاه تهران
شهریور: دکتر عادله کاظمی فرد؛ واقف نیکوکار ۴ میلیارد به دانشگاه اهدا کرد.
مراسم تشییع پیکر دکتر ناصر کاتوزیان در دانشگاه تهران برگزار شد.
ملاقات هیأت رئیسه دانشگاه تهران با معاون اول رئیس جمهور
دکتر ناصر معصومی به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه تهران منصوب شد.
مهر: آیین آغاز به کار دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
دومین کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری در دانشگاه تهران برگزار شد.
نخستین نشست هم اندیشی سرپرست و هیأت رئیسه دانشگاه تهران با استادان و فرهیختگان علوم انسانی
دانشگاه تهران مقام اول هفتمین جشنواره ملی حرکت را کسب کرد.
دانشگاه تهران برترین دانشگاه کشور شناخته شد.
امضای تفاهم نامه همکاری بین معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و مؤسسه اشپرینگر آلمان
با حضور معاون اول رئیس جمهور از سامانه گمرکی رونمایی شد.
دانشجویان نخبه پردیس دانشکده های فنی ۱۷ عنوان برتر را از آن خود کردند.
آذر: برگزیدگان بیست و سومین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران معرفی شدند.
آیین آشنایی دانشجویان خارجی با دانشگاه تهران برگزار شد.
دکتر نیلی به عنوان یکی از برجستگان صنعت فولاد ایران برگزیده شد.
کسب مقام اول تیم UTSAT دانشگاه تهران در چهارمین دوره مسابقات کن ست ایران
دیدار شهردار تهران با سرپرست و هیأت رئیسه دانشگاه تهران
دیدار هیأت سوئدی از دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشکده مطالعات جهان سخنرانی کرد.
شصتمین سالگرد تأسیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
دی: دانشگاه تهران برترین دانشگاه جهان اسلام شد.
دکتر حمیدرضا ناصری؛ استاد دانشگاه تهران رتبه برتر جایزه جهانی تهران را از آن خود کرد.
دانشگاه تهران در رشته فنی – مهندسی در رتبه ۵۱ تا ۵۷ جهان قرار گرفت.
کلنگ احداث موزه علم دانشگاه تهران زده شد.
پیکر مرحوم خسرو افشار تشییع شد.
پیکر دکتر سیدمهدی فخرایی در میان حزن و اندوه تشییع شد.
دانشگاه تهران رتبه دوم مؤسسات پژوهشی برتر در فناوری نانو را کسب کرد.
دو استاد دانشگاه تهران پژوهشگر برتر کشور شدند.
بهمن: افتتاح خوابگاه دخترانه سارا پردیس دانشکده‌های فنی
اولین جلسه هیأت امنا موزه علم دانشگاه تهران برگزار شد.
تجدید میثاق دانشگاهیان دانشگاه تهران با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی
از کتاب و فیلم ۵۰۰۰ سال مهندسی ایرانی رونمایی شد.
دانشگاه تهران رتبه نخست رتبه‌بندی وب ICU ۴ کسب کرد.
امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه لیسبون
وزیر امورخارجه پرتغال در دانشگاه تهران سخنرانی کرد.
دیدار نایب رئیس مجلس آلمان با دکتر محمود نیلی احمدآبادی؛ سرپرست دانشگاه تهران
گسترش همکاری‌های مشترک میان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
دیدار دکتر محمود نیلی احمدآبادی؛ سرپرست دانشگاه با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
نخستین گرد‌همایی بانوان نیکو کار دانشگاه تهران برگزار شد.
دانشگاه تهران برترین دانشگاه جهان اسلام شد.
اسفند: دیدار معاون دانشگاه یون‌نان چین باسرپرست دانشگاه تهران و تمدید یادداشت تفاهم همکاری علمی و آموزشی
آیین بزرگداشت هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران برگزار شد.
نمایشگاه یافته ها و دستاوردهای برگزیده پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به مناسبت بزرگداشت هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه برگزار شد.
کتاب تاریخ هشتاد ساله دانشکده فنی دانشگاه تهران منتشر شد.
کنگره ملی شهدای دانشجو در دانشگاه تهران برگزار شد
مرکز مشاوره دانشگاه به عنوان مرکز مشاوره ممتاز کشور شناخته شد.
دانشگاه تهران برای چهارمین سال متوالی در صدر دانشگاه‌های کشور در وبومتریکس قرار گرفت.
دانشگاه تهران رتبۀ اول ملی رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
طنین نام ایران در قله علم و فناوری/ رشد تعداد دانشمندان

طنین نام ایران در قله علم و فناوری/ رشد تعداد دانشمندان

در سالی که گذشت رتبه ایران در بخش های مختلفی از جمله مقالات علمی و حضور دانشمندان در یک‌درصد برتر دنیا رشد مطلوبی داشت به نحوی که نام ایران مترادف رشد علمی مناسب بود. دکتر جعفر مهراد - استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر، در تشریح وضعیت علمی ایران در سال ۹۳ گفت: علم و نوآوری در ایران از زمانی آغاز شده است که انسان ها در فلات ایران سکنی گزیدند. ایرانیان از روزگاران کهن رهبران کشفیات علمی و نوآوری بوده اند که ایران را به یکی از چهار تمدن بزرگ آن دوران (ایران، چین، مصر و یونان) مبدل کردند.
وی افزود: در سراسر تاریخ، دانشمندان ایرانی به پیشرفت علم کمک کرده اند و بنیاد بسیاری از علوم نجوم، شیمی، طب و مهندسی به وسیله ایرانیان پایه گذاری شده است. بسیاری از کارهای بزرگ و موفقیت ایرانیان شگفت انگیز است. مشارکت ایرانیان در توسعه علوم و فناوری به کارهای بزرگ در روزگاران گذشته محدود نمی شود و حتی در خلال قرون وسطی و تمدن اسلامی، بسیاری از دانشمندان مسلمان که سهم مهمی در توسعه علم و فناوری دارند، در ایران فعالیت علمی داشتند.
مهراد یادآور شد: اما، تنها نباید به تاریخ گذشته افتخار کرد، بلکه لازم است حال و آینده خود را نیز بسازیم که ایران شایسته آن است. علم و فناوری اکنون تاثیر متوسط رو به بالایی بر حیات اجتماعی و اقتصادی ایران دارد. دانشمندان ایران که روزگاری علم و نوآوری گذشته را رهبری کرده اند، اکنون در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با توجه به اسناد بالادستی، می کوشند جایگاه علمی کشور را در بین سایر کشورهای جهان در یک سطح برتر نگه دارند.
رتبه ۷ فناوری نانو دنیا در اختیار ایران
وی اضافه کرد: اکنون در حدود ۴.۶ میلیون نفر در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند. در حدود ۱۲ درصد از این دانشجویان را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند. در حدود ۷۰ هزار عضو هیات علمی نیز در مجموع دانشگاه های دولتی و غیر دولتی تدریس و تحقیق می کنند.،
استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه توانایی علمی ایران در سال های اخیر توازن رتبه علمی دانشگاه های جهان را بهم زده است، افزود: ایران در فناوری های نوین قدرتمندانه عمل می کند و تنها در فناوری نانو ، ایران بعد از کشورهای چین، آمریکا، هندوستان، کره جنوبی، آلمان و ژاپن رتبه ۷ تولید علم جهان را در اختیار دارد. اگر رتبه ایران در تولید علم فناوری نانو را با ترکیه مقایسه کنیم درمی یابیم که در این حوزه ایران چقدر پیشرفت علمی کرده است. رتبه ترکیه در این حوزه در بین کشورهای جهان ۲۱ است. کشورهای اسلامی مانند مالزی، مصر، تونس، الجزایر، عراق، مراکش و حتی اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی نیز رتبه های بسیار پایین تری از جمهوری اسلامی ایران کسب کرده اند. رتبه اندونزی ۵۹ است.
ثبت ۲۳۸۹۸۲ مدرک در سال ۲۰۱۴ برای تولید علم ایران
وی گفت: ایران در حوزه فناوری های نوین مانند هوا فضا، سلول های بنیادی و فناوری نانو از زیرساخت های پیشرفته و از نیروی انسانی خبره برخوردار است. در این حوزه ها تعاملات موثر و سازنده ملی و بین المللی داریم و ظرفیت های رقابت جویی ایران در این حوزه ها بر سطح جهان قابل توجه است.
مهراد با اشاره به وضعیت تولید علم ایران در حوزه مقالات به ثبت رسیده در ISI گفت: در طول سال های گذشته جنبش تولید علم در ایران که در قالب مقاله های پژوهشی سنجیده می شود همچنان جایگاه برتری را در بین کشورهای جهان به ارمغان آورده است. در ابتدا، میزان تولیدات علمی ایران بسیار اندک بود. اما اکنون شرایط فرق کرده و طبق آمارهای پایگاه استنادی ISI کل تولید علم ایران که در این پایگاه به ثبت رسیده است ۲۳۸۹۸۲ مدرک است که از این تعداد ۱۸۴۴۰۵ مورد به مقالات علمی اختصاص دارد.
وی خاطرنشان کرد: در ماه های نخست سال ۲۰۱۵ تعداد تولیدات علمی ایران ۳۷۰۶ مدرک است که در این بین تعداد ۳۵۲۹ مورد آن به شکل مقاله علمی منتشر شده است.
آمار تولیدات علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴
سال میلادیتعداد مدارک
سال ۲۰۱۰
تعداد ۲۲۲۱۸ مدرک
سال ۲۰۱۱
تعداد ۲۸۴۲۱ مدرک
سال ۲۰۱۲
تعداد ۳۰۲۵۸ مدرک
سال ۲۰۱۳
تعداد ۳۰۱۸۸ مدرک
سال ۲۰۱۴
تعداد ۲۹۹۰۰ مدرک
دانشگاه تربیت مدرس رتبه اول تولید علم در ایران
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی یادآور شد: دانشگاه تربیت مدرس با ۳۱ هزار و ۸۳۱ مدرک رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص داده است. دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف به ترتیب با تولید ۲۴۰۲۲ مدرک، ۱۹۷۶۱ مدرک، ۱۹۴۴۵ مدرک و ۱۴۴۷۴ مدرک رتبه های دوم تا پنجم در اختیار دارند. همچنین رتبه های ششم تا دهم به ترتیب در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی کرج با ۱۳۹۳۱ مدرک، صنعتی امیرکبیر ۱۲۸۸۹ مدرک، صنعنی اصفهان ۱۲۴۳۹ مرردک، علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲۲۶۸ مدرک و شیراز ۹۳۳۲ مدرک است.
حضور ۱۰ دانشمند ایرانی پراستناد در میان ۳۲۰۰ دانشمند ISI
وی با اشاره به انتشار فهرست دانشمندان برتر دنیا از سوی ISI و حضور ایرانیان در این جمع گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی فهرست اسامی ۳ هزار و ۲۱۵ دانشمند از سوی ISI به عنوان پژوهشگران پر استناد معرفی شد که در این فهرست نام ۱۰ دانمشند پر استناد ایران مشاهده می شود.
استاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در حدود ۵۵ درصد از پژوهشگران پر استناد جهان در اختیار دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی آمریکاست. با وجود این حضور ۱۰ دانشمند پر استناد در میان ۳ هزار و ۱۲۵ دانشمند جهان، نام دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی امیرکبیر، آزاد اسلامی، بین المللی امام خمینی (ره)، سمنان، یاسوج و نوشیروانی بابل را برجسته تر می سازد. در فهرست ISI ، تعداد دانشمندان پر استناد ترکیه نیز برابر با جمهوری اسلامی ایران است.
مهراد خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت علمی ایران در سال ۹۳ نوید بخش رشد علمی در حوزه های مختلف است و امید است که این روند رو به رشد در سال ۹۴ نیز ادامه یابد.
 
بالا