اخبار علوم و فناوری

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فعالیت 70 درصدی هیات علمی دانشگاه ها در شرکت های دانش بنیان

فعالیت 70 درصدی هیات علمی دانشگاه ها در شرکت های دانش بنیان

[h=3]تهران - ایرنا - معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: اکنون 300 شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که بیش از 70 درصد آنها را هیات علمی دانشگاه ها تشکیل می دهد.
[/h]به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر سورنا ستاری روز شنبه در آیین افتتاح سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران افزود: دولت به دنبال مدل های جدیدی برای اقتصاد دانش بینان است که یکی از آنها بحث بازارهای داخلی و تجهیزات آزمایشگاهی است.

وی بیان کرد: ما به دنبال مدل تعامل جدیدی در اقتصاد کشور هستیم؛ اقتصاد دانش بنیانی که پایه و اساس آن از دانشگاه شکل می گیرد و با اقتصاد نفتی، خرید تجهیزات و احداث پالایشگاه متفاوت می باشد.

ستاری با اشاره به این که اگر می خواهیم فرزندان و دانشجویان کشورمان را در کشور نگه داریم و از فرار مغزها جلوگیری کنیم، اظهارکرد: باید اکوسیستمی در کشور درست کنیم که نطفه های آن از دانشگاه ها بیرون بیاید.

ستاری یادآور شد:باید دانشگاه های ما فارغ التحصیلان خود را دو تا سه سال حمایت کنند، متاسفانه در بحث اشتغال، اشتغال ما دولتی است و نباید به این صورت باشد؛ باید فارغ التحصیلان ما بعد از فراغت از تحصیل به دنبال فعالیت در شرکت های دانش بنیان باشند.

وی گفت:امیدواریم مدل اقتصاد دانش بنیان را گسترش دهیم زیرا اقتصاد دانش بنیان لازمه کشور است.

ستاری بیان کرد:اکنون کریدور صادرات و شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعال شده است و اعضای شبکه می توانند از خدمات ارایه شده بهره مند شوند.

وی با اشاره به این که لیزینگ هشت درصدی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ارایه می شود، افزود: این صندوق قرار است، ایده، فکر و اختراعات را حمایت کند، آنچه پژوهش را می سازد، انسان و فکر آن است نه تجهیزات و ما باید بر روی نیروهای انسانی و فکر و ایده آنها سرمایه گذاری کنیم.

وی یادآور شد: ما امیدواریم نتیجه این نمایشگاه موجب ساخت برند در کشور شود.

سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از روز گذشته در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرده و تا هفتم اردیبهشت ماه دایر است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مکان یابی 50 آزمایشگاه مرجع / اختصاص بودجه متمرکز برای تکمیل آزمایشگاه ها

مکان یابی 50 آزمایشگاه مرجع / اختصاص بودجه متمرکز برای تکمیل آزمایشگاه ها

[h=3]تهران-ایرنا-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از سیاست های کشور در حوزه فناوری راه اندازی آزمایشگاه های مرجع است و اکنون در وزارت علوم و فناوری مکان یابی 50 آزمایشگاه مرجع انجام شده است.
[/h]به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمد فرهادی روز شنبه در آیین آغاز به کار سومین نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی ساخت ایران افزود: خوشبختانه در بودجه امسال ردیف بودجه متمرکز برای تکمیل آزمایشگاه ها دیده شده است.

وی گفت:داشتن آزمایشگاه مرجع از سیاست های کشور است و باید این آزمایشگاه ها گسترش یابد.

وی با اشاره به این که از دو سال پیش همکاری خوبی بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم و فناوری با انعقاد تفاهم نامه ای آغاز شده بیان کرد: امسال نیز تفاهم نامه خرید تجهیزات ساخت داخل نیز منعقد شده است و دانشگاه ها باید در این زمینه فعالیت کنند.

فرهادی اظهارکرد: ارایه یارانه 50 درصدی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل از اقدامات خوبی در این زمینه می باشد و خوشبختانه تا کنون معاونت علمی در این زمینه موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد:از دهه 60 به بعد زمینه رشد محصولات ایرانی فراهم شده و در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت های خوبی انجام شده و امروزه با توجه به این که حد و مرزی در علم وجود ندارد شاهد استفاده این تجهیزات در رشته ها و شاخه های مختلف علوم هستیم و تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در رشته های مختلف در حال استفاده است.

وی بیان کرد:ازجمله برنامه های وزارت علوم در آینده بازنگری تحصیلات تکمیلی است و راه اندازی رشته های جدید می باشد، زیرا عمر رشته های قدیمی تمام شده است.

وی افزود:در زمینه تحقیقات مرز دانشی و تحقیقات کاربردی نیز باید کار شود و باید تحصیلات تکمیلی ما به این سمت حرکت کنند و دانشگاه های ما نیز به سمت کاربردی شدن قدم بردارند.

در این آیین اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ، ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشتند.

سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران از 4 تا 7 اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین المللی تهران دایر است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغییر نرخ لیزینگ محصولات دانش بنیان از 12 به هشت درصد

تغییر نرخ لیزینگ محصولات دانش بنیان از 12 به هشت درصد

[h=3]تهران-ایرنا-رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:باتوجه به تغییر نرخ وام های صندوق نوآوری و شکوفایی، نرخ لیزینگ محصولات دانش بنیان در سال جاری از 12 به هشت درصد تغییرخواهد کرد.
[/h]
بهزاد سلطانی روز شنبه در حاشیه سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:باتوجه به این که امسال نرخ وام های صندوق نوآوری و شکوفایی از 17درصد به 14 درصد تغییر یافته، لیزینگ محصولات دانش بنیان هم از 12 درصد به هشت درصد تغییر خواهد کرد.

وی بیان کرد:اکنون لیزینگ با نرخ هشت درصد ویژه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران است تا مصوبه هیات عامل صندوق برای سایر لیزینگ محصولات دانش بنیان کسب شود.

سلطانی درخصوص وضعیت ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان در سال جدید نیز گفت: امسال نیز وضعیت ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان خوب است، تصویب شرکت ها با همان سرعت قبلی در حال انجام می باشد به طوری که در دو هفته گذشته یک و نیم میلیارد تومان به مصوبات صندوق (اعم از طرح های کوچک 100 میلیون تومانی تا طرح های بزرگ پنج میلیارد تومانی) اضافه شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال در حوزه سرمایه گذاری حرکت بزرگی را انجام دهیم و در این حوزه وسیع تر عمل کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین درخصوص لغو شرکت های دانش بنیان گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، شرکت هایی که ویژگی دانش بنیان خود را از دست داده اند، لغو می شوند اما ما در صندوق نوآوری و شکوفایی لغو دانش بنیان بودن شرکت را نداریم.

وی ادامه داد:حداکثر اگر اشکالی در شرکتی ببینیم یعنی اینکه شرکتی خصوصی نباشد و به صورت شبه دولتی فعالیت کند، ما آن را به معاونت علمی اعلام می کنیم و معاونت علمی برخورد لازم را با شرکت انجام می دهد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایجاد 31 شهرک فناوری در واحدهای استانی دانشگاه آزاد تا پایان امسال

ایجاد 31 شهرک فناوری در واحدهای استانی دانشگاه آزاد تا پایان امسال

[h=3]تهران - ایرنا - رییس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: راه اندازی شهرک های فناوری آزاد(شفا) در هر استان جزو برنامه های جدی ماست که باید تا پایان امسال محقق شود.
[/h]دکتر داود ثمری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: طبق توافقی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل آوردیم راه اندازی شهرک های فناوری آزاد با عنوان 'شفا' در دستور کار قرار گرفته و در برنامه های سال 94، استانها را موظف کرده ایم که حداقل یک شهرک فناوری تا پایان امسال ایجاد کنند.

وی درباره تفاوت ماموریت شهرک های فناوری با پارک های علم و فناوری توضیح داد: پارک های علم و فناوری صرفا به فعالیت های فناورانه می پردازند اما در شهرک های فناوری، علاوه بر اقدامات فناورانه به فعالیت های مرتبط با تجارت، اصناف، خدمات درمانی، تفریحی و فرهنگی نیز توجه ویژه شده و این شهرک ها به صورت یک مجتمع درنظر گرفته شده اند.

ثمری با بیان اینکه احداث شهرک های فناوری آزاد با همکاری معاونت های عمرانی و پژوهشی دانشگاه آزاد پیگیری می شود، ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب واحدهای استانی دانشگاه آزاد، زمین های وسیعی دراختیار دارند می توان از ساختمان ها، فضاهای فیزیکی و زمین آنها برای ساخت و استقرار شهرک های فناوری استفاده کرد.

وی افزایش ارزش قراردادهای برون دانشگاهی را از دیگر تکالیف واحدهای استانی دانشگاه آزاد در سال جاری برشمرد و گفت: براساس دستورالعملی که به واحدهای 31 استان کشور ابلاغ شده است آنها موظف شده اند که حجم قراردادهای برون دانشگاهی خود را به 24 میلیارد تومان برسانند.

رییس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: البته سهم هریک از استانها در درآمدزایی از طریق انعقاد طرح های پژوهشی با دستگاه های بیرون دانشگاه، مشخص و به آنها اعلام شده است که میزان حجم قراردادهای آنها به تناسب ظرفیت ها و پتانسیل های هر استان تعیین شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازار مجازی پژوهش و فناوری راه اندازی می شود

بازار مجازی پژوهش و فناوری راه اندازی می شود

[h=3]تهران-ایرنا-رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از راه اندازی بازار مجازی پژوهش و فناوری در نیمه نخست سال جاری خبر داد.
[/h]دکتر نصرت الله ضرغام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تاکنون هزار پروژه تحقیقاتی در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران دریافت کرده ایم که 37 درصد آنها مصوب شده و دستاوردهایی داشته اند.

وی ادامه داد: برخی از طرح ها نیز منجر به دستاوردهای فناورانه شده اند که باید فرآیندشان را طی کنند تا تبدیل به محصول شوند.

ضرغام راه اندازی بازار مجازی پژوهش و فناوری را یکی از راهکارهای موثر در معرفی طرح های پژوهشی و قرار گرفتن آنها در فرآیند تجاری سازی عنوان کرد و گفت: ما می خواهیم از طریق بازار مجازی اینگونه دستاوردها را معرفی کنیم تا شرکت ها و صنایع علاقمند بتوانند آنها را شناسایی کرده و یافته های پژوهشی را تبدیل به محصول کنند.

وی افزود: علاوه بر این در زمینه پروژه هایی که اجرا می کنیم ممکن است بخش خصوصی، عمومی و دولتی متقاضی باشد که از نتایج آن استفاده کند که از طریق بازار مجازی، ما هماهنگی های لازم را برای تحقق این کار انجام می دهیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از پژوهشگران با ما مرتبط هستند چنانچه بخش دولتی، خصوصی و عمومی مایل به سفارش پروژه تحقیقاتی باشند حتی اگر RFB هم نداشته باشند ما برای آنها تهیه می کنیم، در اجرای پروژه همکاری می کنیم و نتایج آن را دراختیار این بخش ها قرار می دهیم.

RFB مخفف (Request for Proposal ) مستند رسمی و فنی است که توسط کارفرما یا نمایندگان فنی کارفرما تهیه می شود؛ این مستند شامل تعریف دقیق بخش های پروژه نرم افزاری مورد نظر، همراه با شرایط و مقرراتی که پیمانکار برای اجرای پروژه باید رعایت کند است.

ضرغام آمار استادان و پژوهشگرانی که با صندوق حمایت از پژوهشگران کشور در ارتباط هستند را حدود 35 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حقیقت با این بازار دائمی مجازی آسان و سهل و سریع، می خواهیم یک پل بین پژوهشگران و متقاضیان و ذینفعان ایجاد کنیم تا دستاوردهای فناورانه به محصول تبدیل شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعتبار ویژه پژوهشی دانشگاه تهران کمتر از هفت میلیارد تومان است

اعتبار ویژه پژوهشی دانشگاه تهران کمتر از هفت میلیارد تومان است

[h=3]تهران- ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه تهران اعتبار پژوهشی ویژه این دانشگاه را کمتر از هفت میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: متوسط اعتبار ویژه ای که به اعضای هیات علمی پرداخت می کنیم حدود سه و نیم میلیون تومان است.
[/h]دکتر ناصر معصومی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام این مطلب افزود: اعتبارات اختصاص یافته به پژوهش در کشور درمقایسه با هزینه های پژوهشی کشور های صنعتی بسیار ناچیز است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه هزینه سالانه خرید و تعمیر تجهیزات دانشگاه تهران حدود یک تا 2 میلیارد تومان است گفت: اعتباری معادل یک و نیم میلیارد تومان برای خرید از نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه تهران اختصاص می یابد.

به گزارش ایرنا نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل هر ساله و به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود. دانشگاه های مختلف کشور به ازای خرید تجهیزات موردنیاز خود از این نمایشگاه اعتباراتی از سوی معاونت علمی دریافت می کنند.

معصومی اضافه کرد: منابع مالی دانشگاه تهران از طریق بودجه های عمومی، قرارداد با صنعت و دستگاه های دولتی، حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بودجه های عنوان طرح های کلان ملی تامین می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: بودجه های پژوهشی دانشگاه تهران صرف مواردی همچون ایجاد امکان استفاده از پایگاه های علمی و تامین تجهیزات آزمایشگاهی می شود و بخشی نیز به عنوان اعتبار ویژه پژوهشی (گرنت) در اختیار اعضای هیات علمی قرار می گیرد.

معصومی هزینه کرد در بخش پژوهشی را بسیار سودآور ارزیابی کرد و گفت: معتقدیم که هزینه کردهای پژوهشی باید مشخص و میزان بازگشت آن به جامعه مشخص باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش میزان بودجه پژوهشی کشور را معادل نیم درصد تولید ناخالص ملی دانست و اظهار داشت: این بودجه در مقایسه با سهم سه درصدی بودجه پژوهشی کشور از تولید ناخالص ملی در افق 1404 بسیار ناچیز است. بنابراین باید منابع مختلف را بتوان مدیریت کرد.

وی اضافه کرد: این هزینه ها در مقایسه برای پیشبرد برنامه های پژوهشی و تحقیقات و برای به روز کردن آزمایشگاه های تحقیقاتی بسیار ناچیز است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از تدوین برنامه مدیریت منابع و مصارف بودجه این دانشگاه خبر داد و گفت: نحوه هزینه کرد تمامی منابع مالی وارد شده به دانشگاه از طریق این برنامه ارزیابی می شوند تا خروجی ها و دستاوردهای دانشگاه از بودجه های پژوهشی مشخص شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت اتومایزرهای جمع آوری گازهای سمی در تبریز

ساخت اتومایزرهای جمع آوری گازهای سمی در تبریز

[h=3]تبریز - ایرنا - محققان دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت اتومایزرهای پیشرفته برای جمع آوری گازهای سمی منتشره در محیط و کاهش آلودگی شدند.
[/h] مجری این طرح گفت: این سامانه برای سه هدف عمده جذب آلاینده های هوا در مبدا آلاینده کننده مانند نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانه های سیمان، ایجاد پارک های تنفس مصنوعی برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و جذب گازهای سمی که از منابع مختلف در محیط منتشر می شود، ساخته شده است.

به گفته محمدتقی شروانی تبار، اتومایزرها و اسپری های پیشرفته در دانشکده فنی و مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز و شرکت دانش بنیان سامانه های فراصوت نوید ایرانیان که در مرکز رشد واحدهای فناوری این دانشگاه تبریز مستقر است، آماده تولید انبوه می باشد.

استاد دانشکده فنی و مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز یادآوری کرد: کاربرد و دانش، طراحی و ساخت این اتومایزرها و اسپری های پیشرفته کاملا بومی است.

دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه های مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و شامل 21 دانشکده و در کل مشتمل بر 29 قطب علمی و مجتمع آموزشی است.

این دانشگاه با وسعت 275 هکتار سال 1325 بنیان گذاشته شده و بزرگ ترین مرکز علمی در شمال غرب ایران بوده و یکی از پنج دانشگاه مادر ایران و جزو 10 دانشگاه برتر ایران در تولید علمی است
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید سوخت از آب و دی اکسید کربن

تولید سوخت از آب و دی اکسید کربن

[h=3] تهران- ایرنا- محققان آلمانی سوخت دیزلی را تنها با استفاده از دی اکسید کربن و آب را تولید کردند.
[/h]


به گزارش ایرنا از پایگاه خبری نیوز تک، واحد تولیدی شرکت آئودی در درسدن آلمان این نوع سوخت را تولید کرده است. این شرکت معتقد است که موتورهای مصرف کننده این سوخت علاوه بر تولید صدای کمتر آلودگی زیست محیطی کمتری را خواهند داشت.

برای تولید این سوخت در مرحله نخست باید هیدروژن موجود در آب از طریق برق توربین های بادی یا پنل های خورشیدی بیرون کشیده می شود.(آب از ترکیب هیدورژن و اکسیژن پدیده آمده است) در مرحله بعد و طی یک فرآیند شیمیایی اکسید کربن از دی اکسید کربن موجود در هوا استخراج می شود.

در مرحله سوم با ترکیب هیدروژن مرحله نخست و اکسید کربن استخراج شده در مرحله دوم زنجیره ای از هیدروکربن ها ایجاد می شود.

به گفته کارشناسان، این سوخت ضررهای کمتری نسبت به سوخت های فسیلی دارد و می توان از این سوخت به همراه سوخت های دیزلی رایج نیز استفاده کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حوزه های استراتژیک پژوهشی دانشگاه امیرکبیر به زودی معرفی می شود

حوزه های استراتژیک پژوهشی دانشگاه امیرکبیر به زودی معرفی می شود

[h=3]تهران - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از آماده شدن برنامه پژوهشی و معرفی حوزه های استراتژیک این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.
[/h]دکتر مسعود برومند در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:تمرکز ما در سال جاری بیشتر بر روی عمق بخشیدن به تکنولوژی مورد استفاده در طرح های پژوهشی است و علاوه بر تکمیل طرح های نیمه تمام، پروژه های جدید پژوهشی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: به زودی حوزه های استراتژیک پژوهشی خود را اعلام خواهیم کرد که به طور طبیعی، دانشگاه بیشترین نیروی خود در این حوزه ها متمرکز و بیشترین حمایت را از اعضای هیات علمی و دانشجویانش خواهد کرد.

به گفته برومند برنامه پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر آماده شده و براساس، اهداف و برنامه ها و شاخص های دستیابی به اهداف تا سال 1399 و ابتدای 1400 مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: الان عملا در فرآیند رویه نویسی برنامه پژوهشی دانشگاه هستیم تا رویه های کاملا منسجم داشته باشیم که کاملا با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: برنامه راهبردی تا 1404 داریم و در چارچوب آن، تا سال 1400 را جداگانه طرح ریزی کردیم که بتوانیم به شاخص های آن برسیم.

وی تصریح کرد: حوزه های ویژه پژوهشی دانشگاه امیرکبیر به زودی اعلام می شود و حمایت بیشتری از این حوزه ها خواهیم داشت البته این امر به معنای این نیست که حوزه های دیگر، حمایت نمی شوند ولی حوزه های ویژه به دلیل تاثیر و نقش جدی در حل مشکل مردم، کمک به دولت و افزایش سطح رفاه عمومی، در اولویت حمایت خواهند بود.

برومند به مباحث آب، انرژی، محیط زیست، ایمنی، بهداشت و سلامت به عنوان برخی حوزه های ویژه پژوهشی دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تدوین 57 برنامه اجرایی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

تدوین 57 برنامه اجرایی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

[h=3]تهران - ایرنا - رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تدوین 57 برنامه اجرایی در این دانشگاه خبر داد و اصلی ترین اهداف این مرکز دانشگاهی را ارتقای جایگاه بین المللی و ورود به جمع نسل سوم دانشگاه ها عنوان کرد.
[/h]به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر سید احمد معتمدی در مراسم گرامیداشت مقام استاد که با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار داشت: با وجود اینکه خروجی دانشگاه و فارغ التحصیلان ما در سطح بهترین دانشگاه های جهان هستند اما جایگاه ما در رتبه بندی های بین المللی، شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی ارتقای جایگاه دانشگاه امیرکبیر در رتبه بندی و ارزیابی های بین المللی را از مهم ترین اهداف این دانشگاه برشمرد و گفت: براساس هدف گذاری های صورت گرفته، تا پایان برنامه پنج ساله بعدی رتبه بین المللی دانشگاه امیرکبیر باید به 200 برسد و برای سال 1404 نیز دستیابی به رتبه زیر 100 را درنظر گرفته ایم.

معتمدی ورود به دانشگاه های نسل سوم را از دیگر رویکردهای جدی دانشگاه امیرکبیر خواند و افزود: باید گام را از آموزش و پژوهش فراتر بگذاریم و در تولید ثروت و رونق چرخه اقتصادی کشور از طریق تکنولوژی و فناوری نقش فعالتری ایفا کنیم.

وی از برنامه دانشگاه امیرکبیر برای حضور موثر در طرح های ملی استراتژیک در حوزه های آب، نفت و انرژی و محیط زیست به منظور راهگشایی و حل مشکلات کشور خبر داد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر شمار دانشجویان این دانشگاه را حدود 14هزار نفر اعلام کرد و گفت: بیش از 55 درصد این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول هستند و در کنار استادان دانشگاه در 16 دانشکده و 34 پژوهشکده به تولید علم و دانش و فناوری می پردازند.

وی همچنین به مشارکت دانشگاه امیرکبیر در 16 طرح کلان ملی به عنوان دانشگاه مجری یا همکار اشاره کرد و گفت: به لحاظ مشارکت در اجرای طرح های کلان، رتبه اول دانشگاه های کشور را دارا هستیم و سعی داریم طرح های کاربردی و معطوف به نیازهای کشور را بیش از پیش اجرایی کنیم.

در مراسم گرامیداشت مقام استاد، تعدادی از استادان پیشکسوت دانشگاه امیرکبیر لوح یادبود و جوایزی دریافت کردند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک استاد ایرانی برنده جايزه جهانی محيط زيست ۲۰۱۵ شد

یک استاد ایرانی برنده جايزه جهانی محيط زيست ۲۰۱۵ شد

استاد دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسی در رقابت با ۵۰۰ دانشمند برجسته محيط زيست جهان موفق به كسب عنوان برنده جايزه «ارنوس» در سال ۲۰۱۵ شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر سيد احمد ميرباقری درخصوص طرح تحقيقاتی خود كه منجر به دريافت اين جايزه جهاني محيط زيست شده است گفت: اخيرا با همكاري يكي از دانشجويانم در مقطع دكتري به نام نادر بيگلری جو، يك مدل رياضی ابداع كرديم كه اساس اين مدل بر شبيه سازی كيفيت آبهاي زيرزميني و پيش بينی شور شدن آنها در آينده است.

وي افزود: در اين مدل علمی، ابتدا كار را در دشت كاشان و به منظور سنجش آبهای زيرزمينی اين منطقه آغاز كرديم زيرا اين دشت در نزديكی درياچه قم قرار دارد و شوری درياچه مرتبا درحال پيشروی به سمت دشت كاشان است و منابع آب شيرين منطقه را تهديد می كند.

رييس دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتي خواجه نصير اضافه كرد: همين مدل رياضی را در مرحله دوم در دشت دامغان به كار گرفتيم و در آنجا نيز پارامترهاي كيفي و شوري آب را پيش بيني كرديم كه نتيجه اين تحقيق در قالب مقاله ای عملی در مجله آمريكايی تحقيقات منابع آب Water Resources Research به چاپ رسيد.


وي خاطرنشان كرد: پس از تكميل تحقيقات، مقاله ديگری درخصوص مدل رياضی شبيه سازي كيفيت آبهای زيرزميني تهيه كرديم كه اين مقاله نيز در مجله انرژی و محيط زيست آمريكا كه دارای ضريب نفوذ ۶ است منتشر شد.

ميرباقري تصريح كرد: ابداع همين مدل رياضي و چاپ مقاله مربوطه موجب شد در ۲۸ آوريل ۲۰۱۵ به عنوان برنده جايزه 'ارنوس' معرفي شوم.

وي يادآور شد: بيش از ۵۰۰ دانشمند برجسته محيط زيست در رقابت براي كسب اين جايزه جهاني محيط زيست رقابت داشتند و براي اولين بار است كه يك محقق ايراني موفق به دريافت آن مي شود.


مدل رياضي شبيه سازی كيفيت آبهای زيرزميني كه يك روش علمی و به دور از خطاهای تجربي است علاوه بر مشخص كردن وضعيت و كيفيت آبهای شيرين زيرزمينی، پيش بينی مي كند كه سفره های زيرزمينی در هر منطقه در چه بازه زمانی، شيرين باقی می مانند و چه زمانی به سمت شور شدن می روند.


پيش بينی وضعيت آبهای شيرين زيرزمينی در كشورهای مختلف دنيا به ويژه ايران كه در منطقه نيمه خشك واقع شده، از اهميت ويژه ای برخوردار است و نقش مهمی در سياست گذاری دولتها در حوزه هاي توسعه كشاورزی، شهری و صنعتی خواهد داشت
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
امکان ساخت سلول‌های خورشیدی از نانوکامپوزیت‌های مس کبالتیت

امکان ساخت سلول‌های خورشیدی از نانوکامپوزیت‌های مس کبالتیت



محققان دانشگاه اصفهان در تحقیقات خود موفق به ساخت نانوکامپوزیتی برای کاربرد در ساخت فوتوکاتالیست‌های حساس به رنگ شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از ستاد نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسین حبیبی، یکی از محققان این طرح عنوان کرد: هدف کلی از این طرح سنتز، شناسایی و بررسی خواص نانوساختارهای مس کبالتیت که با استفاده از روش‌های مختلفی مانند سل- ژل، هیدروترمال، هم رسوبی، احتراق اوره، تجزیه اگزالات و ... تولید شدند، است.

وی افزود: در این طرح، خواص فتوکاتالیستی، فتوالکتروشیمیایی و نوری نانوساختارهای تولید شده مورد بررسی قرار گرفت و عملکرد آن‌ها در سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ مطالعه شد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین آلودگی‌های زیست محیطی، رنگ‌های صنعتی هستند، افزود: در گذشته برای از بین بردن این رنگ‌ها از روش‌های بیولوژیکی استفاده می‌شد که با ظهور رنگ‌های جدید با ساختار آروماتیکی و پایداری بالا، این روش‌ها کارایی خود را از دست داده‌اند.
حبیبی اظهار داشت: امروزه روش‌های دیگری از جمله روش‌های فیزیکی، اکسیداسیون الکتروشیمیایی و اکسیداسیون شیمیایی جایگزین این روش ها شده است که روش اکسیداسیون پیشرفته از بهترین روش‌ها است.
این محقق افزود: در این روش آلاینده‌ها تحت تابش امواج ماوراء بنفش و در حضور یک کاتالیست هتروژن نیمه رسانا تجزیه می‌شوند که نانوکامپوزیت تولید شده دارای این قابلیت هاست.

وی با بیان اینکه رنگ‌های آزو، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دسته‌ی رنگ‌ها بوده و به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عنوان کرد: در این پروژه فعالیت فوتوکاتالیستی برخی از نانوذرات سنتز شده در تخریب رنگ‌های آزو مطالعه شده و علاوه بر آن سینتیک واکنش نیز مورد بررسی قرار گرفته و ثابت سرعت نیز محاسبه شد.از طرفی با توجه به کمبود منابع سوخت‌های فسیلی و آلودگی ناشی از این سوخت‌ها، استفاده از انرژی خورشید به عنوان انرژی پاک و ارزان قیمت مورد توجه قرار گرفت.

به گفته‌ی حبیبی، سلول‌های خورشیدی بدون ایجاد آلودگی، انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. همچنین مواد به کار رفته در ساخت این سلول‌ها باید در دسترس، ارزان قیمت، بدون آلودگی زیست محیطی و همچنین با کارایی بالا باشند که طبق بررسی‌های انجام شده، نانوکامپوزیت تولید شده در افزایش کارایی سلول‌های خورشیدی عملکرد مناسبی داشته است.

نانوکامپوزیت‌های تولید شده با روش‌های دستگاهی پراش پرتو ایکس (XRD)، گرمایی (‌TG-DTG)، طیف سنجی مادون قرمز (FT-IR)، طیف سنجی UV-vis، میکروسکوپ الکترونی پیمایشی (SEM) و میکروسکوپ تونل زنی روبشی (STM) مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته‌اند.
نمونه‌های مختلف این نانوکامپوزیت به روش‌های مختلف و متنوع تولید شده تا بهترین روش ساخت با بالاترین کارایی تعیین شود. از نتایج این تحقیقات می‌توان در صنایع الکترونیک، شیمیایی و ساخت سلول‌های خورشیدی استفاده کرد.
نانوکامپوزیت‌های کبالتیت‌ به دلیل ویژگی‌های ممتاز فیزیکی و شیمیایی و پتانسیل ویژه‌ی خود در بسیاری از فناوری‌ها، از ساخت کاتالیست‌ها و حسگرها گرفته تا الکترودها و تجهیزات الکتروشیمیایی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این بین، کامپوزیت‌های مس کبالتیت با فرمول کلی CuxCo۳-xO۴ دارای کابردهای زیادی است.

ساخت کاتالیست‌هایی به منظور تبدیل گاز CO به CO۲، سنتز الکل‌ها، کنترل آلودگی اتومبیل‌ها و چرخش اکسیژن از جمله موارد استفاده‌ آن‌هاست.

دکتر محمد حسین حبیبی- عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان- و زویا رضوانی- دانشجو دکترای شیمی دانشگاه اصفهان- در انجام این طرح همکاری داشته‌اند. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Spectrochimica Acta Part A (جلد ۱۴۷، شماره ۱، سال ۲۰۱۵، صفحات ۱۷۳ تا ۱۷۷) منتشر شده است
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه اندازی ۶ شرکت دانش بنیان در دانشگاههای آزاد اسلامی لرستان

راه اندازی ۶ شرکت دانش بنیان در دانشگاههای آزاد اسلامی لرستان

خرم آباد - معاون هماهنگی دانشگاههای آزاد اسلامی لرستان از ایجاد شش شرکت دانش بنیان در دانشگاههای آزاد این استان خبر داد.
بهروز دوستی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از اولویتهای اصلی ما در دانشگاه آزاد اسلامی استان ایجاد شرکتهای دانش بنیان طی امسال است.

وی بیان داشت: در این راستا ما برنامه داریم که طی امسال شش شرکت دانش بنیان را در سطح دانشگاههای آزاد اسلامی استان لرستان ایجاد کنیم.

معاون هماهنگی دانشگاههای آزاد اسلامی لرستان افزود: این شرکت دانش بنیان در قالب ایجاد دو مرکز رشد و همچنین تعدادی واحد فناور در سطح مراکز دانشگاهی آزاد اسلامی استان لرستان ایجاد خواهند شد.


دوستی در بخش دیگری از سخنان خود راه اندازی کارخانه "سیلیکان متال" توسط دانشگاه آزاد اسلامی لرستان در استان خبر داد و عنوان کرد: در این کارخانه سیلیس خالص تولید خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه ما در کشور نیاز فراوانی به سیلیس خالص داریم عنوان کرد: سالانه ۲۰ هزار تن سیلیس وارد کشور می شود.


معاون هماهنگی دانشگاههای آزاد اسلامی لرستان با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن این طرح حدود ۱۲ هزار تن سیلیس در استان تولید خواهد شد گفت: همچین زمینه ایجاد سه هزار فرصت شغلی نیز در لرستان فراهم خواهد شد.


دوستی یادآور شد: با اجرای این طرح هم میزان وابستگی دانشگاه به شهریه ها کاهش خواهد یافت و هم از طرفی امکان به کارگیری بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاه آزاد فراهم می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
استارتاپ تریگر2 در دانشگاه شریف برگزار می شود

استارتاپ تریگر2 در دانشگاه شریف برگزار می شود

[h=3]تهران - ایرنا - دومین رویداد آموزشی- رقابتی استارتاپ تریگر به صورت فشرده طی شش روز از 27 اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی شریف برپا می شود.[/h]
به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، رویداد استارتاپ تریگر به همت مرکز رشد و فناوری دانشگاه تدارک یافته و در جریان آن، کلاس های آموزشی جهت تبدیل ایده به یک استارتاپ خوب برای مخاطبان فراهم خواهد شد.

در این رویداد از طریق برنامه های متفاوت فرآیند تیم سازی ممکن خواهد بود و شرکت کنندگان می توانند هم تیمی های توانمندی برای خود پیدا کنند یا به تیم هایی با ایده های جذاب ملحق شوند.

در دو روز پایانی استارتاپ تریگر، یک هکتان (Hackathon) برپا می شود و به تیم ها امکان استقرار و مشاوره لازم، برای طرح یک مدل کسب و کار ساده و همچنین تهیه نمونه اولیه (prototype) داده خواهد شد.

داشتن دانش برنامه نویسی برای این قسمت ضروری نیست و در انتهای رویداد، هر یک از تیم ها و ایده ها توسط داوران مورد سنجش قرار می گیرد و در نهایت به تیم های برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

به تیم های اول تا سوم حاضر در این رویداد بزرگ به ترتیب دو میلیون و 500 هزار تومان، یک میلیون و 500 هزار تومان و یک میلیون تومان به عنوان جایزه پرداخت خواهد شد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی setak.sharif.ir مراجعه کنند.

استارتاپ تریگر (startup trigger) رویدادی شش روزه است که با هدف بررسی نیازهای دانشجویان در حوزه کارآفرینی ، طراحی شده است و انتظار می رود پس از آن شرکت کنندگان شناختی از خود، مفاهیم اولیه استارتاپ و تجربه ارائه ایده و کار تیمی را داشته باشند و تیمی تشکیل دهند که شاید بتواند ایده خود را به یک استارتاپ تبدیل کند و به شتابدهنده شریف وارد شود.

این رویداد معمولا در هر فصل یکبار برگزار می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین مسابقات آب شیرین کن های خورشیدی در دانشگاه امیرکبیر آغاز شد

اولین مسابقات آب شیرین کن های خورشیدی در دانشگاه امیرکبیر آغاز شد

[h=3]تهران - ایرنا - اولین دوره مسابقات ملی آب شیرین کن های خورشیدی امروز چهارشنبه با حضور 35 تیم دانشجویی از استان های مختلف کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز به کار کرد.[/h]دبیر اجرایی اولین دوره مسابقات آب شیرین کن های خورشیدی روز چهارشنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: مسابقات آب شیرین کن خورشیدی در دو مرحله برگزار می شود که در مرحله اول، سازندگان دستگاه های آب شیرین کن، دفاعیه های خود را به دبیرخانه مسابقات ارسال کردند و هیات داوران براساس معیارهای تعیین شده به بررسی طرح های ارسالی پرداخت.

رضا خوانساری افزود: دومین مرحله مسابقات نیز به رقابتهای عملی در دو روز اختصاص دارد که در روز نخست، تیم ها در محل مسابقه حضور یافته و ضمن آشنایی با شرایط جوی، آزمایش های خود را انجام می دهند.

به گفته وی فردا که دومین روز مسابقات است هر تیم، 20 لیتر آب شور با غلظت 15 گرم نمک در لیتر دریافت می کنند که باید طی سه ساعت با استفاده از دستگاه های آب شیرین کن خود، غلظت نمک را کاهش دهند و آب قابل آشامیدن که شاخص های کمی و کیفی لازم را داشته باشد تولید کنند.

خوانساری توضیح داد: دستگاه های آب شیرین کن توسط تیم های دانشجویی طراحی و ساخته شده که با انرژی خورشیدی کار می کنند و دانشجویانی از تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند عضو این تیم ها باشند.

وی هدف از برگزاری این مسابقات را ساخت دستگاه آب شیرین کن قابل حمل عنوان کرد که با انرژی خورشیدی کار کند و قابلیت تولید آب مورد نیاز برای مصرف روزانه یک نفر را داشته باشد.

دبیر اجرایی اولین دوره مسابقات آب شیرین کن های خورشیدی، زمان برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات آب شیرین کن خورشیدی را بعدازظهر فردا 24 اردیبهشت ماه ذکر کرد و گفت: در این مراسم تیم های برتر معرفی می شوند و تیم اول سه سکه بهار آزادی، تیم دوم دو سکه بهار آزادی و تیم سوم یک سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد.

مسابقات ملی آب شیرین کن های خورشیدی به همت دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدارک یافته و در حاشیه بیست و سومین همایش مهندسان مکانیک ایران برگزار می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرکت فناوران نفتی کشور در مسیر دانش بنیان

حرکت فناوران نفتی کشور در مسیر دانش بنیان

[h=3]تهران - ایرنا - دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حرکت فناوران نفتی کشور را در مسیر دانش بنیان ارزیابی کرد.[/h]به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر جعفر توفیقی اظهار داشت: بررسی موانع و چالش های پیش روی توسعه فناوری در صنعت نفت و گاز و بهره مندی از نظرات متخصصان و صاحب نظران برجسته از برنامه های آینده ستاد یادشده به شمار می رود.

وی محور اصلی فعالیت های این ستاد را توسعه و بهبود فناوری های مورداستفاده در صنایع یاد شده خواند و اظهار کرد: برای تحقق هدف یادشده، این ستاد با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های کشور در عرصه های گوناگون، سعی می کند تا در راستای شناسایی موانع و بهبود زیرساخت های لازم حرکت کند.

توفیقی با اشاره به طرح «منطقه ویژه فناوری نفت و گاز» که سال گذشته در ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ کلید خورد، گفت: تفاهم نامه طرح یاد شده بین ستاد و استانداری خوزستان امضا شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

وی در معرفی دیگر طرح های در دست اجرای ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ گفت:سازماندهی تشکل های بخش خصوصی در قالب فدراسیون صنعت نفت از دیگر طرح های در دست اجراست که با هدف توانمندسازی بخش خصوصی و بهبود جایگاه آن در صنعت نفت و گاز کشور دنبال می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی ادامه داد: اساس نامه فدراسیون تدوین و در اتاق بازرگانی تصویب شده است از این رو امیدواریم در آینده نزدیک شاهد عضوگیری و آغاز فعالیت آن باشیم.

این فعال حوزه نفت در ادامه از سایر طرح های این ستاد نام برد و افزود: طرح پترونت یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع است که اطلاعات به روز در زمینه های مختلف این صنعت را در اختیار ذینفعان قرار می دهد که با تکمیل این طرح ما می توانیم تصویر کامل و جامعی از توانمندی های موجود در کشور داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه اهداف تعیین شده در حوزه های نفت و گاز، فرآیندی زمان بر است، افزود: باید توجه داشته باشیم که بنا بر ماهیت صنعت نفت و جنس پروژه های ستاد، دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده، فرآیندی طولانی و زمان بر است.

توفیقی همچنین به برخی فعالیت های انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: حمایت از شرکت های دانش بنیان در قالب معرفی طرح های واجد شرایط به صندوق نوآوری و شکوفایی، برگزاری جلسات متعدد با مدیران شرکت های خصوصی در زمینه اخذ دیدگاه ها و مشکلات موجود در فضای کسب وکار، بازدید از واحدهای تولیدی و مراکز پژوهشی، شرکت در همایش ها و نمایشگاه ها و تهیه گزارش های موردی متعدد در راستای پایش و شناسایی مشکلات و موانع توسعه فناوری را می توانیم از فعالیت های مستمر ستاد در سال گذشته قلمداد کنیم.

وی با اشاره به طراحی سند اولیه این ستاد که شامل اهداف و ماموریت ها، تحت عنوان بسته آرمانی سال گذشته می شود، گفت: ستاد، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود را برای دستیابی به اهداف تعیین شده طراحی کرده است، که همکاری با بخش خصوصی، اعم از تشکل ها و انجمن ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف این صنعت محور برنامه های کوتاه مدت ستاد محسوب می شود.

توفیقی در ادامه از برنامه های راهبردی تنظیم شده در سال جاری گفت و افزود: برنامه ریزی برای استفاده بهینه از فضای بین المللی، پس از لغو تحریم ها، راه اندازی کارگروه مطالعات راهبردی، برگزاری سلسله نشست های تخصصی برای بررسی موانع و چالش های پیش روی توسعه فناوری در صنعت نفت و گاز و بهره مندی از نظرات متخصصان و صاحب نظران برجسته در این زمینه و از سایر برنامه های در نظر گرفته شده در سال آینده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ با تاکید بر اهمیت برنامه های میان مدت این ستاد اظهار کرد: بخش دیگری از برنامه های تعریف شده، حمایت از تأسیس شرکت های دانش بنیان در حوزه بالادستی، توسعه همکاری های بین المللی و حمایت از پژوهش های کاربردی است که در مرحله تجاری سازی قرار دارند و نیازمند افق زمانی بلندتری هستند ازاین رو ستاد، این موارد را تحت عنوان برنامه های میان مدت خود پیگیری می کند.

وی همچنین به برنامه بلند مدت ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ اشاره کرد و و افزود: همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برای اجرایی کردن تفاهم نامه ازدیاد برداشت، همکاری در اجرایی کردن تولید 10 قلم کالای استراتژیک نفت، ایفای نقش تسهیل گری میانجی گری و حمایت از پروژه های ملی مثل بحث فلرینگ، ازدیاد برداشت و آل ان جی به همراه پیشبرد منطقه ویژه فناوری نفت و گاز از حرکت های مؤثر ستاد در بلندمدت است.

توفیقی با تأکید بر فعالیت شرکت ها و فناوران حوزه نفت در مسیر دانش بنیان اذعان کرد: بدون شک یکی از ابزارهای ما برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله و سایر اسناد بالادستی کشور شرکت های دانش بنیان هستند از این رو، مراجع مختلفی نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک ها و مراکز رشد گام های مؤثری برای حمایت از این شرکت ها با تصویب قوانین و مقررات و سایر حمایت های لازم برداشته اند که این امر به نوبه خود زمینه رشد و بالندگی این شرکت ها را فراهم کرده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی مشکلات، بنگاه های دانش بنیان در کشور گفت: مشکلاتی مانند سیستم های سنتیِ قدیمیِ اعتبارشناسی، مشکل نقدینگی، خطرپذیری این شرکت ها و همین طور میزان ریسک پذیری بازار در استفاده از محصولات ساخت داخل ازجمله موانع موجود بر سر راه این بنگاه ها است که قاعدتاً فناوری های نوین و بنگاه ها برای حرکت رو به جلو باید برآنها فائق آیند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ از روند رو به رشد اخذ تأییدیه برای شرکت های دانش بنیان سخن گفت و افزود: در حال حاضر بیش از یکصد شرکت دانش بنیان در صنعت نفت و گاز کشور فعالیت می کنند و صدها شرکت دیگر در مراحل مختلف ارزیابی برای اخذ تأییدیه دانش بنیان هستند که روند رو به رشدی را در این زمینه نشان می دهد که امیدواریم با توجه به نقشی که این شرکت ها می توانند در تحقق و پایداری اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اهداف اسناد بالادستی کشور داشته باشند، تمهیدات لازم برای بهبود فضای کسب وکار برای این شرکت ها اندیشیده شود.

توفیقی از راهبرد فعالیت های فناورانه پس از رفع احتمالی تحریم های بین المللی یاد کرد و گفت: نکته های که در خصوص رفع تحریم های بین المللی حائز اهمیت است کاهش هزینه های کشور در تعاملات بین المللی در صورت لغو این تحریم هاست که زمینه مناسب تری برای استفاده بهینه از منابع کشور فراهم خواهد کرد که مسلماً حضور در فضای بین المللی و امکان همکاری با شرکت های معتبر جهانی با توجه به بازار جذاب ایران و علاقمندی این شرکت ها به حضور در ایران می تواند روند تولید و به تبع آن انتقال و توسعه فناوری را شتاب بخشد و این امر منوط به برنامه ریزی درست و به موقع برای استفاده از فرصت ها و چاره اندیشی برای تهدیدات مترتب بر این موضوع است.

وی نام گذاری سال 94 با شعارِ 'دولت و ملت، همدلی و هم زبانی' را سرفصل جدیدی را درزمینه همراهی دولت و ملت برای کشور دانست و گفت: این ستاد نیز در کنار سایر بخش های دولت تلاش می کند تا به سهم خود با شکل دهی هرچه بهتر فضای همکاری بین نهادهای دولتی و بخش خصوصی در حوزه کاری خود، در مسیر پیشرفت کشور گام بردارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید 1.5درصدعلم دنیا توسط ایرانیان

تولید 1.5درصدعلم دنیا توسط ایرانیان

[h=3]تهران - ایرنا - رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: ایران در حال حاضر یک و نیم درصد از علم دنیا را تولید می کند در حالی که در سال 2000 میلادی تنها سیزده صدم درصد از علم دنیا به ایران اختصاص داشت.[/h]به گزارش ایرنا از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی افزود: سهم تولید علم ایران از سال 2000 تا 2011 مرتبا افزایش یافته و از سال 2011 تا 2013 این رشد از نرخ ثابتی برخوردار بوده و از سال 2014 سهم کشور دوباره افزایش یافته است.

وی اظهار کرد : براساس مدارک علمی ثبت شده در پایگاه های استنادی آی.اس.آی و اسکوپوس، تا اول اردیبهشت ماه سال 1394 سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم دنیا طی 15 سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است .

دهقانی بیان کرد: یکی از شاخص هایی که بر اساس آن رتبه علمی یک کشور در سطح بین المللی تعیین می شود میزان تولید علم آن کشور است و براساس سند چشم انداز و افق آن، جمهوری اسلامی ایران تا سال 1404 باید جایگاه اول اقتصادی، تولید علم و فناوری در سطح منطقه را بدست آورد.

وی تصریح کرد: براساس داده های پایگاه اسکوپوس، در سال های 2000 تا 2014 رتبه بین المللی تولید علم ایران از 48 به 16 ارتقا پیدا کرده است. همچنین براساس مدارک نمایه شده در پایگاه آی.اس.آی، جایگاه ایران از 49 در اولین سال مورد بررسی به 21 در آخرین سال مورد بررسی ارتقا یافته است.

سرپرست ISC افزود: کمیت تولید علم تنها یکی از شاخص های است که برای تعیین جایگاه علمی مورد استفاده قرار می گیرد. در سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری شاخص های مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نیز میزان اثر گذاری اقتصادی نیز مورد تاکید قرار گرفته اند. توجه به هر یک از این شاخص ها بدون در نظر گرفتن سایر آن ها به معنی حرکت در مسیر اشتباه است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در حال حاضر از منظر تولید علم، ایران از یک جایگاه رفیع بین المللی برخوردار و دومین قدرت علمی در بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد محسوب می شود. همچنین در طی سال های متمادی برترین کشور علمی در بین کشورهای عضو اوپک بوده است.

وی اظهار کرد: ایران با کسب رتبه اول تولید علم در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و همچنین رتبه نخست در بین 57 کشور اسلامی سرآمد منطقه و جهان اسلام است

سرپرست ISC در پایان افزود: هر چند علم پدیده ای بین المللی برشمرده می شود، اما بی شک مهمترین و اولین هدف تولید علم بایستی رفع نیازها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و سیاسی کشور باشد. تبدیل علم به ثروت و قدرت نیاز اساسی کشور و خواست مقام معظم رهبری است که خود نیازمند برنامه ریزی و هدایت علم کشور با بهره گیری از نظام های مدیریت علم است. در این زمینه باید گام های اساسی در کشور برداشته شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اندازه گیری میزان فلزات سنگین مخرب کلیه و کبد در آب و مواد غذایی با نانوجاذب

اندازه گیری میزان فلزات سنگین مخرب کلیه و کبد در آب و مواد غذایی با نانوجاذب

[h=3]تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه تهران موفق به ساخت نانوجاذبی شدند که قادربه اندازه گیری مقادیر کم فلزات سنگین در نمونه های آب ومواد غذایی است.[/h]به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ملیحه داودآبادی فراهانی مجری این طرح گفت: این نانوجاذب خاصیت مغناطیسی داشته وقابلیت استفاده مجدد را برای کاربرامکان پذیر می کند، از نتایج این تحقیقات می توان در صنایع غذایی و یا تصفیه آب استفاده کرد.

وی بیان کرد: فلزات سنگین سمی، مانند سرب و کادمیوم، می توانند به تدریج در بدن انسان (عمدتا در کبد و کلیه) تجمع یافته و به سلامت آن آسیب برساند، نوزادان، به دلیل سیستم های کلیوی نابالغ خود، نسبت به این عناصر آسیب پذیرتر بوده وتحمل کمتری در برابر این عناصرغیرضروری از خود نشان می دهند.

داودآبادی فراهانی اظهارکرد: یکی از راه های ورود این فلزات به بدن انسان از طریق مصرف روزانه آب و غذا است بنابراین نظارت برغلظت سرب وکادمیوم در نمونه های آب وغذا بسیارمهم است.

وی افزود: هدف این پژوهش تهیه نانوجاذب مغناطیسی با پوشش مناسب و بررسی کاربرد آن در پیش تغلیظ و اندازه گیری مقادیربسیار اندک فلزات در نمونه های مختلف آب ونمونه های غذایی بوده است.

داودآبادی فراهانی، در زمینه مزیت های نانوجاذب سنتز شده گفت: فرآیند استخراج با جاذب های مغناطیسی، قابلیت جداسازی نمونه ها را، حتی به صورت گزینشی، فراهم می آورند، از طرفی عدم نیاز به فرایند زمان بر سانتریفوژ و صاف کردن محلول و سرعت و ضریب تغلیظ بالا از دیگر فواید بکارگیری این نانوجاذب ها است.

وی یادآورشد: این ذرات پس از جمع آوری و اصلاح (در صورت لزوم) قابلیت استفاده مجدد را خواهند داشت.

وی ادامه داد: جداسازی به کمک نانوجاذب ها دارای دقت وحساسیت بالایی بوده و می تواند برای اندازه گیری فلزات مختلف درنمونه ها با حجم بالا وحاوی مقادیرناچیز از این گونه ها بکار رود، از این روش می توان در صنایع تصفیه آب و یا برای پیش تغلیظ و اندازه گیری فلزات مختلف در ماتریس های متفاوت استفاده کرد.

این تحقیق نتیجه همکاری دکتر ملیحه داودآبادی فراهانی دانش آموخته دانشگاه تهران، دکتر فرزانه شمیرانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فناوری، قدرت تمرکز انسان را کمتر از ماهی قرمز کرده است

فناوری، قدرت تمرکز انسان را کمتر از ماهی قرمز کرده است

[h=3]تهران-ایرنا- یک مطالعه نشان می دهد که میانگین دامنه توجه ( تمرکز) انسان ها به هشت ثانیه رسیده است که از متوسط دامنه توجه ماهی های کوچک قرمز کمتر است[/h]به گزارش ایرنا از پایگاه خبری شرکت اینترنتی مایکروسافت، محققان شرکت مایکروسافت در یک مطالعه که شامل ترکیبی از نظرسنجی ها و بازی های ذهنی بود اثر فناوری تلفن همراه را بر دامنه توجه انسان ها مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که دامنه توجه انسان ها در حال کوتاه شدن است و محققان علت این موضوع را بیشتر از هر چیز استفاده از تجهیزات الکترونیک و رسانه های مختلف می دانند.

در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه وسترن انتاریو کانادا به سفارش شرکت آمریکایی مایکروسافت انجام شد بیش از 100 داوطلب کانادایی به پرسشنامه ها پاسخ دادند و برای بررسی کیفیت دامنه توجه بازی های شناختی انجام دادند.

محققان از افراد مورد مطالعه در حین پاسخ دادن به پرسشنامه ها و انجام بازی های ذهنی نوار مغز یا انسفالوگرام گرفتند. نوار مغز یک روش غیر تهاجمی برای ثبت فعالیت مغز است.

نتایج این مطالعه نشان داد که متوسط دامنه توجه بزرگسالان در عصر اطلاعات اکنون به هشت ثانیه رسیده است این در حالی است که در سال 2000 این دامنه توجه 12 ثانیه بود.

با این حساب دامنه توجه انسان یک ثانیه کوتاهتر از دامنه توجه ماهی گلی است.

محققان نوشتند: اهالی کانادا که زندگی دیجیتالی تری دارند برای متمرکز کردن توجهشان در محیط هایی که لازم است تلاش می کنند. یعنی دیگر نمی توانند بیشتر از ۸ ثانیه بصورت مداوم بر روی موضوعی تمرکز کند.

اما این مطالعه در عین حال نشان داد، کاربرانی که به اندازه زیادی از فناوری استفاده می کنند عملکرد بهتری در انجام چند کار دارند.

محققان گمان می کنند که برخورداری از یک دامنه توجه اندکی کوتاه تر می تواند پاداشی برای مغز باشد که خود را بهتر به استفاده از منابع چندگانه اطلاعات و سرگرمی تطبیق دهد.اما این اطلاعات بدان معنی نیست که مغز انسان کاملا تغییر کرده است.

بروس مورتون یک محقق مغز در موسسه مغز و ذهن دانشگاه وسترن انتاریو کانادا می گوید: این اطلاعات تنها نشان می دهد که انسان اکنون به طرز متفاوتی در حال استفاده از مغز خود هستند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع خوردگی پل ها و تجهیزات نفتی با نانوحامل ها

رفع خوردگی پل ها و تجهیزات نفتی با نانوحامل ها

[h=3]تهران-ایرنا-پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، نانوحامل های پلیمری طراحی کرده اند که قادر است مواد بازدارنده خوردگی را به سطوح فلزی حمل کرده و با رهاسازی کنترل شده محتویات خود٬ مشکلات خوردگی این سطوح را رفع کند.[/h]
به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، در سال های اخیر استفاده از پوشش های بازدارنده خوردگی که می توانند عملکرد حفاظتی خود را بازسازی و ترمیم کنند٬ گسترش یافته و توجه محققان بسیاری را به این حوزه جلب کرده است.

پوشش های پلیمری گروهی از مواد هستند که برای محافظت از پیدایش خوردگی در فلزات به کار می روند.

محقق واحد علوم و تحقیقات و طراح نانوحامل های پلیمری، هدف از اجرای این پروژه را ساخت پوشش های نانوکامپوزیتی ضدخوردگی با خاصیت خود اصلاح شونده ذکر کرد و گفت: به همین منظور طراحی و ساخت نانوحامل های حاوی مواد بازدارنده خوردگی به منظور رساندن مؤثر و کنترل شده این مواد به سطح پوشش های پلیمری مدنظر قرار گرفت.

دکتر سحر امیری افزود: در صورت بروز خوردگی در سطح٬ مواد بازدارنده خوردگی٬ به صورت کنترل شده از درون نانوحامل آزاد شده و موجب ترمیم سطوح خورده شده می شود در نتیجه می توان مشکل خوردگی در پایه های پلها٬ دکل های نفتی و همچنین قطعات فلزی ماشینها را به سادگی کنترل و رفع کرد.

وی در ادامه به مقایسه استفاده از این نانوحامل با کاربرد مواد بازدارنده خالص پرداخت و عنوان کرد: بازدارنده خوردگی کپسولی شده مزایای متعددی نسبت به بازدارنده در حالت آزاد دارد از جمله اینکه کمپلکس به کار رفته در ساخت این نانوحامل خیلی متراکم است و توقع می رود به راحتی با پوشش پلیمری اتصال عرضی تشکیل دهد.

امیری یادآور شد: از طرفی پس از ایجاد اتصال٬ بازدارنده به سختی و آهستگی از درون نانوحامل آزاد شده و در نتیجه اثرات آن به مدت طولانی حفظ خواهد شد.

به گفته وی این نانوحامل با استفاده از روش های دستگاهی TEM و SEM بررسی شده و ابعاد نانومتری کپسول های حاوی بازدارنده خوردگی به تأیید رسیده است.

نتایج این تحقیقات در طراحی پلها٬ دکلها و تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت و صنعت دریایی و نیز صنعت خودروسازی قابل استفاده خواهد بود.

دکتر سحر امیری عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات و دکتر اعظم رحیمی عضو هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در انجام این طرح همکاری داشته اند و نتایج این تحقیقات در مجله Journal of Polymer Research ( جلد ٬22 شماره ٬5 سال 2015) به چاپ رسیده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت دانش بنیان اصفهان مدال طلای مسابقات آسیایی اختراعات را کسب کرد

شرکت دانش بنیان اصفهان مدال طلای مسابقات آسیایی اختراعات را کسب کرد

[h=3]اصفهان - ایرنا- یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به کسب سه مدال طلای مسابقات آسیایی اختراعات و نوآوری های کره جنوبی شد.[/h]


به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز دوشنبه اعلام کرد: شرکت دانش بنیان تیام پارسی پاسارگاد، مستقر در این شهرک موفق به کسب سه مدال طلا از مسابقات اختراعات و نوآوری های کره جنوبی (WIC 2015) شد.

شرکت دانش بنیان تیام پارسی در حوزه انرژی های نو در این دوره از مسابقات آسیایی اختراعات و نوآوری های کره جنوبی حضور یافته بود.

فناوری های سیستم تولید توان هیدرو پنوماتیک با شماره ثبت اختراع 84126، پمپ آب بر اساس فناوری خورشیدی - گرمایی با شماره ثبت اختراع 84128 و دیش خورشیدی - هیبریدی (ترکیبی) ساخته این شرکت دانش بنیان حائز مدال طلای این رقابت جهانی شد.

این شرکت دانش بنیان با ارایه کالا و خدمات به منظور بهره برداری از انرژی خورشیدی، منابع آبی و حرارت اتلافی با هدف استفاده بهینه از منابع تجدید پذیر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشغول فعالیت است.

مسابقات آسیایی اختراعات و نوآوری های کره جنوبی هر سال توسط انجمن مخترعان آسیا و خبرگزاری مخترعان کره جنوبی برگزار می شود.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان و تولید ثروت از علم راه اندازی شده است.

این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 بطور جدی با راه اندازی اولین مرکز رشد فناوری در کشور و با هدف حمایت و هدایت شرکتهای کوچک و نوپای دانش بنیانی که ایده های نوآورانه و فناورانه داشته و امکانات لازم جهت عملیاتی کردن آن را ندارند آغاز کرد و به عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و تبدیل علم به ثروت ایفای نقش کرده است.

اکنون بیش از 370 شرکت دانش بنیان در این شهرک مستقر است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بزرگترین آزمایشگاه تجهیزات ضدانفجار در ایران گشایش یافت

بزرگترین آزمایشگاه تجهیزات ضدانفجار در ایران گشایش یافت

[h=3]تهران- ایرنا- محققان پژوهشگاه مواد وانرژی بزرگترین آزمایشگاه تجهیزات ضدانفجار را به همراه نخستین الکتروموتور ضدانفجار ساخت ایران ارایه کردند.[/h]


به گزارش ایرنا از پژوهشگاه مواد و انرژی، این ارایه در محل کارخانجات شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) صورت گرفت.

نخستین الکتروموتور ضدانفجار ساخت ایران به ظرفیت 230 کیلووات رونمایی شد و همزمان بزرگترین آزمایشگاه تجهیزات ضدانفجار کشور در محل کارخانه جمکو گشایش یافت.

در این مراسم مهرداد عدل عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی به عنوان نماینده مشاور و ناظر پروژه در خصوص آن اظهار داشت: آزمایشگاه کاربردی الکتروموتورها و تجهیزات ضدانفجاری قابلیت تزریق گازهای مختلف را دارد تا تجهیزات در محیط گازی آزمایش شوند.

عدل افزود: این آزمایشگاه کاربردی نخستین نمونه از این دست در کشور است که تحمل قدرت انفجاری معادل 100 کیلو تی.ان.تی را دارد.

وی میزان اشتغالزایی فعالیت این آزمایشگاه را 50 نفر بصورت مستقیم و 50 نفر بطور غیرمستقیم بیان کرد و گفت: قرار بود این آزمایشگاه 2 سال قبل توسط کارشناسان آلمانی راه اندازی شود که با وجود تحریم ها، با تکیه بر نیروهای بومی به بهره برداری رسید.

طراحی و نظارت بر اجرای این طرح ملی توسط مهندسین مشاور طرح هندسه نو و با همکاری پژوهشگاه مواد و انرژی صورت گرفته است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشرفت های علمی و فناوری ایران تحسین برانگیز است

پیشرفت های علمی و فناوری ایران تحسین برانگیز است

[h=3]تهران- ایرنا- معاون مدیرکل سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اظهار داشت که همواره پیشرفت های علمی و فناوری ایران را تحسین کرده ایم.[/h]


به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا ، فلاویا اشلگل معاون مدیرکل یونسکو در بخش علوم طبیعی که به تهران سفر کرده است با محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیدار کرد.

وی در این دیدار با بیان اینکه ایران اولین کشوری است که از زمان پذیرش مسوولیتش از آن بازدید می کند، اظهار داشت: تنوع فعالیت های علمی ایران که از علوم کاربردی تا علوم پایه را پوشش می دهد، بسیار قابل توجه است.

معاون مدیرکل یونسکو ضمن اشاره به نهادینه شدن فرهنگ نوآوری در ایران گفت: همکاری های ایران و یونسکو همواره سودمند بوده و ما علاقه مند به بررسی چالش ها و یافتن راه کارهایی برای تحکیم و تقویت همکاری ها هستیم .

براساس گزارش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اشلگل افزود: ما همیشه ایران را در زمینه پیشرفت های پزشکی، دارو و تکنولوژی ها و نوآوری ها تحسین کرده ایم و معتقدیم که ایران مثال زنده ای از ترکیب سنت و نوآوری است.

محمد فرهادی نیز در این دیدار گزارشی از پیشرفت های علمی و فناوری ایران ارائه کرد.

وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه های ایران و پیشرفت های علمی و فناوری و نوآورانه صورت گرفته در مراکز علمی و تحقیقاتی ایران، به چالش های کشور در زمینه تغییرات آب و هوایی، ریزگردها، بحران آب و سالمند شدن جمعیت اشاره کرد و گفت: با ارتقای سطح بهداشت جامعه و بالا رفتن امید زندگی، پرداختن به طب سالمندی نیز به یکی از ضرورت های کشور تبدیل شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
62 هزار دانش آموخته ثمره تلاش 30 ساله واحد علوم و تحقیقات است

62 هزار دانش آموخته ثمره تلاش 30 ساله واحد علوم و تحقیقات است

[h=3]تهران - ایرنا - رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت 62 هزار دانش آموخته را از نتایج فعالیت 30 ساله این واحد دانشگاهی برشمرد.[/h]


به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی عباسپور روز سه شنبه در مراسم سی و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، گفت: واحد علوم و تحقیقات اندکی پس از تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تمرکز بر تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و تأمین اعضای هیأت علمی برای دانشگاه در سال 1363 تشکیل شد.

وی افزود: این واحد در فضایی کمتر از 500 متر مربع در زمین به مساحت حدود دو هزار متر مربع در خیابان یخچال قلهک آغاز به کار کرد و اکنون در فضای آموزشی بیش از 250 هزار مترمربع و در اراضی حدود 350 هکتاری استقرار دارد.

عباسپور با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات با تکیه بر توان علمی موجود در کشور از ابتدا اقدام به راه اندازی و پذیرش دانشجو در دروه های تحصیلات تکمیلی بخصوص دکتری کرد، افزود: این واحد برای اولین بار در کشور در بعضی از رشته ها مانند دکتری مهندسی برق، مهندسی هسته ای و مهندسی مکانیک اقدام به پذیرش دانشجو کرد که خود الگویی شد تا بسیاری از دانشگاه های دیگر کشور نیز اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع دکتری کنند.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر واحد علوم و تحقیقات در 594 رشته دانشجو پذیرش می کند، تصریح کرد: 224 رشته در مقطع دکتری، یک رشته در مقطع دکتری حرفه ای، 342 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 27 رشته در مقطع کارشناسی، رشته های واحد علوم و تحقیقات را تشکیل می دهند.

عباسپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر هشت هزار و 433 دانشجو در مقطع دکتری، 330 دانشجو در مقطع دکتری عمومی، 21 هزار و 273 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، 10 هزار و 335 دانشجو نیز در مقطع کارشناسی در 20 دانشکده این واحد مشغول به تحصیل هستند که تاکنون و در طی 30 سال فعالیت این واحد حدود 62 هزار دانشجو فارغ التحصیل شده اند.

رئیس واحد علوم و تحقیقات، تربیت اساتید جوان و برجسته ای که هم اکنون در سراسر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه های کشور مشغول به فعالیت هستند را از افتخارات این واحد دانشگاهی برشمرد.

به گفته وی اکنون 842 عضو هیأت علمی در واحد علوم و تحقیقات فعالیت می کنند که حدود 25 درصد در پایه استادی، 20 درصد دانشیار و باقی در پایه استادیاری هستند.

عباسپور افزود: در سال گذشته 120 استاد به کادر هیأت علمی این واحد دانشگاهی اضافه شده است و درصدد هستیم در سال جاری 250 استاد دیگر نیز به عنوان عضو هیأت علمی جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای نقشه جامع علمی و فناوری کشور، مبادرت به ایجاد شرکت های دانش بنیان، تجهیز آزمایشگاه های آموزشی و پژوهشی و ایجاد، گسترش و توسعه مراکز تحقیقاتی متعددی شده است، ادامه داد: مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی متعددی در این واحد مشغول فعالیت است که از جمله آن می توان به مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی، مرکز تحقیقاتی فیزیک پلاسما، مرکز تحقیقات سلامت و پایش، مرکز تحقیقات بیوفتونیک که در نوع خود منحصر به فرد هستند اشاره کرد.

وی ادامه داد: تولید نانو رس در مقیاس صنعتی برای مصارف رنگ، کامپوزیت و تصفیه پس آب، احداث نیروگاه بادی با ظرفیت 100 مگاوات در مناطق گنجه و رستم آباد، امحاء زباله های بیمارستانی در راکتورهای پلاسمایی از جمله مواردی هستند که در قالب شرکت های دانش بنیان در حال انجام است.

عباسپور افزود: به منظور توسعه همکاری های صنعت و دانشگاه، تفاهم نامه های متعددی با سازمان و دستگاه های اجرایی کشور منعقد شده است که همسو با سیاست های ریاست دانشگاه در جهت کاهش وابستگی به شهریه دانشجویی است، همچنین در راستای تحقق سیاست های جهانی شدن دانشگاه، تفاهم نامه های همکاری متعددی با دانشگاه های معتبر بین المللی از جمله دانشگاه های متروپولیتن انگلستان، فولترتون کالیفرنیا، وسترن میشیگان، ورشو و لودز لهستان انعقاد شده است.

وی یادآور شد: واحد علوم و تحقیقات به عنوان عضو هیأت رئیسه پروژه اراسموس ماندوس اتحادیه اروپا برگزیده و همچنین کرسی انرژی های پاک و تجدیدپذیر نیز از سوی سازمان جهانی یونسکو به این واحد محول شده است و انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه تولز فرانسه، مدرسه عالی فنی مونترال کانادا و سازمان مسکن انسان سازمان ملل متحد (Habitat) و FAO نیز جزو برنامه های آتی ما قرار دارد.

عباسپور ادامه داد: مرکز اسلامی پیامبر اعظم (ص)، مسجد امام علی (ع)، ساختمان آموزشی ابن سینا، مقبره الشهدا و مرکز اسناد علمی و کتابخانه زنده یاد دکتر حسن حبیبی که امروز و در جریان بازدید رییس جمهوری افتتاح شد در زمره تلاش های گسترده ایست که دانشگاه آزاد اسلامی در جهت ایجاد فضای مطلوب و استاندارد در سطح دانشگاه های معتبر جهانی، نسبت به آن اقدام کرده است.

وی احداث پنج بلوک آموزشی به مساحت 160 هزار متر مربع و سالن همایش یک هزار نفری در کنار دیگر سالن های موجود را از جمله پروژه های عمرانی واحد علوم تحقیقات و در راستای استانداردسازی فضاهای آموزشی آن ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری صبح امروز 29 اردیبهشت ماه با حضور در واحد علوم و تحقیقات، از مراکز علمی و پژوهشی نظیر مرکز فیزیک پلاسما که یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی در زمینه فیزیک اتمی و فیزیک پلاسما در کشور است بازدید کرد.

پروژه دانشکده صنایع غذایی (ساختمان ابن سینا) با مساحت نزدیک به 50 هزار مترمربع، پروژه مسجد و مرکز اسلامی پیامبر اعظم (ص) با مساحت پنج هزار و 500 مترمربع، پروژه ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد مرحوم دکتر حبیبی با مساحت 45 هزار مترمربع و پارکینگ طبقاتی با مساحت حدود 75هزار مترمربع از جمله پروژه های عمرانی بود که صبح امروز به دست رئیس جمهوری افتتاح شد
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ستاری: اساس اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی است

ستاری: اساس اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی است

به گزارش خبرنگار ایرنا سورنا ستاری روز سه شنبه در بازدید از پارک علم و فناوری لرستان افزود : در کنار اقتصاد دانش بنیان و توسعه علوم و فناوری استفاده از ایده و تفکر نیروی انسانی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه اقتصاد نفتی اخلاق نفتی ایجاد می کند و این تفکر در دانشگاه ها و مراکز علمی نیز نمود یافته است تصریح کرد : اقتصاد نفتی در جامعه باور اعتبارات 100 درصدی و اشتغال دولتی را ایجاد کرده است.

به گفته وی با وابستگی به اقتصاد نفتی دانشجویان در دانشگاه ها غیر کارآفرین تربیت می شوند.

ستاری گفت: ساختمان و تجهیزات را می توان ایجاد کرد اما ایده و فکر را نمی توان خلق کرد.

معاون رییس جمهوری همچنین اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی خلاق و کار آفرین ارزش افزوده را افزایش می دهد و این در حالی امکان پذیر می شود که بتوان شیوه تفکر در سطح جامعه را تغییر داد.

وی همچنین برای مرتفع شدن مشکلات و طرح های فناوری لرستان گفت: برای تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان استان لرستان و صندوق نوآوری آمادگی وجود دارد.

وی افزود : صندوق پژوهش فناوری در لرستان باید راه اندازی شود و با ایجاد ارتباطات قوی تر مشکلات احتمالی شرکت های دانش بنیان لرستان در همین استان حل شود چراکه ضرورتی برای مراجعه به مرکز برای دریافت تسهیلات و سایر مشکلات وجود ندارد.

به گزارش ایرنا معاون رییس جمهوری در جلسه با هیات علمی و معاونان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز افزود : شرکت های دانش بنیان با ارایه طرح و ارزیابی از تسهیلات قانون و معافیت مالی و گمرکی بهره می گیرند.

وی اظهار کرد : در زمان حاضر ما آمادگی تجهیز آزمایشگاه ها و فراهم کردن تجهیزات آزمایشگاهی برای این شرکت ها را داریم اما تجهیزات تنها ابزار مورد نیاز این فعالیت ها نیست و فکر و ایده های نوین بهترین ابزار است.

وی با بیان اینکه نخبگان باید کشور را حمایت کنند و انتظار کمک به نخبگان نباید وجود داشته باشد تصریح کرد : استعداد های برتر باید شناسایی و توانمند شوند تا به نیروهای نخبه و خلاق برای کمک به سطح علمی جامعه تبدیل شوند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران در حوزه فناوری نانو چشم اندازی روشن پیش رو دارد

ایران در حوزه فناوری نانو چشم اندازی روشن پیش رو دارد

[h=3]کرج - ایرنا- معاون ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: نخستین بار در سال 1380 برنامه اولیه نانو با هدف تولید ثروت و قرار گرفتن ایران درمیان 15 کشور اول تنظیم شد و امروز ایران در این زمینه به جایگاه مناسبی دست یافته و چشم اندازی روشن پیش رو دارد.[/h]
به گزاش ایرنا، سید مهدی رضایت روز چهارشنبه در دومین همایش ملی علوم و فناوری های نانو که در دانشگاه خوارزمی کرج برگزار شد، افزود: در حوزه نانو ما روند رو به رشدی داشته ایم، به طوری که بحث نانو را در کلیه سطوح دانش آموزی، دانشگاه و مدیریت و تشکل ها راه اندازی کرده ایم.

وی اظهار کرد:هم اکنون 152 شرکت در حوزه نانو دارای محصول هستند و 90 درصد تجهیزات فناوری نانو در داخل کشور ساخته می شود که 120 مورد از این نوع تجهیزات در حال حاضر مورد استفاده هستند.

وی خاطرنشان کرد: افق ایران تا سال 1404 در سه حوزه بازارهای نانو، محصولات جدید و مرجعیت علمی خواهد بود.

این همایش با محورهای نانو فیزیک، فوتونیک، مواد، مکانیک، الکترونیک، زیست فناوری، شیمی، پزشکی و محاسبات به مدت دو روز برگزار می شود.

رضایت ادامه داد: درحال حاضر 24 هزار هیات علمی و محقق در حوزه نانو فعالیت می کنند که ارایه 705 مقاله در 100 مجله برتر دنیا از نتایج بارز فعالیت های آنها است.

معاون ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه از ضرورت تجاری سازی فناوری نانو سخن به میان آورد و گفت: تجاری سازی رمز توسعه فناوری نانو است و مردم باید از نتایج مثبت این دانش بهره مند شوند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولت کل هزینه ثبت اختراع استادان و دانشجویان را پرداخت می کند

دولت کل هزینه ثبت اختراع استادان و دانشجویان را پرداخت می کند

[h=3]تهران-ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پرداخت کل هزینه ثبت پتنت (سند ثبت اختراع ) استادان و دانشجویان از برنامه های امسال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.[/h]به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سورنا ستاری روز پنج شنبه در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ملی زیست فناوری در محل سالن همایش خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران گفت: معاونت فناوری سال جاری دو برنامه در دستور کار دارد که یکی مرجعیت علمی شامل چاپ مقاله در 50 مجله اول جهان و دیگری حمایت از ثبت پتنت است.

ستاری گفت: پیش از این برنامه هایی در صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از ثبت پتنت بود اما امسال معاونت در نظر دارد تا کل هزینه ثبت پتنت اساتید و دانشجویان را پرداخت کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: در حال حاضر آشنایی زیادی با ثبت پتنت وجود ندارد و اکنون به ازای هر 800 مقاله یک ثبت پتنت داریم که عدد قابل قبولی نیست.

ستاری با بیان اینکه وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد زیر ساخت های مناسب در حوزه زیست فناوری است، افزود: در حال حاضر اولویت ما NBIC است که شامل نانو، بایو، فناوری اطلاعات (ICT) و علوم شناختی می شود. در آینده اقتدار ملی تلفیقی از این چهار فناوری خواهد بود که زیست فناوری یکی از پایه های علمی آن است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در زمینه زیست فناوری در حوزه تجاری سازی پیشرفت خوبی نداشیم اما در حوزه دارو وضعیت خوبی داریم .

ستاری با اشاره به اینکه در حوزه اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان پیشرفت های خوبی حاصل شده ، گفت: اعمال حمایت های قانونی از شرکت ها مانند معافیت های گمرکی و مالیاتی و استقرار شرکت ها در شعاع 120 کیلومتری شهرها از اقداماتی است که در این راستا انجام شده است .

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان پیشرفت مناسبی داشته ایم اما از لحاظ فرهنگی در این زمینه عقب هستیم زیرا در کشوری که پایه نفتی دارد جا انداختن اقتصاد دانش بنیان بسیار دشوار است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پایین آمدن قیمت نفت گفت: سهم درآمدهای دولت از حوزه نفت به حدود 20 درصد رسیده است که باعث شده وضعیت مالی دولت خوب نباشد ولی زمینه خوبی برای توجه به موضوع اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده که اجرای آن به یک مکانیزیم دو طرفه نیاز دارد.

ستاری اعلام کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد در حوزه تجاری سازی و حرکت در مرزهای دانش همکاری کند .

سومین جشنواره و نمایشگاه ملی زیست فناوری ایران تا شنبه دوم خرداد ادامه دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضور 100 شرکت زیست فناور، مرکز رشد و پارک علم و فناوری در جشنواره زیست فناوری ایران

حضور 100 شرکت زیست فناور، مرکز رشد و پارک علم و فناوری در جشنواره زیست فناوری ایران

[h=3]تهران-ایرنا- سومین جشنواره و نمایشگاه زیست فناوری ایران روز پنجشنبه با حضور 100 شرکت زیست فناور، مرکز رشد و پارک علم و فناوری در سالن همایش خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد.[/h]


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هدف از برگزاری این جشنواره شناخت ظرفیت های تحقیقاتی و صنعتی کشور در ابعاد مختلف دارویی، پزشکی، کشاورزی، صنعتی، محیط زیست، تقویت همکاری بین اجرا و پژوهش، زمینه سازی برای حضور شرکت های زیست فناور در بازارهای بین المللی و ارتقای دانش عمومی در حوزه زیست فناوری عنوان شده است.

در این دوره از جشنواره 16 کارگاه آموزشی با اعطای گواهینامه، 3 نشست تخصصی با عناوین زیست فناوری و اقتصاد دانش بنیان و زیست فناوری پزشکی، همچنین زیست فناوری کشاورزی برگزار می شود.

10 مرکز علمی مختلف مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، بنیاد ملی نخبگان و ... در این جشنواره حضور دارند که می توانند در این کارگاه ها شرکت کنند.

در این دوره از جشنواره از برترین های زیست فناوری تقدیر به عمل می آید.

سومین جشنواره و نمایشگاه زیست فناوری کشور تا روز شنبه دوم خرداد در نمایشگاه بین المللی تهران ادامه دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از نانوکامپوزیت برای بازیافت اکسیژن داخل فضاپیما

استفاده از نانوکامپوزیت برای بازیافت اکسیژن داخل فضاپیما

[h=3]تهران-ایرنا-آژانس فضایی آمریکا (ناسا) به دنبال ساخت دستگاه بازیافت اکسیژن با استفاده از نوعی نانوکامپوزیت است که برای سفر انسان به مریخ که هشت ماه به طول خواهد انجامید مورد استفاده قرار می گیرد.[/h]به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ناسا، دانشگاه تگزاس را به عنوان یکی از چهار موسسه همکار خود برای پروژه بهبود بازیافت اکسیژن و استفاده مجدد آن در فضاپیما انتخاب کرد.

این فناوری برای سفر انسان به مریخ ضروری است. در این راستا، ناسا 513356 دلار به دانشگاه تگزاس برای همکاری در توسعه این برنامه پرداخت کرد.

دانشگاه تگزاس به همراه سه موسسه دیگر باید بتوانند کارایی بازیافت اکسیژن را به بالای 75 درصد برسانند.

برایان دنیس محقق ارشد این پروژه بوده با کریشنان راجشوار بر روی این پروژه کار خواهند کرد.

این گروه قصد دارند روی ساخت راکتور الکتروشیمیایی میکروسیالی برای جدا کردن اکسیژن از دی اکسید کربن کار کنند. این راکتور که قرار است در سال آینده ساخته شود اکسیژن را از هوای بازدم افراد داخل کابین جدا می کند.

دنیس گفت : بعد از 15 ماه کار روی فاز اول این پروژه، نمونه اول این دستگاه را به ناسا تحویل خواهیم داد. اگر برای فاز دوم نیز انتخاب شدیم، روی ساخت واحد اصلی کار خواهیم کرد که امیدواریم که این فناوری بتواند در ایستگاه بین المللی فضایی نصب شود.

دنیس اضافه کرد:این دستگاه از آب و دی اکسید کربن به عنوان مواد اولیه استفاده کرده تا اکسیژن و هیدروکربن هایی نظیر متان تولید کند. گازهای هیدروکربنی به بیرون از کابین فرستاده شده و اکسیژن برای تنفس مورد استفاده قرار می گیرد.

دنیس افزود: الکترود نانوکامپوزیتی ساختیم که با پتانسیل های بسیار پایین می تواند به سرعت اکسیژن ایجاد کند. این بدان معنی است که این نانوالکترود می تواند در زمان کم، با مصرف انرژی بسیار کم مقدار اکسیژن زیادی را تولید کند. مصرف انرژی در فضاپیماها اهمیت زیادی دارد زیرا انرژی در انجا از پنل های خورشیدی تامین شده و مقدار تولید انرژی کم است. بنابراین این دستگاه باید کوچک و کم مصرف باشد.

وی گفت :در حاضر از فناوری در ایستگاه های فضایی استفاده می شود که نرخ بازیافت آن 50 درصد است. با افزایش این نرخ می توان مقدار اکسیژن حمل شده را کاهش داد و به جای آن اسباب و تجهیزات مورد نیاز را به فضا منتقل کرد که با این کار زمان ماموریت های فضایی افزایش می یابد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رطوبت زدایی گاز طبیعی به کمک نانوغشای سرامیکی

رطوبت زدایی گاز طبیعی به کمک نانوغشای سرامیکی

[h=3]تهران- ایرنا- محققان دانشگاه علم و صنعت ایران برای جداسازی رطوبت از گاز طبیعی در فرایند های پالایش گاز، به ساخت و بررسی نوعی نانوغشای سرامیکی پرداختند.[/h]به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نانوغشای ساخته شده از مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی برخوردار است و در صورت استفاده از آن، بازده فرایند رطوبت زدایی از گاز طبیعی افزایش و میزان مصرف انرژی کاهش می یابد.

هدف اصلی این تحقیق، سنتز غشای زئولیتی با اندازه حفره های بین مولکول های آب و متان، به منظور رطوبت زدایی از گاز طبیعی است.

به گفته دکتر سعید شیرازیان مجری این طرح پژوهشی، فرآیندهای متداول رطوبت زدایی از گاز متان، شامل جذب یا جذب سطحی است. این روش ها دارای معایب متعددی از جمله مصرف بالای انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی هستند.

وی افزود: این در حالی است که می توان غشاهای زئولیتی را به دلیل مقاومت شیمیایی و حرارتی بالا و همچنین خاصیت غربال مولکولی به عنوان جایگزین فرآیندهای مرسوم رطوبت زدایی انتخاب کرد.

شیرازیان ادامه داد: استفاده از غشاهای زئولیتی در صنعت پالایش نفت و گاز، منجر به افزایش بازده جداسازی و کاهش میزان هدر رفت گاز طبیعی، مصرف انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی نسبت به فرآیندهای رایج پالایش گاز می شود.

به طور کلی، علاوه بر رطوبت زدایی از گاز طبیعی، فرآیندهای جداسازی غشایی کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی، تصفیه آب، داروسازی و صنایع غذایی دارند.

نتایج این طرح پژوهشی در مجله Journal of Industrial and Engineering Chemistry منتشر شده است.
 
بالا