اخبار علوم و فناوری

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانو ساختارهای فولرین به کمک امواج فراصوت

ساخت نانو ساختارهای فولرین به کمک امواج فراصوت

تهران - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه کاشان در تحقیقات خود از روشی ساده، مؤثر و سریع برای ساخت نانوساختارهای فولرین استفاده کردند.این روش،میزان اتلاف انرژی را کاهش داده و بدون ایجاد محصولات جانبی، بازده محصول را به میزان فراوانی افزایش می دهد.




به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، از میان نانو مواد می توان به تمامی نانوساختارهای کربنی مانند نانوالماس ها، فولرین ها و نانولوله های کربنی اشاره کرد. بعد از کشف فولرین و تولید آزمایشگاهی آن، پژوهش های فراوانی در مورد روش های تهیه انواع نانو ساختارهای فولرینی و نیز روش های شناسایی و اثبات ساختار آن ها توسط محققین انجام گرفته است.

اهمیت این تحقیقات را می توان به کاربرد نانو ساختارهایی با پایه ی فولرین در علم مواد، شیمی دارویی و وسایل فوتوالکترونیک ارتباط داد.

دکتر جواد صفایی قمی هدف این طرح پژوهشی را بدین شرح توضیح داد: ما از امواج فراصوت به عنوان روشی نوین در تهیه نانوساختارهای با پایه ی فولرین استفاده کردیم. این روش، مبتنی بر اصول شیمی سبز و سازگار با محیط زیست است.

به گفته این محقق، طی فرایند تولید با امواج فراصوت، علاوه بر ایمنی کار، اتلاف انرژی کمتر شده و زمان واکنش به نحو چشمگیری کاهش یافته است. افزون بر این، بازده محصولات تا حدود دو برابر افزایش یافته و محصولات جانبی تولید نخواهد شد.

با توجه به کارایی و عملکرد این نانو مواد در جذب نور و تبدیل انرژی نورانی به انرژی الکتریکی، می توان از آن ها در کاربردهای الکترونی و نوری ویژه، صنایع فوتوالکترونیک و یا وسایلی از جمله سلول ها و باطری های خورشیدی استفاده نمود و کاربرد این ترکیبات به طور گسترده در وسایل فوتوولتاییک است.

نانوساختارهای تولید شده با روش های طیف سنجی FT-IR، 1H NMR، 13C NMR و Mass مورد بررسی قرار گرفته اند. با توجه به اینکه قطر نانوساختار فولرین توسط روش های طیف سنجی حدود 0/7 نانومتر تعیین شده و می توان اندازه متوسط این نانوساختارها را حدود 0/7 تا 1 نانومتر تخمین زد.

صفایی قمی در ادامه به نحوه عملکرد روش فراصوت پرداخت و افزود: امواج فراصوت به عنوان روشی ملایم، مؤثر و سازگار با محیط زیست نسبت به روش های معمولی حرارتی، می تواند جایگزین آن ها شود. تحت امواج فراصوت، دما و فشار بالایی درون حباب های موجود در مخلوط واکنش تولید شده و در نتیجه مخلوط واکنش را فعال خواهد کرد.

وی ادامه داد: زمانی که سطوح این حبابها متلاشی می شود، سرعت واکنش افزایش می یابد. با انجام واکنش حلقه زایی تحت امواج فراصوت که از طریق برخورد مؤثر و کافی بین مواد اولیه اتفاق می افتد، سرعت فرایند تسریع می شود.

این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر جواد صفایی قمی- عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان و دکتر ریحانه معصومی- دانش آموخته شیمی آلی این دانشگاه - است که نتایج آن در مجله ( Ultrasonics Sonochemistry جلد 23، شماره 1، سال 2015، صفحات 212 تا 218) منتشر شده است.

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت گاز

سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت گاز

سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت گاز

به نقل از فارس _ عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت : برای سال ۹۴ برنامه هایی در سطح گسترده در شرکت ملی گاز خواهیم داشت که اجرای خط ششم سراسری برای صادرات گاز به عراق هم در بصره و هم در بغداد و اجرای خط لوله در سیستان و بلوچستان از جمله این برنامه‌ها هستند. وی با بیان اینکه عراق خط لوله داخلی خود را آماده کرده و ما باید کار سنگینی برای تکمیل خط در خاک خودمان انجام دهیم، اضافه کرد: این پروژه را ۳ پیمانکار که قرارگاه خاتم الانبیاء و شرکت پایندان از جمله آنها هستند اجرا می کنند و در حال گرفت سرمایه گذار جدید برای خط لوله بصره هستیم.


مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: گازرسانی به کل شهرها و روستاهای باقی مانده براساس بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه نیز در سال ۹۴ در دستور کار ما خواهد بود و تصور می کنم سال ۹۴ یکی از پرتحرک ترین و پر سرمایه گذارترین سال‌های شرکت ملی گاز خواهد بود چنانکه برای دو خط لوله و گازرسانی شهری و روستایی آگهی های جذب سرمایه گذار براساس بند ق تبصره ۲ قانون بودجه را به تازگی منتشر کرده ایم. وی در پایان گفت: تصور می کنم در سال ۹۴ در حیطه مسئولیت شرکت ملی گاز حداقل ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین در فاز ۱۲

تولید روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین در فاز ۱۲

به نقل از فارس _ علی‌اکبر شعبانپور امروز در عسلویه با اشاره به موفقیت‌های نفت و گاز پارس در سال ۹۳ اظهار داشت: در یکسال اخیر شاهد اقدامات مهم و ارزشمندی در صنعت نفت و منطقه پارس جنوبی بودیم که افتتاح فاز ۱۲ اوج این افتخارات و موفقیت‌هاست. وی افزود: وزیر نفت با تدبیر بسیار خوب، زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های و توانمندی‌های موجود را فراهم کرد و امیدواریم این موفقیت‌ها تداوم داشته باشد. مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تولید روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز شیرین در فاز ۱۲ پارس جنوبی خاطرنشان کرد: تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و تولید روزانه ۷۵۰ تن گوگرد نیز از تولیدات مهم این فاز است. شعبان‌پور تصریح کرد: در راه‌اندازی و تکمیل فاز ۱۲ پارس جنوبی شاهد تلاش شبانه‌روزی کارکنان و متخصصان بودیم و این فاز با تلاش متخصصان داخلی به بار نشست.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه ۶ ردیف شیرین‌سازی فاز ۱۲ در مدار کامل قرار دارند اظهار داشت: بر اساس آمار موجود، فاز ۱۲ ماهانه ۳۲۷ میلیون دلار درآمدزایی دارد. شعبان‌پور اضافه کرد: براساس آمار و ارقام موجود تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از فاز ۱۲ پارس جنوبی صادر شده است. وی در پایان بیان کرد: تکمیل و راه‌اندازی سایر فازهای پارس جنوبی نیز از برنامه‌های اساسی صنعت نفت و شرکت نفت و گاز پارس است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه‌های وزارت نفت در سال ۹۴ : آغاز ساخت ۸ پالایشگاه گاز

برنامه‌های وزارت نفت در سال ۹۴ : آغاز ساخت ۸ پالایشگاه گاز

به نقل از مهر _ بیژن زنگنه امروز در حاشیه برگزاری آخرین نشست هیات دولت در تشریح برنامه های صنعت نفت در سال ۹۴، گفت: تکمیل و بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی مهمترین برنامه اولویت دار صنعت نفت در سال ۹۴ است. وزیر نفت با اعلام اینکه افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک به ویژه میادین مشترک نفتی غرب کارون و پارس جنوبی را اولویت دارترین برنامه کاری صنعت نفت عنوان کرد و افزود: در حوزه نفت طرح‌های غرب کارون برای تولید ۷۰۰ هزار بشکه در قالب یک برنامه سه سال طراحی و در حال اجرا است. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه توسعه شبکه گاز روستایی و اجرای هشت مینی پالایشگاه میعانات گازی در مجموع با ظرفیت تولید ۴۸۰ هزار بشکه از دیگر برنامه‌های اولویت دار صنعت نفت ایران در سال ۹۴ است، اظهار داشت: بر این اساس پیش بینی می شود عملیات اجرایی ساخت ۸ مینی پالایشگاه میعانات گازی اواسط سال اینده در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز خواهد شد. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه طرح های گازرسانی به سیستان و بلوچستان و خطوط صادرات گاز به عراق از دیگر برنامه های وزارت نفت در سال ۱۳۹۴ خواهد بود، تبیین کرد: سال آینده در حوزه پتروشیمی شاهد جهش خواهیم بود و با افزایش تولید اتان و تحویل آن به پتروشیمی‌ها، تولیدات صنایع تکمیلی پتروشیمی افزایش خواهد یافت.

زنگنه مهم‌ترین عملکرد وزارت نفت درخصوص اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی را به مدار آوردن ۶ فاز پارس جنوبی در سال ۱۳۹۳ دانست و یادآور شد: این کار اگر با مدیریت خارجی‌ها آن هم در شرایط غیر تحریم انجام می‌شد باز هم اقدامی بزرگ بود، چه رسد به آنکه همه کار را با مدیریت و اتکا به ظرفیت‌های ایرانی و در شرایط تحریم و سقوط قیمت نفت انجام دادیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه‌اندازی نخستین هیت پمپ ایرانی در کشور

راه‌اندازی نخستین هیت پمپ ایرانی در کشور

به نقل از تسنیم _ “یوسف آرمودلی” اظهار داشت: نخستین سامانه هیت پمپ ۱۰۰ درصد ایرانی امروز در شرکت گاز استان قم راه‌اندازی شد. وی افزود: این سامانه در زمستان گرمایش و در تابستان سرمایش ایجاد و از مصرف گاز جلوگیری می‌کند. وی با بیان اینکه این سامانه از سه ماه پیش راه‌اندازی شده است و امروز به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید، گفت: این سامانه بیش از ۵۰ درصد در مصرف انرژی در زمستان صرفه‌جویی و در تابستان نیز بیش از ۴۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نخستین سامانه هیت پمپ به‌صورت کاملا ایرانی طراحی و ساخته شده است، گفت: تمام تجهیزات و حفاری این سامانه به‌صورت ایرانی است که با توجه به اینکه نخستین پایلوت آن بوده، ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت آن هزینه شده است. وی اظهار داشت: با استفاده از هیت پمپ‌‌ها می‌‌توانیم سرمایش موردنیاز را تامین و با پیک‌‌سایی از این طریق، به شبکه برق کشور کمک کنیم. وی خاطرنشان کرد: طرح هیت پمپ اجراشده کاملا ایرانی است که کسب دانش فنی در مراحل مختلف اجرایی کار را به‌‌دنبال داشت و مستندهای فنی خوبی به‌دست آمده است که می‌‌تواند برای توسعه مناسب آن در آینده استفاده شود.

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی میزان افزایش واقعی تولید گاز در سال ۹۳

بررسی میزان افزایش واقعی تولید گاز در سال ۹۳

به نقل از مهر _ مدیران ارشد وزارت نفت هر چند از چند ماه گذشته با ارائه آمارهایی مدعی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز طبیعی ایران شده اند اما ارائه آمارهای یک مدیر ارشد صنعت گاز، آمارهای افزایش تولید گاز وزارت نفت را در سایه قرار داده است. منوچهر طاهری مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هفته گذشته در حاشیه بازدید از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد در منطقه سرخس با گفته است: ” با اضافه شدن گاز طرح توسعه فازهای ۱۲، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی بطور متوسط روزانه ۷۷ میلیون متر مکعب به تولید روزانه گاز ایران افزوده شده است. ” بر این اساس افزایش روزانه ۷۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز طبیعی آمار قابل قبول و صحیح تری درباره افزایش تولید گاز ایران از ابتدای سال جاری تاکنون به شمار می رود و به نظر می رسد افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز به جای بخش بالادستی صنعت گاز صرفا در بخش پالایشگاهی اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر، هم اکنون مهمترین طرح‌های افزایش تولید گاز طبیعی ایران در پارس جنوبی با بهره برداری بخشی‌هایی از طرح توسعه فاز ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ این میدان مشترک رقم خورده است. آمارهای صحیح استخراج شده از شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد هم اکنون تولید واقعی گاز از طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی روزانه حدود ۵۵ میلیون متر مکعب است و به معنای دیگر در شرایط فعلی صرفا ۵۵ میلیون مترمکعب گاز ترش از چاه ها و سکوهای دریایی فاز ۱۲ استخراج و پس از انتقال از خطوط لوله دریایی در پالایشگاه شیرین سازی و بخ شبکه سراسری مصرف تحویل داده می شود. با این وجود، مسئولان وزارت نفت میزان افزایش تولید گاز در فاز ۱۲ پارس جنوبی را روزانه ۷۰ میلیون متر مکعب عنوان می کنند که این میزان افزایش تولید با استفاده از گاز قرضی فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی که در دولت نهم افتتاح شده، حاصل شده است.

در طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی هم گاز تولیدی از چاه‌ها و سکوهای دریایی این دو فاز گازی به واحدهای پالایشگاهی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی منتقل می‌شود و در پالایشگاه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به دلیل آماده نبودن برخی از تاسیسات جداسازی میعانات گازی و آب از گاز طبیعی فعلا امکان انتقال گازهای ترش و پالایش آن در پالایشگاه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی وجود ندارد. در مجموع با احتساب تولید واقعی گاز در این ۵ فاز پارس جنوبی در خوشبینانه ترین حالت تولید گاز طبیعی ایران به جای ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز حدود ۷۵ تا ۷۷ میلیون متر مکعب افزایش یافته است که گزارش اخیر مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم مهر تائیدی بر این آمار زده است. این در حالی است که مسئولان مختلف وزارت نفت با احتساب و محاسبه گازهای قرضی طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی از افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز طبیعی در سال جاری خبر می دهند و حتی بیژن زنگنه وزیر نفت از افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز در سال ۹۴ خبر داده است. در این بین باید اظهارات اخیر محمد جواد شمس مدیرعامل پتروپارس هم بار دیگر مورد بازخوانی قرار بگیرد به طوری که این مدیر ارشد نفتی عدم افزایش حداکثری تولید گاز طبیعی در فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی را تائید کرده است. شمس اخیرا در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه هدف نهایی از راه اندازی فاز ۱۲ با سه سکوی فعلی تولید روزانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی است، گفته بود: پیش بینی می شود تا شهریور ماه سال آینده با تکمیل حفاری و یا تعمیر برخی از چاه های این سه سکو، ظرفیت تولید گاز به ۶۲ میلیون مترمکعب و معادل ۲.۵ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یابد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید الکترودی رسانا و انعطاف پذیر با استفاده از نانوسیم نقره

تولید الکترودی رسانا و انعطاف پذیر با استفاده از نانوسیم نقره

[h=3]تهران- ایرنا- دو شرکت ژاپنی و آلمانی با استفاده از نانوسیم های نقره موفق به ساخت الکترودی شفاف، رسانا و انعطاف پذیر شدند.
[/h]به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این دو شرکت با همکاری یکدیگر و ادغام نانوسیم های نقره با پلیمرهای رسانا این محصول شفاف و رسانا را تولید کرده اند.

نانوسیم هایClearOhm® و پلیمر رسانای Clevios™ PEDOT:pSS با هم ترکیب شده و یک لایه شفاف رسانای بسیار نازک بدست آمده است. این لایه نازک هیبریدی شفاف و انعطاف پذیر است و از هدایت الکتریکی بالایی برخوردار است.

از این محصول هیبریدی می توان برای ساخت صفحات لمسی، OLEDها، سلول های فتوولتائیک و نمایشگرهای انعطاف پذیر استفاده کرد.

این محصول جدید نسبت به فرآیند تولید اکسید قلع ایندیم که نیاز به خلاء بالایی دارد، ساده تر بدست می آید.

ویلفراید لونیچ از مدیران شرکت آلمانی می گوید: این محصول هیبریدی جدید، هدایت بالایی دارد به همین دلیل قابل رقابت با محصولات موجود در بازار است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت پاکت های بسته بندی محصولات غذایی با استفاده از فناوری نانو

ساخت پاکت های بسته بندی محصولات غذایی با استفاده از فناوری نانو

[h=3]تهران- ایرنا- یک شرکت ایرانی با استفاده از فناوری نانو پاکت های بسته بندی خاصی طراحی و روانه بازار کرده است که میزان هدر رفت و ضایعات محصولات غذایی و کشاورزی را در نگهداری و انتقال آنها به مقصد به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.
[/h]
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این شرکت مدعی است با استفاده از این فناوری امکان انتقال و صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به مناطق دورتر و گسترش جغرافیایی انتقال این محصولات مهیا می شود.

محصولات این شرکت شامل پاکت های بسته بندی پیشرفته (فعال و هوشمند) و گرانول های پیشرفته برای ساخت ظروف بسته بندی صنایع غذایی است.

به گفته دکتر رسول لسان خوش مدیرعامل این شرکت، محصولات این شرکت کنترل فضای داخل ظروف بسته بندی در برابر نفوذ گازهایی نظیر اکسیژن، دی اکسید کربن و اتیلن را میسر می کند.

وی با بیان اینکه کنترل رطوبت و جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها درون پاکت از دیگر قابلیت های محصولات این شرکت است، افزود: در نتیجه بکارگیری این بسته بندی ها، زمان ماندگاری و تازگی محصولات غذایی و کشاورزی افزایش می یابد. همچنین این محصول می تواند از رسیدن نور مضر ماوراء بنفش به داخل ظروف بسته بندی جلوگیری کند.

به گفته لسان خوش، با استفاده از این محصولات می توان از ضایع شدن بخش بزرگی از محصولات کشاورزی جلوگیری کرد. همچنین امکان صادرات و توان رقابت با کشورهای دیگر افزایش می یابد.

وی در مورد چگونگی بکارگیری فناوری نانو در ساخت این محصول توضیح داد: ایده اصلی در ساخت این بسته بندی ها، استفاده از ترکیبات نانومتری است؛ به این ترتیب تنها با استفاده از درصدهای بسیار پایینی از مواد افزودنی، هدف موردنظر تحقق یافته است.

به گفته لسان خوش، محصول این شرکت ایرانی، زمان ماندگاری را در محصولات غذایی و کشاورزی حداقل به میزان 60 درصد افزایش داده و در مورد برخی محصولات مانند پسته تازه این مقدار به 20 برابر رسیده است.

تاکنون از بسته بندی ساخت این شرکت برای بسته بندی خشکبار، گوشت، مرغ و پسته تازه به صورت موفقیت آمیزی استفاده شده است.

این بسته بندی همچنین امکان صادرات محصولات کشاورزی مانند خیار، کلم بروکلی، بادمجان، انواع سبزیجات و انار، هلو، زردآلو و گیلاس را با تازگی و زمان ماندگاری بیشتر فراهم می کند.

این محصول موفق به دریافت تاییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه اندازی کارخانه تولید تجاری نانوسلولز در هلند

راه اندازی کارخانه تولید تجاری نانوسلولز در هلند

[h=3]تهران - ایرنا - شرکت ساپی که از تولیدکنندگان پیشگام جهانی در حوزه خمیر چوب و گرافیک، کاغذهای بسته بندی و فراورده های خاص است به زودی کارخانه تولید نانوسلولز در کشور هلند راه اندازی خواهد کرد.
[/h]به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انتظار می رود کارخانه تولید نانوسلولز شرکت ساپی (Sappi) در 9 ماه آینده عملیاتی شود.

به گفته آندریا روسی، رییس گروه فناوری شرکت ساپی، این کارخانه پایلوت به شرکت ساپی کمک خواهد کرد تا به حوزه های کسب و کاری مشابه مبتنی بر موادخام تجدیدپذیر وارد شود و یکی از راهبرد های اصلی ساپی، پیگیری فرصت های رشد جدید براساس تولید مواد عملکردی ابداعی از منابع تجدیدپذیر است.

به گفته روسی، این کارخانه پایلوت، تولید نانوفیبرسلولزی(CNF) را با استفاده از فناوری اختصاصی توسعه یافته توسط دانشگاه ناپیر و شرکت ساپی آزمایش خواهد کرد. مکان استقرار این کارخانه در برایت لندز چملوت، این امکان را برای شرکت ساپی فراهم می کند تا به آسانی به شرکای مختلفی که ساپی به دنبال توسعه محصولات مشترک با آنهاست، دسترسی پیدا کند.

محصولاتی که با استفاده از CNF شرکت ساپی تولید می شوند، برای تبدیل پلاستیک ها و کامپوزیت های تقویت شده الیافیِ قوی تر و سبک تر به کاربردهای داروسازی و غذایی بسیار مناسب است.

ساپی و دانشگاه ادینبرگ ناپیر در دسامبر سال 2014 میلادی، پروژه ی 3 ساله ای را برای یافتن فرایندهای ذخیره انرژی کم هزینه آغاز کردند. بر اساس این پروژه، شرکت ساپی این امکان را خواهد داشت تا با استفاده از تکنیک های کنونی، نانوسلولزی در سطح تجاری تولید کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد چهار برابری پروژه های تحقیقاتی/ بهره گیری از دانش فنی ایرانیان خارج از کشور

رشد چهار برابری پروژه های تحقیقاتی/ بهره گیری از دانش فنی ایرانیان خارج از کشور

[h=3]تهران-ایرنا- رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه نباید انتظار داشت پروژه های پژوهشی در کوتاه مدت به نتیجه برسد، گفت: تعداد پروژه هایی که در سال 93 شروع شده ، نسبت به سال 92 چهار برابر رشد داشته است.
[/h]به گزارش ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری اظهارکرد: در حال حاضر، تعداد پروژه های جاری این پژوهشگاه 34 پروژه کلان است که در قالب 6 طرح بلندمدت 3 تا 5 ساله در حال انجام است.

وی بااشاره به نقش پژوهشگاه به عنوان مشاور اصلی وزارت ارتباطات،گفت: براساس نیازهای حاکمیتی، جامعه و نیز نیازهای مجموعه وزارت ارتباطات در حوزه پژوهش های کاربردی و آینده پژوهی، فعالیت ها را دنبال خواهیم کرد.

خوانساری افزود: بنای مرکز بر این است در پروژه های خرد وارد نشده و فعالیت های خود را به طرح های کلان بلند مدت محدود کند تا فعالیت ها هدفدار و با تمرکز بر خروجی مورد نیاز کشور و بومی سازی فناوری های مطلوب در حوزه ICT باشد.



*** بهره گیری از دانش فنی ایرانیان خارج از کشور برای بومی سازی تکنولوژی

وی در ادامه راهبرد سال 94 را ارتباط نزدیک با مراکز پژوهشی و دانشگاه ها و تجاری سازی فعالیت های قبلی پژوهشگاه با کمک بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: استفاده از دانش فنی ایرانیان خارج کشور جهت تسریع در رسیدن به اهداف بومی سازی تکنولوژی و دنبال کردن سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاستهای علمی- فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری از راهبردهای کلانی است که به شکل مشخص در قالب برنامه های سال 94 دیده شده است.

خوانساری گفت: به عنوان مشاور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز مطالعه امکان سنجی ورود اپراتور چهارم را بررسی و در نتیجه در سال 94 ورود اپراتورهای مجازی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین اپراتور ماهواره ای و بحث قانونگذاری تجهیزات ماهواره ای، طرح جامع سازمان تنظیم مقررات از دیگر پروژه هاست که بخش عمده آن در سال 93 انجام و در حال نهایی شدن است. بررسی تنظیم مقررات OTT و CDN هم پیشرفت خوبی داشته و در سال 94 تکمیل خواهد شد.

خوانساری افزود: در حوزه ارتباطات ماهواره ای پروژه های خوبی برای بومی سازی شروع کردیم. پروژه آنتن ماهواره به پایان رسیده و پروژه بومی سازی حوزه ارتباطات ماهواره ای SSPA در پژوهشگاه در جریان است.

خوانساری در ادامه در مورد حوزه صیانت فرهنگی- اجتماعی گفت: در چند ماه اخیر ارزیابی محصولات شرکت های توانمند انجام و طبقه بندی شرکت ها حداکثر تا 6 ماه نخست سال 94 انجام می شود.

***تهیه نقشه راه اولیه 5G

وی در بخش آینده پژوهی و آشنایی با فناوریهای نوین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مطالعات ابتدایی بحث 5G انجام و نقشه راه اولیه تهیه شده است. امیدواریم در همایش خردادماه سال 94 بتوانیم گام ها و برنامه های پژوهشی عملیاتی کشور را در این حوزه تدوین و در اختیار علاقه مندان و مسئولان قرار دهیم.

خوانساری در خصوص مرکز عملیات امنیت نیز به تجاری سازی فعالیت های قبل با کمک بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: عملیات تجاری سازی این دستاورد پژوهشی انجام و در سال 94 جامعه از طریق شرکت های دانش بنیان از دستاودرهای آن بهره مند خواهد شد.

رییس پژوهشگاه ICT اجرای 6 طرح موتور جست و جوی بومی، صیانت فرهنگی اجتماعی با بهره گیری از سامانه های هوشمند, توسعه آزمایشگاه های حوزه فاوا و بومی سازی فناوریهای مرتبط با شبکه پهن باند، توسعه و بکارگیری نرم افزارهای زیرساخت بومی و طرح مرکز عملیات امنیت بومی را جهارجوب اصلی برنامه مرکز در سال بعد برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد در سال 94 با آزاد سازی دسترسی به دستاوردهای پژوهشی IT به ویژه بومی سازی، تمام دستاوردهای مرکز در اختیار متخصصین و شرکت ها دانش بنیان قرار داده شود.

****بهره گیری از توان مراکز پژوهشی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان

رییس پژوهشگاه ICT با تاکید بر استفاده حداکثری از توان تمام مراکز پژوهشی، دانشگاه ها، متخصصین و شرکت های دانش بنیان در اجرای پروژه ها گفت: بر این اساس پروژه هایی دنبال می شود که عمدتا با مشارکت دانشگاه ها و بخش خصوصی شروع شده و هدف گذاری در حوزه زیرساخت های کشور بوده است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از شناسایی و تدوین 27 استاندارد پستی که به تصویب سازمان استاندارد رسیده خبر داد و گفت: گروه پست در قالب پژوهشکده جدید سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا فعال شده و در سال گذشته مورد تایید هیات امنا قرار گرفت و در این راستا ، قراردادهایی هم با شرکت پست برای انجام پژوهشهای کاربردی و بهبود فضای کسب و کار منعقد شده است.

خوانساری لازمه دستیابی به اهداف و برنامه ها را جذب نیروی با کیفیت برشمرد و خاطر نشان کرد: برای تقویت بدنه پژوهشی از توان پژوهشی دانشگاه ها، متخصصین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهره برده و در طول یک سال گذشته بطور متوسط به 2 برابر ظرفیت پژوهشی از نظر منابع انسانی رسیدیم.

وی با اشاره به تلاش برای ارتقای توان پژوهشی کشور اظهار داشت: از سوی دیگر با تاکید هیات امنای مرکز مبنی بر تقویت بدنه پژوهشی، نسبت به سال گذشته در زمینه تعداد اعضای هیات علمی، 25 درصد رشد را شاهدیم.

وی در مورد پروژه جویشگر بومی (موتور جست و جو) نیز گفت: این طرح کلان در وزارت ارتباطات با همکاری سازمان فناوری اطلاعات مورد تصویب قرار گرفت و در سال 93 کلید خورد و هدف آن افزایش تعداد و تعداد کاربران از طریق ارایه خدمات متنوع و با کیفیت خواهد بود.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات 44 سال پیش به عنوان بازوی علمی تحقیقاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شد و در دوره ای نه چندان طولانی، دستاوردهای مثبتی به همراه داشت.

این مرکز در حال حاضر با بازسازی هدفمند فضای کاری و زیرساخت های ضروری، بر مبنای پروژه های نیاز محور کشور و مجموعه وزارت ارتباطات، فضای آرامی جهت انجام فعالیت های پژوهشی را ایجاد کرده که با توجه به عزم جدی مجموعه در پیگیری اهداف و برنامه ها، امید روزهای درخشان آن می رود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تجاری سازی نوآوری،حمایت از شرکت های دانش بنیان و اختراعات هدف گیری عتف

تجاری سازی نوآوری،حمایت از شرکت های دانش بنیان و اختراعات هدف گیری عتف

[h=3]تهران-ایرنا- قائم مقام دبیر کل شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری (عتف)، بررسی درخواست دستگاه های اجرایی برای عضویت در کارگروه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و اجرایی سازی آئین نامه نحوه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری را از جمله عملکرد دبیرخانه شورای عالی (عتف) در سال 93 عنوان کرد.
[/h]
دکتر محمد ابویی اردکان در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص اجرایی سازی آئین نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری به برگزاری جلسات کارشناسی مستمر با 5 استان دارای مجوز ویژه علم و فناوری و بازدید از سه استان دارای آذربایجان شرقی، یزد و اصفهان اشاره کرد.

وی گفت: برگزاری جلسه هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری با حضور نمایندگان استان ها و افراد ذینفع در تهران و یزد؛ ارائه برنامه تأسیس و کلیات موضوع منطقه ویژه علم و فناوری هر استان در کمیسیون دائمی و تقسیم کار ملی میان استان ها جهت بهره برداری حداکثری از ظرفیت های مناطق ویژه از دیگر اقدامات در این راستا بود.

ابویی افزود: برگزاری جلسات مستمر با ذینفعان مناطق ویژه علم و فناوری به منظور ایجاد هماهنگی با دستگاه ها در موضوع مناطق ویژه علم و فناوری، اخذ مصوبه های لازم برای ادامه فعالیت مناطق ویژه علم و فناوری در جلسه 17 شورای عالی عتف، از فعالیت های دیگری است که در خصوص اجرایی سازی آئین نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری صورت گرفته است.

وی در ادامه از ارسال دو گزارش از نحوه اجرای قانون به مجلس شورای اسلامی و امضاء تفاهم نامه و تقسیم کار میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی عتف در راستای اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات خبر داد و افزود: تصویب اصلاحات پیشنهادی آئین نامه اجرایی قانون با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفدهمین جلسه شورای عالی از اقدامات دبیرخانه شورا در خصوص سیاست گذاری، برنامه ریزی و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان وتجاری سازی نوآوری و اختراعات بود.

ابویی اردکان در مورد سایر عملکرد دبیرخانه شورا در این باره اظهار داشت: برنامه ریزی جهت تدوین و طراحی نظام جامع فرایند گزارش گیری و گزارش دهی شورا؛ تهیه طرح پیشنهادی برای اجرایی سازی وظایف دبیرخانه شورای عالی عتف توسط دبیر علمی ستاد دانش بنیان و همچنین برنامه ریزی انجام مطالعات به منظور طراحی فرایند رسیدگی به اعتراضات از دیگر عملکردهای دبیرخانه شورای عالی عتف در سال 93 بود.

وی پیگیری از دستگاه ها برای تهیه پنجمین گزارش عملکرد قانون و برگزاری جلسات کارشناسی با خبرگان، بازیگران اصلی و ذینفعان قانون به منظور اجرایی سازی فعالیت های مندرج در قانون را از اقدامات دیگر دبیرخانه شورای عالی عتف عنوان کرد.

ابویی اردکان در خصوص مدیریت و راهبری طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری، به پرداخت یک دوره اعتبارات هزینه ای و یک دوره اعتبار تملک دارایی سرمایه ای به مجریان طرح های کلان ملی بر اساس چارچوب طراحی شده و همچنین جلب حمایت مالی برای 31 طرح کلان ملی از سوی دستگاه های سفارش دهنده در راستای اجرای مصوبه پانزدهمین جلسه شورای عالی عتف اشاره کرد.

وی افزود: تدوین پیش نویس دستور العمل ها مدیریت و راهبری طرح های کلان ملی با هدف ایجاد ساختار مدیریتی - نظارتی و نحوه تامین مالی و کنترل بودجه طرح های کلان ملی؛ برگزاری 2 جلسه با حضور معاونین دستگاه ها و دانشگاه های مندرج در مصوبه شانزدهمین جلسه شورای عالی عتف به منظور بررسی پیش نویس دستورالعمل مدیریت و راهبری طرح های کلان ملی و همچنین ایجاد پایگاه اطلاعاتی به منظور حفظ و ساماندهی اطلاعات مربوط به طرح های کلان ملی، از اقدامات دبیرخانه شورا در راستای مدیریت و راهبری طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری بوده است.

قائم مقام دبیر کل شورای عالی عتف درباره فعالیت کمیسیون های تخصصی با اشاره به تدوین سیاست ها و اولویت های سال93 و 94 اظهار داشت: تکمیل اعضای کمیسیون تخصصی؛ بررسی طرح های ثبت شده در سامانه ملی اطلاعات تحقیقاتی (سمات) و تحلیل هزینه کرد یک تا سه درصد دستگاه های ذیربط و همچنین ارزیابی طرح های کلان ملی و تحلیل عملکرد دستگاه ها در اجرای جزء یکم بند میم ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه کشور را از دیگر فعالیت های کمیسیون های تخصصی در سال 1393 عنوان کرد

ابویی به تکمیل اعضای شورای عالی، کمیسیون دائمی و کمیسیون های تخصصی به عنوان فعالیت های دبیرخانه مرتبط با کمیسیون های تخصصی در سال 1393 اشاره کرد و گفت: تدوین آئین کار کمیسیون هماهنگی و کمیسیون های تخصصی؛ راه اندازی کمیسیون تخصصی حقوقی و قضایی؛ استقرار کامل کمیسیون های تخصصی 11 گانه در محل وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر اقدامات دبیرخانه شورا در این باره است.

ابویی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی عتف تا کنون فاقد ساختار سازمانی بوده خاطر نشان کرد: این امر در روند پیشبرد اهداف شورای عالی اختلال ایجاد نموده است.

وی در ادامه گفت: تدوین ساختار دبیرخانه به منظور ساماندهی امور از فعالیت های مرتبط با امور جاری دبیرخانه است و انجام مکاتبات با رییس جمهوری و دبیر کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری دفتر هیات دولت در خصوص تصویب شرح تفصیلی وظایف شورای عالی عتف انجام گرفته است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت الیاف هوشمند به کمک نانوکامپوزیت ها در دانشگاه یزد

ساخت الیاف هوشمند به کمک نانوکامپوزیت ها در دانشگاه یزد

[h=3] تهران- ایرنا- پژوهشگر دانشگاه یزد که در تحقیقات خود به بررسی اثر نانو کامپوزیت ها بر ساختار و خواص نهایی الیاف پروپیلن پرداخته می گوید: استفاده از نانوکامپوزیت پیشنهادی سبب افزایش ویژگی رنگ پذیری و بهبود تراوایی رطوبت و مقاومت سایشی الیاف شده است.
[/h]


به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر رویا دستجردی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد افزود: این نتایج در صنایع نساجی، پزشکی، صنایع غذایی و حتی خودروسازی قابل استفاده خواهد بود.

وی بیان کرد: تولید الیاف و لایه های ظریف از حساس ترین و مشکل ترین فرایندهای شکل دهی پلیمرها است، خواص ساختاری و فیزیکی الیاف مصنوعی، در حین فرایند تولید شکل می گیرد و این ویژگی های بنیادی، خواص کاربردی آن ها را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد، با توجه به حساسیت این فرایند، افزودن مواد مختلف به پلیمر و یا هرگونه تغییر در شرایط تولید در ویژگی های نهایی لیف نیز پدیدار می شود.

وی اظهارکرد: این پژوهش به بررسی برخی خواص نهایی الیاف پلی پروپیلن در اثر افزودن نانوکامپوزیت ضدمیکروب نقره - روی در حین فرایند تولید پرداخته است.

دستجردی گفت: ضعف خواص رنگ پذیری، خواص تراوایی رطوبت و خواص سایشی از مشکلات مطرح در مورد الیاف پلی پروپیلن است، از این رو، در این کار بر تاثیر نانوساختارهای معدنی و فلزی بر این خواص نخ های نانوکامپوزیتی ضدمیکروب تمرکز شده و تاثیر آن ها در برطرف کردن این مشکلات مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به نقش کلیدی توزیع نانوساختارها در خواص نهایی نانوکامپوزیت، تعمیم نتایج از شرایط آزمایشگاهی تولید الیاف با سرعت پایین، به شرایط صنعتی با سرعت بالا چندان قابل اطمینان نخواهد بود، بنابراین تولید الیاف نانوکامپوزیت درمقیاس نیمه صنعتی و فرایند آن ها تا مرحله تولید پارچه از ارزش زیادی برخوردار است.

دستجردی افزود: از این رو الیاف نانوکامپوزیتی در مقیاس نیمه صنعتی تولید شده و در این پژوهش، ویژگی رنگ پذیری و بهبود تراوایی رطوبت و مقاومت سایشی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: نتایج نشان داده که توانایی رنگ پذیری الیاف نانوکامپوزیت با رنگ های اسیدی بیش از الیاف خالص پلی پروپیلن است، از طرفی مطالعه خواص تراوایی رطوبت حاکی از این بوده که این خاصیت در دمای بالای 25 درجه سانتی گراد افزایش و در دمای پایین تر از آن کاهش می یابد، به عبارتی پارچه حاصل از این نانوالیاف با تغییرات دمای محیط، به صورت هوشمندانه خود را با نیازمندی های بدن مطابقت می دهد.

دستجردی گفت: با بررسی تغییرات تراوایی رطوبت نسبت به دما، مشاهده شده که در دمای 22 درجه سانتی گراد، تراوایی نمونه بهینه نانوکامپوزیت حدود 11/2 درصد از نمونه خالص کمتر است که به حفظ حرارت بدن در دمای پایین و افزایش راحتی پوشاک در دمای سرد کمک می کند، اما با افزایش دما تا 35 درجه، تراوایی همه نمونه ها افزایش می یابد.

ایم پژوهشگر بیان کرد: این افزایش تراوایی برای نمونه خالص حدود 21 درصد است، در حالی که نمونه نانوکامپوزیت، 122 درصد افزایش تراوایی را نشان می دهد، بنابراین، با افزایش دما، تراوایی این نمونه نسبت به نمونه شاهد به شدت افزایش می یابد، افزایش تراوایی در دمای بالا از طریق تسهیل انتقال حرارت و دفع تعرق بدن، به بهبود راحتی پوشاک در دمای بالا نیز کمک می کند.

وی افزود: علاوه بر این، در نمونه های نانوکامپوزیت در حالت بهینه، 133 درصد افزایش در نقطه پارگی مشاهده شده است.

این محقق ادامه داد: با توجه به گستره وسیع استفاده از این الیاف ضدمیکروب در کاربردهای مختلف از جاذب های مورد استفاده در صنایع بسته بندی مواد غذایی گرفته تا محصولات پزشکی یکبار مصرف، پوشاک و منسوجات خانگی و حتی منسوجات صنعتی نظیر پوشش داخلی خودروها (مخصوصا پوشش سقف خودروها) می توان دامنه بسیار وسیعی را برای کاربرد آن ها در نظر گرفت.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویب 71 درصد از طرح های شرکت های دانش بنیان

تصویب 71 درصد از طرح های شرکت های دانش بنیان

[h=3] تهران- ایرنا- رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی کشور از فعالیت یک هزارو 402 شرکت دانش بنیان درکشور خبر داد.
[/h]


به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، بهزاد سلطانی در آیین بهره برداری از پست برق 63/20 کیلو ولت کمپکت ناظریه در چناران برگزار شد گفت: تاکنون هفت هزار شرکت درکشور تقاضای دانش بنیان شدن دارند که از این تعداد یک هزارو 402 شرکت، دانش بنیان شده اند و در حال فعالیت هستند.

وی افزود: از یک هزارو 402 شرکت دانش بنیان تاکنون 702 شرکت طرح ارائه داده که از این تعداد تنها 451 طرح قطعی شده است و 323 طرح نیز مصوب شده اند که معادل 71 درصد کل طرح ها است.

سلطانی با اشاره به اینکه تصویب 71 درصد طرح ها آمار بسیاری است بیان کرد: چون این سال ها در ابتدای کار هستیم ضرورت دارد تا تعداد زیادی از طرح مصوب شود ولی به تدریج این آمار کاهش خواهد یافت و بررسی ها با دقت و حساسیت بیشتری انجام می شود.

سلطانی اظهارکرد: مجموعه این 323 طرح مصوب دارای اعتباری بالغ بر 103 میلیارد تومان است که با حمایت دولت مصوب شده است و امید است که با حمایت مجلس و دولت سرمایه اولیه سه هزارمیلیاردی این صندوق و نیز اختصاص نیم درصد بودجه دولت محقق شود.

وی ادامه داد: توسعه اقتصاد کشور برای اقتصاد فارغ از نفت، نیاز به تزریق فناوری های سطح بالاتر دارد و این مهم تحقق نمی یابد مگر با حمایت بخش خصوصی و دولتی در کنار هم و این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور افزود: در حالی که خراسان رضوی هفت درصد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می دهد اما تنها پنج درصد از شرکت های دانش بنیان را دارد و در این زمینه این استان هنوز جای فعالیت بیشتری دارد.

سلطانی یادآور شد: در مجموع شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی 45 طرح ارائه داده اند و چهار میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که معادل چهار درصد از کل اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اواخر اسفند 93 در نشست خبری خود از تصویب سرمایه 804 میلیارد تومانی صندوق نوآوری وشکوفایی در بودجه 94 خبر داد.

سلطانی گفت: با موافقت نمایندگان مجلس در بودجه سال 94 مبلغ 300 میلیون دلار ( 804 میلیارد تومان) از صندوق توسعه ملی به عنوان سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته است و با پرداخت 804 میلیارد تومان، کل سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی حدود دو هزار میلیارد تومان می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغییر 80درصدی رویکردها برای حاکمیت نوآوری و استفاده از محصولات دانش بنیان داخلی در کشور

تغییر 80درصدی رویکردها برای حاکمیت نوآوری و استفاده از محصولات دانش بنیان داخلی در کشور

تهران- ایرنا- مدیرکل دفترتجاری سازی فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: این معاونت برای ایجاد دغدغه ذهنی درنخبگان و فناوران ،تغییرانگاره ها برای استفاده از محصولات و خدمات دانش بنیان داخلی و حاکمیت نوآوری درکشور بیش از80 درصد موفق بوده است.





به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در سال 93، هویت بخشی به کسب وکار دانش بنیان واقتصاد مبتنی برعلم و فناوری به عنوان شاکله و رمز موفقیت سیاست های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبری است را در دستور کار خود قرار داد و از این رو با حمایت ازشرکت های دانش بنیان و توسعه کمی و کیفی آن و به خصوص با فعال سازی صندوق نوآوری و شکوفایی و بازنویسی آیین نامه های مرتبت و فعال شدن کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان فصل جدیدی در کسب و کار مبتنی بر علم را درکشور شروع کرد.

اسماعیل قادری فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درپاسخ به این سوال که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریبه چه میزان در سال گذشته در جهت تبدیل علم به ثروت موفق بوده است افزود: در این زمینه باید اقدامات بسیاری صورت گیرد اما معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برای ایجاد دغدغه ذهنی در نخبگان و فناوران کشور بیش از 80 درصد موفق بوده است.

وی اظهارکرد: این معاونت درصدد است ابتدا دردهای بخش اقتصاد و فناوری را بشناسد. براین اعتقادیم که معضل اقتصاد نفتی کشور بیش از اینکه یک معضل 100 ساله اقتصادی باشد ، یک معضل فرهنگی است.

قادری فر افزود: معاونت تاکنون در فرهنگ سازی جدید و ایجاد دغدغه ذهنی در سیاست گذاران، صنعتگران، دانشگاهیان موفق عمل کرده است اما اینکه درعمل چقدر موفق بوده ایم و این شرکت ها چقدر توانستند همدیگر را بشناسند و در توسعه فناوری در کشور بر پایه کسب و کار دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر علم عمل کرده اند، هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه ، به صورت ویژه درحوزه معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری و دفتر تجاری سازی فناوری یکی از مهمترین رویکردها که سرلوحه قرار گرفته ، تغییر انگاره ها برای استفاده ازخدمات دانش بنیان در کشور است گفت: درحوزه استفاده ازخدمات و محصولات دانش بنیان ایرانی باید یک تغییر انگاره داشته باشیم، به طورمثال ، قریب به دودهه است که از قانون ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی در ادارات دولتی می گذرد اما متاسفانه این قانون به عنوان یک پشتوانه حاکمیتی ، کاملا اجرایی نمی شود وسازمان های دولتی برای خرید کالای داخلی کمتر رغبت نشان می دادند.

این مسوول با بیان اینکه این درحالی است که اکنون بسیاری شرکت های دانش بنیان فعال در کشور قادر به تولید کالاهای پر مصرف در بسیاری از زمینه ها از جمله تجهیزات بیمارستانی هستند افزود:طبق آمار وزارت بهداشت سال گذشت حدود 50 میلیارد تومان لامپ ال ای دی برای استفاده در اتاق های عمل وارد کشور شده است ، اما چرا هنوز از محصولات شرکت های داخلی که استاندارد اروپا را نیز کسب کردند استفاده کافی نمی شود.



*** 350 میلیارد تومان ثبت سفارش نهایی در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران93 / سطح بندی نمایشگاه94

قادری فر با بیان اینکه در معاونت علمی و فناوری توسعه بازار محصولات دانش بنیان داخلی مد نظر قرار دارد گفت: برای این موضوع یعنی تغییر انگاره های مدیریتی درجهت بازار سازی محصولات دانش بنیان نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار شد.

وی توضیح داد: تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی سالانه حدود 100 میلیارد تومان تقاضا در دانشگاه های کشور دارد و معاونت علمی به عنوان حامی و پشتیبان در حوزه ارتقاء کسب و کار فناورانه چه در حوزه زیرساخت های آموزش عالی و چه در بحث بازار سازی نیازمند فعالیت مستمر است که برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی دراین راستا انجام شد.

وی یادآور شد : در نمایشگاه سال 93 ، 200 شرکت دانش بنیان ایرانی شرکت کردند و این شرکت ها نزدیک به سه هزارو 500 قلم تجهیزات آزمایشگاهی اولیه تا پیشرفته را در این نمایشگاه عرضه کردند.

قادری فر بیان کرد: این نمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری شکل گرفت و یارانه 40 درصدی خرید از نمایشگاه برای آنها در نظر گرفته شد. دراین نمایشگاه 760 میلیارد تومان ثبت سفارش توسط اساتید دانشگاه از نمایشگاه ایرانی انجام شد و حدود نیمی از این سفارش ها حدود 350 میلیارد تومان منجر به ثبت سفارش نهایی و عقد قرارداد شد و معاونت بر اساس آن به هر دانشگاه یارانه 40 درصدی خرید به عنوان یارانه خرید تخصیص داد.

این مسوول پیش بینی کرد: در سال 94نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران با رویکرد مناسبتری برگزارخواهد شد و سطح بندی فناوری برای نمایشگاه سال آینده در نظرگرفته شده است به همین منظور تغییراتی در آیین نامه ها اعمال شده و بر اساس آن یارانه بیشتری به شرکت هایی که تجهیزات با فناوری بالا در سطوح فناوری یک تا چهار ارایه دهند اختصاص می یابد.



*** ارایه 30 میلیارد تومان تسهیلات حمایتی به طرح های فناورانه

مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی افزود: در سال 93در سفرهای استانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه معاونت نوآوری و تجاری سازی برای اینکه شبکه ای از شرکت های دانش بنیان تشکیل شود و در مرحله شتاب دهی برای توسعه کسب و کار شرکت ها سوق داده شوند ، یک سری تفاهم نامه ها با روسای پارک های علم و فناوری و استانداران منعقد شد.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه ها به جای اینکه معاونت علمی و فناوری هزینه زمین و زیر ساخت به دانشگاه ها ارایه کند ، به دانشگاه هایی که می توانستند توسعه محصول داشته باشند و از مرحله ایده محوری عبور کنند و نمونه اولیه محصول داشته باشند و در بازارمصرف محصولی را عرضه کردند، اعتبارات حمایتی در قالب تسهیلات اختصاص داده شد.

قادری فر افزود: بر اساس تفاهم نامه ها درکارگروه تجاری سازی فناوری، 200طرح فناورانه از استان ها در سامانه تجاری سازی طرح های دانش بنیان معرفی شد .

وی یادآورشد: برنامه سال آینده در این حوزه ، ارایه بسته مشاوره مالی و مدیریتی برای این شرکت ها است تا آنها به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند و از منابع خوب صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.



*** بازنگری آیین نامه کانون های هماهنگی دانش و صنعت

قادری فر در این زمینه گفت: تغییر آیین نامه کانون های هماهنگی دانش و صنعت در سال93 با هدف میزبانی کانون ها از نهادهای دولتی و استانداری ها به سمت بخش خصوصی بوده است .

وی افزود: از این پس آن کانون هایی شکل می گیرند که برخاسته از نیاز جامعه و از بخش خصوصی تشکیل شده باشند، نگاه نگاه دولتی نیست، کانون های هماهنگی باید کانون هایی باشند که مسئله محور باشد و در جهت حل مسئله حرکت کنند.

به گفته وی حدود 64 کانون در دوره گذشته وجود داشت که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.البته در دوره و آیین نامه های جدید صرفا 15 کانون توانستندمراحل مقدماتی را برای اخذ مجوز لازم طی کنند.



*** اعطای چهارمیلیارد تومان جایزه ملی تجاری سازی به دانشگاه ها برای نخستین بار/ ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها

قادری فر افزود: در سال 93 یکی از اقدامات مهم و اثرگذار درحوزه تجاری سازی فناوری ، تدوین، تصویب و اجرای آیین نامه جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگاه ها بود. اوایل سال93 برای اولین بار آیین نامه اعطای جایزه تجاری سازی فناووری به دانشگا ه ها و موسسات پژوهشی دانشگاه ها تصویب شد و این آیین نامه به صورت پایلوت به 15 دانشگاه برتر کشور( 10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و 5دانشگاه از دانشگاه های علوم پزشکی ) ابلاغ شده است .

وی بیان کرد: جایزه ملی تجاری سازی حدود پنج درصد از محصول دانشگاه ها است که در بازار به فروش رفته باشد، درواقع در این زمینه هدف تجاری کردن دانش فنی بوده است.

قادری فر یادآورشد: تاکنون در مراحل اجرای آزمایشی این آیین نامه 9 دانشگاه عملکرد خوبی داشته اند و نزدیک به 4 میلیارد تومان به عنوان جایزه تجاری سازی به آنها پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در حوزه زیر ساخت نیز معاونت باید از توسعه فناوری دانشگاه ها و موسسات حمایت کند بر همین اساس ، اقدام به ایجاد مراکز نوآوری در برخی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مانند دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر و دو مرکز نوآوری و فناوری در پارک علم و فناوری خراسان رضوی وشهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شد. در این زمینه حدود 20 میلیارد تومان در این مسیر اعتبار اختصاص یافت .

این مسوول بیان کرد: این مراکز حداکثر تانیمه اول 94 به بهره برداری می رسند و در حقیقت مراکز نوآوری در پارک ها و دانشگاه ها به عنوان مرکزی هستند که شرکت های دانش بنیان و استارتاپ بتوانند ، در آن استقرار یابند و به رشد و توسعه خود ادامه دهند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حذف 99 درصدی پساب رنگی با نانو جاذب در پنج دقیقه

حذف 99 درصدی پساب رنگی با نانو جاذب در پنج دقیقه

[h=3] تهران - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از الیاف پلی پروپیلن و نانو دندریمرها نوعی نانو جاذب ارائه کردند که قادر به جداسازی رنگ از محلول در مدت پنج دقیقه است.
[/h]


به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری طرح پژوهشی نانوجاذب های جداکننده رنگ از محلول درباره ویژگی های دندریمرها گفت: دندریمرها یا درخت سان ها نوعی جدید از پلیمرها هستند که بر خلاف پلیمرهای معمول دارای حالت پر شاخه و شکل متقارن و اندازه نانومتری هستند.

دکتر امین الدین حاجی ادامه داد: ویژگی مهم این نانوذرات پلیمری تعداد زیاد گروه های فعال سطحی و وجود حفره داخلی در آنها است که از طریق آنها می توانند به ترتیب با ترکیبات مختلف پیوند برقرار کرده و یا از طریق مکانیزم حبس مولکولی، آنها را در حفره داخلی خود نگهداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در تحقیقات مرتبط با نساجی، بررسی هایی راجع به اتصال دندریمرها به الیافی مانند پنبه و یا پشم که دارای گروه های فعال و قادر به برقراری پیوند شیمیایی با دندریمرها هستند انجام شده است.

به گفته حاجی در این تحقیق امکان اتصال نانودندریمر های پایه آمینی به الیاف پلی پرو پیلن که فاقد هرگونه گروه فعال شیمیایی است مورد بررسی قرار گرفته است.

این پژوهشگر ایرانی با بیان اینکه در این تحقیق از عملیات پلاسما به عنوان فرآیند مقدماتی برای آماده سازی کالای پلی پروپیلنی استفاده شده است، اظهار داشت: با استفاده از فرآیند پلاسما، اکریلیک اسید بر روی این الیاف پیوند زده شد و گروه های شیمیایی لازم برای آنکه بتوانند به نانو دندریمرها متصل شوند ایجاد شد و در نهایت نانو دندریمر مورد نظر به الیاف پیوند زده شد.

مجری طرح یادآور شد: استفاده از این روش موجب شد تا نانو ذرات با الیاف پیوند شیمیایی برقرار کنند و به راحتی از الیاف جدا نشوند و با انجام آزمایشهای مختلف پیوند نانو ذرات بر روی الیاف به تایید رسیده است.

حاجی محصول نهایی این مطالعات را تولید جاذب هایی با استفاده از الیاف پلی پرو پیلن و نانو ذرات دندریمر دانست و گفت: این جاذب در زمینه تصفیه پساب به ویژه پساب صنایع نساجی برای حذف رنگزاها و یونهای فلزات سنگین قابل استفاده است.

وی سرعت بالای جذب را از مزایای این محصول ذکر کرد و ادامه داد: این نانو جاذب در آزمایشات انجام شده در خصوص جداسازی رنگزای آنیونیک از محیط آبی، در مدت یک دقیقه اول بیش از 85 درصد از رنگزای آنیونیک و در مدت پنج دقیقه بیش از 99 درصد از آنرا از یک محلول 100 پی پی ام جذب نمود.

حاجی به کاربردهای نتایج این تحقیقات در حوزه های مختلف از جمله پزشکی اشاره کرد و گفت: این محصول و محصولات مشابه تهیه شده بر پایه این روش میتوانند برای دارو رسانی و رهایش تدریجی دارو، تهیه منسوجات معطر و ضد باکتری، سنتر نانوذرات با سایز کنترل شده استفاده شوند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاپ مدار انعطاف پذیر روی تمام سطوح با استفاده از آلیاژ فلزی مایع

چاپ مدار انعطاف پذیر روی تمام سطوح با استفاده از آلیاژ فلزی مایع

[h=3] تهران - ایرنا - محققان دانشگاه پوردو در آمریکا موفق به چاپ مدار های الکترونیکی با استفاده از آلیاژهای فلزی مایع روی تمام سطوح شدند.
[/h]


به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، مدارهای قابل چاپ با پخش (پراکندگی) فلزات مایع در یک حلال غیر فلزی و با استفاده از فناوری فوق صوت انجام می شود. این فرآیند سبب شکستن فلز و تبدیل آن به نانوذراتی می شود که مناسب چاپگرهای جوهرافشان هستند. نتیجه این فرآیند را می توان به صورت مجازی روی تمام سطوح چاپ کرد.

فلز مایع به طور طبیعی قابل چاپ نیست. بنابراین در این روش فلز مایع به نانوذراتی تبدیل می شود که قابل انتقال از طریق نازل جوهر افشان باشند. سپس فلز مایع در حلالی مانند اتانول، قرار می گیرد و پخش می شود. پس از تبخیر حلال، نانوذرات فلزی مایع باقی می مانند و با لایه ای از جنس گالیم اکساید پوشش داده می شوند.

این دستاورد، چاپ مدارهای الکترونیکی روی پارچه های چسبناک و مواد لاستیکی را نیز امکان پذیر می کند.

مهمترین کاربرد این فناوری، ساخت یک مدل جدید از ماشین آلات نرم مانند روبات های قابل انعطاف و کامپیوترهای پوشیدنی است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
قابلیت رایانه ای کوچکتر از دانه برنج؛از تزریق به بدن تا کشف حفره های نفتی

قابلیت رایانه ای کوچکتر از دانه برنج؛از تزریق به بدن تا کشف حفره های نفتی

[h=3] تهران-ایرنا- محققان آمریکایی موفق به ساخت رایانه ای کوچکتر از یک دانه برنج شدند که دارای قابلیت ها و کاربردهای متفاوت در پزشکی و صنعت است.
[/h]


به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی تک (tech)، این رایانه که Michigan Micro Mote نامیده می شود، تنها به ابعاد دو میلی متر است. این رایانه می تواند عکس بگیرد و درجه حرارت بدن و فشار خون را نیز ثبت کند.

محققان قصد دارند تا از این رایانه در کاربردهای متفاوت از پزشکی گرفته تا اهداف صنعتی استفاده کنند. اندازه کوچک این رایانه به کاربران اجازه می دهد تا با تزریق آن به بدن، نوار قلب بگیرند و درجه حرارت بدن و فشار خون را اندازه بگیرند.

از سوی دیگر این رایانه مورد توجه صنعت نفت نیز قرار دارد. این رایانه را می توان در چاه های نفت وارد و از آن برای شناسایی نواحی نفتی استفاده کرد.

این رایانه دارای سلول های خورشیدی است که انرژی باتری خود را با نور محیط تامین می کند؛ با این حال این رایانه کاملا از نور طبیعی خورشید شارژ نمی شود و می تواند از روشنایی اتاق های داخل خانه که فاقد نور طبیعی خورشید هستند، نیز استفاده می کند.

این رایانه صفحه کلید، ماوس و صفحه نمایش ندارد و برنامه ریزی و شارژ سیستم از طریق نور انجام می شود.

با انعکاس نور در فرکانس بالا، امکان ارسال اطلاعات به رایانه فراهم می شود و از طریق فرکانس های رادیویی اطلاعات را پردازش و به رایانه دیگر ارسال می کند.

پردازشگر به کار رفته در این رایانه تنها 915 در 915 میکرو متر بوده که با حداقل مصرف انرژی کار می کند؛ میزان مصرف انرژی این سیستم به طور شگفت انگیزی پایین بوده و این رقم در حدود یک میلیون بار کمتر از تلفن های همراه معمولی است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
انحصارشکنی تازه محققان صنعت نفت ایران با دست‌یابی به دانش جداسازی آب‌شور از نفت خام

انحصارشکنی تازه محققان صنعت نفت ایران با دست‌یابی به دانش جداسازی آب‌شور از نفت خام

محققان پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فنی ساخت واحد نمک‌زدایی از نفت به عنوان یک تکنولوژی استراتژیک دست یافتند که این فناوری تاکنون متعلق به کشورهایی چون کانادا و چین بوده است.

مهدی محمدی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با بیان این که این طرح با همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب اجرایی شده است، گفت: جداسازی آب شور از نفت خام استخراج شده از مخازن نفتی در واحدی به نام واحد نمک‌زدای الکترو استانیک از نفت خام انجام می‌شود.

وی این فرآیند را از جمله فرآیندهای پر کاربرد در صنعت نفت توصیف و اظهار کرد: از این رو کلیه تاسیسات ته چاهی و میادین نفتی باید مجهز به این واحد باشند تا نفت استخراج شده قابلیت انتقال از حوزه نفتی به حوزه مصرف‌ را داشته باشد.

محمدی، جداسازی آب شور از نفت خام را از ماموریت‌های واحد نمک‌زدای الکترواستاتیک دانست و ادامه داد: برای این امر از میدان الکتریکی استفاده می‌شود؛ به گونه‌ای که با اعمال ولتاژ بالا بر روی الکترودهای داخل مخزن نمک‌زدا، میدان الکتریکی ایجاد و موجب جداسازی قطرات آب از نفت خام می‌شود.

مجری طرح با تاکید بر اینکه وجود فاز قطرات آب شور مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، یادآور شد: وجود آب شور همراه با نفت خام موجب خوردگی خطوط انتقال خواهد شد و به محض وارد شدن به تجهیزات پالایشگاهی، این واحدها را درگیر معضل خوردگی می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن حجم آبی که همراه نفت خام است، حجم لوله‌ها و پمپاژ را افزایش می‌دهد و از این رو ایجاد این واحدها در تاسیسات سرچاهی صنعت نفت و پالایشگاه‌ها بسیار حیاتی و ضروری است.

این محقق با تاکید بر اینکه تاکنون کشور به دانش فنی این واحد دسترسی نداشت و وارد کننده تکنولوژی واحدهای نمک زدای الکترواستاتیک بوده است، افزود: تاکنون تنها قادر به ساخت مخازن این واحد بودیم و سایر تکنولوژی آن از کشورهایی چون کانادا و چین وارد می‌شد و با اجرای پروژه‌ تحقیقاتی در پژوهشگاه صنعت نفت اقدام به طراحی و ساخت واحد نمک زدای الکترواستاتیک کردیم.

محمدی از راه‌اندازی پایلوت این واحد در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: این پایلوت به گونه‌ای ساخته شده است که بتوانیم کلیه پارامترهای تاثیرگذار در این فرآیند را بررسی کنیم و در نهایت به دانش فنی آن دست یابیم و قادر باشیم در شرایط عملیاتی به خوراک و محصول مورد نیاز دست یابیم.

به گفته وی این پایلوت از یک ماه قبل به صورت شبانه روزی در حال تست است که نتایج رضایت بخشی داشته است.

محمدی با تاکید بر ضرورت توسعه این فناوری استراتژیک، خاطر نشان کرد: اگر نتوانیم آبی که همراه نفت خام است را جداسازی کنیم، نفت خامی که استخراج می‌شود قابلیت صادرات پیدا نخواهد کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
معاون رییس جمهوری: 200 شرکت دانش بنیان تسهیلات کم بهره گرفتند

معاون رییس جمهوری: 200 شرکت دانش بنیان تسهیلات کم بهره گرفتند

[h=3] بجنورد - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: 200 شرکت دانش بنیان پارسال از صندوق نوآوری تسهیلات ارزان قیمت دریافت کردند.
[/h]


دکتر سورنا ستاری فر ظهر شنبه هنگام ورود به بجنورد، در فرودگاه این شهر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا میزان تسهیلات دریافتی این شرکت ها برای اقتصادی کردن طرح های دانش بنیان را افزون بر یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در آینده نیز صندوق نوآوری، تسهیلات قرض الحسنه و ارزان قیمت را برای طرح های دانش بنیان اقتصادی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد.

به گفته وی این صندوق محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در سال جاری ندارد.

ستاری فر دلیل کم تعداد بودن شرکت های دانش بنیان در بهره گیری از تسهیلات را تاخیر در راه اندازی صندوق اعلام کرد و افزود: این صندوق به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان از نیمه دوم سال قبل فعال شده است.

وی اولویت اصلی سال جاری معاونت علمی و فناوری را حمایت از طرح های اقتصادی دانش بنیان عنوان کرد.

وی همچنین هدف از سفر یک روزه خود به استان خراسان شمالی را بررسی وضعیت فعالیت شرکت های دانش بنیان و ارایه برنامه هایی برای رفع مشکل اشتغال این استان به عنوان یکی از معضلات اجتماعی حاکم بر منطقه عنوان کرد.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان خراسان شمالی 13.2 درصد اعلام شده که سه درصد بیش از میانگین کشوری آن، یعنی 10.2 درصد، است.

وی مهم ترین راهکار رفع مشکل اقتصادی استان ها از جمله خراسان شمالی را برخورداری از طرح های دانش بنیان و اقتصادی کردن طرح های مزبور دانست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ظهر شنبه در بدو ورود به خراسان شمالی در فرودگاه بجنورد مورد استقبال استاندار خراسان شمالی، نماینده مردم پنج شهرستان این استان در مجلس و شماری از روسای مراکز علمی و دانشگاهی قرار گرفت.

بازدید از پارک علم و فناوری و نشست با مسوولان آن، بازدید از دانشگاه دولتی بجنورد و نشست با استادان و دانشجویان این دانشگاه و نشست با فعالان صنعتی استان از مهم ترین برنامه های سفر یک روزه دکتر ستاری فر در این استان است.

خراسان شمالی واقع در شمالشرق کشور طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 90، 867 هزار نفر جمعیت دارد که اکنون در 40 واحد دانشگاهی این استان 45 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول تحصیل هستند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پودر جایگزین سبوس برنج برای صنایع فولاد در اصفهان تولید شد

پودر جایگزین سبوس برنج برای صنایع فولاد در اصفهان تولید شد

[h=3] اصفهان- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید پودر جایگزین سبوس برنج برای کاربرد در صنایع فولاد شد.
[/h]


به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز شنبه اعلام کرد: تولید این ماده جایگزین حاصل طرح تحقیقاتی شرکت دانش بنیان فولاد گستر نقش جهان با شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

مدیر عامل شرکت فولاد گستر نقش جهان در این باره گفت: قیمت این محصول 30 درصد ارزانتر از سبوس برشته و حمل و انبارداری آن بسیار راحت تر و کم هزینه تر است.

حسین ادریس اظهار کرد: در برخی فصول سال سبوس برنج نایاب است و با توجه به خشکسالی های اخیر، صنعت فولاد در تامین این ماده دچار مشکل و ناچار به واردات این ماده از کشورهایی همچون چین و تایلند شده است.

وی افزود: خاصیت عایق حرارتی بسیار قوی در سطح مذاب تاندیش و جلوگیری از کاهش افت دما، توانایی جذب ناخالصی ها و به دام انداختن سرباره ورودی از پاتیل به تاندیش در فرآیند ذوب و آلودگی کمتر نسبت به سبوس از جمله مزایای این پودر است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی در کشور و نیاز حتمی همه صنایع وابسته به ذوب ریزی و فولاد به سبوس برنج و نبود برنج کاری در برخی فصول سال، با تولید این ماده در اندازه صنعتی، کمک شایانی به جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود.

ادریس خاطر نشان کرد: استان اصفهان در سال های گذشته حدود پنج میلیون دلار برای خرید این ماده هزینه کرده که این رقم در کل کشور به مراتب بیشتر است.

سبوس برنج و خاکستر آن بعنوان یک ماده عایق حرارتی بسیار خوب در تولید فولاد بویژه بر روی تاندیش و پاتیل استفاده می شود.

با توجه به کافی نبودن کشت برنج، صنایع فولاد در نیمی از سال با مشکل تامین سبوس مواجه می شوند.

طبق برآوردهای اولیه، سالانه در استان اصفهان حدود 10 هزار تن از این ماده در صنایع فولاد مصرف می شود.

کشور ایران با تولید 15 میلیون تن فولاد در سال بزرگ ترین تولید کننده فولاد در منطقه خاورمیانه است.

65 درصد از فولاد کشور در استان اصفهان تولید می شود.

نزدیک به 400 شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است که بسیاری از آنها در ارتباط با صنعت و با بهره گیری از روش ها و فناوری های نوین به تحقیق و توسعه و رفع مشکلات صنایع می پردازند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایجاد ارتباط بین شرکت های صنعتی بزرگ با شرکت های دانش بنیان کوچک

ایجاد ارتباط بین شرکت های صنعتی بزرگ با شرکت های دانش بنیان کوچک

[h=3] تهران- ایرنا- معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مهمترین اولویت این معاونت را ایجاد ارتباط بین شرکت های بزرگ صنعتی با شرکت های دانش بنیان عنوان کرد.
[/h]


دکتر محمود شیخ زین الدین روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام این مطلب افزود: شرکت های بزرگ با فعالیت اقتصادی بالا می توانند در ایجاد بازار برای شرکت های کوچک دانش بنیان سهم به سزایی داشته باشند و ازطرفی شرکت های دانش بنیان کوچک نیز سبب ارائه نوآوری با قیمت کمتر و بهره وری بالاتر می شوند.

وی افزود:تاکنون تعامل بین دولت و شرکت های دانش بنیان فقط به صورت مدل دولت و شرکت دانش بنیان بوده است؛ اما دولت می تواند در تسهیل رابطه شرکت ها با یکدیگر نیز نقش داشته باشد.

معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین شرکت های مختلف صنعتی و دانش بنیان بسیار مهم تلقی می شود، خاطرنشان کرد: ارتباط شرکت های دانش بنیان با هم است که می توانند حرکتی مهم در ایجاد اقتصاد دانش بنیان محسوب شود.



***ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها با همکاری شرکت های تجاری بزرگ کشور

شیخ زین الدین با تاکید بر اهمیت همکاری هرچه بیشتر با بنگاه ها و شرکت های تجاری بزرگ در کشور گفت: هم اکنون برای ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها از شرکت های صنعتی و بزرگ با فعالیت های تجاری کمک گرفته می شود.



***بازارسازی برای محصولات دانش بنیان اولویت دیگر

وی همچنی از دیگر طرح های معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری را بازار سازی برای محصولات دانش بنیان عنوان کرد و گفت: معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به دنبال ایجاد روش اصولی برای بازاریابی محصولات دانش بنیان است.

شیخ زین الدین خاطرنشان کرد: برای مثال معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری یکی اولویت کمک های معنوی خود را بر روی افرادی می گذارد که محصول دانش بنیان داشته باشد و نتواند به بازار عرضه کند.

به گفته وی برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، طرح های کلان فناوری، حمایت از ایجاد ارتباط هرچه بیشتر بین شرکت ها و مراکز تحقیقاتی از دیگر اولویت های معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری محسوب می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نرم افزاری که نشت آب، نفت و یا گاز را اعلام می کند

نرم افزاری که نشت آب، نفت و یا گاز را اعلام می کند

[h=3] تهران ایرنا- پژوهشگران دانشگاه دویسبورگ آلمان-نرم افزاری را ارایه کرده اند که نشت از لوله های آب، نفت و گاز را به سرعت اعلام می کند.
[/h]


به گزارش ایرنا و به نقل از وبگاه سی نت این نرم افزار برپایه قوانین فیزیک و با استفاده از مدل های نرم افزاری ریاضی مکانیک سیالات طراحی شده است.

این نرم افزار که VIVIUNAM نام دارد ریشه مشکل ایجاد شده در اینگونه سایت ها را شناسایی می کند که استفاده از آن کاربران را از صرف زمان طولانی و یا حفر دستی برای جست و جوی مشکل بی نیاز می کند.

براساس این گزارش، فشار مجازی با استفاده از یک الگوریتم که توسط قوانین فیزیک و با استفاده از یک مدل ریاضی از مکانیک سیالات نشان می دهد که گاز، آب و یا هر سیال دیگر هم اکنون باید چه رفتاری را داشته باشد. از این رو می توان با اندازه گیری میزان فشار موجود در سیال مورد نظر و مقایسه آن میزان پیش بینی شده از سلامت خطوط انتقال سیالات اطمینان یافت.

این نرم افزار با ثبت نتایج به دست آمده از مدل ریاضی یک رویداد غیرطبیعی مانند قطع، نشت ،اتصالی و دیگر اختلالات را در مدل های مختلف پیش بینی کند.

این نرم افزار می تواند مقرون به صرفه باشد چرا که برای استفاده از آن تنها باید الگوریتم شبکه توزیع را در هر لحظه پایش کرد و نیاز به حسگرهای اضافه نیست.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده ازعصاره دانه کاکائو درساخت نانوذرات

استفاده ازعصاره دانه کاکائو درساخت نانوذرات

[h=3] تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه قم با استفاده ازعصاره دانه های کاکائو، موفق به ساخت نانوذرات کاتالیستی شدند، این نانوذرات را می توان به عنوان کاتالیستی ناهمگن، پایدار و با قابلیت استفاده مجدد در فرآیند تولید مواد و ترکیبات آلی بکار گرفت.
[/h]


به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر محمود نصرالله زاده یکی از پژوهشگران این طرح گفت: در این طرح، نانوذرات اکسید مس/ پالادیوم (Pd/CuO) با استفاده از عصاره دانه های گونه ای کاکائو (Theobroma cacao L) و به روشی ساده و ارزان تولید شده که می تواند به عنوان یک کاتالیست ناهمگن مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: سنتز نانوذرات به روش پیشنهادی، بر خلاف سنتز شیمیایی، به علت عدم استفاده از حلال ها و واکنشگرهای سمی و یا عوامل کاهنده و پایدارکننده شیمیایی، بر طبق استانداردهای جهانی شیمی سبز است، لذا کاربرد این روش در راستای گسترش استفاده از عصاره گیاهان و میوه ها به عنوان عوامل کاهنده و پایدارکننده طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نصرالله زاده با اشاره به اینکه، این نانوذرات به عنوان یک کاتالیست ناهمگن، کاربردهای ویژه ای در انواع واکنش های شیمیایی سنتز مواد آلی و ترکیبات فعال زیستی خواهد داشت بیان کرد: قابلیت بازیافت واستفاده مجدد این کاتالیست گامی مؤثر درجهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن خواهد بود، یکی از مشکلات استفاده از کاتالیست های همگن در واکنش های آلی این است که امکان بازیافت آن وجود ندارد.

این پژوهشگر گفت: در این طرح، نانوذرات تولید شده به عنوان کاتالیست در واکنش جفت شدن هک (Heck) و کاهش 4-نیتروفنول استفاده و بررسی شده است، با استفاده از این کاتالیست در واکنش هک، مشکلاتی همچون راندمان پایین واکنش، استفاده از مقادیر زیاد کاتالیست، لیگاندهای سمی و خطرناک و عدم قابلیت بازیافت کاتالیست بر طرف شده است.

وی ادامه داد: در آزمایش های صورت گرفته مشخص شده که پس ازهربار استفاده، بیش از 98درصد کاتالیست به راحتی بازیافت شده و بدون کاهش محسوس در راندمان، به صورت متوسط تا 6 بار قابلیت استفاده مجدد را دارد، از طرفی بعد از اتمام واکنش، این کاتالیست از طریق صاف کردن از مخلوط واکنش جدا شده و می توان آن را با آب و اتانول شستشو داده شده و خشک نمود.

این تحقیق با همکاری دکتر محمود نصرالله زاده، دکتر اکبر رستمی ورتونی، اعضای هیات علمی دانشگاه قم، دکترمجتبی باقرزاده، عضو هیات علمی پژوهشکده مواد اصفهان، و سید محمد سجادی، پژوهشگر شیمی آلی و فیتوشیمی دانشگاه سوران عراق، انجام شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیگیری تولید مشترک دکل حفاری با وزارت نفت/ ارائه مدل جدید بکارگیری دکل ها

پیگیری تولید مشترک دکل حفاری با وزارت نفت/ ارائه مدل جدید بکارگیری دکل ها

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی با اعلام این خبر که تولید مشترک دکل های حفاری نفت با وزارت نفت ادامه می یابد، از تهیه یک مدل جدید برای نحوه بکار گیری دکل های نفتی در مناطق نفت خیز خبر داد.





به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، در تیرماه سال 91 قرارداد ساخت 14 دکل حفاری نفت میان وزارت نفت و جهاد دانشگاهی امضا شد اما به دنبال تحریم های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران ساخت این دکل های حفاری با مشکلاتی مواجه شد.

امین اسماعیلی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی پیشتر در این زمینه گفت: تاکنون به دلیل برخی مشکلات یک دستگاه از این دکل ها ساخته و تحویل شده است و درصورتی که وزارت نفت به موقع اعتبارات لازم را تامین کند، دو مورد دیگر نیز تا پایان سال 93تحویل داده خواهد شد.



***جزئیات طرح استفاده از دکل های نفتی

دکتر حمید رضا طیبی در گفت وگو با خبرنگار علمی درباره جزئیات این طرح گفت: در این مدل قرار است تا شرط واگذاری خدمات حفاری نفتی به شرکت های طرف قرارداد شرکت نفت ایران استفاده از دکل های نفتی ساخت داخل باشد.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این طرح مورد توجه قرار گفته است خاطرنشان کرد: محققان مشغول کار بر روی این مدل هستند است و از طرفی بناست تا مشخصات فنی دکل ها از طریق مذاکره با چهار شرکت اصلی نفتی کشور به توافق برسد.



***گام نخست: رسیدن به توانمندی ساخت 70 درصدی در 10 دکل

طیبی در بخش دیگری از سخنانش گام نخست برای تولید دکل های نفتی را رسیدن به ساخت 70 درصدی تجهیزات در 10 دکل نخست ساخت ایران از طریق مهندسی معکوس عنوان کرد و گفت: علت این کار صرفه اقتصادی است؛ زیرا به دلیل تولید کم، توجیه اقتصادی برای وارد کردن قطعات و تجهیزات مورد استفاده آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قرار است چهار دستگاه بعدی به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شود؛ گفت: در سال های آینده می توان انتظار صادرات این دکل های نفتی را داشت و تولید 100 درصدی این محصول مقرون به صرفه خواهد بود.



*** ایجاد 14 هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به واسطه تولید دکل های حفاری نفت

طیبی پیش بینی کرد: در پنج سال آینده حدود هفت هزار شغل مستقیم وهمین رقم شغل به صورت غیرمستقیم در این بخش ایجاد شود.

به گفته وی هر دکل حدود 150 نفر خدمه با دو شیفت کاری نیروی انسانی نیاز دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
برگزاری 15 کارگاه تخصصی در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

برگزاری 15 کارگاه تخصصی در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

تهران- ایرنا-دبیرسومین نمایشگاه تجهیزات ومواد آزمایشگاهی گفت:15 کارگاه تخصصی همزمان با سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار می شود.به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر رضا اسدی فرد گفت: به منظور ارتقاء میزان آگاهی و دانش کارشناسان آزمایشگاه ها وهمچنین محققین علاقه مند به علوم آزمایشگاهی، 15 کارگاه تخصصی همزمان با سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار می شود.



وی ازحمایت 50 درصدی از محققان نانو برای نام نویسی درکارگاه های تخصصی در مدت زمان این نمایشگاه خبر داد و گفت:محققانی که پروپوزال یا پایان نامه آن ها به تایید کمیته علمی ستاد توسعه فناوری نانو رسیده باشد می توانند با 50 درصد تخفیف دراین کارگاه ها ثبت نام کنند.

همچنین کارشناسان عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و فناوری نانو نیزمی توانند با استفاده ازاعتبار آموزشی آزمایشگاه خود به صورت رایگان دراین کارگاه ها ثبت نام کنند.

اسدی فر افزود:همچنین برای دانشجویان و یک نفر از هر شرکت حاضر در نمایشگاه، 20 درصد تخفیف درنظرگرفته شده است.

دبیر سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران اظهارکرد: کارگاه هایی نظیر معرفی انواع میکروسکوپ های SPM, TEM و SEM، آشنایی با انواع روش های کروماتوگرافی HPLC، GC و GC-MS، آشنایی با دستگاه پراش سنج اشعه ایکس (XRD) و اصول و کاربرد طیف سنجی SAXS، آشنایی با روش های آنالیز حرارتی و سطحی، اصول و کاربرد الکتروریسی و آشنایی با اصول و کاربرد طیف سنجی UV-VIS و FTIRاز جمله موضوعاتی است که دراین کارگاه ها تدریس خواهد شد.

سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از چهارم تا هفتم اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رگلاتورهای گاز پوششی در اصفهان تولید شد

رگلاتورهای گاز پوششی در اصفهان تولید شد

[h=3] اصفهان - ایرنا - یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و تولید رگلاتورهای گاز پوششی با یک سوم قیمت نمونه خارجی شد.
[/h]


به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، رگلاتورهای گاز پوششی توسط شرکت گیتی پترو جی، مستقر در این شهرک تولید شده است.

رگلاتورهای گاز پوششی وظیفه تامین گاز بر روی مخازن ذخیره سیالات نفتی و تانک ها را بر عهده دارند.

مدیرعامل شرکت گیتی پترو جی با اشاره به اینکه دسترسی به نمونه های مشابه خارجی این دستگاه به دلیل تحریم به سادگی امکان پذیر نیست و در نهایت با قیمت گزاف قابل دسترسی است، گفت: قیمت سامانه گاز پوششی ساخت این شرکت در حدود یک سوم نمونه خارجی است.

آرش جوکار افزود: این محصول با شماره 77945 در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین این محصول در اندازه های مختلف در پالایشگاه اصفهان، کرمانشاه و شرکت صنایع شیمیایی ایران (L.A.B) نصب شده و تاییدیه عملکرد آن نیز دریافت شده است.

وی با بیان اینکه این مجموعه رگلاتورها در اندازه های مختلف طراحی شده است، اظهار کرد: آنها قابلیت تامین دبی مورد نیاز مخازن از پنج تا دو هزار و یکصد متر مکعب بر ساعت را دارند.

این کارشناس گفت: کاهش خطر انفجار و آتش سوزی مخازن جهت ایجاد پوششی از گاز خنثی بر روی مایعات با بخارهای اشتعال پذیر، جلوگیری از فروپاشی مخزن ذخیره هنگام افت فشار ناگهانی درون مخزن در اثر خروج مایع از آن و کاهش دمای محیط و افزایش عمر نگهداری و ذخیره انواع مواد غذایی و کاهش فساد پذیری آنها از جمله کاربردهای این دستگاه است.

جوکار به کنترل بسیار دقیق روی فشارهای پایین به عنوان یکی از ویژگی های مهم این تجهیز اشاره و اضافه کرد: این مجموعه رگلاتورها کنترل بسیار دقیقی را برروی فشارهای بسیار پایین حتی تا یک میلی بار دارند.

این دسته از رگلاتورها فشار بالای گازهای محافظ، مانند نیتروژن را به فشار پایین کاهش می دهند.

این دستگاه در شرایط خروجی صفر مخزن، فشار محبوس مورد نیاز را تامین می کند.

این تجهیز همچنین برای جبران کاهش حجم گاز پوششی بالای مخزن به دلایلی مانند افت ناگهانی دمای محیط، تخلیه سیال داخل مخزن(Pump Out) و غیره طراحی شده است.

نزدیک به 400 شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فعالیت های دانشگاه آزاد در میدان نفتی کرنج وارد مرحله اجرایی شد

فعالیت های دانشگاه آزاد در میدان نفتی کرنج وارد مرحله اجرایی شد

[h=3] تهران- ایرنا- رییس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت های این دانشگاه به منظور ازدیاد برداشت از مخازن میدان نفتی کرنج از روز گذشته به صورت رسمی وارد مرحله اجرایی شد.
[/h]
دکتر داود ثمری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: جلسه مشترک مدیران مناطق نفت خیز جنوب و مسوولان دانشگاه آزاد روز گذشته، 29 فروردین ماه در اهواز برگزار شد و در این جلسه تایید کلی نقشه راه اجرای پروژه های فناورانه این دانشگاه برای مطالعه میدان نفتی کرنج صورت گرفت.

وی افزود: این نقشه، چراغ راه برنامه های ما خواهد بود و از طریق آن فعالیت ها و پژوهش های فناورانه دانشگاه آزاد را در میدان نفتی کرنج در فازهای مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در طول 10 سال اجرایی خواهیم کرد.

ثمری خاطرنشان کرد: برنامه های دانشگاه آزاد به منظور ازدیاد برداشت و فشار مخازن نفت میدان کرنج در قالب شناسایی مسایل عملیاتی میدان و ارایه راه حل ها و طرح های نوآورانه در این مسیر دنبال خواهد شد.

وی در مورد دیگر تصمیمات نشست مشترک روز گذشته مدیران مناطق نفت خیز جنوب و مسوولان دانشگاه آزاد گفت: درپی تصمیمات شرکت کنندگان در این جلسه، پنج کارگروه تاسیسات سطح الارضی، مهندسی حفاری، علوم زمین، مهندسی مخزن و مهندسی فعالیت های چاه محور تشکیل شد و اعضای این کارگروه ها متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد و کارشناسان فنی مناطق نفت خیز جنوب نیز مشخص شدند.

رییس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد ادامه داد: در این جلسه همچنین کاربرگ های مختلف تعریف پروژه (RFD) را مطرح کردیم؛ عناوین کلی آنها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد هر یک از آنها در کارگروه مربوطه بررسی و نتایج گزارش شود.

واگذاری تحقیقات توسعه ای مخازن میدان نفتی کرنج به دانشگاه آزاد طی تفاهم نامه ای که در اسفندماه سال گذشته با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت و حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رسید، صورت گرفت.

براساس این تفاهم نامه، مسوولیت تحقیقات توسعه ای دو مخزن پابده و آسماری میدان نفتی کرنج به صورت رسمی به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار و این دانشگاه به عنوان مشاور پژوهشی مخازن یادشده، تعیین شد.

دانشگاه آزاد اسلامی به موجب این تفاهم نامه، در قالب کنسرسیومی متشکل از ١٠ واحد دانشگاهی توانمند در صنایع بالادستی نفت و گاز، مسوولیت تحقیقات توسعه فناوری و تولید دانش بنیان از مخازن هیدروکربنی را در دو یا سه میدان نفتی و گازی برعهده می گیرد.

بهینه سازی مصرف انرژی نیز از دیگر مفاد مورد تاکید وزارت نفت در این تفاهم نامه است که بر مبنای آن، دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بهینه سازی و افزایش کارایی مصرف انرژی، نسبت به اجرای طرح های موردنظر وزارت نفت اقدام می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
محصولات سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران درسطح جهانی است

محصولات سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران درسطح جهانی است

[h=3]تهران-ایرنا-معاون اول و مشاور وزیر علوم و تکنولوژی عراق گفت:محصولات ارائه شده در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران (IRANLAB-2015) در سطح جهانی است که نشان از پیشرفت جهانی، ایران دارد.
[/h]دکتر عادل کثیر روز دوشنبه درحاشیه بازدید از سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با اشاره به پیشرفت ایران درخصوص ساخت دستگاه های نانوتکنولوژی افزود:ارتباط بسیار قوی بین مباحث نظری و عملی دستگاه های نانوتکنولوژی در ایران وجود دارد.

کثیر با اشاره به بازدید دو روزه خود و هیات همراه از این نمایشگاه تصریح کرد:از دستاوردهای دیگر این نمایشگاه در زمینه های آموزشی، پزشکی، دارویی نیز دیدن و شاهد پیشرفت بسیار ملموس در محصولات و دستگاه های آموزشی بودم.

وی گفت:امکان استفاده بسیار زیادی از محصولات و دستگاه هایی که در این نمایشگاه ارائه شده و نیز امکان همکاری علمی بین ایران و عراق وجود دارد.

مشاور وزیر علوم و تکنولوژی عراق تاکید کرد:می توانیم همکاری طولانی مدت بین وزارت علوم و تکنولوژی عراق و وزارت علوم ایران داشته باشیم.

وی تاکید کرد:همچنین معتقدیم به لحاظ محصولات ارائه شده در این نمایشگاه امکان همکاری بسیار زیادی بین وزارت آموزش عالی عراق و وزارت آموزش عالی ایران و نیز وزارت بهداشت عراق و وزارت بهداشت ایران وجود دارد.

سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از روز چهارشنبه تا امروز هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در نمایشگاه بین المللی تهران دایر است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمرکز برجنبه های تکنولوژیک در تکمیل طرح های کلان ملی دانشگاه امیرکبیر

تمرکز برجنبه های تکنولوژیک در تکمیل طرح های کلان ملی دانشگاه امیرکبیر

[h=3]تهران-ایرنا-معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مهم ترین اصل در ادامه اجرای طرح های کلان ملی این دانشگاه را تمرکز و عمق بخشیدن به جنبه های تکنولوژیک و فناوری های جدید این طرح ها عنوان کرد.
[/h]دکتر مسعود برومند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با ابراز رضایت از وضعیت طرح های کلان ملی در دانشگاه امیرکبیر گفت: این طرح ها پیشرفت زیادی داشته و اجرای آنها در چارچوب برنامه های مشخص به جلو می رود.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اجرای 16 طرح کلان ملی به صورت مجری یا دانشگاه همکار فعالیت می کند که به لحاظ مشارکت در طرح های کلان ملی، رتبه اول دانشگاه های کشور را داراست.

معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه بخش عمده بودجه اختصاص یافته به طرح های کلان ملی دانشگاه امیرکبیر در سال گذشته در اختیار این طرح ها قرار گرفته است، افزود: اخیرا هم اقداماتی برای تخصیص بیشتر بودجه به این طرح ها انجام شد و برای امسال مبلغ دیگری اختصاص داده شده است.

وی تاکید کرد: در سال جاری، آنچه بیش از هر چیز در اجرای طرح های کلان ملی برای ما اهمیت دارد کیفیت بخشی به اجرای پروژه هاست و تاکید و تمرکز ویژه دانشگاه بر عمق بخشیدن به بخش فناوری و تکنولوژی هایی است که درون این پروژه ها به کار گرفته می شود.

برومند درخصوص پیشرفت طرح های کلان ملی دانشگاه امیرکبیر نیز گفت: صحبت درباره میانگین پیشرفت های طرح های کلان ملی بسیار سخت است زیرا میزان پیشرفت آنها بسیار متفاوت است به عنوان مثال، پروژه ای است که اجرای آن براساس برنامه، کامل شده و طراحی مفهومی آن به 100 درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع، پروژه های کلان تر و بزرگ تر ما رشد بیشتری داشته است که از آن جمله می توان به طرح ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره ، سیکلوترون یا پروژه های آی تی اشاره کرد.

برومند ادامه داد:خوشبختانه با اقدام سنجیده و مفید وزارت علوم در بازنگری آیین نامه طرح های کلان ملی، اجرای این طرح ها قدری راحت تر شده و ما نیز در دانشگاه دقیقا همین رویه را در پیش گرفته ایم و عملا سیستم های اجرایی خود را به سمتی می بریم که اصطکاک های سازمانی کمتر باشد.

وی کاهش بوروکراسی و فرآیندهای دست و پاگیر در مسیر اجرای طرح های کلان ملی را یکی از عوامل موثر در تسهیل و پیشبرد این پروژه ها برشمرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران دومین قدرت علمی 120 عضو جنبش عدم تعهد است/ اولین در اوپک

ایران دومین قدرت علمی 120 عضو جنبش عدم تعهد است/ اولین در اوپک

[h=3] تهران-ایرنا- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به اینکه سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم جهان طی 15 سال گذشته رشد قابل ملاحظه داشته است، گفت: اکنون ایران دومین قدرت علمی در بین 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد و نخستین مقام علمی در میان 12 کشور عضو اوپک محسوب می شود.
[/h]


دکتر محمد جواد دهقانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه هند نخستین مقام علمی در میان اعضای عدم تعهد را دارد، گفت: یکی از شاخص هایی که بر اساس آن رتبه علمی یک کشور در سطح بین المللی تعیین می گردد میزان تولید علم آن کشور است.

وی افزود: براساس سند چشم انداز و افق آن، جمهوری اسلامی ایران تا سال 1404 شمسی (2025 میلادی) جایگاه اول اقتصادی و تولید علم و فناوری را در سطح منطقه آسیای غربی ( شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشور های همسایه) دارد.

دهقانی اظهار داشت: مبتنی بر مدارک علمی ثبت شده در پایگاه های استنادی آی.اس.آی و اسکوپوس تا اول اردیبهشت ماه سال 1394 سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم دنیا طی 15 سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: ایران در حال حاضر 1.5 درصد از علم جهان را تولید می کند. این در حالی است که در سال 2000 تنها 0.13 درصد از علم جهان به ایران اختصاص داشت.

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، سهم تولید علم ایران از سال 2000 تا 2011 مرتبا افزایش یافته است بطوریکه از سال 2011 تا 2013 این رشد از نرخ ثابتی برخوردار بوده و از سال 2014 سهم کشور دوباره افزایش یافته است.

دهقانی با اشاره به اینکه رشد رتبه تولید علم کشور در طی سال های مورد بررسی نیز در خور توجه است، گفت: براساس اطلاعات پایگاه اسکوپوس، در سال های 2000 تا 2014، رتبه بین المللی تولید علم ایران از 48 به 16 ارتقا پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت مجلات و کنفرانس های علمی که در دو پایگاه اسکوپوس و آی.اس.آی نمایه می شوند باعث تفاوت در رتبه ها می گردد، افزود: بر اساس مدارک نمایه شده در پایگاه آی.اس.آی، جایگاه ایران از 49 در اولین سال مورد بررسی به 21 در آخرین سال مورد بررسی ارتقا یافته است.

سرپرست ISC با اشاره به اینکه کمیت تولید علم تنها یکی از شاخص های است که برای تعیین جایگاه علمی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری شاخص های مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نیز میزان اثر گذاری اقتصادی نیز مورد تاکید قرار گرفته اند. توجه به هر یک از این شاخص ها بدون در نظر گرفتن سایر آن ها به معنی حرکت در مسیر اشتباه است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در حال حاضر از منظر تولید علم، ایران از یک جایگاه رفیع بین المللی برخوردار و دومین قدرت علمی در بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد محسوب می شود.

دهقانی با اشاره به اینکه ایران در طی سال های متمادی برترین کشور علمی در بین کشورهای عضو اوپک بوده است، گفت: ایران با کسب رتبه اول تولید علم در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و همچنین رتبه نخست در بین 57 کشور اسلامی سرآمد منطقه و جهان اسلام است.

سرپرست ISC در پایان افزود: هر چند علم پدیده ای بین المللی برشمرده می شود، اما بی شک مهمترین و اولین هدف تولید علم بایستی رفع نیازها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و سیاسی کشور باشد.

دهقانی گفت: تبدیل علم به ثروت و قدرت نیاز اساسی کشور و خواست مقام معظم رهبری است که خود نیازمند برنامه ریزی و هدایت علم کشور با بهره گیری از نظام های مدیریت علم است. در این زمینه باید گام های اساسی در کشور برداشته شود.
 
بالا