[ابنیه سنتی ایران] کاخ ها

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار



سلام و درود بر دوستان ِ معمار و عزیزم .:gol:

این تاپیک رو برای موضوعات ِِ " کاخ ها" افتتاح میکنیم ، و از این به بعد ، این موضوعات را در اینجا خواهیم گذاشت .

لازم به ذکر است که سایر تاپیک های مفید و خوبی که در تالار درباره ی "کاخ ها" و " ارگ ها" و ... هستند، را به اینجا انتقال می دهیم؛

امیدوارم این رویه ، گامی مفید و مثبت ، برای هدفمند کردن موضوعات ، و نظم عمومی ِ تالار ِ معماری ایرانی - اسلامی باشد.



قوانین این تاپیک :

1- لطفا ،
در عنوان پست ِ خود ، نام ِ مکانی را که می خواهید ارائه کنید ، بنویسید .

2- به خاطر احترام به قوانین ِ کپی - رایت ، ذکر ِ منبع را فراموش نفرمایید .

3- عکسها را از سایتهای معتبر آپلود کنید، تا پست ها بعد از گذشت ِ زمان ، دچار مشکل نشوند .

4- لطفا از دادن ِ پست های بی ارتباط با موضوع (اسپم) اکیدا خودداری نمائید .
.
.
.

سپاس.

شاد و سربلند باشید...
:gol:

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ایتوک

عضو جدید
[ابنیه سنتی ایران] کاخ ها




کاخ صفی آباد
نوع اثر : تاريخي
دوره تاريخي ساخت و بوجود آمدن يا .. :
این بنا در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس کبیر ساخته شده . شاه عباس اول، از نظر علاقه مندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد.
توضيح مختصري در خصوص معرفي مكان :
كاخ صفي آباد در جنوب غرب شهر بهشهر و در بالاي ارتفاعات منتهي به دشت قرار دارد . اين كاخ در زمان شاه صفي نوه شاه عباس توسعه پيدا كرده و عمارت با شكوه صفي آباد مرهون توجه خاص شاه عباس بود . اين كاخ در ميان باغي زيبا به صورت بنايي مربع شكل كه داراي ابعاد 25 * 25 متر بوده و در دو طبقه ساخته شد . ورودي كاخ در سمت شمالي قرار داشته كه با عبور از پنج پله امكان دسترسي به داخل طبقه اول كاخ وجود دارد . طبقه اول داراي اتاقهاي متعدد بوده كه از طريق راهرو و هشتي امكان دسترسي به داخل آن وجود دارد . طبقه دوم نيز داراي راهرو و اتاق هاي زيبا است .
بنا بر روايت مورخان ديوار هاي دروني كاخ داراي نقاشيهاي گوناگون بوده كه متاسفانه امروزه ، اثري از آن بر جاي نمانده است . از مصالح به كار رفته در اين كاخ ، سنگ ، آجر و گچ است كه در قرن اخير بر اثر ويرانيهاي پياپي ساخته شد .
اين كاخ در زمان حمله افغان ها آسيب ديده و در زمان نادر شاه تعمير و بازسازي شد .اين بنا در زمان قاجاريه نيز مورد مرمت قرار گرفت و در قرن اخير كاملا احياء شده است
آدرس : مازندران – بهشهر.
فاصله تا مركز استان : فاصله 70 كيلومتر.
نوع راه ارتباطي : زميني .
ميانگين تعداد بازديد كنندگان از اين مكان در سال : به علت اينكه در منطقه ی نظامی شهر قرار دارد بازدید از آن متاسفانه ممنوع است.
ديگر امكانات تفريحي و رفاهي جهت گردشگري :
از کاخ صفی آباد و تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل ستون مشهور است، یک راه زیر زمینی احداث شده بود که در مواقع ضروری مورد استفاده عبور و مرور یا سایر جریانهای دیگر میگردید. فاصلهٔ کاخ تا دریا در حدود ۱۶ کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه به ویژه شاه عباس کبیر این راه زیر زمینی جهت امور سوق الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل وحشی که در حول و حوش دریای خزر زندگی میکردند، استفاده میشد. در موازات کاخ صفی آباد چشمهٔ آبی موجود است که به چشمه «پلنگ خیل» شهرت دارد. این آب در ایام فرمانروایی صفویه با شکل روباز و قیمتی و نیز با تنپوشههای سفالی جریان داشت و در وسط ساختمان طبقه اول حرفی مرمر به شکل کثیر اطلاع احداث بود و در تمام طبقات ساختمان از دیواره و غیره به وسیلهٔ تنپوشههای سفالی آب جریان داشت تا تهویهٔ هوا برای ایام تابستان یا احتیاجات دیگر شود.
این کاخ تا سطح دریای خزر حدود ۶۵۰ متر ارتفاع دارد که چراغهای بندرتركمن و بندرگز از آن نمایان است و تا ۳۰ کیلومتر چشم انداز دارد. این کاخ در حدود ۷۰ سال پیش طعمهٔ حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد. منبع:سایت معاونت امور مجلس و استانها
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کاخ سفید رشت +کاخ هخامنشی بردک سیاه +کاخ صفی آباد+کاخ مروارید +معماری کاخ ها و بناها در دوره اشکانیان (پارتیان)

کاخ سفید رشت +کاخ هخامنشی بردک سیاه +کاخ صفی آباد+کاخ مروارید +معماری کاخ ها و بناها در دوره اشکانیان (پارتیان)




  • [h=2]کاخ هخامنشی بردک سیاه [/h]
يکي از بناهاي مهم تاريخي بوشهر است که به دوران هخامنشي تعلق دارد و جزو کاخهاي زمستاني اين امپراتوري بزرگ محسوب مي شده است.اين کاخ در 12 کيلومتري شمال شهر برازجان ,در ميان نخلستانهاي روستاي درودگاه در محل تلاقي دو رودخانه شاپور و دالکي قرار گرفته است.
جلگه برازجان در دوره هخامنشي اهميت فراوان دارد و علتش اين است که ايران در دوره هخامنشي صاحب نيروي دريايي شد و توانست از راه دريا به تجارت و کشور گشايي بپردازد.علت انتخاب اين جلگه نزديکي آن به خليج فارس و در پي آن تسلط بر راههاي تجاري منطقه و تحت نظر داشتن آبراهه هاي جنوبي از لحاظ سياسي و اقتصادي بوده است.تمامي اين مسائل وسيله برپايي3 کاخ سنگ سياه,بردک سياه و کاخ چرخاب رادر اين منطقه فراهم اورده است.تالار مرکزي بردک سياه 36 ستون دارد و از اين لحاظ شبيه کاخ اپاداناي تخت جمشيد است.استفاده از دو نوع سنگ تيره و روشن در ساختار اين کاخ, نماي بسيار زيبايي از آن را به بيننده عرضه مي کند.

ادامه ی مطلب . . .


  • کاخ صفی آباد

نوع اثر
: تاريخي
دوره تاريخي ساخت و بوجود آمدن يا .. :
این بنا در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس کبیر ساخته شده . شاه عباس اول، از نظر علاقه مندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد.
توضيح مختصري در خصوص معرفي مكان :
كاخ صفي آباد در جنوب غرب شهر بهشهر و در بالاي ارتفاعات منتهي به دشت قرار دارد . اين كاخ در زمان شاه صفي نوه شاه عباس توسعه پيدا كرده و عمارت با شكوه صفي آباد مرهون توجه خاص شاه عباس بود . اين كاخ در ميان باغي زيبا به صورت بنايي مربع شكل كه داراي ابعاد 25 * 25 متر بوده و در دو طبقه ساخته شد . ورودي كاخ در سمت شمالي قرار داشته كه با عبور از پنج پله امكان دسترسي به داخل طبقه اول كاخ وجود دارد . طبقه اول داراي اتاقهاي متعدد بوده كه از طريق راهرو و هشتي امكان دسترسي به داخل آن وجود دارد . طبقه دوم نيز داراي راهرو و اتاق هاي زيبا است .
بنا بر روايت مورخان ديوار هاي دروني كاخ داراي نقاشيهاي گوناگون بوده كه متاسفانه امروزه ، اثري از آن بر جاي نمانده است . از مصالح به كار رفته در اين كاخ ، سنگ ، آجر و گچ است كه در قرن اخير بر اثر ويرانيهاي پياپي ساخته شد .

ادامه ی مطلب . . .


  • معماری کاخ ها و بناها در دوره اشکانیان (پارتیان):

قوم پارت یا پارتوا یکی از شعبه های نژاد آریایی ایرانی است در کتیبه داریوش اول هخامنشی بر بیستون سرزمین آنرا را((پرتو)) نامیده اند . این ناحیه از شمال خراسان و ماوراالنهر و همین نام بعدها به پهلو تبدیل گردید .(خراسان بزرگ شامل :خراسان فعلی ماورا النهر افغانستان کنونی می شده است.) پارتوا یکی از استانهای زمان هخامنشی بود. بنا بر گفته استرابو رهبر پارتها مردی بنام آرساکس (ارشک ارشاک) بود که بعدها نیای فرضی پادشاهان اشکانی پارت شد. پارتها حکومت ساقط شده هخامنشی را از جانشینان اسکندر مقدونی (سلوکیان) باز پس گرفتند . و توانستند یک دولت نیرومند و عظیم را برای مدت پنج قرن پایه گذاری نمایند.

ادامه ی مطلب . . .



  • [h=1]کاخ سفید در رشت
    [/h]

ادامه ی مطلب . . .



  • کاخ مروارید

مروری بر زیبایی شناسی بنای کاخ مروارید گنجینه واهمیت آن
دُر ناشناخته در نزدیکی تهران
با نگاهی به کاخهای احداث شده در تهران واطراف آن، از ابتدای دوران پهلوی تا زمان وقوع انقلاب اسلامی، سیرتحول معماری دراین رده از بناها به وضوح به چشم می خورد. در ساخت کاخ مرمر در مرکز تهران، کاخهای نیاوران وسعدآباد وکمی دورتر، کاخ استثنایی «مروارید»، برجسته ترین معماران روز آن زمان، از میان ایرانیان وخارجیان مقیم ایران، به خدمت گرفته شده اند. این بناها جزو بناهای شاخص وماندگار شهرند که درحال حاضر ، عمدتاً به مکانهای عمومی با کاربریهای فرهنگی تبدیل شده اند.

دراین میان به نظر می رسد کاخ مروارید، سکونتگاه شمس پهلوی ـ خواهر شاه مخلوع ـ واقع در مهرشهر کرج ازجمله آثار معماری ارزنده ای است که به دلایل متعدد، از نظرها دورمانده وچندان که شایسته آن است محافظت ومعرفی نشده است.

ادامه ی مطلب . . .

____________________________________________________________
.
.
.
.
:gol:
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کاخ گلستان+کاخ عالي قاپو +کاخ ملت + کاخ سروستان +کاخ هشت بهشت

کاخ گلستان+کاخ عالي قاپو +کاخ ملت + کاخ سروستان +کاخ هشت بهشت

  • تاریخچه کاخ گلستان

مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران است،این بنا روزگاری همانند نگینی در میان این ارگ، می درخشید.
بنیاد ارگ تاریخی تهران به دوره صفویه و زمان شاه طهماسب اول بازمی گردد. این ارگ در دوره کریم خان زند بازسازی شده و در دوره قاجار به محل دربار و سکونت سلاطین قاجار اختصاص یافته است؛ گفتنی است که ناصرالدین شاه در دوران حیات خود تغییرات بسیاری را در مجموعه گلستان ایجاد کرده است.پاره ای از این تغییرات را در شرح بناهای کاخ گلستان مشاهده خواهید کرد.
در بیش از یک سوم فضای ارگ، دارالحکومه و محل سکونت شاه قرار داشت. این منزلگاه همانند خانه های سنتی ایران دارای دو بخش بیرونی و اندرونی بود. بخش بیرونی شامل دو قسمت یعنی حیاط دارالحکومه یا دیوانخانه ودیگری باغ مربع شکلی به نام باغ گلستان بود که این دو حیاط را بناهایی از یکدیگر جدا می ساخت.این بنا در دوران پهلوی تخریب گردید و در حال حاضر اثری از آنها برجا نمانده است.
در شرق دارالحکومه و شمال باغ گلستان فضای اندرونی قرارداشت که حیاط بزرگی بود که اقامتگاه زنان شاه و عمارت خوابگاه شاهی در میانه آن ساخته شده بود ودر واقع حرمسرا را تشکیل میداد. این مجموعه دردوره پهلوی تخریب شد و بجای آن ساختمان فعلی وزارت امور اقتصادی ودارائی ساخته شد.
حیاط تخت مرمر یا دارالحکومه مقر بر تخت نشستن شاه و برگزاری بارعام ومحل حکومت بود. در حالیکه فضای باغ گلستان اندرون شاهی بود وبه ملاقات های خصوصی، مراسم خانوادگی اختصاص داشت.

ادامه ی مطلب . . .



  • کاخ عالی قاپو

در غرب ميدان امام و روبروی مسجد شيخ لطف الله عمارتی سر بر افراشته که به عنوان يکی از مهمترين شاهکارهای معماری اوائل قرن يازدهم هجری از شهرتی عالمگير برخوردار است.
با توجه به منابع و مأخذ موجود درباره سلسله صفوی و همچنين با در نظر گرفتن بررسی های انجام شده در مورد اين ساختمان زيبا و رفيع چنين استنباط می گردد که کاخ عالي قاپو دروازه مرکزی و مدخل کليه قصرهائی است که در دوران صفويه در محدوده ميدان امام احداث شده اند.
در حقيقت اين بنا به مثابه يک ورودی بزرگ و با شکوه ميدان امام را به مجموعه دولتخانه و عماراتی مانند رکيب خانه، جبه خانه، تالار تيموری، تالار طويله، تالار سرپوشيده و کاخ چهلستون و ديگر عمارات مربوط می کرده است.

ادامه ی مطلب . . .



  • کاخ ملت
كاخ سفيد بزرگترين كاخ مجموعه 110 هكتاري سعدآباد است كه به علت رنگ سفيد نماي آن به اين نام شهرت يافته بود.اين بنا, علاوه برآنكه اختصاص به امور اداري و تشريفاتي داشته اقامتگاه تابستاني شاه و همسرش ,فرح نيز بوده است. بناي كاخ به دستور رضاخان در سال 1310 خورشيدي آغاز گرديد و در سال 1315 به پايان رسيد,كاخ سفيد پس از سه سال كه از اتمام آن گذشت ,به تدريج مورد بهره برداري قرار گرفت.در بناي اين كاخ هنرمندان و صنعتگران فراواني مشاركت داشته اند. نقشه كاخ از مهندس خرسندي است و محاسبات فني آن را لئون طاطاووسيان، پپسيان و بوريس روسي انجام داده اند.

ادامه ی مطلب . . .




  • کاخ سروستان

كاخ سروستان متعلق به سدة پنجم مي‌باشد."اين كاخ داراي يك ميانسرا است كه گرداگرد آن فضاهاي مختلف دارد. محل نشيمن، اتاق چهارگوشه‌اي با پوشش گنبدي است كه از سويي به ميانسرا و از سوي ديگر به باغ پيرامون ساختمان راه دارد. اين گنبدخانه به تالار دراز در سمت راست خود بنام «سفره خانه» راه دارد كه در كنار ديوارهاي طولي آن ستونهايي جفتي كار شده است.
در انتهاي آن، اتاق «بزم‌گاه» جاي دارد كه داراي «كمرپوش» يا نيم طبقه بوده و در بالاي آن نوازندگان مي‌نشسته‌اند. طبقة زيرين بزم گاه، در پشت آن و به آبدارخانه راه داشته است (در بازسازي كاخ راه ورودي به آبدارخانه را بسته‌اند و اكنون ويران شده است). در سمت چپ اتاق نشيمن، «پيشخاني» دارد كه در كنار آن حوضخانه است. در جلوي آن، ايوان بزرگي است. بدين گونه اتاق نشيمن يا گنبدخانه اصلي در كل از چهار سو ديد دارد. در پشت پيشخان، يك اتاق خواب دو نفره و پشت آن يك خواب يك نفره جاي دارد كه هر دو ديد به ميانسرا دارند. در بخشهاي شمالي، آبريزگاه، گرمابه و انبار جاي گرفته است. اين تنوع در طراحي حتي در پوششهاي كاخ نيز ديده مي‌شود.


ادامه ی مطلب . . .




  • کاخ هشت بهشت اصفهان

عمارت تاريخى «هشت‏ بهشت» نمونه‏ اى از كاخهاى محل سكونت آخرين سلاطين دوره صفويه است كه در دوره شاه سليمان در سال 1080 هجرى بنا شده است. كاشي‌ كاري هايي‌ كه‌ انواع‌ حيوانات‌ پرنده‌، درنده‌ و خزنده‌ برروي‌ آن‌ نقش‌ بسته‌، از آثار اين‌ كاخ‌ بشمار مي‌آيند . از باغ وسيع «هشت ‏بهشت» مقدار زيادى باقى نمانده ولى قصر تاريخى آن هنوز اثر ارزنده و جالبى است كه پس از انقلاب پاركى در اطراف آن ساخته شده است

اين كاخ كه در هنگام سلطنت شاه سليمان صفوى بنا شده از بهترين كاخهائى است كه در روزگار صفويه ساخته شده و چون كيفيت ساختمان و وضع بنا در اثر مسرور زمان تغيير كرده ناچار براى امكان بيان وضع آن در زمان هاي مختلف بايد نوشته‏ هاى كسانى را كه در زمان هاي گوناگون كاخ را مشاهده و از وضع آن آگاهى كامل داشته‏ اند از نظر اهل تحقيق گذرانيد.

ادامه مطلب . . .




مروری بر زیبایی شناسی بنای کاخ مروارید گنجینه واهمیت آن


با نگاهی به کاخهای احداث شده در تهران واطراف آن، از ابتدای دوران پهلوی تا زمان وقوع انقلاب اسلامی، سیرتحول معماری دراین رده از بناها به وضوح به چشم می خورد. در ساخت کاخ مرمر در مرکز تهران، کاخهای نیاوران وسعدآباد وکمی دورتر، کاخ استثنایی «مروارید»، برجسته ترین معماران روز آن زمان، از میان ایرانیان وخارجیان مقیم ایران، به خدمت گرفته شده اند. این بناها جزو بناهای شاخص وماندگار شهرند که درحال حاضر ، عمدتاً به مکانهای عمومی با کاربریهای فرهنگی تبدیل شده اند.
ادامه مطلب


.
.
.
.
:gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

maryam0

عضو جدید
کاخ آیینه خانه یا باغ سعادت آباد، کاخی مربوط به دوران صفوی در ساحل جنوبی زاینده رود در اصفهان بود. این کاخ به فرمان شاه صفی ساخته شد. شاه صفی این کاخ را به یاد جد خود شاه طهماسب بین سال‌های ۱۰۰۶-۱۰۲۱ ه.ق. زمانی که از اصفهان به رتق و فتق امور ممالک محروسه مشغول بود ساخت.
مکان آن در جنوب زاینده رودحد فاصل پل خواجو و پل جویی بود. کاخ آیینه خانه دارای ایوان و حوضی همانند چهل ستون بمساحت۵۰هزار مترمربع با ارتفاع ۴۱متر بود با این تفاوت که تعداد ستون‌های ایوان ۱۶ عدد و با فاصلهٔ ۶۲ متر از زاینده رود بوده‌است. از ویژگی‌های این بنا نصب آیینه‌هایی به ابعاد ۵/۲متر و بزرگتر بوده و در کنار کاخ‌هایی از جمله کاخ هفت دست و کاخ نمکدان مکانی برای تفریح و سرگرمی بشمار میرفته‌است.
کاخ آیینه خانه در سال ۱۲۷۰ شمسی به دستور ظل السلطان، حاکم قاجاراصفهان تخریب شد.
بر سر در تالار آیینه یا کاخ آیینه خانه نوشته شده بود:
بندهٔ شاه ولایت طهماسب

نقاشی از کاخ آیینه خانه -------- کاخ آیینه خانه؛ عکس از ارنست هولستر، اواخر دوره​
قاجار-----



مشاهده پیوست 105560مشاهده پیوست 105559


منبع:
از ویکی‌پدیا
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
كاخ سلیمانیه در كرج

كاخ سلیمانیه در كرج

كاخ سلیمانیه كرج از یادگارهای دوران قاجار و یكی از معدود آثار ثبت شده فرهنگی و تاریخی شهرستان كرج است كه در محدوده مركزی شهر و در داخل دانشكده كشاورزی كرج واقع شده است.


این كاخ در كنار دیه كرج و به دستور سلیمان میرزا فرزند فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. ساخت این كاخ در این منطقه از سه جهت قابل بررسی و توجه است؛ ابتدا آنكه جلگه خوش آب و هوای كرج ییلاق و اتراق گاهی امن و زیبا را برای خانواده سلطنتی فراهم می ساخته كه علاوه بر دوری از هیاهوی پایتخت، به فاصله بسیار كمی در حدود یك روز راه از آن واقع می شد.

دوم آنكه استقرار آن بر سه راهی كهن مازندران، ری و طالقان و همچنین بر سر راه آذربایجان كه خاستگاه ایل قاجار بوده، موقعیتی كاملا استراتژیك برای سفر های مكرر خاندان سلطنتی به غرب داشته است و در نهایت آنكه ساخت این كاخ بر سر راه آذربایجان، در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار صورت گرفته كه از جمله پرتنش ترین ایام حكومت قاجاریه بوده و با درگیری ها و مشكلات حاد و عدیده ای، خصوصا در غرب كشور و منطقه آذربایجان توام بوده است.

كاخ سلیمانیه به همراه باغ مقابل خود و همچنین ردیف ساختمان های ملازمین موكب شاهی تشكیل مجموعه حكومتی واقامتی كوچك و بسیار زیبایی را می داده است كه متاسفانه در حال حاضر ردیف ساختمان های ملازمین در طرح های توسعه دانشكده كشاورزی از بین رفته و كاخ سلیمانیه و باغ كوچك آن تنها مانده اند!



ساختمان كاخ سلیمانیه بنایی است آجری، متقارن و كشیده به نسبت 5 به یك باسقف شیروانی و دارای تمامی مشخصه ها و مولفه های سبك معماری دوران قاجار كه می توان آن را از جمله ساده ترین، زیباترین و با احساس ترین ساختمان های دوران خود دانست. تالارها، ارسی ها، نقاشی ها، آیینه كاری ها، قوس های نیم دایره نما، سقف شیروانی، تناسبات نما و نقشه، دواشكوبه بودن آن، همگی از جمله خصوصیات بارز كاخ سلیمانیه بوده كه در تركیب نهایی و بسیار ساده خود و در كنار مجموعه ساختمان ها و باغ پیرامونی، منجر به شكل گیری ساختمانی دوست داشتنی، با هویت و صمیمی شده است.

این ساختمان از آجر و خشت با تیر ها و مهاربندهای چوبی ساخته شده است. تالارها و فضاهای داخلی از انواع تزئینات، شامل نقاشی های دیواری بزرگ و آینه كاری ها با سقف چوبی و همچنین تزئینات گچی اندود شده و نمای بیرونی ساختمان از قاب های آجری جرزها با اندود گچ و خاك و اندكی نقش و نگار.

در حال حاضر این ساختمان در محدوده دانشكده كشاورزی كرج واقع شده و سالهاست به حالت متروك، فراموش و رها شده است. قابل ذكر است این بنا به علت قرارگرفتن در كنار مدرسه منسوب به دانشكده كشاورزی، سالها مورد تردد و عبور و مرور دانش آموزان قرار داشته و تزئینات و شیشه های الوان آن بازیچه سنگ پرانی های آنان شده و به همین دلیل آسیب های فراوانی دیده است و تنها پس از این دوره، چند سالی با انجام عملیات حفاظتی شامل دیوار كشی و نصب پرده های سراسری روی نما وهمچنین انجام عملیات مرمتی، سعی در حفظ و احیای آن شد و پس از آن نیز هر از چندی با انجام مختصری از فعالیت های مرمتی این داستان ادامه دارد كه این همه برای حفظ و نگهداری آن چندان كافی و موثر به نظر نمی رسد.



ساختمان كاخ دارای دو اشكوب است؛ طبقه همكف حدودا به صورت پیلوتی های امروزی و به منظور قرارگیری برخی از فضاهای خدماتی كاخ در نظر گرفته شده و طبقه دوم كه از طریق دو راه پله در دو سوی ساختمان قابل دسترسی است، شامل تالار مركزی بزرگ و اتاق های دو سوی آن كه به منظور اطاق های استراحت در نظر گرفته شده، است.

از جمله نكات بسیار جالب در این بنا برون گرایی محض این بنا است، به طوری كه پنجره های بسیار بزرگ و كم عرض ساختمان باعث شده است فضاها از دو سوی به محوطه بیرونی چشم اندازی وسیع داشته باشند و همچنین در تمام ساعات روز نور گیری كنند كه این امر خود باعث شده فضاهای داخلی مملواز نور و روشنایی شوند.

تمامی اجزا و عناصر ساختمان شامل فضاها و نما، جرزها و پله ها، نسبت به محور میانی بنا متقارن بوده و ساختار بسیار ساده ای دارد. این امر با توجه به كشیدگی و عمق كم فضاها، فضایی بسیار روشن، شفاف و سبك را در ادامه باغ های زیبای مقابل آفریده است.

بنای كاخ سلیمانیه از آثار با ارزش دوران قاجار بوده و با توجه به پایتختی تهران از جمله اولین نقاط توجه و عامل رشد و شكوفایی شهر كرج به شمار می آید به طوری كه در اواخر دوران قاجار تاسیس مدرسه فلاحت در كرج و كمی بعد از آن احداث ساختمان اولیه دانشكده كشاورزی در جوار كاخ سلیمانیه كه در حال حاضر ساختمان موزه تاكسیدرمی منحصر به فرد دانشكده كشاورزی است، گواه این مدعاست.

در حال حاضر آنچه از معماری دوران قاجار معروف و قابل استناد است، همگی در تهران و در مجموعه كاخ های حكومتی و محدوده ارگ قدیم و عمارت های شمیرانات محدود می شود و كمتر از ابنیه دیگری كه در این دوره ساخته شده و واجد تمامی خصوصیات و ویژگی های سبك التقاطی و تركیبی معماری ایران و غرب است، به چشم می خورد. جای آن دارد كه با توجه و حفظ بنای ارزشمند كاخ سلیمانیه و معرفی آن به جامعه متخصص و همچنین شهر و شهروندان، از یكی از آثار ممتاز و زیبای این سرزمین پاسداری شود.
منبع : memarinews.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کاخ‌ها

کاخ‌ها

قبل از اسلام

منظور ما از کلمه ”کاخ“ در اين‌جا فقط بناهايى است که با نوعى معمارى عالى ساخته شده، در مقياس وسيع‌تر شامل بناهاى اشرافي، تجاري، مسکونى اربابى يا ساختمانى بزرگ محصورتر در يک قلعه است.

ايجاد بناى بزرگ يا کاخ‌سازى در اين سرزمين از اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد گسترش يافته است. در داخل مرزهاى کنونى ايران، کاخ‌هايى مانند چغازنبيل که در دشت هموار خوزستان ساخته شده است، داراى طرح‌هايى هستند که مى‌توان آنها را طرح‌هاى ساده شده کاخ‌هاى بين‌النهرين تصور کرد. چغازنبيل را ”اونتاش هوبان“ پادشاه ايلام باستان به نام شهر ”دوراونتاشي“ يا ”دوراونتاش“ در سال ۱۲۰۰ ق.م. بنا کرد. اين بناى بزرگ يا کاخ که مجموعه‌اى است از تعدادى اتاق در اطراف يک حياط، تلفيق کاملى از تطبيق هوشمندانه يک بناى مسکونى است، از يک طرف با حياط و فضاى داخلى و از طرف ديگر با حصار جانبى خود. اين نوع معمارى در تاريخ معمارى بين‌النهرين سوابقى قديمى‌تر است.


كاخ ‌دروازه ملل‌، تختِ جمشيد - مرودشت
در بخش‌هاى کوهستانى ايران کاخ‌سازى براى توسعه راه ديگرى را پيموده است. به‌طورکلى بناهاى اشرافى بايد در فضاهاى نسبتاً کوچک ساخته مى‌شدند. براى نمونه مى‌توانيم از بناى قلعه مانندى در ”کردلر تپه“ واقع در مشرق اروميه نام ببريم که با خشت و آجر ساخته شده است که از قرن‌هاى يازدهم و دهم قبل از ميلاد باقى مانده است. کاوشگران اتريشى اين بنا را يک بناى قابل دفاع اشرافى معرفى کرده‌آند. منظور اين است که در اطراف يک فضاى مربع شکل کوچک تعدادى اتاق‌هاى کوچک ايجاد کرده‌اند و در چهار گوشه اين بنا چهار برج که از ديوارهاى جانبى جلوتر هستند، طورى ساخته شده‌اند که معبر ورودى و خروجى بنا نيز محسوب مى‌شده‌اند. در آغاز هزاره اول قبل از ميلاد اين بنا و خانه‌هاى مسکونى کردلر تپه بر اثر آتش‌سوزى منهدم شده‌اند.

در حدود اواخر قرن دهم قبل از ميلاد مجتمعى از خانه‌هاى حياط‌‌دار در مکانى که امروز از سوى باستان‌شناسان خانه‌هاى سوخته (burned buildings) يا طبقه IV حسنلو نامگذارى شده، در تپه‌هاى حسنلو ايجاد گرديد.

نمونه اين نوع معمارى را مى‌توانيم در حال حاضر در قصر ”هات توچاي“ بيوک قلعه در ”بغازکوي“ ترکيه امروز ببينيم که يکى از آثار باقيمانده از هنر معمارى ”هتى تيش“ است و ظاهراً در قرن‌هاى چهاردهم و سيزدهم قبل از ميلاد ساخته شده است.


كاخ احمد شاهي نياوران- تهران
در تپه مرکزى ميدان حفارى شده منطقه باباجان نيز آثار بناهايى يافت شده که از لحاظ طرح معمارى شباهت بسيار به بناهاى تپه حسنلو دارند. اين بناها در قرن‌هاى هشتم و هفتم قبل از ميلاد ساخته شده‌اند. تالارسازى تشريفاتى در بناهاى اشرافى اورارتويى نيز در قرن‌هاى هشتم و نهم قبل از ميلاد مشاهده مى‌شود.

در‌ سال‌هاى بعد تالارسازى اورارتويى به‌عنوان اولين قدم معمارى مادها در بناهايى اعم از خانه‌هاى اشرافى يا بناهاى تجاري، به‌کار رفت. تالارسازى مادها نيز بزودى سرمشقى براى معمارى هخامنشى شد که نمونه مهم آن را در کاخ آپادانا مى‌بينيم.


كاخ بابل
در ميان صفحات تاريخ معمارى کاخ‌سازى هخامنشى سه دوره متمايز وجود دارد که اولين دوره از سال ۵۵۰ ق.م، در طراحى يکى از کاخ‌هاى پاسارگاد با ايجاد تالار بزرگى آغاز مى‌شود.

دوره دوم از سال ۵۲۰ ق.م. شروع مى‌شود که نمونه بناهاى مربوط به اين دوره در دشت گوهر، ميان نقش رستم و تخت‌جمشيد، قرار دارند. تفاوت اساسى اين بنا با آنچه قبل از آن ساخته شده، در طبقه اول آن است، به‌خصوص مى‌توان گفت که طرح تالار مرکزى آن با تالارهاى مربع شکل آپادانا در تخت‌جمشيد و تالار شوش اختلاف فاحش دارد، بدون‌ اينکه نماى خارجى بناها با يکديگر تفاوت داشته باشند. احتمالاً کاخ دشت گوهر در زمان سلطنت کمبوجيه ساخته شده است.

نمونه سومين دوره معمارى هخامنشى را در کاخ‌هاى آپاداناى تخت‌جمشيد و کاخ شوش که ابعاد آنها تقريباً به يک اندازه است، مى‌بينيم. چهار برج برجسته نسبت به ساير قسمت‌ها در گوشه‌هاى بنا تعبيه شده، هر دو بنا از پاسارگاد و دشت گوهر بسيار بزرگ‌تر هستند. ضمناً کاخ‌ها در وسط باغ بنا نشده‌اند، بلکه ضلع جنوبى آنها ديوار جنوبى باغ نيز هست.

طرح آپادانا نشان مى‌دهد که يک فضاى سبز تشريفاتى است نه مسکوني. کاخ‌هاى مسکونى در تخت‌جمشيد براى مطابقت با تالار تشريفات به‌صورت يک فضاى مربع شکل مرکزى است و تعدادى اتاق در اطراف اين فضا ايجاد شده‌اند.

از دوران سلوکيدها هنر کاخ‌‌سازى در ايران مشاهده نشده است. قلعه ضحاک در مغرب ميانه، واقع در آذربايجان، با وجود داشتن آثار ماقبل تاريخ و آثار هخامنشى از بناهاى اشکانى به‌حساب مى‌آيد.

تأثير معمارى غرب، در بناى کوه خواجه در سيستان هم قابل رؤيت است. بنا ترکيبى از يک معبد و قصر است. اصل بنا به دوره هخامنشى تعلق دارد، ولى بعداً در زمان پارت‌ها و ساسانيان بازسازى شده است. به همين نحو ساسانيان در قرن ششم بعد از ميلاد يک کاخ مقدس در مجموعه آتشکده آذرگشسب ”تخت سليمان“ بنا کرده‌اند که اهميت بسيارى براى پادشاهان ساسانى داشته است تا آنجا که پس از تاجگذارى در تيسفون براى زيارت به اين آتشکده در ”شيز“ مى‌آمده‌اند.

همچنين کاخ سروستان که در قرن پنجم بعد از ميلاد ساخته شده است علاوه بر اين‌که يک کاخ مى‌باشد عنوان تقدس نيز داشته است.

ترکيبى از کاخ و قلعه کوهستانى در قلعه دختر فيروزآباد وجود دارد که اردشير اول پس از پيروزى بر اردوان پنجم پادشاه اشکاني، در نيمه اول قرن سوم ميلادى بناى آن را آغاز کرده است.

يکى ديگر از کاخ‌هاى معروف دوران ساساني، عمارت خسروى است که خسرو دوم در قرن هفتم بعد از ميلاد در منطقه قصر شيرين، در ميان باغى بسيار وسيع بنا کرده است.

رعايت اين اصل که در يک حياط بايد اتاق‌هاى مسکونى و فضاهاى ادارى و در جلو همه آنها اتاق‌هاى بزرگ تشريفات بنا گردد، در کاخ ساسانى فيروزآباد و نيز قلعه دختر که در قرن سوم بعد از ميلاد ساخته شده، کاملاً مورد توجه بوده است.

کاخ بيشابور که در سال ۲۷۰ م. شاهپور اول آن را ساخته است با طرح کاخ‌هاى ساسانى که غالباً مشاهده شده، متفاوت است.

بعد از اسلام

از کاخ‌هاى دوران صدر اسلام در سرزمين ايران، آثارى برجاى نمانده است.‌ در هيچ يک از شهرهاى اصفهان، نيشابور، همدان، تبريز، رى يا جرجان کاخى از دوره سلجوقى باقى نمانده است. از دوره ايلخانى نيز هيچ اثرى از بناى کاخ باقى نمانده است.

از زمان تيموريان هم در ايران کاخى برجاى نمانده است، اما از زمان صفويه، به‌خصوص در قزوين و اصفهان، پايتخت‌هاى صفوي، بخش‌هايى از بعضى بناها که به هم مرتبط نيستند، باقى مانده‌اند.

در قزوين طرح يک کاخ صفوى در داخل محدوده فعلى شهر قرار دارد که فقط سردر (عالى‌قاپو) آن در کوشک باغى که در زمان قاجاريه تغييراتى در آن داده شده، مشاهده مى‌شود. اين کوشک را شاه‌طهماسب، دومين پادشاه صفوى (۱۵۷۶-۱۵۲۴ م / ۹۳۱-۹۸۴ هـ) که در زمان او قزوين پايتخت ايران بوده، بنا کرده است. کوشک؛ عبارت است از بنايى با يک فضاى مرکزى که چهار ايوان در اطراف و چهار برج در گوشه‌هاى آن واقع شده است و اطراف آن را راهرو مسقف ستون‌دار احاطه کرده است.

در نقشه شهر اصفهان امروزى منطقه کاخ‌هاى سلطنتى هنوز قابل شناسايى است و فقط در بناى چهل ستون و هشت بهشت باغ‌هايى که در وسط آنها بناها ساخته شده، باقى مانده است.


كاخ خورشيد - مشهد
بناى عالى‌قاپو را شاه‌طهماسب صفوى به‌صورت کوشکى سه طبقه آغاز کرد، اما در سال‌هاى بعد شاه‌عباس پس از تغيير پايتخت از قزوين به اصفهان، عالى‌قاپو را به شکل امروزى گسترش داد. اين بنا را مقر حکومتى دولت صفويه دانست.

نقش مهم مجموعه دربار سلطنتى اين بود که کاخ‌هاى باغدار چهل ستون (۱۶۴۷ م. / ۱۰۵۷ هـ)، هشت بهشت (۱۶۶۶ م / ۱۰۷۷ هـ) و کاخ آينه نزديک پل خواجو را - که نسبت به زاينده‌رود در فضايى باز ساخته شده و متأسفانه اينک به‌کلى از بين رفته است - به يکديگر مربوط مى‌کرد.

هشت‌بهشت نشان‌دهنده هماهنگ‌ترين معمارى دوران صفويه، هم در نماى خارجي، هم در نقاشى‌هاى داخلى آن است. خارج از منطقه اصفهان نيز تعداد بسيارى کاخ يا خرابه‌هاى کاخ از زمان صفويه باقى مانده است. در شمال نطنز، در کنار جاده کاشان، کاخ عباس‌آباد واقع شده که در ميان باغى محصور بوده است.


کاخ عالى‌قاپو- اصفهان
طرح کاخ تابستانى شاهان صفوى در فرح‌آباد، کنار دريارى خزر، هنوز قابل شناسايى است. از تمام اين بناى سلطنتى آنچه بهتر و سالم‌تر باقى مانده، مسجد آن است که در فضايى مربع‌شکل که طول هر ضلع آن ۵۰/۶۲ متر است بنا شده است و از لحاظ اين‌که مسجدى وابسته به کاخ است، اثرى با ارزش محسوب مى‌شود.

شاه‌عباس هنگام ساختن کاخ فرح‌آباد کوشش کرده پيوند مذهب و تاج و تخت را با ايجاد کاخ و مسجد مربوط به آن اثبات کند و مسجد را عبادتگاه درباريان قرار دهد.

در فاصله شاهراه اصفهان به فرج‌آباد و اشرف (بهشهر) تاکنون شش کاخ که به فرمان شاه‌عباس ساخته شده، مورد شناسايى قرار گرفته است. جالب‌ترين کاخ‌هاى شش‌گانه، کاخ سفيدآب است. کاخ صفوى باغ فين کاشان همراه با باغ و ملحقات جنبى متأسفانه تاکنون به اندازه کافى مورد بررسى قرار نگرفته است.

در قرن هيجدهم ميلادى که شيراز پايتخت ايران و مقر حکومت زنديه بود، کريمخان کاخى کوشک مانند هشت ضلعى در آن شهر بنا کرد که امروز محل موزه فارس است. طرح اين بنا؛ عبارت است از فضاى مرکزى چهار ايوانه با چهار اتاق در گوشه‌ها که در حقيقت همان طرحى است که از آغاز ظهور اسلام در معمارى بسيارى از بناها به‌کار برده شده است.

در قرن نوزدهم ميلادى که تهران پايتخت ايران شد، پادشاهان قاجار در بخش شمالى هسته مرکزى آن زمان شهر، شروع به ساختن تعدادى بنا کردند. اين محل بعدها ارگ نام‌گذارى شد. مهم‌ترين اين بناها کاخ گلستان است.


كاخ و باغ رامسر
در چهار کيلومترى خارج ديوار شمالى شهر تهران کاخ تابستانى قاجاريه در مسير جاده تهران به شميران و تجريش به نام قصر قاجاريه ساخته شد که در حال حاضر چيزى از آن باقى نمانده است. به‌جز قصر قاجار، پنج کاخ کوچک ديگر در منطقه‌اى که امروز تهران بزرگ ناميده مى‌شود، ساخته شد. کاخ‌ها به ترتيب در کن، اميرآباد، سرخه‌حصار، دوشان‌تپه و فرح‌آباد بنا شده‌اند. اين کاخ‌ها در سال‌هاى مختلف قرن نوزدهم ميلادى ايجاد شده، پس از مدت کوتاهى ويران گرديدند. فقط کاخ فرح‌آباد در مقابل گذشت سال‌ها به‌خوبى مقاومت کرده است.

در سال ۱۸۱۰ م. / ۱۲۲۵ هـ. به‌دستور فتحعلى‌شاه قاجار در کرج کاخى ساخته شد که بنيان آن بر بقاياى کاخى قديمى‌تر استوار است.

در شمال غربى تهران و در دامنه کوه‌هاى البرز نيز بقاياى کاخى باغدار از دوره قاجاريه ديده مى‌شود. از کاخ گلستان، در مسير کن به شهرستانک جاده‌اى مالرو نيز به علت ارتباط اين دو کاخ به‌وجود آمده بود. کاخ شهرستانک به فرمان ناصرالدين شاه، به دست آقا محمد ابراهيم خان معمار بنا شده است.

يکى از بناهايى که با شيوه‌اى مخصوص بنا شده، کاخى است که در زمان قاجاريه روى چشمه‌اى در طاق بستان ساخته شده است.

معمارى منطقى طبقه فوقانى کاخ خاطره معمارى کاخ‌هاى ونيزى را در ذهن بيننده مجسم مى‌سازد. کاخ را امام قلى ميرزا يکى از نوه‌هاى فتحعلى‌شاه در سال ۱۸۶۰ م. / ۱۲۷۷ هـ. بنا کرده است.

کاخ‌هاى باغى که در طى سال‌‌هاى قرن نوزدهم ميلادى در داخل شهرهاى ايران بنا شده‌اند، داراى طرح‌هاى گوناگونى هستند. در نقشه نارنجستان شيراز به‌خوبى واضح است که باغ قبل از ايجاد بنا به‌وجود آمده است و به همين جهت در فضاى باريک مقابل در ورودي، بناهاى مسکونى مستخدمين ساخته شده است.

در ساير مناطق اين سرزمين نيز تعداد بسيارى بناهاى اشرافى وجود دارد که تدريجاً متروک شدە، به‌طورى که اغلب فقط ويرانه‌اى از آنها باقى مانده است.

اين نکته در تاريخ کاخ‌سازى و اصولاً معمارى ايران قابل توجه است که در ايجاد کليه کاخ‌ها و بناهاى اشرافى از مصالح بومى در دسترس، با رعايت موقعيت مکانى که بنا در آنجا احداث مى‌شده، استفاده شده است و فقط در شهرهايى مانند تهران و اصفهان است که مى‌بينيم کاخ‌ها از اصول حاکم بر شهرسازى متابعت کرده‌اند.
منبع:aftabir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
معماری کاخ مرمر- لئون تادوسیان

معماری کاخ مرمر- لئون تادوسیان

کاخ مرمر یکی از کاخ‌های تاریخی تهران است که بنای آن به دستور رضا شاه پهلوی و با معماری لئون تادوسیان به سرانجام رسید.


این کاخ در ابتدا به عنوان محل کار رضاشاه مورد استفاده قرار می‌گرفت و تا پیش از تدوین قانون خزانه ملی، جواهرات ملی ایران از کاخ گلستان به این کاخ منتقل شده و در زیر زمین آن نگهداری می‌شد.


در سال‌های نخست سلطنت محمدرضا پهلوی، از این کاخ به عنوان دفتر رسمی شاه و محل برگزاری ملاقات‌ها و شرفیابی‌ها استفاده می‌شد. فوزیه و محمدرضا پهلوی در این کاخ با یکدیگر زندگی می‌کردند و نامزدی او با فرح پهلوی در این کاخ برگزار شده است. با وقوع حادثه ترور شاه در محوطه این کاخ، دفتر ویژه شاه به کاخ صاحبقرانیه منتقل شد، این کاخ در سال ۱۳۵۵ به موزه تبدیل شد و تا سال ۵۷ با عنوان «موزه پهلوی» برای عموم مردم قابل بازدید بود. از جمله موارد به نمایش آمده در این موزه، لباس افسری و کلاه گلوله خورده شاه در واقعه ترور ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ بود.


پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، موزه پهلوی تعطیل شد و از این کاخ مدتی به عنوان مقر کمیته انقلاب استفاده می‌شد. پس از مدتی این کاخ متروک ماند تا در اواسط دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، مجمع تشخیص مصلحت نظام به این کاخ نقل مکان کرد. امروزه از این بنا در مکاتبات دولتی به عنوان ساختمان قدس یاد می‌شود. بخش هایی از کاخ مرمر در سال ۱۳۸۷ مرمت و بازسازی شد.


بهروز احمدی، معمار ایرانی، طراح بنایی ۵ طبقه زبرزمین و در زبر کاخ مرمر بود که اکنون از آن با نام «موزه قرآن» یاد می‌شود.


زمین این بنا در ابتدا متعلق به شاهزادگان قاجاری و از جمله خاندان فرمانفرمائیان بود. گنبد این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است که به وسیله حسین لرزاده کاشی کاری شده است. ساختمان کاخ مرمر در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید و در ساختن آن اساتید معماری و هنرهای تزیینی سنتی مانند استاد محمدکاظم صنیع‌خاتم و حسین طاهرزاده بهزاد مشارکت داشتند.

مساحت ساختمان آن ۲۸۷۰ متر مربع است و در زمینی به وسعت ۳۵۴۶۲ متر مربع ساخته شده است.


کاخ مرمر معماری فوق العاده ای دارد. از جمله باید به خاتم کاری های تالار خاتم آن اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر هستند. در تالار خاتم کاخ مرمر همه چیز از دیوار و سقف گرفته تا نوشت افزار و میز تحریر همه خاتم کاری شده اند. این تالار را استاد محمد صنیع خاتم با همراهی چند صنعتگر سرشناس دیگر خاتم کاری کرده و آراسته اند. همه خاتم کاری ها در اشکال شش ضلعی که خود از مثلث های متساوی الاضلاع تشکیل شده اند، ساخته شده اند.


این کاخ در محل تقاطع خیابان امام خمینی (سپه سابق) و خیابان ولیعصر (پهلوی سابق) واقع شده است.
















منبع :سایت مرجع معماران
 

Similar threads

بالا