[ابنیه سنتی ایران] حسينيه‌ها - تکايا - مصلّى‌ها

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


در شهرهاى قديمى ايران تکيه، ميدان و حسينيه فضاهاى محصورى بوده‌اند که در مسير گذرهاى اصلى شهر قرار داشته‌اند. اين فضاها اغلب به‌صورت فضاى عمومي، يعنى جزئى مهم از گذر اصلى يا به‌صورت فضاى بسته، اما در ارتباط با گذر اصلى وجود داشته‌اند. در حالى‌که تکايا و حسينيه‌ها در اعياد اسلامى و ايام سوگواري، خصوصاً محرم، مورد استفاده قرار مى‌گرفته‌اند. در حالى‌که تکايا و حسينيه‌ها به‌صورت فضاهاى شهرى - محله‌اى و داخل شهر قلعه‌اى بوده‌اند، اما مصلى فضايى آزاد و در مواردى محصور در بيرون يا حاشيه شهر قلعه‌اى قرار داشته که در ”عيدين“ در آن نماز مى‌گزارده‌اند.

شهرهاى قديمى ايران در گذشته به چند مرحله تقسيم شده بود. هر شهر داراى يک مرکز و هر محله داراى يک يا چند مرکز کوچک بود. سازمان کالبدى شهرهاى قديمى ايران بر اصولى استوار بوده است که عبارتند از پيوند فضايى ميان عناصر مجموعه شامل مرکز شهر؛ مراکز محلات، از طريق يک رشته فضاها و عناصر ارتباط‌دهنده؛ گذر اصلى و ميدان، تکيه يا حسينيه.

ميدان، تکيه و حسينيه به مفهوم فضاى شهرى - محله‌اى تنها يکى از عناصر تشکيل‌دهنده مرکز شهر يا مراکز محلات بوده‌اند. ساير عناصر را مسجد، بازار، بازارچه، مدرسه و ... تشکيل مى‌داده‌اند.

در فضاى تکيه و حسينيه مراسم مذهبى برگزار مى‌شد. همچنين تعزيه‌گرداني، شبيه‌خواني، پرده‌خواني، سينه‌زنى و مراسم شترکشون در عيد قربان در اين فضاها رايج بوده است؛ اما جلوه اين فضاها در ايام محرم و سوگوارى امام حسين (ع) کم نظير بوده است. در اين ايام بدنه محصورکننده فضاى تکيه و حسينيه‌ها و عناصر مربوط بدان سياهپوش مى‌شد و توق يا نخل و علامت و کتل را که معمولاً در گوشه مناسبى در فضاى تکيه يا حسينيه قرار داشت، آذين مى‌بستند و در روز مراسم به حرکت در مى‌آوردند.

فضاى عمده شهرى در شهرهاى ايران بازار، ميدان يا تکيه يا مسجد جامع يکى بيشتر نبوده، اما در بعضى از شهرهاى ايران به دو فضاى اصلي، مانند ميدان و تکيه برمى‌خوريم. در سمنان تکيه پهنه و تکيه ناسار دو فضاى عمده شهرى محسوب مى‌شوند. در يزد نيز ميدان شاه ‌طهماسب صفوى که در قرن نهم هجرى احداث شد و ميدان امير چخماق متعلق به دوره گورکانى نزديک به دو قرن از رونق برخوردار بودند. متأسفانه ترکيب اين دو ميدان در اثر خيابان‌کشى‌هاى چند سال اخير متلاشى شده است. ترکيب افقى اين فضاها غالباً مربع، مستطيل يا هشت ضلعى بوده است.

مصلى‌هاى ايران قطعه زمين‌هاى وسيع و آماده شده‌اى براى نماز عيد در بيرون شهر بوده است. براى نمونه مصلاى يزد بيرون شهر قلعه‌اى آل‌مظفر قرار داشته است. شهر يزد ايجاد مصلى يا ”عيدگاه“ که نماز ”عيدين“ در آن برگزار مى‌شده، سابقه‌اى طولانى دارد. دو نمونه مصلاى ديگر مصلاى مشهد و مصلاى طرق در خراسان است.

منبع:aftabir
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
حسینیه ها و تکایا بیانی از هویت شهرهای ایرانی

حسینیه ها و تکایا بیانی از هویت شهرهای ایرانی

نویسنده:دکتر بهناز امین زاده (عضو هیئت علمی دانشکده ی محیط زیست – دانشگاه تهران )
منبع:فصلنامه علمی پژوهشی هنرهای زیبا، شماره 6، صص 55 الی 66.
دکتر امین زاده این موضوع را مطرح می کند که حسینیه ها و تکایای ایرانی، مظهرپیوند بین زمان، مکان و مردم هستند و به دلیل «فضای شهری بودن»شان، نه تنها در قیاس با مکان های هم عملکرد خویش در سایرکشورها هویتی متمایز می یابند، بلکه به عنوان تنها فضاهای باز شهری با عملکرد مذهبی در فرهنگ شهر سازی مسلمین منحصر به فرد می باشند. ضمن این که با شناخت و بکارگیری هر چه بیشتر اصول طراحی چنین فضاهایی از قبیل مکانیابی، انعطاف پذیری در فرم و عملکرد و مفاهیم غنی نمادین، می توان به تداوم بیان کالبدی یک فرهنگ در محیط و هویت بخشی به شهر ایرانی، کمک مؤثری نمود .

شکل1
در مقدمه این مقاله می خوانیم که برای جلوگیری از بروز بحرانی که اغلب شهرهای مسلمان نشین به آن مبتلا هستند، شهرهایی که امروزه به سوی محیطی برای ترجمان مجدد سبک ها و الگوهای منسوخ بیگانه می روند؛ توجه به تداوم و پیوستگی تاریخی به وسیله ی بکارگیری صحیح تجارب گذشتگان، نقش به سزایی دارد.در اکثر مطالعات محققین مختلف که تحت عنوان شهر مسلمین یا شهر اسلامی صورت گرفته است، به وجود مفهومی تحت عنوان «عامل وحدت» اشاره شده است. از نگرش های مشخص مذهبی، در محدوده ی دین اسلام نیز می توان به عنوان عامل دیگری در بیان نمایش متفاوتی از وحدت در شهر های مسلمین نام برد. خانم دکتر امین زاده بیان می کند که در این زمینه تحقیقات اندکی صورت گرفته است و از کتاب پروفسور بسیم حکیم، با نام شهرهای عربی – اسلامی، که به تأثیر فقه مالکی در ساختار فضایی شهر تونس پرداخته است، نام می برد و در این رابطه می افزاید: «در بلاد شیعه نشین نیز، تأثیر تفکر شیعی که تفسیر خاص خود را از اصل توحید و اعتقاد به ارتباط و تداوم آن با اصل امامت دارد، مقوله ای مناسب برای تحقیق است و نیازمند بررسی وجوه تمایز تفکر شیعی با سایر فرق اسلامی است». در این مقاله نیز به یکی از مصادیق تجلی این تفکر که درحماسه ی عاشورا و ارزشهای مستتر در آن نهفته است، پرداخته می شود.نویسنده درباره ی اهمیت مراسم سوگواری ماه محرم در فرهنگ شیعه، موارد زیر را عنوان کرده است:- برگزاری آیین و رسوم مختلف درهرجامعه ای تقویت کننده ی پیوندهای اجتماعی آن جامعه است.- آیین های مذهبی در ورای استحکام بخشیدن به وحدت جامعه، باعث حفظ ارزشها، احساسات واعتقادات مردم هستند- ماهیت و پیام واقعه ی عاشورا متعلق به زمان و مکان خاصی نیست و این قیام ابعاد جهانی دارد.- واقعه ی عاشورا، به عنوان یک واسطه ی فرهنگی در جوامع مختلف و متشکل از گروه های مذهبی متفاوت، ظهور نموده است.- نوسان تعداد تکایا نسبت به شرایط و موقعیت سیاسی تهران (بین سال های 1282-1231) نشان می دهد، چنین مکان هایی نه تنها برای اجرای مراسم عزاداری بلکه به عنوان مرکز سیاسی مردم بوده است.مراسم عزاداری و مکان های اجرا ی آن تاریخی طولانی دارد و بر اساس موقعیت های سیاسی واجتماعی مختلف، دچار تغییر و نوسان می شده است. نویسنده در این باره مطرح می کند که اگر چه جزئیات مراسم محرم، نه تنها در جوامع گوناگون شیعه، از جمله در ایران، کشورهای عربی و هند، بلکه از شهر به شهر و گاه از محله به محله متفاوت است، وی در قسمتی که به شرح مراسم سوگواری ومکانهای اجرا می پردازد، این مراسم را به طور عمده بر دو بخش می داند:
1- مراسم تجمع با نام مجلس یا جلسه
2- حرکت دسته های عزاداریدسته های عزاداری به عنوان یک آیین شهری مطرح می گردند، چرا که اقشار مختلف را به خیابان ها می کشاند و به فضای شهری معنویت می بخشند.دسته های عزاداری ممکن است شامل اجرای نمایشنامه نیز باشند. لغت تعزیه به عنوان بیان همدردی و عزاداری است و در غالب یک فرم نمایشی مذهبی در مراسم ماه محرم به اجرا در می آید. چلکوسکی تعزیه را به عنوان یک نمایش بومی ایرانی توصیف می کند ومعتقد است تعزیه اگر چه اسلامی است ولی متأثر از فرهنگ ایرانی می باشد .خانم دکتر امین زاده بیان می کند، اطلاعات اندکی در رابطه با ویژگی های محل برگزاری و خصوصیات کالبدی آن ها موجود است. استفاده از مکان عزاداری به نظر اتفاقی و فاقد چارچوب خاصی می آید و در واقع عرف محلی اهمیت زیادی در انتخاب مکان نمایش داشته است. در افغانستان در حیاط مسجد، در هند به نام امامباره و عاشورخانه، در ترکیه به نام تکیه، درکشورهای عربی حسینیه، و در ایران به نام حسینیه و تکیه شناخته می شوند. دکتر امین زاده به ذکر ویژگی های کلی هر یک از این فضاها پرداخته است. در اینجا جهت اختصار بیشتر به ویژگی های حسینیه ها و تکایای ایرانی می پردازیم.

ویژگی های حسینیه ها
و تکایای ایرانی:

سیّاحانی که خصوصا از دوره ی صفویه به بعد از ایران دیدن کرده اند به اجرای مراسم در میادین بزرگ شهرها، حیاط کاروانسراها و تکایا اشاره نموده اند. بنابراین حسینیه ها و تکایا عامل مهمی در بازگویی فرهنگ اسلامی در طراحی فضاهای باز شهری بوده اند و از این نظر اهمیت ویژه ای دارند. در این راستا برخی از دلایل اهمیت آن ذکر می شود:
  1. غالب حسینیه ها و تکایا در بافت های تاریخی شهر های ایران، از آن جهت که بخشی از فضاهای باز شهری بوده اند، نه تنها از مکان هایی به همین نام در دیگر کشور ها و نیز امامباره ها وعاشور خانه های هند متمایزند، بلکه عنصری مشخص در هویت شهر های ایران قلمداد می شوند.
  2. حسینیه ها و تکایا به دلیل کمبود فضاهای باز در ساختار فضایی شهرهای مسلمین اهمیت ویژه ای می یابند، زیرا بسیاری از کسانی که درباره ی شهر های مسلمین تحقیق کرده اند، به عدم وجود فضاهایی که از نظر ساختار فضایی، عملکرد شهری و اهمیت اجتماعی و یا مذهبی قابل قیاس با آگورای یونانی، فروم رومی، و یا پیزاها اروپایی باشند، اشاره نموده اند؛ لذا چنین گمان می شود که ساختار فضایی شهر مسلمین فاقد فضای باز وسیع می باشند.

حتی پروفسور حکیم که در شهر تونس، به فضاهای باز رها شده (در محل تقاطع برخی خیابان ها) اشاره می کند، آن ها را فاقد عملکرد خاص توصیف می کند. اما در ایران وجود میادین و خصوصا تکایا و حسینیه ها در سطح محلی، ساختار شهر ایرانی را متفاوت با شهرهای دیگر مسلمین می نماید .

شکل 2. امامباره بزرگ در لاکنهو هند، متعلق به اوایل قرن 18 میلادی

نویسنده ویژگی های مشترک حسینیه ها و تکایا را عامل وحدت بخش چنین فضاهایی می داند و در سه بخش مفاهیم نمادین ، کیفیات فضایی و کیفیات بصری به آن پرداخته است .

مفاهیم نمادین:


در این بخش، چندین مفهوم نمادین و از آن جمله، «آب» را عنوان می شود که یکی از مفاهیم نمادین دینی است و علاوه بر مفاهیم بهشت ،زندگی، پاکی و زیبایی که در فرهنگ اسلامی دارد، در فرهنگ شیعی نمادی از تشنگی امام و یاران و اهلبیت (ع) در کربلا و ایثار حضرت ابوالفضل العباس است. بنا بر این به عنوان یک عنصر نمادین مهم، به شکلهای گوناگون، آب انبار هایی در مرکز و زیر سکوی میانی تکیه و یا حسینیه قرار می گیرند. مانند حسینیه ی پنجاهه درنائین و تکیه وقت و ساعت در یزد.
همچنین سقا خانه ها معمولترین شکل حضور آب، در داخل فضای حسینیه و تکیه و یا در مجاورت آنها (در گذری منتهی شده به آن ها) قرار می گیرند و به مثابه ی زیارتگاه، محل دخیل بستن، نذر و شمع روشن کردن مردم است. همچنین در به وجود آوردن ارتباط بین زمان و مردم، حسینیه ها و تکایا به عنوان بخشی از شبکه ی دسترسی، نقش مؤثری ایفا می نماید.

شکل 3. سقاخانه ی حسینیه کلوان، نایین




شکل 4. نخل حسینیه شاه ابولقاسم یزد

کیفیات فضایی:

حسینیه ها مانند مفصل هایی هستند که شبکه ی معبر را به یکدیگر پیوند می دهد و به عنوان نشانه های تذکر دهنده در معنویت بخشیدن به راه های فیزیکی شهر هستند. موقعیت آنها در مسیر گذرهای اصلی و یا مراکز محلات، پیوندی بین این عناصر شهری که زنجیروار به هم متصل هستند، ایجاد می کند. حتی در توسعه های جدید که چنین فضاهایی غالبا فراموش شده هستند و به صورت چادرهای موقت شکل می یابند، علی رغم نا امن بودن، در مسیر های اصلی یا در تقاطع خیابان های فرعی مستقر می شوند.

شکل 5. (راست) تکیه شاهرخ خان، کرمان، (چپ) حسینیه نوگاآباد، نایین : 1- مسجد، 2- حسینیه یا تکیه، 3- بازارچه، 4-آب انبار، 5- حمام

وجود یک یا چند ایوان در رواق ها، معماری بسیاری از این مکان ها را به حیاط مرکزی، مساجد ومدارس دینی شبیه می سازد. غالبا وجود یک ایوان در سمت قبله که بزرگتر از سایر ایوانها است فضای مناسبی را برای جایگاه و یا استقرار سخنران در ایام سوگواری ایجاد می نماید.تعداد معدودی از حسینیه ها، در سطح شهر و اغلب در سطح محلات عملکرد داشته اند. اما باید دانست که عملکرد تکیه و حسنیه، بر خلاف فضاهای مشابه در کشورهای دیگر، به محرم ختم نمی شود و همواره به عنوان بخشی از شبکه ی دسترسی، میدانی برای تجمع و مکانی برای خرید و فروش در سطح محلی، مطرح بوده اند. ضمن این که چند عملکردی بودن این فضاها، از عوامل حیات بخش و سرزنده کننده محیط های که در متن زندگی مردم قرار دارند، می باشد.

کیفیات بصری:

خصوصیت گذر از فضای محصور کوچه ها به فضای باز حسینیه ها و تکیه ها، کیفیتی است که حتی در حسینیه ی نوگا آباد در نائین، که در در تقاطع شش گذر قرارگرفته وجود دارد.

شکل6. حسینیه نوگاآباد، نایین




شکل 7. (راست) تکیه زرگر محله، بابل، (چپ) تکیه سرچشمه، گرگان

پوشش سقف قبل از ورود به فضا، عابر را برای ورود به فضای باز و روشن حسینیه آماده می سازد. یکی از بهترین نمونه ها حسینیه ی باب المسجد در نائین است. در برخی از تکایا از زمان قاجار با سقفی شیبدار پوشیده شده اند (مانند تکایای سمنان). تضاد تاریکی و روشنی و عبور از تاریکی به روشنی و یابالعکس از جذابیت های فضای حسینیه است.شکل8- حسینیه باب المسجد، نایینخانم دکتر بهناز امین زاده در انتهای کلام خود ، بررسی مراسم سوگواری ماه محرم و مکان های اجرای آن را از عوامل بسیار مهم تأثیر گذار در هویت بخشی به معماری و شهر سازی شهرهای شیعیان می شمارد و اضافه می کند: «هدف از بررسی الگوهای تاریخی موجود در ساخت و طراحی حسینیه ها و تکایا، شناسایی و تداوم اصول وارزش هاست که مهمترین آنها ارتباط با مکانیابی، تجلی مفاهیم غنیِ نمادین و انعطاف پذیری این فضاهاست.علاوه بر کیفیات کالبدی، یکی از مهمترین معیارهای ارزشی این فضاها، میزان مشارکت مردمی در ساخت و تجهیز آن هاست. مردم خود آن را می سازند و نگهداری می کنند و از آن به عنوان نماد جتماعی و محلی، نام می برند».متأسفانه در عصر حاضر ، گرایش به حسینیه ها و تکا یای بسته و محصور شده در قالب ساختمان بیشتر شده و این روند به دلایل گوناگونی صورت گرفته است که از آن جمله اند:- عدم مشارکت مردم در طراحی- عدم شناخت طراحان از کیفیات معنوی، فضایی و بصری حسینیه ها و تکایای تاریخی-رواج تفکر معماری مدرنیسم، که به ساختمان بیش ازفضای شهری اهمیت می دهد و نحوه ی نگرش سوداگرانه به زمین به عنوان کالایی با منفعت مادی
منبع:انجمن مهرازی بام
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تهران و تکیه هایش

تهران و تکیه هایش

نزد مسلمانان فضاهای مذهبی از نظر قداست به چند گروه تقسیم میشوند :
  • الف - حرم و یا مرقد های امامان و یا منسوبین آنها .
  • ب - حرم و یا مرقد غیر امام زادگان
  • ج - مساجد - مصلی ها
  • د - تكایا و حسینه ها
در این مقال فقط در مورد تكایا و حسینیه ها ( گروه د ) سخن گفته میشود .
درفرهنگ عمید معنی تكیه و حسینیه هر دو یكی بشمار رفته اند وتکیه در لغتنامه دهخدا پشت به چیزی گذاشتن معنا شده و معنای مجازی اش اعتماد است.

با توجه باینكه در فضاهای گروه ( الف وب وج ) اصل كلی برای انجام مراسم زیارت همراه با تلاوت قرآن وكتاب دعا و ادای نماز است وغیر مسلمانان حق ورود به آنرا ندارند ولیكن در تكایا و حسینیه اصل بر انجام مراسم مذهبی مخصوصا" مراسم ایام محرم میباشد و غیر مسلمانان نیز در این مراسم شركت میكنند .
وجود حرم امامان و یا منسوبین آنها در هر شهر و یا كوی و برزن وجود ندارد ولیكن در هر شهر و یا قصبات و دهات ایران تكایا و حسینیه ها احداث شده و وجود دارند .
مسلمانان شیعه ایرانی عشق خاصی به امامان مخصوصا" حضرت امام حسین دارندو حسینیه محلی كه ماه محرم در آنجا به مناسبت شهادت امام حسین روضه خوانی و عزا داری میكنند
پیدایش تكایا

پیدایش تكیه ها و تکامل آنها بنقل از داریوش شهبازی به دوره صفویه میباشد . روایت است كه در زمان صفویه در چهار راه ها كه همان چهار مسیر چهار محله بود و اگثرا" ساكنان آن چهار محله در طول سال با یكدیگر معاشرت و مماشات چندانی نداشتند در ایام عزاداری گرد هم آمده و سوگواری می كردند و پس از انجام مراسم هریك به محله خود میرفتند . این تجمع ها هر یك دارای یك رهبر مذهبی یا شیخ بوده و توسط او نوحه سرایی ودیگر برنامه به اجرا در می آمدند ومهمترین و شاخص ترین مراسم ها در تكایا وحسینیه ها سوگواری حضرت امام حسین و تعزیه و یا شبیه خوانی بوده است
در عهد صفویه بمنظور نشستن و تماشای مراسم فوق در چهار طرف این چهار راهها مكان هایی در ابتدا با سقف تیر وبرگ و بعد از آن با سقف چوبین اطاقك هایی در هریك از این گوشه ها بنا شد و با توجه به مراتب ایلی و مقامی در ردیف های جلو مخصوص آنان در نظر گرفته میشد .
ارتفاع این فضا ها از كف محوطه حدود یكمتر تا یك متر و نیم بوده است و در آن محل مراسم مذهبی از جمله تغزیه اجرا میشد و با توجه به ارتفاع دید برای اطرافیان وجود داشت .
در گذر زمان این فضا ها توسعه عادی پیدا كرد و در بعضی از شهر ها اینگونه اماكن در نقاط مختلف از شهر ساخته شد ند.
در دهستان ها این تكایا و یا تكیه مركز ثقل ده بشمار میرفت و متولی آن كد خدای ده بوده است .
در طول زمان با توجه به تغیر زمانی ایام محرم در طول سال وتابش آفتاب و یا بارش باران و برف این تكایا مسقف گردیده وبطوریكه در فصل سرما و گرما مناسبت های مذهبی در آن محل ها قابل اجرا باشد .

رواج تکایا در تهران به دوره صفوی باز می گردد و رونق عزاداری های محرم و شبیه خوانی در دوره قاجار و به دلیل علاقه ویژه ناصرالدین شاه به مناسک دهه اول محرم ، ساختن تکیه در تهران اهمیت و قدر و منزلت دیگری پیدا کرد.
همانطوریكه گفته شد پیش از آن نیز مردم در هر میدان و چهارراه عبوری که به چهارسو و چهارسوق ، گردهم آمده و تعزیه و تعزیه خوانی برگزار می کردند در این ایام شبیه خوانی بود که اهالی آن روزگار ارتباطی عاطفی با این مراسم برقرار میکردند. ،معروفترین تکایا ی ساخته شده اول تكیه حاج میرزا آغاسی گفته میشد كه شکلی مستطیلی داشت و کوچکتر از تکیه دولت بود که در دوره ناصرالدین شاه احداث شد و با ساخت تکیه دولت در دوره ناصرالدین شاه از رونق افتاد
.تکیه دولتی را که در دوره ناصرالدین شاه احداث شده بود، شاید بتوان مشهورترین تکایای تمام تاریخ ایران دانست. این تکیه را معیرالممالک به تاسی از یک تئاترخانه بزرگ فرانسه ساخته بودودایره ای شکل بودوطراحی معماری آن تلفیقی ازمعماری ایرانی،اسلامی و فرنگی بود و جایگاه مخصوصی برای سفرای کشورهای فرنگی و دری مخصوص برای زنان که حتی عابران آنها را نمی دیدند و... از ویژگیهای منحصربفرداین تکیه بود.هردوتکیه دردوره پهلوی ازبین رفتند.
تکایای تهران تادوره محمد شاه بهمان چهارگذرهاوفضاهایی که تقاطع راههابودمحدودمیشد؛مثل تکیه منوچهر خانی ، تکیه زنبورک خانه و... که فضاهای بسیار محدودی داشتند و مساحت برخی از آنها کمتر از 40متر بوده است. در زمان های بعد بعضی ازتكیه ها بین سه و یا دو ویا چند گذر واقع شدند و برخی نیز در كنار بافت و راستای گذر ساخته شدند .
یادآوری میشودكه در سایر تكایا و حسینیه های بسیار ارزشمند ساخته شده است كه بعلت تعدد در این مقال به تكایا و حسینه های تهران پرداخته شده است .
تکیه هایی با نام های عجیب

تکیه های دوران ناصری در تهران ، با نامهای مردمی بوده که در این تکایا گرد هم می آمدند.
  1. تکیه قمی ها
  2. تکیه قاطرچی ها
  3. تکیه قورخانه
تکیه های معروف دوره ناصری و بطور كلی دوره قاجار


  1. تکیه کورها كه در جنوب بازار تهران و 450متر مربع مساحت و 3باب دکان هم در آن قرار داشته است
  2. تکیه میرزا ابوالحسن خان ایلچی بوده كه در جنوب غربی ارگ سلطنتی قرار داشته و دیپلمات وقت روسیه ، درباره این بنا می نویسد: اپرای بزرگ پاریس که مایه مباهات پاریسی هاست ، در نظر اعیان و اشراف تهران در مقایسه با این تکیه ، بنای محقری بیش نیست.
  3. تکیه منوچهرخان یا منوچهرخانی با وسعت بیش از 500متر مربع .
  4. تکیه نیاوران که ژان کالمار در کتاب تهران ، پایتخت 200ساله می نویسد: ساختن تکیه های زیبا{در دوره ناصرالدین شاه} ادامه یافت ، مثل تکیه نیاوران (1273ه.ق) که تنها تکیه ای است که بسیار خوب مانده است
تكایا منطقه یا ناحیه عودلاجان


  1. تکیه عربها در محله عربها
  2. تکیه سرچشمه درمحله سرچشمه پایین
  3. تکیه دانگی درنزدیکی پاتوق دانگی
  4. تکیه رضاقلی خان درنزدیکی محله سادات
  5. تکیه حیاط شاهی در محله حیاط شاهی
  6. تکیه عودلاجان در نزدیکی کوچه نقاره چی ها
از معدود تکایایی که هنوز بنای آنها مانده است ، 2تکیه معروف در بازار تجریش که به تکیه بالا و تکیه پایین شهرت دارد.

تكایای مصون مانده در محله بازارتهران:



  1. تكیه ملك آباد
  2. تكیه خدا آفرین
  3. تكیه زنبورك خانه
  4. تكیه هفت تن
  5. تكیه خلج ها
  6. تکیه چهل تن
  7. تکیه سهراب خان
  8. تکیه نوروزخان
تکیه در شهر تهران :

تکیه هرچند سابقه ای دیرین در حوزه تمدن اسلامی دارد اما در تهران به ویژه از زمانی که به عنوان پایتخت انتخاب شد، تکیه به عنوان محلی برای نگهداری ابزار و وسایل عزاداری و محل برگزاری مراسم آیینی در طول سال مانند ماه رمضان، سوگواری و بویژه سوگواری های ماه محرم و اجرای تعزیه بوده است.
همزمان با گسترش تهران و شکل گیری محلات، تکیه ها نیز شکلی محلی به خود میگیرند. در آستانه مشروطیت در تهران از بیش از50 تکیه نام برده اند که عمده ترین تکایا محلی بوده اند از قبیل تکایای نوروزخان، زنبورک خانه، سرپولک، اولادجان، هفت بند..از سوی دیگر شکل گیری شیوه های جدید تجارت و مشاغل و گروه بندی آنها به تشکیل حسینیه ها و تکیه هایی با کارکرد صنفی می انجامد از قبیل تکیه زرگرها، حلبی سازها ، حداد و آهن فروش ، کفاش ،خرازی فروش و..
روند مهاجرت پذیری تهران باعث پیدایش شکل دیگری از تکایا شد که اهالی یک شهردیگر که در تهران سکونت داشتند آن را تشکیل دادند، از قبیل تکیه قمی ها، تکیه کرمانی ها و... ضمنا" تکیه های موقت نیز همزمان با ایام سوگواری در گوشه و کنار خیابان های شهر برپا می شدندو پس از ایام سوگواری حسینی برچیده میشدند
قدیمی ترین تکیه باقیمانده از تهران قدیم "تکیه نیاوران" است که در حقیقت تکیه تابستانی بوده. در سال های تلاقی تابستان و محرم این تکیه رونق بسیاری پیدا می کرد. در این تکیه تصویرهایی از برخی چهره های نقاشی قهوه خانه ای ایران نیز دیده می شود. اهمیت تکیه ها و هیئت ها در زندگی مردم شهرها به برگزاری این گونه مراسم خلاصه نمی شد ودر واقع این هیئت ها همزمان با نقش مذهبی، نقشی اجتماعی داشتند و مانند یک نهاد اجتماعی عمل می کردند..
این هیئت ها محدود به مسلمانان نبود و پیروان ادیان دیگر نیز در تکایا و هیئت های عزاداری حضور داشتند و در روزهای عزاداری به بقیه مردم می پیوستند. در کنار این هیئت ها، تعزیه نیز به عنوان یکی از آیین های ایرانی - اسلامی ضمن اینکه نشانه ارادت مردم به اهل بیت است، آشنایی ایرانیان با تئاتر جدید به این منتهی شد که ناصرالدین شاه با تاسیس "تکیه" ای بزرگ در تهران موافقت کرده و به این صورت تکیه دولت تاسیس شد. در این تکیه در روزهای محرم عزاداری برپا می شد و اجرای تعزیه صورت جدی تری به خود می گرفت.
برگزاری آیین ها و درکنار آن تحقیقات پژوهشگران جنبه هایی تازه و هنرمندانه از تعزیه را پیش چشم ما قرار داد.
در نمایش مدرن امروز فاصله صحنه نمایش از مخاطب کم شده است و در برخی از تئاترها صحنه به شکلی مدور در میان مخاطبان قرار می گیرد، چنانکه در تعزیه نیز تعزیه گردانان و تعزیه خوانان در میان تماشاگران قرار می گیرند و رابطه ای بی واسطه با مخاطب برقرار می کنند و حتی در بسیاری از موارد مخاطبان خود به بخشی از بازیگران در تعزیه تبدیل می شوند و فاصله بین بازیگر و مخاطب از بین می رود. از سوی دیگر نوعی فاصله گذاری هم در تعزیه وجود دارد که در تئاتر های مدرن نیز دیده می شود. مثلا کسی که نقش شمر را ایفا می کند، خود نیز گاهی از نقش شمر بیرون آمده و با مردم برای امام حسین(ع) عزاداری می کند.

معماری فضاهای تکیه ها وحسینیه ها

تكیه ها از نظر معماری به دوگروه یك طبقه وچند طبقه تقسیم میگردد .
تكیه های سنتی یك طبقه شامل یك حیاط مركزی كه د روسط آن میدان میدانك ویا جایگاه تعزیه وشیبه خوانی میباشد كه این میدانك از اطراف حدود 80 سانتیمتر تا 5/1 متر بلندتر است وفرم آن در اكثر تكایا فرم 8 ضلعی میباشد ودر برخی تكایا مربع شكل است . در تكایایی كه سرپوشیده است اكثر در چهار طرف این محوطه چهار و یا هشت ستون قرار دارد . در اطراف این قسمت محوطه ویا معبر وگذر است وسپس سكو ویا حجره ها قرار دارد .

برخی حجره ها درتكایای قدیم به یكدیگر راه نداشته و پوشش این حجره ها بصورت طاق و قوس بوده است .
كف این حجره ها نیزحدود 60 تا 80 سانتیمتر ازكف محوطه بالاتر بوده بطوریكه با نشستن بر روی آن دید كافی به محوطه مركزی وجود داشته است .

فرش كف محوطه این تكیه ها از سنگ فرش و یا آجر پوش وفرش كف حجره ها وسكوی وسط آجر فرش بوده است . در بعضی از تكایا قسمت حجره ها دوطبقه بوده ودر چهار گوشه پله ارتباطی از طبقه هم كف به اول احداث گردیده است واین پله ها اكثرا" تا بام ادامه داشته ودر هنگام كثرت جمعیت عده ای جهت نظاره كردن به بام میرفتند . طبقه دوم اینگونه تكایا معمولا" مختص بانوان بوده بطوریكه با استفاده ازپله رفت و آمد بانوان قابل رویت مردان حاضر در حجره ها نباشد .
حجره ها در طبقه همكف بصورت با ریتم و اندازه ای بنا گردیده و این تقسیم بندی در طیفه دوم عینا" تكرار شده است در قسمت های ورودی ویا خرجی ها ( تقاطع با گذرها ) حجره به دالان ومحل عبور تبدیل شده اند .
سقف حجره ها تا قبل از سلطنت پهلوی تیر پوش بوده ود رعصر پهلوی در پوشش سقف از تیر آهن استفاده شده است . لازم به ذكر است كه یك طرف تكیه معمولا" از قسمت گذرها دو یا چند حجره مخصوص اجرا كنندگان وگردانندگان مراسم بوده است و در این قسمت فضایی جهت آبدارخانه در نظر گرفته میشد كه به حاضرین چای وشربت نذری داده میشد در برخی مراسم مخصوصا" مراسم دهه ماه محرم بصورت نمادین آب از مشك توسط سقاء بعنوان تبرك ویادی از عاشورا داده میشد وحاضران نیز وجوه هایی را به محوطه پرتاب ویا به سقاء میدادند .
بعضی از تكایا در داخل بافت تجاری شهرها قرار گرفته است مثلا" تكیه ناسار در سمنان در وسط راسته بازار قراردارد . در بعضی تكایای دوطبقه مسقف سقف قسمت میانی از سقف حجره ها بلندتر بوده وامكان روشنایی را فراهم نموده است سقف وسط بصورت شیب دار چهار یا هشت ترك بوده است . سقفهای بعضی از تكایا كه گفته شد بصورت طاق وقوس بوده است.
نمای داخلی تكایا اكثرا" با آجر و هرره چینی و برخی اوقات با گره چینی وكاشیكاری همراه بوده است .
پوشش داخل حجره ها از سنگ كه حدود 30/0 تا 20/1 متر ارتفاع داشته وسپس بقیه سفیدكاری شده است ونمای تكایای قدیمی دارای پیوستگی با یكدیگر بوده ومعماری زمان تا حدودی در آن بكار رفته است . دربدنه بعضی از تكایا یا نقش برجسته سنگی مشاهده میشود .

پیدایش حسینیه ها

باگسترش شهر ها و ازدیاد جمعیت و مخصوصا" تشكل های خود جوش مردمی محله ای احداث حسینیه ها رونق گرفت. مساجد در ایام سوگوار ی محرم مخصوصا" دهه اول جوابگو شركت كنندگان نبوده و در گوشه وكنار محله حسینیه بطور موقت و یا دایم ایجاد میشودو در حسینیه ها مراسم تعزیه اجرا نمیشود .
حسینیه های دائم دارای ساختمان با تزیینات مخصوص به خود بوده ولیكن دارای فضاهای داخلی لازمه مساجد نمیباشند . حسینیه های موقت سرپوشیده بوده كه در قسمتی از گذر و یا اراضی آزاد و یا در قسمتی ازیك مجموعه ساختمانی با داربست و اینگونه سازه ها و با پوشش چادر احداث میشوند و بعد ازده تا دوازده روزاول ماه محرم جمع آوری میشوند .
حسینیه ها معمولا" بصورت یك سالن با تقسیمات داخلی میباشد كه قسمت بانوان با دیواره چادری از قسمت مردانه مجزا شده است . این گونه حسینیه ها دارای امكانت رفاهی و پذیرایی نیستند .
بطور كلی میتوان گفت كه حسینیه های موقت دارای مشخص و هویت خاص معماری نمیباشند . حسینیه ها تقریبا" دارای مشخصات مساجد بوده و لیكن ازنظر شرعی دارای محدودیت كمتری هستند .
تخریب حسینیه ها و یا نقل مكان آنها تقریبا" آسان میباشد و لیكن در مورد تخریب و جابجایی محل مساجد نیاز به انجام بعضی تشریفات خاص دارد .
حسینه ها بصورت موقت و دایم احداث میشوند كه این گونه بنا ها مخصوص انجام مراسم دهه اول محرم و مخصوصا" مراسم عاشورا و تاسوعا میباشد . ولیكن در تكایا و یا حسینه های دایم علاوه برانجام این مراسم در طول سال مراسم مذهبی دیگر نیز در آن اجرا میشود .
نتیجه گیری :

بطور كلی تكایا و حسینه های ساخته شده در چهل سال اخیر فاقد معماری مدون و معلومی میباشد فقط یك چهار دیواری با سقف بوده و نما آن ها بیشتر نمایی از پروفیل و آهنی و شیشه میباشد و میتوان گفت كه احداث بنا ها بدون رعایت اصول شهر سازی و عدم در نظر گرفتن معماری داخلی و بیرونی باعث وارد شدن ضایعه جبران نا پذیر به منظر محله و شهر میشود كه امید است در این مورد چاره اندیشی لازم بعمل آید .
تكایا و حسینیه سرمایه های مذهبی و ملی ما ایرانیان میباشد و جای تاسف خواهد بود كه این سرمایه ها ( این بنا ها ) بدون برنامه ریزی بمورد اجراء در آید زیرا این بناها متعلق به آحاد ملت است و حفظ و نگهداری ازآن ها از وظایف اسلامی و ملی میباشد .
منبع:انجمن مفاخر معماری ایران




 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
حسینیه امینی‌ها،نماد معماري مذهبي قاجار

حسینیه امینی‌ها،نماد معماري مذهبي قاجار



حسینیه امینی ها واقع در خیابان مولوی و نمونه کاملترین و زیباترین خانه های سبک قزوین می باشد . آنچه که امروزه از این خانه بجای مانده دارای چهار حیاط و فضاهای مختلف در دو طبقه همکف و زیرزمین می باشد . این خانه متعلق به حاج محمدرضا امینی از اعیان تجار قزوین در مغرب رودخانه دزج ساخته شد که بعد‌ها در زمان پهلوی اول رودخانه پر شده و خیابات مولوی به جای آن احداث گردید.
زیباترین قسمت این خانه از سه تالار تشکیل گردیده که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و توسط ارسی های زیبایی به یکدیگر مرتبط می گردند . تالار میانی بزرگتر از دو تالار دیگر بوده که طول آن 18 متر و عرض آن 5متر می باشد . طول و عرض دو تالار شمالی و جنوبی نیز 10 و 5متر است . در انتهای شرقی و غربی هریک از دو تالار شمالی و جنوبی دو اتاق کوچک قرار دارد . تالار جنوبی دارای 9دهنه ارسی با شیشه های رنگی بوده که از شاهکارهای هنری می باشد . سقف تالار نیز دارای نقاشی توأم با آیینه کاری است .
تالار میانی دارای طاقچه ها و ظرف های کاسه ای مزین به آیینه کاری و گچبری است . این تالار توسط دوپنج دری به تالار شمالی و جنوبی متصل می شود . در نیم دایره بالای پنج دری ها بروج دوازده گانه نقش گردیده است . سقف این تالار به سه بخش تقسیم شده . بخش میانی دارای تزیینات گچبری توام با آیینه کاری
بوده و دو قسمت دیگر دارای نقاشی روی چوب بوده که به کمک آیینه گره بندی شده است .
در زیر تالارها سردابه، زیرزمین، شربت خانه و ... قرار گرفته که از سه قسمت به حیاط محدود می گردد . این بنا همچنین واحد تزیینات نقش برجسته در ازاره های سنگی می باشد .

برای دریافت نقشه های حسینیه امینی ها فایل زیر را دانلود کنید.
 

پیوست ها

  • نقشه حسینیه امینی ها.zip
    214.1 کیلوبایت · بازدیدها: 1

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تحلیلی بر بنای مصلی شهر رشت

تحلیلی بر بنای مصلی شهر رشت

نویسندگان:
مژگان خاکپور-حسنعلی پورمند

دوفصلنامة دانشگاه هنر | شماره چهار | بهار و تابستان 89
چكيده
:
نقد آثار معماري از مقوله هايي است كه قدمت چنداني ندارد و در زمره نقدهاي آينده نگر سازنده اي جاي مي گيرد كه مي تواند در تغييرات مثبت شيوه هاي طراحي مؤثر باشد . بركشيدن وجوه مثبت اثر معماري و بازخوانش خصوصيات مطلوب طرح از رو ش هايي است كه نقد اثر معماري را فرامي خواند. از مهم ترين وظايف نقدهاي متداول در اين عرصه گسترش درك و فهم بهتر فضا، تمييز خوب و بد و قضاوت در اثر معماري و نيز ارتقاي طرح ها به دنبال حمايت و اصلاح و بهسازي راهكارهاي طراحي در خلق فضاي مطلوب تر است. در اين مقاله، كه بر پاية تحقيق توصيفي تحليلي و با روش مطالعة كتابخانه اي و بررسي هاي ميداني انجام پذيرفته، ابتدا مروري بر اهداف نقدبناي معماري صورت گرفته است . بخش اصلي مقاله به بيان خصوصيات مصلّاي شهر رشت مي پردازد و از حيث نقد تفسيري، در واقع اين بنا را به چالش مي كشد. در پايان نوشتار به برشمردن وجوه مثبت و منفي اثر، با اين هدف كه از مزاياي نقد در تقويت شيوه هاي مناسب طراحي در آينده استفاده گردد، پرداخته شده است . افزون براين ها، جنبه هايي از طراحي بناي مصلّي كه تأثيري ماندگار در ذهن مخاطب بر جاي مي نهند، از وجوهي كه از مطلوب بودن فضا مي كاهند، متمايز شده اند.

دریافت فایل
 

پیوست ها

  • 23441DSC00091.jpg
    23441DSC00091.jpg
    43.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مصلی تهران نمونه امروزی معماری اسلامی

مصلی تهران نمونه امروزی معماری اسلامی



مجتمع بزرگ مصلّای امام خمینی در ۲۰۴ هکتار از اراضی عبّاس‌آباد در زمینی به وسعت ۶۵ هکتار که از شمال به بزرگراه شهید همت، از جنوب به خیابان شهید بهشتی، از شرق به خیابان شهید قنبر زاده و از غرب به بزرگراه شهید مدرس محدود است، در حال احداث می باشد.








در مطالعات اولیه طرح، موقعیت مصلی در گسترده شهر تهران از دیدگاه‌های متفاوتی نظیر دست‌رسی راحت و نزدیک بودن به جمعیت میلیونی هدف مورد بررسی قرار گرفت و پس از ارزیابی گزینه‌های مختلف، اراضی عباس آباد جهت اجرای طرح مصلی مناسب تشخیص داده شد و نتیجتا قرار است محل مذکور به مرکز ثقلی نمادین و مظهر و سمبل اصلی شهر تهران مبدل گردد.


طراح و معمار اصلی پروژه، دکتر پرویز موبد عهد می‌باشد. محور اصلی طرح مصلی که طولانی‌ترین محور طرح است، در جهت قبله قرار داشته و همه ساختمان‌ها به تبعیت از این محور، در جهت قبله یا عمود بر آن هستند. در طراحی معماری مصلی از اعداد خاص استفاده شده است به طوری‌ که به یاد و نام معصومین علیهم السلام دارای ۱۴ گل‌دسته، ۱۲ صحن و ۵ ورودی می‌باشد. ارتفاع ایوان بزرگ مصلی ۷۲ متر به عدد شهدای کربلا و ارتفاع گنبد مسجد جامع ۶۳ متر به عدد سال‌های عمر پیامبر اکرم (ص) است.






علاوه بر اعداد خاص، استفاده از فرم‌ها، عناصر و نام‌های آشنا نیز در معماری مصلی‌ تهران شاخص می‌باشد. مصلی تهران دارای ۷ گنبد می‌باشد که متاثر از معماری گنبدهای ایرانی مناطق مختلف کشور طراحی شده‌اند. گنبد اصلی مصلی، از بزرگترین گنبدهای جهان اسلام بوده و طرحی بدیع‌ دارد. ۵ ورودی اصلی به نام‌های باب رسول الله (ص)، باب امیر المومنین (ع)، باب فاطمه الزهرا (س)، باب امام حسن(ع)، باب امام حسین(ع) نام‌گذاری شده‌اند. در مجموعه هر ورودی دو گلدسته، یک ایوان و یک گنبد با طرح معماری و برگرفته از بناهایی متفاوت وجود دارد. تعداد گل‌دسته‌های مجموعه مصلی ۱۴ عدد می‌باشد. دو گل‌دسته اجرا شده فعلی، بلندترین آن‌ها بوده که در جهان اسلام بی‌بدیل می‌باشند. ارتفاع این گل‌دسته‌ها ۱۴۰ متر بوده و داخل گل‌دسته‌ها، پله‌های مارپیچ طراحی شده که از میان آن‌ها آسانسور عبور می‌کند. ایوان بزرگ میان مسجد جامع و گلدسته‌های اصلی به صورت پوسته ای به ارتفاع ۷۲ متر و دهانه ۱۱۰ متر طراحی گردیده است. طراحی این ایوان نسبت به انواع معماری ایوان‌ها در مساجد، نوگرایانه و بدیع می‌باشد.


در مجموعه مصلی، از حوض‌ها و آب‌نماهای متعددی برای طراوت بخشیدن به محیط استفاده شده است. حوض مرکزی مصلی دارای ۲۵۰۰ متر مربع مساحت است. همچنین در طراحی مجموعه مصلی، براساس آن‌چه از ماکت طرح و اسناد ارائه شده به دست می‌آید، فضای سبز دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است که به دلیل قرارگرفتن سایت مصلی در تپه‌های سرسبز عباس آباد امری دست‌یافتنی و طبیعی‌ست.


در طرح معماری مصلی این عناصر سنتی با ابداعات امروزینی آمیخته شده‌اند. گنبد مصلی طرح نو و بدیعی دارد، کم‌کردن شیب گنبد و کنگره‌هایی که در انتهای آن طراحی شده بر قدرت فرمی آن افزوده است. پلان ساختمان اصلی مصلی یا همان گنبدخانه نیز نوآورانه طراحی شده است. گنبدخانه منطبق با الگوی مدور گنبد به صورت دایره طراحی شده است. هم‌چنین در طرح ترئینات گنبد و جداره‌های مصلی نقش‌های بزرگ اسلیمی خودنمایی می‌کنند که بیانی نو از طرح‌های کاشی‌کاری سنتی‌ست که فراخور فن‌آوری و روش‌های امروزین و با هزینه کمتری نسبت به اجرای سنتی آن‌ها اجرا می‌گردد.






ساختمان مصلی با رنگ‌بندی روشن کالبد خود می‌تواند زیبایی بسیار زیادی در بافت شهری تهران داشته باشد اما متاسفانه استفاده از آجر سه‌سانتی، هم‌خوانی مناسبی با بستر نوآورانه طرح ایجاد نکرده است. چرا که آجر سه‌سانتی علاوه بر نداشتن قابلیت تزئیناتی کافی در مقیاسی عظیم نظیر مصلی تهران ناکارآمد خواهد بود.


با وجود ویژگی‌های مطرح شده در طرح معماری مصلی تهران، می‌توان گفت معماری این طرح به خوبی توانسته معماری ایرانی‌اسلامی را -در معنای عرفی- به شیوه‌ای نو و امروزی بیان کند. استفاده از فرم‌های آشنا و موتیف‌های قدرت‌مند معماری اسلامی نظیر طاق‌‌نماهای متعدد، گنبد، مناره و ... باشد. این عناصر علاوه بر استقرار قدرت‌مند در سنت معماری اسلامی و بیانی سمبلیک در نسبت امروزین ما با معماری اسلامی، از منظر برخی نگاه‌ها -هنوز به اثبات نرسیده- می‌توانند حامل معانی و مفاهیمی قدرت‌مند نظیر توحید باشند و همین پشتوانه می‌تواند دلیلی برای ماندگاری این موتیف‌ها در عین تحول و توسعه فنون و مصالح ساختمانی تلقی گردد.



منبع:معماری دیزاین
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مصلی اصفهان جزء بزرگترین و زیباترین مصلی ایران

مصلی اصفهان جزء بزرگترین و زیباترین مصلی ایران

طرح مصلی اصفهان بر گرفته از معماری سنتی اصفهان و گره های سقف که در واقع چشم گیر ترین و اصلی ترین بخش سازه ای آن است الهام گرفته از درهای مقبره مرحوم سید در مسجد سید اصفهان اما با تلفیقی از مواد و مصالح روز است .

این پروژه بزرگ ، پس از تکمیل ، ترکیبی خواهد شد از یک سالن عظیم و بدون ستون (به عنوان مصلای بزرگ) ، ۳ ورودی اصلی ، ۴ ورودی فرعی ، ۲ مناره اصلی با ۳ طبقه در راس آن (که یکی از این طبقه ها ، گردان است) ، ۶ مناره فرعی و ۱۵ کاربری ورزشی ، فرهنگی ، آموزشی ، تجاری و خدماتی .
طرح کلی که دارای ویژگیهای شاخص معماری است ، بصورت یک مستطیل بزرگ است که سالن اصلی مصلی و گنبد معروف آن که تاکنون یک جایزه بین المللی و یک جایزه ملی به آنها اعطا شده ، بصورت یک مستطیل مرکزی با مساحت زمین حدود ۲۰۴۰۰ مترمربع در وسط آن قرار گرفته و ۷ ورودی اصلی و فرعی و ۱۵ ساختمان با کاربریهای مختلف نیز در اطراف مستطیل مرکزی واقع شده و در نهایت
، طرح کلی نیز بصورت یک مستطیل بزرگ ، احداث خواهد شد.


شاخص ترین قسمت مصلی که آن را به لحاظ سازه ای متفاوت می کند سالن اصلی 100 در 180 متری است . داخل سالن اصلی در سه قسمت ، رواقی سه طبقه با عرض 20 متر اجرا شده که سقف نهایی این رواق با 21 پوسته بیضوی بتنی 20 در 20 متر پوشیده شده .


در وسط این رواق ها و بخش مرکزی سالنی به ابعاد 160 در 60 متر بدون ستون قرار دارد . این سالن با پوسته های فلزی تک لایه کروی به وزن دو هزار تن با شیشه دو جداره هفت لایه ضد UV پوشیده خواهد شد . اما در حال حاضر تنها گره های سقف به چشم می خورد و خبری از 12 هزار متر مربع شیشه نیست



گنبد با دو مناره 110 متری کناری آن از سمت شمال همانند انسانی به نظر می رسد که سر و دو دستانش را برای عبادت به سمت آسمان بلند کرده است .

مناره های جنوبی 110 متری مصلی ، شامل 11 طبقه موزه و سه سالن اجتماعات است . در هر مناره دو آسانسور 15 نفره و یک دستگاه پله تعبیه شده است . مجموعه مصلای اصفهان در کل دارای هشت مناره است .


مصلی اصفهان جزء هشت طرح برتر در کنفرانس برزیل


طرح سازه مصلّی اصفهان جزو 408 طرح شرکت کننده در کنفرانس در شهر ریو برزیل بود که در نهایت به عنوان یکی از هشت طرح برتر در زمینه فرم فلزی و پوسته های بتنی قرار گرفت و به عنوان اثر ماندگار از جمهوری اسلامی ایران مطرح شد .






























منبع:isfahancity
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تکیه دولت، نماد تهران در عصر ناصری

تکیه دولت، نماد تهران در عصر ناصری

شرکت در مراسم عزاداری و سوگواری به خصوص در ماه های محرم و صفر بخش بزرگی از زندگی مردم را در تهران قدیم تشکیل می داد. برگزاری این مراسم در ماه محرم و دهه عاشورا و همچنین اربعین حسینی نه فقط مورد توجه و علاقه طبقات مختلف مردم بود، بلکه دربار و دولت هم در این مدت مراسم مفصلی برپا می نمود و شاه و درباریان و رجال دولتی دراین مراسم که در تکیه های دولتی برگزار می شد حضور می یافتند.
بزرگترین تکیه در تهران، تکیه دولت بود که در سال ۱۲۸۴ هجری قمری برابر با ۱۲۴۸ خورشیدی به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. ناصرالدین شاه، دوستعلی خان معیرالممالک که در آن زمان سرپرست ضرابخانه شاهی بود را مامور ساختن این تکیه نمود و تاکید کرد که این تکیه در نزدیکی کاخ های سلطنتی بنا شود تا خود او و اهل حرم به راحتی بتوانند در مراسم عزاداری شرکت نمایند.​
معیر الممالک برای ساختن تکیه مورد نظر ناصرالدین شاه که بعدها به تکیه دولت معروف شد، محوطه وسیعی را در مجاورت کاخ های سلطنتی در نظر گرفت که گنجایش حدود بیست هزار نفر را داشته باشد.​
در مورد موقعیت دقیق تکیه دولت، تفاوت‌هایی جزئی در اسناد برجای مانده موجود است، امّا بر اساس نقشه‌ای که عبدالغفارخان نجم الملک (نجم الدوله) در سال ۱۳۰۹ قمری از وضعیت طهران قدیم رسم کرده‌است، این بنا در ضلع جنوب شرقی باغ گلستان و در جنوب غربی شمس‌العماره و روبه روی مسجد شاه قرار داشته و قبلاً در محل آن، انبار دولتی ارگ شهر مستقر بوده‌است.برخی قطعه زمین مورد استفاده برای احداث این بنا را، منزل مسکونی تخریب شدهٔ امیرکبیر دانسته‌اند و برخی دیگر نیز نوشته‌اند که منزل امیرکبیر همراه با قسمتی از زندانخانه دولتی و سیاهچال که بقایای گرمابه مخروبه‌ای بودند، در کنار چند انبار قدیمی، محل احداث تکیه دولت بوده‌است. بنای تکیه طبق نقشه ای از تصویر ابنیه ای که ناصرالدین شاه در سفر فرنگستان با خود آورده بود و تکیه های موجود در تهران آغاز گردید. نظر ناصرالدین شاه این بود که این بنا عظیم ترین بنای موجود در تهران و دارای سقف بلند و مدور باشد که به همین شکل هم ساخته شد.ساخت این بنا دو سال و بنا به روایات دیگر حدود پنج سال با هزینه ای بالغ بر سیصد هزار تومان، طول کشید. از حسینعلی مهرین به عنوان معمار تکیه دولت نام برده شده‌است.​
در خصوص علل ساخت تکیه دولت، یحیی ذکاء در کتاب تاریخچه کاخ گلستان و ابنیه سلطنتی می‌نویسد:​
«معتبرترین و وسیعترین تکیه‌های تهران که تعزیه‌های دولتی در آن برگزار می‌شد، تکیه “حاج میرزا آغاسی” (تکیه دولت قدیم) بود که تکیه “عباس‌آباد” نیز نامیده می‌شد. استقبال شدید مردم بخصوص زنان ازنمایش‌های مذهبی، همچنین تنگی و کوچکی فضای تکیه عباس‌آباد، لاجرم ازدحام و ناراحتی تولید می‌کرد و کار اجرای شبیه گردانی را مختل می‌ساخت و اقتضای زمان و اوضاع نیز تکیه بزرگتر و وسیعتری را طالب بود، از این رو ناصرالدین شاه ضمن دادن دستور شروع بنای شمس‌العماره، امری نیز برای ایجاد تکیه بزرگی در داخل ارگ سلطنتی به دوستعلی خان معیرالممالک صادر کرد.»​
ساختمان تکیه دولت مدور و آجری به قطر تقریبی شصت متر و به ارتفاع ۲۴متر بود. این ساختمان، سه طبقه ، و با سردابه، چهار طبقه داشت. مساحت آن حدود ۲۸۲۴مترمربع بود.​
تکیه دولت سه ورودی داشت : ورودی اصلی و بزرگ در ضلع شرقی تکیه برای مردان ، با دری دو لنگه و سردری جناغی ؛ ورودی ضلع غربی برای زنان ، از سمت میدان ارگ با سردر جناغی و شش منارة کوچک در دو طرف که با کاشی مُعَقَّلی پوشیده شده بود؛ ورودی سوم ، راهرو پر پیچ وخم و تاریکی بود که قسمت شاه نشین تکیه را به ضلع جنوبی کاخ گلستان وصل می کرد و شاه برای ورود به تکیه از آن می گذشت.​
در اطراف صحن ، بیست طاق (هر یک به عرض هفت ونیم متر) با دیوارها و ستونهای کاشی کاری قرار داشت و روی طاقها اتاقهایی در دو طبقه ساخته شده بود. اتاقهای طبقة اول ویژه وزرا و حکام ولایات بود که با نظارت ناظر (کارپرداز کاخ ، فراشباشی ) میان ایشان تقسیم می شد. اتاقهای طبقة دوم اُرُسی داشت و مخصوص بانوان حرم بود. طبقه سوم، جایگاه نقاره چیها بود که با نرده ای حفاظت می شد.​
اتاقِ شاه در طبقة دوم، ارتفاع بیشتر و سردر و سقف بلندتری داشت. هنگام اجرای تعزیه پرده توری سیاهی در برابر غرفه شاه می کشیدند. ورود به اتاقها و خروج از آنها از طریق راهروهای پشت آنها صورت می گرفت. صحن مرکزی را داربستی از الوار و تیرهای چوبی می پوشاند که با بستها و تسمه های آهنی درهم چفت شده و بر روی دیوارهای بنا تعبیه شده بود و سقفی گنبدی را بر روی صحن تشکیل می داد که در مواقع لزوم چادر کرباسی ضخیمی بر روی آن می کشیدند. پس از آنکه چوب بستها از چند جا شکست ، مهندس بتن فرانسوی به فرمان مظفرالدین شاه نیم قوسهایی آهنی به جای قوسهای چوبی کار گذاشت . نیم قوسهای آهنی دوازده عدد بود که هر کدام از پنج تکة مجزا تشکیل و با پیچ و مهره به هم وصل می شد و دیگر به پشت بندهای آجری در سقفِ اتاقهای تکیه احتیاجی نبود. در زمان مظفرالدین شاه ( ۱۳۱۳ـ۱۳۲۴) چون بیم آن می رفت که فشار پوشش باعث خرابی بنا شود، برای کاهش فشار، طبقة آخر را خراب کردند.​
در وسط صحن تکیه، سکوی گردی به شعاع تقریبی نه ونیم متر و ارتفاع تقریبی یک متر با ازارة سنگی منقوش با قاب و شمسه قرار داشت که سطح آن آجرفرش بود. در این ازاره دریچه هایی تعبیه شده بود که احتمالاً به زیرزمین گشوده می شد. در دوطرف سکو دو پلکان سه پله ای قرار داشت. دور سکو، محوطه ای به عرض تقریبی شش متر برای عبور اسبها و دسته های موسیقی منظور شده بود. پلکانی در شش ردیف با یک پیش آمدگی دور تا دور صحن و متصل به ساختمان مدور تکیه قرار داشت که مشرف بر صحن مرکزی و سکوی آن بود. این بخش ، مخصوص زنان بود.​
در تکیه، منبری بیست پله ای (در برخی منابع چهارده پله ) قرار داشت که دو دیوارة جانبی آن از مرمر یکپارچه بود. بلندی آن حدود یک طبقة تکیه بود و به سفارش معیّرالممالک در یزد ساخته شده بود. این منبر را در زمان انقلاب مشروطه از تکیه خارج کرده و در میدان توپخانه گذاشته بودند و شیخ فضل اللّه نوری بر آن سخنرانی می کرد.​
در چهار طرف تکیه، حوضهای پر آبی قرار داشت که نوجوانانی با لباس عربی، غالباً بر اساس نذر والدینشان، سقاییِ حاضران در تکیه را بر عهده داشتند. در زمستان برای تأمین گرما در چند جا منقل می گذاشتند.​
بر اساس وصفهایی که از فضای داخلی تکیة دولت برجا مانده است، می توان گفت که تزئین در آن بیش از معماری کلی و نمای بیرونی اهمیت داشته است، بویژه استفاده از شمعدانهای چند شاخه و دیوارکوبها و چلچراغها و شمعها و مانند اینها که نورپردازی فضای تکیه را چشمگیر می کرد. چلچراغی در وسط سقف قرار داشت که چندی با نیروی برق روشن می شد. بخشی از نور تکیه ، به ویژه سکوی وسط ، از چراغهای لاله فنری با کاسة بلور که فراشها حمل می کردند، تأمین می شد. تعداد شمعهایی که در تکیه افروخته می شد، به حدی بود که با مقاطعة جمع آوری پیه و گچ شمعهای سوخته و نیمه سوخته، بخشی از مخارج روضه خوانی تأمین می گردید. گذشته از منابع نور، داخل تکیه را با تاجهای گل و پارچه ها و قالیهای گرانبها و آیینه می آراستند. تزئین هریک از طاقها بر عهدة یکی از رجال بود و رقابت میان آنان به شکوه بیشتر آرایه ها منجر می شد. بخشهایی نیز به درویشان اختصاص داشت که با تخت پوست ، کشکول ، بوق و تسبیح تزئین می شد. شاه نیز اثاثی خاص تکیه دولت تدارک دیده بود.​
‌پوشش سقف تکیه با دهانه‌‌ای حدود ۶۰ متر، از عمده مسائل معماری آن بود که برای آن، داربستی از الوار و تیرهای چوبی (به‌‌صورت هشت نیم‌‌دایره) که با میله‌‌ها و تسمه‌‌های آهنی به هم قفل و بست شده بودند، روی دیوارهای بنا قرار داده بودند. این سازه استخوان‌‌بندی سقفی به شکل گنبد بر روی صحن بنا را تشکیل می‌‌داد که در مواقع لزوم چادر یا پوششی دیگر بر روی آن کشیده می‌‌شد.​
‌در اواسط سلطنت مظفرالدین شاه فشار پوشش چوبی سقف در طبقه چهارم خرابیهایی ایجاد کرد؛ ازاین‌‌رو برای حفظ قسمت‌‌های دیگر بنا، از سقف و طبقه چهارم صرف‌‌نظر شد و آن را تخریب و دو طبقه زیرین را مرمت کردند. سقف جدید تکیه که با کمک مهندسان خارجی و مصالحی از خارج تهیه شده ‌‌بود، با پوششی متشکل از ۱۲ نیم‌‌دایره آهنی که با پیچ و مهره به یکدیگر متصل و توسط سیم‌‌های فنردار آهنی نگهداری می‌‌شدند، اجرا شد.​
اعتمادالسلطنه، وزیر انطباعات ناصرالدین شاه، در یادداشت‌های خود در مورد تکیه دولت چنین نوشته‌است:​
«تکیه دولت از بناهای بسیار عالی دولتی است که مدور و چهار طبقه ساخته شده و همه از آجر است. این تکیه از ۵ فرسنگی تهران همچون کوه عظیمی در میان شهر پیداست و به جز این بنا، گنبدهای مساجد و غیره که بسیار مرتفع هستند، هیچ نمایان نیستند.»​
ساموئل بنجامین، در کتاب “ایران و ایرانیان” مشاهدات خود را از تکیه دولت طی سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۳ هجری قمری که در ایران بود، چنین می‌نویسد:​
«موقعی که از کالسکه پیاده شدم، با کمال تعجب ساختمان استوانه‌ای شکل مجللی را در مقابل خود دیدم که به وسعت و بزرگی آمفی تئاتر “ورونا” بود و با آجر و سنگ به سبک بسیار زیبایی ساخته شده بود... ظاهراً معمار بزرگ این تکیه خواسته بود ثابت کند که نقشه یک ساختمان را طوری می‌توان طرح کرد که بدون دکوراسیون و تزئین هم ابهت و جلال خود را حفظ کند. ضمناً طوری تنوع در فرم و شکل غرفه‌های اطراف به کار برده بود که چشم را خسته نمی‌کرد. خود این تنوع زیبایی خاصی به تکیه می‌داد. در حقیقت معمار هنرمند، نبوغ و استعداد ذاتی خود را در این ساختمان بی مانند نشان داده‌است. غرفه‌هایی که برای شاه در نظر گرفته شده بود ارتفاع بیشتری داشت و بلندی سقف و سر در آن درست دو برابر غرفه‌های مجاور بود.... تردیدی ندارم که اگر این تکیه یا آمفی تئاتر به جای آجر، مانند آمفی تئاترهای روم قدیم از سنگ مرمر هم ساخته می‌شد، باز به هیچ وجه بر زیبایی و عظمت آن افزوده نمی‌شد. واقعاً توصیف زیبایی طاق‌ها و سردرهای هلالی شکل تکیه امکان پذیر نیست. ایرانی‌ها در حقیقت استاد این نوع معماری در جهان هستند. قطعی است که ایرانیان طاق‌های هلالی شکل را خیلی قبل از رومی‌ها می‌ساخته‌اند. رومی‌ها این سبک را از ایرانی‌ها تقلید کرده‌اند و با آنکه به طاق‌های هلالی شکل خود خیلی مباهات می‌کنند، با این حال هرگز کار آنها به زیبایی و اصالت کار ایرانیان نیست.»​
«کارلا سرنا»تنها زن جهانگرد خارجی است که در زمان سلطنت ناصرالدین شاه همراه زنان حرم از تکیه دولت دیدن کرده و شرح مفصلی در سفرنامه خود درباره آن نوشته است. این بانوی ایتالیایی درباره بازدید خود از تکیه دولت می نویسد:​
«من افتخاراین را داشتم که از سوی اعلیحضرت برای تماشای تعزیه در جایگاه مخصوص همسر سوگلی شاه، که عنوان «ملکه ایران» را دارد دعوت شوم. آن روز نهمین قسمت واقعه کربلا (تاسوعا) به معرض نمایش گذاشته شده بود. ملکه به آن دلبستگی خاصی نشان می داد و جزئیات حوادث را می گفت برای من شرح بدهند و به نظر می رسید با موضوع نمایش آشنایی کامل دارد. او و سایر خانمهای همراهش از تماشای تعزیه سخت متاثر شده بودند. همه آنها بر مصائبی که بر بزرگان دینشان گذشته است، به شدت اشک می ریختند...» (آدم ها و آیین ها در ایران – سفرنامه مادام کارلاسرنا، ترجمه علی اصغر سعیدی)​
درباره عرصه عمومی تکیه دولت و حضور زنان، ناصر تکمیل همایون می گوید: «در این میان چگونگی حضور زنان در تکیه دولت نیز مورد توجه است. چنانچه در آن دوران یکی از راه‌های خروج زنان از اندرونی شاه به بیرونی، شرکت در مراسم مذهبی از جمله مراسم عزاداری محرم در تکیه دولت و دیگر تکایای شهر بود. زنان در واقع با شرکت در چنین مجالس مذهبی به گونه‌ای برای حضور در عرصه‏‌های به نسبت عمومی تمرین می‌‏کردند. در همین زمینه عبدالله مستوفی در کتاب خود شرکت زنان در مجالس روضه‌خوانی را چنین توصیف می‌‏کند: «فعال‏‌ترین بُعد حضور اجتماعی زنان در دوره قاجار، شرکت در مراسم عزاداری ماه محرم، روضه‏‌خوانی و نمایش‏‌های تعزیه بود. لازم به ذکر است که این مراسم در آن دوره مدت زمان بیشتری را در بر می‌گرفت».​
در واقع برگزاری مراسم مذهبی در تکیه دولت این امکان را برای زنان عادی جامعه نیز فراهم می‌‏آورد که همسران شاه و زنان اشراف را از نزدیک ببینند. اگر زنی از زنان عادی با زنان شاه سخن می‌‏گفتند برای آن‌ها افتخاری بود. زنان درباری نیز از سوی زنان شاه دعوت می‌‏شدند تا در غرفه‏‌های مخصوص جا بگیرند. نوع و مکان نشست و برخاست زنان در تکیه از پیش تعیین شده بود. حتی اینکه جای نشستن زن درباری کجا باشد و زن عقدی و صیغه‌‏ای شاه و خانواده‌های متعلق به آن‌ها کجا باید بنشینند نیز در برگزاری مراسم تکیه دولت نکته مهمی بود.​
با وجود علاقه‌مندی بسیار زنان به امور مذهبی و به ویژه برگزاری مراسم تعزیه، در تمام نقش‏‌های تعزیه، مرد‌ها حتی به جای زنان ایفای نقش می‌‏کردند. مهدیقلی‌خان هدایت درباره مراسم مذهبی دوران قاجار و شرکت زنان در آن اینگونه روایت می‌‏کند: «در تکیه دولت، اطراف سکو از زن‌ها پر می‌‏شد، قریب شش هزار نفر و حتی مرد‌ها به علت کثرت جمعیت زنان، بدان راه نمی‌‏یافتند.»(خاطرات و خطرات، مهدیقلی خان هدایت) همچنین طبق منابع موجود این نکته مسلم است که شرکت انبوه زنان در مجالس روضه و مراسم عزاداری تنها به تهران و تکیه دولت اختصاص نداشت، چرا که در تهران دوره قاجار، در هر محله و بر سر هر گذری، تکیه‌‏ای وجود داشت که مردم در ماه‏‌های محرم و صفر به برپایی مراسم روضه‌خوانی در آن می‌‏پرداختند.​
از یازدهم ماه محرم به بعد تا آخر ماه صفر هم تکیه دولت برقرار بوده اما نه به خرج شاه بلکه به خرج اعیان و اشراف. آن‌ها سعی می‌‏کردند تا تعزیه و مراسمشان جلال و شکوه بیشتری یافته و آدم‌‏های مهم و شخصیت‏‌های برجسته مهمان طاق آن‌ها شوند. اعیان و اشراف وظیفه خود می‌‏دانستند که در روزهای برگزاری مراسم خود را به شاه بنمایند و به دیگر تکیه‏‌ها می‌‏رفتند و تکیه‏‌داران دیگر هم به دیدار آن‌ها می‌آمدند و نوعی بده بستان قدرت در این روابط و بازدید‌ها شکل می‌گرفت. در واقع همانطور که شاه در برگزاری مراسم آیینی محرم در کنار توجه به مذهب به دنبال کسب مشروعیت در میان مردم نیز بود، دیگر افراد بانفوذ شهر نیز برگزاری مراسم مذهبی در تکیه را نوعی کسب قدرت و وجاهت تلقی می‌‏کردند.»​
مدیر تکیه «معین البکاء» بود که خود موسیقیدانی مطلع به شمار می‌رفت. او نقش هر یک از شبیه خوانها را تعیین می‌کرد واز او به عنوان تعزیه‌گردان تکیه دولت نام برده اند. ناصرالدین شاه، میرزا نصرالله اصفهانی (تاج‌الشعرا) را مامور جمع‌آوری اشعار قدیمی تعزیه و همکاری با معین البکاء و سرایش اشعار بر روی برخی از الحان کرده بود.​
تعزیه خوانی در تکیه دولت تا پایان دورة قاجار برپا بود و استفاده از بنای آن نیز تا اوایل عصر پهلوی دوم تداوم داشت. از این جهت، در بسیاری از وقایع مربوط به اواخر عصر قاجار و اویل عصر پهلوی به نام تکیه دولت برمی خوریم. به عنوان نمونه پس از مرگ مظفرالدین شاه جسد وی در مراسم باشکوهی به آنجا حمل شد و تا انتقال آن به عتبات در همانجا بود..مجلس مؤسسانی که در پانزدهم آذر ۱۳۰۴ تشکیل شد و احمدشاه را بر کنار کرد و رضاخان را به ریاست حکومت موقت گمارد، در تکیه دولت بر پا گردید و در سالهای ۱۳۰۲ خورشیدی نیز با مرمت برخی از قسمتهای تکیه، آن را برای برگزاری “نمایشگاه امتعه وطنی” مورد استفاده قرار دادند.​
تکیه دولت، پس از مشروطه با نفوذ و تاثیر فرهنگ و هنر غرب بر کشور و پیدایش تئاتر و نمایش جدید در ایران، ارزش و اهمیت پیشین خود را از دست داد. حتی گاهی مراسمی غیر از اجرای تعزیه نیز در آن برگزار شد، تکیه دولت، عظیمترین نمایشخانه تاریخ ایران، سالها متروک و نیمه مخروبه بود تا اینکه در سال ۱۳۲۵ خورشیدی و به منظور ساخت بانک ملی شعبهٔ بازار، آن را خراب کردند و بیشتر عرصة آن زیربنای بانک گردید. در سال ۱۳۹۱ همزمان با اربعین حسینی۱۲ سند درباره سرنوشت «تکیه دولت» و علت تخریب آن در تالار اول حوضخانه کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد. در یکی از این سندها قید شده قناتی که در زیر بنای تکیه دولت وجود داشته است باعث شده تا این بنا که مصالح آن از خشت بوده است خراب شود.​
تکیه دولت را که اکنون اثری از آن به جا نمانده‌است، می‌توان نماد تهران در عصر ناصری تلقی نمود و آن را از معدود بناهایی دانست که علاوه بر تاثیر بسزایی که در تاریخ تعزیه داشته‌است، به عنوان یک شاهکار معماری عصر قاجار نیز مطرح بوده‌است.​
یکی از معدود آثار باقی‌مانده که توصیفی از وضعیت تکیه دولت در اختیار ما می‌گذارد، تابلوی تکیه دولت اثر کمال‌الملک است که نه تنها از لحاظ طرح و ترکیب و رنگ آمیزی اثری بدیع و شاهکاری نفیس است بلکه از آنجا که نشان‌دهنده طراحی و معماری یک بنای عظیم تاریخی است و خصوصاً از این جهت که بیان کننده مراسم پرجلال و شکوه تعزیه‌داری است، به‌عنوان گویا ترین سند مهم ملی، دارای ارزش بسیار است.​






منبع:مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معرفي و تحليل جلوه هاي معماري و هنرهاي کاربردي تکيه بيگلربيگي کرمانشاه

معرفي و تحليل جلوه هاي معماري و هنرهاي کاربردي تکيه بيگلربيگي کرمانشاه

نویسنده مقاله: محمدي فر يعقوب*, آرين سميرا
* دانشگاه بوعلي سينا - همدان

چکیده:
در ايران اسلامي علاوه بر مساجد، در بسياري از شهرها در ايام محرم، صفر و رمضان، مراسم دعا، روضه و سوگواري در مکانهاي ديگري برگزار ميشده است. از مهمترين اين محلها ميتوان به تکيه و حسينه اشاره نمود. کرمانشاه يکي از شهرهاي ايران با پيشينهاي تاريخي و درخشان است که از دوران قاجار بناهاي متعددي، در مرکز شهر به تدريج ساخته شده است. تکيه بيگلربيگي يکي از اين بناها و تکاياي معروف است که در محله فيض آباد واقع شده و از ابتداي ساخت، همواره مورد توجه شيعيان بوده است. علي رغم اهميت ويژه اين تکيه، متاسفانه تاکنون از نظر مطالعات معماري و هنرهاي کاربردي، تحقيق جامعي در مورد اين اثر منحصر به فرد به انجام نرسيده و اشاره هاي چنداني بدان نشده است. نتايج پژوهشهاي صورت گرفته در خصوص اين تکيه، حاکي از اين است که نقشه اين بنا متاثر از سبک طراحي رايج خانه هاي دوره قاجار در کشور بوده و سبک معماري آن کم تر از سبک استاندارد تکاياي کشور تاثير گرفته است. اين مقاله ضمن بررسي پيشينه تاريخي و تحولات کالبدي تکيه بيگلربيگي بر اساس منابع موجود، ويژگيهاي کالبدي معماري محلي و ملي را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده، همچنين نگاهي گذرا بر نقش اين بنا به عنوان يک پايگاه اجتماعي - سياسي در شهر کرمانشاه دارد.

دریافت فایل: http://s5.picofile.com/file/8140362000/24213890202.zip.html
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی معماری مجموعه مصلی تهران

بررسی معماری مجموعه مصلی تهران

فهرست:

تاریخچه معماری اسلامی در ایران

نقد معماری اسلامی

۷ اصل حاکم بر معماری اسلامی

اصول معماری اسلامی

تاريخچه مصلي

انتخاب طرح مناسب

معرفي معمار

دریافت فایل:
http://s5.picofile.com/file/8142500500/Mosalla.pdf.html
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
حسینیه نواب

حسینیه نواب


حسینیه نواب مربوط به دوره صفوی است، که در استان خراسان جنوبی، شهر بیرجند، محله چهار درخت واقع گردیده. این اثر در تاریخ 11 مرداد 1376 با شماره ثبت 1884 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
حسینیه نواب بیرجند در زمان شاه عباس صفوی و به فرمان امیر زاده خاتون ملقب به نواب یا بی بی نواب، از زنان معتقد خاندان خزیمه ساخته شد. تاریخ 1001 ه.ق موجود در كتیبه سردر ورودی، سال ساخت آن را نشان می دهد. این بنا به صورت دو ایوانی ساخته شده. سردر ورودی، هشتی، صحن، دو ایوان و اتاق ها و پنجره های متعدد از ویژگی های این بنا می باشد. مهمترین ویژگی این بنا تزیینات زیبای گچبری آن است كه در جای جای آن دیده می شود. این تزیینات شامل مقرنس، رسمی بندی، كتیبه های گچی و گچبری های اسلیمی و گل و گیاه است. كتیبه و گچبری های زیبای سردر این بنا توسط یكی از هنرمندان معروف اصفهان به نام "یار آگاه" انجام شده. در این گچبری ها قسمتی از اشعار محتشم كاشانی كه خود بزرگترین مرثیه سرای عهد صفوی در دوران شاه طهماسب بوده، در رثای ابا عبد الله الحسین(ع) به صورت برجسته دیده می شود. این حسینیه در طول تاریخ پذیرای طبقات گوناگون مردم اعم از رجال سیاسی، نظامی، و کسبه بوده است. حسنیه نواب، یكی از مهم ترین تكایای مذهبی گذشته ایران زمین محسوب می شود و كاربری عمده این بنا، برگزاری عزاداری و به ویژه عزاداری ها به مناسبت ماه محرم و صفر بوده. هشتی بنا كه بلافاصله بعد از ورودی واقع شده به صورت عرقچین مسقف گشته و در اطراف آن پنج طاق‌ نمای سكودار با قوس های خنجه پوش تخت و سه بخش تند تعبیه شده كه ظاهراً محل روشن‌ كردن شمع در موقع عزاداری بوده. صحن حسینیه نمایانگر قسمت های مختلفی است كه در آن طراحی و ساخته شده و در مجموع فضاهای آن به صورت طبقه همكف و طبقه اول مشخص می شود، كه در اطراف آن طاق‌ نماهای تزئینی نیز به چشم می‌خورد.
حسنیه نواب همچنین، محلی برای آموزش دانش آموزان نیز بوده. در ضلع جنوب شرقی صحن در طبقه همکف فضای نسبتاً وسیعی قرار دارد که ارتباط آن از طریق یک دالان ورودی صورت گرفته که با شیوه معماری طاق و تویزه به وجود آمده و بر فراز این فضا سه سقف گنبدی قرار گرفته. این بخش حسینیه به عنوان مدرسه نیز مورد استفاده قرار می گرفته، چنان که می گویند: معمار آن اصفهانی بوده و از مصالح مختلفی چون خشت خام، آجر، آهک و گچ در ساخت آن استفاده شده است. ایوان های بكار رفته در ساختمان این بنا را می توان یکی از بخش های مهم این تكیه معرفی نمود. به طوری که، ایوان سمت جنوب غربی دارای ویژگی منحصر به فرد تزئینات مختلفی چون موتیف‌ های مختلف به صورت گچبری، طاق نماهای و طاقچه های تزئینی مقرنس می باشد. همچنین، ایوان دیگری در سمت شمال شرقی صحن قرار گرفته که در پشت این ایوان اتاق ساده با طاقچه های متعدد قرار گرفته كه زیبایی خاصی را برای ایوان به ارمغان آورده است.









منبع:arthut.co
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تكيه امير چخماق

تكيه امير چخماق


میدان امیر چخماق نام میدانی در شهر یزد است. مجموعه بناهای تاریخی امیر چخماق یزد؛ شامل بازار، تکیه، مسجد و آب انبار می باشد که قدمتشان به دوره تیموریان (قرن 9 هجری) باز می گردد.
در آن دوره امیر جلال‌ الدین چخماق از سرداران شاهرخ تیموری و حاکم یزد بود که با همکاری همسر خود فاطمه خاتون، برای آبادانی یزد مجموعه ای شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و مسجد امیر چخماق را ساخت. گردشگران امیر چخماق را نام میدانی در شهر یزد می‌ دانند که در آن بنایی چند طبقه، مسجد و حسینیه ای به همین نام وجود دارد. ساختمان بنای امیر چخماق ورودی بازارچه و بخشی از حسینیه ای است که در قرن 13 هجری بنا شده. حسینیه امیر چخماق توسط یکی از فرمانروایان یزد خراب شد. تکیه امیر چخماق در سال 1330 ه.ش و با شماره 383 و مسجد امیر چخماق در سال 1341 ه.ش با شماره مستقل 247 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. همچنین این بناها و دیگر الحاقات نیز به عنوان مجموعه امیر چخماق با شماره 2416 به ثبت ملی رسیده‌ است.













منبع:arthut.co
 

Similar threads

بالا