آموزش شيوه تفكردر درس طراحي معماري رشته نقشه كشي معماري

DDDIQ

مدیر ارشد
آموزش شيوه تفكردر درس طراحي معماري رشته نقشه كشي معماري

اسماعيل ضرغامي ، مهدي پهلواني
دانشكده معماري و شهرسازي ، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي




چكيده
مقاله حاضر به بررسي شيوه تفكر در فرآيند آموزش درس طراحي معماري در هنرستان پرداخته است . بازخورد ارائه آثار طراحي معماري در مقطع كارداني در مراكز آموزشي، مبين آموزش ناصحيح اين درس در سطح هنرستانها است.عمده آموز شهاي اين مهارت به ارائه مطالب تئوري بسنده شده و دانشجويان با ضعف در رسيدن به پاسخ مسائل طراحي روبرو هستند. با شناخت شيوه هاي يادگيري مبتني بر مغز،راههاي گوناگون ارائه مطالب ، مطالعه و بازخورد هر روش بر روي كلاسهاي مشابه جداگانه مورد آزمون قرار گرفت. آنچه در ارائه درس طراحي معماري هنرستان مهم به نظر مي رسد ، حجم مطالب و سوژه طراحي نيست ، بلكه شيوه برخورد هنرجويان با مسائل طراحي معماري مي باشد. ماهيت درس به گونه اي است كه سه عرصه دروس توانشي ، دانشي و ارزشي را دربر ميگيرد . راهبرد آموزش طراحي معماري در هنرستان با توجه به اهداف كتاب درسي ، با تمام دروس متفاوت بوده و نقش اساسي در آينده تحصيلي فارغ التحصيلان دارد. آنچه در شكل گيري ذهن هنرجويان در زمينه طراحي معماري و برخورد با مسائل آن اهميت دارد شيوه تفكر آنها و نحوه برخورد با مسائل طراحي معماري مي باشد . آموزش شيوه تفكر ونوع برخورد با مسائل موجب ماندگاري وفهم دقيق مسائل خواهد شد. لذا از شش شيوه آموزش نوين در ارائه مطالب ، شيوه ساخت گرايانه با ماهيت درس طراحي معماري مطابقت بيشتري نشان مي دهد و اجراي شيوه ساخت گرايانه نيز در همه جوانب طراحي معماري ، پاسخ مطلوبي ارائه نكرده است. اين شيوه با توجه به مطالعه بازخورد عملكرد هنرجويان نباز به اصلاح داردتا مطابق ساير نياز هاي يادگيري دانش آموزان در درس طراحي معماري جايگزين گردد.

واژه هاي كليدي:
شيوه تفكر، طراحي معماري ،برنامه درسي ، مسئله طراحي،آموزش ساخت گرايانه.
 

پیوست ها

  • amozesh shive tafakor dar tarahi.pdf
    177.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا