بازاندیشی در آموزش درس آشنایی با معماری معاصر

Ashkan-kamrani

عضو جدید
بازاندیشی در آموزش درس آشنایی با معماری معاصر

چکیده
آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر »، که در قالب دو واحد درسی الزامی برای دانشجویان کارشناسی رشته معماری ارائه میشود، بر متدهای متفاوتی در دانشگا ههای ایران استوار است. از این متدها، مدرسین عمدتا به دو گرایش بیشتر توجه م ینمایند: گروهی آن را درسی «مفهومی » و «بینشی » و متفاوت از دروس تاریخ معماری تلقی کرده و گروهی دیگر نیز آنرا درسی «دانشی » و مبتنی بر دروس تاریخ معماری می دانند. گروهی نیز معتقدند که اساسا مسئله این درس به میزان کمّی واحدهای آن مربوط است. اختلاف نظر بر سر «دوره زمانی » مورد مطالعه در این درس در متد دوم نیز موضوعی بسیار بحث برانگیز است. تعریف واژه «معاصر » از ترجمان لغوی تا معنای خاص آن، دوره بند یهای متفاوتی را در تدوین شرح درس برای اساتید ایجاد مینماید. به علاوه نکته مغفول در تمام حالتهای بالا، موضوع مهم و اغلب از قلم افتاد هی «معماری معاصر ایران » است. مقال هی حاضر در نظر دارد تا با مورد مطالعه قراردادن دقیق متدهای آموزشی این درس در دانشگا ههای کشور و مقایس هی آن با برخی از دانشگا ههای مطرح جهان، به بررسی کمّی و یکفی جایگاه، تعداد واحدهای آموزشی و متدهای آموزشی این درس پرداخته تا از آن طریق بتواند در ارتقای آموزش مباحث نظری در رشته معماری مؤثر واقع شود.
واژه های کلیدی
آموزش معماری، مبانی نظری معماری، تاریخ معماری، معماری معاصر، معماری مدرن، معماری معاصر ایران.

دانلود متن کامل مقاله

منبع: shahrsazionline.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا