خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحران اقتصادی تقاضای نفت خام آمریکا را کاهش داد

بحران اقتصادی تقاضای نفت خام آمریکا را کاهش داد

به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز ، موسسه تحقیقاتی آمریکن پترولیوم در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد ، کاهش رشد و رونق اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی در کاهش تقاضای نفت خام این کشور در ماه ژوئن داشته است .


بر اساس این گزارش ، میزان مصرف نفت در آمریکا طی ماه ژوئن با 3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به کمتر از 18.691 میلیون بشکه در روز رسیده است . بر این اساس تقاضای نفت در آمریکا در شش ماه نخست 2012 میلادی نیز نسبت به مدت مشابه 2011 میلادی بیش از 2.6 درصد کاهش داشته است .


این گزارش افزود ، جان فلمی کارشناس ارشد اقتصادی این موسسه تحقیقاتی تاکید کرد کاهش رشد اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی در افت تقاضای انرژی داشته است . کاهش تقاضای نفت در اقتصاد آمریکا سایر آمارهای نگران کننده و ناامید کننده در ماه ژوئن شامل کاهش خرده فروشی افزایش نرخ بیکاری و افت تولیدات صنعتی را تکمیل کرده است .


این گزارش حاکی است میزان تقاضای بنزین در آمریکا نیز طی ماه ژوئن با 2.5 درصد کاهش به کمتر از 8.821 میلیون بشکه در روز رسیده است . این رقم در شش ماه نخست 2012 میلادی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت یک درصدی روبرو شده است .


این در حالی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا تقاضای انرژی این کشور در ماه ژوئن را 19.125 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است . بر این اساس میزان تقاضای بنزین هواپیما نیز با 0.7 درصد رشد به بیش از 1.555 میلیون بشکه در روز رسیده است . واردات نفت نیز در این مدت 58.54 درصد کل نیاز انرژی آمریکا را تامین کرده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل به بیش از 60.3 درصد رسیده است .


نرخ بیکاری آمریکا تا پایان ژوئن 2012 میلادی به بیش از 8.2 درصد رسیده است . نرخ بیکاری این کشور از فوریه 2009 میلادی تا کنون بالای 8 درصد است که این مساله پس از جنگ جهانی دوم بی سابقه است . به اعتقاد کارشناسان اقتصادی انتخاب رییس جمهور جدید در آمریکا نیز نمی تواند بحران بیکاری را حل و فصل کند و نرخ بیکاری آمریکا تا سال 2016 میلادی بالای 6 درصد خواهد بود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مانع جدید غرب برای تحریم نفت ایران/ افزایش تولید عراق به مشکل خورد

مانع جدید غرب برای تحریم نفت ایران/ افزایش تولید عراق به مشکل خورد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، پروژه مهم تاسیسات تامین عمومی آب دریا که برای افزایش تولید نفت عراق ضروری است با مشکلاتی روبرو شده است.


به گزارش نشریه مید، در حالی‌ که اکثر تحلیلگران معتقدند رسیدن به حداکثر تولید نفت برابر با بیش از 12 میلیون بشکه در روز برای شرکت‌های نفتی در عراق خیلی مشکل نیست اما رسیدن به این سطح تولید بسیار با چالش روبرو است.


به گزارش فارس، آمریکا که فشارهای زیادی به کشورهای اروپایی برای نخریدن نفت ایران وارد می کند، برای اطمینان بخشی از عدم کاهش عرضه نفت در دنیا به افزایش تولید نفت عراق استناد می کند که به نظر می رسد با بروز مشکل در پروژه افزایش تولید نفت عراق، مانع جدیدی برای غربی ها در تحریم نفت ایران ایجاد شده است.


یکی از موانع افزایش تولید میدان‌های نفت و گاز عراق، تامین آب به منظور ایجاد فشار برای به جریان درآوردن نفت است. 3 مخزن نفت الزبیر، میشریف و یاماما در جنوب عراق مجموعا ظرفیت حدود 90 درصد نفت این منطقه را دارند. برخی از میدان‌ها مانند رمیله و الزبیر شامل این 3 مخزن هستند؛ هر کدام ازنظر خصوصیات بر دیگری برتری دارد و نیازمند یک روش ویژه استخراج نفت هستند.


بر اساس این گزارش، اگر وزارت نفت عراق بخواهد به اهداف تولید خود دست یابد این کشور روزانه به تزریق 13 میلیون بشکه آب در چاه های نفتی خود تا سال 2017 نیاز خواهد داشت و این امر درحالی است که در حال حاضر توسعه ذخایر آب این کشور با تاخیرها و مشکلاتی روبرو است.


انتظار می‌رود، بیشتر نفت آینده عراق از میدان‌های میشریف و یاماما که عمیق‌تر هستند و به تزریق گاز یا آب نیاز خواهند داشت، تامین شود.


پروژه اصلی عراق در این زمینه، پروژه تاسیسات عرضه عمومی آب دریا است که برای تامین آب به میدان‌ها طراحی شده است. این تاسیسات در ابتدا 2.5 میلیون بشکه آب از خلیج فارس برداشت و تزریق می‌کند و نهایتا تولید آن به بیش از 12 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.


هزینه این پروژه بیش از 10 میلیارد دلار برآورد شده است و پس از اینکه شرکت آمریکایی اکسون موبیل این پروژه را رها کرد با مشکل روبرو شد.


در انتهای این گزارش آمده است، اگر وزارت نفت عراق این برنامه را به زودی به راه نیندازد، این تاخیرها بر تولید نفت آینده این کشور تاثیر خواهد گذاشت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ورود گاز خط لوله سوم به شبکه گازرسانی استانهای شمالی تا پایان سال جاری

ورود گاز خط لوله سوم به شبکه گازرسانی استانهای شمالی تا پایان سال جاری

به گزارش ایرنا، 'صفر جمال لیوانی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: تزریق گاز خط لوله سوم سراسری از عسلویه تا لوشان استان گیلان انجام شده و کل خط نیز تا پایان سال جاری به پایان رسیده و انتقال گاز به استانهای شمالی انجام خواهد شد.


وی تاکید کرد: با تزریق گاز در این خط و تامین بیش از پیش نیاز گاز استانهای گیلان، مازندران و گلستان که محدوده عملیاتی منطقه 9 به شمار می آیند، در آینده در تامین گاز این استانها کمبودی بوجود نخواهد آمد.


لیوانی اظهار کرد: منطقه 9 شرکت انتقال گاز ایران از سال 1388 آغاز بکار کرد که هم اکنون توسط یک هزار و 200 کیلومتر خط لوله، پنج تاسیسات تقویت فشار و سه واحد تعمیراتی پشتیبان، انتقال گاز به استان های گیلان، مازندران و گلستان را به عهده دارد.


وی با بیان این که، در این استان ها بیش از یک میلیون و 800 هزار مشترک از گاز استفاده می کنند، گفت: سال گذشته بیش از 15 میلیارد مترمکعب گاز با خطوط لوله منطقه 9 به نقاط مختلف ارسال که بخش عمده آن در استان های گیلان، مازندارن و گلستان مصرف شده است.


لیوانی تصریح کرد: تاسیسات تقویت فشار قلعه جیق در استان گلستان، نور و نکا در استان مازندارن و همچنین رامسر و رشت در استان گیلان عملیات انتقال گاز به نقاط مختلف در این استانها را به عهده دارند.


وی در ارتباط با عملکرد این منطقه در سال گذشته در بخش تعمیرات، گفت: سال گذشته کل خطوط لوله (1200 کیلومتر) این منطقه عملیاتی پیگ رانی معمولی، 20 کیلومتر تغییر کلاس و نزدیک به 40 کیلومتر نیز تعویض پوشش انجام شد.


به گفته لیوانی برای سال جاری یک هزار و 200 کیلومتر پیگ معمولی و 14 کیلومتر نیز تغییر کلاس خطوط لوله برنامه ریزی شده است، ضمن آن که در صورت نیاز پیگ رانی هوشمند و تعویض پوشش نیز انجام خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
علی خواجوی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مجموع ظرفیت خطوط لوله عربستان برای انتقال نفت خام به دریای سرخ در حال حاضر 6.7 میلیون بشکه است، اظهار داشت: عربستان برای دور زدن تنگه هرمز دو خط لوله صادرات نفت خام به دریای سرخ در اختیار دارد که یکی از آنها پترولاین نام دارد که ظرفیت انتقال 5.1 میلیون بشکه در روز نفت خام سبک و فوق سبک عربستان را از منطقه آبقیق به بندر ینبوع در دریای سرخ دارا می باشد.


وی افزود: البته در حال حاضر تنها از 2.5 میلیون بشکه در روز این خط لوله برای صادرات به کشورهای اروپایی و پالایشگاههای موجود در غرب این کشور استفاده می شود.



این کارشناس انرژی با بیان اینکه یک خط لوله دیگر بنام خط لوله عراق-عربستان نیز وجود دارد که از بصره در عراق آغاز شده و به جنوب بندر ینبوع در دریای سرخ ختم می شود، اضافه کرد: ظرفیت این خط لوله 1.6 میلیون بشکه در روز است و در حال حاضر بدلیل اختلافات دولت عراق و عربستان، نفت خامی از طریق آن صادر نمی شود و تنها مقداری از گاز عربستان را از شرق این کشور به غرب آن برای مصرف مجتمع‌های پتروشیمی منتقل می‌کند.


وی تصریح کرد: این خط لوله که به IPSA مشهور است به حداقل 3 ماه زمان برای آماده سازی برای انتقال نفت خام نیاز دارد.


خواجوی با بیان اینکه خط لوله دیگری به نام ترانس عربی نیز در منطقه وجود دارد که از عربستان آغاز و پس از اردن وارد لبنان می شود و نفت خام عربستان را به دریای مدیترانه می‌برد، گفت: ظرفیت این خط لوله 500 هزار بشکه در روز است اما این خط نیز در حال حاضر به دلیل اختلافات عربستان، اردن و لبنان بر سر حق ترانزیت انتقال نفت خام تعطیل است.


*ناکارآمدی توان عربستان در افزایش تولید در شرایط بحرانی به دلیل محدودیت خطوط لوله


وی تاکید کرد: نکته مهم در این زمینه این است که حتی در شرایطی که عربستان قادر باشد تمام این 3 خط لوله را با تمام ظرفیت فعال نماید، تنها می تواند 7.2 میلیون بشکه در روز از نفت خام خود را صادر نماید و این در حالی است که غرب مانور زیادی روی ظرفیت مازاد نفت خام عربستان برای شرایط بحرانی می‌دهد.


این کارشناس انرژی تصریح کرد: در واقع در شرایط بحرانی نه تنها عربستان نمی تواند نفت مازاد خود را روانه بازارهای جهانی نفت خام کند بلکه از صادرات بخشی از توان فعلی خود نیز محروم می شود.


*ناتوانی سایر خطوط لوله برای دور زدن تنگه هرمز


خواجوی در خصوص خطوط لوله سایر کشورهای منطقه نیز اظهار داشت: عراق نیز یک خط لوله فعال بین کرکوک و جیحان در اختیار دارد که هرچند توان اسمی این خط لوله 1.6 میلیون بشکه در روز می باشد اما به خاطر تخریبهای صورت گرفته در بخشهای مختلف آن تنها قادر به انتقال 500 هزار بشکه در روز است.


این کارشناس انرژی گفت: ظرفیت اسمی خط لوله حبشه-فجیره امارات نیز که به تازگی راه اندازی شده است 1.8 میلیون بشکه در روز است که برای رسیدن به این سطح از ظرفیت حداقل 5 ماه زمان نیاز دارد و حتی در این صورت هم تنها قادر به صادرات 65 درصد از میزان صادرات فعلی کشور امارات است.


*بزرگترین شوک تاریخ بازار نفت در صورت بسته شدن تنگه هرمز


خواجوی گفت: بر این اساس با بسته شدن تنگه هرمز 2 میلیون بشکه در روز از صادرت نفت عراق و 800 هزار بشکه در روز از صادرات نفت امارات کاسته خواهد شد.


وی اضافه کرد: برای صادرات نفت خام قطر و کویت نیز هیچ راهی بجز تنگه هرمز وجود ندارد و لذا حدود 3 میلیون بشکه نیز از ناحیه این کشورها به بازار عرضه نخواهد شد.


خواجوی اظهار داشت: در شرایط عادی 17 تا 18 میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز عبور می‌کند که در صورت بسته شدن این تنگه، عرضه حدود 9 میلیون بشکه در روز به بازارهای جهانی متوقف می شود که این امر می تواند بزرگترین شوک تاریخ بازار نفت جهان باشد.


*استفاده از تکنولوژی DRA برای تسریع در انتقال نفت


خواجوی در ادامه با بیان اینکه عربستان برای افزایش ظرفیت انتقال خطوط لوله خود قصد استفاده از تکنولوژی DRA دارد گفت: DRA به ترکیبات پلیمری اطلاق می شود که برای کم کردن اصطکاک بین خط لوله و سیال درون آن مورد استفاده قرار می گیرد که در نتیجه تزریق آن سرعت حرکت سیال موجود در لوله بسته به عوامل مختلف تا 40 درصد بالا می رود.


وی افزود: بر اساس مطالعاتی که توسط دانشگاه رایس و مرکز مطالعات جیمز بیکر در آمریکا انجام شده ادعا شده است در صورت تزریق DRA به خطوط لوله انتقال نفت عربستان، ظرفیت آنها از 7.3 میلیون بشکه فعلی به 11 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.


این کارشناس انرژی تصریح کرد: استفاده از DRA هزینه چندانی ندارد و به عنوان مثال برای افزایش ظرفیت خطوط لوله عربستان به این میزان به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است اما باید توجه کرد که استفاده از این تکنولوژی و نصب تاسیسات مورد نیاز برای آن به حداقل 12 تا 15 ماه زمان نیاز است که مشخص نیست تا کنون برای عملیاتی کردن این تکنولوژی اقدامی شده است یا خیر.


*ظرفیت ذخیره‌سازی 284 میلیون بشکه‌ای نفت عربستان


این کارشناس انرژی در ادامه گفت: البته باید توجه کرد بجز موضوع خطوط لوله، کشورهای غربی بر افزایش سطح ذخیره‌سازی نفت خام کشورهای مختلف مصرف کننده برای مهار شرایط بحرانی نیز توجه ویژه ای کرده اند.


وی اضافه کرد: در آخرین گزارشات سطح ذخایر نفت خام کشورهای مصرف کننده اروپایی و آمریکایی حدود 4200 میلیون بشکه می باشد که این میزان ذخایر، مصرف بیش از 50 روز این کشورها را کفایت می کند.


وی افزود: علاوه بر کشورهای مصرف کننده، عربستان نیز اقدام به ذخیره سازی در داخل و خارج از کشور خود کرده است چنانکه عربستان در سایر کشورها نظیر رتردام هلند، اکیناوای ژاپن و سی دی کریر مصر قریب به 12 میلیون بشکه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام ایجاد کرده است.


خواجوی تصریح کرد: این میزان ذخیره‌سازی یعنی عرضه 400 هزار بشکه نفت خام در روز در طول یک ماه بدون افزایش تولید؛ همچنین عربستان در 5 نقطه در شرق خود ذخایر زیرزمینی استراتژیک ایجاد کرده است که ظاهرا این ذخایر در مدینه، جده، ریاض، ابها و قسیم قرار دارند؛ ظرفیت این مخازن حداقل 12 میلیون بشکه ارزیابی شده است.


وی در ادامه افزود: همچنین در برخی از منابع رسمی انرژی، میزان کل مخازن ذخیره سازی عربستان 284 میلیون بشکه اعلام شده است که رقم بسیار قابل توجهی می باشد. اما باید توجه داشت برای عرضه این میزان ذخایر به بازارهای جهانی نفت خام باید ظرفیت بنادر صادراتی بالایی نیز وجود داشته باشد که در حال حاضر توان صادارت بنادر غرب عربستان در دریای سرخ این میزان نمی باشد.


* قطع کامل صادرات LNG قطر و تشدید بحران بازار نفت و گاز


خواجوی اضافه کرد: به جز موضوع صادرات نفت خام، با بسته شدن تنگه هرمز صادرات گاز قطر که بیش از 30 درصد از تولید LNG جهان می باشد نیز قطع می شود که این مسئله تقاضای نفت خام را دوچندان می کند و در نتیجه آن بحران بازار نفت شدیدتر خواهد شد.


این کارشناس انرژی تصریح کرد: همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نیز با مشکلات جدی مواجه می‌شود و برای آنها نیزجایگزینی به جز عبور از تنگه هرمز وجود ندارد.


* نقش بی بدیل ایران در تامین امنیت تنگه هرمز و بازارهای انرژی


خواجوی در خصوص امنیت تنگه هرمز اظهار داشت: ایران تنها قدرت موجود منطقه و جهان است که قادر به حفظ امنیت تنگه هرمز می باشد و در طول تاریخ نیز همواره این نقش را به خوبی ایفا نموده است. اما کشورهای غربی در ادامه تحرکات بی نتیجه خود بر علیه ایران بدنبال تغییر این واقعیت هستند و قصد دارند ایران را بعنوان تهدید کننده امنیت این تنگه اعلام نمایند.


وی تصریح کرد: بر این اساس مسئولان و مقامات کشور نیز باید در موضع گیریهای خود این چنین ملاحظاتی را رعایت نمایند و مگر در موعد مقرر، از بیان سخنانی که ایران را بعنوان تهدید کننده تنگه هرمز معرفی می‌کند خودداری نمایند.


خواجوی افزود: از لحاظ استراتژیک یک برگ برنده تا زمانی از اهمیت برخوردار است که دشمنان ایران نسبت به دفع آن اقدامی صورت نداده باشند و لذا اظهارات گاه وبیگاه برخی مقامات غیر مرتبط در این زمینه تنها منجر به تدبیر زودتر از موعد کشورهای غربی و منطقه در این زمینه می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تامین 91 درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از کارخانجات داخلی در سال 90

تامین 91 درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از کارخانجات داخلی در سال 90

به گزارش نفت نیوز، صدری افقه به برنامه استراتژیک سه تا پنج ساله این شرکت به منظور افزایش اتکای صنعت نفت به ساخت داخل اشاره کرد و گفت: بر اساس این برنامه که هم اکنون در دستور کار شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران قرار دارد، تا پایان برنامه پنجم توسعه، 98 درصد از نیاز صنعت نفت به تجهیزات و قطعات از محل تولیدات ساخت داخل تامین خواهد شد.


وی ادامه داد: در این راستا، وزیر نفت، شرکت کالای نفت تهران را مکلف کرده است تا طی برنامه ای دو ساله، نسبت به پر کردن ظرفیت های خالی تولید کنندگان تجهیزات و قطعات نفتی در داخل کشور اقدام کنیم که این دستور با جدیت پیگیری می شود.


مدیرعامل شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران با بیان اینکه تحقق این هدف در گرو دسترسی به بانک اطلاعاتی منسجمی است، تصریح کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی ساخت داخل از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.


به گفته افقه، هم اکنون برخی تجهیزات بیش از نیاز صنعت نفت ساخته می شود و در تعدادی کالا نیز، ساخت داخل پاسخگوی حجم نیاز صنایع نفت و گاز نیست؛ در حالیکه با به اشتراک گذاشتن داده های این بانک اطلاعاتی، هم تولید کنندگان از نیازهای صنعت نفت آگاه می شوند و هم صنعت نفت نسبت به نوع و میزان کالاهای ساخت داخل اشراف پیدا می کند.


وی در این زمینه، به نمونه ای اشاره کرد و گفت: مثلا در حال حاضر، بیشترین فعالیت تولیدکنندگان لوله در کشور، بر روی ساخت لوله های جریانی متمرکز است و این لوله ها بیش از نیاز صنعت نفت، وارد بازار می شود در حالیکه ساخت لوله های درون چاهی در داخل کشور، با نیاز ما همخوانی ندارد.
افقه یادآور شد: به راحتی می توان با تغییر در رویکرد شرکت های سازنده فعال در این زمینه، منجر به ایجاد تعادل در عرضه کالاها و تجهیزات نفتی از سوی سازندگان مختلف شد.


وی، تاکید رهبر انقلاب بر حمایت از تولید ملی را در سال جاری مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به رسالت سازمانی شرکت کالای نفت تهران، این تاکید معظم له، مسئولیت های ما را دوچندان کرده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آمادگی کویت برای بسته شدن تنگه هرمز

آمادگی کویت برای بسته شدن تنگه هرمز

شیخ خلیفه ناصر الصباح عضو هیئت مدیره شرکت نفت کویت اعلام کرد: کویت باید در راستای آمادگی برای بسته شدن تنگه هرمز، اقدام به ذخیره کردن نفت در مخازن خارج از این کشور کند.

به گزارش پانا نیوز به نقل از رسانه‌های عربی، عضو هیئت مدیره شرکت نفت کویت، افزود: کویت در کوتاه مدت طرحهایی برای رویارویی با بسته شدن تنگه هرمز و فروش نفت به مشتریان خارجی دارد
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
انحلال شرکت صادرات گاز دردسرساز شد

انحلال شرکت صادرات گاز دردسرساز شد

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: انحلال شرکت ملی صادرات گاز علاوه بر سردرگمی 3 مشتری گازی ایران در هند، یونان و سوئیس، احتمال لغو 3 قرارداد بزرگ صادرات، ترانزیت و سوآپ گاز طبیعی ایران را قوت بخشیده است.

به گزارش پانا نیوز، با گذشت بیش از دو دهه از آغاز مذاکرات صادرات گاز طبیعی ایران به هند بار دیگر مذاکرات گازی دو کشور در آستانه توافق نهایی به حالت تعلیق درآمده است.

بر خلاف سال‌های گذشته که همواره مذاکرات گازی ایران و هند، با فشار برخی از کشورهای غربی همچون آمریکا به سرانجامی نمی‌رسید، این بار انحلال شرکت ملی صادرات گاز به مانع جدیدی بر سر مذاکرات دوجانبه گازی تبدیل شده است.

بر این اساس از 3 سال گذشته تاکنون هند پیشنهاد جدیدی به منظور واردات گاز طبیعی به ایران مطرح کرد و مطابق با توافق های اولیه دو کشور مقرر شده بود به جای صادرات گاز طبیعی از مسیر خاک پاکستان، هند گاز ایران را به طور مستقیم از مسیر خطوط لوله زیر دریایی دریافت کند.

به منظور نهایی شدن این پیشنهاد گازی دهلی به تهران، در اواخر سال 2009 میلادی تفاهم نامه‌ای بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت SAGE هند امضا شد و پس از برگزاری نشست‌های متعدد در تهران و دهلی دو طرف به توافق نهایی برای امضای قرارداد خرید گاز طبیعی دست یافتند.

نکته قابل توجه آن است که شرکت SAGE هند برای اجرایی کردن سناریوی واردات گاز ایران از مسیر دریایی تفاهم نامه و قراردادهایی با چندین شرکت بین‌المللی همچون سایپم به‌منظور انجام مطالعات طراحی و ساخت خطوط لوله گاز زیردریایی از بندرچابهار تا اقیانوس هند، قرارداد با یک شرکت انگلیسی به‌منظور ارائه مشاوره تجاری و تأمین مالی ساخت خط لوله گاز و شرکت WELSPUN هند برای انجام عملیات لوله گذاری در بستر دریا امضا کرده است.

در سال 2010 میلادی هم شرکت SAGE هند تفاهم نامه همکاری با دولت عمان به منظور عبور خط لوله انتقال گاز زیر دریایی از مناطقی از دریای عمان امضا کرده بود.

در این مدت با مشارکت شرکت SAGE هند و شرکت ملی صادرات گاز ایران، مطالعات امکان سنجی عبور خط لوله گاز، ساخت تاسیسات فراساحلی، سناریوهای تعیین قیمت فروش گاز و حتی مذاکراتی به منظور سواپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران انجام گرفته بود.

در نهایت با گذشت سه سال از انجام این مذاکرات و تفاهم‌های صورت گرفته، انحلال شرکت ملی صادرات گاز (طرف قرارداد SAGE هند) شوک جدیدی به پروژه انتقال دریایی گاز طبیعی ایران به این کشور آسیایی وارد کرده است.

این شوک گازی در حالی رقم می خورد که از یکسال گذشته تاکنون با بحران هسته‌ای در ژاپن و افزایش واردات گاز و LNG توسط این کشور آسیایی، قیمت واردات LNG برای صنایع هندی بسیار گران شده است و با وجود فشارهای غرب، دولت دهلی به‌منظور واردات گاز از ایران چراغ سبز نشان داده است.


تعجب هندی‌ها از انحلال شرکت صادرات گاز ایران!

به گزارش مهر، با انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران، اخیرا شرکت SAGE با ارسال نامه‌ای از انحلال این شرکت گازی و نامشخص بودن وضعیت ادامه مذاکرات گازی با ایران اظهار نگرانی کرده است.

"سوبود کومار جان" مدیر شرکت SAGE هند در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت مذاکرات صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور از مسیر دریایی، گفت: هنوز به طور رسمی هیچ مکاتبه‌ای از سوی ایران راجع به موضوع انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران به شرکت SAGE هند اعلام نشده است.

این مقام هندی با تاکید بر اینکه امیدواریم هر چه سریع تر شرکت ملی صادرات گاز ایران آخرین وضعیت تغییرات ساختاری را اعلام کند، تصریح کرد: ایران دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است و قطعا هند یک بازار بزرگ صادرات گاز برای ایران به شمار می رود.

مدیر شرکت SAGE هند همچنین خواستار روشن شدن وضعیت انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران شد و افزود: انتظار داریم از مسئولان دولت وضعیت فعالیت آینده این شرکت طرف قرارداد با SAGE را روشن کنند.

سوبود کومار جان همچنین اظهار امیدواری کرد: مسائل و مشکلات به وجود آمده درباره انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران، برای تسریع در مذاکرات گازی دو کشور هر چه سریع‌تر حل و فصل شود.


وضعیت مبهم قرارداد گاز ایران با یونان و سوئیس

در کنار شرکت SAGE هند در سالهای اخیر قراردادهای جداگانه ای بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ای.جی.ال سوئیس و یک شرکت یونانی به‌منظور ترانزیت و صادرات گاز طبیعی فازهای جدید پارس جنوبی به اروپا امضا شده است.

بر این اساس از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون روند مذاکرات صادرات گاز طبیعی ایران به این دو شرکت اروپایی تسریع شده است و حتی یک رسانه ترکیه ای از مشارکت شرکت ترکیه‌ای "تورنگ ترانزیت" به‌منظور ساخت خط لوله گازی از خاک ترکیه تا مرز یونان خبر داده و پیش بینی می‌شود تا سال 2016 میلادی با ساخت این خط لوله امکان ترانزیت گاز ایران به سوئیس و یونان فراهم شود.

با این وجود انعکاس خبر انحلال شرکت ملی صادرات گاز هم در روند اجرایی این دو قرارداد بزرگ گازی ایران تاثیر گذار بوده و نامشخص بودن سرنوشت آینده شرکت مذاکره کننده منجر به یک خود تحریمی جدید در صنعت گاز کشور شده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این قراردادهای با شرکت ملی صادرات گاز ایران امضا شده، حتی احتمال لغو این قراردادها توسط شرکتهای اروپایی قوت گرفته است.

به گزارش مهر، مجمع عمومی شرکت ملی نفت اواسط تیرماه سالجاری با صدور مصوبه‌ای، رسما اقدام به انحلال شرکت صادرات گاز ایران کرده است.

بر اساس این مصوبه جدید شرکت ملی نفت، قرار است بخش صادرات گاز ایران از مسیر خطوط لوله در مدیریت بازرگانی شرکت ملی گاز و بخش LNG به شرکت ملی نفت ایران واگذار شود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اردن هم در صف خرید گازهای ترش پارس جنوبی ایستاد

اردن هم در صف خرید گازهای ترش پارس جنوبی ایستاد

همزمان با انحلال شرکت ملی صادرات گاز و سردرگمی مشتریان خارجی گاز ایران، اردن هم رسما در جمع کشورهای خریدار محموله‌های LNG قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، پس از منفی شدن تراز تجارت گاز، انحلال شرکت ملی صادرات گاز دومین ضربه بر صنعت گاز ایران در هفته های اخیر بوده است.

بر این اساس در شرایط فعلی وضعیت مذاکرات بسیاری از قراردادهای صادرات، ترانزیت و سوآپ گاز طبیعی ایران به کلاف سردرگمی تبدیل شده است و به اعتقاد کارشناسان با انحلال تنها متولی صادرات گاز، یک طرح خود تحریمی به صنعت گاز کشور تحمیل شده است.

با این وجود قطر به عنوان مهمترین شریک گازی ایران در میدان مشترک پارس جنوبی به یکه تازی های خود در بازار جهانی گاز و به ویژه LNG ادامه می دهد و پس از برگزاری جشن تولید 77 میلیون تن LNG قراردادهای جدیدی برای صادرات گازهای ترش پارس جنوبی امضا می‌کند.

از این رو پس از امضای قراردادهای بلندمدت صادرات LNG با کره جنوبی، چین، هند، ژاپن، لبنان، آرژانتین و چندین کشور اروپایی، اردن هم در جمع خریداران LNG این شریک گازی ایران قرار گرفته است.

به گزارش ترند جمهوری آذربایجان، قطیبه ابو غرا وزیر انرژی و منابع معدنی اردن اخیرا با بیان اینکه قصد دارد یک پایانه دریافت LNG در بندر عقبه در کرانه دریای سرخ تا سال 2014 میلادی احداث کند، گفته است: اردن و قطر مذاکرات متعددی برای خرید گاز طبیعی انجام داده اند.

به گفته این عضو کابینه دولت امان، قطر و اردن یک بازه زمانی 6 ماهه را برای دستیابی به یک توافق نهایی برای خرید LNG تعیین کردند.

تضمین امنیت عرضه اضافی انرژی در اولویت برنامه‌های اردن قرار گرفته است، به همین منظور این کشور چندی پیش برای کاهش وابستگی به واردات گاز از مصر، یک کمیته مشترک فنی با قطر تشکیل داد.

اردن برای تامین سوخت نیروگاه‌های تولید برق به واردات گاز از مصر وابستگی شدید دارد، اما حملات پپاپی به خط لوله صادرات گاز مصر و انفجار آن سبب کاهش چشمگیر عرضه گاز به اردن شده و این کشور را مجبور کرده است که برای تامین نیازهای انرژی خود به دنبال منابع جایگزین باشد.

توقف‌های پیاپی صادرات گاز مصر به اردن که روزانه حدود 5 میلیارد دلار برای این کشور هزینه به همراه دارد، اردن را مجبور کرده است قیمت برق را برای چند بخش در اوایل ماه جاری (ژوئن) حدود 150 درصد افزایش دهد ضمن آن که این موضوع موجی از اعتراض های ضددولتی را دراین کشور به همراه داشته است.

شرکتهای اردنی هشدار داده اند به دلیل مشکلات در عرضه گاز مصر به اردن، پیش بینی می شود برق در ماه های گرم تابستان قطع شود.

وزیر انرژی و منابع معدنی اردن پیش تر گفته بود: LNG وارداتی ابتدا به نیروگاه‌های تولید برق داخلی و در مراحل بعدی به بخش صنعتی و دیگر مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با توان تولید 12.5 میلیون متر مکعب گاز غنی در روز

با توان تولید 12.5 میلیون متر مکعب گاز غنی در روز

تولید زودهنگام روزانه 12.5 میلیون متر مکعب گاز از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با راه اندازی نخستین "ترین" پالایشگاهی این فازها امسال آغاز می شود.
کارشناس ارشد کنترل پروژه طرح فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: این پروژه در بخش خشکی با 80 درصد پیشرفت در دست ساخت است و پالایشگاه این دو فاز میدان مشترک با استفاده از توان داخلی پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
محمود طاهری با بیان این که طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شامل نصب چهار سکوی (دو سکوی آن اقماری و دو سکوی دیگر عملیاتی است) گازی هر یک با ظرفیت تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز است، افزود: دو سکوی این فازها از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و دو سکوی دیگر از سوی شرکت صدرا ساخته خواهد شد.
وی تصریح کرد: دو سکوی این فاز بر اساس اعلام پیمانکار تا سه ماه آینده آماده و در زمستان نصب و راه اندازی می شود همچنین بر اساس اعلام شرکت صدرا و سکوی باقیمانده این دو فاز نیز سال آینده ساخته و به کارفرما تحویل داده می شود.
کارشناس ارشد کنترل پروژه طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی گفت: دو خط لوله به طول 110 کیلومتر برای انتقال گاز ترش و غنی از دریا به خشکی در این پروژه تعرف شده است که راه اندازی این خطوط تا دو ماه آینده نهایی و گاز تولیدی تا زمستان امسال از دریا به خشکی منتقل می شود.
طاهری پیشرفت کلی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را 67 درصد اعلام و تصریح کرد: پالایشگاه گازی این دو فاز دارای چهار "ترین" است که تا پایان امسال با راه اندازی نخستین "ترین"، تولید زودهنگام از این فازها با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز آغاز می شود.
کارشناس ارشد کنترل پروژه طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این دو فاز را چهار میلیارد و 850 میلیون دلار اعلام کرد.
طاهری از حفاری 44 حلقه چاه در فازهای 17و 18 پارس جنوبی خبر داد و افزود: در نخستین مرحله راه اندازی این دو فاز میدان مشترک، 16 حلقه چاه حفاری خواهد شد و بقیه چاه ها نیز به مرور حفاری می شوند.
به گفته وی حفاری 22 حلقه چاه این دو فاز از سوی شرکت ملی حفاری ایران و حفاری 22 چاه دیگر از سوی شرکت حفاری دانا همچنین ساخت پالایشگاه فازهای 17و18 پارس جنوبی از سوی کنسرسیوم مشترکی متشکل از شرکت ایدرو و شرکت اویک انجام می شود.
به گزارش شانا، طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، ولید روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع در دست اجرا است.

منبع : شانا
 

pashnetala

عضو جدید
وزارت دفاع ایران ۱۴ دکل حفاری می‌سازد


احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت که این وزارتخانه برای ساخت ۱۴ دستگاه دکل حفاری در خشکی قراردادی را با وزارت نفت به امضا رسانده است.
آقای وحیدی افزود که وزارت دفاع با وزارتخانه های راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز تفاهم‌نامه هایی را "برای ایجاد حرکت جدید در بومی سازی تجهیزات و قطع وابستگی به بیگانگان در کشور" امضا کرده است.
سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران، در سال های اخیر اجرای پروژه های اقتصادی زیادی را عهده دار شده اند و در مواردی که خود توانایی اجرای پروژه ها را نداشته اند، آنها را به عنوان پیمانکار در اختیار سایر شرکت ها گذاشته اند.
با گسترش تحریم های بین المللی و صرف نظر کردن شرکت های بین المللی از اجرای پروژه های مختلف در ایران، نهادهای نظامی این کشور جایگزین شرکت های خارجی شده و قراردادهای بسیاری را با وزارتخانه های دولت محمود احمدی نژاد به امضا رسانده اند.


منبع : b b c
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد 12 درصدی تولید گاز در پالایشگاه خانگیران

رشد 12 درصدی تولید گاز در پالایشگاه خانگیران

به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، یحیی فیضی با اعلام این خبر افزود: در تیرماه امسال مجموع تولید گاز ترش و شیرین یک میلیارد و 204 میلیون متر مکعب بوده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و 71 میلیون متر مکعب بوده است.


وی با اشاره به نام گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال تولید ملی اظهارداشت: میزان گاز تولیدی این پالایشگاه در تیرماه سال جاری نسبت به سال گذشته 133 میلیون متر مکعب افزایش اشته است که این رقم رشد 4/12 درصدی تولید گاز در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد را نشان می دهد.


این مقام مسئول همچنین به میزان مقایسه تولید گاز در چهار ماه نخست سال قبل نسبت به سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: در چهار ماه نخست سال قبل میزان چهار میلیارد و 585 میلیون متر مکعب گاز ترش و شیرین تولید شد که این میزان تولید در چهار ماه نخست 91 به میزان چهار میلیارد و 987 میلیون متر مکعب افزایش یافت.


فیضی تاکید کرد: در همین راستا میزان تولید گاز ترش و شیرین در چهارماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 402 میلیون متر مکعب افزایش داشته که رشد 8/8 درصدی را نشان می دهد.


سرپرست بهره برداری شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد همچنین به اقدامات انجام گرفته در راستای تولید گاز بیشتر اشاره کرد و ادامه داد: اولین اقدام هماهنگی و برنامه ریزی موثر بین شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق کشور به عنوان تولید کننده، شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد به عنوان فراورش کننده، شرکت انتقال گاز منطقه 4 و مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز به عنوان توزیع کننده بوده است.


وی دومین اقدام در این راستا را کاهش زمان تعمیرات اساسی واحدها عنوان و خاطر نشان ساخت: کلیه تعمیرات اساسی واحدهای تصفیه گاز در تاریخ 15 تیرماه امسال به اتمام رسیده است.
فیضی یادآور شد: استانهای خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، گلستان، مازندران و قسمتی از استان سمنان تحت پوشش گاز تولیدی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد قرار دارند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عرضه اوراق مشارکت صنعت نفت حتی با سود بیش از 25 درصد هم دارای توجیه اقتصادی است

عرضه اوراق مشارکت صنعت نفت حتی با سود بیش از 25 درصد هم دارای توجیه اقتصادی است

مهندس احمد قلعه بانی بعد از ظهر روز گذشته (یکشنبه اول تیر) در حاشیه نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با شانا اظهار کرد: کمیسیون انرژی مجلس در سال های گذشته به اکتشاف، تولید، توسعه بخش بالادست و سرمایه گذاری در نفت توجه ویژه داشته است.


قلعه بانی گفت: کمیسیون انرژی همچنین در بحث بودجه و تامین منابع ملی و اعتباری برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت کمک های مطلوبی به این صنعت کرده است.


مدیرعامل شرکت ملی نفت با مقایسه ترکیب جدید کمیسون انرژی مجلس نهم نسبت به دوره گذشته افزود: بر اساس درخواست کمیسیون انرژی مجلس نهم، گزارشی از عملکرد شرکت ملی نفت در برنامه چهارم، همچنین برنامه های این شرکت برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه و گزارشی از روند پروژه های در حال اجرا به اعضای کمیسیون ارائه می شود.


قلعه بانی احتمال تعیین سود بالاتر اوراق مشارکت نفتی برای تشویق بیشتر سرمایه گذاران، پاسخ داد: چنانچه بخش های سرمایه گذاری کشور اولویت بندی شود که در کدام بخش علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، بازده بیشتر و بازگشت سرمایه سریع تر خواهد بود، بخشی جز صنعت نفت و گاز کشور را نخواهید یافت.


معاون وزیر نفت تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش های صنعت نفت، از دیگر بخش های تولیدی کشور جذاب تر و دارای ارزش بیشتر برای سرمایه گذاران است.


قلعه بانی گفت: منابع زیرزمینی و ثروت خدادادی ملت ایران را باید استخراج و به اندوخته ای ماندگار برای مردم تبدیل کنیم که این تبدیل، آسایش مردم شریف ایران را به همراه خواهد داشت.


وی با بیان این که عرضه اوراق مشارکت صنعت نفت حتی با سود بیش از 25 درصد هم دارای توجیه اقتصادی است، گفت: با رعایت شرایط دیگر بخش های اقتصادی کشور، مسئولان و قانون گذاران باید شرایطی ویژه را برای تامین منابع مالی صنعت نفت و گاز کشور ایجاد کنند.


معاون وزیر نفت گفت: با توجه به برخی محدودیت های ایجاد شده برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران، بهترین روش این خواهد بود که نقدینگی پراکنده با ابزار اوراق مشارکت با پرداخت سود مناسب به سمت سرمایه گذاری در پروژه های نفت گاز هدایت شود.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: حتی سود تشویقی یک تا 2 درصد بیشتر اوراق مشارکت صنعت نفت می تواند انگیزه سرمایه گذاران را به فعالیت در پروژه های بزرگ نفت و گاز کشور بیشتر کند و در نتیجه مواهب آن علاوه بر سرمایه گذاران به دیگر آحاد ملت گسترش یابد.


قلعه بانی برخی تغییرات در مدیریت ها و شرکت های تابعه شرکت ملی نفت را طبیعی خواند و گفت: تغییرات مدیریتی امری طبیعی است و همیشه در شرکت های صنعتی و تولیدی تغییراتی صورت می گیرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازسازی سکوی فروزان تا پایان امسال کامل می شود

بازسازی سکوی فروزان تا پایان امسال کامل می شود


مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در گفت و گو با شانا اظهار کرد: با پایان نوسازی و نیز طرح توسعه میدان فروزان، تولید نفت از این میدان مشترک افزایش خواهد یافت.


مهندس محمود زیرکچیان زاده افزود: جکت اول این میدان، همچنین خطوط لوله 24 اینچ و شبکه های مورد نیاز نصب شده است و مراحل آزمایش را سپری می کند.


وی ادامه داد: عملیات ساخت جکت دوم نیز بیش از 90 درصد پیشرفت دارد و شهریور ماه برای نصب وارد منطقه خواهد شد.


مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره تصریح کرد: برای تداوم تولید و افزایش بهره وری از این میدان، کل تاسیسات این سکوی نفتی در حال تعمیر یا تعویض است و در طرح توسعه این میدان علاوه بر تولید نفت 256 میلیون فوت گاز تولید خواهد شد که به عنوان خوراک برای ان جی ال خارک ارسال می شود.


زیرکچیان زاده با بیان این که 36 چاه در این میدان در حال تولید نفت است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده 20 درصد به میزان تولید نفت فروزان افزوده خواهد شد.


به گزارش شانا، تولید نفت در میدان مشترک فروزان بدون حفر چاه جدید و تنها با تزریق گاز (Lifting Gas) با برنامه ریزی های انجام شده با افزایشی 2.5 برابری به 100 هزار در روز بشکه خواهد رسید.


عملیات نصب پایه سکوی نفتی طرح توسعه میدان مشترک فروزان در خلیج فارس از اواخر خرداد آغاز شد و ساخت دومین جکت این میدان بابیش از 90 درصد پیشرفت به زودی به پایان می رسد.


بر پایه این گزارش، میدان نفتی فروزان که در 100 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک واقع شده، در سال 1345 با ذخیره نفت درجا دو میلیارد و 309 میلیون بشکه کشف شده و با میدان مرجان عربستان مشترک است.


طرح توسعه این میدان شامل دو مرحله می شود؛ مرحله نخست مربوط به ساخت جکت و احداث خطوط درون میدانی بوده و ساخت تاپ ساید و عرشه های اصلی میدان نیز در مرحله دوم انجام می شود.


پروژه توسعه میدان فروزان از دو بخش اصلی تشکیل شده است، بخش اول این پروژه انجام فعالیت های مهندسی، تامین، ساخت و نصب خطوط لوله و کابل زیردریایی را شامل می شود.


بخش دوم پروژه توسعه میدان فروزان نیز شامل فعالیت های مهندسی، تامین و ساخت و نصب جکت ها و عرشه های دو سکوی فرآیندی و مسکونی دو عدد پل و یک عدد سه پایه است.


درجه ای پی آی نفت مخلوط فروزان 30 تا 31 است که در بازارهای جهانی مشتریان زیادی دارد و بر اساس برنامه امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به مشتریان تحویل می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفریقای جنوبی بر ادامه واردات نفت ایران تاکید کرد

آفریقای جنوبی بر ادامه واردات نفت ایران تاکید کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پرس تی وی، وزیر انرژی آفریقای جنوبی تاکید کرد کشورش به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.




دیپو پیترز گفت توقف واردات نفت از ایران برای کشورش بسیار پرهزینه خواهد بود و مشکلات بسیاری را برای آن بوجود خواهد آورد.




وی تاکید کرد یکی از پالایشگاه های مهم آفریقای جنوبی با نفت ایران کار می کند.




وی همچنین اشاره کرد کشورش 26 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند که 80 درصد آن برای تولید بنزین مورد استفاده قرار می گیرد.




وزیر انرژی آفریقای جنوبی با انتقاد ضمنی از سیاست تحریم غرب علیه ایران گفت تصمیمات خاص اتخاذ شده از سوی آمریکا و اروپا مشکلاتی را برای آفریقای جنوبی پدید آورده است. وی تصریح کرد:«تحریم ها علیه ایران تصمیم ما نیست و ما به دلیل این اقدامات در نهایت زیان می بینیم».




قانون جدید تحریم های آمریکا علیه ایران دولت این کشور را ملزم کرده است مشتریان نفت ایران را از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم کند مگر این که این کشورها واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عراق شرکت نفتی شورون آمریکا را در لیست سیاه قرار داد

عراق شرکت نفتی شورون آمریکا را در لیست سیاه قرار داد

به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز ، شرکت شورون آمریکا به تازگی سهام دو پروژه بزرگ نفتی در منطقه کردستان عراق را خریداری کرده است که این مساله در تناقض با قوانین دولت مرکزی بغداد است و به همین علت دولت عراق شرکت شورون را در لیست سیاه قرار داده است و این شرکت حق مشارکت در پروژه های انرژی عراق را نخواهد داشت .




بر اساس این گزارش ، وزارت نفت عراق طی بیانیه ای اعلام کرد ، بر اساس سیاستهای وزارت نفت عراق و قانون اساسی این کشور ، ما تصمیم گرفتیم شرکت شورون را از مشارکت در هر گونه پروژه های نفت و گاز عراق محروم کنیم و این شرکت حق هیچ گونه همکاری در توسعه پروژه های انرژی عراق را نخواهد داشت .




بر این اساس شرکت شورون آمریکا هفته گذشته خریداری 80 درصد از سهام دو بلوک بزرگ نفتی در منطقه کردستان را تایید کرده است . شورون دومین شرکت بزرگ آمریکایی پس از اگزون موبیل است که برای سرمایه گذاری در پروژه های انرژی کردستان اعلام آمادگی کرده است . بیست درصد دیگر سهام این دو پروژه در اختیار شرکت او ام وی اتریش قرار دارد .




دولت مرکزی عراق به شدت مخالف امضای قراردادهای مستقل انرژی دولت کردستان عراق با سایر کشورها و شرکتهای خارجی است . دولت خود مختار کردستان و دولت مرکزی عراق طی سالهای اخیر اختلافات شدیدی بر سر مالکیت منابع و ذخایر نفت و گاز منطقه کردستان و نحوه تقسیم در آمد های حاصل از فروش نفت و گاز این منطقه داشته اند .دولت مرکزی عراق مقامهای کردستان را به قاچاق نفت خود به کشورهای همسایه متهم می کند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتصاب سرپرست معاونت تجهیز و توسعه منابع انسانی شرکت گاز

انتصاب سرپرست معاونت تجهیز و توسعه منابع انسانی شرکت گاز

به گزارش نفت نیوز، متن حکم هادی زاده خطاب به پرویزیان وظیفه به این شرح است:




« باتوجه به مراتب تعهد و تجارب ارزشمند و طولانی مدت جنابعالی دربخشهای مختلف منابع انسانی و بخصوص باعنایت به حضور مؤثر در حوزه تدوین مقررات و هماهنگی سیستمهای اداری و اشراف گسترده به مبانی اصل 44 و فرامین / اصول 26 گانه سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری ، بدینوسیله باحفظ سمت فعلی ،" سرپرستی معاونت تجهیز و توسعه منابع انسانی " در این مدیریت به شما محول می گردد .




لازم است هماهنگی و هم افزایی مورد انتظار در حوزه های پژوهش منابع انسانی، آموزش، برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی و بهسازی ارتباطات ارگانیک و مؤثر بین بخشهای مذکور را تحکیم و تقویت نموده ، نسبت به روزآمدسازی اهداف / برنامه ها و روابط سازمانی و تکریم ارباب رجوع را بیش از پیش مورد توجه ویژه قرار دهید .




امید است با اتکال به الطاف بیکران الهی با تعمیق الفت / استفاده از حداکثر قابلیتها و برانگیختگی های مجموعه خدوم سازمانی ، در انجام وظایف و ماموریتهای محول ، موفق و مؤید باشید .




بااغتنام فرصت ، ضروری و شایسته میداند از مجموعه خدمات مؤثر و ارزنده جناب آقای مجید کشاورز در مدت تصدی سمت مذکور ، صمیمانه تشکر و قدردانی نموده ، برای ایشان در مسئولیت جدید ، از پیشگاه احدیت سرافرازی و توفیقات روزافزون تمنا نمایم. »
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
میزان واردات نفت چین از ایران از قبل از تحریم‌ها هم بالاتر رفت

میزان واردات نفت چین از ایران از قبل از تحریم‌ها هم بالاتر رفت

براساس محاسبات بلومبرگ از اطلاعاتی که از پکن از طریق ایمیل دریافت کرده است، حمل و نقل نفت ایران نسبت به ماه مه 17 درصد یعنی 2.6 میلیون متر مکعب یا حدود 635 هزار بشکه نفت در روز افزایش یافته است.




چین سال گذشته به طور متوسط ماهانه 2.3 میلیون متر مکعب نفت خام یا روزانه 557 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.




براساس گزارش بلومبرگ، چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و خرید نفت از ایران را یک اقدام قانونی و مشروع می‌داند.




آمریکا و اتحادیه اروپا براساس قوانین داخلی خود تحریم‌هایی را علیه نفت ایران تحمیل کرده اند که از اول ماه جولای اجرایی شده است.




براساس این گزارش، درحالیکه چین طی سه ماهه اول سال جاری میزان خرید نفت از ایران را به علت انجام مذاکرات برای شیوه پرداخت پول نفت کاهش داده بود واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن به بیشترین میزان خود طی 11 ماه گذشته رسید.




"گوردون کاون" محقق موسسه تحقیقات نفت و انرژی هنگ کنگ گفت: بسیاری از پالایشگاه‌های چین فقط از نفت ایران استفاده می‌کنند. اگر چین هم بخواهد از تحریم‌های اروپا تبعیت کند حداقل حداقل 6 ماه زمان می‌برد تا بتوانیم کاهش قابل توجهی ببینیم.




براساس اطلاعات بلومبرگ، سهم ایران از خرید نفت چین برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دوئل جديد نفتي ايران با عربستان و آمريكا در خليج ‌فارس

دوئل جديد نفتي ايران با عربستان و آمريكا در خليج ‌فارس

همزمان با اجراي ۲ طرح ضربتي و توسعه ۲۴ ماهه براي توسعه ميدان مشترك فروزان توسط ايران، شركتهاي آرامكوي عربستان و مك درموت آمريكا هم در طرف ديگر اين ميدان مشترك، توسعه و افزايش توليد نفت را در دستور كار قرار داده‌اند.به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با اولويت‌دار شدن طرح توسعه ميادين مشترك نفت و گاز ايران، در شرايط فعلي توسعه ميدان مشترك فروزان با عربستان سعودي در آب‌هاي خليج فارس هم به يكي از برنامه‌هاي استراتژيك شركت ملي نفت ايران تبديل شده است.آمارهاي غير رسمي حاكي از آن است كه در حال حاضر ايران به طور متوسط روزانه بين ۴۵ تا ۵۰ هزار بشكه و عربستان سعودي از نيمه مشترك ميدان فروزان (مرجان) روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشكه طلاي سياه برداشت مي كند.با اين وجود در برنامه پنجم توسعه شتاب در طرح توسعه اين ميدان عظيم نفتي و خروج توسعه آن از بلاتكليفي چندين ساله در دستور كار قرار گرفته است و هم اكنون ۲ طرح توسعه بلندمدت و ضربتي براي افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز در ميدان فروزان اجرايي شده است.در مجموع پيش بيني مي شود در صورت اجراي دو طرح ضربتي و ۲۴ ماهه توسعه ميدان نفتي فروزان، امكان استخراج روزانه ۱۰۰ هزار بشكه نفت خام و بيش از ۲۵۰ ميليون فوت مكعب گازهاي همراه نفت فراهم شود.مطابق با برنامه زمان‌بندي با اجراي طرح توسعه زودهنگام و ضربتي اين ميدان مشترك نفتي با عربستان، تعمير و بازسازي چاه‌هاي موجود و تزريق گاز در حال انجام است و با اجراي اين پروژه بدون نياز به حفاري چاه‌هاي جديد، امكان افزايش ۵۵ تا ۶۰ هزار بشكه‌اي توليد روزانه نفت وجود دارد.همچنين يك طرح توسعه ۲۴ ماهه از ابتداي سالجاري براي توسعه اين ميدان نفتي تعريف و عملياتي شده است كه در اين بخش، براي طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي ۲ پايه سكو، ۲ سكوي توليد و زيست، ۱۵۶ كيلومتر خط لوله زير دريايي تا جزيره خارگ و بين سكويي و حفاري چاه‌هاي جديد دريايي برنامه ريزي شده است.مهمترين ويژگي توسعه ۲۴ ماهه توسعه ميدان مشترك فروزان، طراحي، نصب و راه اندازي بزرگترين پايه سكوي ۶ پايه منطقه خليج فارس به وزن تقريبي چهار هزار تن است كه در شرايط فعلي آخرين مراحل نصب و راه اندازي آن در دست انجام است.اميرسعيد نجفي قائم مقام شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي در گفتگو با مهر با اشاره به اينكه هم اكنون ساخت دومين پايه سكو (جكت) طرح توسعه ميدان فروزان بيش از ۵۵ درصد پيشرفت اجرايي دارد، گفت: با نصب جكت اول، پيش بيني مي‌شود دومين جكت تا شهريور ماه سالجاري در خليج فارس نصب و راه اندازي شود.وي همچنين از انجام مطالعات مهندسي و طراحي ساخت سكوهاي اصلي توسعه اين ميدان نفتي خبر داد و افزود: در مجموع وزن سكوهاي اصلي توليد و زيست و برخي از متعلقات اين پروژه فراساحلي حدود ۱۰ هزار تن برآورد مي شود.اين مقام مسئول با اعلام اينكه بر اساس برنامه زمان بندي پيش بيني مي شود توسعه بخش فراساحلي اين ميدان نفتي تا پايان سال ۱۳۹۲ در خليج فارس به اتمام برسد، تاكيد كرد: البته در صورتي‌كه كارفرما تامين منابع مالي اين طرح نفتي را در دستور كار قرار بدهد. همزمان با شتاب در طرح توسعه ميدان مشترك فروزان در سمت ايران، شركتهاي آرامكوي عربستان با مشاركت مك درموت آمريكا هم در طرف ديگر مشترك، توسعه و افزايش توليد نفت را اجرايي كرده اند.اين ميدان مشترك نفتي با عربستان سعودي در ۱۰۰ كيلومتري جنوب غربي جزيره خارك واقع شده، در سال ۱۳۴۵ شمسي با ذخيره نفت درجا دو ميليارد و ۳۰۹ ميليون بشكه كشف شده است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تدبير الهي در انتخاب بهترين زمان براي كشف نفت خزر

تدبير الهي در انتخاب بهترين زمان براي كشف نفت خزر

خداوند بزرگ و حكيم درسوره شريفه والعصر به زمان سوگند خورده است. بسياري از مفسران عصر را همان زمان دانسته اند و اعتقاد دارند زمان يك پديده اي است كه قادر به كشف و آشكار سازي حقايق بوده و خداوند حكيم از پديده زمان براي وقوع رخدادهاي حيات بشري به بهترين نحو استفاده مي نمايد بطوريكه پس از هر رويدادي و با گذشت زمان آدمي احساس مي كند آن واقعه در بهترين لحظه ممكن از حيات و هستي اتفاق افتاده است. اين تفسير شامل حال عمليات كشف نفت در خزر نيز مي شود. با دقت كه مي نگريم بهترين زمان از ميان لحظه لحظه تاريخ براي اين واقعه مقدر مقدر شده است. سال ها از پي سال ها گذشت و از كشف نفت جنوب يك قرن سپري شد و سرانجام در ساعت 21 روز 20 ارديبهشت سال 91 اين مهم محقق مي گردد.كشف نفت خزر، در اين مقطع گوياي بسياري ازحكمت هاست. اين رخداد مهم در شرايط و زماني رخ داد كه استكبار جهاني حلقه تحريم و محاصره اقتصادي خود را بشدت تنگ كرده بود.موفقيت كشف نفت خزر اگر در شرايط آرماني و فارغ از هر گونه مشكلات و محدوديت ها صورت مي گرفت شايد اهميت زمان كنوني را نداشت. اين موفقيت از يك سو موجب شادي و اميد مردم شريف ايران و از سوي ديگر نمايشي پيروزمندانه از همت و تلاش صنعت مردان كشورمان در مقابل دشمنان بود كه چشم اميد به تحريم هاي گسترده دوخته بودند.از منظر ديگر اين موفقيت عملياتي درخزر درمقطعي صورت گرفت كه نقش بسيار پر اهميتي در تامين منافع ملي در موضوعات درياي خزر دارد. به بيان ديگر كشف نفت خزر تيري طلايي بود كه همزمان بر قلب چندين هدف بزرگ نشست و بار ديگر ديدگان دلهاي بيدار به روشني حكمت و رحمت همه جانبه الهي را به نظاره نشستند كه تقديرها با قلم حكيمانه ذات مقدس حضرت حق چه زيبا و چه بزنگاه تقرير مي شوند. از اين حيث بارها خداوند سبحان را شكرگزاريم.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نخستين نفتكش افراماكس در آبهاي خليخ فارس به آب انداخته شد

نخستين نفتكش افراماكس در آبهاي خليخ فارس به آب انداخته شد

شانا : نخستين نفتكش 113 هزار تني افراماكس كه به سفارش ونزوئلا از سوي شركت صدرا ساخته شده بود، در يارد بوشهر به آب انداخته شد.
مدير عامل كارخانه كشتي‌سازي صدرا در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام اين خبر تصريح كرد: حدود چهار هزار تن ماشين آلات در اين نفتكش نصب شده است كه هر يك از آنها بايد جداگانه هنگام استقرار كشتي در دريا آزمايش شود.
به گفته سلمان ضربي، اين نفتكش به طول 250 متر، عرض 44 متر و ارتفاع 21 متر ساخته و در آبخور 14.8 متر به آب انداخته شد.
وي زمان تحويل اين نفتكش پهن پيكر به كارفرما (شركت ونزوئلايي) را سه ماه آينده اعلام كرد و افزود: آزمايش اوليه اين نفتكش روز گذشته (2مرداد) با موفقيت انجام شد و براي آزمايش هاي باقي مانده سه ماه زمان نياز است كه با توجه به كيفيت مناسب مواد به كاررفته در ساخت اين كشتي، طرف ونزوئلايي نيز از ساخت آن اعلام رضايت كرد.
مديرعامل كارخانه كشتي‌سازي صدرا افزود: ظرفيت نخستين كشتي افراماكس 113 هزار تن با سرعت 16 گره دريايي است كه در ساخت آن 328 كيلومتر جوشكاري، 56 كيلومتر لوله‌كشي، 106 متر كابل كشي انجام شده و وزن ماشين‌آلات آن نيز 3 هزار و 660 تن است.
ضربي با بيان اين كه سه فروند نفتكش ديگر نيز در يارد شركت صدرا به سفارش ونزوئلا در حال ساخت است، افزود: با توجه به تجربه خوب ساخت نخستين نفتكش، اميدوارم دومين نفتكش تا 10 ماه آينده ساخته شود.
وي افزود: سومين نفتكش در مرحله برش ورق است و 6 ماه پس از ساخت كشتي دوم و كشتي چهارم نيز 6 ماه پس ازآن ساخته مي شود.
به گفته ضربي، وزن سبك هر يك از اين نفتكش ها 21 هزار و 200 تن است و هركدام گنجايش حمل 113 هزار تن نفت خام را دارند.
بر پايه اين گزارش، در سال 86 پروژه اي ميان دولت ايران و ونزوئلا براي ساخت چهار فروند نفتكش تعريف شد كه بر اساس طرح اوليه قرار بود تانكر اين نفتكش ها با ظرفيت 94 هزار تن ساخته شود ولي با توجه به تغييرات انجام شده و اعلام نياز طرف ونزوئلايي، ظرفيت آنها در نهايت به 113هزار تن افزايش يافت و همه ابعاد و مشخصات كشتي نيز تغيير كرد.
اواخر زمستان 1387 طرح نهايي ساخت چهار فروند نفتكش با ظرفيت 113 هزار تن نفت خام، به طول 250 متر، عرض 44متر، با ارتفاع 21 متر در وسط كشتي و با سرعت 12 گره دريايي تعريف و قرار شد موتوري با قدرت 21 هزار اسب در داخل كشتي نصب شود.
عرشه اين نفتكش ها 2.5 برابر زمين فوتبال است و 125 كيلومتر كابل كشتي در اين نفتكش ها انجام شده است ضمن آن كه دو بويلر، بخار مورد نياز براي به حركت درآوردن پمپ ها با هدف انتقال نفت خام از داخل كشتي به بندرگاه را تامين مي كنند.
هزينه قرارداد هر يك از كشتي ها 57 ميليون يورو اعلام شده است و 42 ميليون يورو پيش پرداخت (20 درصد هزينه كل ساخت كشتي ها) براي ساخت اين چهار نفتكش در سال 1387 از سوي شركت ونزوئلايي به شركت صدرا پرداخت شده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجرای پروژه پیچیده ۶میلیارد دلاری نفتی در سطح پروژه تامین غذا/چین از آزادگان خارج نمی‌شود

اجرای پروژه پیچیده ۶میلیارد دلاری نفتی در سطح پروژه تامین غذا/چین از آزادگان خارج نمی‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) پس از تکیه زدن بیژن نامدار زنگنه به کرسی وزارت نفت، نقش پررنگی را در توسعه میادین نفت و گاز کشور بر عهده گرفت و عملا به اصلی‌ترین بازوی اجرایی صنعت نفت برای توسعه میادین نفت و گاز کشور به خصوص میادین تازه یا اصطلاحا green field تبدیل شد. نقشی که تا کنون نیز ادامه یافته است.


در واقع در بخش اعظم یا قریب به اتفاق برنامه‌هایی که برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور (به جز پارس جنوبی) تدوین شد، نقش محوری برای متن کنار گذاشته شد.


با این حال بعضی کارشناسان نفتی عملکرد شرکت متن را به طور کلی در طول دوره فعالیت این شرکت مثبت ارزیابی نمی‌کنند و معتقدند با توجه به دلیل لزوم یکپارچگی اکتشاف، توسعه و بهره برداری از میادین نفتی،‌ فعالیت و جایگاه قرار گرفتن شرکت متن در پروسه پیچیده توسعه میادین، به روند توسعه میادین جدید هیدروکربوری کشور آسیب زده است.


با توجه به قرار گرفتن توسعه بسیاری از میادین مشترک به خصوص میدان بزرگی مانند آزادگان که بزرگترین میدان نفتی نیمه سنگین جهان و امید اصلی افزایش ظرفیت تولید نفت ایران محسوب می‌شود، در حوزه مسئولیت شرکت متن، منتقدان مثال‌های قابل توجهی برای اثبات نظر خود در اختیار دارند. روند توسعه میدان آزادگان از 10 سال پیش تا کنون با وجود فراز و نشیب فراوان پیشرفت قابل توجهی نداشته است.


اغلب این انتقادات از سوی کارشناسان شرکت‌های بهره‌بردار نفتی به متن وارد می‌شود. گاهی به 15 قراردادی که قرار بود 1.2 میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه کند نیز اشاره شده و گفته می‌شود با وجود 50 میلیارد دلاری که در قالب قراردادهای بیع متقابل به همراه پاداش‌های بزرگ صرف تولیدی کردن این 15 میدان شده بود، اهداف اولیه این برنامه به هیچ وجه محقق نشده است.


اما نادر قربانی، مدیر عامل جدید متن معتقد است بسیاری از این اختلاف نظر‌ات به کم بودن تعامل سازمانی بین شرکت‌های مختلف درگیر در روند توسعه و بهره‌برداری از میادین نفتی باز می‌گردد و گاهی نیز بخشی‌نگری این دیدگاه‌ها را ایجاد می‌کند که باید از آن اجتناب کرد.


با قربانی به بهانه انتصاب وی به عنوان مدیر عامل متن به گفت‌وگو نشستیم و در این گفت‌وگو بیش از هر چیز، به عملکرد گذشته شرکت متن و برنامه قربانی برای ارتقای عملکرد شرکت متن به عنوان یک شرکت پروژه‌محور پرداختیم.


قربانی که از شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی به متن آمده، پنجم تیر ماه سال جاری با حکم احمد قلعه‌بانی جایگزین ناجی سعدونی مدیرعامل سابق و کم مصاحبه این شرکت شد. سعدونی از سال 85 سکان هدایت متن را در دست داشته است.


فارس: به عنوان پیش درآمد، لطفا درباره سوابق کاری خودتان در صنعت نفت توضیح دهید؟


قربانی: من در سال 64 در طرح پتروشیمی اراک که از جمله طرح‌های مهم دهه اول انقلاب محسوب می‌شود مشغول به کار شدم. تا سال 72 واحدهای مختلف این طرح به بهره‌برداری رسید. چون محور اصلی فعالیت من کارهای پروژه‌ای بود مدتی بعد از بهره‌برداری به طرح پتروشیمی تبریز رفتم. شروع کار من در طرح با فعالیت به عنوان مدیر ساختمان و نصب سایت تبریز آغاز شد.


پس از راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح مدتی مسئول کل خدمات فنی این مجتمع بودم. سال 79 به پروژه الفین نهم در عسلویه که محل قرارگیری پروژه‌های پتروشیمی بود رفتم. بخشی از این مجموعه نیز با مشارکت خارجی‌ها است.


فارس: آریا ساسول؟


فربانی: بله، الفین نهم الان دو قسمت شده که بخشی از آن پتروشیمی پارس و دیگری آریا ساسول نامیده می‌شود.


در آن زمان این دو شرکت(مجتمع) یکی بود و آفریقای جنوبی در مرحله مهندسی و ساخت تجهیزات در این پروژه سرمایه‌گذاری کرد. البته آفریقایی‌ها تمایل داشتند در بخش‌های دیگر این پروژه نیز سرمایه‌گذاری کنند اما سیاست وقت پتروشیمی مشارکت دادن سرمایه‌گذاران خارجی در این بخش یعنی طرح استحصال اتان و میعانات گازی نبود. چرا که در این مجموعه علاوه بر تولید 1.6 میلیون تن اتان سالانه 1.5 میلیون تن میعانات شامل پروپان و بوتان استحصال می‌شود که ارزش زیادی دارد. طبعا دولت علاقه‌ای به مشارکت کس دیگری در پروژه‌ای با این سود بالا نداشت. بنابراین فقط با مشارکت طرف خارجی با بخش پایین دست این پروژه موافقت کردند.


بعد از آن در سال 83 به شرکت پتروشیمی بین‌الملل که عمده فعالیت آن مربوط به مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های پتروشیمی است رفتم. در این دوره مذاکرات ما درباره بعضی پروژه‌ها با خارجی‌ها به نتیجه رسید.


فارس: کدام پروژه‌ها؟


قربانی: مذاکرات متعددی با سرمایه‌گذاران خارجی درباره طرح‌های الفین 14، طرح آروماتیک و امثال آنها انجام شد ولی در یکی از واحدهای پتروشیمی که به بهره‌برداری رسید و امروز پتروشیمی مهر نامیده می‌شود با ژاپنی‌ها شریک هستیم. سال 88 به شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی رفتم. در طول این 27 سال تقریبا همه فعالیت‌ بنده در کارهای پروژه‌ای متمرکز بوده است. کار متن هم اجرای پروژه‌ها در بالادست صنعت نفت است. با توجه به رشته تحصیلی با مبانی بالادستی آشنایی دارم.


*منابع تامین مالی طرح جمع‌آوری گازهای همراه غرب کارون نهایی شد


فارس: متن توسعه بسیاری از میادین را بیشتر به عنوان کارفرما به نیابت از شرکت ملی نفت برعهده دارد و توسعه میادین زیادی را نیز پیش از این در اختیار داشته است. برنامه شما برای آینده فعالیت چنین شرکتی چیست؟


قربانی: اهداف شرکت مشخص است. اولویت‌ها نیز در برنامه پنجم روشن شده‌اند. راهبردهای رسیدن به این اهداف باید از میان روش‌های مختلف به نتیجه رساندن پروژه‌ها در نفت برگزیده شوند.


عمده روش‌هایی که تا کنون استفاده شده بیع متقابل بوده است و استفاده از روش‌ EPCF نیز مطرح است. با توجه به نیاز کشور در تسریع بهره‌برداری از میادین نفتی، نمی‌توان یک روش اجرایی واحد برای همه پروژه‌ها ارائه کرد بلکه باید اقتضائات خاص هر پروژه را نیز مد نظر قرارداد.


اگرچه راهبردهای کلی اجرا مشخص هستند اما درباره هر پروژه نیز به طور ویژه باید با توجه به نیازهای خاص آن تصمیم‌گیری شود.


به عنوان مثال چنانچه در یک پروژه برای استفاده از قرارداد بیع متقابل مذاکره می‌کنیم و این مذاکره بیش از حد قابل قبول به درازا می‌کشد طبعا کار را باید از طریق دیگری از قبیل استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی نفت یا تامین فاینانس اجرا کنیم.


دیروز جلسه‌ای درباره جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی در غرب کارون و اروندان داشتیم. در انتها تصمیم گرفته شد بخشی از تأمین مالی برعهده خود ما باشد. بخشی از منابع را پتروشیمی تأمین کند و بخشی را نیز پیمانکار سرمایه‌گذاری کند تا برنامه‌های ما محقق شود.


*بحث 10 ساله درباره یک پروژه نفتی/ جهش فعالیت‌ها فرصت تربیت نیروی انسانی را نداد


فارس: درباره شرکت متن مطالعاتی داشته‌اید؟ به نظر شما کدام روال‌ها و رویه‌ها باید در متن اصلاح شود تا روند فعالیت متن بهتر از وضعیت‌ فعلی شود؟


قربانی: سازمان‌های پروژه محور در همه جای جهان اقتضائات خودشان را طلب می‌کنند . تغییر ساختار در صنعت نفت نیز متأسفانه فرآیند زمان‌گیری است.


ساختار این شرکت بر اساس تجارب پراکنده موجود اجرای پروژه در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت مانند شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ایجاد شده است.


کار اجرایی متن نیز عملا از 1378 آغاز شد. تجارب پروژه‌ها دستمایه ایجاد این ساختار برای اجرای پروژه‌ها شده است. می‌توانم بگویم استفاده از تجارب اندوخته شده در سایر مجموعه‌های وزارت نفت که مانند شرکت متن وظیفه اجرای پروژه‌ها را بر عهده داشته‌اند به اجرای هرچه بهتر طرح‌ها کمک خواهد کرد.


مورد دیگری که کاملا مشهود است آن است که واحدهای ستاد در ساختار وزارت تبدیل به شرکت‌های مختلف شدند و افزایش جهش‌گونه حجم کار گسترده پیش روی مسئولان نفت باعث شد درباره ایجاد ساختار و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز به اندازه کافی کار نشود. البته در پتروشیمی هم چنین مشکلی دیده می‌شود.


در این شرکت که یک سازمان حرفه‌ای برای اجرای پروژه‌ است جهت نیل به اهداف مورد نظر در شرایط موجود مشکلاتی به صورت طبیعی وجود خواهد داشت. اولین مساله‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که ساختارهای موجود در شرکت باید به سوی سازمان پروژه محور تغییر داده شود. در شرکت‌های بهره‌بردار عمده کار به صورت روتین انجام می‌شود که مهم‌ترین دغدغه بالا بردن بهره‌‌وری است اما اگر این کار با تأخیر نیز انجام شود منافع کلانی از دست نخواهد رفت.


اما در اجرای پروژه اگر کار را با تاخیر انجام دهیم کل سودآوری پروژه و توجیه‌پذیری فنی - اقتصادی آن با مخاطره مواجه خواهد شد. حالا شما پروژه‌هایی را می‌بینید که 10 سال درباره آن بحث می‌شود. به نظر شما چنین چیزی با یک ساختار پروژه محور همخوانی دارد؟ بخشی از آن به خود سازمان بازمی‌گردد و بخشی از آن نیز به ساز و کارهای مورد نیاز در طول اجرای پروژه‌ مانند مجوز، تأمین مالی و امثال آن بازمی‌گردد.


قبل از هر چیز این روند کند به نظر می‌رسد. وزیر محترم نفت گفته‌اند بسیاری از تصمیماتی که سال‌ها معطل مانده است در چند ماهی که اینجا بودیم تعیین تکلیف کرده و حرکت داده‌ایم.


معنای دیگر این حرف آن است که این پروژه‌ها مدت‌ها تعیین تکلیف نشده بودند. البته افراد در اندازه توان خود کوشش کرده‌اند. بقیه باید این تلاش‌ها را نهادینه کرده و ابزارهای لازم را کسب کنند.


فارس: چه ابزارهایی؟


قربانی: مثلا تأمین منابع مالی و تأمین نیروی انسانی در سطوح مختلف به خصوص در مدیریت یا ساختار اجرای کار.


فارس: شما برنامه‌ مشخصی برای تأمین مالی، تأمین نیروی انسانی یا بهبود ساختار اجرایی کار دارید؟


قربانی: به دلیل اینکه بنده از سازمان مشابهی به اینجا آمده‌ام تجارب مشابهی را آنجا دیده‌ام که به کار متن نیز می‌آیند. چنانکه قدمت ساختاری شرکت توسعه پتروشیمی از متن 5 سال بیشتر است و حسن دیگر آن تمرکز کل تجربیات صنعت پتروشیمی در این شرکت است.


افرادی که در پروژه‌ها آن زمان درگیر بودند با بینش نوینی وارد کار شدند چنانکه به عنوان مثال خود بنده از یک پروژه بزرگ آغاز کردم. وقتی شما کسی را از یک سازمان بهره‌بردار که با کار روتین عادت کرده است ناگهان در جایگاه یک مدیر پروژه محور قرار می‌دهید باید درباره سازگار شدن روحیه او با شرایط جدید تردید کنید.


چنانکه چنین کسی ریسک‌پذیر نیست و نزدیک شدن او به موضوعات متفاوت است به همین دلیل است که سازمان چابک عمل نمی‌کند.


*بخشی‌نگری و عدم تعامل؛ ‌آفت تحویل پروژه‌های نفتی به بهره برداران


فارس: همانطور که می‌دانید متن زمان آقای آقازاده تأسیس و زمان آقای زنگنه به جد وارد بالادست صنعت نفت شد. بسیاری از کارشناسان نفتی معتقدند بدلیل اینکه پروسه توسعه و بهره‌برداری و اکتشاف و تولید یک پروسه یکپارچه است، ورود متن به بالا دست این یکپارچگی را از بین برده است. به همین دلیل شرکت‌های بهره‌بردار در تعامل با متن به مشکل خورده‌اند. این شرکت‌ها با متن در حوزه عمل به یکپارچگی نرسیده‌اند. کما اینکه شرکت بهره‌بردار حاضر نیست میدانی را که نفت توسعه داده تحویل بگیرد و می‌گوید چون در فرآیند توسعه نظارت و حضور نداشته‌ایم حاضر نیستیم بهره‌برداری را تحویل بگیریم. میادینی مانند جفیر از این جمله‌اند. برای خروج از متن چنین جایگاهی برنامه‌‌ای دارید؟


قربانی: سمت و سوی حرکت، حرفه‌ای کردن و تخصصی کردن فعالیت‌ها و نهادها است. در سازمان‌هایی که سابقه بیشتری در بعضی فعالیت‌ها دارند شما برای هر کاری به راحتی می‌توانید جایی را که باید به آن مراجعه کنید بیایید که بهترین کار را با کمترین هزینه را به شما ارائه می‌کنند.


در شرکت ملی نفت کسانی که متن را ایجاد کردند به دنبال انجام کار به صورت تخصصی و حرفه‌ای بودند. اما این که چرا فرآیند تحویل میدان به شرکت بهر‌ه‌بردار مشکل دارد و به خوبی انجام نمی‌شود جای بحث بیشتری دارد.


بخشی از مشکل به این مسئله باز می‌گردد که ما بخشی نگر هستیم. ما عادت داریم به جای تعامل با کسی که می‌تواند کاری را برای ما به خوبی انجام دهد، خودمان هر کاری را انجام دهیم. این کار با فلسفه تخصصی کردن کارها مغایرت دارد. واگذاری اجرای طرح‌های توسعه‌ای به شرکت بهره‌بردار درست نیست.


البته همکاران ما در این سازمان که اکثر آنها سابقه کار در شرکت‌های بهره‌برداری را در کارنامه دارند از تجربیات حضور خود در شرکت‌های بهره‌بردار در اجرای بهتر پروژه‌ها بهره می‌برند.


به طور کلی تجربیات به صورت تخصصی باید متمرکز شود. به عنوان مثال یک شرکت بهر‌ه‌بردار لزوم اجرای پروژه را در جایی تشخیص می‌دهد و یک سازمان تخصصی پروژه محور، این پروژه را اجرایی می‌کند.


بخشی از اجرای پروژه در شرکت متن به تأمین مالی وابسته است. اگر ما در متن بخواهیم تأمین مالی در سازمان شرکت ملی نفت به ما سپرده شود، بخشی فکر کرده‌ایم. در عین حال در همین مسیر تخصصی، باید کار را به درستی و به شکل صحیح انجام داد تا با موفقیت کامل همراه شود.


شاید جایی ضعف تعامل با سازمان‌های بهره‌بردار وجود دارد. یعنی باید با ذینفعان پروژه روابط خوبی برقرار شود و آنها را در اجرای پروژه‌ها درگیر کنیم. کما اینکه با پتروشیمی این کارها را انجام می‌دادیم. اینگونه نبود که ما در جایی پروژه‌ای ایجاد کنیم و از تعامل سازنده با تحویل گیرنده پروژه غفلت کنیم.


حتما باید تعامل خوبی با متخصصان حوزه بهره‌برداری میادین نفتی برقرار شود. اگرچه گاهی مسائل حاشیه‌ای بر مسائل اصلی غلبه می‌کند.


سازمانی که پروژه‌های متعددی را در طول 15 سال اجرا کرده است، با سازمانی که در حال بهره‌برداری از میادین بوده و قصد دارد اولین پروژه خود را اجرا کند متفاوت است. اگرچه شاید جایی مشخص نشود این کار با ایراد انجام می‌شود.


ما مجموعه‌ای در داخل شرکت ملی نفت هستیم و در حالت کلی کارها به صورت تخصصی تقسیم شده‌اند. حرکت برخلاف رویه تخصصی کردن فعالیت‌ها نیز صحیح به نظر نمی‌رسد.


بخشی از مشکل به عدم تعامل خوب باز می‌‌گردد و بخشی از مشکل نیز با کنار گذاشتن بخشی نگری برطرف می‌شود.


*تحویل پروژه با صدها ایراد فنی/ ایرادات ساختاری در زمان تحویل پروژه قابل توجیه نیست


در عین حال غیر از به کار گرفتن و تعامل افراد مرتبط با موضوع پروژه در فرایند اجرا، در به ثمر رسیدن و راه‌اندازی پروژه نیز باید از این تعامل بهره ببریم. بعضی پروژه‌ها به دلیل ذات و ماهیت کار بعد از راه‌اندازی نیز ممکن است مشکلاتی داشته باشند که باید در طول یکسالی که دوره تضمین کارآیی و احداث با همکاری شرکت بهره‌بردار و متولی اجرای پروژه رفع شود.


به عنوان مثال شنیده‌ام یکی از پروژه‌ها در هنگام تحویل چند صد پانچ (ایراد فنی) داشته است. وقتی پروژه فی‌نفسه بدون اشکال تحویل شده و جزئیات آن باقی بماند، با برطرف کردن پانچ‌ها پروژه کامل می‌شود. اما در مثالی که عرض کردم پانچ‌ها یا ایرادات کوچک دیگر ماهیت پانچ ندارد، بلکه مشکل اساسی در اجرای پروژه وجود داشته است و با آن ایراد قصد دارند پروژه را به بهره‌بردار تحویل دهند. طبعا چنین کاری صحیح نیست.


پروژه را با وجود پانچ‌ها می‌توان تحویل موقت داد اما وقتی پروژه تحویل می‌شود و کنار آن ایرادات ساختاری و کلیدی وجود دارد دیگر این مسئله قابل توجیه نیست. به نظر من در پروژه‌هایی که ایراد دارند، بعضی موارد که به عنوان پانچ معرفی شده‌اند، ماهیت پانچ ندارند و ایراد کلی محسوب می‌شوند.


ممکن است یک پروژه خاص از میان یکصد پروژه مشکل آفرین باشد که درباره یک چنین موردی می‌توان و باید با تعامل مسئله را حل کرد.


در دو یا سه روز نخستی که بنده به اینجا آمده‌ام، با 2 یا 3 مرجع کلیدی ارجاع دهنده کار تماس داشته‌ایم و قرار شد تعامل مثبتی شکل بگیرد. متأسفانه بعضی موارد به رابطه افراد با یکدیگر و خوب باید بودن آن متصل شده است در حالی که چنین مواردی نباید رابطه سازمان‌ها را با یکدیگر تخریب کند.


*برنامه متن برای افزایش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت


فارس: شما درباره لزوم تخصصی شدن فعالیت‌ها صحبت کردید اما به نظر می‌رسد متن سابقه خوبی در اجرای پروژه‌های نفتی به صورت تخصصی ندارد. چنانکه در دوره‌ای متن 15 قرارداد نفتی با شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین بست. ارزش این قرارداد‌ها در مجموع 50 میلیارد دلار بود و قرار بود با بهره‌برداری از این پروژه‌ها 1.2 میلیون بشکه به تولید نفت کشور اضافه شود. گفته می‌شود تنها 250 هزار بشکه از این میزان محقق شده است. چنین عملکردی چندان موفقیت‌آمیز و حاکی از یک کار تخصصی به نظر نمی‌رسد.


شاید یکی از دلایل مهم حساسیت‌هایی که درباره متن وجود دارد همین مسئله است. یا اینکه برای بعضی میادین مانند میدان بزرگ گازی کیش 2 یا 3 بار قرارداد بی‌حاصل بسته شده و کار این پروژه هنوز روی زمین مانده است. برای جلوگیری از ایجاد این تصور که متن ساختار ناکارآمدی است چه می‌توان کرد؟


قربانی: بخشی از مشکلاتی که جلوی تحقق برنامه‌ها را می‌گیرد عوامل بیرونی است. اگر با این عوامل به درستی برخورد نکنیم دامن‌ ما را می‌گیرد.


از میادینی که تا کنون توسط شرکت متن توسعه داده شده‌اند حدود 600 هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت حاصل شده است که برنامه اولیه نیز کمابیش در همین حدود بوده است. میادینی هم هستند که به دلیل عوامل بیرونی توسعه آنها به تعویق افتاده که نمونه‌های آن میادین آزادگان و کیش هستند و در حال حاضر برنامه توسعه آنها نیز مشخص شده است. طبعا برنامه پیش روی ما در حال حاضر افزایش ظرفیت حدود 1.2 میلیون بشکه‌ نفت در روز از میادین در دست توسعه است که باید برای تحقق آن تلاش کنیم.


می‌دانید که گسترش تعداد پروژه‌ها در داخل وزارت نفت از زمان آقای زنگنه آغاز شد و بر این اساس ساختارها نیز باید به درستی و متناسب با این گسترش ایجاد می‌شد. در عین حال باید بتوانیم در شرایط متفاوت به درستی تصمیم گرفته و مشکلات را حل کنیم تا کار روی زمین نماند.


به جز پروژه محور بودن سازمان، ساختار تخصصی و لوازم آن اعم از نیروی انسانی، نهادینه کردن رویه‌های اجرای کار و امثال آن نیز مورد نیاز است.


به عنوان مثال بخشی در سازمان وجود دارد که قراردادها و برگزاری مناقصات را مدیریت می‌کند. وقتی این بخش حرفه‌ای عمل نمی‌کند خوب مشکلاتی ایجاد می‌شود. چنانکه شما شاید برای کارهای کوچک بتوانید فراخوان مناقصه بدهید اما برای یک پروژه 6 میلیارد دلاری نمی‌توانید به مانند یک کار عمومی و غیر تخصصی فراخوان بدهید. این مسئله ایراد دارد در عین حال بعضی زیر ساخت‌ها نیز برای اجرای پروژه فراهم نشده‌اند.


*فرآیند غلط اجرای پروژه 6 میلیارد دلاری توسعه میادین مشابه پروژه تامین غذا


فارس: چه زیر ساخت‌هایی مدنظر شماست؟


قربانی: مثلا بانک اطلاعاتی منابع یعنی لیست پیمانکاران، مشاوران و سازندگان. در سازمان‌های مشابه به سرعت از پیمانکاران شناخته شده لیست تهیه می‌کنیم. یعنی می‌دانیم برای کدام بخش از پروژه کدام پیمانکاران به صورت تایید شده توانایی دارند. دقیقا می‌دانیم چه کسی توان انجام کاری را با چه کیفیت و اندازه‌ای دارد.


به این شکل براساس پروژه‌های پیشین انجام شده مشخص است که چه شرکت‌هایی با چه استانداردی توان اجرای پروژه دارند و نیاز به صرف زمان طولانی و در انتها مشکلات تایید کار و شکایات مربوط به آن وجود نخواهد داشت.


گاهی ما فرآیندی را که برای یک پروژه تأمین غذای پرسنل انجام می‌دهیم، عینا برای یک پروژه 6 میلیارد دلاری نیز انجام می‌دهیم. در حالی که باید با ارزیابی مداوم و به روز آوری کار پیمانکارانی که قبلا نیز در پروژه‌ها فعال بوده‌اند و نظر خواهی از واحدهای مصرف کننده، پیمانکاران قابل قبول و توانمند را برای اجرای پروژه‌ها انتخاب کنیم.


در مجموعه قبلی در ارزیابی‌ها واحدهای بهره‌بردار، واحدهای تعمیرات، مدیریت عالی و نظارت بر طرح‌ها و خود مجموعه کمیته‌های تخصصی داشتند و شرکت‌ها را ارزیابی می‌کردیم. یعنی همه ذینفعان کار پیمانکار را در تعیین صلاحیت مجری طرح درگیر می‌کردیم و هر 6 ماه یکبار این ارزیابی مورد تجدید نظر قرار می‌گرفت. این کار در سازمان‌های دولتی اجباری بود و الان شرکت‌های خصوصی نیز از ما لیست دریافت می‌کنند چرا که در اجرای یک پروژه در زمان قابل قبول 3 الی 4 ساله نباید بیشتر از یکسال زمان را تنها برای ارزیابی کیفی و فنی و پیشنهاد گرفتن صرف کنند.


این کار را باید به صورت سازمان یافته، منظم، نهادینه شده و حتی با تعامل شرکت نفت اجام دهیم. برای جاری کردن چنین رویه‌ای به زمان نیاز خواهیم داشت چرا که این رویه تاکنون در سازمان متن ایجاد نشده است.


*دو روش متفاوت انتخاب پیمانکار پروژه‌های نفتی


فارس: پس دلیل اصلی مشکلات ایجاد شده در پروژه‌های متن را نبود چنین رویه‌ای در انتخاب پیمانکاران می‌دانید؟


قربانی: این مسئله یکی از دلایل است. ما اگر با رعایت قوانین و مقررات یک چارچوب مشخص برای انتخاب پیمانکاران تدوین کنیم، این چارچوب به دستورالعمل تبدیل می‌شود.


در این صورت شما برای انتخاب پیمانکار دو روش را در پیش رو دارید. یا فراخوان می‌دهید یا از لیست مورد تایید شرکت مادر تخصصی که کار حرفه‌‌ای و به روزی روی آن انجام می‌شود استفاده می‌کنید. این کار زمان می‌برد اما من برنامه دارم که آن را عملیاتی کنم.


مسائل مربوط به برنامه‌ریزی کنترل پروژه و سلیقه‌ای عمل کردن نیز از جمله مشکلات ما است. به هر حال شما باید براساس سیستم‌های کنترل کیفی برای انجام هر کاری یک روش‌نامه بنویسید. نبود این موارد و لزوم اجرای آنها در متن مشهود است.


البته همانطور که گفتم در خود شرکت متن درباره تحقق پروژه‌ها نظر متفاوتی دارند و می‌گویند این رقم بیش از 250 هزار بشکه و میزان تحقق ان بالای 600 هزار بشکه بوده است. گاهی اوقات کم لطفی می‌شود. اینکه بگوییم کاری انجام نشده است بی‌انصافی است. بالاخره هر یک از مدیران تا جایی کار را پیش برده‌اند.


بنده نیز باید کار انجام شده را بهبود دهم. مدیر بعد از من نیز وظیفه مشابهی خواهد داشت. اما طبعا تحقق ما نسبت به برنامه از پیش تعیین شده صد در صد نیست و می‌توان برای بهبود عملکرد برنامه‌های دیگری را نیز پیاده کرد.


در جلساتی که با مدیران پروژه‌ها داشته‌ایم مشخص شد که بعضی پروژه‌ها کاملا موفق بوده است.


فارس: مانند کدام پروژه؟


قربانی: مثلا دار خوین که توسط انی اجرا شد. البته بعضی پروژه‌ها نیز مشکل داشته است. درست است که شرایط محیطی تاثیرگذار بوده است اما ما باید راهکارهای مورد نیاز را پیدا کنیم. هدف ما با این باشد که در انتها بگوییم همه پروژه‌ها خوب پیش رفته است.


فارس: یکی از دلایل حساسیت بالایی که نسبت به شرکت متن وجود دارد، میادین مشترکی است که توسعه آنها بر این شرکت وجود دارد. به عنوان مثال از میدان آزادگان، به عنوان بزرگترین میدان مشترک پس از پارس جنوبی و امید اصلی افزایش ظرفیت تولید نفت کشور یاد می‌شود.


درباره همین میدان دو موضوع مهم مطرح است. اول اینکه آزادگان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد آزادگان جنوبی باز تقسیم شد و از آن میدان یاران خارج شد و حتی یاران نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. مطالعات شرکت ملی نفت و وزارت نفت نشان می‌دهد این مخزن ساختار یکپارچه‌ای دارد و در عین حال این مخزن با میدان مجنون عراق نیز مشترک است.


اغلب کارشناسان مهندسی مخزن معتقدند عدم رعایت یکپارچگی تصمیم‌گیری درباره یک مخزن در توسعه و بهره‌برداری از آن مشکلات جدی ایجاد می‌کند. شاید 10 سال است که توسعه این میدان دست به دست می‌شود و هنوز همان تولید اولیه اندک این میدان به جای خود باقی است. با توجه به این مشکل که با اصول اولیه بهره‌برداری از میادین نفتی در تناقض است، آیا درباره‌ای توسعه آزادگان از جهت مدیریت یکپارچه مخزن تجدید نظری خواهد شد؟


وجه دیگر آزادگان اتلاف وقت چینی‌ها در آزادگان جنوبی است. یعنی بر خلاف میدان مجنون عراق که پیشرفت سریعی دارد و دکل‌های متعددی در آن مستقر شده است، در طرف ایرانی این میدان یعنی آزادگان جنوبی، ملموس است که اتفاق خاصی نیفتاده است. آیا تصمیمی درباره ادامه حضور چینی‌ها در آزادگان جنوبی با این شرایط گرفته نخواهد شد؟


قربانی: برنامه کار این است که درباره هر میدان در زمان کوتاهی به صورت مفصل صحبت کنیم و راهکارهای برون رفت از این وضعیت را پیدا کنیم.


مطالعه دقیق درباره هر پروژه، روش اجرای کار را به ما دیکته می‌کند. این مسئله نیز واقعیت دارد که از نظر تکنیکی یک میدان مشترک بین دو کشور نیز باید به صورت یکپارچه مدیریت شود. تعامل بین دو کشور در بهره‌برداری از یک میدان می‌تواند مزیت‌هایی داشته باشد


بنابر این در توسعه هر میدان کل مجموعه باید با هم دیده شود. اینکه تا چه مرحله‌ای پیش رفته‌ایم نیز قابل اصلاح است.


البته پیمانکار نیز یک عامل در توسعه میادین است اما اینکه با مطالعات کامل به جمع‌بندی برسیم اصل ماجرا است تا بتوانیم روش انتخاب شده را جلو ببریم.


آزادگان شمالی و جنوبی به همراه بخش واقع شده در کشور همسایه یک ساختار واحد دارد و ما شمال و جنوب آن را از هم جدا کرده‌ایم. این اشکالات وجود دارد. دوستان ما در متن پتانسیل فنی لازم را در اختیار دارند. البته اخیرا درباره آزادگان جنوبی اخیرا توافقاتی با پیمانکار مربوطه انجام شده است.


*خروج چینی‌ها از آزادگان جنوبی صحت ندارد


فارس: این احتمال وجود دارد که به چینی‌ها در آزادگان جنوبی مهلت بیشتری داده نشود؟ ظاهرا قرارداد بسته‌شده با چینی‌ها نسبت به قرارداد پیمانکار قبلی ایرانی بسیار شیرین‌تر است.


قربانی: مذاکرات انجام شده و توافقات نیز به عمل آمده است. در مرحله نخست اجرای توافقات هستیم.


فارس: شنیده‌ام که چینی‌ها به دلایلی برای خروج از آزادگان جنوبی ابراز تمایل کرده‌اند. احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود دارد؟ چنین پیشنهادی به شما ارائه شده است؟


قربانی: هر مذاکره کننده‌ای طرف مقابل خود را ارزیابی می‌کند تا بتواند از او امتیاز بگیرد. یعنی با توجه به اشراف به کار، این امتیاز‌دهی و امتیاز‌گیری متفاوت است. مثلا در قضیه هسته‌ای ابتدا می‌گفتند یک قطعه را حق ندارید بسازید اما الان می‌گویند داشتن 10 هزار سانتریفیوژ نیز بلا اشکال است. دلیل آن چیست؟ روزی شما تصوری درباره مذاکره داشته‌اید و امروز این تصور تغییر کرده است.


پیمانکار طرف قرارداد آزادگان جنوبی نیز در حال حاضر تعامل خوبی دارد و خروج آنها از آزادگان جنوبی صحت ندارد. کار مطابق توافقات قبلی پیش می‌رود.


ضمن اینکه پتانسیل فنی کار نیز وجود دارد. اما من شخصا بدون مختل کردن روند جاری، تک تک این پروژه‌ها را پیگیری می‌کنم و اگر جایی لازم باشد یک تصمیم کلی اساسی گرفته شود، این کار را خواهیم کرد.


فارس: یعنی تصمیمی در این حد که کار از چینی‌ها در آزادگان جنوبی گرفته و مثلا به پیمانکار ایرانی سپرده شود؟


قربانی: به طور کلی درباره روش کار صحبت میکنم یعنی به عنوان مثال شما درباره چند تکه شدن میدان صحبت می‌کنید و شاید روزی به این نتیجه برسیم که این میدان به صورت یکپارچه توسعه پیدا کند. البته ما هنوز به نتیجه‌گیری نرسیده‌ایم و در جریان مذاکره همه چیز معلوم می‌شود.


درباره سپردن کار به پیمانکار ایرانی ضرورتی وجود ندارد. چراکه طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است و در آینده نزدیک بسته جدید مطالعات به روز شده میدان ارائه می‌شود. گروهی از متخصصان ما نیز برای کار مشترک بر روی مطالعات مهندسیFEED اعزام می‌شوند.


فارس: پس فعلا بحثی درباره جایگزینی پیمانکار مطرح نیست؟


قربانی: درست است اما این یک بحث کلی درباره هر پروژه‌ای است که اگر زمانی ما احساس کنیم پیمانکار ایرانی، بهتر عمل می‌کند و در جمیع جهات ارجح است کار را به او می‌دهیم.


فارس: به عنوان سؤال آخر، متن قرار بود برای ذخیره سازی 8 میلیون بشکه نفت در خشکی ظرفیت سازی کند اما این محقق نشده است برای تعیین تکلیف این کار برنامه‌ای دارید؟


قربانی: در این باره جلساتی برگزار کرده‌ایم تا وضعیت این پروژه مشخص شود تعیین تکلیف این پروژه نیز در برنامه کاری ما قرار دارد تا این پروژه را هرچه سریع‌تر تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیان دنیا از تحریم نفت ایران/ گلوله طلایی کاخ سفید به سنگ خورد

زیان دنیا از تحریم نفت ایران/ گلوله طلایی کاخ سفید به سنگ خورد

عباس فلاح در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به رویکرد غربی‌ها در قبال مواضع جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: یارگیری‌ها، سازمان‌تراشی‌ها، قطب‌بندی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمنان علیه ایران، مسابقه‌ای برای رسیدن به اهداف مفید معین‌شان است که متأسفانه امروزه این مسابقه در سایه فزون‌طلبی قدرت‌های بزرگ از حالت رقابت سالم به تضادآفرینی و جنگ مبدل شده است.


وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر چگونگی برخورد با قدرت‌های استکباری، ادامه داد: رهبری معتقدند که "قدرت‌های استکباری به خاطر تأمین منابع راهبردی‌شان می‌خواهند کشورهای دارای منابع نفت در دست آنها همچون موم باشند اما جمهوری اسلامی در مقابل خواسته‌ای نامشروع آنها همچون شیر ایستاده است".


* دنیا بدون منابع نفتی ایران در بلندمدت متضرر خواهند شد


نماینده مردم اهر و هریس در خصوص اهمیت استراتژیک منابع نفت و گاز ایران در سطح جهان به ذکر نکاتی مبنی بر اینکه کشورمان باید زیرساخت‌ها را برای یک حرکت عظیم مهیا کند، پرداخت و یادآور شد: کاملا روشن است که دنیا به نفت و گاز به عنوان یک کالای استراتژیک نیازمند است، بنابراین ممکن است با استفاده از ذخایر خود و نفت کشورهایی مانند امارات و عربستان بتواند مدت‌ کوتاهی همین روند ژست‌مداری را ادامه دهند اما طی سال‌های آتی روند کاهش تولید دنیا و روند افزایش مصرف می‌تواند نقطه قوتی برای ایران محسوب شود.


فلاح به دیگر نکات حائز اهمیت در جریان تحریم‌های اخیر نفتی که موجب پیروزی کشورمان نیز خواهد شد، اشاره و عنوان کرد: برنامه‌ریزی جهت توسعه میادین مشترک و بهره‌برداری از آنها که بالغ بر 15 مخزن استراتژیک است و در حال حاضر کشورهایی همچون عراق، عربستان، کویت، قطر، امارات و عمان نیز از آن‌ها بهره می‌برند، توسعه، تکمیل مطالعات و اکتشاف از میادین دریای خزر که بالغ بر 243 میلیارد بشکه برآورد شده است و توسعه میادین پارس که مطالعات ابتدایی در آن‌ها نشان‌گر وجود میلیاردها بشکه نفت است، می‌تواند در بحث تحریم‌های نفتی بیش از پیش مورد توجه و اتکا مسئولین قرار گیرد.


وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه توسعه، تحقیق و مطالعات علمی در راستای تولید دستگاه‌ها، تجهیزات کشف و صدور و تولید در کشور در این فرصت طلایی غنیمت به‌شمار می‌آید، تأکید کرد: در همین راستا می‌بایست ایجاد بازارهای جایگزین را برای عدم اجازه به دشمان برای ورود به بحث تحریم‌های نفتی در دستور کار قرار داده تا موجب ناامیدی شان شود، بنابراین در جریان این تحریم‌ها ذخیره‌سازی در ذخایر استراتژیک نیز یکی از راهکارهایی است که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد.




* 40 درصد نیاز نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند


نماینده مردم اهر و هریس در مجلس، ادامه داد: استفاده از توان کشورهای غیر متعهد که همایش آنان طی روزهای آتی انجام می‌گیرد، می‌تواند پتانسیل مضاعفی برای ایران محسوب ‌شود، همچنین با توجه به ارتباطات خوبی که با کشور‌های آفریقایی داریم، نباید از ظرفیت‌های خوب آنها غافل شویم.


این عضو کمیسیون عمران مجلس نهم همچنین توسعه صنایع جنبی به خصوص در بحث بنزین و پتروشیمی را فرصتی گران‌بها برشمرد و خاطرنشان کرد: استفاده از توان هندوستان هم می‌تواند دارای سیاست‌های متقابل فی‌مابین باشد، به عبارتی یکی دیگر از عواملی که موجب پیروزی ایران در تحریم‌های اخیر می‌شود بحث افزایش صادرات 1 هزار و 140 بشکه نفت به هندوستان است.


وی همچنین به دیگر دلایل پیروزی ایران در تحریم‌های نفتی اخیر اشاره و عنوان کرد: اولاً ایران با دارا بودن 110 میلیارد بشکه ذخیره نفتی، مقام چهارم دنیا را در اختیار دارد، دوماً 40 درصد نیاز دنیا به منابع نفت نیز از تنگه استراتژیک هرمز می‌گذرد، سوماً کشور ما اقتصادی را تعریف کرده که پایه بودجه آن چندان متکی به قیمت نفت نیست چرا که صادرات غیرنفتی در آن جایگاه خاصی دارند.




روزانه 18 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند
* ایران در آزمون‌های سختی پیروز شده است؛ آزموده را آزمودن خطاست!


عباس فلاح دین‌داری، ولایت‌مداری، سخت‌کوشی و همچنین عزم جهادگری را از دیگر عوامل شکست‌ناپذیری ایران در تحریم‌ها و محاصره‌های اخیر دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طی 8 سال دفاع مقدس نشان داد با عزم و اراده ملی توان برخورد با هر تهدید خارجی را دارد و به‌خوبی از آزمون‌های سختی سربلند بیرون آمده و به تعبیری جالب آزموده را آزمودن خطاست.


وی با تأکید بر اینکه از جهات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران کشور بسیار قدرتمندی است، گفت: هم اکنون دنیا ایران را کشوری منزوی نمی‌داند،چرا که ایران ثابت کرده است در عرصه‌های بین‌المللی صاحب‌نظر و تأثیرگذار است.


این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه هم‌اکنون 11 کشور از اتحادیه اروپا و ژاپن مشتری نفتی ایران هستند، تصریح کرد: آخرین تیری که کاخ سفید از آن بعنوان گلوله طلایی یاد می‌کرد به سنگ اصابت کرده است؛ به فرموده مقام عظمای ولایت؛ جبهه استکبار به آخرین تیرهای خود علیه ملت ایران رسیده است.


* فجیره؛ خط انتقال نفت امارات 370 کیلومتر طول دارد


نماینده مردم اهر و هریس در مجلس همچنین با یاد آوری این مطلب که امارات مسیر جدیدی را برای دور زدن تنگه هرمز افتتاح کرده است، گفت: خط لوله فجیره 370 کیلومتر طول دارد که قرار است نفت خام تولیدی را از ابوظبی منطقه حبشان به بندر فجیره در ساحل دریای عمان برساند؛ بنابراین طبق بررسی‌های صورت گرفته ظرفیت این خط تقریباً 1.5 میلیون بشکه در روز است که در این صورت باید پرسید که آیا نیاز دنیا به منابع نفتی به همین مقدار است؟ و آیا می‌توان این خط لوله را استراتژیک نامید؟!!


فلاح همچنین با تأکید بر اینکه امروز قوای سه گانه بنا به امر مقام معظم رهبری باید همراه با تفاهم و یکدلی تلاش و فعالیتی شبانه روزی و منشأ خیر و رحمت برای کشور و ملت باشند، گفت: باید از هرگونه تعرض به آبروی یکدیگر جلوگیری و از هرگونه تندروی و تک‌روی خودخواهی جلوگیری کرد و در این شرایط با توکل به خداوند متعال زمینه توسعه و گذر از این شرایط را مهیا کرد.


وی در پایان سخنان خود یادآور شد: مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه در این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، کمیسیون‌های مجلس نیز در همین راستا از روز یکشنبه جلسات مداوم و فشرده‌ای را جهت ارائه راهکار و تدوین قوانین راه‌گشا به کار خواهد گرفت و هر طرح و لایحه‌ای که راهگشای برون رفت از وضع موجود برای مردم کشورمان آسان و برای دشمنان‌مان سخت شود در کمترین فرصت به تصویب رسیده و از طرح‌های دولت در همین راستا حمایت خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات 34 میلیون بشکه‌ای کره جنوبی از نفت ایران در 6 ماه اخیر

واردات 34 میلیون بشکه‌ای کره جنوبی از نفت ایران در 6 ماه اخیر

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بر اساس اطلاعات شرکت ملی نفت کره، چهارمین خریدار بزرگ نفت ایران در 6 ماه سال جاری، 34.51 میلیون بشکه از ایران وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.1 درصد کمتر است.


به گزارش رویترز، کره جنوبی به علت مشکلات بیمه کشتی‌هایش اعلام کرده است که واردات نفت از ایران را قطع خواهد کرد. از 4 پالایشگاه کره‌ جنوبی، پالایشگاه‌های اس‌کی انرژی و هیوندای اویل بانک نفت ایران را وارد می‌کنند.


این کشور در ماه ژوئن روزانه 176.467 بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به سال گذشته، یک چهارم کمتر است.؛ بر اساس توافق مدت‌دار این کشور در سال جاری باید 200 هزار بشکه نفت وارد می‌کرد.


واردات این کشور از کویت در 6 ماه نخست سال 24.2 درصد افزایش یافت درحالی که واردات از عربستان تنها 6.2 درصد افزایش یافته است. واردات کره از امارات 1.3 درصد کاهش یافته است و واردات ژانویه تا ژوئن از قطر نیز 7 درصد افزایش داشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، کارشناسان انرژی و اقتصادی به شدت نگران وضعیت رشد و رونق اقتصادی چین و ادامه بحران مالی و بدهی منطقه یورو هستند .


بر اساس این گزارش ، قیمت جهانی نفت پس از انتشار گزارش بانک مرکزی چین مبنی بر احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصادی این کشور با افت 1.7 درصدی روبرو شده است . بر این اساس ، نشست نمایندگان وام دهندگان بین المللی به یونان نیز قرار است فردا برگزار شود تا آخرین تصمیمات در خصوص سرنوشت کمکهای مالی جدید به این کشور اتخاذ شود .


بسیاری از کارشناسان اقتصادی نگران آینده وضعیت یونان و احتمال خروج این کشور از منطقه یورو هستند . سیستم بانکی اسپانیا نیز با بحران کمبود سرمایه و نقدینگی روبرو است و توافق وزرای دارایی منطقه یورو برای اعطای کمک مالی 100 میلیارد یورویی به سیستم بانکی اسپانیا نیز نتوانسته است نرخ بهره استقراض اوراق قرضه در این کشور را کاهش دهد .


ارزش یورو در برابر دلار نیز به پایین ترین حد خود در دو سال اخیر رسیده است . صادرات نفت عراق از طریق مرزهای ترکیه نیز که بر اثر انفجار خط لوله متوقف شده بود بار دیگر از سر گرفته شده است . این خط لوله روزانه 350 هزار بشکه نفت عراق را به دریای مدیترانه منتقل می کند . این گزارش افزود در شرایط کنونی وضعیت نگران کننده رشد اقتصادی چین و بحران مالی و بدهی منطقه یورو بیشترین تاثیر را بر تحولات بازار جهانی نفت داشته است .


بر این اساس قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با 1.57 دلار کاهش به کمتر از 90.26 دلار رسیده است . قیمت نفت روز جمعه نیز با 1.2 درصد کاهش به 91.83 دلار رسیده بود . قیمت نفت از ابتدای امسال تا کنون 8.6 درصد کاهش داشته است . در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر با 1.47 دلار کاهش به کمتر از 105.36 دلار رسیده است .


رشد اقتصادی چین از 8.1 درصد در سه ماه نخست امسال به کمتر از 7.6 درصد در سه ماه دوم رسیده است و پیش بینی می شود این رقم در سه ماه سوم به کمتر از 7.4 درصد برسد که این رقم پایین ترین میزان در سه سال اخیر بوده است . اعتماد مصرفی در منطقه یورو نیز به پایین ترین حد خود از ماه فوریه رسیده است . اتحادیه اروپا 16 درصد مصرف جهانی نفت را در اختیار دارد . آمریکا نیز 21 درصد و چین هم 11 درصد مصرف جهانی نفت را به خود اختصاص داده اند . ادامه مشکلات اقتصادی در این سه منطقه می تواند تاثیر منفی زیادی بر تقاضای انرژی و در نتیجه قیمت نفت داشته باشد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت اولین پالایشگاه‌ملی‌گاز کلید خورد/ظرفیت اولیه20میلیون مترمکعب

ساخت اولین پالایشگاه‌ملی‌گاز کلید خورد/ظرفیت اولیه20میلیون مترمکعب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اواخر سال گذشته بود که مقام معظم رهبری در بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت ایران ساخت اولین پالایشگاه گازی ملی را از مسئولان صنعت نفت و گاز خواستار شدند و اعلام شد که این پالایشگاه می تواند در مدت کمتر از 5 سال نیز احداث و راه اندازی شود.


با گذشت نزدیک به 5 ماه از این بازدید مسئولان صنعت نفت مراحل اولیه طراحی این پالایشگاه را به اتمام رسانده و مکان احداث این پالایشگاه ملی نیز مشخص شده است.


مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه دستیابی به دانش فنی طراحی بنیادی ترین عامل در ساخت پالایشگاه ملی است می گوید خوشبختانه روند روبه جلویی برای ساخت این پالایشگاه برداشته شده است و انتظار می رود براساس برنامه پیش بینی شده ساخت این پالایشگاه حداکثر تا 6 سال آینده به اتمام برسد.


این گزارش اضافه می کند اولین پالایشگاه ملی گاز قرار است در منطقه هالگان و با مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی و با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا ساخته شود و معاونت پژوهشی و توسعه وزارت نفت نیز در آن مشارکت دارد.


مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی مدت زمان احداث این پروژه را که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا احداث می شود حداکثر 4 سال اعلام کرده و می گوید: خوراک مورد نیاز این واحد پالایشی از 5 میدان شاهینی،گردان، هالگان، سفید باغون و دی تامین می شود که با اتمام این واحد پالایش گاز علاوه براینکه تماما با دانش فنی ایرانی احداث می شود به عنوان یکی از قطبهای پالایش گاز کشور نیز مطرح خواهد شد.


این گزارش اضافه می کند براساس طرح اولیه پالایشگاه گازی هالگان دارای واحدهای ال ان جی، جی تی ال ، نم زدایی، شیرین سازی و تقویت فشار است و همچنین دارای دو مرکز جمع آوری، یک مرکز تفکیک، یک خط لوله 132 کیلومتری 8 اینچ و 130 کیلومتر خط لوله جریانی است که از جمله تاسیسات اصلی و جانبی این پالایشگاه خواهد بود.


باید گفت ظرفیت پالایشی این پالایشگاه ملی در فاز اول روزانه 20 میلیون مترمکعب است که با توسعه دو میدان گازی هالگان و سفیدباغون ظرفیت پالایش نیز در فازهای بعد افزایش می یابد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکش‌های غول‌پیکر پیوست

ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکش‌های غول‌پیکر پیوست

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر صبح امروز در آیینی با حضور امام جمعه، استاندار، مسئولان استان بوشهر، مدیرعامل صدرا در جزیره صنعتی صدرای بوشهر، نخستین نفتکش سفارش ونزوئلا به آب انداخته شد تا ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکش‌های غول‌پیکر بپیوندد.


ساخت نفتکش 113 هزار تنی به دست متخصصان ایرانی


مدیر عامل کارخانه کشتی‌سازی صدرا گفت: نخستین نفتکش افراماکس که به سفارش کشور ونزوئلا در جزیره صنعتی صدرا به دست متخصصان ایرانی ساخته شده به طول 250 متر، عرض 44 متر و ارتفاع 21 متر و آبخور 14.8 متر به آب انداخته شد.


سلمان ضربی افزود: ظرفیت نخستین کشتی افراماکس 113 هزار تن با سرعت 16 گره دریایی است که در ساخت آن 328 کیلومتر جوشکاری، 56 کیلومتر لوله‌کشی، 106 متر کابل کشی انجام شده و وزن ماشین‌آلات آن نیز 3 هزار و 660 تن است.


وی بیان کرد: ظرفیت بار کشتی افراماکس ساخت ایران 750 هزار بشکه نفت خام است که از نظر کیفی نیز بالاترین امکانات را نیز دارد.


با تلاش و همکاری متخصصان ایرانی به هدف خود رسیدیم


نماینده کارفرما از وزارت نفت ونزوئلا نیز در این مراسم گفت: امروز روزی فراموش نشدنی برای ما و کشور ونزوئلاست که توانستیم به این موفقیت بزرگ برسیم.


اوکرن خوزه افزود: اکنون پس از کارهای سخت و فداکاری کارکنان و متخصصان به هدف بزرگ خود در بوشهر رسیدیم.


وی با قدردانی از رئیس جمهور ونزوئلا برای حمایت از ساخت این کشتی گفت: به کارکنان پرتلاش شرکت صدرای ایران به خاطر انجام این کار بزرگ نیز تبریک می‌گویم.


خوزه ادامه داد: امروز ما احساس سربلندی و افتخار می‌کنیم و از مسئولان وزارت نفت ونزوئلا نیز تشکر می‌کنم.


افراماکس را در ظالمانه‌ترین تحریم‌ها ساختیم


مدیرعامل صدرا نیز گفت: ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه از سوی غربی‌ها موفق به ساخت نخستین نفتکش غول‌پیکر و صادراتی خود شد.


مهدی اعتصام افزود: این کار بزرگ نیاز به روابط جهانی خوب داشت اما با وجود تحریم‌های ظالمانه به این موفقیت بزرگ رسیدیم.


وی بیان کرد: با یک باور ملی متخصصان ایرانی توانستند این پروژه بزرگ را به سرانجام برسانند و ساخت این کشتی از افتخارات بزرگ ایران خواهد بود.


مدیر عامل صدرا اضافه کرد: صنعت کشتی‌سازی صنعتی اشتغالزاست و ایران با وجود سواحل بکر در شمال و جنوب می‌‌تواند با استفاده از ظرفیت ساخت کشتی علاوه بر ایجاد اشتغال به درآمدزایی مطلوبی نیز برسد.


اعتصام اظهار داشت:‌ ساخت کشتی افراماکس نخستین پروژه کشتی‌سازی صادراتی ایران است و باید با جذب مشتریان بیشتر این روند را ادامه دهیم.


با ساخت افراماکس نشان دادیم که می‌توانیم


استاندار بوشهر نیز با ابراز خرسندی از ساخت نفتکش افراماکس به دست متخصصان ایرانی گفت: امروز در تاریخ ایران و استان بوشهر روز بزرگی است و باید به‌عنوان رخدادی بزرگ ثبت و ضبط شود.


محمدحسین جهانبخش افزود: پیام به آب‌اندازی نفتکش افراماکس تغییر نگاه‌ها به ایران در ساخت محصولات داخلی است و نشان دادیم که می‌توانیم.


وی بیان کرد: ایران اسلامی با وجود متخصصان کار بلد و متعهد بدون توجه به تحریم‌‌ها مسیر پیشرفت خود را ادامه می‌دهد.


جزیره صدرا نماد اقتدار، تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی


امام جمعه بوشهر نیز گفت: شرکت صدرا نماد تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی است و با آب‌اندازی نخستین نفتکش غول‌پیکر به جمع کشورهای سازنده این نوع نفتکش‌ها پیوستیم.


آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری افزود: در جهان صنعت کشتی‌سازی یک صنعت فنی و سنگین در عرصه دریانوردی است و ایران توانست به این مهم دست یابد.


وی بیان داشت: هم‌اینک قدرت‌های بزرگ به حوزه دریا نگاه ویژه دارند و طراحی برنامه‌های کلان در این عرصه می‌تواند کشورها را به اوج اقتدار دریایی برسانند.


امام جمعه بوشهر تصریح کرد: بوشهر به خاطر همزادی با دریا استانی ویژه است و می‌توان با نگاه به ظرفیت‌های دریایی بوشهر استان بوشهر را به خوبی مدیریت کرد.


صفایی‌بوشهری گفت:‌ در آینده نزدیک جزیره صدرا در صدر شرکت‌های سازنده کشتی‌های نفتکش غول پیکر قرار خواهد گرفت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
راهکار جدید فروش نفت برای مقابله با ارزان فروشی

راهکار جدید فروش نفت برای مقابله با ارزان فروشی

با عملی شدن تحریمهای نفتی اتحادیه اروپا، مسئولین نفتی پس از شش ماه، از راهبرد جدید شرکت نفت برای فروش این کالای استراتژیک به واسطه‌ها خبر دادند.


تفاهم‌نامه اتحادیه صادرکنندگان نفت و فراورده‌های نفتی، وزارت نفت و بانک مرکزی برای تشکیل کنسرسیومی برای صادرات نفت ایران، نشان داد که کم کم باید شاهد ایفای نقش بخش غیردولتی در فرآیند بازاریابی و صادرات نفت ایران باشیم.


اما اخیراً رویترز با انتشار گزارشی مدعی شد، ایران برای فروش نفت خود از واسطه‌ها استفاده می‌کند و شرکتهای اروپایی روزانه تماسهایی تلفنی برای فروش نفت ایران دریافت می‌کنند. رویترز در این گزارش ادعا کرده است، قیمتهای پیشنهادهای به شرکتهای اروپایی بسیار کم و با ارائه تخفیفهایی همراه است. به طوری که مدیر یکی از این شرکتها در اظهار نظری گفته است: «الآن مسأله ما این است که نفت با تخفیف قابل توجهی به ما عرضه می‌شود و این به ما سود بیشتری را نوید می‌دهد. اما باید خطر به زندان افتادن را هم در نظر بگیریم.» در صورتی که ادعای رویترز درست باشد، مسئولین نفتی برای فروش نفت ساده‌ترین راه یعنی ارائه تخفیف را انتخاب کرده‌اند و این کار را در پوشش فعالیتهای بخش غیردولتی انجام می‌دهند.


در این باره باید گفت، ورود واسطه‌ها به تجارت نفت، ظرفیت بسیار خوبی برای بازاریابی و مقابله با تحریم است اما این راهبرد نیازمند سازوکاری قاعده‌مند و شفاف است. سازوکاری که از ناحیه قیمت هم ضرری را متوجه کشور نکند. در غیر این صورت اگر قرار باشد دخالت دادن بخش غیردولتی در فروش نفت، در پشت میز مذاکره و با تخفیف در قیمت باشد، از چاله تحریم به چاه ارزان‌فروشی منابع ملی و ایجاد فرآیندهای فسادزا خواهیم افتاد.


بهترین سازوکار برای فعال کردن واسطه‌ها در فروش نفت – چه واسطه‌های داخلی و چه واسطه‌های خارجی – راه‌اندازی بورس نفت است. بورس نفت علاوه بر ایجاد شفافیت در معاملات نفتی، با ایجاد رقابت میان خریداران مختلفِ نفت خام، تخفیف را از مبادلات حذف می‌کند و این اطمینان را ایجاد می‌کند که منابع ملی کشور به بالاترین قیمت ممکن به فروش می‌رسند.


نکته قابل توجه آن است که پیش از این دلایلی مانع از راه‌اندازی بورس نفت بود که ظاهرا امروز در رابطه با فروش نفت به واسطه‌ها اهمیت خود را از دست داده‌اند. بر این اساس شرکت ملی نفت یکی از دلایل عمده عرضه نکردن نفت خام در بورس کالا با الزام به ضوابط عمومی معاملات در بورس را امکان پذیر نبودن ارائه نفت خام در بورس، با قیمتی کمی پایین‌تر از قیمت معاملات معمول خود در بازارهای جهانی بر اساس قانون اعلام می‌کرد. این بهانه به قدری جدی بود که حتی در بعضی رسانه‌ها از آن به عنوان ارزان‌فروشی نفت و ارائه رانت یاد می‌شد. اما بر اساس آنچه خبرگزاری های خارجی ادعا کردند و مسئولین هم تکذیب نکردند، ظاهرا" واسطه‌های بی نام و نشان، نفت ایران را با تخفیف‌هایی بسیار بالاتر از آنچه خریداران در بورس خواهان آن بودند به دست می‌آورد.


از سوی دیگر شرکت ملی نفت همواره اعلام می‌کرد که با توجه به الزامات مرتبط با بازاریابی نفت خام حاضر نیست نفت را حتی در مقادیر کم به خریداران نفت خام در بورس نفت ارائه کند و ترجیح می‌دهد به طور مستقیم و بی‌واسطه با شرکت های اصلی پالایشگر و مصرف‌کننده نفت خام معامله کند.


ظاهرا در طرح جدید فروش نفت خام به واسطه‌ها به طور کامل این مساله نیز برطرف شده است. به تعبیر دیگر می‌توان گفت این مانع از پیش پای عرضه نفت خام در بورس نیز برداشته شده است و می‌توان در شرایطی که تمام دلایل شرکت ملی نفت برای عدم عرضه نفت به بخش خصوصی نادیده گرفته شده یا برطرف شده است، به جای فرآیند غیر شفاف استفاده از واسطه‌های ارزان فروش، از سازوکار معنی‌دار و شفاف بورس نفت در این حوزه بهره گرفت.


همه این موارد گذشته از ادعای سابق نفتی‌ها درباره عدم توانمندی بخش خصوصی ایران در عرضه و فروش نفت خام در بازارهای بین‌المللی است که آن هم عملا با اجرای طرح فروش نفت به واسطه‌ها انگار از ابتدا مطرح نشده است.


واقعیت آن است که با وجود اجرای سریع و بی‌درنگ طرح فروش نفت به واسطه‌ها، عرضه حجم کمی از نفت تولیدی کشور ( شاید در حد 5 درصد از کل نفت تولیدی یا حتی صادراتی کشور)، آن هم در شرایطی که مسئولان نفتی از کاهش احتمالی 20 تا 30 درصدی تولید نفت به بهانه اورهال چاه‌ها خبر می‌دهند، نباید با مانع خاصی روبرو باشد.


گذشته از این موارد بورس نفت مزیت دیگری نیز دارد. در صورتی که دولت با هدف جمع‌آوری نقدینگی و تأمین ریال مورد نیاز خود، اقدام به پیش‌فروش نفت به ریال با تعهد تحویل فیزیکی در شش ماه آینده و با تضمین حداقل سود معادل سود اوراق مشارکت کند، راه‌اندازی بورس نفت این امکان را فراهم می‌آورد که اوراق پیش فروش نفت، در صورت نیاز نقدیِ مالک، قبل از سررسید معامله شوند و سرمایه‌ای که از طریق پیش فروش نفت از جامعه جمع‌آوری شده است از دست دولت خارج نشود. این در حالی است که فروش اوراق مشارکت تعهد مالی دولت را افزایش می‌دهد و در صورت تقاضای خریدار، مستلزم پرداخت سود و اصل ارزش اوراق است.


با توجه به مزیتهایی که برای بورس نفت مطرح شد، مسئولین نفتی باید برای راه‌اندازی سازوکار بورس نفت جهت تامین منافع ملی کوشش نمایند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزئیات قراردادهای صادرات گاز ایران تا سال ۹۴/گذر خطوط لوله از چین تا قلب اروپا

جزئیات قراردادهای صادرات گاز ایران تا سال ۹۴/گذر خطوط لوله از چین تا قلب اروپا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسئولان صنعت نفت و گاز ایران بارها از تریبون‌های رسمی و غیر رسمی سهم ایران را از ذخایر گاز و نفت دنیا اعلام کرده اند و گفته اند ایران بعد از کشور روسیه دارنده دومین ذخایر گاز در دنیا است.


بر این اساس آنچه از عملکرد مسئولان شرکت ملی گاز بر می آید، این است که به دنبال تبدیل ایران به هاب گازی منطقه هستند تا مسیر راحتی را برای انتقال انرژی از شرق به غرب دنیا فراهم کنند و احداث خطوط 35 هزار کیلومتری فشار قوی و افزایش طول این خطوط در سطح کشور نیز حاکی از این امر است.


نگاهی به برنامه تکلیفی صنعت نفت و گاز در برنامه پنجم توسعه نشان می‌دهد که باید روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز از ایران صادرشود.


بنا بر این گزارش اکنون که دومین سال از اجرای برنامه پنجم توسعه را پشت سر می گذاریم باید گفت ایران تنها از کشور ترکمنستان گاز طبیعی وارد می کند. حجم واردات گاز نیز روزانه به طور متوسط 20 میلیون متر مکعب و سالانه 8 میلیارد متر مکعب است که براساس توافقات صورت گرفته قرار است این حجم واردات به سالانه 20 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.


دلیل واردت گاز ایران از ترکمنستان نزدیکی خط لوله آن برای گازرسانی به مناطق شمالی کشور است، هر چند پس از قطع گاز در زمستان سال 86 خط لوله گاز کشور از جنوب نیز برای پشتیبانی احداث شد.


در کنار این حجم واردات، ایران گاز خود را از طریق خط لوله به برخی از کشورها سوآپ، تهاتر و صادر می کند که در زیر روند صادرات گاز ایران را بررسی می کنیم.


*صادرات روزانه 30 میلیون متر مکعب به ترکیه


هم اکنون ایران روزانه حدود 30 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر می کند که حجم سالانه این صادرات براساس قرار داد ایران با شرکت بوتاش ترکیه سالانه 10 میلیارد متر مکعب است. به گفته جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران قرار است روزانه 5 میلیون متر مکعب به حجم صادرات کنونی افزوده شود.


*صادرات به پاکستان تا پایان سال 2014


از طرفی نیز براساس قرار داد خط لوله صلح ، تاپایان سال 2014 میلادی ایران باید گاز خود را به کشور پاکستان صادر کند که پس از آن نیز این گاز به هند، چند کشور جنوب شرقی آسیا و چین صادر خواهد شد.


براین اساس در مذاکرات اولیه با کشور پاکستان مشخص شده است که ایران باید روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر کند که به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران براساس توافقاتی که اخیرا صورت گرفته است حجم صادرات گاز به پاکستان افزایش یافته و قرار است ایران روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر کند.


*تهاتر گاز با برق ازمنستان و سوآپ با آذربایجان


گزارش خبرنگار اقتصادی فارس حاکی است ایران علاوه بر صادرات گاز عملیات تهاتر و سوآپ گاز را نیز انجام می دهد به طوری که به ازای دریافت هر 3 کیلووات برق از کشور ارمنستان یک هزار متر مکعب گاز تهاتر کرده که قرار است حجم این تهاتر به سالانه 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب برسد. بابت عملیات سوآپ گاز نیز باید گفت ایران روزانه حدود 2 میلیون متر مکعب گاز را از جمهوری آذربایجان دریافت کرده و به ازای آن گاز خود را به نخجوان ارسال می کند.


براین اساس تمام قرار دادهایی که در مرحله اجرا است همین حجم صادرات گاز است که در بالا به آن اشاره شد و مجموع آن تا برنامه تکلیفی وزارت نفت فاصله زیادی دارد.


*قراردادهای در دست اجرا


براین اساس ایران در حال مذاکره و انعقاد قرار دادهای جدید صادرات گاز است که بارزترین این قرار دادها که قرار است به زودی به مرحله اجرا درآید صادرات گاز ایران تا 18 ماه آینده به کشور عراق است. براساس مذاکرات انجام شده ایران روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر خواهد کرد و در مراحل بعدی این گاز صادراتی به کشور سوریه، لبنان و هچینین از طریق دریای مدیترانه کشورهای اروپایی نیز از گاز ایران بهره مند می شوند.


از طرفی نیز ایران در حال مذاکره با چند کشور اروپایی مانند سوئیس و یونان برای صادرات گاز خود به این کشورها است که بنا به اظهارات یکی از مسئولان شرکت ملی گاز ایران به زودی سه قرار داد جدید صادراتی که این قرار داد ها با یک کشوراروپایی و دو کشور حاشیه خلیج فارس است منعقد می شود.


براساس این گزارش همچنین در برنامه پنج ساله شرکت ملی گاز آمده است که باید تا پایان سال 94 گاز ایران به کشورهای کویت ،عمان، بحرین و امارات نیز صادر شود که پس از انعقاد این قرار دادها می توان انتظار داشت ایران به اهداف این برنامه یعنی صادرات روزانه بیش از 200 میلیون متر مکعب گاز برسد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، قیمت جهانی نفت که روز گذشته با افت 4 درصدی روبرو شده بود امروز بار دیگر 0.9 درصد افزایش یافته است .


تازه ترین گزارش موسسه مالی اچ اس بی سی نشان می دهد شاخص تولیدات صنعتی در چین طی ماه جولای به 49.5 واحد رسیده است که این بالاترین رقم از ماه فوریه به شمار می رود . این رقم در ماه ژوئن نیز به کمتر از 48.2 واحد رسیده بود .


به اعتقاد کارشناسان انرژی ، میزان ذخایر نفتی آمریکا طی هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی با کاهش روبرو شده است . بر این اساس قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با 80 سنت افزایش به بیش از 88.94 دلار رسیده است . قیمت نفت آمریکا روز گذشته با 3.69 دلار کاهش به کمتر از 88.14 دلار رسیده بود که پایین ترین میزان از 13 جولای به شمار می رود . قیمت نفت از ابتدای امسال تا کنون 10 درصد کاهش داشته است .


این گزارش افزود ، در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر با 62 سنت افزایش به 104.86 دلار رسیده است . قیمت نفت برنت نیز روز گذشته با 3.3 درصد کاهش به 103.26 دلار رسیده بود .


کارشناسان انرژی در نظرسنجی بلومبرگ اعلام کردند میزان ذخایر نفتی آمریکا طی هفته گذشته بیش از 1.5 میلیون بشکه کاهش داشته است . موسسه تحقیقاتی آمریکن پترولیوم امروز گزارش خود در خصوص وضعیت ذخایر انرژی آمریکا را منتشر خواهد کرد
 

Similar threads

بالا