◄ اخــبار نـــظام مهنــدسي ►

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]حضور هیأت مدیره انجمن ملات ایران در شورای مرکزی[/h] ۱۳۹۳/۰۳/۲۶ - ۱۰:۰۶



[FONT=&quot]هیأت مدیره انجمن ملات ایران با مهندس عامری نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان دیدار و گفتگو کردند .[/FONT] [FONT=&quot]به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، مهندس علی اصغر حمزه گودرزی رییس هیأت مدیره انجمن ملات ایران در این جلسه با بیان اینکه ملات های آماده که امروزه در دنیای صنعتی و با استفاده از روش سنتی ایرانیان کهن در فراوری ملات ها فراگیر شده است دو وظیفه مهم را بر عهده دارند گفت : یکی از این وظایف فراوری و بهبود کیفیت مصالح پایه نظیر سیمان ، گچ ، آهک ، شن و ماسه ، به طوری که مواد جدید به صورت ملات ها و بتن های تقویت شده با کارائی و کیفیت کنترل شده و کمترین هزینه و به صورت (خشک و تر) در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و وظیفه دوم به حداقل رساندن تأثیر عوامل انسانی و محیطی و اجرائی در کارگاه ساختمانی است . [/FONT]
[FONT=&quot]
وی در ادامه افزود : این روش در قرن بیستم با گران شدن سوخت ، دستمزد کارگر ، هزینه حمل و نقل ، لزوم رعایت کیفیت و ارتقاء تکنولوژی ساختمان و به مخاطره افتادن همه جانبه محیط زیست رایج شد به نحوی که روزبه روز بر مصرف آن افزوده می شود ، امروزه در کشورهای پیشرفته مواد پایه در کارگاه ها به هیچ وجه مصرف نمی شود .
[/FONT]
[FONT=&quot]
وی با بیان اینکه در روش تولید ملات های آماده ، با استفاده از انواع پلیمرها و مواد معدنی و ترکیب مناسب و تفکیک اصولی سنگدانه می توان ده ها نوع ملات آماده تهیه نمود خاطر نشان کرد : متأسفانه در کشور ما به صورت کاملاً ابتدایی و دستی و با کارگر فاقد مهارت در کارگاه تهیه و مصرف می شوند و اثر آن در دوام کم بنا ، مسائل زیست محیطی کشور ، مصرف زیاد مصالح پایه ، آب ، انرژی و ... کاملاً مشهود است .
[/FONT]
[FONT=&quot]رییس هیأت مدیره انجمن ملات ایران در خصوص مغفول ماندن مهندسی مواد در نظام مهندسی ساختمان علیرغم اهمیت آن گفت : پاره ای از ملات های آماده عبارتند از؛[/FONT] 1- ملات های آماده بنائی برای آجرچینی، جداربندی، سنگ چینی ،جدول بندی و سفت کاری ساختمان[FONT=&quot][/FONT] 2- ملات های چسب برای چسبانیدن کاشی ، سرامیک ، سنگ کف و نما به جای روش غلط دوغابی[FONT=&quot][/FONT] 3- ملات های عایق رطوبتی به جای روش قیرگونی،ایزوگام مناسب برای مناطق شمال کشور[FONT=&quot][/FONT] 4- ملات عایق حرارتی به منظور پایداری حرارتی ساختمان [FONT=&quot][/FONT] 5- ملات های رنگی در نمای اصلی و جانبی ساختمان با خواص گوناگون در حفظ زیبائی و نمود ظاهر نما[FONT=&quot][/FONT] 6- ملات های درزگیری و گروت ها[FONT=&quot][/FONT] 7- ملات های آماده با کارکرد در کشاورزی ،سدسازی،راهسازی، صنایع ساختمانی و ...[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]وی در پایان سخنانش چند تقاضا از سازمان نظام مهندسی ساختمان داشت :[/FONT] 1- [FONT=&quot] آموزش علمی و عملی مهندسین و مدیران پروژه های ساختمان توسط کارشناسان و امکانات انجمن ملات ایران و در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت .[/FONT] 2- [FONT=&quot] ضرورت و تعمیم کاربرد ملات های آماده در تمام پروژه های ساختمانی و توسعه این صنعت استراتژیک در کشور که هم اکنون بسیاری از مواد از خارج وارد می گردد . [/FONT] 3- [FONT=&quot] همکاری مداوم انجمن ملات ایران با سازمان نظام مهندسی ساختمان در تصمیم گیری ها و تدوین آیین نامه ها[/FONT] [FONT=&quot]مهندس عامری نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این دیدار با اشاره به تأکید مهندس ترکان به برگزاری جلسه و همایش مشترک با انجمن ملات ایران با سازمان نظام مهندسی ساختمان ، از اعلام آمادگی آنها برای حضور مؤثر در فرایند ساخت قدردانی کرد . [/FONT]
[FONT=&quot]وی با توجه به اینکه تغییر رویه های رایج در صنعت ساختمان بسیار دشوار است افزود: ما در زمینه استفاده از مصالح مدرن در ساخت و ساز بسیار عقب افتاده ایم و می بایست اقدامات بسیار گسترده ای در زمینه تولید و استفاده از مصالح ساختمانی به انجام برسانیم .[/FONT] [FONT=&quot]مهندس عامری با اشاره به برگزاری هفدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در سوم الی پنجم تیرماه گفت : برای اولین بار است که در این اجلاس بسیاری از تشکل های تخصصی ساختمانی دعوت شده اند .[/FONT] [FONT=&quot]وی با بیان اینکه یکی از اولویت های سازمان نظام مهندسی ساختمان در دورة ششم گسترده کردن دامنه مهندسی است افزود : در این دوره شرایطی فراهم شده است که متخصصان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در جهت پیشبرد اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بپردازند و برگزاری این نشست نیز در همین راستا بوده است . [/FONT] [FONT=&quot]


گزارش تصویری :
http://www.irceo.net/gallery.aspx?id=492
[/FONT]
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]جلسه مشترک هیأت اجرایی اجلاس هفدهم هیأت عمومی با باشگاه نهاد ریاست جمهوری[/h] ۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۱۴:۵۵



[FONT=&quot]جلسه مشترک هیأت اجرایی اجلاس هفدهم هیأت عمومی با باشگاه نهاد ریاست جمهوری و اداره کل حراست وزارت راه و شهرسازی در تاریخ 93/3/27ساختمان شورای مرکزی برگزار شد . [/FONT] به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، در این جلسه مهندس رمضایی مسئول دبیرخانه دائمی اجلاس هیات عمومی هیأت عمومی کلیه مواردی که باید تا زمان برگزاری اجلاس نیاز به بررسی دارد را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد و نهایتاً عوامل اجرایی برگزاری اجلاس هفدهم مشخص شدند . [FONT=&quot][/FONT]
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
چگونگی بازنگری در قانون نظام مهندسی ساختمان

چگونگی بازنگری در قانون نظام مهندسی ساختمان

حدود دو دهه از زمان تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می گذرد. وجود برخی کاستی ها و نقاط ضعف در این قانون باعث شده که تقریبا ضرورت بازنگری و آسیب‌شناسی در این قانون به یک امر مبرهن تبدیل شود و تمامی متولیان امر، مراجع قانونی و نهادهای مرتبط خوشبختانه به اقناع رسیده‌اند که این قانون نیازمند بازنگری گسترده‌ است.

عباس آخوندی زمانی که در راس وزارتخانه راه وشهرسازی قرارگرفت، اولین وعده اش موضوع بازنگری درقانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بود. قانونی که در سال 74 و در دوره وزارت او در دولت سازندگی تهیه و توسط مجلس شورای اسلامی وقت به تصویب رسید.

پرواضح است که بازنگری قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان امری است بسیار حساس که می بایست با رعایت جوانب مختلف و بهره گیری از نقطه نظرات سازمان های مختلف شامل وزارتخانه راه وشهرسازی، شهرداری، ظرفیت های کارشناسی- علمی و همچنین سازمان های مردم نهاد در حوزه مسکن صورت گیرد تا حقوق مردم و منافع ملی کشور تضییع نشود.

در این بین چنانچه تجربه 20 ساله قانون نظام مهندسی ساختمان را از نظر بگذرانیم می بینیم که وجود برخی ازکاستی ها و ابهامات در شرح وظایف و حدود مسوولیت های دستگاه های مرتبط در حوزه ساختمان شامل وزارتخانه راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها باعث شد که در این دو دهه متاسفانه شاهد بی برنامه گی، از هم گسیختگی و عدم وجود نظام درست در امر ساخت و ساز کشور باشیم که این سیکل نامعیوب به ضرر بهره برداران تمام شد و فراتر از آن منافع ملی کشور به مخاطره افتاد.

اکنون که پس از دو دهه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مرحله بازنگری قرارگرفته است، ناظران و فعالان حوزه نظام مهندسی و ساختمان بر این باورند که می بایست از این فرصت استفاده بهینه کرد.

به باورکارشناسان علاوه بر اینکه در بازنگری قانون مذکور می بایست تمامی موارد لازم لحاظ شود نکته ای که همزمان نباید از آن غفلت شود اجرایی بودن آیین نامه های این قانون است.

بدون شک حوزه ساخت و ساز دیگر فرصت آزمون و خطا ندارد و جامعه نمی پذیرد که دوباره قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مورد بازنگری قرارگیرد، اما مجددا قابلیت اجرایی شدن را نداشته باشد و مشکلات این حوزه تحت تاثیر نقص قوانین فرادستی به قوت خویش باقی باشد.

اگرچه نمی توان منکر این مساله شد که وجود کم و کاستی در قانون نظام مهندسی عامل اصلی تمامی مشکلات حوزه ساخت و ساز نیست، اما به هرحال وجود قانونی جامع و کامل با آیین نامه های اجرایی می تواند مسیر همواری دراین زمینه ایجاد کند.

پرواضح است دراین بین لازم است که همزمان با سیر بازنگری در این قانون به تدوین آیین نامه هایی اندیشیده شود که از ضمانت اجرایی لازم برخوردار باشد.


منبع :خبرگزاری صما

به نقل از سایت :iiiwe.com
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
صدور پروانه ساختمانی به نام مجری نه مالک!

صدور پروانه ساختمانی به نام مجری نه مالک!

[h=2]


اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه سالانه 120 میلیون متر مربع زیربنا در کشور ساخته می‏شود، اظهار داشت: اگر این 160 هزار نفر دارای پروانه را ضرب در مساحت مجاز زیرساخت یک‌سال کنیم می‌بینیم که تقریبا 10 برابر بازار ما عرضه نیروهای خدمات مهندسی داریم.

او ادامه داد: ضایعه بزرگ این است که در کشور ما هر کسی با هر سوادی وارد عرصه ساخت و ساز شده ‏است و این یعنی ما بخش مهمی از کار را که «مجری ذی‌صلاح» است رها کرده‌ایم و تمرکز را بر ناظر ذی‌صلاح گذاشته‌ایم ولی آنچه اهمیت دارد الزامی شدن مجری ذ‌ی‌صلاح است و ناظر ذی‌صلاح بعد از آن قرار دارد. پروانه را نباید به صاحب ملک و سرمایه‌گذار داد بلکه باید به سازنده ذی‌صلاح داد!


مشروح اصلی خبر :



گروه مسکن: در پی ارسال طومار اعتراض اعضای سازمان نظام مهندسی به شورای شهر تهران و طرح برخی از مشکلات عرصه ساخت‌وساز، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر جلسه مشترکی را با رئیس سازمان نظام مهندسی کشور پیرامون بررسی مشکلات این حوزه برگزار کرد.
نحوه توزیع کار مهندسان، جریان سهمیه‌بندی مهندسان و نحوه دریافت حق‌الزحمه خدمات مهندسی از جمله موضوعات مورد انتقاد اعضای سازمان نظام مهندسی در این طومار بود.
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به این طومار اظهار کرد: طومارهایی از سوی اعضای نظام مهندسی اعم از مهندسان حقیقی یا حقوقی به دست ما رسیده است که هم از جریان سهمیه‌بندی مهندسان و هم نحوه دریافت حق‌الزحمه خدمات مهندسی گلایه دارند.
او افزود: یک دیوار بی‌اعتمادی بین شهروندان و سازمان نظام مهندسی در گذشته در خصوص نظارت بر ساخت‌و‌سازها و کیفیت آنها شکل گرفته است، چراکه بسیاری از مباحث نظارتی ما صوری است و نتیجه این موضوع هزینه شدن اموال ملی و در نهایت به وجود آمدن بناهای ناپایدار در شهر است.
از سوی دیگر، اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور نیز با بیان اینکه سالانه 120 میلیون متر مربع زیربنا در کشور ساخته می‏شود، ادامه داد: اگر این 160 هزار نفر دارای پروانه را ضرب در مساحت مجاز زیرساخت یک‌سال کنیم می‌بینیم که تقریبا 10 برابر بازار ما عرضه نیروهای خدمات مهندسی داریم.
او ادامه داد: ضایعه دوم این است که در کشور ما هر کسی با هر سوادی وارد عرصه ساخت و ساز شده‏است و این یعنی ما بخش مهمی از کار را که مجری ذی‌صلاح است رها کرده‌ایم و تمرکز را بر ناظر ذی‌صلاح گذاشته‌ایم و آنچه اهمیت دارد الزامی شدن مجری ذ‌ی‌صلاح است و ناظر ذی‌صلاح بعد از آن قرار دارد. پروانه را نباید به صاحب ملک و سرمایه‌گذار داد بلکه باید به سازنده ذی‌صلاح داد. ترکان در خصوص نظارت بر تخلفات ساخت و ساز گفت: در مورد نظارت هم ما توانستیم یک فساد بسیار گسترده را به حد زيادي كاهش دهيم. 70 درصد نظارت بر ساخت و ساز شهر تهران در دست 23 شرکت صورت می‏گرفت به طوری که یک شرکت یک میلیون و 400 هزار متر مربع نظارت انجام داده است، یعنی جریان نظارت آلوده است و همه هم گله‌مند هستند. وي ادامه داد طی یک سال گذشته که ما نظارت را به صورت ارجاع آغاز کردیم از یک فساد 100 واحدی به فساد 20 واحدی رسیدیم. ما نمی‌گوییم که درست است اما فساد را کاهش دادیم.





از همکاران گرامی در سایر استانهای کشور تقاضا میشود چنانچه در شهر یا استانی صدور پروانه ساختمانی را به این کیفیت(یعنی صدور آن به نام مجری نه مالک) سراغ دارند، مراتب را در همین بخش اطلاع رسانی نمایند. باتشکر

ضمنا نمونه ای از وضعیت فعلی سیکل صدور پروانه که در نهایت به نام مالک صادر شده و نام و اثری از مجری در آن دیده نمیشود، را در ذیل ملاحظه فرمایید:









منبع : سایت iiiwe.com
[/h]
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
شهرداری نظام مهندسی را ریز می بیند/ صدورشناسنامه فنی در ساختمانهای کوچک

شهرداری نظام مهندسی را ریز می بیند/ صدورشناسنامه فنی در ساختمانهای کوچک

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از نامه نگاری با شهردارتهران جهت اجرای شناسنامه فنی برای ساختمان‌های متراژ پایین خبر داد تا به گفته وی تمامی ساختمانهااز مزایای طرح شناسنامه فنی ساختمان بهره‌مند شوند.

سعید غفرانی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت صما ضمن اعلام مطلب فوق ادامه داد: درشرایط فعلی متاسفانه شهرداری تهران پیش فرض نادرستی درباره کارآیی سازمان نظام مهندسی ساختمان دارد وبراین باوراست که این مجموعه ازتوان کافی برای اجرای شناسنامه فنی ساختمان برای همه ساختمانها برخوردارنیست.

وی ادامه داد: این درحالی است که برخلاف این تصور،نظام مهندسی درشرایط فعلی ازبالاترین ظرفیت برای اجرای این طرح برخورداراست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه برای اجرای جامع شناسنامه فنی ساختمان تاکنون نامه نگاری هایی با شهرداری تهران داشته ایم تاکید کرد: از شهردارتهران خواسته ایم دستور بدهد متراژها برای صدور شناسنامه فنی پایین تر بشود.

وی تصریح کرد:شناسنامه فنی در ساختمان های کوچک بیشتر اهمیت داردچرا که ساختمان های بزرگ و کسانی که آنها را می سازند به صورت ناخود اگاه مجبور به رعایت اصول و ضوابط ساخت و ساز هستند این درحالی است که در ساختمان های کوچک باید بیشتر اعمال مدیریت کنیم و نکات فنی را متذکر شویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه شهرداری باید همراهی کندتا بتوانیم شناسنامه فنی ساختمان را برای واحدهای متراژ پایین اجرایی کنیم درباره جزئیات محتوای نامه اش به شهردار تهران گفت:محوراصلی این نامه مربوط به کاهش متراژساختمانهای تحت نظارت شناسنامه فنی ساختمان به 2 هزار متر بود.

وی همچنین توان سازمان نظام مهندسی ساختمان را برای اجرای جامع طرح شناسنامه فنی ساختمان را یادآورد شد وگفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان آماده است تا تمامی فرآیند مرتبط به اجرای شناسنامه فنی ساختمان انتخاب سازنده ذی صلاح و نظارت چهار جانبه اعم از طراحی و کنترل تا زمانی که ساختمان ساخته شود و مشخصاتی که در دفتر چه فنی ذکر شده را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه از جمله پیش شرط های اجرای بهینه شناسنه فنی ساختمان استفاده ازمصالح استاندارد ونیزبهره گیری از کارگرماهراست افزود: ما طبق قانون هم باید از مصالح استاندارد استفاده کنیم . هم افرادی که در ساخت و ساز و کاراجرایی دخالت دارند اعم از کاگران و افراد دیگر باید گواهینامه های لازم را دریافت کنند .

غفرانی خاطرنشان ساخت: ما بایستی سازندگان را موظف کنیم از این افراد صاحب صلاحیت استفاده کنند که ساختمان از طریق افراد مشخص ساخته شود . مثل بهره گیری ازیک مجموعه فنی کارآمد دراجرای ساختمان شامل جوشکار ماهر ، گچ کار و.. وهمچنین حضور افراد ذی صلاح در اجرا در کنار مهندسین صاحب صلاحیت می تواند منجر به ساخت یک ساختمان با دوام شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توقف گودهای پرخطر تهران


معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: از سال گذشته که طرح نظارت بر گودبرداری شهر تهران آغاز شده ، تاکنون 14 هزار طرح کنترل و برای 10 درصد ( 1400 طرح ) دستور توقف صادر شده است.


حیدریون گفت: ‌علت توقف این طرح ها رعایت نکردن اصول اولیه و ایمنی است. وی افزود : بر اساس گزارش سازمان آتش نشانی در شهر تهران حوادث ناشی از گودبرداری 60 درصد کاهش یافته که نتیجه تلاش و همکاری سازمان نظام مهندسی و آتش نشانی و شهرداری تهران است.

حیدریون گفت : هیچ سازمانی به طور مستقیم در برخورد با گودبرداری ها ورود نمی کرد اما با همکاری سازمان و تداوم حضور مهندسان مجری در طرح ها ، حوادث ناشی از گود برداری به حداقل می رسد. وی افزود : برای کاهش حوادث لازم است مهندسان تمام وقت در طرح حضور داشته باشند و انتظار داریم شهرداری تهران در این زمینه همکاری کند.

حیدریون با اشاره به اینکه در گذشته گودبرداری ها بدون مجوز انجام می شد ، افزود : در شرایط کنونی هیچ گونه گودبرداری بدون مجوز صورت نمی گیرد. معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت : برنامه سازمان در سال جاری کاهش 50 درصدی حوادث ناشی از کار در شهر تهران است. وی گفت: روزانه 4 تا 5 نفر در کارهای ساختمانی در کشور فوت می کنند که باید به حداقل برسد.

حیدریون افزود : سازمان تامین اجتماعی و دیگر سازمان ها شاید سالانه ده ها میلیارد تومان برای دیه فوت ناشی از کارهای ساختمانی پرداخت می کند که انتظار داریم با اختصاص مبلغ کمی از این هزینه ها برای پیشگیری و آموزش نیروهای انسانی از بروز حوادث جلوگیری کنند.


 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
قابل توجه متقاضيان آزمونهاي ورود به حرفه مهندسان، حرفه اي كاردانهاي فني ساختمان و تعيين صلاحيت حرفه اي معماران تجربي



بدينوسيله به آگاهي مي رساند، آزمونهاي ورود به حرفه مهندسان، كاردانهاي فني ساختمان و تعيين صلاحيت حرفه اي معماران تجربي براي دومين بار در سالجاري در 22 و 23 آبان ماه سال 1393 برگزار خواهد شد. لازم به ذكر است شروع ثبت نام آزمون هاي فوق متعاقبا از طريق وب سايت دفتر به اطلاع خواهد رسيد. ضروريست داوطلبان قبل از انجام ثبت نام راهنما و دستورالعمل ثبت نام آزمونهاي فوق را مطالعه و از مفاد آن آگاه باشند.



"دفتر مقررات ملّي ساختمان"
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
[FONT=&quot]بسمه تعالي

[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]اطلاعيه اعلام نتايج آزمونهاي تستي خردادماه 1393[/FONT]
[FONT=&quot]بدينوسيله به اطلاع كليه شركت­ كنندگان محترم در آزمونهاي ورود به حرفه مهندسان و كاردانهاي [/FONT][FONT=&quot]فني[/FONT][FONT=&quot] و تعيين صلاحيت معماران تجربي 22 و 23 خرداد ماه 1393مي­ رساند؛ با پيگيري ­هاي بعمل آمده و اعلام سازمان سنجش، نتايج آزمونهاي تستي موصوف استخراج گرديده و تا عصر روز چهارشنبه 22 مرداد 1393 به آگاهي عموم شركت­ كنندگان محترم خواهد رسيد. لذا اين عزيزان مي­ توانند جهت دريافت كارنامه خود به سامانه آزمونهاي ورود به حرفه دفتر مقررات ملّي ساختمان مراجعه و از نتيجه آزمون خود مطلع شوند.
اضافه مي نمايد نتايج آزمون رشته معماري طراحي متعاقبا و در موعد مقرر اعلام خواهد شد.[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]دفتر مقررات ملّي ساختمان[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]​
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اثرات مثبتی در حوزه ساخت و ساز دارد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ - ۰۷:۲۷ تعداد بازدید: 30


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان گفت: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اثرات مثبت زیادی در حوزه ساخت و ساز دارد.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، حسین رضایی گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان صادر می شود. وی ادامه داد: چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی بایستی در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید شود. رضایی اظهار داشت: اطلاعات فنی ساختمان شامل نوع زمین، نوع فونداسیون، نوع سازه و سقف آن، نوع دیوارهای داخلی و خارجی، مشخصات کامل تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، چگونگی جمع آوری فاضلاب و نوع نازک کاری است و در نقشه های معماری، تاسیساتی و محاسباتی با رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی نیز بایستی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید شود. وی اضافه کرد: بخش دیگر شناسنامه فنی و ملکی ساختمان شامل اطلاعات ثبتی ملک از جمله ابعاد زمین، جهات چهار گانه آن، شماره پلاک ثبتی مناطق شهرداری و نوع کاربری زمین است که در نوع کاربری باید ضوابط شهرداری از نظر سطح اشتغال، مقدار زیربنای کامل کل و مفید، تعداد طبقات و مساحت آن رعایت شود. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان عنوان کرد: همچنین درج نوع مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و سازها از نظر استاندارد بودن، ثبت مشخصات نیروهای کار ماهر و نیروهای انسانی بکار گرفته شده در آن ساختمان از دیگر بخش های مندرج در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است. رضایی وجود شناسنامه فنی را مبنایی برای صدور پایان کار دانست و تصریح کرد: طبق مقررات ملی ساختمان شهرداری زمانی می تواند اقدام به صدور پایان کار کند که تمامی ضوابط و استاندارهای ساخت و ساز در ساختمان رعایت شده باشد و همچنین تمامی آیتم های موجود در شناسنامه فنی شامل مصالح، اجرا، طراحی و ... دارای تاییدیه استاندارد باشند.
وی به تاثیرات مثبت استفاده از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اشاره کرد و بیان داشت: از مزایای استفاده از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تاثیرگذاری آن بر نرخ بازار مسکن بر اساس ماهیت و ساختار واقعی ساختمان است. رضایی گفت: همچنین استفاده از این شناسنامه باعث ارتقاء و تامین ایمنی در همه ابعاد به خصوص بلایا و حوادث غیر مترقبه طبیعی و غیرطبیعی نظیر آتش سوزی، سیل و زلزله خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان ادامه داد: ارتقاء و به روز رسانی تکنیک و تکنولوژی نوین ساخت با توجه به وضعیت و موقعیت جغرافیایی کشور، شرایط اقلیمی متفاوت و قرار داشتن کشور بر روی خط کمربندی هیمالیا - آلپ و خطرات زلزله ناشی از این کمربند و گسل، ایجاد رقابت های مطلوب مبتنی بر دانش، علم و صنعت در زمینه های ساخت و اجرا و ساماندهی و بهینه سازی ساختمان در بافت های فرسوده مسکونی شهرها طبق برنامه ریزی و طرح جامع از دیگر مزایای استفاده از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است.

رضایی کاهش آثار منفی ناشی از دور زدن قوانین توسط دلالان و سودجویان حوزه زمین و مستغلات را از دیگر تاثیرات مثبت استفاده از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان برشمرد و تصریح کرد: استفاده از این شناسنامه بر تهیه طرح توسعه شهری و فرآیندهای آن توسط سازمان های اجرایی از جمله شهرداری ها نیز تاثیر خواهد گذاشت.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
قابل توجه فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته متقاضی شرکت در آزمون طراحی

قابل توجه فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته متقاضی شرکت در آزمون طراحی

قابل توجه فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته متقاضی شرکت در آزمون طراحی

پیرو درج اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی در خصوص برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی، بدینوسیله از کلیه فارغ التحصیلان کارشناسی نا پیوسته علمی کاربردی و تکنولوژی رشته های معماری و عمران که قصد شرکت در آزمون طراحی/محاسبه را دارند و پرونده آنها جهت تطبیق دروس در کمیته هم ارزی بررسی نگردیده است، دعوت میگردد، جهت جلوگیری از بروز مشکلات در ثبت نام و اخذ تأییدیه ثبت نام آزمون فوق الاشاره، در اسرع وقت نسبت به استعلام ریز نمرات مقاطع کاردانی و کارشناسی از دانشگاههای مربوطه و درخواست بررسی آن در کمیته هم ارزی اقدام نمایند.



سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2] جریمه ۵ تا ۵۰ میلیونی برای تخلفات ساختمانی
[/h] ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ -




نایب رییس کمیسیون عمران مجلس از تغییراتی در ماده 40 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کشور خبر داد و اعلام کرد: با تغییرات صورت گرفته در مصوبه کمیسیون عمران مجلس متخلفان ساختمانی به پرداخت جزای نقدی از 5 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان محکوم می شوند.


به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه با بیان این که در قانون نظام مهندسی برای متخلفان از مواد 32 و 34 جزای نقدی از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان در نظر گرفته شده است اعلام کرد: پس از مراعا شدن ماده 40 این قانون، کارگروه مربوطه برای جزای نقدی متخلفان مبلغ 10 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان را پیشنهاد داد. البته این جزای نقدی به غیر از میزان خسارتی است که باید توسط متخلفان پرداخت شود.


وی ضمن بیان مطلب فوق به میزان گفت: بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کمیسیون عمران پایان یافته است اما دو ماده مراعا شده بود که مواد مذکور نیز در هفته جاری مورد بررسی قرار گرفت.


نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین در خصوص بررسی ماده 39 قانون نظام مهندسی نیز اضافه کرد: طبق این ماده سازمان نظام مهندسی مبلغی را از بابت ساخت و سازها و پروژه های عمرانی دریافت می کند که در ظاهر این ارقام کم است اما به دلیل بالا بودن حجم ساخت و سازها و پروژه های عمرانی، در مجموع رقم بسیار بالایی می شود.


حسین زاده با بیان این که سالانه حدود 260 میلیون مترمربع ساخت و ساز در کشور انجام می شود ادامه داد: هم اکنون حجم پروژه های عمرانی بسیار بالا است و دو در هزار و یک در هزار این حجم ساخت و ساز و پروژه های عمرانی رقم هنگفتی است.


نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طبق قانون وجوه دریافت شده باید صرف انجام مطالعات و تدوین مقررات ملی ساختمان، امور کنترل ساختمان و ترویج و توسعه و اعتلای نظام مهندسی و غیره شود، اظهار داشت: اصلا مشخص نیست که این وجوه کجا و به چه شکل هزینه شده است و از همین رو اعضای کمیسیون عمران مجلس تقاضای حذف این ماده را کردند که در نهایت این موضوع به تصویب رسید.

 
اطلاعیه

قابل توجه مهندسان نقشه بردار فعال در واحد نقشه های تفکیکی

1393/06/24







قابل توجه همکاران محترم



پیرو جلسه‌ی مورخ 93/4/15 در ارتباط با ادامه‌ی فعالیت تهیه‌ی نقشه‌های تک خطی به عنوان مبنای صدور پایان کار و اجرای آزمایشی آن در منطقه
8 شهرداری تهران، موارد زیر به اطلاع می‌ر
سد؛
الف- مطابق مفاد بند 2 صورتجلسه در اجرای خدمات تهیه نقشه‌های تفکیکی علاوه بر رعایت ضوابط اداره کل ثبت استان تهران و شیوه‌نامه ابلاغی موارد زیر نیز باید مورد توجه قرار گیرد:· محدوده‌های با کاربری لابی، آسانسور و راه پله تفکیک شده و مساحت مربوطه نیز در نقشه درج شود.· تعیین وضعیت پارکینگ‌های غیر مسقف و درج مساحت آن در نقشه تفکیکی· دقت لازم در اندازه‌گیری درز انقطاع و تعیین مساحت آن


· دقت در اندازه‌گیری صحیح داکت‌ها، لوله‌ها و کانال‌های کولر و درج مساحت آن‌ها در نقشه‌های تک خطی تهیه شده· دقت در برداشت کلیه‌ی عوارض و جلوگیری از جاافتادگی عوارضی از قبیل نورگیر، بالکن و تراس· در برداشت اطلاعات بخصوص طبقات همکف و زیرزمین محل ستون‌ها در نقشه‌ها درج شود· در مرحله‎‌ی اول، یک نسخه پرینت با عنوان شهرداری تنظیم شود؛ یک نسخه پرینت با عنوان اداره ثبت تنظیم شود؛ و یک عدد سی دی حاوی فایل تک خطی نیز ارائه شود.· با توجه به تاکید شهرداری مبنی بر دریافت نامه‌ها از طریق نظام لطفا مالکان را راهنمایی کنید تا حتما بعد از دریافت نقشه‌ها به نظام(دفتر شریعتی) مراجعه کرده و نامه‌ی ‌شهرداری را دریافت کنند(به هیچ عنوان بدون نامه از دفتر شریعتی به شهرداری مراجعه نکنند



·
در برداشت نقشه‌ی تک خطی ملاک وضع موجود باشد.
· در انجام اندازه‌گیری حداکثر دقت بکار برده شود و اندازه‌گیری‌های کنترلی مورد توجه قرار گیرد.· در پرینت ارسالی مجموع متراژ و مساحت تا 5 طبقه، 6 تا 12 طبقه و 13 طبقه به بالا گزارش شود.


ب- مطابق مفاد بند 4 صورتجلسه در انجام اندازه‌گیری‌های مربوط به تهیه‌ی نقشه‌های تفکیکی و کنترل‌های لازم چنانچه موارد مربوط به مغایرت عرصه مشاهده شود؛ باید موضوع به دفتر شریعتی گزارش شده و سپس نتیجه‌ی آن پس از اعمال کنترل‌های لازم توسط اداره‌ی کل ثبت استان تهران به مهندس منعکس خواهد شد. در این ارتباط معیار و ملاک نهایی نظریه‌ی ثبت می‌باشد.ج- مطابق بند هفت صورتجلسه، مهندسین نقشه‌بردار از اصلاح نقشه‌های ترسیمی به صورت دستی خودداری نموده و در صورت نیاز ضمن اصلاح فایل مربوطه، فایل کلی و نقشه‌های کامل را مجدداً به نظام مهندسی ارسال تا پس از ممهور شدن به مهر برجسته و الصاق هولوگرام به شهرداری ارسال . د - پیرو اطلاعیه قبلی همکاران علاوه بر رعایت نکاتی فنی، لازم است موارد زیر را نیز مورد توجه قرار دهند. در بازدید و تهیه نقشه های تک خطی رعایت اصول اخلاق حرفه ای الزامی است.



باتوجه به مسئولیت حقوقی مهندسان نقشه بردار در تهیه نقشه های تک خطی حضور مهندسان در اجرای عملیات، دقت در برداشت اطلاعات و پایبندی به اصول اخلاقی الزامی است.
باتوجه بهبازدید نمایندگان شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک برای نظارت بر روند کار و همچنین برداشت اطلاعات مورد نیاز شهرداری نیازی به حضور مهندسان نقشه بردار در این مرحله نمی باشد. در پایان ذکر این نکته ضروریست که بر اساس توافقات اولیه با دفتر تدوین ضوابط و مقررات شهرداری و اداره کل ثبت استان تهران مقرر شده است موضوع نظارت بر نقشه های تک خطی و همچنین نحوه برخورد با مهندسان متخلف در کمیته ای متشکل از نمایندگان هر سه گروه تدوین و در قالب آیین نامه ای ابلاغ شود.
 

mortezaaghaalian

عضو جدید
سلام دوست عزيز
من 11/91 فارغ التحصيل شدم كي بايد براي ازمون نظام مهندسي شركت كنم
با تشكر
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران عنوان کرد: برخورد با ناظران متخلف ساختمان‌سازی[/h] ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ - ۰۹:۲۴





سازمان نظام مهندسی استان تهران ساخت و سازها را به صورت تصادفی چک می‌کند، آن چیزی که در قانون سازمان نظام مهندسی مدنظر است نهایتا به هدف ارتقای ساخت و ساز ختم می شود.


به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی و به نقل از اقتصاد آنلاین ، سعید غفرانی، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران درباره ضرورت نظارت جدی بر ساخت‌و‌سازهای شهری اظهار کرد: اعمال نظارت یک امکان و مجوز قانونی است که وزارت راه و شهرسازی از طریق ادارات کل نظارت عالی را عملیاتی کند.

وی افزود: در قانون سازمان نظام مهندسی ماده 33 یک بخشی مربوط به فرآیند نظارت است و در فرآیند ساخت که شامل طراحی در چهار رشته است نیز ادامه دارد.


رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به انتخاب یک سازنده ذیصلاح و گواهی که از وزارت راه و شهرسازی به سازنده داده می شود، تصریح کرد: ناظرینی که صلاحیتشان در رشته‌های مرتبط تایید شده باشد در اولویت قرار دارند.

غفرانی خاطرنشان کرد: طبیعی است که نظارت بحث کنترلی است که سازنده براساس نقشه‌های پیش بینی شده پیش می رود و ناظر آن ها را کنترل می کند.

وی با اشاره به این‌که ممکن است بعضی ناظرین کارشان را به درستی انجام ندهند، تصریح کرد:‌قانون گذاران باید کنترل مضاعفی را روی ناظرین فراهم کنند که این مساله در ماده 35 وجود دارد.


به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در ادامه گفت: سازمان نظام مهندسی استان تهران ساخت و سازها را به صورت رندوم چک می کند و اگر خطایی وجود داشته باشد و در فرآیند ساخت آن ساختمان وظایف قانونی انجام نشده باشد با آن ها برخورد می شود.

غفرانی با بیان این‌که ضرورت اجرای ماده 35 و تاثیر آن در روند کار سازمان نظام مهندسی آن است که ناظرین دقت بیشتری داشته باشند، ادامه داد: آن چیزی که در قانون سازمان نظام مهندسی مدنظر است نهایتا به هدف ارتقای ساخت و ساز ختم می شود.

وی با اشاره به این‌که ابزاری که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است هم در این مسیر حرکت می کند، تاکید کرد: همگی مقصدمان یکی است و در یک مسیر همسو حرکت می کنیم که امیدواریم نهایتا بتوانیم به نتیجه مثبتی برسیم.

وی در پایان درباره روند بازار مسکن اظهار کرد: این بازار در حال حاضر در رکود است و پیش بینی می شود که این رکود تا پایان سال ادامه یابد.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
پنجشنبه 18 دي 1393
نامه مدیرکل محترم مقررات ملی ساختمان در خصوص بلوک های سقفی پلی استایرن
جناب آقای دکتر غفرانی
رییس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
با سلام
احتراما"، همانگونه که مطلعند، استفاده از بلوک­های سقفی پلی استایرن در پروژه ­ها تابع شرایط خاص خود مطابق ضوابط مندرج در مبحث پنچم مقررات ملی ساختمان می­باشد. در اجرای بند 5-18-3-1-14 این مبحث، بلوکهای پلی استایرن، بلوکهای ساخته شده از دانه­های پلی استایرن منبسط شونده هستند که می­توان از آنها در کاربردهای مختلف همچون قالب سقف بین تیرچه­ ها استفاده نمود. علاوه بر این " ضوابط فنی برای استفاده از بلوک­های سقفی پلی استایرن منبسط شده در سیستم سقف تیرچه بلوک" توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشخص و ابلاغ گردیده است. همچنین ویژگی­های بلوک­های سقفی پلی استایرن در استاندارد ملی شماره 2-11108 با نام "بلوک­ها و صفحات ساخته شده از دانه­ های پلی استایرن منبسط شونده- ویژگی­ها" و نیز " مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی"، نشریه شماره 55 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور با جزییات لازم بیان شده است. در مجموع در منابع یاد شده بر موارد زیر تاکید گردیده است.
1- از بلوک­های سقفی پلی استایرن به عنوان قالب ماندگار استفاده شده و پس از اجرا در سقف باقی می­مانند.
2- بلوک­های سقفی پلی استایرن به عنوان عایق حرارتی و صوتی برای سقف­ها در نظر گرفته می­شوند.
3- بلوکهای سقفی پلی استایرن باید از نظر واکنش در برابر آتش از نوع کندسوز (خود خاموش شو) باشند.
علیرغم موارد مطرح شده، گزارشات دریافت شده حاکی از آن است که متاسفانه در برخی پرژوه­ها مشخصات فوق رعایت نگردیده و مجریان ساختمان­ها پس از اجرای کار بدون رعایت ضوابط، نسبت به تخریب بلوک­های یاد شده اقدام نموده که این امر باعث ورود خسارات جبران ناپذیری به ساختمان­ها می­شود. بنابراین شایسته است موکدا" به کلیه مهندسان طراح، ناظرین و مجریان ساختمان­ها ابلاغ گردد در اینگونه موارد از اقدامات خلاف مقررات جلوگیری به عمل آورند. شهرداری­ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز مکلفند در صورت مشاهده چنین تخلفاتی ضمن معرفی متخلفین به مراجع مرتبط، از ادامه کار تا رفع نقص جلوگیری نمایند.
غلامرضا هوائی - مدیر کل مقررات ملی ساختمان​
 

معمار فرناز

عضو جدید
◄ اخــبار نـــظام مهنــدسي ►

عنوان: ارائه درس (مقررات ملي ساختمان) در دانشگاههاي كشور تاريخ: چهار شنبه 24 دی 1393
ارائه درس (مقررات ملي ساختمان) در دانشگاههاي كشور با همت دفتر مقررات ملي ساختمان

وزارت راه و شهرسازي

‌‌ خوشبختانه از سال 88 درس مقررات ملي ساختمان در سيلابس دروس رشته مهندسي عمران وزارت علوم و تحقيقات و فناوري لحاظ و در برخي از دانشگاههاي معتبر كشور تدوين ميشود.

در حال حاضر دانشگاه صنعتي اميركبير و دانشگاه شاهد اين درس را دو ترم متوالي ارائه ميدهند.وزارت راه و شهرسازي ازاين اقدام دانشگاهها تشكر و قدرداني مينمايد و ساير دانشگاههاي كشور را ترغيب به اقدام مشابه مينمايد.. ‌




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
اعلام نتايج آزمونهاي تستي آبان‌ماه 1393

اعلام نتايج آزمونهاي تستي آبان‌ماه 1393

با سلام
بدينوسيله به اطلاع كليه شركت­ كنندگان محترم در آزمونهاي ورود به حرفه مهندسان و كاردانهاي فني و تعيين صلاحيت معماران تجربي مورخ 22 و 23 آبان‌ماه 1393 مي‌رساند؛ كليه عزيزان مي‌توانند با مراجعه به سامانه آزمونهاي دفتر مقررات ملّي ساختمان از نتيجه آزمون خود آگاهي و نسبت به دريافت كارنامه خود اقدام نمايند. مضافاً اينكه همانطور كه قبلاً اعلام گرديد، نتايج آزمون رشته معماري طراحي نيز در موعد مقرر به آگاهي خواهد رسيد.


دفتر مقررات ملّي ساختمان
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
ابلاغ دوره‌ آموزشي جديد كارآموزي صلاحيت اجرا (ورود به حرفه)

ابلاغ دوره‌ آموزشي جديد كارآموزي صلاحيت اجرا (ورود به حرفه)

ابلاغ دوره‌ آموزشي جديد كارآموزي صلاحيت اجرا (ورود به حرفه)

به اطلاع كليه مهندسان متقاضي اخذ پروانه اشتغال به كار مهندسي پايه سه صلاحيت اجرا مي‌رساند، با توجه به مصوبه مورخ 3 آذر 93 كارگروه آموزش و ترويج مقررات ملّي ساختمان، قبول‌شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسان آبان ماه سالجاري به بعد صلاحيت اجرا در رشته‌هاي معماري و عمران مي‌بايست در دوره كارآموزي صلاحيت اجرا شركت نمايند. عناوين و سرفصل دوره آموزشي مذكور در بخش «قوانين، آئين‌نامه‌ها، شيوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها» همين سايت درج گرديده است. ضمناً متقاضياني كه داراي قبولي صلاحيت اجرا در آزمون‌هاي خردادماه سالجاري و قبل بوده و شرايط و ضوابط اخذ صلاحيت اجرا را دارا مي‌باشند حداكثر تا تاريخ 1تير 94 مي‌توانند نسبت به اخذ صلاحيت اجرا اقدام نمايند. بديهي است متقاضياني كه بعد از تاريخ مذكور اقدام نمايند مشمول شرايط دستورالعمل‌ جديد بوده و مي‌بايست در دوره كارآموزي مذكور شركت نمايند. اين بخشنامه طي نامه شماره 420/57603 مورخ 1بهمن93 قبلاً به ادارات كل راه و شهرسازي و سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان استان‌ها ابلاغ شده است. لازم بذكر است مهلت اعتبار اين دوره آموزشي از تاريخ برگزاري دوره حداكثر به مدت 5 سال مي‌باشد و متقاضيان مي‌توانند در هر زماني پس از فراغت از تحصيل با معرفي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، قبل يا بعد از شركت و يا موفقيت در آزمون‌هاي ورود به حرفه مهندسي در اين دوره شركت نمايند. متقاضيان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با سازمان‌ نظام مهندسي ساختمان استان‌ خود تماس حاصل فرمايند

دفتر مقررات ملّي ساختمان
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
ابلاغ دوره‌هاي آموزشي جديد ارتقاء پايه پروانه اشتغال به كار مهندسي صلاحيت اجرا

ابلاغ دوره‌هاي آموزشي جديد ارتقاء پايه پروانه اشتغال به كار مهندسي صلاحيت اجرا

ابلاغ دوره‌هاي آموزشي جديد ارتقاء پايه پروانه اشتغال به كار مهندسي صلاحيت اجرا


به اطلاع كليه مهندسان متقاضي ارتقاء پايه پروانه اشتغال به كار مهندسي صلاحيت اجرا در رشته‌هاي معماري و عمران مي‌رساند، با توجه به مصوبه مورخ 16دي 93 كارگروه آموزش و ترويج مقررات ملّي ساختمان، عناوين و سرفصل‌هاي دوره‌هاي آموزشي جديد ارتقاء پايه پروانه اشتغال به كار مهندسي صلاحيت اجرا و تعداد دوره‌هاي آموزشي مورد نياز جهت ارتقاء پايه در بخش «قوانين، آئين‌نامه‌ها، شيوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها» همين سايت درج گرديده كه از ابتداي سال 1394 لازم‌الاجرا خواهد بود. عناوين و سرفصل‌هاي اين دوره‌ها قبلاً طي نامه شماره 420/59019 مورخ 8بهمن93 به ادارات كل راه و شهرسازي و سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان استان‌ها ابلاغ گرديده است. متقاضيان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان استان‌ خود تماس حاصل فرمايند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]شهین‌باهر در واکنش به سخنان مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی: انحصار شرکت‌های بازرسی آسانسور در تبریز شکسته شود[/h] 1393/12/01- ۱۵:۵۵ :






رئیس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌شرقی خواستار واگذاری شرکت‌های بازرسی آسانسور به این سازمان شد و گفت: انحصار شرکت‌های بازرسی آسانسور شکسته و باید از بین برود.


به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی و به نقل از فارس ایرج شهین‌باهر در ارتباط با ادعای اخیر مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی مبنی بر نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی به وظیفه خود در کنترل مصالح ساختمانی عمل نمی‌کند، به خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم بحث‌های کنترل و نظارت آسانسور زیرنظر شرکت‌های بازرسی است که تحت نظر اداره استاندارد فعالیت می‌کنند و تعداد این شرکت‌ها هم توسط خود اداره استاندارد، 11 شرکت اعلام شده است.

وی در پاسخ به این مسئله که سازندگان و پیمانکاران ساختمانی معتقدند، تعداد این شرکت‌ها خیلی کمتر و محدودتر است، گفت: البته ما هم از فعالیت 5 یا 6 شرکت بازرسی آسانسور مطلعیم اما اعلام سازمان اداره استاندارد 11 شرکت بازرسی است.
شهین‌باهر گفت: وقتی در صادر کردن شناسنامه فنی ساختمان‌ها همه موارد به عهده سازمان نظام مهندسی است به غیر از کنترل آسانسورها با این حساب وقتی مسئولیت این کار را به ما نداده‌اند چگونه می‌گویند نظام مهندسی به مسئولیتش عمل نمی‌کند و این در حالی است که ما بارها درخواست کرده‌ایم مسئولیت این کار را به ما بدهند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت همشهریان ما مسئله خیلی مهمی است، افزود: ما بارها گفته‌ایم که آمادگی قبول این مسئولیت را داریم و ماه گذشته نیز این آمادگی را طی نامه‌ای به معاون استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرده‌ایم تا مسئولیت ایمنی و کنترل آسانسور را برعهده بگیریم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی با داشتن بیش از 6 هزار مهندس و کارشناس در رشته‌های برق و مکانیک ظرفیت خیلی خوبی برای انجام وظایف نظارت و کنترل بر روی آسانسور دارد، گفت: به این صورت ما می‌توانیم تعداد شرکت‌های بازرسی و کنترل را افزایش دهیم و انحصار این شرکت‌ها را از بین ببریم تا کار مردم روی زمین نماند و البته مستندات تمام مکاتبات ما در این زمینه نیز موجود است.

شهین‌باهر تاکید کرد: سلامت مردم مسئله خیلی مهمی است و از این جهت ما نه تنها اعلام آمادگی کرده‌ایم بلکه خواهش می‌کنیم که این مسئله را به ما واگذار کنند تا انحصار این شرکت‌ها شکسته شود همانطور که در قزوین هم این مسئله را به سازمان نظام مهندسی واگذار کرده‌اند.
 

معمار فرناز

عضو جدید
عنوان: قابل توجه متقاضیان آزمونهای ورود به حرفه مهندسان،کاردانهای فنی و معماران تجربی تاريخ: سه شنبه 5 اسفند 1393
بسمه تعالي




قابل توجه متقاضیان آزمونهای ورود به حرفه مهندسان، حرفه‌ای کاردانهای فنی ساختمان و تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی در سال 1394




با عنایت به تغییرات حاصله در زمان برگزاری آزمونهای سراسری دانشگاه‌ها در خردادماه و همچنین مصادف شدن ایام ماه مبارک رمضان با تیرماه سال 1394، بدینوسیله به اطلاع کلیه داوطلبان شرکت در آزمونهای ورود به حرفه مهندسان و کاردانهای فنی ساختمان و تعیین صلاحیت معماران تجربی می‌رساند، نوبت اول آزمونهای موصوف مربوط به سال 1394 در روزهای پنجشنبه و جمعه 1و2 مردادماه سال 1394 بطور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. لازم به ذکر است شروع ثبت‌نام از تاریخ شنبه 8اسفند93 آغاز و حداکثر تا 28اسفند93 ادامه خواهد داشت. ضروریست داوطلبان عزیز قبل از انجام ثبت‌نام دستورالعمل اجرائی ثبت‌نام آزمونهای فوق را بدقت مطالعه و از مفاد آن اطلاع داشته باشند. .






دفتر مقررات ملّي ساختمان
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
نگهداری از ساختمان نیازمند تعریف صلاحیت های جدید است.‏

نگهداری از ساختمان نیازمند تعریف صلاحیت های جدید است.‏





معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی : از آنجا که نگهداری
ساختمان تخصص جدیدی ‏محسوب می شود باید صلاحیت های جدیدی را در این خصوص تعریف شود چرا که نگهداری ساختمان ‏امروزه با نگاه علمی همراه است.‏



به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، دکتر مظاهریان در ششمین همایش مقررات ملی ساختمان در ‏شیراز گفت : مدیریت صنعت ساختمان کشوردر سالهای اخیر برای تامین ایمنی ، سلامت بهداشت و صرفه ‏اقتصادی ضوابط و مقرراتی را وضع کرده که با تجدید نظر در نظام معماری و ساختمان که از سال 1366 ‏شروع شده بود ، مجموعه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال 1374 را به تصویب رساند.‏ وی افزود : در قریب به دو دهه از تصویب آن ، زمان بررسی ثمرات و میزان دستیابی به اهداف ذکر شده در ‏قانون را که در تامین ایمنی برای فرد و جامعه است و کف انتظارات از این قانون است و سقف انتظارات که ‏اجرای کامل مباحث 22 گانه تلقی می شود، رسیده است.‏ دکتر مظاهریان ادامه داد : در معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی برای تعادل بخشی به این ‏فرایند دبیرخانه هایی در استان ها شکل گرفته و در حال فعالیت است که استان خراسان رضوی دبیرخانه ‏دائمی ، استان فارس ، دبیرخانه مقررات ملی ، استان اصفهان ، دبیرخانه انرژی و برای مصالح استاندارد نیز ‏استان یزد و سمنان کاندید هستند.‏


وی تاکید کرد : هدف از این کار جلوگیری از تمرکز فعالیت ها در پایتخت و مشارکت کل کشور در این امر ‏بوده و به همت دفتر مقررات ملی در حال پیگیری و انجام است.‏ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی اظهار کرد : از آنجا که نگهداری ساختمان تخصص جدیدی ‏محسوب می شود باید صلاحیت های جدیدی را در این خصوص تعریف شود چرا که نگهداری ساختمان ‏امروزه با نگاه علمی همراه است در حالی که ساختمان های ما در زمان شروع بهره برداری با حداکثر ‏function‏ حرکت می کنند و قبل از به پایان رسیدن عمر مفید مستهلک می شوند.‏ وی اذعان داشت : خسارت ناشی از نگهداری نادرست ساختمان ، سرمایه ملی و اقتصاد خانواده را هدف قرار ‏می دهد.‏

دکتر مظاهریان ادامه داد : هدف مبحث 22 قانون نظام مهندسی ساختمان این است که بخش نگهداری ‏ساختمان را مدون نموده تا به حفظ سرمایه ای ملی کمک و موارد زیر را مورد توجه قرار دهد :‏ ‏1.‏کاهش استهلاک ‏2.‏افزایش ایمنی ‏3.‏افزایش عمر مفید ساختمان ‏4.‏افزایش منابع ‏5.‏افزایش بهره وری سیستم ‏6.‏افزایش صرفه جویی ‏7.‏کاهش ضایعات ‏8.‏پیش گیری از بروز موارد غیر مترقبه وی گفت : درحال حاضر تنها در بخشی از تاسیسات ، الزامات نگهداری ساختمان تعریف شده است و ‏باید توجه داشت که نمی توان یکباره به ایده ال رسید لذا باید از چک لیست هایی از وضعیت موجود، ‏شروع و بین مردم ترویج شود تا جامعه به خود آگاهی دست یابد که نگهداری از ساختمان را کاری ‏تخصصی بداند.‏ وی در پایان تاکید کرد : 5000 سال تاریخ پرافتخار مهندسی ایران است اما نباید در تعریف بمانیم لذا ‏امروز باید پرافتخار بود.‏


دکتر مظاهریان در بخش ابتدایی سخنان خود ، پیام دکتر آخوندی به ششمین همایش مقررات ملی ساختمان را قرائت کرد.
در بخشی از این پیام آمده است :
مقررات کلی ساختمان بخشی از باید ها نباید ها و موفقیت هایی است که هدف کلی آسایش مردم و صرفه اقتصادی است و کاملاً رعایت نشده در صورتی که ساختمان اصلی ترین سرمایه در کشور محسوب می شود و در حال حاضر ساختمان ها پس از اتمام کار از دست مهندسان خارج می شود ونگهداری از آن موضوع جدی است که نیاز به مهارت های ویژه دارد.



در پایان این پیام ، وزیر راه و شهرسازی از دوستان و همکاران خود در وزارت راه و شهر سازی ، سازمان نظام مهندسی
ساختمان و شهرداری ها خواست تا با برنامه ریزی و تهیه یک برنامه مدون در مورد مراقبت و نگهداری از ساختمان اقدام و سپس با کمک رسانه ها این موضوع را برای مردم ترویج کنند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=1]مهندس توت آغاج: باید از تمام امکانات برای ایجاد آسایش در فضای شهری استفاده شود[/h]








رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان بااشاره به اینکه مردم ازنظام مهندسی ساختمان برای ایجادبناهاوفضاهای مناسب انتظارات بسیاری دارندگفت:تمام امکانات برای ایجادآسایش درفضای شهر فراهم شود.


به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی و به نقل از خبرنگار مهر، ابراهیم توت آغاج در همایش آسیب شناسی روند جاری مناسب سازی در محیط شهری افزود: عمکرد نظام مهندسی در ساخت و سازها شکل ظاهری شهر زنجان را پدید آورده و مردم انتظاراتی از این سازمان دارند که بناهای موجود پاسخگوی نیاز آنها باشد.
وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات بسیاری در ساخت و ساز ساختمان ها وجود دارد ادامه داد: بسیاری از این قوانین دارای نواقص و اشکالاتی هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان با اشاره به اینکه آمار معلولان در کشور ما اندکی بیش از دیگر کشورها است ابراز کرد: در کشور ما به دلیل جنگ و برخ بلایای طبیعی آمار معلولان بین ۱۲ تا ۱۵ در صد است که این افراد از ما به عنوان مسئولان مرتبط با امر ساختمان سازی انتظاراتی دارند.
وی با اشاره به اینکه قوانین مناسب سازی از سال ۶۸ و حتی قبل از آن وجود داشت اظهار کرد: واقعا شرمنده معلولان جامعه هستیم چراکه اقدام مناسبی در این مدت برای مناسب سازی فضاهای شهری صورت نگرفته است.
توت آغاج با اشاره به رشته هایی که در سازمان نظام مهندس ساختمان وجوددارد ابراز کرد: یکی از رشته هایی که باید در نظام مهندس ساختمان وجود داشته باشد رشته ترافیک است که متاسفانه در زنجان این رشته را نداریم و امید است با همکاری مسئولان دانشگاهی این رشت هدر زنجان ایجاد شود چون تا زمانی که این رشته وجود نداشته باشد مناسب سازی تحقق نمی یابد.
وی خاطر نشان کرد: مقولاتی مانند ایمنی، بهداشت و آسایش به منظور حمایت از مردم باید پیش بینی شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان با اشاره به بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان کرد: نظام مهندسی ساختمان امادگی لازم برای مشارکت در زمینه مناسب سازی را دارد و با این که این مشارکت از سال قبل آغاز شده ولی این مشارکت راضی کننده نبوده است.
وی تصریح کرد: لازم است نواقص و مسائلی که در طرح های تفصیلی وجود دارد در جلد دیگری به مباحث ۲۲ گانه اضافه شود.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
افزایش 15 درصدی تعرفه خدمات مهندسی سال 94 / افزایش تعرفه‌ها توجیه منطقی ندارد

افزایش 15 درصدی تعرفه خدمات مهندسی سال 94 / افزایش تعرفه‌ها توجیه منطقی ندارد

تعرفه خدمات مهندسی ساختمان کشور در سال 1394 از جمله
موضوعات قابل بحث در جلسه 186 شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی
ساختمان کشور بوده است که پس از تایید این شورا تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.




لذا با توجه به افزایش تعرفه خدمات مهندسی در سال‌های گذشته این احتمال وجود داشت که تعرفه خدمات مهندسی در سال 94 با رشد 30 درصدی مواجه شود؛ از سوی دیگر رکود موجود در بازار ساخت و ساز مشکلات اقتصادی جدی را برای این حوزه و اعضای سازمان‌های نظامات مهندسی بوجود آورد.


تعرفه خدمات مهندسی سال آینده 40 درصد پایین‌تر از سال‌های گذشته است

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بحث صدور خدمات فنی مهندسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» ضمن بیان اینکه تعرفه خدمات مهندسی در سال 94 تنها 15 درصد افزایش یافته است، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، مقرر شد که تعرفه ساختمان‌های گروه «الف» بدون اینکه ضرایب تعرفه در نظر گرفته شود، بر مبنای تعرفه‌های سال 93 تعیین گردید. منصور بهادری در ادامه اضافه کرد: این مصوبه به معنای آن است که قیمت‌های تعیین شده برای تعرفه حدودا 40 درصد پایین‌تر از قیمت ساختمان با تعرفه‌های سال 93 است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با اشاره به رکود موجود در بازار ساخت و ساز و شرایط بد اقتصادی، اظهار داشت: نظام مهندسی نمی‌خواهد به عنوان یک کاتالیزور عامل افزایش این رکود باشد و از سوی دیگر به دنبال افزیش ساخت و ساز در بخش خصوصی و برقراری ارتباط قوی‌تر با مردم است.


بهادری در ادامه یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان به دنبال ایجاد تعامل دوسویه با مردم و بهره‌برداران است، چرا که اگر بهره‌بردار نباشد کار مهندس هیچ معنایی پیدا نمی‌کند. مشاور ترکان در بحث صدور خدمات فنی مهندسی حرکت نرخ تورم در این سال‌ها را نزولی دانست و گفت: نرخ تورم از 40 درصد در دولت قبل به 16.1 درصد رسیده‌ است و این موضوع نشانگر آن است که تورم کاهش و پول ارزش یافته؛ لذا زمانی که تورم کاهش می‌یابد چه دلیلی دارد که تعرفه‌های خدمات مهندسی افزایش یابد.


این مسئول سازمانی با اشاره به اینکه مصوب شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پس از اعلام به هئیت چهار نفره استان نیز کاهش می‌یابد، تصریح کرد: شرایط استان‌ها با یکدیگر کاملا متفاوت است و این تعرفه‌های براساس موقعیت اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی و... استان‌ها تصویب می‌شود که این امر دلیل تفاوت تعرفه خدمات مهندسی استان‌ها در سطح کشور است. بهادری افزایش تعرفه خدمات مهندسی را یکی از دلایل بروز تخلف در برخی استان‌ها برشمرد و اظهار داشت: در برخی استان‌ها سازندگان و بهره‌برداران حاضر به پرداخت تعرفه‌های قانونی خدمات مهندسی نیستند و ترجیح می‌دهند که در کمیسیون ماده 100 جریمه تخلف خود را پرداخت نمایند؛ لذا در چنین شرایطی افزایش تعرفه خدمات مهندسی باعث افزایش ساخت و ساز خلاف قانون می‌شود، در صورتی که تلاش سازمان نظام مهندسی بر ساخت، ساختمان‌های باکیفیت و ایمن است.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با تاکید بر اینکه عملکرد سازمان نظام مهندسی نباید همانند عملکرد برخی از سازمان‌های عوارضی‌ بگیر باشد، عنوان کرد: توجه داشته باشید که سازمان نظام مهندسی ساختمان در قبال دریافت هزینه، خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهد؛ در حالی که تعرفه خدمات فنی در تمام دنیا حداقل سه تا چهار برابر تعرفه خدمات مهندسی ایران است.


بهادری در ادامه اضافه کرد: در حالی ایران تنها 10 درصد توانایی اشتغال‌زایی در زمینه مهندسی را دارد و وضعیت کار اصلا مناسب نیست، افزایش تعرفه‌های خدمات فنی مهندسی هیچگونه توجیه منطقی و اصولی ندارد.


این مسئول سازمانی در پاسخ به این سئوال که آیا عدم افزایش تعرفه خدمات مهندسی عاملی برای افزایش امضا فروشی به بهانه تامین هزینه زندگی، نمی‌شود، اذعان داشت: این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد؛ مسئله امضا فروشی ریشه در آیین‌نامه‌های اجرایی قانون نظام مهندسی دارد، مبحث دوم نظامات اداری آیین‌نامه‌های اجرایی به خودی خود این فرصت را در اختیار افراد سودجو قرار داده است؛ ناگفته نماند این مورد در دست بازنگری و بررسی است.



به گفته این مسئول سازمانی وجود بیمه‌های تامین اجتماعی این امکان را ایجاد می‌کند که فعالیت مهندسان قابل بررسی و رصد باشد که این کار مانعی برای بروز خیلی از تخلفات است. بهادری در پایان با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه خود می‌تواند باعث افزایش حس خلاف در بین افراد سودجود شود، خاطر نشان ساخت: با افزایش تعرفه نمی‌توان مانع امضا فروشی شد، ضمن آنکه با همین تعرفه‌ها رقابت زیادی در بین مهندسان وجود دارد و در حال حاظر ناظران مقیم در سازمان مدیریت با تعرفه‌های موجود فعالیت می‌نمایند. انتهای پیام/ کد خبر: 0225
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون مقررات ملی نباید بیش از ظرفیت باشد

تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون مقررات ملی نباید بیش از ظرفیت باشد

سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور در مرحله تدوین مقررات ملی ساختمان و داشتن حسن شهرت در حرفه مهندسی را شرط انتخاب اعضای شورای تدوین مقررات ملی دانست و گفت: تعیین سطح کیفی سوالات یک امر کاملا نسبی است و بین میزان سختی و آسانی سوالات باید تعادل برقرار باشد.

ناصر بنیادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» افزود: دشواری بیش از حد سوالات و مردودی مهندسان جوان تبعات جدی اجتماعی در پی خواهد داشت و از سوی دیگر قبولی و ورود بیش از اندازه و بدون برنامه مهندسان به بازار کار هم تبعات خاص خودش را در پی دارد، لذا همخوانی دشواری و آسانی سوالات آزمون مقررات ملی ساختمان برای پروانه اشتغال یک اصل ضروری به شمار می‌رود.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان بر این اعتقاد است که نهادهایی همچون سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، آموزش عالی و... باید بر اساس یک برنامه اصولی ظرفیت بازار کار و صنعت ساختمان را بسنجند، تا تعداد پذیرفته شدگان هر رشته مهندسی بیش از نیاز صنعت ساختمان نباشد که خود عاملی مضاعف در ایجاد معضل بیکاری شود.

به گفته سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،

کیفیت آموزش در دانشگاه‌های مختلف در کل کشور سطح یکسانی ندارد و این موضوع در زمان برگزاری آزمون‌های نظام مهندسی ساختمان مشخص می‌شود؛ کیفیت علمی آزمون و شرکت‌کنندگان یکی از مهمترین معضلات این حوزه است که باید برای پیشرفت آن اقدامات اساسی صورت بگیرد.

بنیادی در پاسخ به اینکه به اعتقاد برخی در آزمون طراحی معماری سلیقه‌ای عمل می‌شود، گفت: در یک زمانی اعتقاد بنده هم بر این بود و به نحوه برگزاری آزمون معماری اعتراض داشتم اما باید توجه داشت که در بسیاری از موارد شاید معترضان به آزمون توانایی نسبی داشته باشند اما با بررسی دقیق‌تر مشخص می‌شود که بسیاری از افراد هنوز طراحی دقیق را نیاموخته‌اند.

عضو شورای تدوین مقررات ملی در ادامه اضافه کرد: ناگفته نماند که در نحوه آزمون سوالات نظام مهندسی اشکالاتی وجود دارد، ضمن آنکه شرکت‌کنندگان باید متوجه این موضوع باشند که در این آزمون و طراحی موارد خواسته شده باید معیارها و ضوابط مندرج در مقررات ملی ساختمان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

در دانشگاه‌ها مباحث مقررات ملی به صورت جدی تدریس نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه مسئولان حوزه مربوطه توجه زیادی به مباحث مقررات ملی ساختمان دارند و در صورتی که در آزمون‌ها بر روی مقررات تاکید بیشتری شود آمار مردودی مهندسان هم افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاه‌ها به مباحث مقررات ملی هیچ توجهی نمی‌‌شود و شاید در حد یک یا دو واحد درسی آن هم به صورت اختیاری در نظر گرفته شود. گفتنی است که مهندسان پس از فارغ‌التحصیلی تازه با این 22 مبحث مواجه می‌شوند و باید در صدد یادگیری مباحث مذکور باشند.

سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عنوان کرد: اگر این آموزش‌ها در دانشگاه‌ها داده می‌شد ذهن مهندسان جوان خیلی آماده‌تر بود، تا حدی که می‌توانستند گروه‌های تدوین‌کننده مقررات را همراهی نمایند و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کنند، اما متاسفانه این مهم انجام نمی‌شود.

بنیادی در پاسخ به اینکه چرا آموزش عالی تا کنون مباحث مقررات ملی را جزء دروس اجباری قرار نداده است، گفت: برخی از دانشگاه‌ها تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند اما این اقدامات پاسخگوی نیاز حوزه نیست، چرا که دانشگاه‌ها باید از برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تبعیت کنند، لذا برای رفع این معضل لازم است که سرفصل دروس در شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح و تدریس شود.

بنیادی با اعتقاد به اینکه مهندسان رشته‌های عمران و معماری به درخواست خودشان آزمون طراحی یا نظارت را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: شرط ورود به آزمون نظارت، قبولی در آزمون طراحی است که به همین جهت آزمون طراحی زودتر برگزار می‌شود. البته دفتر امور مقررات ملی ساختمان در این مورد هیچ دخالتی ندارد و کلیه دست‌اندرکاران امر بر اساس ضوابط موجود عمل می‌کنند؛ ضمن آنکه همه متقاضیان قصد شرکت در آزمون کلیه رشته‌ها و دریافت پروانه مربوطه را دارند.

وی، برنامه‌ریزی برای آموزش و ترویج نظام مهندسی را از جمله وظایف معاونت امور ساختمان وزارت راه و شهرسازی و دفتر امور مقررات ملی ساختمان دانست و گفت: این مراکز در زمینه آموزش و ترویج مقررات ملی ساختمان سیاستگذاری می‌کنند، اما عموما اجرای این موارد بر عهده سازمان‌های نظام مهندسی، دانشگاه‌ها یا بخش خصوصی و مراکز پژوهشی است.

مباحث مقررات ملی ساختمان دائما در حال بازنگری و تغییر است

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان، با اشاره اینکه کمیته‌های بازنگری که شامل 150 متخصص حرفه‌ای است به صورت مدوام در حال بررسی و بازنگری مباحث مقررات ملی هستند، اذعان داشت: گاهی مواقع این تغییرات ناچیز و در برخی موارد زیاد است، البته تغییرات وسیع معمولا صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر هم کمیته‌های مذکور مشغول بررسی هستند که ممکن است تا پایان سال 94 یا سال 95 یک نسخه جدیدی از مقررات ملی ساختمان را ارائه دهند.

سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: این احتمال وجود دارد که بر اساس مطالعات کمیته‌های بازنگری و با توجه به منابع خارجی، داخلی و شرایط ساختمان و... تغییرات در حد وسیع و به خاطر مسائل زیست محیطی صورت بگیرد.

وجود یک سیستم یکپارچه راهگشای بسیاری از امور خواهد بود

این مسئول با تاکید بر اینکه تعداد مهندسان در سطح کشور خیلی زیاد است و برای داشتن یک سیستم یکپارچه نیاز به یک برنامه‌ریزی اصولی است، یادآور شد: قدرمسلم یک نهاد نمی‌تواند به تنهایی عهده دار این موضوع شود. بحث آموزش مهندسان نیاز به یک کار نظارتی دقیق دارد تا اساتید خبره حوزه هم تشویق به ورود به بحث آموزش شوند تا کیفیت آموزش در کلاس‌های مورد نظر کاهش نیابد و شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی بدون کیفیت نباشیم.

بنیادی در پایان خاطر نشان ساخت: مناسب است که در زمینه آموزش از نیروی بخش خصوصی البته با نظارت کامل استفاده شود. شایان ذکر است که جوانب و امکانات مختلف این پیشنهاد باید مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار بگیرد.


منبع : صما
IIIWE.COM
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
افزایش 60 درصدی حضور مهندسان ناظر در ساختمان‌ها / روزانه یک کشته در حوادث ساختمانی

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران از افزایش 60 درصدی مهندسان ناظر خبر داد و گفت: انتخاب مهندسان ناظر توسط سازمان نظام مهندسی، دست مالکان و ارتباط مالی را قطع کرده است.

محمدرضا حیدریون عضو هیئت مدیره نظام مهندسی در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازرسی جوش و بتن در ساختمان را آغاز کرده‌ایم، باز باید شهرداری در این زمینه همکاری نماید و در حال حاضر کنترل و آزمایشات جوش و بتن در دست مهندسان است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته حضور مهندسان ناظر 60 درصد افزایش یافته است گفت: در حال حاضر مهندسان ناظر خود سازمان مهندسی تعیین می‌شود و این موضوع باعث قطع ارتباط مالی میان مالک و مهندس شده است.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران اظهار داشت: آمارها از سال گذشته حاکی از آن است که ساخت و ساز به سمت حرفه‌ای شدن در حرکت است و این می‌تواند کیفیت ساختمان‌ها را افزایش دهد.

حیدریون تصریح کرد: در حوزه ایمنی ساختمان‌ها همکاری‌های جدید را با وزارت کار منعقد کرده‌ایم و ما بازرسی‌های مشترکی را جهت ایمنی و حوادث ساختمانی را داریم.

وی خاطر نشان کرد: با وجود این میزان بازرسی‌ها باز هم روزانه یک کشته حوادث ساختمانی داریم.

 

مریم ابی

عضو جدید
میشه بگید میزان حقوق یک مهندس عمران که کار متره و برآورد و صورت وضعیت نویسی میکنه چقدر هست؟
 

AminPower

عضو جدید
سلام دوستان

دوستانی که در رشته عمران در هر بخشی میتونن همکاری کنن با ما لطفا به امضای بنده رجوع کنن.

تشکر.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
V ◄ نظام مهندسی ► پرسش و پاسخ نظام مهندسی 643

Similar threads

بالا