◄ اخــبار نـــظام مهنــدسي ►

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]روابط عمومي زبان گوياي هر مجموعه است[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۲۸ - ۱۲:۴۲ تعداد بازدید: 62


روابط عمومي زبان گوياي هر مجموعه است و در سازمان نظام مهندسي ساختمان امور مهمي چون فرهنگ سازي و ايجاد ارتباط و همدلي بين مخاطبان و مراجعان سازمان با مديران و كاركنان و مهندسان عضو بر عهده روابط عمومي است. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس اعلائي رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يزد به مناسبت روز روابط عمومي در ديدار با مديران روابط عمومي سازمان هاي نظام مهندسي ساختمان يزد و كرمان سخن مي گفت،همكاري بين روابط عمومي سازمان هاي نظام مهندسي مناطق هم جوار را زمينه ساز همفكري و تعامل بين مديران و ساير واحدهاي اين سازمان ها توصيف كرد و گفت:يكي از روش هاي پسنديده و ارزشمند در فعاليت هاي اداري و سازماني،استفاده از افكار و ايده هاي طرفين است كه از طريق ارتباط قوي و مبادله تجربيات حاصل مي شود. مهندس اعلائي روابط عمومي را آبروي سازمان خواند و با تبريك روز روابط عمومي خاطر نشان كرد:در سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يزد بر اساس اعتماد به عملكرد روابط عمومي ،تهيه و تدوين و مديريت اخبار و اطلاعيه هاي سايت سازمان در اختيار اين واحد گذاشته شده است و ماهنامه پيام نظام نيز از طريق اين سايت در دسترس خوانندگان و علاقه مندان است. مهندس غني زاده مدير روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان كرمان ، در سفر به يزد ضمن بازديد از واحد روابط عمومي سازمان يزد در زمينه شيوه هاي ارتقاء فعاليت هاي مربوطه به رايزني پرداخت. گفتني است واحدهاي روابط عمومي سازمان هاي نظام مهندسي ساختمان استان هاي چهارمحال و بختياري،اصفهان ،كرمان و يزد عضو منطقه 5 شوراي هماهنگي روابط عمومي سازمان هاي نظام مهندسي ساختمان كشور هستند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]دکتر آخوندی : پیوند نظام مهندسی و نظام اجرایی نیاز به ظرافت دارد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۰۸:۵۸ تعداد بازدید: 249


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از واحد مرکزی خبر، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه آزاد راهها برای افزایش ایمنی تاکید کرد: در زمینه ساخت آزاد راهها از سرمایه گذاران به هر نحوه اعم از صندوق سرمایه گذاری، اشخاص داخلی و خارجی ویا هر شکل دیگر استقبال می کنیم و حتی حاضریم حاشیه آزاد راه را در مشارکت واگذار کنیم زیرا اتکا به اعتبارات دولتی موجب زمان بر شدن اجرای پروژه ها خواهد شد.
وی افزود: بهمن 92دستور دادم تمام راههای کشور از لحاظ ایمنی ارزیابی و تصمیم های لازم در مورد آن گرفته شود.
آخوندی اظهار داشت: دفاتر مهندسی اعم از مهندس مشاور و پیمانکار ، ثروت های ملی است و هموار در مسئولیت هایی که داشتم به این بخش حساس بودم. در حال حاضر نیز تا حد امکان نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکاران گام موثر برداشته شده است و پرداخت بقیه مطالبات را نیز پیگیری می کنم چرا که دفاتر مهندسی مشاور به خاطر مشکلات مالی نباید فرو بپاشد. وی افزود : کشور نیاز به نظام فنی و مهندسی دارد و بازنگری بنیادی در نظام مهندسی کشور اعم از فنی و اجرایی لازم است و پیوند نظام مهندسی و نظام اجرایی نیاز به ظرافت دارد که به زودی راهکارهای اساسی در این زمینه ارائه می شود. آخوندی یاد آور شد: در بحث انبوه سازان باید به دو نکته مهم توجه داشت، نخست اینکه انبوه سازی شغل و حرفه است که باید صنف داشته باشد و نکته دوم اینکه انبوه سازان باید از نظام مهندسی کشور تبعیت کنند. وی توضیح داد: در صنف انبوه ساز هر کسی، اعم از مهندس و غیر مهندس می تواند وارد شود اما باید در انجام کار، یا خودش تخصص داشته باشد، یا از مهندسان دارای صلاحیت استفاده کند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کار ساخت مسکن مهر انبوه سازان پیمانکار مسکن مهر شدند، درحالی که انبوه ساز کسی است که ریسک سرمایه گذاری را می پذیرد و انبوه سازی باید از پیمانکاری جدا شود. وی افزود : قانون نظام مهندسی این اجازه را می دهد که استاندارد را در برخی مصالح ساختمانی اجباری و از آزمایشگاه های واجد شرایط این موضوع را پیگیری کنیم.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]مهندس عامری خبر داد : اعلام آمادگی نظام مهندسی برای تعامل با تشکل‌های ساختمان[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۱۲:۵۳ تعداد بازدید: 209


نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: براساس برآوردها مصالح ساختمانی بی کیفیت هنگام بارگیری 30 درصد پرت دارند. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس حجت الله عامری با اعلام این خبر درگفت وگو با خبرنگار «صما» اظهار داشت: سال 86 تفاهم نامه چهارجانبه ای بین وزارتخانه های وقت مسکن و شهرسازی، صنایع و معادن و نیز سازمان نظام مهندسی و سازمان ملی استاندارد منعقد شد که به موجب آن 32 قلم کالای ساختمانی مشمول استاندارد اجباری شدند. وی ادامه داد: اما از قرار معلوم مشکلات تامین اعتبار، اجرای این تفاهم نامه را کند کرد و بنابراین برای اجرای این تفاهم نامه لازم است که با فازبندی کردن آن، زمینه استانداردسازی اقلام پرمصرف ساختمانی ایجاد شود. اظهار تاسف از عدم پیش بینی ردیف های پایدار نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اظهار تاسف ازعدم پیش بینی ردیف های پایدار بودجه در موضوع استانداردسازی مصالح ساختمانی که به گفته وی باعث شده تحقق این هدف به تعویق بیفتد تصریح کرد: فرآیند استانداردسازی مصالح ساختمانی امری نیست که صرفا در یک دوره زمانی دنبال شود، بلکه این پروسه می بایست همیشه مورد توجه قرارگیرد.
وی گفت: این امر در مقطعی به صورت جدی مورد توجه دستگاه ها قرار گرفت و تفاهم نامه هایی نیز در این زمینه منعقد شد، سپس به وادی فراموشی سپرده شد، این در حالی است که این موضوع مهم می بایست به عنوان یک تکلیف قانونی به صورت روزانه دنبال شود. نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: برخی از واحدهای بزرگ تولیدی سیمان، فولاد و... کنترل مصالح ساختمانی را جزء وظایف روزمره و مسلم خود می دانند، این در حالی است که در واحدهای کوچک تر این پروسه جزء وظایف اصلی نیست.

مهندس عامری همچنین گفت:عدم کنترل مصالح ساختمانی وارداتی در مبادی ورودی کشور از جمله دیگر معضلات استاندارد کردن اقلام پرمصرف ساختمانی نظیر میلگرد است. وی تاکید کرد: اگر در فرایند تولید مسکن، اقلام پرمصرف و اصلی نظیر تیرآهن و پروفیل های فولاد، سیمان و... از استاندارد لازم برخوردار نباشند، دیگر حتی نمی توانیم راجع به کنترل کیفیت در صنعت ساختمان صحبت کنیم. مهندس عامری با بیان اینکه نمی توان منکر آن شد که در سالهای اخیر یک ارتقای نسبی در استانداردسازی مصالح ساختمانی داشته ایم اظهار داشت: در همه جای دنیا، سازمان هایی که مسئول استانداردسازی مصالح ساختمانی هستند برای تامین ردیف بودجه خود به دولت متکی نیستند. در کشور ما نیز چنین رویه ای می بایست اجرایی شود و در نهایت مصرف کنندگان مصالح ساختمانی، تولیدکننده ها و همچنین سازندگان باید به یک اجماع برای رسیدن به این هدف برسند. وی با بیان اینکه بار تامین مالی استانداردسازی مصالح ساختمانی می بایست از روی دوش دولت برداشته شود اذعان داشت: در غیر این صورت این پروسه در مقاطع زمانی مختلف تحت تاثیر تامین مالی ممکن است به تعویق بیفتد و متاثر از ردیف های درآمدی دولت باشد. کمبود مصالح ساختمانی پرمصرف در برخی استان ها نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین درباره کمبود مصالح ساختمانی در برخی از استانها گفت: در بعضی از استان ها فقر معادن تولیدکننده شن و ماسه باعث شده که کنترل کیفی مصالح ساختمانی تحت الشعاع این امر قرار گیرد که برای رفع این مشکل لازم است تسهیلات موردنظر در اختیار کارخانجات، شرکت ها و... قرار بگیرد تا آنها به صورت توامان هم از فناوری های نوین بهره ببرند و هم در جهت تولید مصالح استاندارد گام بردارند. مهندس عامری با بیان اینکه یکی از چالش های صنعت ساختمان، هدررفت مصالح ساختمانی است تاکید کرد: براساس شواهد و آمارهای موجود در صنعت ساختمان حدود 30 درصد پرت مصالح داریم، این درحالی است که این عدد در کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است.
وی با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال در بسیاری از مواقع پس از اتمام عملیات ساختمانی انبوهی از مصالح ساختمانی قابل بازیافت تولید می شود که تحت عنوان نخاله ساختمانی دفع می شوند، این در حالی است که تولید مصالح ساختمانی هزینه بر است و می بایست با بهینه سازی مصرف آن حجم پرت مصرف را کاهش دهیم.

مهندس عامری بخش عمده ای از پروسه مذکور را متوجه عدم استانداردسازی مصالح ساختمانی دانست و همچنین گفت: علاوه بر این در حوزه حمل مصالح ساختمانی نیز می بایست استانداردهای حمل مصالح رعایت شود. وی گفت: به عنوان مثال، آجر به عنوان یکی از اقلام پرمصرف ساختمانی از لحاظ حمل دچار مشکلات زیادی است؛ به طوری که حمل غیراصولی آن در زمان اجرای پروژه های ساختمانی و نیز نگهداری نادرست آن در کارگا ه های ساختمانی باعث می شود که حجم زیادی از این محصول تبدیل به مصالح پرت شود. الزامات بهینه سازی مصرف انرژی درساختمان ها


نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین در ادامه گفت وگوی خود با سایت «صما» با اشاره به اینکه صرف جویی مصرف انرژی ازجمله خط مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است گفت: بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان و عملیاتی کردن مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان نیاز به یکسری الزامات نظیر استانداردسازی مصالح ساختمانی، آموزش نیروی انسانی و... دارد که متاسفانه در این زمینه ها تاکنون فعالیت جدی صورت نگرفته است. مهندس عامری تحقق موضوع صرفه جویی انرژی در ساختمان ها را مشروط به دگرگونی اساسی در صنعت ساختمان دانست و گفت: برای تغییر و تحول در صنعت ساختمان حداقل به دو دهه زمان نیاز داریم، چرا که حتی درکشورهای اروپایی که بسترهای لازم را دارند برای تحقق موضوع صرفه جویی انرژی در ساختمان ها حدود سه دهه زمان اختصاص دادند.


وی گفت: در حال حاضر کارخانجات و کارگاه های تولیدکننده مصالح ساختمانی سالهاست که به روش های سنتی تولیدات خود را دنبال می کنند و به عنوان مثال آجر به عنوان یکی از اقلام پرمصرف ساختمانی با بالاترین هدررفت انرژی تولید می شود و بنابراین تا زمانی که به روش های نوین و مطابق با استانداردهای روز، مصالح ساختمانی تولید نشوند، نمی توانیم در موضوع صرفه جویی مصرف انرژی ساختمان ها به اهداف مورد نظر خود دست یابیم. مهندس عامری با بیان اینکه فرهنگ سازی و نیز سرمایه گذاری از دیگر پیش شرط های لازم بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان هاست خاطر نشان کرد: یارانه هایی که دولت به بخش انرژی داده است، از جمله دلیل عدم توجه به موضوع صرفه جویی انرژی در ساختمان ها بوده است. در واقع در کشور ما ارزان بودن انرژی باعث شده که مزایای استفاده از طرح های مهندسی برای بهینه سازی مصرف انرژی درساختمانها نادیده گرفته شود. وی همچنین درباره مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان گفت: در بحث ایمنی و آموزش کارگران ساختمانی خوب عمل نکرده ایم و علی رغم اینکه مقرر شده بود که دولت از سال 86 کارگران ساختمانی را آموزش دهد، به دلیل مشکلات اعتباری متاسفانه این طرح متوقف ماند. مهندس عامری افزود: یکی از مشکلات صنعت ساختمان، عدم آموزش کارگران ساختمانی است البته در برخی از موارد، دست اندرکاران یک پروژه در حد بضاعت خود، کارگران پروژه های تحت مدیرت خود را آموزش می دهند.
بالاترین حوادث ساختمانی در پروژه های کوچک است

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در عین حال از جمله دیگر دلایل حوادث ساختمانی را ناشی از حجم بالای پروژه های کوچک ساختمانی دانست و گفت: با توجه به اینکه پروژه های کوچک ساختمانی توسط شرکت های بزرگ ساختمانی اجرایی نمی شود و عمدتا افراد فاقد تخصص این پروژه ها را مدیریت می کنند، درنتیجه حجم حوادث ساختمانی دراین پروژه ها به مراتب بالاتر است. وی درعین حال به اظهار نظر درباره میانگین عمر مفید ساختمانها در کشورمان پرداخت و تاکید کرد: عمر مفید ساختمان ها در استان های مختلف متفاوت است و اینکه می گویند عمر مفید ساختمان ها در کشور ما به صورت میانگین 25 سال است، ادعایی است که می بایست به اثبات برسد. مهندس عامری تاکید کرد: از جمله دلایل کاهش عمر مفید ساختمان ها در کشور ما تخریب زودهنگام ساختمان ها به دلیل گران شدن قیمت زمین و ارزش افزوده ناشی از آن است. وی ادامه داد: می بایست یک کار آماری دقیقی صورت بگیرد تا مشخص شود به صورت دقیق عمر مفید ساختمان ها در کشور ما چقدراست و من بعید می دانم که عمر مفید ساختمان های ما 30 سال باشد. نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم به سطح استانداردهای بین المللی در این زمینه برسیم لازم است بسترهای مربوطه نظیر استاندارد مصالح ساختمانی، آموزش، کارگران ساختمانی و... دست یابیم.
اعلام آمادگی نظام مهندسی برای همکاری با تشکل های ساختمانی

مهندس عامری علاوه براین درباره چالش های بین سازمان های نظام مهندسی و کاردانی گفت: تمامی تشکل ها و اصناف ساختمان برای اینکه بتوانند اهداف این صنعت را عملیاتی کنند می بایست یک تعامل مثبتی با هم داشته باشند و نظام مهندسی کشور به عنوان یکی از ارکان اصلی ساخت و ساز آماده ایجاد برقراری این تعامل است. وی با بیان اینکه این نگاه در هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی به شدت جدی است گفت: به عنوان مثال به زودی قرار است نظام مهندسی با تشکل های مختلفی نظیر انجمن زلزله، بتن و... نشست های مشترکی را برقرار کند. بر این اساس سایر تشکل ها مربوطه نیز می توانند با برقراری ارتباط با سازمان، شرایط همکاری دوجانبه را فراهم کنند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]بزرگداشت طراح پارک ساعی در موزه هنرهای معاصر[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۱۴:۴۶ تعداد بازدید: 46


بزرگداشت حسین محجوبی نقاش و معمار برجسته معاصر و نمایش مرد خاکستری به کارگردانی ورنرهرتزوگ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، به مناسبت هشتاد و چهارمین سال تولد حسین محجوبی نقاش برجسته معاصر، مراسم بزرگداشتی روز جمعه دوم خردادماه از ساعت 4 بعداز ظهر با حضور استادان وهنرمندان به همراه نمایش تعدادی از آثار این هنرمند با همکاری نگارخانه آشیان نقش ومهر وموسسه ایده در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصرتهران برگزار می شود.

در این مراسم فیلم مستند زندگی حسین محجوبی با عنوان ˈدلواپس درختان بومˈ ساخته علی محمد مسیحا، نمایش تعدادی از آثاراین هنرمند با عنوان مرور 60 سال با دنیای محجوبی وجلسه نقد و بررسی آثار با حضور هادی سیف از منتقدان ونویسندگان هنری وعباس مشهدی زاده از هنرمندان ومدرسین هنرهای تجسمی برگزار می شود.
حسین محجوبی متولد 1309می باشد. وی در سال 1338 از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل وعلاوه بر نقاشی در عرصه معماری ، پارک سازی وفضای سبز فعالیت داشته است طراحی پارک ساعی در تهران از آثار این هنرمند در این زمینه است. محجوبی نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در سال 1337 در باشگاه معلمان مهرگان تهران برپا کرد وتا به امروز بیش از 40 نمایشگاه انفرادی در گالری های صبا، سیحون، فرهنگستان هنر، گالری سیروس در پاریس، گالری سن پل و بنسگون در استکهلم و... بر پا کرده است، همچنین آثار این هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران وگالری آشیان نقش ومهر (آتلیه نقاش) به نمایش در آمده است.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]رئیس جمهور در جمع معاونین و مدیران وزارت راه و شهرسازی : امسال باید سال رونوق اقتصادی باشد / دولت نباید مسکن ساز باشد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۱۴:۵۴ تعداد بازدید: 62


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از خبرگزاری فارس ، دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از نشست با معاونین و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از مرکز پایش و کنترل زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی اظهارداشت: پیگیری لحظه‌ای وضعیت و فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف این وزارتخانه کار بسیار ارزشمندی است چرا که ما باید اطلاعاتمان به روز بوده و بتوانیم این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم. رییس‌جمهوری همچنین در تشریح نشست با وزیر، معاونین و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت: در این جلسه مباحث کلی در زمینه فعالیت‌های بخش‌های مختلف این وزارتخانه از جمله مسکن، راه، شهرسازی، ریلی، ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای و هوایی و اقداماتی که باید در جهت توسعه و ارتقاء این بخش ها به انجام برسد مطرح شد.

روحانی با بیان اینکه دولت بر این موضوع که امسال باید سال رونق اقتصادی در کشور باشد تاکید دارد، افزود: وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه های تاثیر گذار در این زمینه است و می تواند با آماده کردن زیر ساخت ها در بخش های مختلف اشتغال و تحول ایجاد کند. رییس‌جمهوری تصریح کرد: دولت برای اشتغال دانشجویان و جوانان تحصیل کرده برنامه داشته و این برنامه‌ها را پیگیری خواهد کرد. وی با اشاره بر ضرورت گسترش شبکه ریلی کشور، گفت: باید در جهت اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه، دوخطه و برقی کردن خطوط ریلی داخلی تلاش کنیم و ان شاءالله این اقدامات در دولت یازدهم عملیاتی خواهد شد. رییس‌جمهوری افزود: امروز از طریق شبکه ریلی کشور سالانه 32 میلیون تن بار جابجا می شود که این میزان در آینده باید به حدود 200 میلیون تن برسد که در این راستا باید زمینه‌ها و شرایط لازم را فراهم کنیم. روحانی با اشاره به مصرف بالای سوخت در حمل و نقل جاده‌ای، استفاده از شبکه ریلی را ارزان، سالم و بهینه توصیف کرد. وی با بیان اینکه در این جلسه بر لزوم ایجاد جاده های امن و نیز اصلاح راه های موجود در کشور تاکید شد، گفت: مردم برای انجام بسیاری از امور و سفرهای خود نیاز به جاده های امن دارند. روحانی همچنین با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل هوایی، تعداد صندلی های موجود با جمعیت کشور متناسب نیست، گفت: باید در زمینه تقویت این بخش و نوسازی ناوگان هوایی تلاش کنیم تا خوشبختانه در شرایط بعد از توافق ژنو اقدامات در این راستا آغاز شده است. رییس‌جمهوری با اشاره به تصمیمات دولت در سفر به استان های جنوبی کشور برای توسعه بنادر و شکوفایی سواحل جنوبی، ادامه داد: در این راستا باید شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود. روحانی همچنین با اشاره به ضرورت مکان یابی برای ایجاد شهرهای جدید و برنامه ریزی و مطالعه در خصوص جابجایی پایتخت از تهران بر لزوم نظارت بر توسعه شهرها و کیفیت ساخت و ساز مسکن در کشور تاکید کرد. رییس‌جمهوری با بیان اینکه به دنبال تعامل سازنده با دنیا هستیم، گفت: امروز توانمندی های زیادی برای مشارکت در ساخت مسکن در کشورهای همسایه وجود دارد که در این زمینه باید شرکت های خصوصی کشورمان فعال شوند. وی همچنین با اشاره به خدمات و پیشرفت های فراوانی که توسط سازمان هواشناسی صورت می گیرد، گفت: اقدامات و تلاش‌های هواشناسی می تواند موجب نجات جان انسان ها و حفظ منابع و محصولات شده و زمینه را برای مقابله با مشکلات طبیعی فراهم کند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ریزی دولت برای ایجاد شرایطی در جهت استفاده بیشتر بین المللی از فضای هوایی کشور تصریح‌کرد: مطمئناً مسیر هوایی ایران برای اتصال شرق به غرب و حتی شمال به جنوب مسیری ارزان تر است و در این راستا می توانیم تسهیلاتی فراهم کنیم که از فضای هوایی ایران استفاده بیشتری شود. روحانی اظهار امیدواری کرد تا با توافق نهایی با غرب مشکلاتی که در این راستا وجود دارد نیز برطرف شود.


سایت فرارو هم گزیده سخنان رئیس جمهور را به این شرح بازتاب داد: مبنای حرکت دولت در سال 93 اشتغال زایی بوده و ایجاد اشتغال یکی از اهداف اساسی ما خواهد بود.
امروز برای مردم ایران سفر با وسایل نقلیه شخصی یکی از ضرورت‌های زندگی به شمار می‌رود و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد و در این خصوص باید تسهیلات و امکانات مناسب را فراهم کنیم.

اگر می‌خواهیم در کشور اقدامی انجام شود، باید با رضایت و آمادگی مردم صورت پذیرد و دولت نمی‌تواند با نظر اکثریت مردم مخالفت کند بلکه باید مردم را همراه گرداند.

دولت در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از مردم خواست تا کسانی که نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند ثبت‌نام نکنند، دولت از محل این صرفه‌جویی و انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی توانست کمک وسیعی به بخش سلامت ارائه کند و امروز اقدامات بسیار گسترده‌ای در جهت ارائه امکانات بهداشتی و درمانی و بیمه به مردم انجام می‌شود.

دولت در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نه راه دولت گذشته را ادامه داد و نه خواست کاری کند که مردم با آن مخالف باشند؛ چراکه معتقد است باید فرهنگ کاهش مصرف برای مردم تبیین و از سوی آنان پذیرفته شود.

با شیوه‌ای که امروز برای ساخت و سازها در کشور انجام می‌شود، منابع و امکانات گسترده‌ای اتلاف خواهد شد در حالی که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا از فضا و امکانات موجود به نحوی که کمترین اتلاف انرژی را در پی داشته باشد، به طور صحیح استفاده کنیم.

باید مکان‌یابی برای ساخت ساختمان‌ها با نظارت‌های دقیق باشد تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

مسکن مهر بزرگترین خسارت را در ایجاد وضعیت تورمی به کشور وارد کرد در حالی که دولت نباید مسکن‌ساز باشد بلکه تنها شرایط را برای مسکن‌دار شدن مردم فراهم کند.

برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات برای جابجایی پایتخت باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد، تهران همواره به عنوان مرکز تجاری، اقتصادی و دانشگاهی کشور باقی خواهد ماند اما باید تلاش کنیم تا بار سیاسی این شهر کاهش یابد.

باید شبکه ریلی کشور در جهت توسعه مراودات تجاری و استفاده دیگر کشورها از جمله همسایگان از این مسیر برای جابجایی کالا را گسترش دهیم توسعه شبکه ریلی در کشور یکی از تصمیمات دولت تدبیر و امید است چرا که این کار مطمئناً به نفع همه مردم و توسعه تجارت خواهد بود.

مذاکرات ایران با 1+5 با وجود دشواری‌هایی که وجود دارد، ان‌شاءالله در نهایت به توافق خواهد رسید، چراکه مصلحت همگان در توافق و بازی برد - برد است، جمهوری اسلامی ایران هرگز نخواسته به دنیا دروغ بگوید و امروز نیز به دنبال آن نیست.




هدف جمهوری اسلامی ایران فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بوده و آن را دنبال خواهد کرد و این حق مردم را پیگیری می‌کند اما در عین حال می‌خواهد تا در روند گفت‌وگو به تفاهم مشترک که به نفع همگان است، برسد.

البته این بدان معنا نیست که ملت ایران از تحریم ها هراسی داشته باشد؛ این ملت در هر شرایطی ایستادگی و مقاومت خواهد کرد و آنچه برای دولت مهم است منافع مردم، انقلاب و امنیت ملی کشور است.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]سیاستهای کلی جمعیّت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ - ۱۱:۳۵ تعداد بازدید: 40


برنامه‌ريزي‌هاي جامع متناسب با سياست‌هاي جمعيّتي انجام گيرد/ اهميّت مقوله جمعيّت در اقتدار ملّي و پیشرفت و ضرورت جبران كاهش نرخ رشد جمعيّت/رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و تربيت نسل صالح و كارآمد . به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. متن ابلاغیه رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با عنايت به اهميّت مقوله جمعيّت در اقتدار ملّي؛ و با توجه به پويندگي، بالندگي و جواني جمعيّت كنوني كشور به عنوان يك فرصت و امتياز؛ و در جهت جبران كاهش نرخ رشد جمعيّت و نرخ باروري در سال‌هاي گذشته، سياست‌هاي كلي جمعيّت ابلاغ مي‌گردد. با در نظر داشتن نقش ايجابي عامل جمعيّت در پيشرفت كشور، لازم است برنامه‌ريزي‌هاي جامع براي رشد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور متناسب با سياست‌هاي جمعيّتي انجام گيرد. همچنين ضروري است با هماهنگي و تقسيم كار بين اركان نظام و دستگاه‌هاي ذيربط در اين زمينه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گيرد و نتايج رصد مستمر اجراي سياست‌ها گزارش شود.
سيّدعلي خامنه‌اي
30/اردیبهشت/1393
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم
«سياست‌هاي كلي جمعيّت»
1- ارتقاء پويايي، بالندگي و جواني جمعيّت با افزايش نرخ باروري به بيش از سطح جانشيني.
2- رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، كاهش سن ازدواج و حمايت از زوج‌هاي جوان و توانمندسازي آنان در تأمين هزينه‌هاي زندگي و تربيت نسل صالح و كارآمد.
3- اختصاص تسهيلات مناسب براي مادران بويژه در دوره بارداري و شيردهي و پوشش بيمه‌اي هزينه‌هاي زايمان و درمان ناباروري مردان و زنان و تقويت نهادها و مؤسسات حمايتي ذي‌ربط.
4- تحكيم بنيان و پايداري خانواده با اصلاح و تكميل آموزش‌هاي عمومي در باره اصالت كانون خانواده و فرزند پروري و با تأكيد بر آموزش‌ مهارت‌هاي زندگي و ارتباطي و ارائه خدمات مشاوره‌اي بر مبناي فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي- ايراني و توسعه و تقويت نظام تأمين اجتماعي، خدمات بهداشتي و درماني و مراقبت‌هاي پزشكي در جهت سلامت باروري و فرزندآوري.
5- ترويج و نهادينه‌سازي سبك زندگي اسلامي- ايراني و مقابله با ابعاد نامطلوب سبك زندگي غربي.
6- ارتقاء اميد به زندگي، تأمين سلامت و تغذيه سالم جمعيّت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، بويژه اعتياد، سوانح، آلودگي‌هاي زيست محيطي و بيماري‌ها.
7- فرهنگ سازي براي احترام و تكريم سالمندان و ايجاد شرايط لازم براي تأمين سلامت و نگهداري آنان در خانواده و پيش‌بيني ساز و كار لازم براي بهره‌مندي از تجارب و توانمندي‌هاي سالمندان در عرصه‌هاي مناسب.
8- توانمندسازي جمعيّت در سن كار با فرهنگ سازي و اصلاح، تقويت و سازگار كردن نظامات تربيتي و آموزش‌هاي عمومي، كارآفريني، فني ـ حرفه‌اي و تخصصي با نيازهاي جامعه و استعدادها و علايق آنان در جهت ايجاد اشتغال مؤثر و مولّد.
9- باز توزيع فضايي و جغرافيايي جمعيّت، متناسب با ظرفيت زيستي با تأكيد بر تأمين آب با هدف توزيع متعادل و كاهش فشار جمعيّتي.
10- حفظ و جذب جمعيّت در روستاها و مناطق مرزي و كم تراكم و ايجاد مراكز جديد جمعيّتي بويژه در جزاير و سواحل خليج فارس و درياي عمان از طريق توسعه شبكه‌هاي زيربنايي، حمايت و تشويق سرمايه‌گذاري و ايجاد فضاي كسب و كار با درآمد كافي.
11- مديريت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سياست‌هاي كلي جمعيّت با تدوين و اجراي ساز و كارهاي مناسب.
12- تشويق ايرانيان خارج از كشور براي حضور و سرمايه گذاري، و بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي آنان.
13- تقويت مؤلفه‌هاي هويت‌بخش ملي (ايراني، اسلامي، انقلابي) و ارتقاء وفاق و همگرايي اجتماعي در پهنه سرزميني بويژه در ميان مرزنشينان ؛ و ايرانيان خارج از كشور.
14- رصد مستمر سياست‌هاي جمعيّتي در ابعاد كمّي و كيفي با ايجاد ساز و كار مناسب و تدوين شاخص‌هاي بومي توسعه انساني و انجام پژوهش‌هاي جمعيّتي و توسعه انساني.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]عکسی که یک نظام را ناامید کرد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ - ۱۱:۴۴ تعداد بازدید: 159


عکس دیدار همافران با امام خمینی در جریان انقلاب اسلامی در سال 57، تصویری بود که دو روز پیاپی در صفحه نخست روزنامه کیهان منتشر شد؛ اتفاقی که در تاریخ مطبوعات بی‌سابقه بود. چرا این عکس جنجال آفرید؟
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل ازز خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عکس دیدار همافران با امام خمینی در جریان انقلاب، یکی از معروف‌ترین تصاویری بود که در روزهای منتهی به فروپاشی رژیم پهلوی منتشر شد. مرحوم حسین پرتوی، عکاس پیشکسوت انقلاب، با عکسی که روز 19 بهمن ماه 1357 از دیدار همافران با امام خمینی گرفت، نامش برای همیشه در تاریخ عکاسی ایران به ثبت رسید.

این عکس جدا از جنبه خبری خود، جنجال‌های بسیاری به وجود آورد و به عنوان یک سند برای یکی از مهم‌ترین اتفاقات انقلاب در تاریخ عکاسی ماندگار شد.

ماجرا از این قرار بود که روزنامه کیهان روز 19 بهمن ماه 1357 خبر دیدار و بیعت پرسنل نیروی هوایی با امام را به همراه عکسی از این دیدار در صفحه اول خود منتشر کرد؛ خبری که پس از انتشار، واکنش دولت بختیار را در پی داشت. دولت خبر را تکذیب کرد، عکس را دستکاری و مونتاژ شده دانست و دستور دستگیری حسین پرتوی صادر کرد.
عکس منتشر شده، همافران نیروی هوایی ارتش را در لباس رسمی و از پشت سر نشان می‌داد که با حضور در مدرسه علوی که محل اقامت امام خمینی در آن روزها بود، به ایشان احترامی نظامی گذاشته و با او بیعت کرده‌اند. گویا آن روز همافران صبح زود با لباس‌های رسمی‌شان به مدرسه علوی تهران رفته بودند و پس از سخنرانی امام، با قرائت قطعنامه‌ای بیعت خود را رسمی کرده بودند.

امام به خبر تکذیب خبر توسط دولت واکنش نشان داد و دیدار خود با همافران را تایید کرد. تایید عکس و خبر توسط امام، حمله گارد شاهنشاهی به پادگان نیروی هوایی و حمایت مردم و تظاهرات آن‌ها را در پی داشت.

پس از تایید خبر از سوی امام، دولت دستور شناسایی همافران را صادر کرد و مردم را وادار می‌کرد در خیابان کارت شناسایی ارائه کنند. اینجا بود که اهمیت عکس حسین پرتوی بیش از پیش مشخص شد. زاویه‌ای که این عکاس برای گرفتن عکس انتخاب کرده بود، از هوش عکاس برای گرفتن چنین عکسی در چنین شرایطی حکایت می‌کرد.
در این عکس، امام خمینی در مرکز قرار گرفته و چهره هیچ‌ یک از همافران دیده نمی‌شود و احترام نظامی و بیعت آن‌ها که مهم‌ترین جنبه این دیدار بود به زیبایی به تصویر کشیده شده است.
در روزهایی که جریان انقلاب به حمایت ارتش نیاز داشت، همافران نیروی هوایی با دیدارشان تاثیر بزرگی بر پیروزی این جریان داشتند، اما این دیدار که در شرایط دشوار و نفس‌گیر روزهای پایانی رژیم پهلوی اتفاق افتاد نیازمند ثبت شدن بود. باید سندی از این اتفاق وجود می‌داشت تا ناامیدی دولت بختیار را برای سرکوب انقلاب کامل کند. عکس حسین پرتوی این سند را در اختیار انقلاب گذاشت.

حسین پرتوی خود درباره خاطره آن روز گفته بود:«یک روز قرار بود به نفع دولت مهندس بازرگان راهپیمایی شود و هر کدام از همکاران به طرفی رفتند. من مامور شدم به مدرسه علوی و تا رسیدم، دیدم آنجا خلوت است و یک نفر از دفتر امور مطبوعات دستور خروج همه عکاسان را اعلام کرد و گفت که همه عکاس‌ها را از اینجا بیرون کنید. متوجه شدم که باید خبری باشد و دیدم درب کناری مدرسه باز شد و تعدادی افسر نیروی هوایی با لباس فرم وارد حیاط شدند. به من تاکید کردند که اجازه نداری عکس بگیری!


گفتم که بگذارید بدون اینکه چهره‌ای از کسی معلوم باشد عکس بگیرم و گرنه اگر این سند نباشد چگونه می‌خواهید ثابت کنید که این‌جا چه گذشته است. بالاخره قبول کردند و مرا تحویل دو نظامی دادند تا اگر کسی رو به دوربین کرد این دو نگذارند که من عکس بگیرم و... چون هنوز دولت بختیار سر کار بود، نگران بودند که شناسایی شوند و دولت مجازاتشان کند. عکس را گرفتم و تا خود روزنامه دویدم و عکس در صفحه اول روزنامه چاپ شد.»
به گزارش ایسنا، حسین پرتوی متولد سال ۱۳۲۱ در اردبیل بود. او پس از گذراندن دوران کودکی به همراه خانواده خود به تهران مهاجرت کرد و پس از گذراندن دوران تحصیل در روزنامه کیهان مشغول به کار شد. در سال ۱۳۳۸ نیز به صورت حرفه‌ای با عکاسی ورزشی کار خود را شروع کرد و طی سال‌های جنگ ایران و عراق به عنوان دبیر سرویس عکس روزنامه‌ کیهان فعال بود.

او پس از ۳۱ سال کار در روزنامه‌ کیهان در ۲۷ شهریور ۱۳۶۸ بازنشسته شد و به دلیل دوستی و علاقه‌ای که به پروفسور حسابی داشت با قسمت فرهنگی بنیاد حسابی همکاری خود را شروع کرد.

از جمله آثار این هنرمند می‌توان به عکس مربوط به بسته شدن فرودگاه توسط نظامیان به فرمان بختیار در ۴ بهمن ماه ۱۳۵۷، عکس مربوط به اعدام سران حکومت پهلوی در دبیرستان‌های علوی و رفاه، عکس مربوط به ورود امام خمینی (ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و عکس مربوط به بیعت همافران با امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۵۷اشاره کرد.
پرتوی همچنین برگزاری چندین نمایشگاه عکس با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس، دریافت لوح تقدیر از نخستین جشنواره تخصصی مطبوعات ورزشی در ایران، دریافت لوح و تندیس از دومین همایش تجلیل از فجرآفرینان عاشورایی- بهمن ۱۳۸۵، دریافت لوح و مدال در همایش راویان نور و بزرگداشت عکاسان انقلاب - بهمن ۱۳۸۶ و دریافت تقدیرنامه از فرماندهی نیروی هوایی ارتش در آستانه بیست و نهمین سالروز بیعت همافران با امام خمینی (ره) - بهمن ۱۳۸۶ را در کارنامه‌ هنری خود دارد.
عکس معروف بسته شدن فرودگاه توسط نظامیان، عکس اعدام سران حکومت پهلوی و تصویر ورود امام به ایران در 12 بهمن از عکس‌های معروف دیگر حسین پرتوی در جریان انقلاب است.
این عکاس روز 28 اردیبهشت ماه امسال پس از تحمل یک دوره بیماری سخت در 72 سالگی درگذشت. یاداشت: سمیرا زال‌پور، خبرنگار ایسنا
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]مهندس ترکان: پرورش پیمانکاران توسعه دهنده به زمان نیاز دارد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ - ۱۲:۰۴ تعداد بازدید: 54


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه پیش شرط جایگزینی دولت چابک و سیاست گذار، به جای دولت متصدی، حرکت به سمت سرمایه گذاری های خصوصی است، اظهار داشت: با این رویکرد در حوزه پیمانکاری نیز می بایست تغییرات اساسی صورت بگیرد؛ به طوری که پیمانکاران می بایست توسعه دهنده شوند. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس اکبر ترکان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی صما، ضمن اعلام مطلب فوق خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور دیگر با بودجه نفتی به حرکت در نمی آید و دلیلش این است که با اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی نقش دولت در اقتصاد کشور کاملا تغییر کرده است. وی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که دولت فربه، کم تحرک و متصدی به دولت کوچک، چابک و سیاست گذار تبدیل شود. این در حالی است که در شرایط فعلی، هنوز بسیاری از بخش های دولت فربه است و بخش های متصدی اش بسیار زیاد است. مشاور عالی رئیس جمهوری با بیان اینکه در دولت قبل 500 هزار نیروی انسانی به بدنه دولت افزوده شد که این امر باعث شد پیکر دولت فربه تر شود، تاکید کرد: بنابراین اگر می خواهیم به سمت دولت چابک و سیاست گذار برویم می بایست به سمت سرمایه گذاری های خصوصی روی بیاوریم. وی ادامه داد: بر این اساس و با این رویکرد در پروژه های عمرانی، پیمانکاران می بایست به سمت توسعه دهندگی پیش بروند. بنابراین دیگر پیمانکاران نمی توانند به روال قبل پیمانکاری خود را ادامه دهند و دنبال پروژه هایی باشند که دولت به آنها پول بدهد و آنها هم پیمانکاری کنند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان ساخت: پیمانکار باید توسعه دهنده باشد و پیمانکاران توسعه دهنده سایر پیمانکاران را در حلقه خود قرار می دهند. وی با بیان اینکه تبدیل شدن پیمانکاران به توسعه دهنده یک کار بزرگ است، خاطرنشان ساخت: پیمانکاران عمومی و توسعه دهنده قادرند پروژه های بزرگ را با اتکا به سایر پیمانکاران جزء مدیریت کنند. مهندس ترکان ادامه داد: پرورش پیمانکاران توسعه دهنده به زمان نیاز دارد. این در حالی است که برخی شرکت ها می خواهند به یک باره پیمانکارعمومی شوند که این امر امکان پذیر نیست و می بایست شرکت ها زمان لازم را طی کنند تا به بلوغ لازم برسند. مشاور ارشد رئیس جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر برخی از شرکت های پیمانکار توسعه دهنده در کشور فعال هستند و می بایست شرایطی فراهم شود تا حجم این شرکت ها افزایش پیدا کند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]علت ریزش ساختمان در قم سرپیچی از دستورات مهندس بود[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ - ۱۲:۲۰ تعداد بازدید: 85


شهردار منطقه 3 قم گفت: رعایت نکردن اصول ایمنی در ساخت و ساز و سرپیچی از دستورات مهندس ناظر در عملیات ساختمان سازی منجر به فرو ریختن ساختمان مجاور شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید محمد موسوی‌منش با اشاره تخریب یک ساختمان در میدان نواب صفوی در حاشیه یک عملیات ساختمان سازی اظهار کرد: این پروژه که برای ساخت 9 طبقه شامل دو طبقه زیر زمین و هفت طبقه روی آن در سال 89 پروانه ساخت دریافت کرده بود در طی معامله‌ای به مالک دیگر واگذار شد.
وی افزود: مالک جدید این ملک با گزارش مهندس ناظر از 15 اسفندماه سال گذشته عملیات گودبرداری آن را آغاز کرد که در 21 فروردین ماه سال جاری گزارشی از سوی مهندس ناظر به شهرداری منطقه سه ابلاغ شد مبنی بر اینکه «ساختمان مذکور که در حال حاضر اقدام به گودبرداری کرده است نکات ایمنی را رعایت نکرده و هیچ مسئولیتی بر عهده اینجانب نیست» که با اعلام این گزارش شهرداری به مالک در 24 فروردین ماه سال جاری اخطار داد. شهردار منطقه سه قم ادامه داد: عملیات اجرایی این ساختمان که پس از یک دوره تعطیلی، مجددا آغاز شده بود حادثه تخریب یک ساختمان که در کنار این پرو‍ژه واقع شده بود را به دنبال داشت. وی بیان داشت:‌ پشت این ساختمان منطقه مسکونی با بافت قدیمی قرار دارد و کنار آن در مجاورت خیابان واحدهای تجاری واقع شده است که به دلیل رعایت نکردن اصول فنی در ساختمان سازی و اجرایی نکردن سازه نگهبان از سوی ملک در حال ساخت حادثه تخریب مغازه مجاور رقم خورد. موسوی‌منش با ابراز خرسندی از نداشتن تلفات جانی در این حادثه گفت: این واقعه تلفات جانی به دنبال نداشت ولی رعایت نکردن اصول ایمنی و سرپیچی از دستورات مهندس ناظر در ساخت و سازها ممکن است تبعات ناگواری را به دنبال داشته باشد. شهردار منطقه 3 قم خاطرنشان کرد:‌ در این پروژه ساختمانی مبحث 12 مقررات ملی ساختمان مبنی بر رعایت نکات ایمنی از سوی مهندس ناظر توسط مالک نادیده گرفته شد و امیدواریم با رعایت اصول ایمنی و تبعیت از دستورات مهندس ناظر در ساخت و سازها شاهد اینگونه حوادث نباشیم.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]جلسه ۱۷۵ شورای مرکزی امروز برگزار می شود[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ - ۰۸:۳۰ تعداد بازدید: 158


یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن جلسات شورای مرکزی از ساعت 14 الی 17 برگزار می شود . به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این جلسه که با حضور روئسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها برگزار می شود مهندس انصاری مدیر عامل شرکت کیسیون در موضوع ایمنی سخنرانی خواهد کرد. همچنین پس از این سخنرانی و سخنان پیش از دستور اعضای شورای مرکزی و روئسای استان ها و سخنان جاری مهندس ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بررسی و تصیوب تراز مالی منتهای به پایان سال 92 سازمان و بحث و بررسی در خصوص بودجه پیشنهادی سال 93 انجام می شود . در آخرین دستور کار جلسه 175 شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گزارش دبیرخانه اجلاس هفدهم هیات عمومی ارائه خواهد شد .
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران در مراسم تقدیر از پرسنل روابط عمومی: روابط عمومی سازمان نقش مشاور را ایفا می نماید[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ - ۰۸:۴۱ تعداد بازدید: 28


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، به مناسبت هفته روابط عمومی و ارتباطات درهفتاد و سومین جلسه هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران طی مراسمی از عملکرد پرسنل روابط عمومی سازمان قدردانی شد.
بر پایه این گزارش، در این مراسم مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران اظهار داشت: اولین برنامه روابط عمومی بر اساس برنامه و بودجه پیشنهادی هیأت مدیره در سال89 تدوین شد که نتایج مطلوبی نیز به همراه داشت و در طی سال های متوالی برنامه هایی بر اساس برنامه های هیأت مدیره تدوین و اجرا شد که در سال 92 برنامه ای در 13 محور تدوین شد که تهیه و جمع آوری بانک اطلاعاتی روابط عمومی ،ارتقاء دانش کارکنان روابط عمومی ، کارکنان سازمان و دفاتر نمایندگی ، ارتقاء روابط عمومی درون سازمانی و برون سازمانی ، ارتقاء جایگاه رابطین خبری در برنامه های سازمانی ، حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک و ارتقاء سایت سازمان ، تقویت نقش و جایگاه مهندس و سازمان در سطح جامعه ، فرهنگ سازی مقررات ملی ساختمان و ضوابط و شهرسازی از جمله این محورها بوده است. مهندس یاسر رضازاده با بیان اینکه توسعه زیرساخت های اطلاع رسانی از مهمترین فعالیت های روابط عمومی می باشد اظهار داشت: به منظور توسعه ابزارهای اطلاع رسانی در جهت انعکاس بهینه عملکرد سازمان وب سایت و خبرنامه سازمان با ساختار و فرمت جدید راه اندازی شد . وی افزود : تولید متوسط روزانه یک خبر، انتشار 200 اخبار در روزنامه ها و خبرگزاری های استان ،درج 390 خبر و اطلاعیه در وب سایت سازمان ، درج 12هزار تیزر شعارهای مقررات ملی ساختمان در رسانه های استان ،تهیه و تدوین انیمیشن با محوریت مقررات ملی ساختمان ،گفتگوی ویژه خبری در شبکه استانی ،برگزاری میزگرد خبری و انجام مصاحبه در شبکه استانی ، برگزاری گفتگوی رادیویی ، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی به متراژ 3هزار مترمربع در سطح استان و برگزاری همایش ها ،نمایشگاه ها و سمینارها ازاهم فعالیت های روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان می باشد. در ادامه این مراسم دکتر اصفهانی زاده عضو هیأت مدیره سازمان ضمن تقدیر و تشکر از کارکرد پرسنل روابط عمومی اظهار داشت: در بخش آموزش کارکنان برگزاری کارگاه های آموزشی دبیری جلسات برای آن دسته از کارکنان که دبیر گروه های تخصصی و کمیسیون ها را عهده دار هستند و آشنایی به این امر ندارند و می تواند افزایش راندمان جلسات را بهمراه داشته باشد. وی افزود :در گذشته روابط عمومی با اعضای هیأت مدیره رابطه نداشت ولی اکنون تعامل سازنده ای فی مابین روابط عمومی با هیأت مدیره صورت گرفته است . مهندس گران در ادامه اظهارداشت :در بخش فرهنگ سازی و تبلیغات فضای بین شهری اقدامات خیلی خوب صورت گرفت ولی داخل شهر اقدامی صورت نگرفت این در حالیست که فضای بسیار خوبی در شهرها برای فرهنگسازی 7 رشته ساختمانی وجود دارد . وی افزود : با توجه به اهمیت ارتباط میان مهندسان جهت تبادل اطلاعات و تجارت با افزودن تالار گفتگو در وب سایت سازمان می توان این امکان را برای مهندسان فراهم نمود . مهندس محمدی تاکامی عضو دیگر هیأت مدیره سازمان نیز گفت: نیاز سازمان به روابط عمومی بسیار زیاد است و باید از نظر تشکیلاتی و چارتی تغییراتی در جهت ارتقاء کارکرد روابط عمومی مطابق با نیازهای روز ایجاد نمائیم. وی در ادامه با بیان اینکه ابزارهای نظر سنجی باید مهیا گردد اظهار داشت: نظرسنجی ابزار بسیار مطلوبی جهت آگاهی از نظرات و پیشنهادات جامعه هدف در خصوص تصمیمات هیأت مدیره و همچنین بکارگیری این نظرات در اتخاذ تصمیمات می باشد. مهندس محمدی افزود: باتوجه به اینکه امور ورزشی و آموزش و ارزیابی پرسنل بلاتکلیف هستند و با توجه به ماهیت وجودی روابط عمومی می توان این کارها را به روابط عمومی سپرد. وی اظهار داشت :نظر به اینکه سازمان رویکردهای جدیدی در راستای اجرای قانون اتخاذ نموده است که تشکیل کمیسیون سوانح ، صدور شناسنامه فنی ملکی از جمله این اقدامات می باشد لذا با فرهنگ سازی عمومی می توان سریعتر به نتایج مورد نظر دست یافت. دکتر فیروزیان عضو هیأت مدیره سازمان با بیان اینکه روابط عمومی قلب تپنده سازمان می باشد اظهار داشت :در هر ساختاری روابط عمومی می تواند آن مجموعه را به عرش و یا به فرش برساند. وی افزود: باید نگاه به روابط عمومی وسعت داده شود و فضای مجازی فرصت کار بسیار زیاد دارد و باید با توجه به پتانسیل های موجود در جامعه مهندسی استان باید ابزارهایی نظیر نظرسنجی وتالار گفتمان را به وب سایت سازمان افزود وتشکیل کارگروه در این بخش می تواند راهگشا باشد. مهندس ساروی بازرس هیأت مدیره سازمان گفت: باتوجه به اهمیت وظایف عملکرد بازرسین و شورای انتظامی باید اطلاع رسانی در این بخش ها پررنگ تر شود. وی با اشاره به تابلوهای تبلیغاتی در استان اظهار داشت:بکارگیری تابلوهای تبلیغاتی در استان در فرهنگ سازی نقش بسزایی دارد لذا باید استفاده از این تابلوها فراگیر تر شود.


دکتر رمضانپور عضو دیگر هیأت مدیره سازمان اظهار داشت: روابط عمومی در نظام مهندسی از سال88 شروع شد و خیلی خوب پیشرفت کرد . وی گفت:به منظور گسترش فضای اطلاع رسانی سازمان باید پرسنل دفاترنمایندگی با حفظ سمت به عنوان رابط خبری اتخاب شوند تا بتوان اخبار دفاتر را نیز به نحو مطلوب انتقال دهیم و تا با اطلاع رسانی بهینه مأموریت روابط عمومی محقق شده و سازمان را به جایگاه اصلی خود برسد. مهندس تورج نائیج پور رئیس نظام مهندسی ساختمان نیز ضمن تشکر از پیشنهادات ارائه شده از راه اندازی سامانه نظرسنجی خبر داد و گفت :با توجه به اهمیت نظرسنجی قرارداد این سازمان صبح امروز منعقد شد . وی افزود: به منظور ساماندهی مناسب رابطین خبری نشستی با این پرسنل صبح روز شنبه 3 خردادماه در محل سازمان برگزار خواهد شد.


رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به جایگاه روابط عمومی اظهار داشت : روابط عمومی سازمان نقش مشاور رئیس سازمان را ایفا می نماید . گفتنی است در این مراسم گفتگوی تلفنی فی مابین مهندس نائیج پور ودکتر کاظمی دینان استاد برجسته ارتباطات صورت گرفت . دکتر کاظمی دینان در این گفتگو ضمن تبریک و گرامی داشت روز روابط عمومی و ارتباطات اظهار داشت:در عصر کنونی ارتباطات اهمیت ویژه ای دارد و بدون ارتباطات نمی توانیم به زندگی اجتماعی ادامه بدهیم و به اهداف خود برسیم و سازمانها اگر روابط عمومی را قبول نداشته باشند به اهداف خود دست نخواهند یافت.
در پایان این مراسم با اهداء لوح سپاس از زحمات پرسنل روابط عمومی تقدیر و تشکر شد.






 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]تلفات انرژی در سال ۹۰ معادل چند بشکه نفت است؟[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۵۵ تعداد بازدید: 22


براساس آمار و اطلاعات مرکز پژوهش های مجلس در سال 90 معادل 600 میلیون بشکه نفت خام تلفات انرژی داشتیم و این در حالی است حجم تولید نفت ایران در سال 90 به طور میانگین 2 میلیون 200 هزار بشکه بوده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، براساس اطلاعات و آمار منتشر شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص تلفات توزیع در مجاری عرضه سوخت مایع و انتقال گاز آمار دقیقی وجود ندارد اما با تقریب های ارائه شده می توان گفت معادل حدود ۰.۷ میلیون بشکه نفت خام در توزیع ماجرای عرضه سوخت مایع و معادل ۰.۳۶ میلیون بشکه نفت خام ، گاز در سال ۹۰ تلف شده است.
همچنین باید گفت به دلیل خطا در اندازه گیری مقدار گاز، گازهای هدر رفته،انشعابات غیر مجاز سالانه اختلافات قابل ملاحظه ای بین آمار گاز تحویلی شرکت ملی نفت به شرکت ملی گاز وجود دارد. این گزارش حاکی است در سال ۹۰ معادل ۴.۱۱ میلیون بشکه نفت خام اختلاف آماری در گاز تحویلی وجود دارد که مصارف این میزان مشخص نیست. براساس این گزارش همچنین در خصوص تلفات تبدیل نیروگاهی باید گفت به دلیل راندمان پایین نیروگاه های کشور اتلاف قابل ملاحظه ای در این بخش از انرژی کشور رخ می دهد. طبق آمارهای موجود در سال ۱۳۹۰ تلفات تبدیل نیروگاهی ۶۳.۱ درصد گزارش شده است که بالغ بر ۲۵۳ میلیون بشکه نفت خام بوده است. مرکز پژوهش های مجلس دراین گزارش تاکید کرده است از طریق تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی و بالابردن راندمان نیروگاهی می توان به راحتی از اتلاف انرژی در این بخش جلوگیری کرد. این گزارش حاکی است همچنین به دلیل انشعابات غیر مجاز و فرسودگی بخشی از شبکه توزیع برق در سال ۹۰ حدود ۲۳ میلیون بشکه نفت خام با درآمد ۲.۳ میلیارد دلار تلف شده است که در تراز نهایی سال ۹۰ به طور کلی حجم تلفات ۱۷۸.۶۹ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است. براساس این گزارش تلفات در زنجیره عرضه انرژی کشور مشتمل بر نفت، گاز طبیعی، برق در سال ۹۰ بیش از ۶۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده که ۲۱۵ میلیون بشکه معادل نفت خام از این رقم مجاز و مابقی غیر مجاز بوده است که با اصلاح ناکارامدی ها می توان از این مقدار تلفات غیر مجاز جلوگیری کرد. منبع : خبرگزاری فارس
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]دومین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان در قزوین آغاز بکار کرد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۵۶ تعداد بازدید: 22


دومین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان با موضوع ˈجستجوی فضاهای گمشده روز سه شنبه با حضور اساتید و دانشجویان معماری دانشگاه های کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)آغاز بکار کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، به نقل از ایرنا دبیر علمی این همایش در آیین گشایش آن گفت: نشست های اتاق فکر و شورای سیاستگزاری همایش ملی معماری و شهرسازی از مهر ماه سال گذشته برگزار و در نهایت فراخوان چکیده مقالات آن از تاریخ 20 دی ماه سال گذشته آغاز شد. رحیم هاشم پور افزود: در مرحله اول از فراخوان همایش در مجموع قریب 500 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این بین 320 چکیده جهت ارسال اصل مقالات توسط هیات داوران پذیرفته شدند. وی اضافه کرد: اصول 250 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این بین 135 مقاله با نظر هیات داوران پذیرفته شد. هاشم پور، ارزش های کیفی فضاها، هویت و پایداری فرهنگی، بازآفرینی فضاهای گمشده، فضاهای عمومی و مکان آفرینی، دفاع غیرعامل در فضاهای زیستی و محیط مصنوع و جلوه های نمادین را محورهای دومین دوره همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان ذکر کرد. دبیر علمی همایش معماری و شهرسازی افزود: این همایش براساس یک برنامه ریزی کلان و دراز مدت در دانشکده معماری و شهرسازی تدوین شده و به یاری خداوند متعال دانشکده تصمیم دارد که هر ساله براساس موضوعات مهم روز و مورد توجه حوزه معماری و شهرسازی در ایران برگزار نماید. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز در ادامه این همایش گفت: برگزاری چنین همایشی هم به ایجاد اعتقاد در سیاستمداران کمک می کند و هم نقش موثری در راهنمایی و کسب تجربه برای دانشجویان و علاقه مندان معماری و شهرسازی دارد. علی فرخزاد بر استفاده از ظرفیت های فنی و مهندسی استان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر حدود 240 مهندس شهرسازی در استان وجود دارند که باید از استعدادها و تجارب آنان بخوبی برای توسعه شهر استفاده شود که البته برنامه های خوبی هم در این زمینه ها آغاز شده است. وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز با همین رویکرد طی توافقی با شهرداری طرح کالبدی خیابان شهید انصاری با همکاری دو سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری اجرا خواهد شد. فرخزاد ادامه داد: مجموعه نظام مهندسی ساختمان استان با بروز کردن فعالیت های خود و بهره گیری از توانمندی های موجود، توانسته برای پنج سال متوالی رتبه برتر در اجرای مقررات ملی ساختمان را در کشور به خود اختصاص دهد که همین امر نشان از توان بالای مهندسین استان در انجام امور فنی و تخصصی دارد و چشم انداز و دورنمایی از حضور همه جانبه این متخصصان در تمامی امور مرتبط شهری را به نمایش می گذارد. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین افزود: چنانچه کارها و سایر امور مدیریتی شهر در دستان مهندسان و متخصصان قرار گیرد بی شک نتایجی شگرفی را با خود همراه خواهد داشت و رابطه متقابلی را با مردم خلق کرده و حافظ حقوق آنان در ایجاد یک زندگی ایمن توام با آرامش خواهد بود. اولین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان اردیبهشت ماه سال گذشته در قزوین برگزار شده بود.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]امضای تفاهم نامه نظام مهندسی آذربایجان­ شرقی و منطقه آزاد ارس[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۵۹ تعداد بازدید: 31


در راستای تحقق اهداف و سیاست­های کلان نظام مهندسی ساختمان در منطقه آزاد ارس تفاهم­ نامه­ ای فیمابین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان­شرقی و منطقه آزاد ارس امضاء و مبادله گردید. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مهندس چاوشی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندی های سازمان در ارائه خدمات مهندسی افزود سازمان استان با در اختیار داشتن نزدیک به 25 هزار نفر عضو در هفت رشته می­ تواند در ارتقاء کیفیت ساخت ­و ساز منطقه آزاد خصوصاً قسمت صنعتی نقش سازنده­ ای داشته باشد . مهندس عرب­باغی مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به افزایش سرمایه­ گذاری در منطقه آزاد عقد این تفاهم ­نامه را موجب رعایت عدالت حرفه­ ای و توسعه و پیشرفت خدمات مهندسی در منطقه دانست. براساس این تفاهم­ نامه که با امضاء طرفین مبادله گردید مقرر شد برای کلیه ساخت­وسازهای ساختمانی مسکونی – تجاری – خدماتی و صنعتی در منطقه آزاد ارس ماده 33 قانون نظام مهندسی اعمال شود.
در ضمن جهت تسهیل در امور مقرر شد دفتر نمایندگی جلفا و هادیشهر با ایجاد شعبه در شهر جلفا و هادیشهر نسبت به ارائه خدمات اقدام نماید.
لازم به ذکر است که در این تفاهم ­نامه در جهت حمایت از سرمایه­ گذاران منطقه تسهیلات ویژه ­ای در نظر گرفته شد.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]گزارش تصویری یکصدوهفتاد و پنجمین جلسه شورای مرکزی[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ - ۱۵:۳۸ تعداد بازدید: 271


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن جلسات شورای مرکزی برگزار شد . گزارش تصویری : http://www.irceo.net/gallery.aspx?id=479
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]دکتر قناعت خبر داد : تراز مالی منتهای به پایان سال ۹۲ شورای مرکزی تصویب شد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ - ۱۸:۰۸ تعداد بازدید: 111


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، دکتر قناعت خزانه دار شورای مرکزی گفت : در جلسه امروز شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تراز مالی منتهای به پایان سال 92 سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ارائه و پس از بحث و بررسی آن توسط اعضای شورای مرکزی به تصویب رسید . دکتر قناعت افزود : در این جلسه بررسی بودجه پیشنهادی شورای مرکزی در سال 1393 نیز صورت پذیرفت که پس از بحث و بررسی اعضای شورای مرکزی ادامه بررسی و تصویب آن به جلسه بعدی شورای مرکزی موکول شد .
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]در جلسه ۱۷۵ شورای مرکزی صورت گرفت : تشریح دستاوردهای شرکت کیسون در حوزه ایمنی[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ - ۱۰:۴۲ تعداد بازدید: 132


جلسه 175 شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که چهارشنبه هفته گذشته سی و یکم اردیبهشت ماه برگزار شد میزبان مهندس محمد رضا انصاری پایه گذار شرکت کیسون بود . به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، پایه گذار شرکت کیسون ضمن ابراز افتخار از حضور خود در جلسه شورای مرکزی گفت : شرکت کیسون تجاربی کسب کرده که برای مهندسی کشور و شرکت های این حوزه بسیار سودمند است . مهندس انصاری گفت : این شرکت در 30 ،20 و 10 سال اخیر در حوزه HSE ( ایمنی ) ، بهداشت ، محیط زیست از سال 1383 سازمان یافته عمل کرده و در حال حاضر 250 افسر ایمنی ماحصل تلاش سال های اخیر است . پایه گذار شرکت کیسون در این جلسه افزود: ما در حوزه کنترل کیفیت 20 سال تلاش کردیم و هم اکنون 300 مهندس در این حوزه در شرکت کیسیون فعالیت داشته و هم اکنون نیز در حوزه PMO و حوزه ساختمان سبز نیز مشغول کار هستیم که در موضوع ساختمان سبز آماده همکاری با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در ایجاد ساختمان های سبز در کشور هستیم. مهندس انصاری گفت : این شرکت در توسعه پایدار انسانی و بهبود فضای کارکنان و بهبود خدمات برای مجاورین پروژه های شرکت تعهداتی در نظر گرفته که برای آن سهمی از درآمدهای مالی منظور می شود . وی افزود : شرکت کیسون در حوزه تحقیق و پژوهش و آموزش نیز برنامه ریزی و عملکرد داشته که در سال گذشته بیش از 50 هزار نفر ساعت آموزش فنی و مدیریتی انجام شده است . پایه گذار شرکت کیسون با اشاره به آماره تلفات ناشی از بی توجهی ها به موضوع ایمنی در کارگاه های ساختمانی گفت : آمارها در ایران نشان می دهد که به ازای هر سه میلیون نفر ساعت یک کشته داریم که به دلیل عدم ثبت همه وقایع ساختمانی احتمالا این آمار بیشتر از سه میلیون نفر ساعت است . وی افزود : در آرژانتین به ازای هر 5 میلیون نفر ساعت ، در ترکیه به ازای هر 6 میلیون نفر ساعت ، در کره جنوبی به ازای هر 11 میلیون نفر ساعت ، در ایالات متحده آمریکا به ازای هر 18 میلیون نفر ساعت ، در شرکت توتال به ازای هر 22 میلیون نفر ساعت ، در اتحادیه اروپا به ازای هر 23 میلیون نفر ساعت و در سوئد و انگلیس به ازای هر 40 میلیون نفر ساعت یک کشته در کارگاه های ساختمانی وجود دارد. مهندس انصاری گفت : در شرکت کیسون نیز به ازای هر 9 میلیون ساعت یک حادثه داریم که در سال جاری به 12 میلیون نفر ساعت افزایش پیدا کرده که چهار برابر میانگین کشور است . وی با اشاره به ساماندهی ، نظارت و توسعه مقررات و آموزش در این شرکت گفت : کارگران ساختمانی در این 9 سال آموزش های مختلفی را دیده اند و در 3 سال اخیر به ازای هر 2500 واحد مسکونی یک نفر تلفات داشته ایم که با اجرای الزمات ایمنی در شرکت کیسیون هم اکنون به آمار به ازای هر 7800 واحد مسکونی یک تلفات رسیده ایم و عمده ترین پاداش ها در شرکت کیسون مربوط به حوزه رعایت ایمنی می شود . مهندس انصاری در پایان سخنان خود به سه پیشنهاد خود برای نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و افزود : در سازمان و در بالاترین سطح این نهاد موضوع کنترل HSE راه اندازی شود ، در پروژ های ساختمانی ناظرین مستقیم ساخت و سازها اضافه شوند و همچنین در حوزه گزارش گیری و صحت گزارشات از طریق کنترل بیشتر در کارگاه های ساختمان توجه کافی صورت پذیرد .
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خبر داد: اثرات مثبت کنترل مضاعف نظام مهندسی در عرصه و ساخت[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ - ۱۴:۲۹ تعداد بازدید: 110


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، دکتر سعید غفرانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه قواعد نظام مهندسی در صورتی که در چرخه ساخت وساز رعایت شود میزان حوادث در گود برداری کاهش می یابد،گفت: قانون نظام مهندسی به شکل ناقص اجرا می شود در صورتی که باید در فرایند ساخت وساز طراحی خوبی در 4 رشته انجام و سازنده ذی صلاح اقدام به ساخت وساز کند. وی در ادامه افزود: سازمان نظام مهندسی اعلام آمادگی برای همکاری می کند ولی متاسفانه عدم همکاری نهاد وسازمان های زیرربط از جمله شورای شهر ،شهرداری ها و مردم باعث ساخت وساز غیر فنی می شود. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه تصریح کرد: به کار گیری سرمایه های ملی از جمله مهندسان کشور باعث باعث کاهش آسیب های ساخت وساز می شود. غفرانی با اشاره به اینکه حضور کامل نظام مهندسی در چرخه ساخت وساز تنها 25 درصد است،گفت: کنترل نقشه های ساخت وساز و وجود سازنده ذی صلاح از جمله اقدامات این سازمان به شمار می رود. وی با بیان اینکه در 75 درصد باقی مانده حضور نظام مهندسی بسیار کم رنگ است گفت: متاسفانه نظام مهندسی در ساختمان های با متراژ و وطبقات کم به طور عمده زیر دانه هستند دارای عدم سازنده ذی صلاح هستند نیازمند دقت بسیار هستند که متاسفانه نکات مهندسی در این ساختمان ها رعایت نمی شود حضور بسیار کمی دارند. رئیس سازمان نظام مهندسی درا دامه اظهار داشت:امیدوارم با همکاری مدیریت شهری حضور نظام مهندسی در چرخه ساخت وساز پر رنگ تر شود. غفرانی در ادامه تصریح کرد: شناسنامه فنی با ماده 33 قانون نظام مهندسی گره خورده و همچنان برای ساختمان های بالای 2 هزار متر که فرایند قانون ماده33 در این متراژ های به طور کامل رعایت می شود صادر می گردد. وی با بیان اینکه 2 هزارمتر بخشی از ساخت وسازشهر تهران را شامل می شود،گفت:در صورتی که بتوانیم این متراژ را به 500 مترمربع کاهش دهیم می توانیم این فرایند را که به عنوان هویت ساختمان به شمار می رود. در تمامی واحدهای بالای 500 متر استان تهران اجرا کنیم. رئیس سازمان نظام مهندسی در ادامه توضیح داد: بافت های فرسوده با حساسیت بیشتری توسط این سازمان دنبال می شودو به همین منظور تفاهم نامه با سازمان نوسازی شهرداری تهران برای افزایش نظارت برای ساختمان ها منعقد گردید. غفرانی در ادامه تصریح کرد: کنترل مضاعف سازمان نظام مهندسی اثرات خوبی در عرصه وساخت وساز بافت های فرسوده داشته وزمینه ساز مهندسی سازی بافت های فرسوده شده است. وی در ادامه در ادامه تصریح کرد:طبق قانون سازمان نظام مهندسی با همکاری سایر بخش ها ذی ربط در صورتی که شاهد فرسوده سازی بافت های فرسوده باشد مانع ادامه ساخت واحد می شود .
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]تخریب بناهای زیر ۲۵ سال ممنوع می‌شود[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۰۵ - ۱۶:۲۶ تعداد بازدید: 79


اعمال قانون براي مقابله با تخريب زودهنگام ساختمان‌هاي مسكوني در تهران - پديده‌اي كه از نظر كارشناسان به نابودسازي ثروت ملي تعبير مي‌شود - در دستور كار شهرداري قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری با استناد به احکام برنامه پنج‌ساله دوم مدیریت شهری تهران که اواخر سال گذشته در شورای‌شهر به تصویب رسید، این طرح را پیشنهاد کرده و قصد دارد با تصویب آن، برای آسیب‌‌زاترین روش ساخت‌وساز که به خاطر سود دوطرفه‌اش به رایج‌ترین روش تبدیل شده است، مرز سنی و محدوده مجاز اعمال کند.به گزارش دنیای اقتصاد، پدیده تخریب و نوسازی ساختمان‌های کم سن‌وسال و در عین حال بادوام و قابل‌سکونت تقریبا از سال90 و همزمان با چراغ‌سبز طرح تفصیلی جدید تهران، باب شد. در این روش بسازوبفروش‌هایی که خیلی زود به منافذ طرح تفصیلی و راه‌های اضافه‌خواهی تراکم پی برده‌ بودند، توانستند با ارائه دو امتیاز بی‌نظیر شامل «تبدیل یک واحد مسکونی به 5/1 تا 2 واحد جدید» و همچنین «پرداخت 100درصد هزینه رهن‌کامل آپارتمان برای مدت‌زمان تخریب و نوسازی»، نظر مالکان ساختمان‌های کم‌عمر را به تخریب جلب کنند.
در سال91 به اندازه 30درصد پروانه‌های ساختمانی صادر شده، آپارتمان در تهران تخریب شد. در این سال 253هزار واحدمسکونی جدید ساخته شد و برای تامین زمین بخشی از این واحدها، ساختمان‌های بیش‌از 70 هزار واحدمسکونی تخریب شد. در سال گذشته، اما نسبت تخریب افزایش پیدا کرد و از 30 درصد به نزدیک 40درصد رسید. در 9 ماهه اول سال92 در ازای صدور پروانه برای ساخت 148هزار واحدمسکونی، مجوز تخریب 58هزار واحد صادر شد. معمولا نفع دو طرفه در پروژه‌های تخریب و نوسازی به این صورت است که سازنده‌ها از بابت معافیت خرید نقدی زمین منتفع می‌شوند و مالکان نیز به خاطر افزایش تعداد واحدها یا بزرگ‌تر شدن خانه‌‌ای که داشته‌اند، نفع می‌برند. عمده تخریب‌های ساختمانی در تهران مربوط است به آپارتمان‌های نه‌‌چندان سالخورده و در محله‌هایی انجام می‌شود که سطح قیمت‌مسکن در آنجا بالا است.


تجارت با ساختمان‌های کم‌عمر از یک‌سو باعث افزایش تعداد خانه‌‌های‌خالی نوساز شده و از سوی‌دیگر بار تقاضای اجاره‌نشینی را به اندازه تعداد واحدهای تخریبی، افزایش داده است. مالکان این ساختمان‌ها با دریافت تمام‌وکمال هزینه رهن از بسازوبفروش‌ها، باعث هدایت نقدینگی به بازار اجاره می‌شوند و چون اصراری بر چانه‌زنی با موجران و اخذ تخفیف اجاره‌بها ندارند، به نوعی باعث تحریک نرخ‌ها و در نهایت تورم اجاره‌بها شده‌اند.

دست به ساختمان‌های بادوام نزنید!

در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران که اواخر سال گذشته توسط شورای‌شهر به تصویب رسید، ماده‌ای در ردیف تکالیف معاونت شهرسازی گنجانده شده که به موجب آن، مدیریت‌شهری پایتخت باید برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌های بادوام، «عوارض‌مضاعف» دریافت کند.


هر چند این تکلیف، صرفا هزینه تخریب را برای مالک و سازنده افزایش می‌دهد و در عمل، محدودیت قانونی برای آنها به وجود نمی‌آورد، اما معاونت شهرسازی و معماری، بالاتر از این تکلیف را در دستور کار قرار داده است.

با پیشنهاد این معاونت شهرداری، قرار است صدور مجوز تخریب و نوسازی برای ساختمان‌هایی که کمتر از 25سال عمر دارند، ممنوع شود. در صورت تصویب این طرح توسط شهردار تهران، اجازه تخریب فقط به ساختمان‌هایی که پروانه احداث آنها قبل از سال 1368 صادر شده، داده می‌شود.



تخریب، متوجه ساختمان‌های 70ساله
معاونت شهرسازی و معماری با اعمال محدودیت در تخریب ساختمان‌های با عمر پایین، اگرچه در ظاهر حجم ساخت وسازها را محدود می‌کند، اما با این طرح کمک می‌کند ساخت وسازها به سمت بافت فرسوده شهری حرکت کند و حجم ساخت وساز در این محدوده گسترش پیدا کند.


علیرضا نادری معاون شهردار تهران با اشاره به ماموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از محورهای عملیاتی این حوزه، اخذ عوارض مضاعف جهت جلوگیری از تخریب ساختمان بادوام شهر است. در این راستا برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌های با عمر پایین یعنی زیر 25 سال بنا داریم، مصوبه‌ای را به تصویب برسانیم که از این پس برای تخریب و نوسازی ساختمان‌های با عمر کمتر از 25 سال مجوز صادر نشود.



نادری ادامه داد: هدف از اجرای این موضوع جذب سرمایه‌های بخش مسکن به سمت ساخت‌وساز‌های محدوده بافت فرسوده و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها و منابع در جریان تخریب و نوسازی ساختمان با عمر پایین است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه این اقدام سبب می‌شود تا دیگر سرمایه‌گذاران به تحریک مالکان این‌گونه ساختمان‌ها برای مشارکت در پروژه‌های تخریب و نوسازی روی نیاورند تصریح کرد: از طرف دیگر مالکانی که ساختمان‌های مقاوم دارند همچون دیگر نقاط دنیا می‌توانند به جای تخریب، ساختمان خود را بازسازی کنند.

او به مشکل بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: در محدوده 3 هزار و 268 هکتاری بافت فرسوده پایتخت، ساختمان‌هایی با عمر 70 ساله وجود دارند که در واقع برای شهر با وجود تهدید بلایای طبیعی خطری بالقوه محسوب می‌شوند.


نادری تاکید کرد: با کمک سازمان نوسازی شهر تهران بنا داریم در این زمینه به جلوگیری از تخریب ساختمان‌های زیر 25 سال و بازسازی خانه‌های مقاوم در سطح شهر کمک کنیم تا جبهه کاری ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی به سمت نقاط فرسوده و سالخورده پایتخت منتقل شود.

«دنياي‌اقتصاد» از يكسال پيش، در پرونده‌هاي خبري- تحليلي و با عناوینی همچون «حیف و میل آپارتمان» و ... نسبت به پيامدهاي تخريب زودهنگام ساختمان‌هاي مسكوني در تهران هشدار‌ داده بود. در گزارش‌هاي متعددي كه در «دنياي‌اقتصاد» به چاپ رسيد، صاحب‌نظران اقتصاد مسكن با تشريح نتايج اسف‌بار پديده تخريب ساختمان‌هاي كم‌عمر، آن را به نابودسازي ده‌ها ميليارد دلار ثروت ملي كشور تشبيه كرده بودند كه به نام «آباداني» و «توسعه‌شهري» در حال فراگير شدن است.



حسين عبده‌تبريزي در يكي از مقاله‌هايي كه سال گذشته با همين مضمون در «دنياي‌اقتصاد» منتشر شد، ضمن انتقاد از مدل مالي مديريت‌شهري تهران كه بر نظريه «خودگرداني» استوار و به فروش‌تراكم، تغييركاربري و ... وابسته است، تاكيد كرده بود: تخريب ساختمان‌هاي 5 تا 20 سال ساخت، از ديدگاه اقتصاد ملي ويرانگر است. واقعيت روشن اين است که تخريب پيش از موعد بيش از آنکه دلايل فني داشته باشد يا از طرف شهرداري دلايل نوسازي داشته باشد، از ديدگاه دو طرف معامله (شهروند و شهرداري) دلايل کسب درآمد است.



«عوارض‌متفرقه» واقعا لغو شد
لغو اخذ «عوارض‌متفرقه» از ساخت‌وساز، برای بار دوم در قالب بخشنامه‌ای از سوی معاونت شهرسازی شهرداری‌تهران به مناطق 22گانه ابلاغ شد.


معاون شهردار تهران از ابطال مصوبه دریافت «عوارض‌متفرقه» در 9 فروردین امسال خبر داد و گفت: عوارض متفرقه بابت تراکم مازادی که به مالکان از اجرای طرح تفصیلی تعلق می‌گرفت دریافت می‌شد، اما چون ارائه تسهیلات اضافی متوقف شده، دریافت این عوارض نیز جایگاهی ندارد، البته نمی‌توان گفت به صورت 100 درصد اما در حجم گسترده قبلی دریافت نمی‌شود.


علیرضا نادری در پاسخ به این سوال که با این بخشنامه چند درصد از محدوده تهران از پرداخت عوارض متفرقه معاف می‌شوند؟ اظهار کرد: 90 درصد عوارض متفرقه به بافت فرسوده مربوط می‌شد که با وجود این بخشنامه از پرداخت عوارض متفرقه معاف شدند. معاون شهردار در خصوص سایر مناطق شهری که همچنان مشمول «عوارض متفرقه» هستند، گفت: این عوارض ناشی از ارزش افزوده‌ای است که طرح تفصیلی برای برخی املاک به وجود آورده است.


از اردیبهشت ماه سال گذشته در برگه‌های صدور پروانه ساختمانی در محدوده بافت فرسوده ردیفی تحت عنوان «عوارض متفرقه» به انواع عوارض ساخت اضافه شد که مبلغ آن بین 2 تا 5 برابر عوارض‌های قبلی بود. اگرچه پس از مدتی معاون وقت شهرسازی و معماری در قالب بخشنامه‌ای، محدوده بافت فرسوده تهران را از دریافت عوارض متفرقه استثنا کرد، اما مدتی بعد سازنده‌ها اجرای چنین بخشنامه‌ای را تکذیب کردند و پس‌از آن اعلام شد از آنجا که بابت اجرای طرح تفصیلی جدید و ارائه تراکم مازاد، ارزش‌افزوده‌ای به املاک تعلق می‌گیرد، بنابراین دریافت این عوارض از محدوده بافت فرسوده بلامانع است! با این حال معاون جدید شهرسازی و معماری شهرداری تهران از ابطال این مجوز در فروردین ماه سال‌جاری خبر داده است.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم (ص) همایش پیاده روی خانوادگی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان برگزار شد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ - ۰۸:۰۴ تعداد بازدید: 76


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، همایش پیاده روی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به همت کمیته رفاه ، ورزش و جوانان این سازمان و به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم ( ص) ، صبح روز سه شنبه 6 خرداد 93 در رشت برگزار شد.[FONT=&quot][/FONT] در این مراسم با نشاط صبحگاهی که با حضور بیش از 700 نفر از مهندسین عضو سازمان و خانواده هایشان صورت گرفت ، مسیر پارک توحید گلسار رشت تا محل سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان طی شد که در آن مهندس هادی الماسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان و تعدادی از اعضای هیئت مدیره ، اعضای شورای شهر رشت که عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان هستند نیز حضور داشتند.[FONT=&quot][/FONT] مهندس سعید بدوی ، نائب رئیس سازمان و رئیس کمیته رفاه ، ورزش و جوانان ضمن قدردانی از حضور پرشور مهندسین در اولین همایش پیاده روی خانوادگی ، فعالیت های این چنینی را گام موثری در سلامت جامعه مهندسین و ایجاد شور و نشاط اجتماعی دانست و افزود : امیدواریم با حمایت های مهندس الماسی ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان شاهد رشد روزافزون فعالیت های این چنینی باشیم که علاوه بر ترویج فرهنگ ورزش موجب همدلی و شادمانی جامعه مهندسین می شود. [FONT=&quot]در پایان مراسم ضمن اجرای مسابقه برای کودکان حاضر در همایش پیاده روی و اهدای جوایز به آن ها ، به هر یک از خانواده های مهندسین شرکت کننده در این برنامه جوایزی اهدا شد.[/FONT] گفتنی است ،اعضای شورای اسلامی شهر رشت حاضر در این همایش نیز ده جایزه به قید قرعه به افراد حاضر در مراسم اهدا کردند.
[FONT=&quot]
[/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT]​
[FONT=&quot]
[/FONT]​
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]دیدار کميته صدور خدمات فني و مهندسي کردستان با استاندار[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ - ۰۹:۱۲ تعداد بازدید: 18


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، استاندار کردستان تفاهم نامه سازمان نظام مهندسي ساختمان کردستان را با سنديکا و اتحاديه اندازياران(مهندسين) اقليم کردستان عراق تاييد کرد. عبدالمحمد زاهدي استاندار کردستان در ديدار با کميته صدور خدمات فني و مهندسي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان کردستان بر لزوم اجرايي نمودن مفاد تفاهم نامه سازمان با طرف اقليم کردستان عراق تاکيد کرد. استاندار کردستان اعلام کرد: کليه دستگاه هاي مرتبط با اين تفاهم نامه بايد براي اجرايي نمودن آن تلاش نمايند. زاهدي با بيان اينکه استانداري کردستان از هيچ تلاشي براي اجرايي نمودن اين تفاهم نامه دريغ نخواهد ورزيد افزود: تفاهم نامه منعقده مي تواند در گسترش روابط با اقليم کردستان، صدور خدمات و توان مهندسي ايجاد اشتغال و ... موثر واقع شود. رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان کردستان حمايت از صدور خدمات فني و مهندسي توسط مسئولين، تسهيل در تردد در مرزها و انتقال تجهيزات و ماشين آلات مهندسي، حمايت از مهندس هاي فعال در اقليم کردستان، تسهيل در احداث دفتر سازمان در کردستان عراق را از مهمترين دغدغه هاي اين کميته توصيف کرد. دکتر ثابتي در اين ديدار از استاندار کردستان خواست تا در جهت ارتقاي سازمان و اجرايي نمودن مفاد تفاهم نامه سازمان را ياري نمايد.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]با حکم مهندس ترکان؛ مدیر روابط عمومی شورای مرکزی منصوب شد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ - ۰۹:۴۹ تعداد بازدید: 77


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در حکمی مهندس نیلوفر شاه منصوری را به عنوان مدیر روابط عمومی شورای مرکزی منصوب کرد. مهندس ترکان در این حکم تاکید کرده است ؛ امید است با توکل بر خدواند متعال ، در جهت اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، خدمات ماندگاری حاصل آید. اخبار مرتبط : خبرگزاری تسنیم
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]تصویب افزایش ۲۴ درصدی قیمت تراکم در تهران[/h]



اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش ۲۴ درصدی قیمت هر متر مربع تراکم در ساخت و سازهای تهران موافقت کردند. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور،رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در جلسه امروز، لایحه افزایش قیمت هر متر مربع تراکم در ساخت و سازهای شهری به میزان ۵۵ درصد از سوی شهرداری تهران بررسی شد که پس از کارشناسی های کمیسیون های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه با این رقم مخالفت که در نهایت با افزایش ۲۴ درصدی قیمت تراکم موافقت شد. محمد سالاری افزود: دلیل شهرداری برای درخواست افزایش ۵۵ درصدی تراکم ، افزایش نیافتن قابل توجه قیمت تراکم از سال ۸۱ بوده است. وی گفت: همچنین در جلسه امروز براساس فرمولی جدید مبتنی بر فرمول تی یا ضریب مرغوبیت منطقه ای گستره شهر تهران به ۱۶۴ بلوک افزایش پیدا کرد تا به این وسیله میزان تراکم در هر بخش شهر به صورت عادلانه محاسبه شود. این مصوبه از ابتدای سال ۹۳ اجرایی می شود و بگفته سالاری افرادی که قبل از پایان سال ۹۲ بتوانند فیش تهیه کنند تا ۱-۲-۹۳ مهلت پرداخت خواهند داشت.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
[FONT=&quot]قابل توجه شرکت‌کنندگان در آزمونهای ورود به حرفه مهندسی و کاردانی و تعیین صلاحیت معماران تجربی خردادماه 1393[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]در پاسخ به برخی پرسش‌ها و استعلامات در زمینه تاریخ برگزاری آزمون‌های 22 و 23 خردادماه سال جاری، بدینوسیله به آگاهی کلیه داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون‌های ورود به حرفه‌ مهندسی و کاردانی و تعیین صلاحیت معماران تجربی می‌رساند: تعیین تاریخ برگزاری آزمون‌ها پس از کسب نقطه‌نظرات استانها و جمع‌بندی آنها با درنظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در این زمینه از جمله آزمون‌های پایان ترم دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، نزدیکی با ایام ماه مبارک رمضان، تقاضای تعدادی از داوطلبان برای برگزاری دو نوبت آزمون در سال، مشکلات موجود در برگزاری آزمون در گرمای تابستان و بعد از ماه مبارک رمضان (در شهریورماه) در بسیاری از استانها، برگزاری جام جهانی فوتبال و سایر عوامل مهم مؤثر در این زمینه صورت گرفته است و تغییری نخواهد داشت. [/FONT] [FONT=&quot]از سوی دیگر به منظور رفع نگرانی‌ها در خصوص تغییرات انجام شده در مباحث مقررات ملّی ساختمان نسبت به آزمون‌های دوره قبل نیز به آگاهی می‌رساند، علیرغم آنکه تغییرات انجام شده در مباحث مقررات ملّی ساختمان همگی مربوط به سال گذشته و حتی قبل از زمان برگزاری آزمون آذرماه بوده است و فرصت کافی برای آشنایی داوطلبان با مباحث جدید وجود داشته است لکن در طراحی سؤالات تلاش شده حتی‌الامکان به‌گونه‌ای عمل شود تا نگرانی‌های موجود در زمینه تغییرات انجام شده به حداقل برسد و تغییرات انجام شده در مباحث در نحوه طراحی سؤالات مشکلی را ایجاد ننماید. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]دفتر مقررات ملّی ساختمان [/FONT]
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]جلسه ۱۷۶ شورای مرکزی برگزار می شود[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۱۰ - ۱۷:۳۰ تعداد بازدید: 628


[FONT=&quot]یکصد و هفتاد و ششمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان روز دوشنبه دوازدهم خرداد ماه سال جاری در سالن جلسات شورای مرکزی از ساعت 16 الی 18 برگزار می شود . [/FONT] به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این جلسه که با حضور اعضاء شورای مرکزی و روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها برگزار می شود ، پس از سخنان پیش از دستور اعضای شورای مرکزی و سخنان جاری مهندس ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه بررسی بحث و بررسی در خصوص بودجه پیشنهادی سال 93 انجام می شود . [FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]در این جلسه همچنین بررسی و تصویب اسامی گروه ها و کمیسیون ها مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد .[/FONT] آخرین دستور کار جلسه 176 شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بررسی و تصویب موارد مربوط به اجلاس هفدهم هیات عمومی می باشد . [FONT=&quot][/FONT]
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم: مصرف انرژی در کشور فراتر از استاندارد است[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ - ۰۸:۵۵ تعداد بازدید: 59


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: مصرف انرژی کشور بیش از مصرف انرژی اتحادیه اروپاست و نسبت به کشورهایی مانند ژاپن و نروژ 9 برابر و نسبت به کشور عربستان 3 برابر است. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از فارس سعید خان‌احمدلو در همایش تجلیل از پیشکسوتان و برگزیدگان صنعت تأسیسات مکانیک که در سالن همایش شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، اظهار داشت: تجلیل از پیشکسوتان و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، امری پسندیده است. وی افزود: رشته مکانیک از جایگاه بالاتر و تنوع بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است و از نظر تولید، سهم خود را به ویژه در ساختمان‌های بزرگ ایفا می‌کند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه کشور از نظر انرژی دارای جایگاه مناسبی است، گفت: در زمینه مصرف انرژی مشکل داریم و مصرف انرژی کشور بیشتر از مصرف انرژی اتحادیه اروپاست و نسبت به کشورهایی مانند ژاپن و نروژ 9 برابر و نسبت به کشور عربستان 3 برابر است. وی با اشاره به جایگاه مهندسان در قم گفت: مهندسان بومی استان قم از ظرفیت فراوانی برخوردار هستند و می‌توانند در زمینه نیازهای استان پاسخگو باشند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]وزیر راه و شهرسازی : ضرورت ساماندهي فعاليت هاي مهندسي و حرفه اي در ساخت و سازها[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ - ۰۸:۵۵ تعداد بازدید: 136


نشست وزیر راه شهرسازی و مدیران ارشد فعلی و سابق اجرای ساختمان و نمایندگان تشکل ها و انجمن های حرفه ای فعال در زمینه ساختمان، عمران، شهرسازی و مدیران سازمان نظام مهندسی در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار و راهکارهای توسعه مهندسی شهری بررسی شد. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، به نقل از واحد مرکزی خبر عباس آخوندی با انتقاد از کیفیت پایین خدمات مهندسی و آشفتگی در بازار مبادله خدمات مهندسی ، پیشنهاد بازنگری در نظام فنی و اجرایی کشور را مطرح کرد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نامطلوب بودن خدمات مهندسی در بخش عمرانی و به ویژه بخش خصوصی و نبودن یک نظم واحد بر مبنای قواعد مشترک پذیرفته شده جهانی در حرفه های مهندسی برای همه بخش ها بر استفاده از ابزار قانونی برای رفع نابسامانی ها تاکید کرد. اخوندی همچنین خواستار طراحی قواعد و الزامات پایه در ارائه خدمات مهندسی در تمام بخش ها شد تا هر یک از آن ها بتواند بر پایه آن قواعد مشترک متناسب با شرایط ویژه بخش خود زیر سیستم های مهندسی را سامان دهد. وی در بیان مآموریت های نظام مهندسی عمدتاً بر تشخیص و تأیید صلاحیت و اموزش و ارتقای مهندسان تأکید و اشاره کرد :باید سازمان های نظام مهندسی خود را از وظایف ارائه خدمات مهندسی و وارد شدن در فعالیت های اقتصادی و دریافت و پرداخت ها رها کنند تا بتوانند همه ظرفیت خود را به تشخیص و ارتقای صلاحیت مهندسان اختصاص دهند . قرار شد در چند جلسه آینده گروه های کارشناسی به رهبری معاونت نظام مهندسی و اجرای ساختمان و با مشارکت تمامی تشکل های حرفه ای و مردمی ذینفع به طراحی سیستم نوین نظام مهندسی با در نظر گرفتن خطوط هادی اعلام شده اقدام کنند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین مراسم تحلیف ورود به حرفه مهندسی استان قزوین برگزار شد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ - ۱۵:۲۱ تعداد بازدید: 49


مراسم تحلیف ورود به حرفه مهندسی و قرائت سوگندنامه با حضور مهندس فرخ‌زاد ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مهندس حبیبی معاون عمرانی استاندار، دکتر محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر، اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندسین جدیدالورود برگزار شد و مهندسین با ادای سوگند در اهتمام پیشبرد هر چه بیشتر اهداف کشور، گام بر عرصه ساخت‌وساز نهادند . به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مراسم ادای سوگند حرفه‌ای مهندسان استان قزوین به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، 10 خرداد سال 1393در سالن همایش‌های دانشگاه تربیت معلم استان برگزار شد.


مهندس فرخ‌زاد، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در ابتدای مراسم ضمن تبریک اعیاد مبارک شعبانیه به ارائه آمار میزان شرکت‌کنندگان و درصد قبولی در امتحان اعضای جدیدالورود سازمان در سال 1392 پرداخت و گفت: در رشته عمران نظارت از بین 608 شرکت‌کننده 193 نفر یعنی 22در صد قبول، در عمران محاسبات با 344شرکت‌کننده 17نفر، معادل 5درصد و عمران اجرا از بین 282 نفر شرکت‌کننده 138 نفر یعنی 49درصد موفق به کسب پروانه اشتغال شدند.


مهندس فرخ‌زاد در ادامه افزود: معماری نظارت با 439نفر شرکت‌کننده، 96 نفر یعنی 32درصد قبولی را به خود اختصاص داد، در معماری طراحی 316شرکت‌کننده که 20 نفر یعنی 6درصد قبولی، معماری اجرا از بین 258شرکت‌کننده 159 نفر یعنی 55درصد آمار قبولی را به خود اختصاص دادند.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین افزود: در رشته‌های تأسیسات مکانیکی 325شرکت نمودند که از این بین 131 نفر یعنی40درصد، تأسیسات برقی 518شرکت‌کننده و 89قبولی یعنی 17درصد، شهرسازی50شرکت‌کننده و 23نفر یعنی46درصد قبولی، نقشه‌برداری 51نفر که9نفر یعنی 10درصد قبول شدند و در رشته ترافیک از بین 3نفر شرکت‌کننده کسی قبول نشد. وی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد اعضای سازمان اظهار نمود: در حال حاضر سازمان با قریب به 8 هزار عضو از بیش‌ترین تعداد مهندس نسبت به جمعیت استان در کشور برخوردار است که از این میزان سه هزار و 590نفر که 50درصد از تعداد کل اعضا سازمان را تشکیل می‌دهند پروانه دار می‌باشند. این مسئول با مهم دانستن فنون گزارش‌نویسی در رشته‌های مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: کلاس‌های گزارش‌نویسی که در سازمان با استفاده از اساتیدی همچون رییس شورای انتظامی استان و گروه تخصصی مربوطه تشکیل خواهد شد دربردارنده نکات کلیدی و طلایی در ارائه گزارش می‌باشد و حضور شما در این کلاس‌ها کاهش مشکلات را در پی خواهد داشت. نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین از رکود نسبی در صنعت ساختمان در چند ماه اخیر خبر داد و گفت: منحنی سینوسی همواره در صنعت ساختمان وجود داشته و امروز علیرغم چند سال گذشته که با کمبود مهندس در استان رو به رو بودیم، با کمبود بازار کار مواجه شده‌ایم.


وی از برداشتن گام‌های مثبت در راستای کاهش این مشکلات خبر داد و گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی، صدور خدمات فنی و مهندسی و بهره‌گیری از خدمات مهندسین در اموری همچون نصب آسانسور، مجریان لوله‌کشی گاز، ثبت نقشه و مجریان ذی‌صلاح بخشی از این امور می‌باشد. در سال قریب به 3 میلیون مترمربع پروانه ساختمانی در استان صادر می‌گردد


مهندس منوچهر حبیبی معاون امور عمرانی استانداری نیز در این مراسم طی سخنانی در راستای انجام امور مهندسی به نحو احسن، انجام نکاتی را یادآور شد و اظهار داشت: نظم در امور کاری، پایبندی به تعهد، انگیزه و عشق به کار، بهره‌گیری از دستورالعمل و بخش‌نامه‌های روز، ارتباط مستمر با نظام مهندسی و دستگاه‌های فنی و تخصصی، نگاه و توجه ویژه به حضور در دوره‌های آموزشی، دقت در طراحی، محاسبه و نظارت، نگاه ویژه به معماری ایرانی و اسلامی و دقت در رعایت اصول بهداشتی، سلامت و اقتصادی در طراحی‌ها از جمله این امور می‌باشد.


وی افزود: در استان قزوین سالانه به طور متوسط در حوزه شهری،روستایی و صنعتی قریب به 3 میلیون مترمربع پروانه ساختمانی صادر می‌گیرد که زمینه مناسبی برای اشتغال مهندسین در نظارت،طراحی و اجرا می‌باشد. وی در خاتمه اظهار امیدواری نمود می‌توان با بهره‌گیری از این مهندسین در عرصه خدمت رسانی، در جهت عمران و توسعه و آبادانی کشور گام‌های اساسی برداریم. مداخلات دولتی در سازمان‌های مردم نهاد باید به حداقل برسد


دکتر داوود محمدی نماینده مرد قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در مراسم و ایراد سخنانی با مهم برشمردن شغل مهندسی خاطرنشان کرد: مهندسین به دلیل حیطه اجتماعی حرفه خود و دربردارندگی افراد بیشتر از رفعت جایگاه نسبت به سایر مشاغل رو به رو هستند. وی با تاکید بر معماری ایرانی و اسلامی در سازه‌ها خاطرنشان کرد: کشور ما به عنوان کشوری اسلامی در دنیا شناخته شده است بنابراین باید شاخصه معماری اسلامی در کشور ما موج بزند و مهندسین جوان باید با نبوغ و خلاقیت در خلق آثار جدید و مهندسی نوین در معماری ایرانی و اسلامی گام بردارند.


این مسئول نسبت به خصوصی ماندن سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و گفت: : سازمان‌های مردم نهاد چون نظام مهندسی باید همچنان به شکل مردمی باقی بمانند و مداخلات دولتی در این سازمان‌ها به حداقل برسد چرا که مشارکت‌های مردمی همواره خروجی‌های مناسبی داشته و هر جا که تکیه بر مردم و تشکل‌های خصوصی داشتیم موفق بودیم.


در ادامه این مراسم ضمن تجلیل از نفرات برتر آزمون ورود به حرفه، مهندسان مراسم سوگند و تحلیف را به صورت هماهنگ به‌ جای آوردند. شایان ذکر است، با توجه به اعلام رسمی دفتر امور مقررات ملّی ساختمان در خصوص معرفی نفرات برتر شرکت کننده در آزمون ورود به حرفه مهندسان و کاردانهای فنی ساختمان در آذر ۱۳۹۲، خانم مهندس الهام ابوترابیان از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با کسب بالاترین نمره به عنوان رتبه یک کشور در رشته عمران (محاسبات) و رتبه دوم عمران ( نظارت) معرفی گردیده اند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]عمر ساختمان ها در كشورمان بايد از ۲۰ به ۱۰۰ سال افزايش يابد[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۳/۱۲ - ۱۲:۱۳ تعداد بازدید: 19


رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي گفت: سند چشم انداز و ابلاغيه مقام معظم رهبري همواره فرا روي برنامه هاي نظام مهندسي ساختمان استان است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس محمدرضا رييسي رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در دیدار با استاندار گفت : بر طبق فرمايش مقام معظم رهبري در افق سال 1404 ايران بايد در جايگاه برتر اقتصادي قرار گيرد و در اين راستا ما جامعه مهندسان بايد بدنبال راهكار باشيم و يكي از موارد مهم در اين زمينه تبديل سرمايه گذاري به ثروت است.

وي با بيان اينكه متاسفانه عمر ساختمان هاي كشورمان پايين و بين 10 تا 15 و حداكثر 25 سال است، افزود: بايد با اقدامات و برنامه ريزي هاي جدي عمر ساختمان ها را به 100 سال برسانيم و از هدر رفت سرمايه در اين زمينه پيشگيري كنيم.
وي به گسترش بي رويه حاشيه نشيني دركلان شهر مشهد اشاره كرد و گفت: جمعيت حاشيه نشين در اين كلانشهر در طول شش و هفت سال گذشته از 600 هزار نفر به بيش از يك ميليون نفر افزايش يافته است و بي توجهي به ساخت و سازهاي غير استاندارد در اين مناطق تبعات زيادي را بدنبال داشته است.


مهندس رييسي رعايت معيارهاي پيشرفته ايمني بناها را يكي از موارد ذكر شده در سند چشم انداز عنوان كرد و افزود: در اين راستا تاكنون اقدامات خوبي انجام شده است، به طوريكه مي توان گفت كه استحكام ساختمان هاي تحت كنترل بالاي 95 درصد بوده است و همچنين در بحث آتش سوزي و بهينه سازي انرژي در ساختمان به نتايج مطلوبي رسيده ايم .


رييس هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي در ادامه گفت: مسئله انرژي يكي از دغدغه هاي اصلي جامعه مهندسي است، چراكه در حال حاضر 17 ميليون خانوار ايراني ، 17 ميليارد دلار در سال انرژي مصرف مي كنند، به طوريكه هر خانواده ايراني معادل سه ميليون تومان مصرف انرژي دارد و اين مصرف با كل قاره اروپا و كل كشور يك و نيم ميلياردي چين برابري مي كند.


وي خاطر نشان كرد: هم اكنون در حفظ انرژي در ساختمان هاي تحت كنترل بالاي 90 درصد توفيق داشته ايم اما اين كار نياز به فرهنگ سازي دارد و طبق فرمايش مقام رهبري نياز به جهاد فرهنگي در اين زمينه است چراكه اگر در بحث انرژي صرفه جويي نشود، در 10 سال آینده از بابت ذخاير نفتي يك كشور استراتژيك نخواهيم بود.

وي بيكاري مهندسان را يكي از معضلات جامعه مهندسی دانست و گفت: اين درحالي است كه استان خراسان رضوي در ارائه خدمات مهندسي به كشورهاي همجوار نظير افغانستان، تركمنستان، تاجيكستان و حتي عراق از توانمندي هاي زيادي برخوردار است و اميدواريم با عنايت و ارتباطات خوب سياسي استاندار محترم، مهندسان بتوانند در كشورهاي همسايه به راحتي ارائه خدمات داشته باشند.

مهندس رييسي با بيان اينكه اكنون پروژه هاي ساختماني با مبلغ 32 ميليارد يورو در كشور تركمنستان در حال انجام است، افزود: ايران در اين بخش سهمي ندارد و 80 درصد كار را كشور تركيه گرفته است، در حاليكه مهندسان ايراني و خراسان رضوي از توانمنديهاي بسياري در ساخت و ساز برخوردارند.

وي در پايان گفت: نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي در پنج سال گذشته رتبه اول رعايت مقررات ملي ساختمان در سطح كشور را از آن خود كرد و اين نشانه توانمندي و جايگاه ويژه نظام مهندسي ساختمان استان است.
 

leila9948

عضو جدید
سلام دوستان چند نکته رو این روزهای آخر بگم برا آزمون مفید است:

1-سعی کنید تمام مباحث رو حتی شده به صورت روزنامه وار بخونید
2- حتما برا خودتون یه فهرست واژه درست کنین

3- سوال های سال قبل رو حتما مرور کنید نزدیک 30 درصد الی 50 درصد سوالات مشابه سالهای گذشته است.

4- برای روز امتحان حتما به فکر یه صندلی دیگر به غیر از صندلی خودتون برا گذاشتن کتابا ضروری است (اگر کلاس یا سالن صندلی نبود بردن موکت و نشستن روی زمین مفید است)

5- اصلا روی سوالات سخت وقت نگذارید مهمترین اصل تو امتحان زمانه

6- به خدا توکل کنید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
V ◄ نظام مهندسی ► پرسش و پاسخ نظام مهندسی 643

Similar threads

بالا