سلام به همه
برگرفته از سایت مشاوره مدرسان شریف
[h=3]تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته رشته مهندسی برق[/h]
ماشينهاي الكتريكي
در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق در سال 91(بهمنماه 90)، تعداد سوالات نسبت به سال گذشته از 15 سوال به 12 سوال كاهش يافت كه اين امر اهمیت جواب دادن به یک سوال (و یا حداقل جواب غلط ندادن به آن!) را بسیار بالاتر برده بود. تغییرات آزمون امسال تنها به نحوه برگزاری و تعداد سوالات منحصر نشد و سطح دشواری سوالات در هر درس، کم و بیش بالا رفته بود. در این بین، ماشینهای الکتریکی یکی از دروسی بود که شیب افزایش دشواری آن از سال 90 به 91 ملایم تر از دیگر درسها بود.
از 12 سوال امسال، سهم مدارهای مغناطیسی 1 سوال، تبدیل انرژی الکترومکانیکی 1 سوال، ماشینهای DC 4 سوال، موتورهای القایی 3 سوال و ترانسفورماتورها 3 سوال بود. این توزیع تعداد سوالات از قبل نیز قابل پیشبینی بود، یعنی از هر یک از دو فصل ابتدایی حداقل 1 سوال و از هر یک از سه فصل دیگر حداقل 3 سوال پیش بینی میشد. 1 سوال باقي ميماند كه امسال نصیب ماشینهای DC شد.
طراحی تستهای سال 91 طوری بود که علاوه بر تسلط بر مفاهیم، دقت و سرعت داوطلب در محاسبات را نیز محک زد. سوالات مربوط به ماشینهای DC و ترانسفورماتورها به وضوح مشکلتر از سال قبل بودند (هرچند وجود دو سوال ساده در بین آنها، دست کمتر داوطلبی را در این دو فصل خالی گذاشت!). اما سطح سوالات فصول دیگر چندان بالا نرفته بود.
در مبحث ترانسفورماتورها، همانند سال قبل (و بر خلاف سالهای اخیر) باز هم سوالی از موازی کردن ترانسفورماتورها طرح نشد و بیشتر تمرکز طراح بر مباحث تنظیم ولتاژ، راندمان و آزمون مدار باز و اتصال کوتاه بود. در فصل موتورهای القایی سوالی از راه اندازی طرح نشد (بر خلاف پارسال که 2 تست آمده بود) اما پس از چند سال، شاهد تستی از مبحث هارمونیکهای زمانی و فضایی بودیم. به هر حال با کم شدن تعداد سوالات از 15 به 12 نباید انتظار طرح تست از تمامی مباحث را داشت. اما چیزی که برای داوطلب اهمیت دارد این است که "هیچ مبحثی را نباید کنار گذاشت". اگر داوطلبی به دلایلی نمیتواند تمام مباحث ماشین را مطالعه کند پیشنهاد میشود دو فصل اول را نخواند و به مطالعه بقیه فصول بپردازد.
در مجموع سوالات سال 91 دارای کیفیتی خوب و با توزیع منطقی بود و داوطلب آماده را از داوطلبي كه كاملاً به مطالب مسلط نبود، متمایز میساخت؛ ضمن اینکه دشواری آن برخلاف یکی دو درس دیگر آن قدر زیاد نبود که داوطلب را دچار شوک کند!
الكترومغناطيس
در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، تعداد سوالات درس الكترومغناطيس نيز مانند ساير دروس امتحاني اين رشته از 15 به 12 سوال كاهش يافت.
درس الكترومغناطيس همواره به عنوان يك درس مفهومي كه براي مسلط شدن به آن دقت و مطالعه زياد لازم است در ميان درسهاي رشتههاي برق و فيزيك سرآمد بوده است. در درس الكترومغناطيس همواره سوالاتي بسيار مفهومي و سخت گنجانده ميشود به طوري كه كمتر شنيدهايم كسي در آزمون كارشناسي ارشد، الكترومغناطيس را بالاي %90 بزند هرچند كه در آزمونهاي كارشناسي ارشد سالهاي اخير مقداري سطح دشواري سوالات، كاهش يافته و داوطلبان ميتوانند با مطالعهاي منظم و مفهومي به درصد مناسبي در اين درس برسند.
اگر اين درس را به دو بخش الكتريكي و مغناطيسي تقسيم كنيم ميبينيم كه در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 سوالات اين دو بخش يكسان بوده است. يعني %50 از بخش اول و %50 از بخش دوم در صورتي كه سوالات اين درس را با سال قبل مقايسه كنيم ميتوان گفت كه سوالات سال 91 از لحاظ درجه سختي در جايگاه بالاتري قرار دارد و علاوه بر آن مفهوميتر نيز شدهاند.
الكترونيك
در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، همانند ساير دروس شاهد تعداد سوالات در درس الكترونيك كه از دروس مهم و تأثيرگذار ميباشد به 12 سوال كاهش يافت.
همانند سالهاي گذشته از فصل ديود 1 سوال مطرح شد كه پاسخگويي به آن چندان مشكل نبود. ترانزيستورهاي ماسفت كه چند سالي است فصل مورد علاقه طراحان ميباشد؛ در آزمون سال 91، 3 سوال را به خود اختصاص داده بود كه نقريباً سوالات آن در سطح سوالات مطرح شده در آزمون سال 90 بود. 2 سوال از فصل ترانزيستورهاي 2قطبي در دستور كار طراحان قرار گرفت كه اين 2 سوال نيز تقريباً هم سطح سوالات سال 90 بود. 2 سوال نسبتاً دشوار نيز از فصل تقويت كنندههاي تفاضلي در آزمون سال 91 قرار داشت. نكته قابل توجه اين بود كه در آزمون سال 91 همانند آزمون سال 90 از فصل آينه جريان مستقيماً سوالي وجود نداشت. تنظيمكنندههاي ولتاژ 1 سوال نسبتاً دشوار، تقويتكنندههاي عملياتي و تقويتكنندههاي توان نيز هر كدام 1 سوال در آزمون سال 91 سهم داشتند كه ميتوان گفت كه سوالات مربوط به آنها در سطح سوالات آزمون 90 بود. 1 سوال نسبتاً سادهتر نسبت به آزمون 90 از فيدبك منفي در آزمون سال 91 به چشم ميخورد.
ميتوان گفت در مجموع سوالات آزمون سال 91 مفهوميتر و نسبتاً مشكلتر از سوالات آزمون سال 90 بود. در پايان ميتوان به اين نكته اشاره كرد كه داوطلبان بايد زمان زيادي را به فصل ترانزيستورهاي دو قطبي و ترانزيستورهاي ماسفت اختصاص دهند زيرا علاوه بر اينكه مستقيماً تعداد سوالات بيشتري از اين دو فصل مطرح ميشود، اين دو فصل پايه و اساس فصلهاي ديگر نيز ميباشد.
بررسي سيستمهاي قدرت
در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمنماه 90)، مانند ساير دروس تخصصي تعداد سوالات درس بررسي سيستمهاي قدرت از 15سوال به 12 سوال كاهش يافت. سوالات آزمون كارشناسي ارشد درس بررسي سيستمهاي قدرت نيز مانند ساير درسها به 12 سوال كاهش يافت كه از اين 12 سوال، 2 سوال از فصل مفاهيم اساسي سيستمهاي انرژي الكتريكي، 2 سوال از فصل پارامترهاي خط انتقال، 6 سوال از فصل مدل و عملكرد خط انتقال، 1 سوال از فصل پيشبار و 1 سوال از فصل شبكههاي توزيع انرژي بود.
همانند روند سالهاي قبل بيشتر سوالها از فصل مدل و عملكرد خط انتقال طرح شده بود. اين فصل در سالهاي قبل نيز بيشتر سوالها را به خود اختصاص ميداد، تقريباً 5 تا 6 سوال از 15 سوال. اما در آزمون سال 91، %50 سوالها يعني6 سوال از 12 سوال از اين فصل طرح شد كه نشان از اهميت اين فصل دارد. نكتهاي كه در سوالات امسال به چشم ميخورد طرح 1 سوال از مبحث انعكاس بود كه براي اولين بار در آزمون كارشناسي ارشد درس بررسي سيستمهاي قدرت طرح شده بود. از لحاظ سختي سوالات آزمون 91 خيلي از سالهاي قبل متفاوت نبودند اما سوالات امسال زيركانه طرح شده و در خود تله داشتند در صورتي كه داوطلب به تمام مفاهيم دقت نميكرد به راحتي گزينة اشتباه را انتخاب ميكرد.
تجزيه و تحليل سيستمها
تعداد سوالات درس تجزيه و تحليل سيستمها در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، همانند دروس ديگر مجموعه مهندسي برق به 12 سوال كاهش يافت كه نسبت به آزمون سال 90، 3 سوال از تعداد سوالات كم شده بود. مقدمهاي بر سيگنال و سيستمها در آزمون سال 91 سهم 3 سوالي از تعداد كل سوالات داشت: از سيستمهاي خطي تغييرناپذير با زمان (LTI) و كانولوشن+- سوال مطرح شد. از فصل نمايش سري فوريه سيگنالهاي متناوب كه مستقيماً سهمي در آزمون سال 90 نداشت 2 سوال طرح شده بود.
از تبديل فوريه زمان پيوسته مانند سال گذشته 1 سوال وجود داشت. فصل نمونهبرداري و تبديل لاپلاس مانند سال 90 جايي در ميان سوالات مطرح شده نداشتند. تبديل Z كه مستقيماً سهم 3 سوالي در آزمون سال 90 داشت با كاهش تعداد سوالات مواجه شد و تنها 1 سوال از اين فصل در آزمون سال 91 مطرح شد.
نكتهاي كه در سوالات آزمون كارشناسي ارشد سال 91 وجود داشت كاهش چشمگير تعداد سوالات طرح شده از فصل تبديل فوريه زمان بود از اين فصل در آزمون سال 90، 4 سوال مطرح شده ولي در آزمون سال 91 تنها 1 سوال وجود داشت.
در مجموع ميتوان گفت سوالات اين درس مفهوميتر و نسبتاً مشكلتر از سوالات آزمون 90 طرح شده بود.
تحليل مدارهاي الكتريكي
آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (بهمن 90)، رشته مهندسي برق در يك روز برگزار شد و مدت زمان امتحان از 5 ساعت به 4:15 كاهش يافت. تعداد سوالات آزمون كارشناسي ارشد تمام درسهاي مهندسي برق به جز زبان تغيير كرد و از 15سوال به 12سوال كاهش يافت. تعداد سوالات درس تحليل مدارهاي الكتريكي نيز از 15 به 12 سوال كاهش يافت. نكتهاي كه در مورد سوالات كارشناسي ارشد برق به چشم ميخورد اين بود كه در درس تحليل مدارهاي الكتريكي بر خلاف درسهاي ديگر رشته برق كه به دليل كاهش سوال، از برخي مباحث سوال طرح نشده بود، از تمام مباحث مدار سوال مطرح شده بود.
از لحاظ بودجهبندي از مبحث مباني مدارهاي الكتريكي، قضاياي اوليه مدار و قضاياي تونن و نورتن 2 سوال، مدارهاي مرتبه اول 1 سوال، مدارهاي مرتبه دوم 1 سوال، تحليل حالت دائمي سينوسي 1 سوال، گرافهاي شبكه و روشهاي تجزيه و تحليل مدار و مدار دوگان 1 سوال، معادلات حالت 1 سوال، تبديل لاپلاس، توابع شبكه و فركانس طبيعي 1 سوال، قضاياي شبكه 1 سوال، شبكههاي دو دريچهاي 1 سوال، مدارات غيرخطي، انتگرال كانولوشن و تقويتكننده عملياتي 2 سوال، مطرح شده است.
در سالهاي اخير روند سوالات مدار رو به مفهوميتر شدن پيش رفته است، اما هنوز براي حل سوالات مدار دانشجو احتياج به تمرين و تكرار فراوان دارد به عبارتي براي اينكه دانشجو بتواند سوالات مدار را در زمان مناسب حل كند بايد قبلاً از مباحث مختلف به اندازة كافي سوال حل كرده باشد تا سوالات آزمون كارشناسي ارشد، نكته جديدي نداشته و فقط احتياج به زمان براي حل سوال داشته باشد، نه اينكه زماني را به حل سوالي اختصاص دهد كه براي اولين بار با آن مواجه شده است. درس تحليل مدارهاي الكتريكي در آزمون كارشناسي ارشد امسال شامل چند نكته بود:
1ـ سوالات اين درس در تمام فصول پخش ميشوند لذا دانشجو بايد تمام مباحث را با دقت بخواند.
2ـ سوالات اين درس به گونهاي هستند كه براي حل آنها احتياج به تمرين و تكرار زياد است تا علاوه بر ذهن دست نيز به اين سوالات عادت كند.
رياضيات
آزمون كارشناسي ارشد برق سال 91 (آزمون بهمن 90) دستخوش تغييراتي شد و آزمون در يك روز برگزار شد (تا قبل از اين سال آزمون رشته برق در دو روز پنجشنبه و جمعه برگزار ميشد) و در همين راستا بايد تعداد سؤالات كم ميشد تا مدت زمان آزمون نيز طولاني نشود، كه در اين بين سهم رياضيات از 15 سؤال به 12 سؤال كاهش پيدا كرد. اين تعداد سؤالات باعث ميشود داوطلب مجبور باشد تمام مباحث را كامل بخواند، چون مثلاً ممكن است از يك فصل 2 سؤال و از فصلي ديگر هيچ سؤالي طرح نشود. از اين 12 سؤال 3 سؤال از درس معادلات ديفرانسيل، 7 سؤال از درس رياضي مهندسي و 2 سؤال از آمار و احتمال طرح شده بود. نكته قابل توجه در سؤالات امسال نسبت به سال قبل، وجود يك سؤال كاملاً مفهومي در درس رياضي مهندسي بود كه البته با وجود سختي با كمي چاشني شانس و البته تحليل فيزيكي مسئله، ميشد به آن پاسخ داد. در درس رياضي مهندسي 3 سؤال از فصل معادلات با مشتقات جزئي، 1 سؤال از مبحث سري فوريه،
1 سؤال از انتگرالهاي مختلط، 1 سؤال از فصل نگاشت و يك سؤال از مبحث توابع مختلط (بررسي توابع تحليلي و سريهاي مختلط) در نظر گرفته شده بود. يك سؤال از فصل معادلات مرتبه دوم، 1 سؤال از فصل تبديل لاپلاس و 1 سؤال از فصل دستگاه معادلات از درس معادلات ديفرانسيل طرح شده بودند و بالاخره از 2 سؤال آمار و احتمال، 1 سؤال آن مربوط به فصل احتمال و 1 سؤال آن به مبحث متغيرهاي تصادفي و تابع چگالي احتمال اختصاص داشت. اگر بخواهيم مقايسهاي بين سؤالات رياضي آزمون كارشناسي ارشد سال 91 با آزمون سال قبل انجام دهيم، بايد بگوييم در مجموع سؤالات امسال سختتر از سال قبل بود، خصوصاً در درس رياضي مهندسي كه هيچكدام از آنها را با روش «عددگذاري و يا رد گزينه» نميشد پاسخ داد و همچنين در درس آمار 2 سؤال بسيار سخت مطرح شده بود كه البته يكي از سؤالات در آزمون سال 1373 رشته برق مطرح شده بود، اما در عوض سؤالات درس معادلات ديفرانسيل تقريباً آسان بود، حتي سؤالات مربوط به تبديل لاپلاس را داوطلبان ميتوانستند به راحتي با استفاده از مبحث «انتگرالهاي مختلط» مربوط به درس رياضي مهندسي نيز جواب دهند و سؤال دستگاه معادلات را با روش عددگذاري ميشد به راحتي پاسخ داد. روند سؤالات رياضيات در آزمون كارشناسي ارشد برق امسال شامل چند نكته بود:
1ـ درس رياضي مهندسي نقش اصلي و تعيين كننده را دارد كه در خود اين درس فصل معادلات با مشتقات جزئي پر اهميتتر از بقيه است. (حدود 40 درصد سؤالات رياضي مهندسي)
2ـ با توجه به كم شدن سؤالات، داوطلبان بايد تمام فصول كتابها را دقيق و كامل مطالعه كنند (البته با در نظر گرفتن اهميت فصول).
3ـ حل تمرينهاي زياد و تستهاي فراوان لازم و ضروري ميباشد.
4ـ با توجه به استفاده بيشتر سؤالات ممكن در آزمونهاي سالهاي قبل، به نظر ميرسد تا حدي سؤالات مفهومي در دستور كار طراحان قرار گيرد.
زبان تخصصي
در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، مانند سال گذشته 15 سوال تخصصي زبان تخصصي مطرح شد. ضريب سختي سوالات سال 90 بالاتر از سال 91 بود، تعداد سوالاتي كه بدون خواندن متن و با تسلط به لغات تخصصي قابل پاسخگويي بود در سال 90، 2 سوال و در سال 91، 4 سوال بوده است. در تحليل سوالات زبان تخصصي برق تقسيمبندي بر لغات تخصصي و درك مطلب به اين هدف بوده است كه داوطلبان گرامي متوجه باشند كه پاسخدهي به سوالات درك مطلب دو توانايي ايشان را ميطلبد.
1ـ تسلط به لغات تخصصي
2ـ تسلط به مهارتهاي 16 گانه درك مطلب
توجه داشته باشيد كه حتي براي پاسخدهي به سوالات درك مطلب نيز بايد لغات تخصصي را بدانيد. اما مهارتهاي 16گانه براي نيل به اين هدف است كه اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متوني برخوردند كه مشكل بوده يا غير فهم است براي پاسخدهي به اين گونه سوالات از مهارتهاي 16گانه درك مطلب استفاده كنند.
مهارتهاي درك مطلب به عنوان فصل Reading comprehension در كتب زبان تخصصي مدرسان شريف آورده شده است. بعد از مهارتها يك سري متون آورده شده است كه شما ميتوانيد به عنوان تمرين يادگيري مهارتها از اين متون استفاده كنيد. با آرزوي موفقيت شما در آزمون كارشناسي ارشد.
سيستمهاي كنترل خطي
در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، تعداد سوالات درس كنترل نسبت به سال گذشته و از 15سوال به 12 سوال كاهش يافت. كم شدن تعداد سوالات باعث شده بود از برخي مباحث سوال طرح نشود. در آزمون كارشناسي ارشد سال 91، 6 سوال از فصل سيستمهاي كنترل خطي، 1 سوال از تحليل پايداري سيستم، 1سوال آمار، 2 سوال از تحليل پاسخ حالت دايمي، 2 سوال از ابزار گرافيكي تحليل در حوزه زمان، 6 سوال از ابزار گرافيكي تحليل در حوزه فركانس و 2 سوال از روشهاي جبرانسازي كلاسيك طرح شده بودند. سوالات آزمون كارشناسي ارشد درس سيستمهاي كنترل از سال 86 به بعد تغيير كرده و مفهوميتر شدند. سوالات امسال نيز مفهومي و با نكات خاصي طرح شده بودند، در صورتي كه دانشجو مباحث را به خوبي درك نكرده بود نميتوانست به جواب درست برسد. روند سوالات آزمون كارشناسي ارشد 91 درس كنترل شامل چند نكته بود:
1ـ درصد بيشتر سوالها از فصل ابزار گرافيكي تحليل در حوزة فركانس طرح شده بود.
2ـ با توجه به اينكه سوالات مفهوميتر شده بودند و احتمالاً در سالهاي بعد نيز اين روند ادامه دارد دانشجو هم نياز به مطالعه مفهومي و تشريحي دارد و هم اينكه بايد تست زياد حل كند تا به نكات ريز نيز مسلط شود.
مدار منطقي و ريزپردازنده
در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمنماه 90)، تعداد سوالات درس مدار منطقي و ريزپردازندهها به 12 سؤال كاهش يافته است.
از اين 12 سؤال، تعداد 1 سؤال از مبحث مدارهاي منطقي، 2 سؤال از مبحث سادهسازي توابع منطقي، 3 سؤال از مبحث مدارهاي منطقي تركيبي، 4 سؤال از مبحث مدارهاي منطقي ترتيبي و 2 سؤال از واحدهاي منطقي ترتيبي طرح شده است.
اگر بخواهيم سؤالات سال 91 را با سؤالات سال گذشته مقايسه كنيم بايد بگوييم كه سؤالات سال 91 مفهوميتر و مشكلتر از سؤالات سال 90 بود.
ميزان سختي و راحتي سؤالها بدين صورت است كه:
ـ تك سؤال مبحث مدارهاي منطقي نسبتاً راحت طرح شده بود و با كمي مطالعه اوليه پاسخگويي به سؤال راحت بود.
ـ دو تستي كه از مبحث سادهسازي توابع منطقي طرح شد تا حدودي مفهومي بوده و نسبت به سال گذشته مشكلتر بود.
ـ از 4 تست مبحث مدارهاي منطقي تركيبي يك تست (تست 95) كه پيادهسازي با استفاده از مالتيپلكسر انجام ميشد، دشوار بود و نياز به مطالعه بيشتر داشت و احتمالاً كساني ميتوانستند به اين تست پاسخ دهند كه تسلط عميقتري نسبت به مباحث داشتند. از 3 تست ديگر اين مبحث، يكي از تستها دشوارتر بود.
ـ مدارهاي منطقي ترتيبي شامل سه تست بود كه هر سه تست به ويژه يكي از آنها (تست101) مفهومي و مشكل بود. داوطلب در صورتي ميتواند به تستهاي اين مبحث پاسخ دهد كه به مباحث ديگر تسلط كافي داشته باشد.
ـ 2 تست واحدهاي منطقي ترتيبي نيز مفهومي بود. اما به مراتب سادهتر از مباحث ديگر طرح شده بود. و در صورت تسلط نسبي نيز پاسخگويي به سوالات امكانپذير ميشد.
در كل ميتوان اينطور عنوان كرد كه:
تستهاي سال 91 مشكلتر و مفهوميتر از سال گذشته بوده و تسلط به اكثر فصول براي پاسخگويي به آنها لازم به نظر ميرسد. با توجه به كم شدن تعداد سوالات، طراح ممكن است چندين نكته را در يك تست مطرح كند كه اين موضوع باعث پيچيدهتر شدن مطالب ميشود و به همين دليل به داوطلبان توصيه ميشود مثالها و تستهاي پيچيده را بيشتر حل كنند.