گفتمان معماری ...

MAT ARCHITECT

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سپاس
نکته اول که به ذهن من میرسه اینه که معماری ایرانی رو تعریف معماری سنتی نبینید اصولا معماری سنتی معنی دیگه ای دارد که ساده ترین تعریف اون شکل زندگی مردمان یک سرزمینه ولی ممکنه ما توی معماری پیشین خودمون یک الهاماتی از معماری هم عصر خودمون گرفته باشیم
اما تفاوت معماری سنتی با معماری اسلامی
با ورود اسلام به ایران معماری ما هم مثل تمام موارد دیگه زندگی مردمون تغییر پیدا کرد با این تفاوت که تو دین اسلام یک حسن بسیار بزرگ وجود دارد که موارد مثبت و مفید ادیان قبلی رو به خوبی حفظ میکنه و از اونها به بهترین شکل استفاده میکنه . پس بعد از ورود اسلام معماری ما فقط در ظاهر و پوسته دچار تغییر شد اون هم به این دلیل که اصل معماری اسلامی ریشه در هنر قدسی دارد یعنی هنری که منشا از یکسری رفتار ، اصول ، سبک زندگی و .... میگیرد که تمام اونها به یک چیز میرسند : خدا . و مسلما تمام این دستورات برای زندگی بهتر و مفید تر انسانها و به طور خاص برای انسان کامل بودن آورده شده . که این مورد رو ما توی ادیان قبل از اسلام ایران هم داشتیم پس فقط ظاهر معماری ما تغییر کرد نه اصولش .
برای تمام کشورهای اسلامی معماری اسلامی به یک شکل است و تنها و تنها پوسته اونه که متفاوت است ( حال و هوای مسجد جامع اصفهان با حال و هوای مسجد ابن طولون هیچ فرقی نداره ) چون تمام این معماری با توجه به فرهنگ های متفاوتی که توی هر کشور هست از یک نقطه سرچشمه میگیره .
پس معماری اسلامی یک سبک مشترک بین تمام کشورهای مسلمان است ولی معماری ایرانی مختص ایران و فرهنگ ایرانی است .
البته تمام این موارد بستگی به این داره که آیا اصلا چیزی به نام معماری اسلامی وجود دارد یا نه ؟
در پایان پیشنهاد میکنم مقالات سید حسین نصر راجع به معماری سنتی و دکتر نقره کار راجع به معماری اسلامی رو حتما مطالعه بکنید خیلی میتونه مفید باشه .
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلاممم.

اگه معماری یا آرکیتکچر رو صرفا شکل و کالبد بگیریم اساسا ما نه معماری اسلامی داریم و نه معماری مدرن و پست مدرن و فولدینگ و دیکانستراکشن و ...
اساسا این پسوندی که مفهوم معماری یا هنر یا موسیقی و ... اضافه میشه در حقیقت مبانی پیشا نظری این مفاهیمه.
این چیزی که گفته میشه مثلا ما معماری اسلامی نداری ظاهرا توجه به کالبد میشه.مثلا اینکه اسلام مگر در مورد نوع دیوار چینی و تاق زدن و ... نظری داده....با این دیدگاه ماهیت معماری مثلا پست مدرن و مدرن و فولدینگ و ... وجود نداره.یعنی ما چیزی به اسم معماری فولدینگ هم نداریم.چرا اینکه نیچه و دلوز و دریدا و سایرین بحثشون معماری نبوده.
حوزه ای که این مکاتب در دوره های مختلف در موردش بحث کردن بحث انسان شناسی و معرفت شناسی و جهانبینی و ... بوده.
چرا معماری به این موارد نیاز داره؟چون اساسا چیستی این پدیده های عالم باید مشخص بشه بعد براش ظرفیت شکل حیات تعریف بشه.یکی از این پدیده ها هم انسانه.بالاخره باید معلوم بشه تفاوت انسان با مثلا موجودی مثل گاو چیه.آیا انسان و یک چهارپا نیاز به یک نوع معماری دارن؟
پس نیاز به تعریف انسان وجود داره.که این میشه انسان شناسی.حالا تعریف های مختلفی وجود داره که معماری یا آرکیتکچر خودش رو منطبق بر یکی از این موارد میکنه.تو غرب انسان ،انسان متکثریه.عالم،عالم متکثریه.لذا تو هر دوره تعاریف عوض میشه.
یه روزی دکارت عالم رو مکانیکی و دارای ترتیب و دیسیپلین و اردر میبینه لذا چند قرت بعدش شخصی مثل لوکوربوزیه همین دیدگاه رو در مورد عالم و انسان میگیره و تعریف خودش رو ارائه میده.مثلا اینکه خانه ماشین زندگی ست.
یا مقلا دریدا تو حوزه زبان شناسی و معرفت شناسی اساسا راه یابی انسان به کشف خاستگاه مفاهیم رو غیر ممکن میبینه و به دکترین دیفرنس و دیکانستراکشن میرسه.همین نگاه به حوزه معرفت شناسی و انسان شناسی رو آیزمن وارد معماری میکنه.
همه اینا به این دلیله که تعریف انسان داره عوض میشه.تعریف انسان عوض میشه به این دلیل که فیزیک و شناخت عالم عوض میشه و نتیجتا فلسفه و چیستی پدیده ها تغییر میکنه.

اسلام هم به همین شکل.منتها اینجا تعریف متکثری از انسان و عالم وجود نداره.لذا تغییر ماهیتی و فضایی تو معماری نداره.برعکس آرکیتکچر که توش فضا و ماهیت تغییر میکنه.بماند که تو سبک های بعد از پست مدرن کلا ماهیت ،ماهیت نداره.
سایر موارد مربوط میشه به تکنیک و تکنولوژی معماری که در طول عمر بشریت شکل میگیره و بیشتر تجربیه.هیچ کدوم از این مکاتب که ما معماری رو با اون میشناسیم در مورد مثلا طول قوص و خیز طاق و ... نظر نمیدن.هر چند فرم و شکل در فضا تاثیر میزاره.
مثلا گنبد مربوط به قبل از اسلامه.معماران مسلمان این فرم رو برای بوجود آوردن یک فضای روحانی مناسب دیدن و لذا ازش استفاده کردن.اینکه چطور فرم و شکل در ماهیت و فضا تاثیر میزاره یه بحث طولانیه.
.
.
.
پس سوال پرسیده شده در ابتدای این تاپیک غلطه.معماری سنتی مربوط میشه به یک بحث تکنیکی و تکنولوژیکی.ولی معماری اسلامی در حقیقت ماهیت شکل گیری معماریه.معماری میتونه با مصالح به روز (از اصطلاح مدرن استفاده نمیکنم ) باشه ولی ماهیت اسلامی داشته باشه.و بر عکس این هم میتونه باشه.

البته تو کشور ما ،اساتید چون تو دوران دانشجوییشون 3 واحد نقشه برداری و 4 واحد عناصر جزئیات و حدود 10 واحد درسای سازه و ... خوندن و فقط 2 واحد مبانی نظری خوندن نهایتا نمیکتونن تفکیک کنن این موارد رو و منکر معماری اسلامی میشن.
 

unika20

عضو جدید
تقلید از اثار دیگران متاسفانه داره به یک عادت تبدیل میشه تا جایی که پا را فراتر گذاشته و copy-paste را ترجیح میدهند.هدف از ایجاد این تاپیک بی تفاوت نبودن است .

جای تاسف دارد در پیج instagram یکی از معماران کشور (ارش مدنی instagram.com/arashmadani_design)طرح های معماری داخلی دیده میشود که ایشان اسم خود را به عنوان طراح و مجری پروژه ها نوشته اند.و غم انگیز اینکه چنین شخصی در جایگاه استاد در مراکز و موسسات معماری به تدریس مشغول هستند.ولی شاید تاسف برانگیز ترکسانی هستند که بدون اگاهی ومطالعه فقط به تعریف و تمجید ولایک کردن اثار کپی شده میپردازند.

ناگفته نماند ایشان بدون هیچ ابایی و حق به جانب در مقابل یکی دو نفری هم که اشاره به کپی بودن بعضی طرح ها پرداخته اند با تمسخر برخورد نمودند و متهم به حسادت کردن نمودند.
دنیا در عین وسیع بودن بسیار کوچک است کاش یادبگیریم وجدانمان را انقدر وسیع کنیم تا یکروز انقدر کوچک نشویم.این هم منابع اصلی :

1-طراحی استند نمایشگاهی کمپانی catalano توسط طراح ایتالیایی
matteo thun در سال 2006 در میلان (که اقای ارش مدنی به اسم خود تحت عنوان
طراحی و اجرا کاتالند در سال 90 در تهران و سال 88 در دوبی در پیج خود گذاشتن. این منبع طراح اصلی:

http://www.matteothun.com/project/244/catalano-stand-salone-del-mobile

2-طراحی معماری و دکوراسیون tiara-residences-ruby توسط شرکت(
http://www.zeninteriors.net/ )(که تحت عنوان طراحی و اجرای منزل مسکونی/کارفرما اقای میلانی 1390 در خیابان فرشته و الهیه عنوان شده در پیچ اینستاگرام ایشان ) منبع اصلی رو اینجا ببینید:

http://www.zeninteriors.net/our-ser...r-design/other-projects/tiara-residences-ruby

حتی سایت houzz و homeadore هم این طرح رو با اسم شرکت zeninteriors قرار داده :

http://www.houzz.com/projects/681775/tiara-residences-palm-jumeirah-dubai

https://homeadore.com/2014/11/14/palm-jumeirah-apartment-zen-interiors/

3-
کاری که به عنوان دفتر کار زابن 1393 در جردن معرفی شده در واقع قسمتی از یه مجموعه ویلایی هست از همان شرکت
zeninteriors اینم منبع:

http://www.zeninteriors.net/our-services/bespoke-interior-design/other-projects/jumeirah-3-villa-sheikh-al-qassimi

4-کارهایی که با عناوین منزل مسکونی اقای ابریشمی نیاوران-1390/یه بار دیگه ابریشمی 1392/و یه طرح دیگه پارک جمشیدیه /همه مربوط به منبع اصلی زیر هست و فقط ایشون کپی کردند. با این تفاوت که همه این طرح ها مال یه مجموعه هست ولی ایشون گزینش کردند و به هرکدوم لوکیشن های متفاوتی در مناطق مختلف تهران اختصاص دادند.

http://www.zeninteriors.net/our-ser...gn/other-projects/le-reve-41-dubai-marine-uae

5-یه کپی دیگه: ایشون از این مجموعه اتاق خواب را کپی کردند:

http://www.zeninteriors.net/our-ser...ign/other-projects/marina-villa-abu-dhabi-uae

6-ویلای palm-island (بخش ناهار خوری این ویلا را تحت عنوان کارفرما میلانی /فرشته-الهیه 90) و اتاق کودک را خیلی دقیق
:اسفند 91 ولنجک که خدای نکرده کسی شک نکنه) برداشتند و به اسم خودشون گذاشتن

http://www.zeninteriors.net/our-ser...n/other-projects/palm-island-frond-f-villa-91

7-در اخر
Internet Q Akazoo exhibit display by InStyle LED Lightingکه در پیچ ایشان در چمران و اوین درکه تهران قید شده منبع اصلی:

http://retaildesignblog.net/2013/02/17/internet-q-akazoo-exhibit-display-by-instyle-led-lighting
 
آخرین ویرایش:

unika20

عضو جدید
بدون شرح

بدون شرح

طراحی استند نمایشگاهی کمپانی catalano توسط طراح ایتالیایی matteo thun در سال 2006 در میلان


که متاسفانه کارکپی شده در اینستاگرام و طراحی را به خود نسبت داده اند.




a.jpg

copy (3).jpg
 
آخرین ویرایش:

unika20

عضو جدید
طراحی استند نمایشگاهی کمپانی catalano توسط طراح ایتالیایی matteo thun در سال 2006 در میلان


که متاسفانه کارکپی شده در اینستاگرام و طراحی را به خود نسبت داده اند.






copy (1).jpg
copy.jpg
 
آخرین ویرایش:

unika20

عضو جدید
پاسخ سوالات را هم با دقت میدهند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2-طراحی معماری و دکوراسیون tiara-residences-ruby توسط شرکت(
http://www.zeninteriors.net/
)(که تحت عنوان طراحی و اجرای منزل مسکونی/کارفرما اقای میلانی 1390 در خیابان فرشته و الهیه عنوان شده در پیچ اینستاگرام ایشان )


Untitledyhuju55.jpgUntitledjmjmj56.jpg
 
آخرین ویرایش:

unika20

عضو جدید
2-طراحی معماری و دکوراسیون tiara-residences-ruby توسط شرکت(
http://www.zeninteriors.net/
)(که تحت عنوان طراحی و اجرای منزل مسکونی/کارفرما اقای میلانی 1390 در خیابان فرشته و الهیه عنوان شده در پیچ اینستاگرام ایشان )

Untitledjjm3.jpgcopy 2.jpg
 
آخرین ویرایش:

unika20

عضو جدید
کارهایی که با عناوین منزل مسکونی اقای ابریشمی نیاوران-1390/یه بار دیگه ابریشمی 1392/و یه طرح دیگه پارک جمشیدیه /همه مربوط به منبع اصلی زیر هست و فقط ایشون کپی کردند. با این تفاوت که همه این طرح ها مال یه مجموعه هست ولی ایشون گزینش کردند و به هرکدوم لوکیشن های متفاوتی در مناطق مختلف تهران اختصاص دادند.




Untitledgb.jpgUntitlednhnhn.jpg
 
آخرین ویرایش:

unika20

عضو جدید
ظاهرا این یکی کار طراحی خودشان هست.ولی نکته قابل تامل جوابی است که به کسی که ایشان را متهم به کپی بودن این طرح کرده داده اند :گفتند :خوشحال میشم ببینم کی کارمو کپی کرده پیگیری قانونی کنم.
کسی که چنین حقی را برای طرح خودش قایل میشود چگونه به این راحتی طرح های دیگران را کپی میکند جواب کامنت ها را میدهد و در مقابل تعریف و تمجید ها میگوید لطف دارید

نه لطف شاید شما را متوجه کار اشتباهتان کردن است :هر انچه را برای خود میپسندیم برای دیگران هم بپسندیم و انچه را که برای خود دوست نداریم برای دیگران هم دوست نداشته باشیم.


Untitledygty.jpg
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سه توصیه قابل تامل از پیتر آیزنمن:
اول از همه اگر کسی می خواهد معماری بخواند، به او می گویم "نخواند"!! این اولین توصیه است چرا که فکر می کنم معماری رشته بی مایه ای است، برای خودم خیلی جذاب است. من آنچه انجام می دهم را دوست دارم اما حرفه ای نیست که به خیلی ها پیشنهاد کنم!


توصیه دوم، به جای آنکه یک راست یه دانشکده معماری بروید، اول از همه بخوانید، "زبان"، "فلسفه"، "تاریخ" و "ادبیات" و تمام چیزهای دیگری که بر سیاق آن ها تصمیم می گیریم در زندگی چه کنیم، بعد بیایید برای آموزش معماری.


مسئله دیگر این است که آنچه در دانشگاه و محیط دانشکده می آموزید هیچ ربطی به محیط حرفه ای کار ندارد. کار یک چز دیگر است. در دانشکده باید جنبه هایی از فلسفه، هنر، تاریخ و فرهنگ که با شاکله های معماری مرتبط است را آموخت وکار واقعی را باید در دفاتر معماری آموخت.



(پیتر آیزنمن معمار برجسته آمریکایی است که او را بیشتر به خاطر شهرتش در سبک ساختارشکنی می شناسند.)
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ممنونم بابت تاپیک
نمیدونستم اوضاع اینقد آشفته س... شوکه شدم :|

من بودم جای بلاک کردن با مدرک اثبات میکردم کارهاش کپیه حداقل بقیه رو آگاه میکردم

درمان وجدان بیمار هم...
 

unika20

عضو جدید
بوتیکی در استانبول ترکیه که در پیج اینستاگرام arashmadani_design با نام مزون فنسی 88 در ولنجک تهران به اسم خود کپی کردند.ادبیاتی هم که به کار بردند در جواب کسی که اشاره به وجود نداشتن این مزون کردند هم خودتون ببینید دیگه.

Tailord Boutique by Sedef Yenigun Architects & Isil Ozcam


منبع اصلی :

www.isilozcam.com/mekan/magaza.html


Untitledygbujgb.jpg

 

پیوست ها

  • asl.jpg
    asl.jpg
    34.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

EHSAN.1984

عضو جدید
واقعا جای تاسف داره و یک نکته که کارای اشلی هم درجه 1 نیست متاسفانه و من مردمو مقشر میدونم که سئاد یصری ندارن و مارای چیپ و تقلیدی زو میپسندن و نمونه واضح گپی کاری مبتذل هم نماهای کلاسیکه
 

Similar threads

بالا