گفتمان معماری ...

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به همه ی مهندس هایی که با این مسابقه ها موافق هستند!!!!! (البته من که نیستم)
چقدر خوب که ما دانشگاهایی مخصوص بانوان داریم، خوب مخصوص برادران هم هست!
دانشگاه های فنی حرفه ای رو از هم جدا کردند؛ ولی دانشگاهی مخصوص بانوان که یه امتیاز برای دخترها محسوب بشه نداریم!!
خوب یه پیشنهاد جدید، بیایم یه مسابقه هم باسه معمارهای زیر 50 کیلو بزاریم.
خوبه دیگه! اینجوری شانس جایزه گرفتن برای کسایی که قبلا نمیتونستن جایزه بگیرن بیشتره!!
اگه خانوم ها جایزه ای تو مسابقات قبلی کسب نکردند باسه این بوده که طرحشون ضعیف بوده و باید کارشون رو قوی کنند نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنند!!
شایید مردم عادی بتونند تو نظر سنجی شرکت کنند، چون همین مردم از این بناها استفاده میکنند ولی مشکل اینجاست که اصلا تو نظرسنجی حرفی از بنا زده نشده و این مشکل نظر سنجیه!
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بذارید خوش بینانه صحبت کنم: شاید هدف از این همایش قلقلک دادن ذهن جامعه ست که خواستند از برهان خلف به نتیجه درست برسند. همایش رو برگزار کردند که ده ها و صدها نفر مخالفتشون رو اعلام کنند و حضور زنان در این عرصه رو پررنگ کنند
حالا معماری زنانه یعنی معماری توسط زنان یا معماری برای زنان!!!؟
یکبار با یکی از اساتید طراحی شهری در این باره صحبت میکردم و ایشون میفرمودند طراحی فضاهای شهری با عنوان پارک بانوان و ... در ایران مرسوم شده و اشتباه هست که بخشی از شهر رو تفکیک کنیم و دورش حصار بکشیم و قشرخاصی رو به زور اغوا کنیم تا حضور پیدا کنند . صرف نظر از اینکه مقیاس این فضاها بسیار تاثیر گذار هست در استفاده از اون. در این زمینه پایان نامه دکترای خانوم لیلا رحیمی با عنوان مکان ودلبستگی:تحلیلی بر تاثیر مقیاس های مکانی بر دلبستگی مکان های شهری رو میتونید مطالعه کنید.
از بحث اصلی منحرف نشم ...


حساس کردن ذهن جامعه معماری نسبت به معماران خانم رو میشه هم مثبت دونست و هم منفی... منفی از این لحاظ که عده ای سردمداران جنبشی مردانه میشند تا اثبات کنند زنان به علت محدودیت های خاص خودشون بهتره وارد این حوزه نشند همونطور که سالها با تلقین این تفکر که رشته عمران یه رشته مردانه ست و فرصت حضور خانم ها رو نداره طیف گسترده ای از دخترها رو در دانشگاه ها به سمت معماری سوق دادند ...
و این القای محدودیت ها اونقدر بزرگ بشه که مسئله مثل عضویت یک زن در شورای مرکزی نظام مهندسی؛ برای نخستین بار اینقدر بزرگ جلوه کنه در حد شق القمر!
 
آخرین ویرایش:

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

زمانی از طبقه بندی جنسیتی استفاده میکنید که مثلا تو موضوعی امکان رقابت بین این دو وجود نداره........چون ملاک این تفکیک تفاوته......

خب حالا تو معماری.......ملاک تفکیک چیه؟.....آیا تو مبانی نظری معماری میشه به جایی رسید که بگیم مثلا فلان جنسیت نمیتونه تو فلان سبک طراحی کنه؟......یا مثلا بگیم یه زن(یا مرد) نمیتونه این ساختمان با این عملکرد رو طراحی کنه؟
قطعا نمیشه.

نه اصلا این همایش ها و کنفرانس ها تاثیره نداره......اصولا این همایش ها برای رسیدن به نتیجه نیست.....هدف اینه که یه کاری انجام بشه یه گزارشی داده بشه و یه عکس و فیلمی گرفته شه و پولی خرج شه....مثل همه همایش هایی که برگزار میشه.
مثلا همایش میزاریم در باره هوای آلوده و کلی خرج هم میکنیم بعد هم تموم میشه و گزارش هاش رد میشه و آخر هم نتیجه گیری میشه که باید با آلودگی هوا مبارزه کرد.
با حرفهای بالای شما موافقم مهندس
و با اون خط قرمز خیلی خیلی موافقم
نظام مهندسی یک شهری آخر آذر قصد برگزاری همایشی رو داره که سخت در جستجوی مکان برای ههمایشه
از موضوع همایشی که قراره کمتر از بیست روز دیگه برگزار بشه سوال می کنم عرض می کنن هنوز مشخص نیست!:surprised:

پایه و اساس صنعت یک کشور باید از همین کنفرانس ها و همایش ها شکل بگیره
هر فردی بعد از اتمام تحصیلات تکمیلیش برای دکترا باید دو مقاله ی معتبر بین المللی داشته باشه این همه دکتر داریم و دانشجوی دکترا اونوقت فقط دو درصد از مقالات معتبر علمی کشور ما هستند که در صنعت کاربرد دارند و ماباقی همگی صرفا برای ارتقاع علمی و عنوان استفاده می شوند!


اصولن در کشوری که فضاهایی مختص زنان ( مدرسه دخترانه-پارک بانوان-ورزشگاه بانوان-استخر بانوان... و به همین زودی ها دانشگاه بانوان)وجود دارد بیراهه نیست اگر معماری هم زنانه -مردانه شود...مردان برای مردان طراحی کنند و زنان هم برای زنان!
در عصر جهانی شدن نیز معماری زنانه _مردانه میتواند به عنوان سبکی نوین در معماری از سوی ایران مطرح گردد!!!
;)
معماری کاری زنانه یا مردانه نیست ، معماری بیشتر از اینکه به جنسیت وابسته باشد به فرهنگ جامعه وابسته است .با توجه به فرهنگ جامعه مشکلات زیادی سر راه بانوان معمار برای اثبات توانایی هایشان وجود دارد و زنان هنوز به جایگاه و اقتدار لازم در عرصه معماری دست پیدا نکرده اند و معماران زن با برخوردهای مثبت و منفی بسیاری در جامعه روبرو شده اند.؟؟؟؟؟؟؟؟
این شرایط تغییر نمی کند مگر با ایجاد فضایی مناسب برای پذیرش و حمایت همه جانبه از زنان معمار از لحاظ توانمندی و استعداد آنها
متوجه نشدم موافقید یا مخالف
اگر معماری وابسته به فرهنگ یک جامعه است و اگر قبول داریم که فرهنگ کشور ما عجین شده با فرهنگ اسلامی ست چرا که اگر برگردیم و خیلی از ویژگی های گذشته ی معماری را بررسی کنیم همین موارد را می بینیم
پس باید قبول کنیم و انتظار آن را هم داشته باشیم که با معماری برای زنان
اما نه معماری زنان برای زنان روبرو شویم.

شاید طرح این موضوع الان درس حسابی حس نشه.
ولی شاید شروع یه جریان فکری باشه.
چون درسته که زن و مرد تو یه فضا درس میخونن و معماری میکنن ولی میشه گفت که سهم مرد تو این فضا بیشتره.
شاید همین باعث شده که بعضی ها تو محیط مجازی سعی کردن همچین تشکل هایی ایجاد کنن.

شکی نداشته باشید این صرفا یک هماایش بود و هست
اما مطمئن باشید دست مایه خیلی ها قرار خواهد گرفت!


آخه برای انتخاب یک معمار که نیاز به تخصص داره اونم بی هیچ بیوگرافی، که از پایه غلطه!
من با جمله ی بالا کاملا موافقم
در زمانی که یک مهندس معمار ایرانی و یا یک فارغ التحصیل معماری ایرانی و یا یک دانشجوری معماری ایرانی حتی 5 معماری ایرانی رو نمی شناسه چطور اون تعداد معماری زن ایرانی رو شناسای کنه که حتی یک خط هم از هیچ کدومش نمی دونه
واقعا هدف این مسابقه چی بود
شخصاچند بار این صفحه رو ریلود کردم و فکر می کردم شاید هر کدوم از این اسامی یک لینک هستن که من رو ارجاع می دن تا مختصری از اون شخصیتها بخونم تا بشناسمشو بعد مقایسه ای کنم و بتونم رای بدم:razz:
من به شخصا هیچ کدومشون رو نمی شناسم
حالا شاید
جز حتی هنر آموزهای معماری هم نباشم که نمی شناسمشون!

آیا ایجاد شرایطی برابر ( اگر وجود ندارد ) برای حضور حرفه ای زنان معمار از طریق برگزاری کنفرانس و نظرسنجی برای معرفی را میپسندید و آن را به نفع زنان معمار ایرانی برای حضور پررنگ تر میدانید؟
برگزاری کنفرانس و نظرسنجی برای ارزیابی آنچه هست که تا به حال صورت گرفته نه قدم اول.به عبارتی این اعمال به اضافه مسابقه در آخرین مرحله قرار دارند.مرحله اول آموزش صحیح است و پس از آن شکلگیری روابط مرکز علمی با بازار کار که به اعتماد صنعت به نهاد علمی و در مرحله بعد افراد برخاسته از این نهادها منجر شود.اما نکته حائز اهمیت آن است که خانمها نباید به دنبال یک رقابت جنسیتی باشند.بلکه باید سهم خود را از بازار بخواهند.این نکته مثل سهم خواهی قومیست.به طور مثال ما یک نمره ای می دهیم بالای 90.ممکن است 8 مرد و 2 زن در معماری به این نمره برسند خب این یک نتیجه کاملا طبیعیست و اتفاقا اگر پنج پنج باشد غیر طبیعی می شود.چرا که تمام مردان جهان در آینده شان نیاز به کار دارند و تمام برادران حاضر در انجمن هم در آینده به معماری می پردازند(و بعضیهایشان خوب می شوند برخی متوسط برخی هم بد)در حالیکه این مسئله درباره خواهران صادق نیست و در مرحله از زندگی تعدادیشان از دور خارج می شوند.و در نهایت تعداد اندکی می مانند که بتوانند تمام وقت به رقابت با تمام مردان که همه شان تمام وقت کار می کنند بپردازند.آنوقت این جدال می شود مثل جدال مثلا کشورمان با چین در المپیک.یا لاکپشت با خرگوش که تنها در قصه ها برنده اش لاکپشت است.
فکر می کنم توضیح بالا جواب کاملا درست و منطقی برای سوال مورد نظره.

حالا معماری زنانه یعنی معماری توسط زنان یا معماری برای زنان!!!؟
یکبار با یکی از اساتید طراحی شهری در این باره صحبت میکردم و ایشون میفرمودند طراحی فضاهای شهری با عنوان پارک بانوان و ... در ایران مرسوم شده و اشتباه هست که بخشی از شهر رو تفکیک کنیم و دورش حصار بکشیم و قشرخاصی رو به زور اغوا کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا حضور پیدا کنند . صرف نظر از اینکه مقیاس این فضاها بسیار تاثیر گذار هست در استفاده از اون.
آیا واقعا اینطورست؟؟
آیا واقعا فکر می کنید که یک زن را به زور اغوا می کنیم؟
حقیقتا اینگونه نیست

ما در کشوری زندگی می کنیم که هستن مادرانی که دوست دارند که در فضای طبیعی و فارغ از هر گونه دید مزاحمی ساعتی آرامش روحی داشته باشن بدون پوشش بدوند و بخندد و ورزش و نرمش کنن.
این به این دلیل است که آن زن در یک فرهنگ اسلامی رشد کرده و خلاف عقایدش است که این تعامل را در یک مکانی عمومی مانند پارک که محصور نیست و ویژه ی بانوان نیست انجام دهد
با این مخالف نباشیم که نیاز داریم که فضای مخصوص بانوان داشته باشیم.
اگر موافق اینیم که کشوری اسلامی داریم باید موافق این باشیم که نیاز به فضاهای پاسخگوی به این فرهنگ اسلامی داریم و این را نمی توان کتمان کرد.

اما
طراحی فضای مخصوص بانوان صرفا توسط بانوان توجیح پذیر نیست.
یک طرح
نیاز به یک ذهن کلی بین مردانه و یک ذهن ریز بین زنانه دارد.
 

MEHRNOOSH.D

عضو جدید
کاربر ممتاز
ب نظر منم تخت جمشید...


هم عظمت بی همتایی داره...


هم ی پادشاهی بزرگ و موفقو تداعی میکنه...
 

safoora

عضو جدید
سلام.
بنظر من با اصولی(مردم واری،بوم آورد بودن،خود بسندگی،و...) که استاد پیرنیا در مورد بناها ذکر کردن میشه بناهای تاریخی مون رو تحلیل کرد و کم پیش میاد که بنایی باشه که همه این اصول توش رعایت شده باشه،پس نمیشه بگیم که کدوم بنا ارزشمند تره.
مثلا تو تخت جمشید که خیلیا(البته بیشتر عوام) احساس میکنن باشکوه ترین بنای ایرانیه،باید گفت که اگر هم فرض بگیریم که این بنا ساخته شده و به بهره برداری رسیده(که اصلا اینطور نیست)خیلی از اصولی ذکر شده در بالا در اون رعایت نشده.بطور مثال ما در مواجهه با یک بنا نباید احساس حقارت کنیم(مردم واری)ولی شما میبینید ستون های بیست متری این بنا ناقض این موضوعه.و در ضمن ایران کشوریه با اختلاف دمای زیاد در شب روز(که گاهی این اختلاف به بیست درجه میرسه) و قطعا سنگ تو این اقلیم مصالح مناسبی نمیتونه باشه و شما میبینید که این قضیه تو بقیه بناها چه قبل تخت جمشید و چه بعد اون کمتر اتفاق افتاده و موارد دیگه.
اینارو گفتم که آخرش بگم ما نیاز به معیار داریم که بناهارو با اون معیار بسنجیم و این اصول معماری ایران میتونه معیار خوبی باشه بنظر من.
:gol::gol::gol::gol:
سلام من کاملا موافقم.
ممنون از نظر سنجیده شما.
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مسجد جامع اصفهان فوق العادس از همه لحاظ چون تقربا هر چی که تو معماری داشتیم اونجا به بهترین نحو بیان شده.................
 

Mosafer-1

عضو جدید
به نظر من همه اثار قدیمی مثل مساجد مدارس خانه ها وحتی کاخ ها و...نمونه خوبی هستن اصفهان یزد کاشان و...ولی نمونه معاصر به نظر من کارهای دیبا معرف معماری ایرانی مدرن میتونه باشه
 

DDDIQ

مدیر ارشد
با سلام خدمت دوستان هنرمند معمار
چندی قبل در حاشیه گفتگوی شماره 6
مشاهیر معماری ؟ - آیا دوران تک ستاره ها تمام شده !؟ تا حدودی در رابطه با مسابقات معماری و داوری آن اشاره شد و گفتگو کردیم ....

تا چه میزان جوایز و عناوین معماری جهانی و یا ملی را که داده می شود به حق می دانید؟ چرا نام برخی از معماران تاثیرگذار تا به حال در بین برندگان جوایز بزرگ خالی است!؟

اخیرا حواشی غیرمعمولی که در نحوه برگزاری مسابقه غرفه ایران در اکسپو میلان 2015 رخ داد ( که البته در خبری در سایت معماری نیوز تا حدودی به آن اشاره شد معضل داوری از فوتبال تا معماری + سند ) و نیز از دلایل استعفا بعضی داوران و کناره گیری یکی از شرکت های مشاور از این مسابقه ذکر میشود باعث مطرح شدن این سوالات میگردد ...
در این مسابقه در نهایت طرح های برنده از میان شرکت های مشاور دعوت شده اعلام شدند ...

و در نهایت روز یکشنبه 19 آبان 92 از بین 12 شرکت مهندس مشاور مراسم داوری با حضور آقایان دکتر حامد مظاهریان ، دکتر داراب دیبا ، مهندس بهرام شیردل ، مهندس فرهاد احمدی و مهندس محمود گلابچی برگزار گردید و طرح های برنده انتخاب گردید
شرکت مهندسین مشاور نقش چهان پارس به عنوان برنده اول ،
گروه همکاری مهندسین مشاور ارگ بم کرمان و استودیو فازاد به عنوان برنده دوم
گروه همکاری مشاور طرح و توسعه بلند پایه و استودیو معماری کات
/ و شرکت ماهر و همکاران به عنوان برنده سوم مشترک

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=182894&d=1386112132


این موضوع به همین جا ختم نشد و پس از اعلام نتایج داوری و شناخته شدن برنده این مسابقه بر خلاف عرف معمول مسابقات معماری و در نشستی با دعوت از شرکت های مشاور , این چنین مطرح شد که طرح ها علیرغم انجام مراسم داوری و اعلان طرح های منتخب توسط هئیت داوران ، شایسته حضور در اکسپو میلان و عقد قرارداد توسعه طراحی و ساخت نبوده و شرکت های مشاوره با مشارکت در قالب تیمی بزرگتر زیر نظر داوران به نتیجه نهایی برسند , که البته با کناره گیری تعداد دیگری از شرکت های های مشاوره مواجه شد و شبهاتی را به همراه داشت ...

در واکنش به این موضوع
مهندس مهرداد زواره محمدی مدیر شرکت مشاور اثر در یادداشتی در رابطه با این موضوع در صفحه خود این چنین نوشت :

آخرین خبر از مسابقه معماری غرفه ایران در اکسپو میلان 2015
اتفاقی عجیب ، نادر ، تاسف برانگیز و منحصر به فرد ....
جلسه ای در روز دوشنبه موره 11/9/92 در تالار اصفهان نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید .
درخواست برگزاری این جلسه از سوی کمی...ته برگزاری اکسپو نمایشگاه بین المللی و تلاش آقای مهندس کامران صفا منش بوده است .
ایشان از طرف جناب آقای وزیر محترم صنعت و معدن ماموریت داشتند تا با دعوت از کلیه مشاورین ارائه کننده طرح در مسابقه معماری اکسپو میلان نسبت به انتخاب و تهیه طرح منتخب برای اکسپو میلان فارغ از مراسم داوری این مسابقه اقدام نمایند .
جالب توجه ترین نکته این است که کلیه مشاورین و هئیت محترم داوران پس از مدت ها بررسی کارشناسی مدیران نمایشگاه و توسط خود ایشان انتخاب و برای هدایت و راهبری غرفه ایران انتخاب شده بودند و حداقل می بایست به انتخاب خود و فرایند مسابقه معماری و گزینش طرح های منتخب احترام می گذاردند .
به هرحال در این جلسه این مسئله مطرح گردید که هیچ کدام از طرح ها علیرغم انجام مراسم داوری و اعلان طرح های منتخب توسط هئیت داوران ، شایسته حضور در اکسپو میلان و عقد قرارداد توسعه طراحی و ساخت نبوده و می بایست طرح منتخب از طریق یک فرآیند خرد جمعی و یک پروسه دموکراتیک توسط کلیه مشاورین با مدیریت و راهبری جناب آقای مهندس صفامنش تا رسیدن به نتیجه نهایی هدایت گردد.
با طرح این موضوع در جلسه ، مهندسین مشاور بسیاری در این جلسه با موضوع مطرح شده مخالفت نموده و دغدغه خود را نسبت به رعایت اخلاق حرفه ای و احترام به ساز و کار مسابقه برگزار شده و برندگان منتخب مسابقه اعلام نمودند اما اصرار کارفرما و شخص آقای مهندس صفا منش به ساز و کار پیشنهادی خود تاسف و عدم رغبت بسیاری از مشاورین را به ادامه حضور در چنین نشستی باعث گردید .
در روزهای آتی با کنکاش بیشتر در موضوع بحث و گفتگو و رایزنی با عناصر ذیربط مانند هیئت محترم داوران پیشین و چانه زنی با مدیران بالادست اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه خواهد شد اما چیزی که بسیار باعث تاسف و نگرانی است همراهی تعداد معدودی از مهندسین مشاور شرکت کننده در مسابقه با پیشنهاد غیر منطقی و مخالف با کلیه شئونات حرفه ای و اخلاق مهندسی در جلسه مذکور می باشد به طوری که رضایت کامل خود را از کاهش سطح مهندسی خود از مشاور طراح به اپراتور نمایشگاه در تهیه طرح اکسپو بدون هیچ گونه ضمانت حرفه ای و مالکیت معنوی پذیرفتند .
شرکت هایی که این تنزل سطح حرفه ای و اعتبار و آبروی مهندسی خود را نپذیرفتند و نسبت به ترک جلسه اقدام نمودند به ترتیب حروف الفبا عبارتند از : مهندسین مشاور اثر ، عمارت خورشید ، طرح و توسعه بلند پایه ، موننکو ، نقش جهان پارس و دو شرکت دیگر

_______________________________________
در ادامه
( + به اطلاع کلیه دوستان و همکاران محترم می رسونم که طبق تماس جناب آقای مهندس یقینی مدیر عامل محترم مشاور ارگ بم کرمان ، این شرکت نیز از ادامه همکاری با شرکت نمایشگاه های بین المللی انصراف دادند ....)

و...
..

و البته در سوی مقابل از شرکت های مشاور باقی مانده خانم مهندس موخر از شرکت مشاوره رهشر در کامنتی زیر این یادداشت این چنین نوشت :
جناب آقای ( مهندس ) محمدیٰ ضمن سپاس و قدردانی از زحمات و پیگیری شما در روند برگزاری داوری اکسپو من تصور میکنم فضایی که به تصویر کشیدید با آنچه در واقعیت رخ داده متفاوت است. آنچه من دیروز از صحبت‌های آقای مهندس صفامنش درک کردم تلاش ایشان برای ارتقای سطح معماری و نزدیک تر کردن دفاتر معماری و افکار ایشان در غالب یک هدف بلند مدت و در حال حاضر با فرصت بدست آمده شروع آن در ارائه طرح نهایی اکسپوی میلان در غالب یک هدف کوتاه مدت است و اتفاقی که امروز در جلسه توضیح و توجیه طرح‌ها افتاد این برداشت را در من قوت بخشید. پنج تیم باقی مانده (که خوشبختانه رتبه های دوم و سوم نیز در بینشان حضور داشتند)کار خود را توضیح داده و نکات قابل تاملی که در هریک از طرح ها بود موشکافانه بررسی شد .در انتها همدلی و نزدیکی بیشتر بین تیم ها و تمایل ایشان به مشارکت در غالب یک تیم بزرگتر قوی تر و منسجم تر قابل مشاهده بود. امید می رود کلاس درس ایشان و رویکردشان راهگشایی باشد برای اعتلای سطح معماری و گفتگوی معماری.
باز هم ضمن سپاس مجدد از حسن توجه شما در ادامه خواهشمند است اجازه بدهید قضاوت راجع به تنزل سطح حرفه ای و اعتبار و آبروی مهندسی شرکت های شرکت کننده در این هم اندیشی و اعتماد به استاد گران قدری چون آقای مهندس صفامنش به آینده موکول شود . زمان همه جیز را روشن خواهد کرد





  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/a063.gif نظر شما در رابطه با مسابقات معماری داخلی و جهانی چیست ؟
  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/a063.gif در رابطه با نحوه برگزاری مسابقه و داوری مسابقه غرفه ایران در اکسپو میلان چگونه فکر میکنید؟ آیا آن را بر خلاف عرف و روند معمول و حرفه ای برگزاری مسابقات معماری می دانید و یا برعکس با نظر برگزار کنندگان این مسابقه و شرکت های مشاوره باقی مانده در همکاری و مشارکت در قالب یک تیم بزرگتر همسو می باشید؟
  • و...





____________________________________________
گفتگوهای پیشین از این سری گفتگوهای معماری :
گفتگوی شماره 3 : روز معمار ؛ بزرگداشت شیخ بهایی! آیا تاریخ معماری ایران خالی از مفاخر ایرانی است !؟
گفتگوی شماره 4 : نظر شما در رابطه با کرکسیون و نقد پروژه در دانشگاه ها و فضای مجازی
گفتگوی شماره 5 : شیوه ی برخورد ِ شما ، با یک بنای معماری !
گفتگوی شماره 6 : مشاهیر معماری ؟
گفتگوی شماره 7 : شیـوه های مطالعـات ِ معمـاری !
گفتگوی شماره 8 : کپی کاری در معماری !!

گفتگوی شماره 9 : آیا ما صاحب معماری خودمان هم نبوده ایم ؟ !

گفتگوی شماره 10 : نقش معماران در بهبود سلیقه عمومی مردم !
 

پیوست ها

  • 994660_10152014958500860_593471565_n.jpg
    994660_10152014958500860_593471565_n.jpg
    49.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 1471344_10151986146285860_918649292_n.jpg
    1471344_10151986146285860_918649292_n.jpg
    52 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام
فکر میکنم با وجود اینکه گزارش هایی از این مسابقه شده مطلب هنوز سربسته س , واقعیتش از کارهای شرکت کننده یکی دو کار رو بیشتر نتونستم ببینم روی اینترنت و نمیشه از روی یه عکس در مورد کل یک طرح نظر داد !
ولی با وجود احترام برای مهندس صفامنش که دورادور نسبت به شخصیت معماری ایشون و مقالاتشون آشنایی دارم فکر میکنم این مساله که در مسابقه ای نتایج اعلام بشه و بعد از اون بر خلاف اصول حرفه ای که طرح اول رو اجرا میکنن بیان بعد از اعلام رای هیئت داوری کار نهایی رو به اجماع جمعی بذارن درست نیست! مخصوصا چون این طرح ها از طرف شرکت های مشاوری بوده که دعوت شده بودن به مسابقه و مسابقه به شکل محدود و احتمالا با شناخت قبلی نسبت به این شرکت ها و توانمندیهاشون برگزار شده !
البته نظری که داشتم اینکه بعضی از این شرکت ها اعتبار و توانمندی بیشتری در موضوعات دیگری دارن !! شاید اگر میخواستن همچین اجماع گروهی کنن اول شرکت ها رو دعوت میکردن بهتر بود!!! الانم بازار حرف و حدیث و شایعات برای این موضوع و دلایل رد نتایج مسابقه زیاد شده تا جایی که حتی گفته شده دلیل رد تماس شرکت های خارجی و ابراز تمایل این شرکت ها در مسابقه بوده ...!!

________________

ولی چند روز قبل هم این خبر منتشر شد " دبی میزبان اکسپو 2020 " و واقعا جای فکر داره که چرا ما هنوز نتونستیم به نتیجه ای شایسته در برگزاری مسابقه و طرحی برای اکسپو داشته باشیم ....!!؟


[h=1]دبی میزبان اکسپو 2020 شد [/h]
دبی به عنوان میزبان نمایشگاه جهانی "اکسپو" در سال ۲۰۲۰ میلادی انتخاب شد. این اولین بار در ۱۵۰ سال عمر این برنامه سالانه است که در خاورمیانه برگزار می‌شود.
به گزارش بی بی سی، این امیرنشین حاشیه خلیج فارس، برای میزبانی اکسپو با شهرهای ازمیر ترکیه، سائوپائولو برزیل و یکاترینبورگ روسیه رقابت کرد.
نمایندگان ۱۶۸ کشور در دفتر جهانی نمایشگاه‌ها در پاریس سه دور برای انتخاب میزبان سال ۲۰۲۰ اکسپو رای‌گیری کردند.
این امیرنشین به جلوه‌های شهری و سازه‌هایی همچون برج خلیفه شناخته می‌شود که بلندترین برج جهان است.
با اعلام پیروزی دبی در این انتخاب، آسمان اطراف این برج ۸۲۸ متری، صحنه آتش‌بازی و نور افشانی شد.
اکسپو ۲۰۲۰ حتی پیش از آن که دبی به عنوان میزبانش شناخته شود، خرج فراوانی روی دست مقامات آن گذاشت.
دبی پیش‌بینی کرده است که موفقیت در گرفتن این میزبانی می‌تواند ۲۳ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ برایش سود داشته باشد. این معادل یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی دبی است.
طبق این برآورد، کل هزینه این رویداد که شش ماه برگزار می‌شود، ۸.۴ میلیارد دلار خواهد بود.
محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات متحده عربی، پس از اعلام میزبانی، در اطلاعیه‌ای وعده داد که جهان را در سال ۲۰۲۰ "متحیر کند".
او گفته است: "اکسپو ۲۰۲۰ در دبی، به نقش قدیمی خاورمیانه به عنوان آمیزه فرهنگ‌ها و خلاقیت، زندگی تازه‌ای می‌دهد".
رای‌گیری در این باره پشت درهای بسته انجام شد.
این میزبانی در حالی اعلام شد که ظرف هفته آینده، امارات متحده عربی روز ملی‌اش را در دوم دسامبر جشن می‌گیرد.
این کشور نوظهور، ۴۲ سال پیش، از قیمومیت بریتانیا مستقل شد.
نمایشگاه جهانی اکسپو دیگر مانند گذشته محبوبیت رویدادهای جهانی دیگری مانند المپیک یا جام جهانی را ندارد ولی همچنان فرصتی برای میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان است که آینده تجارت و کسب و کار را ببینند و درباره آن صحبت کنند.
سال گذشته بندر یوسو در کره جنوبی میزبان اکسپو ۲۰۱۲ بود. اکسپو بعدی قرار است دو سال دیگر در ۲۰۱۵ در میلان ایتالیا برگزار شود.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام.
من هم با پست
#3 موافقم.

اینکه طراحی های انجام شده در چه سطحیه رو نمیدونم.ولی اینکه مسابقه انجام شده و طرح های برتر هم مشخص شده و بعد گفتن طرح ها در حد اون مسابقات نیست به نظرم غیر حرفه ای بود.
میتونستن در همان زمان اعلام کنن که مثلا این طرح ها در حد این مسابقه معماری نیست.

در کل داوری تو مسابقات معماری خیلی مشکله.معماری مثل علوم انسانی نسبی شده.(نسبی گرایی بزرگترین مصیبت بشر امروزه) داوری درباره یه مقوله نسبی شاید غیر ممکن باشه.


 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به همه ی فعالان در عرصه معماری
باز جای شکرش هست که هر چه قدر دیر ولی فهمیدن طرح ها ضعیفه!
خوب نباید از این مملکت جهان سومی که الان ما داریم توش زندگی میکنیم انتظار داشت شبیه کشور های اروپایی مسابقه برگزار کنند که!
به نظر من هم نباید اعلام نتایج میکردند و بعدش پیشنهاد ویرایش رو به صورت تیمی میدادند ولی اینکه به جای انتخاب طرح ضعیف خواستن یه طرح قوی از ایران بفرستن خوبه.
حالا اگه به شرکت کنندگان عزیز برخورده و از ادامه کار سر باز زدن حق دارن، ولی هر شکستی سر آغاز یک پیروزی در آینده هست و دفعه آینده با وسواس بیشتری کاراشون رو ارسال میکنند.
 

Sina-Arch

عضو جدید
سلام به همه ی فعالان در عرصه معماری
باز جای شکرش هست که هر چه قدر دیر ولی فهمیدن طرح ها ضعیفه!
خوب نباید از این مملکت جهان سومی که الان ما داریم توش زندگی میکنیم انتظار داشت شبیه کشور های اروپایی مسابقه برگزار کنند که!
به نظر من هم نباید اعلام نتایج میکردند و بعدش پیشنهاد ویرایش رو به صورت تیمی میدادند ولی اینکه به جای انتخاب طرح ضعیف خواستن یه طرح قوی از ایران بفرستن خوبه.
حالا اگه به شرکت کنندگان عزیز برخورده و از ادامه کار سر باز زدن حق دارن، ولی هر شکستی سر آغاز یک پیروزی در آینده هست و دفعه آینده با وسواس بیشتری کاراشون رو ارسال میکنند.
----------------------------------------------
نمیدونم چقدر با این شرکت های مشاور برخورد داشتید ولی تا جایی که با باهاشون در ارتباط بودم میدونم که چقدر روی طرح کار می کنن و خروجی چندین و چند بار فیلتر میشه.اونم طرحی مثل اکسپو که دیگه جای خودش رو داره!
به نظر من کارشون فوق العاده خلاف اخلاق حرفه ای بوده و از بین برنده اعتماد به هیات داوران توی دوره های بعدی میشه
اونم داورایی که خودشون صاحب نظرن
این بزرگترین آفت معماری ماست که متاسفانه یه مورد دیگه هم بهش اضافه شد...
خدا بخیر کنه
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به معماران بزرگ آینده
به نظر من معماری تخصص گرا خیلی خوبه.
آخه یه متخصص اینو خوب میدونه که باید کانسپت مورد نظرش رو با شرایط همون مکان ارائه کنه.
یه معمار بزرگ مثل زاها حدید همه کاراش رو به سلیقه خودش برای هر مکان و سلیقه ای طرح میزنه و خیلی هم مورد تایید قرار میگیره.
خوب نیست که به تخصص گرا بودن تک بعدی نگاه کنیم، نه!!
 

MAT ARCHITECT

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
هر دو گزینه تخصص و مدم گرا باید با هم باشه
هرچند معماری مرد گرا همیشگی و عامه پسند تره
معماری اگه مردگرا نباشه محکوم به کاریه که با ساختمانهای پروت ایگو انجام دادند
 

DDDIQ

مدیر ارشد
بیانیه هیات داوران مسابقه طراحی غرفه ایران در اکسپو میلان 2015

بیانیه هیات داوران مسابقه طراحی غرفه ایران در اکسپو میلان 2015

در رابطه غرفه اکسپو ایران کماکان اخبار و گزارشات مختلفی منتشر می شود ؛ که بیانیه مهر و امضا شده تیم داوری را در مورد طرح های ارائه شده در مسابقه مشاهده میفرمائید ؛




آخرین اخبار از مسابقه معماری غرفه ایران در اکسپو میلان 2015
خدمت دوستان ، همکاران و علاقمندان موضوع اکسپو میلان سلام عرض نموده و از پیگیری آنها از اخبار این موضوع تشکر و قدردانی می نمایم .
در این پست بیانیه مهر و امضاء شده هئیت محترم داوران مسابقه معماری غرفه ایران در اکسپو میلان جهت استحضار همه دوستان به نمایش در آمده است .
امضاء ها و متن بیانیه کاملا اصل بوده و تنها تغییراتی در گرافیک آن به منظو...ر اضافه نموده تصاویر جهت درک بهتر توضیحات هئیت محترم داوری انجام شده است .
خبرهای بسیار داغ و جدیدی در سرانجام موضوع غرفه ایران در آوردگاه میلان در دست دارم که طی روزهای آینده و تدقیق موضوع خدمت شما دوستان ارائه خواهم کرد .
با تشکر و احترام
مهرداد زواره محمدی
28 آذر ماه 92
در آستان یلدا

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=185996&d=1387557897



بسمه تعالی
بیانیه هیات داوران مسابقه طراحی غرفه ایران در اکسپو میلان 2015
19/آبان/1392

برگزاری مسابقات معماری نقشی قابل توجه در توسعه حرفه مند معماری در کشور دارد. شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با درک چنین نقشی و در حمایت از ظرفیت های مهندسی کشور اقدام به برگزاری مسابقه معماری برای طراحی غرفه ایران در اکسپوی سال 2015 میلان نمود. موضوع اصلی اکسپو میلان بحث " تغذیه زمین ، انرژی برای حیات " است و طراحی غرفه ها بصورت منطقی می باید حول این شعار شکل بگیرد. هیات داوران با توجه به مفروضات بالا و مقررات طراحی و خوسته های اعلام شده توسط اکسپو میلان توجه خود را معطوف به انتخاب طرحی نمود که نوآورانه بوده و مولفه های سرزمینی و فرهنگی ایران را به نحو شایسته ای نمایندگی نماید. داوری طرح ها در شش مرحله و در یک روز صورت گرفت. نتایج داوری به شرح زیر اطلاع رسانی می گردد.

طرح شماره 06 – مهندسین مشاور نقش جهان پارس - حائز رتبه اول به اتفاق آراء
طرح دارای ایده ای جسورانه و خلاقانه می باشد. طرح توجه ویژه ای به جغرافیای ایران نموده و قنات را به عنوان یک ابداع پیچیده ایرانی در رابطه با رفع نیاز مهم و حیاتی آبرسانی در فلات ایران مورد توجه قرار داده است. این طرح با مقدم دانستن ارزش های محیطی، مفهوم سنتی یک غرفه نمایشگاهی را به چالش کشیده و با ارایه ایده جالیز به عنوان فضایی غیر متعارف برای معرفی محصولات ایرانی دست به خلاقیتی در راستای ارزش های معماری سبز زده است. با این حال طرح مذکورسوال هایی را در ارتباط با کاهش فضای نمایشگاهی، نحوه ارایه محصولات به بازدید کنندگان، نحوه ساخت و نقشه های اجرایی مطرح می نماید که می بایست در مراحل بعدی طرح مورد توجه جدی قرار گیرد. این طرح به اتفاق آراء داوران می تواند نماینده مناسبی برای معماری غرفه ایران در اکسپو میلان باشد.


طرح شماره 11 – مهندسین مشاور ارگ بم – حائز رتبه دوم
این طرح توجه خود را به خصوصیات ویژه فلات ایران معطوف داشته است. توجه به مفاهیم معماری پایدار در معماری ایران و الهام گرفتن از ایده ای ایرانی برای طراحی غرفه از خصوصیات برجسته این طرح می باشد. کلیات طرح کانسپتی قابل توجه را جلوه می نماید وطرح می تواند در جوابگویی به شعار اکسپو و مصالح بازیافت شده موفق ارزیابی شود. از سویی دیگر شمای بیرونی تنها یک گونه از اقلیم ایران را به نمایش می گذارد که در این ویژگی کشور های دیگری از منطقه هم سهیم می باشند. مکعب روی بنا که به قصد نشانی انتزاعی از ساختار معماری طاقی ایرانی طراحی شده است موفق جلوه نمی نماید و نحوه اتصال و مقیاس آن قابل طراحی دوباره می باشد.

طرح ها به شماره 07 و02 –مهندسین مشاوربلند پایه و مهندسین مشاور ماهر و همکار - مشترکا حائز رتبه سوم
طرح ارایه شده توسط مشاور بلند پایه به عنوان یک پروژه معماری دارای ایده درخشانی است. خلوص طرح در انتقال مفهوم کانسپت موفق بوده و ایده شکاف در بنا که منجر به جریان هوا خواهد شد تا حد قابل قبولی بر شعار اکسپو انطباق دارد. با این حال این طرح به عنوان یک غرفه نمایشگاهی سوال هایی جدی و بدون پاسخ را مطرح می نماید. نحوه و مقیاس استفاده از بام در مقیاس یک اکسپو جهانی نیازمند طراحی مجدد.
طرح ارایه شده توسط مهندسین مشاور ماهر و همکار شامل ایده ای مشتمل بر چهار غرفه و تعلق هر یک به یکی از مناطق اقلیمی ایران است. توجه به فرم های آزاد و مصالح قابل بازیافت از نقاط قوت این طرح می باشد. طرح به مسئله ازدحام در مراجعه به غرفه ها در اکسپو های جهانی توجه نموده و راه حلی هر چند ساده نگرانه را ارایه می نماید. این طرح را می توان طرحی متعارف برای غرفه های نمایشگاهی دانست و از لحاظ فرمی تا حدودی تکراری. موضوع ساخت فرم های آزاد با مصالح بنایی که طراح به آن اشاره داشته بصورت جدی نیازمند ارائه جزییات می باشد.


هیات داوران برای تضمین موفقیت ساخت غرفه ایران در میلان موارد زیر را توصیه می نماید:
• مسابقه اکسپو میلان برای انتخاب یک ایده برتر برگزار شده است. حائزان رتبه های برتر در مسابقه نیازمند پاسخگویی به سوالات متعددی در ارتباط با طرح خود بوده و کلیه طرح های برگزیده نیازمند اصلاحات می باشد.
• هیات داوران موکدا توصیه می نماید کمیته ای متشکل از خبرگان معماری کشور عهده دار راهبری پروژه منتخب تا زمان ساخت پروژه گردد.
• برمبنای پیشنویس قرارداد اولیه مقرر بوده است که به هر یک از شرکت کنندگان هزینه ای پرداخت شود. حال آنکه در تفاهم نامه امضا شده با شرکت کنندگان از این پرداخت که هزینه ای است که هریک از شرکت کنندگان برای ارایه کار متحمل می شوند خبری نیست. هیات دوران مصرانه از مجریان مسابقه تقاضا می نماید همسو با روش های حرفه ای برگزاری مسابقات، کمک هزینه شرکت در مسابقه به تمامی شرکت کنندگان پرداخت شود.
• یکی از ضرورت ها در برگزاری مسابقه معماری موفق ایجاد شفافیت در کلیه موارد مسابقه می باشد. انتظار می رود مجریان این مسابقه به نحو مناسبی در مجامع معماری کشور به اطلاع رسانی در خصوص طرح ها و برگزاری جلسات نقد و گفتگو اقدام نمایند.

هیات داوران سپاس خود را از تمامی شرکت کنندگان محترم، برگزیدگان و مجریان مسابقه اعلام داشته و موفقیت مسئولین در برپایی آبرومند غرفه جمهوری اسلامی ایران در میلان را از درگاه خداوند متعال خواستار می گردد.


اسامی هیات داوران (به ترتیب حروف الفبا)
فرهاد احمدی ، داراب دیبا ، بهرام شیردل ، محمود گلابچی ، حامد مظاهریان
 

پیوست ها

  • 551431_10152055171395860_141139623_n.jpg
    551431_10152055171395860_141139623_n.jpg
    70.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام موضوع جالب تر از این حرفها باید باشه و نگفته های پشت پرده زیادی داشته باشه این خبر رو به نقل از سایت رسمی نمایشگاه بین المللی ایران که کارفرما این مسابقه بوده ببیند

http://www.iranfair.com/fa/اخبار/دا...ر-اکسپو-۲۰۱۵-میلان-حضور-موثری-خواهد-داشت.html

[h=2]سفیر ایتالیا مطرح کرد ایران در اکسپو ۲۰۱۵ میلان حضور موثری خواهد داشت[/h]چهارشنبه, 20 آذر 1392



سفیر ایتالیا در ایران از تاخیر در ارسال طرح اولیه اکسپوی میلان ابراز نگرانی کرد، اما گفت: ایران در اکسپوی 2015 میلان حضور و نقش بسیار مهمی خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، لوکا جانسانتی سفیر ایتالیا در ایران بعدازظهر امروز در دیدار با کاظم اکبرپور مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین‌المللی ج.ا.ا و همچنین مجری اکسپوی میلان اظهار داشت: من به تمدن و فرهنگ غنی ایرانیان احترام می‌گذارم و معتقدم که ایران در اکسپوی 2015 میلان حضور و نقش بسیار مهمی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اهمیت حضور ایران در اکسپوی میلان، اظهارداشت: قطعه زمین مهمی را در منطقه مرکزی اکسپو به ایران اختصاص داده‌ایم و این نشان دهنده آن است که ایران برای این اکسپو کشور مهمی به حساب می‌آید.

سفیر ایتالیا در ایران گفت: طرحی را که ایران برای اکسپو ارسال کرده است، دیده‌ام اما اجازه بدهید، عنوان مفهوم اولیه را روی آن بگذارم و امیدوارم که هرچه سریعتر طرح اولیه خودتان را برای ما ارسال کنید.

وی افزود: طرف ایتالیایی نگران وضعیت حضور ایران در اکسپو است، چرا که باید تا اول سپتامبر طرح اولیه کشورتان ارسال می‌شد، اما به آخر سال جاری میلادی موکول شده است.
سفیر ایتالیا از اکبرپور خواست تا در سفری که ماه آینده به میلان ایتالیا خواهد داشت، با کارشناسان فنی خود سفر کرده و نقطه نظرات طرفین مورد بررسی قرار گیرد.
وی همچنین گفت: ما نگران این موضوع هستیم که ایران در زمان‌بندی مشخص شده حضور داشته باشد، هرچند که من مشکلات شما در خصوص دوران گذار از دولتی به دولت دیگر به درستی درک می‌کنم، لذا حضور شما در ماه دسامبر بسیار مفید خواهد بود، چرا که در این سفر در خصوص نحوه اجرای کار مذاکرات اولیه صورت می‌گیرد و ما معتقدیم از اول ژانویه باید کار شروع شود.


سوالی که پیش میاد و از صحبت های سفیر ایتالیا برداشت میکنیم اینه که الان در حال حاضر طرحی که سفیر ایتالیا هم اسم طرح اولیه ناقصی نام برده و به نظر جدای از مسابقه برای نمایشگاه اکسپو میلان ارسال شده !! برای قطعه زمینی مهم در مرکز نمایشگاه !!! ولی این طرح چطوری انتخاب کردن و فرستاده شده در حالی که هنوز خبرهایی از نشست و همفکری منتشر میشه !! ؟؟
جالا جدا از این حرفا سوال مهمتر چرا از اول برای طراحی فقط از یه تعدادی شرکت های مشاور ( البته مطمئنن شرکت های دعوت شده شرکت های معتبر و توانمند و با سوابق درخشانی هستن) درحالی که اینطور که من شنیدم و به نقل از دیگران تو مسابقات بین المللی این شرکت های طراحی معماری هستن که مقدم بر شرکت های مشاور در مسابقات طراحی معماری شرکت میکنن! و چرا نباید این مسابقه بزرگتر برگزار بشه و با این بی برنامگی با اعتبار شرکت های توانمند دعوت شده هم بازی کنند !!
متاسفانه صنف مستقل و ارگان مشخصی برای برنامه ریزی و حمایت معماران و معماری ایران وجود ندارد که بر این مسائل نظارت داشته باشه !
 

minamir3000

کاربر فعال
به نظر من کیفیت خوب بنا نیازمند هزینست،و چون هزینه اولویت اول در بیشتر پروژه هاست بنابراین کیفیت میاد پایین، درسته معمار باید سعیشو بکنه هزینه ها رو کاهش بده ولی با خلاقیت خالی بدون هزینه چند درصد میتونه به این معماری بی روح کمک کنه؟
 

Sina-Arch

عضو جدید
به نظر من کیفیت خوب بنا نیازمند هزینست،و چون هزینه اولویت اول در بیشتر پروژه هاست بنابراین کیفیت میاد پایین، درسته معمار باید سعیشو بکنه هزینه ها رو کاهش بده ولی با خلاقیت خالی بدون هزینه چند درصد میتونه به این معماری بی روح کمک کنه؟
-----------------------
کیفیت نیازمند هزینست و کاملا موافقم
ولی خیلی خیلی راحت میشه هزینه رو توی مرحله طراحی کنترل کرد
من شخصا از صفر تا 100 طرح توسعه یه هتل 5ستاره رو کار کردم که 3 سال طول کشید.توی این سه سال علاوه بر هر خطی که می کشیدم هزینه هاش رو هم حدودی برای خودم می نوشتم و تو این مدت حدود 7 آلترناتیو کامل طراحی کردم و کنار هرکدوم یه محاسبه حدودی برای بخش بخش طرح ارائه می کردم که با این رویکرد علاوه بر اینکه مدیر هتل کامل به طراحی اعتماد کرد، به طرح خاصی که برای چند طبقه در نظر داشتم هیچ ایرادی نداشت و با اطمینان به طراحی نگاه می کرد. برای 3-4 تا از پروژه ها هم که این روش رو پیش گرفتم یه اعتماد خاصی رو برای من بوجود آورد که خیلی راحت تر خط ها رو می کشیدم
نه اینکه بشینم کامل نرخ تعیین کنم و به تومن و ...
نه..
خیلی کلی...
وقتی از اول بحث هزینه رو توی طرح از طرف یه معمار مطرح کنیم و نذاریم که کارفرما شروع کننده این بحث باشه به نظر من خیلی راحت می تونین موفق باشین تو این زمینه
درسته که کیفیت پول لازم داره ولی یه نقشه خوب اگه با مصالح متوسط هم اجرا بشه و از لحاظ تهویه طبیعی و نورگیری و اشراف حل شده باشه می تونه نیاز حداقلی رو برطرف کنه.اگر هم که کارفرما زیربار هزینه های بیشتر رفت که چه بهتر.به قول خودت کیفیت میره بالا...
 

Sina-Arch

عضو جدید
یه دوستی یه چندتا پست قبل من راجع به برج های منطقه 22 و ... نوشته که گفتن به اونا کاری ندارم و باعث نابودی معماری هستن و ...
اینو باید بپذیریم که ما معماریم.ما هستیم که خونه رو برای همه طراحی میکنیم.قشر کم در آمد.متوسط.مرفه...
مشخصه که همه ما معمارا دوس داریم که تمام ایده مون پیاده بشه
کسی هست بدش بیاد از این ؟؟
نه!
باید اینو بپذیریم که اگر ما هم یه کارفرما با پول محدود و نسبتا کم بودیم بازم راضی می شدیم زیر بار اجرای هر طرحی بریم؟! مشخصه که نه و ریسک این رو نمی پذیریم!
از نظر من باید بیشتر از دید یه کارفرما به قضیه نگاه کنیم در عین اینکه هنر این رو داشته باشیم که نه طرح رو بسوزونیم نه کارفرما رو!
مسکن اقشار متوسط و متوسط به پایین جامعه هم جای خودشو توی معماری معاصر ایران ما داره.کمترین کار اینه که بهترین شرایط آسایش برای زندگی یه خانواده رو توی همین خانه ها ایجاد کنیم.حتی با مصالح خیلی ارزون
 

Sina-Arch

عضو جدید
کسی می دونه که چه زمانی طلسم بی برنامگی ها و طلسم اکسپوها برای ایران به پایان می رسه؟!
 

mina jigili

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
متاسفانه اساتیدی که بنده باهاشون طرح داشتم به جای نقد همش به تخریب طرح میپرداختند به جای اینکه نقاط قوت و ضعف را بیان کنند و نظرات سازنده برای هر چه بهتر شدن طرح بدن , تنها نظر خودشون را تحمیل میکنند و به کلی طرح خودشون را میدن.
 

yaldayi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه ی تحصیل توی ایران بیشتر به دلیل موقعیت بهتر داشتن توی جامعه ی کاریه. به این دلیله که افرادی که حجم بالایی از فعالیت های معماری رو توی کشور در دست دارن جایی برای فارغ التحصیلان باز نمیذارن. مگر اینکه از آشنایانشون باشن!!
همه ی ما معماریا از ابتدا با کارآموزی مشکل داشتیم. اکثرا بدون هیچ فعالیتی دفترچه ها رو مهر و امضا میکنن و یا کسایی هم که کاری برای انجام دادن پیدا میکنن تاثیری توی تجربه عملی شون نداره.
توی ایران افرادی که تجربی کار میکنن فعالیت بالاتری دارن و کسایی که مدرک مهندسی دارن فقط از مدرک و مهر نظام مهندسیش میتونن استفاده کنه و یا اینکه بازم آشنای کسی باشه!!

به این دلیله که ماها ادامه تحصیل میدیم تا بتونیم به زور این مدرک جایی رو برای خودمون داشته باشیم.
ولی واقعا حیف ....

من واقعا برای علاقم ادامه میدم...
 

chantic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان من به این رشته علاقمندم دوسش دارم و به همین دلیل ادامه ش میدم
به نظر من واسه پول درآوردن الانم با مدرک لیسانس میشه پول در بیاریم اگه بتونیم نرم افزارای خاص رو یاد بگیریم ....
اما معماری پول نیست عشقه.احساسه.دید متفاوت به زندگیه....
پس باید ادامه داد تا زندگی کرد..
موفق باشید:gol::gol::gol:
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ادامه ی تحصیل توی ایران بیشتر به دلیل موقعیت بهتر داشتن توی جامعه ی کاریه. به این دلیله که افرادی که حجم بالایی از فعالیت های معماری رو توی کشور در دست دارن جایی برای فارغ التحصیلان باز نمیذارن. مگر اینکه از آشنایانشون باشن!!
همه ی ما معماریا از ابتدا با کارآموزی مشکل داشتیم. اکثرا بدون هیچ فعالیتی دفترچه ها رو مهر و امضا میکنن و یا کسایی هم که کاری برای انجام دادن پیدا میکنن تاثیری توی تجربه عملی شون نداره.
توی ایران افرادی که تجربی کار میکنن فعالیت بالاتری دارن و کسایی که مدرک مهندسی دارن فقط از مدرک و مهر نظام مهندسیش میتونن استفاده کنه و یا اینکه بازم آشنای کسی باشه!!

به این دلیله که ماها ادامه تحصیل میدیم تا بتونیم به زور این مدرک جایی رو برای خودمون داشته باشیم.
ولی واقعا حیف ....

من واقعا برای علاقم ادامه میدم...

سلام.
اینطور نیست که شما میگید.

منظورتون از این که توی ایران افرادی که تجربی کار میکنن فعالیت بالاتری دارن و کسایی که مدرک مهندسی دارن فقط از مدرک و مهر نظام مهندسیش میتونن استفاده کنه چیه؟
یعنی اونایی که دارن طراحی میکنن تحصیلات آکادمیک ندارن؟
قطعا چون شرکت ها خصوصی شدن کسانی رو استخدام میکنن که توانایی داشته باشن.شما مطمئن باشید کسانی که سواد و توانایی لازم رو داشته باشن بیکار نمیمونن.
قطعا استثنا هم وجود داره.چون شرایط این رشته تو بعضی از شهرها مناسب نیست.
 

claccik39

عضو جدید
علاقه علاقه
این چندمین بار هست که دوستان بهش اشاره کردن من یکی هم اول ازهمه به خاطر علاقه زیادم به معماری که قصد ادامه تحصیل بیشترو دارم چون هنوز خیلی چیزها راجب معماری هست که نمیدونم و هرچی بیشتر با معماری که آشنا میشم علاقه من هم بیشتر شده
فقط معماری
 

yaldayi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام.اینطور نیست که شما میگید.منظورتون از این که توی ایران افرادی که تجربی کار میکنن فعالیت بالاتری دارن و کسایی که مدرک مهندسی دارن فقط از مدرک و مهر نظام مهندسیش میتونن استفاده کنه چیه؟ یعنی اونایی که دارن طراحی میکنن تحصیلات آکادمیک ندارن؟قطعا چون شرکت ها خصوصی شدن کسانی رو استخدام میکنن که توانایی داشته باشن.شما مطمئن باشید کسانی که سواد و توانایی لازم رو داشته باشن بیکار نمیمونن.قطعا استثنا هم وجود داره.چون شرایط این رشته تو بعضی از شهرها مناسب نیست.
منظورم این بود که کلیت فعالیت های معماری در سرار کشورو در نظر بگیری،بیشتر دست کسایی هست که تجربی وارد این حرفه شدن.اکثر کسایی که دارن کار طراحی انجام میدن اصولا تحصیلات دانشگاهی انچنانی ندارن. اما توی زمینه ی کاری خود بسیار شناخته شده ان و پروژه های بزرگی هم انجام دادن.با احترام باید بگم با نظرتون مخالفم، چون تعداد کسانی که از توانایی خوبی برخوردان الان یا کاملا جدا از تخصص خودشون کار میکنن و یا اصلا کار چندانی بهشون سپرده نمیشه.در ضمن من توی صحبتای اولیم گفتم که ما دانشجویان معماری از پایه تجربه ی عملی خوبی رو نمیگذرونیم،(که اینجا ما مقصر نیستیم) خب مسلمه که وقتی فارغ التحصیل شدیم برای انجام کاری به ما اعتماد نشه و مجبور باشیم مدرک رو بالا ببریم.
 

Similar threads

بالا