[ پی سازی و لایه های روسازی راه ] ساب گرید | ساب بیس| بیس | بیندر | توپکا

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
آماده سازی بستر راه :

منظور از بسترسازي در راه، برداشت های خاك نباتي و نامرغوب و گل و لاي و لجن از اراضي باتلاقي و لجنزار در بستر راه و نيز انجام تراكم روي آن ميباشد. عمل پاككردن و ريشه كني بستر و حريم راه را در اصطلاح فنّي راهسازي، دكاپاژ ميگويند

- قبل از شروع عمليات خاكي، پاك كردن و ريشه كني بستر و حريم راه بايد شروع شده و پايان يابد

- برداشت های خاك نباتي در حد تا 10سانتي متر طبق دستور كار مهندس مشاور و اضافه برآن با تصويب كارفرما انجام و هزينه آن، بر اساس خاكبرداري در خاك نرم پرداخت میشود.

- پس از انجام دكاپاژ و تنظيم بستر پاك شده به وسيله گريدر، دستور آبپاشي و غلتك زني بستر و ميزان كوبيدگي لازم، توسط مهندس ناظر به پيمانكار ابلاغ خواهد شد

بدنه سازی راه :

منظور از بدنه سازي، خاكبرداري از ها برش و حمل به خاك و ريز خاكريز ي در بستر پي سازي شده راه ميباشد تا جسم راه طبق نيمرخ طولي تا زير روسازي (سطح سابگريد ) ساخته شود

____________

ساب گرید l بستر روسازی l آخرین لایه خاکریزی
l Sab Grade l

سازه روسازی راه كه بر روي آخرين لايه متراكم شده خاك زمين طبيعي موجود يا اصلاح شده، خاك ها ريزي ، يا كف ها برش ي خاكي و يا سنگي كه به طور كلي بستر روسازي یا ساب گرید ناميده ميشود، قرار ميگيرد

-پي سازي راه از اين قرار است كه پس از آماده شدن بستر راه از لحاظ تسطيح با گريدر، بوته كني، دكاپاژ، لجن برداري و ريختن مصالح مناسب به جاي آن، بستر راه را با غلتك مناسب (استوانهاي، فلزي، پاچه بزي، لاستيكي، لرزشي و )... ميكوبند به طوري كه تا عمق 15 سانتيمتري زمين كوبيده شود

-پس از آماده شدن و كوبيده شدن بستر راه و پس از اعلام نتايج مورد نظر آزمايش تراكم، مصالح خاكريز ي را از ترانشه حمل و در بستر راه، پخش كرده و طبق مشخصات فني، رطوبت كافي داده، مخلوط ميكنند و غلتك ميزنند

-تذكر : در زمين طبيعي و يا در ترانشه هاي سنگي نامرغوب، مانند مارن يا گچ، كف ترانشه ها را به ميزان 30 سانتيمتر، اضافه بر رقوم تعيين شده براي پي روسازي، برداشته و با مصالح منتخب خاكريزي، آبپاشي و كوبيده ميشود تا همواري و مقاومت لازم براي سطح بستر روسازي حاصل گردد .

-تذكّر : در برش های سنگي، معمولاً كف ترانشه ها داراي مقاومت كافي ميباشد، ليكن به دليل ناهمواري حاصل و غيرقابل نفوذ بودن سنگ، بستر راه با انجام يك قشر از مصالح منتخب، به ضخامت 15 سانتيمتر آماده ميشود و به عبارتي كف ترانشه بايد حداقل به ميزان 15 سانتيمتر، اضافه بر رقوم تعيين شده براي پي روسازي، برداشته شود

-ضخامت لايه هاي كوبيده در خاك ريز معمولي نبايد به طور كلي از 20 سانتي متر تجاوز نمايد. استفاده از ضخامت بيشتر مشروط به استفاده از مصالح مناسب ،دانه درشت كه به هرحال نبايد از 30 سانتي متر تجاوز نمايد .

-در مواقعي كه امكان استفاده از غلتكهاي مكانيكي به دليل محدوديت مانور آنها وجود ندارد، خاكريزها بايد در قشرهاي موازي با خط پروژه كه ضخامت كوبيده آنها از 10 سانتيمتر تجاوز نكند، اجرا گردد. اين خاكريز ها بايد با كوبندههاي مكانيكي - ارتعاشي دستي متراكم شود

- [ راکفیل (سنگریزی) ]سنگريزي بايد در لايه هاي موازي خط پروژه و با ضخامتهاي معين احداث شده و حداكثر به ترازي خاتمه يابد كه تا رقوم نهايي خاك ( ريز بستر روسازي راه ) يك متر و يا بيشتر فاصله داشته باشد . به عبارت ديگر چنان چه ارتفاع خاك ريز حدود يك متر و يا كمتر باشد ن ميتوان از سنگريزي استفاده كرد . ضخامت لايه هاي خاك ريز سنگي بسته به حجم قطعات سنگي، از حداكثر معادل تر بزرگ ين بعد قطعات سنگي و تا 60 سانتي متر متغير است

-حداقل درصد تراكم براي كليه خاك ها ريزي ، بستر روسازي ، بسترهاي زمين طبيعي و كف ترانشه هاي خاكي به شرح جدول زير است .

حداقل درصد تراکم برای کلیه بستر خاکریزها.jpg

منبع : وبلاگ تخصصی راهدار

برگرفته شده از کتاب راهنمای مهندس ناظر راهسازی
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
شماتیک نیمرخ عرضی و توضیحات لایه های یک راه

شماتیک نیمرخ عرضی و توضیحات لایه های یک راه

1513010887.jpg
Pavement-A-18.jpg
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
زیر اساس| ساب بیس | Sab Base

زیر اساس| ساب بیس | Sab Base


_______________________________
زیر اساس| ساب بیس | Sab Base :

معمولاً اولين قشر است كه روي بستر آماده شده روسازي راه قرار ميگيرد زیر اساس است .

عملكرد زيراساس، تعديل فشارهاي وارده از قشرهاي بالايروسازي در انتقال به بستر راه است، به طوري كه تنشهاي ايجاد شده سبب نشست و يا تغيير شكل غيرمجاز بستر نشود، با تغييرضخامت زيراساس ميتوان فشار وارده بر سطح بستر روسازي راه را تنظيم كرد .قشر زيراساس بايد بتواند ها آب ي سطحي و يا يها آب نفوذي شانه راه و با ها آب ي تراوشي را به نهرهاي خارج جسم راه هدايت كند .

استفاده از مصالح زيراساس موجب تقليل ضخامت روسازي و صرفهجويي در لايه هاي اساس و لايه هاي آسفالتي كه مرغوبتر و گرانتر هستند ، ميشود. با افزايش ضخامت زيراساس كه مصالح آن در برابر يخبندان حساسيت نداشته باشد، ميتوان عمق لايه مقاوم درمقابل يخبندان را افزايش داد. براي كاهش حساسيت مصالح زيراساس، لازم است درصد مواد ريزتر از 20 ميكرون نيز از 3 درصد تجاوزنكند

انواع زير اساس:

با در نظر گرفتن شرايط جوي، نوع زمين طبيعي، مصالح موجود در محل، تعداد ترافيك و وضع اقتصادي ميتوان يكي از انواع زيراساسمندرج در ذيل را انتخاب نمود :

- زيراساس با شن و ماسه رودخانهاي

- زيراساس از سنگ از سنگ شكسته كوهي يا قلوه سنگ شكسته

- زيراساس تثبيت شده (با سيمان و آهك و يا قير)

داانه بندی مصالح زیر اساس :

دانه بندي مصالح زيراساس مصرفي با اندازه حداكثر 50 ميليمتر 2( اينچ ) است. پس از انجام يها آزمايش دانهبندي، نشانهخميري (حداكثر )6 ، حد رواني (حداكثر )25 ، ارزش ماسهاي پس از كوبيدگي (حداقل )30 ، درصد سايش با روش لوس آنجلس(حداكثر )50 ، سي بي آر در تراكم 100 درصد آزمايشگاهي (حداقل )25 و درصد افت وزني با سولفات سديم در س 5 يكل ( حداكثر، )12 چنان چه نتايج در حد قابل قبول باشد


ضخامت لایه ها و متراکم سازی :

-با توجه به كم شدن حجم در اثر تراكم، به ضخامتي حدود 30 تا 25درصد بيش از ضخامت تئوريك تعيين شده در مشخصات پخش گردد.
-سپس با تانكرهاي آبپاش روي مصالح پخش شده آبپاشي ميشود. آبپاشي طوري بايستي انجام شود كه تمام دانههاي مصالح به طور يكنواخت مرطوب گردد.
-توقف آبپاش به هنگام آبپاشيروي لايه زيرساس مجاز نميباشد.
-آبپاشي نبايد به نحوي انجام شود كه موجب صدماتي به بدنه خاكي راه گردد. مقدار آبپاشي بايدمتناسب با رطوبت بهينه براي كوبيدن مصالح باشد. تفاوت مجاز آب مصرفي 5/1 ± درصد نسبت به رطوبت بهينه ميباشد .
-حداكثر ضخامت كوبيده شده زيراساس 20 سانتيمتر ميباشد. درصورتي كه ضخامت كل زيراساس از 20 سانتيمتر تجاوز نمايد،مصالح در 2 و يا چند لايه پخش مي شود

نحوه حرکت غلتکهای جهت متراکم سازی لایه :

-كوبيدن قشر زيراساس از طرفين محور راه با استفاده از غلتكهاي چرخ فولادي استاتيك و يا غلتكهاي چرخ لاستيكي به وزن حدود 12 تن شروع ميشود، ضمن آن كه جهت تسهيل كوبيدگي، ميتوان از غلتكهاي لرزشي (ويبره ) و يا غلتكهاي كششي - لرزشي نيزاستفاده كرد .
-وزن غلتك بايد طوري باشد كه ها سنگدانه زيرچرخ غلتك شكسته نشود .
-عمليات غلتك زني و كوبيدن قشر زيراساس در قوس هايي كه داراي شيب يكطرفه ( بربلندی) ميباشد، از داخل قوس شروع شده و به طرف خارج قوس ادامه مييابد


_______________
منبع : وبلاگ تخصصی راهدار

برگرفته شده از کتاب راهنمای مهندس ناظر راهسازی
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
اساس | بیس | Base

اساس | بیس | Base


_______________________
لایه اساس | بیس | Base

قشر اساس دومين قشر روسازي راه است و عملكرد آن، تعديل بارهاي وارده از قشرهاي بالاتر روسازي در انتقال به قشر زيراساس استبه طوريكه تنش مجاز وارده، سبب نشست و يا تغيير شكل غيرمجاز آن نشود. قشر اساس داراي خاصيت تراوايي بيشتري نسبت بهقشر زيراساس ميباشد


انواع اساس راه:

با توجه به نوع زمين و شرايط جوي و مصالح موجود در محل و ميزان بار وارده و تعداد آمد و شد و همچنين وضع اقتصادي از انواعاساس به شرح ذيل ميتوان استفاده نمود :

- اساس شن و ماسهاي شكسته
- اساس سنگ كوهي شكسته و يا قلوهسنگ شكسته
- اساس ماكادامي
- اساس قيري


دانه بندی مصالح :

دانهبندي مصالح اساس مصرفي با اندازه حداكثر 50 ميليمتر ( 2اينچ ) است قبل از آن كه مصالح تهيه شده به پايكار حمل شود ومورد مصرف قرار گيرد بايد حداقل 25 كيلوگرم از مصالح برداشته شود و مورد آزمايش های دانه بندي، نشانه خميري (4حداكثر ) ، حدرواني (25 حداكثر )، ارزش ماسه اي پس از كوبيدن ( حداقل40 )درصد سايش با روش لوسآنجلس ( حداكثر 45 )درصد افت وزني باسولفات سديم (حداكثر 12 )سي بي آر - درصد (حداقل 80 )درصد شكستگي در دو جبهه - مانده روي الك 9.5 ميلي متر(75 حداقل )و درصد ضريب تورق مصالح (35 حداكثر )قرار گيرد. نتايج ها آزمايش بايد در حد مشخصات ذكر شده باشد

ضخامت لایه و متراکم سازی آن :

-ضخامت هر قشر اساس كوبيدهشده ميتواند بين تا 15 10 سانتي متر انتخاب شود و در هيچ حالتي از 20 سانتي متر تجاوز نكند.
-در محلهاي غيرقابل دسترسي برايماشين آلات ن ميتوان مصالح را در قشرهاي 15 سانتيمتري با دست پخش نمو د
-ضخامت هر لايه، نبايد از دو برابر اندازه ماكزيمم دانه هاي مصالح مصرفي كمتر باشد .
-پخش و آبپاشي و تراكم و كنترل قشر اساس، عيناً نظير قشر زيراساس انجام ميشود. عمليات كوبيدن با غلتكهاي استاتيك آغاز وسپس با لرزشي ادامه مييابد.
-نوع و وزن ها غلتك متناسب با نوع مصالح مصرفي بوده و در هرحال وزن غلتك مورد استفاده بايد آنچنان باشد كه سبب خردشدن مصالح سنگي نگردد .

نحوه حرکت غلتکهای جهت متراکم سازی لایه :

-عمليات كوبيدن از كنارههاي راه شروع شده و به محور راه مي انجامد به استثناي ها قوس كه غلتكزني بايد از داخل قوس و پايينترينرقوم راه شروع شده و به بلندترين آن در خارج از قوس ختم شود .در صورتي كه دانه هاي درشت و ريز مصالح پخش شده از هم جدا شده باشد، بايد قبل از كوبيدن براي اصلاح آن اقدام شود .
-غلتك زني و درصورت نياز توأم با آبپاشي بايد آنقدر ادامه داشته باشد تا يك لايه كوبيده و منسجمي مطابق ابعاد و شيب داده شدهدر نقشهها به دست آيد .
-از عبور و مرور وسائط نقليه پس از اتمام عمليات بر روي قشر اساس بايد به شدت جلوگيري شود

_______________
منبع : وبلاگ تخصصی راهدار

برگرفته شده از کتاب راهنمای مهندس ناظر راهسازی
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز










 
بالا