راه سازی با بتن یا آسفالت؟

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
1ـ مقدمه
ازجمله مشكلات اساسی معابر سواره رو خیابانها و شبكه‌های بزرگراهی و محوطه‌های صنعتی در كشور ما تخریب و تعویض‌های متوالی آسفالت مي‌باشد كه در كنار تحمیل خسارات میلیاردی به اقتصاد ملی، ضریب ایمنی جاده‌ها و خیابانهای كشور را نیز به شدت كاهش داده است و البته خسارات فراوانی نیز به خودروها وارد مي‌كند به نحوی كه این وضعیت مورد اعتراض 100 درصد صاحبان اتومبیل‌ها و رانندگان مي‌باشد! اعتراض كه تكنولوژی فعلی ساخت معابر قادر به پاسخگویی و رفع این معضل نیست و نیازمند تغییر ساختاری و تكنیكی طراحی و ساخت معابر سواره رو و ترافیكی مي‌باشد. از طرفی معضل زیست محیطی استفاده از مواد فعلی و هیدروكربن‌ها در تركیب آسفالت قیری در كنار پائین بودن قابلیت‌ها و آسفالت‌ قیری برای احراز بسیاری از مشخصات فنی مورد لزوم در معابر ترافیكی بالاخص دوام و پایداری در برابر تغییرات جوی و سیكل‌های یخبندان، گزینه‌ رویه‌های بتنی RCCP را پیش رو قرار داده است.

2ـ معایب آسفالت قیری
آسفالت قیری كه در مقابل فشارهای فیزیكی مقاومت چندانی ندارد، این مقاومت در مرغوبترین آسفالت قیری ایران معادل 85ـ75 كیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. و در برابر تغییرات جوی و تغییر دما تغییر شكل مي‌دهد و عمر مفید كوتاهی دارد.

2ـ1ـ آلودگی هوا و محیط زیست
برای تهیه آسفالت قیری به چیزی حدود 140 درجه سانتیگراد دما نیاز هست و در نتیجه برای تولید این نوع آسفالت مقادیر قابل توجهی سوخت به مصرف مي‌رسد و مي‌توان گفت به لحاظ زیست محیطی، اقتصادی و خصوصاً آلودگی هوا در كلان شهرها بسیار نامناسب است.

2ـ 2ـ عدم سازگاری با شرایط آب و هوایی
بخش قابل توجهی از افت كیفیت آسفالت‌های قیری در عبور از فصل سرما و یخبندان اتفاق مي‌افتد و عواملی از قبیل پدیده جذب آب و یخ زدگی و آب شدگی، نفوذ آب به لایه‌های زیرین و یا استفاده از نمك برای یخ‌زدائی از جمله عوامل اصلی، تخریب آسفالتهای قیری در عبور از فصل سرما مي‌باشد.
در مناطق گرمسیر با مشكل تغییر شكل آسفالت قیری مواجه هستیم.

2ـ3ـ عدم دوام در برابر مواد شیمیایی
آسفالت قیری در برابر مواد نفتی مانند گازوئیل، نفت، بنزین و اسیدهایی كه در محوطه‌های صنعتی وجود دارند تخریب مي‌شوند.

2ـ4ـ استفاده از قیر نامناسب
قیر مورد مصرف در راه‌سازی به طور مستقیم در مقابل عوامل جوی بوده و باید ضربه‌های ناشی از حركت وسایل نقلیه را تحمل نماید [1]

3ـ خواص بتن غلطكی
به طور كلی خواص بتن غلطكی سخت شونده بستگی به دانه‌بندی،‌ جنس و شكل سنگدانه‌ها، و مواد سیمانی، نحوه ساخت مخلوط، درصد تراكم و كنترل اجرا دارد. مزیت این روش ساخت بتن، هزینه كمتر از انواع دیگر بتن و سرعت اجرایی بسیار زیاد آن بوده و در عین حال دارای خواص مكانیكی مورد نیاز بتن معمولی نیز مي‌‌باشد. [2] عموماً بتن غلطكی را بتنی سفت با اسلامپ صفر تعریف مي‌كنند. [3]




3ـ1ـ كاربرد رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
دامنه كاربرد بسیار وسیع در ساخت جاده‌ها و خیابانهای اصلی و فرعی، آزاد راه‌ها، باند پرواز، آشیانه هواپیما، كف سالن‌های صنعتی، محوطه‌های صنعتی و انبارها، باراندازها، جاده معادن، پیاده روها، ورزشگاه‌ها، پیست اتومبیل‌رانی، كف نمایشگاه‌های صنعتی و تجاری، محوطه‌های تجاری، بنادر اسكله‌ها، دامداري‌ها، سردخانه‌ها، جاده‌های شیب‌دار، لوپ‌ها، میادین، دورها، پلها، كف ترمینال‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس‌ و كامیون (گاراژ)‌ را مي‌توان نام برد.

3ـ2ـ مقاومت رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
مقاومت فشاری با نسبت آب به سیمان پایین و صفر بودن اسلامپ از 150 تا 300 كیلوگرم بر سانتي‌متر مربع كه در شرایط عمل آوری و با مرغوبترین مصالح به دست آمده است كه تحمل بارهای سنگین ترافیكی به ویژه در محل شیبها، دورها، بارهای ترافیكی و ایستگاه‌های سنگین را به راحتی تحمل مي‌كند.

3ـ3ـ صلبیت
صلب بودن و عدم تغییر شكل در برابر بارهای وارده و ضربات ناشی از سقوط اجسام سخت.

3ـ4ـ سازگاری با شرایط آب و هوایی
دوام بلندمدت نسبت به آسفالت قیری در مناطق گرمسیر و معتدل با توجه به اینكه در برابر افزایش دما مقاوم بوده و هیچگونه تغییر شكلی در آنها ایجاد نمي‌شود. در مناطق سردسیر رویه بتنی (RCCP) به خاطر جذب آب پایین و مقاوم بودن در برابر سیكل‌های یخبندان در مواجه با آسیبهای احتمالی ایمن و مقاوم است.

3ـ5ـ اجرا و بهره‌برداری زود هنگام
سرعت بالای اجرا و سهولت نگهداری و قابلیت بهره‌برداری زود هنگام حتی در مواقع اضطرار (دوازده ساعت پس از اجرا).




3ـ6ـ سازگاری با محیط زیست
رویه بتنی RCCP به خاطر نفوذناپذیری مواد متشكله آن به بافت مصالح و طبیعت، به عنوان رویه سازگار هیچگونه مشكل زیست محیطی در محدوده كاربردی خود ندارند. و تا پایان دوره دوام مواد و مصالح متشكله آن به عنوان بخشی از طبیعت تعریف مي‌شود. رنگ خاكستری و خنثی RCCP، ضریب جذب دمای مناسبی دارد و این به خاصیت پایین آوردن دمای محیط كمك مي‌كند.

3ـ7ـ گزارش فنی بتن توانمند زود سخت شونده RCCP
پس از انجام مطالعات اولیه، بررسی و ارزیابی قابلیت‌های مصالح موجود در كشور در نهایت طرحی مناسب با كشورمان تهیه و تدوین شد كه در ابتدای سال 1384 به ثمر نشست نتایج آزمایشهای ما كه پس از طی 28 روز با عنوان دوره بلوغ بتن انجام شد، نشان داد كه همه چیز براساس پیش‌بینی ما و مطابق با محاسبات و طراحي‌های اولیه جواب داده است كه مي‌توان به نمونة‌ اجرا شده در هشتگرد اشاره كرد.

4ـ نتیجه‌گیری
پس از ذكر معایب آسفالت قیری و مزایای بتن غلطكی لازم است بدانیم كه اولین گام‌ها برای جایگزینی برداشته شده و نمونه‌ای برای ارزیابی و استناد اتفاق افتاده است. بیش از 40 سال است كه شیوه تولید، استفاده و مزایای بتن غلطكی در دانشگاه‌های ما تدریس مي‌شود، نیروی متخصص و آگاه در این باره در كشور تربیت شده است و همه شرایط و امكانات فراهم است، اما هم چنان از آسفالت قیری استفاده مي‌شود.

5ـ منابع
[1] سیاوش كواری« مصالح ساختمانی انتشارات دانش و فن » 1379
[2]. Acl Committee Report 210R-93, Erosion of Concrete in Hydraulic Structures.
[3] Acl Committee Report 201.2R-92, Guide to Durable Concrete.

علی میر علیجانی، دانشجوی كارشناسی ساختمان، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
ماكان اسماعیلی، دانشجوی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
رضا فتوره‌چی، دانشجوی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
 

علی(110)

عضو جدید
بتن جایگزین مناسب آسفالت

بتن جایگزین مناسب آسفالت

بررسی كیفیت آسفالت قیری و ارائه روش بتن غلطكی زود سخت شونده RCCP در ایران

2ـ معایب آسفالت قیری


آسفالت قیری كه در مقابل فشارهای فیزیكی مقاومت چندانی ندارد، این مقاومت در مرغوبترین آسفالت قیری ایران معادل 85ـ75 كیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. و در برابر تغییرات جوی و تغییر دما تغییر شكل مي‌دهد و عمر مفید كوتاهی دارد.

2ـ1ـ آلودگی هوا و محیط زیست


برای تهیه آسفالت قیری به چیزی حدود 140 درجه سانتیگراد دما نیاز هست و در نتیجه برای تولید این نوع آسفالت مقادیر قابل توجهی سوخت به مصرف مي‌رسد و مي‌توان گفت به لحاظ زیست محیطی، اقتصادی و خصوصاً آلودگی هوا در كلان شهرها بسیار نامناسب است.

2ـ 2ـ عدم سازگاری با شرایط آب و هوایی


بخش قابل توجهی از افت كیفیت آسفالت‌های قیری در عبور از فصل سرما و یخبندان اتفاق مي‌افتد و عواملی از قبیل پدیده جذب آب و یخ زدگی و آب شدگی، نفوذ آب به لایه‌های زیرین و یا استفاده از نمك برای یخ‌زدائی از جمله عوامل اصلی، تخریب آسفالتهای قیری در عبور از فصل سرما مي‌باشد.
در مناطق گرمسیر با مشكل تغییر شكل آسفالت قیری مواجه هستیم.

2ـ3ـ عدم دوام در برابر مواد شیمیایی


آسفالت قیری در برابر مواد نفتی مانند گازوئیل، نفت، بنزین و اسیدهایی كه در محوطه‌های صنعتی وجود دارند تخریب مي‌شوند.

2ـ4ـ استفاده از قیر نامناسب


قیر مورد مصرف در راه‌سازی به طور مستقیم در مقابل عوامل جوی بوده و باید ضربه‌های ناشی از حركت وسایل نقلیه را تحمل نماید [1]

3ـ خواص بتن غلطكی


به طور كلی خواص بتن غلطكی سخت شونده بستگی به دانه‌بندی،‌ جنس و شكل سنگدانه‌ها، و مواد سیمانی، نحوه ساخت مخلوط، درصد تراكم و كنترل اجرا دارد. مزیت این روش ساخت بتن، هزینه كمتر از انواع دیگر بتن و سرعت اجرایی بسیار زیاد آن بوده و در عین حال دارای خواص مكانیكی مورد نیاز بتن معمولی نیز مي‌‌باشد. [2] عموماً بتن غلطكی را بتنی سفت با اسلامپ صفر تعریف مي‌كنند. [3]










3ـ1ـ كاربرد رویه بتنی RCCP زود سخت شونده


دامنه كاربرد بسیار وسیع در ساخت جاده‌ها و خیابانهای اصلی و فرعی، آزاد راه‌ها، باند پرواز، آشیانه هواپیما، كف سالن‌های صنعتی، محوطه‌های صنعتی و انبارها، باراندازها، جاده معادن، پیاده روها، ورزشگاه‌ها، پیست اتومبیل‌رانی، كف نمایشگاه‌های صنعتی و تجاری، محوطه‌های تجاری، بنادر اسكله‌ها، دامداري‌ها، سردخانه‌ها، جاده‌های شیب‌دار، لوپ‌ها، میادین، دورها، پلها، كف ترمینال‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس‌ و كامیون (گاراژ)‌ را مي‌توان نام برد.

3ـ2ـ مقاومت رویه بتنی RCCP زود سخت شونده


مقاومت فشاری با نسبت آب به سیمان پایین و صفر بودن اسلامپ از 150 تا 300 كیلوگرم بر سانتي‌متر مربع كه در شرایط عمل آوری و با مرغوبترین مصالح به دست آمده است كه تحمل بارهای سنگین ترافیكی به ویژه در محل شیبها، دورها، بارهای ترافیكی و ایستگاه‌های سنگین را به راحتی تحمل مي‌كند.

3ـ3ـ صلبیت


صلب بودن و عدم تغییر شكل در برابر بارهای وارده و ضربات ناشی از سقوط اجسام سخت.



3ـ4ـ سازگاری با شرایط آب و هوایی


دوام بلندمدت نسبت به آسفالت قیری در مناطق گرمسیر و معتدل با توجه به اینكه در برابر افزایش دما مقاوم بوده و هیچگونه تغییر شكلی در آنها ایجاد نمي‌شود. در مناطق سردسیر رویه بتنی (RCCP) به خاطر جذب آب پایین و مقاوم بودن در برابر سیكل‌های یخبندان در مواجه با آسیبهای احتمالی ایمن و مقاوم است.


3ـ5ـ اجرا و بهره‌برداری زود هنگام


سرعت بالای اجرا و سهولت نگهداری و قابلیت بهره‌برداری زود هنگام حتی در مواقع اضطرار (دوازده ساعت پس از اجرا).










3ـ6ـ سازگاری با محیط زیست


رویه بتنی RCCP به خاطر نفوذناپذیری مواد متشكله آن به بافت مصالح و طبیعت، به عنوان رویه سازگار هیچگونه مشكل زیست محیطی در محدوده كاربردی خود ندارند. و تا پایان دوره دوام مواد و مصالح متشكله آن به عنوان بخشی از طبیعت تعریف مي‌شود. رنگ خاكستری و خنثی RCCP، ضریب جذب دمای مناسبی دارد و این به خاصیت پایین آوردن دمای محیط كمك مي‌كند.

4ـ نتیجه‌گیری


پس از ذكر معایب آسفالت قیری و مزایای بتن غلطكی لازم است بدانیم كه اولین گام‌ها برای جایگزینی برداشته شده و نمونه‌ای برای ارزیابی و استناد اتفاق افتاده است. بیش از 40 سال است كه شیوه تولید، استفاده و مزایای بتن غلطكی در دانشگاه‌های ما تدریس مي‌شود، نیروی متخصص و آگاه در این باره در كشور تربیت شده است و همه شرایط و امكانات فراهم است، اما هم چنان از آسفالت قیری استفاده مي‌شود.

5ـ منابع


[1] سیاوش كواری« مصالح ساختمانی انتشارات دانش و فن » 1379
[2]. Acl Committee Report 210R-93, Erosion of Concrete in Hydraulic Structures.
[3] Acl Committee Report 201.2R-92, Guide to Durable Concrete.


علی میر علیجانی، دانشجوی كارشناسی ساختمان، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
ماكان اسماعیلی، دانشجوی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
رضا فتوره‌چی، دانشجوی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
 

milio.jj

عضو جدید
راه سازی با بتن یا آسفالت؟

سلام می خواستم ببینم ایا میشه ازسیمان بجای اسفالت استفاده کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:eek:
اگه اطلاعی دارید برام بفرستید:heart:
 

free surveyer

عضو جدید
سلام می خواستم ببینم ایا میشه ازسیمان بجای اسفالت استفاده کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:eek:
اگه اطلاعی دارید برام بفرستید:heart:
سوال شما خیلی کلی طرح شده که میبایست با جزئیات بیشتری مطرح کنید. مثل اینه که بگید میشه از نقره بجای طلا استفاده کرد. اگر کسی این سوال رو از شما بپرسه چه جوابی میدید؟
 

reza2011

عضو جدید
سلام می خواستم ببینم ایا میشه ازسیمان بجای اسفالت استفاده کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:eek:
اگه اطلاعی دارید برام بفرستید:heart:

خير نميشه ... البته منظورت قطعا بتن هست نه سيمان ... جاهايي كه آسفالت استفاده ميشه عموما يكي پشت بام هست و ديگري معابر نظير كوچه و خيابان است . در مورد پشت بام بتن جايگزين آسفالت نيست زيرا بتن خاصيت عايق بودن رطوبتي را دارا نيست و آب را جذب خود خواهد كرد . در مورد راهها و معابر نيز خارجي ترين رويه بايد يك لايه چسبنده و نفوذ ناپذير باشد كه قطعا بتن فاقد اين ويژگي است . البته شايد بتوان تحت شرايط مختلف بتني با بالاترين مقاومت سايشي توليد كرد ولي هرگز مقرون به صرفه نيست كه خيابان و راهها و جاده ها با چنين بتني ساخته شود . ضمنا بايستي توجه داشت بتن در برابر تغييرات درجه حرارت در تابستان و زمستان به شدت حساس است و تغيير شكل هاي قابل توجهي ميدهد كه به هيچ وجه در بحث راهسازي مطلوب و قابل قبول نميباشد .

همچنين با توجه به تردد انواع وسايل نقليه سبك و سنگين كه در طي شبانه روز در راهها تردد دارند بتن فاقد مقاومت كافي است .
 

free surveyer

عضو جدید
سطح باراندازهای بندر خرمشهر، قبلاً همگی با آسفالت پوشانده شده بودند ولی در اثر تردد تریلرها و به خاطر داشتن میزان ترافیک بسیار بالا بر روی این سطوح و دپو کردن کانتینرها، اکثر این محوطه ها نشست قابل توجهی داشتند البته هم نشست بوده و هم اعوجاج درجای سطوح، به همین خاطر اداره بندر خرمشهر با همکاری مهندسین مشاور تدبیر ساحل پارس که دکتر شاپور طاحونی هم از اعضای همین مشاورهستش، اومدن و اکثر این محوطه های آسفالتی رو تخریب کردن و به جای آسفالت از بتن با درزهای انبساط تعبیه شده استفاده کردند که پس از اجرای محوطه ها با بتن، دیگر نشست و اعوجاج سطوح مشاهده نمیشود. ضمناً محوطه های مذکور همه روزه یا بهتر بگم هر ساعت تحت تأثیر سنگینترین میزان جابجایی محموله های ترافیکی و بارگیری تریلرها و کانتینرها و تردد لیفتراکهای غول پیکر هستند. جالب اینجاست که سطوح مورد نظر به هیچ وجه دچار فرسودگی و فرسایش نشده اند. ابعاد هر یک از این محوطه های بارانداز در حدود 200 متر در 200 متر است.
 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
سطح باراندازهای بندر خرمشهر، قبلاً همگی با آسفالت پوشانده شده بودند ولی در اثر تردد تریلرها و به خاطر داشتن میزان ترافیک بسیار بالا بر روی این سطوح و دپو کردن کانتینرها، اکثر این محوطه ها نشست قابل توجهی داشتند البته هم نشست بوده و هم اعوجاج درجای سطوح، به همین خاطر اداره بندر خرمشهر با همکاری مهندسین مشاور تدبیر ساحل پارس که دکتر شاپور طاحونی هم از اعضای همین مشاورهستش، اومدن و اکثر این محوطه های آسفالتی رو تخریب کردن و به جای آسفالت از بتن با درزهای انبساط تعبیه شده استفاده کردند که پس از اجرای محوطه ها با بتن، دیگر نشست و اعوجاج سطوح مشاهده نمیشود. ضمناً محوطه های مذکور همه روزه یا بهتر بگم هر ساعت تحت تأثیر سنگینترین میزان جابجایی محموله های ترافیکی و بارگیری تریلرها و کانتینرها و تردد لیفتراکهای غول پیکر هستند. جالب اینجاست که سطوح مورد نظر به هیچ وجه دچار فرسودگی و فرسایش نشده اند. ابعاد هر یک از این محوطه های بارانداز در حدود 200 متر در 200 متر است.

بتن تنها ؟ يا بتن آرمه ؟ ضمنا اين بتن كه شما ميگي حتما با يك طرح خاص اختلاط توليد ميشه ... كه منم اشاره كردم ميشه همچين بتني توليد كرد ولي براي راههاي عادي و جاده ها مقرون به صرفه نيست . ضمنا خود اجراي آسفالت هم مهمه ...و همين طور زير سازي زير آسفالت ...
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلام خدمت مهندسین گرامی

دیدیم دوستان دارن در خصوص بتن و آسفالت بحث می کنند . گفتم این نکته رو هم بنده اضافه کنم که در حال حاضر با توجه به قیمت های قیر در بازار و احداث کارخانه های سیمان در اکثرا شهرها دیگه صرفه با آسفالتی که دولایه بیندر و یک لایه توپکا با ضخامت تمام شده 17 سانتی نیست در راهسازی .
وزارت مربوطه تصمیم داره از بتن غلتکی به جای آسفالت استفاده کنه و اولین پروژهی هم که کار شد طی این روش در ایران فکر کنم سال 89 در استان فارس انجام شد .
در قدیم از بتن غلتکی استفاده نمی کردن چون ایران کارخانه سیمان زیادی نداشت و هزینه ها زیاد تمام می شد. اما در حال حاضر که سیمان به وفور یافت میشه صرفه با اجرای بتن غلتکی هستش . البته در این روش از آسفالت جهت روکش نهایی روی بتن استفاده میشه اما به نسبت قبل خیلی کمتره .
یکی از دوستان می گفت در افغانستان سطح جاده رو بتن آرمه می کنن . حالا نمی دونم راسته یا نه .اما با توجه به اینکه افغانستان منابع نفتی نداره دور از انتظار هم نیست .
 
آخرین ویرایش:

concreteman

عضو جدید
با سلام
باید بگم جاده سازی بابتن بیش از 50 سال در دنیا قدمت داره , طول عمر این جاده ها خیلی از جاده های آسفالتی بیشتره , تعمیرات بسیار کم هزینه تری هم دارن. اما اجرای اولیه هزینه بالاتری داره.
حرکت وکنترل ماشین هم روی این جاده ها خیلی بهتره .
بتنش هم با یک طرح اختلاط خاص و با اسلامپ کمتر از 3 ساخته میشه وغلطک میخوره.
 

reza2011

عضو جدید
بتن آسفالتی گرم مخلوطی است از سنگدانه های شکسته و دانه بندی شده و فيلر که در کارخانه آسفالت حرارت داده شده و با قير گرم در درجه حرارت های معين مخلوط و به همان صورت گرم برای مصرف در راه، حمل، پخش و کوبيده می شود.

برای ساختن بتن آسفالتی مصالح سنگی دانه بندی شده و همچنین قیر بین 130 تا 170 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و با یکدیگر بخوبی مخلوط می شوند تا لعاب نازکی از قیر سطح تمام دانه ها را اندود نماید. آسفالت تهیه شده در حالی که هنوز گرم است با کامیونهای مخصوص به محل مصرف حمل شده و بصورت گرم و با استفاده از ماشینهای پخش آسفالت در سطح آماده شده راه پخش و با غلتک زدن متراکم می شود (حدود 120 درجه سانتی گراد).
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید
با سلام
باید بگم جاده سازی بابتن بیش از 50 سال در دنیا قدمت داره , طول عمر این جاده ها خیلی از جاده های آسفالتی بیشتره , تعمیرات بسیار کم هزینه تری هم دارن. اما اجرای اولیه هزینه بالاتری داره.
حرکت وکنترل ماشین هم روی این جاده ها خیلی بهتره .
بتنش هم با یک طرح اختلاط خاص و با اسلامپ کمتر از 3 ساخته میشه وغلطک میخوره.

لطفا نمونه هاي اين جاده هاي ساخته شده با بتن رو در دنيا يا در ايران ذكر كنيد و اينكه آيا بتن به تنهايي بوده يا بتن آرمه ؟
 

free surveyer

عضو جدید
با سلام
باید بگم جاده سازی بابتن بیش از 50 سال در دنیا قدمت داره , طول عمر این جاده ها خیلی از جاده های آسفالتی بیشتره , تعمیرات بسیار کم هزینه تری هم دارن. اما اجرای اولیه هزینه بالاتری داره.
حرکت وکنترل ماشین هم روی این جاده ها خیلی بهتره .
بتنش هم با یک طرح اختلاط خاص و با اسلامپ کمتر از 3 ساخته میشه وغلطک میخوره.
کاملاً با شما موافقم.
تمام بزرگراههای کشور آمریکا هم با همین روش ( بتن غلتکی ) کار شده اند. یک بار برای همیشه هزینه میکنند.
 

free surveyer

عضو جدید
با درود
دوست عزیز، بنده نوعی از آسفالت که مخلوطی از آسفالت گرم ( آسفالتی که به وفور دیده ایم ) با مقداری سیمان است را دیده ام. که در جاده ها یا محوطه های پر ترافیک یا مجموعه های بندری و بار اندازها استفاده میشه. البته مطمئن نیستم که این نوع آسفالت را بتن آسفالتی مینامند یا اسم دیگه ای داره، ضمناً از آسفالت مذکور اکثراً جهت استفاده برای لایه بیندر استفاده میشه. ولی تعریفی که شما ارائه داده اید همان بتن غلتکی است که در جاده سازی استفاده میشه.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
بتن آسفالتی گرم مخلوطی است از سنگدانه های شکسته و دانه بندی شده و فيلر که در کارخانه آسفالت حرارت داده شده و با قير گرم در درجه حرارت های معين مخلوط و به همان صورت گرم برای مصرف در راه، حمل، پخش و کوبيده می شود.

برای ساختن بتن آسفالتی مصالح سنگی دانه بندی شده و همچنین قیر بین 130 تا 170 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و با یکدیگر بخوبی مخلوط می شوند تا لعاب نازکی از قیر سطح تمام دانه ها را اندود نماید. آسفالت تهیه شده در حالی که هنوز گرم است با کامیونهای مخصوص به محل مصرف حمل شده و بصورت گرم و با استفاده از ماشینهای پخش آسفالت در سطح آماده شده راه پخش و با غلتک زدن متراکم می شود (حدود 120 درجه سانتی گراد).


با سلام



انواع مخلوط­های آسفالتی مخلوطهای آسفالتی بر اساس کاربری، مشخصات مصالح و شرايط ساخت به چهار دسته آسفالتهای حفاظتی، آسفالت ماکادام نفوذی، آسفالت سرد و بتن آسفالتی گرم تقسيم ­ بندی مي­گردند.

با سلام
جناب free surveyer بنده هم در پروژه ای دیدم که پیمانکار مربوطه با دستگاه ای چندین واگن مثل قطار داشت و کارش این بود که آسفالت قدیمی رو بر می داشت و خورد می کرد و به گفته یکی از مهندسین اوجا با سیمان مخلوط می کرد و سپس در مسیر پخش می شد یک غلطک پاچه بزی اون رو متراکم می ساخت و بعد غلطک ها فولادی و سایر قضایا کار آسفالت رو انجام می دادن و در طول مسیر پیش می رفتن . این چیزی بود که بنده در مدت چند دقیقه ای اونجا بودم دیدم و فرصت نشد که جزئیات کار رو بپرسم . اگه دوستان اطلاعات بیشتری در خصوص این دستگاه دارن ارائه بدن تا این قضه بتن و آسفالت به نتیجه مطلوب برسه .
با تشکر از شما دوستان .
 
آخرین ویرایش:

alipiroozz

عضو جدید
مهندسا تو جاده معمولی نمیدونم ولی باند خیلی از فرودگاه هارو از بتن میسازن .

کسی اطلاعاتی بیشتر داره ؟(در مورد ترکیبات و لایه بندی)
 

reza2011

عضو جدید
من معتقدم در هر زمينه بايد مستند صحبت كرد . دوستان توصيه ميكنم اين فايل PDF رو حتما مطالعه كنيد ...

كاربرد بتن غلتكي در راهسازي ...

در اين فايل ميخوانيد :
گزارش حاضر به معرفي و كار برد هاي بتن غلتكي در راهسازي مي پردازد. براي ترافيك كم سرعت، اين نوع روسازي مي تواند در بسياري از كشورها انتخاب مناسبي باشد . ....
 

concreteman

عضو جدید

لطفا نمونه هاي اين جاده هاي ساخته شده با بتن رو در دنيا يا در ايران ذكر كنيد و اينكه آيا بتن به تنهايي بوده يا بتن آرمه ؟

سلام
این بتن اولین بار به عنوان بیس در سال 1960 به کار رفت اما به عنوان سطح رویه جاده برای اولین بار در ونکور کانادا و در سال 1976 به کار رفت , سال 1984 در تگزاس آمریکا برای تردد ماشینهای سنگین به کار رفت ,
دو پروژه مطرح بتن غلطکی سیمانی جاده ماشین های چرخ زنجیری در ایالت نیویورک در نزدیکی شهر واتر تاون و دومی جاده کارخانه جنرال موتورزه.

این بتن بدون آرماتور به کار میره و هزینه ساختش از بتن معمولی کمتره (به خاطر کم سیمان بودن)
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام به همه
دوستان وقتی از بتن و اسفالت صحبت میکنن بهتره از کاربردش هم در صحبتشون استفاده کنند به عبارتی بتن مگر و بتن سنگین هر دو بتن هستند ولی نمیشه با یه کلمه بتن تمامی معانی رو رسوند.پس خواهشا نوع عیار رو در کاربرد مورد نظرتون بیان کنید.
از طرفی شما فقط به روسازی محل های مورد نظرتون اشاره دارین که بتن باشه یا اسفالت،در صورتی که یکی از عوامل مهم در مقاومت سطح مورد نظر(جاده-باند فرودگاه-اسکله-و ...)زیرسازی سازه میباشد.

قابل توجه دوستانی که فرمودن بتن معمولی استفاده شده در سایر کشورها،یکی از خواص بتن مکندگی و جذب اب میباشد پس با جذب اب در زمستان و یخزدگی بتن و از هم گسیختگی بتن چه باید کرد؟؟؟!!!
مطمئن باشید که نوع بتن معمولی نبوده.در مورد مسلح یا غیرمسلح بودن و نیز کوبیدن بتن با غلطک هم در صورت امکان بیشتر توضیح بدین.
ممنون
 

reza2011

عضو جدید
با سلام به همه
دوستان وقتی از بتن و اسفالت صحبت میکنن بهتره از کاربردش هم در صحبتشون استفاده کنند به عبارتی بتن مگر و بتن سنگین هر دو بتن هستند ولی نمیشه با یه کلمه بتن تمامی معانی رو رسوند.پس خواهشا نوع عیار رو در کاربرد مورد نظرتون بیان کنید.
از طرفی شما فقط به روسازی محل های مورد نظرتون اشاره دارین که بتن باشه یا اسفالت،در صورتی که یکی از عوامل مهم در مقاومت سطح مورد نظر(جاده-باند فرودگاه-اسکله-و ...)زیرسازی سازه میباشد.

قابل توجه دوستانی که فرمودن بتن معمولی استفاده شده در سایر کشورها،یکی از خواص بتن مکندگی و جذب اب میباشد پس با جذب اب در زمستان و یخزدگی بتن و از هم گسیختگی بتن چه باید کرد؟؟؟!!!
مطمئن باشید که نوع بتن معمولی نبوده.در مورد مسلح یا غیرمسلح بودن و نیز کوبیدن بتن با غلطک هم در صورت امکان بیشتر توضیح بدین.
ممنون

مهندسا تو جاده معمولی نمیدونم ولی باند خیلی از فرودگاه هارو از بتن میسازن .

کسی اطلاعاتی بیشتر داره ؟(در مورد ترکیبات و لایه بندی)

امير جان اون فايل PDF رو دانلود كن و همچنين شما علي آقا تا به جواب تمام سئوالات برسي ... :D
 

concreteman

عضو جدید
با سلام به همه
دوستان وقتی از بتن و اسفالت صحبت میکنن بهتره از کاربردش هم در صحبتشون استفاده کنند به عبارتی بتن مگر و بتن سنگین هر دو بتن هستند ولی نمیشه با یه کلمه بتن تمامی معانی رو رسوند.پس خواهشا نوع عیار رو در کاربرد مورد نظرتون بیان کنید.
از طرفی شما فقط به روسازی محل های مورد نظرتون اشاره دارین که بتن باشه یا اسفالت،در صورتی که یکی از عوامل مهم در مقاومت سطح مورد نظر(جاده-باند فرودگاه-اسکله-و ...)زیرسازی سازه میباشد.

قابل توجه دوستانی که فرمودن بتن معمولی استفاده شده در سایر کشورها،یکی از خواص بتن مکندگی و جذب اب میباشد پس با جذب اب در زمستان و یخزدگی بتن و از هم گسیختگی بتن چه باید کرد؟؟؟!!!
مطمئن باشید که نوع بتن معمولی نبوده.در مورد مسلح یا غیرمسلح بودن و نیز کوبیدن بتن با غلطک هم در صورت امکان بیشتر توضیح بدین.
ممنون

کاربرد بتن غلطکی در جاده سازی و همچنین سد سازیه.
عیارش هم از 100 تا 350 متغیره( برای جاده سازی از 250 تا 350)
زیر سازی جاده های بتنی با ساب بیس معمولی و بیس بتنیه (در 3 موردی که من در پست قبلی نام بردم)
این بتن ترک میخوره و محل ترکش رو با محلول های قیری یا چسب های مخصوص پر میکنن. اما بعد ...
اول باید تعریف بشه که بتن معمولی چه بتنیه اگر رایج ترین تعریف یعنی ترکیب سنگدانه , سیمان و آب رو تعریف بتن معمولی بدونیم , این بتن یک بتن معمولیه.
این بتن غیر مسلحه چون تحت فشار قرار داره .

این بتن با فینیشر پخش میشه و بعد با غلطک 9 تنی کوبیده میشه که با توجه به تراکم مورد نیاز حداقل 4 بار عبور غلطک لازمه

در نواحی بحرانی درزهای طولی اجرا میشه و در چند پروژه محدود درزهای اجرایی عرضی هم استفاده شده اما معمولا اجازه داده میشه بتن در عرض ترک بخوره

در آخر باید بگم که عمل آوری بتن غلطکی در روسازی ها بسیار مهم و بحرانیه و با عمل آوری بتن ساختمانی خیلی تفاوت داره.
 

reza2011

عضو جدید
سلام
این بتن اولین بار به عنوان بیس در سال 1960 به کار رفت اما به عنوان سطح رویه جاده برای اولین بار در ونکور کانادا و در سال 1976 به کار رفت , سال 1984 در تگزاس آمریکا برای تردد ماشینهای سنگین به کار رفت ,
دو پروژه مطرح بتن غلطکی سیمانی جاده ماشین های چرخ زنجیری در ایالت نیویورک در نزدیکی شهر واتر تاون و دومی جاده کارخانه جنرال موتورزه.

این بتن بدون آرماتور به کار میره و هزینه ساختش از بتن معمولی کمتره (به خاطر کم سیمان بودن)

جناب مهندس اين بتن غلتكي در ايران كار شده ؟ اگر پاسخ مثبته نمونه هايي ذكر كنيد . با تشكر .:gol:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاربرد بتن غلطکی در جاده سازی و همچنین سد سازیه.
عیارش هم از 100 تا 350 متغیره( برای جاده سازی از 250 تا 350)
زیر سازی جاده های بتنی با ساب بیس معمولی و بیس بتنیه (در 3 موردی که من در پست قبلی نام بردم)
این بتن ترک میخوره و محل ترکش رو با محلول های قیری یا چسب های مخصوص پر میکنن. اما بعد ...
اول باید تعریف بشه که بتن معمولی چه بتنیه اگر رایج ترین تعریف یعنی ترکیب سنگدانه , سیمان و آب رو تعریف بتن معمولی بدونیم , این بتن یک بتن معمولیه.
این بتن غیر مسلحه چون تحت فشار قرار داره .

این بتن با فینیشر پخش میشه و بعد با غلطک 9 تنی کوبیده میشه که با توجه به تراکم مورد نیاز حداقل 4 بار عبور غلطک لازمه

در نواحی بحرانی درزهای طولی اجرا میشه و در چند پروژه محدود درزهای اجرایی عرضی هم استفاده شده اما معمولا اجازه داده میشه بتن در عرض ترک بخوره

در آخر باید بگم که عمل آوری بتن غلطکی در روسازی ها بسیار مهم و بحرانیه و با عمل آوری بتن ساختمانی خیلی تفاوت داره.

بتن با حالت روانی که داره چطوری کوبیده میشه؟

از طرفین غلطک بیرون نمیزنه؟
به چه ضخامتی میریزن و بعد غلطک میزنن؟
بستر اولیه چی هست که بعد بتن رو روی ان اجرا میکنن؟
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
کاربرد بتن غلطکی در جاده سازی و همچنین سد سازیه.
عیارش هم از 100 تا 350 متغیره( برای جاده سازی از 250 تا 350)
زیر سازی جاده های بتنی با ساب بیس معمولی و بیس بتنیه (در 3 موردی که من در پست قبلی نام بردم)
این بتن ترک میخوره و محل ترکش رو با محلول های قیری یا چسب های مخصوص پر میکنن. اما بعد ...
اول باید تعریف بشه که بتن معمولی چه بتنیه اگر رایج ترین تعریف یعنی ترکیب سنگدانه , سیمان و آب رو تعریف بتن معمولی بدونیم , این بتن یک بتن معمولیه.
این بتن غیر مسلحه چون تحت فشار قرار داره .

این بتن با فینیشر پخش میشه و بعد با غلطک 9 تنی کوبیده میشه که با توجه به تراکم مورد نیاز حداقل 4 بار عبور غلطک لازمه

در نواحی بحرانی درزهای طولی اجرا میشه و در چند پروژه محدود درزهای اجرایی عرضی هم استفاده شده اما معمولا اجازه داده میشه بتن در عرض ترک بخوره

در آخر باید بگم که عمل آوری بتن غلطکی در روسازی ها بسیار مهم و بحرانیه و با عمل آوری بتن ساختمانی خیلی تفاوت داره.


با سلام

ممنون از توضیحاتتون چند تا سوال پیش اومد
1- اگه راهی با عرض 7.3 داشته باشیم درز انبساط در این روش به صورت طولی استفاده میشه یعنی دقیقا از آکس جاده می گذره ؟
2- حداکثر فاصله تا درز بعدی چقدره؟
3- فاصله درز انبساط گذاشته شده چقدر هستش؟
4- حالا اگه در عرض یا طول اجرا بشه این درز انبساط با آسفالت پر میشه درسته یا نه ؟

ممنون ببخشید دیگه همش درز تو درز شد.

4-
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
جناب مهندس اين بتن غلتكي در ايران كار شده ؟ اگر پاسخ مثبته نمونه هايي ذكر كنيد . با تشكر .:gol:

با سلام خدمت دوست همیشه حاضر جناب مهندس رضا

این سایت خبری استفاده سیمان و بتن رو به جای آسفالت در استان فارس خبر داده صحبتی از بتن غلتکی نکرده شاید هم همون بتن غلتکی باشه ..........

این هم لینک خبر http://www.farsnews.com/printable.php?nn=8909270831
Untitled-1.jpg
 

concreteman

عضو جدید

بتن با حالت روانی که داره چطوری کوبیده میشه؟

از طرفین غلطک بیرون نمیزنه؟
به چه ضخامتی میریزن و بعد غلطک میزنن؟
بستر اولیه چی هست که بعد بتن رو روی ان اجرا میکنن؟

این بتن در اسلامپهای نزدیک به صفر ساخته میشه و برای کوبیده شدن مشکل نداره.
جهت لبه ها تمهیدات خاصی انجام میگیره که شرحش مفصله و توصیه میکنم مطلبی رو که reza2011 واسه دانلود توی این تاپیک قرار داده مطالعه کنی.
این بتن در ضخامت حداکثر 25 سانتی متر میریزن
بستر اولیه هم قبلا گفتم که مثل زیر سازی جاده است.
برای اطلاعات کاملتر به aci 207 مراجعه کن و تعیین نسبت های اختلاط بر اساس آزمایش تراکم پذیری وی بی اصلاح شده انجام میشه. (astm c1170)
 

concreteman

عضو جدید
جناب مهندس اين بتن غلتكي در ايران كار شده ؟ اگر پاسخ مثبته نمونه هايي ذكر كنيد . با تشكر .:gol:

اطلاعی از کارهای انجام شده در ایران ندارم
اما اگر بخوای این موضوع رو پی گیری کنی باید بگم شرکت ایران فریمکو توی مسابقات روز بتن سال 84 یا 85 یک سمینار در این خصوص گذاشت و از چند تا از بچه ها دعوت به همکاری کرد.
و میخواست که این بتن رو تولید کنه ، شنیدم سال 88 هم یک پروژه اجرا کرده

شرکت بهنام صنعت هم مدعی تولید این بتنه.

شرکت ماشین آلات LONGJI هم فینیشر راه سازی بتنی رو توی بازار ایران عرضه کرده.
اگر پروژه ای اجرا شده باشه قطعا از طریق این شرکتها میشه آمارش رو درآورد.
 

concreteman

عضو جدید
با سلام

ممنون از توضیحاتتون چند تا سوال پیش اومد
1- اگه راهی با عرض 7.3 داشته باشیم درز انبساط در این روش به صورت طولی استفاده میشه یعنی دقیقا از آکس جاده می گذره ؟
2- حداکثر فاصله تا درز بعدی چقدره؟
3- فاصله درز انبساط گذاشته شده چقدر هستش؟
4- حالا اگه در عرض یا طول اجرا بشه این درز انبساط با آسفالت پر میشه درسته یا نه ؟

ممنون ببخشید دیگه همش درز تو درز شد.

4-

ببخشید دوست عزیز زمینه تحقیقی من در خصوص ساخت بتنه و زیاد در مورد نحوه اجرای بتنهای خاص اطلاع دقیقی ندارم اما در حد اطلاعم جواب سوال هاتون رو میدم ،ببخشید اگه کامل نیستند.
1- از اونجا که اطلاعات ندادن بهتر از دادن اطلاعات غلطه اولین سوال اول شما رو با احتیاط جواب میدم. من تا حالا اصطلاح درز انبساط طولی رو نشنیدم. بلکه درز اجرایی طولی شنیدم.(من نشنیدم)
و برای اینکه بتن در محل این درزهای اجرایی یک پارچه شود ،زمان اجرای لایه مجاور رو بسته به شرایط آب و هوایی بین 30 تا 60 دقیقه بتن ریزی تعیین میکنن. در پروژه های بزرگ این مشکل از طریق به کار گیری دو فینیشر که به موازات هم و با یک فاصله ثابت حرکت میکنند برطرف میکنن.
2- در درزهای عرضی حداکثر فاصله مجاز 20 متر است اما معمولا درزها در هر 12 متر اجرا میشن.
3- اطلاعی ندارم.
4-معمولا با امولوسیون قیر پر میشن. و از ترکیب دقیقش اطلاعی ندارم.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلام

تشکر از شما دوست خوبم .
بله حرف شما کاملا درسته اصطلاح بتن آسفالتی با آسفالت گرم فرقی نداره بنده از شما و سایر دوستان پوزش می خوام و کلمه بتن رو بجای بتن آسفالتی اصلاح می کنم .

انواع مخلوط­های آسفالتی مخلوطهای آسفالتی بر اساس کاربری، مشخصات مصالح و شرايط ساخت به چهار دسته آسفالتهای حفاظتی، آسفالت ماکادام نفوذی، آسفالت سرد و بتن آسفالتی گرم تقسيم ­ بندی مي­گردند.

با سلام
جناب free surveyer بنده هم در پروژه ای دیدم که پیمانکار مربوطه با دستگاه ای چندین واگن مثل قطار داشت و کارش این بود که آسفالت قدیمی رو بر می داشت و خورد می کرد و به گفته یکی از مهندسین اوجا با سیمان مخلوط می کرد و سپس در مسیر پخش می شد یک غلطک پاچه بزی اون رو متراکم می ساخت و بعد غلطک ها فولادی و سایر قضایا کار آسفالت رو انجام می دادن و در طول مسیر پیش می رفتن . این چیزی بود که بنده در مدت چند دقیقه ای اونجا بودم دیدم و فرصت نشد که جزئیات کار رو بپرسم . اگه دوستان اطلاعات بیشتری در خصوص این دستگاه دارن ارائه بدن تا این قضه بتن و آسفالت به نتیجه مطلوب برسه .
با تشکر از شما دوستان .


با سلام خدمت دوستان

راستش همکارمون مهندس رضا باعث شد در خصوص این قضیه سیمان و آسفالت و این دستگاههای که گفتم و همچنین مستند بودن این تئوری برم بیشتر تحقیق کنم و عکسهایی که اون زمان گرفته بودم رو پیدا کردم و تونستم اطلاعات بیشتری در این خصوص بدست بیارم که به شرح زیر در اختیار شما عزیزان قرار میدم


این دستگاه که عنوان کرده بودم مثل واگن قطاره ................ کارش این بوده که بستر قبلی آسفالت که بین رفته بود رو تراش بده با مصالحی سیمان مخلوط می کنه و در حقیقت یک دوغاب درسته میکنه با سیمان اما نسبتها مخطوط شدنش همه توسط دستگاه محاسبه میشه و پس از اجرای عملیات کوبیدن با غلطک پاچه بزی اون رو تثبت کنن یعنی هدف از انجام این کار تثبیت نمودن بستر با استفاده از آسفالت قبلی محل هستش و این کار یک نوع بازیافت محسوب می شه .

این دستگاه ها ساخت شرکت wirtgen هستش که میشه گفت بهترینه .
سایت این شرکت توضیحات جالبی در خصوص این گونه دستگاهها و حتی دیگر دستگاههای راهسازی داده http://www.wirtgen.de/en/produkte/bodenstabilisierer/wr_2500_sk/WR2500SK_Produktseite.php
این هم دفترچه راهنمایی و نحوه کار این دستگاه با توضیحات کامله البته به زبان اصلی هستش .

http://www.wirtgen.de/media/redakti...ilisierung/_allgemein_1/manual/p_manual_e.pdf


این هم تصاویری که سر یک پروژه خودم گرفتم .



2.jpg3.jpg
 
آخرین ویرایش:

shakhawan

عضو جدید
بتن آسفالتی گرم مخلوطی است از سنگدانه های شکسته و دانه بندی شده و فيلر که در کارخانه آسفالت حرارت داده شده و با قير گرم در درجه حرارت های معين مخلوط و به همان صورت گرم برای مصرف در راه، حمل، پخش و کوبيده می شود.

برای ساختن بتن آسفالتی مصالح سنگی دانه بندی شده و همچنین قیر بین 130 تا 170 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و با یکدیگر بخوبی مخلوط می شوند تا لعاب نازکی از قیر سطح تمام دانه ها را اندود نماید. آسفالت تهیه شده در حالی که هنوز گرم است با کامیونهای مخصوص به محل مصرف حمل شده و بصورت گرم و با استفاده از ماشینهای پخش آسفالت در سطح آماده شده راه پخش و با غلتک زدن متراکم می شود (حدود 120 درجه سانتی گراد).
سلام
من تا حالا در باره ی این نوع آسفالت چیزی نشنیده بودم میشه در مورد تفاوتهاش (از نظر طریقه ی تولید)با آسفالتهای معمولی بیشتر بگید؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا