پادشاهان قدیمی چین باستان

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
چین شی هوان- بنیاد گذار نظام تمرکز قدرت دولت مرکزی




امپراتور " چین شی هوان " موسسه سلسله " چین" بود . نام اصلی او " اینگ جن" بود .در سالهای آخر دوران کشورهای جنگنجو کشور " چین " قدرتمندترین کشور به حساب می آمد و به دنبال متحد کردن شش کشور شرقی بود. هنگامی که " اینگ جن" بر مسند امپراتوری نشست، بعلت سن کم " لو بو وی" نخست وزیر به جانشینی او امور دولتی را بر عهده
داشت . تا سال 238 قبل از میلاد ، امپراتور شخصا کشور را اداره کرد . وی " لو بو وی" را از نخست وزیری معزول نمود و " وی لیو"،" لی سی" و افراد دیگر را منصوب کرد.از سال 236 تا سال 221 قبل از میلاد ، وی شش کشور " هان"،"وی" ،" چو"، " یان"،"جائو"،"چی" را از بین برد و به دوران حکمرانی " کشورهای جنگجو " که روسای این کشورها حکومت مستقل محلی را با نیروی نظامی مستقر کردند، به پایان رساند و سرانجام سلسله " چین" اولین کشور با نظام تمرکز قدرت دولت مرکزی، متحد، با ملیت ها را ایجاد نمود و با نظام شهرستان ها جای آن را گرفت.
سال 221 قبل از میلاد، " " اینگ جن" خود را " شی هوان" یعنی امپراتور اول نامید.وی سپس نظام واگذاری تیول را لغو کرد . تحت کنترل مستقیم امپراتور، یک سری ارگان های بوروکراتیک از دولت مرکزی تا شهرستان ایجاد شد. بر اساس قوانین سابق کشور " چین"،با جذب بعضی مواد قانونی شش کشور قوانین یکسان تنظیم کرد . برای جلوگیری از فعالیتهای تجزیه طلبانه و استقرار مجدد حکومت سلطنتی اشراف و ثروتمندان شش کشور سابق به " گوان جون" ، " با شو" منتقل شدند . وی فرمان داد که داشتن سلاح در بخش های غیردولتی ممنوع است و سلاح های جمع آوری شده باید از بین برود .
در اقتصاد به کشاورزی توجه نشان داد و به پیشرفت نظام خصوصی فئودالی کمک کرد. سال 216 قبل از میلاد فرمان داد که مالکان زمین و کشاورزان تنها تعدادی از زمین های خود را به دولت گزارش کنند و حق داشتن زمین مورد قبول و دفاع دولت قرار گرفت،بدین جهت نظام خصوصی زمینداری تنظیم شد. اوزان و مقادیر تنظیم شده توسط " شانگ یانگ" در دوران کشورهای جنگجو به عنوان استاندارد نظام اوزان و مقادیر سراسر کشور تعیین شد .
در زمینه فرهنگی و ایدئولوژی ، بر اساس خط رایج در " چین " " سیائو جوان" را تنظیم کرد و آن را در سراسر کشور تعمیم داد . سال 212 قبل از میلاد فرمان داد که انواع کتاب ها را از بین برند و مدرسه های خصوصی را ممنوع کرد . سپس بیش از 400 دانشمند پیرو کنفوسیوس و کیمیاگر را در شهر " شیان یانگ" زنده به گور کرد.
" چین شی هوان " بعد از نشستن بر مسند امپراتوری، ژنرال "من تیان" را برای حمله به ملیت " شون نون" فرستاد و دیوار بزرگی در شمال کشورهای چین،جایو و یان ایجاد کرد و دیوار بزرگ 5 هزار کیلومتری ساخت. ساخت دیوار بزرگ چین برای "شون نون" که در سوارکاری و تیراندازی ماهر بود،نقش دفاعی ایفا می کرد و بیش از پیش حکومت سلسله" چین " را مقتدر کرد و امور دفاعی مرزی را بهبود بخشید . بعد از فتح منطقه" به یو""جونها "(بخش اداری در چین قدیم که در بین استان و شهرستان قرار داشت)" گوی لین"،" سیان" و" نن های" را تاسیس کرد. تا اواخر سلسله " چین"، تعداد " جون" از 36 مورد در اوائل وحدت به بیش از 40 مورد افزایش یافت.
بعد از وحدت شش کشور، "چین شی هوان" کاخ " ا پانگ " و آرامگاه" لی شان" مجلل را ساخت و پنج بار بازرسی های گسترده انجام داد . برای پیدا کردن آب حیات ،وی " سو فو" را در راس چند هزار پسر و دختر جهت پناه خواستن از رب النوعها به دریای شرقی فرستاد . در اثر این عملیات نیروی انسانی فراوانی مصرف شد و مشکلات و سختی های مردم بیشتر گشت . ژوئیه سال 210 قبل از میلاد، " چین شی هوان" براثر بیماری جان سپرد .
 

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
"لیو بان" " گائو جو" سلسله " هان"




لیو بان" امپراتور و بنیانگذار سلسله " هان" غربی بود . وی یکی از دو امپراتور بود که منشأ طبقاتی پایین داشت .
" لیو بان" یک کشاورز زاده و یکی از مقامات کوچک محلی سلسله" چین" ، اما روشنفکر و متین بود. سال 209 قبل از میلاد، "لیو بان " در زادگاه خود مردم را جمع کرده و به قیام دهقانی به ریاست " چن شن " و "وو گوان" پاسخ مثبت داد. بعدها " لیو بان" در راس ارتش وارد " سیان یانگ" پایتخت سلسله " چین " شد و به حکومت سلسله " چین " خاتمه داد. " لیو بان" در پایتخت سلسله " چین " قوانین ظالمانه را لغو کرد و به همین دلیل مورد استقبال مردم قرار گرفت.
بعد از آن " لیو بان" با " سیان یو" در راس ارتش ضد سلسله " چین " به جنگ 4 ساله " چو" و " هان" پرداخت. سال 202 قبل از میلاد، " لیو بان" در راس 300 هزارسرباز " سیان یو" را محاصره کرد که در نتیجه آن " سیان یو" خودکشی کرد و " لیو بان" پیروز شد و سال 202 قبل از میلاد در استان" شاندونگ" خود را امپراتور اعلام کرد و نام سلسله اش را " هان" انتخاب کرد .
"لیو بان" در انتخاب فرد مناسب برای هر کاری ماهر بود. هنگامی که ارتش " لیو بان " وارد " هان جونگ" شد ، مردم یکی پس از دیگری از خدمت نظام می گریختند از جمله فردی به نام " هان سین" . " سیا هه " مشاور " لیو بان" خود به دنبال " هان سین" بود . بعد از آنکه " هان سین" با " سیا هه" بازگشت، " سیا هه " او را به " لیو بان" معرفی کرد. " هان سین" هنوز آشنایی زیادی با مسایل نداشت ، اما " لیو بان" پیشنهاد "سیا هه" را قبول کرد و " هان سین " را به عنوان یک ژنرال بزرگ در ارتش منصوب کرد. بعدها " هان سین " در فتح مناطق مختلف خدمات برجسته ای به " لیو بان"ارایه کرد .
خطرناکترین حادثه ای که "لیو بان" در جریان فتح کشور با آن برخورد کرد،ضیافت" هونگ من" بود. در آن زمان نیروی ارتش " سان یو" از "لیو بان" قویتر بود و وی برنامه داشت که "لیو بان"را از بین ببرد و خود امپراتور شود. در جریان ضیافت"هونگ من" در " سان یو" ، " سیان جوان" ژنرال بزرگ " سیان یو" به بهانه به اهتراز در آوردن شمشیر جهت سلامت مهمانان کوشید تا "لیو بان " را بکشد. " لیو بان" نیز وانمود کرد که قصد خروج از اتاق را دارد ؛ اما در حفاظت " فان کوا" نگهبان خود به پایگاه ارتش برگشت. ضیافت" هونگ من" در تاریخ شهرت دارد . بعد از آنکه " لیو بان" فرار کرد، نیروهایش را جمع کرد و سرانجام "سیان یو" را شکست داد و سلسله" هان غربی" را ایجاد کرد.
بعد از آنکه " لیو بان" امپراتور شد،برای از سرگیری و پیشرفت تولید سلسله تدابیری اتخاذ کرد. "لیو بان" زندانیهای سراسر کشور را آزاد کرده و برده ها را آزاد نمود و سربازان را از خدمت مرخص کرد . سپس بیکاری را از بین برد و نظام قدیم و اقامت طبق خدمات نظامی را که در سلسله " چین" اجرا می شد، ایجاد کرد.
بعد از نابودی سلسله " چین"، حکومت اقلیت نشین " سیون نون" در شمال چین با این فرصت به جنوب رفت . سال 200 قبل از میلاد،" لیو بان" در راس ارتش اقدام به لشگرکشی کرد و در" به دنگ" (شمال شرقی "دا تونگ" استان "شان سی" کنونی) برای هفت روز و شب مورد محاصره بیش از سیصد هزار اسب سوار " سیون نون" قرار گرفت . بعد از رهایی از خطر،" لیو بان" مجبور شد که بازارهای مرزی بین "هان" و " سیون نون" را باز کند تا روابط دو طرف آرام شود.
هنگامی که " لیو بان " جوان بود، دانشمندان را تحقیر می کرد. بعد از آنکه امپراتور شد، بر آن بود که خود کشور را فتح کرده است . " لو جیا" یکی از مقامات عالی رتبه وی گفت " شما در پست یک اسب کشور را فتح کردید، اما آیا می توانید با همین حیله کشور را اداره کنید؟ بدین جهت " لیو بان" به " لو جیان" فرمان داد که کتابی بنویسد و در آن علت از دست دادن حاکمیت کشور توسط سلسله " چین" را تشریح کند. در دوازدهمین سال " گایو جو" ، "لیو بان" برای خاموش کردن شورش " این بو" لشگرکشی کرد و تیر خورد و در نتیجه بیماری ناشی از این جراحت درگذشت.
 

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
دا یو




4000 سال پیش، در حوضه رودخانه زرد سیل شدیدی جاری شد . " دا یو" در مهار رودخانه ها و نهرها نقش ایفا کرد و از اعتبار در میان مردم برخوردار شد . " شون" رهبر ملیت " هوا سیا " در آن زمان مقام امپراتوری را به وی اعطا کرد . داستان هایی درباره مهار رودخانه ها و نهرها توسط " دا یو" شنیده می شود که هزاران سال قدمت دارد .
گفته شده است هنگامی که " یائو" در مقام امپراتوری بود، سیل طغیان کرد و محصولات کشاورزی از بین رفت و ساختمان ها تخریب شد و مردم مجبور شدند نقل مکان کنند .
" یائو" در نشستی مسئله مهار رودخانه ها و نهرها را بررسی و با دیگران مشورت کرد . روسای قبیله ها پیشنهاد کردند که "گون" سیل را مهار کند.
"گون" در مدت 9 سال رودخانه ها و نهرها را مسدود کرد . سیل شدیدتر شد.
"سون " امپراتوری بعد از " یائو" " گون" را به قتل رساند و "یو" پسر " گون" را برای مهار رودخانه ها و نهرها اعزام کرد .
" یو" با شیوه لایروبی رودخانه ها سیل را به دریا منحرف کرد. در روند مهار رودخانه ها و نهرها وی انواع وسایل و شیوه های اندازه گیری را خلق کرد .
بعد از تلاش 13 ساله، سیل سرانجام به دریا منحرف شد و محصولات کاشته شد.
" یو" ازدواج کرد و برای مهاررودخانه ها و نهرها با شتاب دوندگی می کرد. وی چند بار از مقابل خانه اش عبور کرد ، اما وارد آن نشد.
نسلهای جوانتر نقش او را تحسین کرده و وی را با احترام " یو بزرگ" نامیده اند.
" یو" در مهار رودخانه ها و نهرها خدمات شایسته ای انجام داد و به همین دلیل مردم وی را به عنوان رئیس اتحادیه قبایل انتخاب کردند.
نقش مهم " یو بزرگ" مهار رودخانه ها و نهرها بود. گفته می شود که وی " به ای" دستیار خود را برای نوشتن کتاب" شان و هائی" یعنی کتاب " کوه و دریا" ترغیب کرد . در این کتاب برای اولین بار به کوه ها و رودخانه ها ، شخصیت ها،حوادث و پرنده ها پرداخته شده است .
بعد از آنکه " یو" رئیس شد،آگاهانه کارمی کرد و مشغول امور اداری بود . در زمان حاکمه وی، جامعه وارد یک مرحله جدید شد.
در آخر کمون قبیله ای، سران قبایل محصولات زائد را اموال خصوصی خود می دانستند و به تدریج طبقه اشراف در قبایل شکل گرفت . اسرای جنگی برده های آنها شدند و برای آنها کار می کردند. بدین جهت طبقه برده ها و برده داران شکل گرفت و کمون قبیله ای از هم پاشید.
اشراف قبیله " یو" از" چی" پسر وی پشتیبانی کردند تا امپراتور آنان باشد . نظام انتخاب اتحادیه قبایل در زمان کمون قبیله ای رسما لغو و به نظام موروثی تبدیل شد.
سلسله " سیا" نخستین سلسله نظام بردگی در تاریخ چین بعد از این تاریخ ظهور کرد .
 

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
یائو و شون



تقریبا بیش از4000 سال پیش ، در روند شکل گیری ملیت " هوا سیا" قدیم چند شخصیت برجسته در ملت چین پا به عرصه گذاردند . از جمله آنها " یائو" ،" شون" و " یو" هستند.
گفته می شود که نام " یائو" در کتاب های " شانگ شو" و " شی جی" " فانگ سون" بود. نسلهای آینده گفته اند که نامش "تائو تانگ" بوده و از خانواده " ای چی" بوده است.
برخی گفته اند که " یائو" نسل جوانتر " هوان دی" اولین جد ملیت " هوا سیا" است . وی باهوش و مهربان و مورد احترام بود . در 16 سالگی به عنوان رئیس قبیله انتخاب شد. طبق یادداشت های تاریخی، " یائو" در " پینگ یانگ" شهر " لین فن" کنونی استان " شان سی" واقع در شمال چین پایتخت ایجاد کرد.
" یائو" بعد از رسیدن به مقام ریاست قبیله اولین کاریکه انجام داد، ایجاد همبستگی میان اعضای قبیله بود. بعدها وی کار های مقامات را بررسی می کرد تا امور اداری نظم گیرد . در ضمن وی به همآهنگی روابط بین قبایل توجه می کرد و به مردم می آموخت که در صلح و صفا زندگی کنند .
گفته شده است که در زمان " یائو" تقویم برای اولین بار ایجاد شد و بدین جهت مردم می توانستند به کارهای خود سامان داده و بر اساس فصول تولیداتشان را ارایه کنند .
در آن دوران ظاهرا سیل به طور مکرر جاری می شده است . برخی از این بلایا بسیار گسترده بوده و خسارات زیادی به مردم وارد می آورده و زندگی آنان را مختل می کردهاست . " یائو" همواره به دنبال کسی بود که بتواند این مساله را حل کند " گون" از جمله کسانی بود که برای این کار در نظر گرفته شد و یائو او را برای این کار مامور کرد .
" یائو" در زمینه نظامی قدرتمند بود . وی نیروهای سرکوبگر قبایل جنوب را گسیل می داشت و خود در جنگ ها شرکت می کرد.
"یائو" برای 70 سال امپراتور بود و به لزوم انتخاب جانشین توجه داشت . " شون " برای این منظور پیشنهاد شد . گفته اند که این فرد از تامین زندگی مردم حمایت می کرد و برای حل و فصل مسایل خانوادگی فرد مناسبی بود .
یائو " به دو دخترش " ار هوان" و" نیو اینگ" اجازه داد با "شون" ازدواج کنند و سپس دو دختر اخلاق وی را بررسی کردند . "شون" با " ار هوان" و" نو اینگ" در کنار رودخانه حکومت کرد و طبق تشریفات به زندگی ادامه می داد .
"یائو" "شون" را فرستاد تا مقامات و مردم را با اخلاق خوب آشنا سازد . او مورد پذیرش مردم و مسوولان قرار گرفت . " یائو" به "شون" فرمان داد که امور را مدیریت کرده و مسایل اداری را نیز حل نماید. " یائو" همچنین به " شون" فرمان داد در تنهایی خود را در جنگل ها و کوه ها و طبیعت بیازماید .
بعد از سه سال، " یائو" مقام امپراتوری را به " شون" تحویل داد .
" شون" تولید را توسعه داد و در آن زمان فن آوری کشاورزی و صنعتی به پیشرفت بزرگی نائل آمد. در شیوه اداره کشور"شون" شریک غم و شادی مردم بود . مردم گوشت ماهی و لباس در اختیار داشتند و مشکلی در زمینه های مختلف نداشتند. در زمان " شون" اوضاع سیاسی،تولید و هنر بسیار مطلوب بود . "شون" بعدها مقام امپراتوری را به " یو" که در مهار رودخانه فعال بود تحویل داد .
" شون" در 110 سالگی به علت بیماری در گذشت و مقبره وی در جنوب شهرستان " نینگ یوان" استان " هو نن" است .
 

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
شن نونگ شی



5000 سال پیش،" شن نونگ شی" رئیس قبیله " جیانگ" بود . درآن زمان" شن نونگ شی" رئیس قبیله همچون دیگر اعضا در مزرعه کار کرد. وی در جریان کار" له ای سی" نخستین وسیله کشاورزی چین را اختراع و به پیشرفت کشاورزی مساعدت کرد. سهم وی در کشاورزی مورد احترام مردم قرار گرفت و به همین سبب "شن نونگ شی" نامیده شد.
دوره " شن نونگ شی" اوائل زمان کمون قبیله ای پدری بود. در آن زمان مردم بطور برابر و دوستانه با یکدیگر برخورد می کردندو برای اداره کشور به زندان، ارتش و پلیس نیاز نبود.
" شن نونگ شی" همچنین اولین کارشناس دارو در چین بوده است . گفته می شود که وی در کوه ها جستجو می کرد تا انواع مختلف داروهای گیاهی را جمع آوری کند . برای مشخص کردن ویژگی های داروهای گیاهی، " شن نونگ شی" انواع مختلف داروهای گیاهی را چشید و بارها مسموم شد . او روزی در جریان همین فعالیت ها بیش از 70 بار مسموم شد.
" شن نونگ شی" یک منجم بود. او می دید که بسیاری مردم قادر تولید فرآورده های مورد نیاز خود نیستند و به همین دلیل بسیاری فرآورده ها یی مورد نیاز را برای آنان تولید کرد. وی دستور داد که افرادی با آوردن فرآورده های ساخت خود در یک مکان گرد آیند و از همان روز نخستین بازار چین تاسیس شد.
برای تفریح مردم بعد از کار، " شن نونگ شی" ساز پنج تار ساخت . این گونه ساز صدای دلنشینی مانند صدای پرنده تولید می کرد . بعدها پسرش یک وسیله موسیقی به نام " جونگ" ساخت.
" شن نونگ شی" برای 140 سال رئیس قبیله بود و " هوان دی" جانشین او شد. در حال حاضر آرامگاه وی را " یان دی" می نامند.
 

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
فو سی شی اولین شاه در میان پادشاهان




در یادداشت های کتاب قدیمی چین " فو سی شی"
اولین شاه معرفی شده که در 5000 سال پیش زندگی می کرده است .
گفته شده که به دنیا آمدن " فو سی شی" بسار عجیب بوده است . مادرش دختری به نام " هوا سو شی" بود و در روزی آفتابی برای بازی به کنار باتلاق آمد. یک رد پای بزرگ نظرش را جلب کرد .وی تعجب کرد و دو پای خود روی آن قرار داد و بعد از آن باردار شد و " فو سی شی" را به دنیا آورد.
" فو سی شی" یک خواهر کوچک بنام " نو وا" داشت . در کتاب های قدیمی آمده است که این دو نفر " بدن اژدها و سر انسان" داشتند. این در واقع نشان می دهد که ممکن است " فو سی شی" رئیس قبیله ای بوده که اژدها را توتم خود می دانسته است .
زمان " فو سی شی" زمان پیشرفت نیروی تولید بود و بسیاری اختراعات مهم با وی ارتباط داشت. در کتاب های قدیم آمده است که وی طبق پدیده های مختلف آسمان و زمین ،ردپاهای حیوانات و پرندگان " با گوا" مرموز را اختراع کرد. مردم با آن امورمختلف در زندگی را یادداشت کردند و تاریخ ثبت وقایع با گره زدن به پایان رسید.
بدین جهت طناب بر اشیا اضافه شد. " فو سی شی" این طناب را به تور ماهیگیری تبدیل کرد و فن ماهیگیری و شکار را به مردم آموزش داد. برای برگزاری جشن برداشت محصولات فراوان و مراسم عروسی ، وی " سه" وسیله موسیقی ساخت . " فو سی شی" شیوه مته کردن چوب برای تولید آتش را به مردم آموزش داد و غذا را بعد از پخت با آتش صرف می کرد و مردم نیز از او می آموختند .
قلمروی عمده " فو سی شی" در آن وقت در "هوایی یانگ" استان " خه نن"،"جی نینگ " و چو فو" استان شاندونگ کنونی بود و به علت آن در " جی نینگ" آرامگاه " " فو سی " وجود دارد و دهقانان هر سال برای قربانی این جد خود درآنجا جمع می شوند .
 

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاه "چو جوانگ"


چین کشوری است که به خویشتن داری و کرامت توجه خاصی دارد و افراد معتقدند که خودداری و بزرگمنشی می تواند حلال مشکلات باشد . ضرب المثل " جدا کردن منگوله از سوی شاه چو جوانگ" به مردم می گوید که با خیر خواهی می توان کارها را سر و سامان داد و سرانجام نتیجه خوب گرفت .
در دوره بهار و پاییز قرن 7م قبل از میلاد، کشورهای زیادی وجود داشت. شاه " چو جوانگ" شاه کشور" چو" فردی عاقل و قاطع بود. تحت مدیریت وی کشور" چو" از کشوری کوچک به کشوری قدرتمند تبدیل شده بود .
روزی شاه "چو جوانگ" به احترام مقامات ضیافتی ترتیب داد و سوگلی ها در آن حضور داشتند و همه باهم شراب نوشیدند . ضیافت تا عصر طول کشید و هوا تاریک شد، اما علاقه شاه و مقامات بر آن بود که مهمانی ادامه یابد . شاه "چو جوانگ" فرمان داد که در سالن ها شمع روشن کنند و شراب بخورند. شاه "چو جوانگ" بسیار خوشحال شد و به " مایی جی" و " شو جی" دو سوگلی خود که بیشتر از دیگران مورد محبت بودند ، گفت که به نزد مقامات بیآیند و به ترتیب به سلامتی آنها شراب بنوشند.
ناگهان باد آمد و شمع های سالن خاموش شد و همه در تاریکی بودند. در آن وقت " شو جی" احساس کرد که کسی دستش را لمس کرده است . " شو جی" عصبانی شد و منگوله کلاه آن فرد را گرفت و با انگشت جدا کرد. وی به پیش شاه " چو جوانگ" آمد و به وی گفت: کسی با من بد رفتاری و سبکسری کرده و من منگوله کلاهش را کنده ام . شمع ها روشن شد .
او از شاه خواست آن فرد را پیدا و مجازات کند . شاه " چو جوانگ" بعد از شنیدن حرف " شو جی" با صدای بلند گفت :شمع ها را روشن نکنید. نوشیدن شراب در تاریکی جالب است. بدین جهت همه در تاریکی به نوشیدن ادامه دادند. بعد از یک لحظه شاه " چو جوانگ" سؤال کرد :امروز شما را به خوردن شراب دعوت کردم، آیا همه شما با خوشحالی شراب نوشیدید ؟ مقامات گفتند: از شاه بزرگ تشکر می کنیم. ما خیلی شراب نوشیدیم. شاه " چو جوانگ" مجددا گفت: واقعا خوشحال هستید ؟ همه گفتند آری و بعد شاه گفت پس برای اینکه خوشحالی خود را نشان دهید منگوله های کلاهتان را از کلاه جدا کنید . مقامات یکی پس از دیگری کلاه خود را از سر برداشتند و منگوله آن را جدا کردند . سپس شاه " چو جوانگ" فرمان داد که شمع ها را روشن کنند. همه به دیگران نگاه کردند و هیچ کلاهی کامل نبود و شکل آنها بسیار جالب به نظر می رسید . همه خندیدند و با خوشحالی شراب نوشیدند. آسمان روشن شد، شاه و مقامات با رضایت متفرق شدند.
" شو جی " به کاخ برگشت و بسیار عصبانی شد . طبق قانون ، کسی که سوگلی شاه را اذیت می کرد باید اعدام می شد . " شو جی " گفت: شاه بزرگ چرا این گونه رفتار کردید .، در آینده آنها بیشتر با این اقدامات مشکلتراشی خواهند کرد . شاه " چو جوانگ" خندید و گفت: من مقامات را به نوشیدن شراب دعوت کردم تا آنها لذت ببرند . بعد از نوشیدن شراب حرکات و رفتارهای غیر عادی رخ می دهد و این عادی است . اگر من برای این امر کوچک مقامات را مجازات کنم،نه تنها ضیافت برهم می خورد ، بلکه باعث می شود مقامات احساس شرمساری کنند . این هدف اصلی من برای ضیافت نیست.
بعد از آن، شاه " چو جوانگ" به کشور " جنگ" حمله کرد.ژنرالی بنام " تانگ جیائو" شجاعانه می جنگید و بسیاری از دشمنان را کشت. ارتش کشور"چو" به پایتخت کشور" جنگ" حمله کرد و برگشت و به علت آن شهرت شاه " چو جوانگ" بیشتر شد . در واقع " تانگ جیائو" همان کسی بود که سوگلی را اذیت کرده بود و این بار قصد داشت با به نمایش گذاشتن شجاعت خود و کشتن دشمن ؛ از شاه تشکر کرده باشد .
ضیافت جدا کردن منگوله کلاه" در تاریخ چین معروف است و ضرب المثلی مزبور نیز در همین باره وجود دارد که به آن اشاره شد .
 

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
چی جی گوانگ




در " یو شان" استان " فو جیان" چین عبادتگاه " چی" قرار دارد و توریستها همواره برای ادای احترام به مجسمه " چی جی گوانگ" قهرمان میهن پرست به آنجا می روند و از موفقیت های وی در مبارزه با دزدان دریایی ژاپنی یاد می کنند.
" چی جی گوانگ" ژنرال معروف میهن پرست سلسله " مینگ" است. در آن وقت دزدان دریایی ژاپنی همواره در سواحل دریایی چین ایجاد ناامنی می کردند و " چی جی گوانگ" نسبت به عملیات قهرآمیز دزدان دریایی ژاپنی نفرت شدیدی داشت . وی در 16 سالگی شعری سرود به این مفهوم که به عنوان مقام عالی رتبه اعلام می شود امید وی نیست . امید وی آرامش دریایی میهن است. در 17 سالگی عصر نظامی خود را آغاز کرد. مسئله جدی در مقابل او ایجاد چالش و مشکل از طرف دزدان دریایی ژاپن بود.
دزدان دریایی ژاپنی از سوی او مورد حمله قرار گرفتند . بعضی ارتش شکست خورده و فراری شدند .از اواخر سلسله " یوان" در قرن 14م تا اوائل سلسله " مینگ"، آنها همواره کشتی های دزدان دریایی را در اختیار داشتند و در مناطق ساحلی دریایی چین غارت می کردند و اهالی محلی را می کشتند. تا اواخر قرن 15م دزدان دریایی ژاپن قدرتمند تر شدند و با زورگویان محلی و تجار بی شرم و خیانتکار در مناطق ساحلی دریایی تبانی کردند و بعضی حتی وارد مناطق داخلی شدند و به ایالت ها و شهرستان ها حمله کردند.
" چی جی گوانگ" با روش صحیح با دزدان دریایی ژاپن مبارزه می کرد .او سال 1555
به استان " جه جیانگ" فرستاده شد. اینجا منطقه مرکزی فعال برای دزدان دریایی ژاپن بود. " چی جی گوانگ" ارتشی متشکل از دهقانان و معدنچیان تشکیل داد. وی " یوان یانگ جن" را اختراع کرد که اتحاد جنگی نبرد تن به تن با دشمن در مسافت های نزدیک بود. در نبردها، هنگامی که دشمن به فاصله 100 قدم می رسید، ارتش " چی جی گوانگ" از سلاحهای آتش زا استفاده می کرد . هنگامی که دشمن به فاصله 60 قدم می رسید، ارتش تیراندازی می کرد. زمانی که دشمن نزدیکتر می شد طرفین تن به تن می جنگیدند .
این ارتش جدید بیش از 4000 نفر نیرو داشت که " " یوان یانگ جن" آنها را آموزش می داد . آنها بارها نبرد کرده و پیروز شدند و مورد محبت و احترام مردم قرار گرفتند . آنها ارتش"چی" نامیده می شدند.
سال 1561، هزاران دزد دریایی ژاپن با بیش از یکصد کشتی به منطقه " تایی جو" " جه جیانگ" حمله کردند. ارتش " چی" این خبر را دریافت کرد و بسرعت با دشمن وارد جنگ شد و برای 9 بار در منطقه " تایی جو" نبرد کرد و پیروز شد و همه دشمنان نابود گردیدند . بعد از آن دزدان دریایی ژاپن از شنیدن خبر وحشت زده شدند. بدلیل آنکه " چی جی گوانگ" شجاع بود و در نبرد مهارت داشت، خدمات نظامی برجسته ای انجام داد و بتدریج مقام وی ارتقا یافت .
با تشریک مساعی " چی جی گوانگ" و ژنرالهای دیگر، جنگ مقاومت در برابر دزدان دریایی ژاپن با پیروزی همراه شد و اوضاع مناطق ساحلی دریایی در " جه جیانگ" و " فو جیان" روزبروز آرامتر شد و اقتصاد منطقه بتدریج شکوفاتر شد . خدمات برجسته تاریخی " چی جی گوانگ" در جنگ مقاوت در برابر دزدان دریایی ژاپن مورد تحسین مردم آن زمان و نسل های آینده قرار گرفته است.
 

Similar threads

بالا