نکات مهم براي حفظ سلامت چشم

s0nb0l

عضو جدید
همه ما مي‌دانيم که تا چه اندازه بينايي براي ما اهميت دارد. اما بااينحال اکثر ما توجه زيادي به آن نداريم.

اجازه بدهيد مطمئنتان کنيم که از دست دادن بينايي و اختلالات مربوط به آن واقعاً مسئله کم‌اهميتي نيستند. در سراسر جهان، حدوداً 25 ميليون نفر هستند که بينايي خود را از دست داده‌اند و حدود 80 ميليون از آنها ديد نامنظم دارند.
بگذاريد ببينيم براي حفظ سلامت چشمانتان چه مي‌توانيد بکنيد:
[h=4]چکاپ مرتب چشم توسط پزشک متخصص[/h]
اکثر مشکلات جدي بينايي محصول بيماري‌هاي چشمي مثل انحطاط ماکولا وابسته به سن، کوري تدريجي، رتينوپاتي ديابتي و آب‌مرواريد مي‌باشد. خيلي مهم است که اين بيماري‌ها زود تشخيص داده شوند و درمان آنها نيز فوراً آغاز گردد.
و براي تشخيص، مهم است که هر شش ماه يکبار مورد چکاپ مرتب قرار گيريد. يک متخصص چشم خوب مي‌تواند حتي قبل از ظاهر شدن علائم، مشکل را تشخيص دهد.
[h=4]استفاده از عينک آفتابي[/h]
بااينکه هيچوقت استفاده از کرم ضدآفتاب موقع بيرون رفتن در روزهاي آفتابي يادمان نمي‌رود، خيلي مراقب چشم‌هايمان زير نور خورشيد نيستيم. نبايد هيچگاه مستقيم به خورشيد نگاه کنيد تا چشم‌هايتان تخريب شود. اشعات UV خورشيد مي‌تواند از برف، شن، آسفالت و آب منعکس شوند.
اين اشعات چشم را بيشتر در معرض آب‌مرواريد و انحطاط ماکولا وابسته به سن قرار مي دهد. حتي مي‌تواند قرنيه را دچار آفتاب‌سوختگي کند که موجب کوري تدريجي مي‌شود.
پس عادت کنيد که قبل از بيرون رفتن از خانه حتماً عينک آفتابي به چشم بزنيد. و عينک‌آفتابي که استفاده مي‌کنيد هم بايد 100% درمقابل UV محافظ باشد.
[h=4]از فشار آوردن زياد به چشم خودداري کنيد[/h]
تاثيرات کوتاه‌مدت فشار آوردن به چشم، درد چشم، آبريزش، دو بيني و سردرد است. کار کردن با کامپيوتر براي مدت طولاني بر چشم‌ها تاحدي اثر مي‌گذارد. اما LCDهاي جديد تاثير بسيار کمي روي چشم مي‌گذارند. بااينحال، در زير به چند نکته در اين مورد اشاره مي‌کنيم:

  • درصورت نياز از ***** مخصوص استفاده کنيد.
  • سعي کنيد زاويه مانيتور را تغيير دهيد.
  • از خيلي جلو نشستن روبه‌روي کامپيوتر و تلويزيون خودداري کنيد.
  • قانون 20/20/20 را رعايت کنيد. هر 20 دقيقه، به مدت 20 ثانيه به حداقل 20 فوت دورتر از خودتان نگاه کنيد.
[h=4]محافظت از چشم‌ها[/h]
جدا از بيماري‌هاي چشمي، آسيبديدگي هم اثر مهلکي بر چشم‌ها و بينايي دارند. افراديکه کارهاي خطرناک دارند حتماً بايد از عينک‌هاي محافظ چشم استفاده کنند. از اين گذشته، در مواقع زير نيز بايد از عينک محافظ استفاده شود:

  • استفاده از ماشين چمن‌زني زيرا ممکن است تصادفاً سنگ به سمت بالا پرت کند.
  • کار کردن روي ماشين زيرا اسيد باتري، جرقه‌ها و آشغال‌ها ممکن است به چشم آسيب بزنند.
  • کار کردن با موادشيميايي (مثلاً موقع انجام يک پروژه شيمي براي دانشگاه)
[h=4]رژيم‌غذايي مفيد براي چشمانتان داشته باشيد[/h]
بااينکه خوردن هويج به طرز معجزه‌آسايي بيناييتان را قوي‌تر نمي‌کند اما مصرف کافي ويتامين‌ها و موادمعدني براي چشمانتان خوب است. يک رژيم‌غذايي سالم و متعادل داشته باشيد که در آن از مقدار معين ويتامين A، E و C و همچنين زينک، مس، سلنيوم و آنتي‌اکسيدان‌ها وجود داشته باشد. درمورد تمرينات مخصوص چشم از پزشکتان سوال کنيد و هيچوقت بدون مشورت با پزشک از لنز استفاده نکنيد.
منبع :مردمان
 

Similar threads

بالا