[ نقد دروس معماری ] آشنایی با تاریخ معماری جهان

mahshid shz

عضو جدید
درس آشنایی با تاریخ معماری جهان، از دروس اصلی معماری است که شاید به علل مختلف، مورد علاقه دانشجویان نباشد و تنها به فکر گذراندن کلاس و پاس کردن درس باشند.

معمولاً این درس شامل چند دوره تمدن می شود که به اختصار می توان به دوران ماقبل تاریخ/تمدن بین النهرین/ مصر باستان/اژه/یونان باستان/ اتروسک و روم باستان/ صدر مسیحیت/ بیزانس/ رومانسک و گوتیک اشاره کرد که بنا به صلاحدید استاد قابل کم و زیاد شدن است.

این درس البته کاملاً تصویری بوده و معمولاً به وسیله پروژکتور و پاورپوینت های مختلف قابل ارایه است.

مدتی است که این درس را در سطوح مختلف(کاردانی و کارشناسی) تدریس می کنم و با مشاهده برخی مسایل موجود، تصمیم به بررسی آن دارم. هم چنین جزوه و سوالاتی که در پایان ترم برای دانشجویان طرح کردم را بارگذاری می کنم.

از مهم ترین علل بی توجهی دانشجویان، عدم توجیه ایشان برای گذراندن این مبحث است. هنوز بسیاری از دوستان از چرایی پاس کردن درس می پرسند و تاثیر به ظاهر اندک آن بر آینده حرفه ای شان.


از دیگر عوامل این بی علاقگی، می توان به عدم تخصص مدرسین و بسنده کردن به یک منبع معمولاً مختصر هم اشاره کرد.

و حالا نظر شما در مورد این درس را جویا هستم. روش تدریس برای شما به چه صورت بوده؟ آیا از دروس مورد علاقه شماست؟
پیشنهادتان برای تدریس این مباحث چیست؟

 

shamoh

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب این درس جزو دروس مبانی نظری معماری هست و یه درس تئوری .
اما پاورپوینت و تصاویر خیلی مهمه تو کتابائی که تو دانشگاه ها تدریس میشه وقتی میخان یک نمونه بنا از سبک های مختلف رو توضیح بدن فقط پلان و یک عکس از اون بنا رو نشون میدن .
به نظر من بهتره که وقتی بنائی قراره مورد بررسی قرار بگیره تصاویر بیشتری از بخش های مختلف بنا رو به نمایش بگذارند .
آره درس مورد علاقه منه البته بعد از اون معماری معاصر غرب هم خوندیم و خیلی درس مهمیه .
نحوه ی تدریس هم این بود که کلاس به دو قسمت ارائه ی خودش و ارائه ی همکلاسی ها تقسیم شده بود : استاد کلاس رو به چند گروه تقسیم کرد و هر گروه باید یک فصل از کتاب رو به صورت پاورپوینت برا کلاس ارائه می کرد .
 

mahshid shz

عضو جدید
خوب این درس جزو دروس مبانی نظری معماری هست و یه درس تئوری .
اما پاورپوینت و تصاویر خیلی مهمه تو کتابائی که تو دانشگاه ها تدریس میشه وقتی میخان یک نمونه بنا از سبک های مختلف رو توضیح بدن فقط پلان و یک عکس از اون بنا رو نشون میدن .
به نظر من بهتره که وقتی بنائی قراره مورد بررسی قرار بگیره تصاویر بیشتری از بخش های مختلف بنا رو به نمایش بگذارند .
آره درس مورد علاقه منه البته بعد از اون معماری معاصر غرب هم خوندیم و خیلی درس مهمیه .
نحوه ی تدریس هم این بود که کلاس به دو قسمت ارائه ی خودش و ارائه ی همکلاسی ها تقسیم شده بود : استاد کلاس رو به چند گروه تقسیم کرد و هر گروه باید یک فصل از کتاب رو به صورت پاورپوینت برا کلاس ارائه می کرد .

با ارایه تصویری کاملاً موافق هستم.
همین طور درگیر شدن دانشجویان با موضوع، بسیار مناسب و بجاست.
موفق باشید.
 

baran270

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ممنونم از محبتتون برای این تایپیک
:gol:
کمتر کسانی هستن که بیان نظر دانشجویان رو بپرسن
اول از همه بگم خیلی خوشم اومده از این تایپیک
:gol:
شاید به این خاطر من این ترم آشنایی با معماری جهان رو دارم و فردا هم امتحانشو دارم
تدریس استاده ما تئوری بیانش میکنه و با پروژکتور عکس ها رو نشون میده
تدریسش عالیه و اینگونه است که با بچه ها صمیمیتی داره به نظرم اینجور بهتره
به نظرم برای اینجور درسها استاد نباید خشک و جدی باشه
هر هفته یه سوال امتحان میگیره که به جای میانترم باشه که ما هرهفته باید درسشو خونده باشیم و برای پایانترم سختمون نباشه

 

mahshid shz

عضو جدید
سلام
ممنونم از محبتتون برای این تایپیک
:gol:
کمتر کسانی هستن که بیان نظر دانشجویان رو بپرسن
اول از همه بگم خیلی خوشم اومده از این تایپیک
:gol:
شاید به این خاطر من این ترم آشنایی با معماری جهان رو دارم و فردا هم امتحانشو دارم
تدریس استاده ما تئوری بیانش میکنه و با پروژکتور عکس ها رو نشون میده
تدریسش عالیه و اینگونه است که با بچه ها صمیمیتی داره به نظرم اینجور بهتره
به نظرم برای اینجور درسها استاد نباید خشک و جدی باشه
هر هفته یه سوال امتحان میگیره که به جای میانترم باشه که ما هرهفته باید درسشو خونده باشیم و برای پایانترم سختمون نباشه


سلام
سپاس از پاسخ پر مهر شما
امیدوارم امتحان خوبی پشت سر بذارید
سپاس از توضیح راجع به نحوه تدریس
موفق باشید
 

Martin Eco

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام...
بسیار مبحث شیرین و جالبی هست...مخصوصا نوع ارائه شما که کیفیت خوبی داره..
:gol:
بهرحال این درس برای ما هم بصورت پروژکتوری و اسلاید تدریس شد...
پیشنهاد من برای همچین درسی استفاده از فناوری های جدید مانند واقعیت افزوده هست...
درک فضایی و 3دی در مقایسه با اسلایدی و 2 بعدی فوق العاده تاثیرگذارتر و جالب تر میتونه باشه!!

و البته تاثیر متقابلی که معماری مغرب و مشرق همرمان بر هم گذاردند میتونه مخصوصا بصورت مصداقی بسیار جالب باشه
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با متخصص نبودن اساتید کاملا موافقم.
روند ما به این صورت بود که هر گروهی و یا هر نفری یه فصل از کتاب یا قسمتی از یه فصلو میاورد و با پاورپوین ارائه میداد.
واقعا این یعنی چی
یعنی استاد فقط اونجاس که ارائه های مارو مدیریت کنه. اونجاس که فقط نمره بده
همیشه دلم میخواست تو درسایی مثله مبانی نظری و همین معماری جهان یا معماری اسلامی استادی پخته و با تجربه بیاد که برای تمامی طول ترم برنامه و هدف داشته باشه.
نه اینکه اگه این هفته یه نفر ارائه نداد کلاس نیم ساعت زودتر تموم بشه.
اصلا ارائه ی دانشجو برا هیچکس مفید نیست. چون نه خودش با شوق به دنبالش میره نه کسی گوش میکنه. من با ارائه ی دانشجو درطوله ترم به صورت جلسه ای مخالفم
نه که کلا مخالفم. با چیزی که الان هست مخالفم. کنفرانس دادن یه مطلب باید خیلی خوب باشه نه رو خونی. طوری که طرف همه چیزه اون مطلبو بدونه و جواب هر سوال احتمالی رو داشته باشه. که متاسفانه اساتید از کنار ارائه های ضعیف هم به سادگی میگذرن
واقعا استاد باید هنرمند باشه.
که مو شکافانه به نقد و نظر و تحلیل تاریخی و تصویر بناهای سبک ها بپردازه. یکی از دلایل زوال معماری نادیده گرفتنه همین دروس تئوریه که فقط پاس میشن.

 

mahshid shz

عضو جدید
با متخصص نبودن اساتید کاملا موافقم.
روند ما به این صورت بود که هر گروهی و یا هر نفری یه فصل از کتاب یا قسمتی از یه فصلو میاورد و با پاورپوین ارائه میداد.
واقعا این یعنی چی
یعنی استاد فقط اونجاس که ارائه های مارو مدیریت کنه. اونجاس که فقط نمره بده
همیشه دلم میخواست تو درسایی مثله مبانی نظری و همین معماری جهان یا معماری اسلامی استادی پخته و با تجربه بیاد که برای تمامی طول ترم برنامه و هدف داشته باشه.
نه اینکه اگه این هفته یه نفر ارائه نداد کلاس نیم ساعت زودتر تموم بشه.
اصلا ارائه ی دانشجو برا هیچکس مفید نیست. چون نه خودش با شوق به دنبالش میره نه کسی گوش میکنه. من با ارائه ی دانشجو درطوله ترم به صورت جلسه ای مخالفم
نه که کلا مخالفم. با چیزی که الان هست مخالفم. کنفرانس دادن یه مطلب باید خیلی خوب باشه نه رو خونی. طوری که طرف همه چیزه اون مطلبو بدونه و جواب هر سوال احتمالی رو داشته باشه. که متاسفانه اساتید از کنار ارائه های ضعیف هم به سادگی میگذرن
واقعا استاد باید هنرمند باشه.
که مو شکافانه به نقد و نظر و تحلیل تاریخی و تصویر بناهای سبک ها بپردازه. یکی از دلایل زوال معماری نادیده گرفتنه همین دروس تئوریه که فقط پاس میشن.


دوست عزیز
با نظرتان موافق هستم، چون در دوره ارشد یکی از اساتید بنام کشوری با همین روش کلاس را اداره کرد و در عوض پایان ترم بر اساس کنفرانس دانشجویان کتابی به مجموعه خود اضافه کرد!
اما کاش دوستان دانشجو هم در مورد مطالب مورد تدریس اطلاعاتی بدست بیاورند و با دید بهتری بر سر کلاس حاضر شوند.

سپاس از پاسختان
 

baran270

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام استاد یه سوال دارم
شما آشنایی با معماری اسلامی هم درس میدید؟
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
یکی از دلایل عدم توجه دانشجویان به تاریخ های معماری متاسفانه عدم توانایی و عدم دانش کافی خود اساتید تو ارائه مطالب مفید و ایجاد کلاسی پویاست، همچنین برخوردهای سلیقه ای با سبک های معماری و عدم توضیح فلسفه و داستان بوجود اومدن هر سبک و دلایل ایجاد اون سبک و دیدگاه ها و دغدغه های سبک و ... است
اگر استادی بتونه تو کلاس انگیزه لازم و کافی رو ایجاد کنه، ناخوداگاه دانشجوهاش به اون درس (هر درسی که باشه) علاقه مند میشن و حتی بعد از تموم شدن اون واحد درسی هم به دنبال کردن اون موضوعات ادامه میدن
هر چند این وسط خود دانشجوها هم و سطح علمی دانشگاه هم تاثیرگذاره اما به نظر من بزرگترین عاملی که میتونه سطح علمی کشور رو بالا ببره اول از همه نظام آموزشی و اساتید هستن و در مرحله بعدی دانشجویان
 

mahshid shz

عضو جدید
در مورد برخوردهای سلیقه ای که اسم بردید، به نظرم درست است. البته این امر ناشی از تاکید سازمان های سنجش برای امتحان هایی در مقاطع بالاتر هستند و پرسش از آن ها.
متاسفانه مهندسان معمار شاغل در دانشگاهها بیشتر به دروس طراحی و عملی گرایش دارند. به عنوان مثال من از معدود مدرسانی هستم که تمایل بیشتر به تدریس مبانی نظری و تاریخی دارم! البته جای نکوهشی نیست، اساتید در بخش حرفه ای خود، به مبانی نظری ارجاع چندانی نمی یابند و بیشتر با تفکرات ساخت درگیر هستند.

اما در مورد انگیزه؛ کاش دانشجویان هم پیشنهادی داشته باشند، چون الان بیشتر انگیزه به نمره ختم می شود!
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
در مورد برخوردهای سلیقه ای که اسم بردید، به نظرم درست است. البته این امر ناشی از تاکید سازمان های سنجش برای امتحان هایی در مقاطع بالاتر هستند و پرسش از آن ها.
متاسفانه مهندسان معمار شاغل در دانشگاهها بیشتر به دروس طراحی و عملی گرایش دارند. به عنوان مثال من از معدود مدرسانی هستم که تمایل بیشتر به تدریس مبانی نظری و تاریخی دارم! البته جای نکوهشی نیست، اساتید در بخش حرفه ای خود، به مبانی نظری ارجاع چندانی نمی یابند و بیشتر با تفکرات ساخت درگیر هستند.

اما در مورد انگیزه؛ کاش دانشجویان هم پیشنهادی داشته باشند، چون الان بیشتر انگیزه به نمره ختم می شود!

من به شخصه تو دانشگاه، اساتیدی رو موفق دیدم که از نظر مبانی نظری قوی بودن، وگرنه اکثرا اساتید که طرح درس میدن از دانشگاه تهرانش گرفته تا دانشگاه یه کوره ده، همه تقریبا از یه سطح فکری و تدریسی برخوردارن، بعضی وقتا یه دانشجوی معماری در سطح لیسانس تو طرح ها خیلی بهتر از اساتیدی که طرح درس میدن آگاهی داره و میتونه کلاس رو هدایت کنه

از نظر من کلاسی موفقه که فقط استاد متکلم وحده نباشه و اجازه بده دانشجوها هم تو مباحث شرکت کنن و دیدگاهاشون رو بیان کنن خصوصا تو درسایی مثل طرح بهتره کل کارا توسط خود دانشجوا نقد بشه و استاد نقدای درست رو جمع بندی کنه و ایرادات رو برطرف، و بر اساس کار دانشجو و سطح فکری دانشجو (سطح فکری کاملا مرتبط هست با دانسته های دانشجو و خصوصا مبانی نظریش)

من به شخصه تو طراحی هر استادی رو که برچسب داشته باشه تایید نمیکنم، مثلا همه شنیدیم تو دانشگاه که فلان استاد فرمال کار میکنه، فلان استاد به سازه اهمیت میده، فلان استاد کار دستی و اسکیس قبول داره و کار با نرم افزار رو قبول نداره، فلان استاد دی کانس کار میکنه، فلان استاد سنتی کار میکنه، فلان استاد به ماکت و حجم و پرداخت نما اهمیت میده .... و کلا هر برچسب اینطوری
استادی موفقه که خودشو محدود به یکی دو تا جزیره تو این اقیانوس معماری با عمق چند سانتی اش نکنه و سعی کنه تو کلاسش طرح هایی با سبک های مختلف باشه نه اینکه همه کارا شبیه هم

وقتی نگاه به پایان نامه های کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد میکنیم میبینیم که اکثریت شبیه هم هستن و یه سری سبک خاص بدون دونستن پشتوانه فکری هر سبک استفاده شده، تو پایان نامه ها و کلا طرح ها اکثریت گیر کردن تو دی کانستراکشن و فولد و یه سبک های اینچنینی بدون اینکه بدونن اصلا فولدینگ برای چه زیمن های مناسبه یا برای چه مصارفی و .... این گیر کردنا به دو دلیله، یکی عدم دانش از تاریخ معماری و برخورد سلیقه اساتید
 

mahshid shz

عضو جدید
من به شخصه تو دانشگاه، اساتیدی رو موفق دیدم که از نظر مبانی نظری قوی بودن، وگرنه اکثرا اساتید که طرح درس میدن از دانشگاه تهرانش گرفته تا دانشگاه یه کوره ده، همه تقریبا از یه سطح فکری و تدریسی برخوردارن، بعضی وقتا یه دانشجوی معماری در سطح لیسانس تو طرح ها خیلی بهتر از اساتیدی که طرح درس میدن آگاهی داره و میتونه کلاس رو هدایت کنه

از نظر من کلاسی موفقه که فقط استاد متکلم وحده نباشه و اجازه بده دانشجوها هم تو مباحث شرکت کنن و دیدگاهاشون رو بیان کنن خصوصا تو درسایی مثل طرح بهتره کل کارا توسط خود دانشجوا نقد بشه و استاد نقدای درست رو جمع بندی کنه و ایرادات رو برطرف، و بر اساس کار دانشجو و سطح فکری دانشجو (سطح فکری کاملا مرتبط هست با دانسته های دانشجو و خصوصا مبانی نظریش)

من به شخصه تو طراحی هر استادی رو که برچسب داشته باشه تایید نمیکنم، مثلا همه شنیدیم تو دانشگاه که فلان استاد فرمال کار میکنه، فلان استاد به سازه اهمیت میده، فلان استاد کار دستی و اسکیس قبول داره و کار با نرم افزار رو قبول نداره، فلان استاد دی کانس کار میکنه، فلان استاد سنتی کار میکنه، فلان استاد به ماکت و حجم و پرداخت نما اهمیت میده .... و کلا هر برچسب اینطوری
استادی موفقه که خودشو محدود به یکی دو تا جزیره تو این اقیانوس معماری با عمق چند سانتی اش نکنه و سعی کنه تو کلاسش طرح هایی با سبک های مختلف باشه نه اینکه همه کارا شبیه هم

وقتی نگاه به پایان نامه های کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد میکنیم میبینیم که اکثریت شبیه هم هستن و یه سری سبک خاص بدون دونستن پشتوانه فکری هر سبک استفاده شده، تو پایان نامه ها و کلا طرح ها اکثریت گیر کردن تو دی کانستراکشن و فولد و یه سبک های اینچنینی بدون اینکه بدونن اصلا فولدینگ برای چه زیمن های مناسبه یا برای چه مصارفی و .... این گیر کردنا به دو دلیله، یکی عدم دانش از تاریخ معماری و برخورد سلیقه اساتید

با تشکر از پاسخ شما، در بسیاری از موارد با شما هم عقیده هستم، اما فکر میکنم نظر شما مرتبط با مبحث ما نیست، چون بیشتر در مورد طرح صحبت کردید.
تکیه و ناکید این مبحث روی کلاس های مبانی نظری و بخصوص تاریخ معماری جهان هست.
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با تشکر از پاسخ شما، در بسیاری از موارد با شما هم عقیده هستم، اما فکر میکنم نظر شما مرتبط با مبحث ما نیست، چون بیشتر در مورد طرح صحبت کردید.
تکیه و ناکید این مبحث روی کلاس های مبانی نظری و بخصوص تاریخ معماری جهان هست.

به نظر من بی ربط به موضوع هم نبود.
درک پایین یک استاد از مبانی نظری و سبک شناسی منجر به گرایششون به یه طراحی خاص میشه. و به جز اون همه چیزو نفی میکنن.
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
5 [FONT=&quot]سال قبل این درس رو داشتیم.اما اینقدر که کلاس خوب بود هنوز با جزییات یادمه. برای امتحان که کل کتاب معماری جهان زارعی بود.یه سری کتاب هم برا تکمیل ش معرفی کرده بودن.تدریس استاد اما فقط از این کتاب نبود.معلوم بود که هر روز قبل کلاس نکات رو دسته بندی میکنه و یه مجموع اطلاعات ازکتاب های تاریخ هنر معروف بود.با عکس و پاورپوینت ارائه میدادن[/FONT].
[FONT=&quot]اما شیوه ارائه بچه ها خیلی جالب بود. موضوعات که جلسات اول مشخص شد.بعد هر جلسه استاد وقت میزاشتن و اطلاعات و اشکالات بچه ها درباره موضوع رو کروکسیون میکردن[/FONT]. ([FONT=&quot]کاری که خیلی از اساتید تو درسهای مبانی نطری انجام نمی دن) و بخشی از نمره مربوط به همین کرکسیون ها بود.بیشتر وقت مون هم تو بخش مرجع و بین کتاب های تاریخ هنر قطور می گذشت تا بتونیم مطلب مناسبی رو پیدا کنیم.چیزی که الان خیلی جاها میبینم اینه که دانشجو یه پروژه رو تو نت سرچ میکنه و از وبلاگها میگیره و می بره سرکلاس و اصلا منابع ش هم معلوم نیست. تازه تو این حالت یه زحمت سرچ به خودش داده .بیشتر مواقع یه پروژه آماده می بره سرکلاس و به شیوه ارائه هم مسلط نیست.هر کدوم ما حداقل 3-4 بار کرکسیون داشتیم . استاد به مطالب و شیوه ارائه هر کس مسلط می شدن اینطوری[/FONT].
[FONT=&quot]امتحان هم تستی و تشریحی بود. اول یه برگه تستی دادن و تو زمان مشخص جوع کردن بعد سوالات تشریحی که بکه تو جوابها شکل هم ترسیم کردیم[/FONT].
[FONT=&quot]یکی از کلاس هایی که همیشه تو دهنم مونده همین کلاس هست[/FONT].
 
بالا