موزه ی سانتوری

behtarinjuju

عضو جدید
سلام.میشه یه سری اطلاعات در مورد موزه ی سانتوری از تادائو آندو برام بذارین؟
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
سلام.میشه یه سری اطلاعات در مورد موزه ی سانتوری از تادائو آندو برام بذارین؟
موزه هنر سانتوري؛ اتاقي ژاپني در شهر
نويسنده: كنگو كوما
مترجم: مسعود منصوري


اتاق ژاپني، فضاي راحتي است كه مردم مي توانند روي تاتامي هاي پهن شده آن بياسايند و در بين فضاهاي سنتي ژاپن مناسب ترين و راحت ترين محيط است.


در پس زمينه، پديده تحول فضاهاي داخلي شهر وجود دارد. ارتباطات و فناوري حمل ونقل، فاصله موجود بين چيزها را از بين برده و كل شهر را به فضاي داخلي يك خانه تبديل كرده است.


در خانه هاي بزرگ، راهروها و اتاق هاي غذاخوري پرشماري وجود دارد اما از اتاق ژاپني كه زمان به آرامي در آن جريان دارد و مكالمه را بين انسان هاي آشنا و بين آدم ها و اشيا ايجاد مي كند، خبري نيست. من با اين اميد موزه هنر سانتوري را طراحي كردم تا در اين فضاي شهري پرهياهو، اتاق ژاپني آرامي باشد. مردم قرن بيستم موزه اي را مي خواستند كه يك نشانه شهري شاخص باشد اما حالاقرن بيست ويكمي ها به دنبال يك اتاق آرام ژاپني هستند.
من احساس كردم ساختمان اتاق ژاپني نبايد يك بلوف پر طمطراق باشد، بلكه بايد ساخته شده از مصالح همساز با انسان باشد كه در زندگي روزمره مان عزيزند، چيني هاي سفيد براي جداره، PAULOWNIA كه رطوبت را نگه مي دارد و چوب بلوط سفيد براي مخازن. وسيله تنظيم نور اشاره اي است به طرح <موسو كوشي> پنجره سنتي ژاپن كه در نماي مشرف به سرسبزي پارك قرار دارد و چشم انداز و نور تابيده به اتاق ژاپني را تلطيف مي كند. ژاپني ها از اين وسايل براي ارج نهادن به چهار فصل و گذر زمان استفاده مي كرده اند. در احاطه هنر زيبا، چيزهاي اصيل و نور ملايم، زمان آرام مي گذرد.
بيرون ساختمان پوشيده از لوورهاي عمودي از جنس پانل هاي سراميكي سفيد است كه احساس شفاف بودن را به ساختمان مي دهد. از آنجايي كه اين پانل هاي سراميكي نسبتا شكننده هستند، معمولابراي تقويتشان آنها را با بتن قالب مي گيرند كه باعث مي شود سنگين و مات به نظر بيايند، يعني بسيار متفاوت از نقش و نگار ظريف پياله هاي چاي. پيشرفت شيوه مسلح كردن پانل هاي باريك سراميكي با آلومينيم فشرده، امكان استفاده از لبه هاي بسيار ظريف را در جزئيات به وجود آورده است.
معماري: تصويري ظريف
ايده ما فهم اين موضوع بود كه معماري گسترده شهري تصويري ظريف است و اگر از صميم قلب اداره نشود، ممكن است بشكند.
نازك كاري داخلي، از چوب و <واشي> سنتي (كاغذ ژاپني) است كه با ورود نور ملايم گرماي طبيعي را ايجاد مي كند.
فضاهاي نمايشگاهي طبقه سوم و گالري ها بسيار ساده هستند و از اجزاي كمي در آنها استفاده شده تا مانعي براي ديد ايجاد نشود. نورپردازي كه از بالاو پايين كنترل مي شود، نورپردازي سنتي ژاپني را تداعي مي كند كه در آن نور از روي پرده <شوجي> و از <آندون( >كاغذي كه چراغ نفتي را مي پوشاند) روي زمين پخش مي شود.
در طبقه چهارم از ديواره هاي قابل حركت، <فوسوما( >در كشويي ژاپني) و <شوجي( >ديواره هاي كشويي با صفحات كاغذي) استفاده شده تا فضا را منعطف سازد.
دو شبكه چوبي <موسو گوشي> به ارتفاع 3/9 متر در گالري طبقه سوم اين قابليت را ايجاد مي كند كه فضا را كاملاسايه دار كند يا به سمت فضاي سبز پارك پيرامون باز نمايد.
سالن طبقه بالاكه براي اولين اعضا رزرو مي شود، چشم انداز باشكوهي به شهر دارد.
اتاق چاي كوچك 5/7 متر مربعي <گنچوان> با 5/4 زيرانداز، همزمان با موزه سانتوري تاسيس شده واز <آكازاكا ميسوكه> به محل جديد آورده شده است. اتاقي 2/13 مترمربعي با 8 زيرانداز و يك اتاق با چيدمان صندلي به همراه تراس ژاپني براي مراسم خاص قابل استفاده است.
موزه هنر سانتوري در سال1961 درمحله <مارونوچي> توكيوتاسيس شد و در سال 1975 به محل جديدش در <آكازاكا-ميسوكه> منتقل شد.
موزه هنر سانتوري به همراه مركز ملي هنر و موزه هنر موري متعلق به <مثلث هنر روپونجي>، يكي از بزرگترين مراكز فرهنگي توكيوست.

http://en.wikiarquitectura.com/index.php/Suntory_Museum
 

Similar threads

بالا