درخواست های مرتبط با:انواع موزه

*fatemeh67*

عضو جدید
سلام دوستان پلان موزه فرش رو اگه دارين مي شه برام بفرستيد؟




این اطلاعاتی در موره موزه فرش

موزه فرش ایران در تهران

تاريخچه موزه فرش ایران
:

موزه فرش در سال 1340 شمسی بصورت ناتمام به منظور گالری فرش ساخته شده وبمدت 15سال بصورت متروکه ماند و سپس در اوایل سال1355 شمسی کار همراه با تغییرات کلی آغاز شد. همزمان با احداث ساختمان موزه و پیشرفت کار ساختمانی،گروهی برای جمع آوری نمونه های تاریخی فرش ایران در ایران و سایر نقاط جهان فعالیت خود را آغاز کردند ، به گونه ای که تعدادی از نفیس ترین و باارزش ترین نمونه ها جمع آوری و به موزه انتقال یافتند. همچنین تعدادی فرش توسط دفتر مخصوص از اشخاص متفرقه خریداری شد.بدین ترتیب موزه فرش ایران در روز 22بهمن1356 شمسی برای بازدید عموم گشایش یافت.موزه فرش ایران امروزه یکی از غنی ترین موزه های تخصصی جهان به لحاظ داشتن قالی های متنوع و یکی از زیباترین موزه ها به لحاظ معماری بشمار می رود.این موزه شامل با ارزش ترین نمونه های قالی ایران از قرن 9 هجری قمری تا دوره معاصر است.ساختمان موزه در گوه ضلع شمال غربی پارک لاله در خیابان کارگر شمالی در فضایی به وسعت 12000متر مربع بامعماری بسیار شکیل و چشمگیری برپا شده است،خود بنا چشم انداز تازه و زیبایی است که از معماری امروز ایران و معماری سنتی الهام گرفته است.آذین های بیرونی بنا شبیه دار قالی یا سیاه چادر های عشایر می باشد ونزدیک یک چهارم از مساحت کل ان یعنی 3400متر مربع را در بر می گیرد که شامل دو تالار جهت نمایش انواع مختلف قالی ها و گلیم هاست.در سالن نمایشگاه از سقف کاذب استفاده شده است که از جنس فلز است و بشکل مربع های پر وخالی است،این مربع ها که با اختلاف سطح در کنار یکدیگر قرار دارند علاوه بر اینکه بر زیبایی فضای سالن می افزایند پوشش مناسبی نیز برای تاسیسات داخل نمایشگاه هستند.درداخل نمایشگاه ،تاسیسات به گونه ای تنظیم شده اند تا برای نگهداری و به نمایش گذاشتن فرش ها فضای مناسبی ایجاد شود، با توجه به این مسئله که خاک و نور از عوامل اصلی تخریب فرش هستند.

معرفی بخش های مختلف موزه

سالن نمایشگاه موزه فرش شامل دو بخش است:

نمایشگاه دائم:
در طبقه همکف قرار دارد و مساحت ان در حدود 1500 متر مربع میباشد. در ابتدای نمایشگاه نقشه ای از ایران دیده می شود که بر روی ان مراکز بافت قالی مشخص شده اند و دو منطقه ای که با خطوط سفید مشخص شده اند حوزه کوچ و جابجایی ایلات عشایر قشقایی و بختیاری را نشان میدهد.درکنار نقشه ایران دو و.یترین وجود دارد که در ویترین اول ابزار قالی بافی به نمایش گذاشته شده است.
در ویترین دوم مواد تشکیل دهنده قالی که عبارتند از ابریشم، پشم ونخ اختصاص دارد.که این سه مواد اصلی تهیه قالی را تشکیل میدهند.در محوطه نمایشگاه دایم موزه یک دستگاه قالی بافی عمودی قرار دارد.در فضای نمایشگاه موزه از کف پوش موکت استفاده شده است که خود دارای معایب و محاسن متعددی است، از جمله محاسن ان جذب رطوبت اضافی فضا،کاهش سر وصدای حاصل از رفت و آمد بازدیدکنندگان و کاهش انعکاس نور از سطح زمین و کف سالن است.ولی در عین حال محلی برای تجمع گرد وخاک موجود در هوا و همچنین محیط مناسبی برای رشد و تکثیر حشرات موذی و عوامل بیولوژیک مخرب می باشد.اگرچه این کفپوش ها ضد حریق است اما جهت اطمینان بیشتر می توان از انواع کفپوش های مناسب تر بهره جست.به منظور استراحت بازدید کنندگان در حین بازدید از موزه، در فواصل معینی از سالن ها تعدادی صندلی قرار داده اند که افراد استراحت کوتاهی داشته باشند.

نمایشگاه موقت:
نمایشگاه موقت موزه فرش با مساحت تقریبی 800متر مربع در طبقه دوم واقع شده است و از فضایی شبیه طبقه اول برخوردار است.در این نمایشگاه نمونه هایی از بافته ها را بطور موقت و در دوره های دو تا سه ماهه به نمایش می گذارد. از جمله نمونه های به نمایش گذاشته شده در این تالار می توان به این عناوین اشاره کرد:
گلیم های سنتی ایران، دستبافت های عشایر، قالیهای دوره صفویه در موزه فرش ایران، فرشهایی با طرح محرابی و...علاوه بر سالن نمایش آثار،از فضای ورودی موزه با شکلی سنتی برای نمایش هفت تخته قالی زیبا از نقا ط مختلف ایران استفاده شده است که قالی تبریز (اواسط قرن 13هجری)،قالی اصفهان(اواسط قرن 14هجری ) ،قالی مشهد(اوایل قرن 14هجری) و قالی کاشان(اوایل قرن 14هجری) از ان جمله اند.

شرایط محیطی موزه فرش


بدلیل اینکه اشیا موزه فرش همه از مواد آلی تشکیل یافته اند و چون این مواد به راحتی توسط عوامل بیولوژیکی مانند:«کپک ها،قارچ ها،باکتری ها و حشرات و حیوانات موذی»قابل تجزیه اند،می بایست در شرایط خاصی نگهداری شوند که شامل دمای نسبی 19- 24 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی بین 52_54 درصد است.فرم معماری بنای موزه به شکلی است که فضای داخلی بخصوص در بخش نمایشگاه دایمی بسته بوده و حداقل ارتباط با فضای بیرون را داراست(که شامل یک درب اصلی و دو درب خروج اضطراری است) به همین دلیل تهویه هوای داخل سالن از طریق دستگاههای تهویه ایست که در فضای بین سقف اصلی و سقف کاذب جاسازی شده است و از طریق این دستگاهها نیز دما و رطوبت فضای محیط موزه کنترل میشود.نور بصورت طبیعی یا مصنوعی خطرات زیادی برای برخی آثار هنری دارد. تمام آثاری که از مواد الی ساخته شده اند به نور حساس بوده ونور بر آنها اثر می گذارد. میزان این تاثیر به عواملی مانند شدت نور، مدت تابش ومقدار تشعشعات زیان آور نور بستگی دارد.
نور علاوه بر اینکه باعث رنگ پریدگی دستباف می شود، اشعه ماوراء

بنفش آن بالقوه مخرب است.زیرا هم آفتاب هم نور مصنوعی علاوه بر نور مرئی ، مقدار معینی اشعه ماوراء بنفش و ماودون قرمز دارند . اشعه ماودون قرمز طول موج بلندتری دارد وبیشتر بخاطر حرارتی که ایجاد می کند موجب نگرانی است. اما اشعه ماوراء بنفش به همراه مقداری رطوبت ، بصورت یک ماده پاک کننده عمل می.کند.لذا برای روشن کردن فضای نمایشگاه از لامپ های خورشیدی استفاده می شود که فاقد اشعه ماوراء بنفش هستند، مانند لامپ های پشت جیوه ای ،فلیپس و ترو کالر. این لامپ ها برروی ریل های مخصوصی قابل حرکت و جابجایی هستند و زاویه تابش آنها متغییر است.خوشبختانه شیوه معماری موزه به گونه ای است که حداقل نور به به داخل تابیده می شود، و بجز در قسمت حوض خانه (در تالار مرکزی) در سایر قسمت ها نور نفوذ نمی کند. در این قسمت نیز نور از سقف کاذبی که از جنس پلاستیک مخصوصی است عبور میکند ،که این لایه شبیه ***** عمل می کند و از شدت نور می کاهد و اشعه های زیان بار آنرا حذف می کند.

منبع :

برشور موزه فرش ايران
موفق باشی
 

Similar threads

بالا