مقاله شماره 22: چرا کیفیت بعضی از رزین‌های تولید داخل پایین است؟

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
چرا کیفیت بعضی ازرزین‌های تولید داخل پایین است؟
محمدرضاآبادیان

اگر به عنوان یک تولیدکنندةقطعات فایبرگلاس بخواهید رزین پلی‌استر خود را از واحدهای رزین‌ساز داخلی تهیهکنید، خود را با طیف وسیعی از قیمت‌ها که بین بشکه‌ای ۱۴۵ هزار تومان تا ۲۳۰ هزارتومان است، مواجه خواهید دید. گرچه ظاهراً همة این رزین‌ها باید دارای خواص یکسانیا مشابهی باشند، اما بعضی از آنها نمی‌توانند جوابگوی کیفیت مورد نیاز شما باشد. مهندس علاقه‌بند، مدیرعامل شرکت شیمی پوشش کالا، در گفتگو با شبکه تحلیل‌گرانتکنولوژی ایران از راز این عدم کیفیت می‌گوید.
هم‌اکنون رزین پلی‌استر غیراشباع مهمترین رزین مصرفی صنایع کامپوزیتکشور است. بیش از ده شرکت رزین‌ساز در کشور رزین پلی‌استر تولید می‌کنند. اماعلی‌رغم تولید داخلی این رزین، شاهد آن هستیم که حجم بسیار زیادی از رزین پلی‌استرغیراشباع خارجی با قیمت بالاتر در کشور مصرف می‌شود. این مسئله و اختلاف قیمت بینرزین‌های تولید داخل، از اختلاف کیفیت این رزین ها نشات می گیرد. درصد زیادی ازرزین های تولید شده در داخل، از حداقل کیفیت استاندارد یک رزین پلی‌استر غیراشباعبرخوردار نیستند. عوامل دخیل در پایین بودن کیفیت رزین‌های داخلی را می‌توان در دودسته زیر خلاصه کرد:
الف) عوامل مرتبط با تولیدکننده
اینعوامل شامل مواردی است که می‌تواند مستقیماً توسط تولیدکننده تحت تاثیر قرار بگیردو شامل موارد زیر است:
1)
فقدان دانش فنی لازم:
بسیاری از تولیدکنندگانرزین‌های بی‌کیفیت، اشراف به تکنولوژی تولید رزین و دانش فنی لازمه را ندارند. بههمین دلیل از عهدة تولید بهینة رزین برنمی‌آیند. معمولاً این مشکل با عواملی همچونابتدایی بودن دستگاه‌ها تشدید می‌شود و رزین حاصل از این کارخانجات کارایی لازم راندارد. گاهی نیز نداشتن سرمایه کافی موجب می‌شود تا شرکت نتواند از عهده نوسازی یاارتقای دستگاه و دانش فنی لازم برآید.
2)
رقابت فرسایشی تولیدکنندگان:
بعضیاز تولیدکنندگان جهت ورود به بازار و یا گرفتن سهم بیشتری از بازار، قیمت محصول خودرا کاهش می‌دهند و این کاهش قیمت معمولاً با کاهش کیفیت محصول تولیدی همراه است. این کار شاید در کوتاه‌مدت سهم بیشتری را نصیب واحد تولیدی کند، اما در درازمدتموجب بی‌اعتمادی مصرف‌کننده و کاهش نرخ رشد بازار خواهد شد. حل این مشکل یک همکاریصنفی را می‌طلبد.
ب) عوامل بیرونی مؤثر بر تولید
ایندسته از عوامل شامل مواردی است که از دست شرکت تولید‌کنندة رزین خارج است و معمولاًاز طریق واحدهای خوراک دهنده به رزین‌سازان، بازار مصرف و نهادهای مرتبط، به شرکترزین‌ساز تحمیل می‌شود. اهم این عوامل به شرح زیر است:
1)
ترغیب بازار:
معمولاً توزیع‌کنندگان رزین، همواره با اعمال یک سیاست کاهش بی‌قید و شرط قیمت،سعی در ترغیب و تحت فشار قرار دادن تولیدکننده برای کاهش قیمت دارند. این مسئلهمنجر به کاهش کیفیت از سوی تولیدکننده جهت پاسخگویی به درخواست توزیع‌کنندهمی‌شود.
2)
مشکلات مواد اولیه:
مواد اولیه خارجی گران است و مواد اولیه داخلینیز به صورت مستمر و ارزان و باکیفیت یکنواختبهدست رزین‌ساز نمی‌رسد. این مسئله می‌تواند در کیفیت محصول تولیدی به شدت اثربگذارد.
3)
فقدان استاندارد:
گرچه تجربة تدوین استانداردهای لازم در صنایعمشابه همچون صنعت رنگ وجود دارد، اما استانداردهای کیفی تولید محصول در این صنعتگسترش نیافته است. عدم وجود این استانداردها موجب شده تا حداقل کیفیت لازم توسطتولیدکنندگان رعایت نشود.
4)
مشکلات قدیمی تولید:
همانند بسیاری از صنایعتولیدی، مشکلات قدیمی تولید از قبیل عدم وجود تسهیلات حمایتی کافی برای تولیدکنندهو مشکلات جاری، موجب می‌شود تا تولیدکننده، فرصت و توان لازم جهت افزایش کیفیتمحصول تولیدیخود را پیدا نکند.

تحلیل های مرتبط:
تولیدکنندگانایرانی با صادرات آشنایی کافی ندارند
صنعت رزین سازی کشور، درکنار رشد کمی، تنوعرا نیز در دستور کار قرار دهد
منبع: شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
Ceramiran.ir
 
بالا