مقاله شماره 33:ظروف اوپال رقیب جدی محصولات چینی

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
ظروف اوپال، رقیبجدی محصولات صنایع چینی

سیدامیر غفاری

آمار واردات ظروف اوپال بهکشور در سال ۱۳۷۹، نشان می دهد که صنعت شیشه تا چه حد می‌تواند سودآور باشد؛ حدود۲۳هزار تن ظروف اوپال به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار سهم واردات ایران در سال ۱۳۷۹ بودهاست که به نظر می‌رسد با توجه به استقبال مصرف کنندگان، در آینده این رقم افزایشیابد.این مطلب توسط مهندس سید حسین میرحسینی، مدیر مرکز تحقیقات سرامیک یزد ، بهشبکه ایتان ارسال گردیده است:

شیشه‌های اوپال دسته‌ای از شیشه سرامیک‌ها هستند که به دلیل سبکی،ظرافت و زیبایی، علیرغم قیمت بالای آنها، مورد پسند خریداران قرار گرفته و جایگزینجدیدی برای ظروف چینی به شمار می روند.
از این شیشه‌ها در تهیة لامپ‌های روشناییو سیستم های تأمین روشنایی سالن‌های بزرگ، ظروف تزیینی، ظروف پخت و پز، ظروفنگهداری لوازم آرایشی و ادکلن، جواهرات مصنوعی، ظروف اجاق‌های فر، شیشه ماشینلباس‌شویی و غیره استفاده می‌شود.
از عمده‌ترین تولیدکنندگان این محصولات میتوان به شرکت‌های جنرال ماشین (General Machine) ، دوراندارکوپال (Durandarcopal) (فرانسه)، ریوانل گلاس ( Rivanel Glass) (فرانسه)، کورنینگ گلاس ((Corning Glass (آمریکا) و سیسه وکام (Sise Ve Cam) (ترکیه) اشاره نمود.


انواع شیشه های اوپال
از لحاظ ضریب انبساط حرارتی، شیشه های اوپال به دو گروهشوک‌پذیر و معمولی تقسیم‌بندی می‌شوند. از نظر تجاری نیز انواع شیشه‌های اوپالعبارتند از: فلورینی معمولی، فلورینی شوک‌پذیر،‌ آپاتیتی، فلوروفسفاتی،بوروسیلیکاتی و غیره

مزایای تولید شیشه هایاوپال
بنابردلایل: سرعت تولید بالا و عدم نیاز به مواردی همچون تهیةدوغاب، انرژی حرارتی زیاد در خشک کردن و پختن، دکور، لعاب و غیره، فرآیند ساختاوپال ها راحت تر از قطعات چینی است؛ بنابراین امروزه محصولات اوپال در اکثرکشورهای اروپایی جایگزین ظروف چینی شده است. حتی برخی پیش بینی می کنند طی چند دههآینده اوپال ها جایگزین صنعت چینی می‌شوند. طبق اطلاعات مربوط به سال 2000 میلادی،میزان تولید جهانی این محصولات بیش از 100 میلیون تن در سال بوده است.
تحلیل: لزوم توجه به تولید شیشه های اوپالدر کشور
در صورت تولید این نوع محصولات در ایران، به نظر می‌رسد کهکشورهای حوزة خلیج فارس، پاکستان، عراق، لبنان، لیبی، سودان و غیره، می‌توانندبازارهای صادراتی مناسبی برای ایران باشند. ایران از لحاظ ذخایر گاز در رتبة دوم واز نظر ذخایر نفت در رده پنجم جهانی قرار دارد و از لحاظ مواد اولیه معدنی صنایعسرامیک، و بویژه صنعت شیشه نیز بسیار غنی است. همچنین با توجه به زمینة فرهنگی ساختمصنوعات شیشه‌ای در ایران (به علت سابقة تاریخی) وجود کارشناسان و متخصصان در حالکار و تجربة صنعتی نسبتاً مفید، ایران از جمله کشورهایی است که استعداد ورود بهعرصة فناوری و تولید انواع ظروف اوپال را دارد

اما علیرغم این مسائل، مدیران و صاحبان صنایع کشور هنوز هیچگام مثبتی در این راستا برنداشته‌اند. با ورود به تکنولوژی ساخت شیشه‌های اوپال وانجام پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی به منظور کسب دانش فنی ساخت آنها، ایران حتی قادربه رقابت با کشورهای اروپایی خواهد بود. ضمن اینکه با احداث واحد صنعتی با ظرفیتتولید 10 هزار تن در سال، برای بیش از 100 نفر با تخصص‌های مختلف می‌تواناشتغال‌زایی کرد.
 
کمک!!!

کمک!!!

سلام استاد.حالتون خوبه ؟ شاید به اسم نشناسیدم ولی همون اصفاهانیم.از روی شهر شاید الان بشناسیدم . استاد من این ترم اراءه ی درس شیشه ام در رابطه با شیشه های اپاله .شما میتونید تو این زمینه کمکم کنید؟ کتابای مختلف >سایت های مختلف و ...
چون خودم چیزی دستگیرم نشده
:gol:
 
بالا