معرفي نيروگاه هاي برق خورشيدي

setare.kavir19

عضو جدید
:)معرفي نيروگاه هاي برق خورشيدي
http://www.omidsamehsolar.ir/index.php?view=article&catid=3:energyarticles&id=59:niroogahekhorshidi&format=pdf&option=com_content&Itemid=87http://www.omidsamehsolar.ir/index.php?view=article&catid=3:energyarticles&id=59:niroogahekhorshidi&tmpl=component&print=1&layout=default&page=&option=com_content&Itemid=87http://www.omidsamehsolar.ir/index.php?option=com_mailto&tmpl=component&link=aHR0cDovL3d3dy5vbWlkc2FtZWhzb2xhci5pci9pbmRleC5waHA/b3B0aW9uPWNvbV9jb250ZW50JnZpZXc9YXJ0aWNsZSZpZD01OTpuaXJvb2dhaGVraG9yc2hpZGkmY2F0aWQ9MzplbmVyZ3lhcnRpY2xlcyZJdGVtaWQ9ODc=
امروزه بدلایل بسیاری نیروگاههای برق خورشیدی Solar Power Units مورد استفاده قرار میگیرند. در حال حاضر استفاده از نیروگاههای برق خورشیدی بخصوص در مكانهایی كه از شبكه برق سراسری فاصله دارند، مطمئن ترین و اقتصادی ترین منبع تولید الكتریسیته محسوب میگردند.
نیروگاههای برق خورشیدی عموما در دو گروه اصلی طبقه بندی میشوند:

1 – نیروگاههای حرارتی برق خورشیدی
Power Units Solar Thermal
2 – نیروگاههای فتوولتائیك
Units Photovoltaic power

در نیروگاههای حرارتی برق خورشیدی حرارت ناشی از تمركز نور خورشید توسط یك متمركز كننده مركزی ، معمولا آیینه های پارابولیك ، موجب افزایش درجه حرارت سیال (معمولا روغن) می شود كه انتقال حرارت این سیال در مجاورت آب موجب تولید بخار آب و نهایتا راه اندازی توربینهای بخار میگردد كه در این قسمت تفاوت چندانی با نیروگاههای سوخت فسیلی ندارند در نیروگاههای فتوولتائیك، نور خورشید مستقیما به برق تبدیل شده و بدون نیاز به

تجهیزات مكانیكی برق استحصال میگردد. ماهیت برق تولیدی در این نیروگاهها برق مستقیم میباشد كه این برق با استفاده از تجهیزات الكترونیكی به برق منتاوب تبدیل میشود.
یكی از مزایای عمده نیروگاههای برق خورشیدی فتوولتائیك عدم استفاده از تجهیزات مكانیكی در این نیروگاهها میباشد عدم استفاده از این ادوات باعث از بین رفتن تعمیرات دوره ای و در نتیجه كاهش هزینه های بهره برداری در این نیروگاهها است.
در نیروگاههای برق خورشیدی برای بالا بردن ضریب اطمینان، با توجه به میزان مصرف و توان نیروگاه، باتریخانه (
Battery Bank) مناسبی طراحی میگردد وظیفه این مجموعه تضمین كاركرد سیستم در طول شب و در روزهای ابری است نیروگاههای برق خورشیدی قابلیت اتصال بصورت موازی با شبكه برق سراسری یا دیگر منابع تولید انرژی نظیر ژنراتورها را دارند. این مجموعه را اصطلاحا سیستم تركیب شده یا Hybrid Systems مینامند.
درحالت هیبرید شدن با ژنراتور با استفاده از كنترلرهای خاص به محض اینكه جریان الكتریسیته یك منبع به هر علتی قطع گردد ، منبع دیگربطور اتوماتیك در مدار قرار گرفته ومانع قطع جریان میگردد. بدین ترتیب تركیب كاملا مطمئنی برای تامین انرژی الكتریكی دراختیار خواهد بود. درحالت اتصال به شبكه برق سراسری یا
Grid Connected Systems، نیروگاههای برق خورشیدی می توانند در طول روز برق مازاد خود را به شبكه منتقل نموده و در شب از شبكه برق دریافت دارند. در ادامه نقشه شماتیك انواع نیروگاههای خورشیدی و تركیب نیروگاههای خورشیدی با سایر منابع تولید برق آورده شده است.
 

Similar threads

بالا