مشخصات تجهيزات نيروگاه

ICE-G

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]جرثقيلها[/h] جرثقيلهاي اصلي نيروگاه
نيروگاه كرخه داراي دو دستگاه جرثقيل سقفي (Ovr Had) است كه ظرفيت هر كدام 225 تن و ظرفيت مجموع آنها 450 تن ميباشد. اين دو جرثقيل با كمك يك تيربالابر (Lifting Bam) كه داراي وزني حدود 20 تن ميباشد، امكان نصب و جابجائي سنگين ترين تجهيز نيروگاه يعني روتور ژنراتور به وزن 420 تن را فراهم مي آورند. هر يك از اين جرثقيلها داراي يك وينچ كمكي به ظرفيت 40 تن ميباشد كه براي جابجائي و نصب تجهيزات سبك تر از 40 تن مورد استفاده قرار ميگيرد.
[h=2]جرثقيل دروازه اي 32 تن[/h] اين جرثقيل به منظور نصب و جايگذاري دريچه هاي انسداد لوله هاي مكش در دهانه خروجي آن بكار ميرود.
[h=2]دريچه هاي انسداد لوله مكش[/h] نوع دريچه: استاپ لاگ (Stoplog)
تعداد دريچه ها: 4 سري (مجموعا 8 قطعه كه ميتوانند لوله مكش دو واحد از نيروگاه را بطور همزمان مسدود نمايند)
وزن قطعه تحتاني: 12924 كيلو گرم (وزن طراحي)
وزن قطعه فوقاني: 13022 كيلوگرم (وزن طراحي)
وزن كلي مجموعه 4 سري دريچه: 104 تن
شرايط عملكرد: فشار متعادل آب كه توسط شيرهاي By Pass تأمين ميگردد
ارتفاع طراحي دريچه ها: 48/24 متر
تراز نشيمنگاه قطعه تحتاني دريچه: 1/98 متر از سطح دريا


[h=2]آب بندها:[/h] آب بند لاستيكي 85 mm *JØ32 در قسمت جانبي و بالائي و آب بند 70mm Flat- 12 در قسمت پائين موقعيت آب بندها: پائين دست
زمان لازم براي پر شدن مجرا: حدود 70 دقيقه
دريچه ها بواسطه يك تير بالابر توسط جرثقيل دروازه اي به محل خود انتقال داده شده و استقرار مي يابند و يا از موقعيت خود خارج ميگردند
[h=2]مشخصات شيرهاي ورودي (Inlt valvs)[/h] نوع: شير پروانه اي (Biplan Buttrfly Valv)
تعداد: 3 دستگاه
قطر: 3/5 متر
فشار طراحي: 15 بار (5/1 مگا پاسكال)
فشار تست هيدرواستاتيك: 5/22 بار(25/2 مگا پاسكال)
دبي عبوري حد اكثر: 54/159 متر مكعب در ثانيه
تراز نصب محور شير: 6/110 متر از سطح دريا
زمان بسته شدن شير: 60 تا 90 ثانيه
زمان باز شدن شير: كمتر از 120 ثانيه
ميزان نشتي مجاز در فشار تست نشتي (154/1 مگا پاسكال): حد اكثر 13 ليتر در دقيقه
تعداد سرووموتورهاي هر شير: 2 دستگاه
قطر سرووموتورها: 700 ميليمتر
كورس كاري سرووموتورها: 1655 ميليمتر
فشار كاري روغن سرووموتورها: 60 بار(4 مگا پاسكال)
وزن مجموعه كامل شير پروانه اي هر واحد: 223 تن (شامل بدنه ، وزنه تعادل ريسک ،لوله هاي بالادست و پائين دست آن، مجموعه باي پاس، شير هوا، و تجهيزات كنترلي آن شامل مخازن روغن، و هوا–روغن، الكترو پمپها و سرووموتورها)
[h=2]اوزان قطعات اصلي شير پروانه اي[/h] بدنه شير: 1/55 تن
ديسك: 59 تن
لوله بالادست: 86/13 تن
لوله پائين دست: 52/21 تن
مجموعه لوله هاي باي پاس: 32/3 تن
شير پروانه اي تحت اثر نيروي وزن وزنه هاي تعادل (Countr Wight) كه توسط بازوهائي به محور شير متصل شده اند، بسته ميشود و براي باز شدن آن از نيروي سرووموتوري استفاده ميگردد. براي متعادل نمودن فشار دو طرف شير در زمان باز شدن، از دو مسير باي پاس كه قسمت بالادست و پائين دست شير پروانه اي را به يكديگر ارتباط ميدهد، استفاده ميشود.
[h=2]توربين ها[/h] نوع : فرانسيس با محور عمودي (HLA696-LJ-450)
تعداد : 3 دستگاه
ارتفاع نامي (Ratd Had): 93 متر
ارتفاع كاركرد حد اكثر (Max. Had): 5/106 متر
حد اقل ارتفاع كاركرد (Min. Had): 62 متر
تراز پاياب در حالت كاركرد سه واحد: 115 متر از سطح دريا
حد اقل تراز پاياب (وقتي كه يك واحد با 50 درصد قدرت نامي كار كند): 5/113 متر از سطح دريا
نراز نصب محور توربين: 6/110 متر از سطح دريا


[h=2]قدرت خروجي توربين[/h] در ارتفاع نامي و دبي 42/158 متر مكعب در ثانيه: 136 مگا وات
در ارتفاع حداكثر و دبي 54/159 متر مكعب در ثانيه: 156 مگا وات
در ارتفاع حد اقل و دبي 95/127 متر مكعب در ثانيه: 70 مگا وات
سرعت چرخش توربين: 150 دور در دقيقه
سرعت فرار: 288 دور در دقيقه
[h=2]جهت چرخش توربين:[/h] در جهت عقربه هاي ساعت (در ديد از بالا)
حد اكثر نيروي تراست محوري توربين: 6038 كيلو نيوتن
تراست هيدروليكي در محدوده طراحي شده Labyrinth gap: 3748 كيلو نيوتن
هد مكش: منهاي 4/4 متر (وقتي كه سه واحد در حد اكثر قدرت نامي خود با ارتفاع 93 متر كار ميكنند)
قطر چرخ توربين: 5/4 متر
تعداد پره هاي چرخ توربين: 13 عدد
تعداد دريچه هاي تنظيمي (Wickt Gats) مجموعه توزيع كننده (Distrubutor): 24 عدد
فشار طراحي محفظه حلزوني توربين: 15 بار (5/1 مگا پاسكال)
فشار تست هيدرواستاتيكي محفظه حلزوني: 5/22 بار (25/2 مگا پاسكال)
ميزان نشتي مجاز از دريجه هاي تنظيمي (Wickt Gats): 560 ليتر در ثانيه (در ارتفاع حد اكثر)
[h=2]سرووموتورهاي توربين:[/h] دو دستگاه با قطر 420 ميليمتر و كورس كاري 420 ميليمتر
زمان مقرر شده براي بسته شدن دريچه هاي تنطيمي: 13 ثانيه
راندمان توربين: 1/94 درصد (در شرايط كار كرد توربين در ارتفاع نامي و دبي 42/158 متر مكعب در ثانيه و قدرت خروجي 136 مگا وات)
وزن كلي تجهيزات توربين هر واحد: حدود 700 تن
وزن تجهيزات اصلي: مربوط به توربين هر واحد: 560 تن (وزن طراحي)
وزن مونتاژ شده مجموعه Stay Ring: 72 تن
وزن مجموعه مونتاژ شده محفظه حلزوني: 7/146 تن
وزن مجموعه پوشش فلزي لوله مكش: 86/54 تن
وزن زانوئي لوله مكش: 8/42 تن
وزن مخروطي لوله مكش: 06/12 تن
وزن پوشش فلزي اتاقك توربين (Pit linr): 14 تن
وزن مجموعه مونتاژ شده درپوش توربين (Had Covr Assmbly.): 5/45 تن
وزن مجموعه مونتاژ شده چرخ توربين: (Runnr Assmbly): 75/44 تن
وزن محور توربين (Shaft): 9/26 تن
[h=2]سيستم گاورنر[/h] نوع: ديجيتال VGC211
تعداد: 3
حد اقل فشار بعد از توقف توربين: 40 بار
ظرفيت پمپ روغن گاورنر:380 ليتر در دقيقه
تعداد پمپهاي روغن گاورنر: 2
ظرفيت پمپ خنك كننده روغن: 40 ليتر در دقيقه
زمان بسته شدن سرووموتور دريچه: 11.5 ثانيه
زمان باز شدن سرووموتور دريچه: 13.5 ثانيه
حجم كل مخزن روغن تحت فشار: 5500 ليتر
فشار نرمال در مخزن تحت فشار: 40 تا 60 بار
فشار حد اكثر عملكرد: 64 بار
فشار طراحي مخزن روغن تحت فشار: 128 بار
قطر مخزن روغن تحت فشار: 1900 ميليمتر
ارتفاع مخزن روغن تحت فشار (همراه با شير اطمينان): تقريبا 3200 ميليمتر
[h=2]ژنراتور[/h] تعداد و نوع: 3 دستگاه سنكرون عمودي
قدرت خروجي حداكثر : 160 مگا ولت آمپر (MVA)
قدرت خروجي نامي : 140 مگا ولت آمپر (MVA)
تعداد فاز: 3
ضريب قدرت نامي : 95/0
راندمان : 98 درصد (در شرايط نامي و درجه حرارت 40 درجه سانتي گراد)
ولتاژ نامي : 8/13 كيلو ولت
فركانس : HZ 50
تعداد قطبها: 40
سرعت : 150 دور در دقيقه (r.p.m)
سرعت فرار: 282 دور در دقيقه (r.p.m)
اثر چرخ طيار (GD2) : 18000 تن در متر مربع t.m2
كلاس عايقي سيم پيچ استاتور و روتور: كلاس F
افزايش مجاز درجه حرارت سيم پيچ استاتور و روتور در شرايط خروجي نامي: كمتر از 80 درجه (دماي محيط 40 درجه سانتيگراد)
افزايش مجاز درجه حرارت سيم پيچ استاتور و روتور در شرايط خروجي حداكثر: كمتر از 100 درجه (دماي محيط 40 درجه سانتيگراد)
وزن روتور: حدود 420 تن
وزن استاتور: حدود 164 تن
وزن شفت: شفت بالائي 7/4 تن و شفت پائيني 8/21 تن)
وزن مجموعه ژنراتور: 775 تن
قطر روتور: 8462 ميليمتر
قطر استاتور: 5/10 متر
تعداد كفشكهاي ياتاقان كفگرد: 16
بار كلي اعمال شده بر ياتاقان كفگرد در بار كامل: 900،119،1 كيلوگرم
سيستم خنك كنندگي: هواي خنك شده (Air cooling) با مبدل حرارتي (Air watr cooling)
ظرفيت كندانسور سنكرون: 100 مگا وار (MWAR)
[h=2]سيستم تحريك[/h] نوع سيستم تحريك، استاتيك بوده ومشخصات ترانس آن عبارتست از
نوع ترانس:خشک رزيني
نحوه اتصالات اوليه و ثانويه: Yd5
ظرفيت نامي: 1005 كيلو ولت آمپر
ولتاژ اوليه : كيلو ولت
ولتاژ ثانويه: 350 ولت
[h=2]يكسو كننده (ركتي فاير)[/h] جريان DC در ظرفيت نامي ژنراتور: 1659 آمپر
جريان DC در ظرفيت حداكثر ژنراتور: 1781 آمپر
ولتاژ DC نامي: 182 ولت
نوع تنظيم کننده ولتاژ: ديجيتالي
[h=2]تجهيزات ميدان[/h] كنتاكتهاي اصلي
جريان نامي: 2000 آمپر
جريان ماكزيمم: 18000 آمپر
زمان باز شدن: 06/0 ثانيه
زمان بسته شدن: 30/0 ثانيه
ولتاژ نامي: 550 ولت
كنتاكتهاي تخليه
جريان نامي: 500 آمپر
جريان ماكزيمم: 800 آمپر
ترانس ترمز
ظرفيت: 300 كيلو ولت آمپر
نوع اتصالات: Yd5
ولتاژ: 140/400 ولت
امپدانس اتصال كوتاه: 6%
[h=2]شينه هاي حفاظ دار (Bus duct)[/h] ولتاژ نامي: 8/13 كيلو ولت
حداكثر ولتاژ: 5/17 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه: 38 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل ضربه اي: 95 كيلو لت
جريان نامي باسداكت اصلي: 8000 آمپر براي هادي و 7600 آمپر براي محفظه
جريان نامي انشعاب ترانس مصرف داخلي: 1200 آمپر براي هادي و 1140 آمپر براي محفظه
افزايش درجه حرارت براي هادي: 65 درجه سانتيگراد (دماي محيط 40 درجه سانتيگراد)
افزايش درجه حرارت براي پوسته: 40 درجه سانتيگراد (دماي محيط 40 درجه سانتيگراد)
قطر هادي اصلي: 300 ميليمتر
قطر محفظه اصلي: 825 ميليمتر
قطر هادي فرعي: 7/148 ميليمتر
قطر محفظه فرعي 615 ميليمتر
مقطع هادي اصلي: دايره
مقطع هادي فرعي: مربع
سيستم رطوبت گير: هواي خشك
سيستم زمين: اتصال به زمين يكطرفه از طرف ژنراتور
طول باسداكت اصلي: حدود 30 متر
طول باسداكت فرعي حدود 7 متر
وزن كل مقره هاي اتكائي براي سه فاز: 4800 كيلو گرم
وزن هر متر باسداكت اصلي براي سه فاز: 245 كيلو گرم
وزن هر متر باسداكت فرعي براي سه فاز: 144 كيلو گرم
[h=2]تجهيزات کليد ژنراتور(Generator Circuit Braker)[/h] مشخصات الکتريکی کليد اصلی ژنراتور
نوع: SF6-HC3
ولتاژ نامي: 24 كيلو ولت (rms)
ولتاژ حداكثر: 3/25 كيلو ولت (rms)
جريان نامي: 8000 آمپر
جريان اتصال كوتاه: 100 كيلو آمپر
ولتاژ قابل تحمل ضربه (پيك): 125 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل در فركانس شبكه: 60 كيلو ولت

مشخصات مکانيکی كليد اصلی ژنراتور
مكانيسم: هيدروليكي: (با فنر شارژ و ذخيره)
افزايش درجه حرارت (كنتاكت): 65 درجه سانتيگراد
افزايش درجه حرارت محفظه: 30 درجه سانتيگراد
زمان قطع در جريان اتصال كوتاه:‌ 57 ميلي ثانيه
حداكثر زمان بسته شدن كنتاكت:‌ 48 ميلي ثانيه
حداكثر زمان باز شدن كنتاكت: 32 ميلي ثانيه
حداكثر زمان خاموش شدن جرقه: 60 ميلي ثانيه
[h=2]كليدها[/h] کليد ***يونر (Disconctor Switch)
مكانيسم: موتوري
زمان باز شدن: 2 ثانيه
زمان بسته شدن 2 ثانيه
جريان باز و بسته شدن: 6 امپر
ولتاژ عملكرد: 380 ولت سه فاز
كليد زمين (arthing Switch)
نوع: چاقوئي
مكانيسم: موتوري
جريان باز و بسته شدن: 4 آمپر
زمان باز شدن: 2 ثانيه
زمان بسته شدن 2 ثانيه
ولتاژ عملكرد: 380 ولت سه فاز


كليد اتصال كوتاه
نوع: موتوري
زمان بازشدن: 2 ثانيه
زمان بسته شدن: 2 ثانيه
جريان باز و بسته شدن: 4 آمپر
[h=2]تجهيزات برقگير[/h] نوع: Polim/ICAR
جريان تخليه: 20 كيلو آمپر
ولتاژ نامي: 25/21 كيلوولت
ماكزيمم ولتاژ عملكرد: 17 كيلوو لت
[h=2]ترانس ها[/h] ترانس ولتاژ
نوع: خشك
افزايش درجه حرارت: 65 درجه سانتيگراد
ولتاژ نامي اوليه: 8/13 كيلو ولت
ولتاژ ماكزيمم: 24 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل ضربه: 125 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه: 60 كيلو ولت در يك دقيقه
تعداد ترانسهاي ولتاژ (PT) در طرف ژنراتور: 2 عدد ( ) ولت
تعداد ترانسهاي ولتاژ (PT) در طرف ترانسفورماتور اصلي: 1 عدد ( ) ولت
كلاس ترانسهاي ولتاژ طرف ژنراتور : (25VA, cl 0.5 , 15VA, cl 3P) و (15VA, cl 0.5 , 25VA, cl 0.5)
كلاس ترانسهاي ولتاژ طرف ترانسفورماتور اصلي: KA25/2/0 و VA15/P3
ترانس جريان
نوع: خشك
تعداد ترانسهاي جريان CT در طرف ژنراتور: 2 عدد 1/1/8000
تعداد ترانسهاي جريان CT در طرف ترانس اصلي: 1 عدد 1/8000
كلاس ترانسهاي جريان طرف ژنراتور: 2*(SP20/30VA)
كلاس ترانسهاي جريان طرف ترانسفورماتور اصلي: 0.5M5/30VA
[h=2]سيستم حفاظت واحد[/h] نوع: عددي RG 216 (Numrical)
تعداد مجموعه رله ها: دو مجموعه رله براي هر واحد
مجموعه A: حفاظت هاي اوليه
مجموعه B: حفاظت هاي ثانويه
[h=2]سيستم كنترل نيروگاه[/h] نوع سيستم كنترل: توزيع شده DCS (Distributd control systm)
كنترل واحد: توسط يك كنترلر صنعتي (PLC)
نوع كنترلر: VM-BUS
نوع شبكه: شبكه Star دوبل (Rdundant)
كنترل مركزي: اتاق كنترل نيروگاه و از طريق دو سيستم كامپيوتري و تابلوي كنترل مركزي
[h=2]سيستم جريان مستقيم (DC) و تغذيه غير قابل قطع (UPS) نيروگاه[/h] باتري: دو سري موازي
ظرفيت باتري: Ah 2000
شارژر: دو سري
جريان خروجي هر شارژر: V 266-220
اينورتر (UPS): دو سري
ظرفيت هر اينورتر: KVA 16
[h=2]تجهيزات ولتاژ فشار ضعيف DC و UPS[/h] تابلوي توزيع اصلي 220 VDC: از نوع ثابت ايستاده يك دستگاه
تابلوهاي توزيع فرعي 220VDC: از نوع ثابت ايستاده سه دستگاه
تابلوي توزيع UPS: از نوع ديواري يك دستگاه
كابلهاي فشار ضعيف: از نوع XLP
[h=2]سيستم جريان متناوب (AC) نيروگاه[/h] ترانس مصرف داخلي
نوع ترانس: خشک رزينی
تعداد: 2 دستگاه
ظرفيت: 1600 كيلو ولت آمپر
ولتاژ: 13.8/0.4 KV
گروه برداري: Dyn1
جريان اتصال كوتاه در سيم پيچ اوليه: 75 كيلو آمپر
كلاس عايقي طرف فشار قوي: كلاس F
كلاس عايقي طرف فشار ضعيف: كلاس H
افزايش مجاز درجه حرارت: 100 درجه سانتيگراد

ديزل ژنراتور اضطراري
نوع ديزل: پركينز 12 سيلندر مدل 3012/CV12
نوع ژنراتور: لوري – سومر
ظرفيت نامي: 600 كيلو ولت آمپر
سرعت نامي: 1500 دور در دقيقه
تعداد فاز: 3
ولتاژ نامي: 5%± 400
ضريب قدرت: 85/0 پيش فاز
وزن: حدود: 4600 كيلو گرم

تجهيزات فشار ضعيف
تابلوهاي اصلي توزيع: از نوع ثابت با ولتاژ نامي 380 ولت
كابلهاي فشار ضعيف: كليه كابلها از نوع XLP

باسداكتهاي فشار ضعيف
نوع: Compact
جريان نامي: 2500 آمپر
ولتاژ نامي: 380 ولت
ولتاژ حداکثر : 1000 ولت
ولتاژ قابل تحمل در فركانس شبكه: 3 كيلو ولت
جريان اتصال كوتاه: 80 كيلو آمپر
كلاس عايقي: B
افزايش مجاز درجه حرارت : 50 درجه سانتيگراد (دماي محيط 40 درجه سانتيگراد)
[h=2]ترانسفورماتور اصلي[/h] تعداد : 3 دستگاه
تعداد فاز: 3
قدرت نامي : 160 مگا ولت آمپر (MVA)
ولتاژ نامي اوليه : 8/13 كيلو ولت
ولتاژ اوليه ماكزيمم: 5/17 كيلو ولت
ولتاژ نامي ثانويه : 5/2%×2 410 كيلو ولت (در بي باري)
ولتاژ ثانويه ماكزيمم: 420 كيلو ولت
امپدانس اتصال كوتاه: حدود 14 درصد
گروه برداري : Ynd 11
سيستم خنك كن :گردش اجباري آب و هدايت شده روغن (ODWF)
وزن هر ترانسفورماتور با تجهيزات جانبي و روغن: 154 تن
كلاس عايقي سيم پيچ: كلاس A
ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه در سيم پيچهاي ولتاژ بالا: 630 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه در سيم پيچهاي ويتاژ پائين: 38 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه در نقطه زمين ولتاژ بالا: 50 كيلو ولت
ولتاژ كليد زني: 1050 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل ضربه اي جهت ولتاژ بالا: 1425 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل ضربه اي جهت ولتاژ پائين: 95 كيلو ولت
ولتاژ قابل تحمل ضربه اي جهت زمين ولتاژ بالا: 125 كيلو ولت
افزايش درجه حرارت روغن: 50 درجه سانتيگراد
افزايش درجه حرارت سيم پيچ (در مناطق گرمسير): 68 درجه سانتيگراد
افزايش درجه حرارت سيم پيچ (در مناطق معتدل): 55 درجه سانتيگراد
فاصله خزش بوشينگهاي فشار قوي: 11000 ميليمتر
ارتفاع كامل ترانس با بوشينگ: 4/9 متر
ارتفاع ترانس تا بالاي تانك روغن: 8/4 متر
فاصله اينتر فيس بين پست و نيروگاه حدود 1 کيلومتر بوده و هر ترانس واحد با خط 400 کيلو ولت به پست متصل گرديده است.
[h=2]كليد خانه[/h] نوع : متعارف روباز (Convntional – Outdoor Typ)
ولتاژ نامي: 400 كيلو ولت
نحوه شينه بندي: سيستم يك و نيم كليد ناقص
تعداد فيدر ورودي: 3
تعدادفيدر خروجي: 2
ولتاژ قابل تحمل با فركانس شبكه: 520 كيلو ولت (rms)
ولتاژ قابل تحمل ضربه اي ناشي از صاعقه: 1425 كيلو ولت (پيك)
ولتاژ قابل تحمل ناشي از كليد زني: 1050 كيلو ولت (پيك)
تعداد ونوع كليدها: 5 دستگاه از نوع SF6
حجم عمليات خاكبرداري: 200 هزار متر مكعب
حجم عمليات خاكريزي: 95 هزار متر مكعب
ابعاد محوطه: 165*225 متر
نوع ساختمان كنترل: تيپ I به هابعاد 5/20*5/20 متر
حجم بتن ريزي: 3700 متر مكعب
[h=2]خطوط انتقال[/h] نوع خط انتقال : دو باندل با سيم كرلو (MCM-Curlw 1033)
تعداد : دو خط خروجي
طول خط: حدود 25 كيلومتر تا محل اتصال به خطوط شوشتر – خرم آباد
ولتاژ : 400 كيلو ولت
مقصد : اتصال به خط شوشتر – خرم آباد


[h=2]مشخصات ساختمان نيروگاه[/h] محل استقرار : آبراهه جناح چپ پاياب سد در فاصله حدود 290 متري از محور سد
نوع نيروگاه : سطحي
طول سالن اصلي واحدها و بار انداز: 5/97 متر
طول كل با ساير سازه ها و ساختمان جنبي: 5/117 متر
عرض سالن اصلي واحدها و بار انداز : 5/26 متر
عرض كل با ساير سازه ها و ساختمان جنبي: 53 متر
ارتفاع از زير لوله مكش تا بالاي سقف : 55 متر
[h=2]مشخصات پاياب نيروگاه[/h] پاياب نيروگاه شامل يك كالورت 6 دهانه و يك كانال روباز مي باشد.
طول كالورت: 60 متر
طول كانال: 300 متر
عرض كالورت در خروجي نيروگاه : 6/63 متر
ارتفاع كف تا سقف كالورت: 4/23 متر در ابتدا و 5/11 متر در انتها
نوع پوشش: بتن مسلح
تراز آب پاياب : 115 متر از سطح دريا (در حالت كار كرد هر 3 واحد با هم)
تراز كف دهانه ورودي كالورت پاياب : 1/98 متر از سطح دريا
تراز كف دهانه خروجي كالورت پاياب: 110 متر از سطح دريا
[h=2]مشخصات تونلهاي آب بر نيروگاه[/h] سه رشته تونل كه مستقل از يكديگر ميباشند، وظيفه انتقال آب به نيروگاه كرخه را دارند. در فاصله حدود 61 متري ورودي هر يك از اين تونلها، شفت قائمي به ارتفاع 80 متر وجود دارد كه از آن براي نصب دريچه و انسداد كامل جريان در مواقع تعمير و نگهداري، استفاده ميشود. براي دسترسي به اين شفتها از پلي بطول 60 متر استفاده ميگردد كه به تاج سد متصل ميگردد.
سازه ورودي اين تونلها نيز داراي شش دهانه ميباشد كه هر دو دهانه به يك تونل منتهي ميشود. در هر دهانه ورودي شبكه اي آشغالگير با عرض 5/6 و ارتفاع 20 متر قرار دارد.
طول تونلها: 436 و 446 و 457 متر
قطرداخلي:بين 30/5 و20/7 متر(قطر حفاري 6/8 متر)
نوع پوشش : بتن مسلح و پوشش فلزي
مقدار پوشش بتني: از دهانه ورودي تا 15 متر مانده به ديوار آب بند بطول حدود 125 متر در هر تونل
مقدار پوشش فلزي در تونلها : از 15 متري بالادست محور سد تا محل نيروگاه جمعا بطول 970 متر و وزن كل 3722 تن
نوع پوشش فلزي: ST52
فشار طراحي : 1450 كيلو پاسكال
تراز كف دهانه ورودي: 162 متر از سطح دريا
تراز كف دهانه خروجي : 20/107 متر از سطح دريا
فاصله محور تونلها از يكديگر: 19 متر
حجم كل بتن ريزي: 120 هزار متر مكعب
حد اكثر دبي خروجي از هر تونل: 175 متر مكعب در ثانيه
نوع دريچه هاي اضطراري: غلطكي هم محور با مركز دوران
سيستم بالا بر دريچه ها: سروموتور
تعداد دريچه ها: سه سري هر كدام متشكل از سه قطعه 22 تني
ابعاد هر دريچه: 5/4*5/8 متر . به وزن 126 تن
نوع جرثقيل: دروازه اي به ظرفيت 25 تن
نوع ورق فلزی آشغالگيرها: ST37
وزن كل آشغالگيرها: 400 تن
سيستم بالابر هر يك از دريچه ها سرووموتوري با ظرفيت 300 تن و طول كورس 2/10 متر ميباشد كه در قسمت فوقاني شفتهاي ورودي قراردارند و بااستفاده از 6 قطعه تير 5/8 متري به دريچه متصل شده اند.
[h=2]تونل انتقال آب دشت عباس[/h] [h=2]مشخصات تونل[/h] به منظور تامين آب مورد نياز دشت عباس و دشتهاي فكه، عين خوش و موسيان يک رشته تونل در فاصله 21 کيلومتر از محور سد احداث شده است که مشخصات آن به شرح زير مي باشد:
- نوع رژيم جريان آب در تونل: تحت فشار
- تراز كف دهانه ورودي تونل : 5/176 متر از سطح دريا
- تراز كف دهانه خروجي تونل : 175 متر از سطح دريا
- شيب تونل : 5/2 در ده هزار
- قطر داخلي تونل : 5/5 متر (قطر حفاري 8/6 متر)
- طول تونل : 6097 متر
- طول تونلهاي دسترسي: 498 متر
- حجم كل خاكبرداري: 325 هزار متر مكعب
- حجم كل بتن ريزي: 82 هزار متر مكعب
- ضخامت پوشش بتني : 55/. متر
- طول پوشش فلزي: 50 متر انتهائي تونل
- جنس پوشش فلزي: فولادي از نوع ST52
- دبي طراحي تونل: 80 متر مكعب در ثانيه در تراز 195 در ياچه سد(دبي ماكزيمم 120 متر مكعب در ثانيه)
[h=2]سازه هاي ورودي تونل دشت عباس[/h] اين سازه ها شامل آشغالگيرها، شيار نصب دريچه هاي استاپ لاگ، شافت و دريچه هاي اضطراري ميباشند.
آشغالگيرهاي اين تونل، بتني و دهانه هاي آن 5/1*5/1 متر ميباشند. بلافاصله بعد از اين آشغالگيرها، شياري براي نصب دريچه استاپ لاگ در نظر گرفته شده است. در فاصله 285 متري از دهانه ورودي شفتي به ارتفاع 50 متر قرار دارد كه دريچه‌ اضطراري در آن قرار گرفته اند و در مواقع اضطراري عمل انسداد تونل را انجام ميدهد. دريچه اضطراري از نوع غلطكي به ابعاد 5*3 متر و وزن كل 60 تن ميباشد. عملكرد اين دريچه با استفاده از سرووموتوري به ظرفيت 160 تن و طول كورس 5/6 متر انجام ميشود. اين سرووموتور در بالاي شفت و در تراز 234 نصب ميگردد و از طريق تيرهائي به دريچه اضطراري متصل ميگردد.
قاب دريچه اضطراري بصورت فلزي ميباشد كه از فاصله 14 متري بالادست دريچه آغاز شده و مقطع تونل را از دايره به چهار ضلعي تغيير داده و سپس تا 14 متري پائين دست دريچه مجددا به حالت دايره باز ميگردد.
[h=2]سازه خروجي تونل دشت عباس[/h] تونل دشت عباس در انتها بعد از 50 متر پوشش فلزي، به دو شاخه مساوي به شکل ( Y - BRANCH)
تقسيم مي شود. پوشش اين شاخه ها نيز فلزي و از جنس ST52 ميباشد. در هر يك از اين شاخه ها يك دريچه سرويس و يك دريچه قطاعي قرار دارد. دريچه قطاعي وظيفه تنظيم آب خروجي را به عهده دارد و در مواقع تعميرات، دريچه سرويس اين وظيفه را به عهده ميگيرد.
باز و بسته شدن دريچه هاي قطاعي با سرووموتوري به ظرفيت 20 تن و دريچه سرويس با سرووموتوري به ظرفيت 40 تن انجام ميشود.
تعمير و نگهداري سرووموتورهاي هر دو شاخه كه در اتاق كنترل واحدي قرار ميگيرند با استفاده از يك جرثقيل ثقفي 12 تن انجام ميشود.
براي موقغ تعميرات و بازديد، در انتهاي هر شاخه نيز يك سري دريچه استاپ لاگ طراحي شده است.
ابعاد دريچه هاي سرويس: 6/2*8/1 متر
ابعاد دريچه هاي قطاعي: 5/2*7/1 متر
[h=2]جاده هاي دسترسي و پلها[/h] - جاده L1- به طول 7/11 كيلومتر از جاده اصلي انديمشك – دهلران جداشده و در نهايت از ساحل چپ به تاج سد متصل مي شود.
- جاده L2- به طول 8/21 كيلومتر از جاده اصلي انديمشك- اهواز منشعب شده و در ساحل چپ رودخانه به جاده L1 متصل مي شود.
- جاده دسترسي به پل ارتباطي به طول 4/3 كيلومتر كه از جاده L1 منشعب شده و از طريق پل ارتباطي به جاده موجود در جناح راست منتهي مي گردد.
- جاده موجود بطول 19 كيلومتر در جناح راست سد كه از جاده اصلي انديمشك – دهلران و پس از عبور از پل نادري منشعب مي شود. اين جاده ارتباط بين منابع قرضه G1 و C1 به محل سد را نيز برقرار مي كند. - به منظور دستيابي راههاي دسترسي L2,L1 به جناح راست رودخانه كرخه ، پلي به طول 205 متر و بعرض 13 متر در پايين دست محور سد ساخته شده است . تابليه فلزي آن با سه دهانه 60 متري و يك دهانه 25 متري برروي سرشمعهاي بتن مسلح قرار دارد.
- به منظور دسترسي به تونل دشت عباس، جاده ایمنشعب از جاده انديمشك – دهلران به طول 15 كيلومترو عرض 8 متر ايجادشده است.
 

Similar threads

بالا