مشاهیر کشاورزی ایران

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دکتر احمد حسین عدل (تبریزی ) پدر کشاورزی نوین ایران

دکتر احمد حسین عدل (تبریزی ) پدر کشاورزی نوین ایران

دکتر احمد حسین عدل (تبریزی ) طلایه دار کشاورزی مکانیزه در ایران می باشد
احمد حسین عدل به سال 1277 در تبریز به دنیا آمد و در مهر سال 1341 ه.ش در گذشت.وی فرزند حاج میرزا مسعودخان عدل¬الملک است . در قسمت فلاحت تحصیل کرده, از مؤسّسین فلاحت جدید ایران بلکه موجد آن است. وی بیش از سایرین در این قسمت زحمت کشیده است. تمام فارغ¬التحصیل¬های مدرسهً فلاحت شاگردهای او هستند. اگر منصور السّلطنه پدر حقوق ایران است, وی نیز پدر فلاحت جدید ایران است. چند بار رئیس کلّ و وزیر فلاحت شده است.

تحصیلات ابتدایی خود را در تبریز و دوره های دبیرستانی و دانشگاهی خود را در فرانسه به پایان رسانید. دانشنامه مهندسی کشاورزی خود را از دانشکده کشاورزی گرینیون فرانسه دریافت کرد و در سال 1302 در بیست و پنج سالگی به وطن بازگشت و به معاونت اول اداره خالصه منصوب شد. شش سال بعد در مدرسه عالی فلاحت به تدریس گیاهشناسی پرداخت و سپس ریاست مزارع نمونه کرج و ریاست مدسه و اداره امور فلاحتی در اداره کل فلاحت را عهده دار شد. هنگامی که مصطفی قلی بیات ( بنیانگذار کشاورزی نوین در ایران) امور کشاورزی کشور را به دست گرفت، تمام امور فنی را به عدل سپرد.
عدل در سال 1320، در کابینیه سهیلی وزیر کشور شد. وی سه بار در کابینه های مختلف قوام السلطنه وزیر کشور شد و یک بار در کابینه حکیم المک و یک بار نیز هنگام نخست وزیری سپهبد زاهدی به وزارت کشاورزی رسید. او در سال های 1328-1326 به عضویت شورای عالی برنامه هفت ساله انتخاب و مشغول کار گردید. آخرین سمت وی مدیر عاملی کارخانه کازرونی و ریاست سندیکای صاحبان صنایع اصفهان بود. در جریان همین سالها در دانشکده کشاورزی تدریس می کرد و در ضمن به تألیف کتابهایی نیز پرداخت. عدل در مهر ماه سال 1341 در بازگشت از اصفهان در جاده قم-تهران در تصادف اتومبیل، همراه با پسر در گذشت.
کتاب هایی که از ایشان باقی مانده است عبارتند از:
1)کتاب آب و هوایی ایران
2)تقسیمات اقلیمی
3)رستنی های ایران 4) آبهای زیر زمینی در مناطق خشک فلات مرکزی ایران

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دکتر فلاحیان ،پدر قارچ ایران

دکتر فلاحیان ،پدر قارچ ایران





  • استادی ،با سالها تجربه در "سوربن" فرانسه


او که متولد سال 1308 از شهر قم است.به دنبال قبولی در رشته علوم بیولوژیکی به تهران عزیمت کرد و زیر نظر استادانی چون دکتر شیبانی و دکتر خبیری به فراگیری علوم بیولوژیکی در دانشگاه تهران پرداخت و پس از دریافت درجه فوق لیسانس این رشته در سال در 1339 به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شد.یک سال بعد با پذیرش در مقطع دکترای بیولوژی دانشگاه سوربن فرانسه ،بار سفر می بندد و راهی این دیار می شود.سپس با نمره بسیار افتخار آمیز که بالاترین درجه امتیاز بندی بوده،از این دانشگاه فارغ التحصیل می شود و به عنوان عضوی از انجمن قارچ شناسان پاریس از سال 1970 تا هم اکنون قرار می گیرد.وی دوباره به ایران باز می گردد و در سال 1365 به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم قدم به درون دانشگاهی می گذاردو حدود 16 نیز به عنوان دبیر کمیته ارزشیابی کل رشته های دانشگاه آزاد و همچنین مدیر و استاد راهنمای دانشجویان دکترای رشته زیست شناسی باقی می ماند.
گفتنی است با توجه به توانمندی وی ،دکتر بهرام قدیمی مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد ،وی را به عنوان مدیر فصلنامه جهش و ریاست پژوهشکده اداره تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرده است...
بعد از طی یک دوره بیماری با ایشان قرار مصاحبه گذاشتیم .او گفت :اولین باری است که من نشسته ام و توسط خبرنگار سین جین می شوم.

- سال های زیادی را با خاطراتی بسیار پشت سر گذاشته اید،برایمان از ماندگارترین خاطره شیرین این سالها بگویید؟
فلاحیان:دو خاطره بسیار خوب از دوران تحصیلی و جوانی برایم مانده است که برایتان تعریف می کنم.در دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل می کردم ،پس از گذشت چهار سال وقتی برای دفاع از پایان نامه دکترایم به دانشگاه سوربن رفتم ،دیدم تمام دیوارهای دانشگاه را با پرچم ایران آراسته کرده اند،که گریه ام گرفت و دومین خاطره ام به بیست سال پیش برمی گردد،زمانیکه قارچی را در جنگل های آمل کشف کردم.من روی این قارچ تحقیقات زیادی انجام دادم و نتیجه تحقیقاتم را به آکادمی فرانسه بردم.در آن جا به من گفتن به لندن برو و تمام کتابهایی که در زمینه قارچ نوشته شده ،مطالعه کن.به لندن رفتم و در آن جا به مدت چهار ماه ،تمامی کتب لازم را خواندم ،وقتی به فرانسه برگشتم نتیجه مطالعات را از من خواستند که من باز هم همان حرف اولم را زدم ،که نتیجه تحقیقاتم در ایران بود.رییس آکادمی فرانسه به من گفت تمام تحقیقات درست است و ما تو را امتحان کردیم ،حالا هم می توانی هر اسمی را که خودت دوست داری انتخاب کنی و بر روی قارچ کشف شده ات بگذاری،که من به خاطر علاقه به کشورم ایران نام( Valvaria Iranica والواریاایرانیکا)را برگزیدم و این قارچ در تمام کتب دنیا به این اسم نامگذاری شد.

-گفتید تا به حال مصاحبه مطبوعاتی نداشتید.با سایر رسانه ها چطور،آیا از این طریق با مردم سخن گفته اید؟
فلاحیان:بله ،حدود 35 سال پیش بود که در ارومیه تعدادی از مردم قارچ سمی را به جای قارچ خوراکی خوردند و 13 نفر نیز فوت کردند.رییس دانشگاه به من گفت :به ارومیه برو.قرار شد شب به تلویزیون بروم و مشخصات قارچ سمی را بگویم تا هر کس این قارچ را دید از خوردنش پرهیز کند.

-چرا قارچ های سمی کشنده اند؟
فلاحیان:آمانتین و فالوئیتن از سموم موجود در این نوع قارچ ها هستند که کشنده است.چنانچه فردی از این قارچ های سمی که عمدتا در جنگل ها یافت می شوند،بخورد دچار دل درد،اسهال و استفراغ شدیدی شده و بعد از 10 الی 12 ساعت فوت می کند،لذا اگر کسی در جنگل رفت و قارچی دید نباید بخورد ،مگر این که قارچ شناس باشد.

-به چه شهرهایی بیشتر مسافرت کرده اید؟
فلاحیان:به دلیل حرفه ام و جمع آوری نمونه ها به گیلان و مازندران بسیار سفر کرده ام.همین طور به شهر قم که شهر من است و آن جا را خیلی دوست دارم.

-اوقات فراغت چه می کنید؟
فلاحیان:گهگاهی شعر می گویم .از نماز لذت می برم و خواندن بعضی از کتب قدیمی مثل کلیله و دمنه ،شاهنامه ،سعدی و حافظ را دوست دارم.

-چند فرزند دارید؟
فلاحیان :دوتا.پسرم محمد رضا که پزشک متخصص میکروبیولوژی است و دخترم فریبا که 37 ساله ،گرافیست و خطاط است.

-عمده نصایح شما به فرزندانتان چیست؟
فلاحیان :بچه های من آدمهای سالمی هستند ،ولی توصیه همیشگی من به آنها این است که در هر حالی ،غم و شادی خدا را در نظر داشته باشند که خدا ناظر به کلیه اعمالشان است.دوم این که به هیچ کس ظلم و تعدی نکنندو حق هیچ کسی را تضییع ننمایند.

-نوه دارید؟
فلاحیان:نوه ای دارم هشت ساله ،به نام شمیم که فرزند دخترم است.
-چقدر دوستش دارید؟
فلاحیان:به مادرش گفته ام این را به خاطر تو نمی خواهم ،بلکه به خاطر خودش می خواهم.

-آرزوی دوران جوانی شما چه بود؟
فلاحیان:خانمی از خانواده نجیب می خواستم که نصیبم شد.

-بهترین اخلاق ایشان چیست؟
فلاحیان:از صداقت خانمم بسیار راضی هستم و این که در مورد کلیه مردم انصاف دارد.

-دغدغه دکتر فلاحیان در چه چیزهایی است؟
فلاحیان:ابدا دغدغه ای ندارم ،چون از خدا هر چه خواسته ام به من داده و فقط شاکر خدا هستم.

-با توجه به علاقه شما به شعر لطفا شعری را به عنوان حسن ختام بخوانید؟
فلاحیان:
همه روز روزه بودن همه شب نماز خواندن
همه ساله حج نمودن ،سفر حجاز رفتن
ز مدینه تا به مکه سر و پا برهنه رفتن
دو لب از برای لبیک به وظیفه باز کردن
به مساجد و معابد همه اعتکاف کردن
زبلاهی و مناهی همه اعتراض کردن
شب جمعه ها بخفتن به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن
به خدا که هیچ کس را ثمر آن قدر نباشد
که به روی ناامیدی در بسته باز کردن
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دکتر عباس صمدی

دکتر عباس صمدی

دکتر عباس صمدی متولد سال 1336 دارای مدارک کارشناسی خاکشناسی از دانشگاه تبریز، کارشناسی ارشد خاکشناسی با گرایش شیمی و حاصلخیزی از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای تخصصی خاکشناسی با گرایش شیمی و حاصلخیزی از دانشگاه وسترن استرالیا است و هم اکنون در مرتبه­ دانشیار بعنوان مدیر گروه و عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه مشغول به فعالیت است وی تاکنون مقالاتي متعدد در مجلات معتبر بین المللی و داخلي و همچنين در كنفرانسهاي خارج و داخل ارائه نموده است. فهرست برخی از فعالیت­ه و مقالات علمی ایشان: · تدریس : - خاکشناسی عمومی - شیمی خاک - حاصخیزی خاک و کودها - زبان تخصصی و... · عناوين پايان نامه ها دوره فوق ليسانس و دکترا:
فوق ليسانس : اثرات روي و فسفر در ذرت در خاکهاي آهکي
دکترا : اشکال مختلف فسفر در خاکهاي آهکي استرالياي غربي


· لیست برخی از انتشارات:
1. صمدی، ع. 1380. شکلهای مختلف فسفر در خاکهای آهکی مناطق مدیترانه ای نیمکره جنوبی. مجموعه مقالات هفتمین کنگره علوم خاک ایران، شهر کرد، 3-7 شهریور 1380.
2. صمدی، ع. 1380. تغییرات در شکلهای معدنی فسفر و رابطه آنها با خصوصیات خاک در خاکهای آهکی. مجموعه مقالات هفتمین کنگره علوم خاک ایران، شهر کرد، 3-7 شهریور 1380.
3. صمدی، ع. 1382. مشخصات جذب سطحی فسفر و رابطه آنها با ویژگیهای خاک در برخی از خاکهای آهکی استان آذربایجان غربی. مجموعه مقالات هشتمین کنگره علوم خاک ایران، رشت، 9-12 شهریور 1382.
4. صمدی، ع. 1382. ناهنجاریهای فیزیولویکی ناشی از تغذیه کلسیم در سیب و روشهای کنترل آنها. مجموعه مقالات برگزیده نخستین سمینار ملی علمی ترویجی سیب. ارومیه، 13 مهرماه 1382.
5. محمود سلطانی، ش و صمدی، ع. شکلهای مختلف فسفر در برخی خاکهای آهکی استان فارس و رابطه آنها با ویژگیهای فیزیکوشیمیایی خاک. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، 7: 119-127.
6. صمدی، ع. 1383. مصرف متعادل کود: پتاسیم جزء لازم در مدیریت پایدار حاصلخیزی خاک. خلاصه مقالات همایش چشم اندازی به کشاورزی شمالغرب کشور. دانشگاه آزاد مهاباد، مهاباد، 2-3 اردیبهشت 1383
7. صمدی، ع. 1384. هم دماهای تبادلی پتاسیم (روابط کمیت-شدت) و ارتباط آنها با ویژگی های خاک در برخی از خاک های قلیایی- آهکی استان آذربایجان غربی. مجموعه مقالات نهمین کنگره علوم خاک ایران و سومین ملی فرسایش و رسوب، کرج، 6-9 شهریور 1384.
8. گلی کلانپا، الف، روزی طلب، م. ح. ، ملکوتی، م. ج. ، صمدی، ع. 1384. مطالعه ظرفیت خاک برای تثبیت پتاسیم و کانی شناسی جزء رس، سیلت و شن خاکهای زیر کشت انگور منطقه ارومیه با
XRD .مجموعه مقالات نهمین کنگره علوم خاک ایران و سومین ملی فرسایش و رسوب، کرج، 6-9 شهریور 1384.
9. گلی کلانپا، الف، روزی طلب، م. ح. ، ملکوتی، م. ج. ، صمدی، ع. 1384. سینتیک آزاد شدن پتاسیم غیر تبادلی در خاکهای انتخابی منطقه ارومیه. مجموعه مقالات نهمین کنگره علوم خاک ایران و سومین ملی فرسایش و رسوب، کرج، 6-9 شهریور 1384.
10. برین، م.، علی اصغر زاده، ن. ، صمدی، ع. 1384. اثر تلقیح با قارچ میکوریز
VA در خزانه بر خصوصیات رشدی و تغذیه ای گوجه فرنگی. مجموعه مقالات نهمین کنگره علوم خاک ایران و سومین ملی فرسایش و رسوب، کرج، 6-9 شهریور 1384.
11. صمدي، ع. 1385. تعيين بستر كشت مناسب براي پرورش خيار و توت فرنگي در سيستم هيدروپونيك. گزارش نهايي طرح تحقيقاتي. دانشگاه اروميه.


12. Samadi, A. and Gilkes, R. J. (1998). Forms of phosphorus in virgin and fertilized calcareous of Western Australia. Aust. J. Soil Res., 36:585-601.
13. Samadi, A. and Gilkes, R.J. (1999). Phosphorus transformations and their relationships with calcareous soil properties of Southern Western Australia. Soil Sci. Soc. Am. J. 63:809-815.
14. Samadi, A. and Gilkes, R.J. (1999). Availability to plants of forms of inorganic phosphorus for calcareous soils of South Western Australia. 6th International Meeting on Soils with Mediterranean Type of Climate. Barcelona, Spain. Pp,134-136
15. Samadi, A. and Gilkes, R.J. (1999). Distribution of forms of phosphorus and their contribution to soil P tests for calcareous soils of South Western Australia. 6th International Meeting on Soils with Mediterranean Type of Climate. Barcelona, Spain. Pp.: 137-139.
16. Samadi, A. (2001). Changes in added available phosphorus with time in contrasting calcareous soils with Mediterranean type of climate. 7th International Meeting on Soils with Mediterranean Type of Climate. Bari, Italy. Pp.: 231-234
17. Samadi, A. (2002). Use of Phosphorus Sorption Isotherms for Predicting Fertilizer Phosphate Requirement and its Relationships with Soil Properties in some Calcareous Soils of Urmia, Iran. Final Report of Research Project. Urmia, University.
18. Samadi, A. (2003). A Study on Distribution of Forms of Phosphorus in Calcareous soils of South Western Australia. J. Agric. Sci.Technol. 5:39-49
19. Samadi, A. (2003). Predicting Phosphate Fertilizer Requirement Using Sorption Isotherms in some Calcareous Soils of Western Azarbaijan province, Iran. Communication in Soil Science and Plant Analysis. 34:2885 - 2899.
20. Samadi, A. (2004). Use of Sorption Isotherms for Evaluating the Phosphate Requirement of some Calcareous Soils of Western Azarbaijan province, Iran . 8th International Meeting on Soils with Mediterranean Type of Climate. Marrakech, Morroco. Pp 153-156.

· طرحهای تحقیقاتی در دست اجرا و پایان یافته
آلودگي خاکها به فلزات سنگين در مزارعي که از فاضلابهاي شهري و صنعتي استفاده مي نمايند * شيمي پتاسيم وضعيت پتاسيم در مزارع چغندرقند ،آفتابگردان و ...
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دکترمیرحسن رسولی صدقیانی

دکترمیرحسن رسولی صدقیانی

دکترمیرحسن رسولی صدقیانی متولد سال1352 در شهر سلماس. تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی در دانشگاه تبریز (سال 1375) و مقاطع کارشناسی ارشد (حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه) و دکتری تخصصی را در دانشگاه تربیت مدرس تهران (1384) به پایان رساند. درسال 1384 جهت استفاده از دوره علمی به دانشگاه وسترن استرالیا (UWA) اعزام گردید. اکنون به عنوان استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم خاک دانشگاه ارومیه معاون آموزشی گروه علوم خاک دانشگاه ارومیه به فعالیت مشغول هستند. ایشان تاکنون بیش از 20 مقاله در مجلات معتبر علمی و همچنین در کنفرانس های بین المللی و داخلی ارائه نموده اند. وی عضو انجمن علوم خاک ایران و عضو انجمن بین المللی علوم خاک (IUSS) می باشند. فهرست برخی از فعالیت­ه و مقالات علمی ایشان در زیر آمده است: · عناوين پايان نامه ها دوره فوق ليسانس و دکترا:
کارشناسی ارشد: بررسی اثرات مصرف خاکی، محلول پاشی و تزریق سولفات روی بر عملکرد و کیفیت سیب در استان آذربایجان غربی

دکتری: بررسی نقش فیتوسیدروفورها و سودوموناس هاس تولیدکننده سیدروفور در تامین آهن و روی مورد نیاز ارقام گندم


· لیست برخی از انتشارات:
همکاری در نگارش کتاب:
شناخت ناهنجاریهای تغذیه ای، تعیین معیارهای کیفی و حد مطلوب غلظت عناصر غذایی در میوه های تولیدی در خاکهای آهکی ایران با همراه دکتر ملکوتی و همکاران، 1384، انتشارات سنا. تهران. ایران

مقالات چاپ شده در مجلات علمی و پژوهشی و یا ISI
- Rasouli Sadaghiani, MH., and M. J. Malakouti, J.(2000). Effects of ZnSO4 treatments on relieving zinc deficiency symptoms and on mineral concentration and quality of apple. Scientific Journal of Soil and Water Sciences. 12(8). Soil and Water Research Institute (SWRI), Iranian Soil Science Association, Tehran, Iran.
- Rasouli Sadaghiani, MH., and M. J. Malakouti, J.(2000). Effects of ZnSO4 treatments on apple yield and growth indices. Scientific Journal of Soil and Water Sciences. 12(8). Soil and Water Research Institute (SWRI), Iranian Soil Science Association, Tehran, Iran.
- Rasouli Sadaghiani, MH., H. Rahimian, K. Kavazi, M. J. Malakouti and H. Asadi. 2005. Population Density and Identification of Fluorescent Pseudomonads Associated with Rhizosphere of Wheat. Scientific Journal of Soil and Water Sciences. 19: 224-234, Tehran, Iran.
- Rasouli Sadaghiani, MH., K. Kavazi, H. Rahimian, M. J. Malakouti and H. Asadi. 2006. An Evaluation of the Potentials of Indigenous Fluorescent Pseudomonads of Wheat Rhizosphere for Producing Siderophore. Scientific Journal of Soil and Water Sciences, 20: 133-143. Tehran, Iran.
- Rasouli Sadaghiani, MH., M. J. Malakouti, K. Kavazi and M. Ghannadi Maragheh. 2008. The role of fluorescent Pseudomonads Siderophore on Zn absorption using 65Zn. Nuclear Science and Technology, 43: 20-30, Tehran, Iran.

مقالات چاپ شده در کنفرانس های بين المللی:
-Rasouli Sadaghiani, MH. and M. Barin. The role of microbial activity on iron of wheat genotype different in Fe-efficiency. International Meeting on Soil Fertility, Land Management and Agroclimatology, 29 October-1 November, 2008, Kusadasi, Turkey.
-Rasouli Sadaghiani, MH., M. Barin and F. Jalili. The effect of PGPR inoculation on the growth of wheat. International Meeting on Soil Fertility, Land Management and Agroclimatology, 29 October-1 November, 2008, Kusadasi, Turkey.
-Barin, M., A. Samadi and MH. Rasouli Sadaghiani. Evaluation of arbuscular mycorrhizal fungi symbiosis of tomato in selected calcareous soils of North-West of Iran. International Meeting on Soil Fertility, Land Management and Agroclimatology, 29 October-1 November, 2008, Kusadasi, Turkey.
-Rezaee Danesh, Y. and MH. Rasouli Sadaghiani. Molecular detection of arbuscular mycorrhizal fungus Glomus mosseae using specific primer. International Meeting on Soil Fertility, Land Management and Agroclimatology, 29 October-1 November, 2008, Kusadasi, Turkey.
مقالات ارائه شده در سمینارها و یا کنفرانسهای علمی
- Rasouli Sadaghiani, MH. and M. J. Malakouti. (2001). Diagnosis of fruit trees disorders in orchards of west Iran. Proceeding of 7th Iranian Soil Science Congress, 25-29 August, Shahrecord, Iran (Top paper).
- Rasouli Sadaghiani, MH., and M. J. Malakouti. (2000). The effects of zinc on apple growth in West Azerbaijan province. Proceeding of 2nd National Conference on the Development in the Application of Biological Products & Optimum Utilization of Chemical Fertilizers & Pesticides in Agriculture, 26-28 Feb., Karaj, Iran.
- Rasouli Sadaghiani, MH., E. Sepehr, M. J. Malakouti, and M. Bybordi. (2004). The evaluation of soil health and quality, an effective step toward sustainable agriculture and environment protecting. Proceeding of 3rd National Conference on the Development in the Application of Biological Products & Optimum Utilization of Chemical Fertilizers & Pesticides in Agriculture, 21-23 Feb., Karaj, Iran.
- Jalili, F. K. Khavazi, E. Pazira, H. Asadi, MH. Rasouli Sadaghiani. 2008. Effects of fluorescent Pseudomonas with ACC deaminase activity on physiological indices in canola under saline conditions. The 10th Iranian Crop Sciences Congress, 18-20 August, Karaj, Seed and Plant Improvment Institute.
دوره های تخصصی گذرانده
کارگاه تخصصی شوری و رشد گیاهان در شرایط تنش شوری - دانشگاه فردوسی مشهد-1382

عضویت در کمیته های تخصصی و اجرایی
عضو کمیته تخصصی گیاهان دارویی- تحقیقات زیست فناوری دانشگاه ارومیه عضو کمیته علمی نشریه تخصصی زیتون (وزارت جهاد کشاورزی)
عضویت در انجمن های علمی
عضو انجمن علوم خاک ایران عضو انجمن بین المللی علوم خاک (IUSS)

زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه
استفاده از روشهای تغذیه بیولوژیک در گیاهان بیولوژی ریزوسفر و ترشحات ریشه ای (فیتوسیدروفورها) باکتریهای ریزوسفری محرک رشد گیاه (pgpr) و تولیدکننده سیدوفور و اکسین کمپوست و کودهای آلی تغذیه معدنی گیاهان

طرحهای تحقیقاتی در دست اجرا و پایان یافته
استفاده از ضایعات مختلف کشاورزی برای تهیه کمپوست
امکان تهیه کمپوست ضایعات هرس (Pruning Waste Compost) درختان سیب و انگور
استفاده از پتانسیل میکوریزها در رشد و افزایش درصد مواد موثره گیاه دارویی ریحان
بررسی سنتیک معدنی شدن ازت الی از لجن و کودهای مرغی، گوسفندی و گاوی

همکاری در اجرای پروژه های علمی یا اجرایی
بررسی نقش قارچهای میکوریزی در افزایش درصد اسانس در گیاهان دارویی

فرصتهای مطالعاتی
دوره مطالعاتی در دانشگاه استرالیای غربی UWA با راهنمایی پروفسور Zed Rengel در مورد ترشحات ریشه ای و جذب عناصر غذایی

جوایز و پاداش ها
جایزه مقاله برتر در هفتمین کنگره علوم خاک ایران شهرکرد-1380
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دكتر حبيب خداوردي لو

دكتر حبيب خداوردي لو

دكتر حبيب خداوردي لو در سال 1357 در شهرستان سميرم از توابع استان اصفهان به دنيا آمد. تحصيلات كارشناسي را از سال 1375 تا 1379 در رشته مهندسي كشاورزي-خاكشناسي در دانشگاه تبريز و كارشناسي ارشد را در همان رشته از سال 1379 تا 1381 در دانشگاه تهران گذراند. ايشان دوره دكتري تخصصي را در گرايش فيزيك و حفاظت خاك از سال 1381 تا 1385 در دانشگاه تربيت مدرس و همچنين شش ماه از دوره دكتري خود را در دانشگاه BOKU در وين اتريش سپري كرد و از سال 1385 در دانشگاه اروميه مشغول به كار شد. وی تاکنون مقالاتي متعدد در مجلات معتبر بین المللی و داخلي و همچنين در كنفرانسهاي خارج و داخل ارائه نموده است. ايشان عضو انجمن علوم خاك ايران، عضو انجمن بين المللي علوم خاك و عضو هيات تحريريه چندين مجله بين المللي هستند. فهرست برخی از فعالیت­ه و مقالات علمی ایشان در زیر آمده است: · [FONT=&quot]تدریس: [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
- فیزیک خاک (کارشناسی و کارشناسی ارشد)
- رابطه آب، خاک و گیاه
- آلودگی خاک و آب (کارشناسی ارشد)
- آلودگی محیط زیست
- ارزیابی محیط زیست
- خاکشناسی عمومی
[FONT=&quot] [/FONT]
· عناوين پايان نامه ها دوره فوق ليسانس و دکترا: - پايان­نامه دوره كارشناسي ارشد: تعيين توابع انتقالي و نقش كربنات­كلسيم بر پارامترهاي رطوبتي خاك. با راهنمايي مشترك دكتر مهدي همايي و دكتر شهلا محمودي. دانشگاه تهران. تهران، ايران.
- رساله دوره دکتری تخصصي: مدل­سازی پالايش­سبز خاک­های آلوده به کادميم و سرب، با راهنمايي دکتر مهدی همايي و مشاوره دكتر عبدالمجيد لياقت و دكتر سيّد خلّاق ميرنيا. دانشگاه تربيت مدرس. تهران، ايران.
· لیست برخی از انتشارات: مقالات چاپ شده در مجلات علمی و پژوهشی و یا ISI
الف) مجلات علمي- پژوهشي و نشريات داخلي
خداوردی­لو، ح . و م . همايي. 1381 . اشتقاق توابع انتقالی خاک به منظور برآورد منحني مشخصه رطوبتی . مجله تحقيقات مهندسی کشاورزی. 3.(10): 47-35.
خداوردی­لو، ح .، م . همايي و ش . محمودی. 1383 . تاثير کربنات کلسيم بر منحني رطوبتی خاکهای مناطق خشک و نيمه­خشک. مجله علوم کشاورزی. شماره 1، ص: 88-77.
خداوردی­لو، ح. 1384. توابع انتقالي خاك و كاربردهاي آن. ماهنامه علمي، تخصصي، كشاورزي زيتون. شماره 162، ص: 39-35.
ميرخاني، ر. و ح. خداوردی­لو. 1385. تاثير ميانگين و انحراف معيار هندسي بافت خاك در برآورد منحني رطوبتي خاك. مجله علوم خاك و آب. 20(1): 63-54.
خداوردی­لو، ح. و م. همايي. 1386 .مدل­سازي پالايش­سبز خاك­هاي آلوده به سرب و كادميم. مجله علوم و فنون كشاورزي و منابع طبيعي، 11 (42ب): 426-417.
خداوردی­لو، ح.، م. همايي، ع. لياقت و خ. ميرنيا. 1386. ارزيابی کمّی امکان پالايش­سبز خاکهای آلوده به سرب به وسيله شاهی (Barbarea verna). مجله علوم کشاوری.ويژه نامه شماره (2)، سال سيزدهم. 370-357.
خداوردی­لو ح.، و م. همایی. 1386. مدل­سازی پالايش­سبز کادميم و سرب از خاکهای آلوده با استفاده از توابع کاهش تعرّق گياه. مجله آبیاری و زهکشی ابران. 1(2): 15-7.
ب) مجلات خارجي
Khodaverdiloo, H. and M. Homaee. Deriving and Validating Pedotransfer Functions of some Calcareous Soils. Under preparation. Khodaverdiloo, H., and M. Homaee. 2008. Modeling Of Cadmium And Lead Phytoextraction From Contaminated Soils. Polish Journal of Soil Science. 41 (2): 149-162. (ISI) Homaee, M. and H. Khodaverdiloo. 2003. Derivation of Pedotransfer functions of some calcareous soils. J. Exp. Botany. 54:i59.
مقالات ارائه شده در سمینارها و یا کنفرانسهای علمی
الف) كنفرانس­هاي داخلي
خداوردی­لو، ح. و م. همايي. 1381 . اشتقاق توابع انتقالی خاک به منظور برآورد پارامتريک منحني رطوبتي. مجموعه مقالات اولين کنفرانس دانشجويي منابع آب و خاک. ص: 25-19. اروميه. دانشگاه اروميه، ايران. خداوردی­لو، ح.، م. همايي و ش. محمودی.1383. بررسی تاثير کربنات کلسيم بر منحني رطوبتی خاکهای مناطق خشک و نيمه­خشک. مجموعه مقالات هشتمين کنگره علوم خاک ايران. جلد2 ص: 941-939. رشت. دانشگاه گيلان، ايران. خداوردی­لو، ح.، پ . فتحی و م . همايي.1383. تخمين هوشمند منحني رطوبتی خاک با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی .مجموعه مقالات دومين کنفرانس دانشجويي منابع آب و خاک. ص: 426-417. شيراز. دانشگاه شيراز، ايران. صفرزاده گندشمين، ا.، پ. فتحي، ح. خداوردي­لو و م. كوچك­زاده. 1384. استفاده از شبكه عصبي مصنوعي در برآورد ضريب انتشار طولي آلاينده در رودخانه. مجموعه مقالات نهمين کنگره علوم خاک ايران. كرج. مركز اصلاح نهال و بذر، ايران. خداوردی­لو، ح. و م. همايي. 1384. مقايسه توابع انتقالي رگرسيونی چندمتغيره و شبکة عصبی مصنوعی برنامه Rosetta در برآورد منحني رطوبتي خاكهاي آهكي. مجموعه مقالات نهمين کنگره علوم خاک ايران. كرج. مركز اصلاح نهال و بذر، ايران. خداوردی­لو، ح. و م. همايي. 1386. مدل­سازي آلودگي گياهان در خاك­هاي آلوده به كادميم و سرب با استفاده از تعرّق نسبي گياه. نخستين كنفرانس ملّي روز جهاني محيط زيست. تهران، ايران. خداوردی­لو، ح.، م. همايي، ع. لياقت و خ. ميرنيا. 1386. پالايش­سبز سرب از خاک با استفاده از گياه شاهی. مجموعه مقالات دهمين كنگره علوم خاك ايران. خداوردی­لو، ح. و م. همايي. 1386. مدل­سازی پالايش­سبز سرب و کادميم از خاك­هاي آلوده. مجموعه مقالات دهمين كنگره علوم خاك ايران. خداوردی­لو، ح. و م. همايي. 1387. ارايه روشي كمّي براي برآورد مقدار فلز در يك توده گياهي در مناطق آلوده. سومین کنگره ملی بازیافت و استفاده از منابع آلی تجدید شونده. اصفهان. اردیبهشت 1387. خداوردی­لو، ح.، م. همايي و م. برین. 1387. بررسی پالایش سبز خاکهای آلوده به کادمیم. دومین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست. تهران. خرداد 1387. رجبي، ب.، ح. خداوردی­لو، ع. صمدي و م. ح. رسولي صدقياني. 1388. جذب، واجذبی و نامتحرك­سازي سرب (Pb) در چهار خاک آهکی. يازدهمين كنگره علوم خاك ايران. گرگان. تير ماه 1388.
ب) كنفرانس­هاي بين­المللي
Ghorbani Dashtaki, S., M. Homaee, M. H. Mahdian, and H. Khodaverdiloo. 2009. Development of Pedotransfer Functions to Predict Soil Water Infiltration Parameters. Pedometrics 2009 Conference. Beijing, China. August 26-28. Khodaverdiloo, H. 2008. Modeling phytoextraction of heavy metals at multiply contaminated soils with hyperaccumulator plants. soil fertility International Meeting on Soil Fertility, Land Management and Agroclimatology. Kusadasi, Turkey. 29 October-1 November. Klepsch, S., A. Schnepf, M. Puschenreiter, H. Khodaverdiloo. W. W. Wenzel, and W. Loiskandl. 2006. Modelling of Rhizosphere Processes with Emphasis on Reaction Kinetics. Soil Physics and Rural Water Management, Progress, Needs and Challenges. Proceedings of the International Symposium SOPHYWA. September 28–29, 2006, Vienna, Austria. Homaee, M. and H. Khodaverdiloo. 2002. Pedotransfer functions of some calcareous soils. Proceedings International Conference on Hydrology and Watershed Management. Hayderabad, India. 115-116 زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه
- پالايش سبز خاكهاي آلوده
- مدلسازي پالايش سبز
- ويژگيهاي هيدروليكي خاك
- كمّي كردن روابط جذب و واجذبي فلزات سنگين در خاك

طرحهای تحقیقاتی در دست اجرا و پایان یافته
- کمّی کردن فرایندهای جذب / واجذبی کادمیم در برخی خاکهای آهکی (مجري)- با اعتبار 000/000/15 ريال
- بررسي توانايي بيش­اندوزي برخي فلزات سنگين بوسيله­ي گياهان بومي منطقه­ي آذربايجان و بررسي امكان استفاده از آنها در پالايش­سبز (مجري)- با اعتبار 000/000/250 ريال
- بررسی گياه پالايی خاكهاي آلوده به عناصر سنگین و آلاینده­های نفتی در اراضی کشاورزی (مشاور)- با اعتبار 000/000/700 ريال

سایر مهارت ها
- آشنايي كامل با برنامه هاي RETC و Rosetta - آشنايي با مدلسازي پديده هاي طبيعي[FONT=&quot] [/FONT]

جوایز و پاداش ها
1- جایزه مقاله (پوستر ) برتر دهمين كنگره علوم خاك ايران (1386 کرج)
2- جایزه مقاله (سخنران) برتر سومين كنفرانس ملي بازيافت و استفاده از منابع آلي تجديد شونده در كشاورزي (1387 اصفهان)
3- جایزه مقاله (پوستر ) برتر دومین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست (1387 تهران).
4- جايزه مقاله (پوستر) برتر (نويسنده دوم- استاد اهنما) يازدهمين كنگره علوم خاك ايران (1388 گرگان)
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دکتر سالار رضاپور

دکتر سالار رضاپور

دکتر سالار رضاپور در شهرستان قصر شیرین از توابع استان کرمانشاه بدنیا آمد. ایشان در سال 1371 در رشته­ی کارشناسی علوم خاک وارد دانشگاه تبریز شد. دوره­ی کارشناسی ارشد را از دانشگاه شیراز در سال 1377 به پایان رسانید. ایشان دوره­ی دکترای خود را در دانشگاه تبریز در رشته­ی پيدايش و رده بندي خاك به پایان رسانید و از سال 1384 بعنوان هیات علمی در دانشگاه ارومیه مشغول به فعالیت شد. فهرست برخی از فعالیت­ه و مقالات علمی ایشان در زیر آمده است:
· طرحهاي تحقيقاتي :
- بررسي برهمكنش گوگرد عنصري و كود دامي در اصلاح خاكهاي شور- سديمي
- مطالعه شدت آلودگي خاكها و گياهان تحت آبياري با فاضلابهاي شهري و صنعتي درحومه شهراروميه

· شركت دركنفرانسها و مقالات :
- مطالعات تكوين، تكامل و طبقه بندي خاكهاي دشتهاي باچون (استان فارس ) و دلي مهرجان ( استان كهكيلويه و بويراحمد ) با رژيم هاي رطوبتي و حرارتي مختلف. 1387. ششمين كنگره علوم خاك، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران
- بررسي و مطالعه خصوصيات ژنتيكي، مورفولوژيكي، فيزيكوشيميايي، مينرالوژيكي و طبقه بندي خاكهاي منطقه دلي مهرجان استان كهكيلويه و بويراحمد. 1380.شهركرد،ايران
- بررسي برهمكنش اثرات اصلاحي گوگرد عنصري و كود دامي در خاكهاي شور- سديمي و ارزيابي عملكرد جو در كشت گلخانه اي. 1382. هشتمين كنگره علوم خاك، رشت، ايران
- تاثير برهمكنش گوگرد عنصري و كود دامي در اصلاح خاكهاي نمكي جنوب غربي اروميه. 1382. سومين همايش ملي توسعه[SUP]ء[/SUP] كاربرد مواد بيولوژيك و استفاده بهينه از كود و سم دركشاورزي، تهران، ايران

- Rezapour, S., A.A. Jafarzadeh, A. Samadi, and Sh. Oustan. 2009. Impacts of clay mineralogy and physiographic units on the distribution of potassium forms in calcareous soils in Iran. Clay Minerals, 44: 329-339.​
- Rezapour, S., A.A. Jafarzadeh, A. Samadi, and Sh. Oustan. 2010. Distribution of iron oxides froma on a transect of calcareous soils, north-west of Iran. Archives of Agronomy and Soil Science. 1-18.​
- Rezapour, S., A.A. Jafarzadeh, A. Samadi, and Sh. Oustan. 2010. Impacts of clay mineralogy and landscape on potassium forms in calcareous soils, Urmia Region. Journal of Agricultural Science and Technology. In Press.​
- Rezapour, S. and A. Samadi. 2010. Source and distribution clay minerals along a climatic gradient in West-Azarbaijan Province, Northwest of Iran. Clay Minerals, under review.​
[FONT=&quot]Rezapour, S. and A. Samadi. 2010. Effect of long-term wastewater irrigation on variability of soil properties in a calcareous landscape of Iran. Desalinization, under review.[/FONT]
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
دکتر ابراهیم سپهر

دکتر ابراهیم سپهر

دکتر ابراهیم سپهر در سال1352 در شهرستان خوی بدنیا آمد تحصیلات کارشناسی خود را در رشته­ی علوم خاک در دانشگاه تبریز و نیز دوره­ی کارشناسی ارشد خود را نیز در همان دانشگاه در رشته­ خاکشناسی گرایش شیمی و حاصلخیزی به پایان رسانید. ایشان دوره­ی دکترای خود را در دانشگاه تربیت مدرس در همان رشته با گرایش شیمی و حاصلخیزی به پایان رسانید و فرصت مطالعاتی خود را در در دانشگاه وسترن استرالیا گذرانیده است. ایشان همچنین به مدت 8 سال عضو هیات علمی موسسه­ی تحقیقات آب و خاک کشور در بخش شیمی و حاصلخیزی فعالیت داشته­اند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
پرهام جواهری

پرهام جواهری

جواهری، پرهام
( ملیت: ایرانی قرن:14)
مهندس پرهام جواهري در سال 1321 در شيراز متولد شد .ايشان داراي مدرك كارشناسي ارشد آبياري مي باشد.و در حال حاضر عضو هيات علمي سازمان تحقيقات كشاورزي و عضو شوراي عالي كميته ملي آبياري و زهكشي مي‌‌باشند. كتاب "طرح آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي" تاليف پرهام جواهري ، در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.گروه : كشاورزيرشته : آبياريگرايش : آبياري و زهكشيتحصيلات رسمي و حرفه اي : پرهام جواهري بعد از گذراندن تحصيلات ابتدايي و متوسطه در رشته آبياري از دانشگاه شيراز موفق به دريافت درجه فوق‌ليسانس گرديد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : پرهام جواهري در حال حاضر عضو هيات علمي سازمان تحقيقات كشاورزي و عضو شوراي عالي كميته ملي آبياري و زهكشي مي‌‌باشد.جوائز و نشانها : كتاب "طرح آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي" تاليف پرهام جواهري ، در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.
________________________________________
آثار : آبياري و شوري ـ يك بررسي جهاني ويژگي اثر : ترجمه2 طرح آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي ويژگي اثر : تاليف،اين كتاب در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و برگزيده شده است.آشنايي با كتاب:«طرح، آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي»: اين كتاب كه توسط چهارتن از اساتيد دانشكدة مهندسي دانشگاه شيراز تأليف شده براي شناسايي نوعي از سازه‌هاست كه براي منظورهاي مختلف بكار گرفته مي‌شوند. از مشخصه اين نوع سازه‌ها ارزاني و كاربرد بسيار ساده آنها مي‌باشد. اين نوع سازه ها از ديرباز در ايران شناسايي شده و مورد استفاده در بند‌ها و سواحل رودخانه‌ها بوده‌اند. كتاب حاضر ارائه دهنده اصول علمي طراحي و روشهاي اجرائي براي اين سازه‌هاست و داراي يازده فصل است و در آن مطالب و مباحث مورد نياز در ارتباط با مسائل سازه‌هاي توريسنگي، از قبيل آشنايي با مسائل آب و خاك در ايران، كاربرد اين نوع سازه‌ها در حفاظت رودخانه‌ها، آب خيزها و سواحل بطور كامل مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار گرفته و در خاتمه نيز فصلي به مسائل پژوهشي در رابطه با اين نوع سازه‌ها اختصاص داده شده است. هر يك از مؤلفين كتاب: در يكي از شاخه‌هاي مهندسي عمران صاحب نظرند و همكاري جمعي آنها موجب شده كه كتاب حاضر شكل گيرد. نو بودن مطلب، دقت در گردآوري و تنظيم مطالب و بالاخره نثر شيواي فارسي از امتيازات آن محسوب مي‌شود 3 گزارش تحقيقاتي «آبياري كوزه‌اي» گزارش تحقيقاتي «شناسايي مسائل شوري در جنوب ايران» گزارش تحقيقاتي «غلظت زه آب اوليه محيط‌هاي متخلل»
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکتر محمد حسن راشد محصل

دکتر محمد حسن راشد محصل

نام و نام خانوادگي: محمد حسن راشد محصل شماره شناسنامه: 1 سال تولد: 1321
محل تولد: بيرجند وضعيت خانوادگي: متاهل داراي دو فرزند
تحصيلات: دکتري
رشته تحصيلي: فوق ليسانس گياهشناسي دکتراي زراعت (علفهاي هرز)
فارغ التحصيل: آمريکا دانشگاه نبراسکا (فوق ليسانس و دکترا)
شغل: استاد و عضو هيئت علمي گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد

سوابق تحصيلي و شغلي:
اخذ ديپلم طبيعي1340 (بيرجند)
اخذ ليسانس طبيعي از دانشسراي عالي1343 (تهران)
استخدام در وزارت آموزش و پرورش1343 (بيرجند)
سال ورود به خدمت نظام1344 (سپاه ترويج)
پايان خدمت نظام و ادامه خدمت در آموزش و پرورش1346 (بيرجند – مشهد)
شروع تحصيلات فوق ليسانس در آمريکا1352
شروع تحصيلات دکترا در آمريکا1355
سال اخذ مدرک دکترا1360
خدمت در دانشگاه فردوسي مشهد1360 تاکنون



مسئوليت ها
1 – سرپرستي هرباريوم دانشگاه فردوسي مشهد(1377 – 1361)
2 – مسئول هسته آموزش و برنامه ريزي دانشکده کشاورزي مشهد(1363 – 1360)
3 – مسئول بخش طرحها و تحقيقات دانشگاهي مشهد(1365 – 1363)
4 – مدير گروه زراعت دانشکده کشاورزي مشهد(1368 – 1366)
5 – مدير گروه زراعت دانشکده کشاورزي(1371 – 1369)
6 – رئيس کميته تخصصي کشاورزي هيئت مميزه(1377 – 1370)
7 – رئيس دانشکده کشاورزي(1374 – 1370)
8 – رئيس دانشکده کشاورزي
9 – رئيس پژوهشكده علوم گياهي
(1379 – 1377)
- 1383)



همکاريهاي علمي با دستگاههاي علمي و تحقيقاتي کشور
الف همکاريهاي دانشگاهي
- عضو هسته آموزشي و برنامه ريزي دانشکده کشاورزي – دانشگاه فردوسي مشهد(1362 – 1360)
- عضو شوراي جهاد دانشگاهي دانشکده کشاورزي مشهد(1360)
- عضو هسته پژوهشي دانشکده کشاورزي مشهد(1364- 1361)
- نماينده دانشگاه مشهد در کميسيون تعيين محل خدمت عضويت در کادر هيئت علمي دانشگاهها در رشته کشاورزي در وزارت علوم(1362)
- عضو کميته برگزار کننده سمينار مسايل و مشکلات پژوهشي دانشگاهها در مشهد(1363)
- عضو شوراي آموزشي و پژوهشي دانشگاه فردوسي(1364)
- عضو شوراي پژوهشي دانشگاه فردوسي(1365 – 1364)
- عضو هيئت تحريريه مجله علوم و صنايع کشاورزي(000 – 1365)
- عضو کميته کارشناسي ارشد گروه زراعت دانشکده کشاورزي مشهد(000-1368)
- عضو کميته استخدام دانشکده کشاورزي مشهد(000 – 1370)
- عضو هيئت مميزه دانشگاه(1377-1370)
- مسئول ارزيابي رشته هاي کشاورزي دانشگاههاي آزاد اسلامي در خراسان (1374-1371)
- عضو هيئت علمي گروه پژوهشي دانشکده کشاورزي مشهد(000 – 1372)
- عضو شوراي تحصيلات تکميلي دانشکده کشاورزي مشهد(000 – 1372)
- عضو وابسته گروه باغباني دانشکده کشاورزي مشهد(000 – 1372)
- عضو کميته مجتمع صنايع غذايي(1374)
- عضو هيئت مديره انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران(1377-1375)
- عضو گروه علمي کشاورزي دومين جشنواره علمي پژوهشي فردوسي(1376)
- عضو هيئت مميزه گروه کشاورزي دانشگاه فردوسي(000-1380)
- رئيس و عضو هيئت مديره انجمن علفهاي هرز ايران(000-1381)
- تدريس در دانشکده هاي مختلف کشاورزي در سراسر کشور (عنداللزوم)از بدو استخدام در دانشگاه



ب ساير همکاريها
- عضو شوراي تحقيقات ديم جهاد سازندگي(1365)
- عضو کميته کشاورزي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي خراسان(1366)
- عضو کميته کشاورزي بنياد فرهنگي رضوي مشهد(1375-1365)
- عضو گروه تخصصي کشاورزي بنياد فرهنگي رضوي مشهد(000-1370)
- عضو انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران(000-1375)
- عضو کميته علمي سمينار فرآيند زرشک در بيرجند(1374)
- عضو شوراي ارزشيابي اعضاي هيئت علمي و کارشناسان وزارت کشاورزي در سراسر کشور(1377-1375)
- عضو انجمن بيماريهاي گياهي ايران
- عضو شوراي پارکهاي فضاي سبز مشهد(000-1378)
- عضو انجمن علوم علفهاي هرز ايران (- 1381)



ج ساير امتيازات
- بازديد از مزارع زعفران کاري در اسپانيا در سال 1369
- بازديد علمي از دانشگاه کشاورزي تاجيکستان و عقد قرارداد همکاري با دانشکده کشاورزي مشهد در سال 1373
- بازديد از مرکز بين المللي تحقيقات کشاورزي مناطق خشک (ايکاردا) در سوريه در سال 1375
- استاد نمونه دانشگاه فردوسي مشهد در سال تحصيلي 1377 -1376
- استاد نمونه کشور در سال تحصيلي 1379-1378
- فرصت مطالعاتي در دانشگاه مک گيل کانادا در سال 1980
 
آخرین ویرایش:

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکتر محمد علی باغستانی میبدی-دانشیار موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور (بخش تحقیقات علفهای هرز)

دکتر محمد علی باغستانی میبدی-دانشیار موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور (بخش تحقیقات علفهای هرز)

نام: محمد علي
نام خانوادگي: باغستاني ميبدي

آدرس: تهران، بزرگراه شهيد چمران، خيابان تابناك، مؤسسه تحقيقات آفات و بيماريهاي گياهي، بخش تحقيقات علفهاي هرز

پست الكترونيك baghestani@hotmail.com

تحصيلات:
كارشناسي زراعت و اصلاح نباتات – دانشگاه تهران، 1365 ، معدل 3.79 از 4 (رتبه اول)
كارشناسي ارشد، باغباني، دانشگاه تهران، 1369، معدل 19.2 (رتبه اول)
دكتري، علف‌هاي هرز، دانشگاه لاوال، كانادا، 1378، معدل 3.56 از 4

سابقه شغلي
دانشيار موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور از سال 1385 تاكنون
استاديار موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور از سال 1378 تا 1385
از سال 1373 تا 1378 دانشجوي دكتري
از سال 1369 تا 1373 مربي آموزشي، مركز آموزش عالي امام خميني
عضو هيئت تحريريه مجله علمي پژوهشي آفات و بيماري‌هاي گياهي از سال 1379 تاكنون
عضو هيئت تحريريه مجله نهاده از سال 1382 تا سال 1385
رئيس بخش تحقيقات علف‌هاي‌هرز، موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور از سال 1378 تا 1384
عضو هيئت تحريريه مجله علمي پژوهشي Weed Science از سال 1383 تاكنون
عضو كميسيون بررسي و هماهنگي طرح‌هاي تحقيقاتي وزارت جهاد كشاورزي از سال بهار 1381 تا آبان 1384
عضو كميته علمي فني موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور از سال 1379 تاكنون
عضو كميته انتشارات موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور از سال 1383 تاكنون
نايب رئيس انجمن علوم علف‌هاي‌هرز ايران از سال 1385 تاكنون
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
فتوحی قزوینی، رضا

فتوحی قزوینی، رضا

دكتر رضا فتوحي قزويني در سال 1333 در قزوين بدنيا آمد. ايشان داراي دكتراي رشته بيوتكنولوژي (ميوه كاري) از دانشگاه سالفورد انگلستان در سال 1374 است. وي هم اكنون عضو هيئت علمي و دانشيار پايه 25 دانشكده كشاورزي دانشگاه گيلان مي‌باشد.گروه : كشاورزيرشته : باغبانيگرايش : بيوتكنولوژي- ميوه كاريوالدين و انساب : پدر رضا فتوحي قزويني حاج غلامحسين فتوحي، كارمند سابق شركت نفت قزوين بود. نام مادر محترمشان خانم عشرت توفيقي داراي سواد خواندن قرآني بود. دكتر فتوحي قزويني داراي سه خواهر و دو برادر است.خاطرات کودکي : رضا فتوحي قزويني از دوران كودكي خود خاطراتي به ياد دارد كه به چند مورد از آنها اشاره مي‌كنيم: - به لحاظ تشويق و ترغيب مادر و پدر در دوران ابتدايي قرآن و ادعيه را به خوبي با تجويد كامل فرا گرفتم. - در دوره دبيرستان برخي از علوم ديني و كمي از دروس حوزوي را نزد آيت الله حاج شيخ هادي باريك‌بين و آقاي حجت الاسلام حاج سيد جليل زرآبادي فرا گرفتم. - در سالهاي 1347 و 1348 در انجمن اسلامي ناشرين حق قزوين و سپس انجمن اسلامي دانشجويان فعال بودم. در سال 1349 مرحوم استاد مطهري به قزوين آمدند و در مسجد ستوده به سخنراني پرداختند كه من قبل از سخنراني ايشان چند آيه قرآن تلاوت كردم. - زلزله مهيب بوئين زهرا و قزوين را به خوبي به ياد دارم و حدود 15 روز همه مردم شبها در كنار خيابان مي‌خوابيدند.اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : رضا فتوحي قزويني در خانواده‌اي مذهبي و در شرايط وضعيت مالي متوسطي بزرگ شد.تحصيلات رسمي و حرفه اي : رضا فتوحي قزويني دوران ابتدايي و متوسطه را در رشته طبيعي در قزوين گذراند. در دوران دبيرستان بخشي از علوم اسلامي و حوزوي را در مدرسه شيخ‌الاسلام به تحصيل پرداختند. تحصيلات دانشگاهي ايشان به ترتيب زير است: - كارشناسي در رشته مهندسي باغباني، دانشگاه جندي شاپور (1351- 1355) - كارشناسي ارشد (مدرسي) در رشته باغباني، دانشگاه تربيت مدرس و تهران، با ارائه رساله در ارتباط با مركبات (1364- 1362)، - دكترا (Ph.D): دانشگاه سالفورد انگلستان (1374- 1371). رساله دكتري دكتر فتوحي: مقاومت به سرما در مركبات بود كه با روشهاي بيوتكنولوژي انجام گرفت و حاصل اين كار معرفي لاينهاي مقاوم به سرما از رقم پرتقال والنسيا بود كه تحويل مؤسسه مركبات كشور شد.خاطرات و وقايع تحصيل : رضا فتوحي قزويني از اعتصابهاي دانشجويي در دوران تحصيل كارشناسي كه معمولا در آذر ماه اتفاق مي‌افتاد چنين به ياد دارد: «به علت راه‌اندازي و شركت در اعتصابها و توزيع آثار شخصيتهاي بزرگ مذهبي سياسي مانند دكتر شريعتي و استاد مطهري يك نوبت در سال 1352 به مدت كوتاه باز داشت شدم» دكتر فتوحي همچنين از دوران كارشناسي ارشد كه مسئوليت پيگيري و راه‌اندازي دوره‌هاي دكتري كشاورزي را طي حكمي كه از طرف رياست وقت دانشگاه (دكتر حبيبي) داشت خاطرات زيادي به ياد دارد.فعاليتهاي ضمن تحصيل : رضا فتوحي قزويني در دوره دكتري مسئول هسته تخصصي بيوتكنولوژي در دانشگاه انگلستان بود و در طي چهار سال اقامت در آنجا چهار سمينار علمي را برگزار كردند، در آخرين سمينار همه ايرانيان از سراسر انگلستان جمع شدند.استادان و مربيان : مربيان در دوران قبل از دانشگاه رضا فتوحي قزويني به قرار زير است: آقاي حاج شيخ هادي باريك‌بين، حاج سيد جليل زرآبادي، آقايان نوري (دبير فيزيك)، آقازاده (شيمي)، اسماعيلي (زيست‌شناسي) اساتيد دوره كارشناسي: دكتر عظيمي، دكتر كمالي (حشره شناسي)، دكتر اهدايي (اصلاح نباتات). اساتيد دوره كارشناسي ارشد: دكتر بهبوديان(فيزيولوژي)، دكتر صديقي (اصلاح نباتات)، مهندس منيعي (ميوه‌هاي آجيلي)، دكتر طلايي، مهندس يونس ابراهيمي و در انگلستان پروفسور ويليزر.هم دوره اي ها و همکاران : هم‌دوره‌اي‌هاي رضا فتوحي قزويني در مقاطع مختلف تحصيل به شرح زير است: كارشناسي: پروفسور فلاحي (دانشگاه آيدا هو) كارشناسي ارشد: مرحوم دكتر علي وزوايي، دكتر منصور غلامي دكتري: دكتر محمود اثني عشري، مرحوم دكتر رحمان دادمان و دكتر يوسف حميد اوغلي از همكاران دكتر فتوحي مي‌توان به دكتر نصرت الله ضرغامي، دكتر خوشخوي و دكتر روشن حيدري (دانشگاه لندن، امپريال كالج) اشاره كرد.همسر و فرزندان : همسر رضا فتوحي قزويني، سركار خانم مينا محمودي گيلاني است كه داراي مدرك كارشناسي ارشد علوم باغباني از دانشگاه سالفورد انگلستان مي‌باشد. ماحصل اين ازدواج چهار فرزند به نامهاي زير است: - يك دختر (فرانك) كه هم اكنون دانشجوي دكتري رشته مخابرات در دانشگاه براتفورد انگلستان و عضو هيئت علمي دانشگاه قم است. - محمدحسين فتوحي، متاهل و به همراه همسرش دانشجوي مقطع دكتري مخابرات هستند. - محمدعلي متاهل و دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي قدرت مي‌باشد. - محمدجواد دانشجوي كارشناسي رشته برق در دانشگاه تهران است.وقايع ميانسالي : توفيق در توسعه كمي و كيفي دانشگاه گيلان، خاطره تلخ درگذشت دوست ارجمندش دكتر دادمان (وزير راه و ترابري) و درگذشت دوست ديگر دكتر علي وزوايي دانشيار دانشگاه تهران از وقايع و خاطرات رضا فتوحي قزويني مي‌باشد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : فعاليتهاي اجرائي رضا فتوحي قزويني به ترتيب زير است: 1- معاون امور جنگ دانشگاه گيلان (1364- 1365) 2- رئيس دانشكده علوم كشاورزي دانشگاه گيلان (1365- 1366) 3- معاون آموزشي و پژوهشي دانشگاه گيلان (1366- 1370 و 1376- 1384) 4- عضويت يا مسئوليت كميته‌ها و شوراهاي مختلف اداري، فرهنگي، اجرايي و علمي دانشگاه و يا استان 5- عضو كميسيون مشورتي بيوتكنولوژي (از خرداد 1376) شوراي پژوهشهاي علمي كشور 6- عضو انجمن بيو تكنولوژي ايران 7- عضو هيئت مديره انجمن علوم باغباني ايران 8- دبير هيئت مميزه دانشگاه گيلان (1382-1384) 9- عضو شوراي دبيران پژوهشنامه كشاورزي دانشكده كشاورزي دانشگاه گيلان 10- عضو شوراي دبيران مجله علوم و فنون باغباني ايران، انجمن علوم باغباني از 1383 11- قائم مقام دبير شوراي عالي زيست فناوري ايران و رئيس گروه تخصصي توسعه سرمايه انساني و مديريت در دبيرخانه زيست فناوري تا سال 1385فعاليتهاي آموزشي : دروس ارائه شده توسط رضا فتوحي قزويني در دانشگاه گيلان: دوره كارشناسي: ازدياد نباتات ميوه‌هاي گرمسيري ميوه‌هاي دانه‌ريز دوره كارشناسي ارشد: فيزيولوژي درختان ميوه مناطق معتدله اثر تنش‌هاي محيطي روي گياهان كشت بافت و ريز ازديادي دكتري: گلدهي و رشد و نمو ميوهمراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : رضا فتوحي قزويني تقريبا تمام رشته‌هاي تحصيلي بويژه كارشناسي ارشد و دكتري دانشگاه گيلان را تا سال 1385 را راه‌اندازي كرده است. وي همچنين آزمايشگاه كشت بافت دانشگاه گيلان را تاسيس كرد وي جهت ايجاد رشته موسيقي و گرافيك در دانشكده هنر و معماري و همچنين راه‌اندازي دانشكده منابع طبيعي دانشگاه گيلان تلاشهاي زيادي كشيد. دكتر فتوحي در انگلستان جهت اتحاد و انسجام و هماهنگي در تحصيل و تحقيق در رشته بيوتكنولوژي هسته تخصصي بيوتكنولوژي را راه‌اندازي كردند.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : رضا فتوحي قزويني در كنار تدريس به تاليف و تدوين كتب و مقالات علمي در زمينه رشته تخصصي خود مي‌پردازد.شاگردان : دكتر كافي، آقايان عسگري و ميغاني (دانشگاه كرمان)، رقامي (دانشگاه رفسنجان)، محمدجواد فتاحي و يحيي تاجور (موسسه مركبات كشور) و خانم تاتاري (موسسه تحقيقات باغباني كرج) از دانشجويان رضا فتوحي بودند.همفکران فرد : دكتر منصور غلامي، دكتر محمود اثني عشري (دانشگاه بوعلي سينا)، دكتر عليرضا طلائي، دكتر ضرغام (دانشگاه تهران)، دكتر خوشخوي، دكتر راحمي، دكتر تفضلي (دانشگاه شيراز)، دكتر آرمين (دانشگاه كرمان)، دكتر يوسف حميد اوغلي، دكتر نادر نريمان‌زاده، دكتر مجيد متقي طلب، دكتر علي‌اصغر ورسه‌اي، دكتر هفت چناري و دكتر صحراگرد (دانشگاه گيلان) از همفكران رضا فتوحي قزويني مي‌باشند.آرا و گرايشهاي خاص : رضا فتوحي معتقد است كه اعمال مديريت علمي بر سرمايه‌هاي انساني و طبيعي كه ذخاير ارزشمند آن در كشور ما وجود دارد تنها راه بيشرفت است و توسعه رسانه‌هاي خصوصي، تحمل آراء و نظرات متفاوت و پرهيز از انحصارگرايي اعتبار و شان جمهوري اسلامي را افزايش مي‌دهد. چگونگي عرضه آثار : رضا فتوحي قزويني بيش از 30 مقاله در مجلات علمي پژوهشي داخل و خارج به چاپ رسانده است و حدود 70 مقاله در كنفرانس‌ها و سمينارهاي داخل و خارج ارائه كرده است. آثار : پرورش مركبات در ايران ويژگي اثر : تاليف- انتشارات دانشگاه گيلان (چاپ اول 1378 و چاپ دوم با اضافات 1385)2 تحقيقات در كشورهاي اسلامي ويژگي اثر : انتشارات دانشگاه گيلان (1377)3 هوهويا در ايران براي بيابان زدايي، صنعتي و بهداشتي ويژگي اثر : تاليف- انتشارات نيلوفرانه
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
کریم حداد ایرانی

کریم حداد ایرانی


استاد کریم حداد ایرانی نژاد متولد 1330 تحصیلات عالی خود را از دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در سال 1353 در سطح لیسانس آغاز و سپس فوق لیسانس خود را در سال 1358 از دانشگاه مریلند آمریکا در رشته حشره شناسی کشاورزی اخذ نمودند. پس از آن در سال 1377 دکترای تخصصی خویش را از دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در رشته کنه‌شناسی دریافت نمودند. ایشان در طی سالیان متمادی تاکنون فعالیتهای چشمگیری در زمینه علم حشره شناسی و به ویژه کنه شناسی داشته‌اند و تواناییها و تخصص ایشان در زمینه‌های زیر می‌باشد:
1- شناسایی وکنترل آفات مهم درختان میوه 2-شناسایی وکنترل آفات مهم گیاهان زراعی 3-شناسایی کنه های آفت گیاهی 4-روشهای کنترل و مدیریت کنه های آفت گیاهی 5-رده بندی کنه های راسته Astigmata (خانواده Acaridae) هم اکنون ایشان در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز مشغول تدریس و تحقیق می‌باشند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکتر اسکندر زند متولد 1346 شهرستان اراک تحصیلات عالی خود را در دانشگاه زنجان و در رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات آغاز نمود و در ادامه مدرک کارشناسی ارشد را در رشته فیزیولوژی گیاهان زراعی از دانشگاه فردوسی مشهد اخذ نمود و در شاخه تخصصی فیزیولوژی علف کش ها و مقاومت به علف کشها از همین دانشگاه درجه دکتری گرفت. در طول تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد به سال 1378 دانشجوی نمونه کشور شناخته شد و همچنین پایان نامه دکتری وی رتبه دوم جشنواره علمی پژوهشی فردوسی را به خود اختصاص داد. برخی از کارهای اجرایی دکتر اسکندر زند در امور پژوهشی از اینقرار است:
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی زنجان، معاون موسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی، عضو شورای نانوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی، عضو کمیته ایمنی زیستی وزارت جهاد کشاورزی، نایب رئیس انجمن علمی علف های هرز ایران، عضو هیئت داوران ماهنامه علمی تخصصی زیتون. از او مقالات متعددی در زمینه های علمی پژوهشی و علمی ترویجی به زبان فارسی و انگلیسی در کنفرانس های داخلی و خارجی ارائه شده و یا در مجلات علمی به چاپ رسیده است و علاوه بر آن 18 کتاب زیر را با همکاری دیگران به رشته تحریر درآورده است
1- کشاورزی از دیدگاه اکولوژی، کوچکی و زند، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد،1375
2- اصلاح گیاهان زراعی در کشاورزی پایدار، کوچکی، زند و باقری، نتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1376
3- تکامل، سازگاری و عملکرد گیاهان زراعی، رحیمیان مشهدی، کوچکی و زند، نتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1377
4- پیامدهای اکولوژیکی تغییر اقلیم، کوچکی، شریفی و زند، نتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1378
5- فیزیولوژی گیاهی، جلد اول، کافی، لاهوتی و زند، نتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1379
6- فیزیولوژی گیاهی، جلد دوم، کافی، کامکار، گلدانی،شریفی و زند، نتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1379
7- فتوسنتز و تولید در شرایط متغیر محیط، جلد اول، رحیمیان مشهدی، کوچکی و زند، انتشارات سازمان پارکها و فضای سبز تهران، 1379
8- فتوسنتز و تولید در شرایط متغیر محیط، جلد دوم، رحیمیان مشهدی، کوچکی و زند، انتشارات سازمان پارکها و فضای سبز تهران، 1380
9- راهنمای کار با دستگاه اندازه گیری فتوسنتز، کافی، شریفی، نبوی و زند، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1380
10- حبوبات، رهیافتها و تنگناها، باقری، پارسا و زند، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1377
11- استریگا، باغستانی و زند، نشر آموزش کشاورزی(وزارت جهادکشاورزی) 1380
12- مقاومت به علف‌کشها در علف‌های هرز، باغستانی و زند، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1381
13- علف کشها چگونه کار می کنند، صارمی و زند، انتشارات دانشگاه زنجان، 1381
14- تحلیل بر مدیریت علف های هرز و علف کش های گندم، باغستانی، شیمی و زند، دبیرخانه اولین کنگره بین المللی گندم، 1381
15- تحلیل بر مدیریت سموم علف کشها در ایران، باغستانی، شیمی، فقیه و زند، نشر آموزش کشاورزی، 1382
16- اکولوژی علف‌های هرز (کاربردهای مدیریتی)، زند و همکاران، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1383
17- راهنمای علف‌کش‌های ثبت‌شده درایران(با رویکرد مدیریت مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌های)/ انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد،
18-Competitive ability of hybrid and open pollination canila(Brassica napus L) with wild oat (Avena fatua L) , H. Beckie and Zand, E.
19- Response of tow canada thistle (Circsium arvense L) varieties to herbicides, H.Beckie , H. A. Loeppky, C.D Myhre and Zand, E.
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکتر محمود عرب خدری

دکتر محمود عرب خدری

نام و نام خانوادگي: محمود عرب خدري
تاریخ تولد: 25 مهر 1340
عنوان: استاديار پژوهشی پژوهشكده حفاظت خاک و آبخیزداری
تحصیلات:
· لیسانس خاکشناسی، دانشگاه تهران، از 1358 تا 1364
· فوق ليسانس آبخيزداري، دانشگاه تهران، از 1365 تا 1368
· دکتری آبخیزداری، دانشگاه پوترا مالزی، از 2005 تا 2009
سوابق کاري:
· كارشناس واحد مطالعات آب وخاك جهاد استان تهران؛ 1367-1366
· عضو هيئت علمي دانشگاه بيرجند؛ 1368-1371
· عضو هيئت علمي مر كز تحقيقات حفاظت خاك و آبخيزداري؛ 1372 تا كنون
فعاليت هاي تحقيقاتي:
· پايان نامه فوق ليسانس: بررسي سيلابهاي حداكثر در حوزه هاي آبخيز البرز شمالي، 1368-1367، دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران، كرج، ايران.
· طرح تحقيقاتي تأثير رسوبگذاري بر بازده نفوذپذيري شبكه هاي پخش سيلاب سنتي، 1376-1374، [FONT=Times
New Roman]پژوهشكده
حفاظت خاك و آبخيزداري، تهران، ايران.
· طرح تحقيقاتي برآورد رسوبدهي و تهيه نقشه توليد رسوب براي ايران، 1376- 1384، [FONT=Times
New Roman]پژوهشكده
حفاظت خاك و آبخيزداري، تهران، ايران.
· طرح تحقيقاتي مقايسه روشهاي آماري بر آورد رسوبدهي معلق در يك حوزه با رژيم برفي – باراني، 1379- 1383، [FONT=Times
New Roman]پژوهشكده [/FONT] حفاظت خاك و آبخيزداري، تهران، ايران.
· طرح تحقيقاتي بررسي خصوصيات بارش و كاليبراسيون باران ساز مركز تحقيقات حفاظت خاك و آبخيزداري، 1383-1384، [FONT=Times
New Roman]پژوهشكده حفاظت خاك و آبخيزداري، تهران، ايران.[/FONT]
· پايان نامه دکتری:
[/FONT][/FONT][h=5][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]SAMPLING DESIGNS AND ESTIMATION METHODS FOR SEDIMENTLOAD PREDICTION IN TWO RIVERS IN IRAN AND MALAYSIA[/FONT][/h]
· همکاری در اجرای چندین طرح تحقيقاتي دیگر (به قسمت طرحهای پژوهشی مراجعه شود)
فعاليت هاي آموزشي:
تدريس دروس حفاظت خاك، آبخيزداري، مبارزه با فرسايش، خاكشناسي عمومي، فيزيك خاك، ارزيابي خاكها و اراضي، تفسير عكسهاي هوايي، كارتوگرافي، رابطه آب و خاك و . . . در دانشگاههاي دولتي بيرجند، بين المللي امام خميني و مركز آموزش عالي منابع طبيعي خورستان، مركز آموزش عالي منابع طبيعي سمنان، و دانشگاه آزاد بيرجند
استاد مشاور بيش از 20پايان نامه فوق ليسانس در دانشگاههاي تهران، صنعتي شريف، علوم وتحقيقات و مركز آموزش عالي امام خميني
برگزاري چندين كلاس آموزشي ترويجي
زمينه هاي تحقيقاتي مورد علاقه:
· فرسايش
· رسوبدهی
· حفاظت آب
عضويت در انجمن هاي علمي بين المللي و ملي:
· انجمن علوم خاك
· انجمن آبخيزداري
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
استوان، هادی
دكتر هادي استوان در سال 1346 در شهرستان كازرون بدنيا آمد. وي داراي مدرك دكتراي رشته حشره شناسي كشاورزي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران (در سال 1376) مي باشد. نامبرده هم اكنون عضو هيئت علمي و استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات فارس مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : حشره شناسيگرايش : كنه شناسي،حشرات آبزي،IPMوالدين و انساب : نام پدر هادي استوان، علي و به حرفه كشاورزي مشغول است و مادر محترمشان بانو سكينه دهقاني نام دارد. ايشان پنج برادر و سه خواهر دارد.خاطرات کودکي : هادي استوان علاقه زيادي به طبيعت و موجودات پيرامون خود داشته و به شگفتيهاي آفرينش و زندگي جانداران و گياهان از همان دوران كودكي علاقه‌مند بوده است. اين علاقه باعث شد وي به تحصيل در رشته حشره شناسي روي بياورد.اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : به گفته خودشان ، داراي همسري بي نظير و وفادار است و به همراه دو فرزند خويش زندگي بسيار خوب و آرامي دارد.او بيشتر موفقيتش را مديون حماتيهاي معنوي پدر و مادر خود و حمايتهاي معنوي و فداكاريها و از خودگذشتگيهاي همسر مهربانش در تمام طول زندگي مي داند.دعاهاي خير پدر و مادر هميشه راهگشاي زندگيش بوده است. پدر و مادر مهربان همسرشان همواره در خوشيها و ناخوشيهاي زندگي همراه و همگامش بوده اندتحصيلات رسمي و حرفه اي : تحصيلات رسمي دكتر هادي استوان به قرار زير است: - ديپلم رشته تحصيلي تجربي از دبيرستان بستانپور كازرون در سال 1364 - كارشناسي رشته مهندسي كشاورزي گياه پزشكي از دانشگاه شهيد چمران اهواز در سال 1369 - كارشناسي ارشد رشته حشره شناسي كشاورزي از دانشگاه تربيت مدرس تهران و بورسيه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سال 1373 و نيز داراي مدرك مدرسي - دكتراي (Ph.D) رشته حشره شناسي كشاورزي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران و بورسيه همان دانشگاه در سال 1376 (و كسب رتبه اول ميان فارغ التحصيلان دكتراي حشره شناسي) خاطرات و وقايع تحصيل : هادي استوان از دوران تحصيل در مقطع كارشناسي كه مصادف با جنگ تحميلي عراق برعليه ايران بودخاطرات زيادي به ياد دارد.وي از آن دوران چنين ياد مي كند:" با تمام وجود مشكلات خاص خودش با توجه به سابقه طولاني دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيد چمران و اساتيد بسيار خوب و مجربي كه در اين دانشكده وجود داشت ،باعث گرديد كه از ميان 15 نفر اعلام شده براي ورود به دوره كارشناسي ارشد رشته حشره شناسي دانشگاههاي دولتي از سراسر ايران، نه نفر از جمله اينجانب از اين دانشگاه باشند."فعاليتهاي ضمن تحصيل : هادي استوان در ضمن تحصيل تمامي وقت خود را در آزمايشگاه و كتابخانه دانشگاه مي گذراند و به تحقيق و تدريس علاقه خاصي داشت.او دوره هاي مختلف آموزشي را در زمينه هاي كامپيوتر ،مقاله نويسي ،مديريت، روانشناسي و غيره را گذرانده است.استادان و مربيان : دكتر محمود شجاعي،دكتر كريم كمالي،مرحوم دكتر مرتضي اسماعيلي،دكتر سياوش تيرگري،دكتر ابراهيم باقري زنوز،دكتر قدير نوري قنبلاني،دكتر عزيز اله عليزاده،دكتر واهه ميناسيان،دكتر ابراهيم سليمانژاديان،دكتر جمشيد حياتي،دكتر قربان نورمحمدي،دكتر محمد سعيد مصدق،دكتر حسين حجت و ساير اساتيد دانشگاههاي تهران،تربيت مدرس ،شهيد چمران اهواز و علوم و تحقيقات تهران از اساتيد هادي استوان بوده اند.هم دوره اي ها و همکاران : همدوره ايها: دكتر يعقوب فتحي پور،دكتر علي درخشان شادمهري،مهندس شهرام مير فخرايي،دكتر مهرداد عباسي،دكتر مهران غزوي،دكتر محمد حاجيان شهري،دكتر عليرضا صبوري،دكتر حسين صائب، مرحوم دكتر سيد مهدي حسيني،دكتر حميد بلقيس زاده، دكتر آويد رضوي نعمت الهي و غيره- همكاران: دكتر محمود شجاعي،دكتر كريم كمالي،دكتر سياوش تيرگري،دكتر قدير نوري قنبلاني،دكتر يعقوب فتحي پور،دكتر سهراب ايماني،دكتر قربان نورمحمدي،دكتر عليرضا صبوري،دكتر علي اصغر طالبي،دكتر سعيد محرمي پور،دكتر حميدرضا زماني زاده،دكتر حميد رضا مژدهي و اكثر اساتيد ديگر دانشگاههاي ايرانهمسر و فرزندان : همسر هادي استوان، سركار خانم شيدا نياكان (متولد 1352) نام دارد. وي داراي دو فرزند دختر بنامهاي شادي استوان (متولد 1371) و هستي استوان (متولد 1380) مي‌باشد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : مشاغل و سمتهاي اجرايي و مديريتي هادي استوان به قرار زير است: - عضو هيئت علمي، بخش حشره شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي تهران واحد علوم و تحقيقات از سال 1376-1386 - عضو هيئت علمي و استاد حشره شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات فارس از سال 1386 تا كنون -رئيس پژوهش، دانشگاه آزاد اسلامي تهران، واحد علوم و تحقيقات از سال 1377-1381 - نايب رئيس دانشكده كشاورزي، دانشگاه آزاد اسلامي تهران، واحد علوم و تحقيقات از سال1382-1385 - رئيس بخش گياه پزشكي، دانشگاه آزاد اسلامي تهران، واحد علوم و تحقيقات از سال1380-1385 - رئيس بخش حشره شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي تهران، واحد علوم و تحقيقات از سال 1384-1386 - رئيس بخش حشره شناسي دانشگاه آزاد اسلامي مرودشت، واحد علوم و تحقيقات فارس از سال 1386 تا كنون - عضو انجمن حشره شناسان ايران از سال 1368 تا كنون - عضو انجمن محيط زيست ايران از سال 1375 تا كنون - مدير گروه گياه پزشكي - مدير كل امور پژوهشي - معاونت دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي - مدير گروه حشره شناسيفعاليتهاي آموزشي : تدريس دروس مختلف در سطوح كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري كارشناسي: كنه شناسي، مديريت كنترل آفات،حشره شناسي عمومي كارشناسي ارشد: كنه شناسي تكميلي، مرفولوژي حشرات، سيستماتيك حشرات، ناقلين عوامل بيماريزاي گياهي، مديريت كنترل آفات، اكولوژي حشرات، كنترل بيولوژيك آفات دكتري: رفتارشناسي حشرات، حشرات آبزي، رده بندي گروههاي خاص حشرات و ساير بندپايانمراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : مراكزي كه دكتر هادي استوان يكي از بانيان آن بوده است به قرار زير مي باشد: - تمامي مجموعه پژوهشي واحد علوم و تحقيقات تهران - دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم تحقيقات تهران - گروه گياهپزشكي واحد علوم و تحقيقات تهران - مركز تحقيقات حشره شناسي واحد علوم و تحقيقات فارس- آزمايشگاه و گروه حشره شناسي واحد علوم و تحقيقات فارس - مجله علمي پژوهشي علوم كشاورزي- مجله گياهپزشكي- انجمن كنه شناسي ايرانساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر هادي استوان در كنار تدريس و تحقيق، در چند طرح تحقيقاتي به عنوان همكار و يا مجري طرح همكاري مي كندشاگردان : دكتر احمد عطامهر، دكتر هادي كيادليري، دكتر مسيح رزمجو، دكتر رضا وفايي شوشتري، دكتر حميد ساكنين چلاو، دكتر مجيد فلاح زاده، دكتر سيد ابراهيم كمالي كيوي، دكتر مهدي غيبي، دكتر حسن قهاري آهنگري كلايي، دكتر عليرضا جلالي زند، دكتر داوود شيردل تركمبور، دكتر رضا جعفري، دكتر شيلا گلدسته، مهندس شهرام حسامي، مهندس جواد سروش، مهندس نازيلا اسقايي، مهندس رضا دامغاني، مهندس هادي دبيدي، مهندس محمود مهرانيان، مهندس مجيد ميري و غيره از شاگردان و دانش آموختگان دكتر هادي استوان مي‌باشند.آرا و گرايشهاي خاص : زمينه هاي مطالعاتي و پژوهشي هادي استوان به قرار زير است: حشرات آبزي، كنه شناسي كشاورزي، مبارزه بيولوژيك و كشاورزي پايدارجوائز و نشانها : - هيئت علمي برتر سال 1385، دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي تهران - پژوهشگر برتر سال 1386، واحد علوم و تحقيقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامي - رتبه اول مقالات در همايش منطقه اي كاربرد فناوري هاي نوين در كشاورزي - رتبه سوم يازدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي (همكار طرح تحقيقاتي كنترل بيولوژيك)چگونگي عرضه آثار : - استاد راهنماي بيش از 34 رساله در مقطع كارشناسي ارشد - استاد راهنماي 9 رساله در مقطع دكتراي تخصصي - استاد مشاور بيش از 50 رساله كارشناسي ارشد و دكترا - 98 مقاله ارائه شده و چاپ شده در كنفرانسهاي علمي و بين المللي داخلي و خارجي (در كشورهاي سوئيس، چين، مغرب، هلند، مالزي، بلژيك، كانادا، فنلاند و غيره) - 100مقاله كامل چاپ شده در مجلات علمي و پژوهشي داخلي و خارجي (داراي رتبه ISI) همراه با كشف و توصيف گونه هاي جديد كنه ها براي دنيا

آثار : فهرست كنه هاي ايران ويژگي اثر : مولفان: دكتر كريم كمالي، دكتر هادي استوان، مهندس احمد عطا مهر. اين كتاب 192 صفحه به زبان انگليسي در سال 2001 چاپ شده است و داراي خلاصه فارسي مي باشد. در اين كتاب 1040 گونه كه همراه با گونه هاي جديد براي ايران معرفي شده اند و يكي از رفرنسهاي اصلي براي محققان داخلي و خارجي براي اطلاع از فون كنه هاي ايران است.



 

eghlimaa

عضو جدید
کاربر ممتاز
Ziatabar.jpg
پروفسور ميرخالق ضياءتبار احمدي
متولد 1329 – شهرستان بابلسر
دكتراي مهندسي كشاورزي و آبياري از دانشگاه ايالتي يوتا آمريكا
سوابق :

  • افتخار گذراندن دوره فرصت مطالعاتي در زمينه ساخت و مقايسه مدل آبياري و زهكشي جديد در دانشگاه لندن
  • عضويت در كميته ملي آبياري و زهكشي
  • عضو هيئت علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه مازندران
  • استاد دانشكده كشاورزي دانشگاه مازندران



طرحهاي پژوهشي مصوب پايان يافته داخل دانشگاه
1عنوان : کمیته ملی آبیاری و زهکشی – نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی-احمدی
سال : 1367


2عنوان : برنامه ريزي آبياري مركبات در منطقه ساري احمدی+عبدی
سال : 1369


3عنوان : بررسي روشهاي مختلف كاشت برنج روي عملكرد - احمدي
سال : 1370


4عنوان : بررسي و بر آورد ضريب زهكشي در منطقه
سال : 1370


5عنوان : بررسي و مقايسه روشهاي برآورد عمق لايه
سال : 1372


6عنوان : بررسي و مقايسه روشهاي برآورد تبخير وتعرق
سال : 1372


7عنوان : بررسي و كاربرد ارتفاع محل براي برآورد دماهاي
سال : 1372


8عنوان : بررسي عمق سفره آب و شوري خاك با اجتماعات دكتر صفائيان
سال : 1374


9عنوان : بررسي راههاي برآورد باران موثر در استان مازندران احمدي
سال : 1376


10عنوان : اثر فشرده شدن خاك روي مهندس فلاحتگر+
سال : 1376


11عنوان : بررسي و تعيين مناسب ترين فرمول برآورد احمدی 1
سال : 1377


طرحهاي پژوهشي مصوب در حال انجام داخل دانشگاه
1عنوان : احمدي ، ميرخالق ، ض و ,محمود اباذري. گزارش طرح تسطيح و زهكشي نهالستان كلوده . ارائه شده به سازمان جنگلها و مراتع استان مازندران.
سال : 1363


2عنوان : احمدي ، ميرخالق ،ض . . گزارش طرح زهكشي چپكرود قائمشهر. ارائه شده به جهااد سازندگي استان مازندران.
سال : 1364


3عنوان : احمدي ، ميرخالق ، ض . گزارش هاي آبياري و زهكشي طرح ملي ميانكاله. ارائه شده به جهاد سازندگي استان مازندران
سال : 1367


4عنوان : احمدي ، ميرخالق ، ض. گزارش طرح زهكشي زمين جديد دانشكده علوم كشاورزي . ارائه شده به دانشگاه مازندران.
سال : 1367


5عنوان : احمدي ، ميرخالق ،ض و عزت الله بابائي . گزارش طرح زهكشي زمين گاوداري مهدشت .ارائه شده به بنياد مستضعفان استان مازندران .
سال : 1368.


6عنوان : احمدي ، ميرخالق ، ض و عزت الله بابائي. گزارش طرح زهكشي شركت لاله باغ گنبد . ارائه شده به بنياد مستضعفان استان مازندران .
سال : 1370



ارائه مقاله و يا شرکت در کنفرانسها، همايشها، گنگره ها و سمينارهاي داخل کشور
1عنوان : 1-1حمدي ‏، ميرخالق، ض. مروري بر روش هاي كاهش تبخير و ميزان آب آبياري . خلاصه مقالات سمينار آبياري و كاهش تبخير. دانشكده كشاورزي دانشگاه كرمان. ص 9.
سال : 1368


2عنوان : -احمدي، ميرخالق ، ض . خطر افزايش شوري در اراضي ساحلي مازندران. خلاصه مقالات سمينار آبياري و كاهش تبخير. دانشكده كشاورزي دانشگاه كرمان. ص 15.
سال : 1369


3عنوان : 3 ا حمدي ، ميرخالق ،ض.. آلودكي آب ناشي از زهكشي اراضي كشاورزي و راه هاي كاهش آن. خلاصه مقالات سمپوزيوم ملي حفاظت كيفي منابع آب كشور. شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور. تهران. ص 9.
سال : 1370


4عنوان : -ا حمدي ، ميرخالق ،ض . برآورد ضريب زهكشي در اراضي زه دار نواحي مرطوب. خلاصه مقالات سمينار آبياري و كاهش تبخير. دانشكده كشاورزي دانشگاه كرمان.
سال : 1371


5عنوان : - شکری م ن صفاییان و م ضا حمدی . استراتژی مدیریت به منظور بهره برداری پایدار از مراتع اراضی شور آبگیر. چکیده مقالات سومین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع. ص 161.
سال : 1383 .


6عنوان : - مومنی ب. ، س. ح. گلمائی و م. ض. احمدی.. ارزیابی فنی وضعیت توزیع آب در شبکه آبیاری و زهکشی تجن دز سا ل زراعی 1382. مقالات چهارمین گارکاه فنی ارزیابی عملکرد سیستم های آبیاری و زهکشی. کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران. 28 آبان ماه. 157- 167.
سال : 1383


7عنوان : - مساعدی، ا.ف.، م.ض.، ا حمدی و ا.م.محمدرضاپور..برآورد حجم رسوبگذاری در مخزن سد وشمگیر به کمک منحنی های سنجه رسوب. مجموعه مقالات مدل ها و روش های اندازه کیری و برآورد فرسایش و رسوب. سومین همایش ملی فرسایش و رسوب . 6 تا 9 شهریور 1384. تهران. 684-687.
سال : 1384


8عنوان : - كفيل ، م. ، ح. اقضلي مهر، م. حسامي و م. ض. ا حمدي. . تخمين شيب پايدار در كانال هاي آبرفتي با استفاده از شبكه عصبي مصنوعي. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17الي 19 آبانماه 1384. 2055-2062.
سال : 1384


9عنوان : - مومني ، ب. ، س. ح. گلمايي ، ا. پورزند و م.ض. ا حمدي. . بررسي كارايي مديريت بهره برداري از شبكه آبياري و زهكشي سد گرگان با استفاده از يك روش جديد برنامه ريزي خطي (DEA ). مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 1355-1362.
سال : 1384


10عنوان : 10- جهانگير ، ع. ، م. راييني ، م.ضا حمدي و ا. اكبر پور. 1384. شبيه سازي فرايند بارش- روان آب با استفاده از شبكه عصبي مصنوعي در حوضه كارده. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 1415-1424.
سال : 1384


11عنوان : 11 - حيدر نژاد ، م. س. ح. گلمايي ، ا. مساعدي و م. ض .احمدي. 1384. بر آورد حجم رسوب در مخزن سد كرج به روش هيدرومتري و مقايسه آن با هيدرو گرافي. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 105-112.
سال : 1384


12عنوان : - حيدر نژاد، م. س. ح. گلمايي و م. ض. احمدي. 1384. روش هاي تغذيه مصنوعي و آناليز آن در تعدادي از رود خانه هاي حوضه قره سو. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 1961-1968 .
سال : 1384


13عنوان : 13 - يوسف وند ، ف. ، س. ح. گلمايي ، ه. قمر نيا ، م. ض. احمدي و ع.ع. وحيدي مجد. .1384 . اثر كلاسه بندي داده هاي رسوب بر اساس زمان اندازه گيري در برآورد بار معلق رودخانه ها. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 411-416.
سال : 1384


14عنوان : - مومني، ب ، ا. پورزند،م.ض. احمدي و س. ح. گلمايي. . ارزيابي عملكرد مديريت بهره برداري و نگهداري از شبكه آبياري سد گرگان با استفاده از روش هاي پوششي داد ه ها ( DEA ) . مجموعه مقا لات همايش ملي مديريت شبكه هاي آبياري و زهكشي. دانشگاه شهيد چمران اهواز. دانشكده مهندسي علوم آب. 12 الي 14 ارديبهشت 1385.
سال : 1384


15عنوان : - محمد صالحي ، پرويز. م. راييني ع. شكوهي و م. ض. احمدي. تدوين مدل رياضي – هيدروليكي – هيدرولوژيكي مبتني بر GIS براي شبيه سازي فرايند بار ش- روان آّب در حوضه امامه. مجموعه مقا لات همايش ملي مديريت شبكه هاي آبياري و زهكشي. دانشگاه شهيد چمران اهواز. دانشكده مهندسي علوم آب. 12 الي 14 ارديبهشت 1385
سال : 1385


16عنوان : 16- یوسفوند، ف. م.ض. احمدی ، ه. قمرنیا ،ح. گلمایی و ع.ع. وحیدی مجد. 1385. برآورد بار رسوب و تعیین ظرفیت برداشت شن و ماسه رودخانه رازآور. هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه. بهمن 1385. اهواز- دانشگاه شهید چمران.
سال : 1385


17عنوان : - ابراهیمی ، س. ح. گلمایی ، م.ض. احمدی،ف. نوروزی. 1385. مدل سازی ریاضی رسوب دهی رودخانه( مطالعه موردی: رودخانه نکا). هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه. بهمن 1385. اهواز- دانشگاه شهید چمران.
سال : 1385


18عنوان : - غفوری ، ز. ، س. ع. ایوب زاده، ش. س. ح. گلمایی و م.ض. احمدی. 1385. مدل ریاضی یک بعدی جریان ماندگار غیر یکنواخت روی بستر های آبرفتی با مقطع مرکب. هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه. بهمن 1385. اهواز- دانشگاه شهید چمران.
سال : 1385


19عنوان : - فتاحی، م، س. طوسی و م.ض. احمدی. 1385. تخمین میزان رسوب رودخانه نکا به کمک شبکه عصبی مصنوعی. هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه. بهمن 1385. اهواز- دانشگاه شهید چمران.
سال : 1385


20عنوان : - کفیل، م. و م. ض. احمدی. 1385. مقایسه دو روش شبکه عصبی مصنوعی و سری زمانی در پیش بینی میزان جریان رودخانه. دومین کنفرانس منابع آب ایران. دانشکده مهندسی عمران. دانشگاه صنعتی اصفهان. 3 و 4 بهمن ماه 1385 ، 9ص.
سال : 1385


21عنوان : - علی بخشی، ش. ،ر. فضل اولی و م.ض. احمدی . 1385. مدیریت سیلاب در حوضه های شهری با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری(مطالعه موردی: منطقه 22 تهران). دومین کنفرانس منابع آب ایران. دانشکده مهندسی عمران. دانشگاه صنعتی اصفهان. 3 و 4 بهمن ماه 1385 ، 9ص.
سال : 1385


22عنوان : - سلماني جلودارو ز. ، س. ح. گلمايي ، م.ض. احمدي ، و ع. رحماني فيروزجايي. 1386. تحليل جريان تراوش در زير پي سد با استفاده از روش اجزاي محدود. نهمين سمينار سراسري آبياري و كاهش تبخير. بهمن 1386. 11ص
سال : 1386


23عنوان : - حاجي ميرزايي، س. م. ، م.ض. احمدي ، س. ح. گلمايي. 1386. مقاومت هيدروليكي بلوكهاي بتني پيش ساخته در زمان احداث فراز بندها. نهمين سمينار سراسري آبياري و كاهش تبخير. بهمن 1386. 9 ص.
سال : 1386


24عنوان : - حاجي ميرزايي، س. م. ، م.ض. احمدي ، س. ح. گلمايي. 1386. تعيين انرزي جريان بر اثر احداث فرازبندها با بلوك هاي بتني پيش ساخته. نهمين سمينار سراسري آبياري و كاهش تبخير. بهمن 1386. 9 ص
سال : 1386


25عنوان : - حاجي ميرزايي، س. م. ، م.ض. احمدي ، س. ح. گلمايي. 1386. روش هاي مختلف اجراي فرازبند هايسنگي به همراه قطعا ت پيش ساخته. نهمين سمينار سراسري آبياري و كاهش تبخير. بهمن 1386. 8 ص.
سال : 1386


26عنوان : - حاتمي ،م. ، م.ض. احمدي ، س.ح. گلمايي و ف. ميرزايي. 1386. تهيه برنامه كامپيوتري طرح شيب شكن مايل مستطيلي به زبان وي‍زوال بيسيك. همايش علوم و مهندسي آبخيزداري- كرج- دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران – 1-2 اسفند 1386. 13ص.
سال : 1386


27عنوان : - بابايي ، اعظم ، س. ح. گلمايي، م.ض. احمدي و س. ابراهيمي. 1386. تخمين ضريب زبري مانينك در رودخانه ها با استفاده از روش هاي تجربي و مستقيم. همايش علوم و مهندسي آبخيزداري- كرج- دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران – 1-2 اسفند 1386. 10ص .
سال : 1386


28عنوان : .سلماني جلودار، ز. ، س. ح. گلمايي، م.ض. احمدي. و ع. ر. فيروزجايي. 1387. تعيين پروفيل سطح آزاد جريان آب از روي سرريز هاي اوجي با استفاده از روش اجزائ محدود.دومين كنفرانس ملي سد و نيرو گاه هاي برق آبي. ارديبهشت 1387. تهران. 10 ص.
سال : 1387


29عنوان : - امامي،س. ا. ، آزاده بطني، س. ح. گلمايي و م.ض. احمدي . 1387. بررسي مدل كامپيوتري GSTARS3 به منظور توزيع رسوب در مخازن سدها و مقايسه نتايج با روش هاي تجربي. دومين كنفرانس ملي سد و نيرو گاه هاي برق آبي. ارديبهشت 1387. تهران. 10 ص
سال : 1387


30عنوان : 30- خسروي نيا، احسان، س. ح. گلمايي و م.ض. احمدي . 1388. مديريت كيفي سيستم هاي رودخانه اي بوسيله مدل رياضي WASP7 . مطالعه موردي رودخانه كارون. پنجمين همايش ملي علوم و مهندسي آبخيزداري ايران(مديريت پايدار بلاياي طبيعي)دانشگاه عتوم كشاورزي و منابع ظبيعي گرگان – 2-3 ارديبهشت 1388. 10ص.
سال : 1388


31عنوان : - حصیرچیان،م. س. ح. گلمایی و م. ض. احمدی.1388. مقایسه عددی مدل های المان محدود و تفاضلات محدود در تحلیل ضریب اطمینان پایداری شیروانی ها . هشتمین . کنفرانس هیدرولیک ایران ، دانشگاه تهران. پردیس دانشکده های فنی24و 25 آذر ماه1388 ص ص61-57 .
سال : 1388


32عنوان : - حصیرچیان،م. س. ح. گلمایی و م. ض. احمدی. 1389 . 1389. تحلیل پایداری شیروانی سد های خاکی با هسته رسی و متقارن به روش المان محدود با استفاده از نرم افزار
سال : 1389


33عنوان : دومین سمینار ملی مسایل ژئوتکنیکی شبکه های آبیاری و زهکشی . موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، کرج. 23 اردیبهشت 1389. ص ص 538-529.
سال : 1389



ارائه مقاله و يا شرکت در کنفرانسها، همايشها، گنگره ها و سمينارهاي خارج از کشور
1عنوان : 1- Ahmadi, M. Z.Rise and Intrusion of Caspian Sea Water into Mazandaran Province Coastal Lands. Coastal Zone ’91. Proceedings of the Seventh Symposium on Coastal and Ocean Management. Long Beach. CA. USA. Vol. 3. 2369-2373.
سال : 1991


2عنوان : 2- Ahmadi, M. Z.1991. Unsteady State Soil Water Flow and Oxygen Diffusion in a Three-Layered Soil Column. XX General Assembly. IUGG. IAHS Program and Abstracts. P.78.



مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخل کشور
1عنوان : احمدي ، ميرخالق ،ض . زمستان 1374 . بررسي و مقايسه روش هاي برآورد تبخير و تعرق در استان مازندران. نيوار. مجله علمي و فني سازمان هواشناسي كشور. دوره جديد، شماره 28.: 55-40.


2عنوان : - فروزنده ، م ، م.ض احمدي و ر. تمرتاش . 1382 . بررسي غناي گونه اي در سه تيپ مختلف ژئو مورفولوژيك دشت گميشان. مجله منابع طبيعي ايران دانشگاه تهران.جلد 56 ، شماره 1 & 2. ص143-152


3عنوان : -حبیب نژاد ، م. ، م . ض . احمدی و ح . گنج خانلو . 1383. بررسی کارایی آبنمود واحد لحظه ای ژئومورفولوژیک و ژئومورفوکلیما تیک و آبنمود واحد گری در حوضه آبخیز معرف ناورود. مجله منابع طبیعی ایران . دانشگاه تهران. جلد 57 . شماره 3ص 379-390..


4عنوان : 4 –آشتیانی مقدم، ق ، م.ض. احمدی، م. خلقی و ن. صفاییان. 1382.مدل تغذیه مصنوعی دشت ناز ساری به منظور جلوگیری از پیشروی آب شور. پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر. سال اول . شماره 4. ص 48-58.


5عنوان : - حیدر نژاد، م. ، س. ح. گلمایی، ا. مساعدی و م.ض. احمدی. 1383. ارائه مدل بهینه برآورد رسوب در دو ایستکاه هیدرومتری( مطالعه موردی: ایستگاه های هیدرومتری ورودی و خروجی سد کرج). پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر. دانشگاه مازندران. سال دوم. شماره دوم. ص 54-67.


6عنوان : - زینی وند، ح. ، م. ض. احمدی و ع. تلوری. 1385.پهنه بندی سیل با بکارگیری نرم افزار HEC-RAS در دشت سیلابی سیلاخور بروجرد. مجله منابع طبیعی ایران. جلد 59 شماره 1 ، ص. 1-14 .



طرحهاي پژوهشي مصوب پايان يافته داخل دانشگاه
1عنوان : کمیته ملی آبیاری و زهکشی – نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی-احمدی
سال : 1367


2عنوان : برنامه ريزي آبياري مركبات در منطقه ساري احمدی+عبدی
سال : 1369


3عنوان : بررسي روشهاي مختلف كاشت برنج روي عملكرد - احمدي
سال : 1370


4عنوان : بررسي و بر آورد ضريب زهكشي در منطقه
سال : 1370


5عنوان : بررسي و مقايسه روشهاي برآورد عمق لايه
سال : 1372


6عنوان : بررسي و مقايسه روشهاي برآورد تبخير وتعرق
سال : 1372


7عنوان : بررسي و كاربرد ارتفاع محل براي برآورد دماهاي
سال : 1372


8عنوان : بررسي عمق سفره آب و شوري خاك با اجتماعات دكتر صفائيان
سال : 1374


9عنوان : بررسي راههاي برآورد باران موثر در استان مازندران احمدي
سال : 1376


10عنوان : اثر فشرده شدن خاك روي مهندس فلاحتگر+
سال : 1376


11عنوان : بررسي و تعيين مناسب ترين فرمول برآورد احمدی 1
سال : 1377


طرحهاي پژوهشي مصوب در حال انجام داخل دانشگاه
1عنوان : احمدي ، ميرخالق ، ض و ,محمود اباذري. گزارش طرح تسطيح و زهكشي نهالستان كلوده . ارائه شده به سازمان جنگلها و مراتع استان مازندران.
سال : 1363


2عنوان : احمدي ، ميرخالق ،ض . . گزارش طرح زهكشي چپكرود قائمشهر. ارائه شده به جهااد سازندگي استان مازندران.
سال : 1364


3عنوان : احمدي ، ميرخالق ، ض . گزارش هاي آبياري و زهكشي طرح ملي ميانكاله. ارائه شده به جهاد سازندگي استان مازندران
سال : 1367


4عنوان : احمدي ، ميرخالق ، ض. گزارش طرح زهكشي زمين جديد دانشكده علوم كشاورزي . ارائه شده به دانشگاه مازندران.
سال : 1367


5عنوان : احمدي ، ميرخالق ،ض و عزت الله بابائي . گزارش طرح زهكشي زمين گاوداري مهدشت .ارائه شده به بنياد مستضعفان استان مازندران .
سال : 1368.


6عنوان : احمدي ، ميرخالق ، ض و عزت الله بابائي. گزارش طرح زهكشي شركت لاله باغ گنبد . ارائه شده به بنياد مستضعفان استان مازندران .
سال : 1370



ارائه مقاله و يا شرکت در کنفرانسها، همايشها، گنگره ها و سمينارهاي داخل کشور
1عنوان : 1-1حمدي ‏، ميرخالق، ض. مروري بر روش هاي كاهش تبخير و ميزان آب آبياري . خلاصه مقالات سمينار آبياري و كاهش تبخير. دانشكده كشاورزي دانشگاه كرمان. ص 9.
سال : 1368


2عنوان : -احمدي، ميرخالق ، ض . خطر افزايش شوري در اراضي ساحلي مازندران. خلاصه مقالات سمينار آبياري و كاهش تبخير. دانشكده كشاورزي دانشگاه كرمان. ص 15.
سال : 1369


3عنوان : 3 ا حمدي ، ميرخالق ،ض.. آلودكي آب ناشي از زهكشي اراضي كشاورزي و راه هاي كاهش آن. خلاصه مقالات سمپوزيوم ملي حفاظت كيفي منابع آب كشور. شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور. تهران. ص 9.
سال : 1370


4عنوان : -ا حمدي ، ميرخالق ،ض . برآورد ضريب زهكشي در اراضي زه دار نواحي مرطوب. خلاصه مقالات سمينار آبياري و كاهش تبخير. دانشكده كشاورزي دانشگاه كرمان.
سال : 1371


5عنوان : - شکری م ن صفاییان و م ضا حمدی . استراتژی مدیریت به منظور بهره برداری پایدار از مراتع اراضی شور آبگیر. چکیده مقالات سومین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع. ص 161.
سال : 1383 .


6عنوان : - مومنی ب. ، س. ح. گلمائی و م. ض. احمدی.. ارزیابی فنی وضعیت توزیع آب در شبکه آبیاری و زهکشی تجن دز سا ل زراعی 1382. مقالات چهارمین گارکاه فنی ارزیابی عملکرد سیستم های آبیاری و زهکشی. کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران. 28 آبان ماه. 157- 167.
سال : 1383


7عنوان : - مساعدی، ا.ف.، م.ض.، ا حمدی و ا.م.محمدرضاپور..برآورد حجم رسوبگذاری در مخزن سد وشمگیر به کمک منحنی های سنجه رسوب. مجموعه مقالات مدل ها و روش های اندازه کیری و برآورد فرسایش و رسوب. سومین همایش ملی فرسایش و رسوب . 6 تا 9 شهریور 1384. تهران. 684-687.
سال : 1384


8عنوان : - كفيل ، م. ، ح. اقضلي مهر، م. حسامي و م. ض. ا حمدي. . تخمين شيب پايدار در كانال هاي آبرفتي با استفاده از شبكه عصبي مصنوعي. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17الي 19 آبانماه 1384. 2055-2062.
سال : 1384


9عنوان : - مومني ، ب. ، س. ح. گلمايي ، ا. پورزند و م.ض. ا حمدي. . بررسي كارايي مديريت بهره برداري از شبكه آبياري و زهكشي سد گرگان با استفاده از يك روش جديد برنامه ريزي خطي (DEA ). مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 1355-1362.
سال : 1384


10عنوان : 10- جهانگير ، ع. ، م. راييني ، م.ضا حمدي و ا. اكبر پور. 1384. شبيه سازي فرايند بارش- روان آب با استفاده از شبكه عصبي مصنوعي در حوضه كارده. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 1415-1424.
سال : 1384


11عنوان : 11 - حيدر نژاد ، م. س. ح. گلمايي ، ا. مساعدي و م. ض .احمدي. 1384. بر آورد حجم رسوب در مخزن سد كرج به روش هيدرومتري و مقايسه آن با هيدرو گرافي. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 105-112.
سال : 1384


12عنوان : - حيدر نژاد، م. س. ح. گلمايي و م. ض. احمدي. 1384. روش هاي تغذيه مصنوعي و آناليز آن در تعدادي از رود خانه هاي حوضه قره سو. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 1961-1968 .
سال : 1384


13عنوان : 13 - يوسف وند ، ف. ، س. ح. گلمايي ، ه. قمر نيا ، م. ض. احمدي و ع.ع. وحيدي مجد. .1384 . اثر كلاسه بندي داده هاي رسوب بر اساس زمان اندازه گيري در برآورد بار معلق رودخانه ها. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس هيدروليك ايران. 17 الي 19 آبانماه 1384. 411-416.
سال : 1384


14عنوان : - مومني، ب ، ا. پورزند،م.ض. احمدي و س. ح. گلمايي. . ارزيابي عملكرد مديريت بهره برداري و نگهداري از شبكه آبياري سد گرگان با استفاده از روش هاي پوششي داد ه ها ( DEA ) . مجموعه مقا لات همايش ملي مديريت شبكه هاي آبياري و زهكشي. دانشگاه شهيد چمران اهواز. دانشكده مهندسي علوم آب. 12 الي 14 ارديبهشت 1385.
سال : 1384


15عنوان : - محمد صالحي ، پرويز. م. راييني ع. شكوهي و م. ض. احمدي. تدوين مدل رياضي – هيدروليكي – هيدرولوژيكي مبتني بر GIS براي شبيه سازي فرايند بار ش- روان آّب در حوضه امامه. مجموعه مقا لات همايش ملي مديريت شبكه هاي آبياري و زهكشي. دانشگاه شهيد چمران اهواز. دانشكده مهندسي علوم آب. 12 الي 14 ارديبهشت 1385
سال : 1385


16عنوان : 16- یوسفوند، ف. م.ض. احمدی ، ه. قمرنیا ،ح. گلمایی و ع.ع. وحیدی مجد. 1385. برآورد بار رسوب و تعیین ظرفیت برداشت شن و ماسه رودخانه رازآور. هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه. بهمن 1385. اهواز- دانشگاه شهید چمران.
سال : 1385


17عنوان : - ابراهیمی ، س. ح. گلمایی ، م.ض. احمدی،ف. نوروزی. 1385. مدل سازی ریاضی رسوب دهی رودخانه( مطالعه موردی: رودخانه نکا). هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه. بهمن 1385. اهواز- دانشگاه شهید چمران.
سال : 1385


18عنوان : - غفوری ، ز. ، س. ع. ایوب زاده، ش. س. ح. گلمایی و م.ض. احمدی. 1385. مدل ریاضی یک بعدی جریان ماندگار غیر یکنواخت روی بستر های آبرفتی با مقطع مرکب. هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه. بهمن 1385. اهواز- دانشگاه شهید چمران.
سال : 1385


19عنوان : - فتاحی، م، س. طوسی و م.ض. احمدی. 1385. تخمین میزان رسوب رودخانه نکا به کمک شبکه عصبی مصنوعی. هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه. بهمن 1385. اهواز- دانشگاه شهید چمران.
سال : 1385


20عنوان : - کفیل، م. و م. ض. احمدی. 1385. مقایسه دو روش شبکه عصبی مصنوعی و سری زمانی در پیش بینی میزان جریان رودخانه. دومین کنفرانس منابع آب ایران. دانشکده مهندسی عمران. دانشگاه صنعتی اصفهان. 3 و 4 بهمن ماه 1385 ، 9ص.
سال : 1385


21عنوان : - علی بخشی، ش. ،ر. فضل اولی و م.ض. احمدی . 1385. مدیریت سیلاب در حوضه های شهری با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری(مطالعه موردی: منطقه 22 تهران). دومین کنفرانس منابع آب ایران. دانشکده مهندسی عمران. دانشگاه صنعتی اصفهان. 3 و 4 بهمن ماه 1385 ، 9ص.
سال : 1385


22عنوان : - سلماني جلودارو ز. ، س. ح. گلمايي ، م.ض. احمدي ، و ع. رحماني فيروزجايي. 1386. تحليل جريان تراوش در زير پي سد با استفاده از روش اجزاي محدود. نهمين سمينار سراسري آبياري و كاهش تبخير. بهمن 1386. 11ص
سال : 1386


23عنوان : - حاجي ميرزايي، س. م. ، م.ض. احمدي ، س. ح. گلمايي. 1386. مقاومت هيدروليكي بلوكهاي بتني پيش ساخته در زمان احداث فراز بندها. نهمين سمينار سراسري آبياري و كاهش تبخير. بهمن 1386. 9 ص.
سال : 1386


24عنوان : - حاجي ميرزايي، س. م. ، م.ض. احمدي ، س. ح. گلمايي. 1386. تعيين انرزي جريان بر اثر احداث فرازبندها با بلوك هاي بتني پيش ساخته. نهمين سمينار سراسري آبياري و كاهش تبخير. بهمن 1386. 9 ص
سال : 1386


25عنوان : - حاجي ميرزايي، س. م. ، م.ض. احمدي ، س. ح. گلمايي. 1386. روش هاي مختلف اجراي فرازبند هايسنگي به همراه قطعا ت پيش ساخته. نهمين سمينار سراسري آبياري و كاهش تبخير. بهمن 1386. 8 ص.
سال : 1386


26عنوان : - حاتمي ،م. ، م.ض. احمدي ، س.ح. گلمايي و ف. ميرزايي. 1386. تهيه برنامه كامپيوتري طرح شيب شكن مايل مستطيلي به زبان وي‍زوال بيسيك. همايش علوم و مهندسي آبخيزداري- كرج- دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران – 1-2 اسفند 1386. 13ص.
سال : 1386


27عنوان : - بابايي ، اعظم ، س. ح. گلمايي، م.ض. احمدي و س. ابراهيمي. 1386. تخمين ضريب زبري مانينك در رودخانه ها با استفاده از روش هاي تجربي و مستقيم. همايش علوم و مهندسي آبخيزداري- كرج- دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران – 1-2 اسفند 1386. 10ص .
سال : 1386


28عنوان : .سلماني جلودار، ز. ، س. ح. گلمايي، م.ض. احمدي. و ع. ر. فيروزجايي. 1387. تعيين پروفيل سطح آزاد جريان آب از روي سرريز هاي اوجي با استفاده از روش اجزائ محدود.دومين كنفرانس ملي سد و نيرو گاه هاي برق آبي. ارديبهشت 1387. تهران. 10 ص.
سال : 1387


29عنوان : - امامي،س. ا. ، آزاده بطني، س. ح. گلمايي و م.ض. احمدي . 1387. بررسي مدل كامپيوتري GSTARS3 به منظور توزيع رسوب در مخازن سدها و مقايسه نتايج با روش هاي تجربي. دومين كنفرانس ملي سد و نيرو گاه هاي برق آبي. ارديبهشت 1387. تهران. 10 ص
سال : 1387


30عنوان : 30- خسروي نيا، احسان، س. ح. گلمايي و م.ض. احمدي . 1388. مديريت كيفي سيستم هاي رودخانه اي بوسيله مدل رياضي WASP7 . مطالعه موردي رودخانه كارون. پنجمين همايش ملي علوم و مهندسي آبخيزداري ايران(مديريت پايدار بلاياي طبيعي)دانشگاه عتوم كشاورزي و منابع ظبيعي گرگان – 2-3 ارديبهشت 1388. 10ص.
سال : 1388


31عنوان : - حصیرچیان،م. س. ح. گلمایی و م. ض. احمدی.1388. مقایسه عددی مدل های المان محدود و تفاضلات محدود در تحلیل ضریب اطمینان پایداری شیروانی ها . هشتمین . کنفرانس هیدرولیک ایران ، دانشگاه تهران. پردیس دانشکده های فنی24و 25 آذر ماه1388 ص ص61-57 .
سال : 1388


32عنوان : - حصیرچیان،م. س. ح. گلمایی و م. ض. احمدی. 1389 . 1389. تحلیل پایداری شیروانی سد های خاکی با هسته رسی و متقارن به روش المان محدود با استفاده از نرم افزار
سال : 1389


33عنوان : دومین سمینار ملی مسایل ژئوتکنیکی شبکه های آبیاری و زهکشی . موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، کرج. 23 اردیبهشت 1389. ص ص 538-529.
سال : 1389



ارائه مقاله و يا شرکت در کنفرانسها، همايشها، گنگره ها و سمينارهاي خارج از کشور
1عنوان : 1- Ahmadi, M. Z.Rise and Intrusion of Caspian Sea Water into Mazandaran Province Coastal Lands. Coastal Zone ’91. Proceedings of the Seventh Symposium on Coastal and Ocean Management. Long Beach. CA. USA. Vol. 3. 2369-2373.
سال : 1991


2عنوان : 2- Ahmadi, M. Z.1991. Unsteady State Soil Water Flow and Oxygen Diffusion in a Three-Layered Soil Column. XX General Assembly. IUGG. IAHS Program and Abstracts. P.78.



مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخل کشور
1عنوان : احمدي ، ميرخالق ،ض . زمستان 1374 . بررسي و مقايسه روش هاي برآورد تبخير و تعرق در استان مازندران. نيوار. مجله علمي و فني سازمان هواشناسي كشور. دوره جديد، شماره 28.: 55-40.


2عنوان : - فروزنده ، م ، م.ض احمدي و ر. تمرتاش . 1382 . بررسي غناي گونه اي در سه تيپ مختلف ژئو مورفولوژيك دشت گميشان. مجله منابع طبيعي ايران دانشگاه تهران.جلد 56 ، شماره 1 & 2. ص143-152


3عنوان : -حبیب نژاد ، م. ، م . ض . احمدی و ح . گنج خانلو . 1383. بررسی کارایی آبنمود واحد لحظه ای ژئومورفولوژیک و ژئومورفوکلیما تیک و آبنمود واحد گری در حوضه آبخیز معرف ناورود. مجله منابع طبیعی ایران . دانشگاه تهران. جلد 57 . شماره 3ص 379-390..


4عنوان : 4 –آشتیانی مقدم، ق ، م.ض. احمدی، م. خلقی و ن. صفاییان. 1382.مدل تغذیه مصنوعی دشت ناز ساری به منظور جلوگیری از پیشروی آب شور. پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر. سال اول . شماره 4. ص 48-58.


5عنوان : - حیدر نژاد، م. ، س. ح. گلمایی، ا. مساعدی و م.ض. احمدی. 1383. ارائه مدل بهینه برآورد رسوب در دو ایستکاه هیدرومتری( مطالعه موردی: ایستگاه های هیدرومتری ورودی و خروجی سد کرج). پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر. دانشگاه مازندران. سال دوم. شماره دوم. ص 54-67.


6عنوان : - زینی وند، ح. ، م. ض. احمدی و ع. تلوری. 1385.پهنه بندی سیل با بکارگیری نرم افزار HEC-RAS در دشت سیلابی سیلاخور بروجرد. مجله منابع طبیعی ایران. جلد 59 شماره 1 ، ص. 1-14 .




 

anahidesayex

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان. بحث خوبی شروع کردین که نامداران رشته کشاورزی رو معرفی میکنین اما جای چند تا اسم که اعتبار رشته های خودشون در جهان هستند دیده نمیشه :
دکتر ناصر لطیفی دکتری زراعت استاد پایه30_ پدر دانه های روغنی جهان. بازنشسته دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. هیئت علمی بخش کشاورزی دانشگاه کالیفرنیا
دکتر کامران رهنما استاد گیاهپزشکی گرایش ویروس های گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان_ موفق به اولین کشت اندوفیت ها در شرایط آزمایشگاهی در جهان برای اولین بار
دکتر محمدیوسف ناصری استاد پایه30_ ایشون توی تهیه استاندارد و طبقه بندی اراضی برای بهره برداری و تهیه نقش خاکی جهان یکی از مسئولین مربوط بوده اند.
مهندس هوشنگ ریاضی پدر مرتع داری ایران_ همینقدر کافیه بدونیم که ایشان در صحرای سینای مصر با استاد هولچک سری استانداردهای لازم برای دیم کاری رو تهیه کردن.
دکتر عظیم قاسم نژاد استادیار بخش گیاهان دارویی دانشگاه گرگان: فارغ التحصیل دانشگاه گیسن آلمان و تکثیر گیاهان دارویی منتاتا و استویا از طریق قلمه برای اولین بار در جهان
دکتر کمال قاسمی بزدی و دکتر بهزاد قره یازی: تهیه اولین برنج و پنبه تراریخنه شده در جهان و ثبت به نام ایران
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دكتر ملكوتي برنده جايزه سال 2005 آكادمي علوم جهان سوم

چهره ماندگار 1387 [SUP][SUB]دكتر محمدجعفر ملكوتي رئيس موسسه تحقيقات خاك و آب كه از سوي آكادمي علوم جهان سوم برنده جايزه سال 2005 در شاخه علوم كشاورزي انتخاب شده بود اين جايزه را دريافت كرد.
به گزارش ايانا، دكتر محمدجعفر ملكوتي استاد ممتاز دانشگاه تربيت مدرس، متولد سال 1326، مدارك ليسانس و فوق ليسانس و دكتراي خود را به ترتيب از دانشگاههاي شهيد چمران (1349)، تهران (1353) و نبراسكاي امريكا (1356) با درجه عالي دريافت كرد. وي تا سال 1362 در دانشكده كشاورزي زنجان و از سال 1362 تاكنون در دانشگاه تربيت مدرس مشغول به تحقيق و تدريس است. در سال 1375 استاد ممتاز كشور شد و از سال 1375 با حفظ سمت، سرپرست موسسه تحقيقات خاك و آب و مشاور وزير كشاورزي در امور توليد و مصرف بهينه كودهاست.
وي در سال 1376 با عنايت به صرفه جويي بيش از 100 ميليون دلاري از محل كاهش مصرف كودهاي فسفاتي و همگاني كردن مصرف بهينه كود، موفق به دريافت نشان لياقت درجه سه در كار و توليد از رئيس جمهور شد.
در سال 1379 به لحاظ ارائه روش علمي – عملي براي پايين آوردن نسبت مولي اسيدفيتيك به روي (PA/ZN) در گندم و مصرف نان سبوس دار غني شده، موفق به دريافت جايزه رتبه اولي در رشته تغذيه و بهداشت از ششمين جشنواره تحقيقات پزشكي رازي شد و در سال 1381 لوح يادبود براي همگاني كردن مصرف بهينه كودها مخصوصا ريزمغذي ها كه نقش بسيار موثري در افزايش عملكرد، بهبود كيفيت و غني سازي محصولات كشاورزي دارند، از رئيس جمهور دريافت كرد.
در سالهاي 1382 و 1383 بنا به درخواست سازمان خواربار و كشاورزي (FAO) گزارش كاملي در مورد نقش روي (Zn) در افزايش توليدات كشاورزي و ارتقاء سطح سلامت دام و انسان و نيز وضعيت مصرف كود در كشور تهيه و ارائه كرد.
وي در بهمن ماه 1383 موفق به اخذ جايزه از هجدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي به خاطر اثبات كمبود ريزمغذيها به ويژه روي (Zn) در خاك، محصولات كشاورزي، دام و انسان شد.
دكتر ملكوتي تاكنون استاد راهنماي متجاوز از 90 پايان نامه كارشناسي ارشد و دكتري در رشته هاي مختلف كشاورزي به ويژه حاصلخيزي خاك و تغذيه گياهي بوده و بيش از 1000 عنوان مقاله علمي در مجلات داخلي – خارجي؛ كنفرانسهاي بين المللي – داخلي، كتاب و نشريه فني (تحقيقي – ترويجي) عمدتا با همكاري محققين موسسه تحقيقات خاك و آب و دانشجويان گروه خاكشناسي دانشگاه تربيت مدرس به چاپ رسانده است.
گفتني است اين آكادمي از سال 1977، به دانشمندان برتر جهان سوم در زمينه هاي فيزيك، شيمي، رياضيات، زيست شناسي، علوم كشاورزي، پزشكي و زمين شناسي جايزه مي دهد.
دكتر ملكوتي اولين دانشمند ايراني است كه موفق شده اين جايزه را در رشته علوم كشاورزي دريافت كند...[/SUB][/SUP]
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
۲۰ دانشمند برتر ایرانی در علوم کشاورزی معرفی شدند

۲۰ دانشمند برتر ایرانی در علوم کشاورزی معرفی شدند

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با معرفی ۲۰دانشمند برتر ایرانی در رشته علوم کشاورزی گفت: مقاله های تحقیقاتی این گروه در ۱۰۷ مجله معتبر کشور مصوب کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چاپ و منتشر می شود.
دکتر ˈجعفر مهرادˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: دانشمندان برتر رشته علوم کشاورزی شامل آن دسته از دانشمندان کشور است که مقالات تحقیقاتی خود را در ۱۰۷ مجله معتبر کشور مصوب کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چاپ و منتشر می کنند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: بر اساس تحلیل های استنادی صورت گرفته دکتر مهدی نصیری محلاتی اولین دانشمند برتر علوم کشاورزی در ISC است.

این شخصیت علمی در دانشگاه فردوسی مشهد به تدریس و تحقیق اشتغال دارد.
رتبه های دوم، سوم، چهارم و پنجم را دکتر محمدرضا بی همتا از دانشگاه تهران، دکتر علیرضا کوچکی از دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمد جعفری از دانشگاه تهران و دکتر حسین ارزانی از دانشگاه تهران در اختیار دارند.

به گفته وی، دکتر حسین آذرنیوند و دکتر حسن احمدی موفق به کسب رتبه های ششم و هفتم از دانشگاه تهران شده اند.

همچنین دکتر محمد جعفر ملکوتی با کسب رتبه ۸ افتخار بزرگی را برای دانشگاه تربیت مدرس به ارمغان آورده است. رتبه نهم به دکتر محمد مقدم از دانشگاه تبریز تعلق دارد.

دکتر علی نیکخواه و دکتر عبدالمجید لیاقت از اعضای هیات علمی و پژوهشگران برجسته دانشگاه تهران رتبه های ۱۰ و ۱۱ را از آن خود کرده اند.

رتبه های ۱۲، ۱۳، و ۱۴ به ترتیب به دکتر محمد حسن راشد محصل (دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر افشین سلطانی (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان) و دکتر پرویز رضوانی مقدم (دانشگاه فردوسی مشهد) تعلق دارد.

وی ادامه داد: دکتر بهمن یزدی صمدی و دکتر محمدرضا نقوی با کسب رتبه های ۱۵و ۱۶ وابسته به دانشگاه تهران، دکتر احمد نظامی با کسب رتبه ۱۷ از دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر داریوش مظاهری با رتبه ۱۸ از دانشگاه تهران و دکتر عزیزالله علیزاده و دکتر محمد کافی به ترتیب با رتبه های ۱۹ و ۲۰ از دانشگاه های تربیت مدرس و فردوسی مشهد بر اساس معیارهای ISC، برجسته ترین دانشمندان علوم کشاورزی شناخته شده اند.

مهراد گفت: از مجموع تعداد بی شماری از دانشگاه های کشور که از گذشته به تاسیس رشته کشاورزی به صورت دانشکده یا گروه علوم کشاورزی اقدام کرده اند، در بین ۲۰ دانشگاه معرفی شده، تنها شش دانشگاه در تولید علم در رشته کشاورزی بیش از سایر دانشگاه ها سهم داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران با ۱۰ دانشمند، دانشگاه فردوسی مشهد با ۶ دانشمند، دانشگاه تربیت مدرس با دو دانشمند و دانشگاه های تبریز و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هر کدام با یک دانشمند نسبت به سایر دانشگاه ها برجسته تر هستند.

سرپرست ISC گفت: معرفی دانشمندان برتر ISC در رشته علوم کشاورزی فقط مربوط به بخش فارسی مطالعات دانشمندان در دانشگاه های کشور است و مطالعات دانشمندان کشور به زبان انگلیسی و نشریات معتبر بین المللی در این معرفی مورد توجه نبوده است.
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروفسور محمد پسرک لی (ایرانی الاصل) استاد دانشگاه آریزونا آمریکا
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
احمد قهرمان

احمد قهرمان




خلاصه : احمد قهرمان درسال 1307 در شهر بابل و در خانواده اي متوسط به دنيا آمد. بعد از اخذ ديپلم راهي تهران شد و در كنكور علوم طبيعي شركت كرد و در سال 1333 در رشته طبيعي فارغ التحصيل شد. بعد از چند سال دبيري در دبيرستان هاي تهران وارد دانشگاه شد و درسال 1342 مقطع كارشناسي ارشد را به اتمام رسانيد و براي ادامه تحصيل به فرانسه رفت و وارد مركز گياه شناسي مونت پليه شد. و سه سال بعد در سال 1345 بعد از اخذ مدرك دكترا به ايران بازگشت و امروز بيش از نيم قرن است كه مشغول خدمت است. احمد قهرمان پژوهش ميداني را با مطالعات كتابخانه اي در زمينه كاري اش آميخته و حاصل پژوهشهاي وسيع و پر دامنه اش را در بيش از 40 كتاب جمع آوري كرده است وي موسس هر باريوم دانشگاه تهران است.كتاب"كورموفيت هاي ايران"تاليف، احمد قهرمان ، در دوره سيزدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.
احمد قهرمان در آبان ماه سال 1387 طي يك بيماري كوتاه مدت دار فاني را وداع گفتند.
گروه : علوم پايه
رشته : گياه شناسي
اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : دكتر قهرمان از دوران كودكي خود اينچنين ميگويد« من در پنجم تيرماه ۱۳۰۷ در شهرستان بابل و خانواده اي متوسط متولد شدم. پدرم كفاش بود و از اين طريق امرار معاش مي كرد. پنج برادر و دو خواهر در كنار پدر و مادر، محفل گرم خانواده ما را شكل داده بود. من دومين فرزند اين خانواده بودم. برادر بزرگ ترم از دنيا رفت و شانزده ساله بودم كه پدرم نيز دار فاني را وداع گفت و من از آن پس بار مسئوليت خانواده را عهده دار شدم. آن روزها سال پنجم متوسطه بودم. بيماري پدر و تعهدي كه بر دوش من سنگيني مي كرد، امكان حضور موفق در امتحانات مدرسه را از من گرفت و نخستين شكست را در زندگي تجربه كردم...
تحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر احمد قهرمان
ـ پايان تحصيلات متوسطه دربابل
ـ ادامه تحصيل در دانشكده علوم دانشگاه تهران۱۳۲۹
ـ فارغ التحصيل رشته طبيعي از دانشكده علوم
ـ ادامه تحصيل در دانشكده علوم تا مقطع فوق ليسانس ۱۳۴۲
ـ رفتن به فرانسه براي ادامه تحصيل
ـ تحصيل در مركز گياه شناسي «مونت پليه» تا مقطع دكترا
ـ دريافت دكتراي گياه شناسي
داراي تحصيلات عالي در رشته زيست شناسي و گياه شناسي ، متخصص در مسائل مربوط به فلور، پوشش گياهي و جامعه شناسي گياهان ايران مي باشد.
خاطرات و وقايع تحصيل : اخذ دكتري در رشته زيست شناسي گياهي از وقايع مهم زندگي علمي دكتر احمد قهرمان بوده است.
فعاليتهاي ضمن تحصيل : پس از فارغ التحصيلي دكتر احمد قهرمان در سال 1333 در رشته طبيعي چهار يا پنج سال پس از آن، دبير دبيرستانها تهران بوده است دبيرستان هايي مانند خرد، شرف، علميه، دارالفنون، نوباوگان و ...
مسئوليت كتابخانه ملي شهر در زمان تحصيل به او واگذار شد همچنين در ضمن تحصيل تدريس خصوصي و گاهي نقاشي و تبديل عكسهاي سياه و سفيد به رنگي را هم انجام مي داد.
استادان و مربيان : از استادان به نام دكتر قهرمان ميتوان پروفسور احمد پارسا را گفت كه بيش از 60 سال از عمر خود را به تحقيق و تفحص درباره طبيعت ايران پرداخت و در سن 90 سالگي در حالي كه به سرزمين و اثارش عشق ميورزيد با طبيعت و هر آنچه داشت وداع كرد
زمان و علت فوت : احمد قهرمان در آبان ماه سال 1387 طي يك بيماري كوتاه مدت دار فاني را وداع گفتند.
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر احمد قهرمان عضو هئيت علمي ، استاد گروه زيست شناسي دانشكده علوم دانشگاه تهران و عضوجامعه گياهشناسان ايران مي باشد.
فعاليتهاي آموزشي : استاد دكتر احمد قهرمان به عنوان عضو هئيت علمي گروه زيست شناسي دانشگاه تهران. وي در اواخر سال 1338 به عنوان دبير وارد دانشگاه شدند . سالهاست كه به تدريس اكولوژي گياهي و زيست شناسي گياهي و نيز راهنمايي 12 پايان نامه دكتر و45 پايان نامه كارشناسي ارشد مي پردازد.
مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : از ديگر كارهاي احمد قهرمان ايجاد « هرباريوم» و محيط آزمايشگاهي پژوهش در دانشكده علوم دانشگاه تهران است كه دانشجويان بسياري در آنجا مشغول تحقيق و پژوهش مي باشد.
ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : استاد دكتر احمد قهرمان در كنار تدريس به مطالعه، تحقيق و تاليف اثاري پيرامون گياهشناسي، تاكزونومي، جامعه شناسي گياهي مي پردازد.
دكتر احمد قهرمان ميگويد: «اكنون نيز بيشتر اوقاتم را صرف تحقيق و پژوهش مي كنم. بيشتر در خارج از تهران، در طبيعت هستم و عكس هاي مورد نياز را نيز خودم مي گيرم، يعني تمام عكس هاي موجود در كتاب هايم اصلي هستند. به همين دليل آثارم در دنيا شناخته شده است.»
شاگردان : از افتخارات دكتر احمد قهرمان مي توان به موارد زير اشاره كرد:
دريافت مدال طلاي انيشتين و جايزه سازمان يونسكو
جايزه يك جشنواره خوارزمي
انتخاب به عنوان چهره ماندگار
آرا و گرايشهاي خاص : استاد دكتر احمد قهرمان از جمله متخصصين زيست شناسي است كه به زيست شناسي گياهي از جمله اكولوژي گياهي و جامعه شناسي گياهان علاقمند است و داراي آثار و تحقيقات ارزنده اي دراين زمينه مي باشد.
دكتر قهرمان درباره تنوع گونه هاي گياهي در ايران مي گويد :«وسعت ايران حدود ۱ميليون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ كيلومترمربع است ؛ با اين حال نزديك به يك ميليون كيلومتر تا يك ميليون و ۲۰۰ هزار كيلومتر اراضي آن خشك و بياباني است و حدود ۴۰۰هزار كيلومتر به نسبت پوشش خوبي دارد. اين برابر است با پوشش گياهي تمام كشور هاي آلمان ، فرانسه ، لوكزامبورگ و سوئيس . بنابراين ما از نظر پوشش گياهي ممكن است فقير باشيم، ولي از نظر تنوع گياهي بسيار غني هستيم. ما نزديك به هشت هزار گونه گياهي در ايران داريم كه مطابق با تمام قاره اروپا و دو برابر اروپاي مركزي است. در نيمكره شمالي، پنج ناحيه گياهي وجود دارد كه در ايران به يكديگر مي رسند. به همين دليل ما تنوع گياهي بسيار غني اي داريم . تقريباً ۲هزار وپانصد گياه «انديميك»، يعني گياهاني كه فقط در ايران وجود دارند و در اين بين بيش از هزار گونه ، نادر است. اگر ما روزي بتوانيم از اين موهبت الهي و طبيعي استفاده معقول كنيم درآمدي بيش از درآمد نفت عايدمان خواهد شد. »
جوائز و نشانها : از افتخارات دكتر قهرمان ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
ـ دريافت مدال طلاي انيشتين و جايزه سازمان يونسكو
- جايزه يك جشنواره خوارزمي
ـ انتخاب به عنوان چهره ماندگار
- انتخاب كتاب"كورموفيت هاي ايران"تاليف، احمد قهرمان ، در دوره سيزدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال
چگونگي عرضه آثار : دكتر قهرمان بعد از بازگشت به ايران به تدريس در دانشگاه با سمت استادياري، سپس دانشياري و بعد استادي پرداخت وي در كارنامه خود بيش از نيم قرن آموزش گياه شناسي در دانشگاههاي ايران و تاليف بيش از 40 عنوان كتاب در حوزه هاي تخصصي گياه شناسي را دارا مي باشد كه از آن جمله ميتوان به تهيه فلور رنگي ايران اشاره كرد كه يكي از پروژه هاي بزرگ عكاسي ايران است و شامل عكس هايي است كه در سا ل هاي طولاني از سوي مؤلف و در رويشگاه هاي طبيعي اين گياهان عكسبرداري شده يا مي شود. نخستين شماره اين مجموعه در سال ۱۹۷۸ به صورت تمام رنگي منتشر شد. هر شماره مربوط به ۲۵۰ گونه گياهي است و از هر گونه چندين عكس وجود دارد. تا سال ۲۰۰۳ بيست و چهار مجلد از اين مجموعه منتشر شده و انتشار آن كماكان ادامه دارد.« منظور ما از فلور خود گياه با تمام مشخصات و جزئياتش است.





آثار :
1 اكولوژي گياهي
2 تاكزونومي
3 تطبيق نامهاي كهن گياهان دارويي به نامهاي علمي
ويژگي اثر : كتاب يك جلد
4 تنوع زيستي گونه هاي گياهي ايران
ويژگي اثر : كتاب (كتاب سال يونسكو)
5 تهيه فلور رنگي ايران
ويژگي اثر : كتاب به سه زبان انگليسي ، فرانسه و فارسي(كار تأليف فلور ايران با امكانات آن زمان، كاري بسيار بزرگ و سخت بود، اما دكتر پارسا، آن را با صبر و حوصله و تحمل مشقت هاي بسيار به پايان رساند. تأليف اين فلور در حالي انجام شد كه فلور بسياري از كشورهاي ما را خارجي ها مي نوشتند. حتي پيش از آن نيز، اتريشي ها و آلماني ها، فلور ايران را جمع آوري مي كردند. پروفسور پارسا براي انجام اين كار، تمامي گياهان و رستني هاي ايران را جمع آوري و كدگذاري كرد و نخستين مرحله پژوهشي خود را پس از اخذ دكتراي گياه شناسي و بازگشت به ايران به جمع آوري نمونه هاي گياهي زادگاهش «تفرش» اختصاص داد و پس از آن، نمونه هاي ديگر نقاط ايران را نيز جمع آوري كرد اما متأسفانه به دلايلي«هرباريوم» پروفسور پارسا كه اغلب حاوي همه گياهان مذكور در فلور ايران بود - از جمله، نزديك به ??? گونه جديدي كه وي از ايران براي فلور دنيا تشخيص داده و به نام خود او بود و نمونه نخست آنها در مورد گياه شناسي «كيو» لندن هنوز به عنوان «تايپ» وجود دارد ـ از بين رفت. احمد پارسا در نامه اي كه به احمد قهرمان نوشته، آورده است: «... من از سرنوشت موزه تاريخ طبيعي خودم بسيار ناراحتم. آن كلكسيون معظم زمين شناسي (فسيل و سنگ) و جانورشناسي و گياه شناسي چه شد؟ من از هر نمونه گياهان ايراني، يكي يا چند تا داشتم كه در «كيو» به دقت نامگذاري كرده بودم. گويا سرنوشت همه كلكسيون ها را به دست و عهده چند نفر بي اطلاع و مغرض داده بودند.»(?) پروفسور دكتر احمدپارسا دردوم خرداد سال ???? در كاليفرنيا درگذشت. اما احمد قهرمان راه استاد خويش را بدرستي پيش برده و به دست يافته هاي فراواني نيز رسيده است، از آن جمله است كارگرداني و اجراي يكي از بزرگترين پروژه هاي عكاسي ايران ؛كه بخشي از فلور رنگي ايران است و شامل عكس هايي است كه در سا ل هاي طولاني از سوي مؤلف و در رويشگاه هاي طبيعي اين گياهان عكسبرداري شده يا مي شود. نخستين شماره اين مجموعه در سال ???? به صورت تمام رنگي منتشر شد. هر شماره مربوط به ??? گونه گياهي است و از هر گونه چندين عكس وجود دارد. تا سال ???? بيست و چهار مجلد از اين مجموعه منتشر شده و انتشار آن كماكان ادامه دارد.« منظور ما از فلور خود گياه با تمام مشخصات و جزئياتش است. به طوري كه وقتي كسي شكل گياه را مي بيند، تمام شرح را هم اگر نخواند، به گياه آشنايي پيدا مي كند، ولي رده بندي هاي فيروژنتيك به صورت مولكول است، ما روي اين كاري نكرده ايم. فلورهايي كه در دنيا هست، كليد مورفولوژيك است. اگر قرار باشد يك گياه را خرد كنيم و در مولكول بريزيم ديگر چيزي نمي ماند. فلور در حد گونه و زير گونه است و پايين تر از آن نمي آيد. پايين تر از آن را بايد مولكولي كار كنيم »اين يكي از ارزنده ترين خدمات احمد قهرمان به گياه شناسي ايران بود. او درباره انگيزه شكل گيري طرح فلور مي گويد: «در زمان تدريس در دانشگاه ، متوجه شدم كه دانشجويان مشكلاتي در فهم موضوع دارند. توصيفاتي كه در مورد يك گياه داده مي شود، تا ديده نشود، در ذهن جاي نمي گيرد و ما در آن زمان به عكس گياهان دسترسي نداشتيم. همان موقع، اسلايدهاي رنگي از گياهان تهيه كردم. كاري كه در آن موقع ( حدود سال ????) نادر بود. حدود ??هزار اسلايد تهيه كردم، ولي اين هم كار ساز نبود چون وقت زيادي براي پيدا كردن گياه مي گرفت و اگر كسي هم مي خواست از آنها كپي برداري كند، گران تمام مي شد. بعد تصميم گرفتم كه شكل هر گياه را نقاشي كنم چون در نقاشي هم دستي دارم، ولي از اين كار هم منصرف شدم، چون اروپاييان از مدت ها قبل اين كار را شروع كرده بودند و از ما خيلي جلوتر بودند. براي همين تصميم گرفتم يك فلور با عكس تهيه كنم. با كمك چند تن از دوستان عكس هايي تهيه كرديم كه در هر يك، جزييات هر گياه از قبيل صفات جنس و صفات گونه نشان داده شده بود. و براي هر يك كدهايي مربوط به خانواده، گونه و جنس به طور جداگانه در نظر گرفتيم تا دسترسي به آنها آسان باشد. اين كدها راهنماي ما هستند هر وقت به طبيعت مي رويم، كار نداريم كه مال كدام گونه است. در آن زمان چون كامپيوتر نبود، كد بندي كار خيلي مشكلي بود؛ ولي ارزش داشت . ما از ?هزارگونه گياهي ايران، حدود ?هزار گونه را به صورت فلور داريم و اين كار بسيار عظيمي بود و در دنيا ما را به واسطه همين فلور مي شناسند)
6 جامعه شناسي گياهي
7 كورموفيت هاي ايران
ويژگي اثر : اين كتاب در دوره سيزدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و برگزيده شده است.از تأليف هاي مهم قهرمان بايد از كتاب كورموفيت هاي ايران يا سيستماتيك گياهي ياد كرد. گياه شناسي يكي از علوم قديمي است كه سابقه آن به دوران كهن و عتيق مي رسد. اين دانش كه در گذشته علمي ساده بود و در مواردي فقط به شناخت معدودي از گياهان و نحوه استفاده از آنها خلاصه مي شد، در صد سال اخير بويژه در دهه هاي آخر آن بسط و توسعه بسيار يافت و به حكم ضرورت و نياز و همراه با پيشرفت ساير علوم و تكميل وسايل و ابزار پژوهش به رشته ها و زمينه هاي مختلف تقسيم شده و اهميت غيرقابل انكاري در كشاورزي و رشته هاي مختلف آن، در داروسازي و درمان، در شناخت و توان محيط زيست، در اكولوژي (بوم شناسي) و بالاخره در بهره گيري بيشتر و معقول از محيط و بهسازي آن پيدا كرده است. شناخت علمي گياهان در هر يك از اين زمينه ها، چه از نظر پژوهش و چه به لحاظ كاربرد، اهميت بنيادي و كليدي حاصل كرده است. براي شناخت بهتر گياهان، دانش سيستماتيك يا تاكسونومي كه روش رده بندي گياهان در آن بر پايه اختصاصات و صفات ثابت و اصلي و مشترك آنها قرار دارد، به ما امكان مي دهد تا طبق قاعده و نظم معيني به طور دقيق گياهان را بشناسيم. اين كتاب هم نگرشي تازه به مسائل سيستماتيك گياهي و آموزش آن دارد. كتاب قهرمان در پنج بخش با عنوان هاي اصول و روش هاي رده بندي، شاخه خزه اي ها و صفات شاخه اي آنها، شاخه نهانزادان آوندي، زيرشاخه بازدانگان و زيرشاخه نهاندانگان تنظيم شد. كه هر بخش البته از چندين فصل تشكيل شده است. در مقدمه كتاب آمده است كه براي آنكه كتاب كورموفيت هاي ايران در سطوح آموزشي و پژوهشي نيز مورد استفاده قرار گيرد و استفاده از آن طيف گسترده تري داشته باشد، مطالب كلي سيستماتيك با تمام نظرات و مسائل آن از شاخه بريوئيت ها تا آخرين تيره گياهان گلدار را در بر گرفته است و در ضمن گياهان ايران نيز در هر تيره در جاي خود به طور مستقل ذكر شده اند.علم گياه شناسي امروزه كاربرد وسيعي در بسياري از رشته هاي علمي نظير كشاورزي، دامپروري، پزشكي و داروسازي پيدا كرده است. بنابراين تدوين كتابهاي درسي پايه براي دانشجويان و ساير علاقه¬مندان اين رشته ها، فوق العاده مورد نياز است. كورموفيت هاي ايران، نگرشي تازه است بر مسائل سيستماتيك گياهي و آموزش آن. با توجه به اينكه در ده? اخير، كتابهاي درسي مربوط به رده بندي گياهان معدود بوده است، اين كتاب مرجعي مفيد و آموزنده در طيف وسيعي از مراحل آموزشي است. كوشش مؤلف در جمع آوري مطالب، استفاده از شكلهاي مناسب براي سهولت يادگيري و فهم مطالب از امتيازات خاص كتاب محسوب مي شود و در تهيه مطالب و عناوين اين كتاب از مراجع بسياري بهره گرفته شده كه فهرست آن در كتابنام? هر جلد آمده است
8 گياه شناسي (پوشش گياهي ، اكولوژي ، گياهان و فلورستيك ايران)



منابع :
1http://www.ghatreh.com/news/2548567.html2http://www.iran-newspaper.com/1385/850825/html/horizon.htm3تهراني زاده، محسن، شرح حال تخصصي استادان و دانشياران كشور، ج1، تهران: دفتر شوراي جذب نخبگان، 1373،صص6-335




 

Similar threads

بالا