مشاهیر کشاورزی ایران

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
با سلام

از اونجایی که این تالار یکی از بهترین های تالار کشاورزی در فروم های ایرانی هست به نظرم باید یک نوع ارتباط بین دانشجویان،پژوهشگران و علاقه مندان با منابع علمی در دسترس داشته باشیم.


ساده تر بگم: هدف از این تاپیک شناساندن کسانی هست که ما کتاباشونو خوندیم... یا تالیف بوده یا ترجمه.. فقط دوست دارم ایرانی باشند.

اگر در قید حیات هستند که خدا حفظشون کنه و اگر هم به رحمت خدا رفتند که خدا بیامرزتشون روحشون شاد:gol:


اگر میشه آدرس ایمیل یا آدرس پستی از این عزیزان هم دارید بگید تا این تاپیک بشه مرجع .....

نکته 1 :

لطفا فقط در صورتی آدرس و شماره تلفن و یا آدرس ایمیل درج شود که در اینترنت و به صورت رسمی موجود باشد :gol:

نکته 2 :

برای هر محقق و شناسایی آن فقط یک پست کافیست (یعنی هر مشاهیر فقط یک پست) :gol:

با تشکر


 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
احمد پارسا

احمد پارسا

از اونجایی که من علاقه خاصی به ایشون دارم اول از ایشون شروع میکنم.

خدا بیامرزتشون :gol: رو حشون شاد :gol:
ایشون به پدر گیاهشناسی ایران نیز معروفند :gol:

احمد پارسا (۲۰ تیر ۱۲۸۶ - ۲ خرداد ۱۳۷۶) گیاه‌شناس ایرانی بود.
او در تراران تفرش دیده به جهان گشود. پس از دریافت دکترای گیاه‌شناسی از فرانسه و بازگشت به ایران در نخستین مرحلهٔ پژوهشی خود به جمع آوری نمونه‌های گیاهی تفرش پرداخت و پس از آن، نمونه‌های دیگر نقاط ایران را نیز گردآوری کرد.
او در فاصلهٔ سال‌های ۲۹-۱۳۲۱ شمسی نخستین فلور مستقل ایران را به نام «فلور دولیران» به زبان فرانسهوزارت فرهنگ آن زمان منتشر شد. تألیف این فلور در حالی انجام شد که فلور بسیاری از کشورهای هم جوار ایران را خارجی‌ها می‌نوشتند. وی زمانی به این امر پرداخت که نه در دانشگاه تهران و نه در هیچ کجای ایران کتابخانهٔ تخصصی و یا امکانات پژوهشی برای این کار نبود. او برای انجام این کار می‌بایست کلیهٔ گیاهان و رستنی‌های ایران را جمع آوری و کد گذاری کند. تألیف کرد که در ۵ جلد و بیش از ۷۰۰۰ صفحه توسط
قدرت‌الله پارسا می‌گوید: «خوب به یاد دارم در سال ۱۳۲۷ که من دورهٔ دبیرستان را میگذراندم، تابستان‌ها ایشان به تفرش می‌آمد و در باغ مسکونی تابستانی سرگرم نمونه برداری و تحقیق از گیاهان کوه‌های تفرش می‌شد و روزانه بیش از ۱۰ ساعت به نوشتن کتاب‌های گیاه‌شناسی می‌پرداخت و مرتبا نوشته‌های آماده شده را جهت چاپ کتاب‌های فلور ایران که به زبان فرانسه می‌نوشت، به تهران و وزارت فرهنگ آن زمان می‌فرستاد».
وی علاوه بر این پژوهش به بررسی فلور کشورهای دیگر نیز پرداخت و سپس نمونه‌های منحصر به فردی از فلور ایران را ضمن تحقیقات خود بررسی کرد که بعدها در ۵ جلد، متمم فلور مذکور شدند. دکتر احمد پارسا در اواخر عمر خود مجددا فلور گیاهی ایران را تجدید نظر کرد و پس از آن نسخهٔ جدیدی از آن را به زبان انگلیسی و با کمک دکتر زین العابدین ملکی تهیه کرد که چاپ آن در ۱۱ جلد پیش بسنی شده‌است.

 

پیوست ها

  • AhmadParsa.jpg
    AhmadParsa.jpg
    20.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

جوان، محمود

دكتر محمود جوان در سال 1320 در شيراز متولد شد .ايشان پس از اخذ مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد رشته آب و خاك به ترتيب از دانگشاه هاي شيراز و بيروت(دانشگاه آمريكايي) ،در سال 1356 نيز به اخذ درجه دكترا در رشته مهندسي آبياري و زهكشي از دانشكده مهندسي دانشگاه ايالتي يوتا،‌ نائل آمد.وي از 1343 تا كنون در دانشگاه شيراز به خدمت اشتغال داشته و در حال حاضر عضو هيات علمي همان دانشگاه است. كتاب "طرح، آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي" تاليف محمود جوان ، در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.گروه : كشاورزيرشته : آبياريگرايش : آبياري و زهكشيتحصيلات رسمي و حرفه اي : محمود جوان پس از گذارندن تحصيلات ابتدايي و متوسطه وارد دانشگاه شد و در سال 1343 درجه ليسانس در رشته آب و خاك را از دانشگاه شيراز دريافت داشت و در سال 1349 نيز به درجه فوق ليسانس از دانشگاه آمريكايي بيروت دست يافت. در سال 1356 نيز به اخذ درجه دكترا در رشته مهندسي آبياري و زهكشي از دانشكده مهندسي دانشگاه ايالتي يوتا،‌ نائل آمد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : محمود جوان از 1343 تا كنون در دانشگاه شيراز به خدمت اشتغال داشته و در حال حاضر عضو هيات علمي همان دانشگاه است.جوائز و نشانها : كتاب "طرح، آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي" تاليف محمود جوان ، در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.چگونگي عرضه آثار : از محمود جوان چند مقاله به زبان‌هاي انگليسي و فارسي در نشريات معتبر علمي داخلي و خارجي به چاپ رسيده است. آثار : طرح، آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي ويژگي اثر : تاليف،اين كتاب در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و برگزيده شده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ندیم، محمدعلی

ندیم، محمدعلی

دكترمحمدعلي نديم متولد 1326 ش تهران داراي دكتراي رشته آبياري و كشاورزي عضويت هيئت علمي دانشگاه ساليسبوري با درجه دانشيار باشد. وي داراي تحقيقات وآثار پيرامون آبياري تركيبي زيرزمين و سطحي به شيوه كيبوتن است.گروه : كشاورزيرشته : آبياريتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكترمحمدعلي نديم داراي كارشناسي رشته كشاورزي از دانشگاه تهران كارشناسي ارشد رشته كشاورزي از دانشگاه تهران دكتراي رشته آبياري از دانشگاه امريكايي بيروت ميباشدخاطرات و وقايع تحصيل : مطالعه و تحصيل ،و پژوهش در رشته آبياري و اخذ مدرك دكتراي در آن رشته از مقاطع مهم و تعيين كننده در زندگي علمي دكترمحمدعلي نديم بوده است.فعاليتهاي ضمن تحصيل : دكترمحمدعلي نديم د ر كنار تحصيل به مطالعه پژوهش و تدوين كتبي در حوزه هاي تخصصي مورد علاقه خود مي پرداخت.وقايع ميانسالي : دكترمحمدعلي نديم پس از اخذ مدرك دكتري در رشته كشاورزي به عضويت هيئت علمي گروه آبياري در دانشكده كشاورزي دردانشگاه ساليسبوري در آمد وي هم اكنون با سمت دانشيار در آنجا مشغول به خدمت است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكترمحمدعلي نديم عضوهيئت علمي و دانشيار گروه آبياري در دانشكده كشاورزي در دانشگاه ساليسبوري است.فعاليتهاي آموزشي : دكترمحمدعلي نديم سالهاست كه به عنوان عضو هيئت علمي گروه گياه پزشكي در دانشكده كشاورزي ساليسبوري به تدريس دروس تخصصي رشته آبياري مي پردازد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكترمحمدعلي نديم در كنار تدريس به مطالعه تحقيق و تاليف آثاري پيرامون تخصصي ،پژوهشي و عميق مي پردازد.آرا و گرايشهاي خاص : دكترمحمدعلي نديم از جمله آب شناساني است كه تحقيقات و پژوهشهاي علمي و عميق وسيعي درباره آبياري تركيبي زير زمين و سطحي به شيوه كيبوتن دارد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
میرلطیفی، احمد

میرلطیفی، احمد

میرلطیفی، احمد
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر احمد ميرلطيفي متولد 1322ش داراي دكتراي رشته آبياري و عضو هئيت علمي دانشگاه تبر يز با درجة دانشيار مي باشد. وي داراي تحقيقات و آثاري پيرامون هيدرولوژي آبهاي زير زميني و محيطهاي تخلخلي مي باشد. وي داراي تحقيقات و آثاري پيرامون هيدرولوژي آبهاي زيرزميني، محيطهاي تخلخلي مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : آبياريگرايش : ژيولوژي ديناميكتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر احمدميرلطيفي داراي كارشناسي رشته كشاورزي از دانشگاه كاليفرنيا كارشناسي ارشد رشته كشاورزي از دانشگاه كاليفرنيا و دكتري رشته آبياري از دانشگاه يوتا مي باشد.خاطرات و وقايع تحصيل : انجام مطالعه و تحصيل در رشته آبياري و اخذ مدرك دكتراي آن رشته از مقاطع مهم و تعيين كننده در زندگي دكتر احمدميرلطيفي بوده است.فعاليتهاي ضمن تحصيل : دكتر احمدميرلطيفي در كنار تحصيل به مطالعه پژوهش و تدوين كتبي در حوزه هاي تخصصي مورد علاقه خود مي پرداخت.وقايع ميانسالي : دكتر احمدميرلطيفي پس از اخذ مدرك دكتري در رشته آبياري به عضويت هئيت علمي گروه آبياري در دانشكده كشاورزي در دانشگاه تبريز در آمد. وي هم اكنون با سمت دانشيار در انجا مشغول به انجام خدمت است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر احمد ميرلطيفي عضو هئيت علمي و دانشيار گروه آبياري در دانشكده كشاورزي در دانشگاه تبريز است.فعاليتهاي آموزشي : دكتر احمد ميرلطيفي سالهاست كه به عنوان عضو هئيت علمي گروه آبياري در دانشگاه تبريز به تدريس دروس تخصصي رشته آبياري مي پردازد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر احمد ميرلطيفي در كنار تدريس به مطالعه، تحقيق و تاليف آثاري پيرامون حوزه هاي علمي مورد علاقه خود مشغول است.آرا و گرايشهاي خاص : دكتر احمد ميرلطيفي از جمله آب شناساني سالهاست كه پژوهشها و تلاشهاي علمي وسيعي در بارة هيدرولوژي آبهاي زيرزميني و محيطهاي تخلخلي انجام داده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بهزاد، محید
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر مجيد بهزاد در سال 1326 در شهرستان بروجرد بدنيا آمد. وي پس از اخذ ديپلم طبيعي در سال 1347 تحصيلات خود را در دوره كارشناسي دانشكده كشاورزي ملاثاني دانشگاه جندي شاپور اهواز(شهيدچمران) ادامه داد و در سال 1351در رشته كشاورزي فارغ التحصيل شد.او براي تكميل معلومات دانشگاهي به امريكا عزيمت كرد و در سال 1359 موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد رشته مهندسي زراعي و زيست از دانشگاه كاروليناي شمالي آمريكا شد. وي به تحصيل تا اين سطح اكتفا نكرد و در سال 1375 موفق به اخذ مدرك دكتري رشته ابياري و زهكشي از دانشگاه تربيت مدرس شد.ايشان در سال 1381 به درجه دانشياري نائل آمد . ودر حال حاظر دانشيار گروه آبياري و زهكشي دانشكده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيدچمران اهواز مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : آبياريگرايش : آبياري و زهكشيتحصيلات رسمي و حرفه اي : مجيد بهزاد دوره هاي ابتدايي و متوسطه را در رشته طبيعي در بروجرد گذراند. پس از اخذ ديپلم طبيعي در سال 1347 تحصيلات خود را در دوره كارشناسي دانشكده كشاورزي ملاثاني دانشگاه جندي شاپور اهواز(شهيدچمران) آغاز و در سال 1351در رشته كشاورزي گرايش " آب و خاك " فارغ التحصيل شد.. در سال 1357 از طرف دانشگاه اهواز براي ادامه تحصيل به دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي امريكا اعزام و در سال 1359 پس از اتمام دوره كارشناسي ارشد در رشته " مهندسي زراعي و زيست" به كشور مراجعه كرد.در سال 1369 از طرف دانشگاه شهيدچمران اهواز براي ادامه تحصيل در دوره دكتراي آبياري و زهكشي در دانشگاه تربيت مدرس تهران مأمور به تحصيل شد و در سال 1375 پس از اتمام دوره مذكور به عنوان استاديار در گروه آبياري مجتمع عالي آموزشي ملاثاني كار خود را ادامه دادند. خلاصه اي از تحصيلات رسمي همراه با سال اخذ مدرك به قرار زير است: كارشناسي مهندسي كشاورزي آب وخاك ،دانشگاه شهيد چمران اهواز 1/1/1351 كارشناسي ارشد مهندسي كشاورزي آب،دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي 1/1/1359 دكترا آبياري و زهكشي آبياري و زهكشي، دانشگاه تربيت مدرس 1/1/1375 عنوان رساله دكترا: مطالعه اثر محيط خيس شده بر نفوذ آب در جويچه‌ها همسر و فرزندان : تعداد فرزندان: 3 فرزند (2 پسر و 1 دختر)وقايع ميانسالي : مجيد بهزاد در سال 1353در گروه آبياري مجتمع عالي آموزشي رامين(ملاثاني) به عنوان كارشناس آزمايشگاه آبياري استخدام شد و كار خود را شروع كرد. در سال 1357 از طرف دانشگاه اهواز براي ادامه تحصيل به دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي امريكا اعزام و در سال 1359 پس از اتمام دوره كارشناسي ارشد در رشته " مهندسي زراعي و زيست" به كشور مراجعه و كار خود را به عنوان مربي در گروه آبياري مجتمع عالي آموزشي ملاثاني ادامه داد.وي در طول دوران جنگ تحميلي علاوه بر وظايف آموزشي و پژوهشي در سمتهاي مختلف اجرايي و مديريتي با دانشكده هاي كشاورزي اهوازو ملاثاني همكاري نمود. در سال 1369 از طرف دانشگاه شهيدچمران اهواز براي ادامه تحصيل در دوره دكتراي آبياري و زهكشي در دانشگاه تربيت مدرس تهران مأمور به تحصيل شد و در سال 1375 پس از اتمام دوره مذكور به عنوان استاديار در گروه آبياري مجتمع عالي آموزشي ملاثاني كار خود را ادامه داد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سوابق اجرايي: 1- معاونت مجتمع عالي آموزشي و پژوهشي كشاورزي، تاريخ شروع 26/10/60 لغايت 3/12/60 2- رئيس دانشكده كشاورزي، تاريخ شروع 3/12/60 لغايت 28/2/62 3- عضو كميته ترفيعات دانشگاه شهيدچمران، تاريخ شروع 15/12/60 لغايت ــ 4- عضو كميته برنامه ريزي آموزش عالي دانشگاه شهيدچمران، تاريخ شروع 22/2/61 لغايت ــ 5- رئيس مجتمع عالي آموزشي و پژوهشي كشاورزي رامين، تاريخ شروع 28/2/62 لغايت 1/10/64 6- قائم مقام رياست دانشگاه شهيدچمران، تاريخ شروع 20/11/64 لغايت 12/7/65 7- معاونت مجتمع عالي آموزشي و پژوهشي كشاورزي رامين، تاريخ شروع 3/8/66 لغايت 3/12/66 8- رئيس دانشكده كشاورزي، تاريخ شروع 3/12/66 لغايت 24/5/69 9- عضو كميته تأليف و ترجمه، تاريخ شروع 6/9/74 لغايت 1/6/76 10- مسئول احياي اراضي مجتمع رامين، تاريخ شروع 12/2/76 لغايت ــ 11- مشاور طرح مزرعه آزمايشي شمال شرق اهواز، تاريخ شروع 16/2/76 لغايت 15/2/77 12- مشاور عالي طرح فضاي سبز كمربند شرق اهواز، تاريخ شروع 3/4/76 لغايت 3/9/76 13- رئيس پژوهشكده رامين، تاريخ شروع 1/6/76 لغايت 14/10/79 14- دبير كميته تأليف و ترجمه، تاريخ شروع 1/6/76 لغايت 14/10/79 15- عضو كميته تخصصي كشاورزي هيأت مميزه دانشگاه، تاريخ شروع 21/12/76 لغايت 21/12/79 16- مدير گروه آبياري و زهكشي – دانشكده مهندسي علوم آب، تاريخ شروع 28/1/84 لغايت 8/3/86 17- عضو كميسيون تخصصي گروه كشاورزي هيأت مميزه دانشگاه، تاريخ شروع 8/11/84 لغايت 29/3/86 18- عضو شوراي نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان خوزستان 1381 لغايت - 1385 19- عضو هيأت مميزه دانشگاه شهيد چمران – تاريخ شروع 14/1/85 لغايت 29/3/86 20- مسئول كميته منطقه اي آبياري و زهكشي خوزستان از 28/1/85 لغايت ــ 21- عضو گروه كارشناسان خبره اتاق فكر سازمان جهاد كشاورزي خوزستان از 1/8/85 لغايت ــ 22- عضو كميته فني و تخصصي آبياري و زهكشي تحقيقات سازمان اب و برق خوزستان از 1/4/85 لغايت ــ 23- معاون آموزشي دانشكده مهندسي علوم آب شروع 7/4/86 لغايت ــ 24- همكاري در مطالعات و طراحي و مشاور عالي تعدادي از مهندسين مشاور استان خوزستان از سال 1370 تاكنون 25- همكاري با دفتر فني شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي استان خوزستان از سال 1372 تاكنون 26- طراحي و ارزيابي آبگيرهاي دوقلو پيش ساخته براي استفاده در مزارع شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان، در حال حاضر از اين آبگيرها در تعداد ديگري از طرحهاي استان نيز استفاده مي شود. 27-دانشيار گروه آبياري و زهكشي دانشكده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيدچمران اهواز از سال 1381 تا كنون فعاليتهاي آموزشي : دروس تدريس شده توسط دكتر بهزاد به قرار زير است: ليست دروس تدريس شده: 1-دوره كارشناسي: - آبياري عمومي - رابطه آب و خاك و گياه - طراحي سيستم هاي آبياري - پمپ و ايستگاه هاي پمپاژ 2-كارشناسي ارشد: - آبياري تحت فشار - رابطه آب و خاك و گياه تكميلي - فيزيك خاك تكميلي - طراحي شبكه هاي آبياري و زهكشي 3-دكترا: - مديريت آب در مزرعه - ارزيابي شبكه هاي آبياري و زهكشي - هيدروليك آبياري سطحي چگونگي عرضه آثار : تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمي: 13 مورد تعداد مقالات ارائه شده در كنفرانسها: 25 مورد تعداد طرح هاي تحقيقاتي :7 مورد تعداد راهنمايي پايان‌نامه‌هاي كارشناسي‌ارشد: 18 مورد عضويت در كميته‌هاي علمي سمينارها
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
شیرمحمدی، محمد
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر محمدشيرمحمدي متولد 1322 .ش داراي دكتراي رشته آبياري و عضو هئيت علمي دانشگاه جورج تايلور با درجه دانشيار مي باشد. وي داراي تحقيقات و آثاري پيرامون طراحي بسته كانالهاي مزارع وسيع مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : آبياريتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر محمدشيرمحمدي داراي كارشناسي رشته كشاورزي ازدانشگاه كاليفرنيا كارشناسي ارشد رشته كشاورزي از دانشگاه كاليفرنيا ودكتري رشته آبياري از دانشگاه يوتا مي باشد.خاطرات و وقايع تحصيل : انجام مطالعه و تحصيل دررشته آبياري و اخذ مدرك دكتراي آن رشته از مقاطع مهم و تعيين كننده در زندگي علمي دكتر محمدشيرمحمدي بوده است.فعاليتهاي ضمن تحصيل : دكتر محمدشيرمحمدي در كنار تحصيل به مطالعه، پژوهش و تدوين كتبي در حوزه هاي تخصصي مورد علاقه خود مي پرداخت.وقايع ميانسالي : دكتر محمد شيرمحمدي پس از اخذ مدرك دكتري در رشته به عضويت هئيت علمي گروه آبياري دردانشكده كشاورزي دردانشگاه جورج تايلور در آمد. وي هم اكنون با سمت دانشيار در آنجا مشغول به انجام خدمت است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر محمدشيرمحمدي عضو هئيت علمي و دانشيار گروه آبياري دانشكده كشاورزي در دانشگاه جورج تايلور است.فعاليتهاي آموزشي : دكتر محمدشيرمحمدي سالهاست كه به عنوان عض هيئ علمي گروه كشاورزي در دانشگاه جورج تايلور به تدريس دروس تخصصي رشته آبياري مي پردازد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر محمدشيرمحمدي دركنار تدريس به مطالعه، تحقيق و تاليف اثاري پيرامون حوزه هاي علمي مورد علاقه خود مشغول است.آرا و گرايشهاي خاص : دكتر محمد شير محمدي از جمله آب شناساني است كه پژوهشها و تلاشهاي علمي وسيعي درباره‌ طراحي بستر كانالهاي آبياري مزارع وسيع كشت و صنعت انجام داده شده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
علیزاده، امین
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر امين عليزاده در مرداد ماه سال 1322در روستاي سيوكي از توابع تربت حيدريه و در يك خانواده روستائي متولد گرديد . و داراي دكتري رشته آبياري از دانشگاه كاليفرنيا است. نامبرده هم اكنون عضو هيئت علمي و استاد دانشگاه فردوسي مشهد مي باشد..گروه : كشاورزيرشته : آبياريخاطرات کودکي : امين عليزاده در كودكي و قبل از سن 2سالگي پدرش را از دست داد و تحت سرپرستي و تربيت مادر قرار گرفت با آغاز به كار دبستان حباب در اين روستا كه با همت و هزينه خود اهالي روستا تأسيس گرديده بود تحصيلات ابتدائي را در مدرسه چهار كلاسه روستاي سيوكي كه فقط از يك اتاق تشكيل شده بود آغاز كرداوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : دكتر امين عليزاده در مرداد ماه سال 1322در روستاي سيوكي از توابع تربت حيدريه و در يك خانواده روستائي متولد گرديدتحصيلات رسمي و حرفه اي : امين عليزاده با آغاز به كار دبستان حباب در اين روستا كه با همت و هزينه خود اهالي روستا تأسيس گرديده بود تحصيلات ابتدائي را در مدرسه چهار كلاسه روستاي سيوكي كه فقط از يك اتاق تشكيل شده بود آغاز كرد سال هاي پنجم و ششم دبستان و سال هاي اول دوره دبيرستان را به ترتيب در دبستان گل(علي تمدن) و دبيرستان هاي قطب و رازي در شهرستان تربت حيدريه گذراند براي گرفتن ديپلم رياضي در دبيرستان شاهرضاي مشهد ثبت نام نمود و در سال 1341بعنوان دانش آموز ممتاز ازاين دبيرستان فارغ التحصيل گرديد آشنائي با محيط روستا و زراعت و مسائل و مشكلاتي كه گريبانگير روستا نشينان است و بخصوص علاقه به مسائلي كه آب و كم آبي و خشكسالي براي آنان فراهم ميكند باعث شد تا براي تحصيلات عالي و تخصص خود دانشگاه تهران و رشته تحصيلي مهندسي آب را انتخاب كند وي در سال 1345با كسب عنوان رتبه اولي از دانشكده كشاورزي كرج دررشته آبياري و آباداني فارغ التحصيل و موفق به اخذ درجه فوق ليسانس از دانشگاه تهران گرديد پس از انجام خدمت نظام وظيفه بعنوان سپاهي ترويج در روستاهاي سبزوار بابورس دولت براي ادامه تحصيل به آمريكا اعزام گرديد او دردانشگاه كاليفرنيا مشغول به تحصيل شد و موفق به اخذ درجات كارشناسي ارشد در رشته مهندسي آبياري ،درجه كارشناسي ارشد در رشته محيط زيست و درجه دكتري دررشته منابع آب گرديد .وقايع ميانسالي : امين عليزادهپس از آنكه مدتي را به تدريس و تحقيق در آمريكا گذراند براي ادامه خدمت به ايران مراجعت و از سال 1353دردانشگاه فردوسي مشهد بعنوان عضو هيات علمي مشغول به كار و بتدريج موفق به كسب مرتبه هاي علمي استادياري ، دانشياري و استادي گرديد.ايشان عضو فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي بوده و در شاخه آبياري فرهنگستان به انجام وظايف مشغول است .مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : امين عليزاده عضو هئيت علمي و دانشيارگروه آبياري در دانشكده كشاورزي در دانشگاه فردوسي مشهد است. از مسئوليتهاي اجرايي و پستهاي مديريت ايشان مي توان به چند مورد زير اشاره كرد: مدير گروه آبياري دانشگاه فردوسي مشهد از 1370 تا 1375 مدير گروه آبياري دانشگاه فردوسي مشهد 1375 مدير گروه آبياري دانشگاه فردوسي مشهد 1377 تا 1380 دكتر عليزاده در حال حاضر علاوه براستادي دانشگاه فردوسي بعنوان رئيس هيات مديره انجمن علمي آبياري و زهكشي ايران و سردبير مجلات علمي – پژوهشي علوم وصنايع كشاورزي (ويژه خاك و آب) و مجله آبياري و زهكشي ايران و نيز عضويت در هيات تحريريه چند مجله علمي ديگر وشوراي مركزي نظام مهندسي كشاورزي كشور و استان خراسان فعاليت دارندفعاليتهاي آموزشي : عنوان دروس تدريس شده توسط امين عليزاده سيوكي : فيزيك خاك رابطه آب وخاك وگياه تكميلي آبياري سطحيآزمايشگاه جنين شناسي طراحي سيستمهاي آبياري آبهاي زيرزميني مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : دكتر عليزاده در ابتداي خدمت در دانشگاه فردوسي اقدام به راه اندازي و تأسيس دانشكده كشاورزي در دانشگاه مشهد نمود كه اين دانشكده درحال حاضر بعنوان يكي از معتبرترين دانشكده هاي كشاورزي كشور مطرح بوده و در 9رشته علمي كشاورزي به آموز ش دانشجويان در سطوح كارشناسي ، كارشناسي ارشد و دكتري مي پردازدجوائز و نشانها : دكتر علي زاده داريا چندين تاليف مي باشد كه تعدادي از اين كتاب ها مانند كتاب رابطه آب و خاك و گياه بعنوان كتاب برتر درسي كشور ، كتاب طراحي سيستم هاي آبياري بعنوان كتاب برتر جشنواره مهندسي آب كشور ، كتاب هاي فيزيك خاك و زهكشي جديد بعنوان كتاب هاي منتخب بيست وسومين و بيست و چهارمين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي و كتاب هوا و اقليم شناسي بعنوان كتاب برتر در جشنواره فردوسي انتخاب شده اند. دكتر عليزاده بعنوان برگزيده جشنواره مهندسي آب كشور وپيشكسوت نمونه آب نيز تعيين شده اند. چگونگي عرضه آثار : دكتر عليزاده بعنوان استاد راهنمادردانشگاه مشهد و ساير ودانشگاههاي كشور پايان نامه تحصيلي دانشجويان زيادي را در سطوح كارشناسي ارشد و دكتري راهنمائي نمود و تابحال ده ها دانشجو زير نظر ايشان در اين مقاطع تحصيلي فارغ التحصيل شده اند . وي 29جلد كتاب را در زمينه هاي آب شناسي(هيدرولوژي)، طراحي سيستم هاي آبياري ، روابط آّب وخاك و گياه، فيزيك خاك و ساير علوم مرتبط تأليف و تدوين كرده كه بعضاً بيش از 23بار تجديد چاپ شده و اكثر آنها در حال حاضر بعنوان كتاب درسي و مرجع مورد استفاده دانشجويان سراسر كشور مي باشد. علاوه بر تاليف كتب متعدد دكتر عليزاده تا بحال بيش از يكصد مقاله علمي – پژوهشي را در مجلات معتبر داخلي و خارجي منتشر نموده است طرح هاي پژوهشي زيادي توسط ايشان به اجرا در آمده كه علاوه بر انتخاب تعدادي از آنها در جشنواره هاي مختلف اغلب آنها كاربردي و توسط دستگاههاي اجرائي و مهندسان مشاورطرح هاي آب و كشاورزي مورد استفاده قرارمي گيرد كه از جمله آنها مي توان به سند آبياري ايران اشاره كرد كه در28جلد تدوين و در حال حاضر بعنوان مبنا وسند توزيع عادلانه آب بين كشاورزان در وزارتخانه هاي كشاورزي و نيرو استفاده مي شود نتايج اين كار تحت عنوان نياز آبياري گياهان در ايران بصورت كتاب و لوح فشرده در اختيار علاقمندان و متخصصان نيز قرارگرفته است طرحهاي تحقيقاتي پايان يافته توسط امين عليزاده سيوكي: - تعيين غلظتهاي تحريكي وسمي عنصركروم(rc) دررشدوتوليدمحصول از سال 1374 تا 1377 - تهيه يك سيستم رايانه اي آ موزشي جهت استفاده دربرنامه ها در سال 1369 ________________________________________ آثار : آيا مي توان خشكسالي را پش بيني و با آن مقابله كرد ويژگي اثر : فصلنامه علمي ترويجي خشكي و خشكسالي كشاورزي2 اثرات تغيير اقليم بر افزايش مصرف آب كشاورزي در دشت مشهد ويژگي اثر : فصلنامه تحقيقات جغرافيائي (علمي - پژوهشي)3 تاثير آبياري با فاضلاب بر عملكرد و كيفيت كاهو و برخي ويژگي هاي خاكپ ويژگي اثر : مجله علوم و فنون كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه صنعتي اصفهان -4 تاثير آبياري با فاضلاب تصفيه شده خانگي بر عملكرد و كيفيت گوجه فرنگي ويژگي اثر : مقاله -مجله علمي - پژوهشي علوم و صنايع كشاورزي -با همكاري غلامحسين حق نيا5 تاثير دو روش آبياري باراني و جويچه اي بر عملكرد و كيفيت پنبه وارمين ويژگي اثر : مجله علوم و صنايع كشاورزي -با همكاري عليرضا استارايي عبدالرضا باقري6 خشكسالي و ضرورت مديريت در مصرف آب ويژگي اثر : فصلنامه علمي ترويجي خشكي و خشكسالي كشاورزي7 خشكسالي و مساله تخصيص آب بين مصارف شرب و كشاورزي ويژگي اثر : فصلنامه علمي ترويجي خشكي و خشكسالي كشاورزي8 مقايسه عملكرد و كيفيت گوجه فرنگي در دو روش آبياري قطره اي و جويچه اي ويژگي اثر : مجله علوم و فنون كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه صنعتي اصفهان -با همكاري حق نيا
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
جواهری، پرهام
( ملیت: ایرانی قرن:14)
مهندس پرهام جواهري در سال 1321 در شيراز متولد شد .ايشان داراي مدرك كارشناسي ارشد آبياري مي باشد.و در حال حاضر عضو هيات علمي سازمان تحقيقات كشاورزي و عضو شوراي عالي كميته ملي آبياري و زهكشي مي‌‌باشند. كتاب "طرح آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي" تاليف پرهام جواهري ، در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.گروه : كشاورزيرشته : آبياريگرايش : آبياري و زهكشيتحصيلات رسمي و حرفه اي : پرهام جواهري بعد از گذراندن تحصيلات ابتدايي و متوسطه در رشته آبياري از دانشگاه شيراز موفق به دريافت درجه فوق‌ليسانس گرديد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : پرهام جواهري در حال حاضر عضو هيات علمي سازمان تحقيقات كشاورزي و عضو شوراي عالي كميته ملي آبياري و زهكشي مي‌‌باشد.جوائز و نشانها : كتاب "طرح آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي" تاليف پرهام جواهري ، در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد. ________________________________________ آثار : آبياري و شوري ـ يك بررسي جهاني ويژگي اثر : ترجمه2 طرح آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي ويژگي اثر : تاليف،اين كتاب در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و برگزيده شده است.آشنايي با كتاب:«طرح، آناليز و اجراي سازه‌هاي توريسنگي»: اين كتاب كه توسط چهارتن از اساتيد دانشكدة مهندسي دانشگاه شيراز تأليف شده براي شناسايي نوعي از سازه‌هاست كه براي منظورهاي مختلف بكار گرفته مي‌شوند. از مشخصه اين نوع سازه‌ها ارزاني و كاربرد بسيار ساده آنها مي‌باشد. اين نوع سازه ها از ديرباز در ايران شناسايي شده و مورد استفاده در بند‌ها و سواحل رودخانه‌ها بوده‌اند. كتاب حاضر ارائه دهنده اصول علمي طراحي و روشهاي اجرائي براي اين سازه‌هاست و داراي يازده فصل است و در آن مطالب و مباحث مورد نياز در ارتباط با مسائل سازه‌هاي توريسنگي، از قبيل آشنايي با مسائل آب و خاك در ايران، كاربرد اين نوع سازه‌ها در حفاظت رودخانه‌ها، آب خيزها و سواحل بطور كامل مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار گرفته و در خاتمه نيز فصلي به مسائل پژوهشي در رابطه با اين نوع سازه‌ها اختصاص داده شده است. هر يك از مؤلفين كتاب: در يكي از شاخه‌هاي مهندسي عمران صاحب نظرند و همكاري جمعي آنها موجب شده كه كتاب حاضر شكل گيرد. نو بودن مطلب، دقت در گردآوري و تنظيم مطالب و بالاخره نثر شيواي فارسي از امتيازات آن محسوب مي‌شود 3 گزارش تحقيقاتي «آبياري كوزه‌اي» گزارش تحقيقاتي «شناسايي مسائل شوري در جنوب ايران» گزارش تحقيقاتي «غلظت زه آب اوليه محيط‌هاي متخلل»
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مرید، عباس
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر سعيد مريد در سال 1340 در شهر مريد بدنيا آمد. ايشان داراي مدرك دكتري رشته منابع آب مديريت از انستيتو تكنولوژي هند، دهلي از سال 1380 است. وي هم اكنون عضو هيئت علمي و دانشيار دانشگاه تربيت مدرس مي باشد. گروه : كشاورزيرشته : ساختمانهاي آبيگرايش : منابع آب مديريتتحصيلات رسمي و حرفه اي : تحصيلات رسمي دكتر مريد به ترتيب زير است: كارشناسي- تهران- آبياري- 1365 كارشناسي ارشد- تربيت مدرس هيدرولوژي- 1369 دكتري- انستيتو تكنولوژي هند، دهلي- منابع آب مديريت- 1380 همسر و فرزندان : دكتر سعيد مريد متاهل است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : مشاغل و سمتهاي مورد تصدي دكتر سعيد مريد به شرح زير است: - كارشناس ارشد منابع آب، واحد مطالعات جهادسازندگي‌استان تهران، از سال 1360 - مديرعامل، مهندسين مشاور آبخاك تهران، از سال 1370 - عضو هيئت علمي(مربي)، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، از سال 1373 - عضو هيئت علمي(استاديار)، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، از سال 1380 - مدير گروه منابع آب پژوهشكده مهندسي منابع آب, دانشگاه تربيت مدرس، 1382 - عضو هيئت علمي(دانشيار)، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، از سال 1384 عضويت در مجامع علمي : - عضو انجمن منابع آب ايران - عضو هيئت تحريريه مجله علمي پژوهشي تحقيقات فني و مهندسي - عضو انجمن بين المللي علوم هيدرولوژي - عضو كميته تحقياقات منابع آب وزارت نيرو - عضو كميته راهبردي طرح بين المللي چالش آب و غذا (وزارت جهاد كشاورزي) آرا و گرايشهاي خاص : زمينه‎ها و علائق تحقيقاتي دكتر سعيد مريد به قرار زري است: - خشكسالي و جنبه هاي مختلف آن - مدلهاي جامع سيستمهاي منابع آبي - پيش بيني سيل - سيستم اطلاعات جغرافيائي و سنجش دور - هيدرولوژي برف جوائز و نشانها : - بهترين مقاله در بخش كشاورزي در سالهاي 1373تا 1375 ، اتنتخاب شده توسط شوري پژوهشهاي علمي كشور. - عضو هيئت علمي برتر دانشگاه تربيت مدرس در سال 1380 - عضو هيئت علمي برتر دانشگاه تربيت مدرس در سال 1384 - عضو هيئت علمي برتر دانشگاه تربيت مدرس در سال 1385 چگونگي عرضه آثار : - تعداد مقالات علمي چاپ شده : 23 مقاله - تعداد مقالات ارائه شده در مجامع علمي: 18 مقاله - تعداد طرحهاي تحقيقاتي انجام شده و در دست اقدام: 14 طرح
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

علوی، احمد
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر سيداحمد علوي در سال 1326 در قم ديده به جهان گشود.وي پس از اخذ مدرك كشاورزي از دانشگاه تهران ، تحصيلات تكميل خود را در انگلستان دنبال كرد و موفق شد تا مقطع دكتري پيش رود و دكتري رشته ميكروبيولوژي را از دانشگاه لندن (در سال 1360) اخذ نمايد. وي پس از مراجعت به ايران به عضويت هيئت علمي دانشگاه تهران در آمد كه كماكان ادامه دارد. كتاب"كنترل بيولوژيكي عوامل بيماري زاي گياهي خاكزاد"ترجمه ،سيد احمد علوي(يكي از مترجمين)، در دوره شانزدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.گروه : كشاورزيرشته : بيماري شناسي گياهيگرايش : ميكروبيولوژيتحصيلات رسمي و حرفه اي : سيد احمد علوي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در قم به انجام رساند. درسال 1340 به دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران راه يافت و در سال 1344 موفق به اخذ مهندسي كشاورزي در رشتۀ گياه پزشكي شد.در سال 1355 براي ادامه تحصيل عازم انگلستان شد. ابتدا به مدت يك سال در كالج بين‌المللي زبان انگليسي مدرك FCE و CPE و RSA (سطوح 2 و 3) را اخذ كرد و آنگاه در دانشگاه لندن تحصيل در رشتۀ تخصصي خود را پي گرفت.نامبرده در سال 1360 موفق به دريافت درجه دكتراي ميكروبيولوژي شد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سيد احمد علوي پس از دريافت درجه دكتراي ميكروبيولوژي از دانشگاه لندن انگلستان ، به ايران بازگشت. وي به عنوان عضو هيأت علمي مؤسسه تحقيقات آفات و بيماريهاي گياهي تهران مشغول خدمت شد كه كماكان ادامه دارد. از سال 1367 تاكنون مشاور وزير كشاورزي و سرپرست دفتر روابط بين الملل و از سال 1374 نيز سرويراستار و دبيراجرايي دايرةالمعارف جامع علوم كشاورزي است. ضمناً مسؤوليتهاي علمي و پژوهشي ديگري را نيز در اين سالها عهده دار بوده است.جوائز و نشانها : كتاب"كنترل بيولوژيكي عوامل بيماري زاي گياهي خاكزاد"ترجمه ،سيد احمد علوي(يكي از مترجمين)، در دوره شانزدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.چگونگي عرضه آثار : دكتر علوي مقالات علمي و تحقيقاتي زيادي در زمينۀ بيماريهاي گياهي در مجلات علمي داخلي و خارجي منتشر كرده است ________________________________________ آثار : بررسي آثار ترجمه شده اسلامي خشخاش كنترل بيولوژيكي عوامل بيماري زاي گياهي خاكزاد ويژگي اثر : ترجمه،(يكي از مترجمان).اين كتاب در دوره شانزدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و برگزيده شده است. آشنايي با كتاب: «كنترل بيولوژيكي عوامل بيماري زاي گياهي خاكزاد»: كنترل بيولوژيكي عوامل بيماري زاي گياهي خاكزاد/ دي هورن باي؛ترجم? احمد علوي و علي آهون منش .- تهران: نشر آموزش كشاورزي: 1376.- 2ج. زماني بود كه بشر به كمك آفت كشهاي شيميايي مي توانست به مقابله با عوامل بيماري زاي گياهي بپردازد و همزمان با استفاده از كودهاي مصنوعي شاهد رشد و باردهي چشمگير زراعي باشد. اما سالهاست كه با پيشرفت علوم پزشكي ثابت شده است كه بسياري از سموم دفع آفات نباتي براي انسان سرطان زا هستند و غالب آفت كشها پديد? تخريب لاي? اوزون را شدت مي بخشند. بنابراين تدبيري بايد انديشيد كه در عين مقابله و پيشگيري از خسارات ناشي از عوامل بيماري زاي گياهي و حفظ روند توليد كشاورزي جهت تغذيه جمعيت روزافزون دنيا، محيط شكننده و حساس زمين بيش از اين دستخوش آسيب نشود. بدين ترتيب گرايش به مبارز? بيولوژيكي مورد توجه و علاق? پژوهشگران قرار گرفت و تحقيق و تعمق در اين حيطه ادامه يافت. كتاب كنترل بيولوژيكي عوامل بيماري زاي خاكزاد از جمله آخرين رساله هايي است كه در اين زمينه به چاپ رسيده و به علت غناي علمي و توجه به جنبه هاي مختلف مبارزه بيولوژيكي در ابعاد اجرايي وسيع، سخت مورد توجه قرار گرفته است. مترجمان كتاب اميد دارند كه ترجم? اين كتاب، خلاء محسوسي را كه در اين زمينه در منابع فارسي موجود است تا حدي جبران كند. كتاب فوق كه از ترجمه اي دقيق و روان برخوردار است. در دو جلد و سي فصل توسط معاونت آموزش و تجهيز نيروي انساني سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي وزارت كشاورزي منتشر شده است. 4 نماتدشناسي
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
پورجم، ابراهیم
( ملیت: ایرانی قرن:14)
ابراهيم پور جم در سال 1338، در آباده به دنيا آمد. او در سال 1363 ليسانس علوم زراعي را در دانشگاه شيراز به پايان رساند. پس آن از وارد دانشگاه تربيت مدرس شد و كارشناسي ارشد را با گرايش بيماري شناسي گياهي در سال 1367 و دوره دكتري را با گرايش نماتد شناسي در سال 1377 از اين دانشگاه اخذ نمود. دكتر پورجم با اتمام تحصيلات خود، ضمن تدريس در دانشگاه، به گسترش فعاليت تحقيقاتي و پژوهشي پرداخت و با چاپ مقالات مختلف علمي و حضور در كنفرانسها و همايشهاي تخصصي بر تجربيات خود افزود.گروه : كشاورزيرشته : بيماري شناسي گياهيگرايش : بيماريهاي گياهي ________________________________________ آثار : Borhani, A. Kheiri, A., Okhovat, M., Eshtiaqi, H. and Pourjam, E. (2001). Effect of Fusarium Solani on Population of Pratylenchus Vulnus in Acer Seedlings. Proceeding of Asian International Mycological Congress, P. 78 POURJAM, E. & TAHERI, A. (2001). Scanning Electron Microscopy Study of Aprutides Guidettii and Pratylenchus Vulnus (Nematoda: Tylenchida) from Iran. Proceeding of Fourth International Nematology Symposium in Russia. Moscow, Russia, pp. 33-34 POURJAM, E., Bert, W. and Karimi, M. (2000). A new Anguinid from Iran. Proceeding of 52nd International Symposium on Crop Protection Gent, Belgium, P. 186 Pourjam, E., Geraert, E, and Alizadeh, A. (2000). Some Pratylenchids from Iran. International Nematology 2: 855 - 869 &nbsp5 POURJAM, E., GERAERT, E. and Alizadeh, A. (1999). Some Pratylenchides from Iran. Proceeding of 51st International Symposium on Crop Protection Gent, Belgium, P.186 &nbsp6 POURJAM, E., GERAERT, E. KHEIRI, A., and Alizadeh, A. (1999). The Genus Pratylenchus from Iran with notes on Pratylenchus neglectus and P. thornei. Proceeding of 51st International Symposium on Crop Protection Gent, Belgium, P. 58 POURJAM, E., JAMALI, S., KHEIRI, A., DAMADZADEH M. & BERT, W. (2001). Aphelenchoides Species Associated with Cereals in Isfahan (Iran). Proceeding of Fourth International Nematology Symposium in Russia. Moscow, Russia. pp. 134-135 &nbsp8 POURJAM, E., JAMALI., KHEIRI, A., DAMADZADEH M. & BERT, W. (2001). Tylenchs (Nematoda: Tylenchina) Associated with Cereals in Center of Iran. Proceeding of Fourth International Nematology Symposium in Russia. Moscow, Russia, pp. 84-85 POURJAM, E., KHEIRI, a., and GERAERT, E. (1997). The Genus Pratylenchus Filip jev, 1936 (Tylanchida: Pratylenchidae) from north of Iran - Mededelingen Faculteit Landbouwkundige en Toegepaste Biologische Wetenschappen, Universiteit Gent 62/3a: 741-756 POURJAM, E., KHEIRI, A., and GERAERT, E. (1997). The Genus Pratylenchus Filip jev, 1936 (Tylanchida: Pratylenchidae) from north of Iran. Proceeding of 49th International Symposium on Crop Protection Gent, Belgium, P. 146 POURJAM, E., Moens, M. Waeyenberge, L., and GERAERT, (1999). Morphpological, Morphometrical and Mulecular Study of Pratylenchus Coffeae and P. Loosi (Nematoda: Pratylenchidae). Mededelingen Faculteit Landbouwkundige en Toegepaste Biologische Wetenschappen, Universiteit Gent 64 (3a): 391- 401 &nbsp12 POURJAM, E., Moens. M. Waevenberge. L., and GERAERT, E, (1999). Morphpological, Morphometrical and Mulecular Study of Pratylenchus Coffeae and P. Loosi (Nematoda: Pratylenchidae). Proceeding of 51st International Symposium on Crop Protection Gent, Belgium, P. 186 &nbsp13 POURJAM, E., Seraji, A. and Kheiri, A. (2000). Occurrence of Some tylenchds (Nematoda: Tylenchida) In Iran. Proceeding of Seventh Arab Congress of Plant Protection Amman, Gordan, P. 371 برهاني، ع، خيري، ا، اخوت، م، پورجم ا و اشتياقي ح (1379 ). اثرات متقابل نماتد مولد زخم Pratylenchus Vulnus، با قارچ Fusarium oxsysporum در گياه جنگلي افرا پلت. خلاصه مقالات چهاردهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحة 166 برهاني، ع، خيري، ا، اخوت، م، پورجم ا و اشتياقي ح (1379 ). اثرات متقابل نماتد مولد زخم Pratylenchus Vulnus، با قارچ Fusarium oxsysporum در گياه جنگلي افرا پلت. خلاصه مقالات چهاردهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحة 166 برهاني، ع، خيري، ا، و پورجم ا (1379 ). تكثير نماتد مولد زخم ريشه Pratylenchus Vulnus . در محيط كشت ديسك هويج و به منظور تهيه مايع تلقيح و استفاده از آن راي اثبات بيماريزائي در افراپلت. خلاصه مقالات اولين كنگره بيوتكنولوژي كاربردي ايران. صفحه 104 برهاني، ع، خيري، ا، و پورجم ا (1379 ). تكثير نماتد مولد زخم ريشه Pratylenchus Vulnus . در محيط كشت ديسك هويج و به منظور تهيه مايع تلقيح و استفاده از آن راي اثبات بيماريزائي در افراپلت. خلاصه مقالات اولين كنگره بيوتكنولوژي كاربردي ايران. صفحه 104 برهاني، ع، خيري، ا، و پورجم ا (1379 ). افرا پلت و شيردار دو ميزبان جديد براي نماتد مولد زخم Pratylenchus Vulnus. خلاصه مقالات چهاردهمين كنگره گياهپزشكي ايران صفحة 358. برهاني، ع، خيري، ا، و پورجم ا (1379 ). افرا پلت و شيردار دو ميزبان جديد براي نماتد مولد زخم Pratylenchus Vulnus. خلاصه مقالات چهاردهمين كنگره گياهپزشكي ايران صفحة 358. برهاني، ع، خيري، ا، و پورجم ا (1379). بررسي علت ضعف و مرگ و مير نهالهاي افراپلت و شيردار در نهالستان شركت نكاچوب و روشهاي كنترل آن. خلاصه مقالات دومين اجلاس بين المللي جنگل و صنعت. صفحه 22. برهاني، ع، خيري، ا، و پورجم ا (1379). بررسي علت ضعف و مرگ و مير نهالهاي افراپلت و شيردار در نهالستان شركت نكاچوب و روشهاي كنترل آن. خلاصه مقالات دومين اجلاس بين المللي جنگل و صنعت. صفحه 22. پدرامفر، ح، خيري، الف و پورجم، الف (1377 ). پيدايش نماتد Heterodera oryzae در مزارع برنج استان گيلان و مطالعه خصوصيات ظاهري و مرفومتري آن. خلاصه مقالات سيزدهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحه 87 پورجم، ابراهيم (1368). پيدايش قارچ Tilletia triticoides در ايران. خلاصه مقالات نهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحه 126 پورجم، الف و محمدي، الف (1374). تاثير درجه حرارت بر روي بيماريزايي و توليد مثل دو گونه نماتد قارچ خوار. خلاصه مقالات اولين سمپوريوم قارچ خوراكي ايران، صفحه 10. پورجم، الف، خيري، الف، گرارت، اي و عليزاده، ع (1377 ). Hirschmaniella anchoryzae و Aprotides guidettii دو گزارش جديد براي ايران. خلاصه مقالات سيزدهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحه 317. پورجم، الف، خيري، الف، گرارت، اي و عليزاده، ع (1377 ). پيدايش چند گونه Pratylenchus در ايران. خلاصه مقالات سيزدهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحه 318 پورجم، الف، خيري، الف، گرارت، اي و عليزاده، ع (1377 ). تغييرات در دو گونه نماتد Pratylenchu thornei و P. neglectus جمع آوري شده از ايران. خلاصه مقالات سيزدهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحه 316 پورجم، الف، خيري، الف، گرارت، اي و عليزاده، ع (1378). وجود تغييرات در دو گونه نماتد Pratylenchus thorneiو . neglectus P جمع آوري شده از ايران. مجله بيماريهاي گياهي، 35: 47- 70 پورجم، الف، خيري، الف، گرارت، اي و عليزاده، ع (1378). وجود تغييرات در دو گونه نماتد Pratylenchus thorneiو . neglectus P جمع آوري شده از ايران. مجله بيماريهاي گياهي، 35: 47- 70 پورجم، الف، كريمي و خيري، الف (1379 ). Serratula latifolia يك ميزبان جديد براي افراد خانوادة Anguinidae . خلاصه مقالات چهاردهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحه 187. سراجي، ع، پورجم، ا و خيري، ا (1379 ). شناسايي نماتدهاي انگل گياهان مهم زراعي منطقة سيستان. خلاصه مقالات چهاردهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحة 389. قنبرنيا، خيري، الف و پورجم، الف (1379). شناسايي نماتدهاي انگل گياهي مزارع پنبه گرگان مجلة علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان، 4: 59- 71 قنبرنيا، خيري، الف و پورجم، الف (1379). شناسايي نماتدهاي انگل گياهي مزارع پنبه گرگان مجلة علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان، 4: 59- 71 قنبرنيا، ك، خيري، الف و پورجم، الف (1377 ). شناسايي نماتدهاي انگل گياهي مزارع پنبه گرگان و ورامين. خلاصه مقالات سيزدهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحه 115 محمدي الف. و پورجم، الف. (1373). اصول پرورش قارچهاي خوراكي. انتشارات دانشگاه تربيت مدرس محمدي الف. و پورجم، الف. (1373). اصول پرورش قارچهاي خوراكي. انتشارات دانشگاه تربيت مدرس محمدي الف. و پورجم، الف. (1380). اصول پرورش قارچهاي خوراكي (چاپ دوم). انتشارات دانشگاه تربيت مدرس محمدي الف. و پورجم، الف. (1380). اصول پرورش قارچهاي خوراكي (چاپ دوم). انتشارات دانشگاه تربيت مدرس محمدي الف، عليزاده، ع و پورجم، الف. (1374). بيماريهاي غلات دانه ريز (ترجمه). انتشارات دانشگاه تربيت مدرس محمدي الف، عليزاده، ع و پورجم، الف. (1374). بيماريهاي غلات دانه ريز (ترجمه). انتشارات دانشگاه تربيت مدرس &nbsp41 محمدي، الف و پورجم، الف (1373). ارزش غذايي قارچ خوراكي. مجله پژوهش و سازندگي، 22: 55- 64. &nbsp42 محمدي، الف و پورجم، الف (1373). ارزش غذايي قارچ خوراكي. مجله پژوهش و سازندگي، 22: 55- 64. محمدي، الف و پورجم، الف (1374). بيماري سوختگي قارچ خوراكي دكمه اي (Agaricus bisporus) در ايران. خلاصه مقالات دوازدهمين كنگره گياهپزشكي ايران. صفحه 389. محمدي، الف و پورجم، الف (1374). فرمولاسيون كمپوست براي توليد قارچ خوراكي دكمه اي (Agaricus bisporus) در سطح تجاري. خلاصه مقالات اولين سمپوريوم قارچ خوراكي ايران، صفحه 12. محمدي، الف و پورچم، الف (1373). مقايسه عملكرد سويه هاي مختلف قارچ خوراكي دكمه اي براي كاشت در سطح تجاري. مجله پژوهش و سازندگي، 24: 60- 64 محمدي، الف و پورچم، الف (1373). مقايسه عملكرد سويه هاي مختلف قارچ خوراكي دكمه اي براي كاشت در سطح تجاري. مجله پژوهش و سازندگي، 24: 60- 64
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ارشاد، جعفر
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر جعفر ارشاد در سال 1315 در گرگان بدنيا آمد.ايشان داراي دكتري رشته بيماري شناسي گياهي از دانشگاه فني برلين -آلمان در اواخر سال 1349 است.وي استاد پژوهش پايه 31 موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور بود كه در سال 1386 به درخواست شخصي به افتخار بازنشستگي نائل آمد.گروه : كشاورزيرشته : بيماري شناسي گياهيگرايش : قارچ شناسيوالدين و انساب : پدر جعفر ارشاد حيدر قلي ارشاد و نام مادر محترمشان نرگس تزرئي بود.برادران و خواهران تني و ناتي ايشان به ترتيب زير است: برادران تني : امين و حسين برادران ناتني : زيدالله و محمد رضا خواهران ناتني: جهان سلطان و منصورهخاطرات کودکي : جعفر ارشاد از دوران كودكي خود بجزء بازيها و سرگرميهاي كودكانه چيز زيادي به ياد ندارد. ايشان از خاطرات آن دوران چنين مي گويد: "به ياد دارم در تابستان كه هوا كه گرم بود مادرم بعد از نهار ما (من و برادرم) را وادار به خواب و استراحت مي كرد. ولي جذابيت بازيها مانع از خوابيدن مي شد و بمحض خوابيدن مادر از درب و پنجره به بيرون مي رفتيم ناگفته نماند كه كهگاهي هم قبل از خروج از منزل گير مي افتاديم." از خاطرات تلخي كه دكتر ارشاد بياد دارد از دست دادن مادر خود در تابستان سال 1328 بود.اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : جعفر ارشاد در خانواده اي از نظر اقتصادي در وضع مطلوب نبود پدرش كشاورزي بود و در باغهاي استيجاري به كار مي پرداخت.تحصيلات رسمي و حرفه اي : جعفر ارشاد دوران ابتدايي را از سال 1323-1329 را در دبستان فردوسي گرگان سپري كرد.مقطع متوسطه را از سال 1329-1335 در دبيرستان ايرانشهر گرگان در رشته طبيعي گذراندند و ديپلم اش را گرفت. ايشان داراي كارشناسي و كارشناسي ارشد از سال 1339-1335 در دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران در رشته دفع آفات (گياه پزشكي) است. وي دكتري رشته بيماري شناسي گياهي گرايش قارچ شناسي خود را از سال 1345-1349 از دانشگاه برلين آلمان اخذ كردند.خاطرات و وقايع تحصيل : جعفر ارشاد از دوران تحصيل خود چندين خاطره را به ياد دارد كه به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم : يكي از خاطرات دكتر ارشاد اين بود كه وي به همراه يكي از همكسلاسيهايش تصميم به وارد شدن به دانشسراي مقدماتي كردند . با آن كه درس دكتر نسبت به همكسلايش خوب ولي به پيشنهاد وي از مطالعه زيادي جهت امتحان ورودي الزامي نبود غافل از اين كه او خودش سخت به مطالعه پرداخت و در امتحان ورودي قبول شد و دكتر ارشاد از راهيابي به دانشسراي مقدماتي باز ماند. از ديگر خاطرات دكتر ارشاد ،تصميم وي براي ثبت نام در دبيرستان نظامي بود كه با مخالفت پدر و مادر بزرگش مواجه شد و از اين تصميم خود منصرف شد.از ديگر خاطرات خوب اش قبولي در دانشكده كشاورزي تهران بود .فعاليتهاي ضمن تحصيل : جعفر ارشاد در كنار تحصيل تابستانها در كنار پدر به كشاورزي مي پرداخت و گاهي اوقات به ميوه فروشي روي مي آورد بطوري كه بي كاري براي ايشان مفهومي نداشت. در مقطع دكتري كارمند رسمي موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور بود.استادان و مربيان : دكتر حسن مهدوي اردبيلي ، دكتر منجمي(فيزيك)،دكتر حسن شيباني(باغباني)،مهندس مفيدي (گلكاري)،دكتر بحري (دامپروري) ،مهندس انتظام (زمين شناسي ) دكتر اسماعيل زاهدي (گياه شناسي)،دكتر محمود شجاعي (جانور شناسي) و غيره در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و پروفسور ليمبرگ،پروفسور كريسچ ،پروفسور فريدل و غيره از اساتيد در مقطع دكتري جعفر ارشاد مي باشند.هم دوره اي ها و همکاران : مرحوم دكتر قوام الدين شريف ،مرحوم مهندس خليل دهيار ،مهندس ناصر زاليپور ،مهندس بهمن اماني ،مهندس رحماني ،دكتر فيروز ابراهيم نسبت ،مهندس پرويز طاهريان و غيره از همكارن جعفر ارشاد مي باشند.همسر و فرزندان : جعفر ارشاد در سيزدهم آبان با سركار خانم زبيده كلانتري از دواج كردند.ماحصل اين ازدواج سه فرزند به اسامي ملاحت ،مريم و ليلي است كه همگي داراي تحصيلات دانشگاهي و متاهل هستند.وقايع ميانسالي : از تلخ ترين وقايع بوقوع پيوسته براي جعفر ارشاد از دست دادن فرزند اولش (ملاحت) در سال 1382 بود كه تاثير روحي بدي روي خانواده وي به همراه داشت.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : جعفر ارشاد كار خود را به عنوان محقق در موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور وابسته به جهاد كشاورزي از سال 1341 شروع كردو تا زمان بازنشستگي (1386) به اين كار ادامه داد.هنگام بازنشسته گي عضو هيئت علمي با مرتبه استاد پژوهش پايه 31 بود.در سال 1358 رئيس بخش تحقيقات گياه شناسي در موسسه ذكر شده بودند و تا تاريخ بازنشستگي در اين پست اشتغال داشتند.در سال 1358 همچنين به سرپرستي موسسه تحقيقات گياه پزشكي منصوب گشت و تا سال 1362 اين سمت را هم دارا بود. در سال 1360 همزمان پست معاون تحقيقات در سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي را تا سال 1371 نيز بر عهده داشتند. از ديگر سمت هاي دكتر ارشاد مي توان به چند مورد زير نيز اشاره كرد: - مدير مسئول نشريه بيماريهاي گياهي - سردبير نشريه رستينها - عضو هيئت تحريريه نشر علمي پژوهشي علوم كشاورزي - عضو كميته فيتو فتورا - مربوط به اتحاديه بين المللي انجمن هاي بيماريهاي گياهي در دو دوره 1983-1988 و 1988-1992 - عضو كميته آسيايي در اتحاديه بين المللي قارچ شناسي از سال 1994 تا 2001 - رئيس كنگره بين المللي قارچ شناسي آسيا 2001 فعاليتهاي آموزشي : سوابق تدريس جعفر ارشاد به شرح زير است: - چهارده نيم سال تحصيلي در رشته قارچ شناسي و بيماريهاي گياهي در مقطع كارشناسي در دانشكده علوم دانشگاه شهيد بهشتي بين سالهاي 1356-1362 - دو نيم سال تحصيلي در رشته قارچ شناسي در مقطع دكتري در دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس در سالهاي 1372 و 1373 - هشت نيم سال در مقطع كارشناسي ارشد و دو نيم سال در مقطع دكتري در رشته قارچ شناسي در واحد علوم و تحقيقات تهران دانشگاه آزاد اسلامي در سال 1375 تا 1380مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : جعفر ارشاد در اعتلاي بخش تحقيقات رتينها در موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور سهم قابل توجه اي داشته است.وي همچنين عضو موسس و عضو انجمن بيماري شناسي گياهي ايران مي باشد.جوائز و نشانها : - تشويق كتبي از وزير كشاورزي بدليل انجام تحقيقات قارچشناسي و نگارش كتاب "قارچهاي ايران "در سال 1356 - تشويق كتبي از معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي بدليل سعي در پيشبرد اهداف سازمان تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي در سال 1364 - تشويق كتبي از رئيس موسسه تحقيقات آفات و بيماريهاي گياهي به مناسبت ارائه گزارش طرحهاي تحقيقاتي در سال 1356 - لوح تقدير از معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات كشاورزي به مناسبت انتخاب شدن به عنوان محقق نمونه در سال 1374 - لوح تقدير از وزير كشاورزي به عنوان محقق نمونه وزارت كشاورزي در سال 1374 - تقدير كتبي از وزير كشاورزي به مناسبت تاليف كتاب "قارچهاي ايران "در سال 1374 - لوح تقدير از معاون اول رئيس جمهور و رئيس شوراي پژوهشهاي علمي كشور به مناسبت برگزيده شدن يكي از مقالات تحقيقاتي به عنوان مقاله تحقيقاتي نمونه سال 1374 - تقدير كتبي از معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات ،آموزش و ترويج كشاورزي به مناسبت مطلوب بودن نتايج تحقيقات در سال 1378 - لوح تقدير از علوم تحقيقات وفناوري به مناسبت كسب رتبه اول پژوهشكر نمونه سال 1380 وزارت جهاد كشاورزي - تقدير نامه از معاون پژوهش و برنامه ريزي دفتر همكاريهاي فنآوري در نهاد رياست جمهوري به مناسبت انتخاب پژوهشگر نمونه كشور در سال 1380 - لوح تقدير از رئيس جمهور به مناسبت كسب رتبه دوم تحقيقات كاربردي در پانزدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي در سال 1380 - لوح تقدير از COMSTECH در فوريه 2002 - دريافت نشان درجه 3 پژوهش كشور از رياست جمهور در سال 1383 - لوح تقدير از رئيس موسسه تحقيقات آفات و بيماريهاي گياهي به مناسبت تلاش در امر تحقيقات در سال 1383 - لوح تقدير از معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي به مناسبت تلاش در امر تحقيقات در سال 1384چگونگي عرضه آثار : - تعدا پايان نامه هاي كارشناسي ارشد راهمنايي شده توسط جعفر ارشاد : 13 پايان نامه - تعدا پايان نامه هاي دكتري راهمنايي شده : 18 پايان نامه - تعداد مقالات چاپ شده و ارائه شده : بيش از 136 مقاله - معرفي و نام گذاري 23 اريه قارچ براي اولين بار در سطح دنيا - معرفي حدود 500 گونه قارچ براي اولين بار در ايران ________________________________________ آثار : قارچهاي ايران ويژگي اثر : تاليف-چاپ دوم
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

شهبازی، اسماعیل
( ملیت: ایرانی قرن:14)
اسماعيل شهبازي در سال 1315 در شهرستان نهاوند ديده به جهان گشود.وي با قبولي در دانشسراي كشاورزي ورامين در روستاي مامازن در حومه ي تهران تحصيلات متوسطه خود را آغاز نمود و در رشته ترويج فنون حرفه اي كشاورزي در سال 1339موفق به اخذ مدرك فوق ديپلم، ليسانس خود در مهندسي صنايع كشاورزي را در سال 1349 و فوق ليسانس در رشته ي ترويج كشاورزي را در سال 1350 از دانشكده ي علوم كشاورزي دانشگاه آمريكائي بيروت دريافت داشت. در جريان تكميل تحصيلات عاليه ي اين حرفه آموزي، دكتراي مهندسي خود در توليدات كشاورزي(آموزش ترويج و توسعه ي روستائي) را در سال 1357 از دانشگاه ملّيِ پليتكنيك تولوز در فرانسه، دريافت نمود. وي فعاليتهاي خود را با سرپرست مركز آموزشِ فنّي و حرفه اي اسكان عشاير فارس آغاز نمود. از اسماعيل شهبازي در قسمت هاي مختلف كاري تقدير به عمل آمده است و از ايشان به عنوان «چهرة ماندگار ترويج كشاورزي علمي كشور» تقدير به عمل آمد.گروه : كشاورزيرشته : آموزش و ترويج توسعه روستاييگرايش : اقتصاد كشاورزيوالدين و انساب : نام پدر اسماعيل شهبازي مرحوم حاج خليل گوشه اي نهاوندي فرزند مرحوم محمّدعلي و مادرش مرحومه حاجيّه ربابه شهبازي فرزند مرحوم حاج هَدا تاجرِ نهاوندي.خاطرات کودکي : اسماعيل شهبازي از خاطرات دوران كودكي خود اينطور بيان مي كند: روزي كه در سالِ 1329 و در گرماگرم جنبش هايِ اولّيه ي مردم شهرمان براي كسب آزاديهايِ مدني، به عنوان يك دانش آموز دبيرستاني از سوي فرهنگيانِ جوان، در يكي از تجمّعاتِ مردميِ شهر سخنراني كردم و مورد تشويق پُرشور مردم قرار گرفتم و از يكي از مشاهير وقت، جايزه ي ارزنده اي دريافت داشتم.اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : اسماعيل شهبازي مي گويد: از همان اوان كودكي، به تَبَعيت از شرايط زندگي خانوادگي كه حدود پنج ماه از سال (از خرداد تا مهر) را به باغ ميوه ي ملكي خود در خارج از شهر نقل مكان مي كرديم، به كارِ باغباني و باغداري كه توسّط پدر و مادرم اداره ميشد، توجّه داشتم و غير مسئولانه كارآموزي مي كردم. پس از فوت پدر،كارآموزيِ غير مسؤلانه اي من تبديل به كارورزيِ مسؤلانه شد و عملاً، به خصوص بهره برداري از حقابه گيري و آبياريِ باغ از سال 1325، عامل اصلي و مباشر خانوار در امور باغ شدم. اين عامليّت و مباشرت نه تنها در مورد باغ ميوه اي كه به ناحقّ، خيلي زود از تملّك و تصرّفِ خانواده ي ما خارج شد، بلكه در مورد يك باغ ميوه و چندين فقره املاك زراعي و رقبات ديگر نيز تا سال 1333 ادامه داشت.تحصيلات رسمي و حرفه اي : اسماعيل شهبازي از سال 1333 كه در امتحان ورودي دانشسراي كشاورزي ورامين در روستاي مامازن در حومه ي تهران پذيرفته شد، حرفه آموزي خود در زمينه هاي كشاورزي را به صورت علمي و آكادميك آغاز كرد و در اين مسير، ديپلم كشاورزي خود از دانشسراي كشاورزي را در سال 1335، فوق ديپلم خود در ترويج فنون حرفه اي كشاورزي را در سال 1339، ليسانس خود در مهندسي صنايع كشاورزي را در سال 1349 و فوق ليسانس در رشته ي ترويج كشاورزي را در سال 1350 از دانشكده ي علوم كشاورزي دانشگاه آمريكائي بيروت دريافت داشت. در جريان تكميل تحصيلات عاليه ي اين حرفه آموزي، دكتراي مهندسي خود در توليدات كشاورزي(آموزش ترويج و توسعه ي روستائي) را در سال 1357 از دانشگاه ملّيِ پليتكنيك تولوز در فرانسه، دريافت نمود. خاطرات و وقايع تحصيل : هرج و مرجهاي اجتماعي در دوران تحصيل در دبيرستان به سببِ وجود احزاب و دستجات سياسي مختلف در سطح جامعه و نفوذ ايادي آنها به داخل مدارس و ايجاد چند دستگيهاي ناسالم بين هم شاگرديها و معلمان و دبيران شاغل در هر واحد فرهنگي، بخصوص در طول سالهاي1330 تا مردادماه 1332 از اتفاقات دوران تحصيل اسماعيل شهبازي به شمار مي آيد.فعاليتهاي ضمن تحصيل : اسماعيل شهبازي در در دوره ي تحصيل در دانشسرا نه تنها عضو انجمن اسلامي دانش آموزان بود بلكه با همكاري همكلاسي شفيق خود آقاي عبدالّرحيم اشراق، در مقام سر دبير و مديرمسؤل ، و تني چند از ديگر دانش آموزان دانشسرا، روزنامه ي «آهنگ روستا» را ابتدا به صورت ديواري و سپس به شكل استنسيلي با شمارگانِ كمتر از 100 نسخه تهيه و تنظيم و در سطح دانشسرا ، منتشر كرد. از جمله ي ديگر فعّاليّتها اينكه، در اوليّن دوره ي تحصيلات دانشگاهي اش جذب تيم بسكتبال شده و مدتي نيز سمت كاپيتانيِ آن را بر عهده داشت.استادان و مربيان : اسماعيل شهبازي از مربي دوره ي دانشسراي كشاورزي مرحوم مهندس خسرو صدري، در دوره تحصيلات دانشگاهي در خارج از كشور از پير استادِآمريكائي خود دكتر وارد (Dr.Ward) و دكتر فوزي الحاجِ لبناني در دانشگاه آمريكائي بيروت و نيز از دكتر فليپ ماسون فرانسوي در دانشگاه پليتكنيك تولوز، همواره بيشترين بهره هاي معنوي را برده است.هم دوره اي ها و همکاران : اسماعيل شهبازي از همدوره اي هاي دانشسرايي و دانشگاهي خود از مهندس سيّد احمد منتظري متخصّص باغباني در كانادا، دكتر حميد سيادت استاد پژوهش در علوم آب وخاك، دكتر سيّدكاظم صدر و دكتر ابراهيم حسيني نسب به ترتيب استاد اقتصاد در دانشگاههاي شهيد بهشتي و تريبت مدرس، دكتر جلال جماليان استاد صنايع غذائي و تغذيه در دانشگاه شيراز ، دكتر حميد مهرآوران استاد گياهپزشكي در دانشگاه اروميّه ياد مي كند. و از همكاران خود در سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي و دانشگاهها و فرهنگستان علوم به دكتر جعفر ارشاد استاد پژوهش قارچ شناسي، دكتر ابراهيم پذيرا استاد پژوهش در علوم آب وخاك و دكتر آهنگ كوثر استاد پژوهش در منابع آب و آبخيزداري، دكتر محمّدحسن روزي طلب استاد پژوهش در علوم آب وخاك، دكتر بهمن يزدي صمدي استاد دانشگاه تهران در علوم اصلاح نباتات و زراعت، دكتر نصراله سفيدبخت استاد علوم دامي در دانشگاه شيراز و... اشارت داشت. همسر و فرزندان : اسماعيل شهبازي در سال 1341 با علويّه خانم زهره حسيني علوي فرزند مرحوم آسيد شهاب الدين(عليمحمد) نوه ي مرحوم آميرزا محسن حسيني علوي و نوه ي دختري مرحوم آيت الّله آسيد زين العابدين سجّادي (آقابزرگه ي نهاوندي) است ازدواج كرد. و حاصل اين ازدواج تنها فرزند پسري است به نام امير ابراهيم شهبازي كه فرهيخته ي سال 1376 دانشگاه شهيد بهشتي تهران( دانشگاه ملّيِ سابق) و فعلاً نيز به عنوان مهندس آرشيتكت، در «مهندسين مشاور طرح آفريد» در بخش خصوصي مشغول به كار است. وقايع ميانسالي : اسماعيل شهبازي از اتفاقات زندگي خود اين طور بيان مي كند: در تابستان1381 مسافرتي شخصي به كشوركانادا داشتم كه ضمن آن، از برنامه هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه گووِلف در زمينه هاي مطالعات توسعه ي روستائي آگاهي يافتم. نتيجتاً، مبادرت به تهيّه ي يك گزارش جامع از تحوّلات علمي در زمينه هاي مطالعات توسعه ي روستائي در كانادا نمودم و به عنوان مسئول شاخه، نسخه اي از اين گزارش را به گروه علوم كشاورزي فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران ارائه دادم . نسخه اي ديگر از اين گزارش را نيز به رياست وقتِ دانشگاه شهيد بهشتي( دكتر هادي نديمي) تقديم داشتم. خوشبختانه دانشگاه مذكور در آن ايام دست اندر كارتأسيس و توسعه ي اوليّن پارك علمي وتحقيقاتي خود در روستاي كنيجكلا در حومه ي شهر زيراب از شهرستان سوادكوه بود و لذا، بر مبناي برنامه ي مصوّب و به همّت رياست دانشگاه و تلاش رياست پژوهشكده ي علوم محيطي و حمايت بي دريغ پروفسور عطاءاله قباديان، از پائيز 1382 ، با پذيرش 42 نفر داوطلب از طريق آزمون سراسري، اولين دوره ي كارشناسيِ آباداني روستاها در قالب دانشكده ي معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي در پرديس زيراب آغاز به كار كرد. عنوان اين رشته طبق مصوبه شوراي برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم تحقيقات و فناوري در تاريخ 86/11/6 به رشته ي كارشناسي مهندسي تكنولوژي آباداني روستاها ارتقاء يافت. اين رويداد ميمون از همان سال 82 موجب تحكيم اراده ي اينجانب براي ادامه ي استقرار در روستاي شيرجيكلا (محلِّ زندگي) و ادامه ي همكاري با گروه پژوهشي كشاورزي اكولوژيك و گروه آموزشي آباداني روستاهاي دانشگاه شهيد بهشتي در روستاي كنيجكلا ( محلِّ كار) در 25 كيلومتري شمال پرديس زير آب شد. مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : مروّج كدوره ي ليـسانس مهـندسي كشاورزي در مدرسه ي عالي كشاورزي همدان و نيز مديرجلسات دفاع از پايان نامه ها درساله اي تحصيلي 1351 تا 1354. (4) استاد مدعوّ دانشكده كشاورزي و دامــپروري دانشــگاه اروميــه در سال تحصيلي55-1354. (5) استاد مدعوّ واحد ترويج كشاورزي دانشكده كشـاورزي دانشگاه تهـران در كرج در سالهاي تحصيلي 55-54 و 56-1355 . (6) استاد مـدعوّ دانشـكدههـاي علـوم اجتـماعي دانشـگاه تهــران و دانشگـــاه عـلامه طبـاطبـائي در سالهاي تحصيلي 1358تا 59 و1361تا63 ، تهران. (7) استاد مدعوّ گـروه ترويج و آموزش كشاورزي دانشكده كشــاورزي دانشگاه تـربيت مــدرس در سالهاي تحصيلي 1366 تا 1374 (8) استاد مدعوّ گروه تـرويج و آموزش كشاورزي دانشـكده كشاورزيِ دانشگـاه تهـران در سالهاي تحصيلي 1365 تا 1380 (9) استاد مدعوّ بخش ترويج و آموزش كشاورزي دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز درسال تحصيلي80- 1379 و 1383- 1382. (10) استاد مــدعوّ گـروه جغرافيـاي دانشكـده ي علـوم زمينِ دانشگاه شهيد بهشتي در سال تحصيـلي 79- 1378. (11) دانشكده ي معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي در پرديس زيراب در سالهاي تحصيلي 1382 تا كنون. مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : (1)كمك مؤسّس و سرپرست مركز آموزش فني و حرفه اي كشاورزيِ عشايرِ اسكان يافته ي قشقائي، پائيز و زمستان 1339، كازرون، استان فارس و بنادر و جزاير خليج فارس. (2) مؤسّس و مديرگروه آموزشيِ ترويج كشاورزي در مدرسة عالي كشاورزي همدان درسالِهاي تحصيلي1351 تا 1354. (3) كمك مؤسّس سازمانِ تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعيِ كشور به راهبري مهندس حسين ميرحيدر و مديريّت دكتر محمّد رضانيا در طول سالهاي 1353تا 1356. (4) مؤسّسِ رشته هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكتري ترويج و آموزش كشاورزي در طول سالهاي 1359 تا 1377 در مقام رئيس كميته ي برنامه ريزي ترويج و آموزش و عضو گروه كشاورزيِ ستاد انقلاب فرهنگي و شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي كشور به راهبري دكتر بهمن يزدي صمدي. (5) مؤسّس و اولين رئيس دفتر تحقيقات اقتصاد كشاورزي در سازمان تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي كشور از 1365 تا1372. (6) عضو هيأت مؤسّس و سه دوره رئيس هيأت مديره انجمن علمي ترويج و آموزش كشاورزي كشور در طول سالهاي 1372 تا 1380. (7) عضوهيأت مؤسّس ورئيس هيأت امناء و مديرمؤسّسه ي فرهنگي عليمراديان(نهاوند شناسي) ازسال1374. (8) عضو هيأت مؤسّس انجمن اقتصاد كشاورزي ايران از سال 1374 . (9) كمك مؤسّس دانشكدهي تربيت بدني و علوم ورزشي شهرستان نهاوند به حمايت مهندس محمّدحسين عليمراديان و پيگيري آقايان ـ به مناسبت تهيّه و نشركتابِ توسعه و ترويج روستايي، از انتشارات دانشگاه تهران درسال 1372: *-دريافت جايزة اوّل و لوح تقدير رياست جمهوري اسلامي ايران، در دوازدهمين دورة كتاب سال جمهوري اسلامي ايران،براي ترجمه كتاب"توسعه و ترويج روستايي" طيِّ مراسمي در روز 15 بهمن ماه 1373 ، در تالار وحدت، تهران . *-دريافت لوح تقدير و جايزة پنجمين دورة برگزاري كتب برگزيدة دانشگاهي ايران در سال 1372، طيِّ مراسمي در دوازدهم ارديبهشت ماه 1373، درتالار فردوسي دانشگاه تهران، تهران. *-دريافت جـايزة اوّل، تنـديس جشـنوارة و ديپلم افتخار بهترين تأليف كتاب سال روستا در سال 1372، طيِ مراسمي درهشتمين جشنوارة هنري،ادبي روستا در شهريورماه سال1373، تئاترشهر، تهران. * ـ دريافتِ لوح تقديرِ رياست جمهور وجوايزكتاب سال از وزير ِفرهنگ و ارشاد اسلامي در بهمن ماه 1382 به مناسبت همكاري در تهيّه و نشر مجموعه ي 15 جلديِ فرهنگ كشاورزي و منابع طبيعي، با همكاري اعضاي گروه علوم كشاورزيِ فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران ، از انتشارات دانشگاه تهران در سال 1381. * ـ دريافت ديپلم افتخار و جايزة دوم بهترين ترجمة كتاب سال روستا در سال1370، به مناسبت ترجمه كتاب مرجع ترويج كشاورزي به اتفاق مهندس احمد حجّاران، از انتشارات سازمان ترويج كشاورزي، طيِّ مراسمي درششمين جشنوارة هنري– ادبي روستا، خردادماه 1371، تأترشهر، تهران. * ـ دريافت لوحِ افتخارِ جايزه ي ادبي سال 2007 ميلاديِ خانة فرهنگ ناجي نعمان، نويسنده ي شهيد لبناني، به مناسبت تأليف كتابِ جنبش چهارپايان ـ داستان گونه اي متمركز بر حمايت از حقوق طبيعي و محيط زيست جانداران ـ از انتشارات مؤسّسه ي انتشارات اميركبير در سال1384، تهران. * ـ دريافت تنديسِ خدمت و لوح زرين به مناسبت انتخاب شدن به عنوان«چهرة ماندگار ترويج كشاورزي علمي كشور» طيِّ مراسمي به منظور معرفي نمونه هاي كشوري و بنا به اجتهار، پدر علم ترويج ايران در در هفته ي كشاورز و پنجاهمين سالگرد تأسيس رشته ي آموزشي ترويج كشاورزي در دانشگاه هاي ايران، دي ماه 1381، تالار هفتِ تير، وزارت جهاد كشاورزي، تهران. چگونگي عرضه آثار : اسماعيل شهبازي در مكانهاي ذكر شده آثاري را از خود به جا گذاشته است: * ـ مراكزكشاورزي و روستائي مانند مراكزخدمات ترويجي و آموزشي، شوراهاي اسلامي روستاها، و... * ـ مجامع فنّيِ سياست گذاري و برنامه ريزي و ارزشيابي برنامه هاي توسعه ي كشاورزي و عمران روستائي مانندكارگروهها، شاخه ها، كميسونها ،كميته ها و شوراهاي مربوط به نهادها و اُرگانهاي علمي و ارشادي و اجرائيِ كشور، * ـ محافل دانشگاهي و پژوهشگاهي و فرهنگستاني اعمِّ از كلاس ها و جلسه ها و گردهمآئي ها و ديدارها و همايشها، و * ـ مجامع عمومي و جلسات تخصّصيِ انجمن هاي علمي، هيآت تحريريّه و امناء و مؤسّس و مانند اين ها. *در مورد ساير آثار بطور كلي، تاليف 10جلد كتاب، ترجمه 4 جلد كتاب ، تاليف و انتشار 7فقره گزارش نهايي طرحهاي اجرا شده تحقيقاتي و ارائه و انتشار 86 مقاله فني و علمي و پژوهشي و ترويجي ________________________________________ آثار : آسيب شناسي توسعه و ترويج روستائي1 ويژگي اثر : آماده ي چاپ از سال 1384 دست نامه نوآورانه در 18 مبحث و پنج پيوست در 203 صفحه، كه مبتني بر چندين دهه كار و مطالعه در مجامع علمي سياستگذاري و برنامه ريزي و ارزشيابي برنامه هايِ توسعه ي كشاورزي و عمران روستائي و نيز، متكي برسال ها تجربه ي زندگي و اشتغال در مناطق روستائي و تعامل با روستائيان مي باشد. 2 توسعه و ترويج روستائي2 ويژگي اثر : از انتشارات مؤسّسة انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اوّل 1372، چاپ دوم 1375، چاپ سوم 1381، چاپ چهارم 1384 ( با تجديد نظر و اضافات). كتابي درسي در سطوح كارشناسي و كارشناسي ارشد است كه چاپ چهارم آن مشتمل بر هفده فصل و دوازده پيوست در 804 صفحه مي باشد. اين كتاب به عبارتي، دائره المعارف و اولين مرجع فارسي در علم ترويج است3 رهنمودي بر رهيافت هاي بديل ترويج ويژگي اثر : ترجمه،اين كتاب در دوره دوازدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و برگزيده شده است.آشنايي با كتاب:«توسعه و ترويج روستايي»: توسعه و ترويج روستايي؛ دكتر اسماعيل شهبازي؛ تهران: دانشگاه تهران: 1372. «توسعه و ترويج روستايي» محصول سي و شش سال خدمت مؤلف در ترويج، به عنوان مروّج، مدرس و محقق در مواضع و مواقع مختلف است. بحث بنيادين اين كتاب، بر اصول، اهداف، استراتژي ها و روشهاي ترويج به عنوان يك مكتب آموزشي براي روستائيان متمركز است و پيام محوري آن نيز اصالتاً بر اين موضع دلالت دارد كه در فرآيند توسع? روستائي، اساساً مي بايد ترويج را به عنوان عمده ترين استراتژي براي شروع و جريان آموزش دركار توسعه به خدمت گرفت. و به كلامي ديگر، راهبُرد آموزش ترويجي در كار توسع? روستائي، حكمي است كه اين كتاب ضمن توصيف اصول و اهداف و روشهاي آن، سعي بر اثبات آن دارد. اين كتاب، مشتمل بر يك مقدمه و 16 فصل ظاهراً مستقل و معناً مرتبط و پيوسته به همديگر است. مؤلف در باب انگيزه هاي نگارش اين كتاب، دو هدف عمده را بر شمرده است: يكي، كمك به غناي ادبيات ترويج به منظور ايجاد امكان براي دانشجويان، دانش پژوهان و علاقه مندان امر توسع? به منظور آشنايي با بنيان مكتب آموزشي ترويج به عنوان يكي از اساسي ترين راهبردهاي توسعه روستايي، بويژه در كشورهاي جهان سوم؛ و ديگري دستيابي محققان و مدرسان به تجرب? مؤلف. مؤلف تأ حدود بسيار زيادي به اهداف خود در اين كتاب نائل آمده است. 4 روستازادگانِ دانشمند3 ويژگي اثر : از انتشارات مؤسّسة فرهنگي و هنري شقايق روستا، چاپ نوبت اوّل: 1381 رُمان گونه اي در بيست و پنج بخش و دو پيوست، مجموعاً در 530 صفحه با ديدي جامعه شناسانه به بررسي زندگي ساده ي روستائيانِ گرفتار در چنبره ي نظامِ ارباب ـ رعيّتيِ غالب در غرب كشورمان ايران پرداخته و در واقع،كار ايران شناسي را از روستاشناسي آغاز كرده است. در اين كتاب، جريانِ عاديِ زندگيِ مشقّت بارِ مردمِ روستائي توصيف گرديده است. همزمان، سعي شده است تا بازتابهاي فطري روستائيان در برخورد با ناملايمات اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و در خلال آنها، با جريان طوفان زايِ اصلاحات ارضي از يك سوي و با مظاهرِ زندگي مدرن از سوي ديگر، برآورد و تبيين شود. جوانان روستايِ«بي نام آبادِ» ديروز و «نامدارانِ» امروز، دلشاد و مفتخر از پيروزيِ حقّ بر باطل، زمامِ امور توسعه و عمران و آبادانيِ روستايِ خود را در دست گرفتند. ولي كم كم، شواهد نشان ميداد كه اين جوانان در معرضِ آسيبهاي اجتماعيِ بيشماري قرار دارند5 مديريت امور مزرعه ويژگي اثر : ترجمه6 مقدمه اي بر آموزش و ترويج و توسع? شيوه هاي نوين روستاها
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

منیعی، عباسعلی
( ملیت: ایرانی قرن:14)
مهندس عباسعلي منيعي در سال 1298 شمسي در شهرستان تبريز متولد شد . ايشان پس از اخذ مدرك كارشناسي رشته مهندسي كشاورزي از دانشگاه تهران، در سال 1332 مدرك كارشناسي ارشد همان رشته را از دانشگاه كشاورزي يوتا در آمريكا اخذ كرد.ايشان از سال 1336 در كنار ساير پستهاي مديريتي تدريس در مراكز آموزش عالي را شروع كرد و در دانشگاههاي مختلف از جمله دانشگاههاي تهران، شيراز و تربيت مدرس تدريس نمود. كتاب "مباني علمي پرورش درختان ميوه" تاليف عباسعلي منيعي ، در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.گروه : كشاورزيرشته : مهندسي كشاورزيتحصيلات رسمي و حرفه اي : عباسعلي منيعي پس از گذراندن دوره متوسطه در سال 1318 موفق به اخذ درجه كارشناسي در رشته مهندسي كشاورزي از دانشگاه تهران گرديد و در سال 1332 نيز به اخذ درجه كارشناسي ارشد (M.S) از دانشگاه كشاورزي يوتا در آمريكا نائل آمد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : عباسعلي منيعي از سال 1319 وارد خدمات دولتي شد و در مشاغل مختلفي انجام وظيفه نمود كه از آن جمله مي‌توان از رياست سازمان توسعه استان سيستان بلوچستان در سالهاي 1351 تا 1356 و معاونت امور زراعت وزارت كشاورزي و در حال حاضر از مشاورت عالي حوزه معاونت باغباني وزارت كشاورزي نام برد.فعاليتهاي آموزشي : عباسعلي منيعي از 1336 امر تدريس در مراكز آموزش عالي را شروع كردند و در دانشگاههاي مختلف از جمله دانشگاههاي تهران، شيراز و تربيت مدرس دروس مربوطه را تدريس نموده‌اند.جوائز و نشانها : كتاب "مباني علمي پرورش درختان ميوه" تاليف عباسعلي منيعي ، در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.چگونگي عرضه آثار : عباسعلي منيعي مقالات متعددي را به رشته تحرير درآورده و در مجلات كشاورزي به چاپ رسانده است. ________________________________________ آثار : زندگي يك گياه ويژگي اثر : ترجمه و تدوين2 سيب و گلابي و به ويژگي اثر : تاليف3 مباني علمي پرورش درختان ميوه ويژگي اثر : تاليف،اين كتاب در دوره نهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و برگزيده شده است.آشنايي با كتاب :«مباني علمي پرورش درختان ميوه»: بديهي است كه كشاورزي و توليد مواد غذايي از اساسي‌ترين مسائل كشور است و مدت‌ها بود كه انتظار مي‌رفت تا محققان و دانش پژوهشان اين رشته تحقيقي ارائه دهند تا اينكه مؤلف كتاب از مباني علمي پرورش درختان ميوه» اين مهم را تا حدود زيادي انجام دادند، نويسنده با بيش از چهل سال تجربه علمي و عملي مربوط به دروس نوين باغداري، اقدام به تأليف يك رشته كتابهاي علمي در زمينه ميوه نموده كه اولين جلد آن به صورت كتاب در آمده است، ويژگي‌ كتاب پاسخگوئي به سئوالات بنيادي در زمينه پرورش درختاني ميوه به طور اعم و درختان مثمر سردسيري و نيمه سردسيري به طور اخص است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سرمدنیا، غلامحسین

سرمدنیا، غلامحسین

سرمدنیا، غلامحسین
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر غلامحسين سرمدنيا در سال 1327 خورشيدي ديده به جهان گشود. ايشان داراي مدرك دكتري مهندسي كشاورزي از دانشگاه آريزوناي آمريكا (در سال 1359) مي باشد.نامبرده پس از اتمام تحصيلات عاليه به ميهن بازگشت و از همان تاريخ در دانشگاه اصفهان به عنوان استاديار به تدريس و تحقيق مشغول شد. كتاب"جنبه‌هاي فيزيولوژيكي زراعت ديم "تاليف غلامحسين سرمدنيا (با همكاري عوض كوچكي) ، در دوره ششم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.گروه : كشاورزيرشته : مهندسي كشاورزيتحصيلات رسمي و حرفه اي : غلامحسين سرمدنيا دورة تحصيلات متوسطه را در سال 1350 در شهر اصفهان بپايان رساند، سپس وارد دانشگاه شيراز شد و در سال 1355 موفق به دريافت درجة مهندسي كشاورزي از آن دانشگاه گرديد. وي در ادامة تحصيلات دانشگاهي راهي آمريكا شد و به ترتيب در سالهاي 1357 و 1359 به دريافت درجة فوق ليسانس و دكترا از دانشگاه آريزوناي آمريكا نايل آمد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : غلامحسين سرمدنيا پس از اتمام تحصيلات عاليه به ميهن بازگشت و از همان تاريخ در دانشگاه اصفهان به عنوان استاديار به تدريس و تحقيق مشغول شد.جوائز و نشانها : كتاب"جنبه‌هاي فيزيولوژيكي زراعت ديم "تاليف غلامحسين سرمدنيا (با همكاري عوض كوچكي) ، در دوره ششم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.چگونگي عرضه آثار : غلامحسين سرمدنيا تا كنون چندين مقالة علمي در مجلات داخلي و خارجي بچاپ رسيده است. آثار : توليد محصولات زراعي ويژگي اثر : تاليف2 جنبه‌هاي فيزيولوژيكي زراعت ديم ويژگي اثر : تاليف-با همكاري آقاي دكتر عوض كوچكي -اين كتاب در دوره ششم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و برگزيده شده است3 فيزيولوژي گياهان زراعي ويژگي اثر : تاليف
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

ایرانشهر، موسی
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر موسي ايرانشهر در 16 آذر ماه 1302 هجري شمسي در شهر تبريز متولد شد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در محل زادگاهش فراگرفت و پس از طي تحصيلات عالي در دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران، در سال 1977 دكتري خود را از دانشگاه وين دريافت كرد. كتاب «آشنايي با زبانلاتيني و كاربرد گياه شناسي آن» تاليف دكتر ايرانشهر به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي در سال 1386،از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزيده شده است.گروه : كشاورزيرشته : مهندسي كشاورزيتحصيلات رسمي و حرفه اي : موسي ايرانشهر تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در محل زادگاهش فراگرفت و پس از طي تحصيلات عالي در دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران، در سال 1977 دكتري خود را از دانشگاه وين دريافت كرد.استادان و مربيان : دكتر اسفندياري از اساتيد دكتر موسي ايرانشهر مي باشد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر ايرانشهر كه در سال 1325 به استخدام وزارت كشاورزي درآمده بود، ابتدا در قسمت‌هاي دفتر فني سازمان جنگل‌باني و اداره آموزش مشغول انجام وظيفه شد ولي بعد، به خاطر علاقه خاصي كه به رشته گياه‌شناسي داشت در سال 1345 با پيوستن به استاد خويش دكتر اسفندياري و دوست قديمي‌اش، مهندس بهبودي در بخش تحقيقات گياه‌شناسي، وارد موسسه تحقيقات آفات و بيماري‌هاي گياهي شد و مدتي بعد مديريت بخش «هرباريوم» را برعهده گرفتفعاليتهاي آموزشي : دكتر موسي ايرانشهر سه دوره تدريس زبان لاتيني در دوره دكتري گياه شناسي دانشكده علوم دانشگاه تهران را در گروه زيست شناسي به عهده داشته اند.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر ايرانشهر درباره برنامه روزنامه خود چنين مي گويد:"كارم بيشتر نوشتن و تحقيق است. دائما روي گياهان مطالعه دارم. "آرا و گرايشهاي خاص : 60سال سابقه تحقيق در گياه شناختي ايران دارد. نام دكتر ايرانشهر نامي آشنا و شناخته شده در گياه شناسي ايران و همچنين مجامع علم گياه شناسي اروپا و جهان است. جوائز و نشانها : كتاب "آشنايي با زبان لاتيني و كاربرد گياه‌شناسي آن" تاليف موسي ايرانشهر به عنوان كتاب سال برگزيده سال 1386 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي و تقدير شده است.چگونگي عرضه آثار : دكتر ايرانشهر هيچگاه از تلاش خود در راه پيشرفت گياه‌شناسي كشور و تكميل «هرباريوم» ايران باز نايستاد، وي با پيمودن بيش از 60000 كيلومتر راه در شهرها، روستاها، كويرها، كوه‌ها و دشت‌هاي ايران زمين و به همراهي افرادي چون رشينگر، آلاوا، ريدل، رنس، لاموند، ارشاد، ترمه، موسوي و...، نزديك به 500 روز از عمر تحقيقاتي خود را در راه دستيابي و گردآوري گياهان كشور سپري كرد و نمونه‌هاي گياهي بي‌شماري را از طبيعت كشورمان براي غني ساختن «هرباريوم ايران» به ارمغان آورد. گونه‌هاي زيادي از گياهان كشور به افتخار او نام‌گذاري و توصيف شده است، گرچه وي مولف حدود 37 تاكسون جديد در جهان گياه‌شناسي است. دكتر ايرانشهر كه تاكنون 22 فقره آثار علمي خود را در زمينه گياه‌شناسي منتشر كرده است، ضمن همكاري با ديگر «هرباريوم‌هاي» كشور، كماكان به تحقيقات خود در امر شناسايي گياهان و «هرباريوم» ايران ادامه داده و در خارج از كشور نيز از همكاران نزديك پروفسور رشينگر اتريشي، سردبير مجموعه «فلور ايرانيكا»ست و اولين گياه‌شناس ايراني است كه در اين منبع برجسته، آثارش به چاپ رسيده است. ________________________________________ آثار : آشنايي با زبان لاتيني و كاربرد گياه‌شناسي آن ويژگي اثر : تاليف موسي ايرانشهر- تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران 1385. 253 صفحه درپي برگزيده شدن كتاب «آشنايي با زبانلاتيني و كاربرد گياه شناسي آن» به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي در سال 1386،شده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آلیاری، هوشنگ
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر هوشنگ آلياري، دانشيار گروه آموزشي زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تبريز،در سال 1319 در تبريز بدنيا آمد. وي در سال 1349 مدرك دكتري در رشته كشاورزي عمومي را از دانشگاه ليبگ - آلمان با موفقيت اخذ كرد. و از سال 1351به عنوان عضو هيات علمي در گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشكده كشاورزي مشغول خدمت شد.اين همكاري تا كنون ادامه دارد. گروه : كشاورزيرشته : مهندسي كشاورزيتحصيلات رسمي و حرفه اي : هوشنگ آلياري تحصيلات ابتدايي را دردبستان فرهنگ به پايان رسانده و ديپلم خود را در سال 1338 از دبيرستان فردوسي اخذ كرده‌اند. ايشان مدرك كارشناسي در رشته كشاورزي - توليدات گياهي را از دانشگاه ليبيگ - آلمان و كارشناسي ارشد كشاورزي - توليدات گياهي را در سال 1345 از دانشگاه ليبگ - آلمان دريافت نموده اند و در سال 1349 مدرك دكتري در رشته كشاورزي عمومي را از دانشگاه ليبگ - آلمان با موفقيت اخذ كرده‌اند. عنوان پاياننامه : الف - كارشناسي ارشد : Die asiatische Getreide Wanze Studien ueber Wachstum, Entwicklung ب - دكتري: Ertragsbildung und Naerstoffaufnahme der Baumwolle im aegaeischen Roum. وقايع ميانسالي : هوشنگ آلياري در سال 1349 مدرك دكتري در رشته كشاورزي عمومي را از دانشگاه ليبگ - آلمان با موفقيت اخذ كرد. و از سال 1351به عنوان عضو هيات علمي در گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشكده كشاورزي مشغول خدمت شد. مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سمتهاي اجرايي و مديريتي هوشنگ آلياري به قرار زير است: قبلي : مدير گروه زراعت و اصلاح نباتات - معاون گروه زراعت و اصلاح نباتات فعلي:عضو هيئت علمي و دانشيار گروه آموزشي زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تبريز عضو مركز بين المللي تكنولوژي الياف ( آلمان - برمن ) - عضو انجمن زراعت و اصلاح نباتات ايران فعاليتهاي آموزشي : فعاليتهاي آموزشي هوشنگ آلياري: تدريس: 1-دوره كارشناسي: زراعتهاي خصوصي - زراعت گياهان صنعتي - زراعت حبوبات و گياهان منطقه اي - زراعت غلات 2-تحصيلات تكميلي: زراعت تكميلي - زراعت گياهان دارويي و ادويه اي - كشاورزي پايدار چگونگي عرضه آثار : فعاليت هاي پژوهشي : تعداد مقاله هاي منتشرشده : 23 مورد تعداد مقاله هاي ارايه شده در كنفرانسها: 25 مورد تعداد كتابهاي تاليف شده : 1 مورد تعداد پاياننامه هاي كارشناسي ارشد : 30 مورد تعداد پاياننامه هاي دكتري: 7 مورد تعداد طرحهاي تحقيقاتي مصوب : 1 مورد
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

سعیدی، عباس
دكتر عباس سعيدي ،تحصيلات دانشگاهي خود را در مقطع كارشناسي كشاورزي رشته علوم زراعي دردانشگاه ايالتي سان‌لوئيس اوبيسپوكاليفرنيا – آمريكا به پايان برد وي تحصيلات تكميلي خود را نيز در كشور امريكا ادامه داد و موفق به اخذ مدرك دكتري و فوق دكتري به ترتيب در رشته ژنتيك و اصلاح نباتات و ژنتيك مولكولي گياهي از دانشگاه ايالتي كلرادو- آمريكا شد. نامبرده هم اكنون عضو هيئت علمي و دانشيار گروه بيوتكنولوژي, دانشكده مهندسي انرژي و فناوري هاي نوين دانشگاه شهيد بهشتي مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : ژنتيك گياهيگرايش : ژنتيك مولكولي گياهيتحصيلات رسمي و حرفه اي : سوابق تحصيلي دانشگاهي دكتر عباس سعيدي به ترتيب زير است: • ليسانس كشاورزي رشته علوم زراعي (1365-1362) دانشگاه ايالتي سان‌لوئيس اوبيسپوكاليفرنيا – آمريكا • فوق‌ليسانس رشته اصلاح نباتات (1367-1365) دانشگاه ايالتي نيومكزيكو – آمريكا • دكتراي رشته ژنتيك و اصلاح نباتات (72-1367) دانشگاه ايالتي كلرادو – آمريكا • فوق‌دكتراي - ژنتيك مولكولي گياهي 1372 لغايت 1373 دانشگاه ايالتي كلرادو- آمريكا مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سوابق كاري و اجرايي عباس سعيدي به قرار زير است : استاديار تحقيقاتي - دانشگاه ايالتي كلرادو – امريكا1372 عصو هيأت علمي (دانشيار) - مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر 1385-1373 رييس بخش تحقيقات غلات- مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر1381 – 1374 رييس مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر- وزارت جهاد كشاورزي1380-1378 رييس اولين كنگره منطقه‌اي زنگ زرد گندم براي مركز ، غرب ‌آسيا و شمال آفريقا1380 اولين عضو ايراني در هيأت اجرايي كنگره بين‌المللي گندم1384-1378 مشاور دفتر همكاريهاي فن‌آوري نهاد محترم رياست جمهوري (معاونت‌ علوم ‌زيستي) 1373 تاكنون رييس دانشكده و مدير گروه بيوتكنولوژي- دانشكده مهندسي انرژي و فناوري هاي نوين- دانشگاه شهيد بهشتي1385 تا كنون عضويت در مراكز علمي و پژوهشي : بنيانگذار و عضو هيأت ‌رئيسه ‌انجمن متخصصين ‌و دانشمندان ‌رشته ‌كشاورزي ‌و علوم ‌زيستي‌در آمريكاي شمالي 1371 نماينده سازمان تحقيقات و آموزش جهاد كشاورزي در كميته كارشناسي شوراي عالي بيوتكنولوژي – دفتر همكاريهاي فن‌آوري نهاد محترم رياست جمهوري 1377-1374 عضو كميسيون بيوتكنولوژي شوراي‌ پژوهشهاي علمي كشور – رياست جمهوري 1379-1376 عضو كميته تخصصي كشاورزي كميسيون بيوتكنولوژي – رياست جمهوري 1379-1376 بنيانگذار و عضو انجمن بيوتكنولوژي كشور 1375 - تاكنون مدير مسئول ‌مجله نهال و بذر 1381-1378 مدير مسئول مجله علوم زراعي ايران 1381-1379 عضو هيأت تحريريه مجله زيتون 1381 - 1377 عضو هيأت تحريريه بولتن بيوتكنولوژي 1380 -1375 عضو هيأت‌تحريريه مجله علوم زراعي 1377 عضو هيأت‌تحريريه مجله نهال و بذر1380-1376 رئيس و عضو هيأت مديره ‌انجمن علوم‌ زراعت و اصلاح‌ نباتات ايران 1381-1379 فعاليتهاي آموزشي : سوابق تدريسي و آموزشي عباس سعيدي به ترتيب زير است: تدريس ژنتيك مقطع فوق‌ليسانس دانشگاه ايالتي كلرادو – آمريكا تدريس ژنتيك (آزمايشگاه) مقطع فوق ‌ليسانس دانشگاه ‌ايالتي‌ كلرادو– آمريكا تدريس ‌در زمينه اصلاح نباتات براي مقاومت به حشرات مقطع دكترا دانشگاه تبريز تدريس در زمينه اصلاح نباتات پيشرفته مقطع فوق‌ليسانس دانشگاه تربيت مدرس تدريس دوره ‌آموزشي تراريخت مقطع فوق ‌ليسانس – دكتري ايران تدريس دوره تكنولوژي زيستي مقطع فوق ‌ليسانس – دكتري ايران تدريس معرفي گياهان زراعي جديد (New Crops) و اثرات آنها بر تنوع زيستي كارگاه آموزشي تنوع زيستي مشهد 1381 ايران تدريس تأمين بذر سيب‌زميني مورد نياز كشور از طريق بيوتكنولوژي مركز آموزش ‌كشاورزي شهيدمدني 1382 ايران استاد راهنما و استاد مشاور 30 نفر دانشجويان مقطع فوق ‌ليسانس و دكترا دانشگاه ‌هاي مختلف كشور اجراء بيش از 50 پروژه و طرح تحقيقاتي پايه‌اي و كاربردي مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : بنيانگذار و عضو هيأت ‌رئيسه ‌انجمن متخصصين ‌و دانشمندان ‌رشته ‌كشاورزي ‌و علوم ‌زيستي‌در آمريكاي شمالي 1371آرا و گرايشهاي خاص : علايق پژوهشي عباس سعيدي : ژنتيك تنش هاي زنده (بيماري ها و آفات) و غير زنده (خشكي و شوري) جوائز و نشانها : جوايز علمي دريافتي عباس سعيدي : • كسب رتبه سوم پژوهشگر نمونه سال 1380 - از طرف وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري • دريافت خوشه طلايي گندم به مناسب خودكفائي توليد گندم در كشور- آبان 1383 چگونگي عرضه آثار : - تعداد مقالات علمي منتشر شده: بيش از 70 مورد -اختراع و اكتشاف ثبت شده و آثار پژوهشي و فني برگزيده در داخل يا خارج از كشور: كشف و شناسائي دو ژن جديد مقاومت به شتة روسي گندم‌بنامهاي Dn2 و Dn6، آمريكا،1996(1375)، Crop Science، سعيدي – كوئيك شناسائي و كشف دو ماركر RFLP براي دو ژن مقاومت به شته روسي گندم بنامهاي Dn2 و Dn4، آمريكا،1998(1378)، 41:303-6 ,Genome، ما - سعيدي – كوئيك و لاپتيان تهيه نقش ژني و شناسايي مكان كروموزومي ژنهاي مقاومت Dn2 و Dn4 به شته روسي در گندم، آمريكا،1996(1375)، Plant Genome، ما - سعيدي – كوئيك و لاپتيان معرفي نه رقم جديد گندم بنامهاي : توس، پيشتاز، شيراز، شهريار، دز، هامون، آرتا، مغان و دريا، ايران، سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي،1383 معرفي سه رقم جديد گندم دوروم (صنايع ماكاروني) بنامهاي: كرخه، آريا و سهند، ايران، سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي،1383
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مهرابی نیا، اصغر
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر اصغر مهرابي نيا متولد 1324.ش داراي دكتراي رشته صنايع غذايي عضو هئيت علمي دانشگاه كاركايون با درجة دانشيار مي باشد. وي داراي تحقيقات و آثاري پيرامون ارزش غذايي بيشتر و لبنيات پاستوريزه مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر اصغر مهرابي نيا داراي كارشناسي رشته كشاورزي از دانشگاه تهران كارشناسي ارشد رشته كشاورزي از دانشگاه تهران و دكتري رشته صنايع غذايي از دانشگاه پاريس مي باشد.خاطرات و وقايع تحصيل : انجام مطالعه و تحصيل در رشتة صنايع غذايي و اخذ مدرك دكتراي آن رشته از مقاطع مهم و تعيين كننده در زندگي علمي دكتر اصغر مهرابي نيا بوده است.فعاليتهاي ضمن تحصيل : دكتراصغر مهرابي نيا در كنار تحصيل به مطالعه، پژوهش و تدوين كتبي در حوزه هاي تخصصي مورد علاقه خود مي پرداخت.وقايع ميانسالي : دكتر اصغر مهرابي نيا پس از اخذ مدرك دكتري در رشته صنايع غذايي به عضويت هئيت علمي گروه صنايع غذايي در دانشكده كشاورزي در دانشگاه تهران در آمد. وي هم اكنون با سمت دانشيار در آنجا مشغول به انجام خدمت است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر اصغر مهرابي نيا عضو هئيت علمي و دانشيار گروه صنايع غذايي در دانشكده كشاورزي دردانشگاه كاركاسون است.فعاليتهاي آموزشي : دكتر اصغر مهرابي نيا سالهاست كه به عنوان عضو هئيت علمي گروه صنايع غذايي در دانشگاه كاركاسون به تدريس دروس تخصصي رشته صنايع غذايي مي پردازد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر اصغر مهرابي نيا در كنار تدريس به مطالعه، تحقيق و تاليف آثاري پيرامون حوزه هاي علمي مورد علاقه خود مشغول است.آرا و گرايشهاي خاص : دكتر اصغر مهرابي نيا از جمله دانشمندان صنايع غذايي است كه پژوهشها و تلاشهاي علمي وسيعي دربارة ارزش غذايي لبنيات به ويژه شير پاستوريزه انجام داده است. ________________________________________ آثار : ارزش غذايي لبنيات ويژه شير پاستوريزه
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سحری، محمدعلی
( ملیت: ایرانی قرن:14)
محمد علي سحري در سال 1339 در شهر قم به دنيا آمد. وي دكتراي رشته مهندسي صنايع غذايي در گرايش تكنولوژي مواد غذايي از دانشگاه ايالتي صنايع غذايي مسكو را در سال 1376 اخذ كرد. وي از سال 1370 عضو هيئت علمي در گروه صنايع غذايي دانشگاه تربيت مدرس مشغول به خدمت بوده و ادامه دارد.گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييگرايش : تكنولوژي مواد غذايياوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : محمد علي سحري در خانواده اي متوسط د ركنار پدري با سواد درجه عالي (اجتهاد) و مادري با سواد پرورش يافت خانواده از لحاظ اقتصادي متوسط و مذهبي و نيز تحصيل كرده بوده است، حتي فردي بي سواد در آن دوران در خانواده وجود نداشت است. و به دليل تلاش پدر و مادر در تربيت صحيح، جوي آرام و منطقي هميشه در زندگي بر قرار بوده و تمامي هم والدين به تربيت و تحصيل فرزندان مصروف شده است.تحصيلات رسمي و حرفه اي : - ديپلم متوسطه از دبيرستان كامكار يا صدر سال 1357 - كارشناسي مهندسي صنايع غذايي از دانشگاه ملي سابق (شهيد بهشتي) در سال 1364 - كارشناسي ارشد مهندسي صنايع غذايي از دانشگاه تربيت مدرس در سال 1370 - دكتراي مهندسي صنايع غذايي گرايش تكنولوژي مواد غذايي از دانشگاه ايالتي صنايع غذايي مسكو 1376خاطرات و وقايع تحصيل : وقايع 19 دي قم و تظاهرات مردمي و اعتصابات دانشگاه ها قبل از انقلاب اسلامي و بعد از آن وقوع انقلاب فرهنگي و دوباره تعطيلي دانشگاه ها و باز گشايي آنها در سال 1362 و در پي آن شروع جنگ تحميلي از وقايعي است كه محمد علي سحري از آن نا مي‌برد.فعاليتهاي ضمن تحصيل : فعاليتهاي سياسي در انجمن هاي اسلامي داخلي و در اروپا و تدريس از سال1358 براي امرار معاش در دبيرستانهاي تهران از فعاليتهاي دوران تحصيل محمد علي سحري است.استادان و مربيان : محمد علي سحري اولين معلمان خود را پدر، مادر، پدر پزرگ و دايي بزرگوارشان نام ميبرد و در ادامه به علت كسرت نامها در تمام مقاطع تحصيل معلمان خود را ارج مينهد و هميشه باري آنها دعاي خير آرزو دارد.همسر و فرزندان : محمد علي سحري در سال 1361 ازدواج كرده و داراي دو فرزند به نامهاي مصطفي و نورا است و همگي مشغول تحصيل هستند.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : محمد علي سحري در كنار تدريس مدير گروه ، رئيس دانشكده و معاون پژوهشي، سردبيري مجله، عضو هيئت تحريريه مجلات، عضو فرهنگستان، عضو هيئت مميزه دانشگاه، دبير كنفرانس و ... مشغول به خدمت بوده است.فعاليتهاي آموزشي : محمد علي سحري از سال 1358 به تدريس در مدارس تهران همراه با تحصيل را شروع كرد و سال 1365 در مراكز دانشگاهي مشغول شد و سال 1370 به عنوان عضو هيئت علمي در دانشگاه تربيت مدرس انتخاب و تا به حال ادامه دارد.آرا و گرايشهاي خاص : محمد علي سحري از فعالان انجمن هاي اسلامي در داخل و اروپا بوده و اعتقادات وي ملهم از بنيانگزار جممهوري اسلامي ايران امام خميني (ره) ميباشد.جوائز و نشانها : معرفي به عنوان دانشجوي نمونه خارج از كشور از طرف وزارت علوم در سال 1377 و دريافت جايزه از دست رياست جمهوري وقت ،‌ استاد نمونه ،‌پژوهشگر برتر دانشگاه (چند سال بصورت مستمر)، ثبت Patent در داخل و خارج كشور.چگونگي عرضه آثار : چاپ كتابهاي تاليفي، مقالات متعدد در مجلات علمي - پژوهشي داخل و خارج و در كنفرانسهاي علمي داخل و خارج از آثار محمد علي سحري است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
فرجاد، علی
( ملیت: ایرانی قرن:14)
كتر علي فرجاد متولد 1324 هـ.ش داراي دكتراي رشته صنايع غذايي عضو هيئت علمي دانشگاه كاركامون با درجه دانشيار مي باشد. وي داراي تحقيقا و آثاري پيرامون تهيه نگهدانده هاي طبيعي براي مواد غذايي بسته تهيه شده مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر علي فرجام داراي كارشناسي رشته كشاورزي از دانشگاه تهران ،كارشناسي ارشد رشته كشاورزي از دانشگاه تهران و دكتري رشته صنايع غذايي از دانشگاه پاريس مي باشد.خاطرات و وقايع تحصيل : انجام مطالعه و تحصيل در رشته صنايع غذايي و اخذ مدرك دكتري آن رشته از مقاطع مهم و تعيين كننده در زندگي علمي دكتر علي فرجاد بوده است.فعاليتهاي ضمن تحصيل : دكتر علي فرجاد در كنار تحصيل به مطالعه پزوهش و تدوين كتبي در حوزه هاي تخصصي مورد علاقه خود مي پرداخت.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر فرجام عضو هيئت علمي و دانشيار گروه صنايع غذايي در دانشگاه كشاورزي در دانشگاه كاركاسون است.فعاليتهاي آموزشي : دكتر علي فرجام سالهاست كه به عنوان عضو هيئت علمي گروه صنايع غذايي دانشگاه كاركاسون به تدريس دروس رشته صنايع غذايي مي پردازد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر علي فرجاد در كنار تدريس به مطالعه، تحقيق و تاليف آثاري پيرامون حوزه هاي علمي مورد علاقه خود مشغول است.آرا و گرايشهاي خاص : دكتر علي فرجاد از جمله دانشمندان صنايع غذايي است كه پژوهشها و تلاشهاي علمي وسيع درباره تهيه نگهدارنده هاي طبيعي براي مواد عذايي بسته بندي شده انجام داده است .
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
شهیدی، فخری
( ملیت: ایرانی قرن:14)
فخري شهيدي داراي مدرك دكتري رشته علوم و صنايع غذايي (گرايش ميكرو‌بيو‌لوژي مواد غذايي) ازدانشگاه هاي مك‌گيل كانادا (دروس و بخشي از تز) و تهران (دنباله تز) در سال 1374 (با درجه عالي) مي باشد.ايشان عضو هيأت علمي گروه علوم و صنايع غذايي، دانشكده كشاورزي، دانشگاه فردوسي مشهد با درجه علمي دانشياري مي باشد. گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييگرايش : صنايع غذاييتحصيلات رسمي و حرفه اي : سوابق تحصيلي فخري شهيدي : 1ـ اخذ ديپلم طبيعي از دبيرستان پروين تربت حيدريه، سال 1353(با معدل 17 از 20) 2ـ اخذ مدرك ليسانس در رشته مهندسي صنايع غذايي از دانشگاه فردوسي مشهد، سال 1358 (رتبه اول با معدل 39/ 3 از 4 نمره) 3ـاخذ مدرك فوق ليسانس در رشته صنايع فرآورده‌هاي كشاورزي (صنايع غذايي) از دانشگاه تربيت مدرس تهران، سال 1366 (رتبه اول با معدل 39/18) 4ـ اخذ مدرك دكتري (Ph. D) در رشته علوم و صنايع غذايي (گرايش ميكرو‌بيو‌لوژي مواد غذايي) ازدانشگاه هاي مك‌گيل كانادا (دروس و بخشي از تز) و تهران (دنباله تز) سال 1374 (با درجه عالي) عناوين پروژه، پايان‌نامه و تز مقاطع مختلف تحصيلي: 1ـ پروژه ليسانس تحت عنوان «سيب و فرآورده‌هاي آن» (با نمره 20) 2ـ پايان‌نامه فوق‌ليسانس تحت عنوان «ارزيابي اثر عسل و پكتيناز بر شفاف كردن آب سيب» (با نمره 20 و درجه ممتاز) 3ـ تز دوره دكتري (PhD) تحت عنوان «نقش باكتري هاي اسيد لاكتيك در كنترل آلودگي هاي باكتريايي گوشت» (با درجه عالي) مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سوابق كاري و اجرايي فخري شهيدي به ترتيب زير است: 1ـ مسئول فني كارخانه شهدريزان (كمپوت و كنسرو)، سال 1360ـ 1359 2ـ كارشناس صنايع غذايي، بخش صنايع غذايي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد، سال 1366ـ 1360 3ـ عضو هيأت علمي گروه علوم و صنايع غذايي دانشگاه فردوسي مشهد از سال 1366 تا كنون 4ـ همكاري باسازمانهاي مختلف ازجمله وزارت صنايع، جهاد سازندگي، وزارت كشاورزي، سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي و غيره در زمينه آموزشي پژوهشي در طول زمان اشتغال در دانشگاه سوابق فعاليت هاي اجرايي 1- همكاري در ايجاد و راه اندازي پايلوت صنايع غذايي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد 1360-1363 2ـ ايجاد و راه‌اندازي آزمايشگاه صنايع غذايي (شامل كمپوت و كنسرو، اصول تبديل فرآورده‌هاي زراعي و باغي، صنايع گوشت، خشكبار صنايع تخميري) در دانشكده كشاورزي، سال 1363 ـ 1360. 3ـ مسئوليت پايلوت پلنت صنايع غذايي دانشگاه فردوسي مشهد، سال 1363ـ1360. 4ـ نماينده گروه علوم و صنايع غذايي در كتابخانه به مدت چهار سال متناوب. 5ـ عضو شوراي تحصيلات تكميلي گروه علوم و صنايع غذايي از سال 1374 تا كنون 6ـ معاون گروه صنايع غذايي، 1375 7ـمديريت گروه علوم و صنايع غذايي از تير ماه 1375 تا مرداد ماه 1379 8ـ معاون پژوهشي دانشكده كشاورزي از مرداد ماه 1379 تا 1381 9ـ ايجاد و راه‌اندازي آزمايشگاه صنايع غذايي تكميلي (صنايع فرآورده‌هاي كشاورزي تكميلي)، سال 1375ـ 1374 10ـ نماينده گروه علوم و صنايع غذايي در سازمان سنجش جهت طرح سئوالات كنكور‌ كارشناسي ارشد در سال هاي 1375،1383،1384 11ـ عضو شوراي آموزشي، شوراي پژوهشي و تحصيلات تكميلي دانشكده از تيرماه 1375 تا كنون 12ـ عضو كميسيون هاي محيط زيست و توسعه پايدار ، سال 1376-1379 13ـ عضو كميسيون بيوتكنولوژي مواد غذايي زير شاخه بيوتكنولوژي ، از سال 1376 تا كنون 14ـ عضو كميسيون صنعت و معدن استان، از 1378 تا كنون 15ـ عضو هيأت مديره مجتمع صنايع غذايي از 1375 تا مرداد 1379 16ـ عضو كميته استاني هماهنگي و برنامه‌ريزي اجراي سيستم حصپ از فروردين سال هشتاد تا كنون 17ـ عضو كميسيون بررسي طرح ها و برنامه ها ي رديف 503492، 1379 18ـ عضو كميته تخصصي كشاورزي و دامپزشكي بررسي طرحها و برنامه‌هاي رديف 503492,1376 19ـ دبير اجرايي سومين همايش ملي بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران از مرداد 81 تا تير 82 20ـ عضو كميته نظارت بر طرحهاي تحقيقاتي مربوط به واحد هاي توليدي به منظور تعيين معاونت 2 در هزار 1381 تا كنون 21-مدير گروه علوم و صنايع غذايي دانشگاه فردوسي مشهد از سال 1383 تا1385 22-نماينده دانشكده كشاورزي در طرح تحقيقاتي اساسي وزارت صنايع و معادن 23-عضو هيئت تحريريه مجله علوم و صنايع غذايي گروه فعاليتهاي آموزشي : تدريس دروس مختلف تئوري و عملي صنايع غذايي شامل اصول نبديل مواد غذايي ،كمپوت و كنسرو،اصول نگهداري مواد غذايي ،اصول حمل و نقل ونگهداري مواد غذايي در سرد خانه و انبار ،اصول تغذيه ،صنايع تخميري ،صنايع غذايي 1و2 ،ميكروبيولوژي مواد غذايي (مقطع كارشناسي ) ،صنايع غذايي تكميلي (مقطع كارشناسي ارشد ) ،تكنولوزيهاي پيشرفته در صنايع غذايي آنزيمولوژي مواد غذايي و اثر فرايند بر مواد غذايي(مقطع دكتري )در طول خدمت در دانشگاه فردوسي مشهد و ساير مراكز از جمله آموزشگاه شهيد هاشمي نژاد ، جهاد سازندگي خراسان ،مركز دوره هاي بازآموزي ، آموزش و پرورش استان خراسان از سال 1360 تا كنون مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : - همكاري در ايجاد و راه اندازي پايلوت صنايع غذايي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد 1360-1363 ـ ايجاد و راه‌اندازي آزمايشگاه صنايع غذايي (شامل كمپوت و كنسرو، اصول تبديل فرآورده‌هاي زراعي و باغي، صنايع گوشت، خشكبار صنايع تخميري) در دانشكده كشاورزي، سال 1363 ـ 1360. ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : ساير فعاليت‌هاي آموزشي ـ پژوهشي و اجرايي فخري شهيدي : 1ـ عضو هيأت علمي و مشاور در سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي مركز خراسان از سال 1366 لغايت 1369، از سال 1374 تا كنون 2ـ مشاوره افتخاري ادراه كل صنايع خراسان از سال 1365 تا 1369. 3ـ تدريس دروس مختف در آموزشگاه شهيد هاشمي‌نژاد، كلاسهاي آمادگي كنكور فوق ليسانس،وزارت كشاورزي سال 1373. 4ـ همكاري با كميته صنايع روستايي جهاد سازندگي و سپاه خراسان طي سالهاي 1366 تا 1369 5ـ همكاري با اداره استاندارد در تدوين استاندارد‌ها (7 مورد) و آئين‌كارها (دو مورد) به عنوان رئيس‌ جلسات. 6ـ دوره فرصت مطالعاتي شش ماهه درگروه صنايع غذايي و تغذيه دانشگاه ايالتي آيو‌وا آمريكا. مرداد 82 لغايت بهمن 82 چگونگي عرضه آثار : - تعداد سرپرستي يا مشاوره پايان‌نامه يا پروژه : 30 رساله - تعداد طرحهاي پژوهشي : 21 طرح - تعداد مقالات ارائه شده علمي در مجلات معتبر : 23 مقاله - تعداد مقالات ارائه شده در مجامع علمي معتبر: 42 مقاله ________________________________________ آثار : آنزيم ها در صنايع غدايي ويژگي اثر : ترجمه - شهيدي ،فخري و حسيني نژاد ،مرضيه.1382.انتشارات دانشگاه فردوسي مشهد2 اصول عمل آوري خشكبار ويژگي اثر : ويرايش علمي -دكتر مرتضوي و همكاران3 تخم مرغ و فرآورده‌هاي آن ويژگي اثر : انتشارات دانشگاه فردوسي1382 4 تغذيه و بيوتكنولوژي تخم مرغ ويژگي اثر : ترجمه - با همكاري ".كرمانشاهي حسن،هاشمي تبار غلامرضا ،توكل افشاري جليل،شهيدي فخري ،قدوسي حميد بهادر. 1383.انتشارات دانشگاه فردوسي مشهد 5 سيب و فرآورده‌هاي آن ويژگي اثر : (كتابچه‌، تأليف)، جهاد سازندگي خراسان، 13606 فراوري فراورده هاي جانبي مركبات ويژگي اثر : -ويرايش علمي -(دكتر مرتضوي و همكاران) 7 فرهنگ افزوده‌هاي غذايي ويژگي اثر : (ترجمه)، انتشارات آستان قدس. سال 1367، تجديد چاپ، انتشارات بارثاوا، سال 13738 كارخانه‌هاي مواد غذايي ويژگي اثر : (ترجمه)، انتشارات تيهو، 1378، تجديد چاپ انتشارات تيهو، 1390 9 ماكاروني و فرآورده‌هاي آن ويژگي اثر : (ترجمه)، وزارت صنايع، 136510 ميكروبيولوژي و ايمونولوژي ويژگي اثر : ترجمه - با همكاري -شهيدي فخري ،محبي محبت ،عدالتيان محمد رضا.1382.انتشارات دانشگاه فردوسي مشهد11 نگهداري بيو‌لوژيكي گوشت ويژگي اثر : (تأليف)، انتشارات بارثاوا، 1375
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ذوالنون، محمد
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر محمد ذوالنون متولد 1324 ش داراي دكتراي رشته صنايع غذايي عضويت هيئت علمي دانشگاه داكوتاي شمالي با درجه دانشيار باشد. وي داراي تحقيقات وآثار پيرامون دفع آفات نباتي به روشهاي بيولوژيك و كشت همسايه مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر محمد ذوالنون داراي كارشناسي رشته كشاورزي از دانشگاه تهران كارشناسي ارشد رشته كشاورزي از دانشگاه داكوناي شمالي دكتراي رشته اصلاح نباتات از دانشگاه داكوتاي شمالي ميباشدخاطرات و وقايع تحصيل : انجام و تحصيل در رشته صنايع غذايي و اخذ مدرك دكتراي در آن رشته از مقاطع مهم و تعيين كننده در زندگي علمي دكتر محمد ذوالنون بوده است.فعاليتهاي ضمن تحصيل : دكتر محمد ذوالنون د ر كنار تحصيل به مطالعه پژوهش و تدوين كتبي در حوزه هاي تخصصي مورد علاقه خود مي پرداخت.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر محمد ذوالنون عضوهيئت علمي و دانشيار گروه اصلاح نباتات در دانشكده كشاورزي در دانشگاه داكوتاي شمالي است.فعاليتهاي آموزشي : دكتر محمد ذوالنون سالهاست كه به عنوان عضو هيئت علمي گروه اصلاح نباتات به تدريس دروس تخصصي رشته اصلاح نباتات دانشگاه داكوتاي شمالي مي پردازد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر محمد ذوالنون در كنار تدريس به مطالعه تحقيق و تاليف آثاري پيرامون حوزه هاي علمي مورد علاقه خود مشغول است.آرا و گرايشهاي خاص : دكتر محمد ذوالنون از جمله دانشمندان اصلاح نباتات است كه پژوهشها و تحقيقات مفصل و عميقي درباره دفع آفات نباتي به وسيله روشهاي بيولوژيك و كشت همسايه انجام داده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
امین بخش، محمد
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر محمد امين بخش متولد 1323 در تبريز است.ايشان داراي مدرك دكتري رشته ژنتيك كمي و كاربردي از دانشگاه پاريس6 – فرانسه در سال 1352 است. وي هم اكنون عضو هيئت علمي و دانشيار گروه آموزشي علوم جانوري مركز تحقيقات علوم پايه دانشگاه تبريز مي باشد. گروه : كشاورزيرشته : ژنتيك گياهيگرايش : ژنتيك كمي و كاربرديتحصيلات رسمي و حرفه اي : محمد امين بخش ،تحصيلات ابتدايي را در دبستان سردار ملي به پايان رسانده و ديپلم خود را در سال 1342از دبيرستان تربيت اخذ كرده است ايشان مدرك كارشناسي رشته كشاورزي عمومي را از دانشگاه تبريز و كارشناسي ارشد ژنتيك كمي را در سال 1348 از دانشگاه پاريس 6 – فرانسه دريافت نموده اند و در سال 1352مدرك دكتري در رشته ژنتيك كمي و كاربردي را از دانشگاه پاريس6 – فرانسه با موفقيت اخذ كرده اند. عنوان پاياننامه : الف - كارشناسي ارشد : برآورد ضريب وراثت پذيري فاكتورهاي توليدي در مرغ كوتوله و طبيعي ب - دكتري : مطالعه روي يك ژن نانيسم ( كوتوله كننده) وابسته به جنس در مرغ وقايع ميانسالي : محمد امين بخش از سال 1352به عنوان عضو هيات علمي در گروه جانوري دانشكده علوم طبيعي مشغول خدمت شده اند. مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سمتهاي اجرايي محمد امين بخش به قرار زير است: قبلي : نماينده دانشكده علوم طبيعي درشوراي پژوهشي و تاليف وترجمه - نماينده گروه در مركز تحقيقات علوم پايه ايران - مديريت گروه علوم جانوري فعلي: مديريت گروه علوم زيستي جانوري - نماينده گروه در مركز تحقيقات علوم پايه ايران - نماينده گروه علوم جانوري در قطب علمي زيست شناسي فعاليتهاي آموزشي : فعاليتهاي آموزشي محمد امين بخش به قرار زير است: تدريس دروس در مقاطع كارشناسي و تحصيلات تكميلي: 1-دوره كارشناسي : مباني ژنتيك - ژنتيك انساني - زيست شناسي - ژنتيك پزشكي 2- تحصيلات تكميلي : ژنتيك انساني - بيولوژي ملكولي و تكامل - ژنتيك ملكولي چگونگي عرضه آثار : فعاليت هاي پژوهشي محمد امين بخش به ترتيب زير است: تعداد مقاله هاي منتشرشده : 6 مورد تعداد كتابهاي ترجمه شده : 2 مورد تعداد پاياننامه هاي كارشناسي ارشد : 2 مورد تعداد پاياننامه هاي دكتري : 1 مورد تعداد طرحهاي تحقيقاتي مصوب : 1 مورد
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
صادقی، سیاوش
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر سياوش صادقي متولد 1325 ش داراي دكتراي رشته صنايع غذايي عضويت هيئت علمي دانشگاه بوردو ي فرانسه با درجه دانشيار باشد. وي داراي تحقيقات وآثار پيرامون استفاده از نگهدارنده هاي طبيعي براي بسته بندي غذا مي باشد .گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر سياوش صادقي داراي كارشناسي رشته كشاورزي از دانشگاه تهران كارشناسي ارشد رشته كشاورزي از دانشگاه تهران دكتراي رشته صنايع غذايي از دانشگاه پاريس ميباشد.خاطرات و وقايع تحصيل : انجام مطالعه و تحصيل و در رشته صنايع غذايي و اخذ مدرك دكتراي در آن رشته از مقاطع مهم و تعيين كننده در زندگي علمي دكتر سياوش صادقي بوده است.فعاليتهاي ضمن تحصيل : دكتر سياوش صادقي د ر كنار تحصيل به مطالعه پژوهش و تدوين كتبي در حوزه هاي تخصصي مورد علاقه خود مي پرداخت.وقايع ميانسالي : دكتر سياوش صادقي پس از اخذ مدرك دكتري در رشته صنايع غذايي به عضويت هيئت علمي گروه صنايع غذايي دانشكده كشاورزي دردانشگاه بوردو ي فرانسه در آمد وي هم اكنون با سمت دانشيار در آنجا مشغول به خدمت است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر سياوش صادقي عضوهيئت علمي و دانشيار گروه صنايع غذايي در دانشكده كشاورزي در دانشگاه بوردو ي فرانسه است.فعاليتهاي آموزشي : دكتر سياوش صادقي سالهاست كه به عنوان عضو هيئت علمي گروه صنايع غذايي دانشگاه بوردو ي فرانسه به تدريس دروس تخصصي رشته صنايع غذايي مي پردازد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر سياوش صادقي در كنار تدريس به مطالعه تحقيق و تاليف آثاري پيرامون حوزه هاي علمي مورد علاقه خود مشغول است.آرا و گرايشهاي خاص : دكتر سياوش صادقي از جمله دانشمندان صنايع غذايي است كه پژوهشهاي علمي و وسيعي درباره استفاده از نگهدارنده هاي طبيعي براي بسته بندي غذا انجام داده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
وجدانی، پرویز
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر پرويز وجداني در سال 1324 در تهران بدنيا آمد.وي در سال 1342 با اخذ رتبه اولي در كنكور دانشكده كشاورزي دانشگاه اهواز ،اولين دوره تحصيلات دانشگاهي خود را آغاز نمود و به خاطراحراز رتبه اولي در طي چهار سال تحصيل،از بورس كمك هزينه تحصيلي استفاده مي كرد.وي در سال 1346 موفق به اخذ مدرك كارشناسي كشاورزي در رشته اگرونوفي كشاورزي از اين دانشكده شد.ايشان كارشناسي ارشد رشته اصلاحات و نباتات را از دانشگاه تهران كسب كرد.دكتر وجداني در سال 1355 براي گذراندن دوره دكتري در رشته ژنتيك به دانشگاه كاليفرنياي آمريكا عزيمت كرد و بمدت چهار سال در اين دانشگاه به تحصيل پرداخت و در خرداد ماه سال 1359 در رشته ژنتيك كمي موفق به اخذ دكتري شد.نامبرده تا زمان بازنشستگي (خرداد ماه سال 1379) در سازمان تحقيقاتي كشاورزي به عنوان استاد پژوهشي به فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي و آموزشي مي پرداختند.دكتر پرويز وجداني عضو فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران و همچنين عضو (مدعو) فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي ايران بوده و هستند.گروه : كشاورزيرشته : ژنتيك گياهيگرايش : ژنتيك كمي و آماروالدين و انساب : پدر پرويز وجداني مرحوم مهندس مشيت الله وجداني متولد 1294 در بيرجند است. وي داري مدرك مهندسي كشاورزي بود كه در خدمت وزارت كشاورزي بوده است و در طول خدمت خود مسئوليت هايي را بر عهده داشته است كه مي توان به معاونت سازمان ترويج كشاورزي . غيره اشاره كرد.او در سال 1373 پس از چند سال مبارزه با بيماري مهلك سرطان دار فاني را وداع گفت.مادرش هم بانو فاطمه ايرماندوخت متولد 1300 در شهر مقدس مشهد است.
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : مشاغل و سمتهاي داري و مديريتي دكتر پرويز وجداني به قرار زير است: مسئوليت آزمايشگاه مركزي در بخش تحقيقات باغباني موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر در سال 1346 مسئوليت تحقيقات به زراعي غلات كرج در موسسه فوق الذكر از سال 1348 تا سال 1351 مسئوليت هماهنگي تحقيقات به زراعي غلات كشور ،با حفظ سمت رديف 2 در موسسه فوق از سال 1351 تا سال 1360 مسئوليت واحد آمار و كامپيوتر موسسه فوق الذكر با حفظ سمت هاي رديف 2و3از سال 1350 تا سال 1369 مسئوليت بخش تحقيقاتي ژنتيكي و سرپرستي بانك ژن گياهي ملي در موسسه فوق الذكر از سال 1361 تا سال 1373 ماموريت خدمت درستادمركزي سازمان تحقيقات كشاورزي از سال 1373 تا سال 1374 ماموريت خدمت در حوزه معاونت آموزشي و تجهيز نيروي انساني سازمان فوق الذكر از سال 1375 تا سال 1379 مسئوليت شوراي انتشارات موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر از سال 1367 تا سال 1373 مسئوليت برگزاري و هماهنگي سخنراني علمي موسسه فوق الذكراز سال 1365 تا سال 1373 عضويت كميته امور فني و تحقيقاتي موسسه فوق الذكر از سال 1361تا سال 1373 عضويت هيئت تحريريه مجله علمي تحقيقي "نهال و بذر " و سردبيري اين مجله از سال 1367 تا سال 1373 همكاري با تعدادي از مجلات علمي كشور در زمينه ويراستاري علمي مقالات مسئوليت هماهنگي فعاليت ها و تحقيقات ذخاير (؟) گياهي ايران در مناطق غرب آسيا و شمال آفريقا WANA از سال 1368 تا سال 1373 عضويت در فرهنگستان علوم ايران ،شاخه زراعت و اصلاح نباتات گروه كشاورزي از سال 1370 تا سال 1386 عضويت (مدعو) در فرهنگستان زبان و ادب فارسي ايران از سال 1379 تا سال 1386 عضويت در شوراي عالي برنامه ريزي وزارت فرهنگ و آموزش عالي از سال 1368 تا سال 1378 عضويت در انجمن متخصصين زراعت و اصلاح نباتات ايران عضويت در هيئت تحريريه مجله زيتون وابسته به وزارت كشاورزي بمدت دو سال عضويت در كميته ذخاير (؟) مناطق غرب آسيا و شمال غرب آفريقا WANA از سال 1363 تا سال 1373 عضويت در انجمن سابق ژنتيك ايران از سال 1351 تا سال 1355 عضويت افتخاري در انجمن جديد ژنتيك ايران از سال 1385 دكتر وجداني از خرداد ماه سال 1379 به افتخار بازنشستگي نائل آمده است. فعاليتهاي آموزشي : فعاليت هاي آموزشي : تدريس بسياري از دروس تخصصي آمار ،طرح ازمايشات ،ژنتيك و روش هاي تحقيق در دوره هاي باز آموزي وزارت كشاورزي براي كارشناسان و محققين موسسات مختلف طي سال هاي 1361 تا 1379 تدريس دروس مختلف مشتمل بر ژنتيك كمي ،ژنتيك جمعيت ،ژنتيك ملكولي ،ژنتيك بيومتري،ژنتيك تكميلي ،آمار پيشرفته ،بيومتري هاي 1و2،آمار مقدماتي،طرح هاي آزمايش هاي كشاورزي مقدماتي و پيشرفته و روشهاي تحقيق در دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري در دانشگاه هاي مختلف داخل كشوراز سال 1362 تا سال 1378 مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : مراكزي دكتر وجداني از بانيان آن مي باشد: - بانك ژن گياهي ملي ايران ،در موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر - بخش تحقيقات ژنتيك،در موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر - واحد آمار و كامپيوتر ،در موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : ساير فعاليت هاي : پرويز وجداني از ساير فعاليت هاي خود در اوقات فراغت و غيره چنين مي گويد: ساعات فراغت من با مطالعه ،ورزش سبك ،رسيدگي به گل و گياه،موسيقي ،نقاشي و تماشاي برنامه هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي مي گذرد.البته با توجه به علاقه فراواني كه به ديد و بازديد دوستان و بستگان دارم در هر فرصت ممكن به اين امر اقدام مي كنم. شاگردان : دكتر پرويز وجداني دانش آموختگاني در دانشگاههاي مختلف كشور بخصوص دانشگاه تربيت مدرس،دانشگاه ازاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات و واحد كرج ،دانشگاه تهران ،دانشگاه گيلان ،دانشگاه صنعتي اصفهان،دانشگاه ازاد جيرفت،و غيره داشته است.جوائز و نشانها : نشانهاي و جوايز دريافتي دكتر پرويز وجداني به قرار زير است: الف) در زمينه هاي علمي : تقدير آموزش و پرورش منطقه ذيربط بخاطر احراز رتبه اول در امتحانات نهايي دبيرستاني در رشته طبيعي در منطقه در سال 1342 اخذ بورس تحصيلي و كمك هزينه تحصيلي بخاطر احراز رتبه اول در كنكور دانشكده كشاورزي دانشگاه اهواز از سال 1342 تا سال 1346 اخذ لوح تقدير و تنديس از انجمن ژنتيك ايران در سال 1385 عضويت افتخاري در انجمن ژنتيك ايران در سال 1385 اخذ تقديرنامه و جايزه بخاطر انتخاب مجموعه 15 جلدي "فرهنگ اصطلاحات كشاورزي و منابع طبيعي " تهيه شده توسط گروه كشاورزي فرهنگستان علوم ايران به عنوان كتاب برگزيده سال از طرف دانشگاه تهران در سال 1382 چندين مورد تقدير و تشكر در جلسات علمي داخلي موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر طي دوران خدمت دولتي ب) در زمينه هنري : احراز رتبه دوم در رشته گيتار و اخذ مدال نقره و گواهينامه مربوط در مسابقات هنري دانشگاه هاي كشور در سال 1346چگونگي عرضه آثار : فعاليت هاي پژوهشي : اجراي 69 طرح يا پروژه تحقيقاتي با سمت مجري مسئول اجراي 37 طرح پا پروژه تحقيقاتي با سمت همكار مجري اجراي 6 طرح و پروژه تحقيقاتي با سمت هماهنگ كننده مشاركت در اجراي 42 طرح و پروژه تحقيقاتي دانشگاهي (در قالب پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكتري ) با سمت استاد راهنما يا استاد مشاور مشاركت در اجراي يك پروژه تحقيقاتي با سمت ناظر ارائه 25 مورد گزارش هاي سالانه طرح هاي تحقيقاتي غلات ارائه يا مشاركت در ارائه 56 مورد گزارش هاي نهايي طرح هاي تحقيقاتي غلات و ساير محصولات ارائه 62 مورد مقالات علمي و كليدي (13 مورد در نشريات و مجامع بين المللي و 49 مورد در نشريات و مجلات علمي داخلي) ارائه 13 مورد در نشريات داخلي بخش هاي تحقيقاتي در موسسه اصلاح و تهيه نهال و بذر ارائه 2 مورد گزارش هاي كشوري در مجامع بين المللي مشاركت در ارائه 42 مورد پايان نامه در سمت استاد راهنما يا استاد و مشاور مشاركت در تحقيق و انتشار گزارش نهايي پروژه تحقيقاتي "ارزشيابي وضعيت كتابهاي علمي رشته كشاورزي ايران از طريق گروه كشاورزي فرهنگستان علوم ايران. مشاركت در تحقيق و انتشار گزارش نهائي پروژه تحقيقاتي " ارزشيابي وضعيت علمي رشته هاي كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه هاي كشور " از طريق گروه كشاورزي فرهنگستان علوم ايران مشاركت درتحقيق و انتشارگزارش نهايي پروژه تحقيقاتي "آينده و امنيت غذايي كشور "از طريق گروه كشاورزي فرهنگستان عوم ايران مشاركت در بررسي هاي تخصصي و تصويب معادل هاي فارسي واژه هاي تخصصي رشته زراعت و اصلاح نباتات از طريق فرهنگستان زبان و ادب فارسي ايران ارائه 22 سخنراني در مجامع علمي خارج از كشور ارائه 206 سخنراني علمي مستقل و يا مشترك در مجامع علمي داخل كشور همكاري در راهنمايي و مشاوره بيش از 42پايان نامه دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري در دانشگاه هاي مختلف كشور از سال 1362 تا سال 1379 ________________________________________ آثار : احتمالات آمار و مقدماتي كاربردي ويژگي اثر : اين كتاب كه به صورت مشترك توسط دكتر پرويز وجداني و دكتر عباس گرامي تاليف گرديده است. اين كتاب از طريق انتشارات حوزه معاونت آموزش و تجهيز نيروي انساني سازمان تحقيقات كشاورزي منتش شده است.در اين كتاب به اصول و مباني آمار مقدماتي و احتمالات در سطح دوره كارشناسي پرداخته شده است.2 دانشنامه بيو تكنولوژي و ژنتيك ويژگي اثر : اين دانشنامه توسط مركز دانشنامه بزرگ فارسي وابسته به وزارت علوم در دست تهيه است. در اين دانشنامه واژه هاي تخصصي در زمينه هاي ژنتيك و بيوتكنولوژي در مقالات علمي يا تعاريف تخصصي توسط اساتيد ذيربط ارائه گرديده است.دكتر وجداني در تهيه و ارائه مقالات اين دانشنامه نقش قابل توجهي دارد.3 فرهنگ اصطلاحات كشاورزي و منابع طبيعي -رشته زراعت و اصلاح نباتات ويژگي اثر : اين كتاب يكي از پانزده جلد مجموعه اي تحت عنوان فرهنگ اصطلاحات كشاورزي و منابع طبيعي " است كه توسط اعضاء گروه كشاورزي فرهنگستان علوم ايران تاليف گرديده است.اين كتاب در سال 1382 به عنوان كتاب برگزيده سال از طرف دانشگاه تهران انتخاب و معرفي شده است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مهرابی، اصغر
( ملیت: ایرانی قرن:14)
دكتر اصغر مهرابي نيا متولد 1324.ش داراي دكتراي رشته صنايع غذايي عضو هئيت علمي دانشگاه كاركايون با درجة دانشيار مي باشد. وي داراي تحقيقات و آثاري پيرامون ارزش غذايي بيشتر و لبنيات پاستوريزه مي باشد.گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر اصغر مهرابي نيا داراي كارشناسي رشته كشاورزي از دانشگاه تهران كارشناسي ارشد رشته كشاورزي از دانشگاه تهران و دكتري رشته صنايع غذايي از دانشگاه پاريس مي باشد.خاطرات و وقايع تحصيل : انجام مطالعه و تحصيل در رشتة صنايع غذايي و اخذ مدرك دكتراي آن رشته از مقاطع مهم و تعيين كننده در زندگي علمي دكتر اصغر مهرابي نيا بوده است.فعاليتهاي ضمن تحصيل : دكتراصغر مهرابي نيا در كنار تحصيل به مطالعه، پژوهش و تدوين كتبي در حوزه هاي تخصصي مورد علاقه خود مي پرداخت.وقايع ميانسالي : دكتر اصغر مهرابي نيا پس از اخذ مدرك دكتري در رشته صنايع غذايي به عضويت هئيت علمي گروه صنايع غذايي در دانشكده كشاورزي در دانشگاه تهران در آمد. وي هم اكنون با سمت دانشيار در آنجا مشغول به انجام خدمت است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر اصغر مهرابي نيا عضو هئيت علمي و دانشيار گروه صنايع غذايي در دانشكده كشاورزي دردانشگاه كاركاسون است.فعاليتهاي آموزشي : دكتر اصغر مهرابي نيا سالهاست كه به عنوان عضو هئيت علمي گروه صنايع غذايي در دانشگاه كاركاسون به تدريس دروس تخصصي رشته صنايع غذايي مي پردازد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : دكتر اصغر مهرابي نيا در كنار تدريس به مطالعه، تحقيق و تاليف آثاري پيرامون حوزه هاي علمي مورد علاقه خود مشغول است.آرا و گرايشهاي خاص : دكتر اصغر مهرابي نيا از جمله دانشمندان صنايع غذايي است كه پژوهشها و تلاشهاي علمي وسيعي دربارة ارزش غذايي لبنيات به ويژه شير پاستوريزه انجام داده است. ________________________________________ آثار : ارزش غذايي لبنيات ويژه شير پاستوريزه
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
لامع، حسن
( ملیت: ایرانی قرن:14)
حسن لامع داراي دكتراي رشته ميكروبيولوژي مواد غذايياز دانشگاه پاريس و عضو هئيت علمي دانشگاه تهران با درجه استادي است.گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييگرايش : ميكروبيولوژي مواد غذاييتحصيلات رسمي و حرفه اي : حسن لامع داراي كارشناسي كشاورزي از دانشگاه تهران در سال 1339 است. ديگر سوايق تحصيلي ايشان به شرح زير است: طي دوره كامل انستيتو ناسيونال آگرونوميك پاريس (INA)،اخذ مدرك سيكل دوم بيو شيمي ،ميكروبيولوژي و فيزيولوژي گياهي از دانشگاه علوم پاريس ،دكتري ميكروبيولوژي مواد غذايي از آزمايشگاه ميكروبيولوژِ (INA) پاريس،گذراندن يك دوره يكساله ميكروبيولوژي شير و يك دوره هفت ماهه ميكروبيولوژي گوشت و فرآورده هاي گوشتي در CNRZفرانسه بصورت كارورزي.وقايع ميانسالي : حسن لامع پس از اخذ مدرك دكتري در رشته ميكروبيولوژي مواد غذايي به عضويت هئيت علمي گروه صنايع غذايي دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران درآمد. وي هم اكنون با سمت استادي در آنجا مشغول به انجام خدمت است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : حسن لامع عضو هئيت علمي و استاد گروه صنايع مواد غذايي دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران است.چگونگي عرضه آثار : حسن لامع داراي بيش از 16 مقاله بزبان فارسي و بيش از 11 مقاله بزبان خرجي و همچنين داراي 2 تاليف است. ايشان بيش از 20 پايان نامه كارشناسي ارشد و دكتري را راهنمايي مشاوره و نظارت كرده است. دكتر لامع داراي تحقيقاتي در زمينه هاي ميكرو بيولوژي و تكنولوژي مواد غذايي است. آثار : بيوتكنولوژي ويژگي اثر : مقاله2 صنايع غذايي ويژگي اثر : مقاله3 ميكروبيولوژي مواد غذايي ويژگي اثر : مقاله
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
خسروشاهی، اصغر
( ملیت: ایرانی قرن:14)
اصغر خسروشاهي اصل متولد سال 1332 در شهر مراغه است. ايشان داراي مدرك دكتري رشته صنايع غذايي از دانشگاه Reading انگلستان در سال 1367 است.نامبرده هم اكنون عضو هيئت علمي و استاد دانشگاه اروميه است.گروه : كشاورزيرشته : صنايع غذاييگرايش : صنايع لبنياتتحصيلات رسمي و حرفه اي : تحصيلات رسمي اصغر خسروشاهي اصل به ترتيب زير است: كارشناسي :مهندسي كشاورزي گرايش صنايع كشاورزي، 1355 دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران(كرج) با معدل 53/3 از 4 (رتبه اول دانشكده كشاورزي, دانشگاه تهران). كارشناسي ارشد: مهندسي كشاورزي گرايش صنايع كشاورزي، 1357 دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران (كرج) با معدل 4 از 4 (رتبه اول دانشكده كشاورزي، دانشگاه تهران). دكترا : صنايع غذايي با گرايش صنايع لبنيات از دانشگاه Reading انگلستان ،1367. وقايع ميانسالي : اصغر خسروشاهي اصل از سال 1357 به خدمت دانشگاه اروميه درآمد و هم اكنون بعنوان استاد پايه 30 در گروه آموزشي علوم و صنايع غذايي دانشگاه اروميه مشغول به خدمت مي باشد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : پست‏هاي مديريتي اصغر خسروشاهي اصل به قرار زير است: 1-عضويت در كميته سرپرستي دانشكده كشاورزي از سال 1358 بمدت 12 ماه. 2-مدير گروه ترويج و آموزش كشاورزي از تاريخ 14/2/59 بمدت 2 سال. 3-معاون اداري و مالي دانشكده كشاورزي ازتاريخ 4/5/59 بمدت 18 ماه. 4-معاون اداري و مالي دانشكده كشاورزي از تاريخ 30/8/61 بمدت 9 ماه. 5-مدير گروه علوم و صنايع غذايي از تاريخ 15/9/69 بمدت 5 سال. 6-معاون اداري ومالي دانشكده كشاورزي از تاريخ 29/10/69 بمدت 2 سال. 7-معاون آموزشي دانشكده كشاورزي از تاريخ 12/11/71 بمدت 11 ماه. 8-معاون پژوهشي و تحصيلات تكميلي دانشكده كشاورزي از تاريخ 21/5/75 بمدت 3 سال و 4 ماه. 9-مدير گروه علوم و صنايع غذايي از تاريخ 22/10/78 بمدت 3 سال. 10- رئيس دانشكده كشاورزي از تاريخ 16/7/81 لغايت 19 / 3 / 83 به مدت 20 ماه. 11- معاون پژوهشي دانشگاه از تاريخ 12/ 3/ 83 لغايت 11 / 8/ 83 به مدت 5 ماه. 12- مدير گروه صنايع غذايي از تاريخ 7 / 9 / 83 لغايت 7/11/85 به مدت 26 ماه عضويت در كميته هاي تخصصي و اجرايي : 1- عضويت در كميته تخصصي علوم و صنايع غذايي شوراي عالي برنامه ريزي . 2- عضويت در كميته امنيت غذا وابسته به كميسيون پزشكي شوراي پژوهشهاي علمي كشور. 3- عضويت در شوراي استاندارد استان آذربايجان غربي. 4- عضويت در كميته استاني غذا استان آذربايجان غربي. 5- عضويت در كميته تخصصي گروه كشاورزي هيات مميزه شمالغرب كشور. عضويت در انجمن هاي علمي : 1- عضو هيات تحريريه مجله پژوهش در علوم كشاورزي، دانشكده كشاورزي دانشگاه اروميه‏. 2- عضو هيات تحريريه مجله پژوهشهاي علوم و صنايع غذايي ايران، دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد . 3- سردبير مجله پژوهش در علوم كشاورزي از تاريخ 18/ 8/84 . فعاليتهاي آموزشي : سوابق تدريس اصغر خسروشاهي اصل : تدريس در دانشگاهها -صنايع لبنيات تكميلي (كارشناسي ارشد) در دانشگاههاي اروميه و تبريز -توكسيكولوژي مواد غذايي ( كارشناسي ارشد) در دانشگاه اروميه -شير و فرآورده‏هاي آن (دكتراي تخصصي بهداشت مواد غذايي) در دانشكده دامپزشكي اروميه -صنايع لبني (1) در دانشگاه اروميه -صنايع لبني (2) در دانشگاه اروميه -تجزيه مواد غذايي در دانشگاه اروميه -كنترل شيميايي مواد غذايي (دكتري حرفه اي) در دانشگاههاي اروميه و آزاد اروميه -اصول تبديل و نگهداري فرآورده هاي كشاورزي در دانشگاه اروميه -سردخانه و انبار در دانشگاه اروميهساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : اصغر خسروشاهي اصل به زبان انگليسي كاملا مسلط است.جوائز و نشانها : اصغر خسروشاهي اصل پژوهشگر نمونه دانشكده كشاورزي در سال 1385 بوده است.چگونگي عرضه آثار : - تعداد مقالات چاپ شده در مجلات داخلي:13 مقاله - تعداد مقالات چاپ شده در مجلات خارجي : 10 مقاله - تعداد مقالات ارائه شده در كنگره ها، سمينارها و همايش¬ها:47 مقاله - استاد راهنماي پايان نامه هاي دوره كارشناسي ارشد و يا دكتري عمومي :11 مورد - استاد مشاور پايان نامه كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي :9 مورد ________________________________________ آثار : تكنولوژي توليد بستني ويژگي اثر : ( ترجمه ). انتشارات انزلي. اروميه-1374 2 شيمي تجزيه مواد غذايي ويژگي اثر : ( ترجمه).انتشارات دانشگاه اروميه. اروميه-1376
 

Similar threads

بالا