[ مشاهیر موسیقی] - 29 - ژان میشل آندره ژار

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
ژان میشل آندره ژار ( Jean Michel André Jarre)






ژان میشل آندره ژار (زادهٔ ۲۴ اوت ۱۹۴۸ در لیون فرانسه ) موسیقیدان، آهنگساز و تهیه کنندهٔ موسیقی فرانسوی است. او یکی از پیشتازان موسیقی الکترونیک، عصر نو، امبینت و سینت پاپ به شمار می‌رود.


در طول جوانی اش عضو گروه Mystere IV شد. اواخر دهه ۶۰ او شروع به تهیه نوار و اجراهای رادیویی و دیگر ابزار الکترونیکی کرد تا اینکه در سال ۱۹۶۸ به گروه Group de Rocherches Musicals پیوست این گروه تحت رهبری Pierre Schaeffer بود. در اواسط دهه ۷۰ با Polydor مشغول به کار شد.

آلبوم اول او به نام اکسیژن بود. آلبوم دوم وی در سال ۱۹۷۸ به نام Equinoxe به بازار آمد. ژار در سال ۱۹۷۹ در پاریس کنسرتی اجرا کرد که حدود یک میلیون نفر در آن حضور داشتند و به علت جمعیت زیادی که حضور یافتند نام او و کنسرتش در کتاب گینس به چاپ رسید. در اکتبر ۱۹۸۱ ژار برای مردم چین کنسرت داد و سال ۱۹۸۳ آلبوم Musique Pour را خلق کرد.

او یکی‌ از موفق‌ترین‌ هنرمندان‌ فرانسوی‌ در تمام‌ ادوار است‌ و کنسرتهای‌ مختلف‌ او در سراسر جهان‌ از موفقیتهای‌ حیرت‌آوری‌ برخوردار بوده‌اند، به‌طوری‌ که‌ در سپتامبر سال‌ ۱۹۹۷ در مسکو جمعیتی‌ معادل‌ ۳ میلیون‌ نفر، برای‌ شنیدن‌ کنسرت‌ او آمدند که‌ رقمی‌ تکرارنشدنی‌ و حیرت‌آور است‌!

او با نبوغ‌ بی‌نظیرش‌، در سالهای‌ ۱۹۷۰، موسیقی‌ فرانسه‌ را در رأس‌ جدول‌ موسیقی‌ جهان‌ قرار داد و همان‌ گونه‌ که‌ خود پیش‌بینی‌ کرده‌ بود، به‌ سوپراستار بین‌المللی‌ تبدیل‌ شد. پدر او موریس‌ ژار از بزرگان‌ موسیقی‌ فیلم‌ و سازنده‌ آثار بی‌نظیری‌ چون‌ موسیقی‌ فیلمهای‌ لورنس‌ عربستان‌، دکتر ژیواگو، محمدرسول‌الله‌ (ص‌) و… به‌ همراهی‌ همسر هنرمندش‌، فرانسیت‌ پژو۳، پسرش‌ را تشویق‌ کرد که‌ از دوره‌ کودکی‌ به‌ آموزش‌ موسیقی‌ بپردازد. ژان‌ در چنین‌ محیطی‌ با ظرایف‌ موسیقی‌ آشنا شد و از سن‌ ۵ سالگی‌ به‌ نواختن‌ پیانو پرداخت‌ و چنان‌ استعداد شگرفی‌ از خود نشان‌ داد که‌ در سنین‌ جوانی‌ در کنسرواتور بسیار معتبر پاریس‌ پذیرفته‌ شد. او در این‌ کنسرواتور، به‌ موسیقی‌ کلاسیک‌ تسلط‌ کافی‌ پیدا کرد و سپس‌ در پی‌ کشف‌ زمینه‌های‌ جدید در موسیقی‌، به‌ همکاری‌ با گروههای‌ راک‌ و جاز فرانسه‌ پرداخت‌.

ژان‌ میشل‌ در سال‌ ۱۹۶۸ موسیقی‌ الکترونیک‌ را کشف‌ کرد. او که‌ از این‌ کشف‌، فوق‌العاده‌ هیجان‌زده‌ شده‌ بود، در این‌ سال‌ به‌ مرکزی‌ تحقیقاتی‌ به‌ نام‌”Musicale Groupement de Recherche” یا “GRM” رفت‌. این‌ مرکز در زمینه‌ موسیقی‌ معاصر و موسیقی‌ تجربی‌ فعالیت‌ می‌کرد. ژان میشل‌ ژار به‌زودی‌ در زمینه‌ موسیقی‌ الکترو‌ـ آکوستیک‌ متخصص‌ شد و ثابت‌ کرد که‌ در این‌ زمینه‌، موسیقیدان‌ و آهنگساز بی‌نظیری‌ است‌.

پس‌ از کسب‌ تجربه‌های‌ با‌ارزش‌ در “GRM”. ژان‌‌ـ میشل‌ همه‌ وقت‌ و انرژی‌ خود را صرف ‌نوآوری‌ در زمینه‌ موسیقی‌ الکترونیک‌ کرد و در سال‌ ۱۹۷۱ آلبوم‌ “La Cage” را منتشر ساخت‌ که‌ شامل‌ آثاری‌ در زمینه‌ موسیقی‌ الکترو‌ـ ‌آکوستیک‌ بود. سال‌ بعد، خانه‌ اپرای‌ پاریس‌ از او دعوت‌ کرد که‌ از این‌ نوع‌ موسیقی‌ برای‌ همراهی‌ با حرکات‌ موزون‌ استفاده‌ کند که‌ در نوع‌ خود بسیار بدیع‌ بود. او در عین‌ حال‌ که‌ در خلوت‌ خود، به‌ کسب‌ تجربه‌ در زمینه‌ آهنگسازی‌ با سازهای‌ الکترونیک‌ ادامه‌ می‌داد، در موسیقی‌ فرانسه‌، به‌ عنوان‌ سازنده‌ موسیقی‌ فیلم‌ و همچنین‌ سازنده‌ آهنگ‌ برای‌ خوانندگان‌ معروف‌ و شناخته‌‌شده‌، شهرت‌ و ثروت‌ فراوانی‌ را به‌ دست‌ آورد.

در سال‌ ۱۹۷۲، دومین‌ آلبوم‌ خود را به‌ نام‌ “Deserted Palace”، در ۱۹۷۳ آلبومهای‌ “Lesmots bleus” و “Que Vas-tu Faire” را منتشر ساخت‌. اکسیژن‌ “Oxygene” در اوت‌ سال‌ ۱۹۷۶ منتشر شد و در موسیقی‌ جهان‌ تحول‌ عظیمی‌ را به‌ وجود آورد. این‌ آلبوم‌، مقام‌ پرفروش‌ترین‌ آلبوم‌ صادراتی‌ فرانسه‌ در کل‌ تاریخ‌ موسیقی‌ آن‌ کشور را به‌ دست‌ آورد و ژان‌ ـ میشل‌ ژار، یک‌شبه‌ تبدیل‌ به‌ یک‌ فوق‌ ستاره‌ بین‌المللی‌ شد! دو سال‌ بعد، او با الهام‌ از دنیای‌ زیر دریاها، آلبوم‌ درخشان‌ “Equinoxe” را عرضه‌ کرد. انجمن‌ فرانسوی‌ ترانه‌سرایان‌ و آهنگسازان‌ فرانسه‌، مدال‌ طلای‌ هنر را به‌ او تقدیم‌ و از او به‌ خاطر جهانی‌ کردن‌ موسیقی‌ فرانسه‌ تجلیل‌ کرد.

در اکتبر سال‌ ۱۹۸۱، ژان‌‌ـ میشل‌ ژار به‌ عنوان‌ نخستین‌ آهنگساز غربی‌ اجازه‌ پیدا کرد در چین‌ کنسرت‌ بدهد. او دو سال‌ تمام‌ با مقامات‌ چینی‌ مذاکره‌ کرد تا سرانجام‌ چنین‌ مجو‌ّزی‌ را گرفت‌. استقبال‌ چینیها از کنسرت‌ ژار، نه‌ تنها مقامات‌ چینی‌، که‌ مردم‌ دنیا را حیرت‌زده‌ کرد. ژار آثاری‌ را که‌ در پکن‌ اجرا کرده‌ بود، در آلبومی‌ به‌ نام‌ “Les Concerts en chine” در سال‌ ۱۹۸۲ منتشر ساخت‌. او که‌ اینک‌ از ثروت‌ هنگفتی‌ برخوردار بود، بخش‌ اعظم‌ آن‌ را به‌ حمایت‌ و آموزش‌ جوانان‌ و نوجوانان‌ موسیقیدان‌ فرانسوی‌ اختصاص‌ داد. چهارمین‌ آلبوم‌ او به‌ نام‌ “Zoolook”، از استقبال‌ جهانی‌ شگفت‌آوری‌ برخوردار شد و جوایز بی‌شماری‌، از جمله‌ “Victoire de la Musique” را نصیب‌ او کرد. این‌ آلبوم‌ با آثار قبلی‌ او بی‌نهایت‌ تفاوت‌ داشت‌ و شامل‌ نواها و صداهایی‌ بود که‌ او در مسافرتهای‌ بین‌المللی‌، کشف‌ و سپس‌ به‌ صورت‌ آوای‌ انسانی‌ “Vocal” اجرا و ضبط‌ کرد.

فعالیتهای وی بعد از سال ۲۰۰۰

رقابت تازه شروع شده بود زیرا DJ های قدرتمندی چون Tiesto و ATB و Paul Van Dyk شروع به کار کرده بودند و سبک Trance به آرامی جای Electronica را می گرفت ؛ Tiesto توانسته بود با ارایه ی Adagio For String حتی جای Oxygen 8 و Magneticfiuld دو آهنگ معروف ژار را در دل مخاطبان موسیقی الکترونیک بگیرد و هر روز آهنگ های او در رادیو های اصلی موسیقی به عنوان Hit پخش میشد ولی ژار پس از اجرای کنسرت Acropolis در سال ۲۰۰۱ که آخرین اجرای او به سبک گذشته بود در سال ۲۰۰۲ با به کار گیری دستگاه های مدرن روز که به سفارش آهنگسازانی مثل Jarre در Korg-Roland و Yamaha ساخته شده بود کنسرتی عظیم با حظور چند صد هزار نفری مردم در دانمارک با نام AERO اجرا نمود .

در سال ۲۰۰۳ او آلبوم Geometry of love را ارایه کرد که فروش چشم گیری داشت ولی نقطه ی عطف ژار از سال ۲۰۰۰ به بعد آلبوم AERO بود که در سال ۲۰۰۴ ساخت در این آلبوم او با استفاده از سیستم ۵٫۱ Dollby و تکنولوژی Nonstop Tracks در آلبومش و ریمیکس Oxygen 2 و Oxygen 4 و ساخت آهنگ بسیار زیبای Aero توانست دوباره سبکش را زنده کند.

در سال ۲۰۰۴ او کنسرتی در چین برگزار کرد که اجرای آزمایش Aero بود و اولین کنسرت با صدای دور تا دور بود.

در سال ۲۰۰۵ ژار کنسرت عظیمی در لهستان اجرا کرد که ۱۷۰۰۰۰ نفر بیننده ی زنده داشت و او Oxygen 8 RMX و Light My sky و حتّی Choronology 2 RMX که از کار های قدیمی او بودند ریمیکس و اجرا کرد.

در سال ۲۰۰۷ او آلبوم Teo & Tea که ترکیب هایی از ترنس-الکترو و ریو نیز داشت را ارایه کرد.

در سال ۲۰۰۸ او کنسرت Oxygen in london که دقیقا با همان ساز های ۳۰ سال پیش ساخته شده بود اجرا کرد.

در تور ۲۰۰۹-۲۰۱۰ خود با رقیب ، تیستو و Armin Van Buren ، اجرای مشترک داشت.

کنسرت‌های وی به دلیل نورپردازی‌های حرفه‌ای, آتش‌بازی و نمایش‌های لیزری معروف هستند


آلبوم ها:

ماشین اِروس – ۱۹۷۰

محل خدمت – ۱۹۷۲

کاه‌های نکوبیده – ۱۹۷۳

اکسیژن – ۱۹۷۶

اعتدال شب و روز – ۱۹۷۸

هندسهٔ عشق – ۲۰۰۳

آئرو – ۲۰۰۴
و....


جوایز و افتخارات ژان میشل آندره ژار:


۱۹۷۶-مرد سال مجله People

۱۹۸۵ و ۱۹۸۶- آلبوم بی کلام سال توسط Victoires de la musique برای آلبوم های Zoolook و Rendez-Vouz

۱۹۸۷- مرد سال موسیقی اروپا توسط مجله People

۱۹۹۵- کسب نشان شوالیه لژیون دونور از دولت فرانسه

۱۹۹۷- ثبت رکورد در رکوردهای جهانی گینس به دلیل برگزاری بزرگ‌ترین کنسرت با سه و نیم میلیون تماشاگر در مسکو

۲۰۰۸- کسب دکترای افتخاری از دانشگاه مندلیف روسیه

و...


منبع :سایت تی تیل
 

Similar threads

بالا