[مشاهیر موسیقی] - 42 - فرمان فتحعلیان

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز

موسیقی فرمان فتحعلیان ، تلفیق موسیقی عرفانی و پاپ ایرانی







فرمان فتحعلیان :


او در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۴۹ در تهران به دنیا آمد، در سن پنج سالگی ساز (ویلن) را نزد استادی که در کانون موسیقی وابسته به صدا و سیما آموخت و پیشرفت چشمگیری نسبت به هنرجویان هم سن خود داشت. او به‌طور خودآموز و بدون استاد ساز گیتار را به عنوان ساز تخصصی خود در رشته (فلامنکو) انتخاب کرد و از سال ۱۳۶۸ شروع به تربیت شاگردانی در این رشته کرد. علاقه او به موسیقی کلاسیک هندوستان او را از سال ۱۳۷۱ به این کشور کشاند. تحقیقات او در زمینه موسیقی قوالی و تحصیل ساز (طبلا) نزد اساتید هند، اولین ثمره این سفر بود. او در بازگشت از این سفر گروه موسیقی خود را به نام (گروه ایلیا) تشکیل داد. اولین مجوز کنسرت گیتار بعد از انقلاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام این گروه موسیقی صادر و در مهرماه ۱۳۷۱ در کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان (ایران- آمریکا سابق) در سه شب برگزار کرد و با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

برگزاری این کنسرت‌ها تا سال ۱۳۷۷ ادامه داشت تا اینکه در همان سال در اولین جشنواره موسیقی مردمی از سوی هیات داوران، برنده لوح درخشش ویژه جشنواره شد. سبک جدید و تلفیقی او که متشکل از سه سبک: موسیقی هند، عرفانی و مردمی بود مشتاقان و مخاطبان فراوانی را تا به امروز به خود جذب کرده‌ است. بخش اعظم اشعار انتخابی او در وصف شاه مردان حضرت علی(ع) و بخش دیگر به اشعار حضرت مولانا و ترانه‌های مردمی می‌پردازد. گروه موسیقی ایلیا از سال ۱۳۷۷ تا به امروز کنسرت‌های فراوانی را در تهران برگزار کرده‌ است و همچنان به کار فرهنگی خود برای مخاطبان خوب این گروه ادامه می‌دهد.


ممنوع الکاری
در سال 1390 به وی اعلام شد نمی تواند فعالیت داشته باشد و صدایش از هیچ رسانه ای پخش نمی شود.فتعلیان در واکنش به این خبر گفت:اگر این حکم لغو نشود مجبورم برم و در آژانس مسافرتی کار کنم!چرا که کار دیگری بلد نیستم.حکم ممنوع الکاری وی در سال 1391 لغو شد

حضور در مقابل دوربین


فرمان فتحعلیان در فیلم در امتداد شهر به کارگردانی علی عطشانی به عنوان بازیگر افتخاری حضور داشت.




آلبوم‌های این گروه عبارتند از:
1378:مقیم
1379:say sumananjali
1380:راه عشق
1382:مست و خراب
1388:مردم بیگانه
1390:شهر لیلی

هنرمندان این گروه عبارتند از آقایان: علی شکرانی- گیتار الکتریک/ علی رحیمی- دف/ آرش پژند مقدم- درامز
دارا دارایی- گیتار باس
سیدالیاس حمیدی- تبلا
حسین حاجیلویی- فلوت


منبع :شاهو نیوز
 

Similar threads

بالا