[متریال] ویژگی های چوب و کاربرد آن در طراحی داخلی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


تاریخچه
چوب یکی از قدیمی‌ترین موادی است که خصوصاً در مناطق جنگلی ، در دسترس بشر بوده است.انسان اولیه طرز شکل دادن به چوب را برای تهیه ابزار گوناگون فرا گرفت. ساختمان‌ها و تزیینات چوبی دوره‌های مختلف تاریخ، نمایان گر اهمیت ماده‌ای است که قبل از فلز و هم‌زمان با مصرف سنگ در اختیار بشر درآمده است. قدمت ساختمان‌های چوبی به عصر نوسنگی برمی‌گردد. تاریخ‌نگاران از استفاده از چوب سدر و سرو در کاخ باستانی هگمتانه واقع در همدان امروزی گزارش داده‌اند. در تخت جمشید نیز از چوب‌های بلوط، گردو و سرو استفاده شده است. در بناهای شهر اصفهان همچون چهل‌ستون و عالی‌قاپو ، استفاده از چوب دیده می‌شود.

ویژگی‌های چوب

مقاومت نسبی بالا، مقدار چگالی کم و وزن سبک، رسانایی کم و خاصیت عایق بودن به لحاظ حرارتی ، صوتی و الکتریسیته ، طبیعی بودن و مناسب برای سلامتی انسان، تجدید پذیر بودن، قابلیت بازیافت، ازجمله ویژگی‌های مثبت چوب‌ها هستند.
آسیب‌پذیری در برابر برخی حشرات، رطوبت، قابلیت پوسیدن و اشتعال ، نقاط ضعف چوب‌ها هستند. البته امروزه پیشرفت در روند آماده‌سازی چوب‌ها ، بسیاری از نقایص آن را برطرف کرده است.

کاربردهای چوب در طراحی داخلی

چوب ماده‌ای است که کاربرد گسترده‌ای در معماری و طراحی داخلی دارد؛ سازه ساختمان ، درها و پنجره‌ها،مبلمان، کمدها و کابینت‌ها، نرده و دستگیره، کف پله‌ها، عناصر تزیینی کوچک ، پوشش دیوار، کف و سقف، برخی از کاربردهای چوب در معماری است.

چوب به‌عنوان پوشش نهایی عناصر فضا(کف، دیوار، سقف)

یکی از مهم ترین کاربردهای چوب ، پوشش عناصر فضای داخلی است.



چوب به عنوان مصالح کف



چوب به عنوان پوشش دیوار



چوب به عنوان پوشش سقف

کف پله‌های چوبی



پله هایی از جنس چوب

کمدها و کابینت‌های چوبی


کمدهای دیواری از جنس چوب



کابینت های چوبی

مبلمان و عناصر تزیینی از جنس چوب



مبلمان چوبی



عناصر تزیینی و تجهیزات چوبی

چوب به‌صورت رنگ‌شده




سطوح چوبی رنگ آمیزی شده

چوب به شکل طبیعی خود در طبیعت




استفاده از چوب با ظاهر طبیعی خود در طراحی داخلی


درکل ویژگی‌های چوب از قبیل طبیعی بودن ، قابلیت شکل‌دهی، مقاومت کافی، ظاهر زیبا، گرم و صمیمی، آن را به مصالحی پرکاربرد در طراحی داخلی تبدیل کرده است. در ضمن امکان استفاده آن در فضاهای مختلف و به شکل‌های مختلف وجود دارد.

چوب از جمله مصالحی است که با سایر مواد و مصالح ترکیب خوبی ایجاد می کند . ترکیب چوب با سنگ، شیشه، فولاد ، رنگ سفید و … برای طراحی داخلی مناسب و جذاب است.




منابع:
فروتنی س. مصالح و ساختمان. تهران: روزنه;۱۳۸۳
http://www.houzz.com/ - http://cdn.freshome.com/ - http://1.lushome.com/
http://www.artpasha.com/ - http://www.archdaily.com/-
 
بالا