فرق مهندسین صنایع با سایر مهندس ها در چیه

mohammaddjavaad

عضو جدید
سلام.من هم خواستم نظرم رو به عنوان یه صنایعی که واقعا صنایع رو دوست دارم و سعی میکنم تعصب خاصی نداشته باشم بگم. اولا که به نظر من هیچ معیار مطلقی واسه رتبه بندی رشته ها وجود نداره. هیچ کس نمیتونه بگه که مثلا رشته تاریخ یا جامعی شناسی از مثلا هوا فضا بالاتر یا پایین تره. ولی با توجه به اینکه هر رشته ای جایگاه خاصی واسه خودش داره تا تو اون جایگاه بتونه دانش خودش رو نشون بده باید بگم از اونجایی که صنایع دید مدیریتی بیشتری نسبت به سایر رشته های مهندسی داره پس جایگاهش هم به نسبت سایر رشته های مهندسی مدیریتی تره.کلا رشته های مهندسی تو جایگاه مدیران اجرایی هستند ولی مهندسی صنایع با توجه به همون دید مدیریتی اش میتونه تو جایگاه مدیران میانی و مدیران ارشد هم قرار بگیره. باز هم میگم که این دلیل بر ابن نمیشه که یه رشته بالاتر از رشته دیگه ای باشه. کما اینکه مهندسی صنایع به دانش رشته های دیگه نیاز داره .منه صنایعی که رشته ام رو دوست دارم و از نظر من شاید خیلی از رشته های دیگه معنی نداشته باشن نباید به خودم این اجازه رو بدم که درباره اون رشته های دیگه که اطلاعات زیادی هم در موردشون ندارم نظر بدم و بالعکس. و اینکه مدیریت خودش یه تخصص عالیه.
ثانیا هم یادم رفت:smile:
 
آخرین ویرایش:

melika02

عضو جدید
شادترین بچه های فنی مهندسای صنایعند. تو این رشته اون رشته واسه خودشون میگردن حال میکنن!
 

hasanrahmani

عضو جدید
با این نظرتون که می فرمایید موافقم صنایع ها تخصص ندارن اما من صنایع رو دوست دارم رشته پر طرفدار و موفقیه

مهندسین صنایع تخصص ندارن؟؟؟؟
شما درکت از تخصص چیه؟؟
البته جمله ی خودتون رو هم خودتون زیر سوال بردید!
موفقند ولی تخصص ندارن!!!!!!!!!
دوست گلم توی علم مهندسی این دو تا با هم نمی خونند
آفرین پسرم
 

hasanrahmani

عضو جدید
:gol::gol::gol:

یه چیزی بگم بدونین که من چقدر بی تعصب نظر میدم و انقدر هم سطح خودمو پایین نمیارم که با مسائل این چنین تعصب ورزی کنم
من اگه مسئولیتی در بالاها داشتم، رشته معدن رو در ایران از لیست رشته های دانشگاهی حذف میکردم

شما به خاطر اطلاعات کمی که به طبع علاقه ی کم نسبت به رشته ی خود دارید این نظر رو میدید چون که بنده در اینجا تعصبی ندیدم و تنها اطلاعات خوب به همراه علاقه به رشته است !!
 

hasanrahmani

عضو جدید
عزیزم اول کلی گفتی جسارت نشه و فلان، بعد گفتی بعضیا اومدن تالار ما ...
منظورتو من از کجا بدونم؟ .اسه خودمم عجیب بود این برخوردت با من!
وقای همتون سر یه موضوع انقدر حساسیت نشون میدین، یعنی که درون خودتون یه حسی بدی دارین بهش
ولی من نه تنها از ضنایع بد نگفتم، تعریف خوبی هم ازش داشتم
پست 12 رو پیشنهاد میکنم باز بخونید
هر جاش اشتباه بود بگید تا ماهم روشتن بشیم
بازم اگه تند برخورد کردم معذرت میخام
حق باشماست
بله بد نگفتید و یکی به در یکی به تخته!!
البته دوستان ابتدا باید سطح علمی طرف مقابل رو می سنجیدند و سپس جواب تخصصی یا غیر تخصصی در مورد دروسی که تا حالا اسمش هم به گوش طرف مقابل به واسطه ی رشتش نخورده میدادن
به طور مثال یه دوست دیگه ای که اتفاقا صنایع هم می خونده گویا اومده گفته صنایع کاغذ بازیه و مطمئنا اون فرد در سطحی نیست که کسی بخواد بهش مساله رو گوشزد کنه چون هر مهندسی اون نظر رو ببینه مطمئنا به نظر اون فرد هیچ توجهی نمی کنه و البته علاقه به رشته رو هم نمیشه کتمان کرد که آدم رو ترغیب به ارائه ی پاسخ می کنه!
 

100af

مدیر تالار مهندسی صنایع
مدیر تالار
کاربر ممتاز
هیچ...مهندسی صنایع یک مهندسی ضعیف در مقابل رشته های دیگر مهندسی.دانش فنی پاییناگر تو زمینه پروژه که یک کمی منعطف هست که اون هم باز سختی های خودشو داره. وارد بشید که باز هم باید شناختی از اون صنعتی که میخوایید وارش بشید برای کنترل پروژه. پیدا بکنید که زمان میبره...باید تو شرکتهای تولیدی بپوسید.یا اخرش حسرت رفتن به ایران خودرو و سایپا داشته باشید.من هم مهندسی صنایع خوندم ولی تا الان هیچ استفاده ای ازش نبردم.شاید طرح توجیهی نوشتن یا اینکه چطوری برنامه بریزم برای خرید اجناسم...که اون هم تجربی هست و نه علمی...این برداشت شخصی شماست.شما فقط یکی از فازغ التحصیل ها هستیدو توانایی شما و دانسته هاتون معیار نیست!برعکس دیدگاه شما مهندسی صنایع بسیار وسیع هست اما نه عمیق .این حیطه ی کاری و علاقه ی فرد هست که تعیین می کنه توی کدوم زمینه عمیق بشه . زمینه های کاری کاملا متفاوت .این توی رشته های دیگه نمی تونی ببینی.کنترل پروژه فقط یکی از زمینه های کاریه یه مهندس صنایعه .مهندس صنایع باید به روز باشه. ما دائما به دنبال تغییری در جهت بهبود هستیم.طرح ریزی کارخانه کار چندان ساده ای نیست. پروژه پایانی ام بود . و خیلی زمینه های دیگههمین مهندسی صنایعی که از نظر شما بلا استفاده است توی همین ایران خودرو!! که شما حسرتش را داری اطلاعات پایه ی را جمع آوری و به روز میکنه که اساس برنامه ریزی تولیده .خدمتتون عرض کنم مدیریت عامل یه شرکت خصوصیث مطمینا اطلاعات بیشتری از شما داره که واسه چند تا سوله مهندس صنایع استخدام می کنه و اسکناس های مبارک را تقدیم میکنه! فکر نمیکنم نذری داشته باشن!!!
 

100af

مدیر تالار مهندسی صنایع
مدیر تالار
کاربر ممتاز
منظورم پست های صفخه اول بودمیدونی اگه اینجا مدیر داشت اجازه نمیداد تو یه تالار علمی از این بحث هایه بچه بازی راه بیفتههمون اول پاکش میکردمنم اگه زیاد اینجا نمیام چون ماشالا بچه ها اینجا فقط دنباله خاله زنک بازی هستن.....متاسفم...
نه این کر درستی نیستبچه ها حق دارند راجع به هر چی بحث کنند.کمک کنیید به یه جمع بندی برسیم نه اینکه پست ممنوعه ها را زیاد کنیم.چون واقعیت اینه.
 

vatanparast

عضو جدید
سلام
لطفا مطلب این لینک رو مطالعه کنید
http://www.****************/forums/thread96449.html#post1036625
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
وا چقدر کولاک شده اینجا به نظرم پدید امدن مهندسی صنایع یکی از مهمترین اعمالی و بهترین عمل بود که در حق مدیریت انجام گرفت در دهه های گذشته مدیریت رو فقط با نظریه ها میشناختن و اجرایی نظریه ها رو همیشه اولویت میذاشتن اما موقعی که مهندسی صنایع پدیدار شد علم مدیریت رو از نظر منطقی بودن و فرموله بودن در نظر گرفتن حتی نظریه ها رو فرموله کردن و برای اون فاکتورهای مشخص کردند .این ویژگی باعث تخصصی شدن بیش ازحد مهندسی صنایع شد یعنی یک مهندس صنایع باید حداقل از نظر صنعتی در تمامی موارد از تولیدات ماشینها و دستگاهها تا تولیدات البسکو و همه موارد اطلاعات اولیه داشته باشه اونها به کنار چون در تولید علم های از مکانیک برق شیمی و.... وجود دارد باید به اینها هم مسلط باشه اما علاقه دانشجوی مهندسی صنایع به اینجا ختم نمیشه و مشخصا به راونشناسی ، پزشکی ، علوم پایه ، علوم انسانی و حتی بخشی از کشاورزی هم باید اطلاعات داشته باشد برای همون که اسم این رشته رو مهندسی صنایع گذاشتن
با تشکر
 

vatanparast

عضو جدید
[h=2]افسانه دریاچه کم عمق[/h]
طرف به همه چیز ناخنک زده ولی هیچی بلد نیست. شده یک دریاچه وسیع ولی کم عمق. این انتقادی است که ممکن است به شما هم وارد باشد. ممکنه حتی اگر کسی به‌شکل مستقیم هم این موضوع را به شما نگفته باشد، با خودتان که فکر می‌کنید بگویید من در چیزی متخصص و خبره نیستم و خودتان را به‌خاطر این موضوع سرزنش کنید. اما اگر این انتقاد و نوع نگاه اشتباه باشد چه؟ اگر بگویم که ممکن است متخصص نبودن هم یک ویژگی باشد، چه برداشتی می‌کنید؟ همونطور که در مطلب‌های مختلف اشاره کرده‌ام ما افراد متفاوتی هستیم و درک متفاوتی نسبت به دنیا داریم. همین مبنای تفاوت باعث می‌شه تا رویکردهای مختلفی نسبت به کار و زندگی داشته باشیم. و همین مبنای تفاوت باعث می‌شه که دیگران رو درک نکنیم و نتونیم نوع نگاه و برخورد افراد دیگر با یک رویداد را قبول کنیم. بعد از انقلاب صنعتی در دنیا تخصص گرایی تبدیل شد به یک ارزش کاری. در دوره‌ای که کارخانجات و صنایع حرف اول نظام‌های اجتماعی و اقتصادی را می‌زدند، متخصص بودن یک مزیت رقابتی شغلی بود چراکه فرد می‌توانست موقعیت کاری خود را با ساخت یا مثلا تعمیر یک دستگاه خاص یا انجام یک کار فنی تثبیت کند. اما وقتی به موج اطلاعاتی رسیدیم، دانش در شاخه‌های متنوع به‌شکلی آسان در دسترس قرار گرفت. همین چند سال پیش را به‌یاد بیاورید! تنها منابع اطلاعاتی کتاب‌ها بودند که به‌سختی تهیه می‌شدند. اما حالا قبل از این‌که به هرکتابی بخواهیم فکر کنیم، سراغ اینترنت می‌رویم. وقتی دانش به‌شکلی آزاد در اختیار افراد مختلف در دنیا قرار گرفت، بسیاری از آدم‌ها متوجه شدند که موضوع‌های متنوع زیادی هست که آنها را جذب می‌کند. به همین دلیل شروع کردند به مطالعه و بین حجم زیادی از اطلاعات غرق شدند. این درحالی است که موج اطلاعاتی یک اتفاق تازه در دنیاست و هنوز تاثیرات موج صنعتی را می‌توان در جوامع و در خرد اجتماعی مشاهده کرد. هنوز هم می‌بینیم که تفکرات غالب، همان تفکرات دوره صنعتی است. در دوره صنعتی خلق دستگاه‌]‌ها و ماشین‌آلات به‌عنوان نوآوری شناخته می‌شد. در دوره اطلاعاتی وقتی به دنیا نگاه می‌کنیم انگار جایی برای نوآوری نمانده. انگار چیزی نیست که دیگر بتوان ساخت. انگار همه نیازها پاسخ داده شده. اما هر روز می‌بینیم و می‌شنویم که باز نوآوری‌های تازه‌ای شکل می‌گیرند. یکی از عوامل این موضوع این است که افرادی با حوزه علاقه‌های متفاوت درگیر علوم مختلف می‌شوند و در بین حجم اطلاعات متفاوت الگوها و رابطه‌هایی را پیدا می‌کنند و برمبنای آن چیزی جدید می‌آفرینند. در این شرایط شاید متخصص‌ها کمتر نوآور شوند. البته که این موضوع قانون صد در صد نیست اما آنچه که مشخص است با این چرخش دنیا، دیگر موضوع دریاچه کم‌عمق می‌تواند به افسانه‌ای تبدیل شود. چراکه دنیای جدید فضای بازی بزرگی در اختیار افرادی قرار می‌دهد که میان‌رشته‌ای حرکت می‌کنند. مثلا یک متخصص آی‌تی می‌تواند به موضوع‌های اجتماعی علاقه‌مند باشد و برهمین مبنا خدمات جدیدی در دنیا ایجاد کند. نکته قابل توجه این‌که این افراد وقتی در کنار متخصص‌ها قرار می‌گیرند می‌توانند نوآوری‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشند.
حالا باید متخصص بود یا یک فرد میان رشته‌ای؟ بودن در هر دسته به معنی خوبی یا بدی نیست و ارزش بودن در دسته دیگر را نفی نمی‌کند. آنچه که مهم است این‌است که ما جایگاه خودمان را بشناسیم. اگر دوست داریم متخصص باشیم، متخصص بمانیم و دیگران را زیر سوال نبریم و اگر فردی هستیم با حوزه متفاوتی از علائق، خود را ملامت نکنیم که در مسیر اشتباه قرار گرفته‌ایم. هر کدام از این‌ها توانایی‌های منحصر به‌فرد است که باید به آنها آگاه بود.
 

vatanparast

عضو جدید
یه روز 6 تا مهندس صنایع با 6 تا مهندس شیمی با قطار میرن مسافرت.

توی راهروی قطار یکی از مهندسای شیمی یکی از مهندسهای صنایع رو می بینه و میگه: "ما بالاخره نفهمیدیم شما چیکاره هستید؟"

مهندس صنایع میگه: "ما کارهای زیادی بلدیم ، ما یک قانون به اسم «بهینه سازی» داریم که میگه از حداقل منابع باید بیشترین استفاده را نمود ، مثلاً ما الان 6 تایی با یک بلیط وارد شدیم..."

مهندس شیمی که به شدت تعجب کرده بوده می پرسه: "چه جوری؟؟؟"

مهندس صنایع میگه: "هنگامی که مسئول قطار اومد 6 تایی رفتیم تو دستشویی و وقتی در زد، یه بلیط از زیر در دستشویی دادیم!"

موقع برگشت از سفر مهندس شیمی به مهندس صنایع میگه: "آقا این مهندسی صنایع خیلی آسونه ، این دفعه ما هم یک بلیط دادیم."

مهندس صنایع میگه: "ما یک قانون دیگه به اسم «بهبود مستمر» هم داریم ، ما این دفعه اصلاً بلیط ندادیم..."

مهندس شیمی که باورش نمی شده میگه: "آخه چطور امکان داره؟؟؟"

مهندس صنایع میگه: "می دونی اون موقع که 6 تایی رفته بودین توی دستشویی و بلیط رو از زیر در دادین، کی در دستشویی رو زده بود...؟"
 

vatanparast

عضو جدید
رشته هاي بيخودي به رشته وزين مهندسي صنايع اين برچسب رو مي چسبونن که :

"صنايع اقيانوسي است از علم به عمق يه بند انگشت..."

ما عرض مي کنيم،شما از چاه خودتون آب بيرون بکشيد ٬ به اقيانوس ديگران کاري نداشته باشيد







 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
رشته هاي بيخودي به رشته وزين مهندسي صنايع اين برچسب رو مي چسبونن که :

"صنايع اقيانوسي است از علم به عمق يه بند انگشت..."

ما عرض مي کنيم،شما از چاه خودتون آب بيرون بکشيد ٬ به اقيانوس ديگران کاري نداشته باشيد








:biggrin::w15::w28:
 

kahroba921

عضو جدید
به مهندسین صنایع میگن اقیانوس! حالا بسته به تجربه و دانش عمق این اقیانوس یک سانت و حتی به عمق اقیانوس میتونه باشه!
بازم کسی حرفی داره؟؟
 

kal_hossein

عضو جدید
سلام

یه جمله درباره بقیه رشاته ها هست که من به شخصه این و چند بار امتحان کردم شما کتاب و جزوه های مهندسین بقیه رشته ها رو بگیرید دیگه نمیتونن حرفی واسه گفتن داشته باشن :)

من خودم مکانیک بود اومدم صنایع
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام

یه جمله درباره بقیه رشاته ها هست که من به شخصه این و چند بار امتحان کردم شما کتاب و جزوه های مهندسین بقیه رشته ها رو بگیرید دیگه نمیتونن حرفی واسه گفتن داشته باشن :)

من خودم مکانیک بود اومدم صنایع
اینکه بریم کتابارو بگیریم و بعله کلی مطلب هست که ما با اونها سروکار نداریم (نه تئوری نه عملی) و آره ما حرفی واسه گفتن نداریم چون نیازی به دونستن اون همه مطلب نیست حتی برای رشته های دیگه. تا وقتی کتاب و اینترنت و نرم افزار هست نیازی به دونستن آنچنانی از اون مطلبا نیست . یه جورایی از رشته های دیگه داره بیگاری کشیده می شه . اما صنایع حجم و عمق مطلب همون اندازه هست که لازم هست بدونی نه بیشتر و میتونی بقیه وقتت رو به جستجو مطالب مورد علاقت بگذرونی ، یعنی از بین رفتن نیرو تو صنایع خیلی خیلی کمتره تا تو رشته های دیگه در حالی که همین انرژی و نیرو رو میتونی بزاری رو چیزای به روز تر .


** اگه قرار باشه این تایپک به جنجال کشیده بشه قفل میشه . اگر بحثی دارید جنجالی نگید ...
 

Ghazal Mo

عضو جدید
سلام بچه ها
یکی از دوستان فرمودند که ما دروس فنی زیادی نمی گذرونیم...
البته این درسته ولی خوب دلیل داره و دلیلش هم اینه که ما قرار نیست مستقیماً کار فنی انجام بدیم. برای تحصیل توانایی لازم واسه مدیریت و ترکیب دانش سایر رشته های مهندسی هم واحدهای کارگاهی و آزمایشگاهی که داریم در شروع کار کفایت می کنه.مثلاً آز اندازه از درس هایی هست که بچه های صنایع که توی فیلد کنترل کیفیت کار می کنند خیلی می تونند ازش بهره بگیرن
 

شادیاخ

عضو جدید
مهندس صنایع در یک مجموعه عضوی است که نیاز به دید فراسازمانی خواهد داشت یعنی علاوه بر تسلط نسبی به آنچه در داخل سازمان رخ می دهد می بایست نسبت به اتفاقات خارج از سازمان نیز تسلطی نسبی داشته باشد این به این مفهموم نیست که او در قبال یک اتفاق اقتصادی که در سطح کلان رخ می دهد می بایست نظر کاملا کارشناسی ارائه دهد بلکه باید نسبت به اتفاقات آگاهی داشته باشد تا پیش زمینه ای ذهنی در مواقع تصیم گیری داشته باشد حال ممکن است از نظر کارشناسی یک متخصص نیز بهره مند گردد.
 
آخرین ویرایش:

GSN

عضو جدید
منم با اینکه میتونستم رشته های دیگه رو بخونم اما صنایع رد انتخاب کردم.با وجوداینکه هنوزکه هنوزه سرزنشم میکنن اما ادم بایدواسه هدفی که داره ارزش قایل باشه اگه قراربودبه حرف ادمایی گوش داد که فکر میکنن وقتی اسم مهندس میاد ادم بایدیا یاد دست روغنی بیفته یا اجروسیمان الان عصر عصر بهینه سازی و استفاده از کمترین منابع بابیشترین کاراییه.تو رنکینگ امریکا شان اجتماعی مهندس 14است.قابل توجه برخی دوستان منظورازمهندس مهندس صنایع است.:):twisted:
 

Similar threads

بالا