عکسهای اجرایی

mostapha007

عضو جدید
اتصال بادبند به ستون

قالب بندي پله بتني
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/قالب%20بندي%20پله%20بتني.jpg
سقف كامپوزيت
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/سقف%20كامپوزيت.jpg
پليت جاگذاري شده در ستون به منظور اتصال ديوار به ستون
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/پليت%20جاگذاري%20شده%20در%20ستون%20به%20منظور%20اتصال%20ديوار%20به%20ستون.jpg
سخت كننده در تير ورق

پليت براي جاگذاري در ستون بتني
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/پليت%20براي%20جاگذاري%20در%20ستون%20بتني%20.jpg
بلوك گذاري در سقف تيرچه بلوك
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/بلوك%20گذاري%20در%20سقف%20تيرچه%20بلوك.jpg
بادبند ضربدري

اتصال پوتر به ستون در كناره ها
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/اتصال%20پوتر%20به%20%20ستون%20در%20كناره%20ها.jpg
اتصال بادبند در پاي ستون
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/اتصال%20بادبند%20در%20پاي%20ستون.jpg
اتصال ديوار به ستون توسط كلاف بندي

ستون كتابي

ستون گرد (اسپيرال) و سقف دال بتن
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/ستون%20گرد%20(اسپيرال)%20و%20سقف%20دال%20بتن.jpg
قالب بندي پوتر بتني
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/قالب%20بندي%20پوتر%20بتوني.jpg
اتصال پوتر به ستون مياني
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/اتصال%20پوتر%20به%20ستون%20مياني%20.jpg​



نحوه اشتباه اجراي سازه هاي فلزي

تغيير مقطع ستون در محل نامناسب

محل نامناسب وصله عضو بادبند

اتصال با خروج از محوريت تير به ستون

اتصال نامناسب پاي ستون در سازه فلزي

نحوه اشتباه تخليه تيرهاي فلزي

اتصال عضو مهاري در محلي غير از گره اتصال
 

mohana.ghaffari

عضو جدید
سلام لطفا راجع به نحوه قالب بندي پله توضيح بديد. جون من تاحالا همچين چيزي نديديم. اون تخته هاي وسطي قضيه اش چيه؟
و اينكه جرا روش تخليه تيرها اشتباه است؟
 

civilica2008

عضو جدید
اتصال بادبند به ستون



قالب بندي پله بتني

http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/قالب%20بندي%20پله%20بتني.jpg
سقف كامپوزيت
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/سقف%20كامپوزيت.jpg
پليت جاگذاري شده در ستون به منظور اتصال ديوار به ستون
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/پليت%20جاگذاري%20شده%20در%20ستون%20به%20منظور%20اتصال%20ديوار%20به%20ستون.jpg
سخت كننده در تير ورق

پليت براي جاگذاري در ستون بتني
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/پليت%20براي%20جاگذاري%20در%20ستون%20بتني%20.jpg
بلوك گذاري در سقف تيرچه بلوك
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/بلوك%20گذاري%20در%20سقف%20تيرچه%20بلوك.jpg
بادبند ضربدري

اتصال پوتر به ستون در كناره ها
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/اتصال%20پوتر%20به%20%20ستون%20در%20كناره%20ها.jpg
اتصال بادبند در پاي ستون
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/اتصال%20بادبند%20در%20پاي%20ستون.jpg
اتصال ديوار به ستون توسط كلاف بندي

ستون كتابي

ستون گرد (اسپيرال) و سقف دال بتن
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/ستون%20گرد%20(اسپيرال)%20و%20سقف%20دال%20بتن.jpg
قالب بندي پوتر بتني
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/قالب%20بندي%20پوتر%20بتوني.jpg
اتصال پوتر به ستون مياني
http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/اتصال%20پوتر%20به%20ستون%20مياني%20.jpg​






نحوه اشتباه اجراي سازه هاي فلزي


تغيير مقطع ستون در محل نامناسب


محل نامناسب وصله عضو بادبند

اتصال با خروج از محوريت تير به ستون

اتصال نامناسب پاي ستون در سازه فلزي

نحوه اشتباه تخليه تيرهاي فلزي

اتصال عضو مهاري در محلي غير از گره اتصال

ممنون دوست عزیز از عکسهای مفیدت.
یه سوال:توی شکل اول میشه بگید مقطع بادبند چیه؟؟؟;)
 

smk1

عضو جدید
سلام دوست عزیز
ممنون از لطفت.اگر میشه کمی هم شرح ماجرا بده تا امثال من که کم تجربه هستن هم بتونن به خوبی بفهمن:gol::gol::gol:
 

esmaeili60

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان
اول از اينكه بعد از مدتي به تايپيك عمران ديدم خوشحالم هر چند كه قبلا بوده( با احترام به نفري كه اين تايپيك رو گذاشته)

مقطع بادبند ناودوني كه حتما هم دوبله و اينجور ميذارن هر دوتا رو كه مثل يه باكس بشه تا قوي تر و مفيد تر بشه(بحث ممان اينرسي)

ان شاا.... مفيد باشه هر چند همه ميدونيد ولي ذكر مكررات كردم;):biggrin::warn:
 

civilica2008

عضو جدید
ممنون از جواباتون
توی شکل اول را نمیدونم ولی بچه ها تو 2 تا شکل پایین هم دوبل ناودونیه؟؟؟
من فکر نمیکنما!!!!!!!!!!!!!



http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/اتصال%20بادبند%20در%20پاي%20ستون.jpg

بچه ها یه چیز دیگه.اگه اشتباه گفتم بهم بگید.
مگه به غیر از اون ورق وسطی که برای اتصال دو تا بادبند ضربدری به هم هستش در خود یک دونه بادبند بین دوتا ناودونی لقمه هم نمیگذارند؟؟؟
پس تو این شکل لقمه هاش کو؟؟؟؟
 

esmaeili60

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از جواباتون
توی شکل اول را نمیدونم ولی بچه ها تو 2 تا شکل پایین هم دوبل ناودونیه؟؟؟
من فکر نمیکنما!!!!!!!!!!!!!



http://mazdak-esfandiari.com/akse%20ejraee/اتصال%20بادبند%20در%20پاي%20ستون.jpg

بچه ها یه چیز دیگه.اگه اشتباه گفتم بهم بگید.
مگه به غیر از اون ورق وسطی که برای اتصال دو تا بادبند ضربدری به هم هستش در خود یک دونه بادبند بین دوتا ناودونی لقمه هم نمیگذارند؟؟؟
پس تو این شکل لقمه هاش کو؟؟؟؟

مهندس
گذاشتن لقمه براي درگيري و انسجام هر دو پروفيل با همه
كه بعضي مواقع كار نمي شه كه به علت يا سهل انگاري يا دتايل اجراي و طراحي اينه يا مقطع قوي هست
مهمولا براي ( نظر شخصي كه ممكن غلط هم باشه) نبشي ميذارني ولي ناوداني چون قوي تره و به شكل باكس هم هست و اجراش روي 2 بال هم كمك نميكنه ( درگيري كمه)
;):que::warn:
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
بچه ها یه چیز دیگه.اگه اشتباه گفتم بهم بگید.
مگه به غیر از اون ورق وسطی که برای اتصال دو تا بادبند ضربدری به هم هستش در خود یک دونه بادبند بین دوتا ناودونی لقمه هم نمیگذارند؟؟؟
پس تو این شکل لقمه هاش کو؟؟؟؟
بستگی به طراحی داره
لقمه وقتی میذارن که kl/r>240 بشه
فاصله بین لقمه ها هم r رو میبری اون طرف معادله L رو بدست میاری میشه فاصله لقمه ها
 

shamim613

عضو جدید
شما ها خوب بلدیدا!!!!!!!!
تو دانشگاه که اینارو یاد نگرفتید تو کار دیدید نه؟
 

tur

عضو جدید
سقف کامپوزیت چیه؟ کامپوزیت چه استفاده هایی داره؟
 

aryaei

عضو جدید
اجرا

اجرا

با تشکر از اقا مصطفی عکس های خیلی جالبی بود که هر کدوم کلی بحث بر انگیز وطبث معمول بین علما اختلاف نظر;)
اما در اتصال بادبند ها که وجود لقمه طبق توزیع که دوست ما داد در مورد لقمه هاکاملا درسته در قسمت اتصال دو بادبند قطع شده نیازی به این کار نیست فقط باید انتهای اتصال رو فارسی بر کرد و روی جوشش دقت کرد و تسمه اتصال بالای اون نیازی نیست
2-در قسمت اجرای پله مطمینا دیدین که در بعضی جاها بجای حصیری اجرا کردن بالا و پایین فقط یک ردیف میلگرد فرش می کنن که اونم کامل اشتباه است و توجیح اون عذر بدتر از گناهست حالا به این حالت توی عکس خیلی جالب و منحصر به فرده که ظاهرا شماره میلگرداش پایینه اگر در مورد اجرای این سبک پله توزیع بدی ممنون می شم
 

aryaei

عضو جدید
کامپوزیت

کامپوزیت

سقف های کمپوزیت سقفهایی هستند که ترکیبی از فولاد و بتن. برای اینکه یکپارچگی این سقف رعایت شود از برشگیر (نبشی)استفاده می شود که این نبشی با بتن درگیری ایجاد کرده و یکپارچگی درست می کند و چون تیرهای فرعی کمپوزیت به علت گیردار بودن تیرهای اصلی و با توجه به لنگر پوش (لنگر زلزله) بتن روی تیرهای اصلی نمی تواند به مقاومتش کمک کند .میلگردهایی که روی سقف کامپوزیت قرار دارند میلگردهایی حرارتی هستند که در جهت مخاالف با تیرهایی فرعی باعث یکپارچه شدن بتن و درگیری با سقف کامپوزیت می شود وبا جوش دادن به تیرهای فرعی مانع ترک خوردن بتن می شود . درقالب بندی این سقفها معمولا از تخته کوبی استفاده می شود و بعد از اتمام بتن ریزی نایلون باعث راحت جدا شدن تخته ها می شود و در برخی موارد از یونولیت استفاده می شود که به علت محکم نبودن باید شمع کوبی کنند و مشکلات اجرایی بیشتری دارد و دلیل دیگر اینکه یونولیت زیر سقف می ماند و ما نمی توانیم از فضای زیر سقف کامپوزیت که تیر های فرعی آنها معمولا زنبوری هستند برای عبور لوله تاسیساتی استفاده کنیم در ضمن عایق خوبی برای حرارت بالا نیست.در قالب بندی تخته کوبی مهمترین مزیت آنها این است که در زیر سقف کامپوزیت خلائی وجود دارد و از این خلا برای لوله های تاسیساتی استفاده می شود.یکی از مزیت های سقف کامپوزیت قدرتمندی آن نسبت به سقفهای تیرچه بلوک است چون یکی از راههای یکپارچه کردن رفتار ستون ها در هنگام زلزله از طریق سقف می باشد و سقف کامپوزیت به دلیل برش گیر های نصب شده روی تیرهای فرعی یکپارچگی بین فولاد و بتن ایجاد شده و در اطراف ستونها هم همین طور در نتیجه ستون ها در هنگام زلزله رفتار یکپارچه دارند ولی در سقف تیرچه بلوک این گونه نیست.کلا در باره سیستم های خمشی باید گفت در این سیستم تمام تیرهای اصلی گیردار عمل می کنند و معمولا از پروفیل های سالم استفاده می کنند (لانه زنبوری نباشد)چون اصلا دارای لنگر می باشند و در نتیجه باید آنجا ورق بزنیم و ثانیا لنگرماکزیمم برش در یک سوم تکیه گاهها وجود دارد. ما باید در صورت استفاده از زنبوری آنجا را پر کنیم و ما هم وسط را پر کرده و هم گوشه را پر می کنیم و این تنها وقتی است که ما پروفیل نداریم مگرنه بهتر است از پروفیل استفاده شود


سقف کامپوزیت کُرمیت
سیستمهای معمول کامپوزیت در امریکا عینا" با تیرچه های با جان باز انجام می شود و معمولا" همراه باگذاشتن یک ورق فولادی موجوداربه عنوان عرشه و آرماتوربندی روی آن بتن ریخته می شود . دراین سيستم قالب ماندگار است و قطعات جان نیز با بتن احاطه نمی شود. درطراحی سیستم قالب کامپوزیت کُرمیت، نظر بر آن بوده که علاوه بر سرعت و تطبیق با آیین نامه ها ، هر چه ممکن اقتصادی تر باشد. از این رو اولا" قالب باید قابل استفاده مداوم باشد، ثانیا" جان تیرچه با بتن پر شود که بتوان قطعات جان را اقتصادی تر طراحی نمود و از لرزش سقف نیز کاسته شود. سیستمهای کامپوزیت رایج در ایران که با تیرآهن ساده یا لانه زنبوری با تیر ورق استفاده می شوند، دارای جان باز نیستند.
در وهله اول قالب هاي سقف كرميت سه قطعه بوده و براي باز كردن ، قطعات آن بايد از يكديگر جدا مي شد ، با تحقيق بخش R&D اين شركت این قالب با بهینه سازی و استفاده از خاصیت تغییر شکل ارتجاعی فولاد به قالبی یکچارچه تبدیل شد. این قالب در بین تیرچه ها قرار گرفته و بعد از گيرش اولیه بتن قالب از زیر سقف در آورده می شود . این قالب محاسن بسیار زیادی دارد و با سرعت چیده و جمع آوری می گردد و با دقت مختصری , بارها قابل استفاده است. این قالب هم اکنون در پروژه های مختلف این شرکت مورد استفاده است.آخرین بررسی ها و دستاوردها نشان داد که بهتر است جهت تطبیق سیستم با سیستم تیرچه بلوک و استفاده از آرماتور حرارتی یک جهته وحذف آرماتور خمشی دردال فوقانی ودرنتیجه صرفه جویی اقتصادی، فاصله لب با لب تیرچه ها حداکثر 75 سانتی متر باشد. مزیت این قالب درآن است که با رعایت دیگرشرایط آیین نامه می توان آرماتوردو جهته راحذف وفقط آرماتور عمودبرتیرچه را منظور نمود.هم اکنون این شرکت قالبهای جدید خود را به انتخاب مصرف کننده در فواصل و ارتفاع مختلف آماده عرضه نموده است. فاصله محور به محور تیرچه ها حدود 85 سانتی مترتا 95 سانتی متر و با ارتفاع 20 تا 25سانتی متر، بسته به انتخاب خریداروبامشاوره دفتر فنی شرکت ونوع تیرآهنهای مصرفی درسازه وطول دهانه است.در سقف کامپوزيت کرميت با توجه به سبکي وزن سقف و کاهش بار وارده به تيرچه ها ، اجراي دهانه هاي بلند با اطمينان خاطر بيشتري انجام گرفته و تنش بتن مانند تمام سيستمهاي سقفهاي کرميت بسيار پايين باقي خواهد ماند و بتن را دچار خزش ننموده و ضريب مقاومت سقف بالا مي باشد. كاهش هزينه هاي تمام شده كاهش وزن تير چه مصرفي ، كاهش هزينه هاي بلوك ، كاهش هزينه هاي حمل و نقل ، كاهش وزن اسكلت و فونداسيون ، نداشتن پرت ، سرعت اجراي بالا ، نصب سقف كاذب با كمتر از نصف هزينه سقفهاي كاذب موجود در بازار ، در مجموع باعث كاهش هزينه ساختمان ميگردد. به طور مثال چون هر قالب فلزي براي حداقل سي بار استفاده ، طراحي و ساخته ميشوند ميتوان با تعداد محدودي از اين قالبها مساحت زيادي سقف اجرا نمود. معمولا" اين موضوع در زمان اجرا با خريد يا كرايه تعداد مشخصي قالب انجام ميشود كه فقط شامل دو بار كرايه حمل ( رفت و برگشت قالب به كارگاه) انجام مي گردد و از هزينه بالاي حمل بلوك يا يونوليت و پرت زمان حمل جلوگيري ميشود. ضمنا" بهاي بلوك و حمل آن كه در ابتداي پروژه بايد هزينه گردد، صرفه جويي مي شود . در صورت نياز بخشي از اين هزينه نه تمامي آن به صورت سقف كاذب ، آن هم در انتهاي پروژه هزينه خواهد شد. سقف کُرمیت در سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه، در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده در جان استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی ، قالب های موقت فولادی (کامپوزیت ) و یا هر پرکننده سبک استفاده می شود. فواصل تیرچه ها بسته به نوع قالب از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیراست ، روی سقف نیز با 4 الی 10 سانتی متر بتن پوشانده می شود. تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشدو تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند. پس ازاین که بتن به 75% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند. سقف تیرچه و بلوک کُرمیت با متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. اما این سقف ها مشکلات دیگری را به همراه خود پدید آوردند که عمده ترین آنها ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است. شمع بندی علاوه بر دست و پاگیر بودن هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند. در سال 1363 با استفاده از بلوك کُرمیت به جاي طاق ضربي كه قبلا" در اين سيستم بعنوان قالب ثابت بكار مي رفت عملا" سقف تیرچه وبلوک کُرمیت وارد بازارشد. این سقف به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند و به همین علت از سرعت اجرای بسیار بالایی برخوردار می باشد. اجرای این سقف بر روی اسكلت های فولادی بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد. سقف پلیمری کُرمیت در راستای سبک سازی ساختمان، این شرکت هم زمان با ستفاده از قالب کامپوزیت و بلوک های پوکه ای اقدام به استفاده از مصالح پلیمری در ساختمان کرده است. استفاده از بلوک های پلی استایرن نسوز در سقف باعث کاهش مصرف تیرچه تا حدود 20% و کاهش فولاد مصرفی سازه تا حدود 7% می شود. سهولات اجرای این نوع سقف، باعث افزایش سرعت اجرا و درنیتجه کاهش هزینه های اجرایی می گردد. در عین حال در هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای صورت می گیرد. شیارهای مناسب ایجاد شده در زیر این بلوک ها باعث پیوستگی گچ و خاک در زیر سقف می گردد. در جهت بهبود استفاده از مصالح پلیمری، بخش تحقیق و توسعه این شرکت مشغول مطالعات و بررسی های بیشتر می باشد. سقف کامپوزیت کُرمیت سیستمهای معمول کامپوزیت در امریکا عینا" با تیرچه های با جان باز انجام می شود و معمولا" همراه با گذاشتن یک ورق فولادی موجودار به عنوان عرشه و آرماتور بندی روی آن بتن ریخته می شود . در این سيستم قالب ماندگار است و قطعات جان نیز با بتن احاطه نمی شود. در طراحی سیستم قالب کامپوزیت کُرمیت، نظر بر آن بوده که علاوه بر سرعت و تطبیق با آیین نامه ها ، هر چه ممکن اقتصادی تر باشد. از این رو اولا" قالب باید قابل استفاده مداوم باشد، ثانیا" جان تیرچه با بتن پر شود که بتوان قطعات جان را اقتصادی تر طراحی نمود و از لرزش سقف نیز کاسته شود. سیستمهای کامپوزیت رایج در ایران که با تیرآهن ساده یا لانه زنبوری با تیر ورق استفاده می شوند، دارای جان باز نیستند. در وهله اول قالب هاي سقف كرميت سه قطعه بوده و براي باز كردن ، قطعات آن بايد از يكديگر جدا مي شد ، با تحقيق بخش R&D اين شركت این قالب با بهینه سازی و استفاده از خاصیت تغییر شکل ارتجاعی فولاد به قالبی یکچارچه تبدیل شد. این قالب در بین تیرچه ها قرار گرفته و بعد از گيرش اولیه بتن قالب از زیر سقف در آورده می شود . این قالب محاسن بسیار زیادی دارد و با سرعت چیده و جمع آوری می گردد و با دقت مختصری , بارها قابل استفاده است. این قالب هم اکنون در پروژه های مختلف این شرکت مورد استفاده است. آخرین بررسی ها و دستاوردها نشان داد که بهتر است جهت تطبیق سیستم با سیستم تیرچه بلوک و استفاده از آرماتور حرارتی یک جهته و حذف آرماتور خمشی در دال فوقانی و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی، فاصله لب با لب تیرچه ها حداکثر 75 سانتی متر باشد​
مزاياي سقف کامپوزيت کرميت
*کاهش مصرف تيرچه
*کاهش هزينه هاي تمام شده
*عدم نياز
*کاهش وزن سقبه محل دپوي مصالح
*سهولت اجراي داکت و عبور تاسيسات
*سهولت اجراي سقف با دهانه هاي بلند
*نداشتن لرزش نسبت به سيستم کامپوزيت معمولي
کاهش وزن سقف
از آن جا که در اين سيستم بلوک حذف مي شود، وزن بلوک از وزن سقف کاذب کاسته مي شود، اين کاهش وزن حدود 10% کاهش مصرف تيرچه ، 7% کاهش وزن در اسکلت و فونداسيون ساختمان نيز خواهد داشت.
کاهش مصرف تيرچه
از آن جا که آكس به آکس تيرچه ها در سقف کامپوزيت حداقل 85 سانتيمتر مي باشد، اين امر باعث کاهش مصرف تيرچه و در نتيجه کاهش هزينه ها مي شود.
سهولت اجراي داکت و عبور تأسيسات
خالي بودن فضاي خالي بين تيرچه ها امکان عبور تمام کانالها، داکتها، لوله هاي برق و ديگر تأسيسات را به راحتي فراهم مي نمايد.
نداشتن لرزش نسبت به سيستم کامپوزيت معمولي
با توجه به آنکه تيرچه هاي فلزي کرميت داراي جان باز هستند و در هنگام اجرا جان تيرچه کاملا" از بتن انباشته مي شود، سقفهاي کرميت داراي لرزش نيستند.
سهولت اجراي سقف با دهانه هاي بلند
سنگين بودن وزن بلوک و در نتيجه وزن زياد سقف باعث خزش بتن و ايجاد خطر در هنگام زلزله مي گردد که همواره يکي از مسائل خطر آفرين انواع سيستمهاي تيرچه بلوک با دهانه بلند مي باشد. در سقف کامپوزيت کرميت با توجه به سبکي وزن سقف و کاهش بار وارده به تيرچه ها ، اجراي دهانه هاي بلند با اطمينان خاطر بيشتري انجام گرفته و تنش بتن مانند تمام سيستمهاي سقفهاي کرميت بسيار پايين باقي خواهد ماند و بتن را دچار خزش ننموده و ضريب مقاومت سقف بالا مي باشد.
كاهش هزينه هاي تمام شده
كاهش وزن تير چه مصرفي ، كاهش هزينه هاي بلوك ، كاهش هزينه هاي حمل و نقل ، كاهش وزن اسكلت و فونداسيون ، نداشتن پرت ، سرعت اجراي بالا ، نصب سقف كاذب با كمتر از نصف هزينه سقفهاي كاذب موجود در بازار ، در مجموع باعث كاهش هزينه ساختمان ميگردد.به طور مثال چون هر قالب فلزي براي حداقل سي بار استفاده ، طراحي و ساخته ميشوند ميتوان با تعداد محدودي از اين قالبها مساحت زيادي سقف اجرا نمود.معمولا" اين موضوع در زمان اجرا با خريد يا كرايه تعداد مشخصي قالب انجام ميشود كه فقط شامل دو بار كرايه حمل ( رفت و برگشت قالب به كارگاه) انجام مي گردد و از هزينه بالاي حمل بلوك يا يونوليت و پرت زمان حمل جلوگيري ميشود.ضمنا" بهاي بلوك و حمل آن كه در ابتداي پروژه بايد هزينه گردد، صرفه جويي مي شود . در صورت نياز بخشي از اين هزينه نه تمامي آن به صورت سقف كاذب ، آن هم در انتهاي پروژه هزينه خواهد ش
 

civilica2008

عضو جدید
بستگی به طراحی داره
لقمه وقتی میذارن که kl/r>240 بشه
فاصله بین لقمه ها هم r رو میبری اون طرف معادله L رو بدست میاری میشه فاصله لقمه ها

دوست عزیز جسارت نباشه فکر میکنم اشتباه میکنی:
1- اگه اشتباه نکنم kl/r ماکسیمم تو ایین نامه 200 هستش نه 240 ;)

2-وقتی که لقمه را میگذارند فکر میکنم فقط با یه خال جوش به تیر یا بادبند اتصالش میدند و این برای همین هست که دوست عزیزمون هم گفت.یعنی میخایم این دو تا مثلا ناودانی با هم عمل کنند و مخصوصا در زلزله و در ارتعاشات و بارهای دینامیکی به صورت مجزا عمل نکنند و به احتمال قوی برای کم کردن خیز تحت بار خود تیرهای با دهانه های بلند هم کاربرد داره(ممکنه اینجا تو بادبند مصداق نداشته باشه) و فکر نمیکنم یه خال جوش ساده میلگرد به ناودونی بتونیم توی l , kl/r را کاهش بدیم و این میلگردها به عنوان تکیه گاه جانبی محسوب نمیشند و این صحبت شما در اینجا منتفی میشه و مصداق نداره.;)

ما چاکر اقا رسول هم هستیم.:smile:

3- حتی اگه از لحاظ محاسباتی نیازی به لقمه ها نباشه فکر میکنم که ایین نامه قید میکنه باید لقمه را بگذاریم.(قابل توجه اقا اسماعیل گل)
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
دوست عزیز جسارت نباشه فکر میکنم اشتباه میکنی:
1- اگه اشتباه نکنم kl/r ماکسیمم تو ایین نامه 200 هستش نه 240 ;)

2-وقتی که لقمه را میگذارند فکر میکنم فقط با یه خال جوش به تیر یا بادبند اتصالش میدند و این برای همین هست که دوست عزیزمون هم گفت.یعنی میخایم این دو تا مثلا ناودانی با هم عمل کنند و مخصوصا در زلزله و در ارتعاشات و بارهای دینامیکی به صورت مجزا عمل نکنند و به احتمال قوی برای کم کردن خیز تحت بار خود تیرهای با دهانه های بلند هم کاربرد داره(ممکنه اینجا تو بادبند مصداق نداشته باشه) و فکر نمیکنم یه خال جوش ساده میلگرد به ناودونی بتونیم توی l , kl/r را کاهش بدیم و این میلگردها به عنوان تکیه گاه جانبی محسوب نمیشند و این صحبت شما در اینجا منتفی میشه و مصداق نداره.;)

ما چاکر اقا رسول هم هستیم.:smile:

3- حتی اگه از لحاظ محاسباتی نیازی به لقمه ها نباشه فکر میکنم که ایین نامه قید میکنه باید لقمه را بگذاریم.(قابل توجه اقا اسماعیل گل)
سلام
ارادت داریم
ببینید اینی که میگید 200 مال اعضای فشاریه اونم که من میگم 240 مال عضو کششی هست
حالا این بند آیین نامه رو بخون:
1-درقابهاي مهاربندي شده همگرانيروي جانبي بايد بين كليه مهاربندهاي كششي وفشاري توزيع شود واعضاي مهاربندها بايدبراي حداكثر نيروي ايجادشده درآنها طراحي شوند

خوب حالا اینو که خوندی اینم بخون:


2-مهاربندهادرامتدادهرمحوردرهرطبقه بايدطوري درنظرگرفته شوندكه درهرجهت بارگذاري حداقل[FONT=&quot]30 [/FONT]% وحداكثر[FONT=&quot]70 [/FONT]% نيروي جانبي سهم آن محور در كشش تحمل شود،مگرآنكه اعضاي مهاربندهاي فشاري داراي مقاومت يبيشترازآنچه تحليل سازه براي بار زلزله از جمله تركيب بارگذاري تشديد يافته نشان ميدهد ،باشند.
یعنی اینکه معمولا بادبنها میوفتند تو کشش
پس طراحی بر اساس کشش باید انجام بشه;)
بعدشم ما با لقمه گذاشتن که L رو تغییر نمیدیم!!! L طول قطعه هست(که اینجا ما میدونیم طول عضومون رو)​
تو آیین نامه ما ایرانیها (کپی) ماکسیمم Kl/r واسه تمام عضوهای کششی 300 هست
ولی در AISC واسه اعضای اصلی 240 و برا اعضای فرعی 300
که حالا چون بادبند فرعیه باید 300 باشه
پس پست قبلیمو اصلاح میکنم kl/r<300 باید باشه


حالا کدوم بند آیین نامه میگه گذاشتن لقمه الزامیه؟؟
 
آخرین ویرایش:

civilica2008

عضو جدید
سلام
ارادت داریم
ببینید اینی که میگید 200 مال اعضای فشاریه اونم که من میگم 240 مال عضو کششی هست
حالا این بند آیین نامه رو بخون:

1-درقابهاي مهاربندي شده همگرانيروي جانبي بايد بين كليه مهاربندهاي كششي وفشاري توزيع شود واعضاي مهاربندها بايدبراي حداكثر نيروي ايجادشده درآنها طراحي شوند


خوب حالا اینو که خوندی اینم بخون:



2-مهاربندهادرامتدادهرمحوردرهرطبقه بايدطوري درنظرگرفته شوندكه درهرجهت بارگذاري حداقل[FONT=&quot]30 [/FONT]% وحداكثر[FONT=&quot]70 [/FONT]% نيروي جانبي سهم آن محور در كشش تحمل شود،مگرآنكه اعضاي مهاربندهاي فشاري داراي مقاومت يبيشترازآنچه تحليل سازه براي بار زلزله از جمله تركيب بارگذاري تشديد يافته نشان ميدهد ،باشند.
یعنی اینکه معمولا بادبنها میوفتند تو کشش
پس طراحی بر اساس کشش باید انجام بشه;)
بعدشم ما با لقمه گذاشتن که L رو تغییر نمیدیم!!! L طول قطعه هست(که اینجا ما میدونیم طول عضومون رو)​


تو آیین نامه ما ایرانیها (کپی) ماکسیمم Kl/r واسه تمام عضوهای کششی 300 هست
ولی در AISC واسه اعضای اصلی 240 و برا اعضای فرعی 300
که حالا چون بادبند فرعیه باید 300 باشه
پس پست قبلیمو اصلاح میکنم kl/r<300 باید باشه​


حالا کدوم بند آیین نامه میگه گذاشتن لقمه الزامیه؟؟​

1-من اطلاعاتم خوب نیست پس اگه میشه بفرمایید که اینا که گفتید تو کدوم ایین نامه و صفحه چنده؟؟اصلا 2800 هستش یا مبحث 10
2-اینکه میگی بادبند ها معمولا می افتند توی کشش و برای کشش طراحی میشند کاملا اشتباهه.:smile:
چون همونجور که هممون میدونیم جهت زلزله هر ان ممکنه که عوض بشه و اون بادبندی که تا لحظه ای قبل توی کشش بوده چند لحظه بعد قطعا توی فشاره و شک نکن که توی زلزله همه بادبندا توی هم فشار و هم کشش می افتند.بنابراین چون طراحی بر اساس فشار و کمانش مقطع بزرگتری میده حتما باید تمام بادبندا را بر اساس فشار طراحی کنیم.

3- اینکه شما میگی کجای ایین نامه گفته که باید لقمه را حتما گذاشت را واقعیتش نمیدونم و فقط شنیده بودم و خوب خیلی هم معقولتره که لقمه را بذاریم.من هم از این باب بود که گفتم.حالا بازم میپرسم و بعد خبرشا میدم ولی خوب اگه تو این مورد اشتباه گفتم معذرت میخوام.;)
 

aryaei

عضو جدید
بادبند

بادبند

سلام
باز هم توی تایپیک بین علما اختلاف نظر شدولی....
یه مطلبی که امروز به علم من اضافه شد نظر یه استا کار بود:eek: در زمینه اتصال بادبند ها دوبل
در قسمت اتصال دو بادبندی که باید دو تکه اجرا بشن گفته استاد کلاس مهارت های فنی رو میگفت که باید اون 2تا بادبند از هم 5سانتی متر فاصله داشته باشن که فکر می کنم غلط باشه و اون ها باید با هم اتصال داشته باشن و توسط یه تسمه بهم از بالا وصل بشن نظر شما چیه؟
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
1-من اطلاعاتم خوب نیست پس اگه میشه بفرمایید که اینا که گفتید تو کدوم ایین نامه و صفحه چنده؟؟اصلا 2800 هستش یا مبحث 10
2-اینکه میگی بادبند ها معمولا می افتند توی کشش و برای کشش طراحی میشند کاملا اشتباهه.:smile:
چون همونجور که هممون میدونیم جهت زلزله هر ان ممکنه که عوض بشه و اون بادبندی که تا لحظه ای قبل توی کشش بوده چند لحظه بعد قطعا توی فشاره و شک نکن که توی زلزله همه بادبندا توی هم فشار و هم کشش می افتند.بنابراین چون طراحی بر اساس فشار و کمانش مقطع بزرگتری میده حتما باید تمام بادبندا را بر اساس فشار طراحی کنیم.

3- اینکه شما میگی کجای ایین نامه گفته که باید لقمه را حتما گذاشت را واقعیتش نمیدونم و فقط شنیده بودم و خوب خیلی هم معقولتره که لقمه را بذاریم.من هم از این باب بود که گفتم.حالا بازم میپرسم و بعد خبرشا میدم ولی خوب اگه تو این مورد اشتباه گفتم معذرت میخوام.;)
سلام مجدد
آقا از این بحث نیمه غلط داریم به یه جاهایی میرسیم
اون نکات آیین نامه از مبحث 10 بود 10-3-9-2-2
فشارو کششم بررسی کردم امروز،حق با شماست فشار بیشتره در اکثر موارد
حالا همه اینارو گفتیم
تو پیوست 2 آین نامه 2800 در باره بادبندها نوشته kl/r ماکسیمم برابر 6025 تقسیم بر جذر Fy ،یعنی با این لاغری رو بررسی میکنند
در اصل
یه بار لاغری مثلا ناودانی دوبل رو بررسی میکنیم(یه عددی بدست میاریم) بعد این عدد رو با kl/r که تو 2008 هست مقایسه میکنیم،اگه کوچیکتر بود که هیچی
بزرگتر بود لقمه میذاریم (امروز 2 ساعت /آیین نامه و 2008 خوندم:D)
مرسی که بحثو بوجود اوردی;)
 

civilica2008

عضو جدید
ممنون از رسول جان که وقت گذاشت ایین نامه را خوند و به اطلاعاتمون اضافه کرد.
دمت گرم.
من که به شخصه زیاد حوصله ندارم ایین نامه بخونم.
 

nargulu

عضو جدید
اتفاقا منم متوجه نشدم.خوشحال میشم اگه یه توضیح کامل بدین.مرسی;)
 

mehrang387

عضو جدید
در مورد قالب بندی پله پرسیدی.باید بگم بتن ریزی شمشیری پله چون در سطح شیبدار انجام میشه باعث میشه بتن به سمت پایین حرکت کنه و بالای شمشیری نازک و پایین اون ضخیم بشه.این تخته ها رو در جهت عمود بر حرکت بتن میذارن که بتن به سمت پایین حرکت نکنه و اونجا تل انبار نشه.همچنین بهتره واسه بتن ریزی پله ها از بتن کم آب تر استفاده بشه که روانی بتن(کارآیی بتن)کمتر بشه چون با توجه به ضخامت کم پله(معمولا 15 سانتیمتر)بتن هرقدر هم که سفت باشه باز هم براحتی ویبره میخوره و مشکلی نیست
 

13654242

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بادبند مگه فقط برا کشش نمیزارن تازه اگه تو زلزله بود اون یکی باد بند میفته تو کشش نمیزاره یکی دیگه تو فشار بیفته واسه همین نیست مگه بعضی وقتها از کابلها یا سیم بکسل استفاده میکنن؟
 

esmaeili60

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد قالب بندی پله پرسیدی.باید بگم بتن ریزی شمشیری پله چون در سطح شیبدار انجام میشه باعث میشه بتن به سمت پایین حرکت کنه و بالای شمشیری نازک و پایین اون ضخیم بشه.این تخته ها رو در جهت عمود بر حرکت بتن میذارن که بتن به سمت پایین حرکت نکنه و اونجا تل انبار نشه.همچنین بهتره واسه بتن ریزی پله ها از بتن کم آب تر استفاده بشه که روانی بتن(کارآیی بتن)کمتر بشه چون با توجه به ضخامت کم پله(معمولا 15 سانتیمتر)بتن هرقدر هم که سفت باشه باز هم براحتی ویبره میخوره و مشکلی نیست

اگه منظورت تخته هاي پله است

فكر كنم اون تخته ها رو گذاشتن چون كلا خود شكل پله رو خواستن بسازن و نه فقط رمپشو
 
بالا