علف های هرز مهم مزارع ذرت

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
علف های هرز مهم مزارع ذرت
گیاه ذرت در مراحل اولیه رشد خود از حساسیت بیش تری نسبت به رشد علف های هرز برخوردار است . رشد گیاه ذرت در 3 تا 4 هفته ی اول نسبتا ً کند می باشد و در طی همین دوره علف های هرز می توانند رشد کرده و بر ذرت غالب شوند و با آن رقابت کنند . حد اکثر رقابت عف های هرز با ذرت در طی دوره ی 6-2 هفته ی پس از کاشت صورت می گیرد و پاک نگه داشتن مزرعه از وجود علف های هرز در این دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

مهم ترین علف های هرز مزارع ذرت عبارتند از :
تاج خروس Amaranthus retroflexus.
یولاف وحشی Avena fatua L.
گل گندم Centaurea depressa.
سلمه تره ( سلمک ) Chenopodium album L.
مرغ Cynodon dactylon L.
اویار سلام Cyperus sp.
سوروف Echinochloa crus – galli L.
ارزن وحشی Panicum eruciferum L.
قیاق Sorghum halepense L.
توق Xanthum stramarium.

در زراعت هایی که فاصله ی ردیف های ذرت از هم زیاد تر باشد ، سطح بیش تری از خاک بدون پوشش باقی مانده و آفتاب بر آن می تابد که این کار موجب افزایش جوانه زنی و رشد علف های هرز می شود . یک اقدام کنترلی برای مبارزه با رشد این علف ها که بتواند در مراحل آغازین رشد گیاه ذرت ، علف های هرز را از بین ببرد ، بسیار مفید و لازم می باشد . استفاده از روش های سنتی دستی و نیز کولتیواتور دستی بین ردیف های کاشت ، می تواند تا حدی مفید باشد اما مسلما ً کافی نیست . برای مبارزه کامل با رشد علف های هرز باید عمل مبارزه دستی را چهار بار انجام داد که این روش گران و پر هزینه خواهد بود و به جای آن می توان از سم سیمازین استفاده نمود . استفاده از کولتیواتور نیز فقط علف های هرز بین ردیف ها را نابود می کند و قادر به از بین بردن علف های هرز روی ردیف ها نیست و بنابراین استفاده از آن نیز اثر کاملی ندارد .

استفاده از علفکش هایی که قادرند تا از استقرار بوته های علف های هرز در طول دوره ی 6 هفته ی اول رشد گیاه ذرت جلوگیری کنند ، در کشت این گیاه مفید است . گیاه ذرت نیز به بسیاری از علفکش ها مقاومت خوبی نشان می دهد . علفکش های آترازین ( 2-1 ) ، سیمازین (2-1 ) ، EPTC ( ۲-۳ ) ، بوتیلات ( 3-2 ) ، آلاکلر ( 3-2 ) ، فلوکلورالین ( 5/2-5/1 ) ، متریبوزین ( 2-1 ) و تربوترین ( 2-1) ، در زمانی که به صورت پیش رویشی مصرف شوند اثر خوبی دارند . ترکیب دو سم آلاکلر ( 0/2-5/1 ) + آترازین ( 0/1 ) نیز اثر زیاد تری داشته و قادر است تا علف های هرز باریک برگ یک ساله و پهن برگ را کنترل نماید . دو علفکش آترازین و سیمازین اثر بیش تری بر روی علف های هرز پهن برگ دارند . در صورتی که آلاکلر از قدرت کنترل کنندگی زیاد تری بر روی باریک برگ های یک ساله تیره گرامینه برخوردار است . در تحت شرایط خشکی و بی آبی آترازین عملکرد بهتری دارد . از طرف دیگر آترازین نسبت به سیمازین اثر بیش تری بر باریک برگ های تیره گرامینه دارد . علفکش لینورون می تواند به گیاه ذرت نیز صدمه بزند و به همین دلیل باید به میزان کمتر و فقط در مزارعی که از ارقام مقاوم در آنها کشت شده است استفاده نمود .

از دیگر علفکش هایی که قادرند تا طیف وسیعی از علف های هرز را نابود کنند می توان به موارد زیر اشاره نمود : استوکلر ( 5/1-0/1 ) ، دی متانامید ( 6/1-8/0) ، متولاکلر ( 0/3-5/1 ) ، پندی متالین ( 5/1-0/1 ) ، اکسی فلورفن ( 0/1-25/0 ) ، ایمازاکویین ( gr/ha ۷۰-۵۰ ) ، تیازوپیر ( 0/1-25/0) و هالو سولفورون ( gr/ha ۸۰-۷۰ ) .

علفکش های پیش رویشی مثل نیکوسولفورون ( gr/ha ۳۰-۵۰ ) ، پریمو سولفورون ( gr/ha 40-20 ) ، پروسولفورون ( gr/ha ۱۵-۳۰ ) ، هالوسولفورون ( gr/ha ۳۰-۴۰ ) و فلومی کلراک ( gr/ha ۳۰-۶۰ ) نیز قادرند تا علف های هرز پهن برگ را کنترل نمایند . البته از مخلوط علفکش ها نیز برای افزایش اثر بخشی می توان استفاده کرد .
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
روش های مبارزه با علف های هرز ذرت

روش های مبارزه با علف های هرز ذرت

:):):);)

دفع زراعی
رقابت زراعی:منظور از رقابت زراعی این است که با استفاده از بهترین روش های تولید نباتات زراعی علفهای هرز را از دور رقابت خارج کنیم.
کاهش فضای بین ردیف ها یا افزایش تراکم گیاه قدرت رقابت گیاه با علف هرز را افزایش می دهد.افزایش تراکم گیاه سبب افزایش سطح برگ می شود و عبور نور به سطح خاک را کاهش می دهد . کاهش عبور نور از میان کانوپی گیاهان کاشته شده در ردیف های باریک ممکن است از رشد و توسعه علف های هرز جلوگیری کند.
- جوانه زنی سریع
- سرعت رشد زیاد
- کاشت به موقع: بیشتر در کاشت های دیر هنگام،علف های هرز سریع تر از ذرت جوانه می زند و بر آن غلبه پیدا می کند.
- کاهش فاصله و فضای بین ردیف ها و بوته ها و در نتیجه افزایش تراکم بوته در واحد سطح تا جایی که افزایش تراکم به کاهش عملکرد منجر شود.
- تغذیه و آبیاری مناسب و دفع آفات و بیماری ها سبب افزایش قدرت رقابت ذرت با علف های هرز می شود.
آثار آللوپاتیک:
برخی از گیاهان از راه رها سازی مواد شیمیایی از خود به درون محیط،بر دیگر گیاهان اثر زیان آور دارند که به این واکنش آللوپاتی می گویند.این مواد شیمیایی ممکن است از گیاه زنده یا از بقایای غیر زنده گیاهان رها شود.
 

Similar threads

بالا