[ طراحی پالایشگاه گاز ]

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحویل روزانه 18 میلیون متر مکعب گاز به پتروشیمی های عسلویه

در حال حاضر، روزانه 16 تا 18 میلیون متر مکعب گاز به پتروشیمی های منطقه ویژه انرژی پارس تحویل داده می شود.
به گزارش خبرنگار موج، همایون شکوه صارمی مدیر عامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: با افتتاح رسمی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در دهه فجر، میزان تولید گاز در این مجتمع به مرز 190 میلیون متر مکعب خواهد رسید که یک تولید بی سابقه خواهد بود. در روزهای اخیر با افزایش هشت درصدی تولید در فازهای پنج گانه پارس جنوبی، میزان تولید گاز به 162 میلیون متر مکعب در روز رسید.
وی تصریح کرد: گاز تولیدی این مجتمع علاوه بر تزریق به شبکه گاز سراسری کشور، به مصرف پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی نیز می رسد.
شکوه صارمی خاطر نشان کرد: پتروشیمی پارس روزانه معادل چهار و نیم تا پنج میلیون متر مکعب، پتروشیمی جم که مصرف آن اتان است معادل یک و نیم میلیون متر مکعب و پتروشیمی های زاگرس، غدیر و مبین 10 تا 12 میلیون متر مکعب از مجتمع گاز پارس جنوبی گاز دریافت می کنند و در سال جاری هیچ محدودیتی نداشته اند.
وی در خصوص آخرین وضعیت فاز 10 گفت: ردیف سوم این فاز را راه اندازی کرده ایم و یک مدت به صورت آزمایشی کار کرده است.
این مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: آماده سازی ردیف چهارم به پایان رسیده است و به زودی گاز آن از فازهای شش و هفت و هشت با در سرویس قرار گرفتن خط سی و دو اینچ دوم تامین شده و راه اندازی آن را آغاز می کنیم.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اولین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی و تاسیس شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران

تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۵

http://alef.ir/vdcbasb80rhbz8p.uiur.html?175146

رئیس جمهور خواستار اختصاص درآمد ویژه گازی به استان قم شد و اعلام کرد: ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی تا 150 روز آینده دو برابر می‌شود.
به گزارش مهر از قم، محمود احمدی نژاد امروز در مراسم افتتاحیه تاسیسات تزریق و پالایشگاه گاز سراجه قم با بیان اینکه بنای پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور، انرژی است، گفت: تمام صنایع کشور برای توسعه به انرژی ارزان، در دسترس و کاهش ریسک نوسان های قیمت در بازار و آب و هوایی نیاز دارند.
رئیس جمهور با اعلام اینکه در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی باید توسعه شبکه های گازرسانی به تمامی شهرها و استان های کشور در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد. رئیس کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه هم اکنون حدود 925 شهر و 14 هزار روستا در سراسر کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، اظهار داشت: در مجموع 96 درصد جمعیت شهری و حدود 55 درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند بودند ضمن آنکه حدود 55 هزار واحد صنعتی و 70 نیروگاه برق به شبکه گاز متصل هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان فعالیت دولت دهم ظرفیت برداشت گاز ایران از میدان پارس جنوبی دو برابر خواهد شد، افزود: همزمان با افزایش تولید و انتقال شبکه های انرژی طرح های جدیدی هم به منظور به حداقل رساندن نوسان‌های گازرسانی به ویژه در 5 ماه پایانی سال انجام شود. وی با اعلام اینکه با ساخت و راه اندازی تاسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی هزینه های سرمایه گذاری کلان، تولید و انتقال انرژی در استان های مختلف کشور به حداقل کاهش می یابد، یادآور شد: براساس مطالعاتی که در شرکت ملی گاز انجام شده، 40 نقطه برای ذخیره سازی گاز شناسایی شده است. احمدی نژاد با بیان اینکه با افتتاح تاسیسات ذخیره سازی گاز در سراجه قم و تا پایان سال تاسیسات ذخیره سازی گاز در شورجه خراسان ظرفیت ذخیره سازی گاز کشور به 7 میلیارد مترمکعب افزایش می یابد، گفت: با بهره برداری از این دو پروژه در مجموع تا 10 سال آینده نیاز سوخت رسانی زمستانی به تمامی مشترکان حل و فصل می شود.
توصیه های رئیس جمهور به وزیر نفت رئیس جمهور همچنین با تشریح برخی از توصیه های جدید خود خطاب به وزیر نفت خواستار توسعه شبکه‌های گازرسانی شهری و روستایی با استفاده از فناوری های جدید شد و خاطر نشان کرد: هم اکنون 65 هزار روستای کشور از نعمت گاز طبیعی محروم هستند که گازرسانی به برخی از این روستاها به دلیل جمعیت کم فاقد توجیه اقتصادی و فنی است. وی خواستار ایجاد منبع‌هایی برای ذخیره سازی گاز در اکثر روستاهای کوچک کشور شد و ادامه داد: با ایجاد این منبع ها و ذخیره سازی گاز امکان گازرسانی به این روستاها بدون انجام لوله کشی و احداث شبکه گاز فراهم می شود.
رئیس کابینه دولت دهم همچنین در پاسخ به درخواست برخی از مسئولان استان قم خواستار اختصاص درآمدی از محل تولید گاز و میعانات گازی، مخزن سراجه قم به این استان شد و افزود: باید با اختصاص این درآمد گازی چهره علمی، فنی و صنعتی قم دگرگون شود. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این موضوع که هم اکنون ظرفیتی برای تولید 67 هزار مگابایت برق در کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: با وجود گازرسانی های گسترده به نیروگاه ها 65 تا 70 درصد برق تولیدی کشور در نیروگاه ها و شبکه های انتقال و توزیع اتلاف می شود. توقف ساخت نیروگاه های بزرگ وی خواستار توقف ساخت نیروگاه های بزرگ برق توسط وزارت نیرو شد و اظهار داشت: باید با ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده علاوه بر صرفه جویی در احداث نیروگاه های عظیم برق اتلاف انرژی را هم به حداقل کاهش داد.
به گزارش مهر، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری امروز شنبه 16 دی ماه نخستین پروژه ذخیره سازی گاز خاورمیانه و پالایشگاه گاز سراجه قم به‌طور رسمی افتتاح شد. این 2 پروژه گازی با سرمایه گذاری حدود 220 میلیارد تومانی اولین پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی ایران و منطقه خاورمیانه با ظرفیت تزریق و برداشت روزانه حدود 10 میلیون مترمکعب در مدار بهره برداری برداری قرار گرفت.

آمارهای رسمی نشان می دهد تاکنون بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در مخزن سراجه قم ذخیره سازی شده است ضمن آنکه در حال حاضر امکان برداشت روزانه 4 تا 5 میلیون مترمکعب گاز از این مخزن زیرزمینی وجود دارد.


در کنار تاسیسات تزریق و ذخیره سازی گاز، پالایشگاه 10 میلیون مترمکعبی گاز این منطقه هم راه اندازی رسمی شد،در بخش تاسیسات بالادستی مخزن سراجه قم 5 حلقه چاه برای تزریق گاز در اختیار شرکت گاز قرار گرفته و پیش بینی می‌شود تا تابستان سال آینده در فاز اول بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب گاز در این مخزن زیرزمینی ذخیره‌سازی شود.

ظرفیت نهایی سراجه قم را سالانه 3.3 میلیارد متر مکعب است و در نهایت با بهره برداری از فازهای جدید این پروژه امکان برداشت تا سقف 30 میلیون متر مکعب گاز وجود دارد.


یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد راه اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز افزایش تولید میعانات گازی کشور است، برآوردها نشان می‌دهد حدود 12.5 میلیون بشکه میعانات گازی در سراجه قم ذخیره سازی شده است که با تزریق گاز هم اکنون روزانه 10 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود.

هم اکنون قیمت هر بشکه میعانات گازی حدود 100 تا 110 دلار است که در مجموع با بهره برداری از مخزن سراجه قم علاوه بر افزایش پایداری شبکه گاز، امکان دست یابی به درآمد حدود 1.5 میلیارد دلاری وجود دارد


=========================================

طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه قم افتتاح شد

خبرگزاری ایلنا
1391-10-16, 14:40
کد خبر: 34330
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=34330

احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح نخستین طرح استراتژیک ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه قم گفت: برداشت از منابع گاز پارس جنوبی تا پایان دولت دو برابر می‌شود.

ایلنا - قم: احمددی نژاد انرژی را یکی از نیازهای اصلی برای پیشرفت و آبادانی کشور دانست و گفت: انرژی باید قابل دسترس بوده، قیمت مناسبی داشته و با نوسانات بازار و آب و هوا دچار مشکل نشود.
به گزارش ایلنا محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز (شنبه) در مراسم افتتاح نخستین طرح استراتژیک ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه قم، با بیان اینکه همه بخش‌های اقتصادی کشور نیازمند انرژی هستند، اظهار داشت: پیش از انقلاب بخش عمده ‌از انرژی صادر می‌شُد و عواید حاصل از آن در اختیار ملت قرار نمی‌گرفت؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش بر این است که مجموعه منابع حاصل از انرژی در اختیار ملت و در خدمت پیشرفت، آبادانی و رفاه مردم قرار گیرد.
وی تأسیس شبکه گازی در سراسر کشور را از جمله اقدامات مؤثر برای پیشرفت و رفاه مردم دانست و گفت: قبل از پیروزی انقلاب تنها بخش محدودی از مردم و حتی بخش صنعتی از نعمت گاز برخوردار بودند ولی پس از پیروزی انقلاب تصمیم گرفته شد که گاز طبیعی که کشورمان دومین دارنده آن است با احداث شبکه‌هایی در سراسر کشور گسترش یابد و در سال‌های اخیر در این زمینه شاهد فعالیت‌های جهشی هستیم.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز بیش از ۹۲۰ شهر کشور و ۹۶ درصد خانوارهای شهری و ۱۴ هزار روستا و ۵۵ درصد جمعیت روستائیان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: اوایل دولت نهم ۹۵۰۰ واحد صنعتی در کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کردند که امروز این میزان به ۵۵ هزار واحد صنعتی افزایش یافته است؛ ضمن اینکه ۷۰ نیروگاه کشور نیز به شبکه گاز وصل شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه وجود شبکه انرژی به معنای این است که می‌توان در همه نقاط کشور تأسیسات صنعتی و تولیدی احداث کرد، آن را اقدامی در راستای عدالت دانست و ادامه داد: هنگامی که زیرساخت‌ها در سراسر کشور وجود داشته باشد، امکان و فرصت سرمایه‌گذاری نیز فراهم خواهد بود.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در سال‌های اخیر برای استفاده از انرژی و گسترش آن در سراسر کشور صورت گرفته است، اظهار داشت: تا پایان دولت دهم برداشت از منابع گاز پارس جنوبی که حوزه مشترک محسوب می‌شود، دو برابر خواهد شد.
احمدی‌نژاد با اشاره به متغیر بودن آب و هوای کشور گفت: بخش عمده گاز کشور مصرف خانگی دارد و امیدوارم به روزی برسیم که عمده مصرف گاز در بخش‌های تولید و صنعت باشد.
وی ذخیره گاز برای استفاده در فصول سرد سال را اقدامی سخت و پیچیده دانست و گفت: از چند سال قبل ایده ذخیره‌سازی گاز در ذخایر زیرزمینی کشور مطرح و در این راستا در سطح کشور و براساس بررسی‌های زمین‌شناسی، ۴۰ نقطه شناسایی شد که قابلیت ذخیره‌سازی گاز را دارد.
وی با اشاره به بهره برداری از اولین مکان ذخیره‌سازی گاز در منطقه سراجه قم، تصریح کرد: اقدامات لازم برای ذخیره‌سازی در منطقه باج‌گیران سرخس نیز آغاز شده است که اگر در دو منطقه ذخیره‌سازی به طور کامل انجام شود، دیگر برای بیش از ده سال نگرانی قطع گاز در زمستان که مصرف به اوج می‌رسد را نخواهیم داشت.
احمدی‌نژاد ذخیره‌سازی گاز در زیر زمین را در سه بخش تزریق گاز، استخراج گاز و پالایش آن عنوان کرد و گفت: زمان استخراج گاز تزریق شده، مایعات گازی نیز استخراج می‌شود که از ارزش بالایی برخوردار است.
وی در ادامه اظهارات خود مسئولین صنعت نفت کشور را به گسترش شبکه‌های انتقال انرژی توصیه کردو گفت: امروز تقریباً تمام نقاط پرجمعیت کشور و اکثر روستا‌ها از نعمت گاز برخوردار هستند و باید برای در اختیار قرار دادن آن برای روستاهای دورافتاده نیز اقدام شود به گونه‌ای که تمام نقاط مسکونی کشور بتوانند از این انرژی و نعمت استفاده کنند.
احمدی‌نژاد افزود: در مناطقی که بخاطر دورافتاده بودن و یا صعب‌العبور بودن انتقال خط لوله اصلی مشکل است، می‌توان منبع‌های گازی تعبیه کرد و از طریق آن‌ها به مناطق مسکونی و تولیدی گازرسانی کرد.
وی همچنین مسئولین را به توجه به عمران و آبادانی شهر قم توصیه کرد و گفت: امروز که قم به جرگه مناطق دارای منابع انرژی پیوسته، مناسب است که بخشی از منابع حاصل از مایعات گازی استخراج شده را به عمران و آبادانی استان قم اختصاص داد.
احمدی‌نژاد اظهار داشت: پیش از انقلاب به شهرستان قم که مرکز استبداد ستیزی بود توجه خاصی نمی‌شد و پس از انقلاب نیز در قم طرح‌های عمرانی آن طور که شایسته یک مرکز علمی و اسلامی باشد، شکل نگرفته است.
وی با بیان اینکه اگر چه طرح‌های خوبی در قم شروع شده اما باید توجه داشت که این طرح‌ها به گونه‌ای باشد که چهره این استان از لحاظ پیشرفت و آبادانی تغییر کند، افزود: سرعت عمران و آبادانی قم مطلوب بوده اما راضی کننده نیست و دولت به طور کامل از پیشرفت و آبادانی این شهر و استان حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.
احمدی‌نژاد در ادامه مسئولین وزارت نیرو را مورد خطاب قرار داد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه بسیار زیاد بوده و شبکه گاز نیز تقریباً به تمان نقاط کشور کشیده شده است، بهتر است از این به بعد برای شهر‌ها و روستاهای کشور نیروگاه‌هایی متناسب با نیاز آن‌ها تأسیس شود و این می‌تواند از هدر رفت انرژی جلوگیری کند.
ویدر پایان با اشاره به مزین بودن نام تأسیسات ذخیره‌سازی گاز طبیعی به نام شهید فهمیده گفت: عزت و سرافرازی امروز ملت ایران، بخاطر فداکاری شهیدان و ایثارگران است.


پایان پیام
خبرگزاری ایلنا






مطالب بیشتر جهت مطالعه در این زمینه:

حجم گاز ذخیره شده در مخزن سراجه قم از ٣٥٠ میلیون مترمکعب گذشت
شمارش معکوس برای بهره برداری رسمی از نخستین طرح ذخیره سازی گاز ایران
در لینک و ادرس اینترنتی: http://www.shana.ir/fa/newsagency/189916

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی:
طرح ذخیره سازی گاز در سراجه قم شتاب می‌گیرد

در لینک و ادرس اینترنتی: http://www.shana.ir/fa/newsagency/154246

با حضور رییس‌جمهور

[h=1] اولین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی در خاورمیانه رسما به بهره‌برداری رسید

[/h] در لینک و ادرس اینترنتی: http://isna.ir/fa/news/91101609159




 
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


در نمایشگاه نفت امسال دفترچه ای برای جذب سرمایه گذاری در زمینه گاز توسط شرکت ملی گاز ایران منتشر شده بود
که در صفحه 30 آن نوشته شده بود شرکت ملی گاز ایران طرح پژوهشی با نام طراحی پالایشگاه گاز با نشان ملی با مشخصات زیر را در دست اجراء دارد:

تخمین اعتبار درخواستی طرح: EPCF از طریق واگذاری به قرارگاه خاتم الانبیاء

مدت کل انجام طرح: 5 سال

نرخ بازگشت سرمایه : حد اقل 20 در صد

بر آورد میزان تقاضا : ساخت پالایشگاه گاز طبیعی به ظرفیت 20 میلیون متر مکعب گاز در روز با تکیه بر دانش بومی

 

joky

عضو جدید
نگران بودم با حرفتون نگرانتر شدم فک می کنید من به عنوان یک مهندس شیمی چه کاری ازدستو برمی یاد؟
 

joky

عضو جدید
چنین سخره هایی در ایران نیز وجود دارند ؟ایا کیفیت گاز شیل مثل کیفیت گاز های سنتی است ؟
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چنین سخره هایی در ایران نیز وجود دارند ؟ایا کیفیت گاز شیل مثل کیفیت گاز های سنتی است ؟


بله در ایران وجود دارد ولی در اولویت سرمایه گذاری ایران نیست زیرا که اولا ایران دانش فنی و تکنولوژی استخراج گاز شیل را ندارد
دوما هزینه آن بالا است
سوما زمان زیادی برای سرمایه گذاری و استخراج نیاز است
چهارما گازهای پارس جنوبی و میادین مشترک توسط همسایه های ایران غارت میشوند که بنابر این باید فعلا به فکر گازهائی که داره از دست میره باشیم تا گازهائی که زیر زمین کسی بهشون دست نمیزنه.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نگران بودم با حرفتون نگرانتر شدم فک می کنید من به عنوان یک مهندس شیمی چه کاری ازدستو برمی یاد؟


شما بعنوان یک مهندس میتوانید دانش بومی را گسترش بدهید و در طراحی یا مشاوره و یا اجراء و غیره سهمی داشته باشید.
حد اقل حرفی برای گفتن داشته باشید.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بخشی از محاسبات طراحی پالایشگاه گاز:

هر متر مکعب گاز معادل 35.3147 فوت مکعب گاز میباشد.

پروژه گاز دلفین حاشیه خلیج فارس با مشارکت امارات عمان و قطر با سرمایه گذاری 7 میلیارد دلار بزرگترین پروژه سرمایه گذاری در حوزه انرژی در منطقه میباشد.
3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری این پروژه روی خطوط لوله فرامرزی انجام شده است.
پروژه در سال 1999 تعریف شده و در سال 2002 تاسیسات سرچاهی آن تکمیل گردیده
که اولین گاز استخراجی آن در سال 2007 به بهره برداری رسیده است.

در سال 2006 دو خط لوله 36 اینچی به طول 80 کیلومتر برای انتقال گاز به پالایشگاه احداث گردیده است.

پالایشگاه گاز راس لفان تنها پالایشگاه یکپارچه و بزرگ جهان است که با شش توربوکمپرسور 52 مگاواتی شرکت رولز رویس آمریکا روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز را فشرده نموده
و محصولات جانبی مانند مایعات گازی پروپان و بوتان در بورس انرژی فروخته میشود.

خط لوله صادراتی 48 اینچ به سمت امارات دارای ظرفیت انتقال سالیانه 33 میلیارد متر مکعب گاز را دارد.

منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin_Gas_Project
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پروژه مروارید قطر

پروژه مروارید قطر در راس لفان قطر قرار دارد که گاز طبیعی را به مایعات نفتی مانند بنزین و گازوئیل و غیره تبدیل میکند. (جی تی ال)
این پروژه بزرگترین پروژه جی تی ال جهان میباشد.

این پروژه در سال 2012 به ظرفیت نهائی رسید که روزانه 46 میلیون متر مکعب گاز را به 140 هزار بشکه در روز مایعات نفتی مانند بنزین و گازوئیل
و معادل 120 هزار بشکه مایع گازی ان جی ال و اتان تبدیل مینماید.

شش راکتور فرایند فیشر تروپش توسط شرکت مان MAN آلمان تولید شده است.

در سال 2003 سرمایه گذاری پروژه 5 میلیارد دلار بر آورد شده بود، در آن زمان قیمت هر بشکه نفت خام 40 دلار بود، اما هنگامیئ که قیمتها بالا رفت و هزینه های پنهان طرح نمایان شد
شرکت نفت قطر بر آورد کرد که هزینه کل طرح 24 میلیارد دلار خواهد بود.

مواد اصلی تولیدی این طرح نفتا و بنزین و گازوئیل و سوخت جت (نفت سفید) و همچنین پارافین و روغن پایه به همراه سایر محصولات فرعی میباشند.

قرارداد مشارکت ما بین شرکت نفت قطر و شرکت نفت شل به صورت تقسیم محصولات تولیدی ما بین دو طرف میباشد که هر یک از طرفین
مواد تولیدی را به مشتریان خود میفروشند.

منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pearl_GTL
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تفاوت اصطلاحات گازی:

CNG
Compressed Natural Gas

سی ان جی همان گاز طبیعی یا متان خالص یا با ناخخالصی بسیار کم است که فشرده شده و درون مخزن نگهداری میشود.

============================
NGL
Definition of 'Natural Gas Liquids - NGL'
Components of natural gas that are separated from the gas state in the form of liquids. This separation occurs in a field facility or in a gas processing plant through absorption, condensation, adsorption or other method. Natural gas liquids as classified based on their vapor pressure:


Low = condensate
Intermediate = natural gas
High = liquefied petroleum gas


NGL are naturally occurring elements found in natural gas, and include propane, butane and ethane, among others. NGL are valuable as separate products and it is therefore profitable to remove them from the natural gas.The liquids are first extracted from the natural gas and later separated into different components.


ان جی ال مواد مخلوط شده با گاز طبیعی متان هستند که به صورت مایع هستند، بخش عمده ان جی ال بیشتر شامل مواد پروپان و بوتان و اتان میباشد
که هنگام پالایش گاز طبیعی از متان جدا میشوند.

با فرایندهائی مانند absorption, condensation, adsorption و یا سایر روشها این مواد از گاز طبیعی متان جدا میشوند
که دارای ارزش حرارتی و اقتصادی بالاتری نسبت به گاز طبیعی خالص یا متان هستند.

گاز خارج شده از مخزن بسته به فشاری که در فرایند جدا سازی وارد میشود موادی که از ان جدا میشوند شامل زیر هستند:

در فشار پائین ماده ای با نام مایعات گازی یا کندانسه جدا میشود که شامل مولکولهای بنزین و گازوئیل و نفت سفید و نفتا و مقدار کمی پارافین و روغن پایه میباشند.

در فشار متوسط گاز طبیعی یا متان از آن جدا میگردد.

در فشار بالا ماده ای با نام ال پی جی از آن جدا میشود که بیشتر پروپان و بوتان میباشند.


==================================================
GTL
جی تی ال یک فرایند شیمیائی تبدیل مولکولهای متان به مولکولهای بزرگ بنزین و گازوئیل و با ارزش بالاتر است

در این فرایند که فناوری و تکنولوژی پیشرفته ای دارد و در دنیا در اختیار چند شرکت معروف است، گاز طبیعی با تبدیل شدن به گاز سنتز
و با فرایند فیشرتروپش تولید مولکولهای بزرگ نفتی مانند بنزین و گازوئیل و نفت سفید و نفتا مینماید.
و البته محصولات دیگر مانند گاز مایع، بوتان، پروپان، پارافین و غیره هم تولید میشود.


=================================================
Condensate

کندانسه یا مایعات گازی ماده ای حاوی بنزین و گازوئیل و نفت سفید و نفتا و حتی مقداری مولکولهای بزرگ مانند پارافین و روغن پایه و نفت سنگین است
که به صورت معلق در گاز طبیعی وجود دارد و هنگام استخراج این مولکولهای بزرگ جدا شده و در واحدهای تفکیک از یکدیگر جدا و به صورت بنزین و گازوئیل و نفتا و غیره
در بازار فروخته میشوند.

=================================================

LNG


گاز طبیعی مایع (LNG)


گاز طبیعی چنانچه در فشار اتمسفر تا دمای F º۲۶۰- سرد شود، به حالت مایع تبدیل می شود. LNG شامل بیش از ۹۵ درصد متان و درصد کمی اتان و پروپان و سایر هیدروکربورهای سنگین تر است. سایر ترکیبات و ناخالصی های گاز طبیعی مانند اکسیژن، آب، گازکربنیک و ترکیبات گوگردی طی فرآیند سرد کردن از گاز طبیعی جدا شده و گاز طبیعی در حالت مایع بدست می آید. البته LNG تا حد ۱۰۰ درصد متان خالص نیز قابل دستیابی است. حجم LNG 600/1 حجم گاز طبیعی و دانسیته آن ۴۲/۰ دانسیته آب است. این ماده، مایعی بی بو، بی رنگ و غیر سمی است و نسبت به فلزات یا سایر مواد حالت خورندگی ندارد. LNG وقتی تبخیر یا با هوا ترکیب شود در دامنه غلظت ۵ تا ۱۵ درصد می سوزد. LNG یا بخار آن در محیط و فضای باز حالت انفجاری ندارد. کلیه آزمایشات انجام شده و خواص LNG، ایمن بودن این سوخت را کاملاً تائید می کند زیرا نشت مایع LNG یا ابربخارات آن به محض تماس با زمین یا در اثر حرارت محیط به سرعت در هوا تبدیل به گاز شده و چون در این حالت از هوا سبک تر است در محیط پراکنده و منتشر می شود. LNG در وهله اول برای خودروهای سنگین دیزلی (HEAVY DUTY VEHICLE) کاربرد دارد. به لحاظ ارزش حرارتی و دانسیته انرژی، مشابه سوخت دیزل (گازوئیل) هست.


LNG در دمای ºF260- و فشار اتمسفریک در حالت مایع اشباع ( در دمای جوش مایع) است. بنابر این مانند هر مایع در حال جوش چنانچه در فشار ثابت نگهداری شود (حتی با افزایش حرارت) در دمای ثابت خواهد ماند.


مادام که بخار LNG از مخازن خارج می شود (boil off)، دمای مخزن ثابت می ماند. اجزاء سیستم خودروهای با سوخت LNG:


از لحاظ انتقال سوخت به موتور، مشابه موتورهای با سوخت CNG است و سوخت به صورت بخار وارد موتور می شود. فرق اساسی بین موتورهای CNG, LNG در نحوه نگهداری و تحویل سوخت است.


مخازن ذخیره LNG دوجداره می باشند و برای فشار کاری حداکثر تا ۲۳۰ psi یا ۱۶bar طراحی شده است. این مخازن دارای لوله و اتصالات لازم برای خارج کردن گاز در صورت افزایش فشار ( با توجه به انتقال حرارت از محیط به مخزن) و یا انتقال سوخت در زمان مصرف هستند. این مخازن مجهز به سیستم اعلام پایان سوخت گیری (پرشدن مخزن) نیز هستند. موتور خودروها گاز را در فشار ۴ الی ۹ بار (۶۰-۱۲۰ psi) مصرف می کند.


معایب استفاده از LNG:


بسیاری از مردم به استفاده از مواد در دماهای پایین عادت نداشته لذا نیاز به آموزش خاصی در زمینه استفاده از سوخت در دمای خیلی پایین هست.


در ایستگاههای سوخت گیری خطوط انتقال گاز از مخزن به خودرو ( شامل لوله ها شیرآلات و وسایل اندازه گیری) جهت انتقال LNG در حالت مایع باید پیش از شروع ، سوخت تا دمای ºF 260- سرد شوند در غیر اینصورت منجر به تبخیر بخشی از سوخت می شود.


- حداکثر پرشدن مخزن دوجداره Cryogenic تا حد ماکزیمم ظرفیت، امکان پذیر نیست زیرا به اندازه لازم فضای خالی در بالای سطح مایع جهت تبخیر یا جوشیدن مایع باید در مخزن در نظر گرفته شود.


مزایای استفاده از LNG:


دانسیته انرژی بالاتری نسبت به سوختهای گازی دارد، زیرا به شکل مایع ذخیره می شود. مسافت پیمایش بیشتر و وزن کمتر مخازن ذخیره، استفاده از آن را در خودروهای کوچکترامکان پذیر می سازد. سرعت سوختگیری بالا به نحوی که در خودروهای بزرگ زمان سوختگیری ۴ الی ۶ دقیقه می باشد (۱۰ الی ۴۰ گالن در دقیقه). ارزیابی و کنترل ترکیب سوخت با دقت بالایی امکان پذیر است و با توجه به اینکه LNG تولید شده برای خودروها تا ۹۹ درصد متان دارد، لذا کنترل و تعیین مناسب ترکیب سوخت بازدهی موتور و سوخت را نیز افزایش می دهد

=================================================
LPG
گاز مایع (Liquefied Petroleum (LPG GAS


گاز مایع که بصورت مخفف LPG نامیده می شود معمولاً عمدتاً از دو ترکیب هیدروکربنی پروپان و بوتان با فرمول شیمیایی C4H10, C3H8 تشکیل شده است. بوتان خود شامل دو ترکیب ایزوبوتان ونرمال بوتان است. LPG که معمولاً در برخی نقاط دنیا به نام ترکیب عمده آن، پروپان، نیز شناخته می شود بعنوان محصول فرعی فرآیندهای تصفیه و تولید گاز طبیعی و پالایش نفت خام تولید می شود. LPG در آمریکا عمدتاً از ۹۰% پروپان، ۵/۲% بوتان و هیدروکربنهای سنگین و مقدار کمی نیز اتان و پروپلین تشکیل شده است. گاز مایع فاقد رنگ، بو و مزه است و بطور کلی زیان آور نیست ولی در صورتیکه حجم زیادی از آن استشمام گردد باعث بیهوشی خواهد شد. به منظور آگاهی از نشت گاز مایع ترکیبات گوگرد دار بنام مرکاپتان شامل “اتیل مرکاپتان” و “متیل مرکاپتان” به گاز مایع افزوده می شود. LPG در شرایط فشار و دمای عادی بصورت گاز است و تحت فشار atm10-8 ، اجزا آن به مایع تبدیل می شود. بنابراین نگهداری و حمل و نقل این محصول به سادگی امکان پذیر است. البته ترکیبات LPG برای مکانهای مختلف و در فصول مختلف متفاوت است. برای مثال گاز مایع ارائه شده به مصرف کنندگان در ایران در فصول مختلف بین (۹۰-۵۰) درصد بوتان و (۵۰-۱۰) درصد پروپان و تا ۲% ترکیبات سنگین تر مثلاً پنتان دارد. به علت کیفیت سوخت گاز مایع LPG و کاهش انتشار آلاینده ها، استفاده از این سوخت در جهان به صورت فزاینده ای مورد توجه بوده و در کشورهای مختلف مانند ایتالیا (با ۱۵۰۰۰۰۰ خودرو)، ژاپن، امریکا، انگلیس استفاده از این سوخت جایگزین مورد حمایت و تشویق دولتها می باشد.


مزایای LPG شامل در دسترس بودن ( درکشورهای تولید کننده)، ایمنی، نیاز به تغییرات جزیی در موتور خودروها و بازدهی مناسب سوخت می باشد. جهت مایع نمودن، این گاز در فشار حدود ۸ تا ۱۰ اتمسفر در مخازن فلزی با استحکام مناسب ذخیره می شود. چون این مخازن مجهز به شیر قطع جریان در صورت نشت از خطوط انتقال سوخت هستد استفاده از آنها ایمن تر از بنزین می باشد.


LPG به موتور محفظه احتراق به صورت بخار وارد می شود، لذا روغن را از دیواره سیلندرها نمی شوید، یا در شرایط سرد بودن موتور، روغن را رقیق نمی کند. همچنین، مواد آلاینده مانند اسید سولفوریک، یاذرات کربن را وارد روغن موتور نمی نماید.


بنابراین موتورهایی که با سوخت گاز مایع کار می کنند هزینه تعمیرات و نگهداری کمتری خواهند داشت. چون LPG دارای عدد اکتان بالا حدود (RON=105) می باشد قدرت موتور یا بازدهی سوخت بدون افزایش ضربه در موتور، با افزایش ضریب تراکم قابل افزایش است.


معایب LPG:


در مقایسه با بنزین، LPG دارای محتوای انرژی (energy content) کمتر است، لذا مخزن سوخت باید بزرگتر از مخزن بنزین بوده و بعلت اینکه مخزن تحت فشار می باشد سنگین تر خواهد بود و هزینه خودروهای با سوخت LPG بین ۲۰۰۰ –۱۰۰۰ دلار گرانتر از خودروهای بنزینی می باشد. البته قیمت LPG در سطح جهانی تقریبا” مشابه قیمت بنزین است.


با توجه به اینکه گاز مایع بعنوان محصول فرعی پالایشگاههای گاز و نفت تولید می شود لذا فراوانی منابع آن کاملاً محدود است. لذا بعنوان راه حل اساسی در کاهش الودگی و جایگزینی سوخت در بسیاری از نقاط جهان نمی تواند مطرح باشد.


به لحاظ ایمنی، چون گاز پروپان سنگین تر از هواست در صورت نشت، بصورت لکه روی سطح زمین باقی مانده و در آبهای زیرزمینی نیز نفوذ می کند. امکان شعله ور شدن آن روی سطح زمین نیز هست. لذا از این حیث باید در حمل و نقل و حین استفاده، نهایت دقت در جلوگیری از نشت LPG صورت گیرد.


از سایر معایب این سوخت می توان به افت قدرت موتور در موتورهای تبدیلی به میزان ۱۰-۱۵ درصد و عدم توانائی مناسب موتور در عبور از سربالائی ها اشاره نمود.


در موتورهای تبدیلی اگر موتور به طور مناسب تبدیل نگردیده باشد در تابستانها گاز بصورت خشک سوخته و باعث جوش آمدن موتور می گردد. و در زمستان نیز برای شروع و استارت موتور دارای مشکل بوده و باید با بنزین موتور تبدیلی روشن گردد.


انتشار گازهای آلاینده:


از دیدگاه زیست محیطی استفاده از LPG بصورت استاندارددارای کمترین چرخه حیات انتشار گازهای گلخانه ای در مقایسه با سایر سوختهای تجاری است. پتانسیل کاهش اوزون با استفاده از این سوخت به نصف بنزین کاهش می یابد، همچنین انتشار هیدروکربنهای نسوخته ۳/۱ اکسیدهای نیتروژن ۲۰%، منواکسید کربن ۶۰% در مقایسه با بنزین کاهش می یابد
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برای مطالعه فرایند پالایش گاز استخراجی از چاههای نفت و گاز در دانشنامه ویکی پدیا مطالعه نمودار زیر مفید خواهد بود:



NatGasProcessing.jpg

منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural-gas_processing
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصطلاحاتی درباره پالایش گاز:


fractionator
واحد تفکیک یا جداسازی فازهای مایع از مایع یا گاز از گاز از یکدیگر مانند جدا سازی بوتان و پروپان و اتان از یکدیگر یا جدا سازی بنزین و گازوئیل و نفت سفید و نفتا ی سبک و سنگین از یکدیگر


Separator
واحد جدا سازی فازهای گاز از مایع مانند جدا سازی آب از گاز طبیعی یا جدا سازی مایعات گازی از گاز طبیعی
یا جدا سازی گاز طبیعی از نفت خام
 

m.naserianzadeh

عضو جدید
من تا یک ماه پیش قبل از گرفتن انتقالی نوبتکار چاههای گازی مسجد سلیمان بودم و با توجه به افت فشار چاهها، شرکت نفت در پی زدن چاههای جدیدی بود ولی در دو مورد ناکام بود چاه اول بعد از داشتن فشار، یک دفعه به فشار زیر 1000psi رسید و دومی به دلیل مشبک کاری نادرست دیگر قادر به بهره برداری نبود به نظر من قبل از اینکه به فکر طراحی پالایشگاه باشیم باید این مشکلات را برطرف کنیم
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من تا یک ماه پیش قبل از گرفتن انتقالی نوبتکار چاههای گازی مسجد سلیمان بودم و با توجه به افت فشار چاهها، شرکت نفت در پی زدن چاههای جدیدی بود ولی در دو مورد ناکام بود چاه اول بعد از داشتن فشار، یک دفعه به فشار زیر 1000psi رسید و دومی به دلیل مشبک کاری نادرست دیگر قادر به بهره برداری نبود به نظر من قبل از اینکه به فکر طراحی پالایشگاه باشیم باید این مشکلات را برطرف کنیم

سلام
ممنون از اطلاعاتتون
ولی پالایشگاه گاز با بحث چاههای گاز فرق میکنه،
در طراحی پالایشگاه گاز فرض بر این هست که گاز با فشار و مشخصات معین وارد پالایشگاه میشه و در پالایشگاه پالایش میشه
این مسائلی که شما فرمودین در تاسیسات سرچاهی و مباحث استخراج گاز و به قول معروف بالا دستی مطرح میشه نه در پالایش و یا پائین دستی
به نظر من علتی که فشار ناگهان پائین آمده به دلیل مشکلاتی بوده که خود مخزن داشته که حالا یا از جای دیگه نشت کرده و خالی شده و یا داخل خود مخزن اتفاقی افتاده
که به خود پالایشگاه مربوط نمیشه

اگر هم باشه نهایتش کمپرسورها منتظر میمانند تا گاز کافی از چاه برسد و ان را با مشخصات معین فشرده میکنند و در لوله برای پالایش میفرستند.

البته نظر من هست و چون در این زمینه تخصصی ندارم شاید نظرم اشتباه باشه
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تا سال 1390 ذخایر اثبات شده گازی ایران در دریای خزر 11 تریلیون متر مکعب بوده است
در سال 1390 با کشف یک میدان گازی با ذخیره تقریبی 50 تریلیون متر مکعب که معادل تقریبی 1/4 تریلیون متر مکعب است
ذخایر گازی ایران به 12/4 تریلیون متر مکعب رسیده است
در کنار این ذخایر، ذخایر نفتی به مقدار 10 میلیارد بشکه نیز در این میدان گازی جدید پیش بر آورد گردیده است.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین حوزه گازی جهان است که سهم ایران از این میدان 24 تریلیون متر مکعب گاز و17 میلیارد بشکه مایعات گازی و سهم قطر 63 تریلیون متر مکعب گاز و 30 میلیارد بشکه مایعات گازی میباشد.

در این میدان گازی مشترک قطر از پایان جنگ ایران و عراق 1988 تاکنون 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است در حالی که ایران طبق اعلام دانشنامه جهانی ویکیپدیا در بهترین حالت 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است که به این دلیل نسبت به شریک قطری خود روزانه 70 میلیون متر مکعب کمتر از سهم خود از این میدان برداشت میکند. http://www.iran-eng.com/#_edn1


http://www.iran-eng.com/#_ednref1 http://fa.wikipedia.org/wiki/پارس_جنوبی
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نمودار شاخص جهانی قیمت محصولات پتروشیمی که برای طرح و اقتصاد پالایشگاههای گاز مورد نیاز میباشد:

http://www.platts.com/news-feature/2013/petrochemicals/pgpi/index

شاخص جهانی قیمت بنزن در پلت:

http://www.platts.com/news-feature/2013/petrochemicals/pgpi/benzene

بخشی از مطالعات انجام شده در طول چند ماه گذشته درباره طراحی پالایشگاه گاز

در 30 جولای 2013 خبرگزاریهای چین اعلام کردند کشور چین در صنعت پتروشیمی در سال 2013 در آمدی بیش از 2/2 تریلیون دلار خواهد داشت. این کشور موفق شده است مصرف نفت خام خود را یک درصد کاهش داده و مصرف محصولات پالایش شده نفتی را بیش از 3 درصد افزایش دهد تا بتواند در زنجیره ارزش افزوده بیشتری قرار گیرد. http://www.iran-eng.com/#_edn1
سهم آمریکا از بازارجهانی پتروشیمی که عمده ترین مواد انها شامل اتیلن، پروپیلن، بنزن، متانول ومشتقات آنها میباشند به رقمی حدود 791 میلیارد دلار در سال رسیده است. [ii]
بنابر این دلیل عربستان سعودی تاکنون نزدیک یک تریلیون دلار (959میلیارد دلار) درصنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کرده است. [iii]
بنابر این موارد برآورد میشود بازارجهانی پتروشیمی بیش از 3 تریلیون دلار باشد.
طبق اعلام موسسه بین المللی پلت www.platts.com شاخص قیمت جهانی محصولات پتروشیمی 1278دلار درمی سال 2013 اعلام شده بود. که بر این اساس میتوان محاسبه نمود که تولید محصولات پتروشیمی جهان دو و نیم میلیارد تن در سال میباشد.
این در حالی است که طبق اعلام مقامات رسمی ایران ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران 50 میلیون تن است. و ارزش محصولات صادراتی نیز در سال 1391 با 16میلیون تن صادرات به ارزش 12 میلیارد دلار محصولات ایرانی از شاخص جهانی 45% قیمت پائینتری دارند که این امر نشان میدهد ایران هم از نظر کمیت تولید تنها 2%درصد محصولات پتروشیمی جهان را تولید میکند و از لحاظ کیفیت تولید ارزش تولیدات آن 45% زیر قیمت شاخص بازارجهانی میباشد. [iv] ، [v]
این محاسبه برای کشوری که از لحاظ ذخایر هیدروکربوری و ذخایر نفت در دنیا سومی و ازلحاظ ذخایرگاز در دنیا اولین کشور میباشد، مایه سر افکندگی و خجالت است.
در حالی که در آمد شرکت نفتی شل در سال 2012 مقدار 470میلیارد دلار بوده و ارزش بازار شرکت نفت عربستان 781 میلیارد دلاردر سال 2005 براورد گردیده ، ارزش صادرات نفت خام شرکت نفت ایران در سال 2010 مقدار 85میلیارد دلار بوده است که مقدار ناچیزی میباشد. [vi]

طبق اعلام دانشنامه جهانی ویکی پدیا بعد از حوزه گاز پارس جنوبی، دومین حوزه گازی بزرگ جهان در ترکمنستان قرار گرفته که مقدار تقریبی ذخایر ان به 22 تریلیون متر مکعب بر آورد گردیده است. تقریبا دو سوم از تولیدات گاز این کشور توسط روسیه خریداری میگردد که مبلغ کمی به آن پرداخت میشود. در حالی که این کشور اولین خریدار ووارد کننده گاز ایران بود، امروز یکی از صادر کننده های مهم گاز جهان است. اگر این حوزه را در کنار 12.4 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی ایران در دریای خزر قرار دهیم، پتانسیل سرمایه گذاری پالایشگاه گاز بالائی در شمال کشور وجود دارد.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین حوزه گازی جهان است که سهم ایران از این میدان 24 تریلیون متر مکعب گاز و17 میلیارد بشکه مایعات گازی و سهم قطر 63 تریلیون متر مکعب گاز و 30 میلیارد بشکه مایعات گازی میباشد.
در این میدان گازی مشترک قطر از پایان جنگ ایران و عراق 1988 تاکنون 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است در حالی که ایران طبق اعلام دانشنامه جهانی ویکیپدیا در بهترین حالت 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است که به این دلیل نسبت به شریک قطری خود روزانه 70 میلیون متر مکعب کمتر از سهم خود از این میدان برداشت میکند. [vii]

در حالی که شرکت خصوصی رلیانس هند اعلام میکند قصد دارد حد اقل 230 میلیارد دلار در زمینه صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کند، [viii] خبرگزاریهای جهان اعلام کرده اند که دولت ایران 230میلیون دلار یعنی یک هزارم شرکت خصوصی هندی اوراق مشارکت برای توسعه صنایع پتروشیمی خود منتشر کرده است. [ix]

طبق اعلام دانشنامه جهانی ویکی پدیا پروژه دلفین قطر که تنها شامل احداث واحد تبدیل گاز طبیعی به بنزین و گازوئیل یا جی تی ال میباشد با24 میلیارد دلار سرمایه گذاری اجراء گردیده است.

ذخایر استراتژیک آمریکا 727 میلیون بشکه میباشند که در چند نقطه از آمریکا با ظرفیتهای حدود 250میلیون بشکه (40میلیون مترمکعب) به پائین ایجاد شده اند. [x]



http://www.iran-eng.com/#_ednref1 http://www.chinatao.info/article/ShowArticle.asp?ArticleID=115801

[ii] http://www.sbwire.com/press-release...9105-billion-in-2018-researchmozus-285005.htm

[iii] http://www.arabnews.com/news/456774

[iv] http://www.ecasb.com/newsdetail-21153-fa.html

[v] http://www.naftnews.net/view/14725/

[vi] en.wikipedia.org

[vii] http://fa.wikipedia.org/wiki/پارس_جنوبی

[viii] http://www.thehindu.com/business/In...-rs-15-trillion-in-3-years/article4787232.ece

[ix] http://www.gulfoilandgas.com/webpro1/MAIN/Mainnews.asp?id=23000

[x] http://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_Petroleum_Reserve_(United_States)
 

petroshimiuut

عضو جدید
سلام اقاي مهندس ممنون فقط من چطور ميتونم اطلاعات اوليه در مورد همين پالاشيگاه گاز با نشان ملي بدست بيارم؟
 
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام اقاي مهندس ممنون فقط من چطور ميتونم اطلاعات اوليه در مورد همين پالاشيگاه گاز با نشان ملي بدست بيارم؟

پالایشگاه گاز با نشان ملی یعنی که یک نفر مثل من و شما بنشینیم یک پالایشگاه خودمان طراحی کنیم و بعد ان را ثبت کنیم
در طراحی ان از آخرین تکنولوژیهای دنیا استفاده کرده و ان را که ثبت کردیم مدل سازی و شبیه سازی میکنیم
توی چند سال ما یک سری مطالعات انجام داده ایم
فکر میکنم به اندازه کافی اطلاعات اولیه در این تاپیک باشد
فقط باید بنشینیم کار طراحی را شروع کنیم
من روزی چند ساعت برای طراحی وقت میزارم و از دوستان هم میتونم کمک بگیرم
بقیه اش با شما
اگر میخواهید شروع کنید در خدمتم
 

hasan_g2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت یک پالایشگاه از صفر تا 100 یعنی شروع از عصر حجر ...
هیچ کشوری توی دنیا چنین کاری رو نمی کنه ...
مثال بزنم ...
فرض کنید چین بزرگترین تولید کننده و صادر کنند سوزن توی دنیا باشه !!! ( البته فرض کنید ؛ فرضش که اشکالی نداره :D )
هیچ کشوری نمیاد با چین توی ساخت سوزن رقابت کنه به دو علت :
1- حتما شکست می خوره به دلایل زیاد ...
2- میتونه به جاش روی تولید محصول با استفاده از سوزن تمرکز کنه ( مثل ساخت چرخ خیاطی و بشه مثلا ژاپن ... )
به همین دلیل ساخت هیچ چیز توی دنیا 100 درصد داخلی نمی شه ، بجاش همه روی پیشرفت تکنولوژی و ساخت سریعتر و ... سرمایه گذاری می کنند ...
مثلا همین پارس جنوبی ؛ دعوای اصلی سر ساخت پالایشگاه 100 درصد داخلی نیست ، نکته مهم سرعت پیشرفت کار و اتمام هر چه سریعتر پروژه هستش ...
اما اگر واقعا کسی به پروژه ساخت پالایشگاه 100 درصد ایرانی می خواد فکر کنه ، نمونه اش میشه پالایشگاه گازی بیدبلند ، 15و16 پارس جنوبی ، ستاره خلیج فارس بندر عباس و ... .
از حرفام کسی برداشت بد نکنه ، هدفم رسیدن به هدف اصلیه و اون هم کار کردن در مسیر پیشرفته نه تکرار مکررات ...
 

petroshimiuut

عضو جدید
پالایشگاه گاز با نشان ملی یعنی که یک نفر مثل من و شما بنشینیم یک پالایشگاه خودمان طراحی کنیم و بعد ان را ثبت کنیم
در طراحی ان از آخرین تکنولوژیهای دنیا استفاده کرده و ان را که ثبت کردیم مدل سازی و شبیه سازی میکنیم
توی چند سال ما یک سری مطالعات انجام داده ایم
فکر میکنم به اندازه کافی اطلاعات اولیه در این تاپیک باشد
فقط باید بنشینیم کار طراحی را شروع کنیم
من روزی چند ساعت برای طراحی وقت میزارم و از دوستان هم میتونم کمک بگیرم
بقیه اش با شما
اگر میخواهید شروع کنید در خدمتم
ميخام شروع كنم ولي مطالب اين تايپيك خيلي زياده اگر كه شما مطالب رو كه تو اين مدت پيدا كردين ممنون ميشم در اختيارم قرار بدين كه من هم مطالعه كنم و از موضوع با خبر بشم اگر كه امكانش نيست من خودم بايد سرچ كنم ولي من براي پروزه دانشگاهيم وقت زيادي ندارم
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت یک پالایشگاه از صفر تا 100 یعنی شروع از عصر حجر ...
هیچ کشوری توی دنیا چنین کاری رو نمی کنه ...
مثال بزنم ...
فرض کنید چین بزرگترین تولید کننده و صادر کنند سوزن توی دنیا باشه !!! ( البته فرض کنید ؛ فرضش که اشکالی نداره :D )
هیچ کشوری نمیاد با چین توی ساخت سوزن رقابت کنه به دو علت :
1- حتما شکست می خوره به دلایل زیاد ...
2- میتونه به جاش روی تولید محصول با استفاده از سوزن تمرکز کنه ( مثل ساخت چرخ خیاطی و بشه مثلا ژاپن ... )
به همین دلیل ساخت هیچ چیز توی دنیا 100 درصد داخلی نمی شه ، بجاش همه روی پیشرفت تکنولوژی و ساخت سریعتر و ... سرمایه گذاری می کنند ...
مثلا همین پارس جنوبی ؛ دعوای اصلی سر ساخت پالایشگاه 100 درصد داخلی نیست ، نکته مهم سرعت پیشرفت کار و اتمام هر چه سریعتر پروژه هستش ...
اما اگر واقعا کسی به پروژه ساخت پالایشگاه 100 درصد ایرانی می خواد فکر کنه ، نمونه اش میشه پالایشگاه گازی بیدبلند ، 15و16 پارس جنوبی ، ستاره خلیج فارس بندر عباس و ... .از حرفام کسی برداشت بد نکنه ، هدفم رسیدن به هدف اصلیه و اون هم کار کردن در مسیر پیشرفته نه تکرار مکررات ...


سلام
ممنون از توضیحات شما

1- اولا در هیچ کجای این تاپیک نوشته نشده که صفر تا صد پالایشگاه ساخت انجام بدهیم اگر خوب دقت کنید نوشته شده طراحی پالایشگاه گاز

2- ذکر کلمه نشان ملی به معنی ساختن صفر تا صد نیست بلکه ما نوشته ایم که طراحی پس قصدمان اختراع دوباره چرخ یا ساختن سوزن نیست
وقتی پالایشگاه طراحی شد ان را ثبت نمودیم یک پایلوت ساختیم در مرحله بعدی ما دارنده تکنولوژی طراحی و ساخت پالایشگاه میشویم
و میتوانیم علاوه بر ایران به تمامی کشورهای جهان پالایشگاه طراحی و ساخته و تحویل بدهیم
طراحی و ساخت پالایشگاه نیاز به داشتن دانش گسترده در زمینه های مختلف از مهندسی مواد تا مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع و غیره است

بنابر این ما در اینجا نمیخواهیم بسازیم میخواهیم طراحی کنیم
در طراحی هیچ وقت نمی آیند کمپرسور را هم بسازند.
یا توربین را در طراحی نمیسازند.
فقط ما در اینجا طراحی میکنیم و در طراحی هم تجهیزات مانند پمپ و شیر و توربین و کمپرسور و غیره را از بازار خریداری میکنیم.


البته برای این کار دو راه داریم یک راه اسان و یک راه سخت

راه اسان ان است که واحدهای مختلف مانند نمزدائی و گوگرد زدائی و غیره را هر کدام را از یک شرکت معتبر بین امللی تهیه و نصب کنیم (طراحی ماژولار)

راه دوم که سخت است و در اصل پالایشگاه بومی در این حالت خیلی بهتر است ان است که تک تک واحدهای یک پالایشگاه را به کمک کاتالوگهای شرکتها
مشخصات شیر الات و پمپ ها و کمپرسورها و غیره را در اورده تک تک واحدها را جداگانه طراحی و این واحدها را کنار هم قرار دهیم تا ورودی و خروجی مشخصی از یک پالایشگاه بگیریم.

در طرح پیشنهادی که من در نمایشگاه نفت در غرفه شرکت ملی گاز ایران دیدم ظرفیت روزانه 20 میلیون متر مکعب تعریف شده بود.

حالا میتوانیم روزانه یک میلیون تا روزانه یکصد میلیون متر مکعب را طراحی کنیم چون قصد ساخت نداریم و فقط طراحی است لذا در طراحی هزینه زیادی برای ما ندارد.


بنابر این پیشنهاد من این است که نگران طراحی و ساخت سوزن یا طراحی صفر تا صد و یا ساخت یک پالایشگاه نباشیم.
طراحی یک پالایشگاه با نشان ملی به معنی ساخت سوزن و یا ساخت پمپ و شیر آلات نیست بلکه هدف طراحی واحدهای مختلف است.

توی روزهای اینده اگر با جدیت ادامه بدهیم متوجه خواهید شد.

فعلا
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ميخام شروع كنم ولي مطالب اين تايپيك خيلي زياده اگر كه شما مطالب رو كه تو اين مدت پيدا كردين ممنون ميشم در اختيارم قرار بدين كه من هم مطالعه كنم و از موضوع با خبر بشم اگر كه امكانش نيست من خودم بايد سرچ كنم ولي من براي پروزه دانشگاهيم وقت زيادي ندارم

نصف بیشتر مطالب اخبار است و مطالب فنی نیست
شما اینجا یک لیستی از واحدهای یک پالایشگاه را تهیه کنید و اگر بتوانیم این واحدها را طراحی کنیم خوب میشود
شما با چه نرم افزاری برای طراحی اشنائی دارید؟
با اتوکد اشنائی دارید؟ ویزیو؟ اسپن؟ هایسیس؟


فهرستی از واحدهای یک پالایشگاه را به کمک هم جمع میکنیم:

1- واحد شیرین سازی (گوگرد زدائی و فرایند کلاوس و دی اکسید کربن زدائی و ...)
2- واحد نمزدائی
3- واحد پروپان زدائی
4- واحد بوتان زدائی
5- واحد مایعات گازی
6- واحد های Fractionator, separator, stripper
7- واحد نمک زدائی
8- واحد اسید سولفوریک
9- واحد آمین
10- واحد پنتان زدائی
11- واحد گلیکول
12- فرایند cryogenic
13- adsorption process
14- absorption process
15- واحد نیتروژن زدائی
16- واحد اتان زدائی
17- واحد جیوه زدائی
18- فرایند مروکس merox
19- واحد ذخیره ان جی ال
20 - واحد ذخیره سازی ال ان جی .....

fractionator
واحد تفکیک یا جداسازی فازهای مایع از مایع یا گاز از گاز از یکدیگر مانند جدا سازی بوتان و پروپان و اتان از یکدیگر یا جدا سازی بنزین و گازوئیل و نفت سفید و نفتا ی سبک و سنگین از یکدیگر

Separator
واحد جدا سازی فازهای گاز از مایع مانند جدا سازی آب از گاز طبیعی یا جدا سازی مایعات گازی از گاز طبیعی
یا جدا سازی گاز طبیعی از نفت خام


- واحد آف سایت و یوتیلیتی
- واحد تولید بخار
- واحد تولید برق و نیروگاه
- واحد تصفیه فاضلاب
- واحد HVAC
- واحد HSE
- آزمایشگاه و کنترل کیفیت

ساختمانهای اداری
مخازن مایعات
مخازن گاز


تکنولوژیهای جدید که میتواند مورد استفاده در نسل جدید پالایشگاه گاز باشد:

1- تکنولوژی شیرین سازی
2- تکنولوژی غشاء و جذب
3- استفاده از نیروگاه برق و حرارت همزمان
4- استفاده از تجهیزات ابزار دقیق نسل جدید
5- استفاده از فناوری جدید بازیافت گازهای فلر
6- بازیافت خروجی دی اکسید کربن کوره ها
7- استفاده از مخازن تحت فشار با فناوری الیاف کربن
8- استفاده از مخازن پلی اتیلن
9- استفاده از مجموعه Autodesk Plant3d Suite X64 برای طراحی پالایشگاه
10- استفاده از مجموعه Aspen 8.2 برای شبیه سازی پالایشگاه
11- استفاده از فناوریهای جدید در ساخت کاتالیست
12- استفاده از نانو تکنولوژی در ساخت پالایشگاه
13- استفاده از بیو تکنولوژی در ساخت پالایشگاه
14- استفاده از نسل جدید سیستم DCS در ساخت پالایشگاه
15- استفاده از توربینهای گاز نسل جدید در کمپرسورها
16- افزودن واحدهای GTL به پالایشگاه برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر
17- افزودن واحدهای تاپینگ به مایعات گازی برای تفکیک نفتا
18- افزودن واحدهای پتروشیمی با خوراک گاز مایع و مایعات گازی به مجموعه پالایشگاه
19- افزودن واحدهای تولید آمین به پالایشگاه گاز
20- افزودن واحدهای تولید ادیتیو به پالایشگاه
21- افزودن واحدهای ماشین سازی و تعمیر و نگهداری به مجتمع پالایشگاهی
22- احداث واحد لوله سازی
23- واحد آموزش و تحقیق و توسعه پالایشگاه
24- واحد فنی و مهندسی پالایشگاه
25- ...

بقیه تکنولوژی ها و واحدها را شما بگید لیست را تکمیل کنیم

البته لیست بالا کامل نیست و بعضی قسمتها تکراری هستند با عجله نوشته ام
بعد از در اوردن فهرست کامل انها را مرتب و منظم طبق استاندارد در اورده و در نهایت نقشه های فراندی طراحی و بعد نقشه لوله و ابزار دقیق در امده و بعد ان را میتوان شبیه سازی کرد.

سعی میکنم واحدهای شبیه سازی شده از پالایشگاههای مختلف را که در سایت هست جمع آوری و اینجا ذکر کنم...

امید وارم دوستانی که اشنائی بیشتری دارند به کمک ما بیایند
 
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برای مطالعه فرایند پالایش گاز استخراجی از چاههای نفت و گاز در دانشنامه ویکی پدیا مطالعه نمودار زیر مفید خواهد بود:



مشاهده پیوست 161687

منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural-gas_processing

اگر تصویر بالا را با جزئیات بیشتر به زبان فارسی طراحی کنیم میشود طراحی پالایشگاه با نشان ملی

اولین کارمان این است که این نمودار را با ویزیو به زبان فارسی طراحی کنیم
هر کسی حوصله و وقت دارد اعلام کند.

اگر نشد خودم دست به کار میشم
 

petroshimiuut

عضو جدید
نصف بیشتر مطالب اخبار است و مطالب فنی نیست
شما اینجا یک لیستی از واحدهای یک پالایشگاه را تهیه کنید و اگر بتوانیم این واحدها را طراحی کنیم خوب میشود
شما با چه نرم افزاری برای طراحی اشنائی دارید؟
با اتوکد اشنائی دارید؟ ویزیو؟ اسپن؟ هایسیس؟


فهرستی از واحدهای یک پالایشگاه را به کمک هم جمع میکنیم:

1- واحد شیرین سازی (گوگرد زدائی و فرایند کلاوس و دی اکسید کربن زدائی و ...)
2- واحد نمزدائی
3- واحد پروپان زدائی
4- واحد بوتان زدائی
5- واحد مایعات گازی
6- واحد های Fractionator, separator, stripper
7- واحد نمک زدائی
8- واحد اسید سولفوریک
9- واحد آمین
10- واحد پنتان زدائی
11- واحد گلیکول
12- فرایند cryogenic
13- adsorption process
14- absorption process
15- واحد نیتروژن زدائی
16- واحد اتان زدائی
17- واحد جیوه زدائی
18- فرایند مروکس merox
19- واحد ذخیره ان جی ال
20 - واحد ذخیره سازی ال ان جی .....

fractionator
واحد تفکیک یا جداسازی فازهای مایع از مایع یا گاز از گاز از یکدیگر مانند جدا سازی بوتان و پروپان و اتان از یکدیگر یا جدا سازی بنزین و گازوئیل و نفت سفید و نفتا ی سبک و سنگین از یکدیگر

Separator
واحد جدا سازی فازهای گاز از مایع مانند جدا سازی آب از گاز طبیعی یا جدا سازی مایعات گازی از گاز طبیعی
یا جدا سازی گاز طبیعی از نفت خام


- واحد آف سایت و یوتیلیتی
- واحد تولید بخار
- واحد تولید برق و نیروگاه
- واحد تصفیه فاضلاب
- واحد HVAC
- واحد HSE
- آزمایشگاه و کنترل کیفیت

ساختمانهای اداری
مخازن مایعات
مخازن گاز


تکنولوژیهای جدید که میتواند مورد استفاده در نسل جدید پالایشگاه گاز باشد:

1- تکنولوژی شیرین سازی
2- تکنولوژی غشاء و جذب
3- استفاده از نیروگاه برق و حرارت همزمان
4- استفاده از تجهیزات ابزار دقیق نسل جدید
5- استفاده از فناوری جدید بازیافت گازهای فلر
6- بازیافت خروجی دی اکسید کربن کوره ها
7- استفاده از مخازن تحت فشار با فناوری الیاف کربن
8- استفاده از مخازن پلی اتیلن
9- استفاده از مجموعه Autodesk Plant3d Suite X64 برای طراحی پالایشگاه
10- استفاده از مجموعه Aspen 8.2 برای شبیه سازی پالایشگاه
11- استفاده از فناوریهای جدید در ساخت کاتالیست
12- استفاده از نانو تکنولوژی در ساخت پالایشگاه
13- استفاده از بیو تکنولوژی در ساخت پالایشگاه
14- استفاده از نسل جدید سیستم DCS در ساخت پالایشگاه
15- استفاده از توربینهای گاز نسل جدید در کمپرسورها
16- افزودن واحدهای GTL به پالایشگاه برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر
17- افزودن واحدهای تاپینگ به مایعات گازی برای تفکیک نفتا
18- افزودن واحدهای پتروشیمی با خوراک گاز مایع و مایعات گازی به مجموعه پالایشگاه
19- افزودن واحدهای تولید آمین به پالایشگاه گاز
20- افزودن واحدهای تولید ادیتیو به پالایشگاه
21- افزودن واحدهای ماشین سازی و تعمیر و نگهداری به مجتمع پالایشگاهی
22- احداث واحد لوله سازی
23- واحد آموزش و تحقیق و توسعه پالایشگاه
24- واحد فنی و مهندسی پالایشگاه
25- ...

بقیه تکنولوژی ها و واحدها را شما بگید لیست را تکمیل کنیم

البته لیست بالا کامل نیست و بعضی قسمتها تکراری هستند با عجله نوشته ام
بعد از در اوردن فهرست کامل انها را مرتب و منظم طبق استاندارد در اورده و در نهایت نقشه های فراندی طراحی و بعد نقشه لوله و ابزار دقیق در امده و بعد ان را میتوان شبیه سازی کرد.

سعی میکنم واحدهای شبیه سازی شده از پالایشگاههای مختلف را که در سایت هست جمع آوری و اینجا ذکر کنم...

امید وارم دوستانی که اشنائی بیشتری دارند به کمک ما بیایند
من به صورت حرفه اي با نرم افزار كار نكردم ولي اشنايي با hysys و piping تا حدودي دارم و موضوع پروزه كارشناسيم شيرين سازي گازها بوده
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من به صورت حرفه اي با نرم افزار كار نكردم ولي اشنايي با hysys و piping تا حدودي دارم و موضوع پروزه كارشناسيم شيرين سازي گازها بوده

خوب برای شروع همین نمودار انگلیسی را در نرم افزار ورد بکشید
توی ورد تک تک کلمات را به فارسی توی جعبه های متنی بنویسید و از منوی درج با خطوط و فلشها انها را به هم متصل کنید.

در مرحلعه بعدی انها را با نرم افزارهای دقیق تر طراحی میکنیم
هدف از طراحی یاد گیری هست بنابر این سعی کنید تمام کارهائی که انجام میدهید را یاد بگیرید و در قالب گزارش طراحی به استادتون ارائه بدید
از داخل مجموعه نرم افزارهای آفیس نرم افزار ویزیو را اگر دارید با ان کار کنید اگر ندارید از اینترنت داون لود کنید اگر نمیتوانید داون لود کنید از بازار تهیه کنید.
بهتر است نسخه 2013 نرم افزار ویزیو را داون لود و نصب کنید.

با نرم افزار ویزیو میتوانید طراحی فرایند PFD پالایشگاه را در کمتر از یک روز انجام بدهید.
البته چند روزی ممکن است طول بکشد تا کار با ان را یاد بگیرید.

این نرم افزار اسان ترین و سریعترین نرم افزاری است که میتوانید با آن کار کنید.
سوالی داشتید من اینجا در خدمت هستم.

خودم میتوانم انجام بدهم ولی هدف یاد گیری و تجربه کار تیمی است./

حتی شاید بتوان مطالب نوشته شده در این تاپیک را بعنوان سابقه پروژه تان به استاد نشان بدهید.

سوالی داشتید در خدمتم.
 

petroshimiuut

عضو جدید
خوب برای شروع همین نمودار انگلیسی را در نرم افزار ورد بکشید
توی ورد تک تک کلمات را به فارسی توی جعبه های متنی بنویسید و از منوی درج با خطوط و فلشها انها را به هم متصل کنید.

در مرحلعه بعدی انها را با نرم افزارهای دقیق تر طراحی میکنیم
هدف از طراحی یاد گیری هست بنابر این سعی کنید تمام کارهائی که انجام میدهید را یاد بگیرید و در قالب گزارش طراحی به استادتون ارائه بدید
از داخل مجموعه نرم افزارهای آفیس نرم افزار ویزیو را اگر دارید با ان کار کنید اگر ندارید از اینترنت داون لود کنید اگر نمیتوانید داون لود کنید از بازار تهیه کنید.
بهتر است نسخه 2013 نرم افزار ویزیو را داون لود و نصب کنید.

با نرم افزار ویزیو میتوانید طراحی فرایند PFD پالایشگاه را در کمتر از یک روز انجام بدهید.
البته چند روزی ممکن است طول بکشد تا کار با ان را یاد بگیرید.

این نرم افزار اسان ترین و سریعترین نرم افزاری است که میتوانید با آن کار کنید.
سوالی داشتید من اینجا در خدمت هستم.

خودم میتوانم انجام بدهم ولی هدف یاد گیری و تجربه کار تیمی است./

حتی شاید بتوان مطالب نوشته شده در این تاپیک را بعنوان سابقه پروژه تان به استاد نشان بدهید.

سوالی داشتید در خدمتم.
باشه من اين كارو ميكنم اگه يكم طول كشيد ببخشيد چون من با نرم افزار ويزيو كار نكردم انجامش دادم خبر ميدم.يه سوال ديگه هم داشتم حالا من براي پروزه درس مدلسازي و شبيه سازي بايد به استاد موضوع بگم و تا اخر ابان ماه بايد مدلش كنم و پروزه رو ارايه بدم ميتونم اين كارو تا اخر ابان انجام بدم كه موضوع رو به استادم بگم؟
 
آخرین ویرایش:
بالا