[ طراحی پالایشگاه گاز ]

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
کشور ایران بنابه دلایل زیادی در زمینه گاز اولویت های زیادی دارد تا توسعه صنایع نفت

از جمله مهمترین آنها حوزه گاز پارس جنوبی است که بیش از 25 فاز در آن تعریف شده و کمتر از 12 فاز آن در حال بهره برداری و بقیه در حال طراحی و ساخت است

از سوی دیگر فرایند پالایش گاز ساده تر و دارای پیچیدگی کمتری میباشد.

با صحبتهائی که با دوستان شد

تصمیم گرفتیم یک واحد پالایش گاز را به کمک هم بعنوان یک پروژه آموزشی و تحقیقاتی اجرا نمائیم.


برای اینکه زمینه ای از روند طراحی پالایشگاه و اطلاعات اولیه و کارهائی که قبلا با دوستان انجام دادیم داشته باشید
لطفا به دو تاپیک زیر ابتدا سری بزنید و آنها را کامل مطالعه نمائید:



تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/288019

بررسی یک پالایشگاه و اینکه برای طراحی یک پالایشگاه چه اطلاعاتی نیز داریم؟

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/310918


بعد از مطالعه دو تاپیک فوق و آشنائی با فرایند کلی طراحی یک پالایشگاه

میتوانید سراغ فرایندهای فنی و شیمیائی و تخصصی وتجهیزات مورد نیاز پالایشگاه بروید که در انجمن زیر اطلاعات کاملی در دسترس شما قرار گرفته است:

http://www.www.www.iran-eng.ir/forumdisplay.php/327

سپس به همین انجمن یعنی انجمن پالایش و پتروشیمی مراجعه نموده و سعی کنید هر چقدر میتوانید تاپیکهای موجود در آن را مطالعه نمائید

http://www.www.www.iran-eng.ir/forumdisplay.php/487

اکنون شما آمادگی کافی برای شروع عملیات طراحی یک پالایشگاه را کسب کرده اید
با ما همراه باشید برای طراحی یک پالایشگاه گاز
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گاز چیست ؟
ميليونها سال قبل، باقيمانده‌هاي گياهان و جانوران فاسد شدند و در لايه‌هاي ضخيم شكل گرفتند. اين مادة فاسد شده از گياهان و جانوران مادة آلي ناميده مي‌شود كه روزگاري زنده بودند. در طول زمان، گل و خاك به سنگريزه تغيير ماهيت مي‌يابند و مادة آلي را پوشانده و در زير سنگ محبوس مي‌كند. حرارت و فشار بعضي از اين مواد آلي را به ذغال و برخي ديگر را به نفت و برخي را به گاز طبيعي تبديل مي‌كند. محصول اصلي گاز طبيعي بصورت متان است كه گازي متشكل از يك اتم كربن و چهار اتم هيدروژن است.
گاز طبیعی دارای تاریخی چند هزار ساله‌است. تقریباً در سال ۹۴۰ قبل از میلاد، مردمان سرزمین چین با استفاده از نی‌های تو خالی گاز طبیعی را از محل آن در خشکی به ساحل رسانده و از آن برای جوشاندن آب دریا و استحصال نمک استفاده می‌کردند. برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند که چینی‌ها چاه‌های گاز را حتی تا عمق ۶۰۰ متری نیز حفر می‌کردند. همچنین حفر چاه‌های گاز در ژاپن در حدود سال ۶۰۰ قبل از میلاد گزارش شده‌است. سایر تمدن‌های باستانی نیز خروج گاز از زمین را متوجه شده و دریافته بودند که قابل اشتعال است و می‌سوزد. لذا معابدی برای محصور نگه داشتن این «شعله‌های جاودان» پر رمز و راز که بازدیدکنندگان به دیده احترام به آنها می‌نگریستند بنا شد. گزارش‌های مختلفی از ستون‌های آتش و آبی جوشان و سحرآمیز که مانند روغن شعله‌ور می‌شد به ثبت رسیده‌است. اما اهمیت گاز طبیعی به عنوان سوخت مورد استفاده در زندگی بشر از اوایل دهه ۱۹۳۰ آغاز شد. در اواخر قرن بیستم مشخص شد که گاز طبیعی در بخش اعظم جهان صنعتی به یک منبع انرژی بسیار ضروری و حیاتی مبدل شده‌است. زغال‌سنگ در قرن نوزدهم انقلاب صنعتی را سبب شد و نفت خام که سوخت قرن بیستم بود باعث توسعه اقتصادی در جهان شد.
گاز طبيعي چگونه كشف شد؟
قرن ها پیش روزی چوپانی در دلفی ( منطقه ای در یونان قدیم ) متوجه شد که چیزی از زمین خارج می شود که بر اثر آن گوسفندان کارهای عجیب می کردند و مردم نیز تحت تاثیر آن گیج و بیمار شده بودند .
یونانیان می پنداشتند که این روح یکی از خدایان است که ظاهر شده و در آن حوالی معبدی را بنا نهادند . اما آن روح چیزی جز گاز طبیعی نبود .
انواع گاز
امروزه سه نوع گاز عمده را می شناسیم : 1- گاز طبیعی 2- گاز ذغال سنگ 3- گاز آب
گاز طبیعی
منابع گازهای طبیعی در بسیاری از نقاط جهان یافت می شود . در این سرزمین ها بر اثر دگرگونی هایی که در پوسته ی زمین رخ داده ، گاز تراکم یافته است .
گاز طبیعی را با لوله کشی مهار کرده و از مسافت های دور به شهر ها می آورند تا در مصارف گوناگون شهری یا کارخانجات مختلف مانند فولاد سازی و ذوب فلزات و تامین روشنایی و نیرو مورد استفاده قرار گیرد .
گاز ذغال
گاز ذغال از پودر زغال سنگ به دست می آورند که در کوره های بزرگ و در بسته ای که راه ورود هوا ندارند ف حرارت داده می شوند .
وقتی دما در این کوره ها به حد معینی رسید ذغال به حالت خمیری در می آید و گازی از خود آزاد می کند . این گاز را توسط لوله از کوره خارج کرده و آن را در ظرفی جمع آوری می کنند و بعد از جداسازی مواد زائد و تصویه کامل آن توسط لوله هایی به انبار گاز منتقل می شود . انبار گاز به وسیله ی لوله کشی به خانه های مردم و کارخانه ها متصل می شود و یا گاز را درون کپسول های مخصوص کرده و به فروش می رسانند .
قطران ذغال
قطران که ماده ای سیاه و غلیظ است ، پس از جدا کردن گاز از ذغال سنگ باقی می ماند و دارای فراورده های فرعی ارزنده ای است . این فراورده ها را از قیر جدا کرده و در عطر سازی ، دارو و انواع روغن ها به کار می برند .
ماده ای که در کوره های گازی به جا می ماند کُک نام دارد .
البته امروزه برای مصرف روشنایی کمتر از گاز استفاده می شود و بیش از 80 درصد از گاز برای ایجاد حرارت در پخت و پز و تولید گرما در خانه و کارخانه ها و یا در اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرد .
هیدروکربنهای گازی متعلق به سری نفتهای پارافینی
گازهای خشک (Dry Gases)
این گازها حاوی مقدارزیادی متان می‌باشند (64 الی 96 درصد) و این گازها به سختی تبدیل به مایع می‌شوند. در کان‌سارهای زغال سنگ و مناطق مردابی نیز گازهای خشک بوفور یافت می‌شوند که قسمت عمده آنها از متان بوجود آمده است. گاز متان در حرارت و فشار موجود در منابع زیرزمینی قابل تراکم نیست. بنابراین همیشه بصورت گاز در کان‌سارها وجود دارد و فقط در نتیجه فشارهای زیاد می‌تواند در نفت حل شود.
گازهای مرطوب (Wet Gases)
این گازها تقریبا به سهولت می‌توانند به مایع تبدیل شوند و دارای مقدار زیادی از پارافین‌های ردیف بالا مانند اتان ، پروپان ، هگزان و هپتان می‌باشند. این گازها را می‌توان تحت فشار و حرارت زیاد به مایع تبدیل کرد. لذا نسبت به شرایطی که در کانسار حاکم است، این گازها به شکل فاز مایع یا فاز بخار در آنجا وجود دارند.
لایه‌های مخازن نفت و گاز
گازهای طبیعی در کانسارهای نفت
بنابر آنچه گذشت، گازهای طبیعی ممکن است همراه با نفت و یا به صورت مجزا تشکیل کانسار دهند که هر دو نوع آن ، از نظر اقتصادی خیلی با ارزش می‌باشد. در کانسارهای نفت ، امکان دارد که گازهای طبیعی به حالتهای مختلف دیده شوند. غالبا این گازها قسمت فوقانی منابع را اشغال کرده ، چون وزن مخصوص کمتری دارند، در نتیجه یا بر روی نفت و یا بر روی آب قرار دارند. ولی بعضی اوقات در کانسارهای نفت حاوی گاز ، درصد قابل ملاحظه‌ای از گازها به صورت محلول قرار می‌گیرد که نسبت آن وابسته به اختصاصات فیزیکی نفت و گاز و همچنین حرارت و فشار منبع یا مخزن است.
گاهی ممکن است دریک مخزن ، درصد قابل ملاحظه‌ای از گازهای طبیعی محلول در آب باشند. در اعماق بیش از دو هزار متری نیز ، تحت شرایط فشار و حرارت زیاد ، گازهای مخلوط در نفت از نظر فیزیکی غیر قابل تشخیص می‌باشند.
گازهای ترش و شیرین
گازهایی که دارای CO2 و گوگرد هستند، به نام گازهای ترش و گازهای دارای گوگرد کمتر را گازهای شیرین گویند.
کانسارهای گازهای طبیعی
گازهای طبیعی زیرزمینی یا به تنهایی و یا به همراه نفت تشکیل کانسار می‌دهند. درصورت همراه بودن با نفت گازها در داخل نفت حل می‌شوند و درصورت رسیدن به درجه اشباع ، تجزیه شده ، در قسمت‌های بالای افق‌های نفتی به شکل گنبدهای گازی قرار می‌گیرند.
مهار گازهای طبیعی
اگرچه هنگام استخراج نفت ، سعی می‌شود برای نگهداری انرژی کانسار از استخراج آن جلوگیری شود، باز این گاز حل شده در نفت در هنگام استخراج به همراه آن خارج می‌شوند. درسالهای گذشته این گازها را آتش می‌زدند. ولی امروزه از آنها به عنوان مواد خام شیمیایی و ماده سوختنی با ارزش استفاده می‌کنند.
ترکیب گازهای طبیعی
دربعضی جاها ، گازهای زیرزمینی دارای نیتروژن بیشتر (کانزاس) یا CO2 بیشتر (مجارستان ، کلرادو) درخود هستند. بخشی از CO2 ، از محصولات تشکیلات نفتی و بخشی نیز با منشاء آتشفشانی بوجود می‌آید. مقدار جزئی هیدروژن نیز در اکثر مواقع پیدا شده است. گازهای ازت‌دار می‌توانند تا 2.5 درصد حجمی هلیوم داشته باشند (مانند ایالات متحده امریکا). از شکسته شدن عناصر رادیواکتیو درون سنگهای ساحلی هلیوم بوجود می‌آید. گازهای دارای سنگ مخزن کربناته ، دارای مقدار زیادی H2S هستند.
رسیدن گازهای طبیعی به سطح زمین
بیرون آمدن گازهای طبیعی زیرزمینی به سطح زمین ، همانند بروز نفت به سطح زمین ، از پدیده‌های مهم بوده ، توسط میزان بیرون آمدن گازطبیعی می‌توان در مورد پتانسیل کانسارهای هیدروکربنی ، اطلاعات با ارزش و مهمی بدست آورد. ولی تشخیص و تفکیک این گازها خیلی ساده نیست تا بدانیم آیا این گاز مربوط به گاز مردابی یا گاز زغال سنگ و یا گاز مربوط به نفت است. از وجود هیدروکربنهای ردیف بالا ، می‌توان گفت که این گاز از نوع زیرزمینی است.
گازهای موجود در کانسارهای زغال سنگ
این نوع گازها تا 6 درصد حاوی هیدروکربنهای ردیف بالا هستند. گازهایی که منشاء آنها مربوط به زغال سنگ است، خیلی کمیاب هستند (مانند گازهای موجود در کانسارهای زغال سنگ هلند) و علت آن را چنین توجیه می‌کنند که این نوع گازهای حاصل در مرحله زغال شدگی برای خودشان سنگ مخزن خوبی پیدا نمی‌کنند تا جمع شوند.
تفکیک گازهای طبیعی ازنفت
گازی که همراه نفت است، باید از آن جدا شود تا نفت خالص بدست آید. اگر نفت و گازی که باهم از چاه خارج می‌گردند، پیش از آنکه از هم جدا شوند، مستقیما به مخازن نفت هدایت گردند، گاز چون سبک و فرار است، مقداری از آن ، از منافذ فوقانی مخزن به هوا می‌رود و در ضمن ، مقداری از اجزای سبک و گرانبهای نفت را هم با خود خارج می‌کند. از این رو ، نفت را پس از خروج از چاه و پیش از آنکه به مخزن بفرستیم، به درون دستگاه تفکیک که نفت و گاز را از هم جدا می‌سازد، هدایت می‌کنیم.
دستگاه تفکیک نفت و گاز
این دستگاه به شکل یک استوانه قائم است که در آن ، ذرات گاز از هم باز و به اصطلاح منبسط می‌گردد و در این ضمن ، از سرعت آن نیز کاسته می‌شود. وقتی فشار و سرعت گاز ، خیلی کم شد، مقدار زیادی از آن ، از نفت جدا می‌گردد. آنگاه آن را توسط لوله به درون ظرفی هدایت کرده ، از آن استفاده می‌کنند.
گازهای طبیعی تفکیک شده
گازی که از دستگاه جدا کننده خارج می‌گردد، غالبا از نوع گاز تر است و مقدار زیادی بنزین سبک همراه دارد. این بنزین طبیعی ، بسیار مفید و قیمتی است. از این رو ، نباید آن را به هدر داد. در اوایل پیدایش صنعت نفت ، از این ماده گرانبها استفاده‌ای به عمل نمی‌آمد و آن را همراه با سایر اجزای گاز به هدر می‌دادند. اما رفته رفته که به اهمیت و فواید این گاز پی بردند، سعی شد که بنزین طبیعی آن را استخراج نموده ، از بقیه اجزای آن نیز به انواع گوناگون استفاده شود.
ترکیبات گاز طبیعی
میلیون‌ها سال قبل گاز طبیعی و نفت خام در اثر تجزیه و فاسد شدن گیاهان و اجساد حیوانات در ته دریاها و اقیانوس‌های قدیمی به وجود آمد. بخش اعظم این مواد ارگانیک در هوا تجزیه (اکسیده) و وارد جو شد. ولی بخشی دیگر قبل از تجزیه، مدفون و یا وارد آب‌های راکد و فاقد اکسیژن شده و از اکسیده شدن آنها جلوگیری به عمل آمد.
گاز طبیعی که بیشتر از گاز متان (ch۴) تشکیل می‌شود مانند هر ماده دیگر دارای ده‌ها خصوصیت فیزیکی و شیمیائی است اما از آنجا که بحث ما در زمینه ایمنی است لذا در اینجا فقط به آن دسته از خواص گاز طبیعی میپردازیم که از نظر ایمنی اهمیت بیشتری دارند. گاز طبیعی عمدتاً از متان (CH4) یعنی ساده‌ترین نوع هیدروکربن و هیدروکربن‌های پیچیده‌تر و سنگین‌تری چون اتان (C2H6) ، پروپان (C3H8) و بوتان (C4H10) تشکیل شده‌است.در این میان گاز اتان برخی از میدانها درصد قابل ملاحظه‌ای ( تا حدود ۱۰٪ یا کمی بالاتر)را تشکیل می‌دهد. حال آنکه گازهای سنگین تر اجزای بسیار کوچکی را در ترکیب گاز طبیعی شامل می‌شوند همچنین عناصری از قبیل H۲S،CO۲،N۲ نیز همراه گاز طبیعی یافت می‌شوند و بالاخره آب که همیشه با گاز طبیعی استخراج شده از مخازن همراه است. در پالایشگاه و واحدهای نم زدائی ، ترکیبهای مزاحم که سبب پائین آوردن ارزش حرارتی گاز شده و مشکلاتی در انتقال و مصرف گاز بوجود میآورند، از گاز طبیعی تفکیک و سپس به خطوط انتقال تحویل می‌شود.
چگالی گاز طبیعی
چگالی گاز متان ۵۵ صدم است ، ولی با توجه به ترکیبات سنگینتر همراه گاز طبیعی ، چگالی آن میتواند به حدود ۶۵صدم نیز برسد. بنا بر این گاز طبیعی از هوا سبکتر بوده و در صورت نشت از خطوط لوله و یا سایر اجزاء شبکه گاز و یا لوله کشی وسائل گاز سوز در منازل بسمت بالا حرکت می‌کند و در مکانهای مسقف قسمت زیادی از گاز نشت شده در زیر سقف تجمع می‌کند.
اما سبکتر بودن گاز طبیعی با عث نمیشود که همه گاز نشت یافته از یک محل بسمت بالا برود بلکه بخشی از گاز نیز ، بویژه در صورتی که عناصر تشکیل دهنده هوا با آن اختلاط کامل پیدا کنند ، بهمراه هوا به اطراف نیز پراکنده می‌شود . و چون غلظتهای پائین گاز در هوا خطرناکتر است قابلیت انفجار در اطراف محل نشت نیز وجود دارد .
گاز طبیعی بعد از هیدروژن پاک‌ترین نوع سوخت فسیلی برای طبیعت است. زیرا عمدتاً دی‌اکسیدکربن و بخار آب تولید می‌کند. علاوه بر این متان یکی از مواد خام اصلی برای ساخت حلال‌ها و دیگر مواد شیمیایی ارگانیک است. پروپان و بوتان نیز از گاز طبیعی استخراج می‌شوند. گاز نفتی مایع شده (Liquefied Petroleum Gas) یا (LPG) اصولاً همان پروپان است و اغلب به جای گاز طبیعی در مناطق فاقد خطوط لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گاز طبیعی غالباً ناخالصی‌هایی چون دی‌اکسیدکربن (گاز اسیدی)، سولفید هیدروژن (گاز ترش) و آب و همچنین نیتروژن، هلیوم و سایر گازهای نادر را به همراه دارد. دی‌اکسید را به حوزه‌های نفتی قدیمی تخلیه شده تزریق می‌کنند تا تولید آنها افزایش یابد. نیتروژن نیز گازی است قابل تزریق به حوزه‌های نفتی و هلیوم در صنایع الکترونیک موارد استفاده ارزشمند و فراوان دارد.
سولفید هیدروژن (H2S) بسیار سمی است و مقادیر بسیار ناچیز آن نیز می تواند کشنده و مهلک باشد. سولفید هیدروژن بسیار خورنده و فرساینده است و می‌تواند به لوله‌ها، اتصالات و شیرهای چاه آسیب و خسارت وارد کند. بنابراین قبل از انتقال گاز طبیعی به خطوط لوله، سولفید هیدروژن جداسازی شده و دی‌اکسید کربن و آب آن نیز از طریق آب‌زدایی یا نمک‌گیری گرفته می‌شود.
سوختن گاز طبیعی
گاز طبیعی در صورتی که بطور کامل خشک و فاقد مواد زائد باشد و هوای کافی به آن برسد ، با شعله آبی میسوزد
ودر غیر اینصورت شعله‌های قرمز ، نارنجی ،زرد یا سبز حاصل خواهد شد
ارزش حرارتی گاز طبیعی
هر متر مکعب گاز طبیعی بصورت متوسط ده هزار کیلو کالری ارزش حرارتی دارد ، امّا این مقدار اسمی است و ارزش حرارتی دقیق گاز طبیعی هر میدان گازی ، تابع ترکیبات آن بوده و بطور کلی هر چه درصد متان در گاز طبیعی بیشتر باشد ارزش حرارتی آن پائین تر است .
ارزش یک متر مکعب گاز طبیعی در شرایط استاندارد تقریباً به اندازه یک لیتر بنزین می‌باشد.مصرف یک بخاری گازی در هر ساعت از نیم تا یک و نیم متر مکعب گاز طبیعی می‌باشد.گازی که در منازل، محل‌های کسب و کار و بخش‌های صنعتی استفاده می‌شود در واقع متان خالص است که گازی بی‌رنگ و بی‌بو و با شعله‌های کم‌رنگ و به نسبت روشن می‌سوزد.
دلایل مطلوبیت ویژه گاز طبیعی
تقاضای جهانی انرژی طی دویست سال اخیر به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی به سمت سوخت‌هایی با محتوای کربن کمتر متمایل شده است. طی این مدت انرژی مورد نیاز انسان از چوب (با محتوای کربن ۲۵/۱ نسبت به هیدروژن موجود در آن) به زغال‌سنگ سپس به نفت و در حال حاضر به گاز طبیعی (گاز متان با میزان کربن ۶۵٪) تغییر نموده و در این راستا سهم گاز طبیعی به عنوان سوخت در حال افزایش است.
گاز طبیعی منبع انرژی تقریباًً پاکیزه، فراوان و ارزان قیمتی است که هم اکنون نیز به مقیاس وسیع برای مصارف صنعتی و خانگی به کار رفته و در طی دهه‌های آینده بهره‌برداری از آن گسترش خواهد یافت. در توسعه اقتصادی جهان، مناطق و کشورهای مختلف، به دلیل منابع و ذخایر عظیم در دسترس و توسعه تکنولوژی‌های خلاق، باعث کاهش هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه‌ها و در نتیجه بهبود اقتصاد پروژه‌های توسعه و انتقال گاز شده است. همچنین تلاش جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و گاز CO2 مزیت استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت‌ها را نشان می‌دهد.
دولت‌ها و صاحبان صنایع امروزه به دنبال آن دسته از حامل‌های انرژی هستند که آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند. به همین دلیل جهان به گاز طبیعی روی آورده است. در واقع گاز طبیعی در هر واحد انرژی حدود ۲۴ درصد نسبت به نفت خام و ۴۲ درصد نسبت به زغال‌سنگ گازهای آلاینده کمتری تولید می کند و این بیان‌گر آن است که می توان انرژی بیشتری مصرف و در مقایسه با نفت خام و زغال‌سنگ، آلاینده‌های کمتری تولید کرد.
مصرف گاز طبیعی در دهه ۱۹۹۰ در اروپا به شدت افزایش یافته، به طوری که در آلمان ۳۰ درصد، در ایتالیا ۵۰ درصد و در انگلیس ۱۰۰ درصد رشد داشته است و در مقابل تولید گاز آلاینده CO2، به همین نسبت کاهش یافته. هر چند انتشار CO2 و ذرات معلق در مقایسه با زغال‌سنگ و نفت قابل چشم‌پوشی است. لیکن مقادیر متنابهی از NOx انتشار می یابد که نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر آثار و تبعات آن در محیط زیست می باشد.
قابلیت اشتعال گاز طبیعی
قابلیت اشتعال گاز طبیعی فقط در محدوده خاصی از نسبتهای اختلاط با هوا اتفاق می‌افتد که این محدوده را محدوده «قابلیت اشتعال »می نامند مرز پائین این محدوده را اشتعالL.E .L و مقدار بالای این محدوده را ، حد بالای اشتعال L.H .L می‌نامند.
حد پائین اشتعال گاز طبیعی ۵ درصد و حد بالای آن ۱۵ درصد میباشد . بهترین حالت برای اشتعال گاز طبیعی نسبت ۱۰ درصد گاز با هواست که همان نسبتی است در فرمول ترکیب متان و اکسیژن (هوا) دیده می‌شود .
CH۴+۲O۲ = CO۲+۲H۲O+ ۱۰۰۰۰ Kcal/m۳
همانطور که واکنش فوق نشان می‌دهد یک حجم متان برای سوخت کامل نیاز به ۲ حجم اکسیژن دارد و با توجه به اینکه یک حجم اکسیژن تا حدودی در ۵ حجم هوا موجود است . بنا بر این می‌توان گفت که یک حجم متان نیاز به ۱۰حجم هوا دارد که تا حدودی همان نسبت یک به ۱۰ و یا ده درصد است .
البته برای سوختن کامل نیاز به ۲۰ الی ۳۰ درصد هوای اضافی داریم ولی در انفجارها هر چه به نسبت ۱۰ درصد گاز در هوا نزدیک تر باشیم انرژی حاصل از انفجار بیشتر است .
گازها به طور کلی به این صورت دسته بندی می شوند :
گاز ساختگی (SUBSTITUTE NATURAL)
گاز ساختگی را می توان مانند گاز سنتز از گازسازی زغال سنگ و یا گازرسانی مواد نفتی بدست اورد ارزش گرمایی این گاز در مقایسه با گاز سنتز بسیار بالاتر است چون مانند گاز طبیعی بخش عمده آن را گاز متان تشکیل می دهد. گاز ساختگی را می توان با روش لورگی نیز بدست آورد ( همچنین نگاه کنید به لورگی - رهرگس فرایند) . نمودار ساده جریان در گازسازی زغال سنگ برای تولید گاز ساختگی در شکل نشان داده شده است.
● گاز سنتز (SYNTHESIS GAS)
گاز سنتز گازی است بی بو ، بی رنگ و سمی که در حضور هوا و دمای ۵۷۴ درجه سانتیگراد بدون شعله می سوزد. وزن مخصوص گاز سنتز بستگی به میزان درصد هیدروژن و کربن منواکسید دارد از گاز سنتز می توان به عنوان منبع هیدروژن برای تولید آمونیاک ،متانول و هیدروژن دهی در عملیات پالایش و حتی به عنوان سوخت استفاده کرد گاز سنتز از گاز طبیعی ، نفتا، مواد سنگین و زغال سنگ بدست می آید . معمولا برای تولید هر یک تن گاز سنتز که در آن نسبت مولی H۲/CO=۱ باشد ، به ۰/۵۵ تن متان نیاز است . در صورتی که این نسبت ۳ باشد ۰/۴۹ تن متان لازم خواهد بود. تهیه گاز سنتز از منابع هیدروکربورها امکان پذیر است که به شرح زیر خلاصه می شود:
۱) تهیه گاز سنتز از زغال سنگ در فرایند تهیه گاز سنتز از زغال سنگ و یا گازی کردن زغال سنگ بخار آب و اکسیژن در دمای ۸۷۰ درجه سانتیگراد و فشار ۲۷ اتمسفر با زغال سنگ ترکیب می شود محصول حاوی ۲۲.۹ درصد هیدروژن ۴۶.۲ درصد کربن منو اکسید ،۷.۸ درصد کربن دی اکسید ، ۲۲.۵ درصد آب و ۰.۶ درصد کربن متان و نیتروژن است پس از جداسازی گاز کربن دی اکید ، محصول برای فروش از طریق خطوط لوله عرضه می شود. در نمودار زیر فرایند تولید گاز سنتز از زغال سنگ نشان داده شده است.
۲) تهیه گاز سنتز از مواد سنگین نفتی مواد سنگین نفتی با اکسیژن ( نه هوا) در دمای ۱۳۷۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۰۲ اتمسفر ترکیب شده و گاز سنتز تولید می کند.
۳) تهیه گاز سنتز از نفتا نفتا با بخار آب در مجاورت کاتالیست نیکل در دمای ۸۸۵ درجه سانتیگراد و فشار ۲۵ اتمسفر ترکیب وگاز سنتز حاصل می شود.
۴) تهیه گاز سنتز از گاز طبیعی این روش که در جهان متداول تر است در در دو مرحله کراکینگ و خالص سازی ، گاز طبیعی به گاز سنتز تبدیل می گردد.در این روش از کبالت ، مولیبدیم و اکسید روی به عنوان کاتالیست استفاده می شود.
محصول نهایی حاوی ۸۳.۸ درصد هیدروژن ، ۱۴.۸ درصد کربن منواکسید ۰.۱ درصد کربن دی اکسید و مقداری متان نیتروژن و بخار آب است. فرایند تهیه گاز سنتز از زغال سنگ در شکل نشان داده شده است.
● گاز شهری (TOWN GAS)
اصطلاحا به گازی گفته می شود که از طریق خط لوله از یک مجتمع تولید گاز به مصرف کنندگان تحویل می شود . گاز شهری یا از زغال سنگ و یا از نفتا تولید و در مناطقی مصرف می شود که یا گاز طبیعی در دسترس نباشد و یا زغال سنگ ارزان به وفور یافت شود ترکیب گاز شهری هیدروژن %۵۰، متان%۲۰ تا %۳۰، کربن منواکسید %۷ تا %۱۷، کربن دی اکسید%۳، نیتروژن %۸، هیدروکربورها %۸
علاوه بر این ناخالصی های دیگری مانند بخار آب ، امونیال ، گوگرد، اسید سیانیدریک نیز در گاز شهری وجود دارد. به گاز شهری گاز زغال سنگ و یا گاز سنتز نیز می گویند. در ایران گازی که از طریق خط لوله به مشترکین در شهرها عرضه می گردد گاز طبیعی است و ترکیب آن مشابه گاز شهری نیست.
● گاز شیرین (SWEET GAS)
گازشیرین گازی است که هیدروژن سولفید و کربن دی اکسید آن گرفته شده باشد.
● گاز طبیعی (NATURAL GAS)
گاز طبیعی عمدتا از هیدروکربوها همراه با گازهایی مانند کربن دی اکسید ، نیتروژن و در بعضی از مواقع هیدروژن سولفید تشکیل شده است بخش عمده هیدروکربورها را گاز متان تشکیل می دهد و هیدروکربورهای دیگر به ترتیب عبارتند از اتان ، پروپان ، بوتان، پنتان و هیدروکربورهای سنگین تر ناخالصی های غیرهیدروکربوری نیز مانند آب ، کربن دی اکسید ، هیدروژن سولفید و نیتروژن در گاز طبیعی وجود دارد. گاز چنانچه در نفت خام حل شده باشد گاز محلول (SOLUTION GAS ) نام دارد و اگر در تماس مستقیم با نفت از گاز اشباع شده باشد گاز همراه (ASSOCIATED GAS) نامیده می شود.
گاز غیر همراه ( NON-ASSOCIATED GAS)از ذخایری که فقط قادر به تولید گاز به صورت تجاری باشد استخراج می شود در بعضی موارد گاز غیر همراه حاوی بنزین طبیعی و یا چکیده نفتی ( CONDENSATE) استخراج می شود که حجم قابل توجهی از گاز را از هر بشکه هیدروکربور بسیار سبک آزاد می کند.
● گاز طبیعی فشرده ( COMPRESSED NATURAL GAS)
گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل شده است و دراکثر نقاط جهان یافت می شود. (نگاه کنید به گاز طبیعی ) گاز طبیعی را می توان از طریق خط لوله و یا به صورت گاز طبیعی مایع شده (LNG) با نفتکش حمل نمود. از گاز طبیعی فشرده و یا به اختصار سی ان جی می توان در اتومبیل های احتراقی به عنوان سوخت استفاده کرد در حال حاضر حدود یک میلیون وسیله نقلیه در جهان با گاز فشرده حرکت می کنند. در ایتالیا در مقیاس وسیعی از سی ان جی استفاده می شود و در زلاندنو و آمریکای شمالی نیز استفاده از گاز طبیعی فشرده رواج دارد.
ترکیبات گاز طبیعی متفاوت است و بستگی به نوع میدان گازی دارد که از ان بدست امده است ناخالصی ها شامل هیدروکربورهای سنگین ، نیتروژن ، دی اکسید، اکسیژن و هیدروژن سولفید می باشد. در اتومبیل گاز طبیعی فشرده باید در مخزن سنگین و بزرگ و در فشاری برابر ۲۲۰ اتمسفر ذخیره گردد. البته از لحاظ میزان ذخیره و ارزش حرارتی سی ان جی که حدود ۸/۸ هزار ژول /لیتر است ( در مقایسه بنزین حدود ۳۲ هزار ژول می باشد مسافتی که اتومبیل می پیماید محدود خواهد بود. علاوه بر این به علت محدودیت تعداد ایستگاه ای سوخت گیری اتومبیل باید به نحوی طراحی شود که علاوه بر سی ان جی بتواند از بنزین هم استفاده نماید. مزایای سی ان جی به شرح زیر است:
۱) موتور در هوای سرد به راحتی روشن می شود.
۲) سی ان جی اکتان بسیار بالایی دارد.
۳) تمیز می سوزد و ته نشین کمتری در موتور ایجاد می کند.
۴) هزینه تعمیراتی موتور کمتر است.
۵) مواد آلاینده ناچیزی از اگزوز خارج می گردد.
معایب سی ان جی به شرح زیر است:
۱) چون به صورت گاز وارد موتور می شود هوای بیشتری در مقایسه با بنزین جایگزین می کند و در نتیجه کارایی حجمی پایین تری دارد.
۲) مسافت کوتاه تری در مقایسه با اتومبیل های بنزین طی می کند مگر انکه موتور بتواند علاوه بر گاز از بنزین هم استفاده نماید.
۳) قدرت موتور اتومبیل های گاز سوز رویهمرفته ۱۵ درصد کمتر از اتومبیل های بنزین سوز است.
۴) ساییدگی نشیمنگاه شیر که بستگی به میزان رانندگی دارد بیشتر است.
۵) خطر بیشتر آتش سوزی در هنگام تصادف در مقایسه با اتومبیل های بنزینی ( البته تاکنون در سوابق ایمنی خطر بیشتر ثابت نشده است)
در ایران طرح گاز سوز کردن خودروها یا استفاده از گاز طبیعی فشرده یکی از برنامه های اساسی شرکت ملی گاز ایران است در شهرهای شیراز ، مشهد و تهران چندین جایگاه تحویل سوخت با تاسیسات و دستگاه های جانبی و کارگاه تبدیل سیستم خودروها از بنزین سوز به گاز سوز احداث شده و مورد بهرهه برداری قرار گرفته است و عملیات اجرایی برای ساخت تعداد دیگری ایستگاه در دست اجرا قرار دارد.
● مایعات گاز طبیعی (NATURAL GAS LIQUIDS)
مایعات گاز طبیعی معمولا همراه با تولید گاز طبیعی حاصل می شود. مایعات گازی (Gas liquids) نیز مترادف مایعات گاز طبیعی می باشد. مایعات گاز طبیعی را نباید با گاز طبیعی مایع و یا ال ان جی اشتباه کرد مواد متشکله در مایعات گاز طبیعی عبارت است از اتان ، گاز مایع ( پروپان و بوتان ) و بنزین طبیعی (natural gasoline) و یا کاندنسیت ( condensate) که درصد هر کدام بستگی به نوع گاز طبیعی و امکانات بهره برداری دارد.
در سال ۱۹۹۶ کل تولید مایعات گاز طبیعی در جهان بالغ بر روزانه ۵.۷ میلیون بشکه بوده که از این مقدار تولید اوپک در حدود ۲.۶ میلیون بشکه در روز گزارش شده است.
● گاز طبیعی مایع ( Liquefied natural gas LNG)
گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل شده است و چنانچه تا منهای ۱۶۱ درجه سانتیگراد در فشار اتمسفر سرد شود به مایع تبدیل می شود و حجم ان به یک ششصدم حجم گاز اولیه کاهش می یابد در نتیجه حمل آن در کشتی های ویژه به مراکز مصرف امکان پذیر می شود برای مایع کردن گاز متان می توان آن را تا ۲/۵ درجه سانتیگراد زیر صفر خنک نمود و تحت زیر صفر خنک نمود و تحت فشار ۴۵ اتمسفر به مایع تبدیل کرد این روش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ولی از طرف دیگر حمل ان تحت فشار زیاد احتیاج به مخازن بسیار سنگین با جدار ضخیم دارد که امکان پذیر نیست و از نظر ایمنی توصیه نمی شود در نتیجه در فرایند تولید گاز طبیعی مایع ، فشار آن رابه اندکی بیش از یک اتمسفر کاهش می دهند تا حمل آن آسان باشد.
اولین محموله گاز طبیعی مایع یا به اختصار ال ان جی به صورت تجاری در سال ۱۹۶۴ از الجزایر به بریتانیا حمل شد و از ان هنگام تجارت گاکردن امکانات بندری و ذخیره سازی در بنادر بارگیری و تخلیه و همچنین ساخت کشتی های ویژه حمل ال ان جی احتیاج به سرمایه گذاری هنگفتی دارد در حالی که قیمت فروش گاز طبیعی مایع در حال حاضر در سطح نازلی است لذا فروشنده و خریدار باید قبلاً نسبت به انعقاد یک قرارداد طولانی ۱۵ الی ۲۰ ساله نحوه قیمت گذاری و سایر شرایط توافق لازم را به عمل آورند.
در تولید گاز مایع چهار مرحله عمده وجود دارد:
۱) جداسازی ناخالصی ها که عمدتا از کربن دی اکسید و در برخی از موارد ترکیبات گوگردی تشکیل شده است.
۲) جداسازی آب که اگر در سیستم وجود داشته باشد به کریستالهای یخ تبدیل شده و موجب انسداد لوله ها می گردد.
۳) تمام هیدروکربورهای سنگین جدا شده و تنها متان و اتان باقی می ماند.
۴) گاز باقی مانده تا ۱۶۰ درجه سانتگراد سرد شده و به حالت مابع در فشار اتمسفر تبدیل می شود.
گاز طبیعی مایع در مخازن ویژه عایق کاری شده نگهداری و سپس برای حمل به کشور مقصد تحویل کشتی های ویژه سرمازا( CRYOGENIC TANKERS) می گردد. در حین حمل معمولا بخشی از گاز تبخیر شده به مصرف سوخت موتور کشتی می رسد. در بندر مقصد گاز طبیعی مایع تخلیه می گردد تا هنگام نیاز به مصرف برسد قبل از مصرف گاز طبیعی مایع مجدداً به گاز تبدیل می شود. در فرایند تبدیل مجدد به گاز سرمای زیادی آزاد می شود که می توان از این سرما مثلا برای انجماد موادغذایی و یا مصارف دیگر تجاری استفاده کرد .
● گاز غیر همراه (NON-ASSOCIATED GAS)
گاز غیر همراه از میادینی که تنها تولید گاز از انها به صورت اقتصادی امکان دارد استخراج می شود به گاز استخراج شده از میادین نفت میعانی که درصد گاز حاصله از هر بشکه هیدروکربورهای مایع سبکه خیلی زیاد است نیز گاز غیر همراه می گویند.
● کلاهک (CAG CAP)
حجمی از لایه مخزن در اعماق زمین را کلاهک گاز و یا گنبد گاز (GAS DOME) نامیده اند که در آن گاز در بالای نفت جمع شود. معمولا مرتفع ترین ، یا یکی از مرتفع ترین مناطق لایه مخزن محسوب می گردد.
● گاز کلاهک گاز (GAS CAP GAS)
گاز کلاهک به گازی گفته می شود که در کلاهک گاز محبوس شده باشد.
● گاز مایع (LPG)
مایع و یا به اختصار ال پی جی از پروپان و بوتان تشکیل شده است گازی که در سیلندر نگهداری می شود و در منازل مورد استفاده قرار می گیرد همان گاز مایع و یا مخلوط پروپان و بوتان است. گاز مایع را می توان از سه منبع بدست آورد:
۱) گاز طبیعی غیر همراه
گاز ترو ترش از میدان گاز طبیعی را پس از خشک کردن و گوگردزدایی می توان تفکیک کرد و پروپان و بوتان را بدست آورد.
۲) گاز طبیعی همراه
پس از تفکیک و پالایش گاز طبیعی همراه با نفت خام نیز می توان پروپان و بوتان آن را جدا نمود.
۳) نفت خام
بخشی از پروپان و بوتان در نفت خام باقی می ماند که می توان آن را با پالایش نفت خام بدست آورد همچنین در فرایند شکستن ملکولی و یا فرایند افزایش اکتان بنزین نیز ، پروپان و بوتان به صورت محصول جانبی حاصل می شود.
در آمیزه گاز مایع درصد پروپان و بوتان بسیار مهم است در تابستانها که هوا گرم است درصد بوتان را اضافه می کنند ولی در زمستان با افزایش میزان پروپان در حقیقت به تبخیر بهتر آن کمک می نمایند معمولا درصد پروپان در گاز مایع بین ۱۰ الی ۵۰ درصد متغیر است .
در جهان روزانه بیش از ۵ میلیون بشکه گاز مایع مصرف می شود مصارف گاز مایع در کشورهای مختلف متفاوت است متوسط درصد مصرف آن طی دهه ۱۹۹۰ در جهان در بخش های مختلف به شرح زیر است:
تجاری و خانگی %۶۰، صنایع شیمیایی %۱۵، صنعتی %۱۵، خدماتی %۵، تولید بنزین%۵
هر تن متر یک پروپان معادل ۱۲.۸ بشکه و بوتان برابر ۱۱.۱ بشکه است.
گاز مایع را با کامیون های مخصوص خط لوله و یا کشتی های ویژه ای که برای همین منظور ساخته شده است حمل می نمایند.
● گاز مشعل (FLARE GAS)
هیدروکربورهای سبک ممکن است به صورت گاز از شیرهای ایمنی در دستگاه های بهره برداری ، پالایشگاه ها و یا مجتمع های پتروشیمی ، گذشته و از طریق مشعل سوزانده شود چنانچه یکی از واحدهای پالایشگاه به علت بروز اشکالاتی در سیستم برق یا آب سرد کننده از کار بیفتد لازم است که مقادیر خوراک مجتمع و یا محصولات پالایشگاه از طریق دودکش به مشعل هدایت و سوزانده شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
در مجتمع های بزرگتر و مجهزتر معمولا دستگاه های بازیاب نصب شده که می توان در مواقع اضطراری بخشی از مایعات و یا گازها را به انجا هدایت کرد و از وسوختن آنها جلوگیری نمود.
● گاز همراه (ASSOCIATED GAS)
گاز همراه یا به صورت محلول در نفت خام است که در مراحل بهره برداری از نفت خام جدا می شود و یا به صورت جداگانه از نفت خام اشباع شده حاصل می شود.
مزایای استفاده از گاز
گاز سوخت بسیار تمیزی است و از همین رو بسیار مطلوب واقع شده است . گاز را بسیار خوب می شود کنترل کرد و برای نگهداری آن ، نیازی به مخزن نیست زیرا از لوله کشی شهر استفاده می شود ، بعلاوه گاز هرگز خاکستر تولید نمی کند تا مجبور شویم برای جمع آوری آن زحمت و هزینه صرف کنیم .
امروزه به وسشیله ی گاز قهوه را بو می دهند ، غذا می پزند ، کلوچه و نان طبخ می کنند ، حتی بسیاری از یخچال ها و اتومبیل ها نیز با گاز کار می کنند .
در لباسشویی های مدرن بخار مورد نیاز را از گاز به دست می آورند .
به کار بردن گاز برای سوخت ، رزاهی است که تقریباً هوای شهر ها را تمیز و بی دود نگاه می دارد .

منابع :
انواع گاز http://aftab.ir
گاز چیست ؟ http://oloom4u.blogfa.com
گاز طبیعی http://daneshnameh.roshd.ir
انواع گاز http://www.articles.ir
گاز طبیعی http://fa.wikipedia.org
گاز طبیعی http://www.ngdir.ir
http://rasekhoon.net/article/show-23908.aspx
تهیه کننده : مجید مکاری
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو ایران مشکل طراحی پالایشگاه نیست.مشکل سخت افزار ها هست که چون نمیشه از خارج اورد تو ایران هم کسی دنبالش نمیره.مگه پی اند ای دی های پالایشگاه ها الان وجود نداره.خوب کوپی پیست میکردن.


ولی ادامه ی این تاپیک باعث فهم صنعتی از یک پالایشگاه میشه.و اطلاعات خوبی رد و بدل بشه در این زمینه.
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو ایران بیشتر سرمایه گذاری رو بخش حفاری هست.چون با پیدا کردن یه مخزن به سود 200 درصد میرسن.اما تکنولوژی GTL بخوام داشته باشیم فعلا به صرفه نیست چون سودش 20 درصد هست
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
من میگم از زمین شناسی نفت و گاز شروع کنیم بهتره چون در این زمینه بچه های گاز کمتر اطلاع دارند.مهندسین مخزن می تونن کمک کنن به ما.


کم کم بیام بیرون از مخزن و بقیه ی ماجرا
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برا شروع می خواین از اینجزوه شروع کنیم
http://www.4shared.com/document/h-Plpo9I/Gas_Reservoir_Engineering_Cour.htm

از بچه های مخازن دعوت کن تا بیان اطلاعات زمین شناسی به صورت کلی در اینجا مطرح کنن

امير جان خيلي رفتي اولش ديگه! نياز نيست از مخازن شروع كنيم.
براي ما اون چيزي كه مهمه بعد از استخراجه.يعني پالايش گاز .
به نظر من اين چيزاي مقدماتي كه ميگي فقط يكم وقت ما رو ميگيره البته اطلاعات عمومي مونم زياد ميكنه.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در مورد P&ID میشه کپی پیست کرد ولی هدف ما هم همان فهم صنعتی هست که ببینیم توی ایران چه سخت افزارهائی هست و چه سخت افزارهائی را میشه از کجاها تهیه کرد
تا بتوان نقشه های لوله و ابزار دقیق را بهتر درک کرد.

در مورد اینکه سرمایه گذاری بیشتر روی حفاری هست من نمیتونم نظر دقیق بدم
ولی فکر میکنم اگر فقط حوزه گاز پارس جنوبی را بررسی کنیم اگر اشتباه نکنم
سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری تا حالا انجام شده و احتمالا 50 میلیارد دلار دیگه هم در اینده انجام بشه
و سایر ذخایر به خصوص دریای خزر هنوز دست نخورده باقیمانده
و این گازهای استخراجی و مایعات گازی که فقط اکنون از پارس جنوبی روزانه حدود 450 هزار بشکه مایعات گازی گران قیمت استخراج میشه
و اکثرا به صورت خام به خارج از کشور فروخته میشه اگر روی این مباحث سرمایه گذاری بشه شاید سود چند صد درصدی بیشتر از استخراج داشته باشهپ

بعنوان مثال میتونم به فاز 11 پارس جنوبی که یک شرکت چینی سه سال پیش قرارداد بسته و به علت تاخیر در اجرا در استانه فسخ قرارداد هست.
همچنین سایر فازهای 13 تا 25 که هنوز به بهره برداری نرسیده اند و اکثرا نیاز به سرمایه گذاری دارند.

همچنین پالایشگاه مایعات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت تعریف شده روزانه 360 هزار بشکه که تا چندی پیش به دلیل کمبود منابع مالی تعطیل شده بود

همچنین ذخایر گاز سایر بخشهای کشور که بعنوان یک نظر شخصی بعد از پارس جنوبی به ذخایر خزر علاقه خاصی دارم.

همگی اشاره به این دارند که سرمایه گذاری در پالایش گاز در صورت ایجاد ارزش افزوده بالا میتواند سود زیادی داشته باشد

بعنوان مثال اگر بیائیم و از نفتای حاصل از پالایش مایعات گازی حاصل از پالایش گاز ، گاز سنتز تولید کرده و از گاز سنتز نیز متانول تولید کنیم

به ارزش افزوده بالائی میتوانیم برسیم.

بعنوان مثال متانول را محاسبه میکنیم

برای تولید هر تن متانول یک هزار متر مکعب گاز نیاز است
که قیمت یک هزار متر مکعب گاز با آخرین مصوبه هایی که تا ده سال دیگر تا سال 1401 تقریبا در ایران ثابت خواهد ماند
معادل 50 هزار تومان است و برای سایر هزینه های تولید متانول نیز که به ازای هر تن 50 دلار در نظر بگیریم
بهای تمام شده هر تن متانول تقریبا 140 هزار تومان است در حالی که قیمت آن در بازار بیش از 700 هزار تومان است

البته کالاهای دیگری مانند بنزین و گازوئیل و غیره هم هستند که خیلی درباره آنها بحث نمیکنیم مانند تولید بنزین از گاز
که شرکت شل در قطر 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد
و سودی به مراتب خیلی بیشتر از متانول دارد.

زیرا قیمت بنزین تا چند ماه پیش در آمریکا هر لیتر 4 دلار بود!

که سود بسیار کلانی در یک واحد مانند جی تی ال دارد.

اینکه گفته میشود سود جی تی ال 20 درصد هست به خاطر پارامترهائی است که باعث کاهش سود جی تی ال میشود
ولی من محاسباتی دارم که جی تی ال بیش از 200 درصد سود میتواند داشته باشد. به شرطی که محاسبات طرح و اقتصاد را درست انجام بدهیم و در انتخاب تجهیزات و تکنولوژی دقت زیادی داشتهب اشیم
زیرا که اگر تکنولوژی درست انتخاب نشود باعث اتلاف منابع و افزایش هزینه ها شده و سود کاهش پیدا میکند.
بنابر این وقتی میگوئیم فلان پروژه مثلا جی تی ال 20 درصد سود دارد یعنی که با فرض فلان تکنولوژی و فلان هزینه و فلان مشخصات 20 درصد است
در حالی که ممکن است یک تکنولوژی دیگر برای جی تی ال 200 و یا حتی 500 درصد سود دهی داشته باشد.

و اما در مورد شروع بحث از زمین شناسی بسیار موافقم زیرا به ما کمک میکند از زیر بنا و ریشه ای با مفاهیم اکتشاف و استخراج و پالایش آشنا بشویم.

و بعد از ان بقیه ماجرا
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
رو بحث ها ی اقتصادی مانور بدیم بهتره.مثلا الان رتبه ی دوم رو داریم اما فرمول درست و استانداردی برای فروش گاز نداریم؟الان قیمت گاز تجاری و خانگی و صادراتی چه طور تایین میشه؟؟؟


بهتره یه اساس نامه یا یه استاندارد برای فروش گاز و عوامل اون و بازی و سیاست های اقتصادی گاز تهیه کنیم؟


مثلا با تغییر دما روی کنتور گاز ممکن هست گاز کمتری مصرف کنیم ولی پول بیشتری بدیم.................................



یا مثلا 70 درصد گوگرد پالایشگاه های گاز رو میفروشنبه پتروشیمی ها که 90 درصدش برای تولید اسید سولفوریک استفاده می شود.حالا چرا پالایشگاه های گاز یه واحد تولید اسید سولفوریک نداشته باشن؟؟؟؟


ارزش افزوده ی گوگرد به اسید سولفوریک چه قدره؟؟؟؟؟؟تازه هزینه ی حمل و نقل و مصرف سوخت حمل و نقل هم کم میشه؟؟؟؟
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
امير جان خيلي رفتي اولش ديگه! نياز نيست از مخازن شروع كنيم.
براي ما اون چيزي كه مهمه بعد از استخراجه.يعني پالايش گاز .
به نظر من اين چيزاي مقدماتي كه ميگي فقط يكم وقت ما رو ميگيره البته اطلاعات عمومي مونم زياد ميكنه.


اتفاقا چون مهندسین گاز درس مخازن ندارن به نظر من از زمین شناسی شروع بشه بهتره

در این کنار میشه از تجربه هایی که داشتیم یا شنیدیم استفاده کنیم که باعث بشه دیسیپلین و رو حیه ی و بینش مهندسیمون قوی بشه وبا دیدی کامل و مرتبط و همه جانبه تری به صنعت گاز نگاه کنیم


مثلا برای نمونه در حفاری یه چاه نفت در خلیج مکزیک که 900 متر زیر دریا بوده براورد حجم اولیه ی نفت خیلی زیاد بوده که دست به یه همچین حفاری زدن،اما پس از اتمام حفاری دبی نفت خیلی کم بوده که یه مهندس یه هو یه فکری به نظرش رسیده و بیان کرده و بعد مشکل حل شده


مشکل این بوده که هنگام خروج گاز از مخزن نفت به بالا ،گاز با گل حفاری تشکیل رسوب داده و دهانه ی گاز بسته شده.با تزریق اسید کلرید چاه رو باز کردن و به نفت زیاد که حدس زده بودن رسیدن
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یک پالایشگاه گاز اصولا بهتر هست واحد تولید اسید سولفوریک داشته باشد
ولی شاید هزینه حمل و نقل آن زیاد باشد و برایشان صرفه زیادی نداشته باشد
باید بررسی کنیم ببینیم کدام پالایشگاهها واحد اسید سولفوریک دارند

در مورد قیمت گذاری گاز هم چند وقت پیش یک سری مقاله جالب دیدم پیدا کنم حتما اینجا میارم که مقاله کارشناسی قیمت گزاری برای کمیسیون مجلس برای تخفیف قیمت گاز بود
که در هفدهم اردیبهشت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در نهایت قرار شد برای تشویق سرمایه گذاری به پالایشگاهها و پتروشیمی ها در خوراک گاز 50 درصد تخفیف بدهند.

که این قانون از امسال به مدت ده سال اجرا خواهد شد.

متن قانون را هم براتون پیدا میکنم قرار میدم
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
استخراج هر بشکه نفت از شمال 20 دلار هزینه داره ولی از پارس جنوبی 3 دلار


برای عربستان هر سه بشکه یک دار هزینه داره


ایران تمام تمرکزش رو جنوبه چون میدان مشترکه.

استخراج گاز قطر نسبت به ایران مثله بیل مکانیکی به قاشق غذا خوری: این حاصل تحقیق مهندسین بوده که مقالشو ارائه دادن

قطر به علت داشتن صنعت ال ان جی برداشتش زیاده


تکنولوژی ال ان جی فقط برای جابه جایی طولانی به صرفه هست یعنی باید خریدارت ده هزار کیلومتر اون ور تر باشه.
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
به عنوان مثال چون پس از مدتی داریم از چاه استفاده می کنیم دما ی خوراک ورودی به برج جذب و مثلا برای نفت به واحد تقطیر تغییر کرده


خوب پس باید سینی ورودی خوراک تغییر کنه



اما لوله کشی رو نمیشه عوض کرد: چون نمیشه پالایشگاهو خوابوند.چند تا واحد هم داشته باشیم به نوبت این کار رو نمیکنن چون چیزی که مهمه فقط بهره کشی یا همون استخراجه


پس باید با مکانیزمی دمای ورودی خوراک رو کاهش داد: حالا با گذاشتن فن یا استفاده از سایه بون یا هر چیزه دیگه ای........


پس بحث زمین شناسی میتونه خیلی مهم باشه


همچنین از لحاظ نرم افزاری ما اطلاعات زیادی نسبت به نرم افزار های انالیز چاه نداریم

پس زمین شناسی بد نیست دنبال بشه.
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک پالایشگاه گاز اصولا بهتر هست واحد تولید اسید سولفوریک داشته باشد
ولی شاید هزینه حمل و نقل آن زیاد باشد و برایشان صرفه زیادی نداشته باشد
باید بررسی کنیم ببینیم کدام پالایشگاهها واحد اسید سولفوریک دارند

در مورد قیمت گذاری گاز هم چند وقت پیش یک سری مقاله جالب دیدم پیدا کنم حتما اینجا میارم که مقاله کارشناسی قیمت گزاری برای کمیسیون مجلس برای تخفیف قیمت گاز بود
که در هفدهم اردیبهشت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در نهایت قرار شد برای تشویق سرمایه گذاری به پالایشگاهها و پتروشیمی ها در خوراک گاز 50 درصد تخفیف بدهند.

که این قانون از امسال به مدت ده سال اجرا خواهد شد.

متن قانون را هم براتون پیدا میکنم قرار میدم



باشه خیلی علیه مقالتونو بزارین
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران بازار فروش نداره ولی میتونه زیاد برداشت کنه.



مثلا همین خط لوله صلح اگر به پاکستان و هند برسه خیلی خوبه یا مثلا دارن سمت خوزستان نیروگاه گازی میزنن تا بتونن برق به عراق بفروشن
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با اصلاح ماده یک قانون یارانه‌ها در مجلس:

تعیین سقف افزایش قیمت نفت و گاز در قانون هدفمندی یارانه‌ها

نمایندگان مجلس با اصلاح ماده یک قانون هدفمندی یارانه‌ها سقف افزایش قیمت نفت و گاز در قانون هدفمندی یارانه‌ها را تعیین کردند.

كدخبر: ۴۲۵۹

تاريخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰

به گزارش شبکه خبری صنعت نفت (اویل نیوز)؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز خود کلیات و جزییات طرح دو فوریتی اصلاح ماده یک قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را بررسی و تصویب کردند.
بر این اساس بندهای الف و ب ماده یک از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به شرح ذیل اصلاح شد.
ماده یک- دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند:
الف: قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب شامل (حمل و نقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از 90درصد قیمت و بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس نباشد.
به گزارش فارس، همچنین بر اساس بند «ب» نیز میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه‌ای تعیین می‌شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، معادل حداقل 75 درصد و حداکثر معادل متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود.
در تبصره این ماده هم آمده است، جهت تشویق سرمایه‌گذاری، قیمت خوراک، گاز و مایع واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی برای مدت حداقل ده سال پس از تصویب این قانون هر مترمکعب حداکثر 65 درصد قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج فارس تعیین می‌شود.
طرح اصلاح ماده یک قانون هدفمندی یارانه‌ها با 138 رأی موافق ، 8 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.


http://oilnews.ir/fa/pages/print.php?cid=4259
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها سعی کنیم علمی صحبت کنیم و ارقام و اعدادی که جایی دیدیم یا خوندیم رو بیان کنیم تا یه تاپیک خوب بشه


نظر من بحث رو ی این جور چیز هاست(مسائل اقتصادی و سیاستی -اقتصادی و سبک سنگین کردن تکنولوژی ها و زوایای پنهان)
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در یک الحاقی ارزشمند دیگر به بند ب ماده یک قاون هدفمندی یارانه های انرژی توسط مجلسیان، قیمت گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی به ازاء هر مترمکعب برای مدت 10 سال پس از تصویب این قانون حداقل ده (10درصد) زیر میانگین قیمت خوراک تحویلی کشورهای منطقه خلیج فارس به واحدهای صنعتی- پالایشی و مجتمع های میانی و بینابینی واحدهای پتروشیمی تعیین گردید.


در یک الحاقی ارزشمند دیگر به بند ب ماده یک قاون هدفمندی یارانه های انرژی توسط مجلسیان، قیمت گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی به ازاء هر مترمکعب برای مدت 10 سال پس از تصویب این قانون حداقل ده (10درصد) زیر میانگین قیمت خوراک تحویلی کشورهای منطقه خلیج فارس به واحدهای صنعتی- پالایشی و مجتمع های میانی و بینابینی واحدهای پتروشیمی تعیین گردید.
در جزء 14 ماده الحاقی 27 آمده است: وزارت نفت مکلف است به به گونه‌ای اقدام کند که تخفیف اعمال شده به واحدهای پتروشیمی در اجرای تبصره بند "ب"‌ ماده 1 قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها به واحدهای میانی و پتروشیمی بین مجتمعی ‌تسری یابد.
بند ب ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح می‌کند: میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گون‌‌ای تعیین شود که به تدریج و حداکثر تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، معادل حداقل هفتاد و پنج (75 درصد) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی شود.
براساس تبصره این بند نیز جهت تشویق سرمایه گذاری، قیمت گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی به ازاء هر مترمکعب برای مدت 10 سال پس از تصویب این قانون حداقل ده (10درصد) زیر میانگین قیمت خوراک تحویلی کشورهای منطقه خلیج فارس به واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی آنان تعیین می‌شود.


منبع
http://namabourse.com/news/detail/21867/تخفیف-گاز-پالایشگاهها-/
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
مثلا برای خریدار به صرفه هست نفت خام بگیره چون خودش تکنولوژی بالای جداسازی داره بعد از فلزات همین نفت میاد کاتالیست درست میکنه میفروشه به پتروشیمی های ما


از لحاظ تولید بنزین هم فقط واحد های FCC بنزین تولید میکنن بقیه ی پالایشگاه های گازی که TOPING دارن بیشتر وقتا نفتا رو به جای بنزین برای مصرف داخلی میفروشن

این پسره که یه چیزی از مس اختراع کرده بود که باعث بالا رفتن تولید اتاق احتراق میشه چی بود؟؟؟


مادش؟باعث چی میشه؟؟؟؟
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
در یک الحاقی ارزشمند دیگر به بند ب ماده یک قاون هدفمندی یارانه های انرژی توسط مجلسیان، قیمت گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی به ازاء هر مترمکعب برای مدت 10 سال پس از تصویب این قانون حداقل ده (10درصد) زیر میانگین قیمت خوراک تحویلی کشورهای منطقه خلیج فارس به واحدهای صنعتی- پالایشی و مجتمع های میانی و بینابینی واحدهای پتروشیمی تعیین گردید.


در یک الحاقی ارزشمند دیگر به بند ب ماده یک قاون هدفمندی یارانه های انرژی توسط مجلسیان، قیمت گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی به ازاء هر مترمکعب برای مدت 10 سال پس از تصویب این قانون حداقل ده (10درصد) زیر میانگین قیمت خوراک تحویلی کشورهای منطقه خلیج فارس به واحدهای صنعتی- پالایشی و مجتمع های میانی و بینابینی واحدهای پتروشیمی تعیین گردید.
در جزء 14 ماده الحاقی 27 آمده است: وزارت نفت مکلف است به به گونه‌ای اقدام کند که تخفیف اعمال شده به واحدهای پتروشیمی در اجرای تبصره بند "ب"‌ ماده 1 قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها به واحدهای میانی و پتروشیمی بین مجتمعی ‌تسری یابد.
بند ب ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح می‌کند: میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گون‌‌ای تعیین شود که به تدریج و حداکثر تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، معادل حداقل هفتاد و پنج (75 درصد) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی شود.
براساس تبصره این بند نیز جهت تشویق سرمایه گذاری، قیمت گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی به ازاء هر مترمکعب برای مدت 10 سال پس از تصویب این قانون حداقل ده (10درصد) زیر میانگین قیمت خوراک تحویلی کشورهای منطقه خلیج فارس به واحدهای صنعتی- پالایشی و پتروشیمی آنان تعیین می‌شود.


منبع
http://namabourse.com/news/detail/21867/%D8%AA%D8%AE%D9%81%DB%8C%D9%81-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7-/

منظوره من از قیمت گاز و تهیه ی نظام نامه این بود که:


مثلا ببینیم یه گاز از چه چاهی چه ترکیباتی داره بر اساس کسر جرمی و مولی و دما و فشار و ظرفیت حرارتی و بازار های فروش فاصله ی حمل و نقل و تجهیزات و قیمت سرمایه اولیه ی کار خونه درجه پیپیدگیش یه قیمت خاص خودشو داشته باشه؟؟؟؟



پیشنهادم اینه که این دو تا موضوع یعنی قیمت گاز و اطلاعات مربوط به زمین شناسی و چاه و نرم افزار اون کار کنیم تا تاپیک یه نظم خاصی داشته باشه و پراکنده نشه بعد کم کم وارد مسائل دیگه میشیم که زیاد کاری نداره چون فرمولیه و تحلیل و نگرش به صورت کلان لازم نداره.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این مقاله ای بود که چند وقت پیش خواندم و فرمولهای جالبی برای محاسبه قیمت داره توش:

===============
به
گزارش فارس
هم اکنون مجلس شورای اسلامی به دنبال اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه ها
است اصلاحیه‌ای که شاید یادآوری برخی نکات پیش از نهایی شدن آن در مجلس ضروری
باشد.

این گزارش حاکی است براساس تبصره
بند ب ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها الزاماتی برای نحوه قیمت‌گذاری خوراک
واحدهای پتروشیمی توسط دولت تعیین شده است که می گوید «جهت تشویق سرمایه‌گذاری،
‌قیمت "خوراک" واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی ‌برای مدت حداقل ده سال پس از
تصویب این قانون ‌هر مترمکعب حداکثر شصت و پنج درصد قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج
فارس بدون هزینه انتقال تعیین می‌شود.» که باید اضافه کرد این بند از قانون دارای
ابهاماتی است که در زیر بیان می شود.
* منظور از خوراک چیست
بر اساس این گزارش در متن لایحه
پیشنهادی دولت فقط به قیمت گاز طبیعی، آنهم به صورت کلی بدون گذاشتن تفاوتی میان
واحدهای پتروشیمی و سایر مصرف‌کنندگان اشاره شده است؛ اما کمیسیون ویژه طرح تحول
اقتصادی مجلس آن را اصلاح کرد و شرایط ویژه‌ای را برای قیمت گاز طبیعی به عنوان
خوراک واحدهای پتروشیمی در نظر گرفت.
بنابراین ،پیشنهاد کمیسیون
ویژه نقص پیشین را در مورد خوراک گاز طبیعی اصلاح کرد، ولی در مورد خوراک مایع که
سهم بالایی از خوراک پتروشیمی‌ها را به خود اختصاص داده است، هیچ چیزی را بیان
نکرده است.
با این حال آن چه به تصویب مجلس
رسید تفاوت زیادی با مصوبه کمیسیون ویژه داشت و در آن قیمت «خوراک واحدهای صنعتی،
پالایشی و پتروشیمی» تعیین شد، در صورتی که مشخص نبود منظور از عبارت خوراک تنها
گاز طبیعی است یا شامل خوراک مایع نیز می شود.
*مشخص نبودن روند تغییر قیمت خوراک
این گزارش حاکی است، از ابهامات
اصلی این بند نحوه تغییر قیمت‌ خوراک پتروشیمی ها است که فقط سقف قیمتی حداکثر
65درصد قیمت سبد صادراتی برای مدت حداقل ده سال پس از تصویب این قانون بیان شده
است. به عبارت دیگر در این بند از قانون مشخص نیست که روند قیمتی پلکانی و با شیب
ثابت خواهد بود یا دفعی و به یکباره است و تا ده سال ثابت می‌ماند و یا در پنج سال
اول مانند سایر بخش‌ها افزایش یافته و پنج سال دوم ثابت است.
بنابراین گزارش با وجود چنین
ابهامی نمی توان به سرمایه‌گذاران چشم‌انداز مشخصی ارائه کرد و در نتیجه جذابیت
سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کاهش خواهد یافت.
*مشخص نبودن منظور از "قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج
فارس"

در حالی قیمت سبد صادراتی در مبدأ
خلیج فارس به‌عنوان معیار اصلی تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی، اعلام شده که
این قیمت برای گاز طبیعی موجود نیست یا خوراک برخی از واحدهای پتروشیمی اتان است که
در سبد صادراتی جایگاهی ندارد به همین دلیل قیمت‌گذاری گاز طبیعی و اتان مشتق شده
از آن بر اساس این قانون با ابهام مواجه است.
*عدم تسری تخفیف‌های خوراک به زنجیره
تولید

براساس این گزارش تولید محصولات
پتروشیمی بصورت زنجیره های وابسته به یکدیگر است اما در این قانون به تسری تخفیفهای
خوراک در ادامه زنجیره تولید، اشارهای نشده و در نتیجه تمام تخفیف‌‌های خوراک به
واحدهای بالادستی پتروشیمی ختم می‌شود که این موضوع یکی از مهمترین نواقص این قانون
است.
برای اجرایی شدن این تبصره از
قانون، نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت در جلسه مورخ 8 آذرماه 1389 مصوبه ای
را به تصویب رساندند که در مورخ 18 آذرماه 1389 از سوی معاون اول رئیس جمهور به
وزارت نفت ابلاغ شد که در این مصوبه، فرمول‌هایی برای محاسبه قیمت گاز طبیعی ، اتان
و گاز غنی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی مقرر شد.
بر این اساس قیمت خوراک گاز طبیعی
واحدهای پتروشیمی به ازای هر متر مکعب در سال اول(سال پایه) 29 درصد قیمت سبد
صادراتی و برای سال‌های آتی، بر اساس فرمول‌ زیر (با استفاده از ضریب قیمت سالیانه)
به گونه ای تعیین شود که سالانه 4درصد اضافه شود و در پایان سال دهم به 65درصد
برسد.
این گزارش حاکی است فرمول اول
برای قیمت گذاری گاز طبیعی عبارت است از:
قیمت گاز طبیعی سبد صادراتی = ضریب قیمت سالیانه*(215/0-
(میانگین قیمت سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن * 118/0))

در واقع، با استفاده از ضریب قیمت
29درصد برای سال اول، حداکثر تخفیف (71درصد) در این سال اعمال شده و در سال دهم
(1398)، با استفاده از ضریب قیمت 65درصد حداقل تخفیف 35درصد لحاظ می‌شود.
لازم به ذکر است در رابطه بالا،
واحد قیمت گاز طبیعی سبد صادراتی، دلار بر میلیون بی‌تی‌یو و واحد میانگین قیمت سبد
نفت‌خام وارداتی ژاپن، دلار بر بشکه است.
فرمول دوم برای قیمت گذاری گاز
اتان عبارت است از:
قیمت گاز اتان =قیمت گاز طبیعی سبد صادراتی* نسبت ارزش
حرارتی اتان به متان در حجم یکسان (برابر 1.8)*تأمین هزینه استحصال اتان از گاز
طبیعی (برابر1.3)* ضریب تبدیل واحد سنت بر متر مکعب به دلار بر تن (برابر
7.9)

در این فرمول قیمت گاز اتان به
ازای هر تن در سال اول (سال پایه) 145 دلار و 11 سنت تعیین شد.
لازم به ذکر است در رابطه بالا،
واحد قیمت گاز اتان، دلار بر تن و واحد قیمت گاز طبیعی سبد صادراتی، سنت بر مترمکعب
می باشد.
با آغاز اجرای قانون هدفمند کردن
یارانه‌ها قیمت گاز طبیعی تحویلی به صنایع پتروشیمی به عنوان سوخت یا خوراک برابر
با 70 تومان(حدود 7 سنت) به ازای هر متر مکعب و قیمت اتان تحویلی برابر145.11 دلار
در هر تن تعیین شد. لازم به ذکر است تعیین این قیمت خوراک (گاز طبیعی) در سالهای
1389 و 1390، براساس اقتصاد واحدهای اوره و آمونیاک و با درنظر گرفتن نرخ IRR
(بازگشت سرمایه) حدود 19درصد صورت گرفت.
*مقایسه وضعیت قیمت گاز ایران با
هنری‌هاپ

حال مناسب است قیمت خوراک گاز
صنایع پتروشیمی کشور طبق این فرمول را برای سالهای 1390 و 1391 محاسبه کرده و با
قیمت گاز در بازار آمریکا (یکی از بازارهای اصلی تجارت گاز طبیعی در جهان که به
هِنری هاب شناخته می‌شود) مقایسه کنیم. برای انجام این کار، از متوسط قیمت هر بشکه
سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن در سال گذشته میلادی استفاده ‌‌شد یعنی مثلاً قیمت گاز در
سال 1390 (که 9 ماه نخست آن در سال 2011 واقع است).
بر این اساس متوسط قیمت هر بشکه سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن در
سال 2010 تعیین و بر همین اساس، متوسط قیمت هر بشکه سبد نفت‌خام وارداتی ژاپن در
سالهای 1390 و 1391 به ترتیب برابرست با78.4 و 94 دلار محاسبه می شود با توجه به
این موضوع و با درنظر گرفتن نرخ ارز در بودجه سال 1390 و نرخ رسمی (بانک مرکزی) آن
در سال 1391، قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در سال 1390 برابرست با 2.98 دلار بر
میلیون بی تی یو (معادل با 112 تومان هر متر مکعب) و در سال 1391 برابرست با 4.02
دلار بر میلیون بی تی یو (معادل با 176 تومان هر متر مکعب)است.

از سوی دیگر قیمت گاز در بازار
آمریکا در سال های 1389 و 1390 به ترتیب برابر بوده است با 4.38 و 3.99 دلار بر
میلیون بی‌تی‌یو است.
با توجه به این آمار، قیمتهای
محاسبه شده برای گاز براساس این فرمول بسیار بالا بوده و به سرعت به قیمت بازارهای
جهانی نزدیک می شود، به طوری که به نظر می رسد در صورت استفاده از این فرمول در سال
1391، قیمت خوراک گازی پتروشیمی تقریباَ برابر با قیمت گاز در بازار هنری هاب
آمریکا شود.
با توجه به نکات فوق، نواقص و
مشکلات اصلی استفاده از این فرمول در صنعت پتروشیمی عبارتست از:
*پیچیدگی زیاد و غیرقابل استفاده بودن
این گزارش حاکی است طبق این
فرمولها ، قیمت گاز خوراک واحدهای پتروشیمی اولاً متناسب با تغییرات قیمت نفت‌خام
تغییر می‌کند،ثانیاً تابع نرخ تسعیر ارز است و همچنین با کاهش سالانه تخفیف، افزایش
می‌‌یابد و حتی ممکن است از قیمت متوسط گاز در جهان هم فراتر رود.
بنابراین از فرمولهای فوق
نمی‌توان قیمت مشخصی را برای ارزیابی‌های اقتصادی در یک بازه زمانی استخراج کرد یا
نمی‌توان از آن در مذاکرات با مشتریان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی که مایل به
عقد قراردادهای بلندمدت هستند، استفاده کرد به همین دلیل پیچیدگی با وجود ابلاغ آن
از سال 1389، قیمت‌های گاز خوراک در 2 سال اخیر بصورت اعلان قیمت‌های ثابت بوده و
عملاً این فرمول کاربردی نداشته است.
*تبعیت قیمت محصولات تولیدی بر پایه گاز (مانند متانول) از
قیمت بالای نفت‌خام

براساس این گزارش تعیین قیمت گاز
براساس قیمت نفت‌خام یا سایر حامل‌های انرژی عمدتاً برای عرضه آن در بازارهای انرژی
و از منظر مبادلات تجاری انرژی صورت می‌گیرد، حال آنکه در واحدهای پتروشیمی از گاز
عمدتاً به عنوان خوراک (ماده اولیه تولید) استفاده می‌شود. استفاده از فرمول فوق،
موجب تبعیت قیمت محصولات تولیدی بر پایه گاز نظیر متانول، از قیمت بالای نفت‌خام و
نوسانات شدید آن شده و باعث کاهش قدرت رقابت‌پذیری اینگونه محصولات در بازار
می‌شود.
علاوه بر این، بخاطر ارتباط قیمت
خوراک با قیمت نفت در این فرمول، بسیار بعید است که این قیمت خوراک در شرایط رکود
بازار محصولات پتروشیمی بتواند صرفه اقتصادی لازم را برای سرمایه‌گذاران ایجاد
کند.
*کاهش جذابیت طرح‌های پتروشیمی برای جذب سرمایه‌گذاری
خارجی

افزایش تولید گاز از منابع
غیرمتعارف در جهان، بر قیمت گاز تأثیرکاهنده داشته است ولی پیش‌بینی می‌شود که قیمت
نفت‌خام افزایش یابد که در این‌صورت با استفاده از فرمول مذکور قیمت گاز و در نتیجه
خوراک واحدهای پتروشیمی بسیار بالا و بیش از قیمت گاز در سایر مناطق جهان خواهد شد
و به تبع آن جذابیت طرح‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران خارجی کاهش یافته و مشارکت
آنها در اینگونه طرح‌ها را محدود می‌نماید.
*از دست رفتن توان رقابت با کشورهای رقیب
منطقه

با اعمال این فرمولها، قیمت خوراک
واحدهای پتروشیمی در کشور از قیمت خوراک در کشورهای رقیب منطقه بمراتب بیشتر شده و
علاوه بر اینکه قدرت رقابت پذیری محصولات این کشورها را در شرایط رکود بازار در
مقایسه با محصولات کشور ما بیشتر می کند،موجب جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی
در این کشورها می شود.
باید گفت براساس پیش‌بینی مؤسسات
جهانی، قیمت گاز خوراک در کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی، قطر،
بحرین، امارات طی سال‌های آتی (تا سال 2019 میلادی) حداکثر بین 1.5 تا 2 دلار بر
میلیون بی‌تی‌یو خواهد بود و همچنین در سال 1390 قیمت خوراک گاز طبیعی در ایران1.96
دلار بر میلیون بی‌تی‌یو و در کشورهای اصلی رقیب آن در منطقه خلیج فارس یعنی
عربستان سعودی و قطر به ترتیب 0.8 و 0.9 دلار بر میلیون بی‌تی‌یو بوده است.
*کاهش رقابت‌پذیری مجتمع‌ها و واحدهای
تولیدی

در سال‌های اولیه که تخفیف اعلام
شده در بالاترین میزان ممکن است (71درصد)، این واحدها احتمالاً مشکلات جدی نخواهند
داشت ولی با گذشت زمان و کاهش شدید میزان تخفیف، اثرات انکارناپذیر آن در کاهش
رقابتپذیری آنها در بازارهای جهانی در مقابل رقبایی که همچنان مزیت خوراک خود را در
سطح پیشین حفظ نمودهاند، آشکار خواهد شد.
*تأثیرات منفی بر روند اجرای طرح‌های
توسعه‌ای

با اجرای قانون و کاهش تخفیف‌ها،
طرح‌های توسعه‌ای کنونی (که در 4 تا 5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند) و آینده
صنایع پتروشیمی، با مشکل افزایش قیمت خوراک و دور شدن هر چه بیشتر از قیمت‌های
رقابتی منطقه مواجه خواهند شد و به‌دنبال آن امکان جذب سرمایه جهت اجرای این طرح‌ها
با موانع متعددی مواجه خواهد شد.
درپایان این گزارش اضافه می کند:
ابهام اصلی این تبصره از قانون استفاده از عبارت مبهم و نامشخص «قیمت سبد صادراتی
در مبدأ خلیج فارس» به عنوان معیار قیمت گذاری خوراک گازی بوده است و همین موضوع
باعث شده تا دولت فرمولی برای محاسبه آن ارائه کند که پیچیده و غیرقابل قبول بوده و
استفاده از آن موجب کاهش جذابیت طرح‌های پتروشیمی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و از
دست رفتن توان رقابت با کشورهای رقیب منطقه شده و حتی تأثیرات منفی بر روند اجرای
طرح‌های توسعه‌ای خواهد داشت.
بنابراین پیشنهاد می شود اولا،
نحوه قیمت گذاری خوراک مایع و گاز از یکدیگر تفکیک شده و ثانیا، مبنای قیمت گذاری
خوراک گاز واحدهای پتروشیمی مشابه با متن بند ب ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه
ها، ((متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی)) قرار داده شود که نسبتا شفاف و قابل قبول
بوده و نیاز به تعریف یا ارائه رابطه ای برای محاسبه آن نمی باشد. در نتیجه در
تبصره بند (ب) ماده 1 بعد از عبارت «تصویب این قانون» دو عبارت الف- خوراک گاز: هر
متر مکعب حداکثر 50 درصد متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی (بدون هزینه انتقال) و ب-
خوراک مایع: معادل حداکثر 65 درصد قیمت سبد صادراتی (فوب) خلیج فارس (بدون هزینه
انتقال) » اضافه شود.


منبع:
http://www.naftnews.net/view-13361.html
 
آخرین ویرایش:

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
امیر جان باز شما نفت خوندی بهتر می تونی راهنمایی کنی.بحث تحلیل نرم افزارای چاه دسته خودتو می بوسه

امير جان ما فقط 2 واحد مخازن پاس كرديم. تقريبا منم چيزي از مخازن نميدونم.
درضمن من تو زمينه تحليل نرم افزاري واحدهاي پالايشگاهي بيشتر ميتونم كمك كنم تا نرم افزارهاي چاه ولي تا اونجايي كه سوادم قد بده در خدمتم
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در مورد مخازن
من یک سری اطلاعات کلی دارم
و یه کمی کلی هم اشنائی با نرم افزارهای مخازن

یه کمی هم با مکانیزم دستگاههای فلزیاب و لرزه نگاری لایه های زمینی و غیره ...

به نظرم ابتدا اطلاعاتی درباره نرم افزارهای لرزه نگاری
و سپس درباره نرم افزارهای آنالیز لرزه ها و تحلیل اطلاعات آنها اطلاعات جمع کنیم
و بعد از ان در مرحله بعدی یک میدان نمونه را انتخاب کنیم و اطلاعات ان را به دست بیاوریم و آن را تحلیل کنیم

ولی از یک جهتی هم شما راست میگید سود مخازن خیلی خوبه
یارو میره کلی هزینه میزاره یک فلز یاب پیدا میکنه میره یک عتیقه پیدا میکنه با هزار تا ترس و لرز میفروشه
یه چندر غاز گیرش میاد
در حالی که اگر یک مخزن را خوب بشه آنالیز کرد و اطلاعات خوبی از مخزن به دست آورد میشه توی کل یک مخزن با دولت شریک شد و به ازای هر استخراجی که میشه
درصدی از دولت طلب کرد!

اصلاح خاصی داره نمیدونم بهش میگند بهره مالکانه یا یه همچین چیزی
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد مخازن
من یک سری اطلاعات کلی دارم
و یه کمی کلی هم اشنائی با نرم افزارهای مخازن

یه کمی هم با مکانیزم دستگاههای فلزیاب و لرزه نگاری لایه های زمینی و غیره ...

به نظرم ابتدا اطلاعاتی درباره نرم افزارهای لرزه نگاری
و سپس درباره نرم افزارهای آنالیز لرزه ها و تحلیل اطلاعات آنها اطلاعات جمع کنیم
و بعد از ان در مرحله بعدی یک میدان نمونه را انتخاب کنیم و اطلاعات ان را به دست بیاوریم و آن را تحلیل کنیم

ولی از یک جهتی هم شما راست میگید سود مخازن خیلی خوبه
یارو میره کلی هزینه میزاره یک فلز یاب پیدا میکنه میره یک عتیقه پیدا میکنه با هزار تا ترس و لرز میفروشه
یه چندر غاز گیرش میاد
در حالی که اگر یک مخزن را خوب بشه آنالیز کرد و اطلاعات خوبی از مخزن به دست آورد میشه توی کل یک مخزن با دولت شریک شد و به ازای هر استخراجی که میشه
درصدی از دولت طلب کرد!

اصلاح خاصی داره نمیدونم بهش میگند بهره مالکانه یا یه همچین چیزی

اگه بشه چین شناسی و سنگ شناسی ایران رو کلی تحلیل کرد با توجه به اون میشه گفت کجاها بیشتر داره

تو همین قوچان (خراسان رضوی)شنیدم هفت حلقه چاه نفت زدن قدیما درش تخته شده چون تمرکز رو جنوبه(پالایشگاه خانگیران هم تو سرخسه


یه پتروشیمی هم طرفای قوچان تابلوش هست ولی چیزی از سایت و تجهیزات خبری نیست جز یه تپه:D.میگن 20 میلیارد ساخت شو خوردن یه لیوان آب هم روش.حالا شایعه یا دروغشو نمیدونم.
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد مخازن
من یک سری اطلاعات کلی دارم
و یه کمی کلی هم اشنائی با نرم افزارهای مخازن

یه کمی هم با مکانیزم دستگاههای فلزیاب و لرزه نگاری لایه های زمینی و غیره ...

به نظرم ابتدا اطلاعاتی درباره نرم افزارهای لرزه نگاری
و سپس درباره نرم افزارهای آنالیز لرزه ها و تحلیل اطلاعات آنها اطلاعات جمع کنیم
و بعد از ان در مرحله بعدی یک میدان نمونه را انتخاب کنیم و اطلاعات ان را به دست بیاوریم و آن را تحلیل کنیم

ولی از یک جهتی هم شما راست میگید سود مخازن خیلی خوبه
یارو میره کلی هزینه میزاره یک فلز یاب پیدا میکنه میره یک عتیقه پیدا میکنه با هزار تا ترس و لرز میفروشه
یه چندر غاز گیرش میاد
در حالی که اگر یک مخزن را خوب بشه آنالیز کرد و اطلاعات خوبی از مخزن به دست آورد میشه توی کل یک مخزن با دولت شریک شد و به ازای هر استخراجی که میشه
درصدی از دولت طلب کرد!

اصلاح خاصی داره نمیدونم بهش میگند بهره مالکانه یا یه همچین چیزی


از لرزه نگاری و انالیز ها و تجهیزلات یا هر چیزه دیگه مثل نرم افزار ها و گل حفاری و.... هر چی میدونه خلاصه و مفید و مرتبط بگو تا تاپیک پیش بره؟؟؟

من که رشتم گاز بوده و از زمین شناسی هیچ چی نمیدونم



مطالب خلاصه و کاربردی و اون چیزی که الان تو ایران هست یا کجا ها ی دنیا چه طور هر چی می دونی و فکر میکنی مفید ه بفرمایید شروع کنید
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها راحت باشین و مطالب رو کلی بگین تا دید پیدا کنیم
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاپیک سریع رفت جلو من آمادگی نداشتم
یه کم وقت میخوام اطلاعات چین شناسی و زمین شناسی جمع کنم
برنامه ریزی ام روی پالایش گاز بود و برنامه ای برای مخازن نداشتم

اما یادمه چند وقت پیش خوانده بودم که آمریکا مطالعه کرده که ایران به همان اندازه که مخازن اثبات شده گاز داره
به همان اندازه هم مخازن اثبات نشده که در آینده کشف خواهند شد تخمین زده!

حالا آینده را الله اعلم
 
بالا