[ضوابط ونمونه های طراحی] فضایی برای سالمندان

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
چکيده :
پرداختن به مسائل سالمندان با توجه به صنعتی شدن جوامع و تبعات اقتصادی- فرهنگی و اخلاقی آن، بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به این که شمار سالمندان در کشور ما در حال افزایش است، باید امکانات بسیاری برای این افراد فراهم آید تا در حد امکان به نیازهای روانی، اجتماعی و جسمانی آنها پاسخ داده شود. بدین منظور ایجاد فضایی آرام و بدون تنش میتواند آرامش بخش روح و روان سالمندان باشد. در این مقاله سعی شده که در ابتدا با بررسی ویژگیهای روانی، احساسی و شخصیتی افراد سالمند و با در نظر گرفتن محدودیتهای فیزیکی و جسمی آنها، توصیه هایی برای مناسب سازی محیط زندگی آنها ارائه شود.




شناخت ویژگی های سالمندان :
در این قسمت به بررسی ویژگی های سالمندان می پردازیم و این ویژگیها را به دو دسته تقسیم می کنیم:
1- ویژگی های روحی و روانی سالمندان
2-ویژگی های جسمی و فیزیکی سالمندان

ویژگی های روحی روانی:
سازگاری سالمند با محیط پیرامون به دلایلی به سختی صورت می گیرد آنان با مشکلات روانی و عاطفی خاصی روبرو هستند احساس تنهایی، میل به جلب توجه دیگران و احساس تملک، لذا برای ابراز وجود و کاهش این فشارهای روانی ممکن است بخواهند محیط را تحت کنترل خود در آورند و دیگران را نیز به اطاعت خود وادار کنند. تحولات درونی ایجاد شده در سالمندان شامل تغییر در حالتهای هیجانی، تفکرات و خویشتن پنداری است. (رفیع زاده، رهنمودهای طراحی معماری خانه های سالمندان، ص: 63)
برخی از احساسات مشترک سالمندان عبارتند از :
1- احساس غم واندوه به خاطر عدم توجه فرزندان و اطرافیان .
2- احساس تنهایی به دلیل طرد شدن .
3- احساس یاس وناامیدی بخصوص در سالمندانی که مشکل مالی نیزدارند .
4- احساس اضطراب ونگرانی.
5- احساس هرز رفتن وبیهوده بودن .
6- احساس سرباربودن .



ویژگی¬های جسمی و فیزیکی سالمندان:
طبق آمار به دست آمده، 50 درصد کاهش فعالیت های فیزیولوژیکی در افراد بین 30 تا 70، سال ناشی از عوامل محیطی است. بنابراین، طراحی محیط زندگی افراد سالمند بایستی متناسب با شرایط فیزیکی و جسمانی آنها باشد، تا حداقل نیاز به دیگران را احساس نکنند. همچنین دگرگونی ها و ویژگی های خاص سالمندان از فردی به فرد دیگر به طور چمشمگیری تغییر میکند(سلیمیان، سایت و سرای سالمندان حصارک کرج، ص:81). از این رو، به برخی از ویژگیهای لازم در طراحی فضای مناسب برای زندگی سالمندان در زیر اشاره شده است:

محدودیتهای جسمی-حرکتی:
هرچه افراد پیرتر می شوند از قابلیت تحرک آنها نیز کاسته می شود. مشکلات مربوط به تحرک، می تواند در ارتباط با بقیه خصوصیاتی که در طراحی موثر است از قبیل لنگیدن، تمایل به نگاه کردن به پایین در هنگام راه رفتن با عصا، نیاز به استراحت در مسیر حرکت از فضایی به فضای دیگر و یا عدم توانایی خم کردن پا و لزوم دراز کردن آن و... می توانند با عدم اطمینیان از حرکت بین فضا و ترس از افتادن همراه باشد.
تغییرات جسمی که به نیازهای خاصی منجر شده وبرجزییات طراحی تاثیر میگذارند عبارتند از:
الف:کوتاهترشدن قد از اندازه طبیعی وکوتاه شدن افق دید.
ب: تضعیف قوای حرکتی و انجام حرکتهای سریع.
ج: کند شدن سرعت عکس العملها.
د: افزایش حساسیت نسبت به حد بالا یا پایین درجه حرارت.
ه: تضعیف قوای بینایی، شنوایی و بویایی.
و: کاهش کنترل بر فعالیت مثانه و روده.

ادامه دارد...

نشریه الکترونیکی معماری منظر+مای کامپیوتر
.
.
.
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
معيارهای طراحی فضای باز برای سالمندان 2

معيارهای طراحی فضای باز برای سالمندان 2

توصیه های طراحی فضای سبز برای سالمندان:
اکنون پس از بررسی ویژگی های سالمندان، رهنمودهایی را برای طراحی فضاهای سبز برای سالمندان ارائه می دهیم که با رعایت این موارد درطراحی فضا برای سالمندان می توان محیط مناسب و دلنشینی را برای این افراد به وجود آورد. این موارد به صورت زیر بیان شده:
1- فواصل و طول مسیرهای دسترسی از حالت عادی کمتر باشد، برای مثال تعداد و محل قرار گیری سرویس های بهداشتی باید به صورتی باشد، که افراد سالمند در کوتاهترین زمان، و مناسب ترین مسیر ممکن بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. هیچ گونه بلندی یا مانعی در مسیر حرکت افراد سالمند قرار نداشته باشد.
2- سعی شود تا جای ممکن از مسیرهای شیبدار کمتر استفاده شود و در صورتی که مجبور به استفاده از مسیرهای شیبدار هستیم حدالامکان از نرده در کنار مسیرها برای دستگیری افراد سالمند استفاده شود.
3- لازم است عوامل محرک حواس بینایی، شنوایی_ لامسه و بویایی در طراحی فضای باز به کار گرفته شود، تا لذت و ادراک محیط به نحو مناسبی انجام بگیرد.
4- سرنخهای لامسه بسیار مهم و شامل تغییرات در بافت کف پیاده روها و محل برخورد مسیرها یا قبل از محوطه پله هاست.

این تغییر را می توان با تغییر در مصالح کفسازی به وجود آورد(تصویر 1)

تصویر(1): تغییرات در بافت پیاده روها و محل برخورد مسیرها

5- با توجه به این که سالمندان زودتر از افراد دیگر خسته می شوند، باید در فواصل مشخصی برای این افراد نیمکت های
مناسبی طراحی کرد( تصویر 2).



تصویر(2): طراحی و اجرای نیمکت های مناسب ماخذ: همان



6-بهتر است فضاهای خاصی برای ورزشهای سبک و نرمش برای سالمندان در نظر گرفته شود، برای مثال راه رفتن مورد علاقه بسیاری از سالمندان در سنین بالاست، بنابراین می توان با طراحی مسیرهای پیاده روی مناسب و متنوع، به نیاز آنها پاسخ مثبت داد.
7-یکی از تفریحات افراد سالمند صحبت کردن آنها با یکدیگر است طراحی فضاهایی برای تجمع سالمندان و گفتگو با یکدیگر در خارج ازمسیر های تردد می تواند بسیار مناسب باشد(تصویر 3).


تصویر(3): طراحی فضاهایی جهت تجمع سالمندان در خارج از مسیرهای تردد. ماخذ: همان .

نتیجه گیری:
با در نظر گرفتن مباحث مطرح شده، و این که ایران جزو کشورهای با ساختار جمعیتی بزرگسالان به شمار می آید. و نیز با توجه به این که شمار سالمندان فعال در کشورهای پیشرفته و نیز ایران، که به تنهایی و مستقل در مسکن شخصی خود زندگی و خودرا اداره می کنند، روبه افزایش نهاده است. پس رعایت ضوابط مطرح شده برای سالمندان از جمله موارد ضروری در طراحی های معماری و خصوصا فضای سبز می باشد که طراحان و معماران باید در طراحی های خود به آنها عمل کنند تا محیطی مناسب و قابل استفاده و لذت بخش را برای سالمندان به وجود آورند چرا که خود این افراد نیز روزی جزو این قشر از جامعه محسوب خواهند شد.







منبع:نشریه الکترونیکی معماری منظر+مای کامپیوتر
.
.
.
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
استانداردهای

استانداردهای

فکر نکنم دونستن این توصیه ها ،واسه بر و بچ معمار، ضرری داشته باشه.


متاسفانه با افزایش مشکلات جامعه کنونی افراد ناچارااز یک تعداد اصول رفتاری مناسب انسانی عدول کرده و مجبور میشوند بهترین عزیزان خود را به محلهای بنام خانه سالمندان بسپارند البته از طرفی واقعا نمیتوان گفت این کار یک نوع رفتار ناشایست میباشد شرایط زندگی انسان ماشینی چنان او را سرگم مسایل روزمره نموده که گاها خود را نیز فراموش کرده تا حدی که حتی برای فرار از مشکلات شان به فکر خودکشی نیز میافتد .زندگی ماشینی با تمام بیرحمی های خود امکاناتی را نیز برای رفاه افراد مخصوصا سالمندان فراهم آورده است .تعدادی از سالمندان به خاطر بیماریهای خاص مثل بیماریهای شدید روانی یا مشکلات حرکتی قادر به انجام کارهای روزمره خود نبوده و از طرفی فرزندان و خانواده های آنها نیز به علت کار روزانه خود و یا نبود جا برای نگهداری از این سالمندان مجبور میشوند آنها را به خانه های سالمندان بسپارند.امروزه سرای سالمندان به عنوان محلی ناگزیر برای اسکان تعدادی از سالمندان که جایی را برای زندگی ندارند یا وضعیتی دارند که خانواده ناچار به سپردن آنان به این اماکن هستند ، به شمار می رود اما همین اماکن نیز باید استانداردهایی را فراهم کند .

پا گذاشتن به دوره سالخوردگی با بروز تغییرات جسمانی متعددی همراه است که توانایی‌ها و قابلیت‌های جسمانی فرد را محدود می‌کند. به همین دلیل محیط زندگی سالمند باید طوری طراحی شود که او با تمام بیماری‌ها، محدودیت‌ها و ناتوانی‌های احتمالی خود بتواند به راحتی در آن زندگی کند. ویژگی‌های لازم برای این محیط، یعنی سرای سالمندان را از چند نگاه می‌توان بررسی کرد. حداقل استانداردهای لازم برای تأسیس سرای سالمندان در کشور توسعه‌یافته‌ای مانند انگلستان به شرح زیر است:
اتاقهای خانه سالمندان
به طور کلی در هر اتاق نباید بیش از 4 نفر زندگی کنند. اتاق حتما ً باید دارای یک پنجره باشد.فضای کافی برای جابه‌جا کردن و حرکت دادن ویلچر موجود باشد وحتما داخل واحد حمام داشته باشد.
درِ اتاق نیز نباید به داخل اتاق‌های دیگر باز شود.
کنار یا بالای تختخواب بیمارباید زنگی برای صدا کردن فوری پرستار یا اعلام خطر وجود داشته باشد و آب خوردن در دسترس سالمند باشد. همچنین نور کافی برای مطالعه در رختخواب فراهم شود (مثل یک چراغ مطالعه کوچک در بالای تخت).
اگر محیط خصوصی امکان پذیر نیست در فاصله بین تختخواب‌های اتاق پرده‌ای باشد تا در صورت نیاز، سالمند بتواند با کشیدن پرده یک محیط خصوصی برای خود ایجاد کند. تخت نسبت به پنجره باید دید داشته باشدو یک صندلی راحت در کنار تخت باشد. همچنین
هر سالمند باید یک کمد جداگانه وهم‌اتاقی‌های سازگار، همزبان و متناسب با خود داشته باشد. در صورت تمایل، اتاق تلفن داشته باشد.
وملحفه‌های تمیز در دسترس باشد.
دستشویی و توالت‌ خانه سالمندان
طراحی این مکان‌ها باید طوری باشد که ویلچر در آن‌ها به راحتی وارد و خارج شود و امکانات مناسب برای افراد معلول داشته باشد.
سینک‌ها باید مجهز به آب سرد و گرم باشد.در این مکان میله‌های حمایت‌کننده‌ای باشد که فرد بتواند در حین حرکت دست خود را به آن‌ها بگیرد و از آن‌ها برای تسهیل حرکت استفاده‌ کند.
در این مکان‌ها باید زنگ‌هایی وجود داشته باشد که در صورت بروز حادثه فوراً پرستار‌ها مطلع شوند.
سالن‌ها و اتاق نشیمن خانه سالمندان
اماکن عمومی نیز باید نور کافی داشته باشند. همچنین در تمام اتاق‌ها، پریز‌های برق و وسایل خطرناک باید با رنگ‌هایی که به شدت جلب توجه می‌کنند (مثل قرمز پررنگ و غیره) مشخص شوند.
در سالن‌ها و اتاق‌ها باید میله‌هایی دور‌تا‌دور اتاق وجود داشته باشد که سالمند در هنگام حرکت بتواند از آن‌ها کمک بگیرد.
سالن و راهرو ها باید دست کم آن‌قدر وسعت داشته باشد که به طور همزمان دو ویلچر بتوانند از کنار هم عبور کنند. همچنین برای استراحت سالمندان صندلی‌ها و کاناپه‌های راحتی باید در آن تعبیه شود . یک تابلوی اعلانات نیز لازم است تا قوانین و خبر‌های سرای سالمندان را به اطلاع ساکنان برساند.

سالن تفریح و ورزش خانه سالمندان
تـمام مـؤسـسات سالمندان باید دارای سالن‌های مناسبی برای ورزش و تفریح سالمندان باشند.وسایل سرگرمی و تفریح متناسب با شرایط به میزان کافی در آن‌جا وجود داشته باشد.مکان‌ها یا اتاق‌های خصوصی مناسبی برای ملاقات‌ با دوستان یا اعضای خانواده داشته باشد.در ضمن، اتاق‌های خصوصی برای انجام معاینات و اقدامات پزشکی در آن‌ها تعبیه شده باشد.
ویژگی های محیطی خانه سالمندان
مؤسسه باید تمیز باشد و از نظر ظاهری مرتب به نظر برسد،بو و هوای مطبوع داشته باشدواز سروصدای ترافیک شهر یا دیگر صدا‌های آزار‌دهنده دور باشد. تهویه مناسب هوا و اعتدال درجه حرارت در زمستان‌ها و تابستان‌ها،دسترسی به تلفن عمومی برای همه وصندوق مخصوص برای نامه‌ها و مرسولات هر فرد در نظر از دیگر لوازم و شرایط چنین موسسه ای است.
تمبر و لوازم مورد نیازنیزباید مهیا باشد تا فرد بدون مشکل بتواند نامه بفرستد.
اقدامات ایمنی و محافظتی خانه سالمندان

محیط باید فاقد خطراتی نظیر نور کم‌، مسیر سنگلاخ، صندلی‌های ناپایدار و در حال شکستن یا وسایل دست‌وپاگیری باشد که ممکن است فرد در هنگام راه رفتن به آن‌ها برخورد کند.
به طور سالانه این اماکن باید از نظر امنیت در برابر آتش، زلزله و حوادث دیگر به طور رسمی ‌بررسی و بیمه شوند.مسیر‌های خروج اضطراری باید در نظر گرفته شده باشد.وامکانات اطفاء حریق فراهم باشد. وسایل کمک‌های اولیه و اورژانس وزنگ خطر‌های مناسب در تمام ساختمان جهت اطلاع‌رسانی فوری و اورژانس به تمام سالمندان نیز باید وجود داشته باشد. با توجه به مشکلات شنوایی در این سنین، صدای این زنگ خطر‌ها باید طوری باشد که تمام سالمندان به راحتی آن را بشنوند (حتی اگر خواب هستند)‌.
تعداد پله‌های طبقات نباید زیاد باشد و باید آسانسور به میزان کافی برای حرکت در بین طبقات وجود داشته باشد.
برای پنجره‌ها، تراس‌ها و پشت‌بام، نرده‌های محافظ تعبیه شده باشد.


نیازهای طبی سلمندان
تمام دارو‌های مورد نیاز بیمارباید مهیا باشد. همچنین وجود پرستارهای مجرب و دوره‌دیده برای انجام کمک‌های اولیه و اقدامات احیا به طور شبانه‌روزی وویزیت روزانه توسط پزشک عمومی‌ در صورت نیاز وامکان برقراری تماس فوری با پزشک در موارد اضطراری از قبل هماهنگ‌شده باشد.در صورت نیاز باید امکان ویزیت توسط متخصص بیماری‌های مختلف موجود باشد. این فرصت باید به بیمار داده شود که در صورت احساس نیاز بتواند توسط پزشک شخصی خود معاینه و درمان شود.
وجودامکانات فیزیوتراپی در مرکز وهماهنگی با نزدیک‌ترین بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران اورژانسی از ضروریات ست ضمنا باید دفتری در مرکز وجود داشته باشد که بیماری‌ها و شرایط هر بیمار و آدرس، شماره تلفن و نحوه ارتباط برقرار کردن فوری با چند نفر از نزدیکان او در آن خوانا و مرتب به طور مستمر ثبت شود.
باید مکان خاصی برای افراد تعبیه شود تا به مسائل مذهبی خود به راحتی رسیدگی کنند.اتاق مطالعه و کتاب‌ها و لوازم مورد نیاز در این زمینه مهیا باشد.امکان شرکت در مراسم مذهبی، تفریحی یا خانوادگی در خارج از مؤسسه برای فرد فراهم باشد وبرنامه‌های سرای سالمندان آن‌قدر انعطاف‌پذیر طراحی شود که فرد در صورت عدم تمایل بتواند در هر کدام از آن‌ها شرکت نکند.
همچنین بایداقدامات مناسب برای تعطیلات، اعیاد یا روز تولد افراد سالمند مؤسسه در نظر گرفته شود.




http://www.rs272.com
http://rs272.blogfa.com/
http://rs1362.blogdoon.com/
http://rs272.persianblog.ir/
http://www.sahand272.blogfa.com/
http://www.rs272.parsiblog.com/
WEST AZERBAIJAN URMIA--Dr.RAHMAT SOKHAN


.
.
.
 

tiam23

عضو جدید
سلام.
موضوع منم سرای سالمندان.میتونی از کتاب رهنمودهای طراحی معماری خانه های سالمندان نشر مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.استفاده کنی. واسه نمونه هم از شماره 48 مجله معمار و کتابresidences for the elderly استفاده کنی.
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
اصول ، ضوابط و استاندرادهای طراحی خانه سالمندان (دانلود)

اصول ، ضوابط و استاندرادهای طراحی خانه سالمندان (دانلود)

Khaneye-Salmandan-www.FarsiCad.Com_.jpg
معیارهای طراحی فضای باز برای سالمندان
چکیده :
پرداختن به مسائل سالمندان با توجه به صنعتی شدن جوامع و تبعات اقتصادی- فرهنگی و اخلاقی آن، بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به این که شمار سالمندان در کشور ما در حال افزایش است، باید امکانات بسیاری برای این افراد فراهم آید تا در حد امکان به نیازهای روانی، اجتماعی و جسمانی آنها پاسخ داده شود.


بدین منظور ایجاد فضایی آرام و بدون تنش میتواند آرامش بخش روح و روان سالمندان باشد. در این مقاله سعی شده که در ابتدا با بررسی ویژگیهای روانی، احساسی و شخصیتی افراد سالمند و با در نظر گرفتن محدودیتهای فیزیکی و جسمی آنها، توصیه هایی برای مناسب سازی محیط زندگی آنها ارائه شود.
شناخت ویژگی های سالمندان :
در این قسمت به بررسی ویژگی های سالمندان می پردازیم و این ویژگیها را به دو دسته تقسیم می کنیم:
۱- ویژگی های روحی و روانی سالمندان
۲-ویژگی های جسمی و فیزیکی سالمندان

ویژگی های روحی روانی:
سازگاری سالمند با محیط پیرامون به دلایلی به سختی صورت می گیرد آنان با مشکلات روانی و عاطفی خاصی روبرو هستند احساس تنهایی، میل به جلب توجه دیگران و احساس تملک، لذا برای ابراز وجود و کاهش این فشارهای روانی ممکن است بخواهند محیط را تحت کنترل خود در آورند و دیگران را نیز به اطاعت خود وادار کنند. تحولات درونی ایجاد شده در سالمندان شامل تغییر در حالتهای هیجانی، تفکرات و خویشتن پنداری است. (رفیع زاده، رهنمودهای طراحی معماری خانه های سالمندان، ص: ۶۳)

برخی از احساسات مشترک سالمندان عبارتند از :
۱- احساس غم واندوه به خاطر عدم توجه فرزندان و اطرافیان .
۲- احساس تنهایی به دلیل طرد شدن .
۳- احساس یاس وناامیدی بخصوص در سالمندانی که مشکل مالی نیزدارند .
۴- احساس اضطراب ونگرانی.
۵- احساس هرز رفتن وبیهوده بودن .
۶- احساس سرباربودن .

ویژگی های جسمی و فیزیکی سالمندان:
طبق آمار به دست آمده، ۵۰ درصد کاهش فعالیت های فیزیولوژیکی در افراد بین ۳۰ تا ۷۰، سال ناشی از عوامل محیطی است. بنابراین، طراحی محیط زندگی افراد سالمند بایستی متناسب با شرایط فیزیکی و جسمانی آنها باشد، تا حداقل نیاز به دیگران را احساس نکنند. همچنین دگرگونی ها و ویژگی های خاص سالمندان از فردی به فرد دیگر به طور چمشمگیری تغییر میکند(سلیمیان، سایت و سرای سالمندان حصارک کرج،
. از این رو، به برخی از ویژگیهای لازم در طراحی فضای مناسب برای زندگی سالمندان در زیر اشاره شده است:

محدودیتهای جسمی-حرکتی:
هرچه افراد پیرتر می شوند از قابلیت تحرک آنها نیز کاسته می شود. مشکلات مربوط به تحرک، می تواند در ارتباط با بقیه خصوصیاتی که در طراحی موثر است از قبیل لنگیدن، تمایل به نگاه کردن به پایین در هنگام راه رفتن با عصا، نیاز به استراحت در مسیر حرکت از فضایی به فضای دیگر و یا عدم توانایی خم کردن پا و لزوم دراز کردن آن و… می توانند با عدم اطمینیان از حرکت بین فضا و ترس از افتادن همراه باشد.
تغییرات جسمی که به نیازهای خاصی منجر شده وبرجزییات طراحی تاثیر میگذارند عبارتند از:
الف:کوتاهترشدن قد از اندازه طبیعی وکوتاه شدن افق دید.
ب: تضعیف قوای حرکتی و انجام حرکتهای سریع.
ج: کند شدن سرعت عکس العملها.
د: افزایش حساسیت نسبت به حد بالا یا پایین درجه حرارت.
ه: تضعیف قوای بینایی، شنوایی و بویایی.
و: کاهش کنترل بر فعالیت مثانه و روده.

توصیه های طراحی فضای سبز برای سالمندان:
اکنون پس از بررسی ویژگی های سالمندان، رهنمودهایی را برای طراحی فضاهای سبز برای سالمندان ارائه می دهیم که با رعایت این موارد درطراحی فضا برای سالمندان می توان محیط مناسب و دلنشینی را برای این افراد به وجود آورد. این موارد به صورت زیر بیان شده:
۱- فواصل و طول مسیرهای دسترسی از حالت عادی کمتر باشد، برای مثال تعداد و محل قرار گیری سرویس های بهداشتی باید به صورتی باشد، که افراد سالمند در کوتاهترین زمان، و مناسب ترین مسیر ممکن بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. هیچ گونه بلندی یا مانعی در مسیر حرکت افراد سالمند قرار نداشته باشد.
۲- سعی شود تا جای ممکن از مسیرهای شیبدار کمتر استفاده شود و در صورتی که مجبور به استفاده از مسیرهای شیبدار هستیم حدالامکان از نرده در کنار مسیرها برای دستگیری افراد سالمند استفاده شود.
۳- لازم است عوامل محرک حواس بینایی، شنوایی_ لامسه و بویایی در طراحی فضای باز به کار گرفته شود، تا لذت و ادراک محیط به نحو مناسبی انجام بگیرد.
۴- سرنخهای لامسه بسیار مهم و شامل تغییرات در بافت کف پیاده روها و محل برخورد مسیرها یا قبل از محوطه پله هاست.
این تغییر را می توان با تغییر در مصالح کفسازی به وجود آورد
تغییرات در بافت پیاده روها و محل برخورد مسیرها
۵- با توجه به این که سالمندان زودتر از افراد دیگر خسته می شوند، باید در فواصل مشخصی برای این افراد نیمکت های
مناسبی طراحی کرد
طراحی و اجرای نیمکت های مناسب
۶-بهتر است فضاهای خاصی برای ورزشهای سبک و نرمش برای سالمندان در نظر گرفته شود، برای مثال راه رفتن مورد علاقه بسیاری از سالمندان در سنین بالاست، بنابراین می توان با طراحی مسیرهای پیاده روی مناسب و متنوع، به نیاز آنها پاسخ مثبت داد.
۷-یکی از تفریحات افراد سالمند صحبت کردن آنها با یکدیگر است طراحی فضاهایی برای تجمع سالمندان و گفتگو با یکدیگر در خارج ازمسیر های تردد می تواند بسیار مناسب باشد
طراحی فضاهایی جهت تجمع سالمندان در خارج از مسیرهای تردد.

نتیجه گیری:
با در نظر گرفتن مباحث مطرح شده، و این که ایران جزو کشورهای با ساختار جمعیتی بزرگسالان به شمار می آید. و نیز با توجه به این که شمار سالمندان فعال در کشورهای پیشرفته و نیز ایران، که به تنهایی و مستقل در مسکن شخصی خود زندگی و خودرا اداره می کنند، روبه افزایش نهاده است. پس رعایت ضوابط مطرح شده برای سالمندان از جمله موارد ضروری در طراحی های معماری و خصوصا فضای سبز می باشد که طراحان و معماران باید در طراحی های خود به آنها عمل کنند تا محیطی مناسب و قابل استفاده و لذت بخش را برای سالمندان به وجود آورند چرا که خود این افراد نیز روزی جزو این قشر از جامعه محسوب خواهند شد.
شرایط خانه سالمندی از نظر طب سالمندان

متاسفانه با افزایش مشکلات جامعه کنونی افراد ناچارااز یک تعداد اصول رفتاری مناسب انسانی عدول کرده و مجبور میشوند بهترین عزیزان خود را به محلهای بنام خانه سالمندان بسپارند البته از طرفی واقعا نمیتوان گفت این کار یک نوع رفتار ناشایست میباشد شرایط زندگی انسان ماشینی چنان او را سرگم مسایل روزمره نموده که گاها خود را نیز فراموش کرده تا حدی که حتی برای فرار از مشکلات شان به فکر خودکشی نیز میافتد .زندگی ماشینی با تمام بیرحمی های خود امکاناتی را نیز برای رفاه افراد مخصوصا سالمندان فراهم آورده است .تعدادی از سالمندان به خاطر بیماریهای خاص مثل بیماریهای شدید روانی یا مشکلات حرکتی قادر به انجام کارهای روزمره خود نبوده و از طرفی فرزندان و خانواده های آنها نیز به علت کار روزانه خود و یا نبود جا برای نگهداری از این سالمندان مجبور میشوند آنها را به خانه های سالمندان بسپارند.امروزه سرای سالمندان به عنوان محلی ناگزیر برای اسکان تعدادی از سالمندان که جایی را برای زندگی ندارند یا وضعیتی دارند که خانواده ناچار به سپردن آنان به این اماکن هستند ، به شمار می رود اما همین اماکن نیز باید استانداردهایی را فراهم کند .
شرایط خانه سالمندی از نظر طب سالمندان
متاسفانه با افزایش مشکلات جامعه کنونی افراد ناچارااز یک تعداد اصول رفتاری مناسب انسانی عدول کرده و مجبور میشوند بهترین عزیزان خود را به محلهای بنام خانه سالمندان بسپارند البته از طرفی واقعا نمیتوان گفت این کار یک نوع رفتار ناشایست میباشد شرایط زندگی انسان ماشینی چنان او را سرگم مسایل روزمره نموده که گاها خود را نیز فراموش کرده تا حدی که حتی برای فرار از مشکلات شان به فکر خودکشی نیز میافتد .زندگی ماشینی با تمام بیرحمی های خود امکاناتی را نیز برای رفاه افراد مخصوصا سالمندان فراهم آورده است .تعدادی از سالمندان به خاطر بیماریهای خاص مثل بیماریهای شدید روانی یا مشکلات حرکتی قادر به انجام کارهای روزمره خود نبوده و از طرفی فرزندان و خانواده های آنها نیز به علت کار روزانه خود و یا نبود جا برای نگهداری از این سالمندان مجبور میشوند آنها را به خانه های سالمندان بسپارند.امروزه سرای سالمندان به عنوان محلی ناگزیر برای اسکان تعدادی از سالمندان که جایی را برای زندگی ندارند یا وضعیتی دارند که خانواده ناچار به سپردن آنان به این اماکن هستند ، به شمار می رود اما همین اماکن نیز باید استانداردهایی را فراهم کند .

پا گذاشتن به دوره سالخوردگی با بروز تغییرات جسمانی متعددی همراه است که توانایی‌ها و قابلیت‌های جسمانی فرد را محدود می‌کند. به همین دلیل محیط زندگی سالمند باید طوری طراحی شود که او با تمام بیماری‌ها، محدودیت‌ها و ناتوانی‌های احتمالی خود بتواند به راحتی در آن زندگی کند. ویژگی‌های لازم برای این محیط، یعنی سرای سالمندان را از چند نگاه می‌توان بررسی کرد. حداقل استانداردهای لازم برای تأسیس سرای سالمندان در کشور توسعه‌یافته‌ای مانند انگلستان به شرح زیر است:
اتاقهای خانه سالمندان
به طور کلی در هر اتاق نباید بیش از ۴ نفر زندگی کنند. اتاق حتما ً باید دارای یک پنجره باشد.فضای کافی برای جابه‌جا کردن و حرکت دادن ویلچر موجود باشد وحتما داخل واحد حمام داشته باشد.
درِ اتاق نیز نباید به داخل اتاق‌های دیگر باز شود.
کنار یا بالای تختخواب بیمارباید زنگی برای صدا کردن فوری پرستار یا اعلام خطر وجود داشته باشد و آب خوردن در دسترس سالمند باشد. همچنین نور کافی برای مطالعه در رختخواب فراهم شود (مثل یک چراغ مطالعه کوچک در بالای تخت).
اگر محیط خصوصی امکان پذیر نیست در فاصله بین تختخواب‌های اتاق پرده‌ای باشد تا در صورت نیاز، سالمند بتواند با کشیدن پرده یک محیط خصوصی برای خود ایجاد کند. تخت نسبت به پنجره باید دید داشته باشدو یک صندلی راحت در کنار تخت باشد.همچنین هر سالمند باید یک کمد جداگانه وهم‌اتاقی‌های سازگار، همزبان و متناسب با خود داشته باشد. در صورت تمایل، اتاق تلفن داشته باشد وملحفه‌های تمیز در دسترس باشد.

دستشویی و توالت‌ خانه سالمندان
طراحی این مکان‌ها باید طوری باشد که ویلچر در آن‌ها به راحتی وارد و خارج شود و امکانات مناسب برای افراد معلول داشته باشد.
سینک‌ها باید مجهز به آب سرد و گرم باشد.در این مکان میله‌های حمایت‌کننده‌ای باشد که فرد بتواند در حین حرکت دست خود را به آن‌ها بگیرد و از آن‌ها برای تسهیل حرکت استفاده‌ کند.
در این مکان‌ها باید زنگ‌هایی وجود داشته باشد که در صورت بروز حادثه فوراً پرستار‌ها مطلع شوند.
سالن‌ها و اتاق نشیمن خانه سالمندان
اماکن عمومی نیز باید نور کافی داشته باشند. همچنین در تمام اتاق‌ها، پریز‌های برق و وسایل خطرناک باید با رنگ‌هایی که به شدت جلب توجه می‌کنند (مثل قرمز پررنگ و غیره) مشخص شوند.
در سالن‌ها و اتاق‌ها باید میله‌هایی دور‌تا‌دور اتاق وجود داشته باشد که سالمند در هنگام حرکت بتواند از آن‌ها کمک بگیرد.
سالن و راهرو ها باید دست کم آن‌قدر وسعت داشته باشد که به طور همزمان دو ویلچر بتوانند از کنار هم عبور کنند. همچنین برای استراحت سالمندان صندلی‌ها و کاناپه‌های راحتی باید در آن تعبیه شود . یک تابلوی اعلانات نیز لازم است تا قوانین و خبر‌های سرای سالمندان را به اطلاع ساکنان برساند.

سالن تفریح و ورزش خانه سالمندان
تـمام مـؤسـسات سالمندان باید دارای سالن‌های مناسبی برای ورزش و تفریح سالمندان باشند.وسایل سرگرمی و تفریح متناسب با شرایط به میزان کافی در آن‌جا وجود داشته باشد.مکان‌ها یا اتاق‌های خصوصی مناسبی برای ملاقات‌ با دوستان یا اعضای خانواده داشته باشد.در ضمن، اتاق‌های خصوصی برای انجام معاینات و اقدامات پزشکی در آن‌ها تعبیه شده باشد.
ویژگی های محیطی خانه سالمندان

مؤسسه باید تمیز باشد و از نظر ظاهری مرتب به نظر برسد،بو و هوای مطبوع داشته باشدواز سروصدای ترافیک شهر یا دیگر صدا‌های آزار‌دهنده دور باشد. تهویه مناسب هوا و اعتدال درجه حرارت در زمستان‌ها و تابستان‌ها،دسترسی به تلفن عمومی برای همه وصندوق مخصوص برای نامه‌ها و مرسولات هر فرد در نظر از دیگر لوازم و شرایط چنین موسسه ای است.
تمبر و لوازم مورد نیازنیزباید مهیا باشد تا فرد بدون مشکل بتواند نامه بفرستد.

اقدامات ایمنی و محافظتی خانه سالمندان
محیط باید فاقد خطراتی نظیر نور کم‌، مسیر سنگلاخ، صندلی‌های ناپایدار و در حال شکستن یا وسایل دست‌وپاگیری باشد که ممکن است فرد در هنگام راه رفتن به آن‌ها برخورد کند.
به طور سالانه این اماکن باید از نظر امنیت در برابر آتش، زلزله و حوادث دیگر به طور رسمی ‌بررسی و بیمه شوند.مسیر‌های خروج اضطراری باید در نظر گرفته شده باشد.وامکانات اطفاء حریق فراهم باشد. وسایل کمک‌های اولیه و اورژانس وزنگ خطر‌های مناسب در تمام ساختمان جهت اطلاع‌رسانی فوری و اورژانس به تمام سالمندان نیز باید وجود داشته باشد. با توجه به مشکلات شنوایی در این سنین، صدای این زنگ خطر‌ها باید طوری باشد که تمام سالمندان به راحتی آن را بشنوند (حتی اگر خواب هستند)‌.
تعداد پله‌های طبقات نباید زیاد باشد و باید آسانسور به میزان کافی برای حرکت در بین طبقات وجود داشته باشد.
برای پنجره‌ها، تراس‌ها و پشت‌بام، نرده‌های محافظ تعبیه شده باشد.

نیازهای طبی سلمندان
تمام دارو‌های مورد نیاز بیمارباید مهیا باشد. همچنین وجود پرستارهای مجرب و دوره‌دیده برای انجام کمک‌های اولیه و اقدامات احیا به طور شبانه‌روزی وویزیت روزانه توسط پزشک عمومی‌ در صورت نیاز وامکان برقراری تماس فوری با پزشک در موارد اضطراری از قبل هماهنگ‌شده باشد.در صورت نیاز باید امکان ویزیت توسط متخصص بیماری‌های مختلف موجود باشد. این فرصت باید به بیمار داده شود که در صورت احساس نیاز بتواند توسط پزشک شخصی خود معاینه و درمان شود.
وجودامکانات فیزیوتراپی در مرکز وهماهنگی با نزدیک‌ترین بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران اورژانسی از ضروریات ست ضمنا باید دفتری در مرکز وجود داشته باشد که بیماری‌ها و شرایط هر بیمار و آدرس، شماره تلفن و نحوه ارتباط برقرار کردن فوری با چند نفر از نزدیکان او در آن خوانا و مرتب به طور مستمر ثبت شود.
باید مکان خاصی برای افراد تعبیه شود تا به مسائل مذهبی خود به راحتی رسیدگی کنند.اتاق مطالعه و کتاب‌ها و لوازم مورد نیاز در این زمینه مهیا باشد.امکان شرکت در مراسم مذهبی، تفریحی یا خانوادگی در خارج از مؤسسه برای فرد فراهم باشد وبرنامه‌های سرای سالمندان آن‌قدر انعطاف‌پذیر طراحی شود که فرد در صورت عدم تمایل بتواند در هر کدام از آن‌ها شرکت نکند.
همچنین بایداقدامات مناسب برای تعطیلات، اعیاد یا روز تولد افراد سالمند مؤسسه در نظر گرفته شود.




حجم : ۶۱۷ کیلوبایت


دانلود (لینک مستقیم)


دانلود(لینک غیر مستقیم)




رمز عبور : www.farsicad.com با حروف کوچک تایپ شود


 

tiam23

عضو جدید
سلام .من موضوع طرح نهاییم خانه سالمندان بود. واسه نمونه موردی خارجی حتما کتاب residences for the elderly به دردت میخوره حدودا 50تا نمونه داره. اما واسه داخلی بهتره خودت بری خانه سالمندان چون اگه تو کتابی هو باشه همه قدیمی و بدرد نخوره.
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بچه ها واسه مطالعات طرح 4 ام که سرای سالمندانه نیاز به ریز فضاهاش دارم...لطفا اگه چیز به درد بخوری در مورد سالمندان دارین برام بذارین ممنون میشم...
پیشاپیش ممنون از کمکاتون;)

سلام دوست عزیز.2 فایل متنی در مورد مطالعات و ریز فضاهای خانه سالمندان براتون قرار میدم،امیدوارم مفید باشند.
موفق باشید:gol:
 

پیوست ها

  • Senior house.pdf
    170.9 کیلوبایت · بازدیدها: 3
  • Khaneye Salmandan.pdf
    391.2 کیلوبایت · بازدیدها: 4

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
خانه سالمندان- تجربه ای ناموفق

خانه سالمندان- تجربه ای ناموفق

نظر شخصی :

اصولا ً عملکرد هایی از قبیل ِ خانه سالمندان ، از آن دسته از عملکردهاست که از حساسیت های بالایی برخوردار هستش ؛ در این عملکرد ، بیش از هر آیتم ِ معمارانه ای ، شناخت ِ مخاطب ، و روانشناسی ِ مخاطبان که همان سالمندان هستند ، از اهمیت بالایی برخوردار است .
نکته ی دیگری که در مورد این موضوع باید اشاره کنم ، این هست که منابع ِ اطلاعاتی ِ بسیار کمی موجود هست ، و عموماً اغلب ِ کسانی که این موضوع رو برای پایان نامه انتخاب می کنند با فقر اطلاعات مواجهه می شن . اینجاست که تفاوت یک معمار ِ مسئول و سخت کوش ، با دیگران مشخص میشه .کسانی که از لابلای هر مطلبی ، به دنبال ِ کسب اطلاعات در زمینه سالمند و کیفیات محیط ِ زندگی ِ او ، و روانشناسی ِ سالمند و نیاز های سالمند هستند ، و طبق قاعده ی "عاقبت جوینده یابنده بود " در نهایت به مقصود ِ خویش نائل می شوند .
از این رو ، زین پس سعی خواهد شد که در این تاپیک علاوه بر مباحث ِ معماری ِ خانه سالمندان ( از قبیل سرانه ها و برنامه فیزیکی و ضوابط و ... ) که تا به حال به آن پرداخته شده ، قدری هم به مباحث ِ روانشناسی ِ سالمندان ، و کیفیات محیطی ِ خانه سالمندان و ... پرداخته شود ؛ تا بحث جامع تر و کامل تر پیگیری بشه .
پر واضح است که تحقق ِ این مهم ، نیازمند حضور و همراهی ِ دوستان ِ معمار هستش ؛ هر کس به نوعی .
امید است که این فعالیت ها ، مثمر ثمر واقع بشه . :gol:







عنوان مقاله : خانه سالمندان- تجربه ای ناموفق

نویسنده: زنجانی،حبیب الله

نشریه: جامعه شناسی و علوم اجتماعی » نامه علوم اجتماعی » دوره قديم، بهار 1355 - شماره 5

مقدمه :


12456.jpg



.
.
.
 

پیوست ها

  • خانه سالمندان - ت&.pdf
    186.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
اثرات موسیقی درمانی بر سالمندان افسرده

اثرات موسیقی درمانی بر سالمندان افسرده


.
عنوان کامل مقاله :
اثرات موسیقی درمانی بر سالمندان افسرده

نویسنده: شریعت زاده جنیدی،مریم

نشریه: فرهنگ و هنر » هنر » تابستان 1380 - شماره 48

مقدمه :

12356.jpg

.
.
.
 

پیوست ها

  • -اثرات_موسیقی_در&#.pdf
    236.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مقایسه سالمندان زن و مرد از نظر بهداشت روانی و جسمانی

مقایسه سالمندان زن و مرد از نظر بهداشت روانی و جسمانی

نویسنده: قلی بیگیان،معصومه

نشریه: جامعه شناسی و علوم اجتماعی » علوم اجتماعی (دانشگاه آزاد واحد خلخال) » پیش شماره 2

چکیده :

chekide.jpg

.
.
.
 

پیوست ها

  • مقایسه_سالمندا&#16.pdf
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
از غِرب خانه عشایری تا سرای سالمندان خصوصی تهران

از غِرب خانه عشایری تا سرای سالمندان خصوصی تهران

نویسنده : سام آرام ، عزت اله

عنوان کامل مقاله :
از غِرب خانه عشایری تا سرای سالمندان خصوصی تهران

نشریه : جامعه شناسی و علوم اجتماعی - علوم اجتماعی ( دانشگاه طباطبایی ) - زمستان 1371 و بهار 1372 - شماره 3 و 4

مقدمه :


001.jpg

.
.
.
.
 

پیوست ها

  • از_غرب_خانه_عشای&#.pdf
    272.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
كيفيت زندگي مرتبط با سلامتي در سالمندان

كيفيت زندگي مرتبط با سلامتي در سالمندان

نشریه : پايش بهار 1384; 4(2):113-120.

عنوان کامل مقاله : كيفيت زندگي مرتبط با سلامتي در سالمندان: مطالعه اي جمعيتي

نویسندگان : وحداني نيا مريم سادات*,گشتاسبي آزيتا,منتظري علي,مفتون فرزانه

* خیابان انقلاب اسلامی،خیابان فلسطین جنوبی،خیابان شهید وحید نظری پلاک 51 - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی

چکیده :
سالمندان دوران حساسي از زندگي بشر است و توجه به مسايل و نيازهاي اين مرحله يک ضرورت اجتماعي است. با در نظر داشتن نيازهاي خاص اين دوران توجه به کيفيت زندگي در سالمندان نيز امر مهمي است که عمدتا مورد غفلت قرار مي گيرد. در پژوهش حاضر به بررسي کيفيت زندگي مرتبط با سلامتي در سالمندي و عوامل جمعيتي موثر بر آن پرداخته شده است.
نمونه مورد مطالعه به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي شده در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب گرديد. ابزار به کار برده شده به منظور اندازه گيري کيفيت زندگي، گونه فارسي پرسشنامه The Short From Health Survery(SF-36) بود . همچنين اطلاعات مربوط به وضعيت سلامتي افراد از نظر ابتلا به بيماري هاي مزمن زمينه اي و نيز عوارض کوتاه مدت از طريق مصاحبه جمع آوري گرديد. در مجموع 396 سالمند مورد مطالعه قرار گرفتند. از اين تعداد 39.6 درصد مصاحبه شوندگان زن و 80.3 درصد متاهل بودند. از نظر توزيع سني، 82.1 درصد در گروه سني 74-60 سال بوده و ميانگين سال هاي تحصيل آنان 5.3 سال بود.
در برسي رابطه بين جنس و وضعيت سلامتي با ميانگين امتيازهاي سنجش کيفيت زندگي در تمامي ابعاد تفاوت معني داري از نظر آماري به دست آمد (p=0.007-<0.001). در بررسي رابطه بين متغيرهاي سن، تحصيلات، تاهل و شغل با امتيازهاي سنجش هاي کيفيت زندگي نيز، در بيشترين موارد روابط آماري معني داري مشاهده شد.
يافته هاي مطالعه نشان دهنده آن است که کيفيت زندگي مرتبط با سلامتي در سالمندان با وضعيت سلامتي و متغيرهاي جمعيتي وابسته است . با توجه به نيازهاي ويژه در اين دوران، کيفيت زندگي در سالمندان مي تواند به راحتي مورد تهديد قرار گرفته و از اين رو در نظر داشتن عوامل زمينه اي موثر بر سطح کيفيت زندگي دوران سالمندي داراي اهميت بالقوه اي است.


كليد واژه: كيفيت زندگي، سالمندي، مشخصات جمعيتي، بيماري هاي مزمن
.
.
.
.
لینک ِ دانلود را در فایل ضمیمه مشاهده بفرمائید . . .:gol:
 

پیوست ها

  • كيفيت زندگي مرت&#1.txt
    50 بایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ارائه ی انگاره های محیطی موثر بر شکل گیری فضاهای عمومی مشوق سالمندی

ارائه ی انگاره های محیطی موثر بر شکل گیری فضاهای عمومی مشوق سالمندی

نویسندگان : محمدرضا پورجعفر - علی اکبر تقوایی - محمدرضا بمانیان - علیرضا صادقی - فریال احمدی

عنوان کامل : ارائه ی انگاره های محیطی موثر بر شکل گیری فضاهای عمومی مشوق سالمندی موفق با تاکید بر ترجیحات سالمندان شهر شیراز

مجله : سالمند ( مجله سالمندی ایران ) ؛ سال پنجم - شماره پانزدهم - بهار 1389

چکیده :

00110000.jpg
.
.
.

:gol:
 

پیوست ها

  • 79213891502.pdf
    418.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضوابط ونمونه های طراحی:فضایی برای سالمندان

ضوابط ونمونه های طراحی:فضایی برای سالمندان

راهنماي اصلاح طراحي خانه براي سالمندان و معلولان

مترجم و ويراستار اصلي: دکتر مهتاب عليزاده
دكتراي تخصصي بهداشت سالمندان، عضو هيئت علمي دانشکده بهداشت
دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني تهران
ساير همكاران: مهندس فض لاله اندرزي، مهندس اميرحسين جابر انصاري، دكتر سيد تقي يماني،
مهندس محمدرضا عاشق، مهندس محمد خبازها، مهندس زهرا سبحا نوردي و رضا حيدري

***
توانايي انجام امور روزمره ي زندگي و داشتن فعاليت فيزيكي مناسب در دوران سالمندي، به طور قطع به داشتن روحيه هاي شاد در افراد سالمند كمك ميكند؛ در حالي كه غالباً كاهش توانايي هاي جسماني به دنبال افزايش سن در سالمندان مي تواند انجام فعاليتهاي روزانه زندگي را مشكل نمايد. انجام فعاليت هايي از قبيل بالا رفتن از پل ها، حمام كردن، آماده كردن غذا، انجام كارهاي منزل و... به دنبال تغييرات جسمي در بسياري از سالمندان دشوار مي شود.وجود موانع مختلف در محل زندگي افراد سالمند، از جمله عوامل تشديد كننده اين مشكلات است.اين مجموعه با هدف كمك به افرادسالمند جهت حل مشكلات موجود درخانه هايشان طراحي شده است تا اين افراد با وجود محدوديتهاي حركتي، تعادلي، ضعف بينايي، شنوايي و... به راحتي از امكانات منزل خود كه به صورت استاندارد طراحي شده استفاده نمايند و زندگي ايمن و رضايت بخشي داشته باشند.
در اين كتاب سعي شده است اطلاعاتي فراهم آيد تا به افرادي كه از سالمندان مراقبت مي كنند نكاتي در زمينه چگونگي ايجاد تغييرات در داخل منازل جهت استفاده مناسب سالمندان بياموزد. شما سالمند عزيز و نيز مراقبان سالمند قبل از ايجاد هر گونه تغيير در منزل، اين كتاب را مطالعه نماييد .تا مطمئن شويد چه تغييراتي مورد نيازشماست. آگاه باشيد كه همواره نيازهاي فردي، اساس ايجاد تغييرات ضروري، مفيدو اثربخش است.
به علاوه، سازندگان طراحان ساختما نها،آپارتما نها و منازل مسكوني بهتر است اين نكات را مد نظر داشته باشند.

مشاهده پیوست 158901
 

پیوست ها

  • اصول برای سالمندان و معلولین.pdf
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 0

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضوابط ونمونه های طراحی:فضایی برای سالمندان

ضوابط ونمونه های طراحی:فضایی برای سالمندان

چکیده :

پرداختن به مسائل سالمندان باتوجه به صنعتی شدن جوامع و تبعات اقتصادی_فرهنگی و اخلاقی آن،بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.همچنین با توجه به این که شمار سالمندان درگشور در حال افزایش است،امکانات بسیاری برای این افراد فراهم آید تا در حد امکان به نیازهای روانی،اجتماعی و جسمانی آنها پاسخ داده شود. بدین منظور ایجاد فضایی آرام و بدون تنش می تواند آرامش بخش روح وروان سالمندان باشد.در این مقاله سعی شده که در ابتدا با بررسی ویژگی های روانی،احساسی و شخصیتی افراد سالمند و با درنظر گرفتن محدودیتهای فیزیکی و جسمی آنها،توصیه هایی برای مناسب سازی محیط زندگی آنها ارائه شود.


مشاهده پیوست 158902

منبع :www.farsicad.com
 

پیوست ها

  • اصول و استاندارد خانه سالمندان.pdf
    391.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
تاثير موسيقي درماني بر ميزان افسردگي و احساس تنهايي سالمندان

تاثير موسيقي درماني بر ميزان افسردگي و احساس تنهايي سالمندان

نشریه : سالمند تابستان 1389; 5(16):54-60.

عنوان مقاله : تاثير موسيقي درماني بر ميزان افسردگي و احساس تنهايي سالمندان

نویسندگان : شيباني تذرجي فاطمه*,پاك دامن شهلا,دادخواه اصغر,حسن زاده توكلي محمدرضا

* دانشگاه شهيد بهشتي


هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر موسيقي درماني بر کاهش افسردگي و احساس تنهايي سالمندان انجام شد.
روش بررسي: پژوهش حاضر مطالعه اي شبه تجربي با روش پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. 38 سالمند (20 مرد و 18 زن) با روش نمونه گيري در دسترس از شهرستان سيرجان انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهاي مورد استفاده پرسشنامه افسردگي سالمندان، پرسشنامه احساس تنهايي و بسته آموزشي موسيقي درماني بود. مداخله شامل 13 جلسه موسيقي درماني بود.
يافته ها: نتايج پژوهش حاکي از آن است که افسردگي سالمندان پس از مداخله کاهش يافته است. همچنين احساس تنهايي زنان در قسمت ارتباط با دوستان و نشانه هاي عاطفي تنهايي، بهبود معنادار داشته است اما بر احساس تنهايي مردان تاثير معنادار نداشت.
نتيجه گيري: يافته هاي تحقيق نشان دادند که موسيقي درماني مي توان به عنوان راهکاري براي کاهش شدت افسردگي سالمندان به کار رود؛ تاثير اين گونه مداخلات بين افراد دو جنس مي تواند متفاوت باشد؛ و اين تفاوت در زمينه کاهش احساس تنهايي نيز به چشم مي خورد.

كليد واژه: موسيقي درماني، افسردگي، احساس تنهايي، سالمندي

.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • تاثير موسيقي در&#1.pdf
    291.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مقایسه سلامت عمومی سالمندان مقیم / غیر مقیم سرای سالمندان

مقایسه سلامت عمومی سالمندان مقیم / غیر مقیم سرای سالمندان


عنوان مقاله :
مقایسه سلامت عمومی سالمندان مقیم / غیر مقیم سرای سالمندان

نویسندگان : خدامراد مومنی - حسن کریمی

نشریه : سالمند (مجله سالمندی ایران ) - سال پنجم - شماره هفدهم - پائیز 1389

چکیده :


01.jpg
.
.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • 79213891703.pdf
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مقایسه کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانواده با سالمندان مقیم سراهای سالمندان

مقایسه کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانواده با سالمندان مقیم سراهای سالمندان

نویسندگان : علی حسام زاده - فرحناز محمدی شاهبلاغی - مهدی زودگذر - مسعود فلاحی خشکناب

عنوان کامل : مقایسه کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانواده با سالمندان مقیم سراهای سالمندان خصوصی و دولتی شهر تهران

مشخصات فایل : (نوع: PDF حجم: 239KB)

نشریه : مجله سالمندی ایران - سال 1388 - شماره 14

مقدمه :

ch05.jpg

.
.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • 20100929072426-مقایسه کیفیت.pdf
    239.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mahdu

عضو جدید
سلام بچه ها واسه مطالعات طرح 4 ام که سرای سالمندانه نیاز به ریز فضاهاش دارم...لطفا اگه چیز به درد بخوری در مورد سالمندان دارین برام بذارین ممنون میشم...
پیشاپیش ممنون از کمکاتون;)

سلام-من هم طرح 4 خانه سالمندان هست-ولي الان چيزي زيادي ندارم.
20-1-93
 

پیوست ها

  • mizegerd.pdf
    2.1 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ارائه انگاره هاي محيطي موثر بر شكل گيري فضاهاي عمومي مشوق سالمندي موفق

ارائه انگاره هاي محيطي موثر بر شكل گيري فضاهاي عمومي مشوق سالمندي موفق

عنوان:
ارائه انگاره هاي محيطي موثر بر شكل گيري فضاهاي عمومي مشوق سالمندي موفق با تاكيد بر ترجيحات سالمندان شهر شيراز

نويسنده(گان):
محمدرضا پورجعفر، علي اكبر تقوايي، محمدرضا بمانيان، علي رضا صادقي، فريال احمدي،

نشریه:
فصلنامه سالمند ، سال پنجم، شماره 15

چکیده :

0002.jpg

.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • 79213891502.pdf
    418.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
تجارب روحي سالمندان در فرايند اسکان در سراي سالمندان

تجارب روحي سالمندان در فرايند اسکان در سراي سالمندان

عنوان نشریه: نشريه پرستاري ايران - بهار 1386 , دوره 20 , شماره 49 ; از صفحه 61 تا صفحه 71 .

عنوان مقاله: تجارب روحي سالمندان در فرايند اسکان در سراي سالمندان

نویسندگان: سالاروند شهين*, عابدي حيدرعلي, حسيني حبيب اله, صالحي شايسته, کيوان آرا محمود

* دانشگاه علوم پزشكي لرستان، لرستان، ايران

چکیده:
زمينه و هدف: امروزه سپردن سالمندان به سراي سالمندان سير صعودي دارد. درك اين كه چرا چنين مكاني اغلب بوسيله سالمندان به،عنوان «آخرين نشانه شكست» در نظر گرفته مي شود، اهميت دارد. زيرا اين نوع نگرش اثر منفي بر سازگاري مقيمان سالمند در هنگام مواجهه با اين چالش مي گذارد. درك چگونگي تجارب احساسي سالمندان، براي ادامه زندگي در سراي سالمندان اهميت دارد. هدف پژوهش، توصيف تجارب روحي سالمندان در فراينداسكان سراي سالمندان بوده و سوال كلي پژوهش، ساختار و معني تجارب روحي سالمندان در فرايند اسكان در سراي سالمندان چگونه است؟ مي باشد.
روش بررسي: در اين مطالعه از روش فنومنولوژي که رويکردي کيفي است، استفاده شده است. نمونه ها از ميان سالمندان مقيم در سراهاي سالمندان خصوصي و دولتي در شهر اصفهان انتخاب گرديدند. نمونه گيري مبتني بر هدف بوده و تا اشباع اطلاعات که در آخر تعداد شرکت کنندگان به 10 نفر رسيد، ادامه يافت. پژوهشگر از يادداشت برداري زمينه اي هم در تکميل فرايند جمع آوري داده ها بهره گرفت. روش کلايزي جهت تجزيه و تحليل اطلاعات بکار رفته و استحکام اين مطالعه بر اساس دو معيار اطمينان پذيري و باورپذيري بوده است.
يافته ها: يافته هاي حاصل از تجارب احساسي سالمندان، شامل 70 کد، 15 زير مفهوم و 2 مفهوم اصلي بودند. از مجموع يافته هاي اين پژوهش،2 مفهوم کلي (اجزا ساختاري تجربه) استخراج شدند که عبارتند از: احساسات در متن زندگي در سراي سالمندان و احساسات بدو پذيرش.
نتيجه گيري: در اين مطالعه، سالمندان نسبت به نقل مکان و اقامت در سراي سالمندان احساسات مختلطي داشتند. به عبارتي هر سالمند با توجه به زمينه اي كه قبلا در آن زندگي مي كرده و توقعات خود، ديدگاه متفاوت و تجارب منحصر به فردي از سكونت در سراي سالمندان داشت و به بيان نيازها، انتظارات، احساسات و تجارب روحي اش پرداخت. انتظار مي رود که به حمايت اجتماعي، اقتصادي و بهداشتي سالمندان توجه شود و موسسات، پرورش جسم، ذهن و روح سالمندان را بخشي از مراقبت کلي در نظر گيرند، زيرا با محدود کردن مراقبت ها به نيازهاي جسمي، منکر حق سالمندان به داشتن فرصت هايي براي زندگي با معني، با هدف و اميد خواهيم شد.

كليد واژه: سالمندان، خانه سالمندان، احساسات
 

پیوست ها

  • تجارب روحي سالمندان در فرايند اسکان در سراي سالمندان.pdf
    257.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا