[ضوابط ونمونه های طراحی] غرفه نمایشگاه

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
در طراحی نمایشگاه و طراحی غرفه نمایشگاهی چند نکته نوع و تفاوت طراحی را معین می کند :

1-طراحی نمایشگاه و ساخت غرفه با توجه به ابعاد غرفه

2-طراحی غرفه و ساخت نمایشگاه با توجه به محل قرارگیری نسبت به راه رو های نمایشگاه و محل های عبور و مرور بازدیدکنندگان نمایشگاه

3-طراحی غرفه و ساخت نمایشگاه با توجه به پلان غرفه

4-طراحی غرفه نمایشگاهی با توجه به نوع کالا یا خدمات قابل نمایش

5-طراحی غرفه نمایشگاهی با توجه به روانشناسی و جامع شناسی بازدید کنندگان

6-طراحی غرفه نمایشگاهی با توجه به دیگر رغبا
برگرفته از سایت kalimit.com
نكته هایی تاثیر گذار بر طراحی غرفه نمایشگاه

1. غرفه انبار نیست
طراحی غرفه چیزی بسیار فراتر از پر کردن فضا با اشیای موجود در انبار سازمان است. بسیاری از کارفرماها در آخرین لحظاتی که باید به نمایشگاه بروند از واحد خدمات یا روابط عمومی می‍خواهند چیزهایی را برای بردن به نمایشگاه آماده کنند. در نتیجه بسیاری از غرفه‍های نمایشگاه‍ها بیشتر به انبار شرکت‍ها و سازمان‌ها شباهت دارند تا یک اثر هنری!

2. غرفه اثر هنری است
غرفه می‍تواند محل تجلی هنری طراح و نشان دهنده سطح دانش و بینش فرهنگی هنری و سلیقه وی باشد. غرفه لباس کارفرماست و طراح موظف است بهترین طرح دوخت را برای آن ارائه دهد.

3. طراحی غرفه تخصص است
نجارها، آهنگرها، نقشه‌کش‍ها، معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی، طراحان‌صحنه و لباس، طراحان گرافیک و گاه حتا مهندسان عمران و کامپیوتر، همه خود را در زمینه طراحی غرفه جامع و مانع می‍دانند در حالی که طراحی غرفه خود می‌تواند یک رشته مستقل باشد.
برخی هنرمندان تصور می‍کنند طراحی غرفه عملی تفننی است و در کنار کارهایشان به آن می‍پردازند. این طور هم می‌توان نگاه کرد، اما حاصل این رویکرد به هیچ رو غرفه حرفه‌ای نیست.

4. ایده خلاقانه محور طراحی غرفه است
ایده خلاقانه فرآیند پیچیده‍ای دارد و ایده‌یابی دارای روش‍هایی است که به مطالعه نیاز دارد. طرح باید مخاطب را در غرفه نگه دارد وپاسخگوی افکار و احساساتش باشد.
باید دانست کارفرما چه هدفی دارد و روی آن تمرکز کرد که به طور حتم به یافتن ایده‌های ناب می‌انجامد. البته باید با حساسیت و دقتی بیش از کارفرما این کار را انجام داد و خواسته‍هایش را به سوی اهداف جدید هدایت کرد. یکی از هنرهای طراح غرفه باید همین باشد که با حساسیتی که دارد به سرعت درک کند چه خواسته‍هایی سره و چه چیزهایی ناسره‌اند. برای درک این نکات باید مدت زیادی تحقیق کرد و با خدمات و محصولات به نمایش درآمده، فرآیند کار، یا هر چیز مشابه دیگر در مجموعه کارفرما سروکار یافت.

5. جزییات در غرفه به خوبی دیده می‍شوند
نمی‍شود غرفه را همین جوری طراحی کرد، مخاطب آنقدر به اشیا نزدیک می‍شود که تمام سهل‌انگاری‌ها را می‌بیند، بنابراین طرح باید به گونه‌ای یاشد که بیننده نتواند اتصالات را بفهمد، یا اگر فهمید، خیال کند یک اتصال حرفه‌ای دیده است. خلاقیت فقط در سیرکولاسیون نیست بلکه در تمام جنبه‌های غرفه باید احساس شود.

6. در نمایش یک چیز معمولی نباید غلو شود
گاه کیفیت محصولات کارفرما بسیار پایین‍تر از حد انتظار است، در این حالت‌ها بهتر است به شکل مودبانه از او خواسته شود که نمونه‌های بهتری را در اختیار بگذارد و اگر نمونه بهتری در دست ندارد، یا محصولش کیفیت پایین دارد باید او را از اجاره غرفه منصرف کرد. البته پل‍های پشت سر را نبایدخراب کرد!

7. گاه سکوت و خلوت بهتر است
روش‍های طراحی مینی‌مال گاه چنان آرامشی در مخاطب ایجاد می‍کند که چاره‍ای جز ایستادن در غرفه ندارد. نمایشگاه‍ها اغلب مکان‍هایی پرآشوب و هیاهو با رنگ‍ها و نورهای گوناگون‍اند که بیینده را عصبی می‌کنند. طراح بهتر است خود را جای مخاطب بگذارد.

8. طراحی غرفه چابکی می‌خواهد
طرح غرفه مثل جرقه است، مثل طرح پوستر. غرفه کارزار طراحی است و تنها از عهده افراد چابک و حساس برمی‌آید. افراد فاقد این ویژگی‌ها طراحی غرفه را فراموش کنند.

9. دیدن تصویر سودمند است
دیدن تصویر به ویژه هنگام خلق ایده بسیار موثر است. در مواقعی که طراح، غرفه‌ای در دست طراحی ندارد می‌تواند به بازدید نمایشگاه‌ها برود، مجله‌ها را ورق بزند، یادداشت بردارد، فیلم ببینید، استراحت کند و کروکی بزند.

10. طراح مشاور واقعی کارفرماست
این نکته‌ی بسیار مهمی است، باید به شکل حرفه‍ای مشاوره داد و حتا اگر لازم شد کارفرما را از گرفتن غرفه منصرف کرد (یعنی در کوتاه‌مدت نان خود را آجر کرد)، کارفرما نباید گمان کند با آدمی پولکی طرف است، یا در برآوردهای اولیه و مراحل قرارداد سرش کلاه رفته است. طراح خود را در جای کارفرما بگذارد.

11. طراح دست به کار شود
طراح به جای این که نقشه را به کارگاه فکس کند و به روش اداری از آن‌ها بخواهد نسبت به اجرای کار در نهایت وسواس و سرعت اقدام کنند، خود باید دست به کار شود تا مسایل اجرایی را از نزدیک بفهمد و درصورت لزوم طرح را در حین اجرا تغییر دهد.

12. تفکر مهندسی لازم است
طراح باید تحلیل‌گر باحوصله‌ای باشد؛ یعنی بتواند با دقت فراوان یک دانشمند چیزها را برشکافد و از این راه به کشف‌های تازه‌ای در کار خود دست یابد. دقیق و حساس بودن، نگاه تولیدانبوهی داشتن، ظریف فکر کردن، عاشقانه به جزییات رسیدگی کردن، خسته نشدن و سرسری کار نکردن، از علایم تفکر مهندسی است.

13. طراح غرفه نباید واهمه داشته باشد
گاه پیش می‌آید که کارهای دیگران را داوری کنیم و گاه نیز دیگران کارهای ما را به داوری می‌گیرند. در هر حال نباید ترسید و باید دانست که ما به عنوان طراح از آن‌ها حرفه‍ای‌تریم. نباید لحظه‍ای به خود تردید داشت و از داوری حرفه‍ای‌ها و معمولی‌ها نگران بود. باید درباره کارهای دیگران نظر داد اما تا نپرسیدند، نگویید!

14. بهترین راه فراگیری، آموزش است
بهترین راه یاد گرفتن، یاددادن است. شاید شما هم تجربه کرده‍اید؛ تلاشی که می‌کنید برای اینکه یک بازی را به کسی یاد دهید، شما را مجبور می‌کند که خود آن را فراگیر گیرید. هیچ اشکالی ندارد که از این ضعف انسانی در جهت اعتلا استفاده شود. نقد هنری هم در همین نکته ظریف نهفته است.

15. سیستم‍های مدولار و پیش‍ساخته توصیه نمی‌شوند
استفاده از این سیستم‍ها گاه خوب و گاه بسیار بد است. در حال حاضر این طور شده که طراحان از سر تنبلی یا کم‌سوادی، از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند. این یک روش خوب است به شرطی که فکر شده باشد و برای غرفه خودتان بومی‌سازی شده باشد یا اینکه هدف خاصی رو تعقیب کند. سیستم‌های پیش‌ساخته تبلیغاتی اغلب برای کسانی است که می‌خواهند بیش از نظر مخاطب، نظر کارفرما را تامین کنند. البته بعضی از کارفرماها تصور می‌کنند اگر یک پرینت طولی روی یکی از این سیستم‌های پیش‌ساخته بزنند، دیگر نیازی به طراح ندارند، روابط عمومی خودش این کارها را می‌کند!

16. فرم، نور، رنگ و بافت و صدا و بو عوامل طرح غرفه‌اند
فرم، نور، رنگ، بافت، صدا و بو مصالح کار طراح غرفه هستند برای رسیدن به طرح خوب. اگر شکل یک غرفه ارتباطی به کالا نداشته باشند، غرفه‌ها حالتی کمونیستی و بی‌حال پیدا می‌کنند و اگر خیلی جیغ بنفش باشند مبتذل می‌شوند. صدا عامل بسیار مهمی است و به راحتی از غرفه‌های اطراف به داخل غرفه ما می‌آید. بو نیز کاربردی مانند صدا دارد که توسط چشم درک نمی‌شود اما تاثیرش روی انسان بسیار زیاد است. من اگر غرفه‌ای شیک (به لحاظ بصری) ببینم و از آن بوی سیرداغ دریافت کنم چه عکس‌العملی نشان می‌دهم؟ اگر در یک غرفه فروش لاستیک با ورود شما به قسمت نمایش، بوی سوختن لاستیک و صدای ترمز را بشنوید و همزمان خط ترمز لاستیک روی یک پرده ظاهر شود چه حالی می‌شوید؟ یا برای مثال در غرفه نمایش روغن‌نباتی به جای بوی سوختن روغن‌نباتی، بوی لیمو در فضا عطرآگین باشد؟

17. سلسله مراتب دیده‍شدن اشیا و درک آن‌ها را نباید فراموش کرد
چشم انسان با ورود به هر فضا به سرعت دنبال چیزهای جدید می‌گردد، به همین دلیل اشیای نماشی و اشیای تزیینی را باید در جای مناسب گذاشت. بسیار مهم است که اول چه چیزی دیده شود و کجای مخروط دید چه چیزهایی دیده شود، تمرکزهای نوری در کجاست و کجاها و چه چیزهایی در سایه‌اند، دور و بر چه اشیایی خلوت و چه اشیایی شلوغ است، هر شی چقدر از زمان خیرگی نگاه را به خود معطوف می‌کند. اغلب غرفه‌های به ظاهر زیبا، بدون توجه به این اصول طراحی می‌شوند و فقط خوشگل‌اند، اما هدف اصلی غرفه‌دار را تامین نمی‌کنند.

18. عمر غرفه یک هفته است
این نکته بسیار حیاتی است و نباید آن را با ساختمان اشتباه گرفت. غرفه نباید محکم باشد، بلکه باید لق باشد و خود چند روز پس از نمایشگاه فرو بریزد.!

نویسنده: مهندس مازیار قاسمی نژاد

برای دیدن نمونه طراحی غرفه نمایشگاه به تاپیک طراحی غرفه های نمایشگاهی مراجعه کنید.
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مقررات عمومی طراحی غرفه

مقررات عمومی طراحی غرفه

ضوابط و مقررات طراحی ، غرفه آرایی و غرفه سازی نمایشگاهها
1- مجري برگزاری نمایشگاه موظف است اسامی شرکت كنندگان در نمایشگاه را بهمراه نقشه جا نمایی غرف، بـر اسـاس (تفکیک ارزی / ریالی و غـرف خودساز / پیـش ساخته ) تا 20 روز قبل از افتتاح نمـايـشگاه به همراه معرفی نامه نماينده فني به مديـريت طـراحي و غرفه آرايي ارسال نمايد. درج شنا سنـامه طرح جانمایی شامل : مشخصات مربوط به طرح ،طراح (شخص حقیقی یا حقوقی) و تاریخ طراحی ضرورت دارد.

2- جهت نظارت بر امور غرفه آرایی هر نمايشگاه ، مديريت طراحی و غرفه آرایی نمایندگانی را به عنوان ناظرین غرفه آرایی از طریق مدیریت امور نمایشگاههای داخلی به مجری نمايشگاه معرفي خواهد نمود. بديهي است هماهنگي و نظارت بر كليه امور غرفه آرایی از جمله چگونگی جانمايي شركت كنندگان و نظارت بر حسن انجام كار مجري، مربوط به حوزه غرفه آرایی و در چارچوب ضوابط و دستورالعمل های مربوطه به عهده ناظرین غرفه آرایی مذکور مي باشد.

3- مجري موظف به اخذ تاًييديه جهت بکارگیری پيمانكار غرفه بندي، نصاب موکت ، مصالح مورد استفاده، همچنین نوع و ترکیب رنگ موکت مورد استفاده از مديريت طراحي و غرفه آرايي مي باشد، در غير اينصورت سالن تحويل مجري نخواهد گردید.


4- تمامي امور مربوط به ساخت و ساز مي بايـست در خارج از محـوطـه نمایـشگاه صـورت گرفته و مصـالح غرفه های خود ساز باید بصورت پیش ساخته و رنگ شده، حمل و در سالنها نصب شوند. ضمناً ورود اقلام مشروحه ذیل جهت ساخت غـرفه به محـوطه و سـالنـهای محـل دائـمی نمایشگاه بین المللی تهـران ممنـوع می باشد:


1-4- هر گونه مصالح ساختمانی از قبیل گـچ، سیـمان، هرنوع مـاسه، پوکـه، شـن، سنـگ ریزه، هر نوع خـاك ، آسفالت، تيغه گچي، بلوك و مشـابه آنها
2-4- هر نوع ماشین آلات از قبیل: اره برقی، دستگاه برش، دستگاه جوش( بالاتراز 50 آمپر)، پمپ باد (بالاتر از 20 لیتر) و پیستوله رنگ پاشی و ابزار و ادوات مکمل یا مشابه آنها.
3-4- هر گونه آهن آلات خام
تبصره: مجری موظـف است نسـبت به اطلاع رسانی دقیق و به موقع کلیـه دستورالعمـلها به ویژه مـوارد فوق الذکر به شرکت کنندگان اقدام نماید. بدیهی است مسئولیت کلیه پیامدهای ناشی از عدم اطلاع رسانی و یا ابلاغ دیرهنگام به عهده مجری خواهد بود.


5- مشاركت كنندگان موظفند يك سري از طرحها و نقشه هاي مربوط به ساختمان غرفه و يا فضاي باز مربوط به خود رابانضمام فرم معرفي وتأييد مجري نمايشگاه ذيربط (با جزئيات مندرج در فرم که دقيقاً تكميل وتأييد شده است) حداكثر تا 10 روز اداری قبل از تحویل سالن و در ایام و ساعات اداری از طريق پست الكترونيك (كه مجري هرنمايشگاه موظف به اخذ آدرس ايميل از مديريت طراحي وغرفه آرايي و ارائه آن به شركت كنندگان است)به مدیریت طراحی و غرفه آرایی ارسال نمایند. این طرحها بايد نشان دهنده وضعيت افقي و عمودي طرح ( پلان و پرسپكتيو ) باشند وكليه تصاوير ضميمه نيز بايد در فرمت JPG به نحويكه حداكثر حجم هرفايل تصويري MB 3/1 باشد ارائه گردد. طرحهای ارسالی باید دارای شناسنامه طرح شامل: نام و مشخصات طراح ، موسسه طراحی به همراه درج تاریخ طراحی باشند.

* شركت كنندگان لازم است از وصول طرحهاي ارسالي از طريق پست الكترونيك اطمينان حاصل نمايند و موارد اصلاحي احتمالي را كه اعلام ميگردد سريعاً انجام و طرح نهايي را ارسال نمايند. همچنین مجری موظف است فهرست شرکت کنندگان را در فرمت اکسل و نقشه های جانمائی را در چارچوب فایلهای ذخیره شده (درفرمت آرچی کد) روی لوح فشرده و کاغذ 3A ازطريق دبيرخانه شركت ارائه نماید.
*با عنايت به تصويب و اجراي دستور العمل تأييد فني طرحهاي غرف خودساز و نظارت بر اجراي آن توسط ناظرين ذيصلاح مجريان نمايشگاه ، اقدام براساس صورت العمل مربوطه صورت مي گيرد.

توجه : این مديريت کمتر از 3 روز اداری قبل از تحویل سالنها، هيچ گونه طرحي را جهت بررسی و تاييد نمی پذیرد.

تبصره 1 : حداقل متراژ غرف خود ساز باستثناء غرف کاملاً ارزی 24 مترمربع میباشد.
تبصره2: ضرورت دارد طراحی و ساخت غرف خودساز( بویژه با موقعیت جزیره )ضمن رعایت محدودیت های ارتفاع در هر سالن (بشرح جدول پیوست) بصورتی انجام گیرد که از لحاظ بصری و روشنائی اختلالی جهت غرف همجوار ایجاد ننماید، همچنین در مواردی که غرفه ای در مقابل دریچه های هواساز سالن قرارگیرد میبایست حداکثر ارتفاع تا زیر دریچه های فوق در نظر گرفته شود.

6- عدم جانمايي تجهيزات و ماشين آلات سنگين در يك محدوده جهت استفاده همزمان
ماشين آلات از برق سه فاز و احتمال ايجاد آتش سوزي در صورت زير بار رفتن بيش از حد يك
تابلو برق در يك محدوده.

7- جانمايي و گنجاندن تجهـيزات و ماشين آلات سنگين در سالنـها می بایست طوری صورت پذیرد که بار زنده در یک مکان متمرکز نشده و در سطح غرفه مورد نظر پخش گردد.
توجه: لازم است از تردد لیفتراک و کامیونهای سنگین در سالن ها اجتناب گردد.

8- جانمايي ماشين آلات و تجهيزات سنگين درمقابل و يا مجاور درب هاي ورودي به لحاظ جلوگيري از تردد ليفتراك در عمق سالنها كه باعث صدمه دیدن موكت و غرفه بندي هاي مجاور و آسيب به سالن مي‎شود .

9- عدم غرفه سازي در مقابل دربهاي خروجي اصلي و اضطراری ( رعایت حریم دربها به عرض یک متر از هر طرف).

10- رعایت استاندارد عرض راهروها با احتساب حداقل 4 متر برای راهروهای اصلی و 3 متر برای راهروهای فرعی الزامی است.

11- غرفه های ارزی/ ریالی و پیش ساخته / خودساز با رنگهای مجزا در نقشه جانمایی سالنها نشان داده شوند.

12- جمع متراژ غرفه های ارزی پیش ساخته و خودساز همچنین ریالی پیش ساخته و خودساز بصورت مجزا همراه با جمع کل متراژ تحت پوشش در هر سالن در ذیل نقشه قید شود.

13- مشخص بودن نام شرکت، ابعاد و مساحت غرفه ها بصورت خوانا همراه گریدبندی با مساحت یک در یک.

14- ذکر نام نمایشگاه، تاریخ برگزاری، نام مجری، تاریخ تحویل سالن برروی تمامی نقشه ها الزامی است.

15- رعایت حریم پست های برق، سرویس های بهداشتی، تابلو های تبلیغاتی، کیوسکهای تلفن، درب سالنها، مسیر تردد خودروها و عابرپیاده در نقشه های جانمایی فضای باز لازم الاجراست ،علاوه بر این رعایت حریم تاسیسات و جلوگیری از قرارگرفتن هر گونه اشیاء مازاد و رعایت نظافت در محدوده مذکور ضرورت دارد.

16- شركت سهامي نمايشگاهها حق هر گونه تغيير در طرحهاي مشاركت كنندگان را دارد و عدول از تغييرات اعمال شده در طرحها به شركت سهامي نمايشگاهها حق مي دهد در صورت ضرورت مجری را موظف به تخريب ساخت و ساز غرفه به منظور انطباق با طرح تاًیید شده و مقررات مربوطه نماید. بدیهی است در صورت عدم اقدام توسط مجری، شرکت سهامی نمایشگاهها محق خواهد بود نسبت به تخریب موارد فوق اقدام و هزینه های مربوطه توسط مجری نمایشگاه و بر اساس ابلاغ به مجری مذکور از طریق واریز به حساب شرکت سهامی نمایشگاهها (یا به هر طریق که مدیریت امور مالی شرکت اعلام نماید) ضرورت دارد، بدیهی است در این زمینه مجری نمایشگاه مسئول و متعهد خواهد بود. لذا باید تدابیر لازم را در این خصوص قبل از برقراری نمایشگاه اتخاذ نماید.

17- كارهاي ساخت و ساز و چیدمان غرفه بايد حداکثر یک روز قبل از افتتاح نمايشگاه پايان يابد و مجری موظف است به مشارکت کنندگان ابلاغ نماید كليه وسايل غير قابل استفاده از قبيل نخاله هاي ساختماني، جعبه های خالي و غيره را يك روز قبل از افتتاح نمايشگاه از سالن خارج نمايند ، در غير اينصورت شركت رأساً اقدامات لازم را بعمل آورده و تاًمین هزينه هاي مربوطه به عهده مجری نمایشگاه خواهد بود .

18- مشاركت كنندگان حق هيچگونه تغييري در نقشه های تائید شده توسط مدیریت طراحی و غرفه آرایی را نخواهند داشت و در غیر این صورت مطابق بند16 مجموعه مقررات و استانداردهای غرفه آرایی اقدام خواهد شد .

19- مهلت تخريب تأسيسات و مستحدثاتي كه در فضاي نمايشگاه بوجود آمده ( پیش ساخته و خودساز ) حداكثر 2 روز پس از پايان نمايشگاه است.

20- در صورت هر گونه قصور از سوي مجری یا مشارکت كنندگان در خصوص امرتخریب غرف و تخلیه به موقع سالنها ، شركت سهامي نمايشگاهها رأســاً نسبت به تخـريب تـأسيـسات و مستحدثات اقدام كرده و هزينه هاي مربوطه بعهده مجری نمایشگاه خواهد بود. ضمناً درصورت عدم تخلیه و عودت به موقع سالن به ازاي هر روز ديركرد 5 روز اجاره سالن از مجري دريافت خواهد شد. ضروری است مجری تمهیدات لازم را در این خصوص بکار گیرد .

21- طراحی و ساخت غرفه هاي داراي نیم طبقه پس از تائـید طـرح توسـط مديـريت طراحی و غرفـه ‏آرائي امکان پذیر بوده و اجاره بهای آن به ميزان50% از کل مساحت نیم طبقه ساخته شده طبق تعرفه شركت دريافت ميگردد. ضمناً طبقه دوم این غرف می بایست بصورت اکسپوز (بدون سقف) اجرا شوند .

22- مشاركت كنندگان در نمايشگاه موظف به معرفي پيمانكار ساخت غرفه هاي بدون تجهيزات به صورت كتبي به مديريت طراحی و غرفه آرائي شركت سهامي نمايشگاهها مي‏باشند و اين پيمانكاران پس از ارائه تعهدات حقوقي و قانوني به مجری نمايشگاه و تاًیید مجری مذکور مي‏توانند شروع به كار نمايند. بدیهی است جبران خسارت ناشی از سوء عملکرد پیمانکاران مذکور به عهده مجری نمایشگاه خواهد بود . لذا ضرورت دارد تدابیر لازم در این خصوص توسط مجری نمایشگاه اتخاذ شود .

23- ارتفاع مجاز غرفه آرايي درهر سالن طبق لیست پیوست مشخص گردیده است که رعایت آن الزامی است.

24- ساخت کلیه غرف می بایست با رعایت تمامی مقررات و موارد ایمنی صورت پذیرد.

25- طراحی و ساخت اتاقهای مذاکره و VIP لازم است به صورتی انجام گیرد که داخل اتاق از بیرون قابل روًیت باشد.

26- در جانمايي سالنها فاصله غرف از ديوار سالن به ميزان یک متر در نظر گرفته شود. اين حريم جهت دسترسي عوامل برق سالن به تابلوهاي برق در نظر گرفته شده است، همچنین در نقاط تقسيم برق(تابلوها) غرفه‎ها نيز مي بايست عقب نشيني مضاعف يك متري داشته باشند و دسترسي از راهروها نيز ميسر باشد. در صورت عدم رعايت موارد فوق، مديريت طراحی و غرفه آرايي با هماهنگي مدیریت حراست اقدام لازم را به عمل خواهند آورد.

27- مجري موظف به تهيه غرفه اي جهت مدير سالن در مجاورت و ابتداي دربهاي ورودي اصلي کلیه سالنهاي تحت پوشش مي باشد. اين غرفه ها مي بايست داراي پارتيشن، پوشش ديواري و امكانات مورد نياز از قبیل : مبلمان، خط تلفن و اتصال دستگاه پیجینگ باشند.

28- پس از خاتمه ساخت و سازها و پس از خاتمه نمايشگاه، حمل تمامي نخاله ها و زباله هاي موجود در سالن به عهده مجري مي‎باشد.

29- مجري موظف است شخصی را به عنوان مهندس ناظر فني (داراي مدرك مورد تاييد وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي) را جهت تأييد فرم مجوز ساخت غرف بکارگیری نماید. بدیهی است ممهور شدن فرم مذکور توسط مجری به منزله تائید فنی طرح از سوی مجری می باشد. لذا کلیه پیامدهای سوء احتمالی ناشی از عدم رعایت موضوعات مربوطه در تایید فنی طرح ها به عهده مجری نمایشگاه خواهد بود .

30- مجري موظف است 2 نفر نيروي متخصص غرفه ساز و برق كار را به ازاء هر سه هزار متر مربع فضاي تحت پوشش از زمان شروع غرفه سازی تا پایان جمع آوری در سالن های تحت پوشش بکار گیرد.

31- مجری موظف است مدیر سالن و نمایندگان متخصص خود را موظف و آگاه به نظارت بدون وقفه بر اجرای دقیق طرحهای مصوب توسط غرفه داران نماید تا از هر گونه تخلف احتمالی در این زمینه پیشگیری به عمل آید. بدیهی است مجری نمایشگاه مسئول پیامدهای ناشی از عدم رعایت موضوع است.

32- به دلیل لزوم سهولت دسترسی عوامل برق سالنها به تابلوهای برق، لازم است غرفه داران پس از چیدمان غرفه ها، ضمن رعایت نظافت مسیر های دسترسی ،هیچ گونه وسایل اضافی را پشت دیواره غرفه قرار ندهند. بدیهی است عوامل خدمات نمایشگاه قبل از افتتاح، همچنین در حین برگزاری نمایشگاه، این فضاها را بررسی و در صورت مشاهده موارد مذکور، وسایل را به خارج از سالن انتقال می دهند.در این صورت نمایشگاه هیچ مسئولیتی در خصوص گم شدن احتمالی وسایل مذکور مربوط به غرفه داران نخواهد داشت. علاوه براین در صورت وجود وسایل مربوط به غرفه داران در پشت دیواره های غرفه كه منجر به ایجاد هرگونه حادثه احتمالی شود، جبران کلیه خسارتهای ناشی از آن به عهده مجری نمایشگاه می باشد.



مطالب برگرفته از سایت کنتراست
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
غرفه های نمایشگاهی، ملاحظات طراحی

غرفه های نمایشگاهی، ملاحظات طراحی

غرفه های نمایشگاهی، ملاحظات طراحی
مقدمه

دستیابی به رشد اقتصادي پایدار و توسعه همه جانبه، نیازمند پیروي از الگوهاي مناسب توسعه اقتصادي می باشد. تجربه کشورها، علی الخصوص شرق آسیا، بیانگر این موضوع است که این کشورها از الگوي توسعه صادرات به نحو درست بهره برداري کرده اند و به رشد اقتصادي بالا و پایدار دست یافته اند.
براي کشور ما که اقتصاد آن همواره به لحاظ کسب درآمدهاي ارزي به تولید و صادرات نفت وابسته بوده است و با توجه به نوسانات قیمت نفت در دو برنامه گذشته و میزان ذخایر نفتی و توانایی صدور آن براي کشور، سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی بیش از هر زمان دیگري مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا هر آنچه که بتواند به توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند میبایست مدنظر سیاستگذاران، برنامه ریزان و فعالان اقتصادي قرار گیرد. یکی از ابزارهاي مهم براي رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت موثر در تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات، نمایشگاهها می باشند و از ارکان اصلی هر نمایشگاهی، غرفه شرکت کنندگان جهت ارایه ونمایش کالا و خدمات می باشد. ساخت و آرایش غرفه از ابزارهاي موثر تبلیغات بوده و اهمیت آن در حدي است که در کشور هاي صنعتی با مدیریت مستقل در ارایه کالا و خدمات عمل می نمایند. امروزه در صنعت نمایشگاهی غرفه داران به این باور رسیده اند که براي داشتن نمایشی موفق، نیاز به جذب و درگیر نمودن بازدیدکنندگان از غرفه می باشد و می توان بیان نمود که غرفه در نمایشگاه به منزله کارت شناسایی یک شرکت و غرفه دار است.

غرفه نمایشگاهی
غرفه در معنی، ترکیبی احاطه کننده براي محل نمایش یا مکانی براي فروش کالا و ارائه خدمات است .
غرفه، اصولاً الگویی از کار شرکت کننده است. هر چه استادانه تر در طراحی و چیدمان عمل گردد به همان نسبت واقعیت شرکت بهتر انعکاس می یابد. پس می بایست به شکلی طراحی، ساخته، چیدمان و اداره گردد که به مثابه یک ویترین، فلسفه وجودي و موضوع فعالیت شرکت را به نمایش بگذارد .

بطور خلاصه می توان بیان نمود که یک غرفه نمایشی باید داراي ویژگیهاي ذیل باشد:
1- جذابیت بصری
2- هماهنگ با نوع کالاهاي نمایشی
3- وضعیت مکانی مناسب
4- قابلیت رساندن پیام طراح به بیننده
5- طراحی مناسب با فعالیت سازمان

تقسیم بندي فضاي غرفه
براي اینکه بتوان حداکثر بهره برداري را از فضاي غرفه نمود لازم است غرفه بر اساس نیازها و محدودیتها با نقشه دقیق و حساب شده اي تقسیم بندي گردد.

چگونگی تقسیم بندي غرفه می تواند با توجه به نوع فعالیت واهداف شرکتها متفاوت باشد. فضاي غرفه می تواند به تعدادي و یا همه موارد ذیل تقسیم شود :

- بخش اطلاعات
این بخش که معمولا در ابتداي غرفه قرار می گیرد، جهت اطلاع رسانی شرکتها به بازدیدکنندگان می باشد و از قسمتهاي مهم جذب مخاطب و رسیدن به اهداف شرکتها می باشد. در این بخش ارایه بروشورها و هدایاي کوچک شرکتها و راهنمایی بازدیدکنندگان و پاسخ به آنها در حد اطلاع رسانی انجام می پذیرد و می تواند بعنوان پیشانی شرکتها جهت نمایش شخصیت شرکت و جذب بازدید کننده عمل نماید .

- بخش نمایش
فضاي نمایش از ارکان اصلی غرفه محسوب می گردد. دراین بخش ارایه خدمات، کالا و یا ماکت محصول انجام می پذیرد. در این قسمت ارتباط مسئول غرفه و یا کارشناسان بخش فروش و فنی با بازدیدکنندگان و خریداران برقرار می گردد. بازدیدکننده از نزدیک با محصول و اهداف حضور شرکت آشنا شده و نحوه تعاملات بعدي پایه گذاري خواهد شد.
دراین بخش نحوه کار ماشین آلات را نیز میتوان نمایش داد و اطلاعات تخصصی تر را در اختیار مشتري قرارداد. در صورت عدم وجود فضا جهت بخش مذاکره و مشاوره تمام مراحل انجام کار در این بخش انجام خواهد پذیرفت. با طراحی مناسب، فضاي نمایش تصویري در این بخش قابل اجرا خواهد بود.

- بخش مذاکره و مشاوره
این بخش نقش مهمی در بازاریابی و فروش کالا و خدمات و رساندن مشتري به مرز آمادگی جهت فروش و انعقاد قرارداد دارد. در این بخش قابلیت هاي محصول، توانمندي شرکت و توضیحات کامل توسط گروه و یا فرد مذاکره کننده در اختیار مشتري قر ار می گیرد و مذاکره اولیه، توافق نامه و احیاناً امضای پیش قرارداد و اهداي هدایاي شرکت و کاتالوگ هاي تخصصی انجام خواهد پذیرفت. طراحی این بخش می تواند متفاوت و با الهام از اتاق جلسات و مذاکرات شرکت و داراي امکانات مناسب و راحت باشد. دراین بخش اگر فضا، وسعت لازم را داشته باشد می توان بخشی را جهت پذیرایی مهمانان خاص و براي انقعاد نهایی قرارداد ایجاد نمود .

- بخش پشتیبانی
بخش پشتیبانی شامل دو ناحیه می باشد
1- ناحیه قابل رویت: شامل مبلمان اداري و بخش پذیرایی از مدعوین و بازدیدکنندگان.
2- ناحیه غیر قابل رویت: شامل فضاي نگهداري تجهیزات و لوازم اضافی، فضاي آبدارخانه، فضاي استراحت و. . .
این بخش با توجه به وسعت غرفه و امکانات شرکتها متفاوت خواهد بود و طراحی واحد هاي آن می تواند در صورت بزرگ بودن بصورت مجزا و مستقل انجام پذیرد .


- بخش آموزش
در این بخش با توجه به اهمیت بحث آموزش و استفاده بهینه از بعد تبلیغات و شناساندن شرکت و محصولات آن علاوه بر معرفی شرکت، طرز کار و روشهاي اجرایی و تخصصی مربوطه و یا نحوه ارایه خدمات را آموزش می دهند . در صورت داشتن فضاي کافی، محلی را در غرفه به این امر اختصاص می دهند .

طراحی غرفه :
خلاقیت و هنر بهتر زیستن در فضا و زمان محدود، می تواند اولین ایده جهت طراحی غرفه نمایشگاهی باشد .
حال به این پرسش پاسخ دهیم که چرا طراحی غرفه در فرایند برگزاري نمایشگاه از اهمیت ویژه اي برخوردار است؟
اگر غرفه اي بدرستی و کامل طراحی شده باشد در ازدحام و شلوغی دوران نمایشگاه می تواند پیام غرفه دار و یا شرکت را با تاثیر گذاري قوي به مخاطب مورد نظر برساند و با توجه به زمان محدود بازدیدکننده گان ازغرفه ( 5 الی 20 دقیقه ) بتواند تاثیری ماندگار در یک موقعیت رقابتی بوجود بیاورد .
استفاده از عناصر و مولفه هاي نظیر نور، رنگ، فرم و . . . که بیانگر عقاید مرتبط با فعالیت هاي بشري بوده و نگرش، احوال و شخصیت انسانها را تحت تاثیر قرار می دهند می بایست هدف اصلی طراحی غرفه و چیدمان محصولات آن باشد.
طراحی غرفه، حساس ترین مرحله حضور در نمایشگاه به حساب می آید. میزان موفقیت در این مرحله روي موفقیت دیگر مراحل بسیار موثر است. در نتیجه گذر از این مرحله توجه زیادي را طلب می کند .
اصول موفقیت ، به عوامل انسانی، تفکر، خلاقیت و نوآوري در ارتباط با شناخت محیط و واقعیات، شرایط، زمان و مکان برگزاري نمایشگاه بستگی دارد. بنابر این واگذاري امر طراحی به هر کسی جایز نیست و باید دقت لازم را در انتخاب طراح نمود .

پارامترهای موثر در طراحی غرفه :

- رنگ
رنگها از عوامل مهم جذب مخاطب هستند و در خاطره ها باقی می مانند. وسایل و تجهیزات و مبلمان و لوازم بکار گرفته شده در غرفه باید داراي رنگ و کیفیت ظاهري مناسب باشند. استفاده از رنگهاي مختلف درغرفه و چیدمان کالا باید همخوانی لازم را با یکدیگر و با موضوع اصلی نمایش غرفه داشته باشند. دراستفاده از رنگها باید خصوصیات فرهنگی محل نمایش و تاثیر روانی آنها بر روي بازدیدکنندگان و افراد غرفه را در نظر داشت.

نگاه اجمالی به ویژگی رنگ ها
- رنگ زرد
ويژگي: درخشندگي, حس خوش بيني و دلگرمي. رنگ زرد باعث بهبود فعاليت هاي ذهني و بيشتر شدن اشتها نيز مي شود.

- رنگ نارنجي
ويژگي: رنگيست بسيار گرم, محرك و شادي آور كه گرمابخش محيط مي باشد.

- رنگ قرمز
ويژگي: رنگ عشق, تحرك و انرژي است. قرمز ضربان قلب را افزايش مي دهد و باعث نشاط و سرزندگي مي شود.

- رنگ صورتي
ويژگي: رنگ آرامش, احساس قوت قلب و لطافت است. صورتي رنگي است كه احساس آرامش و تكامل را القا
مي كند.

- رنگ بنفش تيره
ويژگي: رنگي الهام بخش و موقر است. همچنین حس هدف مندي و انگيزه را در فرد القا مي كند.

- رنگ آبي
ويژگي: رنگ آرامش, التيام و رهاييست. آبي يك محبوبيت جهاني دارد كه همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگي است و باعث ارتقاي روابط مي گردد.

- رنگ سبز
ويژگي: رنگ سبز رنگ آرامش و نشاط است هم چنين رنگ هماهنگي و عدالت می باشد.

- رنگ قهوه اي
ويژگي: رنگ راحتي و رنگ طبيعت است. با اينكه رنگ قهوه اي جزو رنگ هاي اصلي چرخه رنگ نيست، اما داراي قدرت فوق العاده اي مي باشد.

- نور
نور نیز همانند رنگ از عوامل مهم جهت جذب مخاطب می باشد. با نورپردازي می توان جذابیت غرفه را افزایش داد. با نور پردازي مناسب علی الخصوص نور ملایم می توان فضایی آرام بوجود آورد و یا فضاي آرام درون غرفه را از فضاي شلوغ بیرون متمایز نمود اگر چه در جاهایی از درون غرفه، می بایست نوري متفاوت تر و با شدت بیشتر و رنگ مشخص تر استفاده نمود .
استفاده از رنگهاي متنوع در نور پردازي توصیه نمی گردد زیرا ممکن است توجه مخاطب را از کالا به سوي دیگر معطوف نماید.
در نورپردازي با توجه به تاثیرات گوناگون نورهاي مختلف، باید تاثیرات روحی و روانی و میزان تولید گرما و یا آتش زا بودن آنهارا مد نظر داشت. در نور پردازی باید دقت نمود که بیننده دچار خیرگی نشود و از زوایاي مختلف بتواند کالا یا دستگاه مورد نظر را بطور مطلوب مشاهده نماید .
در نورپردازي از لامپها و پرژکتور ها با قابلیت تولید نور زرد ، نور آبی و ... و فیلترهاي مختلف استفاده میگردد که هر کدام خصوصیات و کاربرد خاص خود را دارند و با توجه به نوع کالا ، دستگاه و نوع نمایشگاه متفاوت خواهد بود .

- وسایل سمعی و بصري
استفاده و بکارگیري صحیح وسایل سمعی و بصري علاوه بر بالا بردن جذابیت غرفه می تواند اطلاعات مناسب وکاملی در اختیار مخاطب قرار دهد و نیاز به مذاکرات طولانی و بیان تمام مسایل نخواهد بود. از این لوازم می توان جهت نمایش کالاها و یا خدماتی که امکان عرضه در غرفه را نداشته اند استفاده کرد. ارائه فیلم هایي از سوابق اجرایی در بخش تولید و خدمات نقش مهمی در اثر بخشی مذاکرات خواهند داشت .


- گرافیک
با بهره گرفتن از این علم می توان پیام مورد نظر و یا اهداف مشارکت در نمایشگاه را به بیننده القا نمود. طرح هاي ساده و واضح اثر بخشی بالاتري دارند و از سردر گم وخسته نمودن مخاطب جلوگیري می نماید ارئه اطلاعات باید در این بخش به موارد ضروري منحصر گردد .


با توجه به اهمیت طراحی غرفه در کار کرد آن، همخوانی عوامل موثر در طراحی (رنگ، نور، وسایل سمعی بصری و گرافیک)از جمله مواردی است که باید مورد توجه ویژه طراح متخصص قرار گیرد.



عوامل موثر بر ایجاد غرفه در نمایشگاه

تعیین بودجه

1-هزینه سازمان برگزار کننده
2-هزینه های ساختمان وطراحی نمونه
3-هزینه های تبلیغات
4-هزینه های پرسنلی

غرفه ومدیریت غرفه
از تمام جاذبه های دیداری وشنیداری استفاده شود تا باجلب احساسات ودقت بازدید کنندگان آنچه که مدنظر شرکت است به آنان تفهیم والقاء شود.

طراحی غرفه

اگر طراح در کار خود از تخصص کافی برخوردار نباشد تاثیر منفی کارش جبران ناپذیر خواهد بود.

عوامل موثر در طراحی غرفه

- ویژگی های اقلیمی وفرهنگی کشور میزبان
- تناسب ساختمان غرفه با اهداف
- رعایت فضای مورد نیاز
- سادگی وسهولت در طراحی نمونه
- برای هرگونه کالایی مساحت بین 9تا 15متر مربع در نظر گرفته شود

شرایط مدیر غرفه


  • دارای تجربه نمایشگاهی
  • داشتن اطلاعات کافی از شرکت ومحصولات
  • خصوصیات رهبری
  • روابط عمومی خوب
  • وضعیت ظاهری مناسب

پیگیری وارزیابی
- ارتباطات با ارزش ایجاد شده از طریق دسته بندی اطلاعات پیگیری شود واز سوی دیگراز
طریق پرسشنامه یا ملاقات حضوری نظرات بازدید کنندگان مورد ارزیابی قرار گیرد.
مطالب برگرفته از سایت کنتراست
 
بالا