صفحه بازرگانی روزنامه دنیای اقتصاد

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تخلفات اصلي در عرضه كالا[/h]

ایسنا - مدیر بازرسی شورای اصناف تهران از تشکیل 13 هزار و 56 پرونده تخلف فقط در یک ماه، درپی 74 هزار و 504 بازرسی از اصناف تهران خبر داد. داوود اسکندری اظهار کرد: در خرداد ماه امسال، ارزش ریالی 13 هزار و 56 پرونده تخلف ثبت شده، بيش از 25 میلیارد ریال بوده است. وی ادامه داد: در کنار 74 هزار و 504 بازرسی صورت گرفته، 6983 مورد شکایت مردمی نیز مورد پیگیری قرار گرفته است. مدیر بازرسی شورای اصناف تهران تصریح کرد: بیشترین تخلفات خرداد ماه سال جاری، عدم درج قیمت، گرانفروشی، عدم صدور فاکتور، قاچاق و کم‌فروشی بوده است که صنف صوتی و تصویری، لوازم خانگی و تلفن همراه، سردمدار قاچاق و صنف فروشندگان مرغ، گوشت و نانوایی، سردمدار کم فروشی بوده‌اند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]نگراني بخش خصوصي از پيامدهاي بودجه 92[/h]


نسخه اقتصادي اتاق بازرگاني به «حسن روحاني»
فعالان اقتصادی با تحلیل لایحه بودجه مطرح کردند
نگرانی از کسری بودجه 92
نسخه عملی بخش خصوصی برای «حسن روحانی»
اتاق ایران اطلاعیه رسمی داد: «محمد نهاوندیان» در اتاق ایران می‌ماند
نفیسه آفرین زاد- روز گذشته فعالان اقتصادی در گردهمایی ماهانه خود، لایحه بودجه 92 کل کشور را بررسی و تحلیل کردند و نسبت به کسری بودجه شدید سال‌جاری هشدار دادند. به گفته آنها، دولت جدید با مشکل اعتباری مواجه می‌شود و «انتظار معجزه از رییس‌جمهور منتخب»، ممکن است به یک ناامیدی مبدل شده و اثرات منفی در جامعه داشته باشد.
آن طور که در این جلسه مطرح شد، در بودجه امسال، ابزاری برای مبارزه با تحریم، کاهش بیکاری و رشد اقتصادی تا هشت درصد دیده نشده است و اگر بخواهیم این قانون را امسال اجرا کنیم، کسری بودجه شدیدی پیش خواهد آمد و در نهایت دیگر نمی‌شود سیاست‌های پولی و تورم را کنترل کرد. فعالان اقتصادی همچنین خواستار این شدند که دولت فعلی، بار گرانی را بر دوش دولت آینده نیندازد. به گفته آنها، در حالی انتظار کسری بودجه شدید در سال‌جاری می‌رود که رییس‌جمهور دولت دهم، اهداف این بودجه را حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقتصادی، مشارکت بیشتر بخش غیردولتی در اقتصاد، تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی، کاهش نرخ بیکاری تا هفت درصد، کاهش نرخ تورم و مقابله با تحریم‌ها اعلام کرده است.
تشریح جزئیات بودجه 92
در این جلسه، ابراهیم بهادرانی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران به بررسی بودجه سال 1392 کل کشور از منظر تولید پرداخت و گفت: بودجه عمومی کشور برای سال‌جاری، 210 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. بودجه عمومی کشور در سال گذشته، 144 هزار میلیارد تومان بود که 107 هزار میلیارد تومان آن محقق شد. وی سپس به رقم هزینه‌های بخش عمرانی اشاره کرد که در بودجه سال 92 معادل 56 هزار میلیارد تومان تعیین شده، درحالی که از 38 هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمرانی سال گذشته، تنها 15 هزار میلیارد تومان تحقق یافت.
بهادرانی افزود: رقم درآمدها هم در بودجه سال‌جاری، 91 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که قرار است معادل 57 هزار ميليارد تومان از محل مالیات‌ها تخصیص یابد؛ این درحالی است که پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی نسبت به عملکرد سال 91 معادل 3/44 درصد رشد دارد. وی گفت: 28 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت در سال 1392 از محل درآمد حاصل از مالکيت خواهد بود که این رقم نسبت به عملکرد سال 91، با 226 درصد رشد برآورد شده است. همچنین بر اساس قانون بودجه سال‌جاری، درآمد حاصل از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي نیز معادل 7 هزار ميليارد تومان به این بودجه خواهد افزود که 91 درصد آن را نفت تشکيل مي دهد. معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در ارزیابی خلاصه درآمدها و هزینه‌های دولت گفت: مقایسه درآمدها و هزینه‌ها منهای نفت نشان می‌دهد که درآمدها معادل 91 هزار میلیارد تومان و هزینه‌ها معادل 128 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نشان‌دهنده «37 هزار میلیارد تومان عدم تعادل» است.
بهادرانی در ادامه به بررسی درآمدهای بودجه با تکیه بر درآمدهای نفتی پرداخت و گفت: درآمدهای نفتی سال 92 معادل 26 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. به این ترتیب که روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه با نرخ 95 دلار صادر شود که با توجه به اینکه صادرات نفت تابع تحریم‌ها است، امکان صادرات یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز، به نظرغیرمحتمل است. وی همچنین درباره تحقق درآمدهای مالیاتی نیز گفت: میزان حقوق و سود گمرکی و عوارض گمرکی با توجه به مشکلات تدارک ارز و شرايط واردات کالا از خارج در شرایط تحریم، نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، با توجه به شرایط رکود تورمی، رشد مالیات شرکت‌های دولتی نیز که هر ماه، یک دوازدهم آن وصول می‌شود، بعید به نظر می‌رسد. بهادرانی در ادامه بر «وضعیت مطالبات معوق و سررسید گذشته» در قانون بودجه دست گذاشت و گفت: این بدهی‌ها با تاييد هيات مديره بانک براي يکبار، تا 5 سال تقسيط می‌شود و جريمه خسارت تاخير بخشوده می‌شود. افزون براین، نرخ سود، مصوب شوراي پول و اعتبار محاسبه خواهد شد. در مورد مطالبات 500 ميليون تومان به بالا نیز، از ساير اموال، مازاد بر وثايق استفاده می‌شود.
تشکیل کمیته پایش بودجه‌ای
پس از ارائه این گزارش، احمد ترک نژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با توضیح اینکه در شرایط کنونی، حداکثر 70 درصد امکان تحقق بودجه سال 92 وجود دارد و در حالت واقع‌بینانه، این میزان 50 درصد بیشتر نیست، خواستار تشکیل کمیته پایش در اتاق تهران شد تا این کمیته که اعضای آن را فعالان بخش خصوصی تشکیل می‌دهند، بودجه سال‌جاری را به طور موشکافانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتيجه به‌دست آمده از مطالعات را در اختیار دولت یازدهم قرار دهند. محمد پارسا، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز بر این موضوع صحه گذاشت که در خوشبینانه‌ترین حالت، حداکثر 50 درصد درآمدهای بودجه تحقق خواهد یافت و علاوه بر این، دولت فعلی با هزینه‌هایی که انجام می‌دهد، بودجه‌ای برای دولت آینده نخواهد گذاشت.
بودجه‌ای برای «روحانی» باقی نمانده!
به گفته مجیدرضا حریری، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، دولت دهم که یک ماه دیگر، اداره کشور را به دولت «حسن روحانی» تحویل خواهد داد، در حال حاضر که حدود چهار ماه از سال‌جاری سپری شده است، بیش از چهار دوازدهم بودجه 92 را خرج کرده و این یک هشدار برای دولت یازدهم است. احمد پورفلاح نیز گفت: بودجه امسال عملا اهمیتی به بخش خصوصی نداده است؛ چرا که سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها در این لایحه بسیار تقلیل یافته است.
اميدها به ياس بدل نشود
محسن خلیلی عراقی نیز در این نشست از کاهش سطح توقعات و انتظارات از دولت یازدهم سخن گفت. وی برای تشریح علت این خواسته خود گفت: در دوره جنگ جهانی دوم، چرچیل در مجلس عوام انگلستان حاضر شد و به مردم خود این گونه گفت که «او جز اشک و خون، هدیه دیگری برای کشور و ملتش ندارد» که چیزی جز حقیقت نبود. از این رو اگرچه با برگزیده شدن حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب، امیدهایی در جامعه شکل گرفته، اما باید مراقب بود که این امیدها به یاس مبدل نشود.
محسن بهرامی ارض اقدس نیز گفت: دولت جدید با مشکل اعتباری مواجه می‌شود و انتظار معجزه از رییس‌جمهور منتخب ممکن است به یک ناامیدی مبدل شده و اثرات منفی در بین جامعه داشته باشد. مسعود دانشمند، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم گفت: در شرایط ویژه بودجه نیز باید ویژه تعریف می‌شد؛ تحریم‌های جدید قرار است روی ریال ایران عمل کند و این موضوع به شدت بر شرایط داخلی کشور موثر است.
هشدار نسبت به تحریم‌های اول جولای
سید حمید حسینی، خزانه دار اتاق تهران نیز گفت: در چند ماه اخیر، با همکاری بخش خصوصی طرحی برای عبور از تحریم‌ها و حل مشکلات انتقال ارز به داخل کشور تهیه شده که به تازگی این طرح به شورای امنیت ملی کشور ارجاع شده است. وی افزود: در خصوص تحریم‌های جدید که از اول جولای جاری (دهم تیر ماه) به اجرا گذاشته شده نیز، نمایندگان بخش خصوصی راهکارهای خود را ارائه دهند تا در اختیار شورای امنیت ملی قرار بگیرد. پدرام سلطانی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: اتاق باید در زمینه تحریم‌ها راهکارهای خود را با ستاد تدابیر ویژه در میان بگذارد و موضوع تحریم‌ها باید در شرایط کنونی بسیار جدی گرفته شود.
نسخه عملی برای رییس‌جمهور منتخب
در ادامه این نشست، رییس اتاق بازرگانی تهران از ارائه مجموعه مطالعات و نسخه عملیاتی اتاق تهران به ريیس‌جمهور منتخب خبر داد و با اشاره به پژوهش‌های اقتصادی انجام گرفته در اتاق تهران و کمیسیون‌های تخصصی آن اعلام کرد: به زودی از تمام این تحقیقات، به صورت رسمی، مجموعه کامل مطالعاتی و نسخه عملی در اختیار ريیس‌جمهور منتخب قرار خواهد گرفت. ريیس اتاق تهران همچنین خواستار توجه کامل به پتانسیل‌ها و بالقوه‌های کشور شد. وي تاکید کرد که اکنون بالقوه‌های کشور آماده جهش هستند؛ به شرطی که فضا، فراهم و تدبیر لازم اتخاذ شود.


نهاوندیان فقط مشورت می‌دهد
در نشست روز گذشته، رییس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از انتشار لیست کابینه پیشنهادی دولت یازدهم از سوی برخی اعضای اتاق اظهار کرد: نباید موضع اتاق‌های تهران و ایران در این راستا با یکدیگر متفاوت باشد. آل‌اسحاق با اشاره به انتشار این لیست، از ابراز نگرانی رییس اتاق ایران در تماس با وی یاد کرد. در این راستا، محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران در اطلاعیه‌ای رسمی، با رد شایعه‌هایی درباره پذیرش مقام دولتی در کابینه یازدهم و نیز تکذیب لیست پیشنهادی برخی اعضای اتاق تهران، اعلام کرد که به پیگیری امور مربوط به بخش خصوصی کشور مشغول است و همکاری‌اش با رییس‌جمهور منتخب برای انتخاب کابینه نیز، فقط در راستای ارائه مشورت به دولت آینده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]درخواست عودت قانون نظام صنفی[/h]

گروه بازرگانی – ريیس شورای اصناف کشور با اعتراض نسبت به اصلاحیه قانون نظام صنفي اعلام کرد:
این اصلاحیه نه تنها کمکی به اصناف نمی کند، بلکه چرخه اقتصادی را کند می‌کند؛ بنابراین به دنبال این هستیم تا از طریق وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون پارلمانی ريیس‌جمهور، قانون نظام صنفی را از مجلس پس بگیریم و به جای آن، طرح دوفوریتی برای رفع مشکل مالی اتحادیه‌ها به مجلس ارائه دهیم. قاسم نوده فراهانی درخصوص عدم توافق اصناف با سازمان امور مالیاتی هم عنوان کرد: از سال 1364 تا به حال، با سازمان امور مالیاتی توافق کرده بودیم، اما امسال به توافق نرسیدیم؛ چرا که این سازمان به دنبال گروکشی از اصناف است. وی با اشاره به اطلاعیه جدید مالیاتی سازمان امور مالیاتی، گفت: این سازمان طبق ماده 158، برای صنوف توزیعی تهران 16 درصد، برای صنوف تولیدی تهران 14درصد، صنوف توزیعی شهرستان‌ها 14درصد و صنوف تولیدی شهرستان‌ها 12درصد افزایش مالیاتی در نظر گرفته، اما اصناف با این اطلاعیه هم مشکل دارند.
رییس شورای اصناف کشور همچنین قیمت انواع کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های رمضان را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت ران گوساله تازه استرالیایی کیلویی 22 هزار تومان، راسته 23 هزار و 800 تومان، چرخ کرده 18 هزار و 600 تومان، مخلوط 20 هزار و 500 تومان و سردست نیز در این نمایشگاه‌ها 22 هزار تومان است. گوشت گوساله منجمد نیز کیلویی 16 هزار و 900 تومان، گردن منجمد 16 هزار و 200 تومان و سردست 16 هزار و 700 تومان است. قیمت گوشت گوسفند تازه وارداتی نیز به این نحو است: ران کیلویی 22 هزار و 500 تومان، سردست 22 هزار تومان، قلوه گاه بدون استخوان 16 هزار و 500 تومان، راسته با استخوان 18 هزار تومان و گردن 17 هزار تومان.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تغيير در هيات‌رييسه کنفدراسيون صادرات

تغيير در هيات‌رييسه کنفدراسيون صادرات

[h=1]تغيير در هيات‌رييسه کنفدراسيون صادرات[/h]

گروه بازرگانی - ترکيب جديد اعضاي هيات‌رييسه کنفدراسيون صادرات ايران در جلسه‌اي که با حضور اعضاي اين هيات برگزار شد، به تصويب رسيد. محمدرضا طلايي، عضو هيات‌رييسه اين تشکل با اعلام مطلب فوق گفت:
در جلسه اخیر اعضا، «سيدرضا نوراني» به سمت رييس جديد هيات‌مديره کنفدراسيون صادرات، «محمد لاهوتي» و «حسن احمديان» به سمت نواب رييس، «محمدرضا طلايي» به سمت خزانه‌دار و «مظفر عليخاني» به سمت دبيرکل اين تشکل انتخاب شدند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]توضیح یک خبر[/h]

گروه بازرگانی - به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادرات» در تاریخ دهم تیر ماه در صفحه 5، انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران توضیحی را به روزنامه ارسال کرده‌اند که به شرح زیر است: در جدول شماره یک سطر 20 کلمه اسید سولفونیک اشتباها اسید سولفوریک درج شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
«دنیای اقتصاد» بررسی می‌کند
[h=1]پیام جدید ارزی به بازار کالاهای اساسی
تثبیت و کاهش قیمت‌ها در انتظار اقلام مصرفی مردم رییس کمیسیون واردات اتاق ایران: 30 میلیارد دلار ارز ارزان در جیب رانت‌خواران[/h]

مینا یوسفی- بازار مواد غذایی که در یک ماه گذشته همچون دیگر بازارهای کشور در انتظار روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در دو هفته پیش سیگنال‌های مثبتی را به اعلام نام حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب نشان داده است. اگر چه هنوز کاهش قیمت خاصی در کالاهای اساسی مصرفی مردم رخ نداده است، با این حال همچنان که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند و مسوولان نیز می‌گویند، کاهش قیمت مواد غذایی یا دست کم توقف روند افزایشی این کالاها در راه است.
کاهش قیمت مواد غذایی نیز خود پیامدی مثبت از کاهش و تثبیت نرخ ارز در بازار است. به دنبال روشن شدن نتیجه انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، نرخ ارز به سرعت شروع به کاهش کرد و قیمت دلار تا بیش از 340 تومان کمتر از میانگین یک هفته پیش از برگزاری انتخابات هم پایین رفت. برهمین اساس، پیش‌بینی می‌شود دیگر بازارهایی که به نرخ ارز وابسته هستند با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شوند. البته تحلیلگران می‌گویند پیش‌بینی آینده قیمت‌ها قدری دشوار است؛ چرا که از یکسو در قانون بودجه سال 1392 نرخ دلار 2450 تومان در نظر گرفته شده و دولت به تازگی اختصاص دلار 1226 تومانی را متوقف کرده است که این احتمال افزایش قیمت‌ها را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود با روی کار آمدن دولت آینده و بهبود شرایط اقتصادی و دیپلماسی خارجی نرخ دلار نیز تعدیل شود و از رویه افزایشی چندماه گذشته جلوگیری و در نتیجه گرانی نیز از بازار کالاهای اساسی قدری دور شود.
در دو سال گذشته به دنبال افزایش شدید نرخ ارز بازار مواد غذایی نیز به شدت دستخوش گرانی شد. سال پیش قیمت لبنیات 5 بار افزایش یافت و دیگر اقلام تا بیش از 100درصد هم گران شدند. در یک ماه گذشته نیز به دنبال تصمیم بانک‌مرکزی برای توقف ارائه ارز مرجع یعنی دلار 1226 تومانی به واردات کالاهای اساسی، به جز گندم و نهاده‌های دامی در قیمت و توزیع برخی کالاها دگرگونی‌های اساسی رخ داد. در این مدت چندین محموله کره به علت آنچه واردکنندگان نبود ارز عنوان کردند، در گمرک‌ها ماندند و کره در بازار کمیاب و گران شد. واردات دارو نیز به دنبال حذف ارز مرجع با مشکل مواجه شده است و هنوز بیماران در تهیه داروهای مورد نیاز خود با دشواری روبه‌رو هستند. با این حال، مسوولان وعده می‌دهند که در ماه‌های آینده تعادل به بازار ارز و به دنبال آن به بازار مواد‌غذایی بازگردد. با تداوم کاهش نرخ ارز و افزایش ثبت سفارش و واردات کالاهای مصرفی با ارز کمتر از 3 هزار تومان، دست‌اندرکاران تنظیم بازار از توقف شیب افزایش قیمت کالاهای واسطه‌ای و مصرفی خبر می‌دهند. یدالله صادقی، ريیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران آینده بازار کالای مصرفی را همراه با ثبات یا کاهش قیمت‌ها پیش‌‌بینی می‌کند و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در صورت کامیابی دولت در تامین ارز کالاها و مواد اولیه به نرخ 2450 تومان به طور قطع شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود، اما اگر واردکنندگان ناگزیر باشند همچنان کالاها را با ارز آزاد وارد کنند به طور طبیعی به همان میزان نوسان ارز در بازار، نوسان قیمت کالاها را تجربه خواهیم کرد. وی در عین حال با اشاره به برخی گمانه‌ها در مورد نوسان اندک بازار ارز در ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد که این نوسان‌ها اثر افزایشی روی دیگر بازارها نخواهد داشت و در ماه‌های آتی قیمت کالاهای اساسی نیز تثبیت می‌شود یا کاهش می‌یابد. صادقی در توضیح بیشتر در مورد تاثیر دلار 2450 تومانی روی قیمت کالاها گفت: پیش از این اگرچه نرخ دلار مرجع 1226 تومان بود، اما از آنجا که کالاهای اندکی از این ارز بهره‌مند و دیگر کالاها با ارز آزاد وارد می‌شدند، در صورت تک‌نرخی شدن ارز یا کاهش فاصله بین ارز مرجع و ارز آزاد بازار دستخوش افزایش قیمت‌ها نخواهد شد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تکلیف دولت در بودجه امسال هم گفت: در حال حاضر گروه نهاده‌هایی که کالای پایه تولید بسیاری از محصولات مصرفی هستند، با دلار 1226 تومانی وارد می‌شوند که با افزایش نرخ دلار به 2450 تومان، باید دولت اقدام به جبران مابه التفاوت نرخ ارز برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت‌ها کند.
آفتی به نام رانت ارز ارزان
پیش‌بینی تاثیر کاهشی یا تثبیتی دلار 2450 تومانی بر بازار کالاهای اساسی بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که در یک سال گذشته عرضه دلار 1226 تومانی برای واردات بسیار ناچیز بود و در نتیجه تحلیلگران می‌گویند: افزایش نرخ ارز موجب بالا رفتن قیمت‌ها نخواهد شد و همچنان نرخ ارز بازار تعیین کننده است. به گفته مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در یک سال گذشته بیش از 30 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاها اختصاص یافت؛ اما از این میزان مردم سهم چندانی نبردند و قیمت‌ها با سیر افزایشی بازار را ملتهب کرد. وی به فضای رانتی ناشی از تفاوت شدید قیمت دلارهای مختلف اشاره می‌کند و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: دلارهای 1226 تومانی بیشتر نصیب گروهی اندک از رانت خواران شد که این بازار را با نوسان‌های چند باره روبه‌رو کرد. حریری در این مورد به افزایش 100 درصدی قیمت غذا و دارو در یک سال گذشته اشاره و تاکید می‌کند: اگر تمام کالاهای اساسی با دلار 1226 تومانی وارد شده بودند، قیمت‌ها بین 15 تا 20 درصد افزایش می‌یافت. رییس کمیسیون واردات اتاق ایران نرخ تعادلی دلار را 3 هزار تومان تخمین می‌زند و معتقد است: این نرخ تاثیر چندانی روی دگرگونی بازار نخواهد داشت. به اعتقاد حریری، دولت نیز باید بر اساس تکلیفی که دارد مابه‌التفاوت افزایش نرخ دلار در بودجه را پرداخت کند که در این صورت افزایش قیمت کالاهای اساسی را شاهد نخواهیم بود.
افزایش قیمت مرغ و کاهش قیمت برنج
در چند هفته گذشته که اقدام دولت در حذف ارز مرجع و کاهش نرخ ارز، بازار را دستخوش تغییر کرده است، خبرهایی نیز از دگرگونی قیمت‌ها در بازار مواد غذایی به گوش می‌رسد. از یک سو، بر خلاف وعده مسوولان قیمت مرغ در آستانه رمضان کاهش نیافته است. ريیس شرکت تعاونی مرغداری‌های کشور می‌گوید: عرضه مرغ منجمد تاثیری در کاهش قیمت بازار ندارد و اظهارنظر برخی در مورد ارز مرجع نیز تا 20 درصد قیمت نهاده‌ها را بالا برده است. به گفته حمید فاضلی، به علت افزایش تقاضا برای تامین کالاهای ماه رمضان قیمت مرغ نیز بالا رفته است. برخی معتقدند با زمزمه خداحافظی از ارز مرجع قیمت نهاده‌های کشاورزی در بازار بالا رفته و همین عاملی برای افزایش قیمت مرغ شده است. به گفته فاضلی، در چند روز گذشته قیمت نهاده‌های دامی ذرت و سویا در بازار آزاد 15 تا 20 درصد افزایش یافته است. ريیس اتحادیه سراسری شرکت تعاونی مرغداری کشور راهکار حل مشکلات تنظیم بازار به ویژه مرغ را اصلاح ساختاری و سپردن سیاست‌گذاری‌ها به بخش خصوصی عنوان کرد که در این میان نقش دولت تنها باید نظارت باشد. از سوی دیگر رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش شدید و چشمگیر قیمت برنج وارداتی خبر داد. قاسمعلی حسنی گفت: به علت کاهش قیمت برنج هندی و افزایش خرید و واردات برنج به کشور برنج خارجی با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده است. چندی پیش حسن رادمرد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه جدید دولت مبنی بر حذف ارز مرجع کالاهای اساسی و دارو، گفت: ارائه ارز مرجع به بخش خصوصی حذف شده است. البته به گفته رادمرد نیاز کشور به کالاهای اساسی تا پایان امسال با ارز مرجع تامین شده و در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفته است که به فراخور بازار توزیع خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: موضوع حذف ارز مرجع برای کالاهایی همچون گوشت و برنج به تدریج از سال گذشته آغاز شده بود، اما برای تنظیم بازار، تکمیل ذخایر استراتژیک و عمل به تکالیف دولت در تامین کالاها همچنان شرکت بازرگانی دولتی با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام با ارز مرجع اقدام به واردات و ذخیره‌سازی کالا خواهند کرد. به گفته مسوولان در حال حاضر نحوه واردات و ذخیره سازی گندم، روغن، شکر و نهاده‌های دامی با ارز مرجع از سوی دولت صورت می‌گیرد و تنها ارائه ارز مرجع به بخش خصوصی حذف شده است. رادمرد در این مورد توضیح داد: البته بخش خصوصی اگر کالاهای اساسی وارد کرده و آن را تحویل دولت دهد، مشمول دریافت ارز مرجع می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تکمیل ذخایر مورد تکلیف دولت و تامین ذخایر استراتژیک همچنان مشمول دریافت ارز مرجع می‌شود و جای نگرانی برای بازار نیست. دهم تیرماه نیز رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری اعلام کرد که از زمان ابلاغ بودجه سال جاری ارز 1226 تومان مبنای محاسبات نخواهد بود. به اعتقاد برخی، از این پس، دارو و کالاهای اساسی نیز باید با ارزی غیر از ارز مرجع وارد بازار کشور شوند که تبعات آن نیز تنها در یک جمله خلاصه می‌شود: افزایش بهای دارو و کالای اساسی. آن طور که ممبینی گفته است تعیین نرخ جدید ارز برای غذا و دارو نیز برعهده بانک مرکزی خواهد بود‌ و مبنای محاسبات بودجه نرخ 2450 تومان است و اگر نرخ بیشتر شد، مابه‌التفاوت نرخ پیشین و فعلی ارز واریز می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تحلیل تحریم‌های جدید دریایی علیه ایران[/h]هزینه حمل کالاها 2برابر می‌شود کشتیرانی: مشکلی پیش نخواهد آمد
گروه بازرگانی- با توجه به آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که بخشی از آن، به حوزه حمل و نقل دریایی مربوط می‌شود، فعالان اقتصادی نسبت به تبعات این تحریم‌ها هشدار می‌دهند و خواستار مدیریت درست و منطقی دولت در شرایط کنونی هستند؛ در این باره، نایب ريیس اتاق ایران و چین با تحلیل وضعیت تحریم‌های جدید در حوزه حمل و نقل دریایی علیه ایران، تصریح کرد: در حال حاضر کالاهایی که از کشور چین به سمت کشور ما بارگیری می‌شود، فقط توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و با تحریم این شرکت، دو اتفاق مهم می‌افتد؛ اول اینکه مدت انتظار برای بارگیری حداقل و در بهترین شرایط، دو برابر می‌شود و از طرفی دیگر، هزینه حمل نیز دو برابر می‌شود.
مجیدرضا حریری درخصوص آغاز تحریم‌های جدید علیه اقتصاد کشور به ویژه در بخش حمل و نقل دریایی و تاثیرات آن بر روند تجارت خارجی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: در تحریم‌های جدید که به شدت از اول جولای آغاز شده است، نکاتی وجود دارد. نشانه‌های این تحریم نه از اول جولای(دهم تیرماه)، بلکه از اوایل ماه ژوئن قابل مشاهده بود و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل از یک ماه قبل، همکاری خود را با ایران کاهش داده‌اند. نایب ريیس اتاق ایران و چین گفت: با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی یک شرکت ملی است و منافع ملی را درنظرمی‌گیرد، باید کنترل‌های لازم را در خصوص هزینه‌های باربری لحاظ کند تا به دلیل انحصاری شدن حمل و نقل توسط این شرکت، هزینه‌ها افزایش نداشته باشد. وی افزود: علاوه بر افزایش هزینه‌ها که درخصوص آن صحبت شد، باید به زمان انتظار هم اشاره کرد، چراکه زمان انتظار برای بارگیری در شرایط عادی در کشور بین یک هفته تا 20 روز است، اما در شرایط فعلی ممکن است بین 2 تا 3 ماه صورت گیرد. حریری در خصوص افزایش هزینه‌های تجاری گفت: وقتی فرآیندهای تجاری به کندی صورت گیرد و خواب سرمایه بین 2 تا 3 ماه در یک حمل و نقل اتفاق بیفتد، هزینه‌های تجارت بالا می‌رود. وی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند ممکن است کالاهای مورد نیاز ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس تخلیه و مجددا از آنجا بارگیری شود، گفت: همین اتفاق نیز باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، چراکه کانتینر تنها باید در آن بنادر تخلیه و مجددا بارگیری شود. نایب ريیس اتاق ایران و چین افزود: هزینه حمل یک کانتینر از چین به بندرعباس، حدود 2 هزار دلار است که با این اتفاق ممکن است بین 6 تا 7 هزار دلار افزایش هزینه وجود داشته باشد. وی گفت: در شرایط عادی، ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی، 35 درصد کالاها را می‌تواند حمل کند، اما با کاهش میزان واردات، این رقم تا 50 درصد هم می‌رسد، بنابراين 50 درصد از ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی دریایی
خالی می‌ماند. حریری همچنین عنوان کرد: مشکلات بانکی، کاهش فروش نفت و ممنوعیت واردات اقلام اولویت 9 و 10، باعث شد تا در سال 91، با کاهش واردات مواجه شویم. وی ادامه داد: در سال 2012، حجم مبادلات ایران و چین، 4/36 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ماقبل آن، 34 درصد کاهش داشته است؛ از این رقم، 6/11 میلیارد دلار مربوط به واردات و 8/24 میلیارد دلار مربوط به صادرات با احتساب نفت است که از این میان، سهم صادرات نفت حدود 18 میلیارد دلار و سهم صادرات غیرنفتی، 8/6 میلیارد دلار است. نایب ريیس اتاق ایران و چین در پایان پیش‌بینی کرد که در سال 2013، حجم تجارت با چین، کاهش 20 درصدی داشته باشد و حجم واردات از چین در سال 92، به 8 میلیارد دلار برسد.
خوش‌بینی کشتیرانی به آثار اندک تحریم‌ها
در این شرایط اما، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی در خصوص حمل و نقل بین‌المللی نداریم و کل تجارت خارجی را پوشش می دهیم، گفت: اعمال تحریم‌های جدید باعث افزایش کرایه حمل نخواهد شد.
محمدحسین داجمر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که با آغاز تحریم‌ها از اول جولای علیه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی، آیا فکر می‌کنید شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی می‌تواند جایگزین همه خطوط بین‌المللی که تا یک ماه پیش با کشور ما همکاری می‌کردند شود، اظهار کرد: در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد و با همان شرایط قبلی می‌توانیم حمل و نقل کالاهای مورد نیاز را پوشش دهیم.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تهدید «خصولتی»ها برای اقتصاد ایران[/h]

ایسنا- در نشست هم اندیشی آزادسازی و عملکرد اقتصادی در کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایران، یک اقتصاددان گفت: برخی بخش خصوصی را تهدیدی سیاسی برای بخش دولتی می‌دانند و در ایران اعتمادی به بخش خصوصی وجود ندارد.
موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان، افزود: موضوع آزادسازی و عملکرد اقتصادی مدت‌ها است که مطرح شده، ولی با این حساب، این سوال پیش می‌آید که چرا با گذشت چندین سال از آغاز اصلاحات اقتصادی از سال 1368 تاکنون، هنوز در مراحل اولیه کار قرار داریم؟! وی ادامه داد: عمده خصوصی سازی‌های صورت گرفته به بخش خصولتی یا عمومی غیردولتی تبدیل شده که این موضوع برای اقتصاد، از دولتی بودن هم بدتر است. این عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت با بیان اینکه آزادسازی در اقتصاد در حرف پذیرفته شده، ولی در عمل اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: هرچه نظام اقتصادی رقابتی‌تر باشد، عملکرد بهتری را می توان شاهد بود.
به گفته غنی نژاد، آزادسازی دولت یعنی اینکه «دولت به مسیر اصلاح خود بازگردد». در این رابطه، دو اصطلاح «آزادسازی» و «خصوصی‌سازی» مطرح می شود که این دو از هم متمایز هستند؛ زیرا بازگرداندن دولت‌ها به جایگاه اصلی آنها یعنی خصوصی‌سازی و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که آزادسازی صورت گرفته باشد. وی با بیان اینکه منافع بخش خصوصی در رقابتی بودن است، اظهار کرد: اقتصاد رقابتی یک مقصد خاص نیست که به آن دست یابیم، بلکه یک حرکت مستمر و ادامه دار است. حال دلیل اصلی اینکه بازار رقابتی در ایران شکل نمی‌گیرد، «وجود لابی‌های سیاسی و کشاندن دولت به این سو که به نفع یک گروه و به ضرر سایر گروه‌ها بازی کند» است؛ این درحالی است که دولت باید به عنوان مجری قواعد، «داور بی‌طرف» باشد.
غنی‌نژاد با تاکید بر اینکه آزادسازی به معنای استقرار حاکمیت قانون به جای حاکمیت اراده‌های خاص و دیوان سالاری است، بیان کرد: ‌بنگاه‌های دولتی از دهه 70 تا 90، به‌رغم واگذاری‌های انجام شده، بزرگ‌تر شده‌اند و دولت جدید باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد. در ادامه این نشست، احمد میدری، عضو هیات علمی دانشگاه چمران نیز با تاکید بر اینکه جامعه نیاز دارد درک درستی به اقتصاد بازار داشته باشد، بیان کرد: متاسفانه مداخله دولت در توزیع پول و تعیین سیاست‌های بانکی، موجب فساد و رانت می‌شود. وی با بیان اینکه گام اول در آزادسازی بازار پول و بانک «حاکمیت قانون» است، تصریح کرد: بانک مرکزی در ایران فاقد اقتدار است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بهبود محیط کسب‌‌وکار چگونه و با کدام برنامه؟[/h]

بابک دربیکی
رییس‌جمهور منتخب از همان روزهای اولیه حضور انتخاباتی خود، توسعه اقتصادی تولیدمحور و بهبود فضای کسب‌و‌کار را محور بحث‌های اقتصادی خود قرار داد و بارها بر اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار که در اواخر سال 1390 مصوب و ابلاغ شد، ولی به دلایلی اجرایی نشد، تاکید کرد.
قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار، قانونی است که تهیه پیش نویس آن، برحسب وظیفه قانونی بند «د» ماده 91 قانون سیاست‌های اصل 44 بر عهده اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون گذاشته شده بود. در نهایت و پس از کشمکش‌های زیاد و هجمه‌های رسانه‌ای به اتاق ایران، به عنوان محور اصلی تهیه پیش نویس و تحریم اعلام نشده نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از سوی دولت کنونی، از حدود 60 ماده پیشنهادی اولیه، قانون در 29 ماده در مجلس به تصویب رسید.
در نهایت متن نهایی این قانون مصوب شد، اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، به واسطه فشارهاي دولت و در نظر گرفتن ملاحظاتي، در شكل حداقلي مصوب شد و نتوانست در سطح قانونی جامع یا حتی سطحی متوسط برای تاثیرگذاری بر فضای کسب‌وکار قرار گیرد. در این میان، اگر شرایط زمان و توانایی‌های اثربخش گروه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی را درنظر بگیریم، از نکات كم و بيش خوبی برای تاثیرگذاری بر بخش‌هایی از اقتصاد کشور برخوردار است که با اجرای آنها، مي‌توان بر شرایط کسب‌و‌کار تاثير گذاشت.
ماده 6 این قانون بر یکپارچه‌سازی و شفافیت آمار و اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، ماده 11 بر دائمی شدن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ماده 19 بر شفافیت کامل مناقصات دولتی و ماده 29 که بر تخصصی شدن دادرسی حوزه کسب‌و‌کار تاکید دارند، از مهم‌ترین مواد این قانون محسوب می‌شوند که اجرای درست و واقعی آنها، می‌تواند تحول خوبی در اقتصاد کشور و به ویژه فعالیت‌های بخش خصوصی ایجاد کند. از مجموع 29 ماده این قانون، 27 ماده، به طور مستقیم به وظایف دولت و دستگاه‏های اجرایی کشور توجه کرده است. در 14 ماده، وظایف اتاق ایران ذکر شده، 7 ماده وظایف مستقیم تشکل‏های اقتصادی را بیان کرده و 6 ماده نیز ناظر به وظایف مستقیم شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی است. مروری بر این قانون نشان می‌دهد که براي اثرگذاري اين قانون، دولت بايد با تمام ظرفيت، در اجراي مراحل آن حضور داشته باشد. در عین حال، با توجه به مواد این قانون، به نظر می‏رسد روح حاکم بر آن، «ایجاد ساز و کارهای تصمیم‌سازی و بهبود فرآیندهای مربوط» باشد. در واقع، این قانون، ظرفیت‏های زیادی را برای تصمیم‌سازی و رفع موانع بهبود فضای کسب‌وکار ایجاد می‏کند. از همین رو است که شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به عنوان موضوع ماده 75 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دائمی شده است. این نهاد بی بدیل در تاریخ معاصر کشور، علاوه بر آنکه محلی برای تبادل نظر و تصمیم‌سازی در اقتصاد کشور تلقی می‏شود، سامانه‏ای برای پایش دائمی روند پیشرفت کار، شاخص‏های بهبود محیط کسب‌و‌کار و فرآیندهای مربوط است. این سامانه، در قالب دبیرخانه شورای گفت‌وگو و فعالیت‏های مرتبط با آن شکل می‏گیرد. بر اساس چنين ظرفيتي است كه به نظر مي‌رسد دولت آتي، بسترهاي حقوقي لازم براي آغاز حركتي مهم براي بهبود محيط كسب‌وكار و بهسازي فضاي اقتصادي را تا حدي دارد. بنابراین انتظار مي‌رود اين قانون همان گونه كه در صحبت‌های آقاي روحاني، مورد توجه بوده و در برنامه‌هاي اقتصادي اوليه وي نيز جايگاه ويژه‌‌اي داشته، در سطح اجرايي نيز مورد توجه قرار گيرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]فراوانی کره در بازار؟[/h]

گروه بازرگانی – در شرایطی که در این هفته از گوشه و کنار بازار، خبر از ادامه کمیابی کره در سطح شهر رسید و حتی چندین گزارش خبری تلويزیونی در این باره پخش شد، دبیر انجمن صنایع لبنی می‌گوید: با تزریق روزانه ۲۰۰ تن کره به بازار که 35 تن بیش از نیاز کشور است، این کالا در بازار فراوان و ارزان شده است. رضا باکری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: از هفته گذشته، روزانه 100 تن کره بعد از فرآوری و بسته‌بندی در کارخانه‌ها وارد بازار می‌شد؛ اما از ابتدای این هفته، این میزان به 200 تن در روز رسیده است. بر اساس این گزارش، از سه ماه پیش، با عدم ترخیص 22 هزار تن کره انبارشده در گمرک به دلیل اختصاص نیافتن ارز مرجع، این محصول لبنی در بازار کمیاب شد و قیمت آن افزایش یافت. مسوولان هم وعده دادند که با رفع محدودیت تخصیص ارز مرجع، کره انبار شده در گمرک، به تدریج ترخیص و وارد بازار می‌شود؛ چنانچه به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی، طی یک ماه گذشته، طی دو نوبت، دو هزار تن و پنج هزار تن کره از گمرک ترخیص شد و در حال حاضر نیز این محصول به تدریج از گمرک آزاد و بعد از بسته‌بندی در کارخانه‌ها، وارد بازار می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]رزرو آنلاين بليت هواپيما و هتل در سراسر جهان [/h]گروه بنگاه‌ها- امكان خريد آنلاين بليت هواپيما، رزرو هتل و اجاره اتومبيل در هر نقطه از دنيا به مقاصد گوناگون فراهم شد. آمیتیس بال پارس با عقد قرارداد با «بلیت بانک» ترکیه، از این پس به عنوان نماینده انحصاری این شرکت در ایران به آژانس‌هاي مسافرتی داخلی خدمات ارائه مي‌کند.
علی شفیع بیک، مدیرعامل شرکت آمیتیس بال پارس گفت: از این پس آماده ارائه خدمات مطلوب به علاقه‌مندان بیش از دو هزار آژانس مسافرتی هستیم. از مزيت‌هاي اين سيستم مي‌توان به دسترسی آسان به تمامی ایرلاین‌هاي دنیا و رزرو بلیت در کمتر از 2 دقیقه، انتخاب هزینه و گزینه مناسب برای خرید در طول شبانه روز و امکان لغو و دریافت هزینه در همان لحظه اشاره كرد. وي یادآور شد: امکان انتخاب ترکیبی پروازها در مسیرهای مختلف، دریافت خدمات CIP در فرودگاه‌هاي سراسر جهان، ارائه نمودار قیمت پروازها، امکان رزرو 230 هزار هتل در سراسر جهان و دریافت واچر هتل در همان لحظه از دیگر مزیت‌هاي این سیستم است که در فاز اول در تهران فعال شده و در ماه‌هاي آينده در شهرهای تبریز، شیراز، مشهد و اصفهان راه‌اندازی خواهد شد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تشکیل کمیته حل اختلاف تعاونی‌ها[/h]گروه بازرگانی- دبیرکل اتاق تعاون ایران از تشکیل کمیته‌ حل اختلاف تعاونی‌ها خبر و توضیح داد: کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده تا از این پس هیات‌ مدیره‌ها با اختیارات بیشتر، اختلافات تعاونی‌های متبوع خود را برطرف کنند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تعاون، داریوش پاک بین در حاشیه آغاز به کار سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در تهران که از سوی اتاق تعاون مرکزی ایران برگزار شده است، تصریح کرد: باید مشارکت میان مردم و تعاونی‌ها، موانع موجود در این زمینه برداشته شود تا بتوانیم به سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد کشور دست پیدا کنیم. وی در این زمینه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اجرا شده را تشکیل کمیته حل اختلاف تعاونی‌ها که از دیرباز برای آن برنامه‌ریزی شده بود، خواند و تصریح کرد: این کمیته در حوزه مختلف تعاونی‌ها از جمله تعاونی‌های مسکن تشکیل خواهد شد.
دبیرکل اتاق تعاون مرکزی ایران همچنین يادآور شد: هم‌اكنون بسياري از تعاوني‌ها در بخش‌‌هاي توليدي اعم از صنعت يا كشاورزي فعال هستند، اما زماني صادرات اين تعاونی‌های توليدي رونق می‌گیرد که بخش تعاونی واقعی عهده‌دار امور اجرایی آنها شود؛ این در شرایطی است که هنوز آمار شفافي از سهم بخش تعاون در اقتصاد مشخص نيست. همچنین اسدالله عباسی، وزیر تعاون نیز در حاشیه نمایشگاه صنعت ساختمان با اشاره به اينكه بخش مسكن جايگاه مهمي در اشتغالزایی كشور از طریق تعاونی‌ها دارد، از کمک 40 هزار میلیارد تومانی دولت در سرمایه‌گذاری‌ تعاونی‌های مسکن خبر داد.
وي تاكيد كرد: هم اكنون ايران در حوزه صنعت ساختمان، پيشرفت چشمگيري داشته و اين صنعت نه تنها قادر است جوابگوي نياز داخلي باشد، بلكه توليدات آن قابل صدور به كشورهاي ديگر است؛ البته عرضه محصولات ساختمان از طریق تعاونی‌ها، با 70 نوع فعالیت دیگر در ارتباط است که باید با درنظر گرفتن کیفیت و قیمت مناسب همراه شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
در گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با نمایندگان اصناف مطرح شد
[h=1]واکنش جدی به قانون جدید نظام صنفی[/h]اصناف خواستار معلق ماندن 6 ماهه قانون هستند- واگذاری اختیارات به کمیسیون‌های دولتی و امنیتی

نفیسه آفرین زاد- در روزهای گذشته، بررسی و تصویب اصلاح قانون نظام صنفی كه به دليل تغييرات فراوان در اصل قانون، حكم قانون جديد نظام صنفي را دارد، در صحن مجلس به رای گذاشته شد، اما به دلیل حواشی فراوانی که ایجاد کرد، مقرر شد که بررسی‌ها در مورد این قانون پیش از نهایی شدن ادامه پیدا کند.
قانونی که می‌تواند تاثیر بسیاری در اقتصاد کشور داشته باشد؛ چرا که اصناف با بیش از 3 میلیون واحد صنفی در قالب هشت هزار اتحادیه و 260 مجمع صنفی فعال، بیشترین سهم را در ایجاد اشتغال داشته و می‌توانند بالاترین سهم را در تولید ناخالص داخلی به نام خود ثبت کنند؛ این صنف، تاثیرگذارترین گروه در تامین نیاز کالایی و خدماتی مردم هستند و این ظرفیت‌ها، موجب شده که کشورهای توسعه یافته، نگرش حمایتی ویژه‌ای نسبت به واحدهای کوچک و متوسط داشته باشند.
در این شرایط، لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور انتقادهاي گسترده‌ای را در میان اصناف به دنبال داشته، زیرا ظاهرا در مواردی، منافع این گروه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در همین رابطه، خسرو فروغان، که پیش از این، در هیات رييسه شورای اصناف کشور، عضویت داشته و اکنون رييس کمیسیون بازرگانی داخلی و خدمات توزیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است، به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: استراتژی اقتصادی کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، هندوستان، سنگاپور، فرانسه، آلمان و غیره، بر اساس تقویت کارگاه‌های کوچک و متوسط است؛ این در شرایطی است که در ایران، پویایی اقتصاد را در اهمیت دادن به واحدهای بزرگ صنعتی و افزایش تولید در کارخانه‌های بزرگ دیده‌اند، در حالی که بیشترین سهم تولید در کشورهای یادشده از سوی کارگاه‌های کوچک و متوسط حاصل می‌شود.
وی افزود: البته این مساله در کشور ریشه تاریخی دارد، زیرا پس از پیروزی انقلاب، مدیریت حوزه اصناف در دست افرادی قرار گرفت که بعضا نگاهی سنتی به اقتصاد داشتند و متاسفانه از مشاوره علمی کمتري بهره بردند؛ همین امر باعث شد که مسوولان از تجربیات و نظرات نمایندگان اصناف در اموراقتصادی بهره نگیرند و فقط از وجودشان در مراسم‌های مذهبی و فرهنگی استفاده شود.
فروغان تصریح کرد: امروز هم که تغییرات بسیاری را در سطح مدیریت‌های این حوزه شاهد هستیم و نظرات آنها می‌تواند راهگشای بسیاری از گره‌های اقتصادی باشد، هنوز هم شاهد بی‌توجهی مدیران دولتی به این جامعه هستیم؛ به طوری که در کارگروه‌های اقتصادی در سطح کلان کشور و شهرستان‌ها، نماینده‌ای از اصناف نمی‌بینیم، در حالی که بعضا شاهد عضویت کوچک‌ترین تشکل‌ها که وابسته به کارخانه‌های بزرگ هستند، هستیم. وی ادامه داد: همچنین خلأ عدم‌حضور نماینده‌ای از این قشر عظیم در مجلس، باعث شده که اعضای خانه ملت، شناخت کافی از اصناف نداشته باشند و در قوانین مرتبط به اقتصاد، خواسته‌های این گروه دیده نشود.
رییس کمیسیون توسعه بازرگانی داخلی اتاق ایران تصریح کرد: بر این اساس، لایحه‌ای که برای اصلاح قانون نظام صنفی در صحن مجلس ارائه شده، به گونه‌ای است که نه در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد است و نه در راستای واگذاری اختیارات به بخش خصوصی، بلکه مغایر با قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار است که از عمر تصویب آن در مجلس زمان زیادی نمی‌گذرد.
وی افزود: در آن قانون، موادی وجود دارد که رفع موانع و قوانین مخل در ارکان بخش خصوصی خواسته شده است، درحالی که اصلاح قانون نظام صنفی نه تنها نمی‌تواند رافع موانع باشد، بلکه کلیات آن، مانع‌ها را دوچندان می‌کند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که این لایحه در زمانی تدوین شده که بحران اقتصادی به دلایل تحریم‌ها و اجرای ناصحیح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و موارد دیگر وجود داشته؛ یعنی در شرایط خاصی وضع شده که نمی‌تواند دارای ثبات و امنیت کامل باشد.
فروغان یادآور شد: جای تاسف است که لایحه قانون نظام صنفی در کمیسیون اقتصادی مجلس که بارها اعضاي آن، باز کردن گره مشکلات را منوط به «واگذاری امور به دست بخش خصوصی» اعلام کرده‌اند، دارای تغییراتی شده است که فضای امنیتی، تغزیراتی و وابسته به ارکان دولت را بر روح قانون حاکم کرده و برخی نمایندگان نیز با بی‌توجهی به عواقب ناشی از آن، در حال تصویب آن هستند. به طور مثال، شرایطی برای کاندیدای هیات‌مدیره اتحادیه‌ها تعریف کرده‌اند که سخت‌تر از شرایط نمایندگی مجلس است و دستگاه‌های تاییدکننده صلاحیت کاندیدا، بیشتر از اعضاي تصمیم‌گیر در تایید صلاحیت نمایندگان مجلس هستند؛ یا مدت حضور دوره مدیریت در اتحادیه‌ها را به دو دوره بسنده کرده‌اند که ضمن مغایرت با قانون اساسی که این شرط را فقط برای ریاست‌جمهوری قائل شده، امکان انتخاب اصلح را از افراد صنفی گرفته است.
وی افزود: همچنین کلیه اختیارات در این قانون، به کمیسیون‌های نظارت و هیات عالی نظارت که دارای ترکیبی کاملا دولتی و امنیتی است، واگذار شده و بیشتر مواد این قانون به شرحی است که برای هر کدامشان، می‌توان تفسیرهای متفاوتي داشت.
فروغان تصریح کرد: چه خوب می‌شد که برای تدوین این اصلاحات، نظر نمایندگان اصناف در مجامع امور صنفی و اتحادیه‌ها گرفته می‌شد. ناگفته نماند که اظهارنظر شخص رييس شورای اصناف هم که به عنوان نماینده اصناف دیده شده، به گفته خود ایشان، لحاظ نشده است و به همین علت در طول هفته گذشته، اعتراض‌هاي بسیاری از سوی مدیران اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی به این قانون انجام گرفته است.
وی افزود: بر اساس مجموع این انتقادها، بهتر است نمایندگاه مجلس با همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر دولتمردان، نسبت به تعویق انداختن این قانون برای حداقل شش ماه، اقدام و تغییراتی در آن ایجاد کنند که بر اساس اهداف دولت منتخب مردم باشد. همچنین از نمایندگان اصناف که در اجرا، معضلاتی را شاهد هستند، نظرخواهی شود.
انتقاد شدید اصناف از عملکرد مجلس
در این باره، رییس شورای اصناف نیز با اعتراض به لایحه اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس، تصریح کرد که مصوبه ممنوعیت عضویت بیش از دو دوره در اتحادیه‌های صنفی غیرقانونی است.
قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: مصوبه مجلس مبنی بر اینکه اعضای هیات‌مدیره اتحادیه‌های صنفی با رای مستقیم و مخفی اعضای اتحادیه انتخاب شده و اعضای مذکور نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در هیات‌مدیره عضویت داشته باشند، در تضاد با قانون اساسی است.
وی با بیان اینکه از ابتدای طرح لایحه نظام صنفی در مجلس، بارها گفته شد که این لایحه با نگاه کارشناسی دولت و اصناف کشور در تناقض است، افزود: نباید نمایندگان مجلس برخی سلایق شخصی را بر منافع تشکل بزرگی همچون اصناف ترجیح دهند و به موادی از قانون نظام صنفی رای دهند که مخالف با قانون اساسی بوده و بر مشکلات اصناف می‌افزاید.
نوده فراهانی تاکید کرد: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود به مشکلات و خواسته‌های اصناف از جمله اصلاحیه پیشنهادی و کارشناسی شده شورای اصناف بیشتر توجه کنند، چرا که پیشنهادهاي ارائه شده، محصول سال‌ها کار کارشناسی است و مطابق با شرایط اصناف ارائه شده، درحالی که مصوبات کنونی مغایر با آنها است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]دیدار سفرای ژاپن، ایتالیا و لبنان با رییس اتا
ق ایران[/h]گروه بازرگاني - سفرای جدید ژاپن، ایتالیا، لبنان و سفیر پیشین سوئیس صبح روز پنج‌شنبه به صورت جداگانه با رییس اتاق ایران دیدار کردند.

در این جلسات بر ضرورت همکاری دو جانبه کشورها تاکید و مقرر شد تا کشورها از فضای مثبت ایجادشده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به بهترین نحوه بهره ببرند. در ابتدا كوجي هاندا، سفير جدید ژاپن در ايران با رييس اتاق ايران ديدار كرد و دو طرف بر ضرورت بهره‌گيري از فضاي مثبت ايجاد شده پس از انتخابات رياست‌جمهوري جديد ايران و فرصت‌هاي موجود در روابط ميان دو كشور و نيز لزوم گسترش همكاري‌ها در كليه زمينه‌هاي مرتبط با تجارت و اقتصاد ميان دو كشور از جمله تبادل هيات‌هاي تجاري و صنعتي، مشاركت در نمايشگاه‌ها و تسهيل صدور رواديد تجاري تاكيد كردند. طرفين همچنين با اين درك مشترك كه بايد در وضعيت فعلي شرايط براي همه كشورها برد – برد باشد، خواستار رفع مشكلات موجود در راستاي تحكيم و توسعه روابط تجاري و همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو كشور به ويژه رفع موانع مالي و بهبود فضاي موجود براي تسهيل تجارت ميان دو كشور شدند. پس از آن «لوكا جانسانتي»، سفير جديد ايتاليا در ايران به دیدار نهاوندیان رفت. اين نشست نيز كه به منظور معارفه سفير جديد ايتاليا برگزار شد، بر ضرورت بهره‌گيري به بهترين شكل ممكن، از فضاي مثبت و فرصت‌هاي جديد ايجاد شده در روابط ميان دو كشور و نيز لزوم گسترش همكاري‌ها در كليه زمينه‌هاي مرتبط با تجارت ميان دو كشور، تاكيد شد. همچنين طرفين بر اين درك مشترك كه بايد نگاه برد – باخت را كنار نهاد و اجازه نداد كه فرصت‌هاي بي‌شمار در روابط دوجانبه به بهانه‌هاي سياسي زودگذر از دست برود و نيز با نگاه به آينده مسير حركت به سمت ارتباط نزديك‌تر و مبتني بر روابط برد – برد را ترسيم كرد، ابراز تفاهم كردند. فادي حاج‌علي، سفير جديد لبنان نیز در جلسه آشنايي با رييس اتاق ايران، ضمن ارزشمند شمردن توان فني و صنعتي و اقتصادي ايران ابراز اميدواري كرد با همكاري اتاق بازرگاني و فعالان اقتصادي دو كشور سطح مناسبات و تعاملات اقتصادي طرفين افزايش يابد. مشاركت در نمايشگاه‌هاي دو كشور، تبادل هيات‌هاي تجاري، تقويت شوراي مشترك بازرگاني دو كشور و تلاش براي افزايش حضور در عرصه اقتصاد جهاني از جمله آفريقا و آمريكاي لاتين از ديگر موارد مورد مذاكره دو طرف بود. خانم «ليويا لئو آگوستي» سفير سوئيس در تهران نیز در پايان مدت ماموريت خود، با رییس اتاق ایران دیدار کرد. محمد نهاونديان، در اين ملاقات ضمن تقدير از همكاري و همراهي و ايفاي وظايف دشواري كه خانم آگوستي در دوران مأمويت خود داشته‌اند، ابراز اميدواري كرد كه ايشان با توجه به شناختي كه از ايران در مدت خدمت خود به دست آورده، پيام صلح و آمادگي براي همكاري‌هاي متقابل، به ويژه در امور اقتصادي را به ساير كشورهاي اروپايي منتقل كند. رييس اتاق ايران ضمن تاكيد بر نقش تجار در ايجاد و تحكيم هر چه بيشتر علايق بازرگاني، پيشنهاد كرد برنامه‌ريزي‌هايي براي رشد و شكوفايي بيشتر روابط صورت گيرد. خانم آگوستي نيز ضمن تقدير از فرصت اين ملاقات، ابراز اميدواري كرد همكاري‌هاي دوجانبه به ويژه در حوزه‌هاي اقتصادي و تجاري بيش از پيش گسترش يابد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
مشاور وزیر کشاورزی:
[h=1]گندم داخلي فدای واردات شد[/h]خبرگزاری فارس - مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت بازرگانی دولتی در کمیته تعیین نرخ گندم می‌توانست نرخ خرید را افزایش دهد، اما از آنجا که ظاهرا این شرکت به دنبال واردات است، ترجیح داد گندم را به قیمت 1200 تومان وارد کند و به این ترتیب، گندم تولید داخل فدای واردات گندم خارجی شد.
سید جاسم ساعدی در پاسخ به اینکه وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی تولید 12 میلیون تن گندم کرده اما شرکت بازرگانی دولتی اعلام می‌کند گندمی برای خرید وجود ندارد، گفت: همه این مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری نامناسب گندم است که سال گذشته و امسال اتفاق افتاده است. شرکت بازرگانی دولتی ایران حاضر است گندم خارجی را که هر تن آن، 360 تا 370 دلار است، خریداری کند که قیمت تمام‌شده آن برای کشور کیلویی 1100 تا 1200 تومان می‌شود، اما گندم کشاورزان داخل را حداقل کیلویی 850 تومان هم خریداری نمی‌کند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حالی که قیمت تمام‌شده برای کشاورزان بیش از 850 تومان است، اما نرخ خرید تضمینی 720 تومان اعلام شده و این قیمت پایین، انگیزه آنها را برای تحویل گندم به مراکز دولتی کمتر کرده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]نیاز 55 هزار تنی واردات پنبه[/h]ایلنا - رييس هیات‌مدیره اتحادیه پنبه کاران کشور گفت: تولید پنبه کشور طی دو سال گذشته بد‌ترین وضعیت را تجربه کرده است.
علی مظفری گفت: تولید پنبه تصفیه شده کشور حدود ۶۵هزار تن است، اما نساجی‌های کشور به حدود ۱۲۰هزار تن پنبه احتیاج دارند و به دلیل ناكافی بودن تولید داخل، كشور نیازمند واردات ۵۵هزار تنی است.
وی ادامه داد: برای توسعه میزان تولید پنبه، طرحی توسط مرکز پژوهش وزارت‌ جهاد کشاورزی در سال گذشته تهیه و برای بررسی به کمیته اقتصادی دولت ارسال شد، اما متاسفانه به دلیل تقارن با انتخابات ریاست‌جمهوری بلاتکلیف ماند.
مظفری افزود: امیدواریم این طرح هرچه سریع‌تر تصویب شود تا کشاورزان به تولید پنبه رو آورند و بتوانیم در افزایش تولید پنبه گام‌های موثری برداریم.
رييس هیات‌مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور در خصوص انتظارات این صنف از ریيس‌جمهور آتی، اظهار کرد: همانطور که رييس‌جمهور منتخب در شعارهای انتخاباتی خود بیان کرد، انتظار این است که توجه ویژه به بخش‌های اقتصادی داشته باشد. وی در همین راستا افزود: کشاورزی زیر بنای صنعت است، ولی در حال حاضر بی‌توجهی به این اصل، كشور را دچار مشكلات فراوان كرده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
مسوولان نسبت به روند کاهشی واردات هشدار دادند
[h=1]ضرورت توسعه تجارت خارجی ایران[/h]

ارزش تجارت غیرنفتی ایران در سه ماه گذشته 14درصد کاهش یافت رییس کمیسیون واردات اتاق ایران: سهم ایران از تجارت جهانی در دو سال گذشته 30 درصد كاهش داشته است

مينا يوسفي- کاهش واردات که در چند سال گذشته یکی از هدف‌های اصلی تجارت خارجی ایران بوده است، حالا با شدید شدن محدودیت‌های ارزی و تجاری به تهدیدی تازه برای اقتصاد کشور تبدیل شده است. آمار عملکرد تجارت خارجی ایران در چند ماه گذشته نشان از سرازیری تند واردات دارد. مسوولان و کارشناسان نگران ادامه روند کاهش واردات و در نتیجه بر هم خوردن تعادل تجارت خارجی ایران هستند.
کاهش ارزش واردات در چند ماه گذشته از یک سو به خاطر شدت گرفتن تحریم‌‌ها است و از سوی دیگر نیز به محدودیت‌های داخلی برای بازرگانان بازمی‌گردد. در یک سال سپري شده در پی کاهش ذخیره ارزی کشور، روند تخصیص ارز به واردات نیز با دشواری‌هایی مواجه شد. از مهر ماه پارسال نیز دولت پس از آنکه مرکز مبادلات ارزی را با هدف تنظیم بازار ارز به راه انداخت، اقدام به اولویت‌بندی کالاهای وارداتی برای دریافت ارز، همچنین ممنوع یا محدود کردن واردات برخی کالاها کرد. این دگرگونی‌ها موجب کاهش میزان واردات شد که نتیجه آن در چند ماه گذشته پیشی گرفتن صادرات از واردات و در نتیجه مثبت شدن تراز تجاری کشور شد. مسوولان تجارت خارجی ایران که در برنامه پنجم توسعه، پیشی گرفتن صادرات از واردات را هدف قرار داده‌اند از این وضعیت خرسند بودند، اما اکنون بیم آن می‌رود که با کاهش بیشتر واردات تعادل تجارت خارجی کشور بر هم بخورد. تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است مجموع ارزش تجارت خارجی کشور در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از 14درصد کاهش یافته است. مسوولان سازمان توسعه تجارت در حالی نسبت به پیشی گرفتن صادرات بر واردات کشور در بهار 1392 ابراز خوشحالی می‌کنند که در همین مدت یک اتفاق نگران کننده نیز برای تجارت غیرنفتی کشور رخ داده و آن کاهش مجموع تجارت کشور بوده است. براین اساس در سه ماهه نخست 1392 مجموع ارزش تجارت غیرنفتی کشور (واردات و صادرات) بالغ بر 19 میلیارد و 146 میلیون دلار شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش 1/14 درصدی را نشان می‌دهد.
در مدت زمان یاد شده صادرات غیرنفتی و واردات ایران به ترتیب به 9 میلیارد و 751 میلیون دلار و 9 میلیارد و 395 میلیون دلار رسید. در این مورد «ایسنا» می‌نویسد: در نتیجه اگرچه صادرات غیرنفتی کشور 356 میلیون دلار از واردات کشور بیشتر شده است، اما در همین حال ارزش کل تجارت غیرنفتی کشور نیز سه میلیارد و 162 میلیون دلار نسبت به سه ماهه نخست 1391 کاهش یافته است. از سوی دیگر، پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات کشور نه از بابت رشد و تقویت حوزه صادرات بوده بلکه بیشتر به خاطر محدود کردن واردات بوده است؛ به طوریکه در سه ماهه نخست امسال واردات کشور از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 8/29 درصد و 1/26 درصد کاهش یافت. این در حالی است که در همین مدت صادرات کشور از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 6/15 درصد و 6/1 درصد افزایش یافت.
پیشتر معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابراز نگرانی درباره کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع گفته بود: کاهش واردات کشور لزوما اتفاق خوبی نیست و بخشی از این کاهش نیز مربوط به کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است که باید جلوی این کاهش گرفته شود. در همین حال افت ارزش تجارت غیرنفتی کشور در سه ماهه نخست امسال نیز اتفاق نگران کننده دیگری است که اگر ادامه یابد به کاهش سهم ایران از تجارت جهانی منجر خواهد شد. اتفاقی که در نهایت باعث می‌شود کشورهای دیگر سهم ایران را در تجارت جهانی از آن خود کنند.
كوچك شدن تجارت خارجي
مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق ایران نیز موضوع پیشی گرفتن صادرات از واردات را مایه افتخار نمی‌داند و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در دو سال گذشته ایران 30درصد از سهم خود را در تجارت جهانی از دست داده که این موجب مثبت شدن تراز تجاری ایران شده است. به گفته حریری، بنابراین دولت باید در عین حال که تجارت خارجی را گسترش می‌دهد هدف پیشی گرفتن صادراتی را نیز دنبال کند که این هدف هم تنها با برنامه‌ریزی محقق می‌شود.
بانک مرکزی ارز بدهد
کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز وضعیت نگران‌کننده واردات را تایید می‌کند و به «مهر» می‌گوید: اگرچه پیشی گرفتن صادرات از واردات آرزوی دیرینه است که اکنون محقق شده، اما باید مراقبت کرد که به دلیل مسائل ارزی که سبب کاهش واردات شده است، مجموع تجارت خارجی کشور تحت الشعاع قرار نگیرد و کاهش نیابد. با توجه به آمار سه ماهه گمرک ایران در مورد صادرات غیرنفتی، صادرات از واردات پیشی گرفته است و حجم تجارت خارجی کشور در این مدت که واقع در سال سوم برنامه پنجم توسعه است، از 5/19 میلیارد دلار عبور کرده است.
به گفته معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران، از این رقم که بدون احتساب میعانات گازی به دست آمده است، 8/9میلیارد دلار صادرات و 9/4 میلیارد دلار واردات است. این اعداد و ارقام به معنای آن است که کسری تراز تجاری کشور 33 درصد بهبود یافته است و نسبت صادرات و واردات به هم نزدیک‌تر شده است. این در شرایطی است که کسری تراز تجاری در سه ماه ابتدایی سال جاری حدود 400 میلیون دلار به نفع صادرات غیرنفتی کشور بهبود یافته است. معاون کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اکنون وعده‌های پیشین در مورد بهبود صادرات محقق شده است، در عین حال این نگرانی را نیز مطرح کرد که ممکن است در ماه‌های آینده حجم تجارت خارجی کشور کاهش یابد؛ چراکه پیش‌بینی این است که حتی اگر به اندازه سال گذشته که حجم واردات کشور 53 میلیارد دلار بوده و امسال به 55 میلیارد دلار برسد، صادرات غیرنفتی نیز شامل 41 میلیارد دلار کالایی و 18 میلیارد دلار صادرات خدمات باشد، حجم تجارت خارجی کشور به 95 میلیارد دلار خواهد رسید.
کرمانشاهی گفت: هم اکنون با تحقق 5/19 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور در 3 ماهه ابتدای سال جاری که یک چهارم سال به شمار می‌رود، پیش‌بینی می‌شود که حجم تجارت خارجی به 78 میليارد دلار برسد که اگرچه صادرات غیرنفتی در آن با افزایش مواجه است، اما واردات کاهش یافته است.
وی ابراز امیدواری کرد تا در ماه‌های آینده با تخصیص ارز بیشتر به واردات هدفمند و به نفع تولید، حجم تجارت خارجی کشور افزایش یابد. کرمانشاهی با این توضیح‌ها از بانک مرکزی درخواست کرد که ارز مورد نیاز واردات را تامین کند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بلاتکلیفی در ابلاغ رسمی‌حذف ارز مرجع[/h]

گروه بازرگانی- بانک مرکزی به‌تازگي از حذف ارز مرجع كالاهاي اساسي در بازار بر اساس بودجه 92 کل کشور خبر داد، اما ظاهرا این قانون هنوز به صورت رسمی‌از سوی بانک مرکزی به وزارتخانه‌های مرتبط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ نشده است؛ چنانچه معاون وزیر صنعت با بیان اینکه به ‌صورت رسمی‌در مورد حذف ارز مرجع و برنامه‌های بعدی بانک مرکزی برای کالا‌های اساسی چیزی اعلام نشده است، گفت: بانک مرکزی باید زودتر در این مورد تصمیم‌گیری کند.
عباس قبادی در مورد اعلام رسمی‌حذف ارز مرجع و اختصاص یارانه به کالا‌های اساسی به خبرگزاری تسنیم گفت: حرف‌های متفرقه در این زمینه زیاد است؛ بانک مرکزی هرکاری می‌خواهد می‌تواند انجام دهد، ولی ارز کالا‌های اساسی را تامین کند. وی با اشاره به اينكه «اگر به این شکل پیش رود، فشار زیادی برای تامین کالا‌های اساسی به ما وارد می‌شود»، گفت: بانک مرکزی خیلی صبورانه در مورد مساله ارز تصمیم‌گیری می‌کند، ولی باید زود‌تر در مورد این مساله به نتیجه برسد و تصمیم نهایی را اعلام کند.
معاون وزیر صنعت در مورد اینکه «آیا از مساله و تصمیماتی که برای کالا‌های اساسی اتخاذ شده مطلع هستید؟» بیان کرد: به‌صورت رسمی‌چیزی ارسال نشده و همه‌چیز بر اساس شنیده‌ها است، بنابراین فقط منتظر اعلام برنامه‌های بانک مرکزی هستیم و مسوولان بدانند که بانک مرکزی با این کار‌ها، تنها زمان را از ما می‌گیرد.
در همین رابطه، قائم مقام وزیر صنعت در امور اجرایی نیز با اشاره به اینکه فقط واژه مرجع از ارز برداشته شده و کالاهای اساسی همچنان دلار ۱۲۲۶ توماني دریافت می‌کنند، افزود: نباید تفسیرهای متفاوتی در حذف عبارت مرجع از نرخ ارز صورت گیرد؛ چراکه با تدابیر انجام شده هیچ تغییری در قیمت‌ها صورت نخواهد گرفت.
محمد صادق مفتح با اشاره به اینکه عنوان ارز مرجع به معنای ارز ارزان نیست، اظهار کرد: براساس گفته‌های ريیس کل بانک مرکزی، به هیچ عنوان نمی‌گذاریم که قیمت کالاها افزایش یابد؛ چراکه در قانون بودجه، پیش‌بینی‌های‌ لازم برای تامین نیازهای مالی کالاهای اساسی و دارو انجام شده است.
سخنان مفتح مبنی بر ادامه تخصیص دلار 1226 تومانی به کالاهای اساسی و دارو در شرایطی است که پیش از این محمود بهمنی، ريیس کل بانک مرکزی از حذف ارز مرجع خبر داده و گفته بود: حذف ارز مرجع برای کالاهای اساسی و دارو کاملا براساس قانون است و این موضوع در قانون بودجه نیز ابلاغ شده است؛ به نحوی که بانک مرکزی هم براساس قانون بودجه به آن عمل می‌کند. بر همین اساس در پی این اظهارات بهمنی، سایت رسمی‌ بانک مرکزی نیز پس از حذف نرخ ارز‌های مرجع، عنوان مبادله‌ای را هم حذف کرد و یک نرخ را بدون عنوان مرجع یا مبادله‌ای اعلام کرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]سبد کالایی رمضان رايگان نيست[/h]

خبرگزاری مهر- معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه توزیع سبد کالایی ویژه ماه رمضان برای 2/2 میلیون کارمندان دولت و فرهنگیان، گفت: این سبد کالایی با قیمت مناسب توزیع می‌شود و رایگان نیست. حسن رادمرد گفت: این سبد کالایی شامل برنج، شکر، روغن و گوشت مرغ است و با نرخ ارز مرجع تهیه شده و قیمت آنها مناسب است. وی افزود: همه نهادها و دستگاه‌های مشمول باید وجه آن را پرداخت کنند و این سبد کالایی را از طریق تعاونی‌های کارمندان و فرهنگیان تحویل بگیرند.
رادمرد گفت: قیمت این کالاها همان قیمت تمام شده و حدود 40 درصد پایین‌تر از قیمت بازار است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تعاونی‌های اسکاد و فرهنگیان این سبد کالایی را به قیمت تمام شده وارداتی با ارز مرجع توزیع می‌کنند و با توجه به ذخیره‌سازی کالا، مشکلی نداریم و اگر تاخیر و خلائی در عرضه سبد کالایی باشد، متوجه خود اتحادیه‌ها است.
این طرح شامل عرضه 20 هزار تن برنج، 10 هزار تن شکر، 9 هزار تن روغن و 10 هزار تن گوشت مرغ است. هر سبد کارمندی هم شامل 10 کیلوگرم برنج، 5 کیلوگرم شکر، 5 بطری 900 گرمی‌روغن و 5 کیلوگرم گوشت منجمد داخلی است. در این سبد برنج هندی کیلویی 3650 تومان، شکر کیلویی 1300 تومان، هر بطری 900 گرمی‌روغن 3470 تومان و هرکیلو گرم مرغ منجمد 4600 تومان عرضه می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
اعتراض‌های مالیاتی اصناف ادامه دارد
[h=1]مالیات سنگین برای صنف لوازم‌خانگی[/h]

خبرگزاری فارس- ريیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی با اعلام آمادگی برای مناظره با مسوولان سازمان مالیاتی، از مشکلات مالیاتی این صنف به شدت انتقاد کرد.
محمد طحان‌پور گفت: سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که صنف لوازم خانگی به طور متوسط 400 هزار تومان مالیات می‌دهد؛ در حالی که در این صنف، حتی تا بالای 40 میلیون تومان هم مالیات داده می‌شود.
وی افزود: صنف لوازم خانگی 2هزار و 500 عضو دارد، اما حتی یک عضو را نمی‌توانید پیدا کنید که مالیات ندهد. طحان‌پور با اشاره به توافق سال 90 گفت: سازمان امور مالیاتی هنوز برگ قطعی و برگ تشخیص ما را نداده و مالیات‌های سال 90 افزایش قابل توجهي داشته است؛ برای مثال، مالیات 2 میلیونی را 32 میلیون تومان و مالیات یک واحد صنفی در جاده ساوه را که 500 هزار تومان بوده است، 9 میلیون تومان ممیزی تشخیص داده است. همچنین مالیات یک واحد صنفی سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تومان بود؛ اما برای این واحد، 12 میلیون تومان برآورد مالیاتی شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
فعالان اقتصادي دو «مطالبه» مطرح كردند؛ روحاني دو «وعده» داد
[h=1]وعده عبور از اقتصاد دستوري[/h]


دنیای اقتصاد- با پایان یافتن یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، دور جدید فعالیت‌های رییس‌جمهور منتخب، دیدار با فعالان سیاسی و اقتصادی کشور است. دو وعده و دو مطالبه نتیجه دیدار هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی با «حسن روحانی» است که در دفتر وی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. در اين ديدار، هيات رييسه اتاق بازرگانی ایران «هماهنگی درونی بين تيم اقتصادی دولت آينده» و «مشورت‌خواهی از فعالان و نخبگان اقتصادی كشور» را دو مطالبه جدی بخش خصوصی كشور از رييس‌جمهور منتخب دانستند. به اعتقاد فعالان بخش خصوصی، تیم دولت آینده باید هماهنگ باشد؛ چراکه با مدیریت جزیره‌ای نمی‌توان اقتصاد کشور را پیش برد. رییس‌جمهور منتخب نیز در این دیدار با وعده اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، وعده خروج از اقتصاد دستوری را داد. به گفته روحانی، دولت بايد ناظر و سياست‌گذار دقيق باشد و از اقتصاد دستوری پرهيز کند و فرصت بدهد فعالان اقتصادی امور تصدیگری اقتصاد را به دست بگيرند تا آزادسازی اقتصاد محقق شود. رييس‌جمهور منتخب همچنین اجرای قانون بهبود مستمر محيط کسب‌وکار برای ساماندهی اقتصاد کشور را يک ضرورت دانست و وعده داد دولت یازدهم هرچه سريع‌تر آيين‌نامه‌های ناظر بر اين قانون را نهايی و قانون را اجرايي کند.
وعده «روحاني» در ديدار رو در رو با هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران
آزادسازی اقتصاد در دولت یازدهم
رییس‌جمهور منتخب با اشاره به برنامه‌های اقتصادی اش خبر داد:
تبدیل «اقتصاد دستوری» به «اقتصاد مشورتی»
بهبود سریع محیط کسب و کار
نفیسه آفرین‌زاد- كمتر از يك ماه از انتخاب رييس‌جمهور آينده در انتخابات رياست‌جمهوري مي‌گذرد و در شرايطي كه هنوز مدتي به آغاز به كار جدي «حسن روحاني» باقي مانده، فعالان اقتصادي فرصت پيش رو را غنيمت شمردند و نمايندگان خود را به ديدار رييس‌جمهور هفتم فرستادند تا طومار مطالبات اقتصادي كشور را كه اغلب آنها در هشت سال گذشته، روي زمين مانده به دست روحاني دهند تا مبادا «اقتصاد» از اولويت اول برنامه‌هاي دولت خارج شود.
در اين ديدار، اعضای هيات رييسه اتاق بازرگاني ایران خطاب به روحاني تاكيد كردند كه «هماهنگي دروني بين تيم اقتصادي دولت آينده» و «مشورت‌خواهي از فعالان و نخبگان اقتصادي كشور» دو مطالبه جدي بخش خصوصي كشور از رييس‌جمهور منتخب است.
همچنین آن طور که در تشریح جزئیات این دیدار اعلام شد از آنجا که دولت نمی‌تواند در مناسبات بین‌المللی شرکت کند، اتاق بازرگانی می‌تواند با اتاق‌های مشترک کشورهای تحریم‌کننده از سوی فعالان بخش خصوصی وارد مذاکره شود. در عین حال گزارش کوتاهی از وضعیت صنعت با توجه به هدفمندی‌ یارانه‌ها و تحریم‌ها به رییس‌جمهور منتخب در این دیدار ارائه شده و هیات رییسه اتاق ایران به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی به رییس‌جمهور منتخب اعلام کرده‌اند که اگر بخواهیم اقتصاد کشور را سامان دهیم، باید در تعیین استانداران نگاه اقتصادی داشته باشیم، نه اینکه آنها بر اساس یک نگاه صرفا سیاسی انتخاب شوند.
اما حسن روحانی کسی است که در دوران تبلیغات انتخاباتی، با شعار اقتصادی «بهبود محیط کسب و کار» به عنوان راهکار ریشه‌ای حل بحران‌های اقتصاد کشور به میدان آمد و هنوز هم به مردم وعده می‌دهد که اولین گام عملی‌اش برای بهبود شرایط اقتصادی، اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است؛ البته با یک پیش‌شرط مهم: «آزادسازی اقتصاد و خروج از اقتصاد دستوری».
پرهیز از اقتصاد دستوری
رييس‌جمهور منتخب ايران در این دیدار که در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، به اولویت‌های اقتصادی دولت جدید اشاره کرد و گفت: من اعتقاد دارم دولت بايد ناظر و سياست‌گذار دقيق باشد و از اقتصاد دستوري پرهيز کند و فرصت بدهد فعالان اقتصادي امور تصدي‌گري اقتصاد را به دست بگيرند تا آزادسازی اقتصاد محقق شود.
اجرای سریع قانون بهبود محيط کسب‌وکار
رييس‌جمهور منتخب همچنین گفت: من از اول هم گفته‌ام که اجراي قانون بهبود مستمر محيط کسب‌وکار براي ساماندهي اقتصاد کشور يک ضرورت و اولویت اول است و بايد دولت يازدهم هرچه سريع‌تر آيين‌نامه‌هاي ناظر بر اين قانون را نهايي‌کرده و قانون را اجرايي کند.
ضرورت هماهنگی در اقتصاد
اما شاید برای «محمد نهاوندیان»، رییس اتاق ایران، ضرورت پیگیری اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، بیش از دیگران، مهم باشد؛ چرا که او، کسی است که تدوین این قانون در اتاق بازرگانی را در دستور کار قرار داد و حتی برخی تبعات آن مانند تعطیل شدن جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در دولت محمود احمدی‌نژاد را به جان خرید تا روزنه امید برای اجرای ارکان قانون بهبود محیط کسب و کار بسته نشود. اين مطالبه جدي اقتصادی، روز گذشته در بیست و چهارمین گردهمایی ماهانه اعضاي پارلمان بخش خصوصي مورد تاکید قرار گرفت. محمد نهاونديان، رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در این گردهمایی، با اشاره به اينكه بايد نحوه و نوع رابطه دولت با بخش خصوصي در دولت یازدهم بازتعريف شود، تصريح كرد: اتاق بازرگانی می‌تواند به عنوان مشاور سه قوه، زمينه تصميم‌سازي‌های درست را تسهیل کند. اتاق بازرگانی یک دستگاه سیاسی نیست و نباید در فرآیندهای سیاسی، جانشین نهادهای سیاسی شود. اتاق هرگز معتقد نبوده است که در تصمیم‌گیری‌ها باید مشارکت کند، بلکه وظیفه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری براساس قانون، برعهده دولت‌ها بوده و اتاق تنها خود را مشاور سه قوه می‌داند.
نهاوندیان با تاکید بر ضرورت هماهنگی در تصمیم سازی‌های اقتصادی دولت یازدهم، گفت: اقتصاد ما از تصمیم‌های ناهماهنگ در دولت‌ها صدمه دیده است؛ بر این اساس، تیم دولت آینده باید هماهنگ باشد، زیرا با مدیریت جزیره‌ای نمی‌توان اقتصاد را پیش برد. وی با بیان اینکه غیر از هماهنگی با تیم درونی، هماهنگی با فعالان اقتصادی نیز بسیار مهم است، اظهار کرد:‌ دولت باید تسهیل‌‌کننده باشد و فعالیت‌های اقتصادی را بسترسازی کند.
«اقتصاد» حق مسلم ما است
رييس پارلمان بخش خصوصي‌ همچنین با تاكيد بر ضرورت گسترش فرصت‌هاي بين‌المللي از سوی دولت آينده، عنوان كرد: همان طور که رييس‌جمهور منتخب گفته‌اند، «توسعه اقتصادي» نیز همچون «تلاش براي دستيابي به پيشرفت‌هاي هسته‌اي»، حق مسلم ملت ايران است و «اقتصاد همراه با رونق» و «فرصت‌هاي شغلي همراه با كرامت»، از جمله حقوقي هستند كه بايد استيفا شوند.
«آرامش» نقطه عطف کشور
نهاونديان حركت جدي، مدبرانه و عزت‌مندانه براي رفع تحريم‌ها را از جمله اولويت‌هاي اصلي اقدامات رييس‌جمهور منتخب دانست و در ادامه فضاي آرامش و اميدواري ايجاد شده طي يك ماه گذشته را مورد توجه قرار داد و گفت: بروز چنين فضايي بعد از مدت‌ها، نقطه عطفي برای کشور محسوب مي‌شود كه بايد قدر آن را دانست و اجازه ندهيم كه با اقدامات و اظهارات التهاب‌آميز از بين برود. دولت آينده سعي كند از طريق مشورت‌خواهي از فعالان اقتصادي و پيش‌آگهي مناسب از تصميمات خود، زمينه استمرار فضاي آرام و همراه با اعتماد را ايجاد كند. وي با اشاره به شعار اعتدال كه از سوي رييس‌جمهور منتخب اعلام شد،‌ توضيح داد: لازمه تحقق عدالت،‌ اعتدال و لازمه بروز اعتدال،‌ علم است. بايد سعي كنيم براي ايجاد فهم عمومي نسبت به نگاه اعتدالي در اقتصاد، مصاديقي را مورد توجه قرار دهيم و «گسترش اقتصاد خصوصی واقعی» و «تقويت ساختار رقابتي بازار» از جمله این مصاديق است.
رییس اتاق ایران با بیان اینکه باید مراقب باشیم از آرامش اقتصادی که در کشور به وجود آمده، در اعتمادسازی، استفاده و قابلیت تصمیم‌گیری در بنگاه‌های اقتصادی را بازسازی کنیم، تصریح کرد:‌ امیدواری به آینده نباید منجر به افزایش توقعات شود و برای تحقق مقاصد و اهداف همه باید به میدان بیایند. وی افزود: در مناسبات بین‌المللی، نگاه افراطی این است که ارتباط با بازارهای خارجی همه مشکلات ما را حل می‌کند و از سوی دیگر، نگاه تفریطی این است که بستن دروازه‌های کشور مشکلات را حل می‌کند؛ این درحالی است که در نگاه اعتدالی، اقتصاد ما باید سیاست استراتژیک در مشارکت خود با دنیا داشته باشد.
رييس اتاق بازرگانی ایران در خاتمه تاکید کرد که باید رفع تحریم‌ها در دستور کار دولت یازدهم قرار گیرد و کار جدی در این خصوص انجام شود.
ظرفیت 5 میلیون نفری بخش خصوصی
علاءميرمحمد صادقي، نایب رییس اتاق بازرگانی در دیدار اعضای هیات رییسه اتاق ایران با رییس‌جمهور منتخب، با تاکید بر اینکه پس از انقلاب، اتاق سعي کرده در خدمت انقلاب و مردم ايران باشد و در هر مقطعي به آن اعتماد شده و اداره اقتصاد به دست او سپرده شده، بهترين عملکرد اقتصادي را داشته است، افزود: در حال حاضر اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران با بيش از 50 هزار عضو که به ‌طور متوسط هرکدام بالغ بر 100 پرسنل دارند، در حوزه فعاليت‌هاي اقتصادي، ظرفیت بزرگي محسوب مي‌شود که علاقه‌مند است دولت تدبير و اميد را در راه شکوفايي و اقتدار ملي همراهي کند.
راهکار عبور از تحریم‌ها
غلامحسين شافعي، عضو هيات رييسه و معاون امور استان‌هاي اتاق ايران هم ضمن معرفي توا‌نمندي‌ها و ظرفيت‌هاي اتاق‌هاي استان‌ها، اعلام کرد: اتاق‌هاي استان‌ها مي‌توانند به‌صورت ميداني، نسبت به استخراج مشکلات و پیگيري حل آنها اقدام کنند و چنانچه استانداران دولت آینده، همکاري کنند، مي‌توانند در خلأها و کمبودها روي همکاري اتاق‌ها حساب کنند. شافعي افزود: مجموعه اتاق‌هاي کل کشور آمادگي کامل دارند که دولت يازدهم را در عبور از تحريم‌ها و بحران‌ها ياري کنند.
تولید مشارکتی با همسایه‌ها
عبدالرحمن سليماني‌مقدم، عضو ديگر هيات رييسه اتاق ايران هم با بيان مشکلات و مسائل کشاورزي در بخش خصوصي و برخی راهکارهای توسعه تولید در کشور، گفت: بايد محصولات کشاورزي و محصولات عمومي مانند غلات و دانه‌هاي روغني را با استفاده از زمين‌ها و امکانات کشورهاي همسايه، توليد و زمين‌ها و منابع آبي داخلی را بر توليد محصولاتي که اختصاصي ايران و داراي ارزش و کاربرد بهتري هستند، متمرکز کنیم. وي در خصوص روابط بين‌الملل و ارتباطات هم گفت: فعالان بخش خصوصي و اعضاي اتاق‌ها مي‌توانند نقش سفير صلح و دوستي با ساير کشورها را برعهده بگيرند و از طريق تعامل با بخش خصوصي ساير کشورها، توجه دولت‌هایشان را به کاهش تحریم‌ها جلب کنند. وي از چند مورد تجربه موفق اتاق در سال‌هاي اخير در اين مورد نام برد و بر آمادگي اتاق در همکاري با امور بين‌الملل و وزارت امور خارجه تاكيد کرد.
بخش خصوصی در کنار دولت
حسين نقره‌کار شيرازي، دبيرکل اتاق ايران نیز توجه رييس‌جمهور منتخب را به اين نکته جلب کرد که اعضاي اتاق ايران، اکثرا از افرادي هستند که هم سابقه کار دولتي دارند و الان هم در بخش خصوصي فعاليت مي‌کنند و مجموعه گرانقدري از تجربه و توانمندي‌هاي علمي و عملي هستند که مي‌توانند دولت يازدهم را در تحقق تدبير و اعتدال ياري کنند. دبيرکل اتاق ايران که مسووليت امور اجرايي، تشکيلات و مديريت منابع انساني اتاق را نيز برعهده دارد، از همکاري اتاق با دولت تدبير و اميد در زمينه بهره‌برداري از اين توانمندي‌ها و تجارب خبر داد.
«خصوصي‌سازي» راهکار تحريم‌ها
پدرام سلطاني، چهارمين عضو هيات رييسه اتاق ايران هم در گزارشی به رييس‌جمهور منتخب، تحريم‌هاي اخير را سخت‌ترين تحريم‌های کشور دانست و تاكيد کرد که دولت يازدهم با تدبير و نشان دادن اقتدار، مي‌تواند اين تحريم‌ها را کاهش دهد.
ضرورت تشکيل کميته ويژه تحریم
محمود اسلاميان، عضو ديگر هيات رييسه اتاق ايران نیز وضعيت صنايع کشور و مشکلات ناشي از هدفمندي يارانه‌ها و تحريم‌ها روي صنايع ايران را براي رييس‌جمهور منتخب تشريح کرد و افزود: خوب است در انتخاب استانداران بر آشنايي آنها در خصوص مسائل اقتصادي توجه خاص صورت گيرد تا آنها قادر به فضا‌سازي مناسب براي فعاليت‌هاي اقتصادي باشند. وي همچنين پيشنهاد داد که در هر استان، کميته ويژه صنايع صدمه ديده از تحريم و بحران‌ها ايجاد شود تا به مشکلات اين صنايع به‌طور جدي و با سرعت مناسب رسيدگي شود.
کاهش وابستگي به نفت
محسن جلال‌پور، عضو دیگر هيات رييسه اتاق ایران با تاكيد بر ضرورت توليد صادرات محور و رقابتي گفت: چنانچه بتوانيم توليدات رقابتي داشته باشيم که در بازارهاي بين‌المللي قادر به رقابت با ساير توليدکنندگان جهاني باشد، قادر خواهيم بود وابستگي به نفت را کاهش داده و اقتصاد قدرتمند و متکي به توانايي‌هاي ملي بسازيم. وي پرهيز از اقتصاد رانتي و حمايت خاص از بعضي از بنگاه‌ها را از ضروريات اقتصاد رقابتي دانست و براي رسيدن به اقتصاد مردمي و پايدار، «توجه و تقويت تشکل‌هاي اقتصادي» را يک اقدام محوري تلقي کرد.
دولت بنگاهدار خوبی نیست
اما در نشست روز گذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، نکات دیگری به مطالبات فعالان اقتصادی از دولت آینده افزوده شد و اعضاي پارلمان بخش خصوصي، بررسي آنچه را بايد در اقتصاد دولت يازدهم محقق شود در دستور كار قرار دادند. مهدی سیادت، نایب ريیس اتاق مشهد در این زمینه با اشاره به وضعیت نامناسب صنعت کشور، توضیح داد: اقتصاد ایران گاهی به ناحق با اقتصادهای غیرنفتی مقایسه می‌شود؛ در صورتی که این امری نادرست است. امروز اقتصاد کشور با کنترل‌های مصنوعی نرخ ارز مواجه شده و از پیامدهای فضای رانتی به دلیل چند‌نرخی بودن ارز رنج می‌برد. وی توضیح داد: امروز با توجه به شرایط موجود توان ادامه فعالیت و رقابت برای بنگاه‌های تولیدی وجود ندارد.
سهراب شرفي، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران هم با تاكيد بر اين نكته كه بخش خصوصي توقع دارد در تصميم‌سازي حضور فعال داشته باشد، گفت: براي رسيدن بخش خصوصي به‌جايگاه اصلي بر اساس سياست‌هاي اصل 44، نيازمند شفافيت، عدالت و بهره‌گيري از افراد كارشناس و نخبه در هر حوزه هستيم.
حميدرضا صالحي، عضو دیگر هيات نمايندگان اتاق ايران با تاكيد بر اينكه در دولت دهم اقداماتي صورت گرفت كه با منافع بخش خصوصي و فعالان اقتصادي هماهنگ نبود، گفت: در سال‌هاي گذشته، شوراي گفت‌و‌گوي دولت و بخش خصوصي تعطيل و قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار به كنار زده شد. اين رو‌یكرد ادامه يافت تا 24 خرداد ماه كه مردم به اعتدال و دولت تدبير و اميد راي دادند كه اميدواريم تاثير‌گذار بوده و رويكرد‌هاي جديدي را در حل مشكلات اقتصادي دنبال كند. محسن چمن‌آرا، دیگر عضو هيات نمايندگان اتاق ايران نیز گفت: افراطيون داخلي و خارجي در حال حاضر در پي آن هستند كه اميد و انگيزه را از بين ملت ايران بردارند. بنابراين بايد در انتخاب كابينه دولت تنها و تنها شايسته سالاري مورد توجه قرار گيرد.
توافق همكاري با دانشگاه بهشتي
همچنین اما روز گذشته، در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، روساي دانشگاه شهيد بهشتي و اتاق ايران تفاهم‌نامه‌ همکاری امضا كردند. براساس اين تفاهم‌نامه كه به امضاي «محمد نهاونديان» رييس اتاق ايران و «محمدمهدي طهرانچي»، رييس دانشگاه شهيد بهشتي رسيد، همكاري‌ها در زمينه راه‌اندازي دوره‌هاي مديريت كارآفريني و كارگاه‌هاي آموزشي مشترك براساس نياز اتاق، تاليف كتب، چاپ و انتشار نشريات مشترك، ارائه مشاوره علمي و پژوهشي به فعالان اقتصادي از سوی اعضاي هيات علمي دانشگاه و همكاري در خصوص پيشنهاد موضوعات مورد نياز فعالان اقتصادي جهت پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي دانشجويي انجام مي‌گيرد.
تصویب شیوه نامه کمیسیون‌ها
در نشست روز گذشته هیات نمایندگان اتاق ایران، شیوه نامه اداره کمیسیون‌ها نیز به مدت یک سال تصویب شد. در این باره، پدرام سلطانی، عضو هیات رییسه اتاق ایران به ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون‌ها در اتاق پرداخت و عنوان کرد:‌ در سه ماه نخست امسال، 11 گزارش کارشناسی تولید و پنج میزگرد تخصصی برای موضوعات هم برگزار شده، اما لازم است با تنظیم و تعریف جدیدی از فعالیت کمیسیون‌ها در دوره جدید به فعالیت آنها عمق ببخشیم.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]لزوم توجه به سهم صادراتی کالاها[/h]

محمود بازاری*
فرآیند سیاست‌گذاری و مدیریت صادرات غیرنفتی مدتی است که با افزایش مزیت‌های ناشی از افزایش نرخ ارز و ارتقای مزیت‌های رقابتی کالاهای ایرانی در مقایسه با رقبا در بازارهای هدف، سمت و سوی دیگری گرفته است. مهم‌ترین شاخصه رفتار مدیریت صادرات در شرایط حال حاضر، تصمیم‌سازی و اتخاذ سیاست تعیین سهمیه مقداری برای صادرات بر مبنای عکس‌العمل شاخص‌های قیمتی کالاها در سطح عمومی و با رویکرد تنظیم بازار داخلی است.
موضوعی که شاید بخش مهمی از روند صادرات کالاهایی که با تولید داخل گره خورده و به‌خصوص خطوط تولید آنها بر اساس اهداف صادراتی، سرمایه‌گذاری و به بهره برداری رسیده است را بیشتر دستخوش تغییر و نوسان کرده است. جدای از اینکه صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا یک سیاست کلان مسلط در سند چشم‌انداز 1404 و قانون برنامه پنجم توسعه است و وفق بند (د) ماده (33) قانون برنامه چهارم توسعه و تبصره (3) بند (ب) ماده (104) قانون برنامه پنجم توسعه بر این موضوع تاکید شده است، در حال حاضر صدور کالاهایی که در بخش‌های مختلف پتروشیمی، غذایی، صنعتی و معدنی تولید می‌شوند و واجد ارزش افزوده مناسبی نیز هستند، باید وفق تکالیف قانونی از یکسو و با توجه به رابطه و همبستگی معنی دار بین صادرات محصولات تولیدکنندگان با شاخص‌های مرتبط با تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری بنگاه‌های تولیدی از سوی دیگر، مورد حمایت و تشویق جدی قرار گیرد و از اتخاذ و اعمال هرگونه سیاست و ضابطه تحدیدکننده جدا خودداری شود. امروزه شرایط تولید به‌نحوی است که به موازات افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی، عامل مهمی که می‌تواند بخشی از افزایش ناخواسته قیمت کالاهای تولیدی ناشی از تورم را مهار کند یا کاهش دهد، اساسا توان صادرات محصولات بنگاه‌های تولیدی و کمک به بهره‌گیری آنها از ارزش افزوده ناشی از صادرات است. سیاست محدود کردن صادرات کالاهای دارای ارزش افزوده که مصادیق آن در بخش‌های مختلف کالایی متعدد است نه تنها باعث فراوانی کالا و کاهش قیمت آنها در داخل کشور نخواهد شد، بلکه به‌واسطه اعمال مقررات تحدیدکننده، بخشی از توان مالی و اقتصادی بنگاه‌های تولیدی صادراتی را تضعیف کرده و به کاهش ظرفیت واقعی تولید و حذف اشتغال فعلی منجر خواهد شد.
* کارشناس ارشد صادرات
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
افزایش قیمت لبنیات ادامه دارد

افزایش قیمت لبنیات ادامه دارد

[h=1]افزایش قیمت لبنیات ادامه دارد[/h]

گروه بازرگانی- بحث بر سر افزایش قیمت کالاهای لبنی که سال گذشته چند بار مسوولان و تولیدکنندگان را مقابل هم قرار داد، این روزها در پی بالارفتن 300 تومانی قیمت شیر دوباره خبر ساز شده است. با این حال مسوولان می‌گویند افزایش قیمت لبنیات تصویب شده است، اما تا پایان تیر ماه نباید اعمال شود. سعید سلطانی، ريیس اتحادیه سراسری دامداران افزایش قیمت لبنیات را غیرقانونی دانست و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر تا پایان تیرماه افزایش نخواهد داشت؛ بنابراین افزایش قیمت محصولات لبنی توجیه ندارد.
سلطانی با بیان اینکه گرانی برخی از محصولات لبنی غیرقانونی و به‌منظور زمینه سازی افزایش قیمت تولیدات لبنی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر شیر با قیمت پایه سال 1391 که همان 960 تومان است عرضه می‌شود و بر همین اساس تغییر در قیمت شیر اتفاق نیفتاده که محصولات لبنی گران شوند. وی با اشاره به اینکه مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر تا آخر تیرماه سال جاری افزایش نخواهد داشت، افزود: قیمت جدید شیر 1170 تومان تعیین شده اما هنوز این رقم در سطح بازار اجرایی نشده تا هم‌راستای آن قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کند.
ريیس اتحادیه سراسری دامداران دلیل افزایش قیمت شیر را هزینه‌های جانبی دامداران دانست و اضافه کرد: در سال جاری هزینه کارگران 25 درصد و هزینه‌های حمل و نقل 35 درصد افزایش پیدا کرده که هم‌راستای آن قیمت شیر با تغییراتی همراه شده است. به گزارش خبرگزاري تسنیم، هم‌اکنون در سطح خرده فروشی‌ها شیر کم‌چرب یک لیتری از 1400 تومان تا قیمت 1610 تومان، شیر کاکائو از 800 تومان تا قیمت 1000 تومان، خامه 100 گرمی از 850 تومان تا قیمت 1000 تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. البته این افزایش قیمت‌ها در حالی در سطح بازار انجام می‌گیرد که شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی تا پایان تیرماه اجازه افزایش قیمت‌ها را به هیچ عنوان نداشتند.
دولت به شیر یارانه بدهد
بحث بر سر افزایش قیمت شیر در حالی است که به اعتقاد عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، اگر افزایش قیمت شیر همراه با ارتقاي کیفیت آن باشد می‌تواند به تولید‌کنندگان کمک کند، اما این در حالی است که بالا رفتن قیمت با کیفیت آن همسو نیست. سید راضی نوری به «خانه ملت»گفت:‌ سازمان استاندارد باید در خصوص کیفیت محصولات لبنی بیش از پیش دقیق باشد تا سلامت افراد در جامعه به مخاطره نیفتد.
تخلف 4 میلیارد تومانی
معاون بازرسی سازمان حمایت نیز با اعلام ارسال پرونده تخلف حدود ۴ میلیارد تومانی شرکت‌های لبنی به تعزیرات حکومتی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی در اسرع وقت حکم لازم را برای جلوگیری از گسترش تخلفات صادر خواهد کرد. مجتبی فراهانی در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنیم ارزش ریالی پرونده های تخلف شرکت‌های لبنی را از آبان ماه سال گذشته 38 میلیارد و 627 میلیون ریال اعلام کرد.
مردم به شیرهای فله روی آورده‌اند
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی نیز با اشاره به گرانی فرآورده‌های لبنی گفت: متاسفانه به دور از توجه به مشکلات متعدد از جمله انواع بیماری‌ها در شیرهای سنتی، مردم به دلیل گرانی قیمت شیر از شیرهای سنتی استقبال کرده‌اند. به گفته محمدرضا اسماعیلی، شیرخام کمیاب نشده بلکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است. وی افزود: یکی از مشکلات مهم درحال حاضر، گران بودن هزینه‌های دامداران است و آنها عنوان می‌کنند تولید شیر صرفه اقتصادی ندارد و سودآور نیست.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]قیمت خرما، زولبیا و بامیه اعلام شد[/h]

افزایش بیش از 4 برابری قیمت خرما
ایسنا- همزمان با نزدیک شدن به ماه رمضان قیمت کالاهای پرمصرف این روزها با افزایش قابل توجه نسبت به سال گذشته اعلام شد. قیمت مصوب هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک 7000 تومان و درجه دو آن کیلویی 6500 تومان اعلام شد و این در حالی است که سال گذشته قیمت مصوب آن کیلویی 4500 تومان بوده است.
قیمت زولبیا و بامیه همچون دیگر اقلام شیرینی وابسته به قیمت و حجم توزیعی شکر و روغن است، از این رو بنابر افزایش قیمت و کاهش حجم شکر و روغن، کمیسیون فنی تعیین نرخ زولبیا و بامیه قیمت اولیه خود را برای شیرینی به مسوولان تصویب کننده کیلویی 8100 تومان اعلام کرده بودند که در بررسی‌های به عمل آمده این قیمت رد و به قیمت کمتری در حدود 7500 تومان رسید. در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار نیز مقرر شد که معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور 50 هزار تن روغن و شکر توزیع کند که این موضوع باعث شد قیمت مصوب زولبیا و بامیه به کیلویی 7000 تومان کاهش یابد. در این مورد دبیر کل انجمن خرما نیز گفت: خرمایی که سال گذشته کیلویی 2000 تومان از نخلداران خریداری شده است، کیلویی 9000 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. مسوولان برای سامان دادن به بازار خرما در آستانه ماه رمضان باید با سودجویان و احتکارکنندگان این محصول برخورد و بازار خرما را به بخش خصوصی واگذار کنند.
علی اصغر موسوی تاکید کرد: در صورت واگذاری بازار تولید و مصرف خرما به بخش خصوصی، اتحادیه‌ها تعهد می دهند خرمای ماه رمضان سال آینده را نهایتا کیلویی 4000 تومان به دست مصرف‌کننده برسانند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]نمایشگاه بین‌المللی امسال واگذار می‌شود[/h]

خبرگزاری فارس- مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی اعلام کرد: نمایشگاه بین‌المللی تهران در گروه دوم لیست واگذاری‌ها قرار دارد و تا پایان سال 1392 باید واگذاری آن انجام شود. کاظم اکبرپور در مورد واگذاری نمایشگاه بین‌المللی اظهار كرد: پیش از این واگذاری نمایشگاه در گروه یک واگذاری‌ها قرار داشت، اما هم اکنون به گروه دوم منتقل شده و معنای آن این است که 20 درصد از مالکیت نمایشگاه به صورت دولتی باقی می‌ماند و 80 درصد دیگر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: در واگذاری نمایشگاه ابهاماتی وجود دارد که ابهام اول در خصوص ابنیه و ساختمان‌ها است، چرا که برخی از آنها متعلق به سازمان توسعه تجارت است؛ بنابراين باید به لحاظ قانونی این تفکیک صورت گیرد و دوم آنکه عرصه نمایشگاه استیجاری است و ارزش‌گذاری آن هنوز انجام نشده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]اخذ ارزی تعرفه بندری خارجی‌ها منتفی شد[/h]

خبرگزاری مهر- سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان میان شرکت‌های کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی درباره اخذ ارزی هزینه خدمات بندری خارجی‌ها در ایران، سازمان بنادر از موضع قبلی خود عقب نشست و اخذ این نوع هزینه‌‎ها را دوباره ریالی کرد. عطاءاله صدر، ريیس سازمان بنادر و دریانوردی با صدور بخشنامه جدیدی اعلام کرد: پیشنهاد انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته مبنی بر واریز معادل ریالی دلار به نرخ بازار آزاد صورت حساب‌های حقوق، عوارض و هزینه‌‌های بندری شناورهای خارجی تصویب و برای اجرا ابلاغ می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]خودرو و ارز، بزرگ‌ترین پرونده‌های قاچاق[/h]

مسوولان برآورد کردند: 20میلیارد دلار قاچاق کالا در سال 1391

گروه بازرگانی- رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: «در سال گذشته بیشترین میزان قاچاق در ایران مربوط به خودرو و ارز بوده است.» بر اساس آمارهای گوناگونی که در مورد وضعیت قاچاق در ایران اعلام شده، در سال 1391 معادل 14 تا 20میلیارد دلار کالا به صورت غیرقانونی به ایران وارد یا از کشور خارج شده است. در سال 1390 نیز میزان قاچاق تقریبا روی همین رقم‌ها گزارش می‌شد. این در حالی است که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه که تا دو سال دیگر به پایان می‌رسد، قرار است با بستن و کنترل مرزها میزان قاچاق در کشور کاهش یابد.
اما تلاش مسوولان برای کاهش قاچاق در حالی است که از یک سو در سال 1391 ارزش کالاهای کشف شده قاچاق نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته و از سوی دیگر سیاست‌های سختگیرانه دولت از نیمه دوم سال گذشته تاکنون موجب شده که نگرانی بابت افزایش میزان قاچاق به وجود آید. چند ماه پیش مهدي ابويي، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همایشی اعلام کرد: ميزان کالاهای قاچاق کشف شده در سال گذشته نسبت به سال 1390 حدود 15 درصد افزايش داشته است.
دیروز نیز مسوولان کشور در همایشی نسبت به وضعیت قاچاق در ایران هشدار و آمارهای جدیدی در این زمینه ارائه دادند. فداحسین مالکی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به مهار قاچاق گندم، طلا و سوخت در استان‌های مرزی، گفت: بزرگ‌ترین پرونده‌های قاچاق مربوط به خودرویی‌ها و برخی پرونده‌های ارزی است و در این راستا محموله ۱۴۴خودرو مصادره شد. مالکی در گردهمایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد بزرگ‌ترین پرونده قاچاق کشور، گفت: با توجه به اینکه پرونده‌های قاچاق در حوزه‌های مختلف و کالاهای متفاوتی از جمله طلا، سوخت، دام و سایر کالاها انجام می‌شود، نمی‌توان آمار دقیقی را گفت ولی پرونده‌های خودرو بزرگ‌ترین پرونده‌های قاچاق را به خود اختصاص دادند. همچنین برخی پرونده‌های ارزی نیز جزو بزرگ‌ترین پرونده‌ها هستند که البته در مورد پرونده‌های طلا این مساله را مهار کرده‌ایم.
مالکی در مورد واردات خودروی پورشه که چندی پیش رخ داده بود، گفت: در این پرونده برخی افراد با سوءاستفاده‌هایی از کارت‌های بازرگانی افراد گوناگون اقدام به واردات خودرو کردند که در حال حاضر پرونده آنها در محافل قضایی است و همچنین یک محموله 144 خودرویی نیز با ارز دولتی وارد کشور شده که هیچ حقوق گمرکی برای این خودروها پرداخت نشده بود و در نهایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا به سرعت این محموله را مصادره کرده است.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: با توجه به اینکه این خودروها پیش‌فروش شده بود، ستاد به دنبال حق مردمی است که این خودروها را خریداری کرده‌اند.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد افزایش سهم برخی مرزنشینان برای واردات کالا از 600 هزار تومان به 2 میلیون تومان، اظهار کرد: این اقدام را در جهت کاهش قاچاق کالا انجام دادیم و هر فرد از این پس می‌تواند در ماه تا 2 میلیون تومان کالا وارد کند تا از این طریق علاوه بر کمک به اشتغال، به‌وضعیت اقتصاد کشور نیز کمک می‌شود.
مالکی به تصمیم دولت برای افزایش سهم مرزنشینان در واردات کشور به عنوان راهکاری برای کاهش قاچاق اشاره کرد و با بیان اینکه مرزنشینان از افزایش سهم واردات آنها به کشور استقبال کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه حجم وسیعی از استان‌های مرزی مشمول این طرح می‌شوند و کالاهایی که آنها وارد می‌کنند در سطح کشور تولید می‌شود، در نظر داریم این رقم را افزایش دهیم.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد قاچاق طلا از ایران به خارج نیز با بیان اینکه در شش ماه دوم سال گذشته با توجه به قاچاق طلا در استان اصفهان چند کارگاه ساخت طلا در این شهر تعطیل شدند، ‌تصریح کرد: برای حل این مساله جلسه‌هایی را با استان‌ها برگزار کردیم و در نهایت از تعطیلی کارگاه‌ها جلوگیری و قاچاق طلا را نیز مهار کردیم؛ بر همین اساس باید گفت که در حال حاضر قاچاق طلا مهار شده است.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین به برخی دشواری‌ها در اجرای برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اشاره کرد و با بیان اینکه اقتصاد پنهان یا قاچاق یک مساله‌ای است که از پیش طراحی شده است، گفت: نیمه دوم سال 1391 به دلیل مسائل تحریم و تنگناها دوران سختی برای اجرای برنامه‌های مبارزه با قاچاق بود.
تعرفه و بوروکراسی؛ دو عامل قاچاق
اما گفته‌های خوشبینانه رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد کارهای انجام شده برای کاهش قاچاق در حالی است که برخی کارشناسان در مورد وضعیت قاچاق در ایران همچنان هشدار می‌دهند. به گفته رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، به روایتی بین ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار و براساس برخی آمارها ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در کشور وجود دارد. بنابراین باید تعرفه و بوروکراسی واردات کاهش پیدا کند تا واردکنندگان به سمت قاچاق نروند. کاظم جلالی در همایش کشوری مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تهران با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی دقیق در سلامت اقتصادی کشور، گفت: هرچه ورودی کالا افزایش پیدا کند، براساس آمار و ارقام باعث کاهش آمار قاچاق نمی‌شود و هرچه این دیوار بلند‌تر شود، قاچاق کمتر نمی‌شود. به اعتقاد رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، باید در تعرفه‌ها و حقوق ورودی کالاها تجدیدنظر شود، هرچند معتقدم که همزمان باید حمایت از تولید هم صورت گیرد، چرا که وقتی تعرفه بالا باشد و همچنین بوروکراسی واردات کالا مشکل باشد، واردکننده برای فرار از اینها به سمت قاچاق می‌رود، بنابراین باید این رویه اصلاح شود. وی تاکید کرد: تا ساختار اقتصاد کشور اصلاح نشود، قاچاق خواهیم داشت.
جزئیات آمار قاچاق
در گردهمایی روز گذشته مسوولان مبارزه با قاچاق، عباس معمارنژاد، رییس کل گمرک نیز در مورد جزئیات آمار قاچاق سال 1391 گفت: ۴۶ درصد پروند‌ه‌های قاچاق در سال گذشته کمتر از یک میلیون تومان بوده است. به گفته معمارنژاد، تا زمانی که بین کالا‌های داخل و خارج از کشور اختلاف قیمت وجود دارد، قاچاق انجام می‌‌شود و باید در کالاهای اساسی و سوخت سیاست قیمت‌گذاری منطقی داشته باشیم.
رییس کل گمرک با بیان اینکه سالانه حدود 15 تا 20 میلیون گوشی تلفن همراه در کشور مصرف می‌شود که 5/1 میلیون از آن به صورت قاچاق وارد می‌شود، گفت: در راستای الکترونیکی کردن فعالیت‌های گمرک، سامانه هوشمند گمرکی در 11 گمرک اجرایی کشور پیاده شده که از این طریق 90 درصد حجم تجارت کشور انجام می‌شود. وی افزود: در سال گذشته 46 درصد پرونده‌های تشکیل شده قاچاق در گمرک‌ها فقط نیم درصد ارزش کل کالاهای قاچاق بود و تعداد این پرونده‌ها حدود 25 هزار مورد بوده که زیر یک میلیون تومان بوده‌اند.
تهدید بزر گ قاچاق برای بازار کار
در این زمینه معاون وزیر صنعت نیز با تاکید بر اینکه قاچاق سالانه ۲۰۰ هزار شغل را از بین می‌برد، ‌گفت: واردات قانونی موبایل سال گذشته ۱۶۵ درصد رشد داشته است. محمد صادق مفتح افزود: سالانه 200 هزار شغل به دلیل قاچاق کالا از دست می‌رود و 1800 میلیارد تومان فرار مالیاتی نیز صورت می‌گیرد.
آن طور که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: یکی از برندهای معروف شوینده‌‌ها اعلام کرده است 70 درصد از کالاهای موجود در بازار که با این برند شناخته شده عرضه می‌شود، در کارخانه آن شرکت تولید نمی‌شود، بلکه به صورت تقلبی توزیع می‌شود؛ به نحوی که در کمتر از یک ماه می‌توانند با کاهش شدید کیفیت کالا را با یک سوم قیمت در بازار عرضه کنند.
معاون وزیر صنعت گفت: ایران در شمار دو کشور با بالاترین میزان قاچاق سیگار است، به طوری که از 60 میلیارد نخ سیگار مصرفی 24 میلیارد نخ آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، همچنین 80 تا 90 درصد لوازم بهداشتی و آرایشی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. مفتح با بیان اینکه نرخ توقیف کالای قاچاق رشد 8 برابری داشته است، گفت: گردش مالی کالای قاچاق در جهان در 20 سال گذشته 100 برابر شده و از 5/5 میلیارد دلار به 512 میلیارد دلار رسیده است. معاون وزیر صنعت گفت: برای مبارزه با قاچاق می‌توان از دو روش مقابله در مبادی ورودی و مرز‌های کشور، همچنین مقابله در سطح عرضه استفاده کرد که در سطح عرضه می‌توان از هولوگرام و همچنین از طرح شبنم استفاده کرد. با توجه به آنکه طرح شبنم از مرکز داده برخوردار است، امکان تقلب در آن پایین است. مفتح در این زمینه به طرح‌های دولت برای پایش کالاها در بازار اشاره کرد و گفت: طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) احتمال تشخیص کالای مجاز از غیرمجاز را فراهم می‌کند. همچنین قابلیت تک شماری اقلام ارزی، تثبیت مالکیت، فرآیند‌های تولیدی و قابلیت رهگیری کالا را فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه طرح شبنم بر اساس آخرین تکنولوژی ساخته شده است، گفت: سازمان جهانی استاندارد برای طرح شبنم استاندارد جهانی تعریف کرده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]قییمت لبنیات 15 درصد افزایش یافت[/h]

گروه بازرگانی- دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از افزایش 15 درصدی قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی خبر داد و گفت: برخی شرکت‌های صنایع لبنی از روز یکشنبه هفته جاری، قیمت‌ محصولات تولیدی خود را افزایش دادند.
رضا باکری با اشاره به اینکه قیمت شیرخام از کیلویی 960 به 1110 تومان (6/15 درصد) افزایش یافته است، به «ایسنا» گفت: این افزایش قیمت بر اساس مصوبه 28 خرداد ماه جلسه تنظیم بازار انجام شده است و در همین راستا اجازه افزایش قیمت تا سقف 15 درصد نیز به تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی داده شد.
دولت اجازه افزایش قیمت ندهد
در این شرایط اما، مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه دولت نباید اجازه افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را در شرایط کنونی بدهد، گفت: در صورت تامین علوفه موردنیاز دامداران با قیمت سال گذشته، قیمت محصولات لبنی نیز افزایش نخواهد یافت.
حسین چمنی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره‌ افزایش قیمت محصولات لبنی گفت: این افزایش قیمت باعث کاهش هر چه بیشتر مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور می‌شود که اتفاق خطرناکی است و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. چمنی با بیان اینکه شرکت صنایع شیر ایران از ابتدای سال تاکنون به جز بحث افزایش مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت دیگری نداشته است، گفت: شیرخام سهمی 70درصدی در قیمت فرآورده‌های شیری دارد و به طور طبیعی، افزایش قیمت آن، باعث بالا‌ رفتن قیمت فرآورده‌های لبنی خواهد شد؛ اما ما تا جای ممکن، این افزایش قیمت را تحمل می‌کنیم و مانع افزایش قیمت محصولاتمان می‌شویم. مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه دامداران معتقدند علوفه موردنیازشان با قیمت سال قبل در اختیار آنها قرار نگرفته است، گفت: افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی در نهایت به کاهش مصرف این محصولات در بازار منجر می‌شود که اتفاق خوبی برای صنایع لبنی نخواهد بود.
ابلاغ رسمی مصوبه افزایش قیمت
نگرانی‌ها نسبت به تبعات افزایش قیمت شیر خام در شرایطی است که خبرگزاری «تسنیم» به نقل از معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خبر داده که مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر واگذاری تعیین قیمت‌های جدید محصولات لبنی به انجمن صنایع لبنی و اتحادیه دامداران به صورت رسمی، به سازمان حمایت ابلاغ شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
پاسخ به یک خبر

پاسخ به یک خبر

[h=1]پاسخ به یک خبر[/h]

گروه بازرگاني- به دنبال انتشار خبري با عنوان «گندم داخلي فداي واردات شد» به نقل از خبرگزاري «فارس» در تاريخ 15/4/1392 در صفحه بازرگاني، شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران توضيحي به روزنامه ارسال كرده كه به شرح زير است:
الف- به استناد مفاد قانون تضمين خريد محصولات كشاورزي، مصوب شهريورماه 1368، تعيين و پيشنهاد قيمت خريد تضميني محصولات كشاورزي از جمله گندم، از حيطه وظايف و اختيارات وزارت جهاد كشاورزي است و آن وزارتخانه قيمت‌هاي مورد نظر را پيشنهاد و در كارگروه تعيين قيمت خريد تضميني متشكل از معاون اول و معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور، وزراي جهاد كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت، تصويب و ابلاغ مي‌شود و اين شركت نقشي در پيشنهاد نرخ خريد تضميني گندم ندارد. بنابراين احاله تعيين قيمت خريد تضميني گندم به اين شركت، انكار واقعيت و فرافكني مسووليت وزارت جهاد كشاورزي است. در خصوص اينكه گفته شده شركت بازرگاني دولتي ايران تمايل زيادي جهت افزايش قيمت خريد تضميني گندم ندارد، يادآور مي‌شويم كه قيمت خريد تضميني در سال جاري براي گندم معمولي، 5500 ریال و گندم دوروم 5800 ريال تصويب و ابلاغ شده بود كه اين شركت در راستاي حراست از توليد داخلي، پيشنهاد ترميم و افزايش قيمت خريد گندم را به كارگروه تعيين نرخ داد و با پيگيري‌هاي مستمر و حمايت مستقيم رياست جمهوري و وزير صنعت، معدن و تجارت، نرخ‌هاي مصوب مجددا بازنگري و از افزايش 70 درصدي برخوردار شد. بنابراين اعلام عدم تمايل اين شركت نسبت به افزايش نرخ خريد داخلي گندم نيز يكي ديگر از اكاذيبي است كه در راستاي تخريب فعاليت‌ها و عملكرد مثبت شركت بازرگاني دولتي ايران و به منظور انحراف افكار عمومي از قصور و تقصير دستگاه متولي اصلي عنوان مي‌شود.
ب- شركت بازرگاني دولتي ايران، به استناد مصوبه شماره 16959/48007 مورخ 1/4/91 شوراي اقتصاد، صرفا به عنوان مجري خريد تضميني گندم از كشاورزان، آن هم گندم‌هايي كه توسط بخش خصوصي و تعاوني خريداري نشده است و اين ماموريت خويش را، به اذعان تمامي دست‌اندركاران اين حوزه، به بهترين وجه و با كمترين مشكلات انجام داده و مي‌دهد. بنابراين مادامي كه كشاورزان گندم خود را جهت فروش به مراكز خريد اين شركت عرضه كنند، اين شركت موظف به خريد بوده و بر اساس جداول پاكي مصوب، گندم‌ها را تحويل و وجوه آن را پرداخت مي‌كند. شاهد اين مدعا خريد حدود 2 ميليون تن گندم در سال جاري تا كنون و واريز كليه بهاي آن به روز و در كمترين زمان ممكن توسط بانك سپه به حساب گندمكاران است. به طوري كه در حال حاضر هيچ گونه بدهي به كشاورزان نداريم، بنابراين ادعاي اينكه كشاورزان به دليل تاخير در دريافت وجوه خود، گندم را تحويل بخش دولتي نمي‌دهند، واهي است.
پ- جناب آقاي ساعدي كه در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي رييس كميسيون كشاورزي و در اين دوره نيز عضو هيات‌رييسه كميسيون مذكور است، قطعا اشراف كامل دارد كه كشور در دو سال گذشته و به دلايل مختلف از جمله: خشكسالي و عدم‌پراكنش مناسب بارندگي‌ها، عدم اجراي صحيح سياست‌هاي به زراعي و توسعه و ترويج كشاورزي، عدم تامين به موقع و داير بر نياز نهاده‌ها و ملزومات دوره‌هاي 3 گانه كاشت، داشت و برداشت گندم توسط وزارت جهاد كشاورزي، با كاهش چشمگير توليد گندم روبه‌رو بوده و طي اين دو سال حداكثر 50 درصد پيش‌بيني‌هاي آن وزارتخانه در تخمين ميزان توليد گندم درست از آب درآمده است. لذا نسبت دادن عدم تحقق ميزان توليد داخلي به مشكلات موهوم و غيرواقعي خريد تضميني، هم بي‌انصافي محض است و هم نشان از بي‌تدبيري؛ چراكه اين اظهارات، شفافيت عملكردها را از بين خواهد برد و با اينگونه فرافكني‌ها، توليد و تامين محصولات اساسي كشاورزي در آينده نيز با مشكلات فعلي روبه‌رو خواهد شد.
ت- شركت بازرگاني دولتي ايران به استناد ماده 110 قانون برنامه پنجم توسعه، مسووليت تنظيم بازار گندم، آرد و نان كشور را عهده‌دار است كه اين مسووليت را در وهله اول از طريق خريد داخلي گندم و در صورت عدم كفاف توليد داخل، از طريق واردات انجام مي‌د‌هد. با عنايت به اينكه كل ميزان خريد گندم داخلي در سال 1391، 04/2 ميليون تن بوده است، اين شركت در راستاي تامين و تنظيم بازار گندم و نان كشور و جلوگيري از بروز بحران كمبود نان در جامعه، اقدام به واردات گندم براساس مصوبات شوراي اقتصاد و كارگروه تنظيم و كنترل بازار كالاهاي اساسي كرده است. لذا اگر اقدامات به موقع و بررسي‌هاي كارشناسانه و علمي در زمينه برآورد صحيح ميزان توليد داخلي و نياز كشور و تلاش و همت شبانه‌روزي مديران و كارشناسان اين شركت در زمينه خريد و واردات گندم نبود و آمارهاي غيرواقعي وزارت جهاد كشاورزي مورد استناد و عمل اين شركت قرار مي‌گرفت قطعا در سال گذشته كشور با كمبود آرد و نان و در نتيجه بحران سياسي –اجتماعي مواجه مي‌شد كه مسوول مستقيم آن وزارت جهاد كشاورزي بود. بنابراين تاكيد مي‌كنيم كه واردات گندم از تكاليف اين شركت بوده كه با رويكرد حفظ منافع و امنيت ملي و در راستاي جلوگيري از بحران قحطي نان و عقيم كردن برنامه‌هاي دشمنان كه خواب آشفتگي و ايجاد بحران در كشور را ديده بودند، انجام گرفته و انتساب اين خدمات بي‌منت به برخورداري از سود واردات گندم توسط اين شركت، جز توهم و بدانديشي چيز ديگري نيست و غير از سياه‌نمايي و مشوش كردن اذهان مردم نسبت به كارگزاران خدومي كه شب و روز خود را در خدمت به نان كشور و جلوگيري از آسيب‌هاي ناشي از كمبودها سپري کرده‌اند، حاصلي نخواهد داشت؛ بنابراين توصيه مي‌شود در اظهارنظرهاي اين چنيني حداقل مصالح و منافع جامعه مدنظر قرار گيرد.
در پايان لازم به ذكر است كه از ابتداي فصل برداشت گندم سال‌جاري تاكنون كه 26 استان كشور وارد عمليات خريد تضميني از كشاورزان شده‌اند، حدود دو ميليون تن گندم توسط بخش دولتي و مباشرين خريداري شده و كارشناسان نيز حداكثر خريد يك تا 5/1 ميليون تن ديگر را تا پايان فصل برداشت گندم كشور برآورد كرده‌اند و در خوشبينانه‌ترين حالت اگر حدود دو ميليون تن هم ميزان خريد بخش خصوصي و تعاوني باشد، مجموع خريد امسال به حدود 5 تا 5/5 ميليون تن خواهد رسيد. حال سوال اين است كه با توجه به پيش‌بيني وزارت جهاد كشاورزي مبني‌بر توليد 12 ميليون تن گندم در سال‌جاري، اختلاف فاحش 5/6 تا 7 ميليون تني توليد و خريد تحقق يافته،‌ با كدام معيار كارشناسي قابل‌توجيه است و چه كسي پاسخگوي تحميل هزينه‌هاي واردات گندم جهت تامين نيازهاي مصرفي كشور خواهد بود؟
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]انتخابات کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران برگزار شد[/h]

گروه بازرگانی - انتخابات دو ساله دوم كميسيون‌هاي هجده‌گانه تخصصي اتاق ايران در اين دوره هيات نمايندگان، در اتاق ايران برگزار شد. افراد زير ‌ رييس و نواب رييس دوره دوم تعيين شدند.
كميسيون حقوقي، قضايي و حقوق مالكيت فكري: «سيد ضياءالدين خرم‌شاهي» ‌ رييس، «محمدمهدي رييس‌زاده» نايب‌رييس اول و «حجازي» ‌ نايب‌رييس دوم.
كميسيون اصل 44 و محيط كسب‌وكار: «سيدحميد حسيني» ‌ رييس، «سيدجعفر مرعشي» نايب‌رييس اول و «ديلمقاني» ‌ نايب‌رييس دوم.
كميسيون توسعه صادرات:‌ «اسدالله عسگراولادي» ‌ رييس، «شريف» ‌ نايب رييس اول و «عابدي» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون تشكل‌ها: «علي‌اصغر جمعه‌اي» ‌ رييس، «شايان» ‌ نايب رييس اول و «پيرمؤذن» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات و فن‌آوري نوين كسب‌و‌كار و دانش‌بنيان: «صالحي» ‌ رييس، «طلايي» ‌ نايب رييس اول و «كلاهي» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون بازرگاني داخلي و خدمات توزيعي: «فروغان گران‌سايه» ‌ رييس، «شريفان» ‌ نايب رييس اول و «سقايي» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون كشاورزي: «معلم» ‌ رييس، «شريعتي» ‌ نايب رييس اول و «يوسفي» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون معادن: «محمدرضا بهرامن» ‌ رييس، «اشرف سمناني» ‌ نايب رييس اول و «نوتي‌زهي» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون سرمايه‌گذاري و تامين مالي: «گل‌شيرازي» ‌ رييس، «شرفي» ‌ نايب رييس اول و «حاجي‌بابا» ‌ نايب رييس دوم .
كميسيون مديريت واردات: «مجيدرضا حريري» ‌ رييس، «صفا» ‌ نايب‌رييس اول و «يوسف‌زادگان» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون صنايع: «احمد پورفلاح» ‌ رييس، «روغني‌گلپايگاني» ‌ نايب رييس اول و «روناسي» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون عمران و خدمات فني و مهندسي: «خسروتاج» ‌ رييس، «چمن‌آرا» ‌ نايب رييس اول و «سلاح‌ورزي» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون گردشگري: «بهرامي» ‌ رييس، «غيابي» ‌ نايب رييس اول و «علوي» ‌ نايب رييس دوم.
كميسيون اقتصاد كلان: «شهرياري» ‌ رييس، «حميديان جهرمي» ‌ نايب رييس اول و «رجبيان» ‌ نايب رييس دوم
كميسيون اخلاق كسب‌و‌كار و مسووليت اجتماعي: «فاطمه دانشور» به‌عنوان رييس، «صادقي» ‌ نايب رييس اول و «فروتن» ‌ نايب‌رييس دوم.
كميسيون‌هاي انرژي، نفت و محيط زيست، حمل‌ونقل، ترانزيت و گمرك و آموزش و فرهنگ اقتصادي به دليل نبودن اكثريت اعضا، انتخابات خود را برگزار نكردند و مقرر شد در جلسه آينده كميسيون‌ها، اين انتخابات صورت گيرد.
 
بالا