سوال و درخواست در تالار روانشناسي...

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
salam
man be matlabi ehtiaj daram rajebe ravanshenasie physiologic va tasire amvaje digaran bar physiologie ensan.
kasi mitune rahnamaeim kone?
mamnoon misham.

سلام دوست خوبم.. اگه امکانش هست یک مقدار بیشتر درمورد موضوع درخواستی توضیح بدید..:gol:
شاد باشید.;)
 
آخرین ویرایش:

بهاره_61

عضو جدید
سلام من تازه عضو شدم .دوست دارم بيشتر با اينجا آشنا شم.چه طوري ميتونم با دوستان آن لاين صحبت كنم؟
 

denevi

عضو جدید
سلام من منابع درسي ارشد رو مي خواهم كه اخيرآ منابع هستند
 

salamichobaran

عضو جدید
ایجاد عادت های خوب و مبارزه با عادات بد

ایجاد عادت های خوب و مبارزه با عادات بد

سلام من فکر میکنم ایجاد عادت های خوب و مبارزه با عادات بد یکی از مسایلی هست که خیلی از ایرانیها و خصوصا من با هاش مشکل داریم شفافتر بگم مثلا من خیلی دوست دارم صبح های زود از خواب بیدار شم ، ورزش منظم انجام بدم ، حداقل دو ساعت مطالعه داشته باشم و هزارجور چیز دیگه و البته خیلی از کارها رو هم دوست ندارم انجام بدم .پیشنهاد شما روانشناسای عزیر در مورد این مسئله چیه ؟:gol: البته برای کسی که انگیزه هم داره :gol: من بعضی از این کارا رو برای یه مدت انجام میدم و بعدش ولشون میکنم میخوام به انجام دادن این کار ها عادت کنم
 
آخرین ویرایش:

salamichobaran

عضو جدید
تیپ ها

تیپ ها

من خیلی دوست دارم در مورد تیپ های روانشناسی اطلاع کسب کنم راهنماییم میکنین :D شنیدم دکتر شیری کلاسایی رو در مورد این تیپ ها میذاره (آتنا زئوس و ... که همه نام اسطوره های یونانی هستند ) ولی من متن مناسبی رو در این موردا پیدا نکردم:gol:
 

fox1

عضو جدید
سلام به دوستان عزیز.یک مستند((یا فیلم))در مورد روانشناسی محیط به زبان فارسی میخواستم برای کنفرانسم لازم دارم((مربوط به درس روانشناسی کار با موضوع روانشناسی محیط)) ممنون میشم اگه دوستان یه لینکی واسه download کردن ارایه بدن.نمیدونم جای درستی رو برای مطرح کردن این موضوع انتخاب کردم یا نه؟!در کل ممنون.
 

mahzad-z

عضو جدید
سلام دوست عزیز
من دانشجوی رشته باستان شناسی هستم و در خصوص نقاشی های روی سفال های باستانی تحقیق می کنم. راستش زیاد فرصت ندارم ولی اگر نسبت به این موضوع و نقاشی ها و اهداف انسانها از اونا چیزی داری به من کمک کن.
ممنون
 

ebrahim2715

عضو جدید
کمکم کنییییییید

کمکم کنییییییید

سلامم دووستان خوبم
سی با ترجمه در مورد روانشناسی می خوام.
موضوعش فرقی نمی کنه.
توروخدا کمکم کنید.
وقت ندارم امتحاناتم هم فشردست.
کمکم کنید:cry:
 

spring sis

عضو جدید
ارشد مشاوره

ارشد مشاوره

سلام
کسی میتونه منابع ارشد رشته مشاوره معرفی کنه؟
گرایش ها و اینکه چی بخونیم بهتره؟؟
ممنون;)
:gol:
 

سوگول

عضو جدید
سلام دوستان روانشناس برای نوشتن پایان نامه ام به یکسری مقالات در مورد مدیریت استرس نیاز دارم میتونید برام بفرستید
 

سوگول

عضو جدید
سلام منابع ارشد روانشناسی عمومی را میتونم برات بگم
علم النفس احدی
آسیب شناسی سید محمدی و حسین ازاد
روانپزشکی کاپلان
آمار پیام نور یا غیر پیام نور
انگیزش وهیجان سید محمد ی و روش تحقیق سرمد
 

سوگول

عضو جدید
سلام منابع ارشد روانشناسی عمومی را میتونم برات بگم
علم النفس احدی
آسیب شناسی سید محمدی و حسین ازاد
روانپزشکی کاپلان
آمار پیام نور یا غیر پیام نور دلاور که پیام نور بهتر گفته
انگیزش وهیجان سید محمد ی و روش تحقیق سرمد
روانشناسی عمومی هیلگارد ترجمه براهانی
رشد سید محمدی
 

sati nar

عضو جدید
سلام دوستای عزیز یک سری مطالب پژو هشی مقاله یا هر چیزی در مورد پدیده مد اگه داشته باشید یا منابع و سایت و کتاب بهم معرفی کنید ممنون میشم برای ارایه در کنفرانس نیاز دارم با تشکر
 

iran_it

عضو جدید
سلام دوستان عزیز من برای درس آموزش و پرورش کودکان استثنایی نیاز به یک مقاله در مورد کودکان استثنایی دارم. لطفا راهنماییم کنید.
 

semiramis261

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تفاوت روح با روان

تفاوت روح با روان

سلام به دوستان
یکی از استادا خواسته تحقیقی در مورد تفاوت روح با روان انجام بدیم اگه از منظر دید ابن عربی یا دکتر محمد نقی زاده باشه که چه بهتر. اگر دوستان می تونند یا در این زمینه اطلاعاتی دارند لطفا در این مورد به من کمک کنند.
 

semiramis261

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خوب ظاهرا کسی نتونست کمکی به من بکنه ولی من یه مطلب دو سه صفحه ای گیر آوردم که شاید مفید باشه واسه کسایی که به این موضوع برمیخورند!
PHP:
:book:

طبیعت سه گانۀ انسان
1 2 3
روح روان جسم
انرژی نیرو ماده
حقیقت وجدان شکل
زندگی کیفیت ظاهر
جان جوهر شخصیت
نفس روحانی نفس معنوی نفس مادی
زندگی واقعی زندگی باطنی زندگی ظاهری
بدن روحانی بدن شبهی بدن عنصری

تعریف روان چیست؟ روان را می توان به طریق مختلف تعریف کرد ولی همۀ این تعریفها با وجود اینکه برای ذهن ارضا کننده هستند ، تئوری می باشند. روان را بایستی تجربه کرد. 1 - روان فرزند پدر-روح و مادر-ماده است. 2 - روان نه روح است و نه جسم، بلکه رابطۀ بین هر دو. 3 - روان چشم روح است، مغز چشم روان. 4 - روان نیروی جاذبه است. 5 - روان ذهن خدا است در درون انسان. 6- روان یک واحد نور یا انرژی است. 7 - روان کیفیّت درونی هر چیزی می باشد
روح و ماده دو چیز مختلف نیستند. روح در واقع همان ماده است، در بالاترین درجه و ماده همان روح است در پائین ترین درجه. هر دو قطب، یک واحد هستند. هر دو مقدس هستند. بهر حال هیچ چیز غیرمقدسی وجود ندارد. خدا کثافت خلق نکرده است. دنیا از موقعی شروع به جنب و جوش کرد که به دلائلی که برای فهم ما قابل درک نیست، بین این دو قطب (ماده و انرژی) فاصله انداخته شد. وقتی که دو قطب شمال و جنوب یک آهنربا به هم چسبیده اند، سکون مطلق است. ولی وقتی که این دو قطب از هم جدا می شوند، بلافاصله نیروئی بین این دو ایجاد می گردد. این نیرو خواهان برگشت به حالت اولیه است. این نیرو به اسمهای مختلفی نامیده شده است. برخی آن را روان می نامند، برخی آن را فرزند (ماده و روح) می نامند، برخی به آن خدا می گویند، برخی آن را زندگی می نامند و غیره و ذالک. برخی دیگر کاملاً از وجود او بی خبرند ولی بی خبر بودن آنها دلیل بر نبودن او نیست. در طبقۀ جامدات، روان یا کیفیّت درونی هر عنصری باعث میشود که مثلاً یک اتم آهن با یک اتم کربن کاملاً از لحاظ خواص فیزیکی و شیمیائی فرق داشته باشند. در طبقۀ گیاهان، روان باعث تفاوت بین مثلاً گل رُز و گل بنفشه است چونکه این دو گل از لحاظ رنگ و بو و غیره با هم متفاوتند. در طبقۀ جانوران، باز هم همین روان است که اسب را از فیل متمایز می سازد. و بلاخره در طبقۀ انسانها، روان باعث متنوع بودن آدمهاست. هر انسانی از لحاظ شکل ظاهری، خصوصیات اخلاقی و غیره و ذالک کاملاً با همۀ انسانهای دیگر فرق دارد. در اینجا دیده می شود که نژاد پرستی چقدر غیرطبیعی است. هر جسمی که بدنیا می آید به اندازۀ ظرفیتش مقداری از روان دنیا را جذب می کند. مثلاً هر سلول روان دارد ولی نه به اندازۀ یک حیوان. حیوان هم روان دارد ولی نه به اندازۀ یک انسان و غیروذالک

تذكر اين نكته در اينجا لازم است كه نفس را در زبان پارسى،روان مى‏گوئيم
روح و نفس در معانى مختلفى به كار مى‏روند. در بعضى از موارد هر دو به يك معنا استعمال مى‏شوند. ولى از نظرفلسفى آنها دو جوهر متفاوت مى‏باشند: الف) نفس جوهرى است كه ذاتا مجرد است ولى در عمل مادى مى‏باشد؛ يعنى هر چند خود از جنس ماده نيست ولى افعال خود را از طريق ابزارهاى مادى انجام مى‏دهد؛ مانند ادراكات حصولى نفس انسان كه با استفاده ازاندام‏هاىحسى صورت مى‏پذيرد. ب ) روح ذاتا و فعلا مجرد است؛ يعنى همان طور كه خود ماده نيست در كنش‏ها و فعاليت‏هايش نيزنيازمند به ابزار مادى نمى‏باشد. در مورد روح انسانى دو مسأله حائز اهميت است: 1. روح آدمى مجرّد است، يعنى؛ نه جسم است و نه اوصاف امور جسمانى را دارا است؛ نه مكان و زمان دارد نه وزن نه حجم؛ نه طول و عرض و عمق؛ نه محسوس است و نه داراى جزء. 2. هويت واقعى انسان را (يعنى آنچه كه انسانيت انسان وابسته به آن است) روح تشكيل مى‏دهد. در آيات مربوط به خلقت انسان، پس از طرح مراحل جسمانى آفرينش انسان از خلقتى ديگر و يا دميدن روح در او، سخن به ميان آمده است. و اين نكته نشان غير مادىبودن روح است. همچنين بقاى انسان پس از متلاشى شدن جسم و تداوم زندگى وى در عالم برزخ (عالم ميان دنيا و آخرت) و به تمام و كمال دريافت شدن آن، نشانگر غير مادى و غير جسمانى بودن روح است. از سوى ديگر اگر هويت واقعى انسان، به جسم مادى او مى‏بود؛ بايد با مردن و متلاشى شدن جسم، انسان نيز نابود شود، در صورتى كه آيات قرآن، بر بقاى انسان پس از متلاشى شدن جسم تأكيد دارد و ادله ديگر كه جاى طرح آن‏ها در اين جا نيست،V}(ر.ك: انسان‏شناسى، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره)، ص 57-56){V. اما همين حقيقت واحد و مجرد - كه آن را روح، نفس، روان و يا جان مى‏ناميم - مراتب و شؤون مختلفى دارد. در اين زمينه حضرت اميرالمؤمنين على(ع) مى‏فرمايد: «اى كميل! در آدمى چهار نفس است: نفس نامى نباتى، نفس حسى حيوانى، نفس ناطقه قدسى و نفس كلى الهى و هر يك از اين چهار را پنج قوه و دو خاصيت است. «نفس نامى نباتى»، داراى قواى پنجگانه است:ماسكه، جاذبه، هاضمه، دافعه و مربيّه و دو خاصيت آن خاصيت افزايش و كاهش است. اين نفس از كبد برانگيخته مى‏شود و شبيه‏ترين چيزها به نفس حيوانى است. اما نفس حيوانى حسى را پنج قوه است: شنوايى، بينايى، بويايى، چشايى و بساوايى و آن را نيز دو خاصيت رضا وغضب است و شبيه‏ترين چيزها به نفس درندگان و وحوش است. اما «نفس ناطقه قدسى»، براى آن پنج قوه است: فكر، ذكر، علم، حلم و هشيارى. اين نفس از چيزى منبعث نمى‏گردد و شبيه‏ترين چيزها به نفس فرشتگان است و نزاهت و حكمت دو خاصيت آن است. اما «نفس كلى الهى» داراى اين پنج قوه است: هستى در نيستى،نعمت در سختى، عزت در خوارى، فقر در حالت غنا و صبر در بلا و دو خاصيت آن حلم و كرم است. مبدأ اين نفس پروردگار عالم است و به او نيز باز مى‏گردد. خداوند در قرآن مى‏فرمايد: از روح خود در آدم دميدم و نيز اين آيه شريفه، دليل عود و بازگشت نفس كلى الهى به حضرت حق است كه مى‏فرمايد: اى نفس مطمئن خشنود و پسنديده: به سوى پروردگار خودباز گرد. و عقل در ميان همه قرار گرفته است تا هر كس از خوب و بدى سخن گويد، آن را به ترازوى عقل بسنجد، V}(ر.ك: نشان از بى‏نشان‏ها، ج اول، ص 203){V. البته منظور از نفوس چهارگانه، چهار امر منفّك و مستقل و جداى از هم نيست؛ بلكه يك حقيقت است كه اگر در تحت تعليم و تربيت واقع نشود، در همان حدّ نفس نباتى و حيوانى باقى مى‏ماند. اما اگر در مسير هدايت و رشد واقع شود وسعت وجودى پيدا مى‏كند،دقيقا مثل حقيقت نور - كه در عين وحدت مراتب مختلف دارد - هم شعله يك شمع نور است و هم تابش پر فروغ خورشيد نور است. و لذا اين توان و قابليت در وجود ما گذاشته شده كه با تزكيه و ترك «گناهان و آلودگى‏ها» و كسب «معرفت و حكمت» نور وجود خويشتن را قوتبخشيم و به مراحل عالى نفس (نفس كلى الهى) دست پيدا كنيم. اما در باب تسميه و نامگذارى مراتب گوناگون بعضى به ساحت‏هاى پايين و مادون اين حقيقت مجرد، اسم «نفس» را اطلاق كرده‏اند و بر ساحت والايى آن نام «روح» گذاشته‏اند. به عبارتى ساحت نفس، ساحت تمايز ما ازديگران و ساحت تفرد انسان است. اما ساحت روح، ساحت عدم تمايز و احساس وحدت با همه هستى است. در مرحله روح، من و تو و او برداشته مى‏شود و مقام فنا در اين ساحت تجلى مى‏كند و لذا در عالم انسانى، هر چه ژرف‏تر شويم؛ يعنى، به حقايق عالى مراتب نفس دست پيداكنيم، متعالى‏تر مى‏گرديم هر چه در اين درياى بى‏كران، عميق‏تر شويم؛ از لحاظ ارزشى والاتر و سعه وجودى ما بيشتر خواهد شد. از اين رو (انا الحق) يك عارف وارسته، چون در مراتب عالى نفس قرار گرفته و به عبارتى در ساحت روح است و احساس وحدت با نظام هستى مى‏كند و خود را جلوه حضرت حق مى‏يابد، پسنديده است و يك امر ارزشى است. همان گونه كه قطره چون به دريا واصل گشت درياست. اما آن كه در ساحت نفس است، قطره است و «انا» ناشى از خودبينى و نفسانيت انسان است. P}گفت فرعونى انا الحق گشت پست{E}گفت منصورى اناالحق و بِرست{P V}(مثنوى){V براى مطالعه بيشتر ر.ك: 1. كتاب معارف قرآن (خداشناسى - كيهان‏شناسى - انشان‏شناسى) آيت‏الله مصباح يزدى. 2. معرفت نفس، آيت‏الله حسن‏زاده آملى. 3. انسان در اسلام، احمد واعظى، دفتر همكارى حوزه و دانشگاه. 4. كيفيت ارتباط ساحت‏هاى وجود انسان، (مجله حوزه و دانشگاه)، محمد بهشتى. 5. حيات جاودانه، پژوهشى در قلمرو معادشناسى، امير ديوانى. 6. رابطه نفس و بدن، (مجله حوزه و دانشگاه)، سيد محمد غروى.
 

elchp1

عضو جدید
سلام دوستان گرامی همونطور که معلومه من عضو تازه واردم(البته توی این سایت )
1-می خوام بدونم از شما دوستان کسی درباره ((دکتر مرتضی احمدی منش)) مطالبی.سخنرانی داره ؟
 

tahmasbi

عضو جدید
سلام.من احتیاج به مشاور دارم.یکی کمک کنه.کجا باید برم.اینجا مشاور داره؟
 
سلاااااااااااااام دوستان
آدرس سايت خانم دكتر سيما فردوسي پور رو مي خواستم.
ممنون ميشم اگر داريد اينجا قرار بديد.
و يه سايت خوب مشاوره بهم معرفي كنيد.
ممنون
 

Similar threads

بالا